Strona główna Blog Strona 96

Kod wykonywanego zawodu w ZUS

0
kod wykonywanego zawodu

Zobacz, czym jest kod wykonywanego zawodu. Czy na liście możemy znaleźć każdy możliwy zawód? Kiedy trzeba wybrać kod? Przeczytaj i dowiedz się wszystkiego, co ważne.

Polskie prawo podatkowe zmienia się w ostatnich latach bardzo dynamicznie. Rząd co rusz wprowadza zmiany, które mają jeszcze bardziej uszczelnić system podatkowy. Jedną z ostatnich innowacji są tak zwane kody wykonywanego zawodu. Co trzeba o nich wiedzieć?

Kod wykonywanego zawodu w ZUS – podstawowe informacje

Zmiany w prawie weszły w życie 16 maja 2021 roku. Właśnie od tego dnia na deklaracjach do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych muszą znajdować się dane o zawodzie, jaki wykonuje osoba ubezpieczona. Czy prawo obliguje też do wprowadzenia kodu zawodu umowy zawarte przed 16 maja? 

Co do zasady, nie. Jednak jeśli uzupełniamy lub aktualizujemy zgłoszenie, to mamy już prawny obowiązek podania kodu zawodu. Musimy w tym celu wypełnić właściwe dane na formularzu ZUA oraz ZZA. W tym pierwszym przypadku jest to rubryka nr 1, a w formularzu ZZA właściwe dane znajdują się w bloku V.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność gospodarcza i etat. Zalety i wady

Mojego zawodu nie ma na liście – co teraz?

Ustawodawca podszedł do tej kwestii w sposób praktyczny. Jeśli na liście nie ma naszego zawodu, bo jest to na przykład jedna z nowych dyscyplin, która dopiero się kształtuje, to musimy wybrać zawód, który jest najbardziej zbliżony do tego, jaki wykonujemy.

Doskonale można wytłumaczyć to na przykładzie specjalisty SEM. To nowa dziedzina, która dopiero się kształtuje. Jeśli tego zawodu nie znajdziemy w formularzu, a znajdzie się tam na przykład specjalista SEO, czyli zawód pod wieloma względami bardzo podobny, to możemy wybrać właśnie ten.

Po stronie ciekawostek warto wskazać, że kod  wykonywanego zawodu musimy też uzupełnić u współpracowników, z jakimi pracujemy w ramach na przykład umowy o dzieło lub zlecenie. Tutaj ustawodawca zdecydował się na zastosowanie dokładnie tego samego klucza.

Kod wykonywanego zawodu w ZUS a podstawa prawna

Warto pamiętać o tym, że nie możemy wpisywać w formularze dowolnych zawodów. Ich lista jest zgodna z obowiązującymi w Polsce kodami PKD, czyli z tak zwaną klasyfikacją zawodów. Dokładne zasady reguluje tutaj rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7 sierpnia 2014 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku sprawy oraz zakresu jej stosowania.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działa ZUS? Ubezpieczenia społeczne i emerytalne

Wszystkie kody, które możemy wykorzystać podczas uzupełniania formularzy ZUS, znajdziemy na stronach Głównego Urzędu Statystycznego. Znajdą się też w samym rozporządzeniu regulującym tę kwestię w polskim porządku prawnym.

Czasem może zdarzyć się sytuacja, kiedy w swojej pracy osoba korzysta z umiejętności, które są typowe dla dwóch zawodów. To dość specyficzna, jednak wcale nie nazbyt rzadka sytuacja. Jak osoba, która porusza się na płaszczyźnie dwóch zawodów (na przykład mechanik-lakiernik) ma wypełnić formularze?

Odpowiedź na to pytanie uzyskujemy bezpośrednio z interpretacji rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej. W takiej sytuacji musimy wskazać zawód dominujący, czyli ten, który w naszej codziennej pracy wykonujemy częściej.

Paradoks dotyczy jednoosobowych działalności gospodarczych. Co do zasady, każda osoba samozatrudniona mogłaby określać się mianem kierownika lub prezesa. W ich sytuacji o wiele rozsądniej będzie jednak wskazać właściwie wykonywany zawód, czyli na przykład redaktora, korektora tekstu lub specjalisty do spraw reklamy.

CZYTAJ TAKŻE: Mały ZUS a praca na etacie – czy można z niego korzystać?

Dlaczego dane o wykonywanych zawodach mają dla ZUS tak duże znaczenie?

Warto tu wskazać na szybkie odnajdowanie zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Są to zawody, w których kierunku mogą się kształcić osoby młode, dopiero wchodzące na rynek pracy, by zwiększyć swoje szanse na sukces zawodowy.

Pozwala to stwierdzić, że intencją Zakładu Ubezpieczeń Społecznych może być lepsze dopasowanie ofert z sektora kształcenia zawodowego. Jeśli z analizy danych okaże się, że na rynku pojawia się duża nadwyżka marketingowców, to będzie to doskonała poszlaka dla uczelni i osób młodych, by szybko zmienić swoje priorytety zawodowe.

Analogicznie, jeśli na rynku będzie na przykład brakowało specjalistów do spraw energii elektrycznej czy architektów, to właściwe podmioty będą mogły w porę zareagować i zaoferować taki model kształcenia, który pozwoli szybko uzupełnić te braki.

Ukrytym beneficjentem tych wszystkich zmian będą też imigranci zarobkowi, którzy trafiają do Polski z wielu różnych państw z Europy i świata. Dane o deficycie w różnych sektorach rynku będą udostępniane opinii publicznej. Dowiedzą się o nich wybrani specjaliści, którzy będą mogli reagować, np. aplikując o wizę pracowniczą.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS

0
zgłoszenie do ubezpieczeń zus

Kiedy jest obowiązkowe zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS? Sprawdź, kto musi zgłosić ubezpieczenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych? Jak przebiega to zgłoszenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest w polskim systemie prawnym ulokowany w sposób niezwykle mocny. To jedna z niewielu instytucji w Polsce, która niemal w żadnym aspekcie swojej działalności nie ma konkurencji. Kogo obejmuje zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS? Jak się za to zabrać?

Kto musi zgłosić ubezpieczenie w ZUS?

Konieczność zgłoszenia do ubezpieczenia ZUS dotyczy praktycznie każdej osoby zatrudnionej. Nie jest prawdą, że tylko osoby zatrudnione na etacie odprowadzają do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych sporą część swojego wynagrodzenia. Bardzo podobne zasady dotyczą też działalności gospodarczych.

W ich sytuacji spotykamy się jednak z dwoma głównymi programami pomocowymi, dzięki którym składki przez pewien czas mogą być niższe. Są to:

  • ulga na start,
  • mały ZUS+.

Ulga na start jest przyznawana podmiotom, które dopiero rozpoczęły swoje funkcjonowanie na rynku, czyli nowym firmom. Przedsiębiorcy, którzy z niej skorzystali, przez pół roku opłacają tylko składki zdrowotne, co oznacza dla nich ogromne oszczędności.

CZYTAJ TAKŻE: ZUS – za co tak naprawdę płacisz składki. Jak działa ZUS?

Zamiast kwoty 1457 złotych (wraz ze składką na chorobowe) oddajemy Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych tylko 381 złotych. Oczywiście w parze z opłacaniem mniejszych danin dla państwa, idzie też w parze proporcjonalne zmniejszenie naszej składki emerytalnej w przyszłości.

Podobnie można wypowiedzieć się o programie Mały ZUS Plus. To z gruntu bardzo wysoko oceniany przez przedsiębiorców program. Umożliwia on dodatkowe cieszenie się niższymi składkami przez 36 miesięcy. Możemy skorzystać z niego zaraz po ustaniu ulgi początkowej lub rozłożyć korzystanie z niego w czasie. 

Preferencyjny Mały ZUS Plus na 2022 rok wynosi 647 złotych. Widać więc dość dokładnie, że wciąż to ponad o połowę mniej niż w sytuacji, gdybyśmy płacili państwu tę daninę w pełnej wysokości. Tutaj również musimy pamiętać o tym, że ceną za niższe składki w teraźniejszości będzie obniżony przelicznik emerytury w przyszłości. Oczywiście tylko za czas, kiedy korzystamy z Małego ZUS-u Plus. 

W jakiej roli może występować przedsiębiorca zgłaszający się do ubezpieczeń w ZUS?

Dla osób, które przez lata pracowały na etacie, to właśnie tutaj rysuje się jedna z największych zmian. W oczach ZUS-u jesteśmy jednocześnie podmiotem opłacającym składki oraz ubezpieczonego. Wynika to z tego, że jednocześnie reprezentujemy zarówno firmę (jako osobowość prawną), jak i siebie.

CZYTAJ TAKŻE: Mały ZUS i działalność gospodarcza na emeryturze

Kto odpowiada za przelewy dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

Często mylnie twierdzi się, że pełną odpowiedzialność ponosi dział kadr lub księgowa, jaką zatrudniamy. To mylne założenie, które może wpędzić przedsiębiorców w tarapaty. Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, pełną odpowiedzialność ponosi pracodawca. Dotyczy to zarówno terminowości ich opłacania, jak i obliczenia należytej wysokości.

Pamiętajmy też o tym, że rejestracja płatnika składek na ubezpieczenie społeczne to zupełnie inny proces niż zgłoszenie się do ubezpieczeń. ZUS stawia tutaj sprawę bardzo jasno: najpierw trzeba być ubezpieczonym płatnikiem składek, a dopiero później możemy zgłosić do ubezpieczenia tak siebie, jak i współpracowników.

Jak przebiega zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS?

Najprościej będzie dokonać go poprzez Centralną Ewidencję Działalności Gospodarczych (CEIDG) na etapie rejestracji firmy. Wtedy nasze dane automatycznie zostaną przekazane Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, a my unikniemy konieczności odwiedzania tej instytucji i czekania w kolejkach.

CZYTAJ TAKŻE: Mały ZUS a praca dla byłego pracodawcy

Na etapie wypełniania formularza możemy określić się jako płatnik składek – w tym celu wybieramy formularz ZFA. Dane o rachunkach bankowych, z których będą przekazywane przelewy do tej instytucji wypełniamy na zgłoszeniu ZBA, a dzięki zgłoszeniu ZUS ZAA dostarczamy informację o adresie (lub adresach), gdzie prowadzona jest firma. Warto też podkreślić, że CEIDG daje nam możliwość poprawienia i edycji tych danych, na przykład, gdy firma zmieni swój adres.

Warto pamiętać też o pewnym ułatwieniu, jakie Zakład Ubezpieczeń Społecznych przewidział dla jednoosobowych działalności gospodarczych, czyli tych podmiotów, których w Polsce jest zdecydowanie najwięcej i które w dużej mierze napędzają gospodarkę i zapewniają rządowi wpływy do budżetu.

Jednoosobowe firmy płacą składki tylko za siebie, nie muszą opłacać składek zleceniobiorców. Daniny w ZUS opłacamy oczywiście nie tylko wtedy, gdy prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą. Prawo narzuca też konieczność ich opłacania dla wspólników spółek (m.in. jawnej, partnerskiej, z o.o.), pracowników, a także tak zwanych osób współpracujących, z którymi mieszkamy, a które pomagają przy prowadzeniu firmy. W takiej sytuacji musimy opłacić też obowiązkowe ubezpieczenie na przykład dla rodziców.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Prowadzenie księgowości małej firmy. Samemu czy z biurem rachunkowym?

0
prowadzenie księgowości małej firmy

Prowadzenie księgowości małej firmy może być wyzwaniem, szczególnie dla nowego przedsiębiorcy? Robić to samemu, czy wybrać biuro rachunkowe? Co jest lepsze dla małego przedsiębiorcy?

Jedną z decyzji, które musi podjąć osoba rozważająca uruchomienie działalności gospodarczej, jest ta dotycząca księgowości. Czy za prowadzenie księgowości małej firmy wziąć się samemu, czy skorzystać z pomocy biura rachunkowego? Odpowiedź nie jest łatwa.

Samodzielna księgowość, czy biuro rachunkowe?

W przypadku najmniejszych działalności, czyli takich, które prowadzimy jako uzupełnienie etatu albo też samodzielnych działalności rozliczanych ryczałtem lub kartą podatkową księgowość nie będzie bardzo skomplikowana i można ją prowadzić samodzielnie.

W przypadku ryczałtu, czy karty podatkowej nie trzeba jej będzie ona nawet konieczna. Nie trzeba będzie każdego miesiąca sporządzać zestawień ani deklaracji. Wystarczy tylko dobrze obliczyć podatek i zapłacić go do urzędu skarbowego.

Samodzielne prowadzenie księgowości małej firmy

Jeśli rozpoczynamy działalność gospodarczą, warto przez jakiś czas samemu poprowadzić księgowość. Zwłaszcza gdy używamy do tego celu internetowego programu do księgowości. Oczywiście wiele takich rozwiązań to typowe biura rachunkowe, które rozliczają przedsiębiorców z tą różnicą, że wszystkie dokumenty są generowane online.

Jeśli samodzielnie prowadzisz księgowość, twoje dokumenty rachunkowe i tak zostaną wgrane do systemu, a mechanizm księgowania podpowie, jeśli czegoś brakuje. Jednocześnie wyliczy samodzielnie podatki do zapłaty, składki ZUS itp.

CZYTAJ TAKŻE: Samodzielne prowadzenie księgowości. Co musisz wiedzieć?

Dlaczego samodzielne prowadzenie księgowości jest dobre? Przede wszystkim dlatego, że samodzielnie prowadząc rachunki, łatwiej zrozumieć mechanizm obliczania podatków i innych rozliczeń dokonywanych w związku z prowadzeniem firmy. Nie trzeba przy okazji obawiać się błędów.

Prowadzenie księgowości małej firmy a pomyłki rachunkowe

Pomyłki rachunkowe system szybko nam wyłapie, podpowie też, czy dany dokument jest wystawiony poprawnie (tzn. czy ma wszystkie wymagane przepisami elementy). System księgowy nie podpowie nam jednak czy zakup, którego dokonaliśmy, pozwala na odliczenie go od podstawy opodatkowania.

Mało tego. Nawet księgowy nam tego nie powie, bo nie jest on doradcą podatkowym. Księgowy odpowiedzialny jest za to, by prawidłowo rozpisać wszystkie dokumenty, które mu dostarczy przedsiębiorca.

CZYTAJ TAKŻE: Odpowiedzialność biura rachunkowego – na czym polega?

Pomoc biura księgowego przyda się, gdy nasza działalność jest trochę bardziej skomplikowana, generujemy bardzo dużo dokumentów albo też nie mamy po prostu czasu na to, by samodzielnie wystawiać faktury. Warto jednak i tak samodzielnie prowadzić zapiski dotyczące tego, ile nasza firma generuje przychodów, jakie ma koszty i ile ostatecznie zarabia.

Biuro rachunkowe dla początkującego przedsiębiorcy

Pamiętaj też, że wynajęcie księgowego lub biura rachunkowego nie zwalnia cię z odpowiedzialności za błędy księgowe. Niech nie zwiedzie cię to, że biuro rachunkowe ma polisę odpowiedzialności cywilnej.

W każdym przypadku to ty jako przedsiębiorca zawsze ostatecznie odpowiadasz za błędy. Po co więc biuru rachunkowemu polisa? Choćby po to by można było wypłacić ci odszkodowanie za straty, których doznałeś w wyniku błędu.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wybrać biuro rachunkowe?

W takiej jednak sytuacji będziesz musiał najpierw udowodnić, że to biuro popełniło błąd i wytoczyć proces sądowy na drodze cywilnej. A to trwa. Najpierw i tak z własnej kieszeni zapłacisz karę do urzędu skarbowego lub innego urzędu.

Ale przecież nie chodzi o to, żeby rozpatrywać już na początku taką sytuację. Kiedy biuro rachunkowe będzie bardziej pomocne? Przede wszystkim w sytuacji, gdy nie czujemy się pewnie w kwestiach wszelkich formalności. Biuro rachunkowe nie podpowie nam jak zoptymalizować wydatki, ale z dużą pewnością dobrze policzy nasze podatki.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak sprzedawać produkty bez firmy?

0
nierejestrowana działalność gospodarcza

Nierejestrowana działalność gospodarcza pozwala nam działać poniekąd tak, jakbyśmy mieli firmę, bez jej rejestrowania. Sprawdź, w jakich przypadkach możesz ją prowadzić. Jakie warunki należy spełnić?

Nierejestrowana działalność gospodarcza nie jest typową działalnością gospodarczą, więc nie trzeba jej nigdzie rejestrować. Jest to legalny sposób „wypróbowania” biznesu bez ponoszenia zbędnych kosztów.

Dlaczego założyć nierejestrowaną działalność gospodarczą?

Wiele osób, które chcą uruchomić własny biznes, boi się wysokich kosztów początkowych związanych z uruchomieniem firmy. Składki ZUS, księgowość i tym podobne to wydatki, które trzeba ponosić niezależnie od tego, czy zarabiamy, czy nie. W związku z tym zasadnym wydaje się pytanie, czy można sprzedawać produkty lub usługi jeszcze zanim formalnie zarejestrujemy firmę? Odpowiedź jest prosta. Można tak zrobić. Oczywiście pod pewnymi warunkami.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?

Sprzedaż produktów i usług bez otwierania firmy możliwa jest dzięki zastosowaniu tzw. działalności nierejestrowanej. To specjalna formuła wprowadzona do polskiego prawa. Działalność nierejestrowana możliwa jest w przypadku sprzedaży produktów lub usług, które w zwykłym trybie nie wymagałyby zdobycia specjalnego zezwolenia lub koncesji. Nie można więc zastosować tego trybu choćby do sprzedaży alkoholu.

Kto może prowadzić działalność nierejestrowaną?

Działalność nierejestrowana dotyczy tych, którzy osiągają przychód nie większy niż 75% minimalnego wynagrodzenia. W 2023 można więc sprzedać towary lub usługi za kwotę nie wyższą niż 2700 zł brutto w każdy miesiącu. Dodatkowym wymogiem jest to by przez ostatnich 5 lat nie prowadzić zarejestrowanej działalności, a biznes w ramach działalności nierejestrowanej będzie prowadzony bez wspólnika.

Jeśli więc chcemy wypróbować swój biznes, bez konieczności generowania zbędnych kosztów, to działalność nierejestrowana jest idealną drogą. Pozwala uciec przed koniecznością płacenia ZUS, przetestowania biznesu, zminimalizowaniem biurokracji. Wszystko dlatego, że takiego biznesu nie musimy nigdzie rejestrować ani zgłaszać.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana. Jak zarabiać bez rejestracji?

Nierejestrowana działalność gospodarcza a ZUS

Ponieważ działalność nierejestrowana nie jest nigdzie zgłaszana, to jako taka nie podlega obowiązkowi rozliczania składek ZUS. Nawet jeśli pracujesz na etacie, a po godzinach prowadzisz działalność nierejestrowaną, to składki ZUS rozliczane są tylko z etatu.

Podatek dochodowy w działalności nierejestrowanej

Mimo że działalność taka nie wymaga rejestracji, to jednak jest szansą na uzyskiwanie dodatkowego dochodu. W związku z tym trzeba zapłacić podatek dochodowy od tego, co zarobimy. Warto przy okazji pamiętać, że prowadząc działalność nierejestrowaną, będąc jednocześnie na etacie, to zarobki z obu źródeł się nie sumują.

Zarobki z działalności nierejestrowanej warto więc ewidencjonować tak, by nie przekroczyć wskazanego limitu. Mało tego. Pracując na etacie i sprzedając dodatkowo produkty lub usługi bez rejestrowania działalności, nie musisz nawet informować o tym szefa.

Dokumentowanie sprzedaży przy działalności nierejestrowanej

Jeśli sprzedajesz produkty lub usługi bez rejestrowania działalności, to nie masz obowiązku wystawiania faktur. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli klient poprosi Cię o wystawienie jakiegokolwiek dokumentu potwierdzające sprzedaż, to będziesz musiał taki dokument wystawić.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

Sprzedaż bez działalności – koszty

Jeśli działalności nie rejestrujemy, to koszty administracyjne nie istnieją. Sprzedaż można zapisywać w zwykłym zeszycie, czy arkuszu kalkulacyjnym. Nie są konieczne żadne skomplikowane systemy księgowe.

Działalność nierejestrowana, a przekroczenie limitu

Podstawowym założeniem działalności nierejestrowanej jest konieczność generowania przychodu nie większego niż 1400 zł. Jeśli go przekroczymy, musimy zarejestrować „normalną” firmę.

Przeczytaj więcej o działalności nierejestrowanej.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Faktura czy paragon? Jaki dokument wystawić?

0
faktura czy paragon

Zaczynasz przygodę z biznesem? Ruszasz ze swoją firmą? Na pewno zastanawiasz się jakie dokumenty musisz wystawić, żeby potwierdzić dokonanie sprzedaży. Do wyboru są dwa podstawowe rodzaje. Paragon i faktura. Kiedy wystawić paragon, a kiedy fakturę?

Jako przedsiębiorca musisz dokumentować sprzedaż. Chodzi o to, by było wiadomo, jaki osiągasz przychód, kto jest stroną transakcji i ile ostatecznie zarabiasz, co ma wpływ na obliczenie należnego podatku, który musisz odprowadzić do urzędu skarbowego. Zasadnicze pytanie dotyczy jednak tego, czy powinieneś wystawić paragon, czy fakturę. Odpowiedź na to pytanie nie jest tak skomplikowana, jak mogłoby się wydawać.

Faktura czy paragon?

Podstawowa zasada mówi, że jeśli transakcja dokonywana jest między podatnikami VAT, trzeba wystawić fakturę. W przypadku niewielkich kwot (nieprzekraczających 450 zł) rolę tzw. faktury uproszczonej stanowi paragon. Rolę faktury mogą też stanowić bilety albo potwierdzenia opłat za autostradę.

CZYTAJ TAKŻE: Jaka stawka VAT dla towaru lub usługi. Gdzie to sprawdzić?

Faktura uproszczona

Przedsiębiorca, który prowadzi działalność na rzecz klientów indywidualnych, bardzo często dokumentuje sprzedaż za pomocą paragonów. Drukowane one są z kasy fiskalnej. Paragon dokumentuje sprzedaż, ale nie daje możliwości odliczenia kwoty podatku VAT dla danej transakcji.

Chyba że zastosujemy przepisy o tzw. fakturze uproszczonej. W takiej sytuacji kwota transakcji nie może być wyższa niż 450 zł lub 100 euro. Żeby jednak paragon taki mógł być traktowany jako faktura, musi zawierać kilka elementów:

  • datę wystawienia takiego dokumentu,
  • numer kolejny,
  • NIP nabywcy i sprzedawcy,
  • rodzaj towaru lub usługi,
  • datę sprzedaży,
  • kwotę należności,
  • określenie kwoty podatku VAT.

Faktury uproszczonej nie można zastosować w przypadku sprzedaży wysyłkowej, czy wewnątrzwspólnotowej wymiany towarów.

CZYTAJ TAKŻE: Faktura wystawiona na dane osoby prywatnej zamiast na firmę

Jaki dokument wystawić?

W pozostałych wypadkach, jeśli chcemy rozliczyć prawidłowo VAT, musimy mieć fakturę. Jeśli wiec kupujemy coś od innego podmiotu, musimy poprosić o wystawienie faktury zamiast paragonu. Jeśli to klient chce rozliczyć VAT, na pewno poprosi nas o to, byśmy wystawili mu fakturę.

Kiedy więc wystawić paragon, a kiedy fakturę? Najprościej rzecz ujmując, jeśli sprzedajesz produkty lub usługi i masz obowiązek dokumentować sprzedaż przy pomocy kasy fiskalnej, to podstawowym dokumentem będzie paragon fiskalny.

Dzieje się tak najczęściej, jeśli sprzedajemy produkty lub usługi osobom, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Jeśli natomiast nie masz obowiązku używania kasy fiskalnej (np. sprzedajesz wyłącznie dla firm), to podstawowym dokumentem będzie faktura.

CZYTAJ TAKŻE: Wystawianie faktur – jak robić to poprawnie?

Co ważne, nie zawsze będzie to faktura VAT. Jeśli twoja działalność zwolniona jest z VAT lub sam jako przedsiębiorca zdecydowałeś, że nie będziesz rejestrował się jako płatnik VAT, wtedy też wystawisz fakturę, ale nie będzie ona zawierała informacji o kwocie podatku VAT.

Podwójne opodatkowanie faktury uproszczonej

Warto pamiętać, że jeśli paragon jest fakturą uproszczoną, a kontrahent poprosi nas o wystawienie „normalnej” faktury, to może to spowodować, że będzie trzeba podwójnie opodatkować daną transakcję.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z o.o.?

0
jednoosobowa działalność

Jednoosobowa działalność, czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością? Na co się zdecydować? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje na temat różnić między JDG a spółką z o.o.

Jednoosobowa działalność, czy spółka? To jedno z najczęściej pojawiających się pytań. Nasilenie notuje się w momencie, gdy urzędnicy zapowiadają zwiększenie składek ZUS od przedsiębiorców albo innych kosztów związanych z prowadzeniem biznesu. Co jest więc lepsze, jednoosobowa działalność czy spółka?

Czym jest jednoosobowa działalność gospodarcza?

Jednoosobowa działalność gospodarcza to najprostsza forma prowadzenia firmy. Działa się na wtedy we własnym imieniu i na własne ryzyko. Jednoosobowa działalność gospodarcza (w skrócie JDG), często wybierana jest przez osoby, które prowadzą niewielkie biznesy, obarczone niewielkim ryzykiem.

Najczęściej jest to tzw. samozatrudnienie, czyli świadczenie usług dla obecnego pracodawcy. Jednoosobową działalność wybierają osoby, które prowadzą niewielkie sklepy internetowe, a także te, które dorabiają do etatu.

Korzyścią jednoosobowej działalności gospodarczej jest możliwość skorzystania np. z preferencyjnego ZUS-u, a gdy prowadzimy działalność w połączeniu z etatem, to kontakt z ZUS mamy tylko taki, że płacimy składkę zdrowotną.

Jednoosobowa działalność pozwala też na rozliczanie się kartą podatkową lub ryczałtem. Dotyczy to bardzo prostych działalności jak np. szewc czy taksówkarz. Jeśli zdecydujemy się jednak na inny rodzaj biznesu, to najczęściej jednoosobowa działalność gospodarcza niewielkich rozmiarów wymaga prowadzenia prostej księgowości.

Jednoosobowa działalność vs spółka

Spółka z o.o. przewidziana jest dla zdecydowanie bardziej poważnych biznesów. Są jednak tacy, którzy spółkę z o.o. zakładają tylko po to, by oszczędzić na ZUS. Jak to możliwe? Jednoosobowa działalność gospodarcza związana jest bezpośrednio z osobą przedsiębiorcy.

I w związku z tym trzeba opłacać składki ZUS. Spółka z o.o. natomiast jest całkowicie odrębnym podmiotem. W związku z tym, jeśli nikt nie będzie zatrudniony w spółce, nie ma obowiązku płacenia ZUS. Zysk spółki z o.o. jest też korzystniej niż w przypadku JDG, opodatkowany.

Gdy w przypadku JDG płacimy 17 proc. najniższej stawki podatku dochodowego, to spółka płaci 9 proc. od zysku. Jeśli założymy spółkę z o.o i będziemy jej wspólnikiem, to nie musimy płacić ZUS.

Zakładanie działalności

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej wystarczy założyć firmę na formularzu dostępnym w internecie. Nie ma wymogu posiadania kapitału zakładowego, a założenie firmy nic nie kosztuje.

Zakładanie spółki

W przypadku spółki rozważamy najpopularniejszy jej rodzaj, czyli spółkę z o.o. W takiej sytuacji konieczne będzie zawarcie umowy spółki. Należy sporządzić ją w formie pisemnej. Jeśli rejestrujemy spółkę przez Internet przy użyciu tzw. wzorca umowy spółki, nie musimy iść do notariusza. Jeśli nie korzystamy ze wzorca, umowa spółki z o.o. musi być podpisana u notariusza.

Zalety JDG

JDG daje większą niż spółka elastyczność finansową. Pieniądze firmowe są jednocześnie pieniędzmi właściciela. Łatwiej rozliczać więc transakcje firmowe. Zapłata z konta prywatnego za należność firmową nie rodzi tak dużych konsekwencji, jak np. w sytuacji, gdy zrobimy to samo w spółce. Prowadzenie księgowości jednoosobowej działalności gospodarczej jest tańsze. W skrajnych wypadkach można nawet zrobić to samemu.

W przypadku działalności gospodarczej część składki ZUS jest kosztem uzyskania przychodu. Obniża więc nam podatek do zapłaty.

Księgowość w spółce z o.o.

Spółka z o.o. musi mieć prowadzone księgi rachunkowe (tzw. pełną księgowość). W związku z tym musimy zlecić to zadanie profesjonalnemu księgowemu. Raczej nie jest możliwe, byśmy prowadzili samodzielnie takie rozliczenia. Dodatkowo spółka musi składać dodatkowe sprawozdania, a część dokumentacji musi być potwierdzana notarialnie. W związku z tym spółka z o.o. generować może spore koszty „formalne”.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Często zadawane pytania – działalność jednoosobowa czy spółka z o.o.?

Co lepiej spółka czy jednoosobową działalność?

Spółka z o.o. będzie lepszym wyborem, jeśli chcesz ograniczyć swoją odpowiedzialność majątkową, jednak wiąże się z większą liczbą formalności, a jej prowadzenie jest droższe.

Czym różni się jednoosobowa działalność gospodarcza od spółki cywilnej?

Przede wszystkim, spółka cywilna wymaga co najmniej dwóch przedsiębiorców. Poza tym wymaga wkładu własnego

Kiedy spółka z o.o. jest jednoosobowa?

Spółka z o.o. będzie jednoosobowa, gdy wszystkie jej udziały będą należały do jednego wspólnika lub akcjonariusza. 

Kiedy spółka z o.o. nie płaci ZUS?

Spółka z o.o., która ma więcej niż jednego wspólnika, nie musi opłacać składek ZUS. Wyjątkiem jest przypadek, w którym 

Jak wyciągnąć pieniądze ze spółki z o.o.?

Pieniądze ze spółki z o.o. można za pomocą dywidendy. Ponadto, w swojej spółce można się zatrudnić i pobierać wynagrodzenie lub pracować dla spółki na podstawie umowy cywilnoprawnej. 

Czy wspólnik spółki z o.o. płaci składkę zdrowotną?

Wspólnik spółki z o.o. nie ma obowiązku opłacania składki zdrowotnej, chyba że jest to spółka jednoosobowa.

Która spółka jest najtańsza?

Za najtańszą spółkę uznawana jest spółka cywilna.

Założenie działalności gospodarczej przez Internet

0
założenie działalności gospodarczej przez internet

Planujesz założenie działalności gospodarczej przez internet i zastanawiasz się, jak to zrobić? Bardzo prosto. Wystarczy wpis do CEIDG. Oto szczegółowy poradnik jak otworzyć firmę przez internet.

Planujesz założenie działalności gospodarczej przez internet? Czego będziesz potrzebować, aby to zrobić? Jak wypełnić wniosek Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej?

Definicja działalności gospodarczej

Zanim dowiemy się, jak otworzyć firmę, dobrze będzie poznać definicję działalności gospodarczej. Bo to ten model przedsiębiorstwa jest najbardziej popularny wśród wszystkich tych, którzy pragną zarabiać, prowadząc firmę.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza działalność gospodarcza – o czym pamiętać

Jednoosobowa działalność gospodarcza to taki rodzaj firmy, którą można prowadzić samodzielnie. Oczywiście można mieć pracowników, ale specyfika działalności gospodarczej polega na tym, że właściciel odpowiada całym majątkiem prywatnym za wszystkie zobowiązania.

Obecnie możliwe jest założenie działalności gospodarczej przez internet. Można to zrobić, wypełniając wniosek za pośrednictwem strony firma.gov.pl lub ceidg.gov.pl Są to witryny rządowe i jako jedyne pozwalają założyć firmę przez internet.

Złożony na jednej z tych wniosek o wpis do CEIDG jest podstawową czynnością, którą trzeba wykonać. Procedura różni się w zależności od tego, czy mamy podpis elektroniczny, czy też takowego nie posiadamy.

Podpis kwalifikowany

W pierwszym przypadku możemy założyć działalność, korzystając z podpisu kwalifikowanego albo używając profilu zaufanego. Podpis kwalifikowany wymaga podpięcia go do komputera przy pomocy specjalnego tokena, a swoją tożsamość potwierdza się u notariusza lub u wystawcy podpisu. Znacznie łatwiej jest założyć profil zaufany. To darmowe rozwiązanie. Jeśli nie mamy profilu zaufanego, można go założyć poprzez aplikację bankową lub w urzędzie skarbowym.

CZYTAJ TAKŻE: Podpis elektroniczny – zastosowanie, rodzaje

Jeśli posiadamy jeden z tych podpisów, wystarczy wypełnić elektronicznie wniosek o wpis do CEIDG i podpisać elektronicznie. System automatycznie przekaże wniosek do Urzędu Skarbowego, który nada numer NIP, do Głównego Urzędu Statystycznego, który nada REGON, a także przekaże informacje o uruchomieniu działalności.

Założenie działalności gospodarczej przez internet. Jak wypełnić wniosek CEIDG?

We wniosku musisz wypełnić nazwę firmy. Jednoosobowa działalność gospodarcza musi być oznaczona imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy. Dopuszczalne są dodatkowe określenia, ale nazwa musi zawierać imię i nazwisko.

Kolejnym elementem jest oznaczenie daty rozpoczęcia działalności. Od tego dnia będzie trzeba rozliczać składki na ubezpieczenie społeczne. Następnym punktem w formularzu jest miejsce prowadzenia działalności, czyli siedziby. Adres siedziby ma znaczenie przede wszystkim ze względu na właściwość urzędu skarbowego. Adres wpisujemy też na fakturach. Prowadząc jednoosobową działalność, możesz zarejestrować ją we własnym mieszkaniu lub też pod każdym innym adresem, z którego możesz korzystać. (np. na podstawie umowy najmu czy użyczenia).

Gdy już wypełnimy te elementy, należy wybrać odpowiedni kod PKD. Kody PKD określają, czym zajmuje się konkretna działalność gospodarcza.

CZYTAJ TAKŻE: Rejestracja VAT – jak się zarejestrować do VAT?

Czy muszę mieć konto firmowe?

Wniosek CEIDG trzeba też uzupełnić o wybraną formę opodatkowania (ryczałt, karta podatkowa, zasady ogólne, podatek liniowy), a także numer rachunku bankowego. To ważne o tyle, że ten numer będzie służył do rozliczeń m.in. z urzędem skarbowym i ZUS więc musi być dla tych urzędów jawny.

Na koniec określamy czy będziemy płatnikami VAT, czy nie, a także, w jaki sposób będzie prowadzona księgowość. Czy będzie to robione samodzielnie, czy przez biuro księgowe.

Gdy wszystkie te dane są już wypełnione, wystarczy wniosek podpisać. Tak jak zaznaczaliśmy wcześniej, można to zrobić albo podpisem kwalifikowanym, albo przez profil zaufany.

Rejestracja działalności gospodarczej przez internet jest darmowa.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Działalność gospodarcza a praca na etacie – czy muszą się wykluczać?

0
działalność gospodarcza a praca na etacie

Działalność gospodarcza a praca na etacie są bardzo różne, ale czy muszą się wykluczać? Czy trzeba rezygnować z etatu, żeby otworzyć firmę? Sprawdź, jak je rozliczać. Jaki ZUS zapłacisz?

Rozwijanie własnego biznesu, pracując jednocześnie na etacie, nie jest niczym niezwykłym. Dla wielu osób, które myślą o własnym biznesie, działalność gospodarcza a praca na etacie to ważne zagadnienie.

Czy można mieć etat i prowadzić działalność gospodarczą?

Jeśli pracujesz na etacie i masz pomysł na biznes, to jak najbardziej nic nie stoi na przeszkodzie, żeby rozpocząć prowadzenie firmy. Najczęściej będzie to robione po godzinach.

Jeśli działalność gospodarcza i praca na etacie, nie powodują, że „zawalasz” projekty, nie musisz nawet o tym fakcie informować przełożonych. Trzeba jednak wiedzieć, że rozwijanie swojej firmy przy zachowaniu etatu powoduje, że biznes rozkręcasz powoli, bo nie możesz poświęcić się mu przez cały czas.

Działalność gospodarcza a praca na etacie – składki ZUS

To, co jest istotne, w połączeniu etatu z uruchamianiem działalności gospodarczej to opłaty związane z prowadzeniem firmy. Jeśli masz etat, to nie płacisz całego ZUS-u. W przypadku gdy twoje wynagrodzenie z umowy o pracę przekracza minimalne wynagrodzenie, to ZUS rozliczany jest w ramach wynagrodzenia etatowego.

Prowadząc działalność gospodarczą w takiej sytuacji, nie będziesz odprowadzać dodatkowych składek na ubezpieczenie społeczne. Chodzi o ubezpieczenie emerytalne, rentowe czy chorobowe. Będziesz jednak musiał zawsze odprowadzić składkę zdrowotną. Warto wiedzieć, że składka zdrowotna płacona jest od każdej umowy.

Jeśli masz np. dwie umowy o pracę u dwóch różnych pracodawców, to płaci się w tym przypadku dwie składki zdrowotne. Jeśli do tego chciałbyś uruchomić firmę, to zawsze zapłacisz jeszcze składkę zdrowotną.

Łącząc etat i firmę, nie możemy też skorzystać z ulgi na start, niższej składki ZUS. O ile oczywiście na etacie zarabiamy więcej niż najniższa krajowa. W przeciwnym razie trzeba będzie rozliczać ZUS z działalności gospodarczej.

Etat i firma – jakie podatek

Pracując na etacie, masz tylko jedną możliwość rozliczania podatku dochodowego. To rozliczenie z progresją, czyli tzw. rozliczenie według skali podatkowej. W największym uproszczeniu, jeśli zarabiasz rocznie nie więcej niż 85 528 zł, zapłacisz od tego 17% podatku. W przypadku przekroczenia tej kwoty podatek będzie stanowił 32% nadwyżki.

Jeśli więc chcesz prowadzić działalność gospodarczą i będziesz ją chciał rozliczać również według skali podatkowej, to wynagrodzenie z etatu i zarobek z firmy się sumują. Jeśli tylko z etatu zarobisz np. 50 000 zł rocznie, to twój cały podatek będzie stanowił 17% tej kwoty. Jeśli jednak dodatkowe 40 000 zł zarobisz jako przedsiębiorca, to suma dochodu wyniesie 90 000 zł. W związku z tym zapłacisz od nadwyżki ponad 85 528 zł 32% podatku.

Warto jednak pamiętać, że prowadząc działalność gospodarczą, możesz wliczać w koszty wszystkie wydatki związane z prowadzeniem tejże działalności gospodarczej. Potrzebujesz komputer, użytkujesz w firmie samochód? Wydatki na te cele możesz „wrzucić w koszty”. Jeśli są udokumentowane (np. fakturą), to obniżą księgowo twój dochód, dzięki czemu zapłacisz mniejszy podatek.

Samozatrudnienie i podatek

Ten mechanizm pozwala przez pewien czas skutecznie obniżyć podatek osobom bardzo dobrze zarabiającym na etacie. Każdy, kto planuje uruchomić własny biznes, przez kilka miesięcy ponosi wydatki na rozwój firmy. Jeśli nie będzie miał przychodów z tej działalności, a na etacie zarabia bardzo dużo, to z powodu możliwości łączenia tego dochodu, będzie można obniżyć opodatkowanie.

Etat i firma to bardzo dobry sposób na przetestowanie pomysłu biznesowego. To również możliwość sprawdzenia się w roli przedsiębiorcy. Odpowiedzenia sobie na pytanie, czy potrafimy poradzić sobie z rozliczeniami. To też dobry sposób na zbudowanie poduszki finansowej i lepsze przygotowanie do prowadzenia biznesu bez wsparcia pracą etatową.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Faktura bez NIP a prawo do odliczenia podatku VAT i kosztów prowadzenia działalności

0
faktura bez nip

Faktura bez NIP jest zasadniczo nieprawidłowa. Jednak jest to błąd techniczny, a nie merytoryczny. Sprawdź, jak go skorygować. Jakie konsekwencje podatkowe ma brak NIP na fakturze? Czy wciąż odliczysz VAT? Czy wrzucisz taką fakturę w koszty?

Brak NIP – jakie dane muszą być na fakturze?

Faktura dokumentuje sprzedaż lub nabycie określonych produktów albo usług. Pozwala zaliczyć w koszty uzyskania przychodu określone zakupy, a także odliczyć naliczony podatek VAT. Jest najpopularniejszym dokumentem, który potwierdza przeprowadzenie transakcji między podmiotami.

Fakturę VAT możemy sporządzić w wersji papierowej, elektronicznej lub ustrukturyzowanej. Niezależnie od formy, musi zawierać określone elementy, wskazane w Ustawie o VAT.

Wymagane dane do faktury to:

  • datę wystawienia,
  • numer kolejny faktury,
  • dokładną nazwę podatnika lub jego imię i nazwisko wraz z adresem,
  • dane nabywcy towaru lub usługi (dokładna nazwa i towar),
  • numer identyfikacji podatkowej jednej i drugiej strony (w przypadku przedsiębiorców są to numery NIP),
  • datę dostawy towaru lub wykonania usługi,
  • datę otrzymania zapłaty,
  • nazwę towaru lub usługi,
  • ilość towarów lub zakres usług,
  • cenę towaru lub usługi bez podatku,
  • kwotę bonifikat lub obniżek cen, chyba że już uwzględnione są w cenie jednostkowej,
  • wartość towarów lub usług,
  • stawkę podatku,
  • sumę netto i wartość z podatkiem.

Wszystkie elementy, które muszą zawierać faktury, również w nietypowych przypadkach, oraz elementy, których nie zawierają, znajdziesz w art. 106e Ustawy o podatku od towarów i usług.

Brak NIP – czy NIP musi być na fakturze?

Jak wynika z powyższego, na fakturze powinien znaleźć się numer NIP. Jak jednak czytamy w jednej z interpretacji Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej:

„Brak NIP-u przy jednoczesnym prawidłowym wskazaniu pozostałych danych podmiotu będącego nabywcą jest wadą techniczną, niewyłączającą możliwości zweryfikowania dokonania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego”.

Co z tego wynika? Teoretycznie pomimo braku NIP możemy od takiej faktury odliczyć VAT lub wliczyć ją w koszty. Warto jednak pamiętać, że mimo tego taka faktura może okazać się problematyczna w przypadku kontroli podatkowej. Jeśli masz więc taką możliwość, lepiej skoryguj fakturę bez NIP.

Brak NIP – wystawienie faktury na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności

Faktura wystawiona na osobę fizyczną nieprowadzącą działalności nie musi zawierać numeru NIP, jako że nie będzie używana do dokonania odliczeń podatkowych. Można powiedzieć więcej: nie ma prawa jej zawierać, jako że osoba fizyczna nieprowadząca działalności nie ma nadanego numeru NIP.

Brak NIP – faktura korygująca lub nota korygująca

Błąd na fakturze możemy poprawić na dwa sposoby. Za pomocą:

  • faktury korygującej lub
  • noty korygującej.

Fakturę korygującą trzeba wystawić w przypadku błąd w kwotach: transakcji i podatku.

Notą korygującą poprawimy błędy takie jak nasz brak NIP-u czy złą datę. 

Nie można poprawić notą korygującą faktury, która jest wystawiona do paragonu.

Brak NIP – faktura bez NIP a prawo do odliczenia VAT

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT:

„W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego […]”.

Aby odliczyć podatek naliczony VAT, musisz być czynnym podatnikiem VAT i posiadać dokument potwierdzający transakcję, a zakup musi dotyczyć towarów służących ci do wykonywania działalności gospodarczej i nie dotyczyć towarów, w przypadku których Ustawa ogranicza możliwość odliczenia VAT.

Ponadto, art. 88 ust. 3a wymienia dokumenty, których nie można użyć jako podstawy do odliczenia VAT:

  1. faktury wystawione przez nieistniejący podmiot;
  2. dokument stwierdza czynności, które nie zostały dokonane;
  3. dokument podaje kwoty niezgodnie z rzeczywistością;
  4. dokument potwierdza czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego;
  5. faktury i faktury korygujące niezaakceptowane przez sprzedającego,
  6. faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze.

Jak widać, nie ma na liście tej wykluczenia wynikającego z braku NIP na fakturze. Jak już wcześniej ustaliliśmy, jeśli na podstawie faktury da się stwierdzić zajście zdarzenia gospodarczego i zidentyfikować jego strony, a faktura nie zawiera żadnych błędów merytorycznych – można na jej podstawie dokonać odliczenia VAT naliczonego.

Brak NIP na fakturze a koszty

Jak już kilka razy powtórzyliśmy, brak NIP na fakturze nie wyłącza możliwości zweryfikowania dokonania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru. Wystarczy, że pozostałe dane stron transakcji podane są prawidłowo. Dzięki temu, możemy na podstawie takiej faktury ująć wydatek w koszty prowadzenia działalności i odliczyć go od podatku.

Brak NIP a faktura do paragonu

Na podstawie paragonu bez NIP możemy wystawić fakturę. Brak wymaganego elementu na paragonie nie podważa ważności faktury.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Ile kosztuje sklep internetowy? Zestawienie wydatków

0
ile kosztuje sklep internetowy

Ile kosztuje prosty sklep internetowy? Prosty sklep w internecie można uruchomić dość tanio. Nie łudź się jednak, że darmowy szablon internetowy ograniczy koszty związane ze sklepem internetowym do zera.

Jeśli zastanawiasz się, ile kosztuje sklep internetowy, musisz wziąć pod uwagę znacznie więcej elementów niż samo stworzenie sklepu. Zobacz, jakie elementy wziąć pod uwagę. Na jakie wydatki trzeba być gotowym przed uruchomieniem sprzedaży w internecie?

Ile kosztuje sklep internetowy? Gotowa platforma do prowadzenia sklepu

Podstawowym pytaniem jest, ile kosztuje sklep internetowy? Zanim odpowiemy na to pytanie, warto uświadomić sobie, że do sprzedaży w internecie wcale nie potrzebujemy sklepu internetowego.

Dobrym pomysłem mogą okazać się platformy sprzedażowe, np. Allegro, czy Amazon. Samo umieszczenie produktu do sprzedaży zwykle nic nie kosztuje. Płacimy za dodatkowe opcje, takie jak np. promowanie danego produktu czy poprawa widoczności w wyszukiwarce. Rozwiązanie takie pozwala nam generować sprzedaż, ale dość trudno będzie budować własną markę.

CZYTAJ TAKŻE: Odstąpienie od umowy zawartej na odległość przez Internet

Na rynku dostępne są też gotowe platformy do prowadzenia sklepów internetowych. Wśród tych najbardziej znanych są: SHOPER, SKY-SHOP, czy REDCART. W ramach opłaty za dostęp otrzymujemy prostą konfigurację sklepu, która pozwala na prowadzenia sprzedaży, a także promowanie konkretnych produktów.

Ile kosztuje sklep internetowy? Indywidualny sklep internetowy

Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest sklep internetowy tworzony na zamówienie. Może on być skrojony zgodnie z oczekiwaniami klienta i mieć tylko te funkcjonalności, z których faktycznie korzystamy. W tym wypadku musimy jednak liczyć się ze sporymi kosztami.

Ile kosztuje sklep internetowy? Działalność nierejestrowana

Jak widać, możliwości związane z uruchomieniem sprzedaży w internecie są spore. Trudno więc jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie ile kosztuje uruchomienie sklepu. Jeśli jednak chcemy prowadzić sprzedaż w internecie, powinniśmy pamiętać o określonych kosztach.

Pierwszym są na pewno koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Kosztów związanych z prowadzeniem firmy możemy uniknąć, jeśli wpiszemy się w tzw. działalność nierejestrowaną (przychód nie większy niż połowa najniższego wynagrodzenia), to nie płacimy nic za prowadzenie firmy. Jeśli „zarobimy” więcej, to zakładamy działalność gospodarczą.

Ile kosztuje sklep internetowy? Koszty działalności gospodarczej

Działalność gospodarcza to przede wszystkim koszty ZUS, koszty podatkowe i koszty księgowości. W przypadku zastosowania stawki preferencyjnej ZUS razem ze składką zdrowotną będzie to około 600 zł. Po dwóch latach trzeba zapłacić „pełny ZUS”. To około 1400 miesięcznie. Koszty działalności gospodarczej to również koszty związane z obsługą księgową. Prosty program księgowy można mieć już za niecałe 100 zł.

CZYTAJ TAKŻE: Najlepszy program do faktur

Ile kosztuje sklep internetowy? Outsourcing

I wreszcie dochodzimy do kosztów sklepu internetowego. Jeśli zlecimy to wyspecjalizowanej firmie, to koszt może wynieść od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Sklep internetowy może być też stworzony przez kreatora stron (np. WebWave, WIX itd.).

Ile kosztuje sklep internetowy? Domena

Domena internetowa jest to, mówiąc jak najprościej, adres danej strony internetowej. Domena stanowi często nazwę sklepu internetowego, która może mieć ogromne znaczenie dla marketingu sklepu internetowego. Domenę w pierwszym roku możemy mieć za darmo, potem płacimy za nią około 100 zł rocznie.

Ile kosztuje sklep internetowy? Hosting?

Kolejnym kosztem jest koszt hostingu. Hosting to przechowywanie danych na serwerze. Mówiąc inaczej: wszystkie pliki, z których składa się nasz sklep internetowy, muszą znajdować się na serwerze, by cała strona działała bez problemu. Możemy wybrać dowolnego dostawcę hostingu. Koszt utrzymania hostingu to około 100-200 zł miesięcznie.

Ile kosztuje sklep internetowy? Certyfikat SSL?

To jeszcze nie wszystkie koszty. Zastanawiając się, ile kosztuje sklep internetowy, trzeba pamiętać, że strona musi mieć jeszcze certyfikat SSL. Certyfikat SSL jest protokołem, który stwierdza, że strona jest bezpieczna. Jeśli nie mamy certyfikatu SSL, Google uzna naszą stronę za niebezpieczną. Koszt certyfikatu to około 100 zł rocznie.

Ile kosztuje sklep internetowy? Regulamin sklepu

Skoro już jesteśmy przy kwestiach prawnych, to nie można zapominać o regulaminie sklepu internetowego. Gotowy regulamin to koszt około 500 zł.

Ile kosztuje sklep internetowy? Koszty wysyłki

Jeśli prowadzimy sklep internetowy, nie można zapominać też o kosztach związanych z obsługą wysyłek. Jeśli sprzedajemy towar na zasadzie dropshippingu, czyli w modelu, gdy nie musimy mieć magazynu, jedyny koszt to obsługa konkretnego zamówienia. W tym przypadku raczej stałych kosztów nie będziemy mieli. Trochę inaczej jest, gdy decydujemy się na sprzedaż towarów, które gromadzimy w magazynie. Tutaj koszty zależą od tego, jak duży magazyn będziemy utrzymywać.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej