Strona główna Blog Strona 71

OFE a przedsiębiorcy

0
ofe

OFE mają coraz mniej członków. Starsi uczestnicy OFE stanowią przeważającą część systemu. Młodsi użytkownicy wybierają raczej nowe indywidualne konta emerytalne.

Przedsiębiorca odprowadzający składki na ZUS wciąż zbiera środki w OFE. Zapowiadana likwidacja funduszu nie doszła do skutku. Co jednak znamienne, popularność systemu spada. Jak działa Otwarty Fundusz Emerytalny?

OFE a ZUS

OFE, czyli Otwarty Fundusz Emerytalny pozwala zbierać dodatkowe środki na emeryturę. Część składek przekazywanych do ZUS-u, Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje do prywatnej instytucji, która inwestuje je w różne aktywa (obligacje, akcje itd.). Dziesięć lat przed naszą emeryturą środki trafiają z powrotem do ZUS-u.

Na koniec lipca 2022 do OFE należało niecałe 15 mln członków. Tylko 2,5 miliona to osoby w wieku do 35 lat. System działa w ten sposób, że dziesięć lat przed przejściem na emeryturę, środki z funduszu przekazywane są do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który potem już wypłaca emeryturę.

CZYTAJ TAKŻE: Składki ZUS cię przygniatają? Zobacz, jak legalnie możesz je zmniejszyć.

Czy przedsiębiorca należy do ZUS-u?

Każdy płatnik składek ZUS, a więc również i przedsiębiorca odkłada środki w OFE. Dzieje się to poza kontrolą płatnika składek, czyli przedsiębiorcy. Nie ma limitów wpłat do funduszu. Po prostu odprowadzając składki do ZUS-u, część z nich trafia do OFE. Oczywiście przedsiębiorca może odkładać pieniądze na emeryturę również w inny sposób, np. poprzez PPK, czyli Pracownicze Plany Kapitałowe albo w formie IKE, czyli Indywidualnego Konta Emerytalnego.

CZYTAJ TAKŻE: ZUS: Jak sprawdzić informację o stanie konta ubezpieczonego

Kilka lat temu pojawiła się propozycja likwidacji OFE. Miały być zamienione na Otwarte Fundusze Inwestycyjne, a środki przekazane na konta IKE z potrąceniem 15% opłaty za przekształcenie. Potem zmiany w Otwartym Funduszu Emerytalnym odsunęła pandemia. Także i w 2022 nie udało się systemu zreformować. Tym razem z powodu zamieszania z tzw. Polskim Ładem.

Nie wiadomo na razie, jak potoczą się losy Otwartych Funduszy Emerytalnych. Na tym etapie jednak środki wciąż napływają (choć jest to naprawdę niewielka kwota).

CZYTAJ TAKŻE: Inwestycja w złoto. Jak inwestować w złoto?

Jak działa OFE?

A skoro tak, to może warto przypomnieć sobie, jak OFE działają. Każdy przedsiębiorca co miesiąc przekazuje składki do ZUS-u. W puli środków jest m.in. składka emerytalna i rentowa. Z tych pieniędzy niewielka część trafia właśnie do Otwartego Funduszu Emerytalnego. Przedsiębiorca, czyli płatnik składek nie ma żadnego wpływu na to, w jaki sposób pieniądze z funduszy są inwestowane. Za przekazanie ich do OFE odpowiedzialność ponosi ZUS, a fundusze mogą pomnażać pieniądze wyłącznie w sposób określony w ustawie.

CZYTAJ TAKŻE: Inwestowanie w nieruchomości. Czy to się opłaca?

Obecnie politycy pracują nad reformą systemy. Aktywa zgromadzone w otwartych funduszach emerytalnych mocno się kurczą. Nie tylko z powodu faktu, że coraz mniej procentowo jest odkładanych do OFE, ale i z powodu tego, że coraz więcej osób przechodzących na emeryturę ma możliwość skorzystać ze środków z funduszy. Kilka lat temu bowiem pieniądze wielu oszczędzających zostały przetransferowane do ZUS-u.

Kasa fiskalna – dla kogo?

0
kasa fiskalna

Kasa fiskalna to nieodzowny element wielu działalności gospodarczych. Kto musi mieć kasę fiskalną? Kiedy kasa fiskalna jest obowiązkowa?

Jeśli przedsiębiorca sprzedaje towary i usługi dla osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych muszą ewidencjonować obrót przy pomocy kasy fiskalnej.

Kiedy kasa fiskalna?

Kasa fiskalna  jest obowiązkowa dla tych podatników, którzy prowadzą sprzedaż towarów bądź usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeśli uzyskane w poprzednim lub bieżącym roku podatkowym obroty przekroczyły 20 000 zł.

Do tego limitu nie wlicza się:

  • wartości prawnych i niematerialnych,
  • środków trwałych,
  • nieruchomości.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Obowiązek posiadania kasy fiskalnej

Niezależnie od wysokości obrotów, kasę fiskalną muszą mieć przedsiębiorcy, którzy sprzedają

  • gaz ziemny,
  • części do silników,
  • przyczepy, naczepy i kontenery,
  • sprzęt fotograficzny
  • sprzęt radiowy, telekomunikacyjny i telewizyjny,
  • wyroby tytoniowe
  • napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  • perfumy i wody toaletowe

albo zajmują się

  • przewozami pasażerskimi
  • przewozami taksówkami
  • doradztwem podatkowym
  • naprawą motorowerów i pojazdów silnikowych
  • wulkanizacją.

CZYTAJ TAKŻE: Kasa fiskalna w myjni samochodowej

Bez względu na obrót kasę fiskalną musi mieć także przedsiębiorca, który świadczy usługi prawne, kosmetyczne, fryzjerskie i kosmetologiczne.

Kasy fiskalne online

Obecnie nowe kasy są kasami online, które automatycznie, w sposób ciągły łączą się z Centralnym Repozytorium Kas. Kasa taka potwierdza obrót, przekazując do Repozytorium paragony, raporty dobowe i dokumenty niefiskalne.

Od 2023 kasę fiskalną online muszą mieć wszystkie podmioty, które sprzedają towary lub świadczą usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

CZYTAJ TAKŻE: Kasy fiskalne online – do kiedy trzeba je wprowadzić?

Nie mam kasy fiskalnej – co mi grozi?

Kasy fiskalnej nie muszą posiadać przedsiębiorcy, którzy prowadzą sprzedaż dla firm albo też realizują sprzedaż przez internet, a pieniądze ze sprzedaży trafiają bezpośrednio na konto przedsiębiorcy.

Jeśli przedsiębiorca nie posiada kasy fiskalnej, choć jest do tego zobowiązany, popełnia poważne wykroczenie skarbowe i grzywny w wysokości do 240 stawek dziennych. Jeśli posiadając kasę fiskalną, nie rejestruje sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej (nie wydaje paragonów), to podlega karze do 180 stawek dziennych.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Obowiązek rejestracji do VAT

0
obowiązek rejestracji do vat

Obowiązek rejestracji do VAT nie dotyczy każdego, kto prowadzi biznes. Wszystko dlatego, że przedsiębiorcy mogą mieć status podatnika zwolnionego z VAT albo czynnego podatnika VAT. Kiedy zarejestrować się do VAT?

Obowiązek rejestracji do VAT nie jest uniwersalny. Można przyjąć, że każdy przedsiębiorca, który rozpoczyna działalność gospodarczą, jest zwolniony z VAT. To tzw. podmiotowe zwolnienie z VAT. Wyjątek stanowią działalności, które zapisane są w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Są wśród nich np. sprzedaż kosmetyków, czy części samochodowych. Takie działalności od początku muszą być zarejestrowane do VAT.

Obowiązek rejestracji do VAT – kogo dotyczy?

W przypadku gdy przedsiębiorca, podatnik chce skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności. Jeśli jednak dotyczy go obowiązek rejestracji do VAT, to jest zobowiązany do złożenia deklaracji VAT-R.

Co ważne, takiego zgłoszenia trzeba dokonać, zanim dojdzie do jakiejkolwiek sprzedaży opodatkowanej. Mówiąc inaczej, przedsiębiorca, który ma zamiar być płatnikiem VAT, nie może sprzedaż żadnego produktu lub usługi, zanim nie zostanie do VAT zarejestrowany.

Inną sytuacją, w której trzeba obowiązkowo zarejestrować się jako czynny podatnik VAT, jest przekroczenie w roku podatkowym 200 000 zł obrotu.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Rejestracja VAT przy otwieraniu firmy

Do VAT można zarejestrować się także w momencie zakładania działalności gospodarczej. Co istotne, choć sama rejestracja działalności gospodarczej zajmuje chwilę, a firmę da się prowadzić praktycznie od razu po wpisie do rejestru, to w przypadku rejestracji do VAT, trzeba zaczekać na to, aż będziemy wpisani do rejestru podatników VAT.

Wybór metody rozliczania VAT

W przypadku rejestracji VAT musimy podjąć decyzję dotyczącą metody rozliczania VAT. Tutaj terminy są wyraźnie określone w ustawie (art. 96 ustawy o VAT). Zgłoszenia trzeba dokonać:

  • przed dniem dokonania pierwszej czynności określonej w art. 5;
  • przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  • przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  • przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;
  • przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Rejestracja do VAT może zająć nawet kilka dni, bo urzędnicy muszą zweryfikować dane podane w formularzu zgłoszeniowym. Podatnik nie zostanie zarejestrowany:

  • jeśli dane podane w zgłoszeniu są nieprawdziwe,
  • gdy podmiot nie istnieje,
  • gdy nie można się skontaktować z danym podmiotem,
  • gdy istnieje podejrzenie, że podatnik może prowadzić działalność po to, by dokonywać wyłudzeń skarbowych.

Jak widać, termin rejestracji do VAT jest wyraźnie określony i trzeba go przestrzegać.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Zmiany w prawie 2023

0
zmiany w prawie

2023 jest nietypowym rokiem pod względem zmian w prawie dla przedsiębiorców. W porównaniu do rewolucyjnych lat 2021-2022 obecnie zmiany są raczej kosmetyczne.

Przedsiębiorcy marzą o stabilnym prawie, o tym by przepisy nie zmieniały się co kilka miesięcy. Dzięki temu łatwiej planować inwestycje i rozwój firmy. Jednak w polskiej rzeczywistości biznesowej nie jest łatwo o taką sytuację. Śledząc propozycje zmian w prawie na 2023 rok, można dojść do wniosku, że nie jest ich znów tak dużo. Wybraliśmy kilka.

Limity podatkowe 2023

Limity podatkowe 2023 to wartości, które zależą od średniego kursu euro, który NBP publikuje pierwszego roboczego dnia października. Pierwszym roboczym dniem w 2022 był 3 października. Wtedy średni kurs euro to 4,8272 zł.

Ta wielkość powoduje, że wszystkie podmioty, które przekroczą obroty 9.654.400 zł (2.000.000,- euro x 4,8272 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w 2022 roku. W sytuacji, gdy limitu tego nie przekroczymy, możemy rozliczać się podatkową księgą przychodów i rozchodów.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Ryczałt w 2023

Limit ten wpływa również na ryczałt. Ryczałtem można się rozliczać, jeśli przychody nie przekraczają 2 000 000 euro. W 2023 r. limit dla prowadzenia ryczałtu wynosi więc 9.654.400 zł.

Amortyzacja

Wskaźnik limitu podatkowego wpływa też na wysokość limitu jednorazowej amortyzacji. Zakładając, że jest to 50 000 euro, to w 2023 limit jednorazowej amortyzacji to 241 000 zł.

Zmiany w kodeksie pracy

Zmieni się też kodeks pracy. Chodzi przede wszystkim o uwarunkowania dotyczące pracy zdalnej. Dodatkowo podczas zwalniania osób zatrudnionych na czas określony będzie trzeba zawsze podać przyczynę wypowiedzenia umowy. Wcześniej było to obowiązkowe w przypadku umów na czas nieokreślony.

Badanie alkomatem w pracy

Pracodawcy otrzymają możliwość sprawdzenia trzeźwości pracownika w miejscu pracy i to w formule prewencyjnej. Wystarczy, że pracodawca uzna, że kontrola jest niezbędna do ochrony zdrowia i mienia. Pracownicy otrzymają też dodatkowe 5 dni urlopu opiekuńczego. Jest to jednak urlop bezpłatny.

Dodatkowo będą też wolne dodatkowe 2 dni albo 16 godzin roku kalendarzowego z powodu siły wyższej (pilna sprawa rodzinna spowodowana chorobą lub wypadkiem i to tylko w sytuacji, gdy niezbędna jest natychmiastowa obecność pracownika). W tym jednak wypadku wynagrodzenie będzie wynosił 50% stawki.

Wyższe podatki od środków transportu

W 2023 wzrasta opodatkowanie od środków transportu, czyli pojazdów powyżej 3,5 tony, przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą powyżej 7 ton – z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą, a także autobusów.

Stawki podatku od środków transportowych ustalane są przez gminy. Nie mogę jednak przekroczyć maksymalnych stawek ustanowionych w przepisach krajowych.

SLIM 3 w VAT

Jedną z większych zmian będzie tzw. SLIM VAT 3 – czyli nowelizacja ustawy o VAT i kilku innych ustaw. Ostateczny kształt przepisów wciąż nie jest jeszcze znany. 4 listopada 2022 r. raporcie z konsultacji publicznych tego projektu, Ministerstwo Finansów zapowiedziało wprowadzenie do projektu kilku zmian.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Deklaracja VAT-R – wzór i omówienie

0
vat-r

Deklaracja VAT-R składana jest w momencie rejestracji jako czynny podatnik VAT. Ten sam dokument służy też do aktualizacji danych w związku z rozliczeniem podatku VAT.

Każdy podatnik, który jest zobowiązany rozliczać podatek VAT, ale i taki, który ma status podatnika zwolnionego może spotkać się z koniecznością wypełnienia deklaracji VAT-R. Dotyczy ona właśnie spraw związanych z podatkiem VAT.

Jak wypełnić deklarację VAT -R?

Deklarację VAT-R wypełnić można ręcznie, jak i elektroniczne. W przypadku pierwszym używamy drukowanych liter. W drugim przypadku warto skorzystać z gotowych do wypełnienia, interaktywnych plików. Taki wzór zgłoszenia VAT znajdziesz np. na stronie rządowej – TUTAJ. Szczegółowy sposób wypełnienia formularza VAT-R znajdziesz poniżej.

Druk VAT-R po wypełnieniu można złożyć w urzędzie skarbowym osobiście, za pośrednictwem poczty albo elektronicznie za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego. Jak wypełnić ten formularz zgłoszenia rejestracyjnego? Najpierw podajemy numer identyfikacji podatkowej. Potem określamy, że deklarację składamy w celu zgłoszenia czy aktualizacji.

W części C deklaruje się okoliczności, które określają obowiązek podatkowy, a także podaje się informacje związane ze składaniem deklaracji. Deklaracja VAT-R zawiera też pole do zaznaczenia przez wszystkich tych, którzy rozpoczynają działalność, ale nie mogą skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT ze względu na wysokość obrotów albo też sprzedaż np. wyrobów z metali szlachetnych lub tytoniu (pełna lista wyłączeń dostępna jest TUTAJ).

W formularzu VAT-R deklaruje się także fakt wyboru metody kasowej. W największym skrócie polega ona na tym, że obowiązek rozliczenia VAT powstaje dopiero wtedy, gdy należność z faktury zostanie uregulowana przez kontrahenta. Dotyczy to tzw. małych podatników. Każdy przedsiębiorca może jednak z tej możliwości zrezygnować.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak wypełnić formularz VAT-R? Szczegółowa instrukcja

Na początku podatnik podaje swój NIP. Formularza VAT-R nie ma się bez niego złożyć. Jeśli go nie posiadasz, a musisz zarejestrować się do VAT, zgłoś się do urzędu skarbowego. Punkty 2 i 3 uzupełnia pracownik urzędu skarbowego.

A. CEL I MIEJSCE ZŁOŻENIA ZGŁOSZENIA ORAZ INFORMACJA DOTYCZĄCA WŁAŚCIWOŚCI NACZELNIKA URZĘDU SKARBOWEGO

W pierwszym formularza zaznaczamy, dlaczego składamy formularza VAT-R: w celu rejestracji podatnika VAT, czy żeby zaktualizować swoje dane. Należy tutaj też wskazać odpowiedniego naczelnika urzędu skarbowego. Punkty 6 i 7 dotyczą osób, które siedzibę działalności gospodarczej mają poza Polską.

Jeśli VAT-R składamy jest nie w celu rejestracji, a po to, żeby zaktualizować dane podatnika, należy wypełnić punkty 8 i 9, w których wskażemy, o które dane chodzi.

B. DANE PODATNIKA

W części B uzupełniamy swoje dane. Na początek, należy zaznaczyć, czy jesteśmy osobą fizyczną, nie jesteśmy osobą fizyczną, lub czy pozostajemy za granicą. Następnie, osoba fizyczna podaje:

  • nazwisko i imiona,
  • imiona rodziców,
  • PESEL.

Druga opcja dotyczy podatnika niebędącego osobą fizyczną. Wpisuje on:

  • pełną nazwę;
  • nazwę skróconą,
  • REGON.

W części B.2. uzupełniamy adres zamieszkania lub adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Część B.3. dotyczy osób zidentyfikowanych na potrzeby podatku w innym państwie.

C. OBOWIĄZEK PODATKOWY W ZAKRESIE PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG

Kiedy musisz wypełnić formularza VAT-R, część C jest zdecydowanie jedną z najważniejszych. Określisz tutaj dotyczące cię zwolnienia, podasz informacje co do składanych deklaracji, a także zadeklarujesz, czy będziesz dokonywał sprzedaży lub świadczenia usług na terenie UE.

C.1. OKOLICZNOŚCI OKREŚLAJĄCE OBOWIĄZEK PODATKOWY

W tej części określasz:

  1. czy i od kiedy będziesz korzystać ze zwolnień określonych przez ustawę VAT, czy też z nich rezygnujesz;
  2. czy będziesz korzystał z metody kasowej;
  3. czy wybierasz możliwość rozliczenia kwartalnego.

C.2. INFORMACJE DOTYCZĄCE SKŁADANIA DEKLARACJI

W części C.2. deklarujesz, czy będziesz składał deklaracje:

  1. VAT-7K, służąca do kwartalnego obliczania kwoty podatku oraz podstawy opodatkowania. Dotyczy ona małych przedsiębiorców, których wartość przychodu nie przekroczyła 1 200 000 euro;
  2. VAT-8, dotyczącą osób dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych;
  3. VAT-12, dotyczącą podatników świadczących usługi taksówek osobowych, którzy wybrali opodatkowanie w formie ryczałtu.

C.3. INFORMACJE DOTYCZĄCE WYKONYWANIA TRANSAKCJI WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWYCH

Tutaj oznaczysz, czy i kiedy będziesz:

  • dokonywał sprzedaży towaru lub jego nabycia wewnątrz UE;
  • świadczyć usługi na terenie UE.

D. WNIOSEK O POTWIERDZENIE ZAREJESTROWANIA PODMIOTU JAKO PODATNIKA VAT

W części D należy zaznaczyć, czy podatnik wnioskuje o wydanie potwierdzenia zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego albo podatnika VAT zwolnionego. Należy pamiętać, że zaznaczenie w tym punkcie „tak” wiąże się z koniecznością wniesienia opłaty skarbowej.

E. PODPIS PODATNIKA LUB OSOBY REPREZENTUJĄCEJ PODATNIKA

Podajemy tutaj swoje imię, nazwisko, dane kontaktowe, datę wypełnienia formularza VAT-R oraz składamy podpis.

F. ADNOTACJE URZĘDU SKARBOWEGO

Uzupełnia urząd skarbowy.

Kiedy złożyć VAT-R?

Deklarację VAT-R trzeba złożyć, zanim dokonamy pierwszej czynności, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Złożenie deklaracji jest bezpłatne. Jeśli jednak chcemy uzyskać zaświadczenie o rejestracji, trzeba będzie zapłacić 170 złotych. Każda zmiana danych wskazanych w deklaracji wymaga zgłoszenia do urzędu skarbowego. Przedsiębiorca ma na to 7 dni.

Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT

Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT. Tak jak tłumaczyliśmy powyżej, musi to nastąpić przed dokonaniem czynności opodatkowanej w zakresie podatku VAT.

Jak jednak wygląda sytuacja u podatnika VAT zwolnionego z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 oraz art. 43 ust. 1 ustawy o VAT? Osoby te, w przeciwieństwie do podatnika VAT czynnego, nie muszą, ale mogą dokonać rejestracji.

Jaki jest urząd skarbowy właściwy dla podatnika?

Przed złożeniem formularza VAT R, koniecznie trzeba wiedzieć, w jaki sposób ustalić właściwość urzędu skarbowego dla określonego podmiotu.

W przypadku deklaracji VAT ważna będzie właściwość urzędu skarbowego. Mówiąc wprost, musimy wiedzieć, pod który urząd skarbowy podlegamy. W przypadku osób fizycznych (jednoosobowych działalności gospodarczych) właściwym urzędem skarbowym będzie ten obsługujący miejsce zamieszkania podatnika.

W przypadku osób prawnych albo innych niż osoby fizyczne, właściwy urząd skarbowy będzie tym obsługującym adres siedziby działalności gospodarczej.

Właśnie dlatego osoby fizyczne w deklaracji podają miejsce zamieszkania, a osoby, które nie są osobą fizyczną – adres prowadzenia działalności gospodarczej. Jest to ważne o tyle, że takie same dane muszą znaleźć się na fakturach przedsiębiorcy.

Rozliczenia kwartalne czy miesięczne

Na deklaracji VAT-R określamy też sposób rozliczania VAT. Składając zgłoszenie rejestracyjne, zaznaczamy, czy podatek będziemy rozliczać miesięcznie, czy kwartalnie. Możliwość rozliczania podatku kwartalnie przysługuje tym przedsiębiorcom, których obrót w ciągu roku nie przekracza 2 mln euro (w 2023 roku).

W przypadku dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych należy wypełnić część C.3 deklaracji.

Potwierdzenie złożenia deklaracji VAT-R

W części D formularza można zaznaczyć pole, w którym wnioskujemy o potwierdzenie zarejestrowania do VAT. Na końcu dokumentu koniecznie trzeba się podpisać. Na końcu formularza VAT-R dodano pouczenie, na podstawie którego za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.

Jak złożyć formularz VAT-R?

Jak już wspomnieliśmy powyżej, deklarację VAT-R należy złożyć do urzędu skarbowego właściwemu podatnikowi. Nie oznacza to jednak, że musimy dostarczyć ją fizycznie. Możemy oczywiście przesłać ją korespondencyjnie, jednak najłatwiej jest złożyć ją przez Internet.

Żeby wypełnić formularz VAT-R przez Internet i w ten sam sposób go przesłać, należy mieć Profil Zaufany bądź kwalifikowany podpis elektroniczny. Za ich pomocą na stronie biznes.gov.pl, poświadczymy prawdziwość danych osobowych zawartych w formularzu.

Często zadawane pytania – VAT-R

Co to jest VAT-R?

VAT-R to deklaracja, która służy do rejestracji jako płatnik VAT, a także do aktualizacji swoich danych osobowych.

Kiedy należy złożyć VAT-R?

Deklarację VAT-R należy złożyć w ramach rejestracji do VAT, albo po zmianie danych, takich jak nazwisko lub adres.

Skąd wziąć VAT-R?

VAT-R możesz wypełnić i złożyć online na stronie biznes.gov.pl.

Kogo dotyczy VAT-R?

VAT-R dotyczy wszystkich osób, które rejestrują się do VAT, a także tych, które są już zarejestrowane i chcą zmienić swoje dane.

Jakie dokumenty dołączyć do VAT-R?

Do zgłoszenia VAT-R należy dołączyć, jeśli są wymagane: dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych UPL-1/UPL-1P i potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo.

Czy VAT-R trzeba składać osobiście?

Wniosku VAT-R nie musisz składać osobiście, możesz zrobić to przez pełnomocnika. Nie musi być on też fizycznie dostarczony do urzędu, możesz wysłać go pocztą lub dostarczyć elektronicznie.

Czy jest opłata za VAT-R?

Złożenie wniosku VAT-R jest bezpłatne.

Ile się czeka na VAT-R?

Proces weryfikacji zgłoszenia VAT-R może potrwać nawet kilka tygodni.

Jak sprawdzić, czy jestem czynnym podatnikiem VAT?

Swój status albo status innego przedsiębiorcy jako czynnego, zwolnionego lub niezarejestrowanego podatnika VAT możesz sprawdzić na stronie podatki.gov.pl.

Jak złożyć deklaracje VAT-R?

Deklarację VAT-R możesz złożyć osobiście w odpowiednim urzędzie skarbowym lub też wysłać ją pocztą, lub złożyć przez stronę internetową.

Czy VAT-R można podpisać profilem zaufanym?

Tak, VAT-R składany online podpiszesz profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.

Jaka data rozpoczęcia działalności w VAT-R?

W VAT-R należy podać datę rozpoczęcia działalności poprzedzającą wykonanie pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Czy można złożyć VAT-R bez NIP?

Nie da się złożyć VAT-R bez NIP-u. Jest on wymaganym elementem na formularzu rejestracyjnym.

Czy można zgłosić się do VAT w trakcie miesiąca?

Do VAT-u możemy zgłosić się w dowolnym momencie, byle byłoby to przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Pierwsza działalność gospodarcza – o czym pamiętać

0
pierwsza działalność

Pierwsza działalność gospodarcza to dobry krok w stronę biznesowej niezależności. Warto jednak pamiętać o kilku ważnych elementach.

Założenie pierwszej działalności gospodarczej jest zawsze sporą rewolucją w życiu. Zarówno dla osoby zatrudnionej wcześniej na etacie, jak i tej bez doświadczenia zawodowego wiąże się z koniecznością zmiany myślenia o tym, jak zarabia się pieniądze. Trzeba też będzie zająć się wieloma dodatkowymi formalnościami: prowadzić księgowość, płacić podatki, a w określonych wypadkach zatrudniać i rozliczać pracowników.

Pierwsza działalność gospodarcza

Jednoosobowa działalność gospodarcza to najprostszy sposób prowadzenia biznesu. Założenie działalności gospodarczej jest bardzo łatwe. Do rejestracji wystarczy wypełnić prosty wniosek dostępny w internecie na stronie biznes.gov.pl. Można też załatwić w urzędzie gminy, przekazując taki wniosek w formie papierowej.

Internetowy wpis do działalności gospodarczej pozwala na jej rozpoczęcie praktycznie od razu. Potwierdzenie wpisu otrzymujemy bowiem w formie UPO (urzędowego potwierdzenia odbioru). Po otrzymaniu wpisu do CEIDG – rejestru przedsiębiorców, stajemy się pełnoprawnymi właścicielami firmy.

Rejestrując firmę, musisz pamiętać o nazwie firmy. Niezależenie od tego, jak ją nazwiesz, zawsze będzie trzeba zawrzeć w nazwie imię i nazwisko przedsiębiorcy. To wyróżnik jednoosobowej działalności gospodarczej.

Podatki

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej będzie trzeba samodzielnie rozliczać podatki. Może oczywiści pomóc w tym biuro rachunkowe. Zawsze jednak pełną odpowiedzialność za rozliczenia i tak ponosi przedsiębiorca. W przypadku prowadzenia firmy podatki można rozliczać na jeden wybrany sposób.

Można go co roku zmienić. I tak w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej podatki mogą być rozliczane np. według skali podatkowej (tej samej, którą stosuje się np. przy umowie o pracę), według stawki liniowej albo ryczałtu. Opłacalność wybranego systemu rozliczeń zależy przede wszystkim od wielkości firmy i rodzaju prowadzonej działalności.

Podatek VAT w działalności gospodarczej

Pierwsza działalność gospodarcza to również konieczność rozliczenia podatku VAT. To, czy przedsiębiorca będzie czynnym płatnikiem VAT, czy nie (czyli czy będzie rozliczał podatek VAT, czy też nie), zależy od wysokości obrotów, ale i rodzaju działalności. Zasada jest prosta.

Do momentu osiągnięcia obrotów w wysokości 200 000 zł rocznie nie trzeba rozliczać podatku VAT. Chyba że prowadzisz działalność, której takie zwolnienie nie dotyczy. Już od pierwszego dnia, niezależnie od przychodów, podatek VAT muszą rozliczać np. sprzedawcy alkoholu, czy handlujący złotem lub srebrem.

Pierwsza działalność gospodarcza i ZUS

Pierwsza działalność gospodarcza wiąże się z preferencją w zakresie składek ZUS. Składki ZUS, które są zmorą wielu przedsiębiorców, w pierwszym okresie są zerowe, a potem przez kilka miesięcy płaci się preferencyjną, znacznie niższą składkę ZUS.

Na rozliczenie „pełnych” składek czas przychodzi po ok. dwóch latach prowadzenia firmy. To czas, kiedy da się już biznes ułożyć tak, by było stać nas na zapłacenie pełnych składek ZUS.

Księgowość w działalności gospodarczej

Gdy uruchamiamy firmę po raz pierwszy, może nas przerażać kwestia księgowości. Na szczęście nie trzeba dokonywać rozliczeń samodzielnie. Może w tym wspomóc biuro rachunkowe. W sieci można też znaleźć dużo bardzo dobrych programów do samodzielnego prowadzenia rachunków. Przy prostej działalności da się to zrobić samemu.

Pierwsza działalność

W przypadku pierwszej działalności gospodarczej ważnym elementem będzie konieczność uzyskania numeru NIP, którym będziemy posługiwać się w kontaktach z urzędem skarbowym.

W przypadku jednoosobowej działalności NIP, podobnie jak PESEL, jest przypisany raz na zawsze przedsiębiorcy. Nawet jeśli po kilku latach prowadzenia firmy zdecydujesz się ją zamknąć, zrobić sobie długą przerwę, by znów wrócić do prowadzenia firmy, to nawet jeśli zmienisz adres, nazwę przedsiębiorstwa, numer NIP zostanie taki sam.

Zaczynając działalność gospodarczą, warto jest od początku zadbać o finanse firmowe. Musisz pamiętać, że to ty sam rozliczasz podatki i składki ZUS, a także ponosisz inne koszty związane z prowadzeniem działalności (np. wynajem lokalu), czy paliwo do samochodu. Dla osób, które do tej pory były zatrudnione i pracowały „dla kogoś”, taki sposób prowadzenia finansów może okazać się szokiem.

Krajowy System e-Faktur – projekt ustawy i jej konsekwencje. Identyfikacja i obsługa faktur w systemie

0
ksef webinar

„Krajowy System e-Faktur – projekt ustawy i jej konsekwencje. Identyfikacja i obsługa faktur w systemie” – bezpłatny webinar 

Krajowy System e-Faktur wprowadza rewolucyjne zmiany w obszarze fakturowania. By zacząć w nim działać, przedsiębiorcy muszą m.in. zidentyfikować reprezentowany podmiot i założyć profil w Aplikacji Podatnika.

Jak przygotować firmę na nieuniknione zmiany opowie podczas bezpłatnego webinaru ekspert z firmy EuroCert, dostawcy kwalifikowanych usług zaufania. Wydarzenie odbyło się 26 stycznia 2023 o godz. 11:00.

 Pełna tematyka, którą obejmie webinar, to:

  • Podstawa prawna KSeF, jego założenia, użytkownicy.
  • Nowe wymogi wynikające z projektu nowelizacji ustawy: aktualne zasady obsługi KSeF i sankcje.
  • Korzyści wynikające z wprowadzenia systemu KSeF w firmie.
  • Dostępne metody uwierzytelnienia (porównanie) oraz sposób ich użycia w KSeF.
  • Dobór metod uwierzytelnienia do rodzaju prowadzonego biznesu.
  • Co należy zrobić, aby zacząć korzystać z KSeF.

Przedsiębiorcy przygotowują się do wdrożenia (KSeF). Warto wiedzieć, że każdy podatnik wystawiający faktury będzie musiał korzystać z tego rozwiązania, a podstawą będzie identyfikacja elektroniczna podmiotu w systemie.

Faktury przesyłane do/z KSeF staną się jedyną obowiązującą formą dokumentów sprzedażowych dla wszystkich podatników prawdopodobnie w 2025 roku. Są to tak zwane faktury ustrukturyzowane. 

Nowe regulacje wymagają przygotowań w obszarze procesów i technologii, a także przeszkolenia upoważnionego do wystawiania i odbioru faktur personelu. Warto więc z wyprzedzeniem przyjrzeć się przepisom, aby wcześniej wdrożyć odpowiednie działania.

Bezpłatny webinar edukacyjny dotyczący KSeF

Dobrą okazją ku temu będzie bezpłatne wydarzenie zaplanowane na 26 stycznia na godz. 11:00 poświęcone tematyce KSeF pt. „Krajowy System e-Faktur – projekt ustawy i jej konsekwencje. Identyfikacja i obsługa faktur w systemie”. Ekspert firmy EuroCert opowie o założeniach KSeF oraz korzyściach i wyzwaniach wiążących się z jego wdrożeniem.

Porówna on dostępne metody uwierzytelniania i doradzi, jaka opcja identyfikacji jest najkorzystniejsza dla poszczególnych typów firm. Nie zabraknie także informacji o tym, co w praktyce należy zrobić, aby rozpocząć korzystanie z KSeF. Dowiesz się, jak proces ten umożliwią kwalifikowane usługi zaufania. Na koniec uczestnicy będą mieli szansę zadać ekspertowi pytania.

W spotkaniu online można wziąć udział, zapisując się poprzez formularz: FORMULARZ REJESTRACYJNY NA WEBINAR

Ksef fundamentalnie zmienia zasady obiegu faktur w Polsce. Każdy podmiot będzie musiał mieć konto w ksef. Wiemy jak działa ten system, wiemy co trzeba zrobić żeby skutecznie korzystać z ksef, poczuwamy się do tego, aby pomóc podatnikom skutecznie, bezpiecznie i sprawnie wejść w nową rzeczywistość.

– zachęca Łukasz Konikiewicz, prezes zarządu firmy EuroCert.

Dlaczego warto zobaczyć webinar o KSeF?

Wprowadzane przez Ministerstwo Finansów regulacje zmuszą firmy do przejścia wyłącznie na obieg faktur w wersji elektronicznej. Docelowo wiąże się to z oszczędnością czasu, finansów i formalności. Zminimalizuje też ryzyko zagubienia dokumentów, większe bezpieczeństwo w rozliczaniu z kontrahentami i skrócenie procesu ściągalności należności.

Dzięki KSeF możliwa będzie pełna kontrola i stały dostęp do faktur przychodzących i wychodzących. Ich ustrukturyzowany, jednolity format ograniczy błędy w odczycie i zredukuje czas rejestracji danych. Dodatkowo dla firm, które włączą się do KSeF jeszcze w okresie przejściowym, ustawodawca uwzględnił przyspieszony zwrot podatku VAT, w ciągu 40, a nie obecnych 60 dni.

W  związku ze złożonością zmian, które zaczną obowiązywać prawdopodobnie od 2025 roku, warto skorzystać z nieodpłatnych możliwości pozyskania wiedzy i zarejestrować się na webinar.

* * *

EuroCert działa na rynku od 2012 roku i jest jedną z pięciu firm w Polsce, która świadczy kwalifikowane usługi zaufania. Robi to na podstawie statusu przyznanego jej przez Narodowe Centrum Certyfikacji NBP. Oferuje ona m.in. elektroniczne podpisy, pieczęcie i znaczniki czasu, czym zapewnia bezpieczne uwierzytelnianie i wspiera realizację cyfrowych strategii organizacji.

Zespół dysponuje wiedzą ekspercką opartą o najnowsze technologiczne rozwiązania, które wspomagają procesy #paperless i elektroniczny obieg dokumentów w administracji i biznesie. Firma dostarcza usługi na terenie całego kraju w sprzedaży bezpośredniej, sprzedaży online, a także poprzez sieć blisko 400 autoryzowanych partnerów.

Inwestowanie w nieruchomości. Czy to się opłaca?

0
inwestowanie w nieruchomości

Inwestowanie w nieruchomości jest jednym ze sposobów na dywersyfikację oszczędności. Modeli inwestowania w nieruchomości jest wiele. Wybór określonej strategii zależy głównie od celu, który chce osiągnąć inwestor.

Inwestycja w nieruchomości różnie się objawia – lokale na wynajem, flipowanie, deweloperka albo cesja. Dlaczego warto inwestować w nieruchomości? Przede wszystkim dlatego, że jest to bardzo przewidywalny biznes. I to niezależnie od sytuacji gospodarczej. Oczywiście tylko wtedy gdy dobrze wybierzemy nieruchomości do inwestycji.

Inwestowanie w nieruchomości – kawalerki

Rosnąca inflacja, coraz wyższe stopy procentowe powodują, że pieniądze bardzo szybko tracą na wartości. Stąd spore zainteresowanie inwestycją w nieruchomości. W warunkach dużej inflacji spada jednak zdolność kredytowa, co oznacza, że trudniej jest pozyskać finansowanie. Jeśli mamy wolną gotówkę, możemy spróbować inwestycji w nieruchomości.

CZYTAJ TAKŻE: Inwestycja w złoto. Jak inwestować w złoto?

Inwestycja w kawalerki to najczęściej pierwszy etap inwestowania. Kawalerki, czyli najmniejsze mieszkania są dobre dla najemców, którzy np. rozpoczynają dopiero pracę w konkretnym mieście. W Warszawie świetną lokalizacją są mieszkania w okolicach metra.

Inwestycja w kawalerki może być też dobrym sposobem na zakup kilku mieszkań na wynajem za pierwszym razem. W tym przypadku warto nastawić się na wynajem długoterminowy. W przypadku kawalerek szacuje się zwrot z kapitału na poziomie 7,0% – 8,0%. Dziś na rynku dostępne są malutkie kawalerki, które mają powierzchnię znacząco mniej niż 25 metrów kwadratowych.

Takie niewielkie mieszkanie jest dobrą inwestycją odporną na zawirowania rynkowe. Wszystko dlatego, że są zawsze poszukiwane przez najemców.

Wynajem krótkoterminowy

Część inwestorów decyduje się na wynajem krótkoterminowy. W takiej sytuacji pobiera się czynsz za każdą dobę. W takiej opcji trzeba będzie wybrać nieruchomość z bardzo dobrym dojazdem do centrum. Wszystko dlatego, że zwykle wynajmują je turyści, którzy traktują twój lokal wyłącznie jako miejsce do spania.

Jeśli chcemy mieć lokal na wynajem krótkoterminowy dla turystów, to koniecznie trzeba bardzo dobrze wybrać lokalizację w danej miejscowości turystycznej. Dokonując wyboru, koniecznie trzeba patrzeć na to z perspektywy turysty, który nie zna miasta. Taki model inwestycji przeznaczony jest dla bardziej doświadczonych inwestorów.

CZYTAJ TAKŻE: W co inwestować w 2022 roku?

Wszystko dlatego, że wymaga on znacznie więcej wiedzy o rynku. W tym wypadku liczy się nie tylko lokalizacja, ale i wystrój mieszkania, a także obsługa klienta. To najem krótkoterminowy więc jest to inwestycja wymagająca znacznie większej aktywności niż najem na długi termin. Jakie mieszkanie wybrać najlepiej? Dla tego typu inwestycji sensowne będzie mieszkanie około 50 metrów kwadratowych.

Inwestowanie w nieruchomości – flipowanie

Flipowanie to model inwestowania w nieruchomości, w którym kupujemy mieszkanie i szybko odsprzedajemy. Mogą być „flipy na brudno”, czyli kupujemy po bardzo okazyjnej cenie i szybko odsprzedajemy drogo. Są jeszcze flipy „na gotowo” gdzie kupujemy mieszkanie po okazyjnej cenie, remontujemy i sprzedajemy.

Rozwiązanie takie jest atrakcyjne dla klientów, którzy nie mogą sami przeprowadzić remontu albo po prostu nie chcą takich remontów robić, a po prostu odebrać gotowe mieszkanie. I właśnie na tym się zarabia. Fliperzy działają nawet w modelu, kiedy nie mają swoich pieniędzy. Po prostu zbierają inwestorów, którzy przekazują im pieniądze na inwestycję, a po jej sfinansowaniu, dzielą się zyskiem.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Inwestycja w złoto. Jak inwestować w złoto?

0
inwestycja w złoto

Czy inwestycja w złoto jest właściwym wyborem? Kto powinien inwestować w złoto? Kiedy zdecydować się na inwestycję w złoto?

Złoto kojarzy się ze stabilnością, sposobem na utrzymanie wartości, czyli ochroną przed inflacją. I właśnie w takich kategoriach złoto powinno być postrzegane. Nie jako typowa inwestycja, która ma wygenerować zysk, ale raczej jako środek do ochrony wartości pieniądza.

Jak inwestować w złoto?

Oczywiście poprzedni akapit odnosi się do złota w formie fizycznej. Zanim zaczniemy szczegółowo omawiać tę formę lokowania kapitału, zacznijmy od złota w wersji elektronicznej, czyli akcji spółek wydobywających złoto lub kontraktów terminowych na złoto. Te dwa rodzaje aktywów są obarczone sporym ryzykiem wahań cen. Może to odpowiadać spekulantom, zainteresowanym krótkoterminową inwestycją.

Oprócz tego mamy też złoto fizyczne, w sztabkach lub monetach. Eksperci przekonują, że właśnie taka forma złota to dobry wybór dla tych, którzy chcą przechować wartość pieniądza w czasie. Bo, jak już wspominałem, taka forma złota, raczej nie nadaje się do spekulacji, a lokowania nadwyżek.

Złoto w monetach czy sztabkach?

W przypadku inwestycji w złoto fizyczne jedną z podstawowych kwestii jest to czy wybrać złoto w monetach, czy w sztabkach. Na pierwszy rzut oka nie ma to znaczenia, bo zarówno monety (zwane bulionowymi), jak i złote sztabki są tak samo łatwe w przechowywaniu, a ryzyko ich zniszczenia ograniczone jest do minimum. Nie będzie im groźny nawet pożar czy powódź.

Jakie sztabki kupić?

Zacznijmy od sztabek. Sztabki złota kojarzą się nam przede wszystkim z dużymi, ciężkimi sztabami złota ulokowanymi w skarbcach bankowych. Warto jednak wiedzieć, że na rynku występują również mniejsze sztabki. Mają od 1 grama do 1 kilograma.

Trzeba pamiętać, że masę sztabki określa się w uncjach. Te małe pakowane są w tzw. certipaki, czyli specjalne opakowania, których celem jest ochrona przed zniszczeniem, a także potwierdzają autentyczność sztabki. Sztabki ze względu na to, że zawsze wyglądają tak samo, są możliwe do podrobienia. Fałszerze mogą np. wypełnić sztabkę innym niż złoto metalem. Właśnie dlatego trzeba bardzo dokładnie sprawdzać źródło pochodzenia konkretnej sztabki złota.

Gdy porównamy sztabkę o określonej masie z monetą złotą o takiej samej masie, okaże się, że sztabka będzie tańsza.

Monety bulionowe

Dlaczego monety bulionowe kosztują trochę więcej od sztabek o tej samej wadze? Przede wszystkim, że są trochę lepiej zabezpieczone. Mogą mieć np. mikrograwery lub inne drobne zabezpieczenia. To wszystko powoduje, że fałszerz musiałby wykonać bardzo dużo pracy, żeby podrobić taką monetę.

Poza tym moneta jest zdecydowanie wygodniejsza w użyciu. W obliczu kryzysu dużo łatwiej je wymienić. Podobnie jak w przypadku sztabek, także i monety występują w różnych odmianach wagowych. I tak jak w przypadku sztabek powinny kosztować tyle samo co złoto w nich zawarte. Są jednak droższe niż złoto w sztabach, bo wiele monet ma również wartość kolekcjonerską. Sporo osób zbiera monety właśnie dla ich walorów kolekcjonerskich.

Cena sztabek złota

Monety, jak i sztabki, jak już wspomniałem, są o różnej masie. Zasada jest prosta, im mniejsza masa, tym więcej zapłacić trzeba za złoto, bo marża dystrybutora jest najwyższa. Jeśli chcemy zainwestować w złoto fizyczne określoną kwotę, najlepiej więc kupić sztabkę lub monetę o największej masie, na jaką w danym momencie możemy sobie pozwolić.

Jakie monety kupić?

Kupowanie złotych monet warto rozpocząć od tych pochodzących z najpopularniejszych serii. Wśród tych występujących najczęściej jest Krugerrand, Filharmonik Wiedeński, Liść Klonowy, Amerykański Orzeł czy Australijski Kangur.

Inwestując w fizyczne złoto, musimy też przemyśleć, w jaki sposób będziemy je przechowywać. Złoto można trzymać w domu (trudno jednak będzie takie wartości ubezpieczyć, np. przed kradzieżą) albo wynająć skrytkę bankową. To rozwiązanie nie jest jednak zbyt popularne i dość trudno dostępne.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Rejestracja VAT – kiedy trzeba się zarejestrować do VAT? Czy oczekując na rejestrację jesteś podatnikiem VAT?

0
rejestracja VAT

Rejestracja VAT jest obowiązkowa w określonych przypadkach. Zobacz, w jaki sposób należy zarejestrować się do VAT. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musi wiedzieć przedsiębiorca.

Jak działa rejestracja VAT? Pod względem płatności podatku VAT podatników możemy podzielić na tych, którzy korzystają ze zwolnienia z VAT i VAT czynnych. W obu przypadkach trzeba spełnić określone warunki.

Rejestracja VAT – zwolnienie z VAT

Na początku działalności, co do zasady można skorzystać ze zwolnienia z VAT. Są jednak określone działalności (można je znaleźć w art. 113 ust 13 ustawy o VAT), które nakazują nam rejestrację do VAT. W takiej sytuacji trzeba złożyć w urzędzie formularz VAT-R.

W przypadku, gdy przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia, to nie musi składać żadnej deklaracji. Po prostu domyślnie uznaje się, że jest płatnikiem zwolnionym z VAT. Gdy jednak nie korzystamy ze zwolnienia i będziemy rejestrować się do VAT, wtedy stajemy się tzw. czynnym podatnikiem VAT.

Rejestracja VAT

Czynny podatnik VAT to status, kiedy przedsiębiorca przekracza limit obrotów wymieniony w ustawie o VAT. Jest to kwota powyżej 200 000 zł lub gdy wykonuje się działalność, w przypadku której nie można skorzystać z prawa do zwolnienia przedmiotowego. To np. usługi doradcze, czy usługi prawnicze.

Do rejestracji podatku VAT służy druk VAT-R. Ważne jest, by rejestracji dokonać w odpowiednim momencie. Chodzi o to, by druk VAT-R złożyć przed dokonaniem pierwszej sprzedaży innej niż zwolniona od podatku VAT lub tez przed dniem, w którym straci się prawo do zwolnienia.

Podatnik zarejestrowany jest jako czynny podatnik VAT dopiero wtedy, gdy urząd skarbowy dokona rejestracji. Żeby to zrobić, konieczna jest weryfikacja wszystkich danych. I tak urzędnicy sprawdzą, czy podmiot faktycznie istnieje.

Nierzadko urzędnicy osobiście weryfikują, czy miejsce podane w formularzu wykorzystywane jest do prowadzenia działalności gospodarczej. Podatnik nie będzie wpisany do rejestru czynnych podatników VAT, jeśli mimo kilku prób nie uda się skontaktować urzędnikom z przedsiębiorcą lub też przedsiębiorca nie stawi się na wezwanie urzędu.

Rejestracji urzędnicy nie dokonają też, jeśli istnieje podejrzenie, że podatnik może wykorzystać ten status do wyłudzeń skarbowych.

Zobacz również: Opinie na temat oprogramowania Małej Księgowości
Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Rejestracja VAT – faktura

Konieczność weryfikacji wielu danych powoduje, że rejestracja do VAT może trwać nawet kilka tygodni. Dobrze jest więc zawczasu zająć się kwestią rejestracji. W przypadku nowego przedsiębiorcy, który dopiero zaczyna prowadzenie firmy, może to być spory kłopot.

Sama rejestracja działalności zajmuje bowiem kilka chwil i możemy rozpocząć aktywność gospodarczą od razu po rejestracji, czyli praktycznie od zaraz. Jeśli jednak chcemy, był płatnikiem VAT albo też rodzaj działalności zmusza do rejestracji jako czynny płatnik, trzeba będzie uzbroić się w cierpliwość.

Czy to oznacza jednak, że do momentu rejestracji w VAT nie możemy prowadzić sprzedaży? Prawo wskazuje, że czynnym podatnikiem VAT przedsiębiorca staje się z mocy prawa, a nie na podstawie decyzji organu podatkowego. Jeśli więc „łapiemy się” na to, by podatnikiem VAT się stać, to jesteśmy nim.

Problem może się jednak pojawić po stronie kontrahentów. Póki formalnie nie jesteśmy zarejestrowani jako podatnicy VAT, dane firmy nie są widoczne w rejestracjach podatników VAT. Może to rodzić ryzyko kłopotów u naszych kontrahentów. Jeśli bowiem będą chcieli odliczyć VAT z faktury wystawionej przez podmiot, który jeszcze nie został zarejestrowany, mogą podlegać odpowiedzialności karno-skarbowej.

Podatek VAT w Małej Księgowości

Mała Księgowość Rzeczpospolitej to prosty w obsłudze program dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Umożliwia sprawne wprowadzanie danych księgowych, rozliczenia podatku dochodowego, prowadzenie ewidencji oraz bezpieczne przechowywanie wszystkich dokumentów.

Jedną z funkcji programu jest ewidencja VAT, z której będziemy musieli korzystać po zarejestrowaniu się jako podatnicy podatku od towarów i usług.

Dlaczego warto wybrać Małą Księgowość Rzeczpospolitej?

  • Rzetelna firma – na rynku od 2002 roku
    • Zaufało nam ponad 60 000 przedsiębiorców
    • Do obsługi programu nie potrzebujesz internetu
    • Cena od 149 złotych brutto za rok – to mniej niż 13 zł/mies
    • Program rekomendowany przez dziennik Rzeczpospolita

Zobacz również: Wszystkie funkcjonalności oprogramowania Małej Księgowości