Strona główna Blog Strona 60

Restrukturyzacja – co to jest? Kiedy może ci pomóc restrukturyzacja przedsiębiorstwa?

0
restrukturyzacja

Restrukturyzacja przedsiębiorstwa to często jedyny ratunek przed koniecznością ogłoszenia upadłości firmy. Sposób jej przeprowadzania reguluje w Polsce Prawo restrukturyzacyjne. Poznaj jego zakres. Zobacz, jak powinna przebiegać restrukturyzacja. 

Kiedy mówimy o restrukturyzacji przedsiębiorstwa, musimy pamiętać, że w rozumieniu prawnym oznacza co innego niż w rozumieniu ogólnym. W poniższym artykule omówimy oba znaczenia tego pojęcia. Skupimy się jednak na restrukturyzacji w rozumieniu Prawa restrukturyzacyjnego, która ma zapobiegać upadłości firmy.

Co daje restrukturyzacja?

Restrukturyzacja firmy to przede wszystkim sposób na zapobiegnięcie upadłości przedsiębiorstwa. Sprawnie przeprowadzone, postępowanie restrukturyzacyjne prowadzi do:

  • czasowego zawieszenia egzekucji komorniczych,
  • wstrzymaniu nowych egzekucji,
  • zawieszenia płatności rat kredytowych,
  • obniżenia salda zadłużenia,
  • ochrony majątku,
  • przywrócenia możliwości zarabiania.

Takie działania mają umożliwić firmie dalsze funkcjonowanie. 

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Co to jest restrukturyzacja i na czym polega?

Jak wspomnieliśmy we wstępnie, pojęcie „restrukturyzacja” może odnosić się do dwóch różnych rodzajów działań. Wyjaśniliśmy też cele postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu prawnym. Aby jednak dokładnie zrozumieć, czym jest restrukturyzacja, warto cofnąć się do jej ogólnego znaczenia.

Restrukturyzacja w znaczeniu ogólnym

Poza kontekstem grożącej firmie upadłości, restrukturyzację rozumiemy jako wszelkie zmiany w aktywach, pasywach lub organizacji przedsiębiorstwa, które mają na celu stworzenie warunków do wzrostu firmy. W takim rozumieniu wyróżniamy restrukturyzację:

  • kreatywną,
  • antycypacyjną,
  • dostosowawczą,
  • naprawczą.

Restrukturyzacja według Prawa restrukturyzacyjnego

W rozumieniu prawnym działania restrukturyzacyjne dotyczą przede wszystkim restrukturyzacji długów, nie zaś samych struktur firmy. To ostatnie robi się jedynie w przypadku postępowania sanacyjnego. 

Kto może skorzystać z restrukturyzacji?

Restrukturyzacji może zostać poddane każde przedsiębiorstwo, niezależnie od jego wielkości czy formy prawnej. Ustawa wymienia:

  1. przedsiębiorców w rozumieniu Kodeksu cywilnego,
  2. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, proste spółki akcyjne i spółki akcyjne nieprowadzące działalności gospodarczej;
  3. wspólników osobowych spółek handlowych ponoszących odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem;
  4. wspólników spółki partnerskiej.

Ważne jest, że przedsiębiorstwo takie musi być dłużnikiem niewypłacalnym lub być niewypłacalnością zagrożonym. 

Kto nie może skorzystać z restrukturyzacji?

Restrukturyzacja jako ochrona przed upadłością nie dotyczy:

  • Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego;
  • banków krajowych;
  • Banku Gospodarstwa Krajowego;
  • oddziałów banków zagranicznych;
  • spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych;
  • firm inwestycyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji;
  • zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji;
  • funduszy inwestycyjnych;
  • innych podmiotów wymienionych w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne.

Jak wygląda restrukturyzacja zadłużenia firmy?

Poniżej wymienione postępowania mogą być przeprowadzone, jeżeli suma wierzytelności spornych uprawniających do głosowania nad układem nie przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. 

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne 

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne zostało wprowadzone, jako rozwiązanie tymczasowe, w związku z pandemią COVID-19. Obecnie jest najczęściej wybierane, ze względu na:

  • niższą opłatę za wniosek;
  • brak konieczności angażowania sądu,
  • wysoka skuteczność – dużo częściej kończą się zawarciem układem niż postępowania toczące się w sądzie.

Otwarcie postępowania uproszczonego dokonuje się poprzez obwieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Wskazuje się w nim dzień układowy, przypadający nie wcześniej niż 7 dni przed i nie później niż 7 dni po złożeniu wniosku o obwieszczenie.

Żeby skorzystać z tego postępowania, dłużnik musi nawiązać współpracę z licencjonowanym doradcą restrukturyzacyjnym, który będzie działał jako nadzorca. Nadzorcy temu dłużnik przekazuje propozycje układowe oraz listę wierzytelności i wierzytelności spornych, przed złożeniem wniosku o zatwierdzenie.

Uprawnieni wierzyciele głosują następnie nad przyjęciem układu. Może się to odbywać zdalnie.

Postępowanie układowe

Przed wybuchem pandemii, przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego było bardziej skomplikowane. Do dzisiaj stosuje się postępowania układowe w bardziej skomplikowanych sprawach. 

Aby przeprowadzić restrukturyzację firmy poprzez postępowanie układowe, musisz:

  1. Wybrać rodzaj postępowania – układowe lub układowe przyśpieszone.
  2. Złożyć wniosek o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego do właściwego sądu. Wniosek składa się elektronicznie, przez Krajowy Rejestr Zadłużonych.
  3. Sąd rozpatruje wniosek i go odrzuca lub zatwierdza.
  4. Po zatwierdzeniu wniosku sąd wyznacza nadzorcę sądowego albo zarządcę majątku.
  5. Wraz z zarządcą sporządzasz spis wierzycieli oraz plan restrukturyzacyjny.
  6. Wierzyciele głosują nad treścią układu. Mogą wprowadzać modyfikacje do twojego planu restrukturyzacyjnego,
  7. Gdy wierzyciele przyjmą układ, zatwierdza go sąd.
  8. Wprowadzasz w życie postępowanie układu. Jeśli nie będziesz postępować zgodnie z nim, sąd może cofnąć zatwierdzenie restrukturyzacji i ponownie będzie ci grozić upadłość.
  9. Możesz wnioskować o zmianę układu, jeśli nie jesteś w stanie mu sprostać.

To postępowanie występuje w dwóch rodzajach. Przyśpieszone postępowanie układowe stosuje się dla dłużników we wstępnej fazie kryzysu. „Zwyczajne” postępowanie układowe przeprowadza się, jeśli wobec dłużnika prowadzonych jest więcej postępowań egzekucyjnych.

Na czym polega postępowanie sanacyjne?

Postępowanie sanacyjne, czyli sanacja, polega na odsunięciu dłużnika od zarządzania firmą i przekazania tej władzy zarządcy. Ten rodzaj restrukturyzacji pozwala na zmianę struktur firmy i wprowadzanie zmian takich jak np. redukcja zatrudnienia.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Rejestracja CEIDG – wznowienie działalności gospodarczej 

0
ceidg wznowienie działalności

Nie tylko rozpoczęcie firmy wymaga od nas rejestracji w CEIDG. Wznowienie działalności gospodarczej w niektórych przypadkach również wymaga wniosku do tej instytucji. Kiedy trzeba, a kiedy nie trzeba wnioskować o odwieszenie działalności gospodarczej?

Wznowić biznes można w odrębnym wniosku o ponowne otworzenie firmy lub już w dzień jego zawieszenia. Jak wygląda wniosek do CEIDG o wznowienie działalności gospodarczej? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje.

Zawieszenie działalności gospodarczej

Przypomnijmy, że zawieszenie działalności gospodarczej oznacza przerwę w jej prowadzeniu. Firmę wpisaną do CEIDG można zawiesić pod warunkiem, że nie zatrudnia się pracowników.

CZYTAJ TAKŻE: Różnice między działalnością jednoosobową a spółką

W przypadku zawieszenia działalności firmy nie opłaca się składek na ZUS i podatku dochodowego. Nie trzeba też składać deklaracji ZUS ani VAT. Zawiesić działalność gospodarczą można na ile razy się chce, na dowolny czas, ale nie krótszy niż 30 dni.

CEIDG – wznowienie działalności

Jeśli już miną powody, które były przyczyną zawieszenia biznesu lub sytuacja na rynku się poprawiła, można wznowić działalność gospodarczą. W CEIDG wznowienie działalności możemy zgłosić w każdym momencie. Wraz ze wznowieniem działalności zostają przywrócone obowiązki, które firma ma wobec ZUS-u i skarbówki.

Tak jak wspomnieliśmy, działalność zostać odwieszona każdym momencie, nie wcześniej jednak niż 30 dni po zawieszeniu. To oznacza, że zawieszenie działalności musi trwać co najmniej 30 dni. Przed upływem tego czasu nie możesz wznowić działalności gospodarczej. 

W CEIDG wznowienie działalności możemy zgłosić przed upływem 30 dni, musimy jednak zaznaczyć we wniosku odpowiednio późniejszą datę, od której nasza firma zacznie znowu działać.

CZYTAJ TAKŻE: Jak otworzyć działalność gospodarczą przez Internet?

Przykładowo:

Pani Sylwia zawiesiła swoją działalność 1 kwietnia. 15 kwietnia jej sytuacja się zmieniła i chce wznowić działanie swojej firmy. Zalogowała się do CEIDG i uzupełnia wniosek 16 kwietnia. Może to zrobić już w tym momencie, chociaż nie upłynęło jeszcze 30 dni. Jednak najwcześniejsza data, jaką może wskazać ze wniosku, od której jej firma będzie znowu działać to 30 kwietnia. Od dnia złożenia wniosku będzie musiała więc odczekać dwa tygodnie, zanim jej działalność zostanie odwieszona.

Wniosek o wznowienie działalności gospodarczej CEIDG

Wznawiając działalność gospodarczą i składając wniosek w tej sprawie do CEIDG, można wybrać i podać datę wznowienia działalności gospodarczej. 

Datę tą można wskazać już na etapie składania wniosku o zawieszenie działalności. W takim wypadku działalność zostanie wznowiona automatycznie w terminie wskazanym przez przedsiębiorcę.

A co w sytuacji, w której w międzyczasie przedsiębiorca zmienieni zdanie i postanowi wznowić działalność gospodarczą w innym terminie, niż wskazywał to początkowo? Konieczne jest złożenie osobnego wniosku, w którym wskaże się inną datę wznowienia działalności gospodarczej.

CZYTAJ TAKŻE: Nierejestrowana działalność gospodarcza

Jeżeli we wniosku o zawieszenie działalności gospodarczej nie zostanie wskazana data jej wznowienia, to zawieszenie jest bezterminowe. To oznacza, że działalność pozostanie zawieszona tak długo, jak długo nie złożymy wniosku o wznowienie działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę.

Wzór wniosku CEIDG-1 służącego do wznowienia działalności gospodarczej.

CEIDG – wznowienie działalności online

Sprawę wniosku o wznowienie działalności gospodarczej można załatwić w urzędzie, listownie lub najwygodniej drogą elektroniczną. W CEIDG wznowienie działalności jest możliwe m.in. przez profil zaufany.

Informacja o wznowieniu działalności gospodarczej w CEIDG, niezależnie od tego, czy wynika z daty wpisanej we wniosku o zawieszenie, czy ze złożenia wniosku o wznowienie działalności gospodarczej, zostaje przekazana przez CEIDG do ZUS-u i urzędu skarbowego.

CZYTAJ TAKŻE: Zawieszenie działalności – wszystko, co musisz wiedzieć

Działalność gospodarcza po jej wznowieniu uruchomiona zostanie z danymi m.in. nazwą i zakresem biznesu, takimi, jakie były wpisane w CEIDG przed zawieszeniem.

Po wznowieniu zawieszonej działalności gospodarczej możesz ją ponownie zawiesić w dowolnym terminie. Przy ponownym zawieszeniu działalności gospodarczej obowiązują te same zasady, co przy pierwszym zawieszeniu.

Wznowienie działalności a ZUS – wszystko, co musisz wiedzieć

4
wznowienie działalności a zus

Wznowienie działalności jest bardzo proste. Wystarczy, że zaznaczysz odpowiednią opcję w formularzu CEIDG – tym samym, za pomocą którego założyłeś firmę. Tak jak przy zakładaniu firmy, ZUS zostanie o tym poinformowany automatycznie.

Czy Ty musisz dopełnić jakiś dodatkowych formalności? Tylko w niektórych przypadkach. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule. Dowiedz się:

  • Czy po wznowieniu działalności musisz zgłosić się do ubezpieczenia w ZUS?
  • Czy po wznowieniu działalności możesz skorzystać z Ulgi na start, preferencyjnych składek i Małego ZUS-u Plus?
  • Jakie składki zapłacisz, jeśli wznowisz działalność w trakcie miesiąca?
  • Czy musisz wysłać ZUA do ZUS po odwieszeniu działalności.

Jak wznowić działalność gospodarczą?

Jeśli zawiesiłeś swoją działalność na czas nieokreślony, żeby ją odwiesić, musisz złożyć wniosek do CEIDG. Jest to dokładnie ten sam wniosek, za pomocą założyłeś i zawiesiłeś firmę. 

Wniosek o zmianę danych znajdziesz tutaj. Natomiast jeśli szukasz instrukcji do niego, przeczytaj nasz artykuł Jak wypełnić wniosek CEIDG?

We wniosku wskażesz datę wznowienia działalności. Od tego dnia, Twoja firma ponownie będzie zarejestrowana, a Ciebie będą obejmować składki ZUS.

Druga opcja jest taka, że zawiesiłeś działalność na czas określony. Jeśli we wniosku o zawieszenie działalności podałeś datę jej wznowienia, nie musisz już nic robić. Wraz z tą datą, Twoja działalność zostanie automatycznie wznowiona. 

CZYTAJ TAKŻE: Jak nie płacić ZUS? 7 sposobów zgodnych z prawem

Wznowienie działalności gospodarczej a ZUS

Kiedy zawieszasz działalność przez CEIDG, odpowiednia informacja automatycznie trafia do ZUS-u. Gdy ją wznawiasz (lub kończy się określony we wcześniejszym wniosku okres zawieszenia), ZUS również zostaje o tym poinformowany. 

Po otrzymaniu takiej informacji, Zakład Ubezpieczeń Społecznych zgłasza Cię jako płatnika składek i zgłasza Cię do ubezpieczeń na zasadach sprzed zawieszenia.

Dokumenty, które sporządzi ZUS to:

  • ZUS ZFA – zgłoszenie Cię jako płatnika składek;
  • ZUS ZUA (zgłoszenie do składek społecznych) lub ZUS ZZA (zgłoszenie tylko do składki zdrowotnej). 

CZYTAJ TAKŻE: Mały ZUS i działalność gospodarcza na emeryturze

Kiedy samemu trzeba zgłosić się do ZUS po wznowieniu działalności?

Pamiętaj, że ZUS automatycznie zgłosi Cię do ubezpieczeń na takich zasadach, jakie dotyczyły Cię przez zawieszeniem działalności. Jeśli w tym czasie zmienił się Twój tytuł do ubezpieczeń, sam musisz to zgłosić. 

O jakich sytuacjach mowa? Chodzi o wszystkie przypadki, gdy zmienia się wysokość składek, które musisz opłacać. 

Jeżeli w trakcie zawieszenia działalności:

  • skończył się czas trwania Ulgi na start albo preferencyjnego ZUS-u;
  • pracowałeś umowę o pracę i z tego tytułu byłeś zgłoszony do ZUS-u przez pracodawcę;
  • nabyłeś prawo do emerytury;
  • z innego powodu zmienił się Twój tytuł do ubezpieczeń;

musisz samodzielnie zarejestrować się w ZUS-ie w ciągu 7 dni od odwieszenia działalności.  

CZYTAJ TAKŻE: Mały ZUS a praca dla byłego pracodawcy

Zgłoszenie do ZUS pracowników i współpracowników

Jeśli po odwieszeniu działalności zatrudniasz pracowników, musisz samodzielnie zgłosić ich do ZUS-u. Nawet jeśli są to ci sami pracownicy, którzy pracowali dla Ciebie przed zawieszeniem działalności. 

Musisz zgłosić ich w ciągu 7 dni od rozpoczęcia ich umów. Zrobisz to za pomocą formularza:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz pracownika lub współpracownika do składek społecznych (i zdrowotnej);
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz współpracownika tylko do ubezpieczenie zdrowotnego (np. zatrudniony na umowę zlecenie; student do 26. r.ż. albo osoba zatrudniona na umowę o dzieło, która dobrowolnie zgłasza się do ubezpieczenia zdrowotnego).

Zgłoszenie do ZUS rodziny

Samodzielnie musisz zwrócić się do ZUS-u również wtedy, gdy chcesz po wznowieniu działalności zgłosić do ubezpieczenia członków rodziny. Ich ZUS nie zgłosi automatycznie, nawet jeśli wcześniej byli ubezpieczeni z Twojego konta. 

Aby zgłosić do ubezpieczenia w ZUS członka rodziny, skorzystaj z formularza ZUS ZCNA.

Wznowienie działalności gospodarczej w połowie miesiąca a składki ZUS

Działalność gospodarczą możesz wznowić w dowolnym momencie, po upłynięciu przynajmniej 30 dni od jej zawieszenia. 

Jeśli zdecydujesz się ją wznowić w trakcie miesiąca, składki społeczne, które musisz zapłacić, będą proporcjonalnie niższe. Jednak składkę zdrowotną musisz zapłacić w całości.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działa ZUS? Za co tak naprawdę płacisz składki?

Wznowienie działalności a ZUS a prawo do Ulgi na start

Ulga na start pozwala przedsiębiorcom nie opłacać składek na ubezpieczenia społeczne na początku działania firmy. Korzystać z niej możesz przez pierwsze 6 miesięcy po rozpoczęciu działalności. 

Jeśli w czasie tych 6 miesięcy zawiesisz działalność, nie wydłuży to czasu, w którym możesz korzystać z ulgi. Jeśli więc po trzech miesiącach działania zawiesisz działalność na miesiąc, po jej odwieszeniu skorzystasz już tylko z dwóch miesięcy bez składek społecznych.

Przykładowo:

Adrian założył działalność gospodarczą 1 stycznia 2018 roku. 1 marca zdecydował się ją zawiesić na miesiąc. Po wznowieniu działalności gospodarczej będzie mógł korzystać z Ulgi na start jeszcze tylko przez dwa miesiące tj. do końca czerwca. 

CZYTAJ TAKŻE: Zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS

Inaczej wygląda sytuacja, gdy wznawiasz działalność po 5 latach (60 miesięcy) lub dłuższym czasie. W takiej sytuacji ponownie nabywasz prawo do skorzystania z Ulgi na start.

Przykładowo:

Justyna zawiesiła działalność w maju 2017 roku. W tym czasie nie wznawiała jej, pracując na umowę o pracę. W lipcu 2023 roku, po upływie ponad 6 lat, dokonuje wznowienia działalności. Po jej odwieszeniu Justyna przez pół roku nie musi opłacać składek na ubezpieczenia społeczne ZUS.

Uwaga! Ulga na start skończyła Ci się, podczas gdy Twoja działalność wciąż była zawieszona? Pamiętaj, by do 7 dni po odwieszeniu działalności zgłosić w ZUS nowy tytuł ubezpieczenia.

Wznowienie działalności gospodarczej a preferencyjne składki ZUS

Osoby, które dopiero rozpoczynają prowadzenie działalności, lub wracają do niej po 5 latach, mogą skorzystać z preferencyjnych składek ZUS. Z Małego ZUS-u możesz korzystać od razu po rozpoczęciu działalności lub po 6 miesiącach Ulgi na start.

Z preferencyjnych składek ZUS możesz korzystać przez 2 lata (24 miesiące).                                                                   

Zawieszenie działalności nie przedłuża czasu, w którym możesz korzystać z Małego ZUS-u. 

Jeśli zawiesiłeś swoją działalność przez 5 lat lub dłużej, po jej odwieszeniu ponownie nabędziesz prawo do korzystania z preferencyjnych składek. 

Uwaga! Prawo do preferencyjnych składek ZUS skończyło Ci się, podczas gdy Twoja działalność wciąż była zawieszona? Pamiętaj, by do 7 dni po odwieszeniu działalności zgłosić w ZUS nowy tytuł ubezpieczenia.

Mały ZUS Plus po wznowieniu działalności

Podczas gdy Ulga na start i preferencyjne składki są ułatwieniami dla nowych przedsiębiorców, Mały ZUS Plus jest przeznaczony dla małych firm. Skorzystać z niego mogą przedsiębiorcy, których przychody w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczyły 120 tysięcy złotych. 

Ulga ta trwa 36 miesięcy. W to wlicza się czas korzystania z preferencyjnych składek ZUS. Przedsiębiorcy mogą korzystać z ulgi raz na 5 lat. Uwaga jednak na różne interpretacje. Obecnie trwają spory przedsiębiorców z ZUS-em. Według środowiska przedsiębiorców prawo do ulgi ponownie powinno nabywać się po dwóch latach płacenia pełnych składek, podczas gdy według Zakładu Ubezpieczeń Społecznych należy płacić je przez trzy lata. 

Uwaga! Przedsiębiorcy, który korzystali z Małego ZUS-u Plus w 2023 roku, mogli przedłużyć czas korzystania z ulgi na 48 miesięcy.

Również w przeciwieństwie do Ulgi na start i preferencyjnych składek, Mały ZUS Plus pauzuje na czas zawieszenia działalności. Oznacza to, że gdy wznowisz działalność, możesz korzystać z niego przez tyle miesięcy, ile nie wyczerpałeś przed jej zawieszeniem.

Uwaga! Prawo do preferencyjnych składek ZUS skończyło Ci się, podczas gdy Twoja działalność wciąż była zawieszona? Pamiętaj, by do 7 dni po odwieszeniu działalności zgłosić w ZUS nowy tytuł ubezpieczenia.

Wyrobienie podpisu elektronicznego – najważniejsze informacje

0
wyrobienie podpisu elektronicznego

Czy można podpisać dokument elektroniczny tak, by zgodnie z prawem był on ważny, jak fizyczny dokument? Owszem, a pomoże w tym podpis elektroniczny, a dokładniej kwalifikowany podpis elektroniczny. Na czym polega wyrobienie podpisu elektronicznego?

Podpis elektroniczny to narzędzie wykorzystywane od wielu lat, jednak pandemia i praca zdalna sprawiły, że stał się wyjątkowo popularny i pożądany. Obecnie wyrobienie podpisu elektronicznego jest popularne zarówno wśród zarządzających dużymi firmami, jak i zwykłych obywateli. Czym jest, jakie są jego rodzaje i w jakich przypadkach możemy go użyć?

Czym jest podpis elektroniczny?

Podpis elektroniczny ma dość złożoną definicję i można wyróżnić różne jego rodzaje. Zanim zdecydujesz się na wyrobienie podpisu elektronicznego, warto je poznać.

    1. Jednym z rodzajów podpisu elektronicznego jest zwykły podpis elektroniczny, który jest niczym innym jak faksymile naszego odręcznego podpisu w wersji cyfrowej. Niestety nie posiada on żadnego zabezpieczenia ani weryfikacji.
    2.  Kolejny rodzaj to niekwalifikowany podpis elektroniczny, który wykorzystuje system szyfrowania, czyli algorytm, który w momencie złożenia podpisu elektronicznego generuje niepowtarzalny ciąg liczb potwierdzający, że dokument został podpisany przez osobę, która go użyła. Nie jest to jednak najwyższa forma bezpieczeństwa. Nie jest też tożsamy z podpisem odręcznym.
    3. Jedynym podpisem, który uznajemy za równorzędny z podpisem odręcznym, jest kwalifikowany podpis elektroniczny.

CZYTAJ TAKŻE: Podpis elektroniczny dla obcokrajowca. Jak go uzyskać?

Kwalifikowany podpis elektroniczny

Kwalifikowany podpis elektroniczny jest najbezpieczniejszym podpisem, według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE – w skrócie „eIDAS”. 

Na gruncie przywołanego aktu prawnego kwalifikowany podpis elektroniczny jest najbardziej rozwiniętą formą podpisu elektronicznego. Po wyrobieniu podpisu elektronicznego kwalifikowanego możesz nim podpisać każdy dokument. Poświadcza go specjalny certyfikat kwalifikowany, który umożliwia weryfikację osoby składającej podpis.

Wyrobienie podpisu elektronicznego kwalifikowanego

Podpis kwalifikowany jest narzędziem odpłatnym. Możesz je nabyć u kilku wskazanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji dostawców. Koszt uzyskania takiego podpisu uzależniony jest od wybranej firmy czy okresu ważności certyfikatu. Za roczny dostęp średnio należy zapłacić około 300 zł. 

CZYTAJ TAKŻE: Kwalifikowana pieczęć elektroniczna i podpis – zastosowania

Z czego się składa podpis elektroniczny?

Tym, co sprawia, że wspomniany podpis jest najbardziej wiarygodny i bezpieczny jest fakt, że firma wydająca kwalifikowany podpis elektroniczny musi zweryfikować tożsamość posiadacza podpisu za pomocą specjalnego systemu. Przy wyrobieniu podpisu elektronicznego kwalifikowanego otrzymamy zestaw składający się z:

  • karty certyfikacyjnej,
  • czytnika podpiętego do komputera za pomocą wejścia USB, do którego zbliżamy kartę (ewentualnie tokenu USB)
  • oprogramowania (które należy zainstalować na komputerze), a także indywidualnego kodu pin, który jest ostatnim etapem weryfikacyjnym.

Oprogramowanie i urządzenia niezbędne do złożenia kwalifikowanego podpisu elektronicznego mają za zadanie przede wszystkim dokładną identyfikację osoby składającej e-podpis. Minimalizują one ryzyko wykorzystania danych do składania podpisu przez osoby trzecie. 

CZYTAJ TAKŻE: Podpis zaufany – jak to działa?

Wyrobienie podpisu elektronicznego – dlaczego warto?

Przy wyrobieniu podpisu elektronicznego kwalifikowanego należy pamiętać, że jego złożenie z wykorzystaniem danych przyporządkowanych do innej osoby jest przestępstwem. Grozi za nie kara nawet do trzech lat pozbawienia wolności. 

Posiadanie podpisu elektronicznego, a zwłaszcza kwalifikowanego podpisu elektronicznego bez wątpienia niesie za sobą wiele korzyści i możliwości. Posiadając taki podpis, można w teorii podpisać dowolny dokument, który wymaga naszego odręcznego podpisu. Daje to dużą elastyczność szczególnie teraz, gdy praca zdalna zyskuje na popularności.

 W odróżnieniu od profilu zaufanego, za pomocą podpisu kwalifikowanego można załatwiać nie tylko sprawy urzędowe. Można też np. zawierać umowy na odległość, czy brać udział w aukcjach elektronicznych na platformach przetargowych.

Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.

Na czym polega prowadzenie działalności nierejestrowanej? Kiedy jest możliwe?

1
prowadzenie działalności nierejestrowanej

Wiele osób, które myśli o prowadzeniu własnego biznesu, obawia się założenia działalności gospodarczej, formalności z tym związanych, oraz że planowane dochody mogą okazać się niewystarczające na opłacenie podatków czy składek ZUS. Prowadzenie działalności gospodarczej jest tutaj dobrą alternatywą.

Strach przed składkami powstrzymuje cię przed spełnieniem marzenia o założeniu własnej firmy? Prowadzenie działalności nierejestrowanej to coś dla ciebie. Kto może prowadzić nieewidencjonowaną działalność gospodarczą i jakie warunki musi spełnić?

Co charakteryzuje niezarejestrowaną działalność gospodarczą?

Działalność nierejestrowaną odróżnia od regularnej działalności gospodarczej przede wszystkim brak konieczności rejestrowania jej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. 

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?

Prowadzenie działalności nierejestrowanej z pozoru przypomina prowadzenie tej regularnej. Niewątpliwie ma charakter zarobkowy i prowadzona jest we własnym imieniu. Jednak ze względu na niskie przychody działalnością gospodarczą nie jest. 

Prowadzenie działalności nierejestrowanej – limit przychodów

Podstawowe warunki, które muszą zostać spełnione, aby swoją drobną działalność zarobkową móc nazwać nieewidencjonowaną to przede wszystkim: 

  1. przychody w miesiącu nie większe niż 75% minimalnego wynagrodzenia, czyli 3181,50 zł od stycznia 2024 i 3225 zł od lipca 2024;
  2. niewykonywanie w ciągu ostatnich 60 miesięcy (5 lat) działalności gospodarczej. Jeśli posiadasz firmę, musi ona pozostawać przez ten czas w zawieszeniu. 

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana a praca na etacie

Kiedy niemożliwe jest prowadzenie nierejestrowanej działalności gospodarczej?

Czasami prowadzenie działalności nierejestrowanej jest niemożliwe. Takimi wyjątkami są działalności: 

  • potrzebujące zezwolenia lub koncesja, 
  • podlegające obowiązkowi wpisu do rejestru działalności regulowanej,
  • zdefiniowane w przepisach jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy – Prawo przedsiębiorców. 

Wtedy, niezależnie od wysokości osiąganych przychodów, wpis do CEIDG jest obligatoryjny.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ O DZIAŁALNOŚCI NIEREJESTROWANEJ:

  1. Działalność nierejestrowana a ubezpieczenie zdrowotne
  2. Działalność nierejestrowana – jakie usługi może objąć?
  3. Jaki PIT do rozliczenia działalności nierejestrowanej?
  4. Limit przychodów dla nierejestrowanej działalności gospodarczej w 2024 roku
  5. Działalność nierejestrowana – faktura. Wszystko co musisz wiedzieć

Prowadzenie niezarejestrowanej działalności gospodarczej.

Prowadzenie niezarejestrowanej działalności gospodarczej sprawia, że jesteśmy zwolnieni z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne oraz składki zdrowotnej. Dodatkowo uzyskane przez nas przychody nie podlegają opodatkowaniu. 

Uwaga! Działalność w ramach działalności nierejestrowanej będzie podlegać oskładkowaniu, jeśli będziemy wykonywać ją na podstawie umowy o świadczenie usług. W takim przypadku będzie ona traktowana jako umowa zlecenie i nasz kontrahent będzie zobowiązany, by opłacać składki za nas.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

Pomimo wielu uproszczeń i nikłego sformalizowania tego rodzaju działalności istnieją obowiązki, które jednak trzeba spełnić. Przede wszystkim należy prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży, która jest istotna do ustalania wartości sprzedaży i kontrolowania czy kwota miesięcznego przychodu mieści się w limicie. 

Jeżeli przekroczymy limit przychodu, niemożliwe jest dalsze prowadzenie działalności nierejestrowanej. Wówczas przedsiębiorca ma 7 dni na zarejestrowanie jej w CEDIG. 

Obowiązek, jaki należy spełnić wobec Urzędu Skarbowego to rozliczyć przychody z działalności nierejestrowej (po odliczeniu kosztów) w zeznaniu rocznym PIT-36 (jeśli takie zeznanie składamy).

Działalność nierejestrowana a faktury

Warto pamiętać, że w relacji z konsumentami prowadzący nieewidencjonowaną działalność gospodarczą ma takie same obowiązki jak przedsiębiorca, dlatego między innymi powinien:

  • wystawiać rachunek lub fakturę na żądanie kupującego;
  • przestrzegać praw konsumenckich;
  •  respektować prawo do zwrotu, odstąpienia od umowy, reklamacji czy naprawy.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana – PIT

Podsumowując, nawet pracując na etacie, możesz w wolnym czasie rozkręcać własny mały biznes. Nie ma zakazu prowadzenia działalności nierejestrowanej dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. 

Korzyścią płynącą z tej formy działalności jest też niewątpliwe, brak konieczności płacenia podatku VAT, ponieważ przychody z działalności nierejestrowej nie przekroczą 200 tys. zł w skali roku.

Przeczytaj więcej o działalności nierejestrowanej.

Jak wygląda wznowienie działalności gospodarczej?

0
wznowienie działalności gospodarczej

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, niezatrudniający pracowników ma możliwość zawieszenia swojej działalności. Pisaliśmy o tym, jak to zrobić. A jak wygląda wznowienie działalności gospodarczej?

Wiele osób decyduje się na zawieszenie działalności ze względu na brak konieczności opłacania w tym czasie składek ZUS i podatków dochodowych. Jak natomiast wygląda sytuacja, kiedy chcemy powrócić do prowadzenia swojej firmy i przerwać zawieszenie? Jak przebiega wznowienie działalności gospodarczej?

Wniosek o wznowienie działalności gospodarczej.

Czas, na jaki przedsiębiorca zdecydował się zawiesić swój biznes, ma znaczenie podczas jej wznawiania. Jeżeli przy składaniu wniosku o zawieszenie wskazał konkretną datę kończącą przerwę, firma rozpocznie ponowne funkcjonowanie dokładnie w tym dniu. W takiej sytuacji składanie wniosku o wznowienie działalności gospodarczej nie będzie konieczne.

CZYTAJ TAKŻE: Różnice między działalnością jednoosobową a spółką

Inaczej wygląda schemat działania, gdy działalność została zawieszona na czas nieokreślony. Działania musimy też podjąć, gdy chcemy zmienić datę wznowienia, która została zadeklarowana przy zawieszaniu. 

W obu przypadkach niezbędne będzie złożenie wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Po złożeniu wniosku informacja o ponownym starcie działalności gospodarczej  automatycznie trafia do Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Sposoby składania wniosku o wznowienie działalności gospodarczej.

Wspomniany wniosek o wznowienie działalności gospodarczej do CEIDG można złożyć na trzy sposoby:  

  • online przez Internet,
  • w dowolnym urzędzie miasta lub gminy,
  • wysłać wniosek pocztą tradycyjną.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wypełnić wniosek CEIDG?

Najwygodniejszym i najszybszym sposobem wydaje się załatwienie wszystkiego online. Po wejściu na stronę biznes.gov zaloguj się profilem zaufanym lub przez e-dowód. Jeśli to pierwsze logowanie, postępuj zgodnie z instrukcją na stronie. Następnie wystarczy kliknąć zakładkę „Zmień dane w CEIDG” i uzupełnić wniosek. 

Z tej samej strony możemy pobrać wniosek „CEIDG-1”, uzupełnić, podpisać i złożyć go osobiście w dowolnym urzędzie miasta lub gminy, ewentualnie wypełnić formularz pobrany na miejscu. Urzędnik pokwituje przyjęcie formularza i wprowadzi zmiany w CEIDG w ciągu jednego dnia.

Trzecim sposobem na wznowienie działalności gospodarczej, jest przesłanie podpisanego wniosku listem poleconym za pośrednictwem Poczty Polskiej. W tym przypadku jednak podpis pod wnioskiem musi zostać poświadczony przez notariusza. 

Co, jeśli wniosek został źle złożony? 

Jeżeli w składanym wniosku o wznowienie działalności gospodarczej pojawią się jakieś błędy lub nieprawidłowości, CEIDG ma obowiązek poinformować o tym przedsiębiorcę. W przypadku załatwiania sprawy online taka informacja pojawi się natychmiast w systemie. W innych przypadkach urząd również powinien niezwłocznie zawiadomić osobę składającą wniosek o błędach lub brakach w formularzu. Musi nas poinformować też o tym, że mamy 7 dni na uzupełnienie lub korektę.

CZYTAJ TAKŻE: Umorzenie zaległości podatkowej – jak napisać wniosek?

Działalność gospodarcza zostaje wznowiona najpóźniej następnego dnia roboczego po wpłynięciu wniosku do CEIDG. To oczywiście wiąże się z powrotem wszystkich obowiązków podatkowych wobec Urzędu Skarbowego i wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, które były wypełniane przed zawieszeniem działalności. 

Czas, w którym przedsiębiorca korzysta z preferencyjnych składek ZUS (ulga na start czy obniżona składaka przez 24 miesiące) również wlicza się w okres zawieszenia działalności. Dlatego należy również pamiętać o ewentualnych formalnościach dotyczących zmiany składki ZUS.

Jak zarobić pieniądze? 20 sposobów na zarabianie nie tylko w Internecie

0
jak zarobić pieniądze

Zastanawiasz się, jak zarobić pieniądze? Chcesz zwiększyć swój domowy budżet bez zmiany pracy? Poznaj 20 pomysłów na uzyskanie dodatkowego pomysłu, które nie wymagają inwestycji. Wykorzystaj to, co już masz i zarabiaj.

Zarabianie dodatkowych pieniędzy może być prostsze, niż się wydaje. Jest wiele możliwości dorobienia do etatowej pensji. Możesz działać w Internecie lub na żywo, w zależności od specyfiki zajęcia. Oto 20 sposobów na to, jak zarobić w Internecie.

Jak zarobić pieniądze? Dodatkowe zajęcia

Jeśli chcesz zacząć zarabiać większe pieniądze, oczywistym rozwiązaniem jest poszukanie dodatkowego zajęcia. Czy oznacza to jednak, że musisz się całkowicie przekwalifikować? To byłoby bardzo trudne. Dlatego prezentujemy prace, które możesz z powodzeniem wykonywać po minimalnym przeszkoleniu.

1. Tajemniczy klient

Tajemniczy klient sprawdza jakość obsługi w produktach i punktach usługowych. Zachowuje się jak normalny klient, ale po każdej wizycie w danym punkcie sporządza raport. Wśród najczęściej kontrolowanych przez tajemniczego klienta miejsc są hotele, restauracje, a nawet sklepy internetowe.

Często kontroluje się poziom obsługi klienta, a jedno badanie audytowe może trwać nawet 3-4 godziny. Ofert dla tajemniczych klientów można szukać na stronach z ogłoszeniami o pracę. To prosty sposób na to, jak zarabiać pieniądze, który nie wymaga dodatkowych kompetencji. Pamiętaj jednak, że z niskim poziomem trudności wiążą się niskie zarobki.

2. Wynajem pokoju w mieszkaniu

Jeśli bardzo brakuje ci gotówki, możesz pomyśleć o wynajęciu jednego pokoju w swoim mieszkaniu innej osobie. Choć wiąże się to z kilkoma niedogodnościami – jak np. konieczność korzystania ze wspólnej kuchni i łazienki, w ostatecznym rozrachunku może to być opłacalne. Jeśli nie przeszkadza ci mieszkania z obcymi, może być to sposób na to, by zarabiać duże pieniądze, szczególnie biorąc pod uwagę ceny wynajmu mieszkać i pokojów w ostatnich latach.

3. Korepetycje

Korepetycji możesz udzielać nawet wtedy, gdy nie jesteś nauczycielem. Jeśli masz umiejętność przekazywania wiedzy z jakiejś dziedziny, może to być świetna okazja do dorobienia. Korepetycje możesz dawać na różne sposoby. To dodatkowe zajęcie daje możliwość pracy online, ale możesz też wykonywać je z własnego domu, lub dojeżdżać do ucznia. Dopasuj system do swoich możliwości.

Udzielanie korepetycji to jeden ze sposobów zarabiania własnych pieniędzy, z których mogą skorzystać również osoby, które same się uczą. Mogą skorzystać z tego np. maturzyści, a nawet osoby, które nie skończyły jeszcze 18. roku życia.

4. Jak zarobić pieniądze? Zostać dostawcą lub kierowcą

Na rynku są dostępne platformy (np. Glovo, UberEats), które organizują dostawy jedzenia i innych zakupów. Można też zgłosić się do jednej z lokalnych firm kurierskich. Żeby zostać dostawcą nie trzeba mieć swojego samochodu. Wystarczy, że masz rower, dobre chęci, trochę krzepy i możesz pracować jako dostawca.

Co istotne, w wielu przypadkach możesz samodzielnie ustalać sobie grafik pracy. Jeśli masz do dyspozycji cały dzień, możesz jeździć więcej. Jeśli chcesz realizować dostawy tylko przez dwie godziny, to taki model też jest dostępny. To sposób na to, by zarobić trochę dodatkowych pieniędzy, ale jednocześnie czasochłonna praca, która nie przyniesie dużych zysków.

5. Praca w gastronomii

Praca w gastronomii niekoniecznie jest przeznaczona tylko dla młodzieży i studentów. Osoby, które chcą dorobić, mogą zdecydować się na tego rodzaju zajęcie np. w wybrane popołudnia albo weekendy. Elastyczność będzie tu jednak przewagą.

Warto pamiętać, że to ciężka praca, która zazwyczaj wymaga spędzania długiego czasu na nogach. Potrzebne są do niej również zdolności interpersonalne, jeśli poza pracą w kuchni regularnie będziemy mieli do czynienia z klientem.

6. Jak zarobić pieniądze? Fotografia lub video

Dorabiać można też jako fotograf lub operator kamery podczas rodzinnych uroczystości. Na początek możesz pomagać zaawansowanemu fotografowi czy operatorowi jako asystent. Z czasem możesz działać samodzielnie. To świetna możliwość zarabiania pieniędzy dla osób kreatywnych, które szybko nauczą się, jak wykonywać najlepsze ujęcia.

7. Wynajem prostego sprzętu

Niezłym sposobem na to, jak zarabiać pieniądze jest wynajmowanie prostych sprzętów, np. ogrodowych czy akcesoriów domowych. Jeśli mieszkasz w okolicy, w której sporo jest domków z ogrodem, ale ich właściciele nie mają garaży, może warto zastanowić się nad wynajmowaniem kosiarki czy nożyc do cięcia krzewów.

Wielu ogrodników amatorów chętnie samodzielnie zajmie się swoim ogródkiem. Nie mają jednak wiele miejsca na sprzęt. Jeśli wiec ty masz takie sprzęty wysokiej jakości i masz je gdzie przechowywać, możesz spróbować z wynajmem. I wcale nie trzeba do tego prowadzić działalności gospodarczej.

8. Sprzątanie

Nie ma co kryć, że sprzątanie może być bardzo dobrym sposobem na zdobycie dodatkowej gotówki. Nietrudno znaleźć osoby, które chętnie oddelegują to nieprzyjemne zajęcie, czyli zlecą je innym. I tutaj świetnie odnajdzie się osoba lubiąca sprzątać. To sposób na to, by szybko zarobić, bo pieniądze możesz otrzymać zaraz po wykonanym zadaniu.

9. Call center

Jeśli chcesz dorobić, możesz spróbować swoich sił w call center. I nie chodzi tutaj tylko o sprzedawanie przez telefon, ale także udzielanie odpowiedzi na pytania klientów. Praca „na słuchawce” może być też pracą zdalną, jako że coraz więcej biur call center zaczyna działać wyłącznie online.

10. Jak zarobić pieniądze? Opieka nad dziećmi lub osobami starszymi

Dorabiać można też, opiekując się dziećmi lub osobami starszymi. W tym pierwszym przypadku może to być opieka kilka godzin w tygodniu albo jednorazowo, gdy rodzice dziecka chcą np. wyjść gdzieś razem wieczorem.

Praca przy osobach starszych może być bardziej wymagająca, ale też można ustalić sobie grafik, w którym określimy dokładne godziny zajmowania się starszą osobą.

11. Statystowanie w filmach i reklamach

Innym sposobem na dorobienie jest statystowanie w filmach i reklamach. Wystarczy zostawić swoje dane i zdjęcie w agencji statystów i czekać na telefon. Poszukiwane są różne osoby, dlatego im bardziej charakterystyczni jesteśmy, tym większa szansa na angaż. Stawka dla statysty to ok. 100 zł, a dla epizodysty ok. 500 zł.

12. Wykonywanie domowych pierogów lub ciast

Są takie osoby, które dorabiają wykonywaniem domowych pierogów lub ciast. Swoje usługi reklamują na lokalnych stronach w social mediach. Prócz pierogów mogą to być też inne wyroby garmażeryjne, takie jak naleśniki, krokiety itd. Ciasta można poszerzyć z czasem o torty okolicznościowe.

13. Animator imprez

Sporym zainteresowaniem cieszą się usługi animatora podczas imprez. Można to potraktować jako pracę dorywczą. Wszystko dlatego, że imprezy okolicznościowe odbywają się zwykle w weekendy.

Jak zarobić dodatkowe pieniądze online?

Jeśli po całym dniu pracy jesteś zmęczony i powtórne wychodzenie z domu to ostatnia rzecz, na którą masz ochotę, ale wziąć chcesz zdobyć większe pieniądze, skorzystaj z możliwości zarabiania online. W dzisiejszych czasach takich opcji masz mnóstwo. Prezentujemy niektóre z nich.

14. Prowadzenie sklepu internetowego

Innym pomysłem może być sprzedaż produktów w sklepie internetowym. Można założyć własną stronę internetową z produktami do sprzedaży. Można też skorzystać z markeplace’ów – platform, takich jak Allegro czy Amazon, które dają możliwość zaprezentowania oferty ogromnej liczbie klientów.

Platformy takie mają gotowe systemy pozwalające na łatwe wysyłki produktów. Platformy takie jak np. Vinted umożliwiają sprzedaż używanych ubrań czy innych gadżetów.

15. Jak zarobić pieniądze? Wykorzystaj social media

Prowadzenie profili social media też może być sposobem na dodatkowy zarobek. Warto jednak wiedzieć, że jeśli na co dzień pracujemy na etacie, może nam być trudno pogodzić ten pomysł z codziennymi zajęciami. Wszystko dlatego, że może być potrzeba opublikowania konkretnego posta w określonej chwili, a wtedy możesz być zajęty pracą etatową.

16. Zarabiaj na programach partnerskich dzięki prowadzeniu bloga

Może to zabrzmieć nieprawdopodobnie, ale prowadzenie bloga wciąż może być bardzo opłacalnym zajęciem. Możliwości zarobkowania są tutaj spore. Mogą to być programy afiliacyjne, czyli takie, które polegają na polecaniu produktów i usług.

Gdy zbudujemy spore zasięgi, będziemy mogli zdobywać partnerstwa komercyjne, czyli zarabiać na współpracy z konkretnymi markami. Warto pamiętać, że blogowanie to nie tylko domena bardzo młodych ludzi. Świetnie radzą sobie w tej branży także osoby w średnim wieku.

17. Copywriting

Copywriting to pisanie tekstów na zlecenie. Sporo osób traktuje to jako pracę dorywczą. To przygotowywanie wszelkiego rodzaju opisów produktowych, tekstów perswazyjnych na strony internetowe, przygotowywanie ofert i ulotek.

Jak zarobić pieniądze? Skup się na tym, co masz

Zdobycie większych pieniędzy to często kwestia przede wszystkim prawidłowego zarządzania tym, co już mamy. Swoimi możliwościami, czasem, budżetem. Zastanów się, czy jest możliwość, by w twojej kieszeni zostawało więcej środków bez podejmowania się drugiego, całkowicie nowego zajęcia.

18. Poproś o podwyżkę

Jeden z najprostszych sposobów na to, by zarabiać więcej, to  zwyczajne poproszenie o podwyżkę. Przygotuj listę dobrych argumentów, które mogą pomóc ci w otrzymaniu lepszej pensji. Warto przypomnieć sobie wszystkie udane projekty, czy dodatkowe wdrożenia, które udało się zrealizować.

19. Dodatkowa praca po godzinach

Żeby zarabiać więcej, nie trzeba wcale zmieniać pracy. Jeśli masz taką możliwość, możesz poprosić obecnego pracodawcą o dodatkowe zadania, poprowadzenie nowych projektów albo wsparcie innego działu twojej firmy.

Oczywiście taka strategia może się sprawdzić tylko wtedy, gdy istnieje prawdopodobieństwo, że otrzymasz dodatkowe zlecenia. Wszystko dlatego, gdy przekonasz przełożonych, że chcesz pracować dużo więcej, niż wynika to z etatu.

Powiedz wprost, że zależy ci na zdobyciu dodatkowych pieniędzy, dlatego proponujesz swój czas i umiejętności do realizacji kolejnych zadań. Ryzyko jest takie, że pracodawca „dołoży” ci takie zadania do twoich podstawowych obowiązków.

20. Wydawanie mniej

Ostatni ze sposobów nie dotyczy może literalnie dorabiania, ale więcej pieniędzy w portfelu możemy mieć, rezygnując z konkretnych wydatków. Po prostu wydawaj mniej.

Niezależnie od tego, jaki sposób dorabiania wybierzesz, pamiętaj, że dla komfortu psychicznego dobrze jest odpocząć, więc rozważ, czy warto zbyt dużo pracować, a potem nie mieć siły na podstawowe źródło zarobkowania.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Czym jest numer REGON? Jak go uzyskać? Jak działa rejestr REGON? REGON a NIP

0
regon

REGON jest obowiązkowy dla każdej firmy. Czasami nadawany jest automatycznie, a czasami trzeba o niego wnioskować. Jak sprawdzić, jak jest w twoim przypadku? Sprawdź, jak zdobyć numer REGON.

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, musisz mieć numer REGON. Co zrobić, gdy go nie masz? Czym różni się od numeru NIP? Czym jest rejestr REGON? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania i nie tylko.

Czym jest REGON?

Nazwa REGON odnosi się zarówno do Rejestru Gospodarki Narodowej, jak i numeru identyfikacyjnego, który nadawany jest podmiotowi w tym rejestrze. Pełna jego nazwa to Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej. Baza REGON jest prowadzona przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Na potrzeby przedsiębiorcy najważniejszy jest numer REGON. To zazwyczaj 9-cyfrowy numer, używany przede wszystkim w statystyce publicznej. Obecnie nie jest tak często używany, jak przed rokiem 2009, pozostaje jednak obowiązkowy i będzie potrzebny do załatwiania niektórych spraw.

CZYTAJ TAKŻE: Dwie działalności gospodarcze

Jak wygląda numer identyfikacyjny REGON?

Zazwyczaj numer REGON ma 9 cyfr. Mają one określone znaczenie:

  • 2 pierwsze cyfry – są oznaczeniem województwa, w którym zarejestrowana jest dana działalność gospodarcza. Prefiks 04 oznacza zakony, kościoły i związki wyznaniowe. Prefiks 36 oznacza podmioty działające na terenie całego kraju;
  • 6 cyfr numeru seryjnego indywidualnego dla każdego przedsiębiorstwa;
  • 1 cyfra kontrolna.

Numer REGON wygląda więc w taki sposób:

regon 9-cyfrowy

Kiedy zaczął funkcjonować w 1966 roku, numer REGON składał się jedynie z 7 cyfr. W drugiej połowie lat 80., gdy rozszerzono go do obecnych 9, stare numery uzyskały prefiks w postaci dwóch zer – 00.

W określonych przypadkach nowe numery identyfikacyjne podmiotów gospodarki narodowej mogą mieć 14 cyfr. Kiedy tak się dzieje, omówimy w dalszej części artykułu.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wypełnić wniosek CEIDG?

Kto musi posiadać numer REGON?

Do rejestru REGON muszą być wpisane:

  • osoby prawne,
  • jednostki organizacyjne, które nie mają osobowości prawnej,
  • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w tym prowadzące indywidualne gospodarstwa rolne,
  • jednostki lokalne wyżej wymienionych podmiotów.

Do czego służy numer REGON?

Numer REGON obecnie używany jest przede wszystkim do celów statystycznych. GUS wykorzystuje go w celu zbierania rzetelnych danych dotyczących zakładanych firm – ich liczby, formy prawnej, branży, w jakiej działają itd.

Ten numer identyfikacyjny był bardziej wykorzystywany przed 2009 rokiem, kiedy obowiązkowo trzeba było go umieszczać na fakturach i wszelkich dokumentach do urzędu. Obecnie nie jest wykorzystywany w obrocie urzędowym, nie trzeba go umieszczać na pieczątkach.

CZYTAJ TAKŻE: Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z o.o.?

Wciąż są jednak sytuacje, w których przedsiębiorca będzie musiał wykorzystać numer REGON. Będzie on niezbędny do zarejestrowania znaku towarowego w Urzędzie Patentowym, a także do założenia firmowego konta bankowego.

Jak sprawdzić swój numer REGON?

Swój numer REGON możesz znaleźć w rejestrze REGON.

baza regon

Jeśli numer identyfikacyjny został nadany poprzez wpis do CEIDG, możesz go znaleźć przez wyszukiwarkę CEIDG. Jeśli został nadany przez wpis do KRS, możesz go znaleźć przez wyszukiwarkę KRS.

Skąd pobrać zaświadczenie REGON?

Zaświadczenie o numerze REGON nie jest ci potrzebne. Wystarczy wydrukować informację o wpisie do rejestru REGON ze strony internetowej GUS. Jeśli jednak chcesz takie zaświadczenie posiadać, możesz we właściwym dla ciebie urzędzie statystycznym złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia.

Wzór podania o wydanie zaświadczenia o numerze REGON

Czy numer REGON jest obowiązkowy?

Numer REGON jest obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców poza osobami fizycznymi w zakresie prowadzonej działalności oświatowej obejmującej:

  • prowadzenie przedszkola,
  • szkoły,
  • placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 2 ustawy o systemie oświaty.

Należy go posiadać niezależnie od formy prowadzonej działalności gospodarczej. Jedyne różnice polegają na formalnościach związanych ze wpisem do rejestru. W większości przypadków REGON nadawany jest automatycznie, jednak w przypadku np. spółki cywilnej należy o niego wnioskować oddzielnie.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza działalność gospodarcza

Kto ma 14-cyfrowy REGON?

Wcześniej wspominaliśmy, że w niektórych przypadkach przedsiębiorstwa uzyskują REGON 14-cyfrowy. Dotyczy to jednostek organizacyjnych, które mają oddziały na terenie różnych województw. Tutaj:

  • 9 pierwszych cyfr to numer REGON przedsiębiorstwa, które utworzyło oddział;
  • 4 kolejne cyfry to numer porządkowy jednostki lokalnej;
  • 1 ostatnia cyfra to cyfra kontrolna.

regon 14-cyfrowy

Automatyczne nadanie numeru REGON

Nadanie numeru REGON jest automatyczne w dwóch przypadkach:

  1. osobom fizycznym będącym przedsiębiorcami, które zarejestrowały swoją firmę w CEIDG. W tym przypadku, przy składaniu wniosku CEIDG automatycznie dane przesyłane są do GUS-u, który nadaje firmie REGON;
  2. firmom wpisanym do KRS. Podobnie jak w pierwszym przypadku, podczas wpisu do KRS ta instytucja przesyła dane do GUS-u.

W obu tych przypadkach zostaniesz poinformowany o tym, że Główny Urząd Statystyczny przydzielił ci numer identyfikacyjny w Rejestrze Gospodarki Narodowej. Czas oczekiwania może być dłuższy w przypadku firm wpisywanych do KRS.

CZYTAJ TAKŻE: Jak otworzyć działalność gospodarczą przez Internet?

REGON nie jest nadawany automatycznie jednostkom, których nie dotyczy wpis do CEIDG ani KRS.

Jak uzyskać numer REGON?

Jeżeli nie dotyczy cię wpis ani do CEIDG, ani do KRS, oczywiście nie miałeś też jak uzyskać wpisu do Rejestru Gospodarki Krajowej. Jak wówczas uzyskać numer REGON? Aby to zrobić, musisz złożyć jeden z dwóch wniosków o wpis do rejestru:

1. REG-OP – dotyczy osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych, które nie posiadają osobowości prawnej. Należy do niego dołączyć:

  • kopię umowy spółki;
  • oryginał informacji o wspólnikach na formularzu RG-SC;
  • załącznik RG-RD, jeśli spółka ma więcej niż 9 kodów PKD;
  • oryginał pełnomocnictwa lub uwierzytelnioną kopię (jeśli spółka z niego korzysta).

Wzór RG-OP

2. REG-OF – dotyczy przede wszystkim rolników – osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą niepodlegającą wpisowi do KRS.

Wzór RG-OF

Po uzupełnieniu wzoru odpowiedniego wniosku, złóż go w urzędzie statystycznym odpowiednim dla twojego miejsca zamieszkania. Na wpis do rejestru możesz oczekiwać do kilku dni.

Dlaczego moja działalność gospodarcza nie ma numeru REGON?

Jeśli numer REGON nie został ci automatycznie przypisany, dotyczy cię jedna z sytuacji omawianych powyżej. Złóż wniosek REG-OP lub REG-OF zgodnie z przedstawioną instrukcją.

Czy REGON i NIP to to samo?

REGON i NIP to dwa różne numery identyfikacyjne, konieczne do rozpoczęcia prowadzenia działalności. Nie są tym samym i nie można ich mylić. To, czym jest REGON i jak wygląda, omówiliśmy już szeroko w tym artykule. A czym jest NIP?

NIP jest to numer identyfikacji podatkowej, który służy do identyfikacji podatników w Polsce. Ma 10 cyfr i nadaje go naczelnik urzędu skarbowego. Jest znacznie częściej czynnie wykorzystywany przez przedsiębiorców niż numer REGON.

Chcesz dowiedzieć się więcej o NIP? Przeczytaj także:

Czy wydanie nr REGON jest płatne?

Wydanie numeru REGON zawsze jest bezpłatne, niezależnie od tego, jaka jest forma naszej działalności. Jedyna możliwa opłata wiąże się ze skorzystaniem z pełnomocnika i wynosi 17 złotych.

Rejestr REGON

Sprawdzanie numeru REGON odbywa się przez stronę GUS-u. Po wprowadzeniu tam numeru NIP, REGON lub KRS, możemy uzyskać poniższe informacje:

1) nazwa i adres siedziby firmy, a w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą – również nazwisko i imiona, miejsce zamieszkania i PESEL;

2) NIP oraz informacje o jego unieważnieniu lub uchyleniu;

2a) numery identyfikacyjne wspólników spółki cywilnej, nazwisko i imiona albo firma wspólników spółki cywilnej wraz z numerem PESEL osoby fizycznej prowadzącej działalność, o ile taki posiada;

3) forma prawna i forma własności;

4) wykonywana działalność, w tym rodzaj przeważającej działalności;

5) daty: powstania podmiotu, rozpoczęcia działalności, zawieszenia i wznowienia działalności, wpisu do ewidencji lub rejestru, orzeczenia o ogłoszeniu upadłości, zakończenia postępowania upadłościowego, zakończenia działalności albo trwałego zakończenia działalności w przypadku osób fizycznych wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zgonu albo znalezienia zwłok osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, skreślenia z ewidencji lub rejestru, wpisu oraz skreślenia z rejestru podmiotów;

6) nazwa organu rejestrowego lub ewidencyjnego, nazwa rejestru (ewidencji) i nadany przez ten organ numer;

7) przewidywana liczba pracujących;

8) powierzchnia ogólna i użytków rolnych, w przypadku gospodarstw rolniczych;

9) o ich jednostkach lokalnych w zakresie informacji określonych w pkt 1 i 4-8;

10) numer telefonu i faksu siedziby, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej, o ile podmiot je posiada i poda do rejestru podmiotów.

CZYTAJ TAKŻE: Brak NIP na fakturze – jakie konsekwencje?

Jak widać, rejestr REGON pozwala nam wiele dowiedzieć się o sprawdzanej firmie. Taka obecnie jest jego funkcja – nam pozwala uzyskiwać informacje, a GUS-owi – prowadzić badania statystyczne. Tylko w nielicznych przypadkach przedsiębiorca rzeczywiście korzysta z tego numeru identyfikacyjnego. Nie zmienia to faktu, że numer REGON jest obowiązkowy, a więc sprawdź, czy go masz lub jak go uzyskać.

Franczyza Żabka – jak zostać franczyzobiorcą Żabki?

0

Franczyza Żabka jest jednym z popularniejszych sposobów na biznes. Co zrobić, by prowadzić sklep pod szyldem Żabki? Jakie wymagania trzeba spełnić? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź.

Franczyza Żabki co roku zwiększa liczbę sklepów. To lider segmentu convience, czyli formatu sklepu zlokalizowanego blisko miejsca zamieszkania lub pracy klienta. To sklep niewielkich rozmiarów gdzie można kupić podstawowe produkty żywnościowe, a także skorzystać z wybranych drobnych usług (np. odebrać paczkę).

Jak działa franczyza Żabki?

Model biznesowy Żabki polega na rozwijaniu sieci we franczyzie. W największym uproszczeniu osoba zainteresowana współpracą z siecią otrzymuje do zarządzania w pełni wyposażony i umeblowany sklep. Franczyza Żabki sprawia, że przedsiębiorca nie musi inwestować w wystrój, czy zatowarowanie sklepu. Zamiast tego zobowiązana jest do efektywnego zarządzania sklepem. Musi też wnieść wkład własny w wysokości 5 tys. złotych.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działa franczyza?

Co to jest franczyza?

Jak już wspomnieliśmy, Żabka rozwija się tylko dzięki franczyzie. Franczyza jest porozumieniem o współpracy między dwoma przedsiębiorcami. Właściciel marki, w tym przypadku Żabka, przekazuje franczyzobiorcy do prowadzenia sklep. Franczyzobiorca ma prawo posługiwać się nazwą i znakiem towarowym, a także wykorzystywać know-how. W przypadku Żabki franczyzobiorca otrzyma również w pełni zatowarowany sklep oraz wsparcie marketingowe ze strony sieci.

W zamian za to płaci właścicielowi marki stałe opłaty.

Cały proces zaczyna się od pozytywnego przejścia rekrutacji i szkolenia. Dopiero po nim podpisywana jest umowa prowadzenia sklepu.

Pomysł na biznes. Kto może otworzyć sklep sieci Żabka?

Do franczyzy Żabki może dołączyć każda osoba, która ma predyspozycje do pracy w handlu i jest przedsiębiorcza. Dodatkowo powinna też mieć duże umiejętności interpersonalne. Po przesłaniu zgłoszenia rekrutacyjnego kandydat odbywa dwa spotkania.

CZYTAJ TAKŻE: Jak znaleźć pomysł na biznes?

Pierwsze z nich obejmuje zapoznanie się z franczyzodawcą, podczas drugiego omawiane są szczegółowe zasady współpracy. Kandydat musi być wiarygodny finansowo. Sprawdzany jest np. jego rating w Biurze Informacji Kredytowej. Jeśli ten etap przejdzie pozytywnie, zostaje skierowany na szkolenie przed otwarciem sklepu.

Franczyza Żabki – szkolenia

Szkolenie odbywa się w tzw. sklepie trenerskim. Jest on zlokalizowany blisko miejsca zamieszkania kandydata. To szkolenie jest w całości praktyczne i trwa ok. dwóch tygodni. Podczas szkolenia kandydat na franczyzobiorcę uczy się prowadzenia finansów sklepu, tego, jak działają poszczególne narzędzia wykorzystywane w Żabce.

Franczyza Żabka a formalności

Żeby prowadzić sklep Żabki, trzeba prowadzić działalność gospodarczą. Po podpisaniu umowy, franczyzobiorca otrzymuje do prowadzenia wybrany sklep. Franczyzobiorca musi dysponować wkładem własnym, który pozwoli pokryć koszty w pierwszym miesiącu prowadzenia sklepu.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysły na biznes 2023 – lista 10 pomysłów

Chodzi tu przede wszystkim o zakup kasy fiskalnej, a także lokalnych produktów, które nie są dostarczane z magazynu centralnego. Dodatkową zaletą jest to, że cały proces od momentu zgłoszenia do przejęcia sklepu zajmuje niewiele czasu.

Co dostaje franczyzobiorca? Do dyspozycji dostaje wyposażony i zatowarowany sklep. Żabka wspiera też marketingowo i realizuje dostawy.

Ile trzeba mieć pieniędzy, żeby otworzyć Żabkę?

Żeby móc dołączyć do franczyzy Żabki należy pokryć wkład własny, który wynosi 5 tysięcy złotych. Te środki zostaną przeznaczone na zakup kasy fiskalnej oraz opłaty związane ze zdobyciem koncesji.

Franczyza Żabka – zarobki

Nowi franczyzobiorcy dostają też gwarancje miesięcznego przychodu w pierwszym roku działalności. W 2023 roku jest to 22 tys. złotych (stan na kwiecień).

CZYTAJ TAKŻE: Biznes z małym wkładem finansowym – 9 pomysłów

Jak wygląda proces rekrutacji na stanowisko franczyzobiorcy?

Aby otworzyć własny lokal Żabki, potencjalny franczyzobiorca musi przejść przez pięć kroków wyszczególnionych przez franczyzę. Są to:

  1. Wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie. Podajemy w nim: imię, nazwisko, e-mail, telefon i miasto.
  2. Kontakt z przedstawicielem Żabki. Przedstawi on nam ofertę, a także zweryfikuje naszą historię kredytową.
  3. Spotkanie z managerem ds. sprzedaży i omówienie zasad współpracy w ramach franczyzy.
  4. Szkolenia praktyczne i teoretyczne, zakończone egzaminem, a także dokończenie formalności.
  5. Otwarcie własnego biznesu. Na tym etapie dostaniesz klucze do sklepu, wyposażonego już w towar.

Ryzyko prowadzenia Żabki

Choć Żabka to rozpoznawalna marka, która daje możliwość obsługiwania dużej rzeszy klientów, nie można zapominać o tym, że prowadzenie sklepu we franczyzie nie zwalnia z odpowiedzialności za wynik finansowy. I właśnie dlatego wymaga to całkowitego zaangażowania właściciela.

To on odpowiada za pracowników, za ewentualne niezgodności. Jeśli biznes nie pójdzie po myśli franczyzobiorcy, to może on na koniec zostać z długami.

Warunkiem umowy franczyzowej Żabki jest również obowiązek przestrzegania wszystkich zasad sieci. Choćby ten dotyczący otwierania sklepu w każdy dzień miesiąca, a nawet w niehandlowe niedziele. W dzień powszedni Żabki czynne są od 6 do 23. Sklepy mogą nie pracować jedynie 25 grudnia i w Niedzielę Wielkanocną.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Często zadawane pytania – franczyza Żabka

Ile kosztuje Franczyza Żabka?

Aby zostać franczyzobiorcą Żabki, trzeba wnieść wkład własny w wysokości 5 tysięcy złotych. Pozostałe koszty związane z otwarciem sklepu ponosi franczyzodawca.

Ile zarabia jedna Żabka?

Żabka jako franczyza gwarantuje ajentom 20 tysięcy przychodu w pierwszym roku. Natomiast według podawanych przez franczyzę danych, zdecydowana większość franczyzobiorców osiąga przychód na poziomie nawet 22 tysięcy złotych.

Kto może otworzyć Żabkę?

Żabkę może otworzyć każdy przedsiębiorca, który nie miał w przeszłości brak problemów z prawem oraz nie zalega z podatkami czy kredytami.

Czy na franczyzę można dostać dofinansowanie?

Zazwyczaj na franczyzę nie można dostać dofinansowania. Na stronie swojego lokalnego Urzędu Pracy możesz sprawdzić, kto wyłączony jest z możliwości otrzymania dotacji.

Kto płaci za prąd w Żabce?

Za prąd w sklepach Żabka płaci franczyzodawca, czyli sieć Żabka.

Czym jest miejsce powstawania kosztów w firmie? Do czego służy MPK i w jaki sposób wyznaczamy centrum kosztów?

0
miejsce powstawania kosztów

Miejsce powstawania kosztów to ważne określenie, które dla laika może być mylące. Pozwala ono planować i kontrolować wydatki. Dowiedz się wszystkiego, co musisz na ten temat wiedzieć.

Centrum kosztów to miejsce w firmie, które odpowiada za kontrolę wydatków konkretnych działów. Gdzie jest miejsce powstawania kosztów? Jakie jest zadanie centrum kosztów? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje.

Czym jest miejsce powstawania kosztów?

Miejsce powstawania kosztów (MPK) czasem nazywa się centrum kosztów. Jako MPK w księgowości określamy nie fizyczne miejsce, a system w strukturze. MPK odpowiada za właściwe rozpoznanie wydatków i ich zaklasyfikowanie.

CZYTAJ TAKŻE: Koszty uzyskania przychodu – jak działa wrzucanie w koszty działalności?

Skuteczne działanie MPK pomaga planować budżet firmy, ale i rentowność konkretnych projektów. Wszystko dlatego, że to właśnie miejsce planowania kosztów przypisuje wydatki konkretnym zespołom projektowym.

Klasyfikowanie kosztów w ramach centrum kosztów może odbywać się na różnych poziomach szczegółowości. Na poziomie największej ogólności, konkretny koszt przypisywany jest do działu. W najbardziej szczegółowo prowadzonym podziale kosztów rozpisuje się wydatki dla konkretnych stanowisk w projekcie.

Co to jest centrum kosztów (MPK)?

Centrum kosztów analizuje wydatki firmy i „przypisuje” je do konkretnych działów lub projektów. W malutkich przedsiębiorstwach centrum kosztów występuje rzadko. Popularne jest w przypadku firm dużych, a prawie zawsze w firmach globalnych. Małe firmy mogą oczywiście stosować schematy wykorzystywane w centrum kosztów, choć formalnie się tak to nie nazywa.

Choć firma powstaje przede wszystkim, by osiągnąć zysk, to trudno jest go wygenerować, nie ponosząc kosztów. Transport towarów, wynagrodzenia, licencje, a także półprodukty. To tylko wybrane rodzaje wydatków, które ponoszą przedsiębiorcy.

CZYTAJ TAKŻE: Koszty prowadzenia działalności gospodarczej – co można do nich włączyć?

Dobra ewidencja i rozpoznanie kosztów pozwala też optymalizować biznes i poprawiać jego wynik finansowy. Skuteczność takiej optymalizacji może zależeć od tego, czy dobrze określimy miejsce powstawania kosztów w firmie. Chodzi o to, by wiedzieć, które działy lub projekty generują najwyższe koszty.

Określanie miejsca powstawania kosztów w firmie

W zależności od potrzeb przedsiębiorca może zdecydować o tym, że będzie utworzone jedno lub kilka centrów kosztów, za pomocą którego będziemy je ewidencjonować.

Dzięki określeniu miejsca powstawania kosztów można dokładnie kontrolować zasoby w firmie. Żeby jednak centrum kosztów spełniło swoje zadanie, firma musi mieć odpowiednio dużą skalę działania.

miejsce powstawania kosztów - określanie miejsca powstawania kosztów

W małej firmie dane mogą być błędne. Działalność centrum kosztów, mimo wyjątkowo skrupulatnego wyliczania wydatków, może nie pokazywać pełnego obrazu kosztów, chociażby ze względu to, że niektóre wydatki trudno przypisać do konkretnego projektu.

CZYTAJ TAKŻE: Koszt zatrudnienia pracownika – umowa zlecenie i umowa o dzieło

Może się też okazać, że osoba, która analizuje dane, może nimi manipulować, by ukryć prawdziwy obraz sytuacji finansowej. Nie bez znaczenia jest też to, że utrzymanie centrum kosztów sporo kosztuje. Chodzi bowiem nie tylko o konieczność zapewnienia właściwego oprogramowania, ale i wyszkolenie pracowników, którzy mają zająć się analizą danych.

Mimo to wiele firm tworzy miejsca powstawania kosztów, bo pozwala to dość dokładnie śledzić wydatki firmy. Dość skutecznie można dowiedzieć się o tym, które wydatki są niepotrzebne lub zbyt wysokie. Mało tego.

Centrum kosztów pozwala lepiej zarządzać finansami. Pozwala lepiej planować wydatki, a co za tym idzie także i inwestycje.

Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie – rodzaje kosztów

Mówiąc o zarządzaniu finansami w firmie, warto pamiętać o ich klasyfikacji.  Koszty możemy podzielić według:

  • struktury wewnętrznej;
  • miejsc powstawania;
  • okresu, którego dotyczą;
  • procesu produkcji;
  • sposobu odnoszenia kosztów na wytwarzane produkty;
  • związku z osiągniętymi przychodami;
  • stopnia zależności kosztów od rozmiarów produkcji.

Kontrola kosztów w firmie

Przegląd kosztów pomaga też utrzymać płynność finansową. Wszystko dzięki lepszej kontroli rachunków. Jak to działa? Gdy w firmie ustalony jest miesięczny budżet dla danego działu, czy projektu, to miejsce powstawania kosztów pozwala na bieżąco pilnować czy nie został on przekroczony. 

Kiedy wydatki okazują się niższe od tych założonych w budżecie, można szybko zareagować i dokonać korekty planu budżetowego. Gdy wydatki są zbyt wysokie, da się też błyskawicznie zmienić plan budżetowy i np. zmienić dostawców usług.

Często zadawane pytania – miejsce powstawania kosztów

Co to jest miejsce powstawania kosztów?

Miejsce powstania kosztów to część struktury firmy, w którym klasyfikuje się koszty i przyporządkowuje je do odpowiednich działów czy projektów.

Co to jest centrum kosztów?

Centrum kosztów to inne określenie na miejsce powstawania kosztów.

Czym są koszty?

Koszty to nakłady finansowe, które przedsiębiorca musi ponieść, aby osiągnąć lub zabezpieczyć przychód albo zabezpieczyć źródła przychodu. Ustawa o rachunkowości definiuje je jako uprawdopodobnione zmniejszenia w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych o wiarygodnie określonej wartości, w formie: zmniejszenia wartości aktywów, zwiększenia wartości zobowiązań i rezerw.

Jakie są rodzaje kosztów?

Możemy wyodrębnić różne rodzaje kosztów, w zależności od kryterium podziału. Wyróżniamy przede wszystkim koszty: proste i złożone; działalności podstawowej, działalności pomocniczej, ogólnego zarządu, sprzedaży i zakupu; bieżące i rozliczane w czasie; produkcji podstawowej i ogólne; bezpośrednie i pośrednie; uzyskania przychodów i niestanowiące kosztów uzyskania przychodów; stałe i zmienne.

Co to jest kontrola kosztów?

Kontrola kosztów to zarządzanie kosztami przedsiębiorstwa, najczęściej w celu ich zmniejszenia.

Co to jest OPK?

OPK to ośrodek powstawania kosztów.

Co to są koszty wydziałowe?

Koszty wydziałowe to to samo co koszty pośrednie. Są to koszty związane z produkcją, których nie da się bezpośrednio przypisać do podstawowej działalności. Przykładowo, są nimi naprawy czy konserwacja środków trwałych i wyposażenia wykonane na rzecz wydziału produkcyjnego.

Kiedy powstaje koszt?

Koszt powstaje w momencie jego zaksięgowania.

Co to jest klasyfikacja kosztów?

Klasyfikacja kosztów polega na dzieleniu ich na grupy w zależności od np. ich przeznaczenia.

Co zalicza się do kosztów produkcji?

Koszty produkcji to wszystkie koszty bezpośrednio związane z wytworzeniem danego produktu. Należą do nich np. koszty materiałów użytych do wyprodukowania go.

Jaka jest różnica między kosztem a wydatkiem?

Koszty są nakładami finansowymi, jakie ponosi przedsiębiorca w celu utrzymania lub zabezpieczenia przychodu i jego źródła. Wydatek to każdy nakład finansowy, niezależny od jego celu.

Co zaliczamy do kosztów ogólnych?

Koszty ogólne to przede wszystkim utrzymanie biur, budynków, magazynów, utrzymanie terenu, ochrona mienia, bezpieczeństwo i higiena pracy, szkolenia pracowników, koszty dotyczące podatków i opłat lokalnych.