Auto w leasingu a stłuczka to przepis na sporo zamieszania. Głównie związanego z formalnościami. Co robić, gdy zdarzy się stłuczka, a auto jest w leasingu?
Auto w leasingu a stłuczka. Dowiedz się, co zrobić w takiej sytuacji. Leasing samochodu to taka forma umowy, która pozwala przedsiębiorcy korzystać z auta. Właścicielem samochodu jest firma leasingowa i to ona decyduje o tym, w jaki sposób trzeba postępować w przypadku stłuczki, zniszczenia lub kradzieży samochodu.
Spis treści
Auto w leasingu a stłuczka
Stłuczka może zdarzyć się każdemu. Jeśli jesteś właścicielem pojazdu, a zniszczenia samochodu nie są poważne, to samodzielnie decydujesz o tym, w jaki sposób go naprawić. Trochę inaczej jest, gdy auto jest w leasingu. Nawet najmniejsza stłuczka może być w takiej sytuacji sporym kłopotem. Bardzo dokładnie zapoznaj się z umową leasingu. Powinno w niej być wskazane jak podejść do sytuacji: auto w leasingu a stłuczka.
Auto w leasingu a stłuczka. Czy trzeba wezwać policję podczas stłuczki?
Policję trzeba wezwać zawsze, gdy ucierpieli ludzie. W sytuacji, gdy nie ma rannych, a zniszczeniu uległy wyłącznie pojazdy, to o tym, czy potrzebna jest policja, decydują zapisy umowy leasingu. Najczęściej jest tak, że obecność policji wymagana jest wtedy, gdy to inny kierowca spowodował kolizję, a szkoda będzie likwidowana z jego polisy OC. Gdy użytkownik pojazdu w leasingu jest winien kolizji, to policja nie będzie musiała koniecznie pojawiać się na miejscu. Oczywiście, szczegóły zawsze zapisane są w warunkach leasingu.
Auto w leasingu a stłuczka – kto pokrywa koszty?
Według prawa, co do zasady, finansujący leasing (czyli właściciel) nie odpowiada za szkody w pojeździe, które nie powstały z jego winy. Samochody w leasingu mają zawsze pełen pakiet ubezpieczenia autocasco. W związku z tym koszty naprawy będą pokrywane z polisy.
Nie oznacza to jednak, że sprawca kolizji nie będzie musiał nic płacić. Jeśli szkoda nie jest całkowita, to wypłata odszkodowania z polisy obniży całkowitą sumę ubezpieczenia. Oznacza to, że gdy dojdzie do drugiej szkody, może nie wystarczyć pieniędzy z polisy na pokrycie kolejnych strat.
Żeby tego uniknąć, należy po każdej stłuczce doubezpieczyć pojazd. Wszelkie opłaty związane z ubezpieczeniem i doubezpieczeniem obciążają użytkownika pojazdu. Również od zapisów umowy leasingu zależy, czy ubezpieczenie będzie wypłacone na konto firmy leasingowej, czy użytkownika pojazdu. Najczęściej stosuje się tutaj pierwszy przypadek.
Nieco inaczej będzie w przypadku wystąpienia szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu, gdyż z powodu wygaśnięcia umowy leasingodawca może zażądać zapłaty wszystkich przewidzianych do końca okresu umowy rat.
Auto w leasingu a stłuczka. Poważna stłuczka, czyli szkoda całkowita
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja co do auta w leasingu a stłuczki w przypadku szkody całkowitej. Gdy zniszczenia pojazdu są tak poważne, że nie opłaca się go naprawiać, orzeczona jest szkoda całkowita. W takiej sytuacji umowa leasingu ulega rozwiązaniu. Użytkujący pojazd musi natychmiast spłacić pozostałe raty.
Warto pamiętać, że ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie odpowiadające wartości rynkowej pojazdu z dnia szkody. Może się zdarzyć, że odszkodowanie nie wystarcza na pokrycie reszty rat. Przed takimi sytuacjami chroni ubezpieczenie GAP. To ubezpieczenie od utraty wartości. Jeśli więc wartość rat leasingowych to w sumie 100 000 zł, a ubezpieczyciel z AC wypłacił 70 000 zł, to ubezpieczenie GAP „dopłaca” brakujące 30 000 zł. Pozwala to użytkownikowi w całości rozliczyć pozostałe raty leasingowe.
Co to jest KSeF? Poznaj nowo wprowadzoną bazę faktur, która już niedługo stanie się obowiązkowa dla wszystkich przedsiębiorców. Jakie daje możliwości? Sprawdź, czym jest Krajowy System e-Faktur.
Informacja o tym, co to jest KSeF, jest kluczowa dla wszystkich przedsiębiorców. Sprawdź, jakie działania będzie usprawniać. Poznaj pojęcia takie jak faktura ustrukturyzowana. Zobacz, gdzie będzie można skorzystać z Krajowego Systemu e-Faktur.
Spis treści
Co to jest KSeF (Krajowy System e-Faktur)?
Zastanawiasz się, co to jest KSeF? To Krajowy System e-Faktur. Najprościej mówiąc, jest to centralna baza faktur, nad którą pieczę sprawuje Krajowa Administracja Skarbowa. KSeF służy do obsługi e-faktur strukturyzowanych.
Co to jest KSeF – od kiedy działa?
System KSeF działa od 1 stycznia 2022 roku. Na razie nie jest obowiązkowy, ale najprawdopodobniej od 2025 roku każda firma będzie musiała korzystać z tego systemu. Baza faktur KSeF dotyczy faktur ustrukturyzowanych. Faktura ustrukturyzowana to nie to samo, co faktura elektroniczna.
Co to jest faktura elektroniczna?
Definicję faktury elektronicznej znajdziemy w ustawie o VAT. Faktura elektroniczna to faktura, która jest wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznych. Co istotne, przepisy nie wskazują, w jakim formacie musi być przygotowana faktura elektroniczna.
Żeby można było przekazywać kontrahentowi faktury elektroniczne, trzeba uzyskać na to jego zgodę. To pojęcie odnosi się również do dokumentów papierowych, które zeskanowaliśmy i wysłaliśmy drogą elektroniczną.
Faktura ustrukturyzowana
Faktura ustrukturyzowana, o której mowa w systemie KSeF nie jest ani typową fakturą elektroniczną, ani papierową, która jest dostarczana drogą elektroniczną. To zupełnie nowy typ faktury. Jest to dokument, który wystawiamy przez Krajowy System e-Faktur. Wystawiana jest dzięki specjalnemu oprogramowaniu, które współpracuje z KSeF. Oprogramowanie to udostępnia Ministerstwo Finansów. Można też skorzystać z oprogramowania komercyjnego. Ustrukturyzowana faktura jest wystawiana w formacie XML.
Każda faktura ustrukturyzowana jest automatycznie zapisywana w systemie KSeF. W momencie jej wystawienia automatycznie jest ona uważana za otrzymaną. System nadaje każdej fakturze unikalny numer identyfikacyjny. Żeby można było udostępniać faktury ustrukturyzowane, trzeba uzyskać zgodę odbiorcy. Gdy się na to nie zgodzi, to wystawca będzie korzystał z KSeF, ale dostawca musi otrzymać ją tradycyjnie: papierowo lub elektronicznie. Zgoda na wysyłanie faktur elektronicznych nie jest tym samym, co zgoda na fakturę ustrukturyzowaną.
Co to jest KSeF – do czego służy?
Kiedy wiesz już, czym jest KSeF, warto zastanowić się, do czego służy. KSeF ma powodować, że obrót między przedsiębiorcami będzie znacznie łatwiejszy. Nie będzie już problemów z zagubieniem faktury, czy zniszczeniem. Korzystanie z systemu powoduje też, że przedsiębiorca może liczyć na zwrot VAT w ciągu 40, a nie 60 dni.
E-faktura KSeF może być wystawiona w centralnej bazie faktur. To zupełnie nowy system e-faktur strukturyzowanych. Zmienia sposób, w jaki będą wystawiane faktury. Jak wygląda wystawianie e-faktur w KSeF? Od kiedy działa KSeF?
System, w którym może być wystawiona e-faktura KSeF działa od 1 stycznia 2022 roku. Ta baza faktur dotyczy faktur ustrukturyzowanych. Faktura ustrukturyzowana to nie to samo, co faktura elektroniczna.
Spis treści
E-faktura KSeF – faktura ustrukturyzowana
Faktura ustrukturyzowana to główny element KSeF. Nie jest to ani faktura elektroniczna, ani papierowa. To całkiem nowy rodzaj e-faktury, który można wystawić tylko w systemie KSeF. Oprogramowanie do wystawiania e-faktur KSeF udostępniają zarówno Ministerstwo Finansów, jak i dostawcy komercyjni. Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana w formacie XML.
E-faktura KSeF – jak działa?
Wystawienie faktury ustrukturyzowanej jest równoznaczne z zapisaniem jej w bazie. Jednocześnie jest też od razu dostarczona do odbiorcy. Każdy dokument będzie miał swój unikalny numer identyfikacyjny. Odbiorca musi też wyrazić zgodę na to, żeby otrzymywać faktury ustrukturyzowane.
E-faktura KSeF – jak ją wystawić?
Mamy dwie możliwości wystawiania faktur. Najmniejsze firmy, które nie wystawiają zbyt wielu dokumentów, mogą skorzystać z darmowego oprogramowania, które udostępnia Ministerstwo Finansów. Dla firm, które wystawiają zdecydowanie więcej dokumentów, najlepszym rozwiązaniem będą systemy fakturowe, które dostarczają komercyjni operatorzy ERP. Systemy te będą powiązane z systemem księgowym i zintegrowane z Krajowym Systemem e-Faktur niejako z automatu.
Dzięki oprogramowaniu wystawimy fakturę, a system wygeneruje plik, który automatycznie zostanie przekazany do KSeF. System KSeF nada dokumentowi specjalny unikalny numer identyfikacyjny. Od tej chwili faktura będzie pełnowartościowym dokumentem księgowym. Dokument będzie uwierzytelniony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym albo specjalnym tokenem.
Przedsiębiorca będzie mógł też upoważnić do dostępu do KSeF inne osoby, np. wyznaczonych pracowników albo biuro rachunkowe.
Wystawienie faktury poprzez KSeF spowoduje, że wszystkie dokumenty będą jednolite. To pozwoli łatwiej księgować dokumenty. Dodatkowo dokumenty te będzie archiwizować administracja państwowa. Faktury nie ulegną zniszczeniu ani zagubieniu. Nie będzie trzeba wystawiać duplikatów. Dokumenty będą dostępne przez 10 lat w zbiorze Ministerstwa Finansów.
E-faktury KSeF wpłyną na to, że obrót dokumentami będzie szybszy. Gdy faktura będzie nadana w KSeF, to zostanie nadany specjalny numer. Po wystawieniu automatycznie będzie dostarczany do odbiorcy. To pozwoli też szybciej rozliczyć podatek.
Rata leasingu, którą obecnie płacisz prawdopodobnie sporo wzrosła. W związku z tym pojawia się pytanie, czy możliwe jest wzięcie leasingu ze stałą ratą. Sprawdź, co trzeba wiedzieć na temat wysokości rat leasingu.
Czy podobnie jak w kredycie, rata leasingu może być stała? Leasing to popularny sposób finansowania dla przedsiębiorców. Konstrukcja przypomina trochę kredyt bankowy. Czy jednak wszystkie jego elementy są takie same?
Spis treści
Rata leasingu a stopy procentowe
Leasing wciąż jest dobrym sposobem finansowania działalności gospodarczej. Można rzec, jednym z najpopularniejszym. Zainteresowanie nim nieznacznie spadło z powodu rosnących kosztów obsługi takiego finansowania, przede wszystkim rat leasingu. Ale od początku…
Gdy w 2022 zaczęły rosnąć stopy procentowe, wielu kredytobiorców łapało się za głowę. Raty znacząco wzrosły. Nierzadko dwukrotnie. Spore zaskoczenie przeżywają też przedsiębiorcy finansujący się leasingiem. Także w ich przypadku raty leasingowe poszły w górę. I tu pojawia się pytanie, czy możliwy jest leasing ze stałą ratą, odporną na zmiany stóp procentowych.
Stała rata leasingu
Formuła leasingu jest dość podobna do kredytu bankowego. Co miesiąc regulujemy raty za możliwość korzystania z samochodu, by na koniec uzyskać możliwość wykupu pojazdu. W kredycie przedsiębiorca od razu jest właścicielem samochodu, który finansowany jest za jego pomocą.
Tak jak w przypadku kredytu, leasing może być oparty o stałą albo zmienną stopę procentową. Wybór leasingu ze stałą stopą procentową gwarantuje, że w ciągu umowy leasingowej raty wysokość rat się nie zmieni. Choć takie oferty są na rynku dostępne, to szybka kalkulacja wskazuje, że nie są one zbyt atrakcyjne w stosunku do tych ze zmienną stopą procentową.
Wysokość raty leasingu
Wysokość raty leasingu (rozważamy tu tradycyjny leasing, a nie najem długoterminowy), jest ustalana analogicznie, jak dzieje się to w przypadku kredytu bankowego. Najczęściej to WIBOR 1M lub 3M, które zależą od stóp procentowych. Jeśli stopy procentowe rosną, zmienia się WIBOR i rata leasingu rośnie.
Tu ważna uwaga. Jeśli decydujesz się na leasing ze zmienną stopą procentową, pamiętaj o tym, by zapisać w umowie, że firma leasingowa obniży ratę, jeśli WIBOR pójdzie w dół. Dlaczego to takie ważne? Większość firm leasingowych stosuje wzór umowy, w którym obniżenie raty zależy od decyzji firmy leasingowej.
Leasing ze stałą stopą formalnie działa tak samo, jak leasing ze zmienną stopą oprocentowania. Różnica poleca wyłącznie na tym, jak wysokie będą raty.
Leasing ze stałą stopą – czy to się opłaca?
Leasing ze stałą stopą procentową jest zdecydowanie droższy niż ten ze zmienną. Decyzję o tym, który rodzaj finansowania wybrać zależy przede wszystkim o tego, jak mogą wyglądać stopy procentowe w przyszłości. Jeśli stopy są już wysokie, to raczej większe prawdopodobieństwo jest tego, że będą niższe. Wtedy lepiej więc wybrać kredyt ze zmiennym oprocentowaniem.
Stopy procentowe 2022
Ostatnie lata to okres niskich stóp procentowych. W 2020 podstawowa stopa procentowa wynosiła 0,1 proc. Jednak rosnąca inflacja spowodowała, że stopy zaczęły rosnąć. W kwietniu główna stopa procentowa wynosiła już 4,5 proc.
Korzystając z kalkulatorów dostępnych na stronach poświęconych leasingowi, łatwo policzyć, że przy założeniu wartości samochodu 100 000 zł, 10-procentowej wpłacie własnej i leasingu na 4 lata, rata przy leasingu ze zmienną stopą wyniesie ok. 2185 zł (oproc. 7,70%). Przy stałej wartości stopy będzie to 2248 zł. Cały koszt leasingu będzie droższy o ok. 3000 zł.
Wszystko dlatego, że leasing ze stałą stopą procentową jest obecnie droższy o ok. 2%-3% od tego ze zmienną stopą. Rada Polityki Pieniężnej musiałaby więc dość znacząco podnieść stopy procentowe, żeby wariant ze stałą ratą się opłacał.
Ile zarabia ochroniarz? Zarobki ochroniarza zależą w części od jego kompetencji i miejsca pracy. Zobacz, gdzie może pracować i czym się zajmować pracownik ochrony.
To, ile zarabia ochroniarz, zależy od tego, jaką funkcję spełnia. Czasami to starszy pan doglądający monitoringu lub spacerujący po centrum handlowym. Innym razem to dobrze zbudowany, wyszkolony profesjonalista nieopuszczający ani na krok swojego klienta. Pracownik ochrony, choć wykonuje ważne zadania, nie zawsze cieszy się szacunkiem.
Spis treści
Ile zarabia ochroniarz? Gdzie pracuje?
Ochroniarze pracują w wielu miejscach. Mogą pilnować nie tylko sklepów, czy dużych zakładów, ale także osoby prywatne, czy znane gwiazdy. Dbają o bezpieczeństwo obiektów, chroniąc je przed wandalami lub tymi, którzy chcą dokonać kradzieży. Ochroniarz wykonuje swoją pracę zgodnie z zapisami Ustawy o ochronie osób i mienia.
Warto wiedzieć, że nie wszyscy ochroniarze mogą wykonywać czynności, o których mówi przytaczana ustawa. Najczęściej jest tak, że ochroniarze pracujący w magazynach nie mają skończonych specjalistycznych szkoleń. Mogą oczywiście pilnować obiektu, kontrolować monitoring. Jeśli nie przeszli specjalistycznych szkoleń, nie posiadają licencji, to ich uprawnienia są takie same jak każdego innego obywatela.
Takie zadania powierza się więc najmniej doświadczonym ochroniarzom. Zwykle takie obowiązki wykonują dorywczo emeryci lub studenci, a także osoby z niepełnosprawnością. Ile zarabia ochroniarz w takim przypadku? Zazwyczaj bardzo niewiele.
Ochroniarz z licencją
Żeby być prawdziwych ochroniarzem z „krwi i kości” trzeba zdobyć licencję. Prawa i obowiązki pracownika uregulowane są w ustawie o ochronie osób i mienia. Czytamy w niej, że od rodzaju licencji zależą uprawnienia ochroniarza. Podstawowa licencja, którą legitymują się np. osoby ochraniające budynki, upoważnia do używania środków przymusu bezpośredniego (choć nie wszystkich). Należą do nich np. kajdanki, paralizator, pałka.
Doświadczeni ochroniarze z licencją najczęściej zatrudniani są do pracy w firmie ochroniarskiej i pracują przy ochronie obiektów objętych szczególną ochroną. Część ochroniarzy tworzy SUFO (specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne). Im więcej dodatkowych kompetencji posiada ochroniarz, tym więcej zarabia.
Kurs ochroniarza
Kwalifikowany ochroniarz posiada licencję i wpis do rejestru pracowników ochrony fizycznej. Licencja ochroniarza wydawana jest po ukończeniu kursu ochroniarskiego. Do jego zaliczenia wymagany jest egzamin. Składa się z części teoretycznej i praktycznej. Podczas egzaminu oprócz wiedzy teoretycznej z prawa cywilnego i karnego oraz ustawy o ochronie osób i mienia, sprawdza się też sprawność fizyczną.
Ochroniarz musi wiedzieć, jak udzielać pierwszej pomocy i jak strzelać z broni. Minimalny wiek dla ochroniarza to 21 lat i status osoby niekaranej. Bardziej zaawansowana, licencja ochrony drugiego stopnia daje jeszcze większe uprawnienia. Wraz ze wzrostem uprawnień rośnie wynagrodzenie, jakiego można się spodziewać na stanowisku ochroniarza.
Ile zarabia ochroniarz?
Ochroniarz niewykwalifikowany zatrudniany jest najczęściej dorywczo. Jego stawka to zwykle najniższa krajowa. Gdy ochroniarz ma już doświadczenie i licencję, może liczyć na 4500-5000 zł brutto. Warto zaznaczyć, że licencja to często „przepustka” do zatrudnienia na umowę o pracę. Większość ochroniarzy bez kwalifikacji zatrudnianych jest na umowę zlecenie. Sporo więcej zarabiają osoby zatrudnione przy ochronie VIP-ów.
Doradztwo podatkowe online sprawia, że ta usługa staje się coraz bardziej dostępna. Głównie z powodu skomplikowanych przepisów i częstych zmian prawa w tym zakresie. Im bowiem bardziej zagmatwane przepisy, tym chętniej korzystamy z doradcy podatkowego.
Doradztwo podatkowe online umożliwia doradcy podatkowemu trafienie do szerszej grupy klientów. Sprawdź, kiedy może świadczyć swojego usługi przez internet. Czym zajmuje się doradca podatkowy?
Spis treści
Doradztwo podatkowe online – kim jest doradca podatkowy?
Głównym zadaniem doradcy podatkowego jest pomoc w interpretacji przepisów podatkowych. Zwykle doradca podatkowy dopasowuje odpowiednie rozwiązania prawne do sytuacji, w której znalazła się konkretna firma. O pomoc dorady podatkowego proszą też indywidualni podatnicy.
Sprawy podatkowe firm są bardzo skomplikowane i wymagają zwykle bieżących kontaktów z przedstawicielem firmy, a przynajmniej wizyt i spotkań w siedzibie firmy. Jednak pomoc indywidualnym podatnikom, którzy nie mają tak dużego spektrum możliwości odliczeń podatkowych, wydaje się znacznie łatwiejsza do realizacji.
I tu pojawia się pytanie, czy doradca podatkowy może swoje usługi świadczyć online. Taka forma jest zdecydowanie łatwiejsza, a także pomaga załatwić więcej spraw w tym samym czasie. Co za tym idzie, usługi doradcy podatkowego są więc bardziej dostępne.
Przepisy określają, że doradca podatkowy jako profesjonalista musi świadczyć swoją pomoc z należytą starannością jako ekspert. Efekt jest taki, że jeśli jego porada będzie niewłaściwa, to osoba lub podmiot, który zlecił taką pomoc, może domagać się odszkodowania.
Doradztwo podatkowe online – czy opinia doradcy jest wiążąca?
Doradca podatkowy, podobnie jak adwokat wydaje swoją opinię wedle swojej interpretacji opartej na przepisach prawa. Odpowiada jako profesjonalista za taką opinię i za skutki, które niesie za sobą. Jeżeli doradca popełni błąd, bo nie zna przepisów albo z powodu zaniechania, to ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną. Doradca podatkowy może też być pociągnięty do odpowiedzialności karnej skarbowej.
Po okresie pandemii przyzwyczailiśmy się, że sporo usług świadczonych jest online. Nie pominięto tutaj też podatków. Doradcy podatkowi zaczęli świadczyć swoje usługi online. Nie ma co kryć. Jest to głównie pomoc osobom fizycznym. Czy więc doradca podatkowy może świadczyć usługi online? Jak najbardziej. I taka forma pomocy jest równoważna z taką dokonana podczas osobistej wizyty. Szczególnie że zwykle interpretacja danej sytuacji i tak dokonywana jest na piśmie.
Doradztwo podatkowe online a kasa fiskalna
Świadczenie usług doradztwa podatkowego w formie online ma jednak istotną konsekwencję. Stwierdziliśmy, że w większości przypadków doradztwo podatkowe opiera się na pomocy przedsiębiorcom. Po zrealizowaniu usługi doradca podatkowy wystawia fakturę. Świadcząc usługi doradztwa podatkowego online, mamy większą szansę na trafienie z ofertą do osób indywidualnych.
Pojawia się wtedy problem posiadania kasy fiskalnej. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy VAT podatnicy, którzy dokonują odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych muszą ewidencjonować sprzedaż przy użyciu kasy fiskalnej.
Tu pojawia się pytanie, czy doradca podatkowy musi posiadać kasę fiskalną. Istnieje bowiem zapis, który mówi, że jeśli sprzedaż dla osób indywidualnych nie jest wyższa niż 20 000 zł, to kasy fiskalnej mieć nie trzeba. Mało tego. Przepisy wskazują, że jeśli doradca podatkowy świadczy usługi wyłącznie przez internet, to kasy fiskalnej mieć nie musi. Dodatkowo musi być zachowana zasada, że płatność została dokonana w formie elektronicznej.
Odpowiadając na pytanie postanowione na początku materiału, trzeba powiedzieć, że doradca podatkowy może świadczyć usługi online. Wiąże się to jednak z określonymi konsekwencjami.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.
Więcej na tematy związane z rachunkowością przeczytasz w kategorii Biuro rachunkowe.
Czy księgowa odpowiada za błędy? Nawet bardzo doświadczony księgowy nie uniknie przynajmniej raz w życiu pomyłki. Z perspektywy przedsiębiorcy największe konsekwencje ma sytuacja, gdy księgowy nie kwapi się z poprawieniem błędów.
Błędy w księgach zawsze trzeba poprawić, możesz się jednak zastanawiać, czy księgowa odpowiada za błędy? Zwykle ich korekty dokonuje osoba, której przedsiębiorca zleca prowadzenie ksiąg rachunkowych. Kłopot może się pojawić w sytuacji, gdy księgowy nie kwapi się z poprawieniem błędów.
Spis treści
Czy księgowa odpowiada za błędy? Wypowiedzenie umowy z księgowym
Jeśli przedsiębiorca nie jest zadowolony z usług księgowego, może zawsze wypowiedzieć z nim umowę i zaangażować do tego zadania kogoś innego. Szczególnie jeśli często musiał odpowiadać sobie na pytanie: czy księgowa odpowiada za błędy?
Zmiana biura rachunkowego jest dozwolona nie tylko na przełomie roku podatkowego, ale i w jego trakcie. Najważniejsze będzie wtedy przekazanie wszystkich dokumentów. Niejednokrotnie zdarza się, że w trakcie zmiany księgowego, nowe biuro rachunkowe trafia na błędne zapisy.
Błędy księgowe mogą dotyczyć najróżniejszych elementów. To, w jaki sposób poprawiać będziemy błąd, zależeć będzie od rodzaju błędu i tego kiedy został zauważony. W przypadku gdy błąd wykryto jeszcze w trakcie miesiąca księgowego, to wystarczy zwykłe skorygowanie pomyłki. Błąd w księgach wykryty już po zakończeniu miesiąca poprawiamy tzw. storno. Warto wiedzieć, że błąd może być poprawiony w każdej chwili. Oczywiście najważniejsze by był skorygowany poprawnie.
Tylko profesjonalnie działający księgowy sprawdza zapisy księgowe „po sobie” lub weryfikuje je, dając do sprawdzenia innemu księgowemu w biurze. Jeśli współpracujemy z księgowym – wolnym strzelcem, a na dodatek jako przedsiębiorcy mamy niewielkie pojęcie o księgowaniu, prawdopodobieństwo pomyłki jest spore. Zwykle dowiadujemy się o niej, gdy trafimy na doświadczone biuro księgowe.
Zmiana księgowego i wypowiedzenie umowy z biurem księgowym, z którym do tej pory współpracowaliśmy, może skutkować tym, że nie będzie ono chciało dokończyć wszystkich rozliczeń. Gdy zdarzą się błędy, nie będzie chciał ich poprawiać.
Czy może odmówić poprawy błędów? Teoretycznie tak. Głównie dlatego, że to przedsiębiorca ostatecznie zawsze ponosi odpowiedzialność za wszelkie zapisy księgowe, a biuro rachunkowe jedynie działa na „jego zlecenie”. W związku z tym, w przypadku błędów popełnionych przez księgowego, rozwiązaniem może być tylko próba uzyskania odszkodowania za te błędy. Żeby jednak to się stało, trzeba wytoczyć sprawę z powództwa cywilnego.
Czy księgowy może odmówić poprawienia błędów?
W związku z tym może się zdarzyć, że księgowy odmówi poprawienia błędów i angażowania się w dokończenie rozliczeń. Szczególnie gdy zamierzamy zmienić obsługujące nas biuro rachunkowe. Praktyka rynkowa wskazuje, że w takiej sytuacji najlepiej działa mechanizm, według którego poprawek dokonuje nowy księgowy, a dotychczas obsługujące firmę biuro rachunkowe jest obciążane kosztami ponownego przeliczenia błędnie wprowadzonych rozliczeń.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.
Zastanawiasz się, ile kosztuje call center? Czy taka usługa jest droga? Dowiedz się, kiedy warto skorzystać z usług call center. Co trzeba wziąć pod uwagę, zanim zdecydujesz się na skorzystanie z tego rozwiązania?
Ile kosztuje call center i z czego ta cena wynika? Call center to jedna z tych usług, które zwykle jako pierwsze zleca się na zewnątrz. Wszystko dlatego, że obsługa call center poza strukturami firmy może być tańsza niż organizowanie go i utrzymywanie samodzielnie.
Spis treści
Ile kosztuje call center? Sytuacja na rynku
Na rynku call center działają firmy o ogromnych obrotach (m.in. Arvato, czy Contact Center), które obsługują największe korporacje. Są też dziesiątki mniejszych firm, które działają dla klientów o mniejszych budżetach. Ze względu na to, to ile kosztuje call center, będzie się różnić w zależności od sytuacji.
Część firm przyjmuje minimum wartości projektu, od którego rozpoczynają pracę. Jeśli więc chcemy przetestować usługi call center, musimy przygotować się na to, że firma może odrzucić bardzo małe zlecenie. Warto jednak pamiętać, że jeśli już decydujemy się na rozmowy z call center, zwykle jesteśmy w stanie wydać 3-4 tysiące złotych ustanowione jako minimum.
Rosnąca konkurencja na rynku call center powoduje, że ceny obsługi call center są coraz niższe. Jednocześnie rośnie zakres usług oferowanych przez firmy świadczące pomoc w zakresie call center.
Ile kosztuje call center?
Koszt usługi call center zależy przede wszystkim o skali projektu i miasta, w którym będzie realizowana usługa. W dużej mierze wpływ na koszty ma też to:
czy obsługa przez konsultanta musi być prowadzona w języku obcym, czy tylko po polsku;
czy będzie to odbieranie połączeń przychodzących, czy aktywna sprzedaż przez telefon poprzez połączenia wychodzące.
Obecnie przyjmuje się, że średnia stawka roboczogodziny w call center to ok. 25 zł. Stawki mogą być niższe, jeśli projekt trwa długo (np. więcej niż pół roku), a także wtedy, gdy konsultanci mogą obsługiwać kilka infolinii jednocześnie. W przypadku połączeń sprzedażowych do minimalnej stawki roboczogodziny często dodaje się często premię za konkretne działanie. Np. pozyskanie danych osoby kontaktowej czy sprzedaż może dawać dodatkowe kilka złotych do stawki godzinowej.
Zakup bazy danych
Trzeba pamiętać, że call center – zwłaszcza wynajmowane w celu prowadzenia telesprzedaży, musi mieć listę numerów do „obdzwonienia”. I tu pojawia się kolejny koszt. Call center najczęściej będzie wymagać dostarczenia przez klienta bazy danych potencjalnych klientów. Dodatkowe opłaty mogą być też pobierane, za zarządzanie projektem, wysyłkę raportów, czy archiwizowanie rozmów.
Koszt call center może być też uzależniony od tego, jakiego rodzaju produkty lub usługi sprzedawane są przez konsultanta. Inna będzie cena przy obsłudze produktów dla klientów indywidualnych, a inna dla klientów biznesowych. Zakup bazy danych to koszt od kilkuset do kilku tysięcy złotych za najmniejsze bazy.
Dziś coraz częściej do pierwszych połączeń z klientami wykorzystuje się automaty, czyli centrale, które przekazują odpowiednie komunikaty osobom, które mogłyby być zainteresowane usługami lub produktami. Dopiero gdy wyrażą chęć nabycia produktu, połączenie jest przekierowywane do konsultanta. Takie rozwiązania najczęściej wykorzystuje się w telefonicznych ankietach dotyczących obsługi.
W przypadku botów, czyli automatów koszt obsługi zwiększany jest o opłatę związaną z przygotowaniem nagrań odpowiednich komunikatów i całego systemu informatycznego. Korzyść, jaką odnosimy to nieporównywalnie wyższa liczba połączeń wychodzących w porównaniu do „żywego” konsultanta. Dzięki czemu koszt tego, ile kosztuje call center w przeliczeniu na jedno połączenia, znacznie się zmniejsza.
Mail z ofertą handlową jest jedną z najtańszych i wyjątkowo skutecznych metod pozyskiwania klientów. Czy można wysłać maila do osoby, która nie jest jeszcze naszym klientem? Co rozumie się jako ofertę handlową?
Mail z ofertą handlową, czyli reklama mailowa to skuteczna metoda pozyskania klientów. Jednak trafienie do nowych klientów może być już bardziej skomplikowane. Kiedy możesz wysłać maila z ofertą?
Spis treści
Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta. Jak reklamować firmę w internecie?
Najprostszą formą reklamy online, jest strona internetowa. Kłopot w tym, że o skuteczność tej metody zależy przede wszystkim od tego, ile osób odwiedzi naszą stronę. Znacznie bardziej skuteczne może być wysyłanie maili z ofertą handlową lub informacji o nowych produktach. Takie działanie pozwoli na to by każda osoba, która odbierze wiadomość, mogła się zapoznać z ofertą.
Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta a ochrona przed spamem
Jeśli firmy wysyłałyby każdemu informacje o wszystkich produktach i usługach, które oferują, skrzynki odbiorcze dawno byłyby zapełnione. W związku z tym prawo wprowadza ograniczenia w zakresie wysyłania informacji handlowych emailem. Podstawowa zasada zakłada, że informację o produkcie lub usłudze można wysłać tylko wtedy, gdy odbiorca wyrazi na to zgodę.
Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta. Co to jest informacja handlowa?
Mówiąc wprost, niezamówiona informacja handlowa nie może być wysłana bez zgody odbiorcy. Co to jest ta informacja handlowa? To każda informacja, notatka, oferta albo reklama produktu. Nawet ogłoszenie o wyróżnieniu produktu, otrzymaniu nagrody branżowej itd. jest informacją handlową. Dlaczego? Bo może wpłynąć pozytywnie na wizerunek firmy, a co za tym idzie zwiększać sprzedaż.
Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta. Jak napisać ofertę handlową?
Przy pisaniu oferty handlowej warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach:
Zrozumienie potrzeb klienta – przed napisaniem oferty należy dokładnie zrozumieć potrzeby klienta, aby móc zaproponować mu produkt lub usługę, które spełnią jego oczekiwania.
Precyzyjny opis oferowanego produktu lub usługi – w ofercie handlowej powinny znaleźć się szczegółowe informacje na temat oferowanego produktu lub usługi, w tym cechy, zalety, funkcjonalności, parametry techniczne, opis warunków gwarancji i wsparcia posprzedażnego.
Konkurencyjna cena – cena powinna być konkurencyjna w stosunku do oferty konkurencji, a jednocześnie adekwatna do jakości oferowanego produktu lub usługi.
Przejrzyste warunki sprzedaży – w ofercie powinny być jasno określone warunki sprzedaży, w tym terminy dostawy, płatności, koszty przesyłki oraz warunki zwrotu lub reklamacji.
Personalizacja – ofertę można spersonalizować poprzez dostosowanie jej do potrzeb konkretnego klienta, np. poprzez wyróżnienie jego imienia i nazwiska, odwołanie się do jego wcześniejszych zamówień czy preferencji zakupowych.
Profesjonalny styl pisania – informacja handlowa powinna być napisana w profesjonalnym stylu, wolnym od błędów ortograficznych i gramatycznych, a jednocześnie przystępna i czytelna dla odbiorcy.
Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta. Schemat skutecznej informacji handlowej
W każdej informacji handlowej powinny znaleźć się określone punkty, w celu zaprezentowania produktu lub usługi w sposób atrakcyjny dla potencjalnego klienta. Oto przykładowy schemat informacji handlowej:
Nagłówek. Powinien zawierać krótki i przyciągający uwagę tytuł, który zainteresuje odbiorcę i zachęci go do przeczytania dalszych informacji.
Opis produktu lub usługi. Tutaj należy przedstawić dokładny opis oferowanego produktu lub usługi, w tym ich cechy, zalety, funkcjonalności, parametry techniczne, opis warunków gwarancji i wsparcia posprzedażnego.
Korzyści dla klienta. Należy wskazać, jakie korzyści produkt lub usługa przyniosą klientowi, jakie problemy rozwiążą, jakie potrzeby zaspokoją.
Opinie i referencje. Warto przytoczyć opinie innych klientów, którzy już skorzystali z oferowanego produktu lub usługi oraz referencje, które potwierdzą jakość oferowanego produktu lub usługi.
Ceny i warunki sprzedaży. Należy podać cenę produktu lub usługi, wraz z ewentualnymi promocjami, rabatami i innymi dodatkowymi korzyściami, a także określić warunki sprzedaży, w tym terminy dostawy, płatności, koszty przesyłki oraz warunki zwrotu lub reklamacji.
Zachęta do zakupu. Tutaj należy przedstawić argumenty, które zachęcą klienta do zakupu oferowanego produktu lub usługi, np. unikalność, jakość, certyfikaty, referencje, a także ograniczoną dostępność lub specjalne oferty.
Zakończenie. Należy podsumować ofertę i zachęcić do kontaktu lub zakupu, pozostawiając dane kontaktowe i informacje o sposobach zamówienia produktu lub usługi.
Pamiętaj, że schemat informacji handlowej może różnić się w zależności od branży, rodzaju produktu lub usługi oraz grupy docelowej. Jednak powinien zawsze być dopasowany do potrzeb klienta i odpowiadać na jego pytania i wątpliwości.
Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta – kara za wysyłanie niezamówionej informacji handlowej
Jeśli przedsiębiorca złamie przepisy i wyśle ofertę, na którą wcześniej odbiorca nie wyraził zgody, popełnia wykroczenie. Jest ono zagrożone karą w wysokości do 5 tys. złotych. Co ważne, żeby takie wykroczenie mogło być udowodnione, wniosek o ściganie musi złożyć pokrzywdzony, czyli osoba, która dostała niezamówioną ofertę. Wysyłanie spamu nie jest ścigane z urzędu.
Inną sankcją za wysyłanie niezamówionych maili z informacją handlową może być skarga do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wszystko dlatego, że wysyłanie maili do odbiorców bez ich zgody staje się czynem nieuczciwej konkurencji. W tym przypadku sprawę może wszcząć od razu prezes UOKiK i to bez upomnienia przedsiębiorcy. Sprawa będzie dotyczyć naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Znacznie poważniejszą sankcją jest utrata renomy przedsiębiorstwa.
Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta – jak wysyłać oferty handlowe?
Skoro wiadomo już, że konsument musi wyrazić zgodę na wysyłanie ofert drogą elektroniczną, to warto wiedzieć, że musi on też tę zgodę wyraźnie oznaczyć. W razie sporu to po stronie przedsiębiorcy leży konieczność udowodnienia, że otrzymał on zgodę na wysyłanie ofert drogą elektroniczną.
Trzeba więc przechowywać potwierdzenie wyrażenia zgody, by w razie konieczności móc się nimi posłużyć. A jak wobec tego uzyskać od odbiorcy zgodę na wysyłanie ofert? Przepisy nie wskazują sposobu na to, by zrobić to właściwie. Jedyne co jest ustalone w prawie to fakt, że z oświadczenia musi wynikać jasno, kto złożyć oświadczenie, zgodę na otrzymywanie informacji handlowej.
Może się zdarzyć, że klient poda do wysyłki adres kogoś innego, co spowoduje, że to my przedsiębiorcy będziemy mieli kłopot. W związku z tym warto zastosować podwójne zabezpieczenie polegające choćby na tym, że adres mailowy jest dodatkowo potwierdzany przez zainteresowanego.
Warto pamiętać, że w treści maila, który ma być potwierdzeniem zgody na otrzymywanie informacji handlowej, nie można zawrzeć oferty.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.
Jeśli chodzi o KSeF, ustawa wprowadzająca ten system to ta o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Poniżej zapoznasz się z jej tekstem.
„Ustawa o KSeF” reguluje sposób działania tej bazy faktur, i ustrukturyzowanych faktur elektronicznych w ogóle. Nie jest ona jednak odrębnych aktem prawnym, a nowelizacją ustawy z 29 października 2021 roku. Sprawdź, co z niej wynika.
KSeF – ustawa. Co to jest KSeF?
Krajowy System e-Faktur (w skrócie KSeF) to system teleinformatyczny Ministerstwa Finansów umożliwiający wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. Ta wprowadzona na drodze administracyjnej rewolucyjna zmiana w zakresie fakturowania, nakłada nowe obowiązki zarówno na wystawców jak i odbiorców faktur.
Zasady funkcjonowania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych (tzw. e-faktur) i Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z dniem 1 stycznia 2022 r. wprowadziła do polskiego systemu prawa podatkowego nowelizacja ustawy o VAT z 29 października 2021 r. Publikujemy tu pełną treść tej nowelizacji, a także całość dokumentu do pobrania w pliku PDF – link pod treścią ustawy.
KSeF – ustawa
Dz. U. 2021 poz. 2076 ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Art. 1. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.[2])) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 po pkt 32 dodaje się pkt 32a w brzmieniu:
„32a) fakturze ustrukturyzowanej – rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie;”;
2) w art. 29a w ust. 15 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) wystawienia faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.”;
3) w art. 42 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Podatnik wystawia dokument wywozu w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu na rzecz nabywcy, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 4.”;
4) w art. 86:
a) w ust. 19a zdania pierwsze i drugie otrzymują brzmienie:
„W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione.”,
b) po ust. 19c dodaje się ust. 19d w brzmieniu:
„19d. W przypadku, o którym mowa w art. 29a ust. 15 pkt 5, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur fakturę korygującą w postaci faktury ustrukturyzowanej. Przepis ust. 19a zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.”;
5) w art. 87:
a) w ust. 2 wyrazy „ust. 6” zastępuje się wyrazami „ust. 5b, 6”,
b) w ust. 2c wyrazy „ust. 2, 5a” zastępuje się wyrazami „ust. 2, 5a, 5b”,
c) po ust. 5a dodaje się ust. 5b–5d w brzmieniu:
„5b. Urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 40 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy łącznie są spełnione następujące warunki:
1) w związku z wykonywaniem czynności, dla których występował obowiązek wystawienia faktur na podstawie art. 106b ust. 1:
a) pkt 1 lub
b) pkt 3, lub
c) pkt 4 – w zakresie, w jakim dotyczy otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1, uwzględnionych w rozliczeniu podatnika za dany okres rozliczeniowy
– podatnik wystawiał wyłącznie faktury ustrukturyzowane,
2) kwota podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w ust. 1, nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji, nie przekracza 3000 zł,
3) podatnik przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot:
a) był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
b) składał za każdy okres rozliczeniowy deklaracje, o których mowa w art. 99 ust. 1–3,
b) posiadał rachunek rozliczeniowy lub imienny rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, zawarty w wykazie, o którym mowa w art. 96b ust. 1
– przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a–2c oraz ust. 4a–4f stosuje się odpowiednio
5c. Przepis ust. 5b stosuje się również w przypadku, gdy w danym okresie rozliczeniowym podatnik oprócz faktur ustrukturyzowanych wystawiał faktury:
1) których nie wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej z powodu braku zgodności z wzorem faktury ustrukturyzowanej, udostępnionym na elektronicznej platformie usług administracji publicznej zgodnie z art. 106nc ust. 3, lub
2) o których mowa w art. 106e ust. 5 pkt 3 – w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
5d. Spełnienie warunków, o których mowa w ust. 5b, jest weryfikowane z wykorzystaniem zasobów teleinformatycznych Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.”;
6) w art. 88 w ust. 3b po wyrazach „do duplikatów faktur” dodaje się wyrazy „oraz kolejnych egzemplarzy faktur”;
7) w art. 106f w ust. 1 w pkt 4 skreśla się wyrazy „cenę jednostkową netto,”;
8) w art. 106g:
a) po ust. 3 dodaje się ust. 3a–3c w brzmieniu:
„3a. Faktura ustrukturyzowana jest udostępniana i otrzymywana za pomocą oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 106nc ust. 1.
3b. Jeżeli odbiorca faktury nie wyraził akceptacji, o której mowa w art. 106na ust. 2, faktura ustrukturyzowana może być przesłana temu podmiotowi w postaci z nim uzgodnionej. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio.
3c. Dostęp do faktury ustrukturyzowanej jest możliwy przez podanie danych tej faktury określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 106r pkt 4.”,
b) w ust. 4 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Przepisu nie stosuje się do faktur ustrukturyzowanych.”;
9) w art. 106i w ust. 7 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „30. dnia” zastępuje się wyrazami „60. dnia”;
10) w art. 106j:
a) w ust. 1:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,”,
– uchyla się pkt 2,
– pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury”,
b) w ust. 2:
– uchyla się pkt 1,
– po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca – w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;”,
– w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1–5,”,
– uchyla się pkt 4,
c) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Faktura korygująca może zawierać:
1) wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo „KOREKTA”;
2) przyczynę korekty.”,
d) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:
1) zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;
2) może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą – w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.”,
e) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Fakturę korygującą fakturę ustrukturyzowaną wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej.”;
11) w art. 106l ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Faktura wystawiona ponownie:
1) zawiera datę wystawienia;
2) może zawierać wyraz „DUPLIKAT”.”;
12) w art. 106m w ust. 5:
a) w pkt 2 wyrazy „jej danych.” zastępuje się wyrazami „jej danych, lub”,
b) dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) Krajowego Systemu e-Faktur – w odniesieniu do faktur ustrukturyzowanych otrzymanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.”;
13) po art. 106n dodaje się art. 106na–106ne w brzmieniu:
„Art. 106na. 1. Fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur.
2. Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e Faktur wymaga akceptacji odbiorcy faktury.
3. Faktura ustrukturyzowana jest uznana za otrzymaną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur w dniu przydzielenia w tym systemie numeru identyfikującego tę fakturę.
Art. 106nb. Z Krajowego Systemu e-Faktur mogą korzystać:
1) podatnik,
2) podmioty wskazane przez podatnika,
3) podmioty, o których mowa w art. 106c,
4) osoby fizyczne wskazane przez podmioty, o których mowa w art. 106c,
5) osoby fizyczne wskazane w zawiadomieniu o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur, którym podatnik lub podmioty, o których mowa w art. 106c, nadali uprawnienia do korzystania z tego systemu,
6) podmioty inne, niż wymienione w pkt 1–5, wskazane przez osoby fizyczne korzystające z Krajowego Systemu e-Faktur, jeżeli prawo do wskazywania innego podmiotu wynika z uprawnień nadanych tym osobom fizycznym
– uwierzytelnieni w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 106r pkt 3.
Art. 106nc. 1. Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana i otrzymywana przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
2. Oprogramowanie interfejsowe, o którym mowa w ust. 1, jest dostępne na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór faktury ustrukturyzowanej.
Art. 106nd. 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi Krajowy System e Faktur i jest administratorem danych w nim zawartych.
2. Krajowy System e-Faktur jest systemem teleinformatycznym służącym do:
1) nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur;
2) powiadamiania podmiotów, o których mowa w art. 106nb, o nadanych uprawnieniach do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur lub ich odebraniu;
3) uwierzytelnienia oraz weryfikacji uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur, posiadanych przez podmioty, o których mowa w art. 106nb;
4) wystawiania faktur ustrukturyzowanych;
5) dostępu do faktur ustrukturyzowanych;
6) otrzymywania faktur ustrukturyzowanych;
7) przechowywania faktur ustrukturyzowanych;
8) oznaczania faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym przydzielonym w Krajowym Systemie e-Faktur;
9) analizy i kontroli prawidłowości danych z faktur ustrukturyzowanych;
10) powiadamiania podmiotów, o których mowa w art. 106nb, o:
a) dacie i czasie wystawienia faktury ustrukturyzowanej oraz numerze identyfikującym fakturę ustrukturyzowaną przydzielonym w Krajowym Systemie e-Faktur oraz dacie i czasie jego przydzielenia,
b) dacie i czasie odrzucenia faktury w przypadku jej niezgodności z wzorem, o którym mowa w art. 106nc ust. 3,
c) braku możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej – w przypadku niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur;
11) powiadamiania podmiotów innych niż określone w art. 106nb o braku uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.
Art. 106ne. Minister właściwy do spraw finansów publicznych zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra komunikaty dotyczące niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur.”;
14) po art. 106q dodaje się art. 106r w brzmieniu:
„Art. 106r. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) rodzaje uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur,
2) sposoby nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur oraz wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu tych uprawnień,
3) sposoby uwierzytelnienia podmiotów korzystających z Krajowego Systemu e Faktur,
4) dane faktury ustrukturyzowanej, których podanie umożliwia dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur
– uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji i weryfikacji podmiotów, o których mowa w art. 106nb, oraz zapewnienia dostępu do faktur ustrukturyzowanych i możliwości zapoznania się z ich treścią.”;
15) po art. 112a dodaje się art. 112aa w brzmieniu:
„Art. 112aa. 1. Faktury ustrukturyzowane są przechowywane w Krajowym Systemie e-Faktur przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione. Przepisów art. 112 i art. 112a nie stosuje się.
2. Po upływie okresu przechowywania faktur, o którym mowa w ust. 1, podatnik przechowuje faktury ustrukturyzowane poza Krajowym Systemem e-Faktur do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Przepisy art. 112 i art. 112a stosuje się odpowiednio.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 i 1598) w art. 193a po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu:
„§ 1a. Przepisu § 1 nie stosuje się do faktur ustrukturyzowanych w rozumieniu art. 2 pkt 32a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.”.
Art. 3. W ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 422, z późn. zm.[3])) w art. 35:
1) w ust. 3 w pkt 1 w lit. e średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. f w brzmieniu:
„f) Krajowego Systemu e-Faktur, o którym mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;”;
2) w ust. 4 skreśla się wyrazy „zawarte w dokumentach i informacjach”.
Art. 4. Tworzy się Krajowy System e-Faktur.
Art. 5. Czynności, o których mowa w art. 106a ustawy zmienianej w art. 1, dokonane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w stosunku do których termin wystawienia faktury upływa po dniu 31 grudnia 2021 r., mogą być udokumentowane fakturą ustrukturyzowaną, o której mowa w art. 2 pkt 32a ustawy zmienianej w art. 1.
Art. 6. Przepisy art. 87 ust. 2, 2c i 5b–5d ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do okresów rozliczeniowych przypadających począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 7. 1. W latach 2022–2031 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym niniejszej ustawy wynosi 229 528 837 zł, w tym w:
1) 2022 r. – 30 112 255 zł;
2) 2023 r. – 29 796 170 zł;
3) 2024 r. – 27 003 419 zł;
4) 2025 r. – 29 809 867 zł;
5) 2026 r. – 24 345 604 zł;
6) 2027 r. – 19 658 116 zł;
7) 2028 r. – 19 658 116 zł;
8) 2029 r. – 19 658 116 zł;
9) 2030 r. – 19 658 116 zł;
10) 2031 r. – 9 829 058 zł.
2. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczeniem przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, zostanie zastosowany mechanizm korygujący polegający na obniżeniu wydatków związanych z realizacją zadań wynikających z regulacji wprowadzanych niniejszą ustawą.
3. Organem właściwym, który monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 2, jest minister właściwy do spraw finansów publicznych.
Art. 8. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Duda
Specjaliści z branży bezpieczeństwa do weryfikacji w systemie KSeF rekomendują zastosowanie rozwiązań z certyfikatem kwalifikowanym, czyli odpowiednio podpisów kwalifikowanych dla osób fizycznych i pieczęci kwalifikowanych dla osób prawnych. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów już w 2023 roku ustandaryzowane faktury mają być obowiązkowe dla wszystkich podmiotów wystawiających faktury i podlegających polskim przepisom podatkowym.