Strona główna Blog Strona 27

Ile czasu na odliczenie VAT z faktury? Termin odliczenia VAT naliczonego

0
ile czasu na odliczenie vat

Przedsiębiorcom będącym czynnymi podatnikami VAT przysługuje możliwość obniżenia należnego podatku o podatek naliczony, a więc odliczenia podatku VAT. Ile czasu na odliczenie VAT przewidział ustawodawca? Co zrobić w przypadku przekroczenia terminu? Przeczytaj i sprawdź.

Posiadanie statusu czynnego podatnika VAT posiada jedną podstawową zaletę – możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur zakupowych od wysokości podatku należnego. Taki zabieg pozwala obniżyć podstawę opodatkowania, a tym samym zapłacić niższy podatek dochodowy. Oczywiście odliczeń należy dokonać w odpowiednim terminie.

Termin odliczenia podatku naliczonego VAT według regulacji prawnych

Przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT mają możliwość odliczenia kwoty naliczonego podatku VAT, który wynika z faktur zakupowych od wysokości podatku należnego. Generowanie kosztów pozwala na obniżenie podstawy opodatkowania, a więc przyczynia się w bezpośredni sposób do obniżenia wysokości koniecznego do zapłacenia podatku dochodowego.

Ważne jest jednak, że w koszty „wrzucać” można jedynie wydatki ściśle powiązane ze świadczonymi przez przedsiębiorcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Mogą to być zatem wydatki poniesione w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Ile czasu na odliczenie VAT z faktur zakupu

Zgodnie z zapisami artykułu 86. ustawy o VAT przedsiębiorcy mają prawo do odliczenia VAT w deklaracji składanej za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Przywilej ten powstaje jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Jeśli jednak podatnik VAT nie dokonał odliczenia za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, to ma prawo to zrobić za jeden z dwóch lub trzech kolejnych okresów rozliczeniowych.

W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy rozliczający się z podatku VAT w trybie miesięcznym, mają trzy miesiące na dokonanie odliczenia podatku, a przedsiębiorcy rozliczający się w trybie kwartalnym – dwa kwartały.

Termin odliczenia VAT po terminie przewidzianym w ustawie

Wyjątek od powyższej zasady stanowi sytuacja, kiedy przedsiębiorca otrzyma fakturę z opóźnieniem. Czasami brak dokumentu potwierdzającego zakup powoduje brak możliwości odliczenia VAT-u w terminie.

W takich sytuacjach należałoby stosować się do interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 września 2013 roku (IPPP3/443-538/13-2/LK), która wskazuje, że przedsiębiorca, który nie otrzymał faktury zakupowej w terminie pozwalającym mu na terminowe zrealizowanie obowiązku podatkowego, ma prawo do odliczenia podatku VAT zgodnie z datą otrzymania dokumentu.

Sytuacja jest bardziej skomplikowana, kiedy podatnik zgubi faktury przed dokonaniem ich rozliczenia i odnajdzie je dopiero po terminie ustawowym. W takim wypadku jedynym wyjściem pozwalającym na odliczenia podatku VAT będzie wprowadzenie korekty pliku JPK_V7. Taka korekta nie może zostać wprowadzona później niż w ciągu 5 lat od początku roku,  w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Podsumowując, czynni podatnicy podatku VAT mają prawo do dokonania odliczeń podatkowych, dzięki czemu mogą zapłacić niższy podatek. Muszą jednak zrobić to w odpowiednim terminie.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Podatki lokalne i opłaty lokalne – wysokość i terminy zapłaty

0
podatki lokalne

Dochody pochodzące z podatków i opłat lokalnych zasilają budżety gmin. Dzięki nim jednostki samorządów terytorialnych mogą realizować własne cele. Jakie rodzaje opłat lokalnych występują w Polsce? Co charakteryzuje podatki lokalne?

Kwestie dotyczące podatków lokalnych zostały uregulowane w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z jej zapisami dochody pochodzące z opłat dokonanych tytułem:

  • podatku od nieruchomości,
  • podatku od środków transportowych,
  • podatku rolnego,
  • podatku leśnego,
  • opłaty targowej,
  • opłaty uzdrowiskowej,
  • opłaty miejscowej,
  • opłaty od posiadania psów,
  • opłaty reklamowej,

stanowią dochody własne gmin.

Podatki lokalne

Podatek od środków transportowych

Podatek lokalny od środków transportowych należy odprowadzić, jeśli posiada się:

  • samochód ciężarowy;
  • ciągnik siodłowy przystosowany do używania łącznie z przyczepą lub naczepą;
  • ciągnik balastowy przystosowany do używania łącznie z przyczepą lub naczepą;
  • przyczepę;
  • naczepę.

Podatnikami podatku od środków transportowych są ich właściciele, posiadacze lub podmioty, na które środki te zostały zarejestrowane. Mogą nimi być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Stawki podatków uchwalane są przez rady gmin, ale nie mogą być wyższe, niż wskazuje na to wartość graniczna określona w ustawie. Podatki lokalne od środków transportowych płaci się w dwóch ratach w terminach do 15 lutego i 15 września każdego roku.

Podatek od nieruchomości

Podatek od nieruchomości zobowiązani są zapłacić:

  • właściciele,
  • użytkownicy wieczyści,
  • samoistni posiadacze,
  • (w niektórych przypadkach) posiadacze zależni nieruchomości lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa,
  • (w niektórych przypadkach) jednostki samorządu terytorialnego.

Przedmiotem opodatkowania są:

  • grunty,
  • budynki lub ich części,
  • budowle, lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wysokości podatków od nieruchomości ustalane są w drodze uchwały przez radę gminy. Osoby fizyczne płacą podatek w 4 ratach (do: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada), a osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – co miesiąc.

Podatek rolny

Podatek rolny płacony jest przez:

  • właścicieli gruntów rolnych;
  • posiadaczy samoistnych gruntów rolnych;
  • użytkowników wieczystych gruntów rolnych;
  • posiadaczy gruntów, które są własnością Skarbu Państwa;
  • dzierżawców gruntów gospodarstwa rolnego.

Ustawodawca określa dwie stawki podatkowe:

  1. dla gruntów gospodarstwa rolnego – równowartość pieniężna 2,5 q żyta (od 1 ha przeliczeniowego);
  2. dla pozostałych gruntów rolnych, które podlegają podatkowi rolnemu – równowartość pieniężna 5 q żyta (od 1 ha).

Podatek opłaca się w 4 proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego ratach w terminach do: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada.

Podatek leśny

Podstawę opodatkowania podatkiem leśnym stanowią grunty leśne, które przeznaczone są na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. (w niektórych przypadkach) Podatek lokalny leśny, zobowiązani są zapłacić:

  • właściciele lasów;
  • posiadacze samoistni lasów;
  • użytkownicy wieczyści lasów;
  • posiadacze lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Określone zostały 2 stawki podatku leśnego:

  1. od 1 ha – równowartość pieniężna 0,220 m3 drewna obliczona według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy;
  2. dla lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych – 50% stawki określonej wyżej.

Należy jednak podkreślić, że rada gminy ma możliwość obniżenia średniej ceny sprzedaży drewna przyjmowanej za podstawę obliczania wysokości podatku leśnego na obszarze gminy i tym samym odciążyć budżety podatników.

Osoby fizyczne płacą podatek lokalny leśny w 4 proporcjonalnych do czasu trwania umowy ratach w terminach do: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej płacą podatek za poszczególne miesiące.

Opłaty lokalne

Opłata targowa

Opłata targowa nie jest obowiązkową i nie występuje we wszystkich gminach. Rady gmin mają możliwość ją wprowadzić w drodze uchwały. Taką opłatę są zobowiązane zapłacić:

  • osoby fizyczne,
  • osoby prawne,
  • jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,

które sprzedają na targowiskach, ale poza budynkami i obiektami, za które opłaca się podatek od nieruchomości.

Zasady ustalania, poboru i terminy płatności opłaty targowej ustalane są przez radę gminy.

Opłata uzdrowiskowa

Opłatę uzdrowiskową powinna zapłacić każda osoba fizyczna, która zdecydowała się przebywać dłużej niż dobę w miejscowościach uzdrowiskowych. Mowa tutaj o pobycie w celach: zdrowotnych, turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych.

Wysokości stawek opłaty uzdrowiskowej, terminy jej płatności, zasady ustalania i poboru ustalane są przez radę gminy.

Jeśli gmina zdecyduje się na pobieranie opłaty uzdrowiskowej, to nie ma prawa żądać od tych samych osób opłacenia opłaty miejscowej.

Opłata miejscowa

Opłata miejscowa może zostać wprowadzona przez radę gminy w drodze uchwały. W takim wypadku do zapłaty opłaty będą zobowiązane osoby fizyczne, które przebywają dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych w miejscowościach o statusie obszaru ochrony uzdrowiskowej, lub w miejscowościach posiadających korzystne właściwości klimatyczne albo walory krajobrazowe.

Wysokość, zasady ustalania i poboru oraz terminy odprowadzenia opłaty miejscowej ustalane są przez radę gminy.

Opłata od posiadania psów

Opłata od posiadania psów obowiązuje każdą osobę, która posiada psa i mieszka w gminie, gdzie taka opłata obowiązuje. Nie ma konieczności odprowadzania opłaty za psy asystujące. Opłaty nie zapłacą również osoby z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności oraz osoby po 65. roku życia, które samodzielnie prowadzą gospodarstwo domowe.

Obecnie maksymalna kwota opłaty to 150,93 złotych rocznie. Ostateczna jej wysokość zależy od ustaleń władz gminy.

Opłata reklamowa

Opłata reklamowa może zostać wprowadzona przez rady gmin, dla których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Opłatę są zobowiązani zapłacić właściciele nieruchomości, użytkownicy wieczyści i posiadacze nieruchomości, na których terenie umieszczono tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe.

Podsumowując, podatki lokalne i opłaty lokalne to świadczenia przymusowe i bezzwrotne. Środki z nich pochodzące powiększają budżety gmin. W przypadku tych rodzajów danin jednostki samorządów terytorialnych posiadają władztwo podatkowe.

Umowa agencyjna – wszystko, co warto wiedzieć! Rodzaje, wynagrodzenie, podatki

0
umowa agencyjna

Umowa agencyjna zawierana jest pomiędzy dwoma przedsiębiorcami, gdzie jeden jest zleceniodawcą, a drugi przyjmującym zlecenie. Na mocy tej umowy agent podejmuje się stałego pośredniczenia przy zawieraniu umów na rzecz lub w imieniu zleceniodawcy. Co ciekawe, podlega zarówno opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i również podatkiem dochodowym. Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat? Przeczytaj!

Czym jest umowa agencyjna?

Umowa agencyjna to porozumienie pomiędzy przyjmującym zlecenie (nazywanym „agentem”) i zleceniodawcą. Agent powinien prowadzić działalność gospodarczą i na mocy umowy agencyjnej zobowiązywać się do stałego pośredniczenia przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie lub do zawierania tych umów w jego imieniu. Agent świadczy swoje usługi za wynagrodzeniem.

Umowa agencyjna – Kodeks cywilny

Umowa agencyjna została uregulowana w artykułach 758-764 Kodeksu cywilnego. To jeden z rodzajów umów cywilnoprawnych.

Rodzaje umowy agencyjnej

Zgodnie z zapisami Kodeksu cywilnego, wyróżnić można dwa rodzaje umowy agencyjnej:

  1. agencję połączoną z pełnomocnictwem – przedmiotem umowy jest dokonywanie przez agenta czynności prawnych w imieniu podmiotu dającego zlecenie;
  2. umowę agencyjną pośredniczą – przedmiotem takiej umowy jest pośredniczenie w kontaktach pomiędzy klientem a zleceniodawcą.

Umowa agencyjna a wynagrodzenie

Agent pracuje za wynagrodzeniem. Oznacza to, że przysługuje mu prawo do wynagrodzenia określonego w umowie. Jeśli w dokumencie nie zawarto informacji o wynagrodzeniu, to agent ma prawo do otrzymania prowizji.

Prowizja ta powinna być zależna od ilości lub wartości zawartych przez agenta umów oraz ustalana jest na podstawie wartości rynkowej rodzaju czynności podejmowanych przez agenta w miejscu prowadzenia przez niego działalności.

Istnieją dwie sytuacje, kiedy agent może dochodzić swojego wynagrodzenia po rozwiązaniu umowy agencyjnej:

  1. kiedy agent lub dający zlecenie otrzymał od klienta zwerbowanego przez agenta propozycję zawarcia umowy przed rozwiązaniem umowy agencyjnej;
  2. kiedy do zawarcia umowy z klientem doszło w przeważającej mierze w wyniku działalności agenta w okresie trwania umowy agencyjnej.

Jeśli agent w czasie trwania umowy agencyjnej pozyskał nowych klientów lub doprowadził do istotnego wzrostu obrotów z dotychczasowymi klientami, a dający zlecenie czerpie korzyści z umów zawartych z tymi klientami po rozwiązaniu umowy agencyjnej, to agent ma prawo do żądania świadczenia wyrównawczego. Wysokość takiego świadczenia nie może być wyższa niż wartość średniorocznego wynagrodzenia uzyskanego w okresie ostatnich 5 lat współpracy.

Umowa agencyjna a przychód

Przychody z tytułu umowy agencyjnej zarówno te wynikające z wynagrodzenia określonego w umowie, jak również te wpływające na konto agenta tytułem prowizji, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Takie postępowanie w sposób bezpośredni wynika z artykułu 14 ustawy o PIT.

Wartość wynagrodzenia powinna wynikać z wystawionej faktury sprzedaży. Tę wystawia się na koniec okresu rozliczeniowego określonego w umowie, chyba że zapisy umowne stanowią inaczej. W przypadku rozliczenia z fiskusem w postaci KPiR wynagrodzenie ujmuje się w kolumnie 7, a więc tej dotyczącej sprzedaży towarów i usług.

Umowa agencyjna a VAT

Przychód ze świadczenia usług z tytułu umowy agencyjnej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Dzieje się tak, ponieważ zgodnie z artykułem 5 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Umowa agencyjna – na jakich warunkach pracują pośrednicy?

Stronami w umowie agencyjnej mogą być wyłącznie przedsiębiorcy. Jeden z nich jest zleceniodawcą, a drugi zleceniobiorcą, którego zadaniem jest pozyskiwanie dla zleceniodawcy nowych klientów. Klientem może być zarówno konsument, jak i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, które nie posiadają osobowości prawnej.

Agenci pracują za wynagrodzeniem, które może przyjąć charakter stały i ściśle określony w umowie lub prowizyjny.

Agent może pracować w charakterze pełnomocnika i zawierać w imieniu zleceniodawcy umowy z klientami lub być wyłącznie pośrednikiem.

Zadaniem pośredników jest podejmowanie działań mających skutkować doprowadzeniem do zawarcia umowy bezpośredniej pomiędzy klientem a zleceniodawcą. Pośrednik nie ma kompetencji do zawierania umów z klientem w imieniu dającego zlecenie.

Jak prawo chroni agenta, a jak dającego zlecenie?

Umowa agencyjna jest stosunkiem cywilnoprawnym. Rozstrzygnięć jej dotyczących należy więc poszukiwać w Kodeksie cywilnym oraz Kodeksie postępowania cywilnego. W sprawach nimi nieuregulowanych pomóc może orzecznictwo sądów.

Podsumowując, umowa agencyjna jest jednym z rodzajów umów cywilnoprawnych. Może zostać zawarta pomiędzy dwoma przedsiębiorcami. Agent może być pośrednikiem lub pełnomocnikiem swojego zleceniodawcy.

PUE ZUS logowanie – jak zalogować się do serwisu ZUS przez profil zaufany, bankowość elektroniczną, e-mail?

0
zus logowanie

Platforma ZUS powala komunikować się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, składać pisma, odbierać urzędowe decyzje i potwierdzenia złożenia dokumentów. Portal jest szczególnie przydatny dla przedsiębiorców, ale może skorzystać z niego każdy obywatel. Sprawdź, jak założyć konto w narzędziu. Jak wygląda logowanie do ZUS? Poznaj nowy sposób logowania przez mObywatela.

PUE ZUS – logowanie

Do wejściu na stronę logowania PUE ZUS zobaczymy cztery możliwe sposoby logowania:

zus logowanie

  • login i hasło PUE;
  • profil zaufany (tu znajdziemy dodatkowe opcje logowania m.in przez eDowód i mObywatela);
  • kwalifikowany podpis elektroniczny;
  • bankowość elektroniczną;

Po poprawnym zalogowaniu do systemu zobaczymy panel główny. Będą tu widoczne wszelkie wiadomości pochodzące z ZUS, można też przygotować i podpisać pisma i dokumenty i przekazać je do ZUS-u.

Można także nadać pełnomocnictwo i upoważnienia innej osobie do obsługi konta PUE ZUS. Można też ustawić subskrypcję wiadomości, by otrzymywać informacje (SMS-em lub emailem) o zdarzeniach w PUE. W PUE ZUS można też złożyć wnioski takie jak Rodzina 500+ czy dobry Start. Można też umówić się na wizytę w placówce ZUS.

Poniżej opiszemy krok po kroku jak zalogować się do Platformy Usług Elektronicznych ZUS za pomocą wszystkich możliwych sposobów.

Najlepsze ebooki na Nexto.pl – sprawdź!

ZUS logowanie – przez login i hasło PUE

  1. Wejdź na stronę ZUS.
  2. Kliknij żółty przycisk 'Zaloguj się do PUE’ na górze strony.
  3. W Panelu 'Zaloguj do PUE’ podaj login i hasło wybrany przy rejestracji.
  4. Kliknij 'Zaloguj’.

ZUS logowanie – przez profil zaufany

Wybierając tę opcję logowania, zobaczysz dodatkowe możliwości. Możesz zalogować się do PUE ZUS w każdy ze sposobów, który możesz wybrać, aby zalogować się do profilu zaufanego gov.pl. Są to:

  • login i hasło do profilu zaufanego;
  • bankowość elektroniczna;
  • aplikacja mObywatel;
  • e-Dowód;
  • USE eID.

 

logowanie zus profil zaufany

Zdecyduj, którą opcję chcesz wykorzystać.

Profil zaufany

Po wybraniu tej opcji zostaniesz przeniesiony na stronę profilu zaufanego gov.pl. Tutaj:

  1. Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail i hasło, których użyłeś przy tworzeniu profilu.
  2. Kliknij 'Zaloguj się’.

Lub:

  1. Wybierz opcję 'Zaloguj się przez bank’.
  2. Wybierz swój bank.
  3. Zaloguj się na swoje konto bankowe.
  4. Potwierdź profil zaufany z poziomu swojego banku.

Bankowość elektroniczna

  1. Wybierz swój bank.
  2. Zaloguj się na swoje konto bankowe.
  3. Potwierdź profil zaufany z poziomu swojego banku.

Aplikacja mObywatel

Logowanie przez aplikację mObywatel wygląda inaczej w zależności od tego, czy stronę otworzymy na komputerze, czy na telefonie.

Na komputerze:

  1. Zaloguj się do aplikacji mObywatel.
  2. W dolnej części ekranu wybierz ikonę z kodem QR.
  3. Zeskanuj kod ze strony.

Na telefonie:

  1. Kliknij przycisk 'Skopiuj kod’.
  2. Zaloguj się do aplikacji mObywatel.
  3. W dolnej części ekranu wybierz ikonę z kodem QR.
  4. Wklej kod w pole tekstowe.

e-Dowód

Wybierając tę opcję, będziesz potrzebować smarfona z modułem NFC i aplikacją eDO App. Aby jej użyć:

  1. Zeskanuj kod QR lub przepisz numer pod kodem.
  2. Postępuj zgodnie z poleceniami na ekranie smartfonu.

Możesz też wykorzystać czytnika NFC podłączonego do komputeraz z zainstalowanym oprogramowaniem e-dowodu. W tym celu:

  1. Podłącz czytnik NFC do komputera.
  2. Umieść dowód na czytniku. Pozostaw go tam do zakończenia logowania. 
  3. Otworzy się okno oprogramowania dowodu. Wpisz tam numer CAN  i kliknij przycisk 'Dalej’.
  4. W prawym, dolnym rogu monitora pojawi się komunikat o poprawnym załadowaniu certyfikatów. Ikona oprogramowania dowodu zmieni kolor na czerwony. 
  5. Kliknij przycisk 'Zaloguj się’. 
  6. Pojawi się okno z certyfikatem identyfikacji. Kliknij przycisk OK.
  7. W oknie przeglądarki lub na czytniku wpisz 4-cyfrowy kod PIN i kliknij 'OK’.

USE eID

To opcja przeznaczona dla obywateli innych krajów Unii Europejskiej, pozwalająca im używać dowodów ze swoich krajów do logowania do profilu zaufanego.

ZUS logowanie – kwalifikowany podpis elektroniczny

Jeśli masz podpis Szafir, możesz wybrać go, żeby dostać się na swoje konto ZUS. W tym celu:

  1. Umieść kartę w czytniku kart kryptograficznych.
  2. Kliknij przycisk 'Podpis oświadczenie’.

ZUS logowanie – przez bankowość elektroniczną

  1. Wybierz swój bank.
  2. Zaloguj się na swoje konto bankowe.
  3. Potwierdź profil zaufany z poziomu swojego banku.

Uwaga! Jedyne banki, przez które możesz zalogować się do PUE z tego poziomu to:

  • Inteligo,
  • Citi Handlowy,
  • Millenium,
  • BOŚ,
  • PKO BP.

Jeśli Twojego banku nie ma na tej liście, możesz zalogować się przez bankowość z poziomu profilu zaufanego (ten sposób omówiliśmy wyżej).

ZUS logowanie i rejestracja

Do kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych służy internetowa Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Żeby się do niej zalogować po raz pierwszy potrzebna będzie rejestracja.

Żeby to zrobić, na stronie www.zus.pl trzeba odnaleźć przycisk Zarejestruj się w PUE.

 

rejestracja zus

Po jego kliknięciu trzeba będzie wybrać rodzaj profilu: dla osoby prywatnej lub dla firmy.

wybór rejestracji zus

Rejestracji dokonujemy przy pomocy profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo bankowości elektronicznej. 

 

rejestracja zus dla przedsiębiorców

Uwaga! Rejestracja za pomocą bankowości elektronicznej może być tymczasowo niedostępna.

Jeśli nie możemy skorzystać z żadnej z tych możliwości, trzeba skorzystać z formularza rejestracyjnego. To formularz elektroniczny. Jeśli rejestrujący nie ma podpisu elektronicznego lub podobnego potrzebnego do weryfikacji, to może jej dokonać w placówce ZUS albo podczas e-wizyty w ZUS.

rejestracja zus formularz

Oczywiście rejestracji można dokonać poprzez profil zaufany, kwalifikowany podpis elektroniczny czy e-dowód.

Po rejestracji profilu, na podany adres e-mail lub nr telefony system wyśle login i hasło do logowania.

Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych

0
Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych

Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych ma za zadanie ułatwić i przyspieszyć przepływ informacji i pracę w instytucjach państwowych. Podpowiadamy, co warto o nim wiedzieć!

Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych zostało wprowadzone do polskiego ustawodawstwa nowelizacją Prawa o notariacie ze stycznia 2018 roku. W praktyce rozpoczęło swoje funkcjonowanie w kwietniu 2018 roku. W bazie znajdują się kopie aktów notarialnych dotyczące głównie wpisów przedsiębiorców do KRS, ale również wypisów, odpisów i poświadczeń.

Czym jest Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych?

Początkowo w Centralnym Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych gromadzone i przechowywane były elektroniczne wypisy aktów notarialnych zawierające w swojej treści dane stanowiące podstawę wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).

Od początku marca 2023 roku w CREWAN-ie znajdują się również elektroniczne wypisy aktów notarialnych, zarejestrowanych aktów poświadczenia dziedziczenia oraz zarejestrowanych europejskich poświadczeń spadkowych. Oprogramowanie CREWAN zostało zapewnione przez Krajową Radę Notarialną.

CREWAN i inne zmiany – nowelizacja ustawy Prawo o notariacie

Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych (CREWAN) funkcjonuje od 9 kwietnia 2018 roku. Zostało wprowadzone do polskiego porządku prawnego nowelizacją Prawa o notariacie, wynikającej z ustawy z 26 stycznia 2018 roku o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw mających na celu wprowadzenie ułatwień w postępowaniu rejestrowym.

Wszystkie rodzaje dokumentów, które powinny się znaleźć w Centralnym Repozytorium Wypisów Aktów Notarialnych, notariusze są obowiązani umieścić w formie wypisu w Repozytorium niezwłocznie po ich sporządzeniu. Kiedy dokument znajdzie się w Repozytorium, generowane jest zawiadomienie zawierające: numer dokumentu oraz datę i godzinę rejestracji. Zawiadomienie drukowane jest w dwóch egzemplarzach – jeden trafia do strony czynności notarialnej, drugi należy dołączyć do oryginału aktu notarialnego.

Wprowadzenie CREWAN to spore ułatwienie dla przedsiębiorców, którzy dokonują rejestracji swoich spółek w KRS-ie, ale również dla notariuszy, sędziów i innych organów państwowych uprawnionych na podstawie szczególnych przepisów do dostępu do Repozytorium.

Do czego potrzebny jest wypis elektroniczny aktu notarialnego?

Akty notarialne mogą być sporządzone wyłącznie przez notariusza. Ich oryginały przechowywane są w archiwach kancelarii notarialnych. Elektroniczny wypis aktu notarialnego to dosłowne powtórzenie oryginału dokumentu, ale z tym zastrzeżeniem, że nie umieszcza się w nim poprawek i przekreśleń, które znajdują się na oryginalnym dokumencie. Taki wypis opatrzony jest kwalifikowanym podpisem elektronicznym i umieszczany w Repozytorium.

Wypisy są równowartościowymi powtórzeniami oryginałów. Mają takie samo znaczenie. Można się nimi posługiwać w sądach i urzędach. Są niezbędnymi elementami podczas dokonywania czynności związanych z działaniem Krajowego Rejestru Sądowego.

Wypis elektroniczny a postępowanie rejestrowe

Od 2020 roku podmioty zobowiązane do rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym robią to zdalnie. Przez system teleinformatyczny mogą też składać wszelką dokumentację, wnioski i inne pisma urzędowe.

Wcześniej przedsiębiorcy chcący dokonać rejestracji, przy składaniu wniosku musieli przedstawić numer elektronicznej wersji aktu notarialnego. Musiał on być zgodny z tym nadanym w Centralnym Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych.

Podsumowując, Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych funkcjonuje od kwietnia 2018 roku. Jego zadaniem jest umożliwienie wykonywania elektronicznych wypisów, odpisów i wyciągów notarialnych sporządzonych w Polsce. Taka forma ma uprościć i usprawnić proces rejestracji w KRS.

Zaświadczenie płatnika składek ZUS Z-3a. Sprawdź, jak wypełnić formularz

0
zus z3a

Formularz ZUS Z-3a to ważny dokument związany z ubezpieczeniami społecznymi. Służy do ustalenia prawa do zasiłku chorobowego, zasiłku opiekuńczego, zasiłku macierzyńskiego lub świadczenia rehabilitacyjnego dl a osób, które nie są pracownikami.

ZUS Z-3a, czyli zaświadczenie płatnika składek

Zaświadczenie ZUS Z-3a, które dotyczy osób ubezpieczonych, ale nie będących pracownikami, jest istotnym dokumentem dla wielu grup zawodowych. Służy do ustalenia prawa do zasiłku chorobowego, zasiłku opiekuńczego, zasiłku macierzyńskiego lub świadczenia rehabilitacyjnego.

Druk ten nie dotyczy osób prowadzących działalność pozarolniczą, osób współpracujących z nimi ani duchownych (do tego, jak się jeszcze dowiesz, wykorzystujemy inny dokument). Obecna wersja formularza Z-3a obowiązuje od 26 kwietnia 2023 roku.

Należy zaznaczyć, że istnieją dwa warianty wypełnienia tego dokumentu: wersja papierowa oraz cyfrowa w Platformie Usług Elektronicznych ZUS (ZUS PUE). Papierowa forma formularza jest wciąż dostępna i można ją otrzymać w lokalnych oddziałach ZUS lub pobrać ze strony internetowej instytucji. Niemniej, coraz bardziej popularnym i wygodnym wyborem jest wypełnienie ZUS Z-3a online za pośrednictwem ZUS PUE. To rozwiązanie pozwala uniknąć tradycyjnych wydruków i istotnie przyspiesza proces.

Kiedy należy wypełnić zaświadczenie Z-3a dla zleceniobiorcy?

Przepisy nie określają konkretnej daty składania tego zaświadczenia. Niemniej jednak, powszechnie uznaje się, że pracodawcy powinni dostarczyć te dokumenty bezzwłocznie. Taki stan rzeczy wynika stąd, iż wypłata świadczeń przez ZUS następuje w ciągu maksymalnie 30 dni od złożenia niezbędnych dokumentów do potwierdzenia uprawnień do tych świadczeń.

Warto jednak zauważyć, że sytuacja wygląda nieco inaczej wówczas, gdy pracownik najpierw otrzymuje wynagrodzenie chorobowe od pracodawcy na podstawie jednego zwolnienia lekarskiego, a dopiero później przysługuje mu zasiłek z ZUS-u. W takim wypadku zaświadczenie ZUS Z-3 jest dostarczane już po wypłaceniu wynagrodzenia.

Podstawowy dokument, tzn. ZUS Z-3, jest przeznaczony dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Natomiast zaświadczenia ZUS Z-3a i ZUS Z-3b są przeznaczone dla innych grup ubezpieczonych.

Generalnie, zaświadczenie ZUS Z-3a jest przygotowywane w przypadku:

  • osób pobierających stypendium sportowe,
  • osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług,
  • funkcjonariuszy celnych,
  • osób wykonujących odpłatnie pracę na podstawie skierowania do pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego zawieszenia,
  • osób sprawujących opiekę nad dziećmi na podstawie umowy uaktywniającej,
  • członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych lub spółdzielni kółek rolniczych,
  • osób wykonujących pracę nakładczą,
  • słuchaczy Krajowej Szkoły Administracji Publicznej pobierających stypendium,
  • posłów lub senatorów pobierających uposażenie,
  • osób pobierających stypendium w okresie odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego,
  • osób odbywających służbę zastępczą.
Obowiązek przygotowania Zaświadczenia ZUS Z-3a spoczywa na płatnikach składek, którzy:

  • nie mają upoważnienia do wypłaty zasiłku, np. przykład pracodawców zatrudniających mniej niż 21 pracowników;
  • przekazują wypłatę zasiłku do ZUS po ustaniu zatrudnienia.

Ważne jest poprawne wypełnienie tego dokumentu, aby uniknąć konieczności ponownego jego wypełniania przez ZUS, co może prowadzić do błędów w obliczeniach i zawyżenia podstawy wymiaru zasiłku z winy płatnika.

Formularz ZUS Z-3b

zus z3b

Z kolei jeśli chodzi o zaświadczenie ZUS Z-3b, to dokument ten sporządza się dla:

  • osób wykonujących pozarolniczą działalność,
  • osób duchownych,
  • osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność.

Formularz ZUS Z3A w wersji do edycji przed drukiem znajdziesz tutaj.

Jak wypełnić ZUS Z-3a? Wersja papierowa i ZUS PUE

zus z3a

ZUS Z-3a to dokument, który zawiera wiele ważnych informacji dotyczących osoby ubezpieczonej i płatnika składek. Kluczowe elementy, które powinny być wypełnione poprawnie na formularzu to:

Dane rejestracyjne płatnika składek zgodne z ZUS ZPA lub ZUS ZFA

Formularz Z-3a zawiera dane identyfikacyjne płatnika składek. Te informacje muszą być zgodne z danymi zawartymi w innych dokumentach, takich jak ZUS ZPA lub ZUS ZFA.

Dane rejestracyjne zleceniobiorcy zgodne z ZUS ZUA

ZUS Z-3a zawiera również dane osoby ubezpieczonej, czyli zleceniobiorcy. Te informacje muszą być zgodne z danymi z ZUS ZUA.

Okres ubezpieczenia

Dokument ZUS Z-3a powinien zawierać informacje o okresach ubezpieczenia, które są istotne dla ustalenia prawa do zasiłku chorobowego.

Okresy niezdolności do pracy

Informacje o okresach niezdolności do pracy są kluczowe dla ustalenia prawa do zasiłku chorobowego. Obejmuje to również informacje o niezdolności wynikłej z wypadku przy pracy.

Informacja o ZUS eZLA

Jeśli do dokument jest dołączany ZUS eZLA, również te dane powinny być uwzględnione.

Liczba ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego w zakładzie pracy

Zaświadczenie zawiera informacje o liczbie ubezpieczonych objętych ubezpieczeniem chorobowym w danym zakładzie pracy.

Informacje o zawartych ze zleceniobiorcą umowach cywilnych

Dokument zawiera również informacje o zawartych umowach cywilnych, które mogą wpływać na prawo do świadczeń.

Inne informacje, które mogą wpływać na prawo do świadczeń

W zaświadczeniu ZUS Z-3a powinny pojawić się wszystkie inne informacje, które mogą mieć znaczenie z punktu prawa do świadczeń.

Formularz ZUS Z3A w wersji do edycji przed drukiem znajdziesz tutaj.

Złożenie zaświadczenia ZUS Z-3a nie oznacza natychmiastowej wypłaty świadczenia. Czas oczekiwania, po którym osoba ubezpieczona zyskuje prawo do zasiłku chorobowego to w przypadku obowiązkowo ubezpieczonych 30 dni nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego, podczas gdy w przypadku dobrowolnie ubezpieczonych uprawnienie to nabywa się po 90 dniach. Wyjątki od tej reguły i szczegółowe informacje można znaleźć w ustawie o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego.

Urlop bezpłatny według Kodeksu pracy – zasady udzielania

0
urlop bezpłatny

Urlop bezpłatny to możliwość skorzystania z dni wolnych bez dodatkowego wynagrodzenia. Jak działa urlop bezpłatny? Kiedy pracownik może z niego skorzystać? Kiedy można odmówić jego udzielenia?

Pracownik zatrudniony na umowie o pracę może korzystać z kilku przywilejów. Mowa chociażby o urlopach. Do dyspozycji mamy urlop wypoczynkowy, okolicznościowy, szkoleniowy, a także… urlop bezpłatny. Jak działa urlop bezpłatny?

Kiedy można wziąć urlop bezpłatny?

Urlop bezpłatny należy się każdemu pracownikowi, który jest zatrudniony na umowę o pracę. Nie ma tu znaczenia czy mamy do czynienia z umową na czas określony, czy nieokreślony.

Podstawą prawną do jego udzielenia jest art. 174 Kodeksu pracy, który stanowi:

§  1. Na pisemny wniosek pracownika pracodawca może udzielić mu urlopu bezpłatnego.
§  2. Okresu urlopu bezpłatnego nie wlicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
§  3. Przy udzielaniu urlopu bezpłatnego, dłuższego niż 3 miesiące, strony mogą przewidzieć dopuszczalność odwołania pracownika z urlopu z ważnych przyczyn.
§  4. Przepisów § 2 i 3 nie stosuje się w przypadkach uregulowanych odmiennie przepisami szczególnymi.

Zanim pracownik skorzysta z takiego urlopu, powinien złożyć pisemny wniosek do pracodawcy. Gdy wniosek zostaje przyjęty, pracownik zwalniany jest tymczasowo z obowiązku świadczenia pracy. Nie dostaje też wynagrodzenia za ten okres.

Warto jednak pamiętać, że urlop bezpłatny nie przerywa stosunku pracy. Oznacza to dokładnie tyle, że jeśli pracownik przebywa na urlopie bezpłatnym, nie można wypowiedzieć aktualnej umowy o pracę ani zmienić jej warunków. Wyjątek stanowi jednak ogłoszenie upadłości przez przedsiębiorstwo. Wtedy taka umowa może zostać rozwiązana.

Czy pracodawca może odmówić udzielenia urlopu bezpłatnego?

Pracodawca może odmówić udzielenia urlopu bezpłatnego bez podania przyczyny. Co więcej, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownik nie może odwołać się od tej decyzji.

Kiedy można odmówić urlopu bezpłatnego?

Pracodawca może nie udzielić pracownikowi urlopu bezpłatnego. Nie musi też podawać uzasadnienia takiej decyzji.

Praktyka pokazuje jednak, że w przypadku odmowy, przekazywana jest ona pracownikowi na piśmie i zwykle zawiera uzasadnienie. Przepisy nie wskazują, w jakiej formie przygotować odmowę udzielenia urlopu bezpłatnego.

Jak powinno wyglądać podanie o urlop bezpłatny?

Przepisy nie precyzują, jak powinno wyglądać podanie o urlop bezpłatny. Nie wymaga się też uzasadnienia. Warto je jednak podać, bo dobry powód sprawi, że pracodawca chętniej go udzieli. Szczególnie że to, czy pracownik dostanie urlop bezpłatny, czy nie, zależy to tylko od dobrej woli pracodawcy.

Wzór wniosku o udzielenie urlopu bezpłatnego

wniosek o urlop bezpłatny

Wniosek o urlop bezpłatny możesz także pobrać w formie PDF: wniosek o udzielenie bezpłatnego urlopu.

Wniosek o urlop bezpłatny możesz także pobrać w formie PDF: wniosek o udzielenie bezpłatnego urlopu.

Ile może trwać urlop bezpłatny?

A ile może trwać urlop bezpłatny? Przepisy nie określają maksymalnego czasu trwania urlopu bezpłatnego. Wszystko zależy od tego, na co umówił się pracownik z pracodawcą. Warto jednak pamiętać, że pracodawca nie może skłaniać pracownika, by ten najpierw wykorzystał przysługujący mu urlop wypoczynkowy. Nie może też zażądać zamiany urlopu wypoczynkowego na bezpłatny.

Konsekwencje urlopu bezpłatnego – staż pracy, ZUS

Gdy pracownik zdecyduje się skorzystać z urlopu bezpłatnego, a pracodawca mu go udzieli, to podstawową konsekwencją takiego stanu jest utrata źródła dochodu. Oznacza to również, że pracodawca nie opłaca składek ZUS za pracownika korzystającego z urlopu bezpłatnego.

Dodatkowo okres urlopu bezpłatnego nie wlicza się do stażu pracy.

Pracownik korzystający z urlopu bezpłatnego traci prawo do zasiłku chorobowego. Jeśli jednak trwa on krócej niż 30 dni, w trakcie urlopu bezpłatnego pracownik zachowuje prawo do świadczenia z ubezpieczenia zdrowotnego.

Czy na urlopie bezpłatnym można pracować?

W trakcie urlopu bezpłatnego można podjąć się innego zajęcia.

Udzielanie pracownikowi urlopu bezpłatnego w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy jest znane jako „leasing pracowniczy”. To praktyka, w której dotychczasowy i nowy pracodawca dochodzą do porozumienia w kwestii wypożyczenia pracownika, za jego zgodą.

Co więcej, w czasie urlopu bezpłatnego przebywającego na urlopie pracownika może zatrudnić ten sam pracodawca, o ile nie będzie wykonywał takiej samej pracy. Może także zostać zatrudniony na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Czy pracodawca może wysłać pracownika na bezpłatny urlop?

Zgodnie z prawem pracy, pracodawca może wysłać pracownika na obowiązkowy urlop bezpłatny, np. w sytuacji, gdy pracownik otrzymuje powołanie do pełnienia funkcji publicznej (np. zostaje posłem) lub gdy musi odbyć obowiązkowe ćwiczenia wojskowe.

Urlop bezpłatny udzielony na czas określony może zostać skrócony zarówno przez pracownika, jak i pracodawcę. Co do zasady, konieczna jest jednak zgoda obu stron. Pracodawca z ważnych przyczyn może jednak odwołać pracownika z urlopu bezpłatnego.

Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu ZUS? Do czego jest potrzebne? Wypełnij wniosek

0
zaświadczenie o niezaleganiu zus

Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS jest wydawane na wniosek płatnika. Wnioskować można o nie przez swój profil w systemie Płatnik, lub składając wniosek papierowy w placówce ZUS. Sprawdź, jak wygląda i jak złożyć formularz ZUS RWN. 

Kiedy potrzebne jest zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS?

Niezaleganie w opłacaniu składek ZUS jest ważnym elementem świadczącym o stabilności przedsiębiorstwa. Z tego względu często wymagają go instytucje finansowe, przed zawarciem umowy z przedsiębiorcą. Wymagane będzie na przykład:

  • podczas załatwiania kredytu na firmę;
  • przed zawarciem umowy leasingowej;
  • do wzięcia udziału w przetargu.

Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu ZUS?

Zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS może być konieczne w wielu sprawach urzędowych, ale przede wszystkim w przypadku starania się o finansowanie bankowe. Gdy przedsiębiorca zainteresowany jest wzięciem kredytu, musi przedstawić w banku zaświadczenie o niezaleganiu z płatnością składek ZUS. Nierzadko takie zaświadczenie wymagane jest także w przypadku starania się o leasing.

Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS można uzyskać online poprzez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Posiadanie profilu PUE jest obowiązkowe od 1 stycznia 2023 roku dla każdego płatnika składek.

CZYTAJ TAKŻE: Przedawnienie składek ZUS

Profil taki można założyć na dwa sposoby – albo korzystać z podpisu kwalifikowanego, profilu zaufanego ePUAP albo podczas wizyty w placówce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Złóż wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z ZUS

Wniosek elektroniczny w Płatnik ZUS

Zaświadczenie wydawane jest na wniosek zainteresowanego. Żeby uzyskać takie zaświadczenie, trzeba najpierw zalogować się do profilu PUE i przejść do zakładki Płatnik. Z katalogu dostępnych usług wybiera się usługę „Złożenie dokumentu ZUS-RWN”.

Do składania wniosku przejdziesz również ze strony biznes.gov.pl.

Po przejściu do formularza musisz wprowadzić swoje dane:

  • NIP,
  • REGON,
  • PESEL,
  • numer dowodu osobistego,
  • datę urodzenia,
  • imię,
  • nazwisko,
  • ulicę,
  • numer domu,
  • numer lokalu (jeśli dotyczy),
  • kod pocztowy,
  • nazwę państwa (jeśli inne niż Polska),
  • numer telefonu (opcjonalnie),
  • liczbę egzemplarzy zaświadczeń, które chcesz otrzymać.

Jeśli planujesz odebrać zaświadczenie elektronicznie, wystarczy Ci jeden egzemplarz. Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie w formie papierowej, najlepiej wybierz przynajmniej dwa, więcej jeśli potrzebujesz.

Następnie kliknij „Zapisz” i zamknij wniosek. Po zamknięciu wniosku zobaczysz opcję jego wysłania na dolnym menu. Kliknij „Wyślij”. 

Następnie wybierz sposób, w jaki podpiszesz wniosek. Możesz zrobić to za pomocą:

Po podpisaniu, wniosek zostanie wysłany.

Papierowy wniosek o niezaleganiu w ZUS

zaświadczenie o niezaleganiu składek zus

Jeśli preferujesz złożyć wniosek RWN w wersji papierowej, również masz taką możliwość. Wystarczy go wydrukować, a następnie wysłać pocztą lub zanieść do placówki ZUS. 

Nawet jeśli wniosek składamy w wersji papierowej, zamiast przez profil na PUE ZUS, zaświadczenie możemy odebrać drogą elektroniczną.

Wniosek RWN wypełnisz i wydrukujesz tutaj.

CZYTAJ TAKŻE: Jak nie płacić ZUS? 7 sposobów zgodnych z prawem

Odbiór zaświadczenia

Odpowiedź na wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z ZUS wysłany drogą elektroniczną przez system PUE dostaniemy taką samą drogą. Wydane zaświadczenie lub informację o tym, że nie może zostać wydane, ze względu na zaległe składki znajdziesz w zakładce „Dokumenty i wiadomości”.

Jeśli składasz wniosek w formie papierowej, możesz wybrać, w jaki sposób dostaniesz odpowiedź. Do wyboru masz:

  • odbiór w placówce ZUS (osobiście lub przez osobę upoważnioną);
  • pocztą na adres wskazany we wniosku;
  • na swoim koncie na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS).

Jeśli zaznaczyliśmy opcję, by zaświadczenie było wystawione w formie elektronicznej, powiadomienie o tym, że można je odebrać, dostępne będzie mailem lub SMS-em. Po pobraniu Urzędowego Poświadczenia Doręczenia (UPD), uzyskujemy dostęp do dokumentu elektronicznego.

Kiedy zaświadczenie zostanie wydane, wystarczy je odebrać. W tym celu:

  1. Zaloguj się na swoje konto w portalu ZUS.
  2. Otwórz swoją skrzynkę odbiorczą. Na liście odebranych wiadomość znajdziesz „Odpowiedź z ZUS” z zaświadczeniem (lub ewentualną odmową).
  3. Zapisz plik na swoim komputerze.

Odmowa zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami ZUS

W sytuacji, gdy przedsiębiorca zalega z płatnością składek ZUS, urząd nie będzie mógł wydać zaświadczenia o niezaleganiu. Na taką decyzję urzędników można złożyć odwołanie do sądu.

Termin wydania zaświadczenia o niezaleganiu ZUS

Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS wydawane jest bezzwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od daty wpływu wniosku. W sprawach, które nie będą budziły wątpliwości, zaświadczenie wydawane jest „od ręki”.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działa ZUS? Ubezpieczenia społeczne i emerytalne

Wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami

Po złożeniu wniosku o niezaleganiu urząd sprawdza stan rozliczeń. Jeśli nie ma żadnego zadłużenia w płatności składek, to ZUS wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek na:

  • ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
  • Fundusz Pracy,
  • Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
  • Fundusz Emerytur Pomostowych.

Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS to informacja o tym, że wnioskujący ma opłacone wszystkie składki do momentu, w którym zaświadczenie zostało wydane. Jeśli masz na swoim koncie jakiekolwiek zaległości, nie otrzymasz zaświadczenia o niezaleganiu.

Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS – często zadawane pytania

Jak wygenerować zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu?

Aby je uzyskać, należy wnioskować o nie za pomocą formularza ZUS RWA. Druk ten można wysłać pocztą lub złożyć elektronicznie przez swoje konto ZUS. Szczegółową instrukcję dotyczącą tego jak to zrobić, znajdziesz w artykule powyżej.

Jak pobrać dokument z PUE?

Aby pobrać dokument z Platformy Usług Elektronicznych:

  1. Zaloguj się na swoje konto.
  2. Wejdź w Skrzynkę odbiorczą.
  3. Otwórz wiadomość zawierająca dokument, który chcesz pobrać.
  4. Wybierz „Eksportuj” i zapisz dokument na swoim urządzeniu.

Czy zaświadczenie z ZUS można załatwić przez internet?

Tak, możesz je załatwić przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS.

Ile kosztuje zaświadczenie o niezaleganiu ZUS?

Zaświadczenie w formie elektronicznej jest całkowicie darmowe. Jego wydanie nic nie kosztuje również w wersji papierowej, jednak w takim przypadku poniesiemy koszt związany z wysłaniem wniosku pocztą.

Ile czeka się na zaświadczenie z ZUS?

Zostanie wydane maksymalnie w ciągu 7 dni od złożenia wniosku.

Czym jest VAT UE? Rejestracja i weryfikacja VAT UE

0
vat ue

VAT UE to europejski odpowiednik numeru NIP. Ten numer musi mieć każda firma, która dokonuje transakcji wewnątrzwspólnotowych. Dowiedz się, co to jest i jak działa. Jak działa NIP za granicą?

VAT UE – jak uzyskać?

VAT UE najprościej wyjaśnić jako odpowiednik numeru identyfikacji podatkowej (NIP), ale dla firm, które biorą udział w transakcjach wewnątrzwspólnotowych. Jest po prostu tym samym numerem co Numer Identyfikacji Podatkowej, ale poprzedzony oznaczeniem PL.

Żeby uzyskać VAT UE, trzeba się zarejestrować za pomocą standardowego druku VAT-R. Procedura uzyskiwania „NIP-u” VAT UE nie różni się praktycznie niczym od rejestracji jako polski podatnik VAT.

Druk VAT-R możesz złożyć:

Od momentu gdy urząd prześle potwierdzenie nadania numeru, będziesz musiał się nim posługiwać przy każdej transakcji obejmującej sprzedaż towarów i usług w ramach krajów Unii Europejskiej.

VAT UE – jak sprawdzić?

Numer VAT UE każdej firmy, która go posiada, wpisany jest do europejskiego rejestru VIES. Dzięki niemu możesz sprawdzić dowolnego kontrahenta. Aby skorzystać z wyszukiwarki pozwalającej na weryfikację VAT UE danego podmiotu:

  1. Wejdź na stronę Komisji Europejskiej i przejdź do wyszukiwarki VIES.
  2. Wybierz zakładkę 'Weryfikacja numeru VAT’.
  3. Wybierz z rozwijanej listy przedrostek państwa członkowskiego.
  4. W 'Numer VAT’ wpisz numer NIP firmy, którą chcesz sprawdzić.
  5. (Opcjonalnie) Wprowadź swoje dane.
  6. Kliknij 'Weryfikuj’.

Po sprawdzeniu numeru VAT UE otrzymasz jedną z dwóch odpowiedzi:

  • numer aktywny – oznacza to, że podatnik, który identyfikuje się danym numerem NIP/VAT UE jest aktywnym podatnikiem UE;
  • numer nieaktywny.

VAT UE wyszukiwarka VIES pozwala sprawdzić, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem Unii Europejskiej.

CZYTAJ TAKŻE: Kiedy trzeba zapłacić cło od towarów kupowanych za granicą?

Takie potwierdzenie jest konieczne do tego, by prawidłowo wyliczyć podatek. Jeśli nie ustalimy, czy nabywca jest podatnikiem UE, będziemy musieli transakcję rozliczyć zgodnie ze stawkami VAT obowiązującym w jego kraju, a to może spowodować wyższy koszt całej transakcji.

VAT UE – kiedy rejestracja jest obowiązkowa?

Prawo nakazuje rejestrację VAT-UE każdemu podatnikowi który:

  • dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy lub nabycia towarów;
  • dokonuje importu usług;
  • świadczy usługi inne niż zwolnione od podatku od wartości dodanej lub opodatkowane stawką 0%, których miejscem opodatkowania jest państwo członkowskie inne niż Polska, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca.

Przykład. Wyobraźmy sobie, że prowadzisz firmę, która zajmuje się tworzeniem stron internetowych. Na co dzień realizujesz projekty dla odbiorców z kraju. Ostatnio jednak pojawiło się sporo zapytań od kontrahentów z zagranicy. Zdecydowałeś się na rozpoczęcie współpracy. W takiej sytuacji, zanim wystawisz pierwszą fakturę, musisz zarejestrować się jako podatnik UE.

Przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia, zanim przeprowadzi pierwszą transakcję wewnątrzeuropejską.

CZYTAJ TAKŻE: Świadczenie usług dla zagranicznego podmiotu, a rezydencja podatkowa

Warto pamiętać, że nawet jeśli w kraju nie zarejestrowałeś się jako podatnik VAT, to w określonych sytuacjach będziesz musiał zgłosić się do VAT UE. Taki obowiązek masz w sytuacji:

  • gdy wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczy 50 tys. złotych;
  • chcesz świadczyć wewnątrzwspólnotowo usługi, dla których miejscem rozliczenia podatku z transakcji jest kraj nabywcy.

Rejestracja jako płatnik VAT UE nie sprawi, że utracisz prawo do zwolnienia z VAT w ramach polskich podatków.

VAT UE – go grozi za jego brak?

Jeśli nie zarejestrujesz się jako czynny podatnik VAT EU, to i tak będziesz zobowiązany do rozliczenia podatku z transakcji wewnątrzwspólnotowych, nawet jeśli do ich rozliczenia zobowiązany jest nabywca.

Jeśli jednak będziesz rozliczać się prawidłowo, to nie zostanie na Ciebie nałożona żadna kara, ani nie zostaniesz pociągnięty do odpowiedzialności karno-skarbowej.

CZYTAJ TAKŻE: Faktura zagraniczna z Facebooka. Jak ją rozliczyć?

VAT UE – jak złożyć deklarację?

Po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT UE będziesz musiał składać miesięczne deklaracje VAT UE, które będą zawierać podsumowania dokonanych transakcji. Deklaracji tej nie musisz składać, jeśli nie dokonasz żadnych transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Uzupełniając deklarację VAT UE, podasz następujące dane:

  • numer NIP poprzedzony przedrostkiem PL;
  • miejsce składania informacji podsumowującej VAT, czyli właściwy urząd skarbowy;
  • nasze dane;
  • informacje o transakcjach: o dostawcach towaru, nabywcach towaru oraz świadczeniu usług;
  • informacje o przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu CALL-OFF STOCK.

Deklarację złożysz przed stronę podatki.gov.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Podatki pośrednie i bezpośrednie – czym są? Jakimi podatkami są PIT, CIT i VAT?

0
podatki pośrednie i bezpośrednie

Podatki to nieodłączny element naszego życia niezależnie od tego, czy jesteśmy pracownikami, zleceniobiorcami lub przedsiębiorcami. Rozumiane jako przymusowe, powszechne i przewidziane prawem zobowiązania pieniężne wobec państwa, są dzielone według różnych kryteriów. Jednym z nich jest podział na podatki pośrednie i bezpośrednie. Czym one są?

Czym są podatki pośrednie? VAT

Podatki pośrednie to opłaty nałożone na dobra i usługi podczas ich obrotu, co oznacza, że to finalni klienci ponoszą obciążenie podatkowe.

Podatki pośrednie i bezpośrednie różnią się możliwością przeniesienia ciężaru podatku. Podatek pośredni może być przerzucany na nabywców jeszcze na etapie zawierania transakcji. Osoba, która formalnie odprowadza podatek do urzędu skarbowego, niekoniecznie ponosi faktyczny ekonomiczny ciężar tego obciążenia. W praktyce ciężar ten ponosi więc nabywca.

Jednym z najważniejszych podatków pośrednich jest VAT. Aktualnie w Polsce jest obowiązek stosowania następujących stawek VAT: 23%, 8% oraz 5%:

  • stawka 23% jest najwyższa. Dotyczy ona większości towarów i usług;
  • stawka 8% obejmuje m.in. żywność, leki czy wybrane usługi hotelowe;
  • stawka 5% jest stosowana dla wybranych produktów takich jak książki, czasopisma, niektóre lekarstwa oraz usługi gastronomiczne.

Dodatkowo stosuje się również stawkę VAT 0%, która dotyczy dostaw towarów wewnątrzwspólnotowych oraz eksportu towarów.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedsiębiorcy mają obowiązek obliczenia i pobrania VAT-u od swoich klientów, a następnie przekazania go do odpowiednich organów podatkowych. Jednak w rzeczywistości to klienci końcowi płacą ten podatek, bo jest on zawarty w cenie produktów i usług.

 

Podatki pośrednie mają duże znaczenie z punktu widzenia gospodarki i codziennego życia obywateli. Wysokość podatków, zakres opodatkowania oraz sposób ich pobierania mają wpływ na takie czynniki jak na przykład:

  • koszty produkcji,
  • ceny produktów,
  • decyzje inwestycyjne.

Tak rozumiane podatki pośrednie mogą wpływać na konkurencyjność różnych sektorów gospodarki i na zatrudnienie w poszczególnych branżach.

Podwyższone stawki podatku VAT mogą powodować nierówności dochodowe w społeczeństwie. Zwiększenie wysokości podatków może prowadzić do wzrostu cen podstawowych artykułów, co negatywnie rzutuje na osoby o niższych dochodach. To zjawisko może prowadzić do wzrostu nierówności dochodowych.

Podatki pośrednie pełnią ważną rolę w finansowaniu programów społecznych i infrastruktury państwa. Poprzez opodatkowanie poszczególnych towarów i usług państwo ma możliwość zbierania środków na:

  • projekty publiczne,
  • edukację,
  • wojsko i służby porządkowe,

oraz wiele innych obszarów. 

Sposób rozliczania podatku VAT oznacza, że de facto to konsument ponosi koszty podatku. VAT jest pobierany stopniowo na kolejnych etapach produkcji przez podmioty dodające wartość. Przedsiębiorca rozlicza podatek na podstawie netto wartości sprzedaży, a jednocześnie ma prawo odliczyć podatek naliczony od zakupionych towarów i usług. Teoretycznie podatek VAT powinien być neutralny dla przedsiębiorcy, jeśli ten nie jest ostatecznym nabywcą korzystającym z danego towaru lub usługi.

 

Inne przykłady podatku pośredniego to:

  • akcyza,
  • cło,
  • opłaty rejestracyjne pobierane od posiadaczy samochodów i telewizorów,
  • podatek od gier i zakładów wzajemnych.

Czym są podatki bezpośrednie?

Podatki bezpośrednie są źródłem dochodu budżetu państwa, a także części dochodów jednostek samorządu terytorialnego. 

Wprost wpływają na zarobki lub zasoby finansowe zarówno osób fizycznych, jak i instytucji. Wysokość podatku rośnie wraz ze wzrostem osiągniętego dochodu lub posiadanego majątku. W ramach podatków bezpośrednich można zastosować różne rozwiązania, w tym np.:

  • podatek progresywny, w przypadku którego stawka podatkowa rośnie wraz z poziomem dochodu lub majątku;
  • podatek liniowy, w którym stawka podatkowa pozostaje stała i nie zależy od wielkości dochodu lub majątku. Do tej kategorii zalicza się np. podatki: dochodowe (PIT 19%, CIT), przychodowe (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych) i majątkowe (podatek od nieruchomości).

Podatki dochodowe dotyczą zarówno osób fizycznych, jak i instytucji (w tym np. spółek z o.o. czy akcyjnych). Wśród tych zobowiązań można wyróżnić m.in. podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) oraz podatek dochodowy od osób prawnych (CIT).

Podatek PIT obejmuje dochody, jakie osiągnęły osoby fizyczne w danym roku podatkowym np. w ramach umowy o pracę czy umowy zlecenia. Z kolei podatek CIT płacą spółki kapitałowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Podstawę do obliczenia podatku stanowi dochód wyliczany na podstawie przychodów pomniejszonych o koszty ich uzyskania (KUP – koszty uzyskania przychodów).

Obecnie w Polsce stawka podatku:

  • CIT wynosi 19%;
  • PIT została ustalona na poziomie 12% oraz 32% (w zależności od dochodów) lub 19% w przypadku p. liniowego.

Inne podatki bezpośrednie to:

Podatki pośrednie i bezpośrednie w świetle prawa

Podatki pośrednie i bezpośrednie są ściśle regulowane przez przepisy prawne. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich:

  • ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1387 ze zmian.; dalej: u.p.d.f.),
  • ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r. po. 865 ze zmian.; dalej: u.p.d.p.),
  • ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 poz. 931),
  • ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. 2009 Nr 201 poz. 1540),
  • ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2009 Nr 3 poz. 11).

W poszczególnych aktach prawnych porusza się m.in. takie kwestie jak na przykład:

  • wysokość stawek podatkowych,
  • stawki podatku,
  • terminy płatności podatku,
  • procedury, jakich przedsiębiorcy/osoby prywatne muszą dokonać w ramach rozliczeń podatkowych,
  • rodzaje przychodów opodatkowanych,
  • stawki i progi podatkowe,
  • zwolnienia z podatku,
  • okresy rozliczeniowe,
  • kwalifikowalne koszty podatkowe, które pomniejszają wartość zobowiązania wobec fiskusa,
  • zasady opodatkowania transakcji importu i eksportu,
  • kwoty wolne od podatku oraz odliczeń podatkowych,
  • ulgi podatkowe,
  • możliwość przesunięcia ciężaru podatku na inny podmiot.