Strona główna Blog Strona 94

Jak znaleźć pomysł na biznes?

0
jak znaleźć pomysł na biznes

Jak znaleźć pomysł na biznes? Czy mój pomysł na biznes jest dobry? Jak odpowiedzieć sobie na te pytania? Przeczytaj i sprawdź, na co musisz zwracać uwagę podczas poszukiwania rozwiązania dobrego dla ciebie.

Chcesz wiedzieć, jak znaleźć pomysł na biznes? Przede wszystkim zastanów się, w czym jesteś dobry. Poza tym musisz jednak rozważyć wiele innych czynników. Sprawdź, jak szukać pomysłu na biznes.

Jak znaleźć pomysł na biznes?

Pomysł na biznes rodzi się często z zainteresowania, pasji lub określonych umiejętności. Nie zawsze jednak zastanawiamy się, czy dany produkt lub usługa będzie potrzebna na rynku i czy klienci zechcą z nich skorzystać.

Czasem pomysł na biznes rodzi się niejako z przymusu. Jeśli tracisz pracę i decydujesz się założyć firmę, nie zastanawiasz się, na czym możesz zarabiać, tylko po prostu robisz to, co wcześniej jako przedsiębiorca. Może jednak zdarzyć się sytuacja, że zechcesz poszukać całkowicie czegoś innego. Jak do tego podejść? Jak szukać pomysłu na biznes?

Wyszukiwarka pomysłów na biznes

Nie ma się co oszukiwać. Dobrym sposobem szukania pomysłu na biznes jest wyszukiwarka Google. Po prostu wystarczy wpisać taką frazę, a w odpowiedzi otrzymamy mnóstwo spisów czy list pomysłów na biznes.

Innym sposobem jest oparcie pomysłu na biznes na swojej pasji. Każdy z nas ma coś, co lubi robić i chce to robić nawet wtedy, gdy nikt za to nie płaci. To podejście ma jednak podstawową wadę. Sporo czasu może nam zająć dopasowanie pasji do potrzeb biznesowych.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działa franczyza?

Biznes z pasji

Bo właśnie wspomniana pasja staje się często podstawowym elementem pomysłu biznesowego. Co jednak w przypadku, gdy tej pasji nie mamy? Gdy nie wiemy, co nas interesuje? Wtedy trzeba podejść do tematu z innej strony.

Warto zastanowić się wtedy nad tym, co potrafimy robić naprawdę dobrze, co wychodzi nam lepiej niż innym, czy mamy jakiś talent. Gdy zbierzemy to razem, otrzymamy zestaw, z którego możemy złożyć nasz pomysł na biznes. Wszystko dlatego, że łącząc umiejętności i talent łatwiej będzie znaleźć sposób na to, by rozwiązać konkretny problem potencjalnych klientów.

Biznes ma rozwiązywać problemy?

Szukając informacji o tym, jak znaleźć pomysł na biznes, możemy trafić na konieczność znalezienia sposobu na to, by rozwiązać problem klienta. Im problem do rozwiązania poważniejszy, tym szansa na zyski większa.

A zyski to przecież podstawa każdego biznesu. W biznesie chodzi o to, by rozwiązywać problem klienta. Wymyślając pomysł na biznes, musisz wpaść na to, w jaki sposób zarobić na rozwiązaniu tego problemu.

Pomysł na biznes – znajomi

Źródłem pomysłów biznesowych mogą być też inne osoby. Warto opowiedzieć znajomym o tym, że myślisz o uruchomieniu firmy, popytaj o problemy, które mogłaby rozwiązać Twoja firma.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na własny biznes w 2023 roku

Pomysł na biznes – inne firmy

Dobrym źródłem pomysłów biznesowych są…już istniejące i działające firmy. Jeśli interesujesz się biznesem, to sposób funkcjonowania innych firm może być początkiem dobrze prosperującego twojego biznesu.

Jak to możliwe? W każdej firmie da się wprowadzić ulepszenie, coś, co można zrobić bardziej efektywnie. Nawet proste biznesy da się prowadzić lepiej i w sposób bardziej zyskowny. Wykorzystaj doświadczenie innych przedsiębiorców, by zaproponować swoim klientom rozwiązania już na rynku obecne, ale oferowane inaczej.

To pokazuje też jeszcze jedną zasadę poszukiwania pomysłu biznesowego. Nie ma sensu wymyślać na nowo koła, nie musisz czekać, aż do głowy przyjdzie ci innowacyjny pomysł biznesowy. Wystarczy, że lekko zmodyfikujesz to, co już jest na rynku. Zdaj sobie sprawę z tego, że jeśli jakiegoś rozwiązania na rynku nie ma, to może jest tak, że nie ma na niego zapotrzebowania.

Nisza w biznesie

Niebezpieczne może się okazać też szukanie na siłę niszy biznesowej. Jeśli gdzieś nie ma konkurencji albo jest ona bardzo mała, to zwykle sygnał tego, że poważni gracze biznesowi w ogóle się nie zajęli tym biznesem, bo nie daje on możliwości wystarczających zysków.

Franczyza

Źródłem pomysłów na biznes może być franczyza. Franczyza to gotowy koncept biznesowy, z którego możemy korzystać w zamian za udział w zyskach lub comiesięczną opłatę ryczałtową. Właściciel franczyzy przekazuje schemat działania, procedury i procesy. W zamian za to oczekuje konieczności wpłaty określonej kwoty, np. za licencję, a także za wspólne reklamy.

Źródeł pomysłów na biznes jest sporo. Szukaj ich nieustannie i nie bój się zaryzykować. Najgorsze co możesz zrobić, to zbyt długo czekać ze startem biznesu.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Kredyt na firmę – jak się do niego przygotować

0
kredyt na firmę

Kredyt na firmę  to skuteczny sposób na pozyskanie finansowania. Zasady jego przyznawania są zwykle inne niż w przypadku kredytu na cele prywatne. Jak się przygotować do kredytu na firmę?

Jak działa kredyt firmowy?

Kredyt firmowy to oferta finansowania przeznaczona wyłącznie da przedsiębiorcy. Żeby z niego skorzystać trzeba mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą. Może się zdarzyć, że banki będą wymagały, by przedsiębiorca miał określony staż biznesowy. Inaczej mówiąc, jeśli zależy mu na kredycie firmowym, jego przedsiębiorstwo musi istnieć na rynku przez określony czas.

O kredyt firmowy mogą starać się przedsiębiorcy, którzy na rynku działają przynajmniej kilka miesięcy. Najczęściej minimalny wiek firmy dla otrzymania finansowania to 2 lata. Zdarza się jednak, że bank udzieli kredytu firmie, która istnieje krócej. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej czasami kredyt firmowy można wziąć po sześciu miesiącach prowadzenia działalności.

Kredyt firmowy często musi być związany na cele zbieżne z biznesem. Nie powinny być więc wykorzystywane do prywatnych zakupów przedsiębiorcy. Podstawową różnicą między kredytem na firmę, a firmę na osobę prywatną jest forma zabezpieczenia takiego kredytu.

Nie da się otrzymać kredytu na firmę, jeśli nie mamy zarejestrowanej działalności.

Rodzaje finansowania dla firm

Przedsiębiorcy mają możliwość wyboru spośród wielu produktów kredytowych. Wśród tych najpopularniejszych jest kredyt odnawialny w rachunku, kredyt inwestycyjny i kredyt obrotowy.

Kredyt obrotowy pozwala sfinansować bieżące wydatki. Zwykle spłaca się go do 3 lat od momentu uruchomienia. Kredyt odnawialny jest bardzo podobny do debetu. Korzystamy ze środków do osiągnięcia określonego limitu.

Przeznaczenie kredytu firmowego

Przeznaczenie zależy przede wszystkim od rodzaju kredytu. I tak, jeśli będzie to kredyt inwestycyjny, pieniądze muszą finansować inwestycje. Inwestycją może być np. zakup sprzętu. Kredyt obrotowy można przeznaczyć na bieżące działanie firmy. Może pomóc w utrzymaniu płynności finansowej.

Formalności – kredyt firmowy

Kredyt na firmę wymaga znacznie więcej formalności niż kredyt na osobę prywatną. Przedsiębiorca musi przedstawić w banku biznesplan, czy dokładny opis przedsięwzięcia biznesowego, które ma być sfinansowane kredytem. Zwykle trzeba będzie również dostarczyć do banku dokładne dane o sytuacji finansowej firmy. Dzięki temu analitycy bankowi są w stanie ocenić ryzyko biznesowe udzielonego kredytu.

Jak przygotować się do kredytu firmowego?

W przypadku każdego kredytu podstawą jest zdolność kredytowa. Przydaje się też dobra historia finansowa. Jeśli kredyt brany jest na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, to zgodę na to trzeba uzyskać od wszystkich członków zarządu.

Trzeba też będzie zebrać odpowiednie dokumenty. W przypadku jednoosobowej działalności będzie to potwierdzenie rejestracji firmy, w przypadku spółki będzie to wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego. Potrzebna będzie też dokumentacja przychodów i rozchodów.

Zdolność kredytowa przedsiębiorcy

Zdolność kredytowa przedsiębiorcy to możliwość spłaty zobowiązań kredytowych. Zależy od wysokości przychodów, ale przede wszystkim zysków. Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność, który chce wziąć kredyt firmowy, tak naprawdę będzie rozpatrywany przez analityków bankowych jako osoba prywatna i będzie badana jego zdolność kredytowa.

Warto więc utrzymywać dobrą kondycję prywatnych finansów. W ostateczności można też czasem rozwijać firmę, posiłkując się kredytem dla osób prywatnych. W takiej sytuacji najlepszy będzie kredyt na dowolny cel. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej zabezpieczeniem kredytu firmowego będzie również prywatny majątek. Należy więc do takich zobowiązań podchodzić z rezerwą.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Kredyt ze stałą stopą procentową. Jak działa?

0
kredyt ze stałą stopą

Kredyt ze stałą stopą procentową staje się coraz bardziej poszukiwanym produktem w okresie, gdy stopy procentowe rosną. Jak działa kredyt ze stałym oprocentowaniem i które banki go oferują.

Niskie stopy procentowe nie będą trwać wiecznie. Osoby, które zaciągają kredyt hipoteczny, mogą mieć spory problem ze spłatą, jeśli stopy znacząco wzrosną. I właśnie dlatego sporo osób interesuje sprawa kredytu ze stałą stopą procentową. Jak działa taki produkt?

Kredyt ze stałą stopą – jak działa?

Kredyt ze stałą stopą oprocentowania przede wszystkim kojarzy się z kredytem hipotecznym. Kredyt taki ma gwarancję niezmiennej wysokości raty niezależnie od tego, jak będą kształtować się stopy procentowe.

Banki operujące w Polce oferują kredyt ze stałą stopą procentową obowiązującą maksymalnie przez 5 lat. Gdy ten okres minie, proponuje się oprocentowanie zmienne albo nową ofertę stałego oprocentowania, zgodną z aktualnie obowiązującymi warunkami rynkowymi.

Kredyt ze stałym oprocentowaniem to taki kredyt, gdy wysokość raty po uwzględnieniu odsetek nie zmienia się przez określony czas. Kredyty ze stałym oprocentowaniem dotyczą głównie kredytów krótkoterminowych. W przypadku kredytów hipotecznych, stała stopa procentowa obowiązywać może przez 5 lat. Potem warunki umowy ulegają zmianie.

Kredyt ze stałą stopą a oprocentowanie zmienne

Oprocentowanie stałe jest stosowane znacznie rzadziej niż oprocentowanie zmienne. Zmienne zależne jest od aktualnie obowiązujących stopach procentowych. Te ustala regularnie Rada Polityki Pieniężnej.

Oprocentowanie składa się ze stawki WIBOR i marży banku. WIBOR zmienia się co kilka miesięcy, wpływając na wysokość oprocentowania. Przy kredycie ze stałym oprocentowaniem WIBOR w żaden sposób nie zmienia wysokości raty. Kredyt rozliczamy według stałej stopy bazowej.

Kredyt ze stałą stopą – ile kosztuje?

Gwarancja niezmienności raty kosztuje. Kredyt ze stałą stopą procentową jest zwykle droższy niż porównywalne zobowiązanie kredytowe ze zmienną stopą procentową. Oprocentowanie stanowi marża banku i stała stopa bazowa, która obowiązuje przez 5 lat. Wartość stopy bazowej określa się w dniu, w którym klientowi wydaje się formularz informacyjny.

CZYTAJ TAKŻE: Pozycjonowanie strony www. 10 rzeczy, o których musisz wiedzieć

Kredyt ze stałą stopą. Co się dzieje po 5 latach obowiązywania stałej stopy oprocentowania?

Gdy minie okres obowiązywania 5 lat stałego oprocentowania, kredyt będzie oprocentowany dalej według zmiennej stopy.

Jakie rozwiązanie bank proponuje po upływie 5 lat stałego oprocentowania? Możliwości są dwie. Pierwsza dotyczy rozliczania kredytu według zmiennej stopy procentowej. Druga to ponowne przeliczenie kredytu i zaproponowanie wysokości oprocentowania na nowym poziomie.

Takich zmian podczas trwania umowy kredytowej nie dotyczą zwykle żadne dodatkowe opłaty czy prowizje. To spora różnica w porównaniu z kredytami ze zmienną stopą. Tutaj każda zmiana zapisów umowy wiąże się z koniecznością zapłacenia dodatkowej opłaty.

Kredyt ze stałą stopą oprocentowania cechuje ryzyko niekorzystnej zmiany stopy. Jeśli stopy procentowe zostały obniżone, to kredytobiorca i tak musi spłacać zobowiązanie, które będzie znacznie droższe niż w przypadku zmiennej stopy.

W przypadku kredytu ze stałą stopą procentową bank może wskazać dodatkowe warunki, które trzeba spełnić, by go otrzymać. Może to być np. konieczność zakupu nieruchomości z rynku wtórnego albo też spłata wcześniej zaciągniętego kredytu. W tej drugiej opcji kredyt ze stałą stopą jest formą refinansowania dawnego zobowiązania.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Pierwsza składka ZUS

0
składka zus

Składka ZUS to coś, co zwykle mrozi krew w żyłach przedsiębiorcy. Przynajmniej tego początkującego. Jeśli nie wiesz, jak rozliczyć składkę ZUS, do kiedy ją zapłacić i na jakie konto to ten materiał jest dla ciebie.

Składki ZUS to dla początkującego przedsiębiorcy spore obciążenie. I to niezależnie od tego, czy jest to preferencyjna składka ZUS, czy taka w pełnej wysokości. Jeśli do tej pory nigdy samodzielnie nie rozliczało się składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, może się to wydawać trudnym zadaniem.

Gdzie wpłacić ZUS?

Niezależnie od tego, czy jako jednoosobowy przedsiębiorca opłacasz składki tylko za siebie, czy też za współpracowników i pracowników, zawsze składki płaci się jednym przelewem na indywidualny numer rachunku składkowego. Indywidualny numer rachunku pozwala w prosty sposób rozliczyć wpłaty na koncie ZUS.

Jak uzyskać indywidualny numer składkowy?

Indywidualny numer składkowy dostajemy z ZUS-u po założeniu konta płatnika składek. Konto można też sprawdzić w wyszukiwarce. Zawsze mamy też możliwość uzyskania informacji o numerze w dowolnej placówce ZUS.

Przelew do ZUS-u

Przelew do ZUS-u jest jedną z najprostszych płatności. W tytule przelewu nie trzeba podawać żadnych dodatkowych informacji. Nie trzeba wpisywać NIP czy PESEL-u. Mało tego. Nie jest potrzebna nawet informacja o okresie, którego dotyczy wpłata. Wystarczy kwota i nadawca.

Wszystkie rodzaje składek ZUS opłaca się jednym przelewem. Nie rozdzielamy płatności na ubezpieczenie społeczne, czy zdrowotne, a także inne. ZUS podzieli sobie te płatności samodzielnie.

Płatności na ZUS należy dokonywać przelewem. Mikroprzedsiębiorca, czyli przedsiębiorca, który zatrudnia mniej niż 10 osób, a generowane obroty są nie wyższe niż 2 mln euro, może opłacić składkę przekazem pocztowym.

CZYTAJ TAKŻE: Tabela składek ZUS 2022

Kiedy opłacić składki ZUS?

Termin ZUS nie jest jednakowy dla wszystkich. Jeśli przedsiębiorca opłaca składki tylko za siebie, to płatność reguluje do 10 dnia miesiąca. ZUS za pracowników opłaca się do 15 dnia miesiąca. Gdy dzień wymagalności składki wypada w dzień wolny, to trzeba ją zapłacić pierwszego dnia pracującego.

Potwierdzenie opłacenia składki ZUS

Jeśli składki opłacasz gotówką, to dniem zapłaty będzie data dokonania płatności. W przypadku przelewu będzie to data, kiedy pieniądze „wyszły” z konta bankowego.

CZYTAJ TAKŻE: Czy składki ZUS można opłacać gotówką na poczcie?

Nadpłata składek ZUS

Jeśli okaże się, że na koncie ZUS masz niedopłatę, to każda kolejna składka pokryje najpierw zaległość, a dopiero później bieżącą płatność. Jeśli na koncie ZUS będzie nadpłata i jest ona wyższa od kosztu monitu, to przedsiębiorca otrzyma informację z tym związaną.

W przypadku nadpłaty ZUS rozliczy ją przy okazji najbliższych składkach. Przedsiębiorca może też poprosić ZUS o zwrot nadpłaty. Wystarczy złożyć wniosek w tej sprawie. Nadpłata powinna trafić na konto przedsiębiorcy w ciągu 30 dni.

Opóźnienie w płatności składek ZUS

W przypadku opóźnienia w płatności składek można stracić dobrowolne ubezpieczenie chorobowe i będzie trzeba zapłacić odsetki. ZUS ma też prawo nałożenia dodatkowej opłaty, która może wynieść nawet 100 proc. niezapłaconych składek.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czy można poprosić członka rodziny o pomoc w firmie? ZUS osoby współpracującej

0
pomoc w firmie

Pomoc członka rodziny w firmie może być dobrym sposobem na odciążenie od obowiązków. W jaki sposób skorzystać z pomocy członka rodziny w firmie?

Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą może skorzystać z pomocy małżonka albo innego członka rodziny, który zamieszkuje z nim w jednym gospodarstwie domowym. Żeby jednak z takiej pomocy skorzystać w zgodzie z prawem, trzeba dochować kilku obowiązków. Chodzi tu przede wszystkim o rozliczenia z ZUS.

Pomoc w firmie. Członek rodziny pomagający w działalności, czyli osoba współpracująca

Członek rodziny, który pomaga w działalności, ma status tzw. osoby współpracującej. Osobą współpracującą może być małżonek, dzieci własne lub drugiego małżonka i przysposobione, rodzice, macocha i ojczym, którzy pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu działalności.

Osobami współpracujący zgodnie z przepisami ZUS nie będzie brat lub siostra. Niezależnie od tego, w jakiej formie członek rodziny pomaga nam w firmie, dla ZUS-u będzie uznany za osobę współpracującą.

Pomoc w firmie. ZUS osoby współpracującej

Status osoby współpracującej powoduje, że trzeba ją objąć ubezpieczeniem ZUS. Wysokość składek i forma rozliczeń zależy przede wszystkim od tego, w jaki sposób rozliczana jest osoba współpracująca. Jeśli będzie pomagała bezpłatnie lub odpłatnie na podstawy umowy o pracę, to składki ZUS będą rozliczane jak za przedsiębiorcę. W przypadku umowy zlecenie i umowę o dzieło składka będzie zależała od wysokości wynagrodzenia, a rozliczamy je tak jak z każdym innym zleceniobiorcą.

Pomoc w firmie a preferencyjny ZUS

Weźmy pod uwagę jeden z najczęściej występujących przypadków. Chodzi o sytuację, gdy małżonek pomaga w firmie i jest zatrudniony na umowę o pracę. Składki ZUS liczy się wtedy tak, jakby była to osoba prowadząca działalność gospodarczą.

Co jest jednak ważne, członek rodziny, który pomaga w biznesie, nie ma możliwości skorzystania z preferencyjnej składki ZUS. Jeśli wiec młody przedsiębiorca, „załapał” się na preferencyjną składkę, to jeśli pomaga mu małżonek, będzie trzeba za niego składki w pełnej wysokości.

Pomoc w firmie za darmo

Podobnie sytuacja wygląda, gdy małżonek chce pomagać nam w firmie bez wynagrodzenia. W takiej sytuacji trzeba będzie również zapłacić pełne składki ZUS za taką osobę. Dla działalności gospodarczej nie będzie to nieopodatkowany przychód.

Pomoc w firmie. Umowa zlecenie z małżonkiem

Małżonek może też pomagać w firmie, rozliczając się w formie umowy zlecenie. W takiej sytuacji wysokość składek ZUS liczona jest jak dla zwykłego zleceniobiorcy, czyli zależne są one od wysokości wynagrodzenia.

Pomoc w firmie. Osoba współpracująca a podatki

Jeśli osoba współpracująca otrzymuje wynagrodzenie (niezależnie z jakiego tytułu), to taka wypłata jest kosztem podatkowym dla działalności. Oznacza to, że trzeba będzie odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Pierwsza kampania w mediach społecznościowych. Jak ją przygotować?

0
kampania w mediach społecznościowych

Pierwsza kampania w mediach społecznościowych może być początkiem ciekawej przygody z reklamą internetową. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, w jaki sposób ją przygotować.

Kampania w mediach społecznościowych może być bardzo efektywna. Często jest bardziej opłacalna niż zakupienie reklam w wyszukiwarce czy baneru wieszanego na skrzyżowaniu.

Kampania w mediach społecznościowych – czym są social media?

Media społecznościowe kojarzą nam przede wszystkim z Facebookiem, czy Tiktokiem. Warto wiedzieć, że oprócz tradycyjnych forma reklamy są też blogi, mikroblogi, fora dyskusyjne, a także takie portale jak Facebook czy Instagram.

Kampania w mediach społecznościowych będzie więc działaniem, które ma wypromować markę, a także zbudować społeczność wokół niej przy pomocy jednego lub kilku mediów społecznościowych.

Kampania w mediach społecznościowych – jak ją prowadzić?

W kampanii w mediach społecznościowych najważniejsze jest zbudowania odpowiedniej grupy docelowej. Dzięki mediom społecznościowym możemy wyjątkowo dokładnie określić grupę, do której kierujemy przekaz. Możemy dobrać ją pod względem zainteresowań, demografii, a także lokalizacji.

Pomaga to zbudować zaangażowanie wśród odbiorców. Podstawową różnicą między kampanią w mediach społecznościowych a tą w mediach tradycyjnych jest przede wszystkim możliwość bardzo dokładnego mierzenia efektów, a także sporej interakcji z odbiorcami reklamy.

Kampania w mediach społecznościowych – targetowanie

Kampanie w mediach społecznościowych pozwalają na interaktywność. Przemyślana kampania wspomaga komunikację z odbiorcami, pozwala też znacznie lepiej poznać ich oczekiwania.

Kampania w mediach społecznościowych – hashtagi

Wyróżnikiem kampanii w social mediach są hashtagi. To specjalne oznaczenia, które pozwalają na grupowanie treści.

Kampania w mediach społecznościowych – jak zacząć?

Media społecznościowe mogą być skutecznym źródłem reklamy zarówno dla marek masowych, jak i niszowych. Żeby jednak kampania była efektywna, warto dobrze ją zaplanować. Na początku trzeba zidentyfikować dokładnie swoją grupę docelową.

Ważne, by poznać jej potrzeby, skupić się bardziej na jej rozpoznaniu, niż tylko na zachwalaniu zalet produktów, które sprzedajemy. Zrób kilka założeń dotyczących grupy docelowej, przeprowadź ankietę, badając potrzeby tej grupy. Zastanów się jaki rodzaj treści będzie dla nich najbardziej zrozumiały i efektywny.

CZYTAJ TAKŻE: Jak udowodnić, że dług się przedawnił?

Kolejnym etapem jest wybranie odpowiednich mediów społecznościowych. Właściwe określenie grupy docelowej pomoże ustalić, w jakim mediach spędzają oni dużo czasu. Oczywiście, małym markom trudno będzie reklamować się we wszystkich kanałach. Warto więc wybrać jeden: Facebook, Twitter, czy Pinterest albo Instagram.

Kampania w mediach społecznościowych – etapy

Gdy uda się już przejść te dwa etapy, kolejnym zadaniem będzie opracowanie celów i zadań kampanii. Może to być np. zwiększenie ruchu w witrynie, pozyskanie nowych leadów, sprzedaż określonego produktu, czy budowa autorytetu marki. Cele akcji marketingowej ustal w taki sposób, by były jasno określone. Muszą być określone, mierzalne i określone w czasie

Kampania w mediach społecznościowych – sposób realizacji

Zgodnie z celem i zadaniami strategii określamy sposób realizacji kampanii. Trzeba go dopasować do rodzaju medium społecznościowego. Możesz zdecydować się na kampanię płatną, gdzie określasz dokładny budżet, czas trwania kampanii, a także zasięg. Warto pamiętać też o budowaniu treści w sposób organiczny.

Kampania w mediach społecznościowych – grafika

Gdy wiemy już jaki rodzaj treści będzie nam potrzebny, pora stworzyć ją. Możesz zamówić określone teksty albo zamówić je u copywritera. Podobnie w przypadku grafik. Niezależnie od tego, czy robisz je sam, czy zlecasz na zewnątrz, warto stworzyć ramy wizualne komunikacji, czy grafiki, zgodnie z którą będą tworzone. Treści powinny być angażujące i wolne od błędów. Zaplanuj harmonogram publikacji postów.

A potem pozostanie ci już tylko śledzenie efektów.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Pozycjonowanie strony WWW. 10 rzeczy, o których musisz wiedzieć

0
pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron może być dobrą okazją do tego, by twój sklep internetowy był lepiej widoczny. Jak pozycjonować stronę internetową? Co musisz wiedzieć o pozycjonowaniu strony internetowej?

Pozycjonowanie w największym skrócie to wszystkie działania, które mają na celu zapewnić widoczność danej stronie w wyszukiwarce internetowej. Pozycjonowanie to inna nazwa SEO (Search Engine Optimization). To, w jakim miejscu w wyszukiwarce znajdzie się strona internetowa, zależy przede wszystkim od algorytmu wyszukiwarki. Algorytm Google nie jest dostępny publicznie. Pozycjonowanie ma spowodować, że dana strona będzie widoczne znacznie lepiej w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie – czego dotyczy?

Pozycjonować można strony internetowe i sklepy internetowe. Nie pozycjonuje się wizytówek firm, które są widoczne na mapkach Google. Działania związane z marketingiem w wyszukiwarkach, czyli wykupienie np. płatnych reklam to działania zdecydowanie bardziej obszerne niż samo SEO. Są one nazywane działaniami SEM.

Pozycjonowanie a Google

Myśląc o pozycjonowaniu, nie możemy mieć na myśli wyłącznie wyszukiwarki Google. Pozycjonowanie może dotyczyć wszystkich wyszukiwarek, chociażby wyszukiwarek Onet.pl, czy Wirtualna Polska.

Pozycjonowanie – o czym trzeba pamiętać?

Jak już zaznaczaliśmy, algorytm Google nie jest dostępny publicznie. Oznacza to, że firma zajmująca się pozycjonowaniem nie może dać gwarancji obecności strony na konkretnej pozycji w wyszukiwarce. Nie jest przecież właścicielem wyszukiwarki. Zanim więc zajmiesz się pozycjonowaniem albo też zlecisz to zewnętrznej firmie, musisz pamiętać o kilku podstawowych rzeczach.

1. Wyszukiwarki wskazują te podstrony, które najlepiej pasują do zadanego przez użytkownika pytania.

Nie jest ważne czy szukamy konkretnego sklepu internetowego, czy produktu, który chcemy kupić. Żebyśmy znaleźli się w wyszukiwarce, musimy mieć na naszej stronie konkretną podstronę, która odpowiada na pytanie zadane przez osobę szukającą konkretnych informacji w internecie.

Podstawę pozycjonowania stanowią więc słowa kluczowe, frazy kluczowe. W największym uproszczeniu, po wpisaniu w wyszukiwarkę jakiegoś zapytania, wyszukiwarka przegląda strony internetowe i wskazuje użytkownikowi te, które mają najwięcej odpowiednich słów lub fraz kluczowych. Ważna jest więc nie tyle ilość tekstów, ile ich jakość.

Żeby strona mogła zostać znaleziona przez wyszukiwarkę, musi być zaindeksowana, czyli „przyjęta” przez algorytm. Najbardziej popularna wyszukiwarka Google nie pokaże na wysokich pozycjach stron, które mają niski poziom merytoryczny. Chodzi więc o to, że dzięki pozycjonowaniu jesteśmy w stanie utrzymać „wysoką” pozycję strony.

2. Wyszukiwarka nie działa w czasie rzeczywistym

Strony, które pokazują się na czołowych miejscach wyszukiwania, znalazły się tam, ponieważ już wcześniej zostały odpowiednio zaindeksowane. Nie da się wypozycjonować strony internetowej, która nie jest zaindeksowana przez Google.

Roboty Google działają w taki sposób, że nieustannie przeszukują Internet, tak by znajdować, jak najbardziej potrzebne strony internetowe i treści, które w odpowiednim momencie mogą się przydać. W pozycjonowaniu chodzi o to, by mieć znacznie wcześniej na stronie treści, których dopiero ktoś szuka.

3. Wysoka pozycja w wyszukiwarce nie zawsze przynosi klientów

Zaufanie do strony w dużej mierze ma wpływ na kolejność wyników wyszukiwania. Nie zawsze jest jednak tak, że czołowe miejsce w wyszukiwarce daje nam gwarancję bardzo wielu klientów. Strona internetowa musi być dobrze zoptymalizowana.

4. Nie da się pozycjonować pustej strony

„Content is the king”, czyli treść jest królem. Ta zasada bardzo dobrze wpisuje się w to, o co chodzi w pozycjonowaniu stron. Ważne jest, by jak najdokładniej opisywać produkty i usługi.

5. Nie każda strona nadaje się do pozycjonowania organicznego

Pozycjonowanie nie sprawdzi się dobrze w przypadku krótkoterminowych biznesów lub gdy sprzedaż trwa określony czas. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że pozycjonowanie to działanie długotrwałe.

Weźmy np. lokalnego dewelopera, który buduje niewielkie osiedle. Jeśli chce sprzedać je bardzo szybko, to nie opłaca mu się inwestowanie w pozycjonowanie tej konkretnej strony internetowej. Znacznie korzystniej będzie wykupić reklamę, chociażby w serwisie ogłoszeniowym albo poprzez reklamy Google ADS.

6. Kod HTML ma wpływ na pozycjonowanie

To, w jaki sposób jest zbudowany kod strony,  a także to, czy zawiera błędy, czy nie, ma wpływ na pozycjonowanie strony. Spore znaczenie może mieć, chociażby to, czy strona ma grafiki, obrazy i czy są dobrze opisane. Im lepiej pod względem technicznym strona jest zbudowana, tym łatwiej i skuteczniej prowadzić działania pozycjonujące.

CZYTAJ TAKŻE: Tabela stawek ryczałtu 2022 r. Jak rozliczyć ryczałt?

7. Ważna dla pozycjonowania jest fizyczna lokalizacja biznesu

Choć to sformułowanie może być kontrowersyjne, trzeba pamiętać, że nawet jeśli użytkownik korzysta z telefonu bez włączonej opcji lokalizacji, system i tak namierza jego położenie. A to powoduje, że większą szansę na dobrą „odpowiedź” wyszukiwarki ma ta strona, która ma wskazaną lokalizację.

8. Pozycjonowanie nie jest dane „raz, na zawsze”

Pamiętaj, że nawet jeśli uda ci się wypozycjonować najbardziej znane frazy na dobrych pozycjach, to nie będą one tam wiecznie. Cały czas trzeba opisy i teksty poprawiać i dopasowywać do aktualnego algorytmu.

9. To, że u ciebie dana strona jest na pierwszym miejscu, nie znaczy, że u kogoś innego tez na nim będzie

Algorytmy Google są tak skonstruowane, że dane strony mogą wyświetlać się u różnych osób na różnych miejscach. I tak np. coś, co u ciebie jest na czołowym miejscu wyszukiwarki, dla kogoś innego może znaleźć się na dole pierwszej strony.

Google dopasowuje bowiem wyszukiwania do użytkownika, który szuka materiałów na określony temat. Jeśli użytkownik częściej wybiera dane strony, to te będą promowane dla niego na wyższych miejscach.

10. Pamiętaj o całej strategii sprzedaży

Błąd, który popełnia wielu właścicieli stron internetowych, sklepów internetowych to skupienie się na tym by jak najwięcej fraz „wypozycjonować” na czołowe miejsca. Efekt tego jest taki, że nawet jeśli mamy sporo wyrażeń na dobrych pozycjach, nie przekłada się to na lepszą sprzedaż.

Dlaczego? Bo nie wdrożono dobrej strategii pozycjonowania i sprzedaży. Chodzi o to, by tak przygotować stronę, by wygenerować jak najwyższą sprzedaż z ruchu, który wygenerowaliśmy przez pozycjonowanie.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak wypłacać korzystnie pieniądze ze spółki z o.o.?

0
Jak wypłacać korzystnie pieniądze ze spółki z o.o.

Spółka z o.o. jest popularną formą prowadzenia biznesu. Jednak przy wypłacie pieniędzy ze spółki z o.o. wystąpi podwójne opodatkowanie i trzeba będzie dwa razy zapłacić podatek dochodowy. Jak tego uniknąć?

Jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o.? Podwójne opodatkowanie w spółce z o.o

Mówiąc o opodatkowaniu spółki z o.o., bardzo często pojawia się informacja o podwójnym opodatkowaniu. Wszystko dlatego, że jeśli spółka osiągnie zysk, to jest on opodatkowany najpierw jako dochód spółki. Spółka jest bowiem osobnym bytem, więc każdy jej dochód musi być opodatkowany.

Esencją wszystkiego jest jednak fakt, że spółka generuje zyski przede wszystkim dla wspólników. W momencie gdy z tych pieniędzy chce skorzystać jeden ze wspólników, to będzie on musiał te pieniądze jeszcze raz opodatkować jako swój dochód. Dzieje się tak głównie w przypadku dywidendy.

W takiej sytuacji faktycznie dojdzie do podwójnego opodatkowania. Są jednak sposoby na to, by takiego kłopotu uniknąć. Przede wszystkim wtedy gdy pieniądze będą kosztem dla spółki (dywidenda nim nie jest), przez co zmniejszy się zobowiązanie podatkowe dla spółki, a podatek zapłaci wyłącznie wspólnik, na podobnej zasadzie jak rozlicza dochód prywatny.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka?

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o.? Wynagrodzenie członka zarządu z tytułu powołania

Jednym z prostych sposobów jest wypłata pieniędzy ze spółki poprzez wynagrodzenie z tytułu sprawowania funkcji członka zarządu. Stosuje się go głównie w niewielkich spółkach, gdy udziałowcy zwykle pełnią funkcje zarządu.

Spółka, wypłacając takie wynagrodzenie, ponosi koszt, który zmniejsza dochód do opodatkowania. Wypłacone pieniądze są więc opodatkowanie wyłącznie podatkiem od dochodów osobistych według skali podatkowej (17% podatku do kwoty 120 000 zł rocznie). Dodatkowo trzeba będzie jeszcze zapłacić składkę zdrowotną w wysokości 9% dochodu.

Jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o.? Faktury dla własnej spółki

Oprócz wynagrodzenia z tytułu członka zarządu, można wystawiać faktury dla spółki, jeśli wspólnik prowadzi działalność gospodarczą. Można wystawić faktury za świadczone usługi. W tym momencie trzeba wziąć pod uwagę, że faktura ta nie może pokrywać się z zakresem obowiązków z zasiadaniem w zarządzie spółki.

Jeśli połączymy to razem z wynagrodzeniem za sprawowanie funkcji członka zarządu, to mamy świetny sposób na to, by wypłacić pieniądze bez wypłacania ich dywidendą. Trzeba jednak pamiętać, że każda kwota, zarówno wynagrodzenie członka zarządu jak i faktura za usługi musi być rozliczona według stawek rynkowych.

CZYTAJ TAKŻE: Jednoosobowa działalność gospodarcza jest lepsza od spółki? 10 argumentów, które to potwierdzają

Jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o.? Umowa o dzieło ze spółką

Inną możliwością jest umowa o dzieło z własną spółką. W sytuacji gdy będzie to umowa z przeniesieniem praw autorskich, da się zastosować 50% kosztów uzyskania przychodu. W takiej sytuacji podatek będzie rozliczony od połowy wynagrodzenia.

W takim przypadku musi to być jednak dzieło, które może być rozliczone na podstawie ustawy o prawie autorskim. Chodzi tu np. o grafikę lub stworzenie tekstu dziennikarskiego. Podobnie jak we wcześniejszych przypadkach dzieło nie może obejmować takich samych zdarzeń jak w przypadku powołania członka zarządu, czy faktury.

Można też zastosować wszystkie 3 metody jednocześnie. Oprócz tego są jeszcze inne sposoby. Choćby np. wynajmowanie spółce nieruchomości albo ruchomości takich jak maszyny, samochody czy urządzenia. Można też rozliczyć własne podróże służbowe albo szkolenia, które mogą być kosztem dla spółki.

Każda z tych możliwości pozwala na legalne wypłacanie środków ze spółki z o.o.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Polski Ład i ukryta dywidenda. Co to jest?

0
dywidenda

Ukryta dywidenda to pojęcie zastosowane w zestawie ustaw określanych mianem tzw. Polskiego Ładu. Ukryta dywidenda ma pomóc uszczelnić system podatkowy.

Używając maksymalnego uproszczenia, można stwierdzić, że osoba prowadząca działalność gospodarczą uznaje zyski firmy za swoje prywatne, które są opodatkowane w zależności od tego, jaki rodzaj opodatkowania wybierze przedsiębiorca. Trochę inaczej jest w przypadku większych podmiotów, np. spółek, w przypadku których pożytki czerpią głównie udziałowcy. Jak wiadomo, podstawowym sposobem czerpania korzyści z bycia wspólnikiem jest możliwość pobierania dywidendy.

Ukryta dywidenda i katalog kosztów niestanowiących koszty podatkowe

W ramach Polskiego Ładu system podatkowy ma być uszczelniony w taki sposób, że niektóre świadczenia na rzecz wspólników spółek lub innych osób, które wpływają na decyzje organów tych spółek, mają nie być kosztem uzyskania dla spółki. Dywidendy z definicji takim kosztem nie są. Zdarzało się więc, że wspólnicy w inny sposób „wyjmowali” pieniądze ze spółki by ta miała wyższe koszty, przez co mogła płacić niższy podatek.

I właśnie dlatego rozszerzono katalog kosztów, które nie stanowią kosztów podatkowych. Katalog taki znajdziemy w art. 16 ustawy o podatku dochodowych od osób prawnych.

Ukrytych dywidend nie będziemy uznanawać za koszty spółki od 1 stycznia 2023 roku. Co może być taką ukrytą dywidendą? Mogą to być wszelkie świadczenia, których wysokość np. zależy od osiągnięcia przez podmiot określonego zysku. Inna sytuacja jest wtedy, gdy wynagrodzenie ustalane jest na nierynkowych zasadach.

Chodzi o to, że gdyby spółka zamówiła dane świadczenie u podmiotu niepowiązanego, to mogłaby ponieść niższe koszty. Trzecia sytuacja dotyczy np. wynajmowania nieruchomości należącej do wspólnika przez spółkę. Nie dość, że spółka ma koszt, który obniża podatek, to pieniądze trafiają do wspólnika, który na takiej czynności zarabia.

Ukryta dywidenda dotyczy też osób powiązanych ze spółką. Za taką osobę można uznać choćby członka zarządu lub rady nadzorczej, który ma przynajmniej 25 proc. praw głosu. Jeśli taki członek zarządu rozlicza się na zasadzie prowizji, której wysokość zależy od tego, jak wysoki zysk osiągnęła spółka, to od 2023 taką formą rozliczenia można uznać za „ukrytą dywidendę”. Nie będzie można takiego wynagrodzenia potraktować jako koszt spółki.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Co to jest podmiot powiązany?

Czym jest podmiot powiązany, osoba powiązana? Podmiot powiązany zdefiniowany jest w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest to podmiot, który samodzielnie wywiera znaczący wpływ na inny podmiot. Podmiotem powiązanym może być też spółka bez osobowości prawnej i jej wspólnicy, a także podatnik i zagraniczny zakład.

Transakcje między takimi podmiotami są popularne. Warto jednak pamiętać, że wartość takich transakcji nie może odbiegać od cen rynkowych. Może się jednak zdarzyć, że powiązane podmioty przeprowadzają określone transakcje tylko po to, by przetransferować zyski. Takie przypadki ma ograniczyć zapis o „ukrytej dywidendzie”.

Od zasad, o których wspomnieliśmy, są jednak wyjątki. Wyobraźmy sobie bowiem sytuację, że jeden ze wspólników posiada aktywa, które ma wykorzystać spółka. I nie ma możliwości wykorzystania innych. W takim wypadku wydatek ten będziemy mogli uznać za koszt dla spółki, nie będzie traktowany jako „ukryta dywidenda”. Jest tutaj jednak poważne zastrzeżenie. Suma takich wydatków, które moglibyśmy uznać za „ukryte dywidendy”, nie może być wyższa niż zysk brutto w danym roku.

Jak się przygotować do „ukrytej dywidendy”?

Wynika z tego, że do 2023 firmy mają czas na to, by znaleźć alternatywę dla rozliczania się prowizyjnego. Trzeba tez będzie uważać na rozliczenia między podmiotami powiązanymi.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Marża a narzut – czym się różnią? Jaka jest różnica w ich obliczaniu?

0
marża a narzut

Marża i narzut to dwa pojęcia, które są bardzo często stosowane przez przedsiębiorców. Problem w tym, że nie zawsze wiedzą znają oni prawidłowe ich znaczenie. Czym się różnią marża i narzut?

Marża i narzut nie znaczą tego samego. Nie można tych pojęć stosować zamiennie. Warto wiedzieć, jak liczyć marżę i jak liczyć narzut. Te wielkości pozwolą nam obliczyć zysk.

Marża a narzut – co to jest marża?

Marża pomaga określić rentowność sklepu. Mówiąc inaczej, jesteśmy w stanie dzięki temu określić, czy biznes się opłaca, czy nie. Marża pozwala dowiedzieć się, ile towaru trzeba sprzedać, żeby uzyskać konkretny zysk na koniec miesiąca.

Dzięki marży możemy też łatwo sprawdzić, który produkt jest najbardziej rentowny. Czym więc jest dokładnie marża? Marża to zysk ze sprzedaży danego towaru. Najprościej mówiąc, jest to różnica między kosztami wytworzenia a ceną sprzedaży.

Marża a narzut – jak obliczyć marżę?

Skoro marża jest różnicą między kosztami wytworzenia a ceną sprzedaży, to przyjmijmy, że jeden z produktów kupujemy za 10 zł, a sprzedajemy za 17 zł. Różnica to 7 zł. Marża na sprzedaży tego produktu to 7 zł. Nie oznacza to jednak, że całe 7 zł jest naszym zyskiem.

Nie można zapomnieć o kosztach związanych ze sprzedażą danego produktu. Chodzi tu np. o koszty magazynu, opakowań, czy kosztach pracowników. Jeśli więc kupiliśmy produkt za 10 zł, koszt magazynowania i opakowania to 1 zł, a sprzedajemy go za 17 zł, to nasza marża w tym przypadku wyniesie 6 zł. Będzie to marża brutto.

Musimy też od niej odliczyć wszystkie konieczne podatki i dopiero wtedy będziemy mieli marżę netto, czyli czysty zysk.

Marża a narzut – jak zamienić marżę kwotową na marżę procentową?

No dobrze, wiemy już, ile wynosi marża kwotowa. A jak obliczyć ją procentowo? Jeśli cena zakupu produktu to 80 zł, a cena sprzedaży 100 zł t, marża kwotowa wynosi 20 zł. Żeby obliczyć marżę procentową, trzeba zastosować wzór:

Marża procentowa = (cena sprzedaży — cena zakupu) / cena sprzedaży x 100

I tak = (100 zł – 80 zł) / 100 x 100 proc.

Marża procentowa jest więc stosunkiem zysku do ceny sprzedaży.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Czym jest krzywa popytu? W jaki sposób używać tej wiedzy w biznesie? 
  2. Jak wykorzystać konkurencję dla poprawy własnego biznesu? 
  3. W jaki sposób wykorzystywać dobra substytucyjne, by zaspokoić popyt? 
  4. Jak zarobić jak najwięcej, czyli czym jest maksymalizacja zysku? 
  5. Dystrybucja i kanały dystrybucji

Marża a narzut – co to jest narzut?

Narzut jest to wartość, którą dodaje się do zakupionego produktu, tak by obliczyć cenę, w jakiej będziemy go sprzedawali. Operując na przykładzie: Kupujemy produkt za 10 zł. Jeśli nasz narzut wynosi 100%, to cena sprzedaży danego towaru wyniesie 20 zł.

Marża a narzut – jak obliczyć narzut?

W przypadku narzutu stosujemy trochę inny wzór:

Narzut procentowy = (cena sprzedaży — cena zakupu) / cena zakupu x 100

I tak = (100 zł – 80 zł) / 80 zł x 100 = 25%

Marża a narzut – czym się różnią?

Jak widać, różnice między marżą a narzutem są spore. Marżę liczymy „od góry”, a narzut „od dołu”. Marża może być wyrażona kwotowo lub procentowo. Podobnie narzut, choć ten zwykle określamy procentowo.

Przyjmijmy, że koszt zakupu danego produktu to 80 zł. Firma sprzedaje go za 100 zł. W takiej sytuacji zysk to 20 zł, czyli 20%. W tym samym przypadku narzut będzie wynosił 25%. Wszystko dlatego, że cenę zakupu 80 zł trzeba podnieść o 25%, by cena sprzedaży wynosiła 100 zł, a zysk wyniósł 20 zł.

Podsumowując – kwotowo w tym przypadku marża i narzut będą takie same. Inaczej będzie to jednak wyglądało procentowo. Jeśli towar kupujemy za 80 zł, a sprzedajemy za 100 zł, to zarówno marża, jak i narzut będą wynosiły 20 zł. Procentowo będą to jednak inne wartości. Marża wyniesie 20%, a narzut 25%.

Marża a narzut – konsekwencje mylenia pojęć

Właściwie rozróżnianie pojęć marża i narzut może mieć ogromne znaczenie dla określania zyskowności, a co za tym idzie planów inwestycyjnych i rozwoju firmy. Ich mylenie może prowadzić do podejmowania niekorzystnych decyzji biznesowych. Jeśli niewłaściwie wskażemy narzut zamiast marży, w konsekwencji możemy zarobić znacznie mniej, niż planowaliśmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej