Strona główna Blog Strona 46

Czym jest kredyt towarowy?

0
kredyt towarowy

Jak uzyskać towar lub usługę, zachować płynność finansową, a jednocześnie nie brać kredytu w banku? Rozwiązaniem jest kredyt towarowy. Przedstawiamy jego zalety, wady i sposoby zawarcia.

Kredyt towarowy, zwany też kupieckim, pozwala przedsiębiorcom uzyskać towar lub usługi nie dysponując gotówką i bez zadłużania się w bankach lub firmach pożyczkowych. Uchodzi za jedną z najbardziej atrakcyjnych form pozyskiwania finansowania działalności gospodarczej.

Na czym polega kredyt towarowy?

Kredyt towarowy polega na tym, że przedsiębiorca, dostawca towaru/usługi, udziela kredytu odbiorcy, czyli przedsiębiorcy, z którym współpracuje. W praktyce oznacza to, że dostawca godzi się na otrzymanie zapłaty po dostawie. Inaczej mówiąc, termin płatności jest odroczony.

Kredyt kupiecki tym różni się od innych kredytów, że nie jest przyznawany przez instytucje finansowe – to pozabankowa forma finansowania działalności przedsiębiorstwa.

Można podzielić go na kredyt odbiorcy i kredyt dostawcy. O kredycie odbiorcy (zwanym też odwróconym kredytem kupieckim) mówimy w przypadku zaliczki za towar, który nie został dostarczony lub usługę, która nie została wykonana. Kiedy mamy do czynienia z kredytem odbiorcy? Dobrym przykładem jest zamówienie kosztownego przedmiotu, na który dostawca musi zdobyć finansowanie.

Częściej spotykany jest kredyt dostawcy, czyli odroczenie terminu płatności za dostarczony towar lub usługę.

Kredyt towarowy – zalety i wady

Jakie są zalety kredytu towarowego? To niższe koszty, m.in. brak oprocentowania i prowizji charakterystycznych dla kredytu bankowego. Jest też sposobem na zachowanie płynności finansowej bez sięgania po pożyczki czy kredyt obrotowy. Kupujący nie musi też angażować własnych środków, a jednocześnie otrzymać towar, który może sprzedać. Dostawca, udzielając kredytu towarowego, może przyciągnąć nowych kontrahentów lub utrzymać dotychczasowych.

Ważnym plusem kredytu kupieckiego jest też brak skomplikowanych formalności. Dostawca szybko poinformuje czy godzi się na dostarczenie usługi/towaru i odroczenie terminu płatności. Obie strony same decydują, jakie warunki znajdą się w umowie. Sama umowa też nie jest konieczna, wystarczy wystawienie faktury z odroczonym terminem płatności.

Kredyt towarowy ma też wady. Decydując się na kredyt kupiecki, można stracić rabat z tytułu natychmiastowej zapłaty za towar lub usługę. Dostawca ponosi natomiast ryzyko niewypłacalności klienta.

Jak uzyskać kredyt towarowy?

Prawo nie narzuca formy, w jakiej ma być udzielany kredyt towarowy. Obie strony mogą spisać umowę (zawrzeć ją w formie ustnej) lub po prostu wystawić faktury z odroczonym terminem płatności.

Ważne jest, że kredyt kupiecki (towarowy) może udzielić tylko przedsiębiorca, który przeprowadza transakcję z innym przedsiębiorcą. Jeżeli firma jest zainteresowana kredytem towarowym, to musi wystąpić o niego do kontrahenta.

Dostawca nie ma obowiązku przyznać kredytu kupieckiego. Kredyt towarowy jest z założenia ryzykowny dla strony, która go udziela. Zawarcie umowy będzie łatwiejsze w przypadku przedsiębiorców, którzy darzą się zaufaniem.

Potencjalny kredytodawca może zweryfikować występującego o kredyt i ocenić jego sytuację finansową. Zrobi to np. sprawdzając kontrahenta w Krajowym Rejestrze Długów, czy Biurze Informacji Kredytowej. Można przyjąć, że szansę na kredyt towarowy świeżo założonej firmy są mniejsze niż przedsiębiorstwa z kilkuletnim stażem i dobrą historią.

Dostawca stosuje często limit kupiecki. To maksymalna kwota kredytu, jaką może udzielić kontrahentowi występującemu o kredyt towarowy. Kredytodawca sam ustala wysokość limitu i może ją dowolnie zmniejszyć lub zwiększyć.

Warto pamiętać, że kredyt kupiecki jest zazwyczaj krótkoterminowy. Najczęściej udzielany jest na nie dłużej niż 30 dni. Czas kredytowania, to czas pomiędzy dostawą towaru lub wykonaniem usługi a terminem płatności.

Co z oprocentowaniem kredytu kupieckiego? Warunki umowy, także dotyczące oprocentowania, zależą od umowy między kontrahentami.

Zabezpieczenie kredytu towarowego

Dostawca usługi/towaru, czyli udzielający kredyt, może zażądać w umowie zabezpieczenia, np. na ruchomości, karnych odsetek za zwłokę, gwarancji bankowej czy też wekslach in blanco. Zabezpieczenia spotykamy najczęściej w umowach z nowymi kontrahentami.

Kredytodawca może wykupić ubezpieczenie kredytu kupieckiego. Przedmiotem polisy są wierzytelności. Przedsiębiorca, który godzi się na udzielenie kredytu towarowego, zyskuje w ten sposób zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności kontrahenta.

Warunkiem ubezpieczenia kredytu towarowego jest spisanie umowy między przedsiębiorcami, która udokumentuje udzielenie kredytu.

Jak zaksięgować kredyt towarowy?

Ponieważ prawo nie reguluje, jaka ma być forma prawna umowy o kredyt towarowy, to w obrocie gospodarczym taki kredyt dokumentowany jest umową lub fakturą sprzedaży z odroczonym terminem płatności.

Jak zaksięgować kredyt towarowy, od którego dostawca nalicza odsetki? Biorąc pod uwagę rozliczenia w zakresie VAT, udzielenie kredytu kupieckiego należy klasyfikować jako usługi finansowe korzystające ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

Umowa kredytu towarowego będzie podstawą do umieszczenia zobowiązania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (w ramach rozrachunków z tytułu dostaw towarów i usług).

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Konsekwencje nieopłaconych składek ZUS – czego się spodziewać?

0
nieopłacone składki zus

Grzywna, odsetki, opłata dodatkowa, a nawet złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa – to tylko niektóre konsekwencje niepłacenia w terminie składek ZUS. Sprawdzamy, co grozi przedsiębiorcom, którzy się spóźnili lub celowo unikają płacenia.

Przepisy w Polsce nie należą do najbardziej przejrzystych. Sytuację skomplikowała wprowadzona w 2022 roku reforma Polskiego Ładu. Np. według nowych zasad wszyscy przedsiębiorcy – także prowadzący JDG – mają obowiązek wysyłać co miesiąc do ZUS deklarację DRA, w której wykazują rozliczenie składek i wypłaconych świadczeń. Niewywiązanie się z tego i innych obowiązków grozi karami.

Zaległości za nieopłacone składki ZUS

Jakie są konsekwencje zalegania z opłatą składek ubezpieczenia społecznego i ubezpieczenia zdrowotnego? ZUS może zastosować wobec przedsiębiorcy szereg sankcji, które wynikają z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Na liście jest:

  • ukaranie grzywną do 5 000 zł,
  • naliczenie odsetek za zwłokę,
  • wymierzenie opłaty dodatkowej (do 100% nieopłaconych składek),
  • wszczęcie postępowania egzekucyjnego,
  • zabezpieczenie na majątku płatnika poprzez wystąpienie do sądu rejonowego z wnioskiem o założenie księgi wieczystej, wnioskiem o wpis do hipoteki oraz złożenie wniosku do Urzędu Skarbowego o ustanowienie zastawu skarbowego.

Na tym nie koniec. W niektórych sytuacjach dłużnikowi grozi też:

  • złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
  • zgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości do sądu upadłościowego,
  • wystąpienie do sądu upadłościowego z wnioskiem o pozbawienie prawa do prowadzenia działalności gospodarczej lub pełnienia określonej funkcji,
  • wykluczenie z postępowania o uzyskanie zamówienia publicznego w związku z zaleganiem w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
  • złożenie wniosku o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Kiedy niezapłacony ZUS oznacza brak chorobowego?

Do 2022 roku opóźnienie w zapłacie składki lub niepełna wpłata powodowała ustanie ubezpieczenia chorobowego. To się zmieniło. Osoby, które opłaciły składkę po terminie, otrzymują teraz zasiłek za czas choroby.

Jest jednak warunek. Przedsiębiorca i osoba współpracująca nie może mieć zadłużenia w ZUS przekraczającego 1% minimalnego wynagrodzenia za pracę (od 1 lipca 2023 roku to 36 zł). W przypadku niższego zadłużenia należy je uregulować i zasiłek zostanie wypłacony.

Zobowiązanie w ZUS trzeba zapłacić w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym powstało prawo do świadczenia. Po tym terminie zgodnie z ustawą o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. 1999 Nr 60 poz. 636), prawo do świadczeń przedawnia się i przedsiębiorca nie dostanie zasiłku (art. 2a. 2.).

Nieopłacone składki ZUS a zwolnienie lekarskie

Przedsiębiorca, który przebywa na zwolnieniu lekarskim, ma prawo otrzymać zasiłek chorobowy. Jednak co się stanie, jeżeli prowadząc działalność gospodarczą, nie opłacił składek ZUS?

Warunkiem otrzymania wspomnianego wyżej zasiłku jest opłacanie dobrowolnego ubezpieczenie chorobowego, które wynosi 2,45% podstawy, czyli 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego – 101,94 zł (w 2023 roku minimalna podstawa wynosi 4161 zł).

Przedsiębiorca opłacający składkę chorobową ma prawo wnioskować o zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński, zasiłek opiekuńczy i świadczenia rehabilitacyjne.

Od 1 stycznia 2022 roku przedsiębiorca, który spóźnił się z opłaceniem składki ubezpieczenia chorobowego, nie traci prawa do zasiłku. Nie może jednak mieć zadłużenia w ZUS (o szczegółach piszemy wyżej).

Warto pamiętać, że przedsiębiorcy korzystający z Ulgi na Start nie otrzymują świadczeń podczas choroby. Wynika to z tego, że nie płacą składek ubezpieczenia społecznego ZUS.

Nieopłacone składki ZUS a pobyt w szpitalu

Jak pisaliśmy wcześniej, nieopłacenie w terminie składki ZUS nie pozbawia przedsiębiorcy prawa do zasiłku chorobowego. Sytuacja zmieni się jeżeli powstaną zaległości przekraczające kwotę 1% minimalnego wynagrodzenia, a zadłużenie nie zostanie spłacone w ciągu 6 miesięcy od dnia powstania prawa do świadczenia.

Co się stanie w przypadku pobytu w szpitalu jeżeli przedsiębiorca ma nieopłacone składki zdrowotne w ZUS?

Prawo do świadczeń z zakresu opieki zdrowotnej – także do pobytu w szpitalu – bez dodatkowych opłat, ma przedsiębiorca, który opłaca składki na ubezpieczenie zdrowotne. Za pobyt w szpitalu bez uregulowanych składek ZUS trzeba zatem zapłacić.

Trzeba pamiętać, że opłacenie faktury wystawionej za pobyt w szpitalu nie jest jedynym obowiązkiem. Każda osoba prowadząca działalność gospodarczą musi opłacać składki ubezpieczenia zdrowotnego, nawet jeżeli w ramach Ulgi na Start jest zwolniona z płacenia innych składek ZUS. Zaległości za nieopłacone składki ZUS grożą m.in. grzywną i naliczeniem odsetek (szczegóły opisaliśmy wyżej).

Minimalna składka zdrowotna wynosi w 2023 roku 314,10 zł (dla osób rozliczających się z podatku dochodowego na zasadach ogólnych, w formie podatku liniowego, ta kwota obowiązuje też płacących kartą podatkową) oraz 376,16 zł, 626,93 zł, 1128,48 zł dla osób opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (w zależności od wysokości przychodu).

Składki do ZUS nie muszą płacić osoby, u których doszło do zbiegu ubezpieczeń, np. przedsiębiorca jednocześnie pracuje na etacie. Wtedy przysługują mu bezpłatne świadczenia, w tym hospitalizacja.

Warto dodać, że jeżeli pracodawca nie płaci składek ZUS za swojego pracownika, to ten nie traci z tego powodu prawa do wypłaty zasiłków, w tym chorobowego i macierzyńskiego.

Zasiłek dla bezrobotnych a nieopłacone składki ZUS

Prawo do zasiłku dla bezrobotnych ma tylko ten przedsiębiorca, który sumiennie odprowadzał pełne składki do ZUS. To nie wszystko. Musiał je opłacać w okresie 18 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień zarejestrowania w urzędzie pracy, łącznie przez 365 dni lub więcej, a podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy stanowiła kwota co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Jeżeli młody przedsiębiorca skorzystał z Ulgi na Start – zwolnienia ze wszystkich składek ubezpieczenia społecznego – to nie przysługuje mu zasiłek dla bezrobotnych. Podobnie jest w przypadku ZUS na zasadach preferencyjnych. Dlaczego? Bo podstawą wymiaru tych składek jest 30% minimalnego wynagrodzenia.

Dla przedsiębiorców, którzy korzystają z preferencyjnego ZUS przez 2 lata (tyle dopuszcza prawo) oznacza to, że będą musieli pracować przez przynajmniej 3 lata, aby otrzymać prawo do zasiłku.

Co grozi za niezapłacony podatek?

0
co grozi za niezapłacony podatek

Nawet 72 000 zł może zapłacić osoba, która nie uregulowała podatku po kupnie samochodu. Wysokie kary grożą również zalegającym z zapłatą podatku dochodowego, VAT lub od nieruchomości.

Konsekwencje nieopłacenia podatku dochodowego

Przedsiębiorca ma obowiązek płacić zaliczki na podatek dochodowy. Jeżeli tego nie zrobi, powstaje zaległość podatkowa. Jakie są jej konsekwencje?

Przede wszystkim naliczenie odsetek za zwłokę. Przedsiębiorca ma obowiązek zapłacić je razem z podatkiem do urzędu skarbowego. Należy pamiętać, że podatnik sam musi obliczyć wysokość odsetek.

Uporczywe niepłacenie podatku grozi odpowiedzialnością karno skarbową (za wykroczenie skarbowe):

  • mandatem karnym – 360–7200 zł (1/10 do 2–krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę),
  • grzywną – 360 zł–72 000 zł (1/10 do 20–krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę),
  • wyrokiem nakazowym – od 1/10 do 10–krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, maksymalnie do 36 000 zł.

W przypadku przestępstwa skarbowego (czyn jest społecznie szkodliwy w stopniu większym niż znikomy), podatnik może być ukarany grzywną lub ograniczeniem/pozbawieniem wolności.

Grzywna jest wymierzana w stawkach dziennych. Stawka dzienna w 2023 roku wynosi 120-48 000 zł (grzywna nie może być niższa niż 1200 zł, a maksymalna kwota to 33 560 000 zł). Kara grozi również za niewykazanie dochodów podlegających opodatkowaniu, czyli ukrywanie dochodów lub/i zatajanie ich wartości oraz źródeł.

Konsekwencją niepłacenia podatku dochodowego jest też egzekucja skarbowa. Dochodzi do niej w sytuacji, kiedy przedsiębiorca nie uregulował swoich zaległości. W związku z tym będzie musiał dodatkowo zapłacić koszty egzekucji.

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości. Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz wiedzieć, ile podatku musisz zapłacić.

Muszę zapłacić odsetki za brak zapłaty podatku w terminie – co mogę zrobić?

Odsetki za zwłokę mogą urosnąć do dużych kwot. Przedsiębiorca może zatem wnioskować o:

  • odroczenie płatności – ulga, która polega na przesunięciu spłaty należności na termin dogodny dla podatnika, możliwe jest odroczenie terminu zapłaty podatku, zapłaty zaległości podatkowych (wraz z odsetkami) oraz odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek;
  • rozłożenie płatności na raty (należy pamiętać, że trzeba będzie uiścić opłatę prolongacyjną);
  • umorzenie zaległości podatkowej i odsetek za zwłokę.

W każdej z wymienionych sytuacji to urząd skarbowy decyduje czy zgodzić się na wniosek przedsiębiorcy.

Jeżeli podatnik złoży korektę deklaracji rocznej i uiści odsetki za zwłokę, to może liczyć na ich obniżenie (do 50%). Takiej możliwości nie ma w przypadku niezapłaconych w terminie zaliczek na podatek dochodowy.

Co grozi za niezapłacony podatek VAT?

Kara za niezapłacony podatek VAT zależy od tego, czy przedsiębiorca uporczywie unikał płacenia daniny. Co to oznacza?

Nie ma precyzyjnego określenia, czym jest uporczywe niepłacenie podatku. Kodeks karny skarbowy (Art. 57. § 1) mówi tylko, że podatnik, który uporczywie nie wpłaca w terminie podatku, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Można przyjąć, że jeden niezapłacony podatek nie kwalifikuje się jako działanie uporczywe, czyli czyn o charakterze trwałym. Inaczej wygląda sytuacja przedsiębiorcy, który celowo uchyla się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania, lub nie składa deklaracji.

Taka osoba podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych, albo karze pozbawienia wolności lub obu tym karom łącznie (art. 54. § 1). Stawka dzienna w 2023 roku wynosi 120-48 000 zł (grzywna nie może być niższa niż 1200 zł, a maksymalna kwota to 34 560 000 zł).

Niezłożenie w terminie deklaracji VAT też może być uznane za uchylanie się od opodatkowania.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Umorzenie zaległości podatkowej. Kiedy można się o nie starać? 
  2. Czy można rozłożyć na raty podatki? 
  3. Korekta PIT. Jak poprawić zeznanie podatkowe? 
  4. Jak się przygotować do zapowiedzianej kontroli z Urzędu Skarbowego? Czy taka kontrola może być niezapowiedziana? 
  5. Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Niezapłacony podatek od kupna samochodu

Kupujący samochód powinien zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych PCC (tzw. podatek od wzbogacenia). Podatek ten wynosi 2% wartości rynkowej pojazdu, a nie ceny z umowy kupna-sprzedaży. Opodatkowaniu podlega kupno samochodu używanego od osoby fizycznej oraz od obcokrajowca (transakcja przeprowadzona została na terenie Polski).

Co grozi jeżeli podatek od kupna samochodu nie zostanie zapłacony? Kara za wykroczenie skarbowe

Urząd skarbowy ma prawo zastosować mandat karny w wysokości od 1/10 do 2–krotności minimalnego wynagrodzenia. Od 1 lipca 2023 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 3600 zł, zatem kara może sięgnąć 7 200 zł.

Trzeba pamiętać, że na zapłacenie podatku od kupna auta jest 14 dni od zawarcia umowy, czyli powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli nabywca nie zmieści się w tym terminie, to może wyrazić czynny żal (art. 16 Kodeksu karnego skarbowego). Należy poinformować urząd o niezapłaceniu podatku i uregulować go wraz z ewentualnymi odsetkami.

Niezapłacony podatek od nieruchomości

Co grozi za niezapłacenie podatku od nieruchomości? Przede wszystkim naliczane będą odsetki za zwłokę. Mówi o nich art. 53 Ordynacji podatkowej z dnia 29 sierpnia 1997 r.

Ile wynoszą odsetki za zwłokę? Stawka to 200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego, ustalanej zgodnie z przepisami o Narodowym Banku Polskim, i 2% – nie może być niższa niż 8% (art. 56). W stosunku rocznym odsetki za zwłokę wynoszą teraz 16,5%.

Za unikanie płacenia podatku od nieruchomości grożą też inne sankcje. To kara grzywny do 720 stawek dziennych, kara pozbawienia wolności lub obie kary łącznie. Stawka dzienna w 2023 roku wynosi 120-48 000 zł (grzywna nie może być niższa niż 1200 zł, a maksymalna kwota to 34 560 000 zł).

Trzeba pamiętać, że grzywna grozi również za niezgłoszenie nieruchomości do opodatkowania (art. 54. §1 Kodeksu karnego skarbowego) oraz nieterminowe zgłoszenie nieruchomości do opodatkowania.

Niepłacenie podatku grozi też postępowaniem egzekucyjnym i kolejnymi kosztami dla podatnika (np. za czynności komornika).

Jak wybronić się przed grzywną? Jednym ze sposobów jest złożenie czynnego żalu. Polega on na zawiadomieniu organu powołanego do ścigania i podaniu istotnych okoliczności (art. 16 Kodeksu karnego skarbowego). Konieczne będzie złożenie dokumentów i zapłacenie podatku od nieruchomości wraz z naliczonymi odsetkami. Czynny żal pomoże również uniknąć kary grzywny za nieterminową zapłatę podatku od nieruchomości.

Podatnik, który ma problemy finansowe zawsze może wnioskować o odroczenie terminu płatności podatku, nawet jeżeli ma już zaległości, lub wystąpić o rozłożenie go na raty. Odsetki mogą być zastąpione opłatą prolongacyjną. Taka opłata stanowi połowę wysokości odsetek.

Trzymaj rękę na pulsie z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Na czym polega okazjonalna praca zdalna? Kiedy można z niej skorzystać? Nowe przepisy z 7 kwietnia 2023

0
okazjonalna praca zdalna

Każdemu pracownikowi przysługuje rocznie 24 dni pracy zdalnej, ale pracodawca nie musi zgodzić się na wniosek o jej przyznanie. Sprawdzamy, co jeszcze trzeba wiedzieć na temat tej formy pracy zdalnej.

Duża nowelizacja Kodeksu pracy, która weszła w życie 7 kwietnia, uregulowała m.in. zasady pracy zdalnej. Jedną z nowości jest okazjonalna praca zdalna. Na czym polega?

Czym jest okazjonalna praca zdalna?

Zacznijmy od definicji pracy zdalnej. Zgodnie z ustawą, to praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (art. 67 Kodeksu pracy).

Pracownik i pracodawca mogą umówić się na pracę zdalną przy zawieraniu umowy o pracę lub w trakcie zatrudnienia. Praca zdalna może też być wykonywana okazjonalnie.

Nowelizacja kodeksu pracy – nie tylko okazjonalna praca zdalna

Praca zdalna nie jest jedyną zmianą wprowadzoną przez ustawodawcę w ustawie o pracy w 2023 roku. Pozostałe ważne nowości to m.in.:

  • dodatkowe dni wolnego (bezpłatny urlop opiekuńczy i 2 dni lub 16 godzin w roku kalendarzowy wolnego z tytułu działania siły wyższej);
  • zmiany w zakresie umowy o pracę na okres próbny i czas określony;
  • 2 dni lub 16 godzin w roku kalendarzowym dla pracownika wychowującego przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat (z zachowaniem prawa do 100% wynagrodzenia);
  • umożliwienie pracownikom pracy w innych firmach (pracodawca nie może tego zakazać);
  • wnioskowanie o zmianę warunków pracy (raz w roku, przez pracownika zatrudnionego co najmniej przez 6 miesięcy).

Zasady pracy zdalnej okazjonalnej

Pracownik, który chce okazjonalnie wykonywać pracę zdalną, musi złożyć wniosek do pracodawcy. Taka praca nie może przekroczyć wymiaru 24 dni w roku kalendarzowym (niewykorzystane dni nie przechodzą na kolejny rok).

Pracownik może wnioskować o jednorazowe wykorzystanie przysługujących dni pracy zdalnej okazjonalnej lub występować o pojedyncze dni czy kilkudniowe okresy. Pracodawca może natomiast określić zasady korzystania z okazjonalnej pracy zdalnej.

24 dni pracy zdalnej okazjonalnej przysługuje też pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy. Nie ma tutaj znaczenia, ile godzin powinien pracować danego dnia w ramach swojego wymiaru etatu.

Osoba, która nie wykorzystała dni pracy zdalnej u jednego pracodawcy, może je wykorzystać u nowego – bez względu, na miesiąc, w którym się zatrudniła.

Kodeks pracy nie wskazuje, w jakim miejscu ma być wykonywana okazjonalna praca zdalna. Może być wskazane przez pracownika i musi być uzgodnione z pracodawcą.

O czym trzeba jeszcze pamiętać? W przeciwieństwie do „zwykłej” praca zdalna okazjonalna:

  • nie jest uzgadniana podczas zawierania umowy o pracę;
  • nie jest wykonywana na polecenie pracodawcy m.in. w okresie stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, a także w okresie, w którym pracodawca nie może zapewnić bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w dotychczasowym miejscu pracy (z powodu działania siły wyższej);
  • pracodawca nie ma obowiązku uwzględnić wniosku uprzywilejowanych pracowników, np. pracownicy w ciąży lub pracownika wychowującego dziecko do ukończenia 4 roku życia;
  • pracodawca nie jest zobowiązany zapewnić pracownikowi materiałów i narzędzi pracy niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej lub pokryć koszty związane z ich eksploatacją oraz koszty prądu i usług telekomunikacyjnych;
  • nie musi też zapewniać szkolenia i pomocy technicznej niezbędnej do wykonywania tej pracy;
  • pracownikowi nie przysługuje ekwiwalent, pokrycie kosztów ani ryczałt w związku z okazjonalną pracą zdalną;
  • pracodawca nie ustala zasad wykonywania pracy zdalnej okazjonalnej w porozumieniu ze związkami zawodowymi. 

Pracodawca ma natomiast obowiązek wdrożyć procedury ochrony danych osobowych i związany z tym obowiązek potwierdzenia przez pracownika zapoznania się z procedurami RODO. Kontrola wykonywania pracy zdalnej, w tym w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, odbywa się na zasadach ustalonych z pracownikiem.

Wniosek o pracę zdalną może też złożyć pracownik, który pracuje już w systemie hybrydowym, czyli częściowo w zakładzie pracy, a częściowo poza nim.

Wniosek o okazjonalną pracę zdalną

Jak już pisaliśmy, warunkiem okazjonalnej pracy zdalnej jest złożenie wniosku przez pracownika. Wniosek może mieć formę papierową lub elektroniczną.

Wniosek musi być własnoręcznie podpisany przez pracownika lub wysłany w wiadomości e-mailu zakończonej imieniem i nazwiskiem nadawcy, lub danymi, które pozwolą na ustalenie jego tożsamości.

Pracownik nie ma obowiązku uzasadniać wniosku o pracę zdalną, którą będzie wykonywać okazjonalnie.

Pracodawca może odrzucić ten wniosek i również nie jest zobowiązany do podania uzasadnienia swojej decyzji.

Warto zauważyć, że Kodeks pracy nie precyzuje terminów, w jakich pracodawca może złożyć wniosek. Nie ma też podanych terminu, w którym ma otrzymać odpowiedź. Te zasady powinny zostać uregulowane w regulaminie wewnętrznym zakładu pracy. 

Jak przygotować politykę prywatności na stronę internetową?

0
polityka prywatności

Co to jest polityka prywatności, dlaczego każdy przedsiębiorca musi ją stosować na swojej stronie internetowej i co powinien w niej umieścić? – to tylko część pytań, na które za chwilę odpowiemy.

Czym jest polityka prywatności?

Polityka prywatności to informacja właściciela strony internetowej (administratora danych osobowych) dla osób, których dane są przetwarzane.

Zasady tego obowiązku informacyjnego reguluje art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych) popularnie zwanego RODO. Sposobem na realizację tego obowiązku jest właśnie polityka prywatności.

W praktyce każdy przedsiębiorca, który ma stronę www, przetwarza dane osobowe. Wystarczy, że np. zbiera imiona i nazwiska czy e-maile swoich obecnych lub potencjalnych klientów, lub używa ciasteczek (plików cookie). Z tego wynika, że jest administratorem danych osobowych i powinien opracować i umieścić na swojej witrynie politykę prywatności.

Zgodnie z informacją parp.gov.pl, dane osobowe mogą być uzyskane przez np. zapis na newsletter, skorzystanie z formularza kontaktowego, prośbę o przedstawienie oferty, zawarcie i realizację umowy, zapisanie się na listę osób oczekujących na produkt lub usługę, umieszczenie komentarza pod wpisem na blogu.

Co powinna zawierać polityka prywatności na stronie internetowej?

Dobrze skonstruowana polityka prywatności powinna informować:

  • jak są zbierane dane o odwiedzających witrynę;
  • jakie to dane;
  • kto nimi administruje (tożsamość i dane kontaktowe administratora, ew. jego przedstawiciela);
  • jak są przechowywane;
  • do jakich celów są wykorzystywane (wraz z podstawą prawną przetwarzania danych);
  • jaki jest prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora (np. dane są niezbędne do wykonania umowy);
  • kto jest odbiorcą danych;
  • czy dane są przekazywane do państw trzecich lub organizacji międzynarodowych (np. znajdują się na serwerach poza UE);
  • jak długo będą przechowywane, a jeżeli jest to niemożliwe do określenia, to jakie są kryteria ustalania tego okresu;
  • jakie prawa przysługują osobie, której dane są przetwarzane, np. o prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych), prawo do dostępu do swoich danych osobowych czy prawo do usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych.

Polityka prywatności powinna jasno informować, że jeżeli przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody – tak będzie np. przy wysyłce newslettera – to osoba, która jej udzieliła, może też ją wycofać.

Administrator musi też pamiętać, że musi ponownie poinformować osobę, której dane przetwarza jeżeli chce je wykorzystać w inny sposób niż pierwotnie.

W polityce prywatności powinny znaleźć się też dane inspektora ochrony danych osobowych, jeżeli taki został powołany.

Zgodnie z RODO, informacje o zakresie i celu przetwarzanych danych mają być rzetelne i przejrzyste. Polityka prywatności powinna być aktualizowana.

Gdzie umieścić politykę prywatności na stronie?

Polityka prywatności powinna być łatwo dostępna dla użytkowników strony www. Zazwyczaj link, który do niej prowadzi, znajduje się w stopce, czyli na dole witryny.

Często przedsiębiorcy spełniają obowiązek informacyjny, umieszczając na stronie specjalne pole wyboru. Jego wypełnienie potwierdza, że internauta zapoznał się z polityką prywatności i jest warunkiem dokończenia transakcji czy zapisanie się na newsletter.

Polityka prywatności – przepisy

Jak już wspomnieliśmy wyżej, zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych i informowania o nich reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) zwane skrótowo RODO.

Celem RODO jest ochrona danych osobowych, czyli wszelkich informacji o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”), szczególnie na podstawie:

  • imienia i nazwiska,
  • numeru identyfikacyjnego,
  • danych o lokalizacji,
  • identyfikatora internetowego,
  • jednej bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.

Przetwarzanie oznacza natomiast wszelkiego rodzaju operacje wykonywane na danych osobowych, m.in. zbieranie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesłanie, rozpowszechnianie. W sklepie online przetwarzaniem danych będzie m.in. zbieranie danych kupujących, w tym imienia i nazwiska oraz adresu dostawy.

Przetwarzanie obejmuje też np. pozyskiwanie danych z ciasteczek i przekazywanie ich do sieci reklamowych, które sprzedają je firmom tworzącym targetowane reklamy, czyli sprofilowane pod kątem konkretnego użytkownika.

Administratorem danych osobowych jest osoba fizyczna lub prawna, organ publiczny, jednostka lub inny podmiot, który samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych. Administratorem może być zatem np. prowadzący/prowadząca JDG, spółka z o.o. czy też spółka akcyjna, fundacja lub organizacja pozarządowa.

Oprocentowanie obligacji skarbowych – czy obligacje to dobra inwestycja? Jak działają obligacje oszczędnościowe?

0
oprocentowanie obligacji skarbowych

Czy na obligacjach Skarbu Państwa można zarobić? Sprawdzamy, jakie są ich wady, zalety i czy dobrze chronią przed inflacją.

Czym są obligacje skarbowe?

Obligacje skarbowe to mówiąc najprościej pożyczki, jakich inwestorzy udzielają państwu. Skarb Państwa odda im pieniądze wraz z odsetkami.

Formalnie, obligacja skarbowa jest dłużnym papierem wartościowym emitowanym przez Skarb Państwa (czyli Emitenta), który reprezentuje Minister Finansów. Emitent pożycza od nabywcy określoną sumę pieniędzy, a obie strony umawiają się na termin spłaty pożyczki. Zwrot pieniędzy (wartości nominalnej) odbywa się poprzez wykup obligacji i zapłacenie odsetek.

Obligacje Skarbu Państwa są oprocentowane. To znaczy, że ich wartość wzrasta w miarę upływu czasu. Informacje o wysokości oprocentowania i o tym, jak jest obliczane, znajdują się w liście emisyjnym obligacji.

Oprocentowanie może być:

  • stałe – nie zmieni się w trakcie trwania umowy;
  • zmienne – zmienia się podczas okresu oszczędzania o poziom wskaźników  wyznaczających oprocentowanie podczas kolejnych okresów odsetkowych.

Obligacje skarbowe cieszą się dużą popularnością. Według oficjalnych informacji (za 2022 rok), Skarb Państwa sprzedał detaliczne obligacje skarbowe warte 57,1 mld zł. W porównaniu do 2020 roku to więcej o 101% i o 32% więcej niż w 2021 r. W ubiegłym roku Polacy najchętniej wybierali obligacje 4–letnie indeksowane inflacją.

Jakie jest oprocentowanie obligacji skarbowych?

Informacje o oprocentowaniu obligacji skarbowych znajdziemy na stronie obligacjeskarbowe.pl.

Oto na jakie oprocentowanie można liczyć, inwestując w obligacje skarbowe:

  • 3% – obligacje 3–miesięczne OTS (Oszczędnościowe Trzymiesięczne Stałoprocentowe),
  • 6,75% – obligacje roczne ROR (Roczne Oszczędnościowe Referencyjne), o oprocentowaniu zmiennym, aktualizowanym co miesiąc,
  • 6,85% – obligacje 2–letnie DOR (Dwuletnie Oszczędnościowe Referencyjne), o oprocentowaniu zmiennym, aktualizowanym co miesiąc,
  • 6,85% – obligacje 3–letnie  TOS (Trzyletnie Oszczędnościowe Stałoprocentowe), stałoprocentowe,
  • 7% – obligacje 4–letnie COI (Czteroletnie Oszczędnościowe Indeksowane), indeksowane inflacją,
  • 7,25% – obligacje 10–letnie EDO (Emerytalne Dziesięcioletnie Oszczędnościowe), indeksowane inflacją,
  • 7.20% – obligacje 6–letnie ROS (Rodzinne Oszczędnościowe Sześcioletnie), indeksowane inflacją,
  • 7,50% – obligacje 12–letnie ROD (Rodzinne Oszczędnościowe Dwunastoletnie), indeksowane inflacją.

Co to znaczy, że obligacje są indeksowane inflacją? Mają gwarantowany zysk powyżej inflacji. Oprocentowanie takich dłużnych papierów wartościowych ustalane jest od drugiego okresu odsetkowego jako suma inflacji i marży odsetkowej.

Czy opłaca się inwestować w obligacje skarbowe?

To zależy od oczekiwań i celów inwestora. Choć obligacje skarbowe oferują niskie stopy zwrotu, to dla wielu osób będą korzystnym pomysłem na inwestycje. Dlaczego? Przede wszystkim uchodzą za jedną z bardziej bezpiecznych form inwestowania, np. w porównaniu do akcji. To państwo gwarantuje wywiązanie się z umowy spłaty zadłużenia.

Lokowanie kapitału w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa pozwala też ochronić oszczędności przed inflacją. Tak jest w przypadku obligacji indeksowanych inflacją.

Kupno obligacji skarbowych o stałej stopie oprocentowania nie jest już tak korzystne. Odpowiada za to właśnie inflacja – będzie rosła w przeciwieństwie do oszczędności inwestora, który kupił obligacje (oprocentowanie pozostanie na tym samym poziomie).

Jakie są inne zalety obligacji?

Nabywcy dostają regularnie odsetki w umówionej wysokości. Obligacje łatwo kupić, a potem czekać na wykup przez państwo lub sprzedać wcześniej na rynku wtórnym. Zaletą obligacji jest też brak konieczności obsługi inwestycji.

Warto pamiętać, że im dłuższy czas trwania obligacji, tym zysk inwestora może być wyższy. Z drugiej strony, w przypadku obligacji długoterminowych, inwestycja oznacza zamrożenie kapitału na nawet 10-12 lat.

Opłacalność obligacji skarbu państwa zależy od sytuacji gospodarczej kraju. Im niższa inflacja i wyższe stopy procentowe, tym więcej zarobi nabywca papierów wartościowych emitowanych przez państwo.

Jakie jest ryzyko inwestowania w obligacje Skarbu Państwa? Ich wartość może spadać przy rosnącej inflacji, inwestor, których zechce sprzedać papiery wartościowe przed terminem wykupu (na rynku wtórnym), może uzyskać gorszą cenę, należy też brać pod uwagę najbardziej pesymistyczne scenariusze, np. ryzyko niewypłacalności państwa.

Atrakcyjność obligacji zmniejsza opodatkowanie dochodu z ich sprzedaży lub otrzymywanych odsetek (19% podatku Belki).

Zawsze trzeba dokładnie przeczytać warunki emisji, aby dowiedzieć się, czy np. zysk nie zostanie pomniejszony o prowizje transakcyjne. Dobrym pomysłem jest też konsultacja z profesjonalnym doradcą, który pomoże ocenić potencjalnemu inwestorowi czy obligacje to instrument finansowy dobrze dobrany do jego oczekiwań, celów i preferencji.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Ubezpieczenie dla przedsiębiorców – jaki zakres ochrony wybrać w ubezpieczeniu firmy?

0
ubezpieczenie

Ubezpieczenie dla przedsiębiorców to coraz popularniejszy sposób zabezpieczenia swojej firmy. Czym ubezpieczenie przedsiębiorcy różni się od tego zawieranego przez osobę, która firmy nie prowadzi? Na co zwracać uwagę, wybierając ubezpieczenie dla firmy? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Dlaczego warto posiadać ubezpieczenie?

Ubezpieczenie to rodzaj gwarancji, która pozwala pokryć koszty szkód w razie zajścia określonego zdarzenia. Taką gwarancję daje nam firma ubezpieczeniowa, z którą zawieramy polisę ubezpieczeniową. Polisa to umowa, która określa, w jakich warunkach i jakiej wysokości zostanie wypłacone odszkodowanie w przypadku zajścia określonego zdarzenia.

I tak np. można ubezpieczyć mienie od kradzieży czy zniszczenia. Gdy przedsiębiorca zechce ubezpieczyć swój sprzęt, to w razie kradzieży lub zniszczenia albo awarii tego sprzętu otrzyma odszkodowanie, które pozwoli mu na odtworzenie majątku, który stracił.

Firma ubezpieczeniowa przejmuje ryzyko wystąpienia określonego zdarzenia. Jeśli takie zdarzenie wystąpi, wypłaca ubezpieczonemu odszkodowanie.

Jak wybrać najlepsze ubezpieczenie dla firmy?

Jeśli chcemy wybrać najlepsze ubezpieczenie dla firmy, najpierw powinniśmy się zastanowić, co chcemy zabezpieczyć przede wszystkim. W przypadku małej firmy może to być sprzęt wykorzystywany do prowadzenia działalności, nieruchomość, w której odbywa się sprzedaż itd.

Przy ubezpieczaniu majątku koniecznie trzeba właściwie wycenić wartość danej rzeczy. Najczęściej będzie się to odbywało na podstawie faktury zakupu. Ubezpieczyć warto też utratę dochodu związaną np. z przestojami spowodowanymi awarią itp. Dobry agent ubezpieczeniowy pozwoli nam właściwie dobrać odpowiednie ubezpieczenie firmowe.

Ubezpieczenie OC przedsiębiorstwa

W przypadku niektórych działalności przedsiębiorca będzie musiał wykupić ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Mówiąc najprościej, jest to ubezpieczenie na wypadek szkody wyrządzonej innej osobie lub firmie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. I tak np. jeśli elektryk lub stolarz wykupi ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, to gdy wykonuje swoją pracę u klienta i przez nieuwagę zniszczy np. podłogę, wybije szybę w oknie, to ubezpieczenie pokryje koszty naprawienia tej szkody.

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej lekarza może chronić przed skutkami błędów zawodowych. Podobnie jak ubezpieczenie OC księgowych, które gwarantuje wypłatę odszkodowania jeśli przedsiębiorca, dla którego księgowy pracował, doznał szkody spowodowanej przez błąd księgowego.

Weźmy jeszcze jeden przykład. Wyobraźmy sobie operatora kamery i fotografa, którzy utrwalają przebieg ważnej rodzinnej uroczystości, np. ślubu swoich klientów. Podczas nagrania jeden z nich strąca wazon z kwiatami, który upada na suknię panny młodej. Strój się przedziera. Naprawa sukni kosztuje kilka tysięcy złotych. Gdy fotograf z kamerzystą mają OC, w takiej sytuacji odszkodowanie wypłaci firma ubezpieczeniowa.

Co warto ubezpieczyć w firmie?

Prócz obowiązkowego dla wielu profesji ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, na rynku znaleźć można wiele innych ubezpieczeń przeznaczonych dla przedsiębiorców. Można sobie samodzielnie wykupić ubezpieczenie OC działalności, można – jak już wspomnieliśmy – zabezpieczyć majątek firmy. Ubezpieczeniem można też objąć towar w transporcie, czy awarię sprzętu.

Ponieważ o ubezpieczeniach najlepiej opowiadać przykładami, wyobraźmy sobie, że przedsiębiorca prowadzi sklep spożywczy. Znajdują się w nim 4 lodówki i dwie zamrażarki. W nocy, na skutek awarii prądu, zgromadzone w urządzeniach produkty rozpuszczają się. Straty są duże. Jednak ubezpieczenie pozwala kupić nowy towar i praktycznie nie odczuć szkody.

Przedsiębiorcy mogą też ubezpieczyć swoje życie. To ważna zarówno w sytuacji, gdy prowadzą jednoosobową firmę, jak i gdy są wspólnikami np. spółki z o.o. W razie ich śmierci lub poważnego wypadku, upoważnione do odbioru odszkodowania osoby mają środki, by zachować płynność działania biznesu.

Jak przekonują agenci ubezpieczeniowi, ubezpieczyć można się od wszystkiego. Jeśli jednak ryzyko wystąpienia określonej szkody jest w danej działalności duże, składka ubezpieczeniowa będzie sporo wyższa. Decydując się na ubezpieczenie, warto przeanalizować jaki poziom ryzyka jesteśmy w stanie przyjąć i co, w razie szkody, naprawić z własnej kieszeni, a kiedy poprosić o pomoc ubezpieczyciela. 

Co to jest wolny zawód? Definicja i lista wolnych zawodów w Polsce

0
wolny zawód

W potocznym rozumieniu osoba wykonująca wolny zawód to ta, która swoje obowiązki zawodowe wykonuje na własny rachunek, bez umowy o pracę i bez szefa, samodzielnie zdobywając zlecenia na usługi. Mówiąc wprost – przedstawiciele wolnych zawodów to ci, którzy pracują na samozatrudnieniu. Jednak pojęcie wolnego zawodu związane jest z nierozłącznie z ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Lista wolnych zawodów

Lista aktywności, które można zaliczyć do wolnego zawodu, są wymienione w ustawie o podatku ryczałtowym. I tak, wolny zawód prowadzą:

  •  lekarze,
  • lekarze dentyści,
  •  lekarze weterynarii,
  •  technicy dentystyczni,
  • felczerzy,
  • położne,
  • pielęgniarki,
  • psychologowie,
  • fizjoterapeuci,
  • tłumacze,
  • adwokaci,
  • notariusze,
  • radcowie prawni,
  • architekci,
  • inżynierowie budownictwa,
  • rzeczoznawcy budowlani,
  • biegli rewidenci,
  • księgowi,
  • agenci ubezpieczeniowi,
  • brokerzy ubezpieczeniowi,
  • doradcy podatkowi,
  • doradcy restrukturyzacyjni,
  • maklerzy papierów wartościowych,
  • doradcy inwestycyjni,
  • agenci firm inwestycyjnych,
  • rzecznicy patentowi,
  • nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny.

Potoczne rozumienie wolnego zawodu odnosi się też np. do artystów. Na próżno jednak szukać w przepisach udowodnienia tej tezy. Dlaczego? Bo uważa się, że artyści mogą pracować zarówno na etacie, jak i na umowie o dzieło albo też prowadząc własną działalność gospodarczą.

Kto wykonuje wolne zawody w świetle przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym

Pod względem podatkowym osoby wykonujące wolne zawody rozliczają się tak samo jak ci, którzy prowadzą działalność gospodarczą. Dla wolnych zawodów jest np. rozliczenie ryczałtem. Prowadzenie wolnego zawodu ogranicza jednak możliwość skorzystania z preferencyjnych składek ZUS w ramach tzw. Małego ZUS-u PlusNie będzie można w ten sposób rozliczać składek jeśli w poprzednim roku osoba wykonywała działalność jako:

  • twórca, artysta,
  • osoba wykonująca wolny zawód,
  • wspólnik spółki jawnej, komandytowej, partnerskiej albo jednoosobowej spółki z o.o.,
  • osoba prowadząca publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół.

Specyfiką wolnego zawodu jest to, że przedstawiciel takiego zawodu nie jest związany z jedną instytucją, dla której świadczy pracę. Robi to dla wielu podmiotów. Poza tym wolny zawodów opiera się na tym, że wymaga pogłębionej wiedzy z konkretnej dziedziny i co za tym idzie, pracujący w ten sposób ponosi za to samodzielną odpowiedzialność.

Podsumowując: wykonywanie wolnego zawodu to praca, która nie jest wykonywana w ramach etatu, czy umowy zlecenia i zwykle prowadzona jest dla wielu podmiotów. Prawo wyraźnie nie określa, kto jest przedstawicielem wolnego zawodu. Jedynie ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym wskazuje takie pojęcie.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Kto to jest mały przedsiębiorca? Dlaczego warto to ustalić? Definicja małego, mikro i średniego przedsiębiorcy wg. prawa przedsiębiorców

0
mały przedsiębiorca

W zależności od wielkości firmy, przedsiębiorca ma różne zobowiązania. Ma też prawa do różnych dotacji. Kim jest mały przedsiębiorca i o jakie dotacje może się starać? Poznaj także definicje mikro i średniego przedsiębiorcy.

Kim jest mikroprzedsiębiorca?

Mikroprzedsiębiorca, to przedsiębiorca, który w ciągu ostatnich dwóch lat obrotowych zatrudniał mniej niż 10 pracowników, a obrót netto był nie wyższy niż równowartość 2 mln euro albo gdy suma bilansu nie była wyższa niż równowartość 2 mln euro.

Czy wiesz, że…?

Każdy przedsiębiorca potrzebuje dobrego programu księgowego. Jeśli szukasz taniego, sprawdzonego rozwiązania, koniecznie wypróbuj Małą Księgowość!

Mały przedsiębiorca – definicja

Mówiąc o małym przedsiębiorcy, mamy na myśli takiego, który w co najmniej jednym roku z ostatnich dwóch zatrudniał nie więcej niż 50 pracowników. Jego średni roczny obrót nie przekroczył równowartości 10 milionów euro.

Średni przedsiębiorca

O średnim przedsiębiorcy mówimy wtedy gdy firma zatrudnia nie więcej niż 250 pracowników, a obrót nie przekracza równowartości 50 mln euro, lub gdy suma aktywów nie przekracza równowartości 43 milionów euro.

Dlaczego określenie statusu przedsiębiorcy jest ważne?

Takie rozróżnienie przedsiębiorców ma określone skutki. Chociażby związane z łatwiejszym dochodzeniem roszczeń. Wystarczy przypomnieć o przepisach, które regulują płatności w transakcjach handlowych, a także te dotyczące nieuczciwej konkurencji.

Jeśli przedsiębiorcy przysługuje jeden z tych statusów (nie jest dużym przedsiębiorcą) to prawo daje mu możliwość skrócenia terminów zapłaty, podwyższenia wysokości odsetek ustawowych. Mało tego. Duże firmy, które generują największe zatory płatnicze, mogą być ścigane przez prezesa UOKiK. Dodatkowo w przypadku windykacji przy wyższych kwotach małe firmy mogą od tych dużych (zalegających z płatnościami) żądać wyższych niż zwykle rekompensat.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Kim jest przedsiębiorca w 2023 roku? Poznaj małych, średnich i dużych przedsiębiorców
  2. Jakie są dotacje na otwarcie firmy w 2023 roku?
  3. Samodzielne prowadzenie księgowości – dlaczego warto?
  4. Najlepszy program do prowadzenia księgowości

Jakie dotacje dla mikrofirm?

Rozróżnienie przedsiębiorców ze względu na wielkość firmy ma też znaczenie przy uzyskiwaniu dotacji. Właściciele mikro, małych i średnich firm mają do wyboru szereg programów, w ramach których mogą ubiegać się o dotacje unijne na rozwój. Fundusze są dostępne w ramach programów ogólnopolskich, ale i lokalnych.

Podstawową dotacją jest ta udzielana na uruchomienie działalności gospodarczej. Środki na start, choć nie są duże, zawsze pomogą ruszyć małemu przedsiębiorcy. Takie dotacje są bezzwrotne i przeznaczone przede wszystkim dla bezrobotnych.

Dofinansowanie to nawet 40 tysięcy złotych. Na jej spożytkowanie mikroprzedsiębiorca ma 12 miesięcy. Inną formą wsparcia są dotacje unijne na innowacje. W tym przypadku unijne dotacje trafiają do firm, które współpracują z jednostkami badawczymi albo samodzielnie wdrażają innowacyjne produkty lub usługi.

Pieniądze w ramach tego wsparcia można przeznaczyć na innowacyjne projekty badawcze, albo wdrożenie nowych technologii opracowanych w wyniku działalności B+R. Dostępne są też dotacje na inwestycje ekologiczne. Ich celem jest zmniejszenie wykorzystywania nieodnawialnych zasobów. Pieniądze można przeznaczyć np. na  termomodernizację budynków firmowych czy wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych.

Informacje o dotacjach – gdzie szukać?

Dotacje na rozwój firmy można znaleźć na stronie funduszy europejskich, w wyszukiwarce dotacji, a także na stronach PARP (Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości).

Program księgowy dla małego przedsiębiorcy

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów, lub ewidencję przychodów i VAT. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Jak przebiega likwidacja spółki? Przepisy kodeksu spółek handlowych

0
likwidacja

 Spółki nie da się „ot tak” zamknąć. Żeby nastąpiło definitywne zakończenie działalności spółki, potrzebna jest procedura jej likwidacji. To, jak wygląda likwidacja spółki, zależy przede wszystkim od rodzaju spółki. W naszym artykule przedstawiamy postępowania likwidacyjne dla spółki z o.o., partnerskiej i cywilnej.

Likwidacja spółki handlowej

Likwidacja spółki handlowej to proces, który kończy się wykreśleniem spółki z rejestru sądowego. Spółka cywilna rozwiązywana jest trochę inaczej. Przede wszystkim dlatego, że spółki cywilnej nie rejestruje się w KRS. Niezależnie jednak od rodzaju spółki, podczas jej likwidacji trzeba wykonać kilka takich samych czynności. Chodzi tu np. o proces zaspokojenia wierzycieli.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka?

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Działanie spółki w czasie likwidacji

Otwarcie likwidacji rozpoczyna proces likwidacji. Oznacza to, że do czasu zakończeniu całego procesu, spółka zachowuje osobowość prawną. Do nazwy firmy dodaje się oznaczenie „w likwidacji”. Najczęściej likwidatorami spółki są wspólnicy. Likwidatorzy muszą wezwać wierzycieli do tego, by ci spróbowali odzyskać swoje wierzytelności w ciągu trzech miesięcy od chwili ogłoszenia likwidacji.

Likwidacja spółki krok po kroku

Pierwszym krokiem do likwidacji spółki jest podjęcie przez wspólników uchwały o rozwiązaniu spółki. To w spółkach osobowych (np. spółce cywilnej). W przypadku spółek kapitałowych uchwałę o rozwiązaniu spółki podejmuje zgromadzenie wspólników lub walne zgromadzenie. W spółce komandytowo-akcyjnej niezbędna jest zgoda także wszystkich komplementariuszy.

Kolejny krok to zgłoszenie likwidacji do sądu rejonowego. W zgłoszeniu informuje się sąd o otwarciu likwidacji, a także o tym jak będzie wyglądać reprezentacja spółki w czasie likwidacji. Przekazuje się też dane likwidatorów (imiona, nazwiska i adresy). Ostatnim elementem jest sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji. 

Bilans otwarcia likwidacji to dokument, który tworzą likwidatorzy w dniu otwarcia likwidacji. Zawiera wszystkie składniki aktywów i ich realną wartość. Jeśli likwidacja trwać będzie dłużej niż rok, to trzeba przygotować roczne sprawozdanie finansowe. 

Trzecim krokiem jest zakończenie bieżących interesów. Upłynnia się majątek spółki, wypełnia zobowiązania, zbywa nieruchomości. Na koniec następuje wykreślenie spółki z rejestru. Dokument wykreślenia składa się razem z bilansem albo sprawozdaniem. Likwidatorzy składają oświadczenie o zakończeniu likwidacji, a także o tym, że wobec spółki nie toczą się żadne postępowania. Podsumowaniem likwidacji jest bilans zamknięcia likwidacji.

Likwidacja spółki z o.o.

Jeśli likwidacji podlega spółka z o.o., to nie można wypłacać wspólnikom żadnych zysków. Nie można też dzielić majątku. Trzeba bowiem przede wszystkim zapłacić wszelkie zobowiązania. Możliwość podzielenia majątku pojawia się dopiero po sześciu miesiącach od poinformowania wierzycieli o zgłoszeniu do wypłaty wierzytelności.

Podczas likwidacji spółki z o.o. wszystkie dokumenty muszą być przechowywane u osoby wskazanej w umowie spółki lub uchwale wspólników. Taką osobę może też wskazać sąd.

Likwidacja spółki partnerskiej

Specyficzna sytuacja zachodzi w przypadku spółki partnerskiej. Tutaj do likwidacji może dojść również wtedy gdy wszyscy partnerzy utracą prawo wykonywania zawodu.

Rozwiązanie spółki cywilnej – tu nie jest konieczna likwidacja

W przeciwieństwie do spółek handlowych spółka cywilna nie jest wpisana do KRS, zatem nie trzeba jej wypisywać. Rozwiązanie spółki cywilnej następuje poprzez ogłoszenie upadłości przez przynajmniej jednego ze wspólników, albo jednego gdy wspólników jest dwóch.

Drugim przypadkiem jest ogłoszenie upadłości. W tym przypadku podstawowym zadaniem jest spłacenie wierzycieli, upłynnienie majątku i zwrócenie wspólnikom ich wkładów majątkowych. Likwidując spółkę cywilną, trzeba przygotować spis z natury dla celów VAT.

W urzędzie skarbowym składa się VAT-Z (informację o zaprzestaniu działalności opodatkowanej) i NIP-2, który jest formularzem aktualizacyjnym. Odpowiednią informację wysyłamy też do CEIDG, składając wniosek o likwidację. Taki wniosek o zmiany w ewidencji składa każdy ze wspólników.

Jeśli jeden ze wspólników w dalszym ciągu chce kontynuować prowadzenie spółki cywilnej, należy dokonać aktualizacji w Centralnej Ewidencji i Działalności Gospodarczej na wniosku CEIDG-1 przez każdego ze wspólników.

Likwidacja spółki, a także upadłość nie powoduje, że umowy o pracę automatycznie wygadają. Pracodawca sam musi je rozwiązać.

Ile kosztuje likwidacja?

Koszty formalne likwidacji nie są zawsze jednakowe. Wniosek o wykreślenie podmiotu z rejestru to stała opłata sądowa w wysokości 300 zł. Do tego koszt ogłoszenia w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym” to koszt 100 zł. Spółka handlowa zostaje rozwiązana już po przeprowadzeniu likwidacji, czyli dopiero w momencie wykreślenia z rejestru.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.