Strona główna Blog Strona 91

Pomysł na biznes – myjnia ręczna. Jak otworzyć myjnię samochodową?

0
myjnia

Myjnia ręczna może być dobrym pomysłem na biznes. Zainteresowanie takim biznesem rośnie. I to nie tylko dlatego, że Polacy mają coraz więcej samochodów. Myjnia ręczna to ciekawy biznes nie tylko dla tych, którzy kochają samochody, ale także dla tych, którym zależy na stworzeniu biznesu pasywnego, który przynosi pieniądze nawet wtedy, gdy nas w nim nie ma. Sprawdź, jak otworzyć myjnię samochodową ręczną.

Pasjonaci samochodów przekonani są o tym, że myjnie automatyczne mogą uszkodzić delikatny lakier samochodu, a duże szczotki nie pomagają w utrzymaniu samochodu w należytej czystości. Właśnie dlatego decydują się skorzystać z myjni ręcznej. Z naszego artykułu dowiesz się, jak otworzyć myjnię samochodową.

Jak otworzyć myjnię samochodową? Lokalizacja

Myjnia to ten z biznesów, dla których lokalizacja jest bardzo ważna. W ramach przygotowań do poprowadzenia tego biznesu dobrze jest sprawdzić konkurencję. Jednym z najprostszych sposobów na zrobienie badania rynku jest wypisanie wszystkich myjni w najbliższej okolicy.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysły na biznes 2023 – lista 10 pomysłów

Gdy to zrobimy, dobrze jest dokonać rozróżnienia na myjnie automatyczne, bezdotykowe i ręczne. Zobaczmy też, jaka jest charakterystyka naszej najbliższej okolicy. Ile jest domów jednorodzinnych, ile wielorodzinnych i bloków. Sporo bloków może sprawiać wrażenie, że możemy liczyć na dobre obroty. Warto jednak sprawdzić ilu mieszkańców ma samochody. Może ze względu na dobry dostęp do komunikacji zbiorowej wybierają miejski autobus?

Najlepsze obroty generują myjnie zlokalizowane w pobliżu dużych biurowców czy supermarketów. Klienci mogą bowiem zostawić samochodów na kilka godzin i odebrać go po pracy czy zakupach. Jak więc otworzyć myjnię samochodową, która będzie miała klientów? Pamiętaj o parkingu. W okresach wzmożonego ruchu kierowcy muszą mieć gdzie zaparkować, oczekując na swoją kolej.

Profesjonalna myjnia ręczna – wyposażenie

Nawet jeśli myjni ręcznych jest wiele, możemy podejść do tematu w sposób unikalny, proponując usługi, których nie ma konkurencja albo jeśli są one rzadko spotykane. Może to być np. czernidło do opon czy suszarka albo bardzo skutecznie działający odkurzacz.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes – jak otworzyć żłobek?

Myjnia ręczna – reklama

Najlepszą reklamą są usługi wysokiej jakości. Jeśli postawisz na fachowy personel, który jest w stanie wymyć samochód klientom, bardzo dobrze możesz liczyć na sporą grupę zadowolonych kierowców. Dobrze jest wysłać swoją ofertę do lokalnych przedsiębiorców, głównie osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Jeśli lubią mieć czysty samochód (kto nie lubi), a nie mają zbyt dużo czasu, by o niego zadbać, chętnie skorzystają z usług myjni ręcznej. Szczególnie gdy zaproponujemy usługę door to door, która polega na odebraniu samochodu od klienta i odwiezienie go po zrealizowaniu usługi do wskazanego miejsca.

Lokalnie wciąż skuteczne okazują się ulotki, a także programy lojalnościowe dla klientów, którzy już skorzystali z usług.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na własny biznes w 2023 roku

Jak otworzyć myjnię samochodową? Inwestycja

Myjnia ręczna wymaga sporej inwestycji. Począwszy od przygotowania lokalu, poprzez regularny zakup chemii i sprzętu myjącego. Czynsz najmu odpowiedniego lokalu zależy oczywiście od miejsca, profesjonalna myjka wysokociśnieniowa to wydatek kilku tysięcy złotych.

Na separator, czyli urządzenie, które uniemożliwia wydostanie się substancji chemicznych do gruntu, wydamy ponad 10 tys. złotych. Urządzenie do ciśnieniowego mycia, tzw. karchera, oraz separatora – urządzenia, które nie pozwala na przedostanie się substancji chemicznych do gruntu. Konieczny będzie też odkurzacz. Jeśli planujemy kilka stanowisk mycia, dobrze jest urządzenia zduplikować. Szacunkowo można przyjąć, że na wyposażenie myjni wydamy ok. 40-50 tysięcy złotych.

CZYTAJ TAKŻE: Jak szukać pomysłu na biznes?

Biznes sezonowy

Nie ma co kryć, że myjnia ręcznie boryka się z problemem sezonowości. Jesienią, gdy ciągle pada deszcz, a także zimą, gdy jest mróz, a także – o dziwo – gdy jest bardzo upalnie, klientów nie będzie dużo.

Jeśli bowiem jest zła pogoda, kierowcy wiedzą, że samochód szybko się ubrudzi, a to sprawia, że nie widzą sensu w myciu samochodu. Z drugiej strony wielu klientów pojawia się przed świętami. Ale i tu pogoda ma znaczenie. Jeśli trafi się deszcz, to spora grupa kierowców jest w stanie zrezygnować z usług.

CZYTAJ TAKŻE: Biznesplan do urzędu pracy. Jak go napisać?

Otwarcie myjni ręcznej – formalności

Stworzenie myjni wymaga spełnienia szeregu formalności. Jedną z najważniejszych jest tzw. decyzja środowiskowa. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej składamy do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. We wniosku trzeba opisać sposoby, w jakie myjnia będzie zasilana w energię i wodę, a także jak będą odprowadzane ścieki. Trzeba też będzie uzyskać zezwolenie na wytwarzanie odpadów.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak rozdzielić budżet prywatny od firmowego?

0
budżet

Osoba prowadząca jednoosobową działalność musi być świadoma, że musi wyraźnie rozgraniczać budżet prywatny od firmowego. Bo choć formalnie każda złotówka, którą zarobi firma, jest prywatną własnością przedsiębiorcy, to warto budżet firmowy traktować rozłącznie do firmowego.

Pracujesz na etacie, jesteś zleceniobiorcą albo wykonujesz określone projekty na zasadzie umowy o dzieło? Wynagrodzenie, które wpływa na twoje konto to twój budżet domowy, prywatny. Możesz przeznaczyć te pieniądze, na co chcesz i wydać je, kiedy chcesz. Możesz też je zaoszczędzić. Budżet prywatny ma też tę zaletę, że zwykle wiesz, ile pieniędzy wpłynie na konto w określonym czasie. Możesz też zaplanować określone wydatki czy inwestycje. Nawet jeśli pieniądze spływają z różnych źródeł – bo jesteś osobą, która lubi dorabiać – „ogarnięcie” jednego budżetu nie nastręcza problemu.

Rachunek firmowy

Właściciel małej firmy, szczególnie taki, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, może mieć problem z poukładaniem finansów. Chaos, jaki panuje na linii budżet firmowy, a budżet prywatny często nie pozwala nawet ustalić, czy firma się opłaca?

Pierwszym krokiem do rozdzielania  budżetów jest otwarcie rachunku firmowego. Nie chodzi o to, by mieć konto, na które będę wpływać pieniądze od kontrahentów. To też. Chodzi przede wszystkim o konto, z którego można dokonywać płatności za firmowe wydatki. I to tylko te, które są faktycznie związane z firmą.

Będą to składki ZUS, podatki, ale tez opłaty za biuro i przybory potrzebne do pracy. Jeśli chcesz kupić coś potrzebnego w domu albo opłacić korepetycje dla dzieci, użyj do tego konta prywatnego. Szybko zorientujesz się, czy biznes pozwala wypracowywać taki wynik finansowy, by wystarczało na wydatki. W drugą stronę – staraj się nie pokrywać wydatków firmowych pieniędzmi pochodzącymi z rachunku prywatnego.

Pensja przedsiębiorcy

Dobrym pomysłem jest wypłacanie sobie pensji. Co z tego, że wszystkie pieniądze, które zarobisz w firmie, są tak naprawdę twoje? Ustal sobie równą, comiesięczną pensję i po prostu ją sobie wypłacaj. Dzięki temu będziesz łatwiej panował nad tym, w jakiej kondycji jest Twój biznes. Najpierw zapłać wszystkie koszty firmowe, a potem wypłacaj pieniądze sobie. I to tylko wtedy gdy wygenerowała się nadwyżka. Spisuj też wszystkie wydatki, które ponosisz, zarówno firmowe, jak i prywatne.

Rozgraniczenie budżetu firmowego od prywatnego ma też taki atut, że jesteś w stanie zaplanować budżet firmowy. W internecie można znaleźć bardzo dużo poradników i gotowych narzędzi do planowania budżetu domowego.

Mają zasadniczą wadę. O ile zawierają rubryki na nieprzewidziane wydatki, to w przypadku przychodów zwykle opierają się na założeniu, że masz w miarę stabilne dochody. Planowanie budżetu w takiej sytuacji nie jest dużym wyzwaniem. I właśnie dlatego nie nadają się one do planowania budżetu firmowego.

Wszystko dlatego, że przedsiębiorca nie może liczyć na regularne wpływy, a poza tym musi założyć inwestycje. Będą one wpływały na budżet nie tylko firmowy, ale i prywatny dlatego dobre zaplanowanie budżetu firmowego sprawi, że łatwiej będzie nie przesadzić z wydatkami w firmie.

CZYTAJ TAKŻE: Jak planować budżet firmowy?

Ustalenie wydatków firmowych i prywatnych

Nie da się stworzyć dobrego budżetu firmowego, jeśli nie wiesz dokładnie, ile pieniędzy potrzebujesz na prywatne wydatki. Na początku wystarczy spisać te najbardziej niezbędne, by określić kwotę wydawaną np. na żywność każdego miesiąca.

Podobnie zrób z wydatkami firmowymi. Podsumuj, ile kosztuje cię wynajem biura, a także utrzymanie sprzętu. Co ważne nie opieraj się wyłącznie na danych księgowych. Choćby dlatego, że pewne koszty i tak są związane z prywatnymi wydatkami (np. wydatki na internet) i choć są wliczone w kosztach firmowych, to w dużej mierze wykorzystujesz też internet do celów prywatnych.

Nie mniej ważne jest też to by przy wyliczeniach opierać się na tych kwotach, na pieniądzach, które faktycznie na konto wpływają i te, które z niego wypływają. Przykład? Amortyzacja stanowi koszt miesięczny, choć faktycznie w danym miesiącu te pieniądze nie wypłynęły z konta firmowego.

To, że wystawisz fakturę na konkretną kwotę i uwzględnisz ją w swoim planie finansowym, nie oznacza, że te pieniądze wpłyną. W biznesie zdarzają się opóźnienia. Mało tego. Są nawet sytuacje, gdy kontrahenci w ogóle nie zapłacą.

Podział budżetu firmowego i prywatnego pozwala na lepsze poprowadzenie finansów domowych i tych, związanych z firmą. Bardzo szybko przekonasz się jak bardzo dobry to sposób.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Pierwsza zaliczka na podatek dochodowy. Jak rozliczyć?

0
zaliczka na podatek

Pierwsza zaliczka na podatek dochodowy rozliczona i wpłacona samodzielnie przez przedsiębiorcę to zdecydowana różnica w stosunku do sytuacji, gdy pracujesz „dla kogoś”.

W sytuacji, gdy jesteśmy zatrudnieni na umowę o pracę albo tez wykonujemy swoje obowiązki na podstawie umowy cywilno-prawnej (umowa zlecenie czy umowa o dzieło), podatki rozliczane są przez tego, kto zleca nam konkretną pracę. Jako zatrudnieni otrzymujemy na konto kwotę po wszystkich potrąceniach. W sytuacji, gdy stajesz się przedsiębiorcą, zaliczka na podatek dochodowy staje się sporym wyzwaniem. Szczególnie że trzeba rozliczyć ją samodzielnie, a oprócz tego opłacić konieczny podatek.

Jak zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy?

Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, będziesz musiał jako przedsiębiorca samodzielnie go wyliczyć. Wiele programów księgowych wylicza zaliczkę na podatek na koniec każdego miesiąca. Pomoże ci w tym również księgowy.

CZYTAJ TAKŻE: Jaki podatek zapłacę? Jak policzyć ile podatku zapłacę?

Zaliczka na podatek będzie zależała od tego, w jaki sposób się rozliczasz. Jeśli rozliczasz się zgodnie ze skalą podatkową lub podatkiem liniowym to rozliczasz je na koniec miesiąca w zależności od tego, jak wysoki dochód osiąga działalność gospodarcza.

Deklaracje na podatek

Od kilku lat nie trzeba składać deklaracji miesięcznych razem z zaliczką na podatek dochodowy. Po obliczeniu kwoty podatku trzeba go wpłacić do urzędu skarbowego. Każdy podatnik posiada mikrorachunek podatkowy.

To rodzaj indywidualnego rachunku bankowego, przypisanego do konkretnego podatnika. Na mikrorachunek wpłacamy np. zaliczki na podatek dochodowy i rozliczamy podatek VAT. Mówiąc w bardzo dużym uproszczeniu, działa on na podobnej zasadzie jak indywidualny rachunek bankowy dostawcy gazu lub energii elektrycznej. Indywidualny rachunek pomaga rzetelniej prowadzić wszystkie rozliczenia.

Mikrorachunek podatkowy

Systemy bankowe mają dziś funkcjonalności pozwalające praktycznie bez kłopotu zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy. Wystarczy w odpowiedniej rubryce wpisać rodzaj podatku (w tym przypadku będzie to zaliczka na podatek dochodowy) i oznaczenie okresu, za jaki jest ona wpłacana. Jeśli rozliczamy się miesięcznie, to oznaczamy miesiąc, za który płacimy. Jeśli kwartał, to kwartał.

Strata w firmie. Co z zaliczką na podatek dochodowy?

Prowadząc działalność gospodarczą, możesz mieć okresy, gdy poniesiesz stratę finansową. W takiej sytuacji nie zapłacisz zaliczki na podatek. Mało tego, w żaden sposób nie musisz informować fiskusa, że firma nie wygenerowała zysku.

Termin zapłaty zaliczki na podatek dochodowy

Termin zapłaty zaliczki zależy od tego, czy przedsiębiorca wybiera okres rozliczeń miesięczny, czy kwartalny. Niezależnie od tego, czy rozlicza się skalą podatkową, czy podatkiem liniowym, termin opłacenia zaliczki na podatek zawsze będzie taki sam.

CZYTAJ TAKŻE: Nadpłata podatku VAT i zaliczki na podatek dochodowy

W przypadku rozliczenia miesięcznego zaliczkę na podatek trzeba wpłacić do 20. dnia miesiąca, który następuje po miesiącu, którego dotyczy zaliczka. Jeśli więc rozpoczynasz działalność w styczniu, to za styczeń zaliczkę podatkową zapłacisz do 20 lutego.

W przypadku rozliczenia kwartalnego podatek płacimy do 20. dnia miesiąca, który następuje po kwartale, którego zaliczka dotyczy. Innymi słowy, zaliczka podatkowa za pierwszy kwartał (za miesiące: styczeń, luty, marzec) trzeba zapłacić do 20 kwietnia.

Jeśli dzień zapłaty zaliczki podatku przypada na dzień wolny, należy ją uregulować w najbliższy po nim dzień roboczy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Pomysł na biznes – jak otworzyć żłobek? Kto może prowadzić żłobek? Jakie wymagania musi spełnić?

0
żłobek

Jak założyć żłobek? Czy klubik dziecięcy to dobry pomysł na biznes? Sprawdź, jakie trzeba spełnić wymagania, aby go otworzyć? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj wszystkie najważniejsze informacje.

Prowadzenie żłobka nie jest prostym zadaniem. O tym, jak ambitny to biznes niech świadczy fakt, że wciąż są miasta, w których nie ma żłobków. I to mimo faktu, że na uruchomienie żłobka można dostać dotację publiczną. Wszystko dlatego, że pomysł na biznes, którym jest żłobek, wymaga spełnienia ostrych wymogów formalnych.

Pomysł na biznes – żłobek – przepisy

Zanim zaczniesz myśleć o uruchomieniu żłobka, koniecznie zapoznaj się z przepisami prawa, które wskazują obowiązki do spełniania. Chodzi tu przede wszystkim o standardy lokalowe i sanitarne.

Przepisy wskazują np. wielkość każdego z pomieszczeń w żłobku. Jeśli w pomieszczeniu ma być od trzech do pięcioro dzieci, to pomieszczenie musi mieć co najmniej 16 metrów kwadratowych. Każde kolejne dziecko wymaga dodatkowych 2 metrów powierzchni. Chyba że pobyt dziecka przekracza 5 godzin dziennie. Wtedy każde kolejne dziecko to o 2,5 metra większa powierzchnia.

CZYTAJ TAKŻE: Czy na macierzyńskim można prowadzić działalność gospodarczą?

W każdym z pomieszczeń, w którym przebywa dziecko, musi być przynajmniej 20 stopni. Spore wymagania trzeba spełnić też w zakresie sanitariatów, a zabawki i meble muszą mieć wymagane atesty. Ściany w pomieszczeniach sanitarnych muszą być do wysokości przynajmniej 2 metrów pokryte materiałami zmywalnymi i odpornymi na działanie wilgoci, a także środków dezynfekujących.

Znaczki dla dzieci w żłobku

Przepisy nakazują też by pościel i leżaki były wyraźnie oznaczone i przypisane do konkretnego dziecka. Jeśli dziecko jest karmione mlekiem matki, to muszą być zapewnione odpowiednie warunki do jego przechowywania i podawania. Dobrze, jeśli lokal ma możliwość bezpośredniego wyjścia na teren otwarty z urządzeniami do zabawy, które są dostępne wyłącznie dla dzieci ze żłobka.

Co to jest żłobek?

Przepisy określają też dokładnie, czym jest żłobek. Jest to po prostu forma opieki nad najmłodszymi dziećmi. Do żłobka mogą uczęszczać dzieci od 20 tygodnia życia do ukończenia roku szkolnego, w którym ukończy 3 lata, a w wyjątkowych sytuacjach (np. gdy brak jest miejsc w przedszkolu) do 4. Roku życia. Przepisy określają też, że w żłobku dziecko może przebywać maksymalnie 10 godzin dziennie. Prawo określa też, ile dzieci maksymalnie może przebywać w danym żłobku.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes w domu dla mamy

Rejestr żłobków

Żłobek wymaga też wpisu do rejestru. Rejestr żłobków i klubów dziecięcych prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Do rejestracji konieczny będzie PESEL, NIP i REGON, a także potwierdzenie faktu, że lokal, w którym chcemy prowadzić działalność, spełnia wymogi.

Lokalizacja żłobka

W przypadku żłobka bardzo ważna jest odpowiednia lokalizacja. Dobrze, jeśli będzie znajdować się w pobliżu osiedli zamieszkanych przez osoby z małymi dziećmi.

Klub dziecięcy zamiast żłobka?

Instytucją podobną do żłobka jest klubik dziecięcy. W takim miejscu sprawuje się opiekę nad dziećmi w wieku od 1 do 3 lat. Klub dziecięcy nie może przyjąć więcej niż 30 osób.

CZYTAJ TAKŻE: Kiedy można wziąć urlop wychowawczy? Poznaj wszystko, co trzeba wiedzieć

Kto może prowadzić żłobek?

Żłobek może być publiczny – wtedy prowadzą go organy gminne, powiatowe lub wojewódzkie albo urzędy, a także prywatny – prowadzony zarówno przez osoby fizyczne, jak i osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Regulamin żłobka

Każdy żłobek musi mieć swój statut i regulamin organizacyjny. Żłobek może mieć swoją kuchnię lub korzystać z kateringu. Co istotne, państwowy inspektor sanitarny może określić wyjątkowe wymagania dotyczące sposobu karmienia dzieci.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak znaleźć pomysł na biznes?

0
jak znaleźć pomysł na biznes

Jak znaleźć pomysł na biznes? Czy mój pomysł na biznes jest dobry? Jak odpowiedzieć sobie na te pytania? Przeczytaj i sprawdź, na co musisz zwracać uwagę podczas poszukiwania rozwiązania dobrego dla ciebie.

Chcesz wiedzieć, jak znaleźć pomysł na biznes? Przede wszystkim zastanów się, w czym jesteś dobry. Poza tym musisz jednak rozważyć wiele innych czynników. Sprawdź, jak szukać pomysłu na biznes.

Jak znaleźć pomysł na biznes?

Pomysł na biznes rodzi się często z zainteresowania, pasji lub określonych umiejętności. Nie zawsze jednak zastanawiamy się, czy dany produkt lub usługa będzie potrzebna na rynku i czy klienci zechcą z nich skorzystać.

Czasem pomysł na biznes rodzi się niejako z przymusu. Jeśli tracisz pracę i decydujesz się założyć firmę, nie zastanawiasz się, na czym możesz zarabiać, tylko po prostu robisz to, co wcześniej jako przedsiębiorca. Może jednak zdarzyć się sytuacja, że zechcesz poszukać całkowicie czegoś innego. Jak do tego podejść? Jak szukać pomysłu na biznes?

Wyszukiwarka pomysłów na biznes

Nie ma się co oszukiwać. Dobrym sposobem szukania pomysłu na biznes jest wyszukiwarka Google. Po prostu wystarczy wpisać taką frazę, a w odpowiedzi otrzymamy mnóstwo spisów czy list pomysłów na biznes.

Innym sposobem jest oparcie pomysłu na biznes na swojej pasji. Każdy z nas ma coś, co lubi robić i chce to robić nawet wtedy, gdy nikt za to nie płaci. To podejście ma jednak podstawową wadę. Sporo czasu może nam zająć dopasowanie pasji do potrzeb biznesowych.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działa franczyza?

Biznes z pasji

Bo właśnie wspomniana pasja staje się często podstawowym elementem pomysłu biznesowego. Co jednak w przypadku, gdy tej pasji nie mamy? Gdy nie wiemy, co nas interesuje? Wtedy trzeba podejść do tematu z innej strony.

Warto zastanowić się wtedy nad tym, co potrafimy robić naprawdę dobrze, co wychodzi nam lepiej niż innym, czy mamy jakiś talent. Gdy zbierzemy to razem, otrzymamy zestaw, z którego możemy złożyć nasz pomysł na biznes. Wszystko dlatego, że łącząc umiejętności i talent łatwiej będzie znaleźć sposób na to, by rozwiązać konkretny problem potencjalnych klientów.

Biznes ma rozwiązywać problemy?

Szukając informacji o tym, jak znaleźć pomysł na biznes, możemy trafić na konieczność znalezienia sposobu na to, by rozwiązać problem klienta. Im problem do rozwiązania poważniejszy, tym szansa na zyski większa.

A zyski to przecież podstawa każdego biznesu. W biznesie chodzi o to, by rozwiązywać problem klienta. Wymyślając pomysł na biznes, musisz wpaść na to, w jaki sposób zarobić na rozwiązaniu tego problemu.

Pomysł na biznes – znajomi

Źródłem pomysłów biznesowych mogą być też inne osoby. Warto opowiedzieć znajomym o tym, że myślisz o uruchomieniu firmy, popytaj o problemy, które mogłaby rozwiązać Twoja firma.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na własny biznes w 2023 roku

Pomysł na biznes – inne firmy

Dobrym źródłem pomysłów biznesowych są…już istniejące i działające firmy. Jeśli interesujesz się biznesem, to sposób funkcjonowania innych firm może być początkiem dobrze prosperującego twojego biznesu.

Jak to możliwe? W każdej firmie da się wprowadzić ulepszenie, coś, co można zrobić bardziej efektywnie. Nawet proste biznesy da się prowadzić lepiej i w sposób bardziej zyskowny. Wykorzystaj doświadczenie innych przedsiębiorców, by zaproponować swoim klientom rozwiązania już na rynku obecne, ale oferowane inaczej.

To pokazuje też jeszcze jedną zasadę poszukiwania pomysłu biznesowego. Nie ma sensu wymyślać na nowo koła, nie musisz czekać, aż do głowy przyjdzie ci innowacyjny pomysł biznesowy. Wystarczy, że lekko zmodyfikujesz to, co już jest na rynku. Zdaj sobie sprawę z tego, że jeśli jakiegoś rozwiązania na rynku nie ma, to może jest tak, że nie ma na niego zapotrzebowania.

Nisza w biznesie

Niebezpieczne może się okazać też szukanie na siłę niszy biznesowej. Jeśli gdzieś nie ma konkurencji albo jest ona bardzo mała, to zwykle sygnał tego, że poważni gracze biznesowi w ogóle się nie zajęli tym biznesem, bo nie daje on możliwości wystarczających zysków.

Franczyza

Źródłem pomysłów na biznes może być franczyza. Franczyza to gotowy koncept biznesowy, z którego możemy korzystać w zamian za udział w zyskach lub comiesięczną opłatę ryczałtową. Właściciel franczyzy przekazuje schemat działania, procedury i procesy. W zamian za to oczekuje konieczności wpłaty określonej kwoty, np. za licencję, a także za wspólne reklamy.

Źródeł pomysłów na biznes jest sporo. Szukaj ich nieustannie i nie bój się zaryzykować. Najgorsze co możesz zrobić, to zbyt długo czekać ze startem biznesu.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Kredyt na firmę – jak się do niego przygotować

0
kredyt na firmę

Kredyt na firmę  to skuteczny sposób na pozyskanie finansowania. Zasady jego przyznawania są zwykle inne niż w przypadku kredytu na cele prywatne. Jak się przygotować do kredytu na firmę?

Jak działa kredyt firmowy?

Kredyt firmowy to oferta finansowania przeznaczona wyłącznie da przedsiębiorcy. Żeby z niego skorzystać trzeba mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą. Może się zdarzyć, że banki będą wymagały, by przedsiębiorca miał określony staż biznesowy. Inaczej mówiąc, jeśli zależy mu na kredycie firmowym, jego przedsiębiorstwo musi istnieć na rynku przez określony czas.

O kredyt firmowy mogą starać się przedsiębiorcy, którzy na rynku działają przynajmniej kilka miesięcy. Najczęściej minimalny wiek firmy dla otrzymania finansowania to 2 lata. Zdarza się jednak, że bank udzieli kredytu firmie, która istnieje krócej. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej czasami kredyt firmowy można wziąć po sześciu miesiącach prowadzenia działalności.

Kredyt firmowy często musi być związany na cele zbieżne z biznesem. Nie powinny być więc wykorzystywane do prywatnych zakupów przedsiębiorcy. Podstawową różnicą między kredytem na firmę, a firmę na osobę prywatną jest forma zabezpieczenia takiego kredytu.

Nie da się otrzymać kredytu na firmę, jeśli nie mamy zarejestrowanej działalności.

Rodzaje finansowania dla firm

Przedsiębiorcy mają możliwość wyboru spośród wielu produktów kredytowych. Wśród tych najpopularniejszych jest kredyt odnawialny w rachunku, kredyt inwestycyjny i kredyt obrotowy.

Kredyt obrotowy pozwala sfinansować bieżące wydatki. Zwykle spłaca się go do 3 lat od momentu uruchomienia. Kredyt odnawialny jest bardzo podobny do debetu. Korzystamy ze środków do osiągnięcia określonego limitu.

Przeznaczenie kredytu firmowego

Przeznaczenie zależy przede wszystkim od rodzaju kredytu. I tak, jeśli będzie to kredyt inwestycyjny, pieniądze muszą finansować inwestycje. Inwestycją może być np. zakup sprzętu. Kredyt obrotowy można przeznaczyć na bieżące działanie firmy. Może pomóc w utrzymaniu płynności finansowej.

Formalności – kredyt firmowy

Kredyt na firmę wymaga znacznie więcej formalności niż kredyt na osobę prywatną. Przedsiębiorca musi przedstawić w banku biznesplan, czy dokładny opis przedsięwzięcia biznesowego, które ma być sfinansowane kredytem. Zwykle trzeba będzie również dostarczyć do banku dokładne dane o sytuacji finansowej firmy. Dzięki temu analitycy bankowi są w stanie ocenić ryzyko biznesowe udzielonego kredytu.

Jak przygotować się do kredytu firmowego?

W przypadku każdego kredytu podstawą jest zdolność kredytowa. Przydaje się też dobra historia finansowa. Jeśli kredyt brany jest na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, to zgodę na to trzeba uzyskać od wszystkich członków zarządu.

Trzeba też będzie zebrać odpowiednie dokumenty. W przypadku jednoosobowej działalności będzie to potwierdzenie rejestracji firmy, w przypadku spółki będzie to wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego. Potrzebna będzie też dokumentacja przychodów i rozchodów.

Zdolność kredytowa przedsiębiorcy

Zdolność kredytowa przedsiębiorcy to możliwość spłaty zobowiązań kredytowych. Zależy od wysokości przychodów, ale przede wszystkim zysków. Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność, który chce wziąć kredyt firmowy, tak naprawdę będzie rozpatrywany przez analityków bankowych jako osoba prywatna i będzie badana jego zdolność kredytowa.

Warto więc utrzymywać dobrą kondycję prywatnych finansów. W ostateczności można też czasem rozwijać firmę, posiłkując się kredytem dla osób prywatnych. W takiej sytuacji najlepszy będzie kredyt na dowolny cel. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej zabezpieczeniem kredytu firmowego będzie również prywatny majątek. Należy więc do takich zobowiązań podchodzić z rezerwą.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Kredyt ze stałą stopą procentową. Jak działa?

0
kredyt ze stałą stopą

Kredyt ze stałą stopą procentową staje się coraz bardziej poszukiwanym produktem w okresie, gdy stopy procentowe rosną. Jak działa kredyt ze stałym oprocentowaniem i które banki go oferują.

Niskie stopy procentowe nie będą trwać wiecznie. Osoby, które zaciągają kredyt hipoteczny, mogą mieć spory problem ze spłatą, jeśli stopy znacząco wzrosną. I właśnie dlatego sporo osób interesuje sprawa kredytu ze stałą stopą procentową. Jak działa taki produkt?

Kredyt ze stałą stopą – jak działa?

Kredyt ze stałą stopą oprocentowania przede wszystkim kojarzy się z kredytem hipotecznym. Kredyt taki ma gwarancję niezmiennej wysokości raty niezależnie od tego, jak będą kształtować się stopy procentowe.

Banki operujące w Polce oferują kredyt ze stałą stopą procentową obowiązującą maksymalnie przez 5 lat. Gdy ten okres minie, proponuje się oprocentowanie zmienne albo nową ofertę stałego oprocentowania, zgodną z aktualnie obowiązującymi warunkami rynkowymi.

Kredyt ze stałym oprocentowaniem to taki kredyt, gdy wysokość raty po uwzględnieniu odsetek nie zmienia się przez określony czas. Kredyty ze stałym oprocentowaniem dotyczą głównie kredytów krótkoterminowych. W przypadku kredytów hipotecznych, stała stopa procentowa obowiązywać może przez 5 lat. Potem warunki umowy ulegają zmianie.

Kredyt ze stałą stopą a oprocentowanie zmienne

Oprocentowanie stałe jest stosowane znacznie rzadziej niż oprocentowanie zmienne. Zmienne zależne jest od aktualnie obowiązujących stopach procentowych. Te ustala regularnie Rada Polityki Pieniężnej.

Oprocentowanie składa się ze stawki WIBOR i marży banku. WIBOR zmienia się co kilka miesięcy, wpływając na wysokość oprocentowania. Przy kredycie ze stałym oprocentowaniem WIBOR w żaden sposób nie zmienia wysokości raty. Kredyt rozliczamy według stałej stopy bazowej.

Kredyt ze stałą stopą – ile kosztuje?

Gwarancja niezmienności raty kosztuje. Kredyt ze stałą stopą procentową jest zwykle droższy niż porównywalne zobowiązanie kredytowe ze zmienną stopą procentową. Oprocentowanie stanowi marża banku i stała stopa bazowa, która obowiązuje przez 5 lat. Wartość stopy bazowej określa się w dniu, w którym klientowi wydaje się formularz informacyjny.

CZYTAJ TAKŻE: Pozycjonowanie strony www. 10 rzeczy, o których musisz wiedzieć

Kredyt ze stałą stopą. Co się dzieje po 5 latach obowiązywania stałej stopy oprocentowania?

Gdy minie okres obowiązywania 5 lat stałego oprocentowania, kredyt będzie oprocentowany dalej według zmiennej stopy.

Jakie rozwiązanie bank proponuje po upływie 5 lat stałego oprocentowania? Możliwości są dwie. Pierwsza dotyczy rozliczania kredytu według zmiennej stopy procentowej. Druga to ponowne przeliczenie kredytu i zaproponowanie wysokości oprocentowania na nowym poziomie.

Takich zmian podczas trwania umowy kredytowej nie dotyczą zwykle żadne dodatkowe opłaty czy prowizje. To spora różnica w porównaniu z kredytami ze zmienną stopą. Tutaj każda zmiana zapisów umowy wiąże się z koniecznością zapłacenia dodatkowej opłaty.

Kredyt ze stałą stopą oprocentowania cechuje ryzyko niekorzystnej zmiany stopy. Jeśli stopy procentowe zostały obniżone, to kredytobiorca i tak musi spłacać zobowiązanie, które będzie znacznie droższe niż w przypadku zmiennej stopy.

W przypadku kredytu ze stałą stopą procentową bank może wskazać dodatkowe warunki, które trzeba spełnić, by go otrzymać. Może to być np. konieczność zakupu nieruchomości z rynku wtórnego albo też spłata wcześniej zaciągniętego kredytu. W tej drugiej opcji kredyt ze stałą stopą jest formą refinansowania dawnego zobowiązania.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Pierwsza składka ZUS

0
składka zus

Składka ZUS to coś, co zwykle mrozi krew w żyłach przedsiębiorcy. Przynajmniej tego początkującego. Jeśli nie wiesz, jak rozliczyć składkę ZUS, do kiedy ją zapłacić i na jakie konto to ten materiał jest dla ciebie.

Składki ZUS to dla początkującego przedsiębiorcy spore obciążenie. I to niezależnie od tego, czy jest to preferencyjna składka ZUS, czy taka w pełnej wysokości. Jeśli do tej pory nigdy samodzielnie nie rozliczało się składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, może się to wydawać trudnym zadaniem.

Gdzie wpłacić ZUS?

Niezależnie od tego, czy jako jednoosobowy przedsiębiorca opłacasz składki tylko za siebie, czy też za współpracowników i pracowników, zawsze składki płaci się jednym przelewem na indywidualny numer rachunku składkowego. Indywidualny numer rachunku pozwala w prosty sposób rozliczyć wpłaty na koncie ZUS.

Jak uzyskać indywidualny numer składkowy?

Indywidualny numer składkowy dostajemy z ZUS-u po założeniu konta płatnika składek. Konto można też sprawdzić w wyszukiwarce. Zawsze mamy też możliwość uzyskania informacji o numerze w dowolnej placówce ZUS.

Przelew do ZUS-u

Przelew do ZUS-u jest jedną z najprostszych płatności. W tytule przelewu nie trzeba podawać żadnych dodatkowych informacji. Nie trzeba wpisywać NIP czy PESEL-u. Mało tego. Nie jest potrzebna nawet informacja o okresie, którego dotyczy wpłata. Wystarczy kwota i nadawca.

Wszystkie rodzaje składek ZUS opłaca się jednym przelewem. Nie rozdzielamy płatności na ubezpieczenie społeczne, czy zdrowotne, a także inne. ZUS podzieli sobie te płatności samodzielnie.

Płatności na ZUS należy dokonywać przelewem. Mikroprzedsiębiorca, czyli przedsiębiorca, który zatrudnia mniej niż 10 osób, a generowane obroty są nie wyższe niż 2 mln euro, może opłacić składkę przekazem pocztowym.

CZYTAJ TAKŻE: Tabela składek ZUS 2022

Kiedy opłacić składki ZUS?

Termin ZUS nie jest jednakowy dla wszystkich. Jeśli przedsiębiorca opłaca składki tylko za siebie, to płatność reguluje do 10 dnia miesiąca. ZUS za pracowników opłaca się do 15 dnia miesiąca. Gdy dzień wymagalności składki wypada w dzień wolny, to trzeba ją zapłacić pierwszego dnia pracującego.

Potwierdzenie opłacenia składki ZUS

Jeśli składki opłacasz gotówką, to dniem zapłaty będzie data dokonania płatności. W przypadku przelewu będzie to data, kiedy pieniądze „wyszły” z konta bankowego.

CZYTAJ TAKŻE: Czy składki ZUS można opłacać gotówką na poczcie?

Nadpłata składek ZUS

Jeśli okaże się, że na koncie ZUS masz niedopłatę, to każda kolejna składka pokryje najpierw zaległość, a dopiero później bieżącą płatność. Jeśli na koncie ZUS będzie nadpłata i jest ona wyższa od kosztu monitu, to przedsiębiorca otrzyma informację z tym związaną.

W przypadku nadpłaty ZUS rozliczy ją przy okazji najbliższych składkach. Przedsiębiorca może też poprosić ZUS o zwrot nadpłaty. Wystarczy złożyć wniosek w tej sprawie. Nadpłata powinna trafić na konto przedsiębiorcy w ciągu 30 dni.

Opóźnienie w płatności składek ZUS

W przypadku opóźnienia w płatności składek można stracić dobrowolne ubezpieczenie chorobowe i będzie trzeba zapłacić odsetki. ZUS ma też prawo nałożenia dodatkowej opłaty, która może wynieść nawet 100 proc. niezapłaconych składek.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czy można poprosić członka rodziny o pomoc w firmie? ZUS osoby współpracującej

0
pomoc w firmie

Pomoc członka rodziny w firmie może być dobrym sposobem na odciążenie od obowiązków. W jaki sposób skorzystać z pomocy członka rodziny w firmie?

Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą może skorzystać z pomocy małżonka albo innego członka rodziny, który zamieszkuje z nim w jednym gospodarstwie domowym. Żeby jednak z takiej pomocy skorzystać w zgodzie z prawem, trzeba dochować kilku obowiązków. Chodzi tu przede wszystkim o rozliczenia z ZUS.

Pomoc w firmie. Członek rodziny pomagający w działalności, czyli osoba współpracująca

Członek rodziny, który pomaga w działalności, ma status tzw. osoby współpracującej. Osobą współpracującą może być małżonek, dzieci własne lub drugiego małżonka i przysposobione, rodzice, macocha i ojczym, którzy pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu działalności.

Osobami współpracujący zgodnie z przepisami ZUS nie będzie brat lub siostra. Niezależnie od tego, w jakiej formie członek rodziny pomaga nam w firmie, dla ZUS-u będzie uznany za osobę współpracującą.

Pomoc w firmie. ZUS osoby współpracującej

Status osoby współpracującej powoduje, że trzeba ją objąć ubezpieczeniem ZUS. Wysokość składek i forma rozliczeń zależy przede wszystkim od tego, w jaki sposób rozliczana jest osoba współpracująca. Jeśli będzie pomagała bezpłatnie lub odpłatnie na podstawy umowy o pracę, to składki ZUS będą rozliczane jak za przedsiębiorcę. W przypadku umowy zlecenie i umowę o dzieło składka będzie zależała od wysokości wynagrodzenia, a rozliczamy je tak jak z każdym innym zleceniobiorcą.

Pomoc w firmie a preferencyjny ZUS

Weźmy pod uwagę jeden z najczęściej występujących przypadków. Chodzi o sytuację, gdy małżonek pomaga w firmie i jest zatrudniony na umowę o pracę. Składki ZUS liczy się wtedy tak, jakby była to osoba prowadząca działalność gospodarczą.

Co jest jednak ważne, członek rodziny, który pomaga w biznesie, nie ma możliwości skorzystania z preferencyjnej składki ZUS. Jeśli wiec młody przedsiębiorca, „załapał” się na preferencyjną składkę, to jeśli pomaga mu małżonek, będzie trzeba za niego składki w pełnej wysokości.

Pomoc w firmie za darmo

Podobnie sytuacja wygląda, gdy małżonek chce pomagać nam w firmie bez wynagrodzenia. W takiej sytuacji trzeba będzie również zapłacić pełne składki ZUS za taką osobę. Dla działalności gospodarczej nie będzie to nieopodatkowany przychód.

Pomoc w firmie. Umowa zlecenie z małżonkiem

Małżonek może też pomagać w firmie, rozliczając się w formie umowy zlecenie. W takiej sytuacji wysokość składek ZUS liczona jest jak dla zwykłego zleceniobiorcy, czyli zależne są one od wysokości wynagrodzenia.

Pomoc w firmie. Osoba współpracująca a podatki

Jeśli osoba współpracująca otrzymuje wynagrodzenie (niezależnie z jakiego tytułu), to taka wypłata jest kosztem podatkowym dla działalności. Oznacza to, że trzeba będzie odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Pierwsza kampania w mediach społecznościowych. Jak ją przygotować?

0
kampania w mediach społecznościowych

Pierwsza kampania w mediach społecznościowych może być początkiem ciekawej przygody z reklamą internetową. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, w jaki sposób ją przygotować.

Kampania w mediach społecznościowych może być bardzo efektywna. Często jest bardziej opłacalna niż zakupienie reklam w wyszukiwarce czy baneru wieszanego na skrzyżowaniu.

Kampania w mediach społecznościowych – czym są social media?

Media społecznościowe kojarzą nam przede wszystkim z Facebookiem, czy Tiktokiem. Warto wiedzieć, że oprócz tradycyjnych forma reklamy są też blogi, mikroblogi, fora dyskusyjne, a także takie portale jak Facebook czy Instagram.

Kampania w mediach społecznościowych będzie więc działaniem, które ma wypromować markę, a także zbudować społeczność wokół niej przy pomocy jednego lub kilku mediów społecznościowych.

Kampania w mediach społecznościowych – jak ją prowadzić?

W kampanii w mediach społecznościowych najważniejsze jest zbudowania odpowiedniej grupy docelowej. Dzięki mediom społecznościowym możemy wyjątkowo dokładnie określić grupę, do której kierujemy przekaz. Możemy dobrać ją pod względem zainteresowań, demografii, a także lokalizacji.

Pomaga to zbudować zaangażowanie wśród odbiorców. Podstawową różnicą między kampanią w mediach społecznościowych a tą w mediach tradycyjnych jest przede wszystkim możliwość bardzo dokładnego mierzenia efektów, a także sporej interakcji z odbiorcami reklamy.

Kampania w mediach społecznościowych – targetowanie

Kampanie w mediach społecznościowych pozwalają na interaktywność. Przemyślana kampania wspomaga komunikację z odbiorcami, pozwala też znacznie lepiej poznać ich oczekiwania.

Kampania w mediach społecznościowych – hashtagi

Wyróżnikiem kampanii w social mediach są hashtagi. To specjalne oznaczenia, które pozwalają na grupowanie treści.

Kampania w mediach społecznościowych – jak zacząć?

Media społecznościowe mogą być skutecznym źródłem reklamy zarówno dla marek masowych, jak i niszowych. Żeby jednak kampania była efektywna, warto dobrze ją zaplanować. Na początku trzeba zidentyfikować dokładnie swoją grupę docelową.

Ważne, by poznać jej potrzeby, skupić się bardziej na jej rozpoznaniu, niż tylko na zachwalaniu zalet produktów, które sprzedajemy. Zrób kilka założeń dotyczących grupy docelowej, przeprowadź ankietę, badając potrzeby tej grupy. Zastanów się jaki rodzaj treści będzie dla nich najbardziej zrozumiały i efektywny.

CZYTAJ TAKŻE: Jak udowodnić, że dług się przedawnił?

Kolejnym etapem jest wybranie odpowiednich mediów społecznościowych. Właściwe określenie grupy docelowej pomoże ustalić, w jakim mediach spędzają oni dużo czasu. Oczywiście, małym markom trudno będzie reklamować się we wszystkich kanałach. Warto więc wybrać jeden: Facebook, Twitter, czy Pinterest albo Instagram.

Kampania w mediach społecznościowych – etapy

Gdy uda się już przejść te dwa etapy, kolejnym zadaniem będzie opracowanie celów i zadań kampanii. Może to być np. zwiększenie ruchu w witrynie, pozyskanie nowych leadów, sprzedaż określonego produktu, czy budowa autorytetu marki. Cele akcji marketingowej ustal w taki sposób, by były jasno określone. Muszą być określone, mierzalne i określone w czasie

Kampania w mediach społecznościowych – sposób realizacji

Zgodnie z celem i zadaniami strategii określamy sposób realizacji kampanii. Trzeba go dopasować do rodzaju medium społecznościowego. Możesz zdecydować się na kampanię płatną, gdzie określasz dokładny budżet, czas trwania kampanii, a także zasięg. Warto pamiętać też o budowaniu treści w sposób organiczny.

Kampania w mediach społecznościowych – grafika

Gdy wiemy już jaki rodzaj treści będzie nam potrzebny, pora stworzyć ją. Możesz zamówić określone teksty albo zamówić je u copywritera. Podobnie w przypadku grafik. Niezależnie od tego, czy robisz je sam, czy zlecasz na zewnątrz, warto stworzyć ramy wizualne komunikacji, czy grafiki, zgodnie z którą będą tworzone. Treści powinny być angażujące i wolne od błędów. Zaplanuj harmonogram publikacji postów.

A potem pozostanie ci już tylko śledzenie efektów.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej