Strona główna Blog Strona 71

Inflacja w Polsce – jak się ją liczy?

0
inflacjaa

Czym jest inflacja? Jak się ją oblicza? Co to jest koszyk inflacyjny? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj wszystkie najważniejsze informacje na ten temat.

Poziom inflacji to chyba najpopularniejszy dziś wskaźnik makroekonomiczny, który bezbłędnie jest w stanie podać wielu naszych rodaków. Inflacja w Polsce – jak się ją liczy? Na to pytanie odpowiedź znają jednak nieliczni.

Inflacja w Polsce

Na początek wyjaśnijmy samo pojęcie „inflacja”. To nic innego jak proces wzrostu cen w gospodarce. Inflacja w Polsce prezentowana jest jako wskaźniki cen, a jej wyliczaniem zajmuje się Główny Urząd Statystyczny (GUS).

Najprościej rzecz ujmując, jest to średnie zmiany cen konsumpcyjnych towarów i usług, które nabywa statystyczne gospodarstwo domowe. Najczęściej prezentowana jest w ujęciu rocznym (r/r), choć dla celów porównawczych i publicystycznych używa się także wskaźnika miesięcznego (m/m).

Inflacja liczona przez GUS jest istotnym wskaźnikiem nie tylko dla konsumentów, czy biznesu dla oszacowania skali wzrostu cen, ale także dla Narodowego Banku Polskiego, który jest konstytucyjnym organem odpowiedzialnym za wartość pieniądza.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes – jak zarabiać na inflacji?

Rolą NBP, a dokładnie działającej przy nim Rady Polityki Pieniężnej jest utrzymywanie inflacji w tzw. celu inflacyjnym, który od ponad 20 lat ustalony jest w Polsce jako 2,5% +/- 1 p.p. Jak widzimy po ostatnich wskazaniach, obecnie dynamika wzrostu cen znajduje się zdecydowanie powyżej górnej granicy tego zakresu.

Jak się liczy inflację?

Najczęściej stosowaną na świecie miarą dynamiki wzrostu cen jest inflacja CPI (Consumer Price Index). Stosują ją urzędy statystyczne przeróżnych krajów na potrzeby swojego państwa.

Stosują jednak przy tym różne metodologie, jednak mimo wszystko, wyniki są stosowane do porównań. Sposoby liczenia inflacji przez różne państwa muszą bowiem mieścić się w wytycznych, jakie wyznaczyła dla całego świata Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ).

Inflacja w Polsce. Co to jest koszyk inflacyjny?

Aby precyzyjnie obliczyć inflację, potrzebnych jest kilka danych. Po pierwsze potrzebne są informacje na temat poziomów, czyli notowań cen takich samych produktów oraz usług w dwóch okresach, które porównujemy ze sobą.

CZYTAJ TAKŻE: Czym jest płynność finansowa? Jak ją poprawić?

Po drugie, potrzebujemy strukturę wydatków przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce. Ta struktura, która pozwoli nam oszacować właściwe proporcje wydatków statystycznego Kowalskiego i jego rodziny to nic innego jak… koszyk inflacyjny. Jest on również nazywany koszykiem towarów i usług.

Co znajduje się w koszyku inflacyjnym?

Według opublikowanego w 2022 roku koszyka inflacyjnego największy „ciężar” w proporcjach zajmowała kategoria „żywność i napoje bezalkoholowe”. W tym wypadku stanowiła ona 26,59% całości koszyka. Na drugim miejscu znalazło się „użytkowanie mieszkania i nośniki energii” – 19,33%. Trzecia pozycja to „transport” – 9,54%.

Z drugiej strony stosunkową niską „wagę” mają w koszyku wydatki na edukację (1,16%) oraz odzież i obuwie (4,47%).

Lista badanych towarów – są informacje poufne!

Jak wyjaśnia GUS w wydanym jakiś czas temu biuletynie pt. „Co warto wiedzieć o inflacji”, próżno szukać w sieci pełnej listy reprezentatywnych produktów i usług objętych badaniem cen. Główny Urząd Statystyczny jej po prostu nie publikuje! Podobną praktykę stosują także odpowiedniki tej instytucji w innych krajach.

Chodzi o to, by zapobiegać „promowaniu” konkretnych produktów. Po drugie, ma to skutecznie uniemożliwić podejmowanie działań, które w jakimkolwiek stopniu mogłyby zaburzyć odczyt.

CZYTAJ TAKŻE: Stagflacja – jak działa?

Lista ta musiałaby być bardzo długa. Jaki pisał w 2019 roku GUS „Na potrzeby obliczeń wskaźnika cen konsumpcyjnych statystyka gromadzi ponad 230 tys. cen w miesiącu, a liczba ta wzrasta z roku na rok”. To oznacza, że badanie inflacji zawsze jest potężnym przedsięwzięciem, nie tylko matematyczno-statystycznym, ale także logistycznym i informatycznym.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Wzór CV

0
koszty działalności gospodarczej

Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz karierę zawodową, czy przepracowałeś już wiele lat, prędzej, czy później staniesz przed obliczem napisania Curriculum Vitae. Czy istnieje najlepszy możliwy wzór CV? Jak powinien wyglądać dokument, który może być pierwszym krokiem do zdobycia pracy marzeń? Wyjaśniamy!

Wzór CV – najlepsze Curriculum Vitae

Curriculum Vitae to nie wniosek o paszport, ani podanie o przyjęcie na uczelnię. To też nie jest faktura, recepta, czy wniosek o urlop. Nie ma jednej matrycy, według której powinno powstawać CV. Jest jednak pewien wzór CV, którego warto się trzymać, przygotowując swoją aplikację do pracy.

Wzór CV. Jakie jest najlepsze CV?

Zanim wymienimy „obowiązkowe punkty w CV”, spójrzmy na ten dokument z zupełnie innej strony. Odpowiedzmy na pytanie, czemu taka forma życiorysu służy. Niezależnie od tego, czy trafi na biurko rekrutera, kadrowej, kierownika działu, czy prezesa spółki, musi mieć to coś, co potwierdzi, że jesteśmy najlepszym kandydatem na dane stanowisko. Jego zadaniem jest zachęcenie adresata, do umówienia się z Tobą na rozmowę kwalifikacyjną. Zatem dobrze przygotowane CV to niemal połowa sukcesu!

Mało tego, w przypadku „obleganych” stanowisk, trzeba jakoś wyróżnić się spośród innych osób, które również przesłały swoje aplikacje. Nudna tabelka wypełniona popularną czcionką z edytora tekstu nie zrobi na nikim wrażenia. Z drugiej jednak strony nie warto przesadzać. „Pstrokate” CV przypominające bardziej reklamę sklepu z zabawkami lub ulotkę chwilówek też nie zrobi dobrego wrażenia. Warto zatem znaleźć złoty środek. Ale jak?

Wzór CV – jak je uporządkować?

Pierwszą podstawową radą jest stworzenie przejrzystego i uporządkowanego dokumentu, który będzie zawierał kluczowe informacje, o których napiszemy nieco później. Warto przyłożyć się do jego czytelności, wybierając odpowiedni rozmiar czcionki oraz interlinii. Z rozwagą powinniśmy wybierać dane, które napiszemy pogrubionym fontem, a które np. kursywą. Przypadkowość nie jest tutaj mile widziana.

Po drugie CV musi nieco oddawać Twój charakter. Inaczej będzie wyglądało CV na stanowisko dyrektora artystycznego w wydawnictwie, a inaczej pracownika ochrony w korporacji.

Wzór CV – co musi zawierać?

Powszechnie uważa się, że CV powinno zawierać następujące elementy:

– zdjęcie (dodaje wiarygodności i jest bardzo mile widziane)

– dane kandydata (imię, nazwisko, data urodzenia, dane kontaktowe)

– doświadczenie zawodowe (dotychczasowe miejsca pracy, przebieg kariery)

– wykształcenie / przebieg edukacji (ukończone uczelnie, szkoły, kursy)

– umiejętności (np. znajomość języków, posiadanie prawa jazdy, obsługa kluczowych programów, systemów, urządzeń, indywidualne cechy itd.)

– hobby i zainteresowania (konkretnie i nie za dużo)

– ewentualne referencje

– polityka prywatności (klauza o ochronie danych osobowych). Bez tego CV trafi do niszczarki lub zostanie skasowane!

Wzór CV – nie warto koloryzować

Stare powiedzenie mówi, że kłamstwo ma krótkie nogi. Nie próbuj imponować informacją o znajomości np. języka chorwackiego, jeśli faktycznie znasz go jedynie trochę z wakacji w Dubrowniku. Wbrew pozorom bardzo łatwo to zweryfikować. Nie mówiąc już o takich językach, jak angielski, niemiecki czy francuski.

To samo dotyczy zainteresowań. Informacje o zainteresowaniu muzyką Chopina lub literaturą Balzaca również łatwo sprawdzić. Doświadczony rekruter da sobie z tym radę, nawet jeśli nie znosi brzmienia fortepianu i nie przepada za francuską literaturą. Przyłapanie na kłamstwie na rzeczach błahych źle rokuje już na starcie i może okazać się spektakularnym falstartem.

Najgorsze są jednak kłamstwa grubszego kalibru dotyczące doświadczenia czy umiejętności. W „najlepszym” wypadku wyjdą „w praniu”. Na przykład w okresie próbnym. Będzie wstyd, kiedy okaże się, że z tego powodu nasza umowa nie zostanie przedłużona.

Kreator CV – czy to dobry pomysł?

W internecie bez problemu znajdziemy tzw. kreatory CV, które pozwolą nam w szybki sposób przygotować gotowe Curriculum Vitae w nowoczesnym formacie, z dobrze dopasowaną czcionką oraz wkomponowanym zdjęciem. To dobre rozwiązanie w sytuacji, w której CV musimy przygotować „na szybko”. Istnieje jednak ryzyko, że nasz konkurent lub konkurentka w procesie rekrutacyjnym zastosują ten sam wzór i z wyróżnienia nici.

Dlatego nawet jeśli korzystamy z kreatora życiorysu, zastanówmy się, czy jest jakaś możliwość, by dokument wyróżnił się na tle innych. Część rekruterów twierdzi, że dobre doświadczenie i szerokie umiejętności zrobią wrażenie nawet w nudnej tabelce przygotowanej w Wordzie. My jednak nie mamy pewności, czy zawsze takie podejście zadziała. Obawiamy się, że nie bardzo.

Wzór CV – indywidualny charakter

I tu dochodzimy do punktu pod tytułem „indywidualny charakter CV”. Tu również nie warto przesadzać. Jednak jeśli dobrze wyważymy informacje i proporcje, ciekawie opisując swoją zawodową drogę, możemy wygrać wiele. Pamiętaj, CV to Twoja wizytówka.

Wzór CV – dyskwalifikujące błędy

Jest długa lista błędów, które na pewno zdyskwalifikują każde, nawet najlepsze CV. Rażące błędy ortograficzne i literówki w dobie autokorekty oraz zbyt rozbudowane opisy mogą zniweczyć Twoje starania.

To samo dotyczy klauzuli ochrony danych. Zwykle jej wzór wymagany przez pracodawcę jest podawany w ogłoszeniu naboru. Warto jest przekopiować jeden do jednego. Jeśli tego nie zrobimy, zgodnie z prawem nasze CV będzie musiało zostać usunięte, lub zniszczone, bowiem pracodawca nie będzie miał podstawy do jego przetwarzania.

Jak napisać CV? – Osoba bez doświadczenia

0
praca zdalna

Zdobycie pierwszej pracy to ogromne wyzwanie. Szczególnie jeśli znaleźliśmy ofertę dla siebie, jednak procedura rekrutacyjna wymaga przesłania CV. Pamiętaj, że w takiej sytuacji, twoje Curriculum Vitae nie musi świecić pustkami! Jak powinna napisać swoje CV osoba bez doświadczenia?

Jak napisać CV do pierwszej pracy?

Skończyłeś studia i stoisz u progu kariery zawodowej, a może jesteś studentem i chcesz wykorzystać wolny czas na pierwszą poważną pracę? Jeśli pracodawca wymaga, by przesłać mu CV, nie zniechęcaj się. Nie jest powiedziane, że jeśli nie byłeś nigdy na etacie, lub nie wykonywałeś zleceń, Twój życiorys jest skazany na straty. W żadnym wypadku! Od czegoś przecież trzeba zacząć.

Co wpisać w CV, jeśli nie posiada się doświadczenia zawodowego?

Warto zastanowić się dobrze nad tym, czym możesz się pochwalić w CV. Nie musi to być konkretna praca. Informacja o tym, że działałeś lub działałaś jako wolontariusz w fundacji, udzielałaś się młodzieżowej radzie miasta lub prowadziłeś profil na Facebooku rodzinnej firmy, może powiedzieć o Tobie więcej, niż myślisz. Tego typu informacje budują Twój wizerunek jako osoby zaangażowanej, która poświęcała swój wolny czas konkretnej sprawie i rozwijała przez to swoje umiejętności.

Zainteresowania w CV

Osoby, które rozpoczynają dopiero karierę zawodową, powinny skupić się także na swoich zainteresowaniach. Firmy poszukujące np. programistów zdają sobie sprawę, że czasem łatwiej jest „wyłowić” z tłumu pasjonata, który rozwijał swoje umiejętności w zaciszu własnego pokoju, niż osobę o ugruntowanej, silniej pozycji na rynku pracy. CV z linkami do przygotowanych przez siebie stron, lub odnośniki do napisanych programów (nawet tych prostych), mogą być świetnym wstępem do kariery. Mało tego, mogą być szansą na zdobycie pierwszych ważnych doświadczeń już na etacie lub umowie cywilnoprawnej. A to już może być świetnym początkiem udanej kariery.

To jednak nie wszystko. Jeśli będziemy w stanie opisać swoje zainteresowania w ciekawy sposób, zaznaczyć jakieś osiągnięcia lub inne formy rozwijania swoich zdolności, mamy szansę wejść na rynek pracy bez zawodowego doświadczenia. W tym wypadku szczególne szanse mają np. graficy, fotograficy, dziennikarze, copywriterzy, programiści, twórcy aplikacji mobilnych. To samo dotyczy prowadzących profile mediach społecznościowych, animatorów zajęć dla dzieci, czy przyszłych pracowników instytucji kultury itd. Lista ta nie jest jednak zamknięta.

Pracodawcy – łowcy talentów

Warto pamiętać, że na dzisiejszym, dość wymagającym i trudnym rynku pracy, niektóre firmy przyjmują postawę łowców talentów. Nastawiając się na studentów, lub absolwentów doskonale zdają sobie sprawę, że doświadczenie zawodowe nie będzie mocnym punktem w ich CV. W takim wypadkach, warto znaleźć coś, co pozwoli skupić uwagę adresata. Cenna może być adnotacja o wakacyjnej pracy, udzielaniu bezpłatnych korepetycji, czy przynależności do stowarzyszeń, może być tym elementem, który zaważy na dalszym przebiegu rekrutacji.

Doświadczenie w CV

Doświadczenie w CV to nie zawsze informacja o konkretnym miejscu pracy, czy współpracy. Działy HR doceniają informacje np. o uczestnictwie w kółkach studenckich z konkretnej dziedziny. To samo dotyczy zagranicznych stypendiów z Erasmusa, czy działalności w samorządzie studenckim. Warto przy tym pokrótce opisać, jakie umiejętności rozwinęliśmy dzięki takim aktywnościom. Może być to np. współpraca w grupie, pogłębianie wiedzy z określonej dziedziny, nauka języków obcych, czy odporność na stres.

CV nie musi być, a nawet nie może być puste. Wiele zależy od tego jak sami zaprezentujemy swój dorobek i osiągnięcia na różnych polach. Czasem informacja o nietypowym hobby może być przyczynkiem do interesującej rozmowy rekrutacyjnej. Ważne jednak, by było to powiązane z branżą, do której aplikujemy. Osoba interesująca się historią malarstwa polskiego może napisać o tym w aplikacji do pracy w miejscowym muzeum. Z kolei pasjonat fotografii, może odnaleźć się np. w firmie zajmującej się tworzeniem contentu multimedialnego. Możliwości jest, jak widać, bardzo wiele.

Opłata akcyzy za samochód sprowadzony z zagranicy

0
opłata akcyzy za samochód

Opłata akcyzy za samochód to jedna z podstawowych formalności, których należy dopilnować, sprowadzając auto z zagranicy. Gdy auto kupowane jest przez pośrednika, to on rozlicza tego typu opłatę.

Opłata akcyzy za samochód to ważna część jego sprowadzenia zza granicy. Od czego zależy jej wysokość? W jaki sposób płaci się akcyzę? W jakich przypadkach może przysługiwać ci zwrot akcyzy?

Opłata akcyzy za samochód – jak zapłacić akcyzę?

Opłata akcyzy za samochód to rzecz konieczna przy sprowadzaniu auta z zagranicy. Jeśli kupujemy samochód z innego kraju, to nic dziwnego, że formalności związane z jego rejestracją będą bardziej złożone niż w przypadku auta krajowego. Nie znaczy, że są one bardzo skomplikowane. Po prostu trzeba będzie dostarczyć większą ilość dokumentów. Ważnym elementem jest akcyza. Trzeba złożyć odpowiednią deklarację i zapłacić podatek akcyzowy.

CZYTAJ TAKŻE: Kiedy trzeba zapłacić cło od towarów kupowanych za granicą?

Co to jest akcyza?

Akcyza, zwana inaczej podatkiem akcyzowym jest nakładana na wybrane produkty handlowe. Podatek akcyzowy naliczany jest na papierowy, paliwo, a także samochody osobowe.

Opłata akcyzy za samochód

W tym materiale zajmujemy się podatkiem akcyzowym od samochodów. Jakie auta podlegają akcyzie?

Akcyza obejmuje:

  1. import samochodów osobowych, nigdy wcześniej niezarejestrowanych na terenie Polski;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu, nigdy wcześniej niezarejestrowanych na terenie Polski;
  3. pierwsza sprzedaż samochodu na terytorium kraju (wyprodukowanego na jego terytorium lub od którego nie została zapłacona wcześniej opłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w punktach 1 i 2.

CZYTAJ TAKŻE: Czy zakup opon można wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

Do kiedy akcyza za samochód?

Akcyzę trzeba zapłacić w ciągu 30 dni od momentu sprowadzenia samochodu z zagranicy. Kwotę akcyzy przekazuje się na konto urzędu skarbowego. Dodatkowo trzeba złożyć deklarację AKC-U/S.

Jest to tzw. deklaracja uproszczona nabycia wewnątrzwspólnotowego. Wszystkich formalności można również dokonać przez internet za pomocą Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Samą deklarację trzeba złożyć w ciągu 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego. Dzień powstania obowiązku podatkowego w tym przypadku to data, kiedy auto wjechało do Polski.

Zapłata akcyzy będzie konieczna do rejestracji samochodu w Polsce. Potrzebna będzie w tym przypadku również umowa kupna-sprzedaży auta, dowód rejestracyjny lub karta pojazdu, zaświadczenie o badaniach technicznych i potwierdzenie wyrejestrowania w kraju, w którym auto zostało kupione. Wszystkie te dokumenty muszą być przetłumaczone.

Wysokość akcyzy od samochodu osobowego

Wysokość podatku akcyzowego zależy od wartości pojazdu, a także pojemności silnika. I tak, dla samochodów o pojemności silnika powyżej 2000 cm3, akcyza wynosi 18,6 proc. Dla pozostałych pojazdów to 3,1 proc.

Przykład? Jeśli weźmiemy samochód o wartości 50 000 zł z silnikiem o pojemności 2,2 l, to akcyza wyniesie 18,6% z 50 000 zł, czyli 9 300 zł. Za samochód o tej samej wartości, ale z silnikiem o pojemności 1,6 l zapłacimy akcyzę w wysokości 3,1% z 50 000, czyli 1550 zł. W tym przypadku więc różnica w akcyzie jest znacząca. Pokazuje to, że jeśli wybieramy samochód z zagranicy, to trzeba zwrócić uwagę na wysokość podatku akcyzowego.

Uzyskanie zaświadczenia o uiszczeniu akcyzy jest niezbędne w celu rejestracji samochodu. Jeśli samochód sprowadzasz na własną rękę, wszelkie formalności będziesz musiał załatwić samodzielnie. Gdy samochód z zagranicy kupujesz z pomocą pośrednika, zwykle to on zajmuje się zebraniem wszystkich potrzebnych dokumentów, a nam zostaje rozliczenie transakcji.

Zwrot akcyzy

Podatnikowi, który jako właściciel nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym niezarejestrowanym wcześniej na terytorium kraju, przysługiwać może zwrot uprzednio zapłaconej akcyzy. Może to mieć miejsce w przypadku eksportu lub WDT tego samochodu osobowego.

Weźmy na przykład sytuację, gdy osoba fizyczna kupi nowy samochód od dealera. Auto nie było wcześniej zarejestrowane w Polsce. W związku z tym akcyzę zapłaci dealer. Oczywiście przenosząc tę opłatę na klienta. Gdy nowy właściciel zdecyduje się sprzedaż auto osobie fizycznej, która mieszka w innym kraju, to będzie można wystąpić o zwrot podatku akcyzowego zapłaconego wcześniej dealerowi, który auto sprowadził do Polski.

Wniosek o zwrot akcyzy składamy do urzędu skarbowego. Zwrotu akcyzy możemy spodziewać się w terminie do 30 dni. W uzasadnionych przypadkach, jeśli zachodzi potrzeba uzyskania dodatkowych wyjaśnień, zwrot akcyzy dokonywany jest w ciągu 90 dni.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes, dla tych, którzy mają samochód

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Pomysł na biznes z samochodem

0
pomysł na biznes z samochodem

Pomysł na biznes z samochodem to coś dla tych, którzy potrzebują inspiracji w zakresie biznesu. Zobacz, w jakich przypadkach posiadanie auta wystarcza, żeby zacząć swoje przedsiębiorstwo.

Pomysł na biznes z samochodem to ciekawa rzecz. Sama branża daje ogromnie dużo możliwości zarobkowania. I to nie tylko dla pasjonatów motoryzacji. Oczywiście podstawą wyboru odpowiedniego biznesu jest rodzaj samochodu, jaki posiadamy. Inaczej będziemy bowiem zarabiali, użytkując samochód osobowy, a inaczej samochód dostawczy lub ciężarowy.

Pomysł na biznes z samochodem – instruktor szkoły jazdy

Pomysł na biznes z samochodem to instruktor nauki jazdy. Nie musisz od razu inwestować w szkołę nauki jazdy. Wystarczy, że na początku wynajmiesz się jako instruktor do już istniejącej szkoły jazdy.

CZYTAJ TAKŻE: Zakup samochodu na firmę. Jak to rozliczyć?

Samochód jest najpopularniejszym środkiem transportu. Stąd tak wiele osób chce mieć prawo jazdy. Założenie szkoły jazdy to sporo formalności. Możesz jednak zacząć od współpracy z już istniejącym ośrodkiem szkolenia, oferując mu swoje usługi. Dodatkowo też możesz się wynajmować do jazd doszkalających.

Biznes – taksówka osobowa

Przewozy taksówką to biznes dający sporo swobody i satysfakcji. Szczególnie dla tych, którzy lubią jeździć samochodem. W przypadku biznesu taksówkowego nie ma znaczenia marka samochodu. Oczywiście im nowszy pojazd, tym lepiej, ale nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o wielkość, czy model. Trzeba pamiętać jednak o tym, że samochód musi być zawsze w nienagannej formie i czyściutki. Żeby legalnie świadczyć przewozy taksówką, trzeba mieć odpowiednią licencję.

CZYTAJ TAKŻE: Leasing na używany samochód. Jak to działa?

Usługi transportowe

To bardzo szeroka dziedzina. Począwszy od tradycyjnej taksówki osobowej, poprzez przewozy VIP luksusowymi pojazdami. W tym przypadku liczyć się będzie klasa samochodu, którym dysponujesz. Ważne będą też kontakty do osób, które mogą być zainteresowane wynajęciem kierowców luksusowych pojazdów. Zarówno limuzyn, jak i bardzo dobrze wyposażonych mikrobusów.

Wynajem samochodów

To połączenie dwóch poprzednich pomysłów. W przypadku wynajmu samochodów można oferować go w wariancie z kierowcą lub bez, gdy udostępniamy wyłącznie pojazd. Ciekawe, oryginalne samochody klienci wynajmują na imprezy firmowe, wieczory panieńskie i kawalerskie, a także jubileusze i sesje zdjęciowe. Spore zyski generują właściciele pojazdów wynajmowanych nowożeńcom.

CZYTAJ TAKŻE: Jak odliczyć 100% podatku VAT od samochodu?

Pomysł na biznes z samochodem – przeprowadzki

Przechodzimy teraz do pomysłów biznesowych, ale związanych z samochodami większymi. Jako właściciel „dostawczaka” możesz rozpocząć od oferowania usług związanych z przeprowadzkami. W tym jednak przypadku przyda się przynajmniej jeden pomocnik, które wspomoże w załadunku i rozładunku.

Ile zarabia kurier?

Kurierzy to dziś mikroprzedsiębiorcy, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Kurierzy działają lokalnie, na skalę ogólnokrajową, ale i międzynarodową. Na początek powinno ci wystarczyć dostarczanie paczek lokalnie. Inwestycja? Samochód dostawczy, który niewiele pali i nie jest awaryjny.

CZYTAJ TAKŻE: LPG w firmowym samochodzie. Czy to się opłaca?

Food truck

To pomysł na biznes raczej z gatunku tych gastronomicznych niż samochodowych, ale trzeba o nim wspomnieć, bo często pojawia się w spisach pomysłów na biznes związanych z samochodami. W tym biznesie bardziej jednak liczy się dobre wyposażenie w sprzęt do przygotowywania posiłków niż sam pojazd. Ważniejsze będzie jego wystylizowanie niż parametry techniczne.

Pomoc drogowa

Różnorodność biznesów motoryzacyjnych pokazuje to, że pasjonaci samochodów mogą też zarabiać, świadcząc usługi pomocy drogowej. W tym biznesie konieczny będzie samochód – laweta z wyciągarką, a także umiejętność dokonywania podstawowych napraw.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza działalność gospodarcza – o czym pamiętać

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Jak zamknąć działalność gospodarczą?

0
zamknięcie działalności gospodarczej

Jak zamknąć działalność gospodarczą? Co się z tym wiąże? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o tym, jak zamknąć biznes.

Zawsze warto mieć świadomość jak zamknąć działalność gospodarczą. Formalności z tym związane nie są skomplikowane. W tym materiale podpowiadamy, jak zamknąć działalność gospodarczą.

Jak zamknąć działalność gospodarczą?

Wiedza, jak zamknąć działalność gospodarczą jest ważna. Można to zrobić z dowolnego powodu. Niewypłacalność firmy, niechęć do prowadzenia biznesu, przejście przedsiębiorcy na emeryturę lub po prostu zmiana planów życiowych. To najczęściej pojawiające się przyczyny zamykania działalności gospodarczej. Statystyki pokazują, że tylko połowa firm przetrwa pierwsze dwa lata, a kolejne dwa lata jedynie 10 proc. Biznes jest bowiem nie lada wyzwaniem.

Jeśli więc nie idzie on tak, jak sobie wyobrażaliśmy, nie sprawia już tyle radości co wcześniej, zawsze istnieje możliwość jego zamknięcia. I to dosłownie. Jak formalnie zamknąć działalność?

Żeby zamknąć działalność, trzeba to zgłosić do centralnej ewidencji działalności gospodarczej, na tym samym wniosku, na którym zgłasza się uruchomienie działalności gospodarczej, zawieszenie działalności lub jej wznowienie. Po prostu na formularzu zaznaczamy opcję „zamknięcie działalności gospodarczej”. Formularz można wypełnić w formie online, samodzielnie przekazać do urzędu lub wysłać pocztą. Nie trzeba tego faktu zgłaszać nigdzie indziej.

Po otrzymaniu wniosku o zamknięcie działalności gospodarczej przedsiębiorca jest automatycznie wyrejestrowany z ZUS-u.

Jak zamknąć działalność gospodarczą? Zamknięcie działalności, a remanent

W momencie zamknięcia działalności trzeba też będzie ostatecznie rozliczyć podatek dochodowy i VAT, składki ZUS, a także policzyć wartość niesprzedanych towarów i usług.

Jeśli zamykasz działalność ostatniego dnia miesiąca, to rozliczasz wszystko tak jak do tej pory. Płacisz ostatni raz pełne składki ZUS, rozliczasz zaliczkę na podatek dochodowy, a także podatek VAT (jeśli jesteś płatnikiem VAT). Trzeba też przygotować wykaz składników majątku firmy. W tym zestawieniu trzeba je wymienić z nazwy, dodać datę nabycia danego składnika majątku, kwotę wydatków, które poniesiono, żeby je kupić. Od wszystkich towarów, które sprzedasz w ciągu 6 lat po zamknięciu firmy, trzeba będzie zapłacić podatek.

Podobnie będzie z remanentem, czyli spisem z natury. Trzeba go przygotować na dzień zamknięcia działalności gospodarczej.

CZYTAJ TAKŻE: Remanent i spis z natury. Czy to jest to samo?

Jak zamknąć działalność gospodarczą? Wyrejestrowanie kasy fiskalnej

Jeśli w czasie działalności gospodarczej prowadziłeś sprzedaż dla osób prywatnych i korzystałeś z kasy fiskalnej, to musisz ją wyrejestrować. Wyrejestrowania kasy dokonuje serwisant, który na co dzień zajmował się jej obsługą, fiskalizacją i bieżącą konserwacją. Całość kończy się złożeniem wniosku o wyrejestrowanie kasy fiskalnej do urzędu skarbowego.

Jak zamknąć działalność gospodarczą? Rozwiązanie umów z pracownikami

Jeśli zatrudniałeś pracowników albo współpracowałeś z nimi na umowach cywilnoprawnych, trzeba będzie te umowy wypowiedzieć.

CZYTAJ TAKŻE: Jak zwolnić pracownika?

Warto pamiętać, że nawet po zamknięciu działalności gospodarczej jestem zobowiązany do przechowywania wszystkich dokumentów z nią związanych. Czas przechowywania dokumentów zależy od ich rodzaju. Można przyjąć, że wszelkie dokumenty sprzedażowe i kosztowe przechowujemy minimum 5 lat, a te związane z ZUS przynajmniej przez 10 lat.

Jak działa wykup wierzytelności?

0
wykup wierzytelności

Jak wykupić dług? Kto dokonuje wykupu wierzytelności? Na czym polega wykup wierzytelności? Co daje? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje.

Utrata płynności finansowej może bardzo szybko spowodować problemy finansowe. Nieopłacone faktury, zaległości w ratach sprawiają, że wierzytelności rosną. Z drugiej strony, jeśli to my oczekujemy na pieniądze od kontrahenta, też możemy mieć spory problem z płynnością finansową. I właśnie dlatego wykup wierzytelności staje się coraz popularniejszy. Na czym to polega?

CZYTAJ TAKŻE: Jak poprawić płynność finansową?

Co to jest wierzytelność?

Wierzytelność to, najprościej mówiąc, zadłużenie. Może to być rata kredytu, kwota faktury czy rachunku albo wartość do zapłaty wynikająca z umowy. Jeśli mamy do czynienia z klientem niewypłacalnym albo takim, który ma kłopoty z regulowaniem zobowiązań, a wystawiliśmy mu faktury i ma wobec nas zobowiązania, to najlepszym sposobem na poprawę sytuacji jest sprzedaż wierzytelności.

CZYTAJ TAKŻE: Nie dostałem zapłaty za fakturę. Czy muszę zapłacić podatek?

Na czym polega wykup wierzytelności?

Sprzedaż wierzytelności to przeniesienie prawa do danej wierzytelności (czyli długu, potwierdzonego fakturą, umową, wekslem lub w inny sposób) z jednego podmiotu gospodarczego na inny.

Umowa cesji musi określać  szczegółowe warunki zapłaty: czyli przede wszystkim, kiedy będzie rozliczona transakcja. Najlepiej, jeśli dług jest bezsporny. Jeśli toczy się postępowanie reklamacyjne z kontrahentem albo w szczególnych przypadkach może on oddać towar, wówczas roszczenie uważa się za sporne i wierzytelność może być trudna do sprzedania.

Najczęściej sprzedaje się dług firmie windykacyjnej. Po określeniu kwoty wierzytelności, firma windykacyjna płaci określony procent wartości wierzytelności sprzedawcy, a sama domaga się zwroty od dłużnika. Co ważne w sprawie sprzedaży wierzytelności nie trzeba nawet pytać dłużnika o zgodę. Wystarczy, że o fakcie sprzedaży wierzytelności poinformujemy go stosownym pismem.

CZYTAJ TAKŻE: Jak udowodnić, ze dług się przedawnił?

Jak odzyskać pieniądze od dłużnika?

Formalnie skup długów polega na zawarciu umowy wykupu wierzytelności. Po tym fakcie odzyskanie pieniędzy należy już do podmiotu, który wierzytelność przejął. To od jego umiejętności odzyskiwania pieniędzy zależy, czy umowa cesji wierzytelności zakończy się sukcesem. Firma, która przejmie dług, najpierw ocenia prawdopodobieństwo jego spłacenia. Od tego zależy cena wierzytelności.

Jednym z coraz popularniejszych metod poprawy płynności jest wykup faktur, czyli inaczej usługa faktoringu, a w przypadku mniejszych podmiotów mikrofaktoringu. Przedsiębiorca, który wystawia faktury z bardzo długim terminem płatności, może odzyskać pieniądze praktycznie od razu po wystawieniu dokumentu.

W momencie przekazania faktury kontrahentowi jednocześnie wysyłamy ja faktorowi. Ten wypłaca pieniądze od razu na konto przedsiębiorcy, który wystawił fakturę, a sam odzyskuje je od dłużnika. Warunki finansowe takiej transakcji, ustalane są z wystawcą faktury.

Gdy już dojdzie do przejęcia zobowiązania, dłużnik spłaca wierzytelność nowemu właścicielowi wierzytelności.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wstrzymać egzekucję komorniczą?

Kiedy można sprzedać wierzytelność?

W dowolnym momencie. Są firmy (głównie windykacyjne), które skupują wierzytelności przeterminowane. Firmy faktoringowe zwykle finansują wierzytelności, których termin płatności jeszcze nie minął. 

Do sprzedaży wierzytelności dochodzi w sytuacji, kiedy przedsiębiorca przypuszcza, że trudno mu będzie odzyskać pieniądze za fakturę. Lepiej mu sprzedać za niższą cenę wierzytelność, niż samodzielnie ją windykować. Lepiej i skutecznie zrobi to nowy właściciel długu.

Polskie prawo zezwala na sprzedaż każdej wierzytelności. Jedynym wyjątkiem są zobowiązania wynikające z umowy o pracę. Tych sprzedać nie wolno.

CZYTAJ TAKŻE: Upadłość firmy. Jak ją ogłosić?

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Content marketing – na czym polega?

0
content marketing

Czym jest content marketing? Gdzie jest stosowany? Dlaczego warto używać go do promowania swojego przedsiębiorstwa? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Każdego dnia dociera do nas niezliczona ilość komunikatów, przekazywanych różnymi kanałami komunikacji. Część z nich to efekt content marketingu, czyli strategii, która polega na tworzeniu oraz późniejszej dystrybucji treści, które mają konkretny cel (np. wzrost sprzedaży lub wzrost rozpoznawalności marki) oraz jasno określoną grupę docelową.

Content marketing

W języku polskim content marketing nazywany jest czasami marketingiem treści. Choć trzeba przyznać, że dużo częściej w fachowych opracowaniach używa się jednak anglojęzycznego terminu.

Strategia ta w ostatnich dwóch dekadach zyskała na znaczeniu m.in. poprzez dynamiczny rozwój internetu oraz szeroko rozumianych kanałów komunikacji. Dość powiedzieć, że 30 lat temu nikt nie słyszał (i w sumie nie miał prawa słyszeć) o takich rozwiązaniach jak blog, podcast, streaming video, media społecznościowe, memy itd.

W ten oto sposób w ciągu trzech dekad z ery prasy, radia i telewizji przenieśliśmy się do czasów, w których dosłownie każdy może być nie tylko odbiorcą, ale także nadawcą treści publikowanych masowo. Obok tej rewolucji nowoczesny marketing nie mógł przejść obojętnie. Prawda?

CZYTAJ TAKŻE: 9 pomysłów na marketing internetowy małej firmy

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Rewolucja dzieje się na naszych oczach

Aby zrozumieć, w jakim punkcie content marketing jest dzisiaj, często podawany jest przykład testów samochodów. Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, producent lub dystrybutor auta, który chciał pokazać jego stylistykę i możliwości, nie miał szerokiego pola manewru.

Testy w prasie czy w telewizji wykonywane przez dziennikarzy motoryzacyjnych zamykały możliwy wachlarz działań. Dziś ten sam producent ma do dyspozycji:

  • blogi,
  • wideorecenzje realizowane przez influencerów,
  • serię postów w mediach społecznościowych,
  • szerokie możliwości publikowania filmów, grafik czy wizualizacji,
  • tworzenie specjalistycznych raportów pdf dystrybuowanych elektronicznie do milionów miłośników konkretnej marki.

Podaliśmy tylko przykłady, bowiem zdajemy sobie sprawę, że liczba obecnych możliwości dystrybucji treści jest dużo szersza.

Content marketing to nie tylko internet

Pisząc powyższy śródtytuł, nie mamy zamiaru przekonywać, że ogłaszanie śmierci tradycyjnych mediów jest zdecydowanie przedwczesne. Chcemy jedynie przekonać, że content marketing, jako przemyślana strategia sprzedażowo-wizerunkowa nie powstała jedynie na potrzeby globalnej sieci. Nie! Internet stał się tylko „katalizatorem” tego, co w gospodarce obserwujemy od… końca XVIII wieku, czyli sprzed rewolucji przemysłowej.

Jak to możliwe? Za początek content marketingu uważa się samego Benjamina Franklina, który w 1732 r. (sic!) zaczął wydawać słynny „Almanach biednego Richarda”. Był to zbiór maksym, powiedzeń oraz porad, wydawany tylko po to, by… promować drukarnię należącą do Franklina.

Niektórzy źródeł content marketingu doszukują się zdecydowanie później, bo w 1888 roku, kiedy firma Johnson&Johnson opublikowała książkę pt. „Nowoczesne metody aseptycznego leczenia ran”. Jej adresatem byli lekarze, a wydawcy chodziło o popularyzację produkowanych przez siebie bandaży w medycynie.

Jak widać, content marketing zaczął się na długo przed słynnym „Content is king” wypowiedzianym przez Billa Gatesa w połowie lat 90. XX wieku.

Marketing treści jest strategią

Wiele osób stawiających pierwsze kroki w content marketingu zapomina, że nie polega on tylko na publikacji świetnych infografik, zdjęć, filmów, podcastów czy wpisów. Opiera się on na obliczonej co najmniej w średnim terminie strategii docierania do odbiorców.

Nie bez znaczenia są więc takie zmienne jak częstotliwość publikacji, zakres tematyczny, zaangażowanie influencerów lub ambasadorów marki, kolejność wpisów itd. Współczesny content marketing z uwagi na dość szeroki wachlarz możliwych kanałów wymaga skrupulatnej oceny potencjalnej grupy docelowej oraz zmierzonych efektów.

Bez tego nie mówimy o content marketingu, a co najwyżej o spontanicznej i przypadkowej produkcji treści. Sukces takiego podejścia, choć niewykluczony jest jednak mało prawdopodobny.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Jak wstrzymać egzekucję komorniczą?

0
jak wstrzymać egzekucję komorniczą

Jak wstrzymać egzekucję komorniczą? Czy jest to możliwe? Zobacz, czy z komornikiem można negocjować? Jaki wpływ na egzekucję długu ma wierzyciel?

Jak wstrzymać egzekucję komorniczą? Oczekiwanie na nią z pewnością nie jest niczym przyjemnym. Szczególnie jeśli wydaje się ona nieuchronna. Pojawia się więc pytanie, jak ją wstrzymać. Czy jest to w ogóle możliwe? Co zrobić, by uniknąć takiego obrotu spraw? Wyjaśniamy.

Jak wstrzymać egzekucję komorniczą? Jak uniknąć komornika?

Zgodnie z polskim prawem, za windykację należności odpowiada instytucja komornika sądowego. W historii to nic nowego, jako że tradycja tego organu sięga starożytności. Ostatecznym etapem odzyskiwania należności jest tzw. egzekucja komornicza. Osoby, które popadły w długi często zastanawiają się, jak wstrzymać egzekucję komorniczą, i czy jest jakiś mechanizm prawny, który może uratować nas przed takim obrotem spraw?

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Czy egzekucja komornicza jest nieuchronna?

Napiszmy to od razu. Wizyta w kancelarii komorniczej, wysyłanie pism, petycji i próśb nie są skutecznym zestawem narzędzi. Pamiętajmy, że zgodnie z obowiązującym prawem, sam komornik nie ma żadnej możliwości, by odstąpić od egzekucji!

Nie jest jednak tak, że egzekucja komornicza jest nieuchronna. Pomoc w Twojej, konkretnej sprawie może nadejść z najmniej prawdopodobnego kierunku. Nieuchronny bieg zdarzeń może zatrzymać jedynie… wierzyciel. Tylko on może skutecznie złożyć wniosek o wstrzymanie egzekucji. Nikt więcej, takiej mocy nie ma.

Trzeba pamiętać, że komornik reprezentuje właśnie interesy wierzyciela. To oznacza, że bez jego dyspozycji, tak naprawdę, niczego nie może zrobić. A jeśli dojdzie do egzekucji, odzyskuje długi i stara się ten obowiązek wypełnić najlepiej, jak to jest możliwe. Po to właśnie są komornicy.

Wpływ wierzyciela na egzekucję komorniczą

Komornik w istocie swego urzędu pośredniczy między wierzycielem, a dłużnikiem. W sytuacji, w której na nic zdadzą się prośby, upomnienia wezwania do zapłaty przesyłane przez wierzyciela to właśnie komornik ma doprowadzić do sytuacji, w której dług zostanie zwrócony. Wszystkie działania musi wypełnić zgodnie z literą prawa.

Powiedzmy to jasno. Czekanie na rozwój wypadków i udawanie, że nie ma problemu to najgorsza możliwa strategia, jaką może przyjąć dłużnik. Kluczem do sukcesu, a przynajmniej do ominięcia nieprzyjemności w postaci wizyty komornika, jest współpraca z wierzycielem. Choćby z tego powodu, warto odbierać od niego telefony, odpisywać na maile lub inną korespondencję. Jeśli tego nie zrobimy, szybko możemy zostać posądzeni, że brakuje nam dobrej woli. Przy takiej diagnozie mechanizm odzyskiwania należności z udziałem komornika jest niemal pewny.

Po pierwsze trzeba więc przyjąć strategię działania, w której obowiązkowymi punktami są: gotowość do negocjacji z wierzycielem oraz opracowanie listy argumentów, które w tej trudnej rozmowie pomogą nam wytyczyć najlepszą drogę do wyjścia z trudnej sytuacji. Jeśli dobrze przygotujemy się do rozmowy i podejdziemy do niej z należytą powagą, możemy mieć pewność, że sam wierzyciel inaczej spojrzy na nasz problem. Jeśli zachowamy się inaczej, kłopoty są właściwie pewne.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ:

  1. Spirala zadłużenia – jak w nią nie wpaść?
  2. Jak poprawić płynność finansową?
  3. Blokada środków na koncie. Co robić, gdy nie mogę wypłacić pieniędzy?
  4. Egzekucja komornicza – co może zająć komornik?
  5. Windykator a komornik – zakres uprawnień

Negocjacje z wierzycielem

Same negocjacje z wierzycielem, to kluczowy moment. Naprawdę wiele od nich zależy. Ważną rolę odgrywa tutaj czas. Na taką rozmowę nie można zbyt długo czekać. Szczególnie istotne jest przedstawienie z naszej perspektywy propozycji rozwiązania problemu. Możliwości jest bardzo dużo.

Mówimy tutaj chociażby o dobrowolnej spłacie, zawarciu ugody, lub określeniu ścieżki spłaty zobowiązań w ratach. Jeśli po naszej stronie zostały naliczone odsetki, można spróbować rozmawiać o ich umorzeniu. Zazwyczaj jest to możliwe, jeśli w naszej propozycji znajdzie się możliwość spłaty większej kwoty w stosunkowo nieodległym terminie. Może być to np. 75% zaległej kwoty. Wiele zależy tutaj od dobrej woli drugiej strony…

Dobra wola, a wychodzenie z długów

Jeżeli sami liczymy na dobrą wolę wierzyciela, który ma odstąpić od egzekucji, musimy sami wykazać się dobrą wolą oraz działaniem w dobrej wierze. Jeżeli tak podejdziemy do negocjacji, jest ogromna szansa, że sprawy potoczą się dla nas korzystnie.

Niezależnie jednak od tego, w jakiej atmosferze przebiegają rozmowy, spiszmy końcowe postanowienia w umowie. Wprawdzie polskie prawo dopuszcza umowy ustne, ale jak wiemy – „papier jest cierpliwy”. Umowa zabezpieczy nie tylko interesy wierzyciela, ale także nasze.

Prawnicy zachęcają także, by w takich sytuacjach archiwizować również korespondencję – nawet jeśli ma ona forma luźnej konwersacji na internetowym komunikatorze. Szczególnie jeśli nasza umowa z wierzycielem ma jednak charakter ustny.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Pomysł na biznes w domu dla mamy

0
pomysł na biznes w domu dla mamy

Pomysł na biznes w domu dla mamy to rozwiązanie problemu, z jakim zmagają się kobiety zostające w domu z dziećmi. Na niższe przychody i przerwę w karierze można wpłynąć, zakładając własny biznes.

Oto pomysł na biznes w domu dla mamy. Poznaj przypadki, w których kobiety zajmujące się swoimi dziećmi rozwinęły z sukcesami niejeden biznes. Zainspiruj się i stwórz coś swojego.

Pomysł na biznes w domu dla mamy

Od razu wyjaśnijmy jedno. Opieka nad małym dzieckiem jest bardzo czasochłonna i często wysysa z młodych mam ostatnie pokłady energii. Dlatego jesteśmy pod ogromnym wrażeniem tych mam, które w ferworze nowych obowiązków znalazły pomysł na siebie, swoje umiejętności i przekuły to w konkretną działalność gospodarczą.

CZYTAJ TAKŻE: Firma podczas urlopu macierzyńskiego – czy to możliwe?

Poniżej kilka dowodów na to, że znajdując chwilę dodatkowego czasu, można stworzyć dodatkowe źródło dochodu. Znajdź najlepszy pomysł na biznes w domu dla mamy.

Praca wirtualnej asystentki

Jedną z dość często pojawiających się dodatkowych aktywności wśród młodych mam jest praca wirtualnej asystentki. Polega ona na wsparciu właściciela jakiejś firmy lub grupy managerów w zdalnej organizacji pracy. Może być to np. kupowanie biletów lotniczych, rezerwowanie hoteli, koordynacja zaproszeń na spotkania, pilnowanie kalendarza, koordynacja zaopatrzenia biura itd.

Zaletą tej pracy jest m.in. fakt, że przy dobrym określeniu obowiązków oraz czasu na realizację zadań, nie wymaga ona 100% dyspozycyjności. Niektóre działania, jak np. rezerwację biletów na lot, można wykonać w dowolnym czasie. Niekoniecznie na „już”. Chyba że wymaga tego sytuacja.

Sklep internetowy

Pani Wioletta w czasie kiedy była młodą mamą, szukała różnych produktów dla niemowląt w internecie, z możliwością dostawy. Było to w czasach, w których e-commerce jeszcze raczkował. Pomyślała, że może być to świetny biznes i z pomocą męża uruchomiła sklep internetowy z artykułami dla małych dzieci. Ich garaż dość szybko zamienił się w magazyn. Mąż pani Wioli zajmował się logistyką i przygotowaniem paczek do wysyłki.

Zarządzanie sklepem internetowym spoczęło jednak na barkach naszej bohaterki. Tak zaczął się biznes, który działa już od wielu lat i przynosi niemałe zyski.

Rękodzieło artystyczne

To praca dla osób, które mają w sobie umiejętności tworzenia pięknych rzeczy. W Polsce istnieje kilka firm specjalizujących się w rękodzielnictwie, tworzeniu zabawek, ozdób, niepowtarzalnych ubranek dla dzieci, które założyły młode mamy, szukające zajęcia i sposobu na uniknięcie codziennej rutyny.

Pomysł na biznes w domu dla mamy – korepetycje zdalne

Pani Justyna jest nauczycielką matematyki w jednej ze szkół podstawowych na Mazowszu. Urodziła córkę kilka miesięcy przed pandemią. Kiedy rozpoczęły się pierwsze lockdowny, zgłosiła się do niej matka 13-letniej uczennicy, z prośbą o zdalne korepetycje z tego przedmiotu.

Dość szybko okazało się, że wygospodarowanie dwóch godzinnych e-lekcji w tygodniu, da się pogodzić z obowiązkami młodej mamy. Dziś, choć pani Justyna wróciła do pracy, nie rezygnuje z prowadzenia korepetycji przez internet. Obecnie w ramach dodatkowej działalności, prowadzi zajęcia dla siedmiu uczniów z czterech województw.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes: szkoła językowa

Copywriting dla młodych mam

Pani Anna, w czasie opieki nad dzieckiem została… copywriterką. Zaczynała od tekstów blogowych na stronę firmy swojej siostry. Pisała w wolnym czasie. Szybko okazało się, że nie tylko sprawiało jej to przyjemność, ale także odnalazła się w tym zawodzie. W międzyczasie przeszła kilka e-kursów m.in. z zakresu SEO (optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek) oraz content marketingu. Dziś jej dziecko chodzi już do przedszkola, a firma pani Anny dobrze prosperuje. Ponadto prowadzi kilka firmowych profili w mediach społecznościowych. Patrz poniżej.

CZYTAJ TAKŻE: Pozycjonowanie strony www. 10 rzeczy, o których musisz wiedzieć

Prowadzenie Social Media

Pani Anna, o której wspomnieliśmy w poprzednim przykładzie, również w okresie wczesnego macierzyństwa podjęła się zadania redagowania treści oraz moderacji dyskusji na profilach społecznościowych dwóch firm. Jak sama przyznaje, jest to trudniejsze wyzwanie od copywritingu, m.in. ze względu na konieczność stałego pozostawania on-line. Udało się jednak pogodzić się obowiązki mamy, z obowiązkami koordynatora mediów społecznościowych. Obecnie to kolejna ze specjalizacji w jej firmie, w której odnosi niemałe sukcesy.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza kampania w mediach społecznościowych. Jak ją przygotować?

Pomysł na biznes w domu dla mamy – opieka nad dziećmi

Na koniec coś, co wydaje się oczywistym pomysłem, choć wymaga podjęcia trudnej i odpowiedzialnej decyzji. Mowa o opiece nad innymi dziećmi. Zdarza się, że młode mamy podejmują się opieki nad innymi, zwykle nieco starszymi maluchami w wieku „żłobkowym”. Właśnie w ten sposób powstał nie jeden prywatny żłobek lub przedszkole!

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.