Strona główna Blog Strona 41

Planowane zmiany w ustawie prawo restrukturyzacyjne

0
prawo restrukturyzacyjne

Co może zrobić dłużnik, który jest niewypłacalny lub zagrożony niewypłacalnością? Skorzystać z restrukturyzacji. Sprawdzamy, jakie zmiany w ustawie prawo restrukturyzacyjne zajdą w 2024 roku.

Ustawa o restrukturyzacji przewiduje cztery postępowania, których celem jest uniknięcie ogłoszenia upadłości dłużnika przez umożliwienie mu restrukturyzacji w drodze zawarcia układu z wierzycielami, a w przypadku postępowania sanacyjnego – również przez przeprowadzenie działań sanacyjnych, przy zabezpieczeniu słusznych praw wierzycieli (art. 3).

Z postępowania restrukturyzacyjnego może skorzystać każdy przedsiębiorca, bez względu na formę prowadzenia działalności gospodarczej.

Prawo restrukturyzacyjne, czyli ustawa z dnia 15 maja 2015 r. – obecne przepisy

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, restrukturyzacja jest sposobem na uniknięcie ogłoszenia upadłości dłużnika. Warto pamiętać, że na jej przeprowadzenie zawsze potrzebna jest zgoda sądu. Dłużnik musi złożyć odpowiedni wniosek restrukturyzacyjny do sądu rejonowego (wydział gospodarczy), aby rozpocząć postępowanie.

Firmy, które chcą się zrestrukturyzować i dalej prowadzić działalność bez zobowiązań, mają do wyboru:

Postępowanie o zatwierdzenie układu

Umożliwia zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu.

To najtańszy i najszybszy sposób na przeprowadzenie restrukturyzacji. Doradca restrukturyzacyjny pomaga przeprowadzić postępowanie bez udziału sądu, który ostatecznie ocenia, czy porozumienie z wierzycielami jest zgodne z prawem. Rolą doradcy jest m.in. przygotowanie warunków spłaty długu, które zaakceptują wierzyciele.

Uwaga! Postępowanie jest dopuszczalne jeżeli suma wierzytelności spornych uprawniających do głosowania nad układem nie przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Postępowanie układowe

Umożliwia dłużnikowi zawarcie układu po sporządzeniu i zatwierdzeniu spisu wierzytelności.

Jeżeli sporne wierzytelności przekraczają 15% całej sumy wierzytelności, to możliwe jest przeprowadzenie postępowania układowego. Dłużnik musi posiadać zdolność do zaspokajania kosztów postępowania oraz zobowiązań powstałych po jego otwarciu. Tymczasowy nadzorca sądowy może zabezpieczyć majątek dłużnika.

Zadaniem takiego nadzorcy będzie też zbadanie sytuacji finansowej dłużnika oraz przygotowanie sprawozdania dla sądu. Wierzyciele mogą złożyć sprzeciw do spisu wierzytelności, który zostanie rozpoznany przez sędziego–komisarza z możliwością odwołania do sądu restrukturyzacyjnego.

  • przyspieszone postępowanie układowe – umożliwia dłużnikowi zawarcie układu po sporządzeniu i zatwierdzeniu spisu wierzytelności w uproszczonym trybie.

Pierwszym krokiem do zawarcia układu jest sporządzenie i zatwierdzenie w uproszczonym trybie spisu wierzytelności. Wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego składa się do sądu. Trzeba pamiętać, że zadłużona firma będzie potrzebowała zgody nadzorcy sądowego w przypadku czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu. To postępowanie daje ochronę przed egzekucją zobowiązań objętych układem. I w tym przypadku obowiązuje 15% próg występujący w postępowaniu o zatwierdzeniu układu.

  • postępowanie sanacyjne – umożliwia dłużnikowi przeprowadzenie działań sanacyjnych oraz zawarcie układu po sporządzeniu i zatwierdzeniu spisu wierzytelności.

Zarząd nad zadłużonym przedsiębiorstwem przejmuje zarządca, a cechą charakterystyczną tego postępowania jest możliwość przeprowadzenia środków restrukturyzacyjnych ze zwolnieniami pracowników włącznie, bardzo duża ochrona przed egzekucją, opcja odstąpienia od umów, które nie przyniosą zysków dłużnikowi oraz ubezskutecznienia niektórych czynności dłużnika sprzed otwarcia postępowania.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Restrukturyzacja – co jest? Kiedy może ci pomóc restrukturyzacja przedsiębiorstwa?
  2. Przedawnienie długu – czy każdy dług trzeba spłacić?
  3. Upadłość firmy. Kiedy upada firma?
  4. Upadłość spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
  5. Prawo przedsiębiorców – najważniejsze przepisy

Zmiany w prawie restrukturyzacyjnym w 2024 roku

W marcu 2024 roku mają wejść w życie zmiany w Prawie restrukturyzacyjnym oraz Prawie upadłościowym. Prace nad nowelizacją nadal trwają, jednak najważniejsze propozycje są już znane. Zmiana związana jest m.in. z implementacją dyrektywy UE o restrukturyzacji zapobiegawczej (dotyczącej tzw. drugiej szansy).

Co się zmieni? Nadzorca lub zarządca będzie miał obowiązek przeprowadzenia testu zaspokojenia (rentowności). Test polega na przygotowaniu różnych wariantów spłaty zobowiązań – wyceny wartości przedsiębiorstwa po przeprowadzeniu restrukturyzacji lub wartości majątku po ogłoszeniu upadłości i sprzedaży.

Wierzyciele będą mogli samodzielnie ocenić, co będzie dla nich korzystniejsze: ogłoszenie upadłości czy restrukturyzacja. Dzięki temu unikną pokrzywdzenia przez restrukturyzację.

Test zaspokojenia ma być gotowy najpóźniej 30 dni przed zwołaniem zgromadzenia wierzycieli, na którym będzie głosowany układ.

Kolejna nowość, to umożliwienie nadzorcy i zarządcy zatrudnienie mediatora, który pomoże dłużnikowi wynegocjować lepsze warunki.

To nie wszystko. Z mocy prawa układem będą objęte również wierzytelności zabezpieczone rzeczowo. W planie restrukturyzacyjnym znajdzie się zestawienie aktywów (wraz z ich wartością) i pasywów dłużnika, informacja o wierzycielach objętych układem wraz z wysokością przysługującej im wierzytelności, informacja o wspólnikach lub akcjonariuszach dłużnika.

Wartościowym narzędziem dla małych i średnich przedsiębiorstw będzie oficjalny wzór planu restrukturyzacyjnego przygotowany i udostępniony przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

Kolejną zmianą jest propozycja umorzenia z mocy prawa postępowania o zatwierdzenie układu w przypadku złożenia przez dłużnika nadzorcy oświadczenia o rezygnacji z dalszego prowadzenia postępowania lub jeżeli wniosek o zatwierdzenie układnie nie wpłynie do sądu w ciągu 4 miesięcy od dnia układowego.

Warto zauważyć, że w przepisach zostanie rozróżniona restrukturyzacja zapobiegawcza (postępowanie o zatwierdzenie układu, przyspieszone postępowanie układowe, postępowanie układowe) i restrukturyzacja sanacyjna.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Wzrost płacy minimalnej 2024. Jaka będzie podwyżka płacy minimalnej w przyszłym roku?

0
wzrost płacy minimalnej 2024

Z rządowych obliczeń wynika, że nawet 1,5 miliona osób pracujących otrzymuje minimalne wynagrodzenie. Jeśli weźmiemy pod uwagę wciąż szalejącą w Polsce inflację, nie powinno dziwić, że niektórzy z wytęsknieniem oczekują na ustawowy wzrost płacy minimalnej. Jakich zmian oczekiwać w 2024 roku?

Ile wynosi minimalne wynagrodzenie w 2023 roku?

W 2023 roku wynagrodzenie minimalne wynosi 3600 złotych brutto, co po odjęciu składek ZUS oraz podatku dochodowego oznacza niecałe dwa tysiące osiemset złotych „na rękę” (więcej szczegółów znajdziesz w dalszej części tekstu). Nie jest to dużo, aczkolwiek warto pamiętać, że płaca ta wzrosła w 2023 roku aż dwukrotnie, tzn. w styczniu oraz czerwcu.

Poprzez podnoszenie płacy minimalnej rząd stara się realizować dwa główne cele, tzn.:

  • poprawa sytuacji osób, które mało zarabiają, na rynku pracy;
  • przeciwdziałanie skutkom wysokiej inflacji.

Podwyżka płacy minimalnej w 2024 roku

Podobnie jak miało to miejsce w 2023 r., również na następny rok zaplanowane są aż dwie podwyżki płacy minimalnej. Ta nadzwyczajna sytuacja została spowodowana drastycznym wzrostem cen towarów i usług.

Zobaczmy, jaka będzie wysokość minimalnego wynagrodzenia w 2024 roku po dwóch podwyżkach oraz jak wpłynie to na poziom obciążeń ZUS.

Płaca minimalna od 1 stycznia 2024 roku

W styczniu 2024 roku minimalne wynagrodzenie na umowie o pracę wyniesie:

Pozycja Stawka proc. Kwota w zł – lipiec 2023 Kwota w zł – styczeń 2024 Wzrost w porównaniu z lipcem 2023 r.
Wynagrodzenie brutto 3 600,00 zł 4 300,00 zł 700,00 zł
Ubezpieczenie emerytalne 9,76% 351,36 zł 419,68 zł 68,32 zł
Ubezpieczenie rentowe 1,50% 54,00 zł 64,50 zł 10,50 zł
Ubezpieczenie chorobowe 2,45% 88,20 zł 105,35 zł 17,15 zł
Ubezpieczenie zdrowotne 9,00% 279,58 zł 333,94 zł 54,36 zł
Zaliczka na podatek 12,00% 43,00 zł 115,00 zł 72,00 zł
Twoja wypłata (kwota netto) 2 783,86 zł 3 261,53 zł 477,67 zł

 

Płaca minimalna od 1 lipca 2024 roku

Wiemy już, o ile wzrośnie płaca minimalna w styczniu 2024 r. Pamiętajmy jednak, że, jak już wspomnieliśmy, w następnym roku również będzie miał miejsce dwukrotny wzrost wynagrodzenia minimalnego. Zobaczmy, jak w porównaniu z 2023 r. będzie wyglądać płaca minimalna:

Pozycja Stawka proc. Kwota w zł – lipiec 2023 Kwota w zł – lipiec 2024 Wzrost w porównaniu z lipcem 2023 r.
Wynagrodzenie brutto 3 600,00 zł 4 500,00 zł 900,00 zł
Ubezpieczenie emerytalne 9,76% 351,36 zł 439,20 zł 87,84 zł
Ubezpieczenie rentowe 1,50% 54,00 zł 67,50 zł 13,50 zł
Ubezpieczenie chorobowe 2,45% 88,20 zł 110,25 zł 22,05 zł
Ubezpieczenie zdrowotne 9,00% 279,58 zł 349,47 zł 69,89 zł
Zaliczka na podatek 12,00% 43,00 zł 136,00 zł 93,00 zł
Twoja wypłata (kwota netto) 2 783,86 zł 3 397,58 zł 613,72 zł

 

Konsekwencje podniesienia minimalnego wynagrodzenia

Konsekwencje podniesienia płacy minimalnej należy rozpatrywać z trzech perspektyw:

  • pracownika,
  • przedsiębiorcy-pracodawcy,
  • gospodarki jako całości.

Wzrost płacy minimalnej a pracownicy

Nawet jeśli chodzi o punkt widzenia pracownika, sytuacja nie jest taka oczywista, jak mogłoby nam to wydawać.

Z jednej strony wzrost płacy minimalnej oznacza bowiem podniesienie płacy — w ekonomii określa się to terminem „dochód rozporządzalny”. Zasada jest tu bardzo prosta: pensja minimalna brutto 2024 roku wzrośnie, co przekłada się na wzrost wynagrodzenia netto.

Z drugiej jednak strony, o ile pracownicy nisko wykwalifikowani (oraz ci, którzy znajdują się na początku swojej drogi zawodowej) na wzroście płacy minimalnej mogą zyskać, inaczej wygląda sytuacja w przypadku osób lepiej zarabiających, w tym szczególnie otrzymujących dochody nieco powyżej pensji minimalnej.

Łatwo możemy sobie wyobrazić, do czego to prowadzi — podwyżka płacy minimalnej, zwłaszcza tak znaczna jak w 2024 r., oznacza  spłaszczenie płac. O ile osoby zarabiające minimalną mogą być z podwyżki zadowolone, to pozostałe osoby — niekoniecznie. Według szacunków w drugiej połowie następnego roku nawet 3 miliony pracowników w Polsce może otrzymywać najniższą płacę ustawową. Jak przełoży się to na ich żądania podwyżek oraz efektywność i motywację do pracy, konsekwencje są łatwe do przewidzenia.

Nowa płaca minimalna a pracodawcy

Z punktu widzenia pracodawców sytuacja jest jasna: wzrost płacy minimalnej oznacza wyższe koszty prowadzenia biznesu. O ile przyznanie pracownikowi premii czy podwyżki w uznaniu może motywować do cięższej pracy, to ustawowe podniesienie płacy minimalnej raczej do tego nie zachęci.

Poniżej przedstawiliśmy, jak bardzo wzrosną koszty pracodawcy w lipcu 2024 r. w stosunku do stanu obecnego (tzn. lipca 2023 r.). W zestawieniu wzięto pod uwagę nie tylko płacę brutto, ale także obciążenia ZUS, które są ponoszone przez pracodawcę:

Rodzaj składki Składka w części finansowanej przez pracodawcę Wysokość obciążeń w lipiec 2023 r. (płaca minimalna 3600 zł brutto) Wysokość obciążeń styczeń 2024 r. (płaca minimalna 4300 zł brutto) Wysokość obciążeń lipiec 2024 r. (płaca minimalna 4500 zł brutto) Wzrost lipiec 2024 r.-lipiec 2023 r.
Składka emerytalna 9,76% 351,36 zł 419,68 zł 439,20 zł 87,84 zł
Składka rentowa 6,50% 234,00 zł 279,50 zł 292,50 zł 58,50 zł
Składka zdrowotna – zł – zł – zł –   zł
Składka chorobowa – zł – zł – zł –   zł
Składka wypadkowa 1,67% 60,12 zł 71,81 zł 75,15 zł 15,03 zł
Składka na Fundusz Pracy 2,45% 88,20 zł 105,35 zł 110,25 zł 22,05 zł
Składka na FGŚP (Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) 0,10% 3,60 zł 4,30 zł 4,50 zł 0,90 zł
Razem: 737,28 zł 880,64 zł 921,60 zł 184,32 zł
Koszty pracodawcy plus wypłata brutto 4 337,28 zł 5 180,64 zł 5 421,60 zł 1 084,32 zł

Źródło: Opracowanie własne na podstawie ustawy z dn. 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. 1998 Nr 137 poz. 887).

Z powyższego zestawienia jasno wynika, że zatrudnienie jednego pracownika na pełen etat w ramach stosunku pracy będzie w lipcu 2024 r. kosztować pracodawcę o niemal tysiąc sto złotych więcej niż obecnie.

Wzrost płacy minimalnej a gospodarka

Wzrost płacy minimalnej mocno wpływa na stan gospodarki w kraju. Podniesienie minimalnej krajowej może przełożyć się na „podtrzymanie” inflacji, która od pewnego czasu znajduje się trendzie spadkowym. To dość łatwe do przewidzenia, że mało zarabiający Polacy przeznaczą nadwyżki np. na zakupy, wyjazdy wakacyjne czy prezenty urodzinowe/świąteczne, co nie pozostanie bez wpływu na ceny różnych towarów i usług.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Czy możemy się spodziewać obniżki stóp procentowych w 2023 roku? Czy RPP obniży stopy procentowe?

0
obniżki stóp procentowych

Obecna sytuacja makroekonomiczna w Polsce i na świecie jest niezwykle skomplikowana. To nie ulega żadnym wątpliwościom. Jak wiadomo, wpływ na obecny stan miały m.in. takie czynniki jak pandemia koronawirusa oraz wojna rosyjsko-ukraińska. Wydarzenia te doprowadziły m.in. do drastycznego wzrostu cen surowców, co przełożyło się na dotkliwą dla całej gospodarki — w tym także konsumentów — inflację.

W celu walki z tym problemem Rada Polityka Pieniężnej (RPP) zdecydowała się na serię podwyżek stóp procentowych. Kiedy można będzie się spodziewać odwrócenia trendu, tzn. stopniowego obniżania stóp? Postaramy się znaleźć odpowiedź.

Pierwsza obniżka stóp procentowych możliwa we wrześniu

Kiedy RPP obniży stopy procentowe? Zanim przeczytasz nasz tekst, musisz wiedzieć, że nie znamy odpowiedzi na to pytanie. Sytuacja w gospodarce jest zbyt dynamiczna, a przedstawiciele RPP nie dali jasnego komunikatu na temat tego, na kiedy jest planowana obniżka. W praktyce zatem wszystko rozbija się o spekulacje.

To właśnie dlatego o wyrażenie swojej opinii kwestii poziomu stóp procentowych zostali poproszeni ekonomiści z ośrodków analitycznych czy uczelni. Z ankiety, która została przeprowadzona przez „Rzeczpospolitą” (42 respondentów), wynika, że zdaniem zdecydowanej większości badanych stopy procentowe mogą zostać obniżone w tym roku. W ich opinii obniżka ta może nastąpić jeszcze we wrześniu lub październiku.

Trzeba jednak zwrócić na uwagę, że spodziewana obniżka nie jest szczególnie znacząca. Wręcz przeciwnie: według nich będzie to ok. od 0,25 do 0,5 pkt proc. Dla porównania podstawowa stopa, tzn. stopa referencyjna, wynosi obecnie 6,75 proc. W drugiej połowie 2021 roku nastąpił zdecydowany wzrost stóp procentowych NBP. W efekcie, stopy te osiągnęły poziom nieznany już od wielu lat. Aby móc się o tym przekonać, wystarczy rzut oka na poniższy wykres:

Źródło: https://www.sii.org.pl/static/img/015769/stopy1.png

Skutki obniżenia stóp procentowych przez RPP

Stopy procentowe to jeden z najważniejszych instrumentów w zakresie polityki pieniężnej. Reguluje je Narodowy Bank Polski po to, by utrzymać stabilny poziom cen. W pewnym uproszczeniu określają one koszt, po jakim banki (komercyjne) pożyczają pieniądze od innych banków.

Pośrednio stopy procentowe NBP wpływają również na koszt, czyli oprocentowanie kredytów i depozytów bankowych (lokaty).

Wpływ stóp procentowych jest dość prosty do zobrazowania:

  • podwyższenie stóp procentowych NBP ma za zadanie „schłodzić” gospodarkę, tzn. ograniczyć aktywność gospodarczą, a w efekcie także obniżyć poziom inflacji. Odbywa się to poprzez:
    • zwiększenie kosztów pożyczek międzybankowych, w wyniku czego oprocentowanie kredytów udzielanych klientom wzrasta;
    • zwiększenie opłacalności obligacji emitowanych przez Skarb Państwa (odbywa się to poprzez wzrost odsetek wypłacanych osobom, które kupiły obligacje skarbowe). Taka zmiana skłania do oszczędzania.

W efekcie spada ilość pieniądza w obiegu, co obniża inflację;

  • mechanizm ten działa również drugą stronę, ponieważ obniżka stóp stymuluje aktywność gospodarczą. Spadają wówczas koszty pożyczek (co skłania do zaciągania pożyczek np. na samochód, wakacje czy założenie firmy). Z kolei niższe oprocentowanie obligacji zniechęca do oszczędzania, motywując nas do wydawania pieniędzy.

A zatem jednym z motywów obniżania stóp procentowych jest pobudzenie (stymulacja) gospodarki. Mogłoby się zatem wydawać, że niskie stopy procentowe powinny obowiązywać zawsze. Cóż, okazuje się, że niekoniecznie. Polska gospodarka jest mimo wszystko w dość dobrej kondycji i nie trzeba jej dodatkowo rozgrzewać. Co więcej, zgodnie z najświeższą projekcją opublikowaną przez NBP:

Źródło: https://nbp.pl/projekcja-inflacji-i-pkb-lipiec-2023/

Z projekcji tej wynika, że inflacja w najbliższych miesiącach będzie spadać, i to gwałtownie. Nie znaczy to jednak, że w ciągu kilku miesięcy pozbędziemy się problemu. Wręcz przeciwnie — jeszcze w drugiej połowie 2024 r. będzie ona utrzymywała się na poziomie ok. 5-6 proc. Dalsza obniżka stóp procentowych może sprawić, że spadek inflacji jeszcze bardziej rozłoży się w czasie.

Nawet bez obniżek stóp powrót do celu inflacyjnego (2,5 proc. +/- 1 p.p.) nie nastąpi zbyt szybko.

Czy stopy procentowe w 2023 r. spadną?

Od kilku miesięcy stopy utrzymują się na niezmienionym, wysokim poziomie. W związku z tym niemałą sensację wzbudziła wypowiedź udzielona przez Gabrielę Masłowską (jest to jedna z członkiń RPP), zdaniem której pierwsza obniżka miałaby nastąpić na przełomie trzeciego i czwartego kwartału bieżącego roku. Nie byłaby ona znacząca, ale dobitnie pokazałaby odwrócenie trendu.

Na uwagę zasługuje jednak co innego, a mianowicie argument podany przez p. Masłowską. Jej zdaniem taka decyzja jest konieczna, ponieważ złotówka w ostatnim czasie znacząco się umocniła.

Wydaje się, że opinia ta nie jest pozbawiona racji — aby się o tym przekonać, wystarczy spojrzeć na wykres — kurs USD w przeliczeniu na PLN — po początkowym szoku wywołanym wybuchem wojny na Ukrainie (Polska to jeden z krajów przyfrontowych, stąd osłabienie krajowej waluty był poniekąd oczywisty) nastąpiło umocnienie złotówki oraz powrót do wcześniejszego stanu.

Niestety, mocna waluta krajowa to rozwiązanie, które ma pewne wady. Przede wszystkim, im jest ona silniejsza, tym mniej konkurencyjny staje się eksport z Polski. Jeśli dodamy do tego podwyżkę stóp, może to dodatkowo wzmocnić walutę, a jednocześnie sprawić, że gospodarka dodatkowo straci na atrakcyjności.

Podsumowanie

Ostatecznie, jedyna odpowiedź, jaką możemy udzielić na pytanie: „Czy w 2023 roku nastąpi obniżka stóp procentowych?”, może być tylko jedna — to zależy. Taki wariant wciąż pozostaje realny… choć oczywiście będzie on w dużym stopniu zależeć od uwarunkowań ekonomicznych oraz inflacyjnych.

To, jakie decyzje ogłosi RPP na następnych comiesięcznych posiedzeniach, jest pochodną stanu gospodarki, perspektyw inflacyjnych oraz ryzyk związanych z umocnieniem polskiej waluty. Prognozy i opinie ekonomistów, których poddano badaniu, są cenną wskazówką… ale wciąż jedynie wskazówką. Decyzja należy do Rady Polityki Pieniężnej, a jej działania — od sytuacji gospodarczej i finansowej Polski.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce 2023 – nadchodzące zmiany

0
zatrudnianie cudzoziemców

Ostatnie lata to specyficzny czas dla polskiego rynku pracy. Niedobór pracowników z różnych branż sprawił, że zaczęto ściągać coraz więcej imigrantów. Pracodawców z pewnością zadowoli więc informacja, że na 2023 rok planowane jest uproszczenie przepisów w zakresie zatrudniania cudzoziemców. Na jakie zmiany mogą liczyć przedsiębiorcy?

Jak zatrudnić cudzoziemca w Polsce w 2023 roku?

Zatrudnienie cudzoziemca w Polsce oznacza z punktu widzenia przedsiębiorcy szereg formalności oraz kwestii urzędowych, którym należy sprostać. Poniżej przedstawiamy działania, jakie powinien wykonać pracodawca chcący zatrudnić w swoim przedsiębiorstwie cudzoziemca spoza Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG):

  • uzyskanie odpowiedniego dokumentu uprawniającego cudzoziemca do tego, by mógł on pracować na terenie Polski — rozumie się przez to takie formularze jak na przykład:
    • zezwolenie na pracę cudzoziemca (są to dokumenty typ: A, B, C, D i E);
    • zezwolenie na wykonywanie pracy sezonowej (dokument typ S);
    • wpis do ewidencji o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi.
O zezwolenie typu A, B, C, D i E występuje:

  • pracodawca (wysyła on odpowiedni wniosek do właściwego miejscowo dla siedziby firmy wojewody);
  • cudzoziemiec, jeśli przebywa on już na terytorium Polski (w takim wypadku wniosek powinien zostać złożony do wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu cudzoziemca).

Z kolei o zezwolenie typu S występuje pracodawca do właściwego starosty.

  • podpisanie umowy o zatrudnieniu na etat, która spełnia warunki wymagane w ramach krajowych przepisów (Kodeks Pracy). Trzeba przy tym zadbać o odpowiednie, profesjonalne przetłumaczenie takiej umowy na język zrozumiały dla cudzoziemca, by uniknąć ewentualnych sporów w przyszłości;
  • skopiowanie przedstawionego przez cudzoziemca dokumentu potwierdzającego legalność pobytu cudzoziemca na terenie Polski;
  • zatrudnienie zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu pobytowym lub oświadczeniu (rozumie się przez to fakt, że takie zezwolenia/oświadczenia są wydawane na określony czas);
  • wykonanie obowiązków narzuconych przez prawo pracy oraz przepisy z zakresu ubezpieczeń słonecznych, przez co rozumie się między innymi zgłoszenie cudzoziemca do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
  • przestrzeganie praw pracownika-cudzoziemca np. w kwestii urlopu pracowniczego czy płatnego pobytu na zwolnieniu lekarskim.

Jednym z założeń Krajowego Planu Odbudowy dla naszego kraju jest usprawnienie procedur regulujących sposób zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Co ważne, zmiany, które planuje się w tym zakresie, nie będą kosmetyczne. Powód, dla którego organy unijne skłaniają Polskę do zmian w tym zakresie, jest prosty: znaczący wzrost zatrudnienia cudzoziemców.

W efekcie konieczne stało się opracowanie takich rozwiązań, które jednocześnie:

  • zapewniają korzyści pracodawcom;
  • chronią zatrudnianych cudzoziemców.
W dniu 1 lipca 2023 r. ogłoszono, że w sierpniu bieżącego roku przestaną obowiązywać przedłużone z uwagi na zagrożenie epidemiczne/stan epidemii terminy ważności — dotyczy to takich kwestii jak np.:

  • złożenie wniosku o przedłużenie wizy, zezwolenia pobytowego (zezwolenie na pobyt czasowy lub stały) czy pobytu w ramach ruchu bezwizowego;
  • przedłużenie wizy krajowej/Schengen.

Zezwolenie na pracę

Jedną z kwestii, co do której zostaną dokonane zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, jest tzw. test pracy.

Obecnie pracodawcy muszą — za każdym razem, gdy postanowią zatrudnić cudzoziemca — sprawdzić, czy właściwy miejscowo starosta ogłosił, że w danych warunkach nie jest możliwe wypełnienie na lokalnym rynku pracy luki kadrowej z wykorzystaniem polskich obywateli, co powoduje konieczność zatrudnienia cudzoziemców. Nawet pomimo faktu, iż w danym regionie mamy do czynienia z niskim bezrobociem, oczekiwanie na takie informacje to po prostu strata czasu.

W takiej sytuacji pracodawców z pewnością zainteresuje informacja, że według nowych rozwiązań starości nie będą już publikować takich informacji.

Wyjątkiem od nowych zasad będzie sytuacja, w której dojdzie do pogorszenia się sytuacji na rynku pracy. W takim wypadku starosta będzie mógł opublikować listę profesji/rodzajów wykonywanych prac, w stosunku do których nie będzie się przez określony czas wydawać pozwoleń na pracę.

Zmiany w przepisach dotyczących zatrudniania cudzoziemców – projektowana ustawa o zatrudnianiu cudzoziemców

W ramach nowelizacji przepisów planuje się wprowadzić system elektroniczny, za pośrednictwem którego przedsiębiorcy chcący zatrudniać cudzoziemców będą składać dokumenty. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku innych cyfrowych rozwiązań, także i w tej sytuacji celem jest usprawnienie całej procedury oraz ograniczenie niezbędnych formalności. Całość będzie odbywać się za pośrednictwem elektronicznego systemu „Syriusz”.

Oprócz składania dokumentów niezbędnych do zatrudnienia cudzoziemskich pracowników system ten pozwoli organom państwowym na doręczanie pism urzędowych; rozumie się przez to:

  • decyzje,
  • powiadomienia,
  • postanowienia.

Tym samym, również przedsiębiorcy będą mogli składać odwołania czy zażalenia.

Zezwolenia na pracę a nierzetelni pracodawcy

Projektowane zmiany w przepisach to nie tylko usprawnienie procedur, ale także — o czym powinno się również pamiętać — kolejny krok w celu wyeliminowania zjawisk patologicznych. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest możliwość odmowy wydania zezwolenia na pracę cudzoziemców w sytuacji, gdy przedsiębiorca-wnioskodawca zalega m.in. z takimi zobowiązaniami jak:

  • składki na ubezpieczenia społeczne,
  • składka zdrowotna,
  • składka na Fundusz Pracy,
  • składka na FGŚP, czyli Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
  • podatek dochodowy (PIT lub CIT) oraz VAT.

Niestety, do tej obszernej kategorii nie zaliczono niespłaconych zobowiązań wobec innych przedsiębiorców.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Czy zapłacisz podatek od darowizny od rodziców? Kiedy pieniądze od rodziców nie są opodatkowane?

0
darowizna od rodziców

Rodzice często darują swoim dzieciom środki finansowe, nieruchomości czy samochody. Czy takie prezenty powinny zostać zgłoszone do urzędu skarbowego i opodatkowane? Podpowiadamy!

Darowizna polega na nieodpłatnym przekazaniu pewnego rodzaju dóbr na rzecz innej osoby. Każda darowizna podlega obowiązkowi podatkowemu, ale te przekazywane przez rodziców na rzecz ich dzieci są objęte zwolnieniem podatkowym. Warto jednak wiedzieć, że część z nich będzie wymagała zgłoszenia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Które? O tym przeczytasz w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!

Jaką formę może przyjąć darowizna od rodziców?

Instytucja darowizny została uregulowana przepisami artykułu 888 kodeksu cywilnego. Zgodnie z nimi można ją określić jako pewnego rodzaju umowę zawieraną pomiędzy darczyńcą, a więc osobą przekazującą dar oraz obdarowywanym, czyli osobą odbierającą. Darowizna to bezpłatne przekazanie części majątku dla wybranej osoby. Obdarowany otrzymuje konkretny przedmiot i nie jest w zamian zobowiązany do wykonania żadnej czynności wobec darczyńcy.

Celem darowizny jest poszerzenie majątku obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Stroną umowy darowizny mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i prawne.

Darowizna może przyjąć różne formy. Najpopularniejszą są pieniądze, ale darować można również rzeczy ruchome (np.: samochody, dzieła sztuki, biżuterię), nieruchomości (domy, mieszkania, działki) czy prawo użytkowania wieczystego.

Ile wynosi podatek od darowizny od rodziców?

Fakt konieczności odprowadzania podatku od darowizn został uregulowany w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Podatek powinna odprowadzić osoba obdarowana. Wysokość opodatkowania będzie uzależniona od stopnia pokrewieństwa zachodzącego pomiędzy darczyńcą oraz obdarowywanym.

Zgodnie z powyższym wszystkie darowizny podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Należy jednak zaznaczyć, że niektóre podmioty podlegają pod zwolnienia podatkowe. Ustawodawca określił trzy grupy podatkowe darczyńców, w których określił kwoty wolne od podatku. Oznacza to, że jeżeli wartość darowizny nie przekroczy kwoty wolnej, to obdarowany nie ma obowiązku zapłaty podatku.

Wspomniane grupy podatkowe kształtują się w następujący sposób:

  • grupa I – kwota wolna od podatku: 36 120 złotych; do grupy należą: małżonek, zstępni (np. syn, córka, wnuki, prawnuki), wstępni (np. matka, ojciec, dziadkowie), rodzeństwo, ojczym, macocha, pasierb, zięć, synowa, teściowie);
    • w ramach grupy I wyodrębniono również grupę 0, do której należą: małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym, macocha;
  • grupa II – kwota wolna od podatku: 7 878 złotych; do grupy należą: zstępni rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępni i małżonkowie pasierbów, małżonkowie rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonkowie rodzeństwa małżonków, małżonkowie innych zstępnych;
  • grupa III – kwota wolna od podatku: 5 308 złotych; do grupy należą: osoby niezaliczane do innych grup.

Grupa 0 to szczególna grupa osób, w przypadku których wszystkie darowizny, bez względu na ich wartość, są zwolnione z konieczności opodatkowania. Właśnie do tej grupy należą darowizny przekazywane przez rodziców na rzecz ich dzieci.

Warto podkreślić, że chociaż otrzymanie darowizny od rodziców jest zwolnione z opodatkowania, to jeśli jej kwota przekracza kwotę wolną określoną dla grupy I, to wymaga ono zgłoszenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Takiego zgłoszenia należy dokonać w terminie do 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego. W tym celu wykorzystuje się formularz SD-Z2.

Darowizna od rodziców a obowiązek alimentacyjny

Rodzice mają obowiązek zabezpieczyć swoim dzieciom egzystencję, a więc dostarczyć środki niezbędne do utrzymania się. Obowiązek alimentacyjny ciąży na rodzicach do momentu, kiedy dziecko nie będzie w stanie utrzymać się samodzielnie. Prawo to zostało zagwarantowane w kodeksie rodzinno opiekuńczym.

Alimenty przekazywane przez rodziców na rzecz dziecka związane są z koniecznością zapewnienia tym dzieciom opieki, odpowiedniego wykształcenia oraz wychowania. Nie mogą być zatem traktowane w charakterze darowizny i zostać w jakikolwiek sposób opodatkowane.

Podsumowując, darowizna to nieodpłatne przekazanie na rzecz innej osoby środków finansowych, ruchomości, nieruchomości lub prawa do użytkowania wieczystego. Darowizny od rodziców nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, ale jeśli ich wartość przekracza kwotę wolną od podatku ustaloną dla grupy pierwszej, to powinny zostać zgłoszone do naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Kodeks spółek handlowych – najważniejsze informacje

0
kodeks spółek handlowych

Kodeks spółek handlowych reguluje kwestie dotyczące funkcjonowania spółek kapitałowych oraz osobowych. W zeszłym roku miała miejsce bardzo duża nowelizacja tej ustawy.

Kodeks spółek handlowych to stosunkowo nowa ustawa, która zaczęła obowiązywać od 2000 roku. W zeszłym roku miała miejsce jej spora nowelizacja, która zrewolucjonizowała funkcjonowanie spółek prawa handlowego, a więc spółek osobowych i spółek kapitałowych. Z poniższego artykułu dowiesz się, czym jest Kodeks spółek handlowych, jakie podmioty zostały w nim uregulowane oraz co zmieniło się po ostatniej nowelizacji przepisów.

Czym jest Kodeks spółek handlowych?

Kodeks spółek handlowych to ustawa z dnia 15 września 2000 roku normująca tworzenie, organizację, funkcjonowanie oraz tryb rozwiązywania spółek handlowych. W kodeksie znajdują się też przepisy określające łączenie, podział i przekształcanie spółek w inny rodzaj spółki handlowej. W regulacji znajdziemy również kwestie dotyczące odpowiedzialności karnej osób tworzących spółki handlowe, członków zarządu, rady nadzorczej, likwidatorów oraz innych podmiotów biorących udział w funkcjonowaniu i zarządzaniu podmiotem.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka?

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Jakie są rodzaje spółek?

Kodeks spółek handlowych rozróżnia podział na spółki osobowe oraz spółki handlowe. Wśród spółek osobowych wyróżnić można:

Spółki osobowe charakteryzuje więź pomiędzy wspólnikami i ich osobiste zaangażowanie w działania podejmowane w podmiocie gospodarczym. Spółki osobowe prowadzą działalność pod własną firmą, posiadają zdolność do dokonywania czynności prawnych, a więc mogą być stronami umów i stronami w postępowaniach sądowych. Podmioty te nie posiadają jednak osobowości prawnej, a więc nie są w stanie samodzielnie decydować o swojej sytuacji prawnej.

Spółkami kapitałowymi są:

Spółki kapitałowe cechuje posiadanie osobowości prawnej, dysponowanie własnym majątkiem, który jest odrębny od majątków wspólników i akcjonariuszy oraz wymóg ustalenia kapitału zakładowego. Co do zasady wspólnicy oraz akcjonariusze są wyłączeni od odpowiedzialności majątkowej za zobowiązania spółki (istnieją pewne wyjątki). Spółka odpowiada za swoje długi majątkiem własnym. Prowadzeniem spraw spółki zajmują się odpowiednie organy.

Jakie przepisy regulują funkcjonowanie spółek? Prawo spółek

Ustawodawca na łamach kodeksu spółek handlowych zastrzegł, że wszelkie kwestie nieznajdujące w nim uregulowania, powinny być rozstrzygane przy wykorzystaniu kodeksu cywilnego. Znajdują się w nim głównie rozstrzygnięcia dotyczące czynności handlowych podejmowanych przez spółki handlowe. Dla spółek prawa handlowego istotne znaczenie mają również przepisy podatkowe, szczególnie ustawa o podatku dochodowym oraz ustawa o podatku od towarów i usług (VAT).

Czego nie reguluje kodeks spółek handlowych?

Kodeks spółek handlowych nie reguluje w szczególności kwestii dotyczących spółek cywilnych. To podmioty, o których mowa w kodeksie cywilnym. W kodeksie spółek handlowych na próżno szukać również przepisów dotyczących podejmowania czynności handlowych.

Co zmieniła nowelizacja kodeksu spółek handlowych z 2022 roku?

W październiku ubiegłego roku w życie weszła największa od dwudziestu lat nowelizacja Kodeksu spółek handlowych. Podstawową zmianą było wprowadzenie do ustawy definicji grupy spółek oraz osobnego działu, który reguluje funkcjonowanie tych spółek. Do tej pory k.s.h. odnosił się wyłącznie do pojedynczych podmiotów. Uczestnictwo w grupie ma charakter dobrowolny.

Nowelizacja przyniosła również nowe obowiązki i uprawnienia dla rad nadzorczych funkcjonujących w spółkach. Od tej pory mogą one żądać od zarządu, prokurentów i osób zatrudnionych w spółce przekazania im rozbudowanych informacji. Dodatkowo rada może ustanowić w drodze uchwały doraźnych lub stałych komitetów rady nadzorczej.

Ubiegły rok wprowadził też obowiązek uczestnictwa biegłego rewidenta w tych posiedzeniach rady nadzorczej, których przedmiotem jest ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.

Nowelizacja wyłącza odpowiedzialność cywilnoprawną członków zarządu, rady nadzorczej i likwidatorów za szkody wyrządzone spółce, jeśli podmioty te działały w dobrej wierze, w sposób lojalny oraz w granicach uzasadnionego ryzyka gospodarczego.

Ostatnią zmianą jest zdecydowane rozszerzenie katalogu przepisów karnych i przestępstw, za które prawomocne skazanie uniemożliwiać będzie pełnienie poszczególnych funkcji.

Podsumowując, Kodeks spółek handlowych reguluje tworzenie, organizację, funkcjonowanie, tryb rozwiązywania, łączenie, podział i przekształcanie spółek handlowych. Wśród spółek handlowych wyróżnia się spółki osobowe oraz spółki kapitałowe. W kwestiach nieuregulowanych w k.s.h. stosuje się przepisy kodeksu cywilnego oraz innych ustaw, na przykład tych o tematyce podatkowej. Pod koniec ubiegłego roku miała miejsce bardzo duża nowelizacja kodeksu spółek handlowych.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Czym jest giełda długów?

0
giełda długów

Giełdy długów to platformy, gdzie spotykają się wierzyciele oraz podmioty chcące nabyć konkretne długi najczęściej w celu ich późniejszego windykowania we własnym zakresie. Jakie zasady panują na takich giełdach? Sprawdź!

Giełdy długów to specyficznego rodzaju platformy internetowe, na których spotykają się wierzyciele oraz podmioty, które chciałyby nabyć konkretne wierzytelności. Na takich giełdach znajdują się różnorodne wierzytelności – zarówno te wynikające z umów pożyczek i kredytów, jak i również te związane z niezapłaconymi fakturami VAT, czy należnościami z tytułu najmu. Na polskim rynku takie giełdy działają zupełnie legalnie, ponieważ kodeks cywilny gwarantuje możliwość przenoszenia wierzytelności na osobę trzecią bez zgody dłużnika.

Czym jest giełda długów?

Giełdy długów funkcjonują pod postacią platform internetowych, gdzie spotykają się wierzyciele oraz podmioty zainteresowane zakupem wierzytelności. Długi najczęściej nabywane są przez profesjonalne firmy windykacyjne, które posiadają spore doświadczenie i skuteczność w egzekwowaniu przeterminowanych płatności. W Polsce transakcje kupna-sprzedaży zadłużeń są całkowicie legalne, co gwarantuje im artykuł 509 kodeksu cywilnego. W naszym kraju funkcjonuje jedna centralna internetowa giełda wierzytelności oraz kilka niezależnych portali poświęconych sprzedaży długów.

Dłużnik nie musi wyrażać zgody na przekazanie jego długu na giełdę wierzytelności. Powinien jednak zostać poinformowany o tym fakcie. Zasady te nie funkcjonują, jeśli warunki umowy zawartej pomiędzy dłużnikiem i wierzycielem stanowią inaczej.

Czym jest giełda długów? Czy giełda długów jest legalna?

Giełdy długów funkcjonują w Polsce całkowicie legalnie. W artykule 509 kodeksu cywilnego znajduje się zapis o możliwości cesji długu, a więc przeniesienia wierzytelności na osobę trzecią, bez konieczności uzyskania zgody dłużnika, chyba że zapisy umowy zawartej pomiędzy stronami (wierzycielem i dłużnikiem) mówią inaczej.

Warto również mieć na uwadze, że informacje upubliczniane na giełdach wierzytelności nie są chronione przez Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO). Udostępnianie danych dłużnika jest jednym z praw wierzyciela (z którego może korzystać z zachowaniem określonych warunków).

Czym jest giełda długów? Jak wystawić dług na giełdzie?

Wystawienie długu na giełdzie nie wymaga posiadania prawomocnego wyroku sądu lub nakazu zapłaty wystawionego przez sąd, ale konieczny jest dokument, który potwierdzałby w sposób bezsprzeczny, że taka wierzytelność istnieje. Może to być na przykład: faktura VAT, umowa cywilnoprawna, umowa pożyczki, umowa najmu lub umowa sprzedaży.

Aby wystawić dług na giełdzie, należy na początku dokładnie poznać zasady funkcjonowania takiego portalu, a następnie wypełnić formularz rejestracji, gdzie wskazuje się najistotniejsze dane dotyczące dłużnika: jego imię i nazwisko, miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności, tytuł zadłużenia, datę powstania zadłużenia oraz jego kwotę.

Każda oferta sprzedaży długu na giełdzie musi przejść przez proces weryfikacji i akceptacji przez administratora. Kiedy zostanie już opublikowana, to pozostaje czekać na oferty kupna.

Giełdy długów to jedynie platformy pośredniczące w transakcjach kupna-sprzedaży wierzytelności. Ich administratorzy nie ponoszą odpowiedzialności za działania podejmowane przez strony umowy. Można zatem powiedzieć, że korzystanie z takich portali niesie ze sobą pewne ryzyko.

Czym jest giełda długów? Co zrobić, gdy trafisz na giełdę długów?

Jeśli zdarzyło Ci się trafić na giełdę długów, to znaczy, że zalegasz jakiemuś podmiotowi pewną sumę pieniędzy, a podejmowane dotychczas próby uregulowania należności były bezskuteczne. Przekazanie oferty sprzedaży wierzytelności na giełdę jest wyrazem pewnego rodzaju bezsilności wierzyciela, który decyduje się na odzyskanie jedynie części swojej należności w zamian za pozbycie się problemów wynikających z konieczności podejmowania kolejnych prób odzyskania jej całości.

Jeśli więc Twój dług znalazł się na giełdzie wierzytelności i ktoś zdecydował się go odkupić, to możesz być pewien, że od tego momentu działania podejmowane w celu odzyskania należnych pieniędzy będą zdecydowanie bardziej nasilone i niewygodne i że będą prowadzone przez doświadczonych specjalistów.

W takiej sytuacji warto unikać problemów i podjąć próby zawarcia ugody z nowym wierzycielem. Dzięki temu będziesz miał szansę ustalić nowe warunki spłaty i negocjować warunki usunięcia wpisów o Twoim zobowiązaniu z baz danych dotyczących dłużników.

Kiedy natomiast posiadasz przeterminowane zadłużenie, które jeszcze nie trafiło na giełdę długów, ale jesteś na najlepszej drodze, aby tak się stało, koniecznie zrób wszystko, co w Twojej mocy, aby temu zapobiec. Nie unikaj kontaktu z wierzycielem. Podejmij negocjacje warunków spłaty.

Podsumowując, giełdy długów są w pełni legalnym, popularnym i szybkim sposobem na odzyskanie utraconych należności. Sprzedawcami długów na platformie są zazwyczaj firmy pożyczkowe, producenci i usługodawcy, a nabywcami – wyspecjalizowane firmy windykacyjne.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Wady i zalety estońskiego CIT-u

0
estoński cit

Estoński CIT ma minimalizować rozliczanie podatków i promować inwestycje. Ze względu na alternatywny sposób rozliczania podatku dochodowego od spółek możliwa jest tańsza akumulacja kapitału firmy i obniżenie należnego podatku.

Estoński CIT to rozwiązanie, które wprowadzono do polskiego systemu podatkowego w 2021 roku. Ten preferencyjny sposób opodatkowania firmowych dochodów zyskał na popularności, gdy ustalone zostały nowe zasady.

Zlikwidowały one między innymi kryterium przychodowe. Poszerzyły też katalog spółek mogących wybrać podatek CIT w wariancie estońskim. Jednak mimo wielu zalet taki wybór niesie pewne zagrożenia, o których warto wiedzieć przed wyborem opodatkowania spółki.

Na czym polega estoński CIT w 2024 roku?

Estoński CIT to ryczałt od dochodów spółki stanowiący preferencyjny system opodatkowania prowadzonej działalności podatkiem dochodowym od osób prawnych. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć płacenia podatku dochodowego do czasu, aż wspólnikom zostanie wypłacony zysk. Dzięki temu firma nie opłaca comiesięcznych lub kwartalnych zaliczek na podatek dochodowy i nie rozlicza podatku na koniec roku.

Wybierając estoński CIT w 2024 roku, spółka ma obowiązek podatkowy dopiero przy podziale zysku na wypłaty dla wspólników. Jeśli wypracowany zysk nie zostanie wypłacony, spółka nie opłaca podatku CIT.

Stawki estońskiego CIT-u wynoszą:

  • 10% (wspólnicy posiadający status małego podatnika);
  • 20% (pozostali wspólnicy).

W praktyce podatek opłaca się jedynie od części wypłaconego zysku. Spółki, które rozpoczynają działalność w 2024 roku i tych, które mają status małego podatnika CIT, podatek mogą pomniejszyć o nawet 90% podatku zapłaconego przez spółkę. Pozostałe spółki należny podatek mogą pomniejszyć o 70% podatku zapłaconego przez spółkę.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Kto może stosować estoński CIT?

Jako system opodatkowania estoński CIT może być stosowany przez:

Nie jest przeznaczony dla:

  • instytucji finansowych i podatkowych,
  • podatników w stanie upadłości,
  • podatników funkcjonujących w specjalnej strefie ekonomicznej,
  • spółek utworzonych w ciągu ostatnich 24 miesięcy poprzez połączenie lub podział.

Od stycznia 2023 roku warunki korzystania z estońskiego CIT-u uległy zmianom. Aby wybrać zryczałtowany podatek w 2024 roku, spółka powinna spełniać dwa warunki:

  • wspólnicy to osoby fizyczne;
  •  działalność osiąga minimalny poziom zatrudnienia – co najmniej 3 osoby (umowa o pracę, umowa zlecenia).

Warunki korzystania z estońskiego CIT-u

Jeśli przedsiębiorstwo dopiero rozpoczyna działalność, przedsiębiorca ma 4 lata na osiągnięcie minimalnego poziomu zatrudnienia.

Dodatkowo ustalono nowe zasady kwalifikowania wydatków (niezwiązanych z prowadzoną działalnością). Doprecyzowano termin też, w jakim należy powiadomić organ podatkowy o zmianie formy opodatkowania na estoński CIT.

Określono też, zobowiązanie podatkowe ma powstawać w terminie do końca I kwartału kolejnego roku podatkowego, a zobowiązanie podatkowe z tytułu korekty wstępnej (od 2023 roku) ma wygasać po 4 latach podatkowych.

Przejście na estoński CIT w trakcie roku

Spółka, która decyduje się na przejście na podatek CIT w wariancie estońskim, powinna złożyć stosowne zawiadomienie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Czas na złożenie pisma to koniec stycznia roku podatkowego, w którym firma chce korzystać z takiego rozwiązania.

Przejście na CIT estoński z klasycznego

Jeśli spółka planuje zmianę formy opodatkowania w trakcie roku podatkowego, konieczne jest rozliczenie CIT na normalnych zasadach, a następnie zamknięcie ksiąg i sporządzenie sprawozdania finansowego. W taki sposób możliwe jest prawidłowe ustalenie podstawy opodatkowania za okres, w którym firma będzie stosowała estoński CIT.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Najważniejsze informacje o podatku dochodowym od osób prawnych CIT
  2. Deklaracja CIT za 2022
  3. Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.
  4. Prawa i obowiązki wspólników spółki
  5. Prosta Spółka Akcyjna – co to jest?

Estoński CIT – księgowanie

Ryczałt od dochodów spółki oznacza, że podatnik musi złożyć do właściwego urzędu skarbowego deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek (CIT-E8). Musi złożyć ją w terminie do końca 3 miesiąca kolejnego roku podatkowego. Składamy ją elektronicznie. Deklaracja ma charakter jedynie informacyjny. Termin płatności podatku zależy od przedmiotu opodatkowania.

Spółka stosująca estoński CIT ustala podstawę opodatkowania ryczałtem poprzez ustalenie dochodu odpowiadającego takim składnikom jak:

  • wysokość zysku netto wypracowanego w okresie, gdy spółka rozliczała się na zasadach ryczałtu (w części, w jakiej został przeznaczony na wypłaty udziałowców, akcjonariuszy i wspólników lub na pokrycie strat w okresie sprzed opodatkowania ryczałtem);
  • wysokość ukrytych zysków;
  • wysokość wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą;
  • nadwyżka wartości rynkowej składników przejmowanego majątku bądź majątku wniesionego drogą wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników;
  • suma zysków netto osiągniętych w latach podatkowych stosowania opodatkowania ryczałtem. w części, w jakiej zyski nie zostały podzielone lub przeznaczone na pokrycie straty (dotyczy podatników, którzy zakończyli opodatkowanie ryczałtem);
  • wartość przychodów i kosztów, które zgodnie z przepisami o rachunkowości podlegają zarachowaniu w danym roku podatkowym oraz uwzględnieniu w zysku netto, a których wcześniej nie uwzględniono w tym zysku netto.

Zalety estońskiego CIT-u w 2024 roku

Podatek CIT w wariancie estońskim może przynieść spółce wiele korzyści. Podstawą są niższe stawki opłacanego podatku i uproszczone rozliczanie zysku.

Firma:

  • nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowych;
  • nie odprowadza zaliczek na podatek dochodowy;
  • nie prowadzi rachunkowości podatkowej;
  • nie ustala kosztów uzyskania przychodu ani odpisów amortyzacyjnych;
  • prowadzi zwykłą księgowość.

Estoński CIT pozwala przedsiębiorcy samodzielnie zdecydować, kiedy zapłacić podatek. Jeśli nie wypłaca się dywidendy, spółka nie ma obowiązku podatkowego. Środki można przeznaczyć na jej działalność, co sprzyja poprawie płynności finansowej i zwiększeniu konkurencyjności na rynku oraz reinwestowaniu zysków.

Wady estońskiego CIT-u 2024

Spółki, które planują przejście na estoński CIT, powinny wziąć pod uwagę nie tylko jego zalet, ale również wady.

Głównym zagrożeniem jest konieczność nagłej zapłaty podatku łącznie z odsetkami wynikająca z utraty prawa do takiej formy opodatkowania. Do tego rodzaju sytuacji może dojść, gdy, z końcem roku poprzedzającego dany rok podatkowy dane zawarte w księgach podatkowych uniemożliwiają wskazanie wyniku finansowego netto. Wynika to bezpośrednio z art. 28I ust. 1 pkt 4 lit. b Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Trzeba też liczyć się z tym, że spółka musi odprowadzać podatek od wydatków firmy niezwiązanych z jej działalnością oraz poniesionych kosztów, których nie wykazała, na przykład przez błąd pracownika.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Doradca finansowy – kim jest i czym się zajmuje?

0
doradca finansowy

Doradcy finansowi to specjaliści pomagający przedsiębiorcom w wyborze optymalnych produktów finansowych. Ich usługi są szczególnie przydatne przy planowaniu wysokokwotowych i ryzykownych transakcji.

Doradcy finansowi są niezależnymi specjalistami, którzy pomagają swoim klientom w bezpieczny sposób zarządzać zgromadzonym kapitałem, utrzymać płynność finansową oraz realizować cele biznesowe wymagające finansowania zewnętrznego. Usługi doradców wynagradzane są przez klientów, a cenniki mocno zróżnicowane. Sprawdź, czym dokładnie zajmują się doradcy finansowi oraz czy warto korzystać z ich usług!

Czym zajmuje się doradca finansowy?

Dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca pośrednictwa finansowego definiuje doradców finansowych jako grupę zawodową niezależnych specjalistów, którzy nie są związani z żadną konkretną instytucją finansową. Ich zadaniem jest przekazywanie klientom merytorycznej wiedzy w temacie bezpiecznego zarządzania majątkiem własnym.

Odmienną definicję proponuje Europejska Federacja Doradców Finansowych i Pośredników Finansowych (FECIF). Zgodnie z nią doradca finansowy jest specjalistą, który podejmuje działania w celu ochrony majątku klienta i zapewnienia mu płynności finansowej. Osoba ta analizuje potrzeby swoich klientów i wybiera właściwe dla nich produkty finansowe.

Doradca finansowy ma zatem za zadanie niesienie pomocy klientom indywidualnym i korporacyjnym w dokonywaniu trafnych i intratnych decyzji finansowych. Doradcy najczęściej pomagają w znalezieniu najlepiej dopasowanych do indywidualnych potrzeb klientów ofert kredytów, pożyczek, ubezpieczeń i funduszy emerytalnych.

Należy wyraźnie zaznaczyć, że doradca finansowy nie jest ani pośrednikiem finansowym, ani doradcą kredytowym czy inwestycyjnym.

Na rynku funkcjonują osoby świadczące usługi doradcze na różnym poziomie. Dzieje się tak, ponieważ polskie ustawodawstwo nie nakłada na grupę zawodową doradców finansowych obowiązku ukończenia żadnych studiów, kursów, czy szkoleń specjalistycznych. Wystarczy wykształcenie średnie.

Znakomita większość doradców finansowych funkcjonujących na rynku posiada wykształcenie wyższe z dziedziny finansów, rachunkowości, ekonomii, zarządzania, bankowości lub prawa. Dodatkowo dążą oni do stałego podnoszenia własnych kompetencji zawodowych i regularnie dokonują aktualizacji posiadanej wiedzy.

Kiedy warto skorzystać z usług doradcy finansowego?

Pomoc doradców finansowych będzie szczególnie cenna dla osób, które stoją przed wyborem odpowiedniej oferty kredytu, pożyczki, ubezpieczenia czy funduszu emerytalnego, a nie orientują się w obecnej sytuacji rynkowej i wachlarzu ofert na tyle mocno, aby móc samodzielnie dokonać dobrego wyboru.

Doradca finansowy nie tylko udzieli Ci merytorycznej pomocy w dziedzinie finansów, ale również zaoszczędzi sporo Twojego czasu. W jego ofercie znajduje się zazwyczaj wiele ofert wszystkich najistotniejszych podmiotów na rynku. Dzięki współpracy z doradcą możesz wszystkie je porównać w jednym miejscu i czasie.

Zanim jednak zdecydujesz się na powierzenie losu swojej firmy doradcy, dokładnie sprawdź opinie o nim. Na rynku nie brakuje nieuczciwych ekspertów, którzy nie kierują się dobrem klientów, a swoim własnym, wybierając oferty, które wiążą się dla nich z najwyższymi profitami.

Ile kosztuje doradca finansowy?

Musisz mieć świadomość, że istnieje spora różnica pomiędzy doradcami i ekspertami finansowymi. Zgodnie z obowiązującym prawem doradcy finansowi nie mogą pobierać prowizji od banku, dlatego kosztem swojej porady obciążają klienta. Sytuacja wygląda zupełnie inaczej u ekspertów finansowych. Ci z kolei nie mają prawa pobierać prowizji od klienta, dlatego zarabiają na prowizjach bankowych. Zadaniem obydwóch grup zawodowych jest natomiast niesienie pomocy w doborze najlepszej oferty produktów kredytowych, ubezpieczeniowych i oszczędnościowych.

Wynagrodzenie doradców finansowych najczęściej ustalane jest indywidualnie, jako procent wartości przedmiotu usługi. Przykładowo w przypadku kredytów firmowych, prowizja za skuteczną pomoc w uzyskaniu finansowania może wynosić od 2 do nawet 5 procent wartości udzielonego zobowiązania.

Podsumowując, doradca finansowy jest specjalistą doradzającym swoim klientom w dziedzinie szeroko pojętych finansów. Jego zadaniem jest przede wszystkim pomoc w wyborze najbardziej opłacalnych ofert kredytów, pożyczek, ubezpieczeń i funduszy inwestycyjnych. Prawo zabrania doradcom finansowym czerpania korzyści od banków, dlatego też rozliczają się oni ze swoimi klientami. Rozliczenie to najczęściej przybiera formę prowizji wyrażonej procentowo i liczonej od sumy przedmiotu, którego dotyczy usługa.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Jak przebiega likwidacja spółki komandytowej? Czy można zamknąć spółkę bez likwidacji?

0
likwidacja spółki komandytowej

Spółkę komandytową najczęściej zakłada dwóch wspólników, z których jeden dysponuje pomysłem na biznes, a drugi – majątkiem niezbędnym do tego, aby ten biznes zrealizować. To specyficzny rodzaj spółki osobowej prawa handlowego. W jaki sposób funkcjonuje spółka komandytowa? Jak ją utworzyć oraz rozwiązać? Zapraszamy do lektury!

Na czym polega spółka komandytowa?

Spółka komandytowa to jedna z osobowych spółek prawa handlowego. Podmiot ten posiada zdolność prawną oraz zdolność do dokonywania czynności prawnych. Spółka może więc we własnym imieniu zaciągać zobowiązania, nabywać prawa i być stroną umów.

Założycielami spółki komandytowej muszą być co najmniej dwaj wspólnicy. Co najmniej jeden ze wspólników musi pełnić funkcję komandytariusza i co najmniej jeden musi być komplementariuszem. Komandytariusz ponosi ograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania spółki. Komplementariusz ponosi nieograniczoną odpowiedzialność całym swoim majątkiem teraźniejszym i przyszłym.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka? 

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Sposób powstania spółki komandytowej

Spółka powstaje z chwilą podpisania umowy przez wspólników i zarejestrowania jej w Krajowym Rejestrze Sądowym. Obecnie nie ma możliwości rejestracji drogą tradycyjną. Wspólnicy muszą w tym celu skorzystać z elektronicznego Portalu Rejestrów Sądowych lub platformy online S24. Nie ma konieczności, aby umowa spółki została zawarta przed notariuszem.

Majątek spółki komandytowej

Majątek spółki komandytowej stanowi odrębną własność, na którą składają się prawa majątkowe wniesione tytułem, wkładu wspólników podczas zakładania podmiotu oraz prawa majątkowe nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. Wkłady wspólników nie muszą przyjąć formy pieniężnej, ale powinny być przydatne spółce z punktu widzenia przedmiotu jej działalności.

Podział zysków w sp. k.

Każdy ze wspólników spółki komandytowej posiada prawo do zysku z tą różnicą, że udział w zyskach spółki każdego z komplementariuszy jest równy i nie ma tutaj znaczenia rodzaj i wartość wniesionych przez niego wkładów, a udział każdego z komplementariuszy jest proporcjonalny do wysokości rzeczywiście wniesionego wkładu. Oczywiście istnieje możliwość, aby w umowie spółki ustalić inny podział zysków.

Prowadzenie spraw oraz reprezentacja spółki w sp. k.

Prawo oraz obowiązek do prowadzenia spraw spółki zostało prawnie przydzielone komplementariuszom. Jeśli umowa nie będzie stanowić inaczej, to każdy z komplementariuszy będzie miał takie same prawa do wydawania decyzji, opinii, podejmowania uchwał i organizowania działalności spółki.

Komplementariusze mają również prawo do reprezentowania interesów spółki na zewnątrz. Prawo to przysługuje wszystkim komplementariuszom na równi, chyba że zapisy w umowie spółki będą stanowić inaczej.

Odpowiedzialność

Jeśli egzekucja prowadzona wobec spółki będzie nieskuteczna częściowo lub całkowicie, to odpowiedzialność za jej zobowiązania przejmą komplementariusze. Ci będą odpowiadać całym swoim majątkiem, bez ograniczeń. Takie uregulowanie wynika z faktu, że spółka komandytowa nie ma ustawowo zagwarantowanego minimalnego kapitału początkowego.

Odpowiedzialność komandytariuszy jest ograniczona do wysokości kwot określonych w umowie spółki (sumy komandytowej). Jeśli komandytariusz zdecyduje się w firmie spółki umieścić swoje nazwisko, to jego odpowiedzialność będzie ograniczona.

Likwidacja spółki komandytowej krok po kroku

Spółka komandytowa może zostać rozwiązana w chwili, kiedy wspólników przestaje wiązać dążenie do jednego celu, a więc: nie chcą dalej wspólnie prowadzić przedsiębiorstwa, spółka ogłosiła upadłość, jeden z komplementariuszy ogłosił upadłość lub umarł, lub na skutek prawomocnego wyroku sądu. Faktyczne rozwiązanie spółki następuje dopiero w momencie wykreślenia jej z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Likwidacja spółki komandytowej – postępowanie likwidacyjne

W jaki sposób przebiega proces likwidacji spółki komandytowej krok po kroku?

  1. Likwidację spółki komandytowej należy rozpocząć od zgłoszenia we właściwym sądzie rejestrowym otwarcia likwidacji. Uprawnionym do zgłoszenia jest likwidator.
  2. Kolejno likwidatorzy przystępują do dokonania czynności likwidacyjnych, a więc: zakończenia bieżących interesów podmiotu, ściągnięcia wierzytelności, wypełnienia zobowiązań, upłynnienia należącego do spółki majątku.
  3. Sporządzenie bilansu zakończenia likwidacji.
  4. Zgłoszenie zakończenia procesu likwidacji do rejestrowego.
  5. Złożenie wniosku o wykreślenie z Krajowego Rejestru Sądowego.

Wraz z chwilą wykreślenia spółki z KRS, następuje jej rozwiązanie, a więc utrata bytu prawnego.

Rozwiązanie spółki komandytowej bez likwidacji

Chociaż przeprowadzenie procesu likwidacyjnego jest podstawowym sposobem na rozwiązanie spółki komandytowej, to obowiązujące przepisy dają możliwość przeprowadzenia rozwiązania podmiotu bez przeprowadzenia likwidacji. Nielikwidacyjny sposób rozwiązania spółki powinien zostać uzgodniony przez wspólników w trakcie podpisywania umowy spółki lub w trakcie jej trwania.

Istnieją cztery podstawowe sposoby na rozwiązanie spółki komandytowej bez przeprowadzania likwidacji:

  1. podział majątku spółki pomiędzy jej wspólników;
  2. przejęcie przedsiębiorstwa przez jednego lub kilku wspólników;
  3. sprzedaż spółki innemu podmiotowi;
  4. wniesienie spółki w formie aktu notarialnego w formie aportu do innego podmiotu.

Po przeprowadzeniu rozwiązania nielikwidacyjnego wspólnicy są zobowiązani  złożyć do sądu rejestrowego wniosek o wykreślenie podmiotu z rejestru KRS.

Podsumowując, spółka komandytowa jest spółką osobową prawa handlowego. Wśród jej wspólników występują komandytariusze oraz komplementariusze. Podmiot można rozwiązać na drodze postępowania likwidacyjnego lub bez likwidacji.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej o rodzajach spółek.