Strona główna Blog Strona 91

8 sposobów na oszczędności w firmie, gdy rosną koszty

0
oszczędności w firmie

Zbyt wysokie koszty firmowe mogą doprowadzić każdą firmę do bankructwa. I właśnie dlatego postanowiliśmy sprawdzić, jak można wygenerować oszczędności w firmie, nawet gdy wydaje się, że nie ma szans na ograniczenie kosztów.

Rosnące koszty gazu, prądu, a co za tym inflacja i presja na podnoszenie płac powoduje, że przedsiębiorcy są w coraz trudniejszej sytuacji. Jeszcze mocniej niż dotychczas trzeba pilnować wydatków i utrzymywać płynność finansową. Co istotne, nawet jeśli sprzedaż nie rośnie zbyt szybko, można utrzymać zadowalający poziom marży, jeśli ograniczamy koszty w mądry sposób. Znajdź oszczędności w firmie.

Jak zdobyć oszczędności w firmie?

Podstawową zasadą cięcia kosztów jest robienie tego w taki sposób, by nie obniżyć jakości produktów, ani też nie spowodować zbyt dużych perturbacji w firmie. Co za tym idzie, w oszczędnościach nie zawsze chodzi o ograniczanie personelu.

CZYTAJ TAKŻE: Jak planować budżet firmowy?

Zanim zaczniesz ciąć koszty, warto dobrze przyjrzeć się ich strukturze. Co generuje największe wydatki? Czy są to koszty administracyjne, a może wynagrodzenia pracowników? Spisz sobie wszystkie wydatki ponoszone w firmie i przyporządkuj do odpowiednich kategorii.

Szybko dowiesz się, który segment działalności generuje największe wydatki. Przy okazji rada. Każda branża ma swoją specyfikę. Podobnie wielkość firmy będzie miała wpływ na to, w jaki sposób kształtują się koszty. W związku z tym nie ma jednej prostej odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób oszczędzać pieniądze w firmie?

1. Oszacuj koszty przyszłe – stwórz budżet

Bardzo ważne jest dokładne określenie kosztów, które twoja firma poniesie w niedalekiej przyszłości. Mniej istotne na tym etapie są koszty wcześniejsze. Teraz interesują nas koszty przyszłe i to, w jaki sposób je ograniczyć. Taki budżet pozwoli lepiej kontrolować wydatki. Wystarczy na bieżąco je przeglądać i stopniowo obniżać.

2. Oprogramowanie komputerowe

Zanim zdecydujesz na jakieś oprogramowanie, zobacz czy nie ma na rynku darmowego odpowiednika konkretnego rozwiązania. Być może nie jest ci potrzebna pełna funkcjonalność konkretnego systemu, bo korzystasz tylko z wybranych opcji.

Może to przynieść spore oszczędności w firmie. Jeśli natomiast potrzebujesz oprogramowania ze złożonymi funkcjami, może się okazać, że dokupienie płatnych pakietów pozwoli na tyle zwiększyć efektywność, że zyskasz dodatkowy czas pracowników.

3. Zlecaj na zewnątrz

Wśród wielu przedsiębiorców pokutuje przekonanie, że jeśli mamy zacząć oszczędności to na początku rezygnujemy z zewnętrznych podwykonawców. Tymczasem delegowanie może opłacać się bardziej niż utrzymywanie konkretnych specjalistów u siebie. Nie chodzi tylko o księgowego, czy prawnika. Zlecić można też marketing, a także obsługę floty pojazdów.

4. Regularnie negocjuj warunki z podwykonawcami

Jeśli współpracujesz z kimś regularnie, np. z firmą sprzątającą, prawnikiem, marketingowcem, to regularnie (np. co kwartał) przeglądaj cenniki i porównaj je z ofertami konkurencji. Być może jakaś oferta będzie lepsza. Nie bój się zmienić podwykonawcy. Nawet jeśli taki proces będzie wiązał się z poniesieniem jednorazowego kosztu, w ogólnym rozrachunku koszty mogą być znacznie niższe.

CZYTAJ TAKŻE: Firma w ciąży. Czy ciężarna może prowadzić działalność gospodarczą?

5. Czy zawsze potrzebujesz nowy sprzęt?

Utrata wartości nowego sprzętu jest spora. Nie zawsze więc opłaca się kupować nowe drukarki, czy komputery. W niektórych sytuacjach wystarczy dobrej jakości sprzęt poleasingowy. Oczywiście przede wszystkim mowa o samochodach. Nie ma sensu kupować nowego, gdy używane są całkiem dobrej jakości.

6. Zrezygnuj ze spotkań osobistych

Oszczędności może wygenerować rezygnacja ze spotkań osobistych. Nie chodzi tu tylko o czas przeznaczany na dojazdy. To również koszty związane z przejazdami taksówką, jedzeniem w restauracjach, a jeśli są to spotkania w firmie – koszt utrzymania sali konferencyjnej. Przeanalizuj, czy faktycznie musisz odbywać aż tyle bezpośrednich spotkań.

Dobre spotkania to takie, które zaczynają się punktualnie, a także mają określony cel.

7. Oszczędność zatrudnienia

Sprawdź, czy każdy pracownik musi być zatrudniony na umowę o pracę. Może korzystniejsze będzie przejście na kontrakt B2B? Spróbuj zatrudnić studenta. Dla przedsiębiorcy jest to korzyść związana z brakiem składek ZUS.

8. Zwiększ stany magazynowe

W czasach szybko rosnących cen, zbawienny może okazać się pełny magazyn towaru. Jeśli przewidujesz, że ceny w twojej branży jeszcze wzrosną, warto zapełnić magazyn. By sprzedać towar później, z większym zyskiem. Ta rada przyda się wyłącznie w sytuacji, gdy sprzedajesz produkty, które się nie psują.

CZYTAJ TAKŻE: Jak rozdzielić budżet prywatny od firmowego?

Na część kosztów nie mamy za dużego wpływu. Jeśli kupujemy paliwo od jednej państwowej firmy albo energię elektryczną dostarcza nam państwowy dostawca, w większości przypadku nie ma zbyt dużego pola do negocjacji. Warto więc szukać oszczędności tam, gdzie jest to możliwe.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Doradca podatkowy a księgowy

0
doradca podatkowy a księgowy

Księgowy nie może robić tego samego co doradca podatkowy. Pytanie księgowego o to, jak najlepiej „zorganizować” firmę, by płacić jak najniższe podatki, naraża księgowego na odpowiedzialność. Przede wszystkim finansową.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą, a także te, które dopiero zamierzają prowadzić firmę, pierwsze kroki kierują w stronę księgowego. Oczekują, że księgowy wyjaśni im wiele zawiłości związanych z prowadzeniem biznesu, podpowie też, optymalnie pod względem podatkowym zorganizować całe przedsięwzięcie. Nic bardziej mylnego. Jakie są kompetencje księgowego, a jakie doradcy podatkowego? Przeczytaj o tym w naszym artykule.

Kim jest księgowy?

W największym uproszczeniu księgowym jest osoba, która dokonuje zapisów transakcji, oblicza przychód i koszty firmowe, a także rozlicza określone świadczenia społeczne. Co istotne, księgowy opiera się wyłącznie na dokumentach, które mu zostały dostarczone. Może więc i powinien podczas księgowania brać pod uwagę jedynie zdarzenia gospodarcze, które wydarzyły się w przyszłości.

Księgowość to profesja „uwolniona”. Znaczy to tyle, że może taką działalność wykonywać każdy. Żeby prowadzić biuro rachunkowe, nie trzeba spełniać żadnych wymogów. Nie trzeba przedstawiać żadnych konkretnych certyfikatów. Można więc powiedzieć, że rzetelność księgowego oceniają jego klienci.

CZYTAJ TAKŻE: Odpowiedzialność doradcy podatkowego. Czy jego opinia jest wiążąca?

Księgowy prowadzi księgi rachunkowe, rozlicza podatki. Może też wyceniać aktywa i pasywa, odpowiada za to by wszystkie faktury (kosztowe i przychodowe) były odpowiednio rozliczone. Często księgowy pomaga również w procesie otwarcia firmy. Pomaga złożyć wszystkie dokumenty do urzędów.

Księgowy nie może jednak w sposób wiążący podpowiadać konkretnych rozwiązań, związanych z prowadzeniem firmy. Księgowy, który chce prowadzić biuro rachunkowe, powinien zawrzeć umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Kim jest doradca podatkowy?

Doradca podatkowy zajmuje się przede wszystkim porad, a także wydaje opinie i wyjaśnia przepisy związane z podatkami i sprawami celnymi. Może też prowadzić księgi rachunkowe i podatkowe, a także sporządzać deklaracje podatkowe. Podobnie jak księgowy, ma możliwość reprezentowania podatników i płatników w postępowaniach przed organami administracji publicznej.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje doradca podatkowy?

Doradca podatkowy, żeby świadczyć usługi doradcze w zakresie podatków, musi zdać egzamin na doradcę podatkowego. Zdany egzamin skutkuje wpisaniem na listę doradców podatkowych. Trzeba też pochwalić się przynajmniej 2-letnim stażem zawodowym. Doradca podatkowy może robić wszystko, co księgowy. Dodatkowo może jednak całkowicie legalnie i wiążąco radzić klientom w sprawach podatkowych.

Podsumowując, księgowy jest kimś w rodzaju urzędnika, reprezentującego państwo. Jego zadaniem jest po prostu dobrze rozliczyć wszystkie dokumenty. W jego kompetencji nie jest doradzanie najlepszych rozwiązań podatkowych. Ma po prostu rzetelnie rozliczyć firmę. Doradca podatkowy ma prawo podpowiadać rozwiązania, które mają spowodować, że przedsiębiorca np. zapłaci niższy podatek.

CZYTAJ TAKŻE: Doradztwo podatkowe online

Obecnie trwa proces uregulowania i doprecyzowania obowiązków doradcy podatkowego, tak by księgowy nie bał się przekazywać podstawowych informacji, związanych z prowadzeniem firmy. Teraz może bać się tego, że zostanie to uznane za nieuprawnione doradztwo w sferze podatków, a które jest zarezerwowane dla doradcy podatkowego.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Więcej na tematy związane z rachunkowością przeczytasz w kategorii Biuro rachunkowe.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Pomoc małżonka w firmie. Czy potrzebna jest umowa

0
pomoc w firmie

Pomoc małżonka w firmie to bardzo popularna forma wparcia przedsiębiorcy. Czy pomoc małżonka trzeba sformalizować? Czy w takiej sytuacji potrzebna jest umowa?

Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z nagłą chorobą, koniecznością wyjazdu czy po prostu ze zwiększonym popytem na oferowane produkty lub usługi, pomoc członka rodziny w firmie może stać się nieoceniony. W przypadku doraźnej pomocy taka możliwość jest dopuszczalna. Co istotne, nie zawsze wymaga wielu formalności.

Pomoc rodziny w firmie

Rzadko zdarza się, by można było prowadzić biznes całkowicie samodzielnie. Przydaje się pomoc. I nieważne, czy jest to pomoc jednorazowa, doraźna, czy realizowana bardziej regularnie. Zgodnie z prawem możemy poprosić członka rodziny o pomoc w biznesie. Jeśli żona, mąż, czy najbliższy członek rodziny jest bezrobotny lub ma status rencisty, nie trzeba nawet podpisywać żadnej umowy. Nie musimy też płacić składek ZUS. Oczywiście tylko w sytuacji, gdy pomoc ta jest bezpłatna. Pomocy nie może udzielić osoba, która przebywa na zwolnieniu lekarskim.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Pomoc żony w biznesie i podatki

Jeśli przedsiębiorca otrzyma bezpłatną pomoc członka rodziny, to ze względów podatkowych mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem. Nie jest ono objęte obowiązkiem podatkowym o ile osoba pomagająca kwalifikuje się do pierwszej lub drugiej grupy podatkowej. W pierwszej grupie jest współmałżonek, dzieci, wnuki, rodzice, dziadkowie, pasierbi, zięć, synowa, rodzeństwo, ojczym, macocha oraz teściowie. Druga grupa podatkowa to dzieci rodzeństwa, bracia i siostry rodziców, dzieci i małżonkowie pasierbów, małżonkowie rodzeństwa. Każda z tych osób może pomagać w firmie, a od tej pomocy nie trzeba płacić podatku.

Jeśli przedsiębiorca liczy na pomoc partnera, z którym jest w nieformalnym związku, nie będzie można zastosować przepisów wskazanych przed chwilą.

Osoba współpracująca w biznesie

No dobrze, a co w sytuacji gdy zamiast pomocy doraźnej chcielibyśmy uzyskać stałe wsparcie w prowadzeniu biznesu? Jeśli taka pomoc ma bezpośredni wpływ na dochody firmy, członek rodziny uzyskuje status osoby współpracującej. Osoba współpracująca musi być zgłoszona do ZUS. Trzeba też odprowadzać składki za taką osobę. I to niezależnie, czy pomoc wiąże się z wynagrodzeniem, czy też jest to bezpłatna pomoc w biznesie. Co istotne, osoba współpracująca powinna zamieszkiwać we wspólnym gospodarstwie domowym z przedsiębiorcą. W przeciwnym razie trzeba będzie podpisać umowę. Może to być umowa o pracę lub umowa cywilno-prawna (np. umowa zlecenie). Trzeba pamiętać, że jeśli osoba współpracująca ma podpisaną z przedsiębiorcą umowę o pracę, to składki ZUS muszą być obliczone i opłacone jak w przypadku przedsiębiorcy. Przy umowie zlecenie rozliczenie wygląda tak samo jak w przypadku każdej normalnej umowy zlecenie.

Istotnym jest fakt, że jeśli osoba współpracująca na umowę o pracę rozlicza składki ZUS tak jak przedsiębiorca, to nie da się dla tej osoby zastosować preferencyjnych stawek ZUS. Jeśli więc przedsiębiorca korzysta z pomocy małżonka, a sam opłaca mały ZUS, to za małżonka trzeba będzie zapłacić składki w pełnej wysokości.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak napisać wezwanie do zapłaty?

0
wezwanie do zapłaty

Jak napisać wezwanie do zapłaty? Sprawdź, czym jest wezwanie do zapłaty. Przeczytaj i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć na temat tworzenia i wysyłania wezwań do zapłaty.

Kontrahent jest winien ci pieniądze? Nie jesteś w stanie odzyskać ich w sposób polubowny? Podpowiadamy jak napisać wezwanie do zapłaty, a także sprawdzamy, jaki skutek ma wezwanie do zapłaty.

Co to jest wezwanie do zapłaty?

Wyobraź sobie sytuację, że współpracując z kontrahentem, wystawiasz mu faktury z odroczonym terminem płatności. Mówiąc inaczej: towar otrzymuje od razu, ale płaci za niego po 14 dniach lub w terminie określonym w umowie.

Co, jednak gdy kontrahent nie zapłaci? Albo, gdy nie określiłeś terminy zapłaty? Dobrym pomysłem może być przekazanie wezwania do zapłaty. W wezwaniu do zapłaty określa się termin, w którym należność powinna być uregulowana. Samo wysłanie wezwania powoduje, że roszczenie staje się wymagalne.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza firma w 2023 roku

Zwykle jednak wezwanie do zapłaty traktuje się jako przypomnienie o tym, że płatność nie została uregulowana. Może się bowiem zdarzyć, że po prostu dłużnik nie pamięta o danym zobowiązaniu. Jeśli jednak celowo nie dokonuje płatności, to wezwanie do zapłaty jest pierwszym etapem przed skierowaniem sprawy do sądu. Często okazuje się, że wizja postępowania sądowego powoduje, że kontrahent ureguluje płatność.

Pozew do sądu o zapłatę

Zanim złożymy pozew do sądu o zapłatę, warto najpierw próbować polubownie rozwiązać sprawę zaległości. W piśmie sądowym będziemy musieli zamieścić informację, czy strony podjęły próbę mediacji albo rozwiązania sporu w inny sposób. Jeśli nie było takich prób, trzeba też wpisać informację, dlaczego tak się nie stało.

Jak napisać wezwanie do zapłaty?

Wezwanie do zapłaty nie ma określonego wzoru. Nie ma więc określonego wzoru formularza, na którym trzeba takowe wezwanie do zapłaty napisać. Najważniejsze jest jednak to, by dokładnie określić jakiego roszczenia dotyczy zobowiązanie.

W związku z tym szczegółowo określamy podstawę obowiązku zapłaty, czyli kwotę do zapłaty, termin spłaty długu, ale przede wszystkim numer faktury (rachunku), czy umowy, których dotyczy konkretne zobowiązanie. Nie można też zapomnieć o tym, by w wezwaniu do zapłaty wpisać numer rachunku bankowego. Na koniec oczywiście podpisujemy takie wezwanie.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest Biała Lista Podatników?

Ile razy wysyłać wezwanie do zapłaty?

Trzeba pamiętać, że okres zapłaty na wezwaniu do zapłaty jest wiążący. Jeśli w tym okresie pieniądze nie trafią na konto wierzyciela, może on podjąć dalsze kroki związane z odzyskaniem należności.

I tu pojawia się pytanie: ile razy wysyłać wezwanie do zapłaty? Czy wystarczy jeden raz, a potem od razu składamy wniosek do sądu? Czy może prawo określa, że dopiero po dwóch, czy trzech wezwaniach do zapłaty można złożyć pozew?

Odpowiadamy. Wezwanie do zapłaty najlepiej jest wysłać listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Jeśli takie potwierdzenie mamy, znacznie łatwiej będzie argumentować to, że próbowaliśmy sprawę załatwić pozasądowo.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działa wykup wierzytelności?

Często nie wystarcza jednak jedno wezwanie do zapłaty. W tym przypadku warto jednak uważać na ryzyko posądzenia o nękanie. Jeśli wyślemy do dłużnika, zbyt wiele wezwań do zapłaty możemy być uznani za takich, którzy naruszają dobra osobiste dłużnika.

Co więc zrobić? Można zastosować prostą drogę. Wysłać pierwsze wezwanie do zapłaty i potraktować je jako przypominające. Jeśli nie pomoże i pieniędzy wciąż nie dostaliśmy, wysyłamy drugie opatrzone dodatkowym opisem „ostateczne wezwanie do zapłaty”. Gdy i to nie pomoże, rozważamy, czy opłaca się nam składać wniosek do sądu. Jeśli tak, czynimy to niezwłocznie.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Często zadawane pytania – wezwanie do zapłaty

Co oznacza wezwanie do zapłaty?

Wezwanie do zapłaty oznacza, że wierzyciel podjął pierwszy krok w dochodzeniu swojej należności w drodze postępowania komorniczego. 

Co dalej po wezwaniu do zapłaty?

Jeśli po wezwaniu do zapłaty dłużnik nadal nie opłaci należności, wierzyciel może skierować sprawę do sądu.

Jak poprawnie napisać wezwanie do zapłaty?

Aby wezwanie do zapłaty było poprawne, musi zawierać: dane nasze, dłużnika, numer i datę wystawienia faktury, termin płatności, oraz dokładną kwotę długu, numer konta i datę, do której należy uregulować należność.

Ile jest czasu na wezwanie do zapłaty?

Wezwanie do zapłaty można wystawić już następnego dnia po nieopłaceniu wierzytelności. Natomiast termin, który damy w nim dłużnikowi na spłacenie długu zależy od nas. Nie ma określonego minimalnego albo maksymalnego czasu. 

Czy wezwanie do zapłaty to pismo procesowe?

Wezwanie do zapłaty nie jest pismem procesowym. 

Czy trzeba odpowiadać na wezwanie do zapłaty?

Na wezwanie do zapłaty nie trzeba odpowiadać, szczególnie jeśli po jego otrzymaniu spłacisz dług. Jeśli nie jesteś w stanie zrobić tego w całości, skontaktuj się z wierzycielem w celu ustalenia planu spłaty długu.  

Egzekucja komornicza – co może zająć komornik?

0
egzekucja komornicza

Egzekucja komornicza nie zawsze jest przyjemnym przeżyciem. Egzekucja komornicza przeprowadzana jest w sytuacji, gdy wierzyciele zawnioskują o nią u komornika. Muszą jednak mieć dokumenty, które pozwalają komornikowi na rozpoczęcie egzekucji. Co może zająć komornik? Czego nie może zabrać komornik?

Egzekucja komornicza

Egzekucja komornicza jest zwykle ostatnim etapem windykacji, gdy już inne środki odzyskania pieniędzy zawiodły. Najpierw wierzyciele starają się dochodzić należności polubownie. Czasem do akcji wkraczają firmy windykacyjne.

Te mogą jednak prowadzić jedynie działania nakłaniające dłużnika do spłaty w sposób formalny. Mogą też wystosować odpowiednie pismo do sądu, by uzyskać orzeczenie z nakazem zapłaty. Dopiero po uzyskaniu takiego dokumentu, można poprosić o interwencję komornika.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak działa komornik?

Komornik ma status funkcjonariusza publicznego. Każdy komornik działa na ściśle określonym terenie, zależnie od sądu rejonowego, pod który podlega. Komornik otrzymuje wynagrodzenie w wysokości zależnej od tego, ile pieniędzy wyegzekwuje od dłużników.

Co może komornik?

Komornik może egzekwować należności tylko w takim zakresie, na jaki pozwalają mu przepisy prawa. Może więc np. zająć wynagrodzenie. Jeśli to robi, to obowiązkowo musi wysłać informację o zajęciu komorniczym.

Pracodawca, który dostanie informację o zajęciu przez komornika wynagrodzenia pracownika, nie będzie mógł wypłacać pracownikowi kwoty, która została zajęta. Musi ją przekazać komornikowi.

Ile może zająć komornik?

Komornik może zająć połowę wynagrodzenie pracownika. Musi jednak pozostawić do jego dyspozycji tzw. kwotę wolną od zajęcia. Kwota ta jest równa minimalnemu wynagrodzeniu za pracę. Jeśli więc pracownik ma pensję w wysokości najniższego wynagrodzenia, to komornik z pensji nic mu nie zabierze.

Trochę inaczej jest w przypadku długu alimentacyjnego. W takiej sytuacji komornik może zająć nawet 60 proc. wynagrodzenia. Egzekucja długu alimentacyjnego nie jest objęta kwotą wolną od egzekucji. Innymi słowy: jeśli ktoś zalega z regulowaniem alimentów, a sprawa trafia do komornika, to ten może zająć całe wynagrodzenie, bez uwzględniania kwoty wolnej.

Ile może zająć komornik z umowy zlecenie?

Do tej pory zajmowaliśmy się wynagrodzeniem uzyskiwanym na podstawie umowy o pracę. A co, gdy pensja wypłacana jest na podstawie umowy o dzieło lub zlecenie? Art. 833 kodeksu postępowania cywilnego wskazuje, że kwota wolna od potrąceń dotyczy wszystkich świadczeń, które są jedynym źródłem dochodu.

Jeśli więc umowa-zlecenie, czy umowa o dzieło będą jedynym źródłem utrzymania, komornik nie zajmie całego honorarium. Będzie musiał „zostawić” kwotę wolną. W przypadku, jeśli jest to dodatkowy dochód, to komornik może go zająć bez ograniczeń.

Komornik i emerytura

Jeśli komornik otrzyma wniosek o egzekucję w stosunku do emeryta lub rencisty, to trzeba pamiętać, że i w tym przypadku mamy do czynienia z kwotą wolną od zajęcia. Od 1 marca 2022 kwota wolna od zajęcia w przypadku emerytury i renty to 916,07 zł; a 732,05 zł w przypadku potrącania kwot należnych dla funduszu alimentacyjnego, 555,19 zł – w przypadku długu alimentacyjnego

Ile komornik może zabrać z konta bankowego?

Jeśli komornik zajmuje pieniądze na koncie bankowym, to nie może zająć wszystkiego. Musi na nim zostawić kwotę odpowiadająca 75 proc. minimalnego wynagrodzenia. Jeśli dłużnik ma więcej rachunków bankowych, komornik zajmuje wszystkie. W przypadku gdy komornik zajmie większą kwotę niż należna (co może się zdarzyć w przypadku, gdy dłużnik ma kilka rachunków bankowych), to nadpłata jest zwracana.

CZYTAJ TAKŻE: Czy można odmówić obsługi klienta?

Jakie sprzęty może zająć komornik?

Oprócz pieniędzy komornik ma również prawo zajęcia ruchomości i nieruchomości. Nie może jednak zająć przedmiotów, które są niezbędne do wykonywania zawodu, nauki lub kultu religijnego.

Jak długo komornik może prowadzić egzekucję?

Komornik rozpoczyna egzekucję w momencie uprawomocnienia się wyroku o zapłatę. Jeśli dłużnik nie ma majątku, to wierzyciel może wskazać komornikowi inne źródła zarobkowania. Komornik może blokować konto dłużnika tak długo, aż cały dług zostanie spłacony. W przypadku kiedy egzekucja nie jest skuteczna, bo np. dłużnik nie ma żadnego majątku, to komornik może ją umorzyć.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czy przedsiębiorca może odmówić sprzedaży towaru klientowi? Kiedy możliwa jest odmowa obsługi?

0
czy można odmówić obsługi klienta

Czy można odmówić obsługi klienta? Czy przedsiębiorca ma prawo ustalić zasady, które ograniczą dostęp konkretnych klientów do usług lub możliwości zakupu produktów?

Firmę prowadzimy po to, by generować zysk. Przedsiębiorca jest w stanie znieść dziwne zachowania klientów, ich niezwykłe zachcianki, oryginalne potrzeby. Co, jednak gdy klient jest niegrzeczny lub nieuprzejmy? Czy możemy odmówić obsługi takiego klienta?

Obsługa klienta

Przedsiębiorca, który prowadzi własną firmę, może działać w dowolny sposób. Nie może jednak naruszać praw innych osób, praw konsumenta, ani ogólnie obowiązujących przepisów. Mówiąc wprost, jeśli zdecyduje się na określony sposób obsługi lub wprowadzenie jakichś reguł, musi zdawać sobie sprawę z tego, żeby nie ograniczyć praw swoich klientów.

Prawo nie daje przedsiębiorcy dużej swobody w kształtowaniu zasad sprzedaży produktów i usług.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Czy przedsiębiorca może odmówić obsługi klienta?

Przedsiębiorca nie może więc ograniczać sprzedaży produktów. Art. 135 kodeksu wykroczeń określa, że jeśli przedsiębiorca ukrywa towar przeznaczony do sprzedaży albo odmawia jego sprzedaży bez określonej przyczyny, podlega karze grzywny. Przepis powstał w latach 70. XX wieku, gdy wiele produktów sprzedawanych było poza oficjalnym obiegiem.

Ponadto odmowę sprzedania towaru można uznać za niewykonanie umowy, co uzasadnia odpowiedzialność odszkodowawczą na podstawie art. 471 Kodeksu cywilnego.

Jeśli odmawiamy sprzedaży produktu klientowi, to odpowiedzialność karną ponosi konkretny pracownik, który zajmuje się sprzedaży. Odpowiedzialności nie podlega właściciel firmy.

Wspomniany już kodeks wykroczeń zakłada, że odmowa sprzedaży musi mieć uzasadnioną przyczynę. Nie wolno ukrywać towaru, który ma być przeznaczony do sprzedaży. Nie jest dozwolone też wprowadzanie w błąd klientów, przekazując informację, że dany towar nie jest dostępny w sklepie.

CZYTAJ TAKŻE: Zwolnienie lekarskie dla przedsiębiorcy

Kiedy możliwa jest odmowa sprzedaży towaru?

Jak wspomnieliśmy, odmowa sprzedaży towaru jest możliwa wyłącznie w określonych przypadkach. Sprzedawca może odmówić sprzedaży w przypadku, gdy sprzedaż określonego towaru byłaby niezgodna z prawem. Wystarczy wspomnieć o sprzedaży alkoholu lub leku na receptę.

W pierwszym przypadku można odmówić sprzedaży alkoholu osobie, która nie skończyła 18 lat. W drugim prawo pozwala nie wydać leku na receptę, gdy klient (pacjent) takiej recepty nie posiada. Każdy inny przypadek odmowy sprzedaży będzie uznany za wykroczenie.

Jeśli weźmiemy pod uwagę, że przedsiębiorca ma obowiązek dbać o bezpieczeństwo mienia i innych osób, to można domniemywać, że jeśli np. sprzedawca odmówiłby sprzedaży alkoholu osobie nietrzeźwej, to nie popełni wykroczenia, bo chce chronić mienie firmy, a także zdrowie klienta.

Najlepsze audiobooki od Nexto.pl – sprawdź!

Może się też zdarzyć, że sprzedawca nie chce sprzedać danego produktu, ponieważ „zarezerwował go” dla innej osoby. Nie da się tu zastosować uzasadnienia, że sprzedawca chce ukryć towar. Dlaczego? Bo zawarł w sposób nieformalny umowę przedwstępną sprzedaży danego produktu.

Obowiązek udowodnienia, że towar nie został sprzedany określonemu klientowi z uzasadnionej przyczyny, leży po stronie sprzedawcy.

Czy mogę odmówić sprzedaży osobie bez maseczki?

Obowiązek zasłaniania nosa i ust podczas pandemii powodował pytania o to, czy można odmówić sprzedaży osobie bez maseczki. Prawo jest w tej kwestii bardzo niejasne. Nie można odmówić obsługi osobie, która nie nosi maseczki, choć z drugiej strony można powołać się na konieczność dbania o zdrowie personelu i innych klientów.

Problem w tym, że sprzedawca nie ma możliwości ocenienia, czy dany klient wchodzący bez maseczki w jakikolwiek sposób zagraża bezpieczeństwu innym. Odmowa obsługi takiego klienta nie ma mocnych podstaw prawnych i trzeba mieć na uwadze, że w takiej sytuacji klient może zażądać odszkodowania w związku z odmową obsłużenia go.

CZYTAJ TAKŻE: Jakie uprawnienia ma ochroniarz?

Nawet jeśli przedsiębiorca ułoży swój regulamin, który określa zasady obsługi klientów, to nie może on być sprzeczny z obowiązującym prawem. Nie może więc dyskryminować określonych grup klientów.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czy ochroniarz może mieć broń? Uprawnienia, legitymacja ochroniarza

0
ochroniarz

Czy ochroniarz może zmusić klientów do noszenia maseczki? Czy ma prawo użycia broni i przeszukiwania torby klienta? Sprawdzamy, jakie ma uprawnienia.

Ochroniarz może pracować w obiektach użyteczności publicznej, chroniąc urzędy czy ambasady. Może też ochraniać prywatne firmy. Jego uprawnienia są szerokie. Może zastosować przymus bezpośredni, a w określonych sytuacjach broń. To, co może ochroniarz, określa ustawa o ochronie osób i mienia.

Legitymacja ochroniarza

Każdy osoba, która wykonuje obowiązki ochroniarza, musi mieć legitymację. Na każde żądanie legitymacja ochroniarza musi być okazana, tak by można było zapisać jego dane. Ochroniarz może zażądać dokumentu tożsamości. Wszystko po to, by stwierdzić, czy konkretna osoba jest upoważniona do przebywania na danym terenie.

Upoważniony do ochrony przedstawiciel ma prawo nakazać opuszczenie danego miejsca klientowi. Może też wyprosić gościa (klienta), jeśli zachowanie gościa zagraża bezpieczeństwu lub zdrowiu innych.

Ustawa o ochronie osób i mienia zakłada, że ochroniarz może przekazać konkretną osobę policji, ale nie ma prawa jej przetrzymywać, jeśli policji nie wezwie. Gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa przez klienta, to koniecznie powinien wezwać policję.

Ochroniarz w sklepie

Ochroną sklepów i firm zajmują się profesjonalne firmy ochroniarskie. Żeby mogły działać, muszą posiadać koncesję. Prawa ochroniarza w sklepie to np. wezwanie klienta do opuszczenia sklepu, jeśli ten zakłóca porządek. Może to też zrobić, gdy klient jest pod wpływem alkoholu lub innych używek.

Czy ochrona może zastosować środki przymusu bezpośredniego?

Prawo zezwala ochronie na użycie środków przymusu bezpośredniego. Może użyć siły i obezwładnić inną osobę. Ochroniarz może posłużyć się kajdankami, a także pałką, paralizatorem i gazem łzawiącym. Warto jednak pamiętać o tym, że ochroniarz może zastosować środki przymusu bezpośredniego wyłącznie w określonych sytuacjach.

Te sytuacje to konieczność odparcia bezpośredniego zamachu na życie i zdrowie pracownika ochrony lub innej osoby, a także w sytuacji przeciwdziałania bezpośredniemu niszczeniu mienia.

Przymus bezpośredni może być też użyty, by uniemożliwić ucieczkę. Co istotne, środki przymusu bezpośredniego mogą być przez ochroniarza zastosowane wyłącznie na terenie, który został mu przekazany do ochrony. Poza nim środki ochrony bezpośredniej mogą być zastosowane wyłącznie podczas ochraniania konwoju.

CZYTAJ TAKŻE: Jak szukać pomysłu na biznes?

Czy ochroniarz może mieć broń?

Ochroniarz może mieć broń tylko wtedy gdy posiada pozwolenie na broń. Broni może wtedy użyć, jeśli zagrożone jest zdrowie, życie lub wolność ochroniarza albo innej osoby, albo mienie. Ochroniarz może użyć broni, gdy ktoś inny próbuje mu ją odebrać albo mimo wezwania nie chce porzucić niebezpiecznego przedmiotu.

Ochroniarz może wykonać strzał ostrzegawczy, by zaalarmować innych o niebezpieczeństwie. Broni może jednak używać wyłącznie na terenie obiektu, który ochrania. Chyba że zajmuje się ochroną konwoju. Wyłącznie wtedy może użyć broni poza obiektem. Każde użycie broni wymaga opisania w specjalnej ewidencji.

Czy ochroniarz może zmusić do założenia maseczki?

W okresie pandemii koronawirusa, w obiektach handlowych, przestrzeniach zamkniętych powinno się nosić maseczki. Personel takiego sklepu może poprosić klientów o założenie maseczek, nie ma jednak prawa wymusić na nich takiego działania. W związku z tym ochrona też nie może zastosować żadnych sankcji wobec klienta, który nie ma maseczki.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Co to jest franczyza i na czym polega? Wady i zalety franczyzy

0
na czym polega franczyza

Franczyza to prowadzenie biznesu pod marką innej firmy, która „użycza” swojego logotypu i modelu biznesowego. Na czym polega franczyza? Co się opłaca?

Jeśli chcesz założyć własny biznes, sporo czasu spędzasz na tym, by obliczyć rentowność, znaleźć sposób na pozyskanie klientów, wybrać odpowiednią lokalizację i ergonomiczne wyposażenie. Im mniej doświadczenia w biznesie mamy, tym więcej rzeczy musimy przemyśleć. Zamiast od początku budować swój biznes, można skorzystać z doświadczeń innych i uruchomić biznes we franczyzie.

Co to jest franczyza?

Franczyza (ang. franchising) to forma prowadzenia działalności gospodarczej, gdy jedna z firm (franczyzodawca) ma rozpoznawalną markę i sprawdzony model biznesowy przekazuje konkretną wiedzę na temat prowadzenia takiej samej firmy, w zamian za wynagrodzenie. Franczyzobiorca udostępnia nazwę i sposób prowadzenia firmy.

Rynek franczyzy w Polsce

W 2023 roku w Polsce możemy zostać franczyzobiorcą dla jednej ze znanych marek takich jak:

  • 4F,
  • Lewiatan,
  • Żabka,
  • Clarks,
  • Cofix,
  • Gatta,
  • InPost,
  • Krowarzywa,
  • McDonald,
  • Pizza Hut,
  • VeloBank

i setki innych.

Na czym polega franczyza?

Franczyzobiorca musi przestrzegać określonych reguł działania danej marki i dzielić się zyskami. Franczyza pozwala znacząco ograniczyć ryzyko działalności gospodarczej. Biznesy franczyzowe oferowane są w wielu branżach.

Franczyza opiera się na umowie franczyzy. Określa ona zobowiązania franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Mogą one określać np. sposób wystroju sklepu czy to, w jaki sposób obsługujemy klientów.

CZYTAJ TAKŻE: Jak szukać pomysłu na biznes?

Rodzaje franczyzy

Na rynku funkcjonują różne rodzaje franczyzy. Dzielimy je ze względu na rodzaj działalności, know-how i organizację systemu.

Podział ze względu na rodzaj działalności

Ze względu na rodzaj działalności franczyzę dzielimy na:

  • dystrybucyjną – w przypadku sieci zajmujących się sprzedażą;
  • usługową – w przypadku sieci zajmujących się świadczeniem usług.

Podział ze względu na know-how

Franczyzy można podzielić ze względu na to, w jakim zakresie franczyzodawca udostępnia swoje know-how:

  • dystrybucji produktu – franczyzodawca udostępnia wiedzę na dotyczącą wyłącznie asortymentu;
  • koncepcji działalności – franczyzodawca udostępnia całe know-how dotyczące prowadzenia punktu sieci.

Podział ze względu na organizację systemu

Pod względem organizacji systemu franczyzy dzieli się na:

  • bezpośrednią – najprostszy sposób organizacji, w którym franczyzodawca i franczyzobiorca bezpośrednio podpisują umowę, a franczyzodawca zobowiązuje się do samodzielnego nadzorowania współpracy;
  • wielokrotną – franczyzobiorca podpisując umowę zobowiązuje się do tworzenia kolejnych punktów sieci na określonym terenie, stając się w tej sposób franczyzodawcą wielokrotnym;
  • masterfranczyzę – franczyzobiorca ma wyłączność na franczyzę na danym terenie.

Umowa franczyzy

Umowa franczyzy jest umową nienazwaną, co oznacza, że jej kształt nie jest ściśle określony przez prawo. Elementy, które zazwyczaj zawiera to:

  1. określenie celu zawarcia umowy;
  2. postanowienia związane z zawiązaniem umowy;
  3. określenie praw i obowiązków franczyzodawcy i franczyzobiorcy podczas trwania umowy;
  4. postanowienia dotyczące przesłanek oraz sposobów rozwiązania umowy;
  5. wysokość opłat licencyjnych oraz marketingowych;
  6. zasady przystąpienia do systemu franczyzowego;
  7. czas trwania umowy;
  8. prawa i obowiązki stron;
  9. kwestie szkoleń;
  10. kwestie dotyczące promocji i reklamy;
  11. uprawnienia kontrolne franczyzodawcy;
  12. kary umowne.

W lipcu 2023 roku opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji został projekt ustawy, która wprowadziłaby umowę franczyzową do Kodeksu Cywilnego. Możemy więc spodziewać się, że w nadchodzących miesiącach usłyszymy o tym więcej.

Franczyza – co się opłaca?

Sukces w biznesie opartym na franczyzie zależy w dużej mierze od tego, jakiego partnera dobierzemy sobie do współpracy. W momencie przystąpienia do sieci często trzeba wpłacić wpłatę początkową.

Jako początkujący przedsiębiorca musisz bardzo dokładnie przemyśleć, czy będziesz w stanie tę opłatę odrobić. Jedna z najbardziej znanych franczyz – McDonald’s wymaga „na dzień dobry” dysponowania kapitałem około 2 mln złotych. Franczyzodawca często pomaga nam jednak określić potencjał danego miejsca.

Zalety i wady franczyzy

Oto kilka zalet franczyzy:

  1. Sprawdzony model biznesowy: franczyzodawca udostępnia przetestowany i udowodniony model biznesowy, co może zmniejszyć ryzyko prowadzenia własnej działalności. To pozwala uniknąć wielu błędów, jakie mogłyby pojawić się w przypadku startu biznesu od zera.
  2. Wsparcie i szkolenia: franczyzodawca zazwyczaj oferuje wsparcie w zakresie szkoleń, marketingu, operacji biznesowych i zarządzania, co może być bardzo pomocne dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z przedsiębiorczością.
  3. Pomoc w wyborze lokalizacji: w przypadku franczyzy istnieje często wsparcie w wyborze lokalizacji działalności, a to jest kluczowe dla sukcesu wielu biznesów.
  4. Silna marka i rozpoznawalność: korzystając z franczyzy, można mieć dostęp do znanej i uznanej marki, co może ułatwić zdobycie klientów w porównaniu z rozpoczynaniem działalności od zera.
  5. Skala ekonomiczna: franczyza często korzysta z korzyści skali ekonomicznej, co może oznaczać niższe ceny zakupów surowców lub usług, co z kolei może zwiększyć zyski dla właściciela franczyzy.
  6. Gotowy system pracy: franczyza oferuje gotowy system pracy, obejmujący procedury, systemy zarządzania i standardy działania. To ułatwia zarządzanie biznesem.
  7. Wsparcie marketingowe: franczyzodawca często zapewnia wsparcie w zakresie działań marketingowych, co może pomóc w zdobyciu i utrzymaniu klientów.
  8. Wspólnota franczyzobiorców: franczyza często tworzy społeczność przedsiębiorców, którzy mogą wymieniać się doświadczeniami i wspierać się nawzajem.

Franczyza ma wiele zalet, ale istnieją również pewne wady, które warto wziąć pod uwagę:

  1. Koszty i opłaty początkowe: w przypadku franczyzy często trzeba uiścić wysokie opłaty początkowe oraz regularne opłaty licencyjne lub procentowe od obrotów. To może być obciążające finansowo, zwłaszcza na początku działalności.
  2. Ograniczenia dotyczące decyzji: jako franczyzobiorca musisz przestrzegać wytycznych i standardów narzucanych przez franczyzodawcę. Może to ograniczyć twój zakres decyzyjny dotyczący np. produktów, cen czy sposobów działania.
  3. Zależność od franczyzodawcy: decyzje dotyczące zmian w biznesie, produktach czy strategii marketingowej często są podejmowane przez franczyzodawcę. Może to ograniczać elastyczność i samodzielność w prowadzeniu firmy.
  4. Konkurencja z innymi franczyzobiorcami: może się zdarzyć, że znajdziesz się w konkurencji z innymi franczyzobiorcami tej samej marki, co może prowadzić do zmniejszenia zysków lub konieczności rywalizacji o klientów na tym samym rynku.
  5. Ryzyko reputacyjne: jeśli franczyzodawca wpadnie w kłopoty finansowe, ma problemy z wizerunkiem lub jakością produktów/usług, może to odbić się na reputacji wszystkich franczyzobiorców.
  6. Brak pełnej kontroli nad biznesem: mimo że korzystasz z gotowego modelu biznesowego, nie masz całkowitej kontroli nad wszystkimi aspektami działalności. Wiele decyzji zależy od franczyzodawcy.
  7. Zmiany w umowie: umowa franczyzowa może ulec zmianie w czasie trwania kontraktu, co może wpłynąć na warunki prowadzenia biznesu lub opłaty.
  8. Zależność od sukcesu marki: pomimo posiadania solidnego modelu biznesowego, sukces firmy w dużej mierze zależy od sukcesu marki jako całości. Jeśli marka straci popularność, może to negatywnie wpłynąć na wyniki franczyzobiorcy.

Ile kosztuje franczyza?

Koszt franczyzy zależy od jej rodzaju. Po pierwsze: koszt zależy od opłaty początkowej. Praktycznie każdy franczyzodawca pobiera taką opłatę. Im popularniejsza marka tym cena może być wyższa.

Dodatkowo franczyzobiorca może być zobowiązany do uiszczania regularnej opłaty marketingowej lub dzielić się zyskiem. Zwykle najtańsze są franczyzy w branżach usługowych. Koszty są niższe, bo nie potrzeba płacić, chociażby za lokal.

Zdarza się, że koszt franczyzy zależny jest od poziomu jej zaawansowania. Przykład? W segmencie gastronomicznym jest kilku operatorów (marek) kawowych. W ramach franczyzy możemy otwierać bar kawowy, małe stoisko kawowe w galerii handlowej albo…wózek kawowy.

Bar kawowy może kosztować nawet 200 000 zł, stoisko ok. 50-100 000 zł, a wózek kawowy około 20 000 zł. Pod względem kosztów franczyza nie jest raczej zróżnicowana terytorialnie.

Niezależnie od tego, w jakim regionie Polski chcemy uruchomić dany biznes franczyzowy, opłata w przypadku konkretnej firmy będzie jednakowa. Warto jednak zdać sobie sprawę, że wybrane marki mogą określić wyłączność terytorialną dla danego obszaru. Jeśli więc jest to nowa marka franczyzowa na rynku, dobrze będzie zgłosić swoją kandydaturę jak najszybciej.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak rozliczać najem prywatny 2022?

0
najem prywatny

Od 2022 najem prywatny rozlicza się na innych zasadach niż do tej pory. Zmiany w prawie wprowadza Polski Ład. Najbardziej znaczącym elementem jest ujednolicenie najmu prywatnego i opodatkowanie go wyłącznie ryczałtem.

Najem nieruchomości jest jednym z popularniejszych sposobów na zabezpieczenie majątku przed inflacją. Jak każda inwestycja, także i najem ma zalety i wady. Warto jednak pamiętać, by wszelkie pożytki uzyskane z wynajmowania nieruchomości, opodatkować. Od 2022 roku jest to zdecydowanie łatwiejsze. Co nie znaczy korzystniejsze.

Jak rozliczać najem?

Do tej pory dochody z najmu można było rozliczać według skali podatkowej lub ryczałtowo. W tej pierwszej opcji można było zaliczać do kosztów uzyskania przychodu wszelkie wydatki poniesione w związku z utrzymaniem nieruchomości. Chociażby czynsz czy drony remont. Odliczać można było też amortyzację, czyli w największym skrócie utratę wartości nieruchomości w czasie.

Polski Ład uprościł zdecydowanie sposób opodatkowania najmu prywatnego. Najem prywatny może być opodatkowany wyłącznie ryczałtem. Jeśli kontynuuje się rozliczanie najmu, to można do końca 2022 roku skorzystać jeszcze z rozliczenia na zasadach ogólnych (czyli według skali podatkowej).

CZYTAJ TAKŻE: Tabela stawek ryczałtu 2022 r. Jak rozliczyć ryczałt

Art. 2 ust. 1a ustawy o ryczałcie zakłada, że przychody z tytułu: najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, oraz dzierżawy, poddzierżawy działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane są na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podatek od najmu prywatnego

Zapisy dotyczące opodatkowania najmu prywatnego odnoszą się zarówno do tych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej, jak i tych, którzy są właścicieli firm. To ważna zmiana, ponieważ jasno wskazuje, w jaki sposób rozliczyć podatek od nieruchomości. Jeszcze do niedawna zdarzały się sytuacje, że najem prywatny uznawany był za działalność gospodarczą.

Wszystko dlatego, że spełniał warunek powtarzalności i ciągłości, a przede wszystkim zarobkowania. To wszystko powodowało, że najem prywatny traktowano jako biznes, co wykluczało możliwość rozliczania ryczałtem. Od 1 stycznia 2021 dano jednak taką możliwość. Od 2022 natomiast najem prywatny możemy rozliczać tylko ryczałtem. I nijak inaczej.

Najem prywatny – stawki ryczałtu

Ryczałt charakteryzuje się tym, że rozliczamy stałą stawkę procentową od wszystkich środków z najmu, które wpłyną na konto. Dla przychodu do 100 000 zł rocznie stosuje się ryczałt 8,5%. Nadwyżka ponad 100 000 zł opodatkowana jest ryczałtem 12,5%.

Warto pamiętać, że przepisy dotyczące najmu prywatnego nie dotyczą tylko najmu mieszkań. Inna ważną kwestią jest to, że zarabiając w ramach najmu prywatnego, nie musimy płacić składek zdrowotnych, ani składek ubezpieczenia społecznego.

Czy najem prywatny trzeba zgłosić do urzędu skarbowego?

Jeśli uzyskujemy przychody z najmu i rozliczamy je ryczałtem, to nie trzeba składać żadnych dodatkowych deklaracji do urzędu skarbowego. Wystarczy, że do 20. dnia następnego miesiąca opłacimy odpowiednią kwotę podatku. Podatek wpłaca się na indywidualny mikrorachunek podatkowy.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Przychód i dochód – czym się różnią?

0
dochód

Przychód i dochód często traktowane są tak samo, choć są zupełnie innymi terminami. Pojęcia te są ważne szczególnie w kontekście podatkowym. Oto wyjaśnienie, co to jest przychód, co to jest dochód i w jakich sytuacjach używa się przychodu, a kiedy dochodu.

Przychód i dochód nie są pojęciami, które znaczą to samo. Tymczasem zdarza się, że traktuje się je zamiennie. Często też są mylone. Najprościej rzecz ujmując, jednym i drugim pojęciem określa się zarobki. Tymczasem warto wiedzieć, że niewłaściwe używanie jednego z pojęć może mieć spore konsekwencje. Przede wszystkim na gruncie rozliczeń podatkowych.

Przychód i dochód – podatek dochodowy

Dla przedsiębiorcy oba pojęcia są nie mniej ważne. Pamiętać trzeba jednak, że podatek dochodowy oblicza się przede wszystkim od dochodu. Część świadczeń rozliczanych jest natomiast od przychodu.

Przychód i dochód – co to jest przychód?

Przychód są to wszystkie pieniądze, które otrzymujemy. Mogą to być pieniądze ze stosunku pracy, czy pracy nakładczej, a także działalności wykonywanej osobiście, wynajmu lub sprzedaży nieruchomości. Przychód to nie są pieniądze, którymi w całości dysponujemy. Od przychodu musimy jeszcze odliczyć koszty, po których odjęciu jesteśmy w stanie obliczyć dochód.

Przychód dla przedsiębiorcy to te kwoty, które są należne, ale niekoniecznie zostały już otrzymane. Mówiąc inaczej, jeśli przedsiębiorca sprzedał określony produkt lub usługę, wystawił fakturę, ale jeszcze nie dostał zapłaty, to tą kwotą będziemy już uznawać za przychód, a co za tym idzie, będzie ona miała wpływ na wysokość podatku.

Taka sytuacja może powodować spore zatory płatnicze. Mamy bowiem zaksięgowany przychód, ale pieniędzy nie otrzymaliśmy, a musimy zapłacić podatek. Szczególnym kłopotem może to być w przypadku podatników VAT. Podatek VAT trzeba rozliczyć nawet wtedy, gdy nie otrzymaliśmy jeszcze płatności.

Przychód i dochód – dochód

Dochód to w największym uproszczeniu przychód pomniejszony o koszty. Z dochodem mamy do czynienia, gdy kwota przychodu jest wyższa niż koszty uzyskania przychodu.

Jeśli fryzjer ostrzyże dwóch klientów i od każdego weźmie po 100 zł, a produkty zużyte do ich obsługi kosztowały w sumie 20 zł, to przychód fryzjera to 200 zł, a dochód 180 zł. Jeśli jednak zużył więcej produktów (np. za 250 zł), to choć przychód to 200 zł, fryzjer nie odnotuje dochodu.

Przychód i dochód – co to są koszty uzyskania przychodu?

Koszty uzyskania przychodu pozwalają nam obliczyć dochód. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym koszty uzyskania przychodu to wszystkie koszty, które ponieśliśmy w celu osiągnięcia przychodów, zachowania ich lub zabezpieczenia.

W przypadku działalności gospodarczej kosztami uzyskania przychodu będą te wydatki, które zostały poniesione w związku z prowadzoną działalnością. Wysokość kosztów uzyskania przychodu zależy od rodzaju prowadzonego biznesu. Jeśli koszty prowadzenia biznesu są zbyt wysokie, to biznes przynosi straty.

W przypadku działalności gospodarczej wszystkie wydatki, które mają być kosztami uzyskania przychodu, trzeba odpowiednio udokumentować. Można to zrobić fakturą, rachunkiem, notą odsetkową. Koszem działalności może być wszystko, co jest związane z prowadzeniem działalności. Najczęściej „w koszty” możemy wliczyć zakup komputera, wynajem lokalu, usługi księgowe, wydatki na samochód używany w działalności gospodarczej.

Przychód i dochód – podatki od przychodu

Najczęściej podatek płacimy od dochodu. Są jednak sytuacje, gdy podatek jest obliczany od przychodu. Wtedy płacimy go ryczałtem. Zdarza się tak, chociażby w przypadku czerpania korzyści z najmu. Sam podatek jest niski, ale nie można odliczyć kosztów uzyskania przychodu.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej