Strona główna Blog Strona 40

Czym są koszty stałe i co wchodzi w ich skład? Koszty stałe i zmiennie – klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie

0
koszty stałe

Koszty prowadzenia działalności dzielimy na różne kategorie w zależności od czynników takich jak miejsce ich powstawania, czy wytwarzanymi wyrobami. Jednym z ich rodzajów są koszty stałe. Co wchodzi w ich skład? Jakie rodzaje kosztów stałych wyróżniamy? Przeczytaj i sprawdź.

Jakie są rodzaje kosztów?

Koszty można podzielić na różne sposoby, w tym np. według miejsca ich powstawania (koszty podstawowe, ogólnego zarządu itp.), w związku z wytwarzanymi wyrobami (koszty bezpośrednie i pośrednie) czy zmian wynikających ze wzrostu/spadku wolumenu produkcji – w tym ostatnim wariancie wyróżnia się podział na koszty stałe oraz zmienne.

Czym są koszty stałe?

Aby móc zrozumieć, czym są koszty stałe i zmienne, trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że prowadzenie działalności biznesowej – tzn. dostarczanie produktów lub świadczenie usług – wymaga ponoszenia kosztów. Ogólna zależność w tym zakresie jest dość prosta: im większy jest wolumen produkcji, tym wyższe są koszty utrzymania biznesu.

Zastanówmy się zatem, czym są koszty stałe (z ang. fixed costs – FC) – to takie wydatki, które są ponoszone przez przedsiębiorstwo nawet wówczas, gdy nie wyprodukuje się żadnego towaru.

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię, jeśli chodzi o koszty stałe. Otóż w długim okresie mogą one zmieniać swoją wartość. Wzrosty te wówczas wynikają jednak nie bezpośrednio ze zmiany wielkości produkcji, ale np. przyjęcia nowej polityki biznesowej przez kierownictwo (nakłady na nową kampanię promocyjną czy inwestycje w bardziej innowacyjne technologie).

Klasyfikacja kosztów w działalności na koszty zmienne i stałe nie jest wymagane przez przepisy podatkowe. Taki stan rzeczy nie oznacza jednak, że powinniśmy postrzegać takie działanie jak stratę czasu. Wydaje się, że jest wręcz przeciwnie – warto potraktować rachunek kosztów stałych jako inwestycję we własny biznes. Tego typu ewidencja ułatwia zarządzanie kosztami w przedsiębiorstwie, pozwalając na bardziej pogłębioną analizę kondycji finansowej biznesu.

Warto wiedzieć – podział na koszty zmienne i stałe a przepisy

Co ważne, polskie przepisy dotyczące prowadzenia księgowości (ustawa o rachunkowości itp.) nie wymagają od firm prowadzenia ewidencji kosztów zmiennych i stałych. A zatem, takie działanie to samodzielna inicjatywa przedsiębiorcy, co oznacza, że nie musi on stosować się do restrykcyjnych przepisów, tak jak ma to miejsce w przypadku księgowości.

Aby zrozumieć, jak poważne mogłoby to być wyzwanie, wystarczy zajrzeć do ustawy o rachunkowości, KSR, czyli Krajowych Standardów Rachunkowości czy MSSF (Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej).

Co się zalicza w skład kosztów stałych? Przykłady

Poniżej przedstawiamy jedynie niektóre spośród wszystkich spotykanych w biznesie kosztów stałych:

  • pensje wypłacane pracownikom administracyjnym – o ile płace przedstawicieli handlowych są uzależniane od osiągniętych w danym miesiącu/kwartale wyników (w 2023 roku jest to już właściwie standard w branży ubezpieczeniowej, bankowej itp.), to inaczej wygląda sytuacja, jeśli chodzi np. o recepcjonistów, sekretarki czy inspektorów ds. bezpieczeństwa i higieny pracy. Czasem w literaturze przedmiotu można spotkać się z opinią, zgodnie z którą stałe jest również wynagrodzenie kadry zarządzającej, choć często zdarza się, że to menedżerowie otrzymują sowite, często wielotysięczne premie;
  • wydatki na regularną, zaplanowaną konserwację urządzeń;
  • zużycie energii elektrycznej na terenie obiektów, które nie są bezpośrednio powiązane z działalnością produkcyjną (trudno wyobrazić sobie, by w budynku, w którym działa biuro rachunkowe, koszty z tytułu zużycia prąd wzrosły znacząco po pozyskaniu nowego klienta).

Rodzaje kosztów stałych

A zatem, mówimy o takiej kategorii wydatków, które – jak sama nazwa wskazuje – mają stałą wysokość niezależnie od skali produkcji. Rzecz jasna, w praktyce biznesowej nie jest możliwe, by koszty pozostały niezmienione przez cały okres funkcjonowania przedsiębiorstwa (mówimy o sytuacji, w której firma rozwija swoją działalność).

To właśnie dlatego mówi się o tym, że koszty stałe owszem – wzrastają wraz z rozwojem działalności – ale przyrost ten ma charakter skokowy. Oznacza to, że jeśli w firmie zacznie się produkować np. o 15 proc. więcej wyrobów, to koszty z tytułu usług monitoringu i ochrony mienia nie wzrosną.

Jeśli jednak ta sama firma zwiększy swoją działalność, otwierając kolejny oddział, sytuacja wygląda zupełnie inaczej – nakłady na usługi ochroniarskie wzrosną… i pozostaną na stałym poziomie aż do momentu, gdy przedsiębiorca zdecyduje się na otwarcie kolejnego lub zamknięcie dotychczasowego punktu; zmiany w poziomie sprzedaży w obrębie jednego sklepu nie przełożą się na koszt usług ochroniarskich. Są to zatem koszty skokowo stałe.

Warto wiedzieć – czy można znaleźć koszty, które są bezwzględnie stałe?

Koszty, które nigdy nie zmieniają się wraz ze wzrostem skali działalności gospodarczej, właściwie nie występują.

Wśród nielicznych przykładów takich bezwzględnie stałych kosztów możemy wyróżnić np. niektóre opłaty administracyjne.

Praktyka pokazuje jednak, że właściwie każdy rodzaj kosztu zmienia się wraz z rozwojem biznesu. Dobrym przykładem jest tu Facebook (obecnie Metaverse). Trudno wyobrazić sobie, by jakikolwiek koszt pozostał na takim samym poziomie przez cały okres rozwoju marki, tzn. od niewielkiego start upu aż po globalnego giganta.

Czym różnią się koszty stałe i koszty zmienne?

Omówiliśmy już, czym są stałe koszty w działalności gospodarczej. Opiszmy teraz krótko, czym jest druga kategoria, czyli koszty zmienne. Jak się zapewne domyślasz, stanowią one przeciwieństwo kosztów stałych. Rozumie się przez to takie wydatki ponoszone przez przedsiębiorstwo, których poziom jest bezpośrednio związany z poziomem produkcji.

Taki stan rzeczy oznacza, że wraz ze zmianą wielkości produkcji zwiększeniu/zmniejszeniu ulega poziom kosztów zmiennych. Co do zasady, w okresie, gdy produkcja wynosi zero, koszty zmienne wynoszą 0 zł lub są bardzo niskie, wręcz marginalne. W tym ostatnim przypadku mowa jest np. o kosztach reklamacji itp. – nawet jeśli przedsiębiorca nie prowadzi w danym okresie działalności stricte produkcyjnej, może pojawić się konieczność pokrycia wydatków z tytułu naprawy gwarancyjnej.

A oto przykłady wydatków o charakterze zmiennym:

  • wynagrodzenie pracowników robotniczych (im większa produkcja, tym więcej roboczogodzin potrzeba, co pociąga za sobą dodatkowe koszty);
  • koszty materiałów, które wykorzystuje się w celu stworzenia wyrobów;
  • koszty zużycia energii elektrycznej – dotyczy to jednak maszyn produkcyjnych, nie zaś prądu zużywanego przez sprzęt znajdujący się w pomieszczeniach biurowych.

Przeczytaj więcej o rodzajach kosztów.

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną po zmianach w podatku CIT

0
przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną prowadzi m.in. do ominięcia podwójnego opodatkowania i uproszczenia prowadzonej księgowości spółki. Są to wymierne korzyści, które powodują, że przedsiębiorcy coraz częściej sięgają po tego typu rozwiązanie.

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną – po co?

W dniu 1 stycznia 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku dochodowym dla osób prawnych, która wprowadziła rewolucję wśród spółek komandytowych poprzez objęcie ich podatkiem dochodowym tzw. podatek CIT. Niniejsza zmiana oznaczała, że spółka komandytowa i jej wspólnicy zapłacą podatek od wypracowanego zysku przez spółkę komandytową, oraz w przypadku wypłaty zysku samym wspólnikom.

W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania coraz częściej przedsiębiorcy dokonują przekształcenia prowadzonej działalności ze spółki komandytowej na spółkę jawną. Taka reorganizacja działalności prowadzi do wzrostu efektywnego opodatkowania, czyli do płacenia podatku tylko od zysków osiąganych przez wspólników. Reforma Kodeksu spółek handlowych z 2020 r. znacząco uprościła możliwość przekształcania spółki komandytowej w spółkę jawną.

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną – podobieństwa i różnice między spółkami

W celu zrozumienia procesu przekształcania spółki komandytowej w spółkę jawną należy dobrze zorientować się w podobieństwach i różnicach między nimi. Oba rodzaje spółek mają wspólne cechy, tj.:

  • natura spółki osobowej prawa handlowego;
  • powstanie w momencie wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS;
  • skład tworzony przez przynajmniej dwóch wspólników, którymi mogą być osoby fizyczne i prawne;
  • członkostwo w spółce zapewnia obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
  • możliwość ustalenia stałego udziału w zyskach spółki w zależności od wniesionego wkładu.

Aby przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną było opłacalne, to muszą istnieć pewne różnice, które sprawiają, że oba rodzaje spółek nie są tożsame. Należą do nich m.in.:

  • brak możliwości ograniczenia odpowiedzialności części wspólników w przypadku spółki jawnej. Zaś w spółce komandytowej, na podstawie umowy można ograniczyć odpowiedzialność wspólnika tylko do winy umyślnej;
  • obowiązkowa zwykła forma pisemna umowy spółki jawnej. W przypadku spółki komandytowej umowa spółki musi zostać zawarta w formie aktu notarialnego;
  • uproszczona księgowość w przypadku spółki jawnej, która wymaga jedynie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów; jeśli jest to spółka osób fizycznych, a ich łączny przychód netto za poprzedni rok obrotowy nie przekroczył dwóch milionów euro. Spółka komandytowa musi prowadzić zaś pełną księgowość, chyba że zostaną spełnione dwa z trzech wyjątków umożliwiających prowadzenie uproszczonej księgowości tj.: średnie zatrudnienie w spółce nie może przekroczyć 10 osób; suma aktywów spółki na koniec roku musi być niższa niż 1,5 mln zł; przychody netto nie mogą być wyższe niż 3 mln zł.

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną – plan przekształcenia

Plan przekształcenia spółki powinien zawierać:

  • projekt uchwały o przekształceniu spółki komandytowej w spółkę jawną;
  • projekt umowy spółki jawnej – powstającej w wyniku przekształcenia;
  • sprawozdanie finansowe spółki przekształcanej (spółki komandytowej).

Ważne jest, aby prawidłowo dokonać wyjaśnienia kwestii bilansowych i odpowiednio przygotować sprawozdanie finansowe. Kwestia prowadzenia spółki jawnej przez wspólników powinna być przeanalizowana, a relacje wewnętrze odpowiednio uregulowane w spółce przekształconej (spółce jawnej). Nie można również zapomnieć o sprawdzeniu wyceny wartości udziałów z analizą tego, czy w przypadku przekształcenia nie dojdzie do zwiększenia wartości majątku spółki.

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną – zawiadomienie wspólników o zamiarze przekształcenia

Mamy plan przekształcenia, czas na wypełnienie formalnego wymogu, jakim jest dwukrotne zawiadomienie wspólników o zamiarze przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną. Wymóg ten ma szczególne znaczenie, w przypadku kiedy spółka komandytowa posiada rozbudowaną strukturę właścicielską i brak jest powiązań rodzinnych między wspólnikami. Wszyscy wspólnicy muszą brać udział w podjęciu uchwały o przekształceniu.

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną – uchwała o przekształceniu

Ważnym elementem na drodze do przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną jest podjęcie uchwały przez wszystkich wspólników spółki komandytowej przy zachowaniu formy aktu notarialnego. W treści uchwały o przekształceniu spółki powinny się znaleźć:

  • informacja o tym, jaki rodzaj spółki jest efektem przekształcenia (w niniejszym przypadku będzie to spółka jawna);
  • imiona i nazwiska wspólników, którzy będą reprezentować spółkę oraz prowadzić jej sprawy;
  • wyrażenie zgody na brzmienie umowy spółki jawnej.

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną – wniosek do Krajowego Rejestru Sądowego

Po podjęciu uchwały i skompletowaniu wszystkich potrzebnych dokumentów, aby wywołać skutek przekształcenia, konieczny jest wpis do Krajowej Rejestru Sądowego („KRS”). W tym celu należy przygotować wniosek wraz z wymaganymi załącznikami, których dokładny zakres zależy od formy prawnej spółki przekształconej (spółki jawnej). Nie unikniemy również opłaty sądowej w kwocie 600 zł.

Przekształcenie wywołuje skutek z dniem wpisania spółki przekształconej do KRS. Data wpisu w KRS będzie świadczyć o tym, że należy zamknąć księgi rachunkowe dla spółki przekształcanej (spółki komandytowej) i otworzyć dla spółki przekształconej (spółki jawnej). Wtedy też spółka zostaje zwolniona z podatku CIT.

Warto pamiętać o dokonaniu wpisu przekształcenia z dniem pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego, gdyż będzie to najkorzystniejsze rozwiązanie z przyczyn bilansowych. Wniosek o ustalenie konkretnego dnia przekształcenia można dołączyć do wniosku o rejestrację przekształcenia w KRS.

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną – rejestracja przekształcenia w KRS

Czas rozpatrywania wniosku o przekształcenie przez właściwy sąd rejestrowy jest uzależniony od obciążenia danego sądu. Wniosek o przekształcenie może być rozpatrywany od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy.

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną – skutki

Jeśli już faktycznie zdecydujemy się na przekształcenie, to musimy pamiętać o tym, że ulegnie zmiana formy prawnej prowadzonej działalności (spółki). Niemniej nie będzie ona zaburzać ciągłości bytu prawnego spółki. Spółce jawnej będą przysługiwać wszystkie prawa i obowiązki wcześniejszej spółki komandytowej.

Zmianie nie ulegną również relacje między spółką a podmiotami zewnętrznymi (trzecimi). Co ważne, przekształcenie nie będzie prowadziło do zawierania aneksów do umów już zawartych z obecnymi kontrahentami oraz zmiany sytuacji procesowej w postępowaniach sądowych, w których stroną jest spółka. Tym samym wyroki wydawane w sprawie spółki komandytowej będą miały zastosowanie do spółki jawnej.

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną – koszty

Koszty przekształcenia nie są wysokie, jak mogłoby się wydawać. Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną uważa się za tego rodzaju zmianę, gdy dochodzi do zwiększenia majątku spółki osobowej. Wtedy za podstawę opodatkowania uznaje się różnicę między wartością wkładów do spółki jawnej a wartością wkładów do spółki komandytowej, które były uprzednio opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Podatek od czynności cywilnoprawnych jest pobierany przez notariusza według stawki wynoszącej 0,5%.

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną – korzyści

Największą korzyścią dla dokonania przekształcenia będzie przede wszystkim to, że zyski wypracowane przez spółkę jawną nie będą opodatkowane. Zaś wypłata zysków na rzecz wspólników będzie obligowała do zapłacenia podatku dochodowego. Tym samym zostanie ominięte podwójne opodatkowanie, jakie jest obecnie stosowane przy formie spółki komandytowej. Pozwoli to zachować status opodatkowania sprzed zmian, kiedy nałożono na spółki komandytowe podatek CIT od wypracowanych zysków.

Umowa kupna i sprzedaży samochodu – wzór do pobrania z omówieniem

0
wzór umowy kupna sprzedaży samochodu

Jedną z najpopularniejszych umów jest umowa sprzedaży samochodu. Jak powinny brzmieć postanowienia umowy sprzedaży i co powinna zawierać? Przeczytasz o tym w naszym artykule.

Umowa kupna sprzedaży samochodu jest umową dwustronnie zobowiązującą, wzajemną, odpłatną, opartą na zgodzie obu stron, zasadniczo wywołującą skutek zobowiązująco-rozporządzający. Uregulowana jest na podstawie art. 535 Kodeksu cywilnego, który to wskazuje, że poprzez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i mu ją wydać, a kupujący zobowiązuje się tę rzecz odebrać i za nią zapłacić ustaloną cenę.

Istotną kwestią jest, że umowa sprzedaży samochodu nie musi zostać zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Może być ona zawarta w sposób ustny poprzez dokonanie ustaleń przez strony transakcji i jej dokonanie. Warto jednak pomyśleć o umowie w formie pisemnej, która może posłużyć jako dowód w przypadku wystąpienia sporu między stronami transakcji.

Umowa kupna i sprzedaży samochodu – co powinna zawierać?

Aby zabezpieczyć odpowiednio każdą ze stron transakcji, umowa sprzedaży pojazdu powinna zawierać:

  • datę i miejsce zawarcia umowy;
  • oznaczenie stron umowy – sprzedający i kupujący –  wraz ze wskazaniem danych –  imię i nazwisko, adres miejsca zamieszkania, numer i serię dowodu osobistego, numer PESEL. Zarówno sprzedającym, jak i kupującym może być osoba prawna, w której skład wchodził lub będzie wchodzić sprzedawany/kupowany samochód. Wtedy należy oznaczyć osobę prawną w umowie poprzez nazwę firmy, adres siedziby, numer NIP, numer z Krajowego Rejestru Sądowego („KRS”) oraz osoby upoważnione do reprezentacji wraz z wydrukiem aktualnego odpisu z KRS;
  • oświadczenie sprzedawcy, że jest właścicielem samochodu wraz ze wskazaniem marki, modelu, pojemności silnika, numeru silnika, numeru nadwozia, koloru, rocznika, numeru rejestracyjnego, przebiegu – w ten sposób unikniemy wątpliwości co do przedmiotu sprzedaży;
  • oświadczenie sprzedawcy, że sprzedawany samochód jest w pełni sprawny, nie posiada ukrytych wad fizycznych oraz określenie stanu pojazdu – niniejszy zapis ma na celu zabezpieczenie kupującego na wypadek stwierdzenia wad fizycznych samochodu, które mogą się pojawić po zakupie pojazdu. W przypadku stwierdzenia faktu, że sprzedający wiedział o wadzie fizycznej, ale ją ukrył w trakcie sprzedaży, o czym kupujący nie mógł wiedzieć, to sprzedający będzie ponosił odpowiedzialność za wykrytą wadę fizyczną w samochodzie;
  • oświadczenie sprzedawcy o tym, że sprzedawany samochód jest wolny od jakichkolwiek wad prawnych, w tym wszelkich praw osób trzecich i jakichkolwiek innych obciążeń i zabezpieczeń, oraz że nie jest przedmiotem żadnego postępowania ani zabezpieczenia – wskazany zapis ma na celu ochronę kupującego przed np. brakiem polisy OC, nieważnym przeglądem, brakiem rejestracji pojazdu (wada prawna), oraz ewentualnymi następstwami w przypadku stwierdzenia, że sprzedający nie jest osobą uprawnioną do sprzedaży samochodu, gdyż jego właścicielem jest osoba trzecia bądź posiada ona w nim udział albo samochód jest przedmiotem zastawu lub leasingu;
  • wskazanie ceny sprzedawanego samochodu (liczbowo i słownie) – zapis ma prowadzić do jasnego określenia ceny samochodu, od której później będzie trzeba odprowadzić podatek do Urzędu Skarbowego;
  • określenie momentu uiszczenia ceny dla kupowanego samochodu i fakt pokwitowania przez sprzedawcę uiszczanej ceny – strony mogą się umówić, że cena zostanie uiszczona w czasie podpisywania umowy, a samo jej podpisanie świadczy o pokwitowaniu danej kwoty. Niemniej strony mogą sporządzić postanowienie umowne, które będzie pozwalało na dokonanie płatności w późniejszym terminie i np. na wskazany numer rachunku bankowego;
  • datę wydania samochodu kupującemu – strony mogą ustalić, że data wydania będzie inna niż przy podpisaniu umowy;
  • postanowienie o wydaniu dokumentów niezbędnych do korzystania z samochodu;
  • postanowienia końcowe: dotyczące ponoszonych kosztów przez strony transakcji (najczęściej przez kupującego). Mogą to być kwestie podatkowe zakupu samochodu; określające formę zmiany umowy; odsyłające do Kodeksu cywilnego w przypadkach nieuregulowanych w umowie; wskazujące o podpisaniu umowy w dwóch jednobrzmiących egzemplarzy po jednym dla każdej ze stron wraz z jej odczytaniem, zgodnym przyjęciem i podpisaniem.

Umowa kupna i sprzedaży samochodu – standardowy wzór

Wzór umowy kupna-sprzedaży samochodu w formacie PDF pobierzesz tutaj.

Umowa sprzedaży samochodu

 

Zawarta w dniu ………………………  w ………………….…………………………..pomiędzy: 

…………………………………..…..…..…..……… zamieszkałą w…………..……………………………………, ul. …………….……………………………., nr domu………………….. lok…………………… legitymującą się dowodem osobistym seria………………….., numer……………………, numer PESEL……………………………………………….,
nazywaną dalej SPRZEDAWCĄ

a

…………………………………..…..…..…..……… zamieszkałym w…………..……………………………………, ul. …………….……………………………., nr domu………………….. lok…………………… legitymującym się dowodem osobistym seria……………….., numer……………………, numer PESEL……………………………………………….,
nazywanym dalej KUPUJĄCYM

§ 1

  1. Sprzedawca oświadcza, że jest wyłącznym właścicielem samochodu osobowego……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. (marka, model, pojemność silnika, nr silnika, nr nadwozia, kolor, rocznik, numer rejestracyjny, przebieg itp. ).
  2. Sprzedawca oświadcza, że opisany w punkcie 1 samochód jest w pełni sprawny, nie ma ukrytych wad fizycznych i określa jego stan techniczny jako bardzo dobry/dobry.
  3. Sprzedawca oświadcza ponadto, że opisany w pkt 1 samochód jest wolny od jakichkolwiek wad prawnych, w tym wszelkich praw osób trzecich i jakichkolwiek innych obciążeń i zabezpieczeń, nie jest przedmiotem żadnego postępowania ani zabezpieczenia.

§ 2

  1. Sprzedawca sprzedaje, a Kupujący kupuje samochód opisany w § 1 pkt 1 za cenę ………………………….zł. (słownie:………………………………………………………….. …………………………………………………………….)
  2. Cena będzie płatna w chwili zawarcia Umowy. Podpisanie niniejszej umowy jest jednocześnie pokwitowaniem zapłaty ceny.
  3. Wydanie przedmiotu umowy nastąpi niezwłocznie po podpisaniu niniejszej umowy.
  4. Wraz z wydaniem przedmiotu umowy Sprzedawca przekaże Kupującemu wszelkie posiadane przez niego rzeczy służące do korzystania z samochodu, w tym dwa komplety kluczyków. Sprzedawca wyda także Kupującemu niezbędne dokumenty związane z samochodem, w tym dowód rejestracyjny, instrukcję obsługi a także dokumenty poświadczające aktualne ubezpieczenie OC samochodu w formie polisy ubezpieczeniowej. 

§ 3

  1. Wszystkie koszty zawarcia niniejszej umowy ponosi Kupujący.
  2. Wszelkie zmiany niniejszej umowy pod rygorem nieważności wymagają formy pisemnej.
  3. W sprawach nieuregulowanych zastosowanie znajdą przepisy Kodeksu cywilnego.
  4. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, umowę odczytano, zgodnie przyjęto i podpisano.

        SPRZEDAWCA                                                               KUPUJĄCY

……………………………………                                                   ……………………………………

Umowa spółki jawnej – wzór z omówieniem. Jakie są obowiązkowe elementy umowy?

0
umowa spółki jawnej

Jedną z możliwych form prowadzenia firmy w Polsce jest spółka jawna. Spółka jawna należy do grupy spółek osobowych, która nie posiada osobowości prawnej, ale ma zdolność prawną.

Spółka jawna

W dniu 15 września 2000 r. weszła w życie ustawa Kodeks spółek handlowych zawierająca ustrój spółek handlowych, do których zalicza się m.in. spółka jawna. Spółka jawna została uregulowana w art. 22 – 85 Kodeksu spółek handlowych.

Spółka jawna charakteryzuje się odrębnością podmiotową, możliwością nabywania praw, w tym własności nieruchomości i innych praw rzeczowych. Ma również możliwość zaciągania zobowiązań. Spółka jawna może być stroną każdej umowy w obrocie prawnym. Posiada swój majątek, który stanowią wkłady wniesione do spółki oraz mienie nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. Spółka oraz wspólnicy spółki jawnej odpowiadają solidarnie za zaciągnięte zobowiązania i osobiście prowadzone przez nią sprawy.

Forma umowy spółki jawnej

Umowa spółki jawnej musi co najmniej przybrać formę sporządzoną na piśmie pod rygorem nieważności – nie zachowanie tej formy powoduje nieważność umowy. Powyższa forma nie wyklucza możliwości zawarcia umowy spółki jawnej w formie pisemnej z urzędowo poświadczonym podpisem przez notariusza, czy z urzędowym poświadczeniem daty przez notariusza.

Umowę spółki można również zawrzeć w formie aktu notarialnego. Wskazane formy zależą od indywidualnej decyzji wspólników. Niemniej formy te – poza pierwszą – nie są wymagane przez przepisy prawa, w celu prawidłowego zawarcia umowy spółki jawnej. Jedynym odstępstwem od powyższego jest sytuacja, kiedy jeden ze wspólników wnosi nieruchomość jako wkład do spółki jawnej. Wtedy do zawarcia umowy spółki jawnej niezbędne jest zachowanie formy aktu notarialnego pod rygorem nieważności.

Elektroniczny wzorzec umowy spółki jawnej

Istnieje możliwość zawarcia umowy spółki jawnej online za pośrednictwem portalu S24. W przypadku wybrania tego rozwiązania przyszli wspólnicy spółki jawnej mają możliwość skorzystania z wzorca umowy zamieszczonego w powyższym systemie. Wzorzec został określony na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 stycznia 2015 r. w sprawie określenia wzorców dotyczących spółki jawnej udostępnionych w systemie teleinformatycznym.

Aby podpisać w ten sposób umowę spółki jawnej, wszyscy wspólnicy muszą posiadać podpis elektroniczny. Niniejsze rozwiązanie umożliwia wnoszenie tylko wkładów pieniężnych do spółki. Jeśli wyniknie potrzeba wniesienia wkładów niepieniężnych do spółki, to nie uczynimy tego za pośrednictwem portalu S24. Jedyną możliwością w tym przypadku będzie zmiana umowy spółki po jej założeniu, co będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami.

Co musi zawierać umowa spółki jawnej? Obowiązkowe elementy

Do obowiązkowych elementów umowy spółki jawnej należą:

  • data i miejsce zawarcia umowy;
  • wspólnicy tworzący spółkę – muszą to być osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych. Dopuszczalne jest, aby wspólnik miał ograniczoną zdolność do czynności prawnych, lecz musi wtedy działać z pomocą przedstawiciela ustawowego. Poza powyższymi podmiotami, wspólnikami spółki jawnej mogą być osoby prawne lub inne spółki handlowe;
  • oświadczenie, w jakim celu będzie prowadzona spółka jawna i czym się będzie zajmować;
  • adres siedziby spółki – miejscem siedziby spółki jest siedziba organu zarządzającego spółką jawną;
  • pełna nazwa spółki jawnej i skrót przez nią używany, a także wyróżniający ją znak graficzny – nazwa spółki jawnej powinna zawierać nazwiska lub firmy (nazwy) wszystkich wspólników lub nazwisko albo firmę (nazwę) jednego lub kilku wspólników i oznaczenie „spółka jawna” (albo skrót: sp.j.);
  • czas trwania spółki jawnej, jeżeli jest oznaczony – jeśli w umowie spółki jawnej nie znajdzie się określenie dotyczące czasu trwania spółki, uznaje się, że została zawarta na czas nieokreślony;
  • obszar działania spółki jawnej, ewentualnie zapis, czy istnieje możliwość tworzenia oddziałów i przedstawicielstw w kraju i za granicą, oraz czy spółka może uczestniczyć w spółkach krajowych i poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej;
  • przedmiot działalności spółki – powinien być zgodny z Polską Klasyfikacją Działalności określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Nie ma ograniczeń co do ilości rodzajów prowadzonej działalności. Niemniej w niektórych przypadkach konieczne są specjalne uprawnienia lub koncesje;
  • określenie wkładów wnoszonych przez wspólników i ich wartość – należy określić, czy wkład jest pieniężny, czy niepieniężny (aport):
  1. Do wkładów pieniężnych należą gotówka, wpłata na konto bankowe spółki, polecenia przelewu, przekaz, czek bankierski, pieniądz elektroniczny. Wkładem nie mogą być papiery wartościowe np. czeki, obligacje lub weksle, gdyż nie są one pieniądzem – pomimo pełnienia funkcji płatniczej;
  2. Do wkładów niepieniężnych należą świadczenie pracy, rzeczy ruchome, nieruchomości, wierzytelności, patenty itd.

Dodatkowe elementy umowy spółki jawnej

Wymagania dotyczące umowy spółki jawnej każdorazowo wiążą się z indywidualną potrzebą wspólników. W tym celu w umowie spółki jawnej mogą być zawierane dodatkowe elementy. W umowie spółki mogą się znaleźć dodatkowe elementy chociażby takie jak:

  • reprezentacja spółki jawnej –  co do zasady każdy wspólnik ma prawo do reprezentowania spółki, przy czym umowa spółki jawnej może pozbawiać wspólnika prawa do reprezentowania spółki albo wskazać, że jest on uprawniony do reprezentowania spółki łącznie z innym wspólnikiem lub prokurentem;
  • prowadzenie spraw spółki jawnej – należy pamiętać o określeniu zasady prowadzenia spraw spółki jawnej przez jej wspólników, z ujęciem kwestii dotyczącej przypadków, kiedy wymagana jest uchwała wspólników. Umowa spółki jawnej może przewidywać, że wspólnik zostaje pozbawiony prawa prowadzenia spraw spółki. Zaznaczyć trzeba, że spraw spółki jawnej nie może prowadzić osoba trzecia (nie wspólnik). Dopuszczalne zaś jest prowadzenie spraw spółki przez osobę trzecią przy udziale co najmniej jednego wspólnika spółki jawnej;
  • udział w zyskach i stratach – w umowie spółki jawnej można określić prawo do udziału w zyskach i stratach dla każdego ze wspólników. Istnieje możliwość wyłączenia danego wspólnika w związku z ujawnieniem strat w spółce. Niemniej nie wyłącza to możliwości uczestnictwa w stratach każdemu wspólnikowi;
  • zakaz działalności konkurencyjnej – niniejsze uregulowanie ma prowadzić do nie podejmowania działań sprzecznych z interesem spółki i działań konkurencyjnych przez wspólnika. Może zostać dookreślony katalog działań w umowie spółki. Zakaz konkurencji obejmować może czas, kiedy dana osoba jest wspólnikiem oraz okres po wystąpieniu ze spółki. Istnieje możliwość wprowadzenia kary umownej za nieprzestrzeganie powyższych postanowień;
  • przeniesienie ogółu praw i obowiązków wspólnika – umowa spółki jawnej może przewidywać możliwość przeniesienia praw i obowiązków wspólnika na osobę trzecią tzw. wyzbycie się udziałów w spółce;
  • rozwiązanie umowy spółki jawnej – wskazany zapis ma na celu zabezpieczenie spółki jawnej na wypadek śmierci jednego ze wspólników i wskazanie jego następców prawnych (spadkobierców – testamentowych lub ustawowych). Umowa może określać inne okoliczności zakończenia działalności spółki, poza tymi wskazanymi w art. 58 Kodeksu spółek handlowych. Niniejszy przepis określa, kiedy bezwzględnie i względnie zachodzą przesłanki rozwiązania spółki jawnej;
  • zmiany treści umowy spółki jawnej i podejmowania uchwał – zazwyczaj zmiany w treści umowy spółki i podejmowanie uchwał w niej uzależnione jest od zgody wszystkich wspólników spółki jawnej. Niemniej umowa spółki może regulować inny wymóg np. konieczność większej części głosów wspólników.

Standardowy wzór umowy spółki jawnej

Pobierz wzór umowy spółki jawnej w formacie PDF.

UMOWA SPÓŁKI JAWNEJ

zawarta w dniu …………………. w …………………… pomiędzy:

  1. ………………………………………….., zamieszkałym w ……………………….., przy ul. ………………………………………………, nr PESEL ……………………………………….
  2. ……………………………………………, zamieszkałym w ……………………….., przy ul. ………………………………………………., nr PESEL ……………………………………….
  3. ……………………………………………., zamieszkałym w ………………………., przy ul. ……………………………………………….., nr PESEL ……………………………………….

§ 1

Strony oświadczają, iż zawierają Spółkę w celu prowadzenia przedsiębiorstwa zajmującego się ………………………………………………………………………………………………… (określenie celu/rodzaju przedsiębiorstwa)

§ 2

  1. Spółka będzie prowadzić przedsiębiorstwo pod nazwą ………………………………………………………………………
  2. Spółka może używać skrótu ……………………………………… sp.j. oraz wyróżniającego ją znaku graficznego.

§ 3

Siedzibą Spółki jest ……………………………………………………………………………………………………………………..

§ 4

Czas trwania Spółki jest ………………………………………………………………………………………………………………..

§ 5

  1. Obszarem działania Spółki jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagranica.
  2. Spółka może tworzyć oddziały i przedstawicielstwa w kraju i za granicą.
  3. Spółka może uczestniczyć w spółkach krajowych i poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 6

Przedmiotem działalności Spółki jest:

1. …………………………………………………………………………………. (PKD ………..…)

2. ………………………………………………………………………………….. (PKD ………….)

3. ………………………………………………………………………………….. (PKD ………….)

§ 7

Wspólnicy zobowiązują się do wniesienia następujących wkładów:

1. …………………………… wnosi:

  1. wkład pieniężny w wysokości ………………. zł (słownie: ……………………. zł), płatny na rachunek bankowy Spółki w terminie …………… dni od zawarcia niniejszej umowy, oraz
  2. prawo do korzystania przez Spółkę z lokalu użytkowego położonego w ……………… przy ul. …………………………, o powierzchni …….. m2, przez okres ………………………… (określenie czasu korzystania z lokalu). Wspólnicy zgodnie przyjmują, że wartość wkładu w postaci prawa do korzystania z lokalu wynosi ……………… zł (słownie: …………………….. zł).

2. …………………………….. wnosi:

  1. wkład pieniężny w wysokości ………….. zł (słownie: ………………… zł), płatny na rachunek bankowy Spółki w terminie ……………. dni od zawarcia niniejszej umowy.

3. ……………………… wnosi:

  1. prawo własności samochodu …………………., rok produkcji …………. Wspólnicy zgodnie przyjmują, że wartość wkładu wynosi ……………… zł (słownie: ………………………. zł), oraz
  2. świadczenie pracy w wymiarze ………. godzin miesięcznie. Wspólnicy zgodnie przyjmują, że wartość wkładu w postaci świadczenia pracy wynosi ………….. zł (słownie: …………………… zł).

§ 8

Reprezentacja Spółki

Uprawnionymi do reprezentacji Spółki są wszyscy wspólnicy. Składanie oświadczeń woli w imieniu Spółki wymaga współdziałania przynajmniej dwóch wspólników.

§ 9

Prowadzenie spraw Spółki

  1. Prowadzenie spraw Spółki zostaje powierzone ……………………………. Pozostali wspólnicy są wyłączeni od prowadzenia spraw Spółki. Nie dotyczy to sytuacji, gdy wspólnik prowadzący sprawy Spółki wie o sprzeciwie któregokolwiek z pozostałych wspólników odnośnie do planowanej czynności.
  2. W sprawach przekraczających zakres zwykłych czynności Spółki wymagana jest zgoda wszystkich wspólników wyrażona w uchwale, w tym także wspólników wyłączonych od prowadzenia spraw Spółki.
  3. Do spraw przekraczających zakres zwykłych czynności Spółki należą w szczególności:
  1. podejmowanie decyzji o dalszym kierunku rozwoju Spółki oraz o istotnych zmianach przedmiotu działalności Spółki,
  2. nabywanie nieruchomości lub zbywanie nieruchomości należących do Spółki lub ich obciążanie ograniczonymi prawami rzeczowymi,
  3. przyjęcie nowego wspólnika,
  4. zmiana umowy Spółki,
  5. zaciągnięcie lub wygaśnięcie zobowiązania o wartości przekraczającej ………………….. zł bądź rozporządzenie mieniem takiej wartości,
  6. .…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

§ 10

Wspólnik …………………….. z tytułu prowadzenia spraw Spółki pobiera wynagrodzenie w kwocie …………….. zł netto miesięcznie, płatne ostatniego dnia miesiąca 

§ 11

1. Każdy wspólnik ma prawo do udziału w zysku. Udział wspólników w zysku obliczany jest według metody procentowej. Udziały wspólników w zyskach są następujące:

  1. ………………………. – ……%
  2. ………………………. – …….%
  3. ………………………. – …….%

2. W stratach uczestniczą w częściach równych wyłącznie:

  1. ……………………….
  2. ……………………….

§ 12

Zakaz działalności konkurencyjnej

  1. Wspólnicy nie mogą podejmować działań sprzecznych z interesem spółki ani prowadzić działalności konkurencyjnej, a w szczególności nie mogą:

– …………………………………………………………………………………………………….;

– …………………………………………………………………………………………………….;

– …………………………………………………………………………………………………….;

– ……………………………………………………………………………………………………..

  1. Zakaz konkurencji obowiązuje w trakcie pozostawania wspólnikiem oraz przez ………….. od wyjścia wspólnika ze Spółki.
  2. Wspólnik, który podjął działania sprzeczne z interesem Spółki, a w szczególności prowadził działalność konkurencyjną, jest obowiązany do uiszczenia Spółce kary umownej w wysokości ……………… zł za każdy rozpoczęty miesiąc, w którym wspólnik prowadził działalność konkurencyjną lub dokonywał innych czynności sprzecznych z interesem Spółki, co nie wyklucza dochodzenia przez Spółkę odszkodowania w zakresie, w jakim poniesiona przez Spółkę szkoda przewyższa zastrzeżoną karę.

§ 13

  1. Ogół praw i obowiązków każdego wspólnika może być przedmiotem rozporządzenia.
  2. Wspólnik może zbyć lub obciążyć ogół praw i obowiązków w spółce za zgodą wszystkich pozostałych wspólników.

§ 14

  1. W przypadku śmierci jednego ze wspólników Spółka nie ulega rozwiązaniu. Na miejsce zmarłego wspólnika wchodzą jego spadkobiercy.
  2. W przypadku ogłoszenia upadłości wspólnika lub wypowiedzenia umowy przez wspólnika lub wierzyciela wspólnika, Spółka nie ulega rozwiązaniu.

§ 15

Każdy ze wspólników może wypowiedzieć swój udział Spółce z zachowaniem okresu wypowiedzenia, to jest na co najmniej …………… miesięcy przed końcem roku obrachunkowego, przesyłając do wszystkich pozostałych wspólników pisemne oświadczenie o wypowiedzeniu.

§ 16

W przypadku rozwiązania Spółki przeprowadza się jej likwidację na zasadach określonych w Kodeksie spółek handlowych.

§ 17

Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.

§ 18

  1. W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową zastosowanie mają przepisy Kodeksu spółek handlowych o spółce jawnej.
  2. W przypadku wyniknięcia sporu, Strony postanawiają, że podejmą działania polubowne, a w przypadku ich niemożności sądem właściwym do rozstrzygnięcia sporu będzie sąd ze względu na adres siedziby spółki.

§ 19

  1. Zmiana niniejszej umowy wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  2. Do zmiany umowy Spółki wymagana jest większość ……………. głosów.

§ 20

Umowę sporządzono w 3 jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdego wspólnika.

………………………………………….. – …………………………………..

(imię i nazwisko wspólnika) (podpis wspólnika)

………………………………………….. – …………………………………..

(imię i nazwisko wspólnika) (podpis wspólnika)

………………………………………….. – …………………………………..

(imię i nazwisko wspólnika) (podpis wspólnika)

Jak założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością? Rejestracja spółki z o.o. Co powinna zawierać umowa spółki z o.o?

0
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to najpopularniejsza forma prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Jej zalety to niski wkład kapitału, małe koszty prowadzenia działalności i fakt, że wspólnicy ponoszą odpowiedzialność do wniesionego kapitału.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – ułatwienia w zakładaniu spółki z o.o.

Wystarczy 5 tys. zł na pokrycie kapitału zakładowego i nisza w danej branży, aby założyć dochodową spółkę. Istnieją dwa sposoby założenia spółki z o.o. tj. przez Internet lub klasycznie.

Tak niska kwota kapitału zakładowego była efektem nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (dalej: „KSH”) z 8 stycznia 2009 r., wtedy przy założeniu spółki wnoszony kapitał zakładowy został obniżony z 50 tys. zł do 5 tys. zł. Zmiana ta umożliwiła utworzenie spółki z o.o. osobom mniej zamożnym.

Kolejną ważną zmianą w KSH była ta z 1 kwietnia 2011 r., wprowadzająca od 2012 r. równoległą możliwość zakładania spółki przez Internet. Wcześniej spółkę z o.o. można było założyć tylko klasycznie u notariusza, następnie składając dokumenty do Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: „KRS”), w celu pełnej rejestracji.

Tym samym, zakładając spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, masz możliwość wyboru metody, za pomocą której dokona założenia jej. Należy wspomnieć, że wskazane powyżej metody prowadzą do utworzenia takiego samego rodzaju spółki. Właściwe przepisy KSH stosuje się odpowiednio do wybranego sposobu. Odrębność stosowania przepisów prawa dotyczy tylko powstania spółki. Podstawy i zasady funkcjonowania spółki z o.o. pozostają niezmienne, niezależnie od sposobu jej założenia.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – jak ją założyć przez Internet?

Zakładając spółkę za pośrednictwem portalu S24, unikamy notariusza i korzystamy z udostępnionego wzorca umowy spółki z o.o. zamieszczonego na ww. portalu. Ten sposób jest szybszy i generuje mniejsze koszty, ponieważ unikamy taksy notarialnej. Zakładający nie ma możliwości swobodnego kształtowania treści umowy spółki.

To samo dotyczy aportów wnoszonych do spółki. Wyjaśniając –  aport to wkład niepieniężny wnoszony do spółki oznaczający wartość majątkową np. świadczenie pracy, rzeczy ruchome, nieruchomości, wierzytelności, patenty, a nawet przedsiębiorstwo w całości.

Sposób internetowy kłóci się z indywidualną potrzebą dostosowania umowy spółki i wnoszonych aportów. Powyższa konstrukcja umowy spółki możliwa jest tylko w sposobie klasycznym. W przypadku braku potrzeby specjalnego kształtowania umowy spółki jest to rozwiązanie szybsze i tańsze. Wszelkie formalności możemy załatwić, nie wychodząc z domu.

System jest intuicyjny i prowadzi krok po kroku przez proces zawierania umowy spółki i jej rejestracji w KRS. Opłata sądowa jest niższa (250 zł) niż przy klasycznym sposobie zakładania (500 zł).

Zakładający spółkę przez Internet musi utworzyć konto na portalu S24. Jeśli nie będzie to jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, konto na portalu powinni posiadać także wspólnicy. Do rejestracji potrzebne są podstawowe dane tj. imię, nazwisko, data i miejsce urodzenia, nr PESEL, seria i nr dokumentu tożsamości. Jeśli spółkę rejestruje osoba prawna, należy podać jej nazwę, adres siedziby, nr NIP i REGON. Nie unikniemy również podania adresu e-mail oraz ustalenia loginu i hasła. Po zalogowaniu wypełniamy wniosek o rejestrację spółki.

Do wniosku dołączamy umowę spółki zawartą online i listę wspólników z podaniem nazwiska i imienia lub firmy (nazwy) oraz liczby i wartości nominalnej udziałów każdego z nich. Ewentualne oświadczenie wszystkich członków zarządu, że wkłady na pokrycie kapitału zakładowego zostały w całości wniesione przed rejestracją spółki.

Dokumenty muszą być opatrzone podpisami elektronicznymi wspólników.  Całość ww. dokumentów stanowi załączniki przy rejestracji w KRS. Po wypełnieniu i przekazaniu wniosku do sądu, rejestrujący otrzymują elektroniczne potwierdzenie. Od tego momentu, jeśli nie wniesiono kapitału zakładowego przed rejestracją, jest na to 7 dni.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – rejestracja u notariusza

Proces ten rozpoczyna się podpisaniem umowy spółki u notariusza, która zazwyczaj jest przez niego sporządzona. Umowa może być kształtowana dowolnie na potrzeby prowadzonej działalności i musi przybrać formę aktu notarialnego. Po podpisaniu umowy mamy do czynienia z zawiązaniem spółki posiadającej status „ułomnej osoby prawnej”.

Aby powstała właściwa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadająca pełną osobowość prawną, należy uzyskać wpis w KRS. Wpis musi zostać dokonany w terminie 6 miesięcy od podpisania umowy. Jeśli nie dokonamy wpisu do rejestru w ww. terminie, zawiązana spółka ulega rozwiązaniu.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – umowa spółki

Przepisy KSH dokładnie regulują, co musi znaleźć się w umowie spółki, w przypadku braku któregokolwiek z elementów (z wyjątkiem ostatniego) lub jego sprzeczności z prawem powoduje to nieważność zawiązania spółki.

Umowa musi zawierać:

Nazwę i siedzibę spółki

Nazwa spółki to dowolna kwestia, jednak musi ona się wyróżniać na tle innych podmiotów. Na końcu nazwy firmy musi znaleźć się forma spółki tj. spółka z o.o. lub sp. z o.o. Zgodnie z art. 41 Kodeksu cywilnego siedzibą spółki jest miejscowość, w której będzie miał siedzibę organ zarządzający.

Siedzibę należy wybrać w sposób rozsądny i przemyślany, gdyż ma ona wpływ na właściwość sądu rejestrującego spółkę oraz organy podatkowe i ZUS. Każda zmiana siedziby wiąże się ze zmianą umowy spółki, aktualizacją wpisu w rejestrze i dodatkowymi opłatami.

Przedmiot działalności spółki

Powinien być zgodny z Polską Klasyfikacją Działalności określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Nie ma ograniczeń co do ilości rodzajów prowadzonej działalności. Niemniej w niektórych przypadkach konieczne są specjalne uprawnienia lub koncesje. Specjalne przepisy mogą zabraniać prowadzenia działalności w formie spółki z o.o.

Wysokość kapitału zakładowego

Minimalna kwota to 5 tys. złotych, jednak warto zadbać o to, aby kwota kapitału była większa, wtedy spółka staje się bardziej wiarygodna w obrocie gospodarczym;

Liczbę i wartość nominalną udziałów objętych przez poszczególnych wspólników

Zaznaczyć trzeba, że wartość nominalna udziału nie może być niższa niż 50 zł. Udziały w kapitale zakładowym mogą być o równej wartości, wówczas kapitał dzieli się na określoną liczbę udziałów o jednakowej wartości oraz o nierównej, wówczas wspólnicy posiadają po jednym udziale o różnej wartości, które w sumie składają się na wysokość kapitału zakładowego.

Ponadto, w umowie należy określić:

  • Czy wspólnik spółki może mieć więcej niż jeden udział?
  • Czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – organy spółki

Organami spółki są zarząd spółki, rada nadzorcza lub komisja rewizyjna albo oba te organy. Obowiązek powstania poszczególnych organów spółki reguluje umowa spółki lub właściwe przepisy KSH. Członkami ww. organów mogą być wyłącznie osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych.

W organach spółki nie mogą zasiadać osoby prawomocnie skazane wyrokiem za przestępstwa określone w art. 18 § 2 KSH. Jeśli przepisy prawa tego wymagają, wszystkie organy muszą być powołane przed zarejestrowaniem spółki. Zarząd reprezentuje spółkę w tzw. organizacji, a w ostateczności może to czynić pełnomocnik powołany jednomyślnie przez wspólników.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – kapitał zakładowy i aporty

Wysokość kapitału zakładowego i wnoszenie aportów uzależnione jest od indywidualnych potrzeb danej działalności i konstrukcji umowy spółki. Co ważne, udziały nie mogą być obejmowane poniżej ich wartości nominalnej. Jeżeli udział jest obejmowany po cenie wyższej od wartości nominalnej, nadwyżkę przelewa się do kapitału zapasowego.

W sposobie klasycznym kapitał zakładowy musi być wniesiony przed zawiązaniem spółki, a aporty uzależnione są od charakteru prawa wnoszonego do spółki. W przypadku aportów należy indywidualnie określać, z jakim rodzajem rzeczy mamy do czynienia, czy jest to rzecz oznaczona co do gatunku, czy co do tożsamości. Wtedy też przystosowuje się odpowiednie przeniesienie praw wnoszonych aportów do spółki.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – wpis do KRS

Od 1 lipca 2021 r. wnioski o zarejestrowanie spółki z o.o. w KRS można składać wyłącznie w formie elektronicznej za pomocą formularza na Portalu Rejestrów Sądowych, który przekierowuje bezpośrednio na portal S24. W tym celu należy przygotować nr aktu notarialnego w CREWAN, który znajduje się na zawiadomieniu o rejestracji otrzymanym od notariusza oraz listę wspólników wraz z oświadczeniami.

Do rejestracji spółki potrzebne jest konto na portalu S24. Od momentu rejestracji spółki, następuje wpis, który ma charakter konstytutywny, tj. spółka właściwa powstaje z tym momentem, a dodatkowo uzyskuje osobowość prawną. Wpis obejmuje wszystkie dane spółki, wynikające z dokumentów. Po wpisie spółki do rejestru konstytutywny charakter mają także wpisy dotyczące wszelkich zmian w umowie, które zostały w nim ujawnione.

Czy można pozyskiwać opinie klientów bez wcześniejszej zgody? Jak legalnie prosić o opinie o usługach firmy?

0
prośba o opinię klienta

Aby wysyłać do klientów tzw. informację handlową, należy mieć zgodę klienta na takie działanie. Co w wypadku wysłania prośby o wystawienie opinii? Czy aby otrzymać rekomendację, trzeba otrzymać wcześniejszą zgodę? Sprawdź, czy poproszenie klienta o wystawienie opinii Twojej firmy to niedozwolony marketing.

Czy prośba o opinię to spam i niedozwolony marketing?

Panuje powszechne przekonanie, że zgody wymaga jedynie wysyłanie takiej informacji, która zawiera np. ofertę usług, dane o promocjach czy też ogólnie rzecz biorąc treści reklamowe. Wydawać by się mogło zatem, że jeżeli klient skorzysta z naszych usług lub kupi produkt, to bez obaw można poprosić go również o wyrażenie swojej opinii o usługach / produkcie – przecież nie zachęcamy go do dalszej współpracy i ma to na celu jedynie usprawnienie naszej działalności na przyszłość.

Każdy, kto prowadzi firmę, szczególnie zajmującą się świadczeniem usług, wie, jak ważny jest zadowolony klient. Wysyłanie maili z prośbami o podzielenie się swoją opinią jest zrozumiałą reakcją.

Jednak sprawa wystawiania referencji nie jest taka prosta, a przykładem na to jest sprawa pewnej klientki, która takie działanie zaskarżyła do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO).

Prośba o opinie klientów jako niezamówiona informacja handlowa

Klientka dokonywała zakupów w sklepie internetowym. Posiadała w tym sklepie konto. Podczas zakupu nie udzielała zgód marketingowych. Po zakupie otrzymała od sprzedawcy e-mail z prośbą o wyrażenie opinii o produkcie i odebrała to jako marketing bez jej wyraźnego zezwolenia. Złożyła w tej sprawie skargę do PUODO, jednak urząd nie dopatrzył się w tym przypadku naruszenia.

Zdaniem urzędu, co prawda było to działanie marketingowe, jednak oparte na prawnie uzasadnionym interesie sprzedawcy, przez co zgoda nie była konieczna. Uzasadnieniem tym nie przekonał jednak klientki, która decyzję urzędu zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie. Sąd przyznał jej rację, uchylając decyzję PUODO i przekazując ją do ponownego rozpoznania.

Zgoda na wysyłkę informacji handlowej a RODO

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych w swojej decyzji argumentował, że skoro sprzedający opiera przetwarzanie danych osobowych w celu wysyłki prośby o opinię na przesłance prawnie uzasadnionego interesu, to odbieranie zgody na przetwarzanie danych byłoby działaniem nadmiarowym. RODO dopuszcza bowiem podejmowanie działań marketingowych na prawnie uzasadnionym interesie.

WSA z uznał natomiast, że w tej sytuacji prośba pozostawienie opinii stanowi informację handlową, której wysyłka do klienta wymagała jego zgody. WSA stwierdził, że ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną stanowi przepisy szczególnie względem przepisów RODO, a skoro tak, to zgodnie z regułami wykładni ma przed nimi pierwszeństwo. Podkreślono, że dysponowanie przesłanką przetwarzania danych osobowych z RODO do celów marketingu bezpośredniego nie zwalnia od wymogu uzyskania zgody na przesyłanie informacji handlowej drogą elektroniczną.

Prośba o opinię wysłana do klienta – marketing bezpośredni czy informacja handlowa?

Jak wynika z powyższego, PUODO uznał prośbę o opinię o zakupie za marketing bezpośredni niestanowiący informacji handlowej, z kolei WSA przyznał takiemu zapytaniu cechy informacji handlowej – choć nie do końca wiadomo z jakich przyczyn. Nie możemy jednak uznać, że zawsze zapytanie o opinie będzie miało charakter informacji handlowej.

Z tego powodu nie zaryzykowałabym stwierdzenia, że każde zapytanie o opinię wymaga zgody adresata. Musimy pamiętać, że wyrok WSA dotyczy jednostkowej sprawy, z konkretnymi okolicznościami faktycznymi i w innej sprawie może zapaść odmienne rozstrzygnięcie.

Jak legalnie zbierać opinie klientów?

Czy to jednak oznacza, że rozstrzygnięcie, które zapadło, jest pozbawione znaczenia? Zdecydowanie nie. Zwróciło bowiem uwagę na ważny problem interpretacyjny i konieczność przywiązywania większej wagi do wysyłanych przez nas do klientów komunikatów, w których prosimy o opinie.

Na co więc zwrócić uwagę prosząc o dokonanie oceny naszej? To przede wszystkim treść i cel komunikatu. Czy chcemy poznać opinię klienta w celu ulepszenia naszej działalność na przyszłość – czy też chcemy namówić klienta, aby do nas wrócił, a badanie satysfakcji to tylko pretekst?

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Autorem tekstu jest radca prawny Karolina Salska, Kancelaria Prawna Madejczyk 

RODO – wszystko, co trzeba wiedzieć o rozporządzeniu o ochronie danych osobowych

1
rodo

Każdy przedsiębiorca powinien spełniać obowiązki wynikające z RODO. Rozporządzenie o ochronie danych osobowych zawiera ogólne wytyczne stanowiące, jak należycie chronić dane osobowe w procesie ich przetwarzania oraz jak egzekwować prawo do ochrony danych osobowych.

Czym są dane osobowe wg. rozporządzenia o ochronie danych osobowych?

Zgodnie z RODO, dane osobowe to wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego, jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.

Przetwarzanie danych osobowych oznacza natomiast wszelkie operacje (czynności) wykonywane na danych osobowych, np. samo ich przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, a nawet usuwanie.

Przetwarzając dane osobowe, przedsiębiorca jest zobowiązany do stosowania całego spektrum wymagań zawartych w RODO, które wymienione są w dalszej części artykułu.

Przepisy RODO – stosowanie się do zasad przestrzegania danych osobowych

Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla osoby, której dane dotyczą. Oznacza to, że podmiot danych powinien być informowany o przetwarzaniu jego danych, powinien mieć także świadomość typowych konsekwencji, jakie z przetwarzaniem się wiążą.

CZYTAJ TAKŻE: Zgłoszenie naruszenia danych osobowych – formularz

Dane osobowe mają być przetwarzane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami (zasada ograniczonego celu). Zbieranie danych nie jest dopuszczalne, jeżeli nie zostały określone cele, dla których mają być one zebrane. Zakazuje się także zbierania danych „na zapas” dla przyszłych, nieoznaczonych jeszcze celów. Przedsiębiorstwo musi także zapewnić ograniczenie zakresu przetwarzanych danych osobowych do minimum.

Wdrożenie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych

Prawodawca nakazuje wdrożenie zabezpieczeń, ustanawiając w tym zakresie regułę proporcjonalności – zabezpieczenia powinny być odpowiednie – nie chodzi tu o zabezpieczenia najlepsze z możliwych (najnowsze, najdroższe, najbardziej zaawansowane technologicznie), a o takie środki techniczne i organizacyjne, które są proporcjonalne. Przy dokonywaniu oceny proporcjonalności zabezpieczeń należy wziąć pod uwagę charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze.

W praktyce oznacza to konieczność dostosowania wdrażanych zabezpieczeń, m.in. do:

  • rodzaju danych – charakter (czy są to dane „zwykłe”, czy też szczególne kategorie danych, np. dotyczące zdrowia);
  • sposobu przetwarzania danych, zakresu (ilości osób, których dane są przetwarzane, rozproszenia geograficznego przetwarzania);
  • kontekstu (czyli czym zajmuje się administrator danych);
  • ryzyka, jakie wiąże się z przetwarzaniem (ryzyko należy oszacować na podstawie obiektywnej oceny, w ramach której stwierdza się, czy z operacjami przetwarzania danych wiąże się ryzyko lub wysokie ryzyko).

Środki zabezpieczenia prawodawca podzielił na dwie grupy: środki techniczne i środki organizacyjne. Pierwsza grupa odnosi się do rozwiązań technicznych (np. systemy alarmowe; zabezpieczenie dostępu hasłem w systemie informatycznym; szyfrowanie danych zawartych na dysku), natomiast druga grupa dotyczy rozwiązań w zakresie organizacji przetwarzania danych (np. kontrola dostępu do kluczy, wyodrębnienie stref ograniczonego dostępu, wdrożenie odpowiednich polityk np. „czystego” biurka).

Realizowanie praw osób

Administrator ma obowiązek realizować prawa osób, których dane dotyczą:

  • prawo do informacji o zbieraniu danych osobowych,
  • prawo do dostępu do danych i do kopii danych,
  • prawo do sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania,
  • prawo do przeniesienia danych,
  • prawa do sprzeciwu wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych.

CZYTAJ TAKŻE: Dane przedsiębiorcy a RODO – czy są potrzebne?

Wypełnianie obowiązków informacyjnych podczas pozyskiwania danych osobowych

Podmiot danych ma wiedzieć o tym, że przedsiębiorca – administrator przetwarza lub zamierza przetwarzać jego dane osobowe. Jeżeli dane osobowe osoby, której dane dotyczą, zbierane są od tej osoby, administrator podczas pozyskiwania danych osobowych podaje jej informacje tj. m.in.:

  • swoją tożsamość,
  • dane kontaktowe,
  • cele przetwarzania danych osobowych,
  • podstawę prawną przetwarzania,
  • informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców,
  • okres, przez który dane osobowe będą przechowywane,
  • informacje o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Przekazanie przedmiotowych informacji powinno być realizowane w sposób zindywidualizowany wobec konkretnej osoby, której dane administrator gromadzi, a zatem informacja nie może być kierowana do ogółu zainteresowanych. W przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą (np. gdy administrator kupił marketingową bazę danych), administrator podaje tej osobie informacje m.in. źródła pochodzenia danych osobowych.

Prowadzenie odpowiedniej dokumentacji

RODO wymaga wykazania zgodności sposobu działania podmiotu z przepisami RODO (zasada rozliczalności). Jak wykazać szczególną staranność przy wdrażaniu RODO i przetwarzaniu danych osobowych? Za pomocą odpowiednich dokumentów. Rekomenduje się więc wdrożenie odpowiedniej dokumentacji np. polityki ochrony danych (która będzie zawierać opis przyjętych w firmie standardów i procedur związanych z ochroną danych osobowych), klauzul informacyjnych, klauzul zgód, upoważnień do przetwarzania danych czy uprawnień dostępu do danych lub systemów.

Prowadzenie rejestru czynności przetwarzania danych osobowych

Za prowadzenie rejestru odpowiada przedsiębiorca. Odpowiada także za rejestr kategorii czynności przetwarzania, dokonywanych w imieniu administratora (zakres danych umieszczanych w rejestrze oraz rejestru naruszeń ochrony danych osobowych, zawierającego opis okoliczności naruszenia ochrony danych osobowych, jego skutki oraz podjęte działania zaradcze).

CZYTAJ TAKŻE: Zgoda na przetwarzanie danych osobowych – wzór

Gwarancja wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych

Obowiązek korzystania wyłącznie z usług takich podmiotów przetwarzających, które zapewniają wystarczające gwarancje wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, by przetwarzanie spełniało wymogi RODO i chroniło prawa osób, których dane dotyczą.

Decydując się na powierzenie przetwarzania danych osobowych podmiotowi przetwarzającemu (podmiotowi, któremu administrator powierzył dane i kto używa danych dla administratora – np. firma obsługująca kadry i płace), przedsiębiorca jest zobowiązany korzystać wyłącznie z usług profesjonalisty, który zapewnia odpowiedni poziom ochrony. Ponadto, przetwarzanie przez podmiot przetwarzający danych na zlecenie administratora winno odbywać się na podstawie umowy.

Zobowiązanie do notyfikacji naruszenia ochrony danych osobowych

Naruszenia takie jak nieuprawniony dostępu do danych osobowych: wobec organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz wobec osoby, której dane dotyczą. Zgłoszenie naruszenia PUODO jest obowiązkowe,chyba że jest mało prawdopodobne, by skutkowało ono ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, a to, czy o naruszeniu należy zawiadomić osoby, których dane dotyczą, zależy przede wszystkim od tego, czy naruszenie może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności tych osób fizycznych.

W obszarze zarządzania naruszeniami ochrony danych osobowych możemy wyróżnić także obowiązek administratora podejmowania działań mających na celu przeciwdziałanie skutkom naruszenia i zapobieganie im w przyszłości.

Obowiązek poddawania się kontroli Prezesa UODO

Celem kontroli jest sprawdzenie, czy przepisy o ochronie danych osobowych są przestrzegane przez kontrolowany podmiot.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Autorem tekstu jest Klaudia Nowak, radca prawny, Kancelaria Radców Prawnych Mirosławski, Galos. Mozes

Prezes zarządu w spółkach kapitałowych – czym się zajmuje?

2
prezes zarządu

Prezes zarządu jest kluczową postacią, odpowiedzialną za efektywne zarządzanie i osiąganie celów spółki, w tym reprezentowanie spółki na zewnątrz oraz prowadzenie jej spraw.

Prezes zarządu w spółkach kapitałowych to przede wszystkim członek organu zarządzającego, którego pozycja jest zbliżona do statusu osoby o szczególnym autorytecie, tzw. primus inter pares. Rola prezesa zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) i spółce akcyjnej (S.A.) jest podobna, ale różni się nieco ze względu na różnice w strukturze i zasadach funkcjonowania obu  spółek.

Reprezentowanie spółki

Przez pojęcie reprezentowania spółki rozumieć należy zarówno prawo, jak i obowiązek do szeroko rozumianego ujawniania stanowiska spółki na zewnątrz w relacjach z podmiotami trzecimi. Reprezentowanie spółki obejmuje swym zakresem przede wszystkim składanie i przyjmowanie w jej imieniu oświadczeń woli w stosunkach cywilnoprawnych, np. zawieranie umów handlowych, jak również występowanie w imieniu spółki we wszelkich stosunkach z zakresu prawa cywilnego, administracyjnego, pracy, np. występowanie przed sądami, organami administracji publicznej (państwowymi, samorządowymi, karnoskarbowymi).

Prowadzenie spraw spółki

Przez prowadzenie spraw spółki rozumieć należy podejmowane działania w sferze wewnętrznej spółki. Co do zasady uprawnienie to polega na kierowaniu i organizowaniu bieżącej działalności spółki i zarządzaniu jej majątkiem. Do prowadzenia spraw spółki zaliczyć można opracowywanie strategii rozwoju, podejmowanie decyzji i uchwał, wydawanie opinii. W głównej mierze działania te obejmują podejmowanie czynności o charakterze faktycznym.

Jednocześnie prowadzenie spraw spółki daje możliwość zapoznawania się z całością dokumentacji wewnętrznej spółki, tj. zarówno z dokumentacją księgową, organizacyjną, jak również handlową (umowy, zamówienia, oferty, kalkulacje składników cenotwórczych, etc.), oraz prawną (pozwy, pisma procesowe, regulaminy wewnętrzne, umowy o pracę itp.).

Zakres obowiązków prezesa

Warto zaznaczyć, że konkretny zakres obowiązków prezesa zarządu może się różnić w zależności od wielkości, struktury i branży, w której działa spółka. Dodatkowo inni członkowie zarządu mogą wspierać prezesa w różnych obszarach zarządzania.

Wobec spółki, zarówno prezes, jak i pozostali członkowie zarządu (zarówno w sp. z o.o., jak i w S.A.) podlegają ograniczeniom ustanowionym w Kodeksie spółek handlowych (KSH), w umowie (statucie) spółki oraz, jeżeli umowa (statut) spółki nie stanowi inaczej, w uchwałach zgromadzenia wspólników (akcjonariuszy). Przede wszystkim wszyscy członkowie zarządu, na czele z prezesem, powinni przy wykonywaniu swoich obowiązków dołożyć staranności wynikającej z zawodowego charakteru swojej działalności oraz dochować lojalności wobec spółki. Członkowie zarządu nie mogą ujawniać tajemnic spółki także po wygaśnięciu mandatu.

Najważniejszym zadaniem prezesa zarządu jest reprezentowanie spółki na zewnątrz oraz prowadzenie bieżących spraw związanych z jej działalnością. Umowa spółki z o.o. bądź statut spółki akcyjnej mogą przewidywać, że w przypadku równości głosów decyduje głos prezesa zarządu, jak również przyznawać mu określone uprawnienia w zakresie kierowania pracami zarządu (m.in. przewodnictwo i kierowanie posiedzeniami zarządu).

Z powyższego wynika, iż rola prezesa zarządu spółki z o.o. oraz w S.A. jest podobna, ale istnieją pewne różnice ze względu na różne struktury organizacyjne tych spółek.

Prezes zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością

Przede wszystkim, warto pamiętać, że spółka z o.o. nie musi mieć prezesa. Jeśli jednak ktoś został już powołany na stanowisko prezesa spółki, jego rola i pozycja może być szczególna  i obejmować wiele różnych obowiązków i odpowiedzialności. Oto kilka głównych zadań, którymi może zajmować się osoba pełniąca funkcję prezesa zarządu w sp. z o.o.:

  1. Kierowanie firmą: prezes zarządu odpowiada za ogólne zarządzanie i kierowanie działalnością sp.z o.o. Zajmuje się podejmowaniem strategicznych decyzji dotyczących rozwoju firmy oraz jej długoterminowej strategii.
  2. Reprezentacja spółki: prezes zarządu reprezentuje sp. z o.o. na zewnątrz. To oznacza, że może podejmować działania w imieniu firmy, takie jak podpisywanie umów, negocjacje z partnerami biznesowymi czy reprezentowanie spółki przed organami administracyjnymi i sądami.
  3. Nadzór nad działalnością: prezes zarządu monitoruje bieżącą działalność sp. z o.o. i odpowiada za jej prawidłowe funkcjonowanie. Nadzoruje pracę innych członków zarządu oraz innych pracowników, a także podejmuje działania mające na celu osiągnięcie określonych celów biznesowych.
  4. Określanie strategii i celów: prezes zarządu odpowiada za opracowanie długoterminowej strategii rozwoju spółki oraz ustalanie krótkoterminowych celów, które mają być realizowane w ramach tej strategii.
  5. Zarządzanie ryzykiem i zgodność z prawem: prezes zarządu ma obowiązek dbać o zgodność działań spółki z przepisami prawa oraz zarządzać ryzykiem związanym z prowadzeniem działalności. Może być odpowiedzialny za wprowadzenie odpowiednich polityk i procedur związanych z zarządzaniem ryzykiem i zgodnością.
  6. Zarządzanie finansami: prezes zarządu odpowiada za zarządzanie finansami sp. z o.o. Monitoruje przychody i wydatki, podejmuje decyzje dotyczące inwestycji i alokacji zasobów finansowych, oraz dba o przestrzeganie zasad rachunkowości i prawidłowe prowadzenie ksiąg.
  7. Relacje z udziałowcami: prezes zarządu powinien utrzymywać regularny kontakt ze wspólnikami sp. z o.o. Informuje ich o sytuacji finansowej i operacyjnej firmy, przedstawia wyniki działalności oraz plany rozwoju. Może też organizować spotkania lub zgromadzenia wspólników.
  8. Rekrutacja i zarządzanie personelem: prezes zarządu uczestniczy w procesie rekrutacji kluczowych pracowników i kadry kierowniczej. Nadzoruje również zarządzanie personelem, rozwój pracowników oraz tworzenie motywującego środowiska pracy.
  9. Rozwój i ekspansja: prezes zarządu może brać udział w identyfikowaniu nowych możliwości rozwoju i ekspansji biznesu. Może analizować rynek, prowadzić badania konkurencyjności i podejmować decyzje dotyczące wejścia na nowe rynki lub wprowadzenia nowych produktów, lub usług.

Prezes zarządu w spółce akcyjnej

W spółce akcyjnej (S.A.), prezes zarządu również pełni rolę szczególnego członka zarządu. Jego kompetencje mogą obejmować zarządzanie i reprezentowanie spółki, podejmowanie decyzji strategicznych, nadzorowanie jej działalności oraz dbanie o interesy akcjonariuszy. Prezes zarządu spółki akcyjnej ma również obowiązek dbać o przestrzeganie przepisów prawa, a także prowadzić dialog z organami nadzoru, takimi jak rada nadzorcza i zgromadzenie akcjonariuszy. 

Oto kilka głównych zadań, którymi może zajmować się prezes zarządu w S.A.:

  1. Zarządzanie strategiczne: prezes zarządu jest odpowiedzialny za opracowanie i realizację strategii długoterminowej spółki. Wspólnie z innymi członkami zarządu i radą nadzorczą ustala cele, określa kierunki rozwoju i podejmuje kluczowe decyzje dotyczące rozwoju biznesu.
  2. Nadzór nad działalnością operacyjną: prezes zarządu monitoruje i koordynuje codzienne działania spółki. Odpowiada za efektywne funkcjonowanie wszystkich działań operacyjnych, takich jak produkcja, dystrybucja, marketing, finanse i zasoby ludzkie.
  3. Reprezentowanie spółki: prezes zarządu jest głównym przedstawicielem spółki na zewnątrz. Negocjuje umowy, współpracuje z partnerami biznesowymi, reprezentuje firmę na konferencjach, targach i w kontaktach z inwestorami, klientami i organami regulacyjnymi.
  4. Planowanie i budżetowanie: prezes zarządu jest zaangażowany w proces planowania strategicznego oraz budżetowania. Wspólnie z zespołem zarządzającym opracowuje roczne plany działalności, budżety, prognozy finansowe i strategie inwestycyjne.
  5. Nadzór nad wynikami finansowymi: prezes zarządu monitoruje wyniki finansowe spółki i podejmuje działania mające na celu osiągnięcie założonych celów finansowych. Analizuje raporty finansowe, podejmuje decyzje dotyczące inwestycji, optymalizacji kosztów i zarządzania płynnością finansową.
  6. Budowanie relacji z inwestorami i akcjonariuszami: prezes zarządu utrzymuje regularny kontakt z inwestorami i akcjonariuszami. Informuje ich o kluczowych sprawach dotyczących spółki, prezentuje wyniki finansowe i strategię rozwoju, odpowiada na pytania oraz dba o dobre relacje.
  7. Zarządzanie zespołem zarządzającym: prezes zarządu odpowiada za skuteczne zarządzanie zespołem zarządzającym spółki. Współpracuje z członkami zarządu, określa cele i oczekiwania, deleguje zadania, monitoruje postępy i ocenia wyniki. Zapewnia efektywną komunikację i harmonijne funkcjonowanie zespołu.
  8. Dbanie o zgodność z przepisami i standardami: prezes zarządu odpowiada za przestrzeganie obowiązujących przepisów prawnych, standardów etycznych i zasad dobrego zarządzania korporacyjnego. Zapewnia, że spółka działa zgodnie z wymogami prawnymi i regulacyjnymi.
  9. Śledzenie trendów i innowacji: prezes zarządu monitoruje zmiany w branży, trendy rynkowe i nowe technologie. Szuka okazji do innowacji, rozwija strategie konkurencyjności i dostosowuje działania spółki do dynamicznego otoczenia biznesowego.
  10. Raportowanie: prezes zarządu kieruje przygotowaniem raportów dla rady nadzorczej, organów regulacyjnych, inwestorów i innych interesariuszy. Przedstawia kluczowe informacje dotyczące działalności spółki, wyników finansowych, ryzyk i perspektyw rozwoju.

Autorem tekstu jest Damian Dziedzic, radca prawny, Kancelaria Radców Prawnych Mirosławski, Galos

Czynny żal w postępowaniu karnoskarbowym. Kiedy złożyć go do Urzędu Skarbowego?

0
Czynny żal w postępowaniu karnoskarbowym

O tym, iż czynny żal jest stosowany powszechnie i potencjalnie potrzeba skorzystania z niego może pojawić się u praktycznie każdego obywatela zdolnego do ponoszenia odpowiedzialności karnoskarbowej, świadczy klasyczny przykład na jego zastosowanie – złożenie zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w danym roku podatkowym po terminie.

W przypadku gdy doszło do popełnienia czynu zabronionego przez kodeks karny skarbowy, istnieje możliwość uniknięcia wszelkich negatywnych konsekwencji wiążących się z odpowiedzialnością karnoskarbową, w skutek prawidłowego zastosowania instytucji czynnego żalu.

Czym jest czynny żal?

Czynny żal zakłada niekaralność sprawcy przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Oznacza to mniej więcej tyle, iż jeżeli sprawca czynu zabronionego przez kodeks karny skarbowy („k.k.s.”) prawidłowo zastosował czynny żal, nie wszczyna się postępowania karnoskarbowego.

Jeżeli postępowanie zostało wszczęte, w skutek pierwotnie błędnego uznania, iż w sprawie brak było spełnienia warunków czynnego żalu, po następczym ustaleniu, że został on zastosowany prawidłowo, umarza się postępowanie karnoskarbowe.

Tryb działania

Aby skorzystać z dobrodziejstwa czynnego żalu, należy samemu powiadomić organ podatkowy o fakcie popełnienia czynu zabronionego przez kodeks karny skarbowy, zanim o tym fakcie poweźmie wiedzę organ ścigania. Szczegółowe warunki skorzystania z czynnego żalu omawiamy poniżej.

Przesłanki pozytywne złożenia czynnego żalu

Kodeks karny skarbowy przewiduje warunki, które trzeba spełnić, aby czynny żal skutkował niekaralnością sprawcy. Są to:

  • zawiadomienie organu powołanego do ścigania, dokonane przez sprawcę po popełnieniu czynu, ujawniające istotne okoliczności tego czynu, w szczególności osoby współdziałające w jego popełnieniu;
  • zachowanie właściwej formy czynnego żalu (pisemnie, w tym elektronicznie, lub ustnie do protokołu);
  • uiszczenie całej wymagalnej należności publicznoprawnej uszczuplonej popełnionym czynem zabronionym w terminie wyznaczonym przez organ lub
  • złożenie przedmiotu podlegającego przepadkowi albo jego równowartości pieniężnej.

Wzór czynnego żalu znajdziesz tutaj.

Przesłanki negatywne do skorzystania z czynnego żalu

Jednocześnie, aby skorzystać z czynnego żalu, w sprawie nie może wystąpić żadna przesłanka negatywna wymieniona powyżej:

  • złożenie zawiadomienia w czasie, kiedy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego;
  • złożenie zawiadomienia po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego, lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony;
  • sprawca kierował wykonaniem ujawnionego czynu zabronionego;
  • sprawca, wykorzystując uzależnienie innej osoby od siebie, polecił jej wykonanie ujawnionego czynu zabronionego;
  • sprawca zorganizował grupę albo związek mający na celu popełnienie przestępstwa skarbowego, albo taką grupą lub związkiem kierował, chyba że zawiadomienia dokonał ze wszystkimi członkami grupy lub związku;
  • sprawca nakłaniał inną osobę do popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego w celu skierowania przeciwko niej postępowania o ten czyn zabroniony.

Korzyści wynikające z czynnego żalu

Sprawca przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, który w skuteczny sposób skorzystał z czynnego żalu, uzyskuje korzyść tego rodzaju, iż nie wszczyna się wobec niego postępowania karnoskarbowego, a jeżeli wadliwie je wszczęto, podlega ono umorzeniu. Oznacza to, że taka osoba nie zostanie skazana, nie będzie więc wobec niej nałożona żadna sankcja, np. grzywna, a także nie będzie ona figurować w Krajowym Rejestrze Karnym.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Autorem tekstu jest adwokat Łukasz Klimczak, Madejczyk Kancelaria Prawna

Czy można prowadzić działalność gospodarczą bez VAT? Kiedy można skorzystać ze zwolnienia z VAT?

0
działałność gospodarcza bez VAT

Czy rejestrując swoją działalność gospodarczą, trzeba zarejestrować się do VAT? Kiedy można prowadzić działalność gospodarczą bez VAT? Jakie zwolnienia są możliwe i kiedy można z nich skorzystać? Przeczytasz o tym w naszym artykule.

Przedsiębiorca co do zasady ma obowiązek rejestracji i rozliczania VAT. Wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, czyli tak zwaną Białą listę, prowadzi szef Krajowej Administracji Skarbowej. Ważne jest to, że jest to podstawowe narzędzie weryfikacji kontrahentów w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej.

Podatnik VAT czynny a zwolniony

Podatników VAT dzieli się na:

  • czynnych podatników VAT płacących podatek,
  • podatnik VAT zwolnionych, czyli tych, którzy korzystają ze zwolnienia podmiotowego (ze względu na niski limit sprzedaży do 200 000 zł) lub ze zwolnienia przedmiotowego (dokonują wyłącznie sprzedaży zwolnionej z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT).

Zwolnienie podmiotowe z VAT

Można skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT w sytuacji, gdy przychody przedsiębiorcy (wartość sprzedaży) nie przekroczyły w poprzednim roku limitu 200 tys. zł.

Do limitu sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku VAT oraz:

  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  • sprzedaży towarów i usług, zwolnionych przedmiotowo z VAT, z wyjątkiem m.in. transakcji związanych z nieruchomościami;
  • sprzedaży towarów, które są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jeśli przedsiębiorca rozpoczyna działalność w trakcie roku, nie musi rejestrować się do VAT, gdy przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy – w proporcji do okresu sprzedaży – równowartości 200 tys.

By obliczyć proporcję:

  • mnoży się liczbę dni od rozpoczęcia działalności do końca roku przez obowiązujący limit VAT (200 tys. zł);
  • otrzymaną liczbę dzieli się przez liczbę dni w roku.

Jaka działalność wymaga płacenia podatku VAT?

Trzeba płacić VAT od początku prowadzenia działalności gospodarczej, niezależnie od wysokości przychodów, jeśli przedsiębiorca zajmuje się sprzedażą towarów lub usług wymienionych w ustawie o VAT. W takim przypadku trzeba rozliczać VAT nawet wtedy, gdy nie przekroczysz się 200 tys. zł limitu sprzedaży.

Zwolnienie z VAT podmiotowe nie przysługuje, jeśli przedsiębiorca m.in.:

  • sprzedaje:

– towary wymienione w załączniku nr 12 do ustawy o VAT (na przykład metale szlachetne i złom z nich, wyroby jubilerskie);

-towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem: energii elektrycznej, wyrobów tytoniowych i samochodów osobowych innych niż nowe, zaliczanych, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji;

– w niektórych przypadkach: budynki, budowle lub ich części;

-tereny budowlane;

– nowe środki transportu;

– przez Internet takie towary jak: preparaty kosmetyczne i toaletowe, komputery, wyroby elektroniczne i optyczne, urządzenia elektryczne i nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego, maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane;

– hurtowo i detalicznie części do: pojazdów samochodowych i motocykli;

  • świadczy usługi:

– prawnicze,
– w zakresie doradztwa (z wyjątkiem doradztwa rolniczego),
– jubilerskie,
– ściągania długów, w tym factoringu;

  • nie posiada siedziby działalności gospodarczej w Polsce.

Zwolnienie przedmiotowe z VAT

Przedsiębiorca jest zwolniony z VAT, niezależnie od wysokości obrotów, jeśli świadczy usługi lub sprzedaje towary wymienione w art. 43 ust. 1 ustawy VAT Przedsiębiorca korzysta wówczas ze zwolnienia przedmiotowego (ze względu na przedmiot działalności).

Zwolnienie przysługuje tylko, gdy firma świadczy wyłącznie takie usługi, jak na przykład:

  • usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia – jeśli jesteś lekarzem, lekarzem dentystą, pielęgniarką, położną lub psychologiem,
  • usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym – jeśli jesteś nauczycielem,
  • usługi nauczania języków obcych,
  • usługi finansowe, w tym: zarządzania funduszami inwestycyjnymi; ubezpieczeniowe; w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji oraz innych zabezpieczeń transakcji; udzielanie kredytów i pożyczek, których przedmiotem są instrumenty finansowe.

Można zrezygnować ze zwolnienia VAT

Można zrezygnować ze zwolnienia podmiotowego (do 200 tys. zł) w dowolnym momencie i płacić VAT dobrowolnie. Taki krok może się opłacalny, jeśli przedsiębiorca planuje większe zakupy i chce odliczyć VAT naliczony.

Jeśli przedsiębiorca jesteś już zarejestrowany do VAT, musi zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem okresu (miesiąca albo kwartału), w którym rezygnuje ze zwolnienia. Jeżeli przedsiębiorca dopiero rozpoczynasz działalność, musi złożyć zawiadomienie przed wykonaniem pierwszej czynności opodatkowanej.

Przekroczenie limitu zwolnienia VAT

Po przekroczeniu limitu 200 tys. zł każda kolejna sprzedaż podlega opodatkowaniu VAT. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinieneś się zarejestrować jako podatnik VAT.

Przedsiębiorca musi zarejestrować się jako podatnik VAT składając formularz VAT-R, jeśli najpierw korzystał ze zwolnienia z VAT, a później:

  • stracić prawo do dalszego korzystania ze zwolnienia (przekroczył limit sprzedaży),
  • chce z niego zrezygnować,
  • zamierza wykonywać sprzedaż opodatkowaną (inne towary lub usługi, które nie są zwolnione przedmiotowo z VAT).

Przedsiębiorca musi się zarejestrować:

  • przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towarów lub usług innych niż zwolnione z podatku,
  • przed dniem, w którym straci prawo do zwolnienia, tj. przekroczy kwotę 200 tys. zł netto obrotu.

Autorem artykułu jest Marek Kobylański