Faktura korygująca może być wystawiona do każdej dostarczonej kontrahentowi faktury. Jak działa faktura korygująca i jak ją wystawić? Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.
Faktura VAT musi być integralna treściowo. Znaczy to, że po jej wystawieniu nie można zmienić żadnego elementu treści. Nie można zmienić liczby produktów, ceny, wartości i stawki VAT. Co jednak gdy zdarzy się pomyłka i pewne dane wpiszemy błędnie albo odbiorca wycofa się z transakcji. Na takie i kilka podobnych sytuacji jest faktura korygująca.
Spis treści
Korekta faktury
Faktura korygująca jest dokumentem, który ma poprawić błędne informacje z innej faktury. Znaczy to tyle, że nigdy nie istnieje on samodzielnie. Zawsze jest połączona z fakturą pierwotną. Właśnie dlatego, w jej opisie znajduje się zaznaczenie, że jaką fakturę ona koryguje.
Musi mieć wszystkie dane, które znajdują się na fakturze pierwotnej. Najczęściej na początku wpisuje się do faktury korygującej całą treść faktury pierwotnej, a dopiero potem po wyrazie „powinno być” wpisuje się właściwe wartości.
Musi zawierać też przyczynę korekty. Jeśli korekcie podlega podstawa opodatkowania, to trzeba też zaznaczyć, z czego wynika właśnie taka zmiana. Jeśli korekta dotyczy obniżki cen, to korekta faktura musi zawierać wskazanie okresu, jakiego dotyczy.
Czy wiesz, że…
Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?
Faktura korygująca i nota księgowa
Faktura korygująca może być wystawiona tylko przez sprzedawcę. Do końca 2020 roku przekazanie faktury korygującej wymagało uzyskania potwierdzenia jej otrzymania przez odbiorcę. Choćby w formie maila potwierdzające albo pisemnego potwierdzenia odbioru, np. poprzez odebranie faktury wysłanej przesyłką poleconą.
Od początku 2021 można faktury korygujące księgować dwojako:
w formule przejściowej przez uzyskanie potwierdzenia jej otrzymania,
Zwykle jest tak, że jeśli trzeba poprawić coś na fakturze, to robi to sprzedawca, wystawiając korektę. Gdy poprawka jest drobna, np. literówka, możesz ją poprawić poprzez notę korygującą.
Od 2021 przy fakturze korygującej, która zmniejsza podstawę opodatkowania, nie trzeba uzyskiwać potwierdzenia odebrania faktury. Do końca 2020 było to konieczne.
Elektroniczna faktura coraz częściej używana jest w obrocie gospodarczym. Czy jest pełnoprawnym dowodem potwierdzającym transakcję, czy jednak i tak powinna być potwierdzona dokumentem papierowym?
O tym, że papierowe faktury potrafią być uciążliwe, wiadomo nie od dziś. Szczególnie gdy dokumentów jest bardzo dużo. Wyobraź sobie przeszukiwanie stosu faktur, by znaleźć tę jedną jedyną. Jeśli chcesz mieć wszystkie faktury w wersji cyfrowej, to trzeba je ręcznie zdigitalizować.
Spis treści
Chmura do faktur
Na szczęście papierowe faktury odchodzą powoli do lamusa, a większość rozwiązań księgowych opartych jest na obiegu online. I tu pojawia się pytanie. Czy faktura elektroniczna faktycznie jest tym samym pod względem formalnym co faktura papierowa?
Czy wiesz, że…
Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?
Co to jest elektroniczna faktura?
Faktura elektroniczna jest to faktura, którą wystawimy w dowolnym formacie elektronicznym. Dokładne przepisy określające sposób i warunki wystawiania, a także wykorzystywania faktur elektronicznych określa ustawa o VAT, dokładnie w artykule 2 pkt. 32.
Elektroniczne faktury optymalizują kwestie związane z obiegiem dokumentów biznesowych. Warto wiedzieć, że faktura elektroniczna nie jest tym samym co skan papierowej faktury. Zgodnie z przepisami, fakturą elektroniczną może być skan papierowej faktury tylko w sytuacji, gdy papierowa faktura nie została wcześniej wystawiona.
Faktura elektroniczna – wymagania
Jak powinna wyglądać faktura elektroniczna? Pod względem formalnym faktura elektroniczna nie różni się niczym o tej wystawionej w formie papierowej.
Oczywiście na fakturze elektronicznej musi też znaleźć się kwota należności ogółem, a także numer rachunku bankowego.
Jak wystawić fakturę elektroniczną?
Fakturę elektroniczną można wystawić w dowolnym, przeznaczonym do tego programie księgowym. Wiele z nich pozwala na wystawienie faktury za darmo.
Warto wiedzieć, że jeśli wystawimy fakturę elektroniczną, to możemy ją wysłać np. jako załącznik do wiadomości e-mail, albo udostępnić w formie linka do pobrania. Faktura musi być wysłana w taki sposób, by można było określić autentyczność jej pochodzenia, czytelności, a także integralność treści. Chodzi o to, by nie było możliwości zmiany treści faktury po jej przygotowaniu i wysłaniu.
Różnicę między fakturą papierową a elektroniczną widać bardzo dobrze choćby w kwestii daty dostarczenia dokumentu. W przypadku papierowej faktury uznaje się, że jest ona dostarczona w momencie wpływu do odbiorcy. Gdy mamy do czynienia z fakturą elektroniczną, którą wysyłamy jako załącznik do wiadomości e-mail, datą otrzymania faktury jest data dostarczenia maila.
Program do wystawiania faktur
Na rynku dostępnych jest sporo programów do wystawiania faktur. Wiele z nich pozwala na wystawianie faktur seryjnych, czyli np. wystawianie ich w regularnych odstępach czasu (co miesiąc, co kwartał). Dodatkowo systemy takie mają możliwość wyboru szablonu faktury.
System do wystawiania faktur pozwala też na śledzenie należności. Można dzięki niemu oszczędzić sporo czasu.
Wystawienie i wysłanie faktury elektronicznej jest bardzo proste. Wystawiamy ją w dwóch egzemplarzach. Jeden jest wysyłany do kontrahenta pocztą elektroniczną, a drugi znajduje się w dokumentacji księgowej wystawcy. Żeby można było wysyłać do kontrahenta fakturę elektroniczną, konieczne będzie uzyskanie zgody na wysyłkę faktur w formie elektronicznej.
Można ją uzyskać, przygotowując pisemne oświadczenie do podpisu przez kontrahenta albo przesłać mailowo. Przepisy wskazują też na sytuację, w której przedsiębiorca opłaca fakturę otrzymaną elektronicznie. Jeśli to zrobił, to jest to równoznaczne ze zgodą na otrzymywanie dokumentów w formie elektronicznej.
Program Mała Księgowość
Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.
Ryczałt podatkowy jest często wybieraną przez przedsiębiorców formą rozliczania podatków. Wszystko przez swoją prostotę. Dla kogo jest ryczałt? Jakie trzeba spełnić wymagania, by rozliczać się ryczałtem?
Ryczałt jest bardzo prostym sposobem na obliczanie podatków. Przedsiębiorcy rozliczający się ryczałtem płacą podatek od przychodu. Nie muszą więc rozliczać kosztów działalności tak, by obniżyć podstawę opodatkowania (jak to jest np. przy podatku progresywnym).
Spis treści
Ryczałt – jak rozliczać?
Żeby rozliczać się ryczałtem, trzeba zgłosić taką chęć do urzędu skarbowego. Gdy rozpoczynamy działalność, rozliczając się ryczałtem, zgłoszenie musi trafić do urzędu, zanim ją rozpoczniemy, nie później niż w chwili uzyskania pierwszego przychodu.
Jeśli chcemy się rozliczać ryczałtem, prowadząc już działalność, trzeba takie zgłoszenie złożyć do 20. Dnia następnego miesiąca. Gdy ryczałtem chcemy się rozliczać jako spółka osobowa, to wniosek muszą złożyć wszyscy wspólnicy.
Ryczałt – kto może się nim rozliczać?
Ryczałem mogą rozliczać się przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku uzyskali z działalności przychód mniejszy niż 2 mln euro. Jeśli założyliśmy nową działalność i wybraliśmy limit, to w razie przekroczenia limitu można kontynuować rozliczenie ryczałtem do końca tego roku. Dopiero w kolejnym trzeba zmienić formę rozliczenia.
Ryczałt – kto nie może z niego korzystać?
Skoro wiemy, kto może rozliczać się ryczałtem warto wymienić te rodzaje działalności, które ryczałtem nie mogą się rozliczać. Na pewno będzie to prowadzenie aptek, handel dewizami, handel częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, a także wytwarzanie wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Ryczałtu nie można wybrać osoba, która przechodzi z etatu na jednoosobową działalność i będzie świadczyć takie same usługi dla byłego lub obecnego pracodawcy.
Ryczałt – ile wynosi?
Stawki podatku ryczałtowego zależą od rodzaju prowadzonej działalności. W danej branży, czy rodzaju biznesu płaci się określoną stawkę. Jeśli przedsiębiorca prowadzi działalność o dużym stopniu różnorodności, stawka ryczałtowa będzie odpowiednia dla określonej części biznesu.
Jest ona wybierana raz i się nie zmienia. Warto wiedzieć, że w przypadku ryczałtu nie liczy się dochód, a przychód. Jest to więc dobre rozwiązanie dla wszystkich tych, którzy prowadzą wysokomarżowy biznes i mają mało kosztów związanych z prowadzoną działalnością.
Stawki ryczałtu w 2023 roku dla działalności gospodarczej wynoszą: 17%, 15%, 12,5%, 10%, 8,5%, 5,5%, 3% i 2%.
Ryczałt – stawki 2023
17% dla wolnych zawodów,
15% – świadczenie niektórych usług niematerialnych m.in. pośrednictwo w handlu hurtowym, reklamowym, fotografii,
12,5% od przychodów m.in. z tytułu umowy najmu nieruchomości, ze świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem, od nadwyżki ponad 100 000 zł,
10% od przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek,
8,5% od przychodów m.in. z działalności usługowej, w tym od przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%; od przychodów m.in. z tytułu najmu nieruchomości, ze świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem, do kwoty 100 000 zł,
5,5% m.in. z działalności wytwórczej, robót budowlanych,
3,0% m.in. z działalności usługowej w zakresie handlu, ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą,
2% ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych
źródło stawek: gov.pl
Przedsiębiorca, który wybrał ryczałt ewidencjonowany, musi prowadzić ewidencję przychodów. Nie musi jednak nigdzie ujmować kosztów działalności. Forma prowadzenia tej ewidencji jest dowolna. Może to być robione odręcznie lub przy pomocy programu komputerowego.
Ryczałt – odliczenia od podatku
Jak już wspomnieliśmy, w przypadku ryczałtu nie odlicza się od przychodu kosztów prowadzenia działalności. Wyjątek stanowią składki na ubezpieczenie społeczne. Wartość zapłaconych składek odejmujemy od przychodu. Dopiero to jest podstawą do obliczenia kwoty ryczałtu.
Karta podatkowa to zdecydowanie najprostsza forma rozliczania działalności gospodarczej. Niestety nie można jej zastosować w przypadku każdej firmy. Może też zniknąć od stycznia 2022 roku.
Karta podatkowa to bez wątpienia najprostsza forma opodatkowania. Jeśli przedsiębiorca wybierze ten sposób rozliczeń, to nie musi nawet prowadzić księgowości. Mało tego, będzie płacił też bardzo niski podatek. Co istotne, wysokość podatku przy karcie podatkowej nie zależy od dochodu.
Spis treści
Kto może skorzystać z karty podatkowej
Karta podatkowa zwykle wybierana jest przez najmniejsze firmy. Przepisy wyraźnie precyzują, że działalność gospodarcza w formie karty podatkowej może być prowadzona przez przedsiębiorców, którzy prowadzą:
działalność usługową lub usługowo-wytwórczą,
usługową polegającą na handlu detalicznym żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi a także kwiatami, za wyjątkiem napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%,
usługową polegającą na handlu detalicznym artykułami nieżywnościowymi, za wyjątkiem handlu paliwami silnikowymi, środkami transportu samochodowego, częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, ciągnikami rolniczymi i motocyklami oraz z wyjątkiem handlu artykułami nieżywnościowymi objętego koncesjonowaniem,
działalność gastronomiczną,
usługi transportowe wykonywane przy użyciu jednego pojazdu,
usługi edukacyjne.
Jak liczony jest podatek przy karcie podatkowej?
Skoro przedsiębiorca na karcie podatkowej nie prowadzi księgowości, to jak obliczyć podatek? Miesięczne zobowiązanie podatkowe ustala naczelnik urzędu skarbowego. Wysokość podatku zależy od rodzaju prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych pracowników i liczby mieszkańców miejscowości, w której działalność jest prowadzona.
Zalety i wady karty podatkowej
Podstawową zaletą karty podatkowej jest niski podatek nawet w przypadku osiągania bardzo wysokich dochodów. Z drugiej strony, jeśli przedsiębiorca ponosi straty, to przy karcie podatkowej i tak będzie musiał podatek zapłacić.
Kiedy nie można skorzystać z karty podatkowej?
Oczywiście nie zawsze będzie można zastosować rozliczenia w formie karty podatkowej. Stanie się tak, gdy przedsiębiorca podczas prowadzenia firmy będzie korzystał z usług osób, które nie są przez niego zatrudnione na podstawie umowy o pracę, chyba że chodzi o specjalistyczne usługi.
Mówiąc wprost, przedsiębiorca rozliczający się kartą podatkową musi pracować sam albo zatrudniać pracowników na umowę o pracę. Nie można też rozliczyć się kartą podatkową, jeśli przedsiębiorca wytwarza wyroby objęte akcyzą albo gdy prowadzi działalność poza Polską.
Księgowość przy karcie podatkowej
To, że przedsiębiorca rozliczający się kartą podatkową nie musi prowadzić rachunków, nie oznacza, że nie jest obowiązany dokumentować sprzedaży. Na żądanie klienta przedsiębiorca musi wystawić rachunek lub fakturę potwierdzającą sprzedaż. Mało tego. Trzeba taki dokument przechowywać przynajmniej 5 lat.
Przedsiębiorca rozliczający się kartą podatkową płaci podatek do 7. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Karta podatkowa może zniknąć od 2022 roku. Takie zmiany zakłada Polski Ład, który ma wejść w życie właśnie od przyszłego roku.
Odpowiedzialność biura rachunkowego nie obejmuje szerokiego zakresu, choć jest o tym przekonanych wielu przedsiębiorców. Nawet jeśli zlecasz prowadzenie ksiąg rachunkowych prestiżowym księgowym, ich odpowiedzialność jest praktycznie zerowa.
Jednym z pierwszych kroków osoby rozpoczynającej prowadzenie własnej firmy jest decyzja o tym, jakie biuro rachunkowe wybrać. Młody przedsiębiorca jest przekonany, że samodzielnie prowadzenie księgowości wydaje się trudnym zadaniem. Lepiej jest więc zlecić je komuś innemu. I szukają najlepszego biura rachunkowego. Czy jednak wiedzą, jaka dokładnie jest odpowiedzialność biura rachunkowego?
Spis treści
Kto może prowadzić księgowość?
Księgowość może prowadzić samodzielnie przedsiębiorca, wskazana przez niego osobę lub biuro rachunkowe. Biuro rachunkowe musi prowadzić osoba, która ma pełną zdolność do czynności prawnych i nie była za przestępstwa skarbowe, czy przeciw wiarygodności dokumentów.
Każde biuro rachunkowe musi mieć ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. I tu ważna uwaga. Posiadanie polisy OC przez biuro rachunkowe jest obowiązkiem, a nie elementem przewagi konkurencyjnej. Nie zwalnia ona jednak w ogóle z odpowiedzialności za ewentualne błędy.
Jeśli decydujemy się na to, żeby księgowość prowadziło zewnętrzne biuro rachunkowe, to trzeba to zgłosić urzędowi skarbowemu. Jest na to 15 dni od chwili przekazania biuru dokumentów księgowych.
Nie znaczy to jednak, że od tego momentu biuro przejmuje za nie odpowiedzialność. Za wszystkie dokumenty odpowiada przedsiębiorca (w przypadku jednoosobowej działalności), a w spółkach kierownik. Może to być np. członek zarządu.
Biuro rachunkowe nie ponosi odpowiedzialności za to, że klient nie opłacił podatków i innych danin. Księgowi przesyłają do urzędu deklaracji i rozliczają je, ale za ewentualne opóźnienia czy skutki błędów odpowiada przedsiębiorca.
Czy biuro rachunkowe nie ponosi żadnej odpowiedzialności?
Nie oznacza to, że biuro rachunkowe nie ponosi żadnej odpowiedzialności za skutki swojego postępowania. Zakres odpowiedzialności można zawrzeć w umowie podpisywanej między przedsiębiorcą a biurem księgowym. Można w tej umowie zawrzeć odpowiednie zapisy, które określą odpowiedzialność biura rachunkowego.
W tym przypadku biuro będzie musiało naprawić szkodę, która wynika z niewykonania lub niewłaściwego wykonania swoich zobowiązań. Nie dzieje się to jednak automatycznie. Przedsiębiorca będzie musiał zwykle wystąpić do sądu o odszkodowanie od biura rachunkowego.
I właśnie na taką ewentualność biuro rachunkowe musi być przygotowane. Stąd obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. W razie wygranej sprawy przez przedsiębiorcę, biuro rachunkowe nie zbankrutuje, ponieważ odszkodowanie wypłaci ubezpieczyciel.
Warto wiedzieć, że jest jeden przypadek, gdy biuro rachunkowe ponosi taką samą odpowiedzialność jak przedsiębiorca. W przypadku gdy księgi rachunkowe są prowadzone nierzetelnie i w związku z tym doszło do udowodnionego przestępstwa lub wykroczenia skarbowego, to biuro rachunkowe ponosi identyczną, jak przedsiębiorca odpowiedzialność. I nie można go z niej zwolnić.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz napieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.
Opóźnienie w zapłacie podatku może, choć nie powinno się zdarzyć. Jeśli zadajesz sobie pytanie, co się stanie, gdy nie zapłacę zaliczki na podatek w terminie, musisz koniecznie sprawdzić nasz tekst.
Termin zapłaty podatku, a także harmonogram rozliczania zaliczek na podatek jest tym, co każdy przedsiębiorca musi bardzo dobrze znać i pilnować tych terminów. Może się jednak zdarzyć opóźnienie w zapłacie podatku. A to z gapiostwa, a to z powodu braku środków na koncie, czego przyczyną są zatory płatnicze.
Spis treści
Opóźnienie w zapłacie podatku – odsetki
Przedsiębiorca w przeciwieństwie do osoby, która firmy nie prowadzi, nie rozlicza podatków, tylko raz w roku, podsumowując dochody w PIT. Musi co miesiąc odprowadzać zaliczki na podatek. W związku z tym trzeba wiedzieć, że każdy kwota podatku, które nie została opłacona w terminie to zaległość podatkowa.
Dotyczy to zarówno podatku rocznego, jak i zaliczki na podatek. Nawet jeśli spóźnisz się z zapłatą zaliczki, to masz zaliczoną zaległość. W takim przypadku należy jak najszybciej zapłacić zaległość i doliczyć odsetki za zwłokę. Co istotne, wysokość odsetek trzeba obliczyć samodzielnie. Urząd nie zrobi tego za ciebie. Mało tego. Nawet nie poinformuje cię, że takie odsetki dodatkowo masz uregulować.
Jeśli urzędnicy zauważą, że płatność nie została w pełni uregulowana (a zdarzy się to dość szybko), zaległość zostanie objęta egzekucją. Dostaniesz upomnienie z urzędu skarbowego wraz z obliczonymi odsetkami za zwłokę i dodatkowo kosztami egzekucji.
Opóźnienie w zapłacie podatku – co robić, gdy nie mam pieniędzy na zapłatę podatku?
No dobrze, a co jeśli faktycznie nie stać cię na zapłatę podatku? Pamiętaj, że i tak będziesz musiał go zapłacić. Warto jednak spróbować złożyć do urzędu skarbowego pismo z prośbą o odroczenie płatności albo rozłożenie płatności na raty. Wtedy będzie trzeba wnieść opłatę prolongacyjną. Może też pomóc wniosek o umorzenie zaległości podatkowej razem z odsetkami.
Warto wiedzieć, że jeśli jednorazowo dopuściliśmy się opóźnienia w zapłacie podatku, to raczej, co do zasady nic nam nie grozi.
Konsekwencje grożą nam natomiast jeśli nie zadeklarujemy wszystkich dochodów, nie złożymy w terminie deklaracji albo nie zapłacimy w terminie zadeklarowanego podatku. W tym ostatnim przypadku chodzi głównie o tzw. uporczywe unikanie opłacania zobowiązań podatkowych.
Wtedy przedsiębiorcy może grozić odpowiedzialność karno-skarbowa. Gdy zostanie ukarany, będzie musiał zapłacić grzywnę za wykroczenie skarbowe. Kara taka może wynosić od 280 zł do 56000 zł. Żeby jej uniknąć, wystarczy zapłacić całą zaległość, zanim zostanie wszczęte postępowanie.
Opóźnienie w zapłacie podatku – uporczywe nieuiszczanie zobowiązań
Niestety prawo nie wskazuje dokładnie, co oznacza, uporczywe nieuiszczanie zobowiązań. Można domniemywać, że chodzi o sytuację, gdy podatnik kilka razy uchyla się od terminowej zapłaty. Trzeba pamiętać, że prawo karne skarbowe nie przewiduje poważnych konsekwencji za niezapłacenie podatku w terminie. Karze sytuacje, gdy robimy to w sposób „uporczywy”.
Znacznie poważniejszym przewinieniem może być samo niezłożenie deklaracji w terminie. Poważnym wykroczeniem może być też nieopłacenie zaliczki na podatek na pracowników. W takiej sytuacji przedsiębiorcy grozi kara do 720 stawek dziennych lub kara pozbawienia wolności.
Dobre biuro rachunkowe dla firmy jest bardzo ważne. Poprawne rozliczanie księgowości i prowadzenie rachunków to podstawa. Sprawdź, jak wybrać biuro rachunkowe i nie żałować tego wyboru.
Jak wybrać dobre biuro rachunkowe? Najpierw trzeba wiedzieć, na co zwracać uwagę podczas podejmowania takiej decyzji. Czy warto w ogóle zdecydować się na skorzystanie z usług biura rachunkowego?
Spis treści
Czy warto wybrać biuro rachunkowe?
Każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą, zastanawiał się przynajmniej raz, czy lepiej jest prowadzić księgowość samodzielnie, czy też powierzyć to zadanie biuru rachunkowemu.
Jestem zwolennikiem tego, by na początku aktywnie zaangażować się w prowadzenie rozliczeń. Nawet wtedy, gdy samodzielnie nie obliczamy podatków i nie wysyłamy deklaracji, dobrze jest na własnej skórze przekonać się, jak skonstruowany jest program księgowy, jak wystawia się faktury i jak rozliczane są koszty działalności.
Oczywiście, jeśli faktur i innych dokumentów rachunkowych będzie bardzo dużo, to samodzielne prowadzenie rachunkowości może być trudne. W takiej sytuacji warto bardzo dobrze zastanowić się nad tym, jak wybrać biuro rachunkowe.
Wybór między tradycyjnym a internetowym biurem rachunkowym, nie ma już dziś raczej sensu. Wszystko dlatego, że nawet „tradycyjne” biura rachunkowe rzadko przyjmują zwykłe drukowane dokumenty. Podobnie jest w przypadku deklaracji podatkowych. Te wysyłać do urzędu można już tylko elektroniczne.
Wybór mamy więc tylko między złym a dobrym biurem księgowym. Lokalizacja biura nie ma już takiego znaczenia. Wszystko jesteśmy w stanie bowiem załatwić przez internet lub telefon.
Co robi biuro rachunkowe?
Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na powierzenie prowadzenia księgowości do biura rachunkowego, to w tym momencie to właśnie biuro odpowiada za składanie deklaracji rozliczeniowych, a także załatwiania spraw z urzędami. Robi to jednak zawsze w imieniu przedsiębiorcy. Wszystko dlatego, że to przedsiębiorca zawsze ostatecznie odpowiada za poprawność zapisów.
Jak wygląda współpraca z biurem księgowym? Najprościej rzecz ujmując, przedsiębiorca przekazuje dokumenty do biura rachunkowego (faktury sprzedażowe i kosztowe), a księgowi sporządzają odpowiednie deklaracje podatkowe. Wysyłają informację, jak dużo podatku jest do zapłacenia. W razie konieczności rozliczają też składki ZUS. Jeśli dokumentów jest bardzo dużo, można rozważyć zatrudnienie samodzielnej księgowej bezpośrednio w firmie. Jej zakres obowiązków jest taki sam jak w przypadku biura rachunkowego.
Księgowa (biuro rachunkowe) może odpowiadać za wystawianie faktur. Na pewno będzie prowadzić księgowość, rozliczać deklaracje podatkowe, rozliczać umowy z pracownikami, ewidencje. Może też w imieniu przedsiębiorcy podejmować kontakt z urzędami.
Ile kosztuje biuro rachunkowe?
Koszty biura rachunkowego zależą przede wszystkim od zakresu zadań, które przedsiębiorca zleci biuru rachunkowemu. Dodatkowo na koszt może mieć wpływ ilość dokumentów do zaksięgowania, no i oczywiście rodzaj prowadzonej księgowości. Czy będzie to tzw. pełna księgowość (księgi rachunkowe), czy księga przychodów i rozchodów.
Na rynku dostępne są też internetowe biura rachunkowe. Działają one na takiej samej zasadzie jak tzw. tradycyjne biura z tą różnicą, że kontakt z nimi ograniczony jest wyłącznie do internetu. Warto wiedzieć, że internetowe biura rachunkowe najczęściej prowadzą najprostsze usługi (tzn. prowadzenie księgi przychodów i rozchodów) i to dla małych firm. Nawet jeśli reklamują się obsługą spółek (z pełną księgowością) to i tak zajmują się tym tradycyjne biura rachunkowe, które mają umowę z operatorem systemu księgowego.
Zdecydowaną przewagą internetowego biura rachunkowego jest szybkość działania. Wiele działań wykonywanych jest automatycznie. Przedsiębiorca może więc mieć na bieżąco wgląd w rozliczenia.
Dobre, małe biuro rachunkowe może zdecydowanie wygrać z biurem online. Przy wyborze nie warto kierować się tylko ceną. Ważne jest doświadczenie w obsłudze konkretnych branż. Każdy biznes ma swoją specyfikę, dlatego warto zdecydować się na obsługę biura, które np. specjalizuje się w rozliczaniu firm transportowych (jeśli taki biznes prowadzisz) albo salonów fryzjerskich itd.
Nie da się też przecenić możliwości bezpośredniego kontaktu i szybkość udzielania odpowiedzi. Warto też sprawdzić, jaki system księgowy oferuje biuro rachunkowe. Może się okazać, że jest on mało intuicyjny, trudno się w nim poruszać, co znacząco wydłuża czas wykonywania konkretnych zadań.
Jak wybrać biuro rachunkowe? OC
Każde biuro rachunkowe powinno mieć ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Polisa ta ma pokryć koszty w razie ewentualnych błędów biura. I tu ważna kwestia. W jednym z wcześniejszych akapitów wspomnieliśmy, że biuro rachunkowe wszystkie działania wykonuje w imieniu przedsiębiorcy i to on zawsze odpowiada za poprawność obliczeń. Za co więc odpowiada biuro rachunkowe i po co mu polisa OC?
W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej za wszystko zawsze odpowiada przedsiębiorca. Jeśli zdarzy się błąd i trzeba będzie np. zapłacić karę administracyjną, to za jej uregulowanie odpowiada przedsiębiorca. Dopiero gdy uda mu się udowodnić błąd biura (zwykle przed sądem), może domagać się odszkodowania za błąd biura rachunkowego. Wtedy jest ono wypłacane z polisy.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz napieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.
Jak działa split payment? Na czym polega? Sprawdź, od kiedy jest obowiązkowy i kto musi stosować split payment. W naszym artykule znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje na temat płatności podzielonej.
Split payment to inaczej model podzielonej płatności. Dotyczy rozliczeń podatku VAT. Mechanizm podzielonej płatności wprowadzono w połowie 2017 roku, a obowiązują od lipca 2018 roku. Celem płatności podzielonej ma być lepsza kontrola rozliczenia podatku od towaru i usług (podatku VAT).
Spis treści
Jak działa split payment?
Żeby można było transakcję rozliczyć według mechanizmu split payment trzeba mieć fakturę, na której wykazana jest kwota podatku. Podczas płatności, kwota dzielona jest na dwie części. Jedna stanowi kwotę netto i ta trafia na rachunek odbiorcy, a kwota stanowiąca wartość VAT trafia na specjalny rachunek VAT.
W związku z tym banki uruchomiły każdemu przedsiębiorcy odrębne rachunki, które są rachunkami VAT i służą do rozliczania podzielonej płatności. Na rachunek VAT może wpłynąć jedynie podatek VAT pochodzący z przelewu za fakturę lub zwrot podatku VAT. Jednocześnie rachunek VAT nie pozwala robić dowolnych przelewów.
Możliwe jest skorzystanie z pieniędzy zgromadzonych na tym rachunku tylko po to, by zapłacić podatek VAT, rozliczyć podatek PIT, składki ZUS, podatek akcyzowy, należności celne, rozliczenie błędnie zapłaconego podatku VAT. Z rachunku VAT można skorzystać też w przypadku konieczności zrealizowania zajęcia w czasie egzekucji należności z tytułu VAT.
Co daje rozliczanie split payment?
Jeśli przedsiębiorca reguluje swoje zobowiązania przy zastosowaniu płatności podzielonej, nie podlega np. odpowiedzialności i sankcjom, jeśli wobec jednego z kontrahentów toczyłoby się postępowanie związane z nieprawidłowościami związanymi z VAT. W związku z tym warto realizować w ten sposób płatności.
Realizacja przelewu split payment przypomina realizację zwykłego przelewu. Różnice polegają na tym, że obowiązkowo musimy wpisać w okienkach przelewu NIP odbiorcy, a także rozdzielić kwotę z faktury na brutto/netto i wartość VAT. Wykonujemy jeden przelew, a dopiero system bankowy rozdziela płatność pomiędzy dwa rachunki odbiorcy płatności.
Jak już wspomnieliśmy, środki zgromadzone na rachunku VAT nie są ogólnodostępne. Mogą być spożytkowane wyłącznie do płatności danin publiczno-prawnych (choć i tak nie wszystkich). Jeśli z jakichś względów na rachunku zbierze się wysoka kwota i chcielibyśmy z niej skorzystać, trzeba wystąpić z wnioskiem do naczelnika swojego urzędu skarbowego.
Ten po weryfikacji zasadności takiego wniosku wyda postanowienie. Ma na to 60 dni. Pieniądze mogą być przelane wyłącznie na rachunek bankowy związany z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Jak wystawić fakturę split payment w Małej Księgowości?
Aby w Małej Księgowości wystawić fakturę z uwzględnieniem mechanizmu podzielonej płatności, wystarczy:
Wystawić fakturę usługową (’Sprzedaż’ > 'Dokumenty’ > 'Faktura’ > 'Nowy’) lub sprzedaży (’Sprzedaż’ > 'Dokumenty’ > 'Wydanie zewnętrzne’ > 'Księguj’).
W polu 'Transakcja’ wybrać opcję 'mechanizm podzielonej płatności’.
Czym jest zawieszenie działalności gospodarczej? Jakie mogą być przyczyny zdecydowania się na takie rozwiązanie? Jakie są konsekwencje zdecydowania się na zawieszenie działalności?
Prowadzenie własnego biznesu daje sporo satysfakcji, jednak jest też obarczone sporym ryzykiem. Czasem może zdarzyć się sytuacja, kiedy nasza firma utraci płynność finansową i jedyne co nam zostanie, to zawieszenie działalności gospodarczej. Co w takiej sytuacji trzeba zrobić?
Spis treści
Zawieszenie działalności – jakie mogą być jego przyczyny?
W zdecydowanej większości przypadków winne są problemy finansowe. W polskim porządku prawnym przedsiębiorcy są obciążeni wieloma daninami, które skutecznie generują wysokie obciążenie fiskalne. Co gorsza, z roku na rok sporo składek, jakie trzeba oddawać państwu, wciąż rośnie.
Właśnie wysokie obciążenie podatkowe w połączeniu z sezonowością prowadzenia biznesu to jedne z głównych czynników, które odpowiadają za zawieszanie działalności. Trudno sobie wyobrazić, by sezonowi sprzedawcy ryb nad morzem czy górale handlujący oscypkami chcieli przez cały rok opłacać niemałe składki.
Pewnego rodzaju nową przesłanką, która spowodowała całą falę zawieszeń działalności gospodarczych w Polsce, była pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia oraz zamknięcia wielu sektorów rynku. Można tu wskazać na przykład na kosmetyczki, fryzjerów czy właścicieli siłowni.
Kolejnymi z przyczyn mogą być na przykład długie wakacje lub choroba właściciela, która wyłącza go z prowadzenia biznesu na pewien czas. Widać więc dość wyraźnie, że przyczyn, które mogą doprowadzić nas do zawieszenia działalności gospodarczej, jest całkiem sporo.
Zawieszenie działalności – z czego zwalnia?
Osoby, które zdecydowały się na zawieszenie funkcjonowania firmy, nie opłacają zaliczek na podatek dochodowy. Nie trzeba też pliku JPK_V7, który od pewnego czasu jest wymagany w polskim prawodawstwie. Warto pamiętać też o tym, że zawieszenie działalności zwalnia nas ze składek na Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jest to jednak sytuacja, która może zapewnić nam nie tylko sporo atutów, ale i potencjalnych problemów.
Warto pamiętać o tym, że po trzydziestu dniach od uiszczenia na konto ZUS ostatniej składki, tracimy prawo do świadczeń zdrowotnych. Przedsiębiorcy powinni pamiętać też o tym, że czas zawieszenia działalności automatycznie nie wlicza się do naszego stażu pracy, co może skutkować wydłużeniem okresu niezbędnego do otrzymania emerytury oraz zmianą jej wysokości.
Widać więc dość dobrze, że pod wieloma względami zysk płynący z zawieszenia działalności jest tylko pozorny. Oczywiście przedsiębiorca zawsze może wykupić sobie prywatne ubezpieczenie zdrowotne, jednak skoro nie ma on dochodów z prowadzenia firmy, to opłacenie składki może być dla niego problematyczne.
Zawieszenie działalności – jak to zrobić?
Na szczęście ustawodawca daje nam co najmniej kilka metod, służących do zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Najwygodniejszą z nich jest oczywiście połączenie się z internetem i zalogowanie do CEIDG. Z poziomu tego rządowego narzędzia można szybko wypełnić formularz o zawieszeniu działania firmy.
Co, jeśli nie mamy możliwości skorzystania z internetu lub obawiamy się, że źle wypełnimy formularz CEIDG-1? W takiej sytuacji do zawieszenia działalności przedsiębiorca może skorzystać z usług pełnomocnika, co wiąże się z koniecznością uiszczenia niedużej opłaty w wysokości 17 złotych.
Nic nie stoi też na przeszkodzie, by w celu zawieszenie działalności udać się do właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej urzędu gminy. Każda gmina ma obowiązek prowadzenia punktu obsługi inwestora. Czasem przybiera on formę wydziału. Tam również można złożyć formularz o zawieszeniu działalności. Powinniśmy pamiętać o tym, by mieć przy sobie dokument z naszymi danymi (dowód osobisty, paszport, prawo jazdy).
Po przyjęciu i wdrożeniu do systemu wniosku osoba, która zawiesiła działalność gospodarczą, otrzyma potwierdzenie od aparatu państwowego. To dodatkowa forma zabezpieczenia, dzięki której przedsiębiorca będzie wiedział, że w nowym miesiącu fiskalnym nie będzie już musiał opłacać części danin.
Warto pamiętać o tym, że przedsiębiorca podlega kontrolom ze strony organów administracji skarbowej również w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. Ma to pomóc w ustaleniu, czy właściciel firmy na pewno zaniechał prowadzenia działalności, a nie próbuje oszukać państwa, unikając opłacania składek.
Zawieszenie działalności gospodarczej krok po kroku
Do zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może użyć przede wszystkim strony biznes.gov.pl. Po wejściu na nią:
kliknij przycisk „Rozpocznij”;
zaloguj się za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu;
wypełnij wniosek przy pomocy kreatora podzielonego na części;
załącz dokumenty do ZUS/KRUS i urzędu skarbowego.
Jeśli wniosek uzupełniłeś niepoprawnie, system cię o tym natychmiastowo poinformuje. To spora przewaga nad alternatywnymi sposobami zawieszenia prowadzenia działalności: w urzędzie lub listownie. Wówczas będziesz musiał odczekać nawet 7 dni, zanim dowiesz się o możliwym błędzie.
Procedura zawieszenia działalności nie jest skomplikowana. W powyższym wniosku musisz uzupełnić swoje dane osobowe. Znajdziesz tam punkt 11. Informacja o zawieszeniu działalności gospodarczej. W nim możesz:
zgłosić zawieszenie działalności oraz
podać datę zawieszenia działalności oraz
zadeklarować przewidywane wznowienie działalności lub
zrezygnować ze zgłoszonego zawieszenia działalności.
Jeśli twój wniosek był prawidłowo wypełniony, twoja działalność będzie zawieszona od dnia zawieszenia wskazanego w punkcie 11. Będzie to trwać do dnia:
wskazanego w tym wniosku,
wskazanego w odrębnym wniosku o wznowienie wykonywania działalności gospodarczej,
ustanowienia zarządu sukcesyjnego.
Należy pamiętać, że minimalny okres zawieszenia to 30 dni.
Zawieszenie działalności – ile kosztuje?
Zawieszenie działalności gospodarczej jest bezpłatne. Jedyne koszty, jakie możesz ponieść to te związane z wysłaniem wniosku CEIDG-1, jeśli zdecydujesz się wybrać drogę listową.
Zawieszenie działalności – jak odwiesić działalność gospodarczą?
Tutaj również z pomocą przychodzi nam formularz CEIDG-1. Możemy tam (w punkcie 12.) szybko zaznaczyć odpowiednią opcję, dzięki której nasza działalność znów będzie widoczna jako aktywna. Co nie powinno nikogo dziwić, można też wznowić prowadzenie firmy po kontakcie z urzędem gminy oraz z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
Zawieszenie działalności a program księgowy
A co zrobić, jeśli wykupiłeś program księgowy na cały rok, ale w jego trakcie zawieszasz swoją działalność? Warto zdecydować się na taki program, który pozwoli uwzględnić miesiąca zaliczenia.
W Małej Księgowości wystarczy, że zaznaczysz właściwe okienko. Wejdź w 'Ustawienia’ > 'Firma’ > 'Informacje ogólne’ i zaznacz, że zawieszasz działalność. Możesz też od razu ustalić przedział czasowy, w którym Twoja firma nie będzie działać.
Wybranie tej funkcji sprawi, że program przestanie automatycznie naliczać Ci składki.
Często zadawane pytania – zawieszenie działalności
Na jak długo można zawiesić działalność gospodarczą?
Nie ma górnego limitu czasu, na jaki można zawiesić działalność gospodarczą. Minimalny czas zawieszenia to 30 dni.
Jak wygląda zawieszenie działalności a ZUS?
Podczas zawieszenia działalności nie ma konieczności opłacania składek ZUS. Nie trzeba też składać deklaracji ZUS.
Jak przebiega zawieszenie działalności gospodarczej online?
Zawieszenie działalności gospodarczej online jest bardzo proste. Wystarczy zalogować się do CEIDG i wybrać opcję „zmień dane”. Szczegółową instrukcję znajdziesz w artykule powyżej.
Zawieszona działalność a PIT – jak rozliczać?
Po zawieszeniu działalności gospodarczej wciąż musisz rozliczać PIT, nawet jeśli nie osiągnąłeś w tym roku żadnych przychodów. W takiej sytuacji składasz rozliczenie roczne jak zazwyczaj, wpisując wszędzie zera.
Gdzie znaleźć wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej?
To, czy lepszym rozwiązaniem będzie zawieszenie, czy zamknięcie działalności, zależy od indywidualnej sytuacji przedsiębiorcy. Należy pamiętać, że zamknięcie firmy jest decyzją ostateczną. Na początku lepiej ją zawiesić i dać sobie więcej czasu na decyzję.
Czy po zawieszeniu działalności jest się ubezpieczonym?
Jako że w czasie zawieszenia działalności nie odprowadzamy składek na ZUS, nie jesteśmy w tym czasie ubezpieczeni.
Jakie są skutki zawieszenia działalności gospodarczej?
Zawieszenie działalności gospodarczej sprawia, że nie musimy opłacać składek ZUS i płacić podatku dochodowego. Oczywiście sprawia również, że nie możemy w tym czasie prowadzić działalności.
Czy w czasie zawieszenia działalności można pracować?
W czasie zawieszenia działalności możemy pracować. Nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań. Nie możemy jedynie prowadzić firmy.
Czy można wystawić fakturę, gdy działalność jest zawieszona?
Podczas zawieszenia działalności możemy wystawić fakturę, np. sprzedając środki trwałe i wyposażenie firmy.
Co się dzieje po 24 miesiącach zawieszenia działalności?
Jeszcze kilka lat temu, po 24 miesiącach zawieszenia działalności spółka była automatycznie wykreślana z rejestru CEIDG. Obecnie nie ma takiej możliwości, po 24 miesiącach działalność pozostanie zawieszona i będzie ją można normalnie wznowić. Inaczej jest tylko w przypadku spółki prawa handlowego, która po 24 miesiącach zawieszenia zostaje automatycznie wznowiona.
Czy przy zawieszeniu działalności trzeba się wyrejestrować z ZUS?
Nie musisz samodzielnie wyrejestrowywać się z ZUS. ZUS zrobi to za ciebie, na podstawie wniosku o zawieszenie działalności, który wyślesz do CEIDG.
Czy można zamknąć konto firmowe przy zawieszonej działalności?
Bankowe konto firmowe możesz zamknąć w dowolnym momencie. Nie możesz go natomiast zawiesić.
Czy przy zawieszonej działalności trzeba płacić składkę zdrowotną?
Przy zawieszonej działalności gospodarczej nie masz obowiązku płacenia składki zdrowotnej.
Ile kosztuje zawieszenie działalności gospodarczej?
Zawieszenie działalności gospodarczej nic nie kosztuje. Jedynym wyjątkiem jest złożenie wniosku przez pełnomocnika innego niż zstępnego, wstępnego lub pełnomocnika ujawnionego w CEIDG. Wówczas jest to koszt 17 złotych.
Co można robić w okresie zawieszenia działalności gospodarczej?
W okresie zawieszenia działalności gospodarczej możesz przyjmować istniejące należności, przychody finansowe z wcześniejszych czynności, zbywać środki trwałe i wyposażenie firmowe, regulować istniejące zobowiązania, wykonywać czynności niezbędne do zachowania przychodów, zabezpieczać źródła przychodów i powołać albo odwołać zarządcę sukcesyjnego.
Do którego dnia miesiąca można zawiesić działalność?
Działalność możesz zawiesić w dowolnym momencie. Najlepiej jest to zrobić pierwszego, aby uniknąć konieczności płacenia składek za ten miesiąc.
Ile razy w ciągu roku można zawiesić działalność gospodarczą?
Działalność gospodarczą możesz zawieszać dowolną liczbę razy. Oczywiście, należy wziąć pod uwagę, że samo zawieszenie musi trwać przynajmniej 30 dni, maksymalnie w ciągu roku możesz zawiesić działalność 10 razy.
Po jakim czasie można wznowić działalność?
Zawieszaną działalność gospodarczą możesz wznowić po 30 dniach.
Czy okres zawieszenia działalności gospodarczej wlicza się do emerytury?
Ze względu na to, że podczas zawieszenia działalności gospodarczej nie opłacasz składek ubezpieczeń społecznych, czas ten nie wlicza się do emerytury.
Czy zawieszenie działalności gospodarczej jest utratą dochodu?
Zawieszanie działalności gospodarczej jest utratą dochodu.
Czy po zawieszeniu działalności można płacić mały ZUS?
Po zawieszeniu działalności możesz płacić mały ZUS, o ile nie upłynął jeszcze czas 24 miesięcy od rozpoczęcia prowadzenia firmy.
Ile wstecz można zawiesić działalność 2023?
W 2023 możesz zawiesić działalność maksymalnie 30 dni wstecz.
Czy po zawieszeniu działalności gospodarczej można otrzymać zasiłek dla bezrobotnych?
W trakcie trwania zawieszenia działalności gospodarczej możesz zarejestrować się jako bezrobotny i otrzymywać zasiłek.
W jednoosobowych działalnościach gospodarczych życie prywatne często zazębia się ze sprawami zawodowymi. Często można spotkać się z parami, które pomagają sobie w prowadzeniu biznesu. Czy to możliwe? Jak dobrze prowadzić działalność z żoną lub partnerem?
Spis treści
Pomoc partnera w biznesie? Nie zapomnij o ZUS!
Polski porządek prawny nie daje przedsiębiorcom zbyt dużego wyboru. Zgodnie z literą prawa, jeśli właściciel firmy korzysta z pomocy małżonka przy prowadzeniu firmy, to musimy za taką osobę opłacić składki, co reguluje Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych.
Zgodnie z prawem w naszym kraju, osoba pomagająca właścicielowi biznesu w działalności zarobkowej zyskuje statut osoby współpracującej. Można tu wskazać na przykład, kiedy firma zajmuje się pisaniem programów komputerowych, a żona odpowiada za komunikację z klientami.
Są to już dość wyraźne przesłanki do tego, by została ona uznana za osobę współpracującą, co oczywiście wpłynie na zwiększenie obciążenia fiskalnego, jakim obłożone jest przedsiębiorstwo. Co jeszcze trzeba wiedzieć o umocowaniu prawnym takiej osoby?
Niestety, ale w zdecydowanej większości przypadków konieczne będzie opłacenie za taką osobę pełnego wymiaru składki na ZUS. Mały ZUS Plus — nawet jeśli opłacany jest przez właściciela firmy, nie przekłada się na wysokość zobowiązania, jaką uiszczamy za współpracownika.
Warto wskazać na dość specyficzny zabieg, który umożliwia właścicielowi działalności określenie, czy partner(ka) współpracuje na podstawie umowy o pracę czy bez żadnej umowy. To dość ciekawa konstrukcja przepisów, która w polskim porządku prawnym nie zdarza się zbyt często.
Współpracownicy mogą odpowiadać za podział obowiązków w firmie według samodzielnie przyjętego grafika. Można więc umówić się na współpracę w ramach określonej liczby roboczogodzin w tygodniu lub na przykład w szczycie sezonu. Tutaj wszystko zależy od stron.
Zatrudnienie małżonka w firmie
Wiele zmian na tym polu wprowadziła tak zwana konstytucja przedsiębiorców. Zmodyfikowano wtedy między innymi kilka ustaw dotyczących podatku dochodowego. Na mocy Artykuły 23, za koszt uzyskania przychodu nie uważa się już wartości własnej pracy podatnika oraz jego małżonka.
Co to oznacza w praktyce? Dla firmy rodzinnej ewentualna pensja, jaką zapłacimy partnerowi lub partnerce, może być kosztem uzyskania przychodu. Powinniśmy jednak pamiętać o tym, by zachować odpowiednie zasady przelewania takiego wynagrodzenia na konto partnera.
Wszystko tutaj musi odbywać się w zgodzie z literą prawa. A zatem pensja musi być wypłacona na konto. Nie możemy tłumaczyć się przed fiskusem, że pensję dla męża czy żony daliśmy jej po prostu do ręki. Każda wypłata obciążona jest konkretnymi świadczeniami na rzecz państwa i musimy tego obowiązku dotrzymać.
Zatrudnienie współmałżonka lub partnera a współpraca B2B
Ciekawym pomysłem na skorzystanie z pomocy bliskiej nam osoby jest zawiązanie tradycyjnej umowy o współpracę B2B. Jeśli zarówno mąż, jak i żona prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, to dzięki fakturom, na jakich opiera się B2B, można szybko rozliczyć ewentualną współpracę.
To ciekawy sposób, który także pozwoli nam nieco bardziej zoptymalizować koszty uzyskania przychodu. W obowiązujących w Polsce przepisach przedsiębiorca ma pełną swobodę w zakresie tego, z jakim podmiotem współpracuje. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by była to firma partnera lub partnerki.
Czy prowadzenie firmy z żoną lub partnerem ma sens?
Jeśli dobrze podejdziemy do tego zadania, to bez wątpienia będzie to bardzo korzystne dla naszego biznesu. Kluczową rolę powinna odegrać tutaj analiza mocnych i słabych cech obu osób, które decydując się na zawiązanie współpracy.
Jeśli na przykład mąż lepiej odnajduje się w pracach zadaniowych (pisanie, programowanie, analiza danych), a żona łatwiej nawiązuje kontakt z innymi osobami, który przecież często bazuje na spontaniczności, to jest to świetna oś, wokół której można próbować tworzyć działalność gospodarczą.
Można też na poważnie myśleć o współpracy, w ramach której jeden partner wykonuje zdecydowaną większość zadań, a pomagająca mu osoba jest na przykład korektorem lub osobą, która wysyła treści lub pliki do klientów, uwalniając od tego zadania drugą osobę i dając jej nieco odpocząć.
Najważniejsze jest wypracowanie bardzo dokładnej umowy, by każda ze stron dokładnie wiedziała, za co odpowiada. W przeciwnym razie łatwo o chaos, który zdestabilizuje pracę firmy, a na dodatek wpędzi partnerów w sytuacje sporne i konfliktowe.