Strona główna Blog Strona 72

Jak wymyślić dobrą nazwę firmy jednoosobowej? 

0
nazwa firmy

Nazwa firmy to coś, na co dalej się nie zdecydowałeś? Zastanawiasz się, czy na pewno ma znaczenie? Przeczytaj i dowiedz się, czy to ważny element i jak stworzyć dobrą nazwę firmy.

Nazwa firmy nie dla wszystkich jest istotna. Niektórzy przedsiębiorcy nie przywiązują do niej dużego znaczenia. Są i tacy, którzy z procesu wymyślania nazwy dla firmy robią bardzo ważne wydarzenie. Czy to, jak nazwiesz firmę, ma znaczenie?

Nazwa firmy jednoosobowej – czy ma znaczenie?

Niezależnie od tego, czy przywiązujemy duże znaczenie do nazwy, czy też nie, o jednej rzeczy trzeba pamiętać. Niezależnie od tego, jak ma nazywać się firma, w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej musi ona zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy.

Nazwa firmy, jak i firma w znaczeniu prawnym są tym samym. Podstawowym elementem nazwy firmy jest więc imię i nazwisko przedsiębiorcy. Można, choć nie trzeba dodać do nazwy dodatkowe określenie, albo wskazanie nazwy przedsiębiorcy.

Gdy mamy do czynienia z osobą prawną, czyli np. spółką kapitałową lub spółką z o.o. to konieczne jest zawsze określenie rodzaju spółki, np. spółka z o.o., czy spółka akcyjna. Jeśli zastanawiasz się, jakie są przepisy dotyczące nazywania spółek, sprawdź odpowiedni artykuł na biznes.gov.pl.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Po co nazywać firmę?

Nazwa przedsiębiorstwa ma wyróżniać je od innych. Może też od razu wskazywać klientowi, czym firma się zajmuje i co oferuje. Unikalna, chwytliwa nazwa umożliwi nam stanie się natychmiast rozpoznawalnymi na rynku. Ważna jest więc zarówno z prawnego, jak i marketingowego punktu widzenia.

Jej nazwa nie może wprowadzać klientów w błąd.

W przypadku gdy chcemy, by stała się marką, to warto od początku już się zabezpieczyć. Gdy dokonamy rejestracji nazwy, to jako przedsiębiorca mamy prawo do zgłoszenia wszelkich naruszeń związanych z marką albo naprawienia wszystkich szkód, które zostały dokonane w związku z naruszeniami marki.

Imię i nazwisko w nazwie firmy

Pełna nazwa firmy jednoosobowej to imię i nazwisko przedsiębiorcy razem z ewentualnym dopiskiem (np. oznaczeniem działalności). Na fakturze i innych dokumentach księgowych musimy stosować zawsze pełną nazwę firmy. W codziennym kontakcie z klientami, kontrahentami można używać nazwy skróconej (bez imienia i nazwiska).

Dobra nazwa firmy

Dobra nazwa firmy oprócz imienia i nazwiska przedsiębiorcy może też mieć dopisek dotyczący rodzaju prowadzonej działalności (na przykład: zakład mechaniczny Jan Kowalski). Nazwa taka nie może wprowadzać w błąd, czyli piekarnia nie może być oznaczona np. jako serwis mechaniczny Jan Kowalski.

Warto pamiętać o tym, jeśli w ramach swojej działalności jednoosobowej planujemy podejmować różne zajęcia. Jeśli więc chcemy prowadzić dwa kompletnie różne biznesy, lepiej ogranicz się do swojego imienia i nazwiska, lub wybierz nazwę, która nie wskazuje bezpośrednio na to, czym zajmuje się firma (przykładowo: Jan Kowalski Porady Eksperckie).

Jak wymyślić nazwę firmy?

Poszukując pomysłu na nazwę dla swojej firmy, warto kierować się kilkoma podstawowymi zasadami. Przede wszystkim, nazwa Twojej firmy powinna być unikatowa. Aby upewnić się, że tak będzie, zrób podstawowy research: wpisz nazwę, nad którą się zastanawiasz w Google, wyszukaj ją na social mediach. Jeśli znajdziesz firmy, o podobnych nazwach, sprawdź gdzie i w jakiej branży działają. O ile firma o podobnej nazwie, która działa w innej branży i na innym kontynencie nie będzie problemem, o tyle Twoje bezpośrednia konkurencja działająca w Twoim mieście zdecydowanie Ci ich przysporzy. 

Pamiętaj, że dobra nazwa dla firmy powinna być nie tylko oryginalna, ale również łatwa do zapamiętania. Oznacza to, że tworząc ją, warto ograniczyć się do dwóch słów, raczej niezbyt skomplikowanych. Wiele nazw działalności czerpie z języka angielskiego, co w niektórych przypadkach może być dość problematyczne. Jeśli zastanawiasz się, czy użyć słów z języka obcego w swojej nazwie, zastanów się, jak prawdopodobne jest, że Twoi docelowi odbiorcy są z tymi słowami lub tym językiem zaznajomieni. 

Tworząc nazwę firmy, pamiętaj również, że obecnie ciężko jest prowadzić biznes bez obecności w Internecie. Zaczynając, możesz korzystać tylko z mediów społecznościowych, ale może nadejść moment, w którym będziesz potrzebować strony internetowej. Na taki wypadek warto sprawdzić, czy wolna jest domena odpowiadająca naszej nazwie firmy. 

Tworząc nazwę marki, mamy dwie zasadnicze możliwości: możemy stworzyć nazwę uniwersalną, albo taką, która od razu będzie wskazywać na to czym się zajmujemy i cechy naszej firmy. Każde z tych rozwiązań ma zarówno swoje wady, jak i zalety. Nazwa uniwersalna będzie lepsza dla osób, które rozwijają swój biznes w wielu kierunkach. Ta wskazująca na to, czym się zajmujemy będzie stanowić jasną informację dla naszym klientów.

Nie masz kompletnie pomysłu na to, jak nazwać swoją firmę? Możesz skorzystać z jednego z licznych generatorów nazw firm. Zanim jednak przywiążesz się do nazwy, którą taki program zaproponuje, sprawdź, czy na pewno nie istnieje jeszcze firma, która się tak nazywa.

Pamiętaj też, że zawsze masz możliwość zmiany wybranej przez Ciebie nazwy firmy. Jej zmiana wymaga jedynie aktualizacji formularza CEIDG-1, co zajmuje dosłownie kilka minut. Oczywiście, inaczej będzie wyglądać sytuacja, w której Twoi klienci są już do Twojej nazwy przywiązani. Wówczas będziesz musiał przede wszystkim zadbać o rozpromowanie nowej nazwy. Niemniej, z punktu widzenia formalnego jest to bardzo proste zadanie, jeśli więc jesteś początkującym przedsiębiorcą, nie obawiaj się najpierw ograniczyć do imienia i nazwiska, a nazwę firmy wymyślić z czasem.

Nazwa a logo firmy

Dokonując wyboru nazwy firmy, warto zastanowić się, czy chcemy, aby nasza firma miała również logo. Tutaj nie ma przymusu prawnego, logo nie jest obowiązkowe. Może jednak znacznie ułatwić promowanie Twojej firmy. Początkujący przedsiębiorcy często decydują się na jego samodzielne wykonanie, jednak znacznie lepszym pomysłem jest powierzenie tego zadania osobie, która tworzeniem takich designów zajmuje się zawodowo.

Nazwa a znak towarowy

Znak towarowy może, ale nie musi być tym samym co nazwa twojej firmy. Znak towarowy jest chroniony na mocy przepisów prawa własności przemysłowej. Możesz zarejestrować go w urzędzie patentowym, aby zastrzec sobie wyłączność do jego używania na 10 lat. Pamiętaj jednak, że zastrzeżenie znaku towarowego nie jest procesem tak prostym, jak wymyślenie nazwy firmy i zgłoszenie jej do odpowiedniego urzędu. Procedura jego rejestracji jest procesem bardziej skomplikowanym, a więcej o jego przebiegu przeczytasz w naszym artykule: Czym jest znak towarowy i w jaki sposób go zdobyć?

Jak nadać nazwę firmie?

Choć wymyślenie najlepszej nazwy dla firmy to najbardziej skomplikowane zadanie w tym procesie, pozostają jeszcze kwestie formalne. Aby oficjalnie nadać nazwę firmie, musisz wpisać ją do CEIDG. Jeśli dopiero zaczynasz działalność gospodarczą, przeczytaj nasz artykuł: Jak wypełnić wniosek CEIDG? Przy rejestracji działalności zostaniesz poproszony o podanie m.in. nazwy firmy.

A co, jeśli prowadzisz już firmę, ale chcesz zmienić jej nazwę? To bardzo proste! Wystarczy wybrać opcję Zmiany danych w CEIDG na biznes.gov.pl. Po kliknięciu 'Załatw sprawę online’ zostaniesz poproszony o podanie daty zajścia zmiany, a następnie wybrania danych, które chcesz zmienić. Na liście wybierz 'Nazwa firmy’ i kliknij 'Dalej’.

Będziesz musiał potwierdzić aktualność swojego adresu zamieszkania, a następnie będziesz mógł podać:

  • pełną nazwę firmy – musi zawierać co najmniej imię i nazwisko wnioskodawcy i mieć maksymalnie 512 znaków;
  • nazwę firmy skróconą – to nazwa, którą posługujesz się na co dzień, nie musi zawierać imienia i nazwiska.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Lejek sprzedażowy – co to jest i jak działa?

0
lejek sprzedażowy

Lejek sprzedażowy to bardzo ważny element biznesu online. Jak działają lejki sprzedażowe? Sprawdź, do czego ich potrzebujesz jako przedsiębiorca. Jak się je tworzy?

Lejek sprzedażowy wykorzystuje się w marketingu. Ich głównym zadaniem jest sprawienie by klienci, którzy zajrzeli na stronę internetową, dokonali zakupu. To sprawienie by droga, którą przechodzi klient od pierwszego kontaktu z marką, doprowadziła do zakupu.

Lejek sprzedażowy – co to?

Mówiąc wprost, lejki sprzedażowe pomagają uzyskać lepszy zwrot z inwestycji. Lejki sprzedażowe są zestawem komunikatów ułożonych w odpowiedni sposób. Chodzi o to, by najpierw zaciekawić klienta, a potem doprowadzić klienta do decyzji zakupowej, a potem do akcji zakupowej.

Każdy kolejny etap polega na zawężaniu grupy potencjalnych odbiorców. Na samym dole lejka, są już wyłącznie ci, którzy są gotowi do zakupu produktu lub usługi. Zasada działania lejka polega na tym, że najpierw zdobywa się uwagę szerokiego grona osób, a po wzbudzeniu zainteresowania zawężamy grupę odbiorców.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Lejek sprzedażowy – po co go tworzyć?

Lejki sprzedażowe potrzebne są dlatego, że bardzo rzadko zdarza się, że klient od razu po wejściu na stronę internetową kupi konkretny produkt. W branży internetowej konieczne będzie stworzenie zestawu przekazów, które w różnych systemach reklamowych będą nakłaniały potencjalnych klientów do działania. Lejek sprzedażowy ma zdobyć uwagę, zainteresować, wzbudzić zainteresowanie i skłonić do kupna.

Lejek sprzedażowy – jak działa?

Pierwszym elementem jest zdobycie uwagi. Wciąż jest wiele osób, które w ogóle nie słyszały o naszym produkcie lub usłudze. Gdy osoba, której uwagę chcemy wzbudzić, po raz pierwszy trafi na górę lejka, zaczynamy wysyłać kolejne komunikaty, które mają zamiar zachęcić ją do przejścia dalej lub odsiania, jeśli nie jest zainteresowana.

Lejek sprzedażowy polega bowiem na tym, że każdy kolejny etap odsiewa większą grupę potencjalnych klientów. Pierwszy element lejka stanowią m.in. wpisy na blogu, podkasty, filmy poradnikowe, zestawienia. W tym przypadku raczej nie piszemy o firmie. Chodzi o to, by zbudować zainteresowanie szeroko. Możemy np. skłonić zainteresowanego do tego, by polubił nasz fanpejdż albo zapisał się do newslettera. Ważnym elementem jest to by pozyskać kontakt do odbiorcy.

CZYTAJ TAKŻE: Content marketing – na czym polega?

Lejek sprzedażowy – zainteresowanie

Gdy pozyskaliśmy kontakt do potencjalnego zainteresowanego, możemy regularnie przesyłać tej osobie kolejne treści. Co istotne, nie mogą to być jeszcze materiały sprzedażowe. Chodzi o to, by dopiero zbudować potrzebę, wyjaśnić działanie i skuteczność oferty. I tu dochodzimy do najtrudniejszego elementu. To przefiltrowanie tych, którzy „dotarli” do tego etapu, by zacząć ich monetyzować.

Lejek sprzedażowy – klasyfikacja leadów

Pomocny w klasyfikacji leadów będzie przede wszystkim bezpośredni feedback od obecnych klientów lub osób, które są już na ostatnim etapie lejka. Dopiero wtedy rozpoczynamy działania sprzedażowe. Jednak trzeba to czynić bardzo delikatnie by nie zrazić klienta od razu do siebie.

CZYTAJ TAKŻE: Marketing szeptany. Jak działa?

Najważniejsze w lejkach sprzedażowych jest to by właściwie sklasyfikować leady, które pojawiły się w bazie. Ważne są nie tylko te, które są bezpośrednio zainteresowane kupnem produktu lub usługi. Ważne jest właściwe zagospodarowanie również tych, którzy wciąż nie widzą potrzeby zakupu. Im podsyłamy treści poradnikowe i ciekawostki tematyczne. Dopiero gdy zainteresujemy ich w stopniu pozwalającym na zakup produktu, kierujemy w ich stronę treści sprzedażowe.

Lejek sprzedażowy – działania posprzedażowe

Lejek sprzedażowy opiera się także na dobrze stworzonej obsłudze posprzedażowej. Można spróbować sprzedać dodatkowy produkt, szkolenie, dać bonus na kolejne zakupy.

Lejek sprzedażowy – jak go zbudować?

Żeby zbudować własny lejek sprzedażowy, dobrze jest właściwie rozpoznać grupę docelową. Musisz wiedzieć, jakie są potrzeby tych klientów, co skłania ich do zakupu, jak można ich zaangażować do konkretnej akcji.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Czy wykupienie auta z leasingu się opłaca?

0
wykupienie auta z leasingu

Wykupienie auta z leasingu jest z jedną możliwości, jaką masz na koniec umowy. Sprawdź, czy to rozwiązanie się opłaca? Zobacz, kiedy warto wybrać wykup samochodu z leasingu.

Wykupienie auta z leasingu wciąż wywołuje gorącą dyskusję. Wszystko za sprawą zmian wprowadzonych przez tzw. Polski Ład. I choć z przepisami Polskiego Ładu żyjemy już od dłuższego czasu, wątpliwości nie brakuje. Sporo pytań pojawia się właśnie przy okazji wykupu leasingu.

Czy opłaca się wykupienie auta z leasingu?

Odpowiedź zależy oczywiście od wielu czynników. Przede wszystkim trzeba rozważyć motywację, która stała za finansowaniem auta w leasingu, a przede wszystkim należy przypomnieć sobie, czy zakładaliśmy od początku wykup pojazdu. Jeśli chcemy, by auto stało się naszą własnością, to wykup z leasingu wydaje się zawsze opłacalnym rozwiązaniem. Warto jednak sprawdzić, czy bardziej opłacalne jest wykupienie pojazdu w ramach prowadzonej działalności, czy też jako składnik majątku prywatnego.

Ogólna zasada brzmi: tak, wykup samochodu z leasingu w większości przypadków się opłaca. Mamy bowiem na własność majątek o określonej wartości. I przepisy Polskiego Ładu nie zmieniły wiele w podejściu do wykupu. Jest on wciąż możliwy i wciąż jest opłacalny. Różnice są nieznaczne w odniesieniu do tego, czy kupujemy pojazd jako składnik majątku firmowego, czy prywatnego.

Auto prywatne używane w działalności

Jeśli przedsiębiorca, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, wykupi pojazd z leasingu do majątku prywatnego, przedsiębiorca będzie mógł odliczyć od przychodu 20 proc. wydatków związanych z eksploatacją pojazdu i 50 proc. VAT z faktur, które dokumentują wydatki wynikające z tego, że wykorzystujemy samochód w firmie.

Auto firmowe

Jeśli natomiast samochód wykupujemy do majątku firmy, to można do kosztów zaliczyć całą kwotę wykupu i nawet 75% proc. wydatków związanych z użytkowaniem auta.

Wady wykupu auta z leasingu do majątku firmowego

Trzeba jednak pamiętać, że każde rozwiązanie ma też wady. W przypadku wykupu auta z leasingu do majątku firmowego trzeba będzie zapłacić podatek dochodowy i składkę zdrowotną, jeśli sprzedamy pojazd przed upływem 6 lat. Takie samo ograniczenie będziemy mieli w przypadku wykupu samochodu na dane prywatne, czyli do majątku prywatnego. Dodatkowo nie będzie można zaliczać do kosztów uzyskania przychodu kwoty wykupu, a także VAT-u z faktury za zakup auta.

Jak więc widać, wykup auta z leasingu wciąż się opłaca. Zmiana „in minus” dotyczy przede wszystkim kwestii odsprzedaży pojazdu, gdy już go wykupimy. Zanim wprowadzono Polski Ład, można było bez konsekwencji sprzedać samochód po upływie sześciu miesięcy. Teraz sprzedaż przed upływem 6 lat obciążona jest koniecznością rozliczenia podatku dochodowego.

Obecnie nie ma znaczenia, kiedy przedsiębiorca decyduje się na wykup pojazdu, może to zrobić w każdym momencie. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku leasingu operacyjnego minimalna długość trwania umowy to 2 lata. Mało tego. Maksymalne skrócenie okresu leasingu wiąże się z tym, że wartość wykupu auta będzie zdecydowanie wyższy.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym

0
wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym

Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym może być spowodowane utratą zaufania, czy niezgodnością rozliczeń. Kiedy jest to możliwe i jak to zrobić? O czym należy pamiętać?

Wypowiedzenie umowy z dotychczasowym biurem rachunkowym będzie konieczne, jeśli jesteś niezadowolony z poziomu usług, zauważyłeś nieścisłość w dokumentacji albo po prostu chcesz znaleźć tańsze biuro rachunkowe. Zmianę biura najlepiej przeprowadzić na przełomie roku. Dzięki temu nowe będzie miało „czystą” kartę w rozliczeniach.

Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym

Zdarza się, że biuro rachunkowe nie wypełnia swoich obowiązków rzetelnie, przedsiębiorca otrzymuje informacje o podatkach do zapłaty z opóźnieniem, a nierzadko księgowy nie chce poprawić błędów w dokumentach. W takiej sytuacji wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym nie powinno dziwić.

Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym można złożyć w dowolnym momencie. Musisz wiedzieć jednak, że umowa może być rozwiązania z zachowaniem okresu wypowiedzenia lub bez wypowiedzenia.

Zmiana biura rachunkowego – głównie w ciągu roku – wymaga sprawdzenia wszystkich dokumentów. Może to zająć od kilku tygodni, nawet do kilku miesięcy. W przypadku spółki, gdzie rozliczenia prowadzone są w formie pełnej księgowości, najłatwiej zmiany dokonać na koniec okresu rozliczeniowego.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym – instrukcja

Jak wygląda proces wypowiedzenia umowy z biurem rachunkowym? Przede wszystkim, zanim wypowiesz umowę, poszukaj najpierw nowego biura rachunkowego. Nie każdy będzie chciał bowiem przejmować rozliczenia w środku roku.

Gdy jednak znajdziesz już nowe biuro, składasz wypowiedzenie umowy obecnemu biuru. Po tym, gdy podpiszesz nową umowę, składa się w urzędach nowe pełnomocnictwa do reprezentacji w urzędach. Kolejnym krokiem jest przekazanie wszystkich dokumentów ze starego biura rachunkowego do nowego.

Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność, rozwiązanie umowy z biurem rachunkowym powoduje, trzeba dokonać aktualizacji wpisu do rejestru CEIDG. Przy zmianie biura rachunkowego trzeba koniecznie sprawdzić, czy wszystkie dokumenty zostały przekazane nowemu biuru. Trzeba więc przekazać faktury i rachunki, wszystkie umowy, wyciągi bankowe, rejestry podatkowe, ewidencje środków trwałych, kilometrówki, dokumenty kadrowe.

Umowa z biurem rachunkowym

Nie można zapominać, że nie tylko ty jako klient możesz umowę wypowiedzieć. Wypowiedzenia umowy może dokonać również biuro rachunkowe. Gdy powód wypowiedzenia nie ma ważnego powodu, to wtedy biuro rachunkowe musi naprawić szkodę, której doznajesz jako przedsiębiorca na skutek takiego wypowiedzenia.

Jeżeli umowę zawarliście w formie pisemnej, dokumentowej albo elektronicznej, jej wypowiedzenie musi zachować formę dokumentową, chyba że ustawa lub umowa zastrzega inną formę.

Jeżeli umowę zawarliście w innej formie szczególnej, jej rozwiązanie za zgodą obu stron wymaga zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia. Wypowiedzenie powinno być natomiast stwierdzone pismem.

Wypowiedzenie umowy o prowadzenie księgowości – rezygnacja z pełnej księgowości

Jednym z powodów, dla których możemy zdecydować się na koniec współpracy z biurem rachunkowym, jest rezygnacja z pełnej księgowości. Jeśli nasze przychody nie osiągają limitu przychodu w wysokości 2 mln euro rocznie, nie musimy jej prowadzić.

Jednak aby zrezygnować z pełnej księgowości, trzeba podjąć też inne działa, poza wypowiedzeniem umowy biuru rachunkowemu. O samej rezygnacji nie trzeba informować urzędu skarbowego. Trzeba jednak złożyć zawiadomienie o prowadzeniu ewidencji w formie księgi przychodów i rozchodów.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego?

0
kontrola urzędu skarbowego

Jak wygląda kontrola urzędu skarbowego? Czy urząd skarbowy może przeprowadzić kontrolę w sposób niezapowiedziany?

Kontrole urzędowe przedsiębiorców, a szczególnie kontrola urzędu skarbowego powoduje strach u sporej grupy przedsiębiorców. Choć w zdecydowanej większości nie ma powodu, by się bać, bo urząd przeprowadza kontrolę, bo chce sprawdzić określone informacje.

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? Co ma na celu?

Przedsiębiorca musi umożliwić pracownikom urzędu skarbowego przeprowadzenie kontroli skarbowej. Kontrola skarbowa ma na celu sprawdzenie, czy przedsiębiorca wywiązuje się z obowiązków podatkowych. Urzędnicy sprawdzają dokumenty rozliczeniowe.

W kontroli urzędu skarbowego biorą udział przynajmniej trzy osoby: kontroler, osoba kontrolowana i świadek. Jeżeli przedsiębiorca obowiązki podatkowe wypełnia prawidłowo, to nie trzeba po kontroli nic robić. Gdy urzędnicy wykryją nieprawidłowości, wydają nakaz naprawienia uchybień.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? Co może urząd skarbowy?

Urząd skarbowy kontroluje firmę w różnym zakresie. Wiele zależy od tego, jak duża jest firma, a także jakiego rodzaju działalność prowadzi. W każdym przypadku kontrolą objęte są księgi podatkowe. W przypadku prowadzenia działalności poza granicami urzędnicy sprawdzają prawidłowość rozliczeń związanych z przewozem i wywozem.

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? Kiedy może zostać przeprowadzona?

Sprawdźmy, kiedy urząd skarbowy może przeprowadzić kontrolę. Jednym z powodów mogą być generowane przez firmę długotrwałe straty. Dlaczego więc urząd skarbowy będzie kontrolował firmę w takim przypadku? Przede wszystkim dlatego, że w takiej sytuacji firma nie płaci podatków. Kontrola może też być przeprowadzona w wyniku donosu.

Zdarza się, że niezbyt życzliwi sąsiedzi mogą poinformować urząd skarbowy, bo nie spodoba im się status przedsiębiorcy – sąsiada. Jak pokazują realia, celem fiskusa nie jest zaszkodzenie przedsiębiorcy, a wyjaśnienie ewentualnych nieprawidłowości.

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? Wniosek o kontrolę skarbową

Kontrola skarbowa może być przeprowadzona na wniosek. Nie ma obowiązku podawania we wniosku swoich danych. Jeśli anonimowy wniosek jest dobrze uzasadniony, to urzędnicy rozważą kontrolę. Do wniosku trzeba dołączyć dowody.

Mogą to być paragony albo faktury. W większości przypadków jednak wnioski bez danych wnioskodawcy nie są rozpatrywane, bo nie dają podstaw do rozpoczęcia kontroli.

Podczas kontroli urzędu skarbowego, urzędnicy sprawdzają dokumenty maksymalnie na 5 lat wstecz. Wcześniejsze dokumenty, nawet gdyby zawierały błędy, nie będą mogły być skontrolowane. Ewentualne zobowiązania podatkowe się przedawniają.

CZYTAJ TAKŻE: Dlaczego samodzielne prowadzenie księgowości może być lepsze od pomocy biura rachunkowego?

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? Książka kontroli przedsiębiorcy

Książka kontroli przedsiębiorcy to specjalny dokument, w którym zapisuje się informacje o przeprowadzonej kontroli. Książkę kontroli zakłada się w momencie pierwszej kontroli i trzeba ją przechowywać na wypadek kolejnych. W księdze kontroli przechowuje się np. protokoły kontroli, a także dokumenty nakładające określone obowiązki.

Dokumentacja związana z kontrolą przedsiębiorcy może być przechowywana w wersji elektronicznej.

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? Co może przedsiębiorca?

Gdy przedsiębiorca dowiaduje się o kontroli, dysponuje szerokim wachlarzem praw. Przykład? Urzędnicy skarbowi muszą przestrzegać określonych przepisów funkcjonujących w firmie, którą kontrolują.

Jeśli np. sprawdzają firmę budowlaną, może pojawić się konieczność założenia stroju ochronnego albo kasku. Po tym, jak kontrola się skończy, urzędnicy wydają dokumenty pokontrolne. Gdy nie zgadza się on z decyzją urzędników, może złożyć sprzeciw wobec decyzji urzędników.

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? Czy może się odbyć bez zapowiedzi?

Czy kontrola urzędu skarbowego może być wszczęta bez zapowiedzi? Zwykle przedsiębiorca otrzymuje informację o tym, że urzędnicy chcą przeprowadzić kontrolę. W dokumencie informującym o kontroli znajduje się data i zakres kontroli. W określonych przypadkach można jednak przeprowadzić kontrolę bez zapowiedzi.

Może do niej dość, gdy przedsiębiorca nie ma stałej siedziby albo też nie ma możliwości dostarczyć mu pisma z informacją o kontroli. Niezapowiedzianą kontrolę skarbową urząd może przeprowadzić, gdy występuje zagrożenie zdrowia i życia albo ma ona przeciwdziałać popełnieniu przestępstwa.

Jak widać, kontrola skarbowa nie musi wyglądać strasznie. Celem kontrolerów jest weryfikacja dokumentów podatkowych. Kontrolerzy nie mają zamiaru szkodzić przedsiębiorcy. Chcą tylko wyjaśnić ewentualne niezgodności.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Metody uwierzytelniania w KSeF

0
metody uwierzytelniania w KSeF

Jakie są metody uwierzytelniania w KSeF? Kto może korzystać z KSeF i w jaki sposób uzyskujemy dostęp do Krajowego Systemu eFaktur? Poznaj odpowiedzi na te pytania.

System KSeF to specjalny rejestr e-faktur zapisywanych w formie specjalnych plików, faktur strukturyzowanych. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj metody uwierzytelniania w KSeF.

Uwierzytelnienie w KSeF

Autoryzacja użytkownika w KSeF wymagana jest niezależnie od tego, czy wykorzystujemy narzędzia komercyjne, czy też korzystamy z aplikacji udostępnionej przez Ministerstwo Finansów.

Żeby skorzystać z Krajowego Systemu e-faktur, trzeba uwierzytelnić się kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Możemy też skorzystać z kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, która jest odpowiednikiem pieczątki firmowej. Można też uwierzytelnić się specjalnym tokenem, który jest przypisany do danej osoby.

Jeśli poświadczymy już tożsamość użytkownika, uzyskamy dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur. Można będzie zarówno przeglądać, wystawiać, jak i otrzymywać faktury ustrukturyzowane. Przedsiębiorca nie musi sam wykonywać czynności związanych z fakturą strukturyzowaną. Można dać uprawnienie do korzystania z systemu np. przez biuro rachunkowe.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Uwierzytelnianie osób fizycznych w KSeF

Jeśli osoba fizyczna chce uwierzytelnić się w KSeF, czyli np. przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, warto pamiętać, że autoryzacji można dokonać poprzez kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany – profil zaufany albo też poprzez API i wygenerowany wcześniej token.

CZYTAJ TAKŻE: Jaka jest ważność podpisu elektronicznego?

Podpis elektroniczny, który potwierdza tożsamość, powinien zawierać NIP oraz PESEL. Jeśli ich nie ma, do uwierzytelnienia potrzebne będzie zgłoszenie danych unikalnych, które identyfikują  ten podpis (tzw. odcisk palca) w zawiadomieniu ZAW-FA, które należy wysłać do urzędu skarbowego.

Jak uwierzytelnić podmiot niebędący osobą fizyczną?

Podmiot niebędący osobą fizyczną może uwierzytelnić się w systemie za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej lub składając w urzędzie zawiadomienie ZAW-FA.

W nim wyznaczamy określoną osobę fizyczną (w ramach swojej struktury) do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Mogą to być działania takie jak nadawanie i odbieranie uprawnień, wystawianie faktur w imieniu podmiotu, dostęp do faktur.

CZYTAJ TAKŻE: Zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna

Ze strony Ministerstwa Finansów dowiadujemy się, że w przypadku aplikacji udostępnionej przez MF możliwy jest anonimowy dostęp do faktury bez uwierzytelniania. Pozwala na anonimowy dostęp do pojedynczej e-faktury. Żeby się do niej „dostać”, trzeba jednak podać:

  • numer identyfikujący fakturę w systemie,
  • standardowy numer faktury,
  • numer NIP nabywcy,
  • dane nabywcy,
  • kwotę faktury.

Podział zysku – sposób rozliczania, umowa spółki

0
podział zysku

Podział zysku w spółce takiej jak spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest konieczny. Jego sposób jest ustalany poprzez umowę spółki, a także uchwałę przyjmowaną przez Zgromadzenie Wspólników. Zobacz, co musisz na ten temat wiedzieć.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest odrębnym bytem prawnym. O wszystkich sprawach spółki decyduje zarząd. Pracuje on nad tym, by generować zysk i pomnażać majątek. To tak w największym skrócie. W przypadku gdy spółka osiągnie zysk, trzeba zdecydować, jak będzie wyglądał podział zysku.

Podział zysku spółki – umowa

W tym materiale podział zysku spółki omówimy na przykładzie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jest to najbardziej popularny rodzaj spółki kapitałowej, stąd też najwięcej pytań dotyczy właśnie tej spółki.

Jak wiadomo, wspólnicy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie ponoszą finansowej odpowiedzialności za zobowiązania spółki. Nie mają też bezpośredniego wpływu na jej zarządzanie. Reprezentowaniem spółki zajmuje się bowiem zarząd.

Oczywiście wspólnicy mogą zasiadać w zarządzie, ale istnieje możliwość zatrudnienia zewnętrznego zarządzającego. Zarząd spółki z o.o. może ponosić pełną odpowiedzialność za wszelkie decyzje, a także zaciągnięte przez spółkę zobowiązania. Można więc powiedzieć, że zarząd spółki kieruje nią i decyduje o sposobie bieżącego funkcjonowania.

Trochę inaczej jest z decyzją związaną z zyskiem. Sposób podziału zysku powinna określać umowa spółki, a także uchwała Zgromadzenia Wspólników. Jednym z częściej spotykanych modeli wykorzystania zysku jest po prostu wypłacenie go w formie dywidendy wspólnikom w zakresie, w jakim objęli udziały.

Mówiąc inaczej, zależnie od tego, jaki procent udziałów w spółce mają, tyle procent zysku mają prawo otrzymać. Zysk można też przeznaczyć na kapitał zapasowy. Co do zasady zysk można zostawić w spółce i wykorzystać go np. na przyszłe inwestycje. Zysk może też pozostać w spółce bez określonego przeznaczenia.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka?

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Co mówi o tym prawo?

Zgodnie z art. 191 § 1 kodeksu spółek handlowych wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, z uwzględnieniem przepisu art. 195 § 1.

Umowa spółki może przewidywać inny sposób podziału zysku, z uwzględnieniem przepisów art. 192-197. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, zysk przypadający wspólnikom dzieli się w stosunku do udziałów.

Żeby więc wspólnicy mogli otrzymać dywidendę, nie wystarczy, że spółka wygeneruje zysk. Trzeba podjąć uchwałę o podziale zysku. Przy okazji warto pamiętać, że kwota, którą chcemy przeznaczyć do podziału między wspólników, nie może przekraczać zysku za ostatni rok powiększonego o zyski z lat ubiegłych. Zysk w pierwszej kolejności musi pokryć straty lub – jeśli takie zapisy w umowie spółki są – to na kapitał zapasowy lub rezerwowy.

Uchwała o podziale zysku

O tym, czy zwyczajne zgromadzenie w Waszych spółkach podejmie uchwałę o podziale zysku, będzie zależeć od sprawozdania finansowego. Jeśli bowiem spółka osiągnęła zysk, zwyczajne zgromadzenie wspólników podejmuje uchwałę o podziale zysku.

Uchwałę o podziale zysku zwyczajne zgromadzenie wspólników podejmuje dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za ostatni rok obrotowy. Bez zatwierdzenia sprawozdania, zgromadzenie nie może podjąć uchwały w sprawie podziału zysku.

Jeśli zysk ma zostać w spółce, może on być przekazany na kapitał zapasowy. W takiej sytuacji jest on po prostu przeksięgowywany na kapitał zapasowy, a środki zostają w spółce.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Lokalna piekarnia – biznes dla ciebie

0
piekarnia biznes

Czy piekarnia to dobry pomysł na biznes? Ile zarabia się na piekarni i czy wysokie ceny energii nie powodują, że piekarnia zbankrutuje?

Wysokiej jakości pieczywo zawsze znajdzie swoich zwolenników. W świecie pełnym chemicznych dodatków, polepszaczy, świeże, naturalne pieczywo jest dobrą alternatywą. I choć może się wydawać, że sprzedaż pieczywa jako produktu dostępnego codziennie jest świetnym biznesem, rzeczywistość okazuje się zgoła inna. Piekarnia jako biznes to bardzo wymagający „nomen omen” kawał chleba.

Ile kosztuje założenie piekarni?

Zacznijmy jednak od kosztów początkowych. Te zależeć będą od lokalizacji. Możemy bowiem przejąć już funkcjonujący biznes albo uruchamiać piekarnię całkowicie od podstaw. Koszty zależą też od wielkości piekarni, także rodzaju asortymentu, który chcesz przygotowywać. Jeśli chcesz sprzedawać we własnym sklepiku, trzeba uwzględnić koszty jego aranżacji. Będzie to znacznie droższe niż sprzedaż w już istniejących sklepach. W tym drugim jednak wypadku musisz uwzględnić koszty zbudowania sieci sprzedaży.

Nie zawsze opłaca się oszczędność na sprzęcie. Używane piece czy maszyny mogą być przestarzałe technologiczne, co niekorzystnie wpływa na koszty eksploatacji. Przy wysokich kosztach energii koniecznym będzie zaopatrzenie się w sprzęt, który jest ekonomiczny. Potrzebne będą na pewno piece piekarnicze, wałkownica, krajalnica, wagi kuchenne, a jeśli przygotowujemy też sklep do sprzedaży, to koniecznie trzeba kupić witryny sklepowe i lady, a także wyposażyć sklep w kasy fiskalne.

Właśnie dlatego koszt wyposażenia niewielkiej piekarni to ok. 200-300 tys. złotych. Sporym kosztem będzie też personel. Wykwalifikowany piekarz to koszt przynajmniej 7-8 tysięcy złotych miesięcznie.

Biznesplan piekarni

Wspominaliśmy o rodzajach piekarni. Musisz zdecydować czy będzie to tradycyjna piekarnia tylko z pieczywem, czy może wolisz formułę minikawiarenki. Ważne będzie to czy sprzedajesz detalicznie, tylko w swoich punktach sprzedaży, czy decydujesz się na sprzedaż hurtową.

W pierwszym wariancie najlepsze będą lokalizacje na osiedlach albo przy reprezentacyjnej ulicy miasta. W drugiej opcji piekarnia może być usytuowana nawet na obrzeżach miasta. Taka lokalizacja będzie tańsza, choć zdecydowanie potrzeba będzie większej przestrzeni, bo i ilość produktów, które trzeba wypiekać, będzie wyższy.

Na początku warto więc przygotować biznesplan. Dzięki niemu łatwiej będzie ocenić, jaka jest konkurencja w tym segmencie. Określisz, jakie są twoje mocne i słabe strony, a także jak zaplanujesz finanse biznesu i przewidzieć warianty jego rozwoju, począwszy od najbardziej pesymistycznego, na optymistycznym skończywszy. Nie możesz też zapomnieć o zaplanowaniu marketingu i wymyśleniu tego, jak będziesz zdobywać klientów.

Lokal na piekarnię

W całym biznesie kluczowy będzie lokal. Przede wszystkim musi mieć dostęp do wody i kanalizacji, osobne pomieszczenie do przechowywania półproduktów. Lokal musi przejść kontrolę sanepidu, musi więc być czysty i schludny. Gdy już wybierzesz miejsce i zrobisz biznesplan, pora sformalizować działalność. Załóż firmę poprzez wpis w CEIDG. Przystosuj lokal, kup sprzęt i otwórz piekarnię.

Najlepsze audiobooki obyczajowe od Nexto.pl – sprawdź!

Ile zarabia piekarnia?

Piekarnia jest biznesem o tyle dobrym, że pieczywo jest produktem kupowanym praktycznie codziennie, a lojalność klientów piekarni jest bardzo duża. Raz pozyskany klient, rzadko zmienia miejsce, w którym kupuje pieczywo. Dlatego na początku konieczne będzie wydanie sporych środków na promocję piekarni.

Część ekspertów przekonuje, że uruchamianie piekarni jest podobne do otwierania małej gastronomii. Wszystko ze względu na konieczność spełnienia wielu wymogów sanitarnych.

Miesięczne koszty utrzymania małej piekarni oscylują wokół 50 000 zł. Średnia marża na produktach przekracza znacząco 30 proc. To na czym jednak zarabia się w piekarni to duża masa sprzedanego towaru. Sprzedaż pojedynczej bułki czy chleba nie przynosi dużych zysków. Dopiero handel sporą ilością asortymentu każdego dnia, pozwala cieszyć się sporymi zyskami.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Agent ubezpieczeniowy – czy warto wybrać ten zawód?

0
agent ubezpieczeniowy

Agent ubezpieczeniowy to pośrednik zajmujący się sprzedażą polis ubezpieczeniowych. Czy w czasach rozwoju biznesu online i sprzedaży produktów finansowych przez internet, praca agenta ubezpieczeniowego się opłaca?

Ubezpieczenie mieszkania, ubezpieczenie podróżne albo ubezpieczenie na życie. To najczęściej te produkty, które sprzedaje agent ubezpieczeniowy. Często kojarzymy go jako osobę, która sprzedaje je osobiście, obsługując klienta w swoim biurze. Jednak w czasach rozwoju sprzedaży przez internet wiele produktów finansowych można kupić bez konieczności spotykania się z pośrednikiem. Czy w związku z tym warto jeszcze interesować się zawodem agenta ubezpieczeniowego?

Agent ubezpieczeniowy – co robi?

Agent ubezpieczeniowy pozyskuje klientów i podpisuje umowy ubezpieczeniowe. Agentem ubezpieczeniowym może być osoba lub firma. Agent musi być wpisany do specjalnego rejestru. Żeby agent mógł sprzedawać ubezpieczenia, musi podpisać umowę agencyjną z konkretnym zakładem ubezpieczeń.

Agent ubezpieczeniowy – co to jest rejestr agentów?

Jak już wspomnieliśmy, agent ubezpieczeniowy musi być wpisany do bazy KNF. Bez takiego wpisu nie może samodzielnie sprzedawać ubezpieczeń. Gdy umowa agencyjna wygasa, agent wykreślany jest z rejestru.

Agent ubezpieczeniowy – czy to się opłaca?

Agent może pracować jako przedstawiciel jednej firmy ubezpieczeniowej lub kilku. W pierwszym przypadku zawiera z klientami umowy w imieniu określonej firmy. Jest jej pośrednikiem. Gdy ma umowę z kilkoma firmami, jest multi agentem. Wtedy może proponować produkty wielu firm. W takiej sytuacji musi mieć wtedy samodzielne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.

Agent ubezpieczeniowy przede wszystkim pozyskuje klientów. Może sprzedawać polisy obowiązkowe (np. OC samochodu albo dobrowolne, czyli np. ubezpieczenie nieruchomości lub na życie). Ma obowiązek wyjaśnić klientowi różnice między poszczególnymi elementami produktu, a jeśli klient jest zainteresowany zawarciem umowy, to również jej podpisanie. Zadaniem agenta jest też obsługa polis ubezpieczeniowych.

Sprzedawanie ubezpieczeń to nie jest łatwe zajęcie. Opiera się przede wszystkim na stałym kontakcie z ludźmi, głównie na spotkaniach z potencjalnymi i obecnymi klientami. Zakres produktów do sprzedaży w ramach ubezpieczenia jest ogromny. Oprócz polis na życie i komunikacyjnych są również pakiety zdrowotne, polisy turystyczne i wiele innych, również bardzo specjalistycznych związanych np. z wykonywaniem konkretnego zawodu (np. OC lekarza, czy OC nauczyciela).

Praca ta wymaga sporo tzw. miękkich kompetencji. Chodzi tutaj o umiejętność komunikacji i perswazji. Liczy się też otwartość, dobra organizacja i rzetelność.

Agent ubezpieczeniowy może też obsługiwać klientów, którzy zakupili polisy drogą elektroniczną, czyli przez internet.

Agent ubezpieczeniowy – prowizja

Agent ubezpieczeniowy jest samodzielnym przedsiębiorcą i prowadzi działalność gospodarczą. W związku z tym musi ponosić wszystkie koszty z tym związane. Chodzi tu np. o opłacanie składek ZUS czy rozliczanie podatków.

Agent wynagradzany jest prowizyjnie. Mówiąc wprost, dostaje określony procent wartości składki przekazanej przez klienta towarzystwu ubezpieczeniowemu. Prowizja różni się w zależności od rodzaju produktu ubezpieczeniowego.

Agent ubezpieczeniowy – zarobki

Najwięcej zarabiają ci, którzy sprzedają długoterminowe ubezpieczenia na życie. Wszystko dlatego, że są najbardziej dochodowe ubezpieczenia dla firm. Każda firma ubezpieczeniowa inaczej wynagradza agentów. Można jednak przyjąć, że prowizja za ubezpieczenie na życie to równowartość rocznej lub półrocznej składki klienta.

Jeśli wiec klient rocznie za ubezpieczenie zapłaci 2400 zł, to taką prowizję otrzyma agent. W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych i mieszkaniowych jest to około 5-20%. Średnio jest to kilka procent wartości składki. Oprócz tego agenci dostają sporo dodatkowych bonusów. Może to być np. zagraniczna wycieczka na koszt firmy lub możliwość użytkowania luksusowego samochodu.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Jaka jest ważność podpisu elektronicznego?

0
ważność podpisu elektronicznego

Jaka jest ważność podpisu elektronicznego? Sprawdź, czy musisz czasowo odnawiać podpisy na dokumentach. Od czego zależy data ważności podpisu?

Jeśli interesuje cię ważność podpisu elektronicznego, musisz wiedzieć, że kwalifikowany podpis elektroniczny jest równy odręcznemu podpisowi w zakresie uwiarygodnienia dokumentów. Jednak certyfikat, który potwierdza ten podpis, ma swoją określoną datę ważności. Z tego powodu należy go regularnie odnawiać, zachowując przy tym margines bezpieczeństwa.

Kto wydaje podpis elektroniczny?

Za wydanie i zweryfikowanie tożsamości osoby posługującej się podpisem elektronicznym odpowiada dostawca usług zaufania. Dlatego jest to wiarygodne narzędzie uwierzytelniające. Poznaj ważność podpisu elektronicznego.

Ważność podpisu elektronicznego

W przypadku kwalifikowanego podpisu elektronicznego data ważności może być różna, od kilku dni, aż do kilku lat. Widełki te są jednoznacznie określone przez jego dostawcę. Przykładowo Autenti Short Term ma okres ważności 1 miesiąc, a SimpySign ma okres ważności: 1 rok, 2 lub 3 lata, co podlega wyborowi.

Jeżeli podpis elektroniczny zostanie użyty po jego terminie, będzie on nieważny, ponieważ nieważny będzie także certyfikat kwalifikowany.

Jednocześnie należy pamiętać, że podpis, który złożony został na mocy ważnego certyfikatu kwalifikowanego, ma nadal moc, pomimo wygaśnięcia samego certyfikatu. Pojawia się wówczas problem, ponieważ systemy informatyczne powołane do weryfikacji podpisu nie mogą sprawdzić jego ważności. To komplikuje cały proces i dlatego warto pilnować wszystkich dat ważności i regularnie przedłużać termin posiadanego już podpisu.

Jak odnowić certyfikat kwalifikowany?

Certyfikat kwalifikowany należy odnowić przed dniem, kiedy traci on swoją ważność. W celu odnowienia certyfikatu nie jest niezbędna kolejna weryfikacja tożsamości.

Z przyczyn praktycznych zaleca się, aby do odnowienia ważności certyfikatu przystąpić na co najmniej 14 dni przed jego wygaśnięciem. Dzięki temu unikniesz ewentualnych kosztów, jeżeli zdąży on wygasnąć. Pamiętaj, że wówczas musisz wyrobić nowy, a więc przejść całą procedurę.

Jednak te 14 dni to tylko pragmatyczna sugestia, ponieważ odnowiony certyfikat kwalifikowany może mieć okres ważności, który zacznie się do 60 dni od chwili jego wydania. Oznacza to, że cały proces można przejść jeszcze szybciej. W ten sposób zyskasz spokojną głowę, bo certyfikat odnowisz jeszcze w momencie ważności poprzedniego i automatycznie zastąpisz jeden drugim, bez chwili przerwy.

W procesie odnawiania certyfikatu kwalifikowanego istotne jest to, że nie można tego procesu przeprowadzić, posługując się niektórymi przeglądarkami internetowymi. Należy do nich Internet Explorer oraz Mozilla Firefox w wersji poniżej 69, która nie jest wspierana dla systemu Linux.

Odnowienie certyfikatu podpisu elektronicznego jest usługą płatną, ale korzystniejszą niż zakup nowego certyfikatu.

Kiedy nie można odnowić certyfikatu podpisu elektronicznego?

Istnieją sytuacje, kiedy odnowienie certyfikatu podpisu elektronicznego nie jest możliwe. Jedną z bardziej popularnych jest niedopełnienie terminów, co powoduje wygaśnięcie certyfikatu.

Należy wyrobić nowy certyfikat również wówczas, kiedy:

  • zmieniły się widoczne na nim dane, takie jak nazwisko, numer PESEL,
  • zmienił się dokument tożsamości (zmiana dowodu osobistego na paszport lub odwrotnie, a także zmiana identyfikatora, czyli na przykład nastąpiła wymiana dowodu osobistego).

W przypadku certyfikatu firmowego będzie to także zmiana NIP-u albo REGON-u danego podmiotu. Nie można również odnowić certyfikatu SHA-1 z identyfikatorem BRAK lub „-”.

Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.