Strona główna Blog Strona 97

Jak zwolnić pracownika?

0
Jak zwolnić pracownika

Mniej zleceń, gorsza koniunktura, mogą spowodować, że przedsiębiorca zastanawia się jak zwolnić pracownika. Nie są to przyjemne rozważania. Warto się do nich dobrze przygotować.

Jak zwolnić pracownika? Można to zrobić na kilka sposobów. Prezentujemy kilka z nich pod względem formalnym. Sprawdź, który będzie najlepszy w twojej sytuacji.

Zwolnienie za porozumienie stron

Porozumienie stron nie jest typowym zwolnieniem. W tym przypadku bowiem obie strony decydują się rozwiązać umowę. Ustala się po prostu warunki rozstania, podpisuje odpowiedni dokument i można się rozejść. Porozumienie stron czasem proponowane jest przez pracodawców, którzy nie chcą zwalniać pracowników dyscyplinarnie.

CZYTAJ TAKŻE: Okres wypowiedzenia. Ile trwa i jak się go ustala?

Zwolnienie dyscyplinarne może bowiem skutecznie utrudnić znalezienie nowej pracy. W takiej sytuacji pracodawca wykazuje dobrą wolę. Porozumienie stron nie daje możliwości odwołania się do sądu. No, chyba że któraś ze stron jest w stanie udowodnić działanie pod wpływem presji lub groźby. Porozumienie

Rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem

Zdecydowanie najbardziej klasycznym sposobem rozwiązania umowy jest jej wypowiedzenie. Pozwala na zwolnienie pracownika, bo taka jest decyzja pracodawcy. Wypowiedzenie może złożyć też pracownik. Rozwiązanie umowy w ten sposób daje tę przewagę, że druga strona nie musi go nawet podpisywać, by zaczęło obowiązywać.

Wypowiedzenie umowy – formalności

Podstawowym wymogiem jest konieczność przygotowania go w formie pisemnej. W dokumencie takim musi być zawarty okres wypowiedzenia, a także przyczyna rozstania z pracownikiem.

Co istotne, dokument wypowiedzenia musi zawierać pouczenie o prawie odwołania się od niego do sądu. Wręczając pracownikowi wypowiedzenie, pracodawca może zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia.

CZYTAJ TAKŻE: Monitorowanie pracy pracownika – kiedy to możliwe?

Wypowiedzenia nie można wręczyć kobiecie w ciąży, pracownikowi, który ma mniej niż 4 lata do emerytury, osobie, która jest akurat nieobecna w pracy, choć usprawiedliwiła swoją nieobecność.

Czy trzeba zapłacić odprawę?

Pracodawcy bardzo często zastanawiają się, czy zwalniając pracownika, będą musieli zapłacić odprawę. Prawo wskazuje sytuacje, w których będzie to obowiązkowe. I tak np. jeśli wypowiedzenie nie jest z winy pracownika, a np. ze względu na likwidację stanowiska pracy, to odprawa będzie pracownikowi się należała.

Obowiązkowo będzie trzeba ją zapłacić, jeśli w firmie pracuje więcej niż 20 osób. W przypadku mniejszych firm zależy to od ustaleń między pracownikami a pracodawcą.

Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia

Warto pamiętać, że możliwe jest rozwiązanie umowy o prace bez wypowiedzenia. Ten tryb najczęściej stosuje się w sytuacji, gdy pracownik naruszył bardzo poważnie swoje obowiązki albo popełnił przestępstwo lub też utracił uprawnienia, które są mu niezbędne do wykonywania pracy. W takim przypadku mówimy potocznie o „dyscyplinarce”.

Zwalniając pracownika w ten sposób, trzeba przekazać mu dokument na piśmie, w którym podana jest przyczyna rozwiązania umowy i pouczenie o możliwości odwołania się do sądu. Na złożenie takiego wypowiedzenia pracodawca ma miesiąc od momentu, w którym dowiedział się o sytuacji naruszenia przez pracownika obowiązków lub złamania prawa.

CZYTAJ TAKŻE: Zatrudnianie na czarno – kary dla pracodawcy

Możliwy jest też przypadek rozwiązania umowy bez wypowiedzenia, gdy pracownik w ogóle nie zawinił. Pracodawca może zastosować taki tryb, gdy pracownik jest nieobecny z powodu choroby dłużej niż 3 miesiące, gdy pracuje krócej niż pół roku albo gdy jego nieobecność trwa dłużej niż miesiąc i jest nieusprawiedliwiona.

Co może pracownik, gdy otrzymuje wypowiedzenie?

Wręczenie wypowiedzenia pracownikowi powoduje, że nabywa on nowe prawa. Przede wszystkim możliwość odwołania się do sądu. Ten może stwierdzić bezskuteczność wypowiedzenia, a także przywrócenie do pracy i wypłatę wynagrodzenia za czas pozostawania w stosunku pracy, a nawet wypłatę odszkodowania.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Egzekucja podatkowa. Jak urząd skarbowy egzekwuje zapłatę podatku?

0
egzekucja podatkowa

Podatnik ma obowiązek samodzielnie regulować podatki, bez przypomnienia mu o tym fakcie. Jeśli złożymy deklarację podatkową, ale podatku nie zapłacimy, urząd skarbowy rozpocznie egzekucję podatku. Jak przebiega egzekucja podatkowa?

Każdy przedsiębiorca płaci sporo podatków. Podatek VAT, zaliczki na podatek dochodowy, zaliczki na podatek rozliczane od wynagrodzeń pracowników i współpracowników. I co ważne, nikt nie będzie przypominał o tym, że trzeba je uregulować. Za opóźnienia odpowiada przedsiębiorca. Jeśli podatek zapłacimy przed terminem wymagalności nic złego się nie stanie. Problem pojawia się, dopiero gdy w wymaganym terminie podatek nie pojawi się na koncie urzędu. Wówczas oczekuje nas egzekucja podatkowa. Jak to się dzieje?

Windykowanie zaległości podatkowych

Sposób windykacji podatku zależy przede wszystkim od wysokości zobowiązania. Jeśli opóźnienie zdarzyło się po raz pierwszy, a kwota podatku nie jest zbyt wysoka (najczęściej nie więcej niż 100 zł), zwykle wystarczy zwykły telefon przypominający z urzędu skarbowego. Gdy zaległość jest większa, urząd skarbowy od razu wysyła oficjalne pismo. Monit określa, że zaległość trzeba zapłacić w terminie 7 dni od daty otrzymania upomnienia.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Czy urząd skarbowy może zająć majątek?

Pismo upominające jest sposobem na polubowne załatwienie sprawy. Jeśli jednak podatnik nie zapłaci zaległości w wyznaczonym terminie, urząd skarbowy może rozpocząć postępowanie egzekucyjne. I w tym przypadku warto pamiętać o tym, że przedsiębiorca odpowiada całym swoim majątkiem.

Oznacza to, że urząd skarbowy ma prawo np. zablokować konto bankowe podatnika, może też zająć i zlicytować majątek (zarówno ruchomości, jak i nieruchomości). W przypadku przedsiębiorcy nie ma znaczenia, że zaległość podatkowa dotyczy firmy. W takiej sytuacji urząd skarbowy może sięgnąć również po prywatny majątek. Egzekucja jest więc podobna do tej przeprowadzanej przez komornika.

Czego nie może zająć urząd skarbowy?

Podobnie jak w przypadku egzekucji komorniczej, nie można zająć określonych przedmiotów. I tak np. nie można zając przedmiotów wykorzystywanych w pracy zarobkowej, żywności i opału, a także alimentów.

Ile kosztuje egzekucja podatku?

Postępowanie egzekucyjne kosztuje. Oprócz zaległości i odsetek trzeba dodatkowo zapłacić opłatę manipulacyjną. To 1% egzekwowanej kwoty, do tego opłatę za czynności egzekucyjne określane procentowo w zależności od wysokości zaległości. Może sięgać nawet 10%. Jeśli urząd skarbowy poniesie dodatkowe wydatki związane z odzyskaniem należności, to również trzeba je będzie pokryć.

Urząd skarbowy nie odpuszcza i zawsze wyegzekwuje należne mu pieniądze. Warto więc zawsze płacić w terminie wszystkie zobowiązania, a rzetelność pod tym względem warto stosować przede wszystkim w odniesieniu do podatków.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czy możliwe jest rozłożenie podatku na raty?

0
rozłożenie podatku na raty

Podatki trzeba płacić. Ale co zrobić, gdy pieniędzy w firmowej kasie brakuje? Czy możliwe jest rozłożenie podatku na raty? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania, istotne dla każdego przedsiębiorcy.

Zdarza się, że przedsiębiorca nie jest w stanie zapłacić podatku. Choć wystawił kontrahentom faktury i wykazał zysk to ze względu na to, że klienci wciąż nie zapłacili, może mieć problem z uregulowaniem podatków. Czy możliwe jest rozłożenie podatku na raty? Jeżeli przedsiębiorca ma zaległości podatkowe może złożyć wniosek o rozłożenie należności na raty. Wniosek taki trzeba złożyć w urzędzie skarbowym. Można to zrobić osobiście lub pisemnie za pomocą profilu zaufanego.

Czy urząd może zgodzić się na zapłatę podatku w ratach?

Urząd podejmuje decyzję uznaniowo, to znaczy każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie. Urzędnicy sprawdzają, jaka jest sytuacja majątkowa wnioskodawcy, uwzględnia też to, jak wpłynie na życie przedsiębiorcy to, że podatek nie będzie rozłożony na raty.

Urzędnicy mają kilka możliwości: mogą odroczyć termin płatności podatku, mogą rozłożyć płatność na raty, także, jeśli chodzi o odsetki. Mają też prawo umorzenia zaległości podatkowej w całości lub w części.

Co to jest ważny interes podatnika?

Rozpatrując czy rozłożyć płatność podatku na raty, urzędnicy biorą pod uwagę ważny interes podatnika, a także interes publiczny. W prawie nie znajdziemy dokładnych definicji tych pojęć. Uznaje się jednak, że o ważnym interesie podatnika mówimy wtedy, gdy z powodów losowych podatnik nie jest w stanie uregulować zaległości podatkowych.

W przypadku interesu publicznego chodzi o to, że zapłata zaległości podatkowej będzie zmuszała podatnika to sięgnięcia po pomoc państwową, ponieważ nie będzie w stanie zaspokoić podstawowych potrzeb. Jak już podkreśliliśmy, wydanie decyzji o rozłożeniu podatku na raty jest podejmowane po rozpatrzeniu indywidualnej sytuacji podatnika. Dobrze jest więc do wniosku dołożyć dokumenty, które potwierdzają złą sytuację materialną, która uniemożliwia opłacenie podatku w terminie.

Można więc do wniosku dodać opis sytuacji rodzinnej, finansowej, a także wskazać prawa rzeczowe i majątkowe, które mogą być zabezpieczeniem spłaty. Im więcej takich dokumentów, oświadczeń dostarczymy, tym większa szansa na to, że otrzymamy zgodę na rozłożenie podatku na raty.

Kiedy złożyć wniosek o rozłożenie podatku na raty

Trzeba pamiętać, że wniosek o rozłożenie podatku na raty trzeba złożyć jeszcze przed terminem płatności. Jeśli złożymy wniosek po terminie, to wniosek dotyczył będzie zaległości podatkowej. Wtedy trzeba będzie zawnioskować o rozłożenie nie tylko podatku, ale i odsetek.

We wniosku musimy określić, w ilu ratach zapłacimy zobowiązanie, a także w jakim terminie. Urząd powinien wydać decyzję w ciągu miesiąca. Jeśli sprawa jest bardzo skomplikowana, to może to zrobić w ciągu 2 miesięcy.

Co, jeśli nie spłacę rat?

Decyzja urzędu skarbowego jest wiążąca. Jeśli podatnik otrzyma decyzję pozytywną, musi raty spłacać w terminie. Jeśli tego nie zrobi, to decyzja wygasa z mocy prawa. I wtedy trzeba jak najszybciej spłacić pozostałe zadłużenie.

Ile kosztuje decyzja o rozłożenie zaległości podatkowej na raty?

Koszt przedłużenia zależy od tego, czy decyzja urzędników jest pozytywna, czy negatywna. W przypadku odmowy nie musimy dodatkowo płacić. Gdy decyzja jest pozytywna, trzeba będzie wnieść opłatę prolongacyjną. Wysokość takiej opłaty zależy od wysokości zaległości.

Odmowa rozłożenia zapłaty podatku w ratach

W przypadku decyzji odmownej podatnik może złożyć wniosek o rozłożenie zobowiązania kolejny raz. W takiej sytuacji cała procedura odbywa się od początku.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

E-faktury od 2022 r. Jak to działa?

0
e-faktury

Sejm przegłosował ustawę wprowadzającą e-faktury. Podpis prezydenta wystarczy, by e-faktury zaczęły funkcjonować. Zmiany wchodzą w życie od 1 stycznia 2022.

Czy e-faktury są obowiązkowe?

Przepisy zakładają, że e-faktury będą obowiązywały od stycznia 2022. Dopiero od 2024 roku trzeba będzie z nich korzystać obligatoryjnie. Co dają e-faktury? Ten, kto będzie korzystał z e-faktur, ma mieć szansę na szybszy zwrot VAT. Korzyść będzie spora. Do tej pory zwrot następował po 60 dniach.

W przypadku stosowania e-faktur będzie to 40 dni. Co ważne, od momentu jej wystawienia faktura będzie funkcjonowała w bazie Ministerstwa Finansów. Nie trzeba więc będzie wydawać duplikatu faktury, bo ta się nie zgubi.

E-faktura to nie nowość w Europie. Z takiego rozwiązania korzystają już Włochy, Hiszpania i Portugalia.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Duplikat e-faktury

Po wejściu w życie przepisów o e-fakturze zniknie konieczność wystawiania duplikatów dokumentów. Nie trzeba będzie też stosować na fakturze opisów faktura korygująca, jeśli będziemy na niej wprowadzać zmiany. Wszystko przez SLIM VAT 2, czyli pakiet uproszczeń w rozliczaniu podatku VAT.

Krajowy System E-Faktur

E-faktury to tak naprawdę system, w którym będą zgromadzone wszystkie faktury wystawione przez przedsiębiorców. E-faktury wymagają zmian w systemach księgowych, a także procedurach rozliczania dokumentów.

System e-faktur ma skutecznie ograniczać wyłudzanie podatku VAT. Dzięki specjalnemu algorytmowi, który opiera się na big data (analizowanie ogromnej liczby danych), będzie można wykryć przestępstwa podatkowe. W założeniu tzw. luka VAT ma spaść do poziomu 5%.

E-faktura, a faktura elektroniczna

Czy e-faktura jest tym samym co faktura elektroniczna? Może się wydawać, że tak, skoro przecież od kilku lat przedsiębiorcy wymieniają między sobą dokumenty w wersji elektronicznej, a wiele firm promuje takie rozwiązania. Wystarczy przypomnieć choćby branżę telekomunikacyjną, która oferuje zniżki w opłatach za skorzystanie z opcji dokumentu elektronicznego.

Czym więc dokument w wersji elektronicznej różni się od e-faktury, która funkcjonowanie rozpoczyna w styczniu 2022 r.? Różnica jest zasadnicza. Przede wszystkim chodzi o fakt, że e-faktura jest w rzeczywistości tylko podglądem elektronicznym faktury. System e-faktur, a dokładnie Krajowy System E-Faktur to coś w rodzaju rejestru faktur. Dokumenty będą zebrane na serwerach Ministerstwa Finansów i w każdym momencie będzie można pobrać dokument, który wcześniej zgubiliśmy.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Prawo odstąpienia od umowy przez przedsiębiorcę – obowiązuje nie tylko konsumentów

0
prawo odstąpienia od umowy przedsiębiorcy

Czy istnieje prawo odstąpienia od umowy przez przedsiębiorcę? Wiemy, że zasada ta obowiązuje konsumentów, a jak ma się to do przedsiębiorców? Przeczytaj i dowiedz się wszystkiego, co ważne.

Odstąpienie od umowy w ciągu 14 dni znane jest głównie z transakcji zawieranych w internecie. Każdy konsument bez podania przyczyny mógł zrezygnować z zakupu produktu lub usługi. A jak to prawo ma się do przedsiębiorców. Czy mogą odstąpić od umowy?

Prawo do odstąpienia od umowy przez przedsiębiorcę

Prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni dotyczy przede wszystkim konsumentów. Od 2021 wprowadzono zmiany, które pozwalają przedsiębiorcom na skorzystanie z prawa odstąpienia. Co ważne, trzeba przestrzegać kilku zasad.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Odstąpienie od umowy – jak działa?

Kodeks cywilny zezwala na zastrzeżenie w umowie, że jedna lub obie strony mogą odstąpić od niej w określonym czasie. Wystarczy, że złoży się drugiej stronie oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

Skutkiem takiego oświadczenia jest fakt, że umowę uznaje się za niezawartą, a wszelkie świadczenia powinny zostać zwrócone. Jeśli usługa była już świadczona przez jakiś czas (do chwili odstąpienia), to można domagać się wynagrodzenia za korzystanie z niej w proporcjonalnej wysokości.

Odstąpienie od umowy jest równoznaczne z sytuacją, że dane zobowiązanie nie istniało.

Kto może odstąpić od umowy?

Odstąpienie od umowy dozwolone jest, jeśli strony umowy zapisały sobie to w niej. Warto jednak wiedzieć, że z mocy prawa możliwe jest odstąpienie od umowy, nawet jeśli nie jest to w niej zapisane. Dotyczy to sytuacji, gdy umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa. Chodzi tu np. o umowy zawarte przez telefon albo internet.

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość niezależnie od zapisów szczegółowych takiego kontraktu, możliwe było, gdy stroną umowy był konsument. Konsumentem, zgodnie z definicją jest każdy, kto dokonuje zakupu dla celów prywatnych, niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

CZYTAJ TAKŻE: Jak obliczyć rentowność swojego produktu?

Prawo do odstąpienia od umowy przez przedsiębiorcę

W styczniu 2021 roku wprowadzono do prawa zmiany, które pozwalają na odstąpienie od umowy zawartej na odległość również przedsiębiorcom. Wcześniej mogli to zrobić, o ile wcześniej w umowie był zapis na to pozwalający.

Od 2021 mogą to robić, nawet jeśli umowa tego nie reguluje. Podstawową regułą, której jednak należy w tym przypadku przestrzegać, to fakt, że produkt lub usługa nabywana przez przedsiębiorcę nie może dotyczyć branży, w której działa. Wtedy będziemy traktować go jako konsumenta.

Przykład? Jeśli przedsiębiorca świadczy usługi kserograficzne i kupi przez internet drukarkę, to nie będzie mógł odstąpić od takiej umowy, bo taki przedmiot jest związany z jego działalnością zawodową. Jeśli jednak ten sam przedsiębiorca będzie chciał kupić np. zasłony okienne albo umywalkę, to ma prawo odstąpienia od takiego zakupu, ponieważ nie ma to związku z czynnościami zawodowymi.

CZYTAJ TAKŻE: Polski Ład — najważniejsze elementy

Prawo odstąpienia od umowy przysługuje w takiej sytuacji wyłącznie przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Jakakolwiek spółka podlegająca pod kodeks handlowy, nie pozwala na skorzystanie z takiego uprawnienia.

Jak oddać sprzęt w przypadku odstąpienia od umowy?

Przy okazji nadania takiego uprawnienia przedsiębiorcom pojawił się jeden kłopot. To po stronie sprzedawcy leży sprawdzenie, czy dany zakup związany jest z działalnością zawodową kupującego i czy w związku z tym może on, czy nie zezwolić na odstąpienie od takiej umowy. Wielu sprzedawców ułatwiło sobie więc działanie i pozwalają na odstąpienie od umowy każdemu.

Termin na odstąpienie od umowy

W przypadku przedsiębiorców, którzy chcą odstąpić od umowy zawartej na odległość, mają na to 14 dni od momentu odebrania towaru lub wykonania usługi. Termin ten jest taki sam jak w przypadku osób fizycznych. W przypadku konsumentów okres ten może wydłużyć się do 12 miesięcy. Stanie się tak, jeśli przedsiębiorca sprzedający produkt lub usługę nie poinformuje konsumenta o prawie do odstąpienia od takiej umowy.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej – co można do nich włączyć?

0
koszty prowadzenia działalności gospodarczejc

Czym są koszty prowadzenia działalności gospodarczej? Co trzeba brać pod uwagę, jeśli chcesz wliczyć określony wydatek w koszty? Z czym się to wiąże? Przeczytaj i dowiedz się więcej.

Żeby móc zaliczyć konkretny wydatek do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, które obniżają podstawę opodatkowania, trzeba umieć udowodnić, że dany wydatek jest z nią związany. Jak to zrobić?

Co można wliczyć w koszty?

Przedsiębiorcy mają ten przywilej, że mogą obniżyć podstawę opodatkowania poprzez zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu określonych wydatków. Podstawą są oczywiście towary handlowe, czyli wszystko to, co przedsiębiorca kupuje, by odsprzedawać swoim klientom. Logiczne jest więc, że może on takie zakupy wliczyć w koszty działalności, bo bezwzględnie są związane z prowadzeniem działalności. Mało tego. W księdze przychodów i rozchodów są one również oznaczane po prostu jako „zakup towarów handlowych”.

Co, jednak gdy przedsiębiorca świadczy usługi, nie sprzedaje realnych produktów albo też chce skorzystać w pełni z prawa do obniżenia podstawy opodatkowania i chce „wliczać w koszty” również inne wydatki? Mogą to być przecież np. koszty paliwa do samochodu, koszty wynajmu nieruchomości, czy zakup odzieży ochronnej albo artykułów biurowych.

CZYTAJ TAKŻE: Umowa B2B z pracownikiem. Jakie koszty dla pracodawcy?

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej

Część wydatków, jak wspomniana już odzież ochronna, czy artykuły biurowe jako elementy potrzebne w działalności, będziesz mógł bez problemu zaliczyć do kosztów.

Podstawowa zasada zaliczania wydatków do kosztów działalności obowiązuje w momencie, gdy dany wydatek jest bezpośrednio związany z prowadzoną działalnością. Idzie za nią uprawnienie do obniżania podatku naliczonego. Obowiązek udowodnienia, że tak jest, leży w gestii przedsiębiorcy. Co za tym idzie, każdy wydatek może być zakwestionowany przez urzędników skarbowych podczas kontroli.

Jak zmniejszyć szansę na odrzucenie wydatku przez „skarbówkę”?

Przede wszystkim musimy umieć udowodnić, że dany wydatek faktycznie był związany z działalnością. Dlatego zawsze warto zastanowić się, w jaki sposób będziemy w stanie wykazać, że faktycznie musieliśmy go ponieść.

Dyskusyjne może być np. „wliczanie w koszty” 4 czy 5 samochodów, gdy działalność polega na świadczeniu usług dziennikarskich lub graficznych, czy zakup betoniarki do budowy własnego domu, gdy nie prowadzimy działalności budowlanej. Jeśli jednak będziemy w stanie zawsze udowodnić, że konkretny wydatek ponieśliśmy w związku z prowadzeniem biznesu, możemy być spokojni.

Bardzo dobrym pomysłem jest oznaczanie, opisywanie każdego z dokumentów, tak by wiedzieć, po co potrzebny był dany wydatek. To szczególnie ważne, ponieważ urząd może kontrolować wszystkie dokumenty pięć lat wstecz. Bez dokładnego opisu możemy mieć problem z opisem, co się działo kilkanaście miesięcy wcześniej.

CZYTAJ TAKŻE: Formy opodatkowania działalności gospodarczej. Jak płacisz najniższe podatki?

Co można wpisać w koszty prowadzenia działalności gospodarczej?

Bardzo trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy konkretny wydatek uznaje się za koszt uzyskania przychodu. Wiele zależy oczywiście od rodzaju prowadzonej działalności. Firma księgowa będzie mogła „wrzucać w koszty” bardzo dużo artykułów biurowych.

Jeśli dodatkowo w PKD działalności mamy wpisaną też np. działalność fotograficzną, to będziemy mogli kupować akcesoria do robienia zdjęć. O ile oczywiście wykorzystasz go  w działalności. Trudne do udowodnienia może być np. zakupienie profesjonalnego aparatu fotograficznego do wykonania jednorazowej sesji zdjęciowej.

Może się bowiem okazać, że urzędnicy uznają, że korzystniej byłoby taką usługę zamówić na zewnątrz. Jeśli nie masz problemu z udowodnieniem, że takie rozwiązanie było lepsze, nie ma powodów do obaw. Podkreślamy – to na tobie, przedsiębiorcy ciąży udowodnienie, że dany wydatek był zasadny.

Co można wliczyć w koszty?

Jeśli więc kupujesz aparat, dołącz kilka przykładowych zdjęć, które nim wykonałeś albo przynajmniej wiedz, czy wystawiłeś fakturę przychodową związaną z zakupem, którego dokonałeś. To podstawowy dowód.

Pozostając przy przykładzie aparatu fotograficznego: możesz kupić sprzęt, jeśli wśród twoich faktur przychodowych jest faktura, która potwierdza np. zrobienie sesji zdjęciowej. Jeśli jednak kupujesz go po to, by robić zdjęcia swoich produktów, dobrze będzie to udowodnić, chociażby przez możliwość wskazania konkretnych zdjęć produktowych, zamieszczonych w sklepie internetowym, który prowadzisz.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta?

0
wiarygodność

Wiarygodność kontrahenta to bardzo ważny element prowadzenia firmy. Nierzetelny płatnik nie raz „wyłożył” inne biznesy na łopatki.

Podstawą udanej współpracy biznesowej jest uczciwość i wiarygodność partnerów biznesowych. Sprawdzenie, czy dany kontrahent jest wypłacalny i czy rzetelnie dokonuje płatności, nie jest łatwe. A wiarygodność płatnicza jest jednym z ważniejszych elementów biznesu.

Analiza wiarygodności płatniczej

Nawiązując współpracę z nowym klientem, najczęściej sprawdzamy kompetencje i umiejętności jego zespołu. Sprawdzamy oficjalnie dostępne dane rejestrowe, osoby reprezentujące kontrahenta. Trudno jest jednak na pierwszy rzut oka sprawdzić, czy ten kontrahent jest wiarygodny finansowo.

Zanim więc rozpoczniemy współpracę, dobrze będzie poznać opinie o danym kontrahencie (choćby dostępne w internecie), zorientować się jak bardzo dana firma jest znana branży. Często z rozmów z innymi współpracującymi firmami można się dowiedzieć, czy nasz potencjalny kontrahent nie zalega innym z płatnościami.

Sprawdzanie wiarygodności firmy w internecie

Choć warto poznawać opinie o naszym potencjalnym partnerze biznesowym, które są dostępne w internecie, warto podchodzić do nich z rezerwą. Może się zdarzyć, że pozytywne opinie są kupionymi opiniami reklamowymi (niemającymi wiele wspólnego z rzeczywistością).

Na szczególną uwagę należy zważać w odniesieniu do opinii anonimowych. Właśnie dlatego nieocenione stają się media społecznościowe. Eksperci od windykacji przekonują, że sporo wiedzy przynosi nam podejście potencjalnego kontrahenta do innych partnerów biznesowych i klientów. Dużo możemy dowiedzieć się, obserwując, w jaki sposób udzielane są odpowiedzi na pytania klientów czy kontrahentów.

Rejestr sądowy

Warto pamiętać, że wielu przedsiębiorców traci pieniądze, trafiając na nierzetelnych kontrahentów z własnej winy. Nie wykorzystują oni bowiem najprostszej dostępnej metody sprawdzenia legalności działania firmy, z którą chcemy współpracować. Chodzi mianowicie o sprawdzenie kontrahenta w państwowych rejestrach.

Jak pokazuje doświadczenie windykatorów, tylko kilka procent przedsiębiorców sprawdza, czy firma, z którą chcą rozpocząć współpracę, istnieje i kto jest jej reprezentantem. Te rejestry to Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej albo Krajowy Rejestr Sądowy. Wszystkie informacje zawarte w tych rejestrach są darmowe.

Jakie dane są dostępne w CEIDG?

Zaglądając do CEiDG możemy się dowiedzieć, czy kontrahent prowadzi aktywną działalność, czy może ją zawiesił lub wyrejestrował.

Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami

Choć rzadko się to zdarza, warto poprosić kontrahenta o zaświadczenie o niezaleganiu z płatnością podatków. Kontrahent powinien o taki dokument wystąpić do urzędu skarbowego. Musi to zrobić samodzielnie. Jeśli chcesz takie zaświadczenie uzyskać samodzielnie, musisz poprosić kontrahenta o wyrażenie zgody na pozyskanie takich informacji. Taka zgoda musi być pisemna.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działa BIK i czym różni się od BIG?

Baza dłużników

Czasem warto też zainwestować w pozyskanie informacji z baz dłużników. Warto wiedzieć, że bazy dłużników są przedsięwzięciami komercyjnymi i żeby dane jakiejś firmy się w niej znalazły, muszą tam być do niej zgłoszone przez wierzyciela. Póki żaden z nich nie zgłosi dłużnika w jednej z baz, to nawet jeśli firma będzie zalegała z należnościami, dług nie będzie widoczny.

CZYTAJ TAKŻE: Zmiana biura rachunkowego w trakcie roku podatkowego

Jak działają wywiadownie gospodarcze?

Na rynku działają też wywiadownie gospodarcze. To firmy, które odpłatnie dostarczają określone informacje o naszym potencjalnym kontrahencie. Oprócz podstawowych danych adresowych, w zestawieniu dostarczonym przez wywiadownię gospodarczą mogą znaleźć się również wyniki finansowe, wartość kapitału, a także zmiany w składzie kierownictwa.

Poznaj pozostałe artykuły z kategorii Działalność gospodarcza.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Wpłata składek ZUS na poczcie – czy można to zrobić?

0
wpłata składek zus na poczcie

Czy wpłata składek ZUS na poczcie jest możliwa? Co jeszcze trzeba wiedzieć o składkach ZUS? Kiedy powinieneś je zapłacić? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj wszystkie najważniejsze informacje.

Żyjemy w czasach cyfryzacji. Każdego dnia zużywamy tysiące gigabajtów transferu. Szacuje się, że statystyczny obywatel Polski miesięcznie zużywa około 7 GB tylko z transferu danych operatora. Rośnie też popularność usług cyfrowych. Czy wpłata składek ZUS na poczcie jest możliwa?

Co warto wiedzieć o składkach na ZUS?

W polskim porządku prawnym muszą opłacać je niemal wszyscy. Wyjątkiem od tej reguły nie są też przedsiębiorcy, choć dla nich rząd wprowadził program Mały ZUS Plus, dzięki któremu przez pewien czas ta danina może być o wiele niższa. 

CZYTAJ TAKŻE: Mały ZUS i działalność gospodarcza na emeryturze

Niestety, ale w parze z mniejszymi składkami idzie też niższa wysokość emerytury. Można powiedzieć, że jest to broń obosieczna, dlatego też ustawodawca dał właścicielom firm wybór w zakresie tego, czy chcą skorzystać z tego programu, czy nie. Nie jest on obowiązkowy.

Na pewno warto zwrócić też uwagę na to, że składki na Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie mają wartości stałej. Ich wysokość zmienia się wraz z wysokością uśrednionego przeciętnego wynagrodzenia, jakie jest wypłacane w Polsce.

W praktyce oznacza to, że składka prawie zawsze będzie rosnąć. A przynajmniej taki trend obserwujemy od kilku dobrych lat. W 2022 roku jej wysokość wzrośnie o nieco ponad 160 złotych, co będzie rekordową w historii III RP podwyżką tej daniny, która dotknie zwłaszcza właścicieli firm. 

Kiedy płacimy składki ZUS?

Niestety, ale Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zdecydował się na jedną datę dla wszystkich rodzajów płatników. Składka zawsze opłacana jest w tym samym terminie, co deklaracja rozliczeniowa. Dla jednostek budżetowych jest to piąty dzień następnego miesiąca.

CZYTAJ TAKŻE: Zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS

Do 10 dnia miesiąca rozliczają się osoby fizyczne, które opłacają składki za siebie. Można tu wskazać na przykład jednoosobowe działalności gospodarcze, których właściciel, a jednocześnie pracownik, opłaca tylko składkę za siebie. 

Do 15 dnia miesiąca z ZUS-em muszą rozliczyć się te podmioty, które opłacają składki za zatrudnionych w firmie pracowników. Można tu wskazać niemal na wszystkie firmy, które zatrudniają takie osoby na umowę o pracę, bez względu na formę prawną takich podmiotów.

Cały system opiera się na NRS, czyli Numerze Rachunku Składkowego. W przelewie nie podajemy więc Numeru Identyfikacji Podatkowej czy identyfikatora PESEL. Wpisuje się tylko kwotę, nadawcę, odbiorcę oraz przynależny do naszej firmy numer rachunku bankowego.

Na opłaty dla ZUS-u składa się ubezpieczenie:

  • społeczne,
  • zdrowotne,
  • na fundusz pracy,
  • fundusz solidarnościowy,
  • fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych,
  • fundusz emerytur pomostowych.

Na szczęście nie musimy dzielić przelewu na te wszystkie świadczenia. Robi to za nas Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Przed dokonaniem pierwszego przelewu warto upewnić się, że podczas zakładania firmy skorzystaliśmy z właściwego formularza. Wynika to w dużej mierze z tego, że ZUS wciąż wspiera program Ulga na Start, dzięki któremu młode firmy przez pierwsze pół roku są zwolnione z większości danin.

Czy składki ZUS można opłacić gotówką na poczcie?

Istnieje kilka metod, by zapłacić za ZUS. Warto jednak rozpocząć od tego, że nie trzeba wpadać w panikę, jeśli ostatni dzień, kiedy możemy opłacić składkę, przypada na weekend lub święto. W takiej sytuacji ostatni dzień na płatność automatycznie przechodzi na najbliższy dzień roboczy. Jeśli jednak pominiemy termin, to za każdy dzień będą naliczane odsetki karne.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działa ZUS? Za co tak naprawdę płacisz składki?

Zgodnie z literą prawa, za ZUS można zapłacić:

  • w banku (w tym także przez internet),
  • w SKOK-u,
  • w biurze usług płatniczych,
  • w instytucjach płatniczych,
  • w instytucjach wspierających obsługę pieniądza elektronicznego,
  • w placówce pocztowej.

Mimo postępującej cyfryzacji wciąż są dostępne formularze, dzięki którym można szybko nadać taki przelew. Warto pamiętać o tym, że decyduje data jego nadania. Nie ma więc większego znaczenia to, że zanim kwota zostanie zaksięgowana przez ZUS minie kilka dni. Stan środków zawsze można sprawdzić, korzystając z Platformy Usług Elektronicznych ZUS. 

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Polski Ład – najważniejsze elementy

0
polski ład

Czym jest Polski Ład? Jakie zmiany wprowadzi w polskim systemie? Jakie ją najważniejsze elementy Polskiego Ładu? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Od transformacji ustrojowej w Polsce, która finalnie dokonała się między 1989 a 1993 rokiem, minęło już sporo czasu. System podatkowy w naszym kraju był kilkakrotnie modernizowany, a starzy przedsiębiorcy wciąż z sentymentem wspominają słynną Ustawę Wilczka, która w dużej mierze zbudowała w Polsce kapitalizm. Co nowego wprowadzi wielka rewolucja, za jaką trzeba uznać Polski Ład?

Czym dokładnie jest Polski Ład?

Na pewno nie można nazwać tego systemu ewolucją obecnego modelu podatkowego. Jest to pełnoprawna rewolucja, która — zdaniem wielu ekonomistów — ma przed sobą bardzo ambitne zadanie: spłaszczyć klin podatkowy w Polsce.

Trudno nie dostrzec, że obecny model podatkowy w pewnym sensie faworyzuje osoby zamożne. Składki podatkowe są dla nich dość niskie, zwłaszcza gdy odniesiemy je do uśrednionych dochodów pracowników w różnych częściach kraju.

Polski Ład to wielka zmiana zwłaszcza dla osób, które zarabiają najmniej. Podczas konferencji rządu wielokrotnie można było usłyszeć o tym, że na tym programie zyskają zwłaszcza osoby uboższe. To właśnie one w dużej mierze będą beneficjantami zmian.

Trudno nie dostrzec, że to właśnie te osoby sporo zyskają na podniesieniu kwoty wolnej od podatku. Twórcy zdecydowali, że podniesiony zostanie też próg, po jakim naliczane będą wysokie, bo aż 32-procentowe podatki. I tutaj różnica jest dość znacząca, bo po wejściu Polskiego Ładu w życie, trzeba będzie przekroczyć próg 120 tysięcy złotych. 

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Skąd wezmą się pieniądze na Polski Ład?

Obietnice o zmniejszeniu podatków dla osób, które nie zarabiają zbyt dużo, brzmią bardzo dobrze. Wizja wyrównywania szans i zakopywania nierówności społecznych to przecież jeden z głównych celów, jakie powinien stawiać przed sobą rząd niemal każdego państwa.

W tym miejscu zawsze warto zadać sobie jedno, fundamentalne pytanie. Skoro rząd nie ma własnych pieniędzy, bo przecież to wszystkie osoby pracujące, niezależnie od tego, czy mają umowę o pracę, czy zarejestrowaną działalność gospodarczą, składają się na budżet państwa, to kto za te zmiany zapłaci?

Wiele wskazuje na to, że głównym założeniem Polskiego Ładu jest uzyskanie niezbędnych ku temu środków finansowych od osób zamożnych. Niestety, ale definicja tej zamożności została tu potraktowana w sposób — delikatnie mówiąc — kontrowersyjny. 

Wyższe opodatkowanie

Dla osób zatrudnionych na umowie o pracę wyższymi podatkami „ukarani będą” wszyscy ci, którzy zarabiali więcej niż około 15000 złotych netto. Wbrew pozorom, nie jest to astronomicznie wysoka kwota. Specjaliści w różnych sektorach rynku osiągają ją już na średnich szczeblach kariery w firmach. Zmian nie odczują ci, którzy na pasku z wypłaty oglądają kwoty zbliżone do 12 tys. PLN, a zyskają osoby, które zarabiają mniej niż pięć tysięcy na miesiąc.

O wiele więcej kontrowersji pojawiło się przy obliczaniu składek u przedsiębiorców. Nie dość, że w pierwotnej wersji projektu zrezygnowano z możliwości odliczenia składki zdrowotnej, to jeszcze założono, że osoba zarabiająca około 15 tysięcy złotych, każdego miesiąca odda państwu o niemal 500 złotych więcej.

Ostatecznie, na skutek petycji przedsiębiorców i protestów części posłów, zdecydowano o możliwości częściowego odliczenia składki zdrowotnej, stosując tutaj klucz wysokości osiąganego przychodu. Tylko dzięki tym zmianom los wielu małych, zazwyczaj jednoosobowych firm, nie pogorszy się radykalnie.

W każdym przypadku na Polskim Ładzie tracą przedsiębiorcy rozliczający się „linią”, czyli podatkiem liniowym. Dla zarabiających najmniej, strata wynosi 217 złotych na miesiąc, ale firmy, które mogą pochwalić się miesięcznym przychodem powyżej 50 tys. złotych, w skali roku oddają państwu aż o 28 tysięcy więcej. To sporo.

Klin podatkowy

Idea spłaszczenia klina podatkowego jest jak najbardziej słuszna. To model, który sprawdził się w wielu państwach. Warto jednak pamiętać o tym, że pracownicy muszą mieć gdzie pracować. A składki dla firm rosną w zastraszającym tempie. 

Jeśli rząd znajdzie sposób, by ulżyć przedsiębiorcom i przyczyni się do wzrostu dochodu po odliczeniu podatku, to najwięcej zyskają na tym pracownicy. A wraz z nimi infrastruktura firm oraz — w szerokim ujęciu — PKB. Bo działalności będą mogły wydawać więcej pieniędzy, na czym zyska i rząd, który przecież inkasuje podatek VAT.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

ZUS 2022 – ile zapłacimy?

0
zus 2022

Zakład Ubezpieczeń Społecznych bez wątpienia nie należy do instytucji, którą większość przedsiębiorców darzy wielką sympatią. Wszystko za sprawą rosnących, w dużej mierze obowiązkowych, składek. Czy daniny na ZUS w 2022 roku wzrosną?

Niestety, ale wszystko wskazuje na to, że to nie koniec podwyżek. Wraz z cenami paliwa oraz rosnącą inflacją, coraz więcej musimy wydawać na towary pierwszej potrzeby. Problem jest szczególnie odczuwalny dla firm, które na dodatek muszą mierzyć się z kolejnymi planowanymi podwyżkami, w tym wyższej opłaty, jaką trzeba będzie przelać do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Nowy rok, nowe podwyżki

Żyjemy w czasach, które naznaczone są podwyżkami. Galopująca inflacja, która w drugiej połowie 2021 roku „ociera się” o próg sześciu procent, to spory problem dla wielu działalności gospodarczych oraz gospodarstw jednorodzinnych. Im wyższa inflacja, tym więcej wydajemy na interesujące nas dobra.

W tym samym czasie borykamy się w Polsce ze znacznym wzrostem cen paliw. Doskonale widać to na przykładzie paliwa gazowego LPG. Wczesną wiosną można było kupić jego litr za około 2,20 PLN. Na przełomie października i listopada 2021 roku trudno znaleźć stacje, gdzie cena jest niższa niż 3,10. To ogromny skok cen. 

Ile zapłacimy za ZUS w 2022 roku?

Zgodnie z przyjętą ustawą budżetową na 2022 rok, czeka nas najprawdopodobniej najwyższa podwyżka w historii. Szacuje się, że działalności gospodarcze zapłacą aż 406,63 PLN za samo tylko ubezpieczenie zdrowotne. 

Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy spojrzymy na łączną kwotę wszystkich składek. Ta wyniesie aż 1617,91 złotych, co oznacza, że przedsiębiorcy będą musieli wysupłać z kieszeni o ponad 160 złotych więcej niż w obecnym roku kalendarzowym.

Trudno wskazać daninę opłacaną do ZUS-u, która w 2022 roku nie wzrośnie. Wszyscy odczujemy podwyżkę składki emerytalnej. Zapłacimy o ponad 77 złotych więcej niż obecnie (693 PLN), co oznacza wzrost o ponad 11%. Dokładnie tak samo wzrośnie składka rentowa — do 284,25 PLN.

Będzie trzeba wysupłać też z kieszeni o 6,64 złote więcej, by opłacić ubezpieczenie wypadkowe, o niecałe 10 złotych więcej na chorobowe i fundusz solidarnościowy. Wszystkie te podwyżki kumulują się do wspomnianej już wcześniej kwoty 160,42 PLN.

Wiele wskazuje na to, że na rynku wciąż pozostaną takie programy, jak Ulga na Start, dzięki której młode firmy płacą tylko ubezpieczenie zdrowotne w ciągu pierwszego półrocza swojej działalności oraz Mały ZUS Plus. Nie zanosi się też na duże zmiany w tak zwanych działalnościach nierejestrowych, jednak nie jest to zbyt popularny i „perspektywiczny” pomysł na firmę w Polsce.

Wyższe składki na ZUS w 2022 roku to nie wszystko!

Warto pamiętać też o tym, że czekają nas kolejne podwyżki, które bardzo mocno dotkną przedsiębiorców. Zwłaszcza tych, którzy zatrudniają pracowników na umowę o pracę. Jest już niemal pewnym, że rok 2022 przyniesie kolejną narzuconą przez aparat państwowy podwyżkę pensji minimalnej, choć jej ostateczna wysokość wciąż jest nieznana. To kolejny koszt dla przedsiębiorcy, który będzie musiał bardzo umiejętnie spinać firmowy budżet.

Za pasem mamy też wprowadzenie słynnego Polskiego Ładu. Rząd ostatecznie wycofał się z części pomysłów, które prowadziłyby do bardzo dużej podwyżki podatków. Mimo tego wiele firm wciąż może rozpatrywać ten program w kategoriach podwyżki opłat. Firmy, które osiągają przychód wyższy niż 10-15 tysięcy złotych oddają państwu o około 490 złotych więcej niż obecnie. 

Z drugiej strony liczba działalności gospodarczych, które na polskim ładzie zyskają, nie jest zbyt duża. O korzyściach mogą mówić tylko te podmioty, których przychód nie będzie przekraczał kwoty zbliżonej do siedmiu tysięcy złotych. Widać więc dość wyraźnie, że rząd zamierza wsunąć rękę do kieszeni przedsiębiorców jeszcze bardziej, niż w trudnym, „pandemicznym” roku 2020 i 2021. 

Mała Księgowość Rzeczpospolitej