Strona główna Blog Strona 93

Czy ochroniarz może mieć broń? Uprawnienia, legitymacja ochroniarza

0
ochroniarz

Czy ochroniarz może zmusić klientów do noszenia maseczki? Czy ma prawo użycia broni i przeszukiwania torby klienta? Sprawdzamy, jakie ma uprawnienia.

Ochroniarz może pracować w obiektach użyteczności publicznej, chroniąc urzędy czy ambasady. Może też ochraniać prywatne firmy. Jego uprawnienia są szerokie. Może zastosować przymus bezpośredni, a w określonych sytuacjach broń. To, co może ochroniarz, określa ustawa o ochronie osób i mienia.

Legitymacja ochroniarza

Każdy osoba, która wykonuje obowiązki ochroniarza, musi mieć legitymację. Na każde żądanie legitymacja ochroniarza musi być okazana, tak by można było zapisać jego dane. Ochroniarz może zażądać dokumentu tożsamości. Wszystko po to, by stwierdzić, czy konkretna osoba jest upoważniona do przebywania na danym terenie.

Upoważniony do ochrony przedstawiciel ma prawo nakazać opuszczenie danego miejsca klientowi. Może też wyprosić gościa (klienta), jeśli zachowanie gościa zagraża bezpieczeństwu lub zdrowiu innych.

Ustawa o ochronie osób i mienia zakłada, że ochroniarz może przekazać konkretną osobę policji, ale nie ma prawa jej przetrzymywać, jeśli policji nie wezwie. Gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa przez klienta, to koniecznie powinien wezwać policję.

Ochroniarz w sklepie

Ochroną sklepów i firm zajmują się profesjonalne firmy ochroniarskie. Żeby mogły działać, muszą posiadać koncesję. Prawa ochroniarza w sklepie to np. wezwanie klienta do opuszczenia sklepu, jeśli ten zakłóca porządek. Może to też zrobić, gdy klient jest pod wpływem alkoholu lub innych używek.

Czy ochrona może zastosować środki przymusu bezpośredniego?

Prawo zezwala ochronie na użycie środków przymusu bezpośredniego. Może użyć siły i obezwładnić inną osobę. Ochroniarz może posłużyć się kajdankami, a także pałką, paralizatorem i gazem łzawiącym. Warto jednak pamiętać o tym, że ochroniarz może zastosować środki przymusu bezpośredniego wyłącznie w określonych sytuacjach.

Te sytuacje to konieczność odparcia bezpośredniego zamachu na życie i zdrowie pracownika ochrony lub innej osoby, a także w sytuacji przeciwdziałania bezpośredniemu niszczeniu mienia.

Przymus bezpośredni może być też użyty, by uniemożliwić ucieczkę. Co istotne, środki przymusu bezpośredniego mogą być przez ochroniarza zastosowane wyłącznie na terenie, który został mu przekazany do ochrony. Poza nim środki ochrony bezpośredniej mogą być zastosowane wyłącznie podczas ochraniania konwoju.

CZYTAJ TAKŻE: Jak szukać pomysłu na biznes?

Czy ochroniarz może mieć broń?

Ochroniarz może mieć broń tylko wtedy gdy posiada pozwolenie na broń. Broni może wtedy użyć, jeśli zagrożone jest zdrowie, życie lub wolność ochroniarza albo innej osoby, albo mienie. Ochroniarz może użyć broni, gdy ktoś inny próbuje mu ją odebrać albo mimo wezwania nie chce porzucić niebezpiecznego przedmiotu.

Ochroniarz może wykonać strzał ostrzegawczy, by zaalarmować innych o niebezpieczeństwie. Broni może jednak używać wyłącznie na terenie obiektu, który ochrania. Chyba że zajmuje się ochroną konwoju. Wyłącznie wtedy może użyć broni poza obiektem. Każde użycie broni wymaga opisania w specjalnej ewidencji.

Czy ochroniarz może zmusić do założenia maseczki?

W okresie pandemii koronawirusa, w obiektach handlowych, przestrzeniach zamkniętych powinno się nosić maseczki. Personel takiego sklepu może poprosić klientów o założenie maseczek, nie ma jednak prawa wymusić na nich takiego działania. W związku z tym ochrona też nie może zastosować żadnych sankcji wobec klienta, który nie ma maseczki.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Co to jest franczyza i na czym polega? Wady i zalety franczyzy

0
na czym polega franczyza

Franczyza to prowadzenie biznesu pod marką innej firmy, która „użycza” swojego logotypu i modelu biznesowego. Na czym polega franczyza? Co się opłaca?

Jeśli chcesz założyć własny biznes, sporo czasu spędzasz na tym, by obliczyć rentowność, znaleźć sposób na pozyskanie klientów, wybrać odpowiednią lokalizację i ergonomiczne wyposażenie. Im mniej doświadczenia w biznesie mamy, tym więcej rzeczy musimy przemyśleć. Zamiast od początku budować swój biznes, można skorzystać z doświadczeń innych i uruchomić biznes we franczyzie.

Co to jest franczyza?

Franczyza (ang. franchising) to forma prowadzenia działalności gospodarczej, gdy jedna z firm (franczyzodawca) ma rozpoznawalną markę i sprawdzony model biznesowy przekazuje konkretną wiedzę na temat prowadzenia takiej samej firmy, w zamian za wynagrodzenie. Franczyzobiorca udostępnia nazwę i sposób prowadzenia firmy.

Rynek franczyzy w Polsce

W 2023 roku w Polsce możemy zostać franczyzobiorcą dla jednej ze znanych marek takich jak:

  • 4F,
  • Lewiatan,
  • Żabka,
  • Clarks,
  • Cofix,
  • Gatta,
  • InPost,
  • Krowarzywa,
  • McDonald,
  • Pizza Hut,
  • VeloBank

i setki innych.

Na czym polega franczyza?

Franczyzobiorca musi przestrzegać określonych reguł działania danej marki i dzielić się zyskami. Franczyza pozwala znacząco ograniczyć ryzyko działalności gospodarczej. Biznesy franczyzowe oferowane są w wielu branżach.

Franczyza opiera się na umowie franczyzy. Określa ona zobowiązania franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Mogą one określać np. sposób wystroju sklepu czy to, w jaki sposób obsługujemy klientów.

CZYTAJ TAKŻE: Jak szukać pomysłu na biznes?

Rodzaje franczyzy

Na rynku funkcjonują różne rodzaje franczyzy. Dzielimy je ze względu na rodzaj działalności, know-how i organizację systemu.

Podział ze względu na rodzaj działalności

Ze względu na rodzaj działalności franczyzę dzielimy na:

  • dystrybucyjną – w przypadku sieci zajmujących się sprzedażą;
  • usługową – w przypadku sieci zajmujących się świadczeniem usług.

Podział ze względu na know-how

Franczyzy można podzielić ze względu na to, w jakim zakresie franczyzodawca udostępnia swoje know-how:

  • dystrybucji produktu – franczyzodawca udostępnia wiedzę na dotyczącą wyłącznie asortymentu;
  • koncepcji działalności – franczyzodawca udostępnia całe know-how dotyczące prowadzenia punktu sieci.

Podział ze względu na organizację systemu

Pod względem organizacji systemu franczyzy dzieli się na:

  • bezpośrednią – najprostszy sposób organizacji, w którym franczyzodawca i franczyzobiorca bezpośrednio podpisują umowę, a franczyzodawca zobowiązuje się do samodzielnego nadzorowania współpracy;
  • wielokrotną – franczyzobiorca podpisując umowę zobowiązuje się do tworzenia kolejnych punktów sieci na określonym terenie, stając się w tej sposób franczyzodawcą wielokrotnym;
  • masterfranczyzę – franczyzobiorca ma wyłączność na franczyzę na danym terenie.

Umowa franczyzy

Umowa franczyzy jest umową nienazwaną, co oznacza, że jej kształt nie jest ściśle określony przez prawo. Elementy, które zazwyczaj zawiera to:

  1. określenie celu zawarcia umowy;
  2. postanowienia związane z zawiązaniem umowy;
  3. określenie praw i obowiązków franczyzodawcy i franczyzobiorcy podczas trwania umowy;
  4. postanowienia dotyczące przesłanek oraz sposobów rozwiązania umowy;
  5. wysokość opłat licencyjnych oraz marketingowych;
  6. zasady przystąpienia do systemu franczyzowego;
  7. czas trwania umowy;
  8. prawa i obowiązki stron;
  9. kwestie szkoleń;
  10. kwestie dotyczące promocji i reklamy;
  11. uprawnienia kontrolne franczyzodawcy;
  12. kary umowne.

W lipcu 2023 roku opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji został projekt ustawy, która wprowadziłaby umowę franczyzową do Kodeksu Cywilnego. Możemy więc spodziewać się, że w nadchodzących miesiącach usłyszymy o tym więcej.

Franczyza – co się opłaca?

Sukces w biznesie opartym na franczyzie zależy w dużej mierze od tego, jakiego partnera dobierzemy sobie do współpracy. W momencie przystąpienia do sieci często trzeba wpłacić wpłatę początkową.

Jako początkujący przedsiębiorca musisz bardzo dokładnie przemyśleć, czy będziesz w stanie tę opłatę odrobić. Jedna z najbardziej znanych franczyz – McDonald’s wymaga „na dzień dobry” dysponowania kapitałem około 2 mln złotych. Franczyzodawca często pomaga nam jednak określić potencjał danego miejsca.

Zalety i wady franczyzy

Oto kilka zalet franczyzy:

  1. Sprawdzony model biznesowy: franczyzodawca udostępnia przetestowany i udowodniony model biznesowy, co może zmniejszyć ryzyko prowadzenia własnej działalności. To pozwala uniknąć wielu błędów, jakie mogłyby pojawić się w przypadku startu biznesu od zera.
  2. Wsparcie i szkolenia: franczyzodawca zazwyczaj oferuje wsparcie w zakresie szkoleń, marketingu, operacji biznesowych i zarządzania, co może być bardzo pomocne dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z przedsiębiorczością.
  3. Pomoc w wyborze lokalizacji: w przypadku franczyzy istnieje często wsparcie w wyborze lokalizacji działalności, a to jest kluczowe dla sukcesu wielu biznesów.
  4. Silna marka i rozpoznawalność: korzystając z franczyzy, można mieć dostęp do znanej i uznanej marki, co może ułatwić zdobycie klientów w porównaniu z rozpoczynaniem działalności od zera.
  5. Skala ekonomiczna: franczyza często korzysta z korzyści skali ekonomicznej, co może oznaczać niższe ceny zakupów surowców lub usług, co z kolei może zwiększyć zyski dla właściciela franczyzy.
  6. Gotowy system pracy: franczyza oferuje gotowy system pracy, obejmujący procedury, systemy zarządzania i standardy działania. To ułatwia zarządzanie biznesem.
  7. Wsparcie marketingowe: franczyzodawca często zapewnia wsparcie w zakresie działań marketingowych, co może pomóc w zdobyciu i utrzymaniu klientów.
  8. Wspólnota franczyzobiorców: franczyza często tworzy społeczność przedsiębiorców, którzy mogą wymieniać się doświadczeniami i wspierać się nawzajem.

Franczyza ma wiele zalet, ale istnieją również pewne wady, które warto wziąć pod uwagę:

  1. Koszty i opłaty początkowe: w przypadku franczyzy często trzeba uiścić wysokie opłaty początkowe oraz regularne opłaty licencyjne lub procentowe od obrotów. To może być obciążające finansowo, zwłaszcza na początku działalności.
  2. Ograniczenia dotyczące decyzji: jako franczyzobiorca musisz przestrzegać wytycznych i standardów narzucanych przez franczyzodawcę. Może to ograniczyć twój zakres decyzyjny dotyczący np. produktów, cen czy sposobów działania.
  3. Zależność od franczyzodawcy: decyzje dotyczące zmian w biznesie, produktach czy strategii marketingowej często są podejmowane przez franczyzodawcę. Może to ograniczać elastyczność i samodzielność w prowadzeniu firmy.
  4. Konkurencja z innymi franczyzobiorcami: może się zdarzyć, że znajdziesz się w konkurencji z innymi franczyzobiorcami tej samej marki, co może prowadzić do zmniejszenia zysków lub konieczności rywalizacji o klientów na tym samym rynku.
  5. Ryzyko reputacyjne: jeśli franczyzodawca wpadnie w kłopoty finansowe, ma problemy z wizerunkiem lub jakością produktów/usług, może to odbić się na reputacji wszystkich franczyzobiorców.
  6. Brak pełnej kontroli nad biznesem: mimo że korzystasz z gotowego modelu biznesowego, nie masz całkowitej kontroli nad wszystkimi aspektami działalności. Wiele decyzji zależy od franczyzodawcy.
  7. Zmiany w umowie: umowa franczyzowa może ulec zmianie w czasie trwania kontraktu, co może wpłynąć na warunki prowadzenia biznesu lub opłaty.
  8. Zależność od sukcesu marki: pomimo posiadania solidnego modelu biznesowego, sukces firmy w dużej mierze zależy od sukcesu marki jako całości. Jeśli marka straci popularność, może to negatywnie wpłynąć na wyniki franczyzobiorcy.

Ile kosztuje franczyza?

Koszt franczyzy zależy od jej rodzaju. Po pierwsze: koszt zależy od opłaty początkowej. Praktycznie każdy franczyzodawca pobiera taką opłatę. Im popularniejsza marka tym cena może być wyższa.

Dodatkowo franczyzobiorca może być zobowiązany do uiszczania regularnej opłaty marketingowej lub dzielić się zyskiem. Zwykle najtańsze są franczyzy w branżach usługowych. Koszty są niższe, bo nie potrzeba płacić, chociażby za lokal.

Zdarza się, że koszt franczyzy zależny jest od poziomu jej zaawansowania. Przykład? W segmencie gastronomicznym jest kilku operatorów (marek) kawowych. W ramach franczyzy możemy otwierać bar kawowy, małe stoisko kawowe w galerii handlowej albo…wózek kawowy.

Bar kawowy może kosztować nawet 200 000 zł, stoisko ok. 50-100 000 zł, a wózek kawowy około 20 000 zł. Pod względem kosztów franczyza nie jest raczej zróżnicowana terytorialnie.

Niezależnie od tego, w jakim regionie Polski chcemy uruchomić dany biznes franczyzowy, opłata w przypadku konkretnej firmy będzie jednakowa. Warto jednak zdać sobie sprawę, że wybrane marki mogą określić wyłączność terytorialną dla danego obszaru. Jeśli więc jest to nowa marka franczyzowa na rynku, dobrze będzie zgłosić swoją kandydaturę jak najszybciej.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak rozliczać najem prywatny 2022?

0
najem prywatny

Od 2022 najem prywatny rozlicza się na innych zasadach niż do tej pory. Zmiany w prawie wprowadza Polski Ład. Najbardziej znaczącym elementem jest ujednolicenie najmu prywatnego i opodatkowanie go wyłącznie ryczałtem.

Najem nieruchomości jest jednym z popularniejszych sposobów na zabezpieczenie majątku przed inflacją. Jak każda inwestycja, także i najem ma zalety i wady. Warto jednak pamiętać, by wszelkie pożytki uzyskane z wynajmowania nieruchomości, opodatkować. Od 2022 roku jest to zdecydowanie łatwiejsze. Co nie znaczy korzystniejsze.

Jak rozliczać najem?

Do tej pory dochody z najmu można było rozliczać według skali podatkowej lub ryczałtowo. W tej pierwszej opcji można było zaliczać do kosztów uzyskania przychodu wszelkie wydatki poniesione w związku z utrzymaniem nieruchomości. Chociażby czynsz czy drony remont. Odliczać można było też amortyzację, czyli w największym skrócie utratę wartości nieruchomości w czasie.

Polski Ład uprościł zdecydowanie sposób opodatkowania najmu prywatnego. Najem prywatny może być opodatkowany wyłącznie ryczałtem. Jeśli kontynuuje się rozliczanie najmu, to można do końca 2022 roku skorzystać jeszcze z rozliczenia na zasadach ogólnych (czyli według skali podatkowej).

CZYTAJ TAKŻE: Tabela stawek ryczałtu 2022 r. Jak rozliczyć ryczałt

Art. 2 ust. 1a ustawy o ryczałcie zakłada, że przychody z tytułu: najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, oraz dzierżawy, poddzierżawy działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane są na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podatek od najmu prywatnego

Zapisy dotyczące opodatkowania najmu prywatnego odnoszą się zarówno do tych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej, jak i tych, którzy są właścicieli firm. To ważna zmiana, ponieważ jasno wskazuje, w jaki sposób rozliczyć podatek od nieruchomości. Jeszcze do niedawna zdarzały się sytuacje, że najem prywatny uznawany był za działalność gospodarczą.

Wszystko dlatego, że spełniał warunek powtarzalności i ciągłości, a przede wszystkim zarobkowania. To wszystko powodowało, że najem prywatny traktowano jako biznes, co wykluczało możliwość rozliczania ryczałtem. Od 1 stycznia 2021 dano jednak taką możliwość. Od 2022 natomiast najem prywatny możemy rozliczać tylko ryczałtem. I nijak inaczej.

Najem prywatny – stawki ryczałtu

Ryczałt charakteryzuje się tym, że rozliczamy stałą stawkę procentową od wszystkich środków z najmu, które wpłyną na konto. Dla przychodu do 100 000 zł rocznie stosuje się ryczałt 8,5%. Nadwyżka ponad 100 000 zł opodatkowana jest ryczałtem 12,5%.

Warto pamiętać, że przepisy dotyczące najmu prywatnego nie dotyczą tylko najmu mieszkań. Inna ważną kwestią jest to, że zarabiając w ramach najmu prywatnego, nie musimy płacić składek zdrowotnych, ani składek ubezpieczenia społecznego.

Czy najem prywatny trzeba zgłosić do urzędu skarbowego?

Jeśli uzyskujemy przychody z najmu i rozliczamy je ryczałtem, to nie trzeba składać żadnych dodatkowych deklaracji do urzędu skarbowego. Wystarczy, że do 20. dnia następnego miesiąca opłacimy odpowiednią kwotę podatku. Podatek wpłaca się na indywidualny mikrorachunek podatkowy.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Przychód i dochód – czym się różnią?

0
dochód

Przychód i dochód często traktowane są tak samo, choć są zupełnie innymi terminami. Pojęcia te są ważne szczególnie w kontekście podatkowym. Oto wyjaśnienie, co to jest przychód, co to jest dochód i w jakich sytuacjach używa się przychodu, a kiedy dochodu.

Przychód i dochód nie są pojęciami, które znaczą to samo. Tymczasem zdarza się, że traktuje się je zamiennie. Często też są mylone. Najprościej rzecz ujmując, jednym i drugim pojęciem określa się zarobki. Tymczasem warto wiedzieć, że niewłaściwe używanie jednego z pojęć może mieć spore konsekwencje. Przede wszystkim na gruncie rozliczeń podatkowych.

Przychód i dochód – podatek dochodowy

Dla przedsiębiorcy oba pojęcia są nie mniej ważne. Pamiętać trzeba jednak, że podatek dochodowy oblicza się przede wszystkim od dochodu. Część świadczeń rozliczanych jest natomiast od przychodu.

Przychód i dochód – co to jest przychód?

Przychód są to wszystkie pieniądze, które otrzymujemy. Mogą to być pieniądze ze stosunku pracy, czy pracy nakładczej, a także działalności wykonywanej osobiście, wynajmu lub sprzedaży nieruchomości. Przychód to nie są pieniądze, którymi w całości dysponujemy. Od przychodu musimy jeszcze odliczyć koszty, po których odjęciu jesteśmy w stanie obliczyć dochód.

Przychód dla przedsiębiorcy to te kwoty, które są należne, ale niekoniecznie zostały już otrzymane. Mówiąc inaczej, jeśli przedsiębiorca sprzedał określony produkt lub usługę, wystawił fakturę, ale jeszcze nie dostał zapłaty, to tą kwotą będziemy już uznawać za przychód, a co za tym idzie, będzie ona miała wpływ na wysokość podatku.

Taka sytuacja może powodować spore zatory płatnicze. Mamy bowiem zaksięgowany przychód, ale pieniędzy nie otrzymaliśmy, a musimy zapłacić podatek. Szczególnym kłopotem może to być w przypadku podatników VAT. Podatek VAT trzeba rozliczyć nawet wtedy, gdy nie otrzymaliśmy jeszcze płatności.

Przychód i dochód – dochód

Dochód to w największym uproszczeniu przychód pomniejszony o koszty. Z dochodem mamy do czynienia, gdy kwota przychodu jest wyższa niż koszty uzyskania przychodu.

Jeśli fryzjer ostrzyże dwóch klientów i od każdego weźmie po 100 zł, a produkty zużyte do ich obsługi kosztowały w sumie 20 zł, to przychód fryzjera to 200 zł, a dochód 180 zł. Jeśli jednak zużył więcej produktów (np. za 250 zł), to choć przychód to 200 zł, fryzjer nie odnotuje dochodu.

Przychód i dochód – co to są koszty uzyskania przychodu?

Koszty uzyskania przychodu pozwalają nam obliczyć dochód. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym koszty uzyskania przychodu to wszystkie koszty, które ponieśliśmy w celu osiągnięcia przychodów, zachowania ich lub zabezpieczenia.

W przypadku działalności gospodarczej kosztami uzyskania przychodu będą te wydatki, które zostały poniesione w związku z prowadzoną działalnością. Wysokość kosztów uzyskania przychodu zależy od rodzaju prowadzonego biznesu. Jeśli koszty prowadzenia biznesu są zbyt wysokie, to biznes przynosi straty.

W przypadku działalności gospodarczej wszystkie wydatki, które mają być kosztami uzyskania przychodu, trzeba odpowiednio udokumentować. Można to zrobić fakturą, rachunkiem, notą odsetkową. Koszem działalności może być wszystko, co jest związane z prowadzeniem działalności. Najczęściej „w koszty” możemy wliczyć zakup komputera, wynajem lokalu, usługi księgowe, wydatki na samochód używany w działalności gospodarczej.

Przychód i dochód – podatki od przychodu

Najczęściej podatek płacimy od dochodu. Są jednak sytuacje, gdy podatek jest obliczany od przychodu. Wtedy płacimy go ryczałtem. Zdarza się tak, chociażby w przypadku czerpania korzyści z najmu. Sam podatek jest niski, ale nie można odliczyć kosztów uzyskania przychodu.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak zdobyć klienta?

0
jak zdobyć klienta

Start biznesu wymaga odpowiedzi na pytanie, jak zdobyć pierwszego klienta? Sposób jest przynajmniej kilka. Warto się z nimi zapoznać choćby po to, by poczuć się pewniej, szukając klientów na swoje usługi lub produkty.

Zdobycie pierwszego klienta jest o tyle ważne, że pozwala przedsiębiorcy poczuć się pewniej w biznesowej rzeczywistości. W internecie można znaleźć wiele pomysłów na to, jak zdobyć pierwszego klienta. Prezentujemy kilka z nich, by pomóc ci zarobić pieniądze.

Kto jest moim klientem?

Zanim odpowiemy na pytanie, jak zdobyć klienta, dobrze będzie poszukać odpowiedzi, kto jest klientem twojej firmy. Musisz zdać sobie sprawę, że twój produkt lub usługa nie są tak naprawdę dla wszystkich. Są tacy przedsiębiorcy, którzy uważają, że jeśli mają świetny produkt to klient i tak się znajdzie.

Niestety ani jedno, ani drugie podejście nie jest właściwe. Zanim zabierzemy się na poszukiwanie klienta na swój produkt lub usługę, dobrze będzie określić dokładnie grupę docelową. To szczególnie ważne na początku działalności firmy.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana. Kiedy mogę zarabiać dodatkowo bez działalności?

Są tacy, którzy tworzą listę pierwszych dziesięciu lub dwudziestu klientów. Próbują określić sobie, kto mógłby kupić ich produkt. Z drugiej strony jak najdokładniej odpowiadają sobie na pytanie o klienta marzeń, czyli kto jest wymarzonym klientem. Nie zawsze te odpowiedzi się pokrywają.

Kto może być moim klientem?

Właśnie dlatego większość wysiłków trzeba włożyć w odpowiedź na pytanie, kto może stać się twoim klientem. Inaczej rzecz biorąc, jaka jest grupa docelowa dla twojego produktu. To bardzo ważne zagadnienie z punktu widzenia marketingu.

Dlatego, zanim zastanowisz się „jak” zdobyć swojego pierwszego klienta, odpowiedz sobie szczerze na pytanie, czy wiesz „kto”, tym klientem może się stać. Wielu początkujących przedsiębiorców się nad tym nie zastanawia i przez to nie są w stanie dopasować swoich usług do właściwej grupy odbiorców.

Im dokładniej określisz swoją grupę docelową, im lepiej ją rozpoznasz, tym łatwiej będzie ci do niej dotrzeć. A to przecież wpływa na skuteczność sprzedaży. No dobrze, określiłeś dokładnie grupę docelową. W jaki sposób do niej dotrzeć? Jak nauczyć się sprzedaży?

Czy znajomi to dobra grupa docelowa?

Jest grupa doradców biznesowych, która przekonuje, że dobrym źródłem pozyskiwania klientów są znajomi. To bardzo niedoceniona grupa. Wielu początkujących przedsiębiorców ma obawy przed pochwaleniem się swoim pomysłem biznesowym znajomym. Wynika to pewnie ze wstydu przed tym, że zdecydowaliśmy się na podjęcie takiego ryzyka, jakim jest uruchomienie biznesu.

Tymczasem im więcej osób wie, czym się zajmujemy, tym łatwiej będzie zdobyć klienta. Dlatego powiedz o swoim biznesie tak wielu osobom, ilu tylko możesz. Może się okazać, że któraś z osób, którym powiedziałeś o swoim biznesie, będzie znała kogoś, kto będzie zainteresowany twoim produktem lub usługą. Tym samym zaczynasz docierać do znajomych swoich znajomych.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza działalność gospodarcza – o czym pamiętać

Warto tutaj wspomnieć o jeszcze jednej kwestii. Jest grupa osób, które nie lubią lub nie chcą robić interesów ze znajomymi. Mają bowiem obawy przed tym, w jaki sposób się ze znajomym rozliczyć, ile powinna kosztować usługa realizowana dla znajomego.

I właśnie dlatego lepiej jest świadczyć usługę lub sprzedawać produkt osobie obcej, choć poleconej przez znajomego. W takiej sytuacji nie musimy mieć obiekcji związanych z tym, że współpracujemy ze znajomym.

Dodatkowym atutem jest fakt, że zostajemy poleceni, a dobra rekomendacja jest bardzo ważna. Jeśli więc poleca nas znajomy, to znaczy, że ma zaufanie do naszych produktów lub usług.

Proszenie o polecenia

Co za tym idzie, warto zawsze prosić o polecenia. Im częściej wspominasz o tym, co robisz, co sprzedajesz, tym większa szansa na to, że znajdziesz klienta, który danego produktu lub usługi będzie potrzebował. O tym, czy ludzie będą cię polecać, świadczy to, w jaki sposób wykonujesz swoją robotę.

Nawet jeśli jeszcze nie prowadzisz firmy, ale jesteś specjalistą w swojej dziedzinie, osoby, które z tobą współpracowały, nie będą miały obiekcji, żeby uznać cię za profesjonalistę, a co za tym idzie polecać Cię jako godnego zaufania partnera biznesowego.

W tym miejscu bardzo ważna uwaga. W momencie, gdy uruchamiasz biznes, będziesz miał chęć zaoferowania klientom bardzo wielu dodatkowych opcji w ofercie, obiecując im bardzo dużo. Często zbyt wiele, tylko po to, by klienta pozyskać. Nie przesadzaj z oferowaniem klientowi zbyt wiele. Bardzo łatwo bowiem nie sprostać oczekiwaniom. A to ogromny problem dla początkującego przedsiębiorcy.

CZYTAJ TAKŻE: Różnice między działalnością jednoosobową a spółką

Jak więc zdobyć pierwszego klienta? Na pewno postaraj się o niego, jeszcze zanim formalnie ruszysz z biznesem. Pytaj, proś o polecenia, zanim staniesz się przedsiębiorcą. Dzięki temu zrobisz sobie samodzielnie badanie rynku i sprawdzisz, jak duże jest zapotrzebowanie na to, co proponujesz.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jakie informacje księgowy musi przekazać na koniec miesiąca?

0
księgowy

Koniec miesiąca to bardzo ważny termin dla każdego przedsiębiorcy, ale i księgowego. Wtedy bowiem dochodzi do rozliczenia transakcji przychodowych i kosztowych firmy. Jakie informacje musi przekazać księgowy na koniec miesiąca?

Dobra współpraca przedsiębiorcy z księgowym to często połowa sukcesu biznesowego. Księgowy pomoże bowiem usystematyzować dokumentację firmową i ułożyć ją tak by właściciel firmy miał możliwość łatwego poznania sytuacji firmy. Jakie więc dane księgowy powinien przekazać?

Księgowy – zadania księgowego

Księgowy czy ogólnie rzecz biorąc biuro księgowe, które odpowiada za poprawne rozliczenia twojej działalności, dokonuje zapisów księgowych na podstawie dokumentów, które ty, jako klient dostarczysz. Jeśli księgowy nie dostanie faktury czy innego dokumentu potwierdzającego sprzedaż lub wydatek, nie będzie mógł prawidłowo go rozliczyć. Oznacza to, że to ty jako przedsiębiorca masz obowiązek dostarczenia księgowemu wszystkich niezbędnych dokumentów. Będą to na pewno:

  • faktury (sprzedażowe i kosztowe),
  • wyciągi bankowe z rachunków firmowych,
  • bilety parkingowe,
  • umowy z pracownikami i współpracownikami (np. umowy o dzieło).

Po przekazaniu wszystkich takich dokumentów księgowy przystępuje do rozliczania danego miesiąca. Wylicza też kwotę podatków, a także składek ubezpieczenia społecznego dla pracowników (jeśli ich zatrudniasz). Jeśli w trakcie księgowania okaże się, że jakichś danych brakuje, księgowy na pewno zwróci się do ciebie z prośbą o ich dostarczenie.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Księgowy – jaki informacje przekazuje na koniec miesiąca?

Na koniec każdego miesiąca księgowy zwykle prześle ci przypomnienie, o tym, by dostarczyć potrzebne dokumenty do rozliczenia. W zależności od umowy z biurem rachunkowej możesz je dostarczyć w ciągu pierwszych kilku dni następnego miesiąca. Za dostarczenie dokumentów po 10 lub 15 dniu miesiąca biuro rachunkowe zwykle nalicza kary za opóźnienia w dostarczeniu dokumentów. Wiele jednak zależy od indywidualnych ustaleń z księgowym, biurem rachunkowym.

Jedno jest pewne i raczej niezmienne. Po rozliczeniu każdego miesiąca osoba świadcząca usługi księgowe prześle przedsiębiorcy rozliczenie podatkowe. Otrzymasz zestawienie podatków, które musisz opłacić. Będzie to na pewno zaliczka na podatek dochodowy od dochodu przedsiębiorcy, a także zaliczka na podatek dochodowy pracowników i współpracowników (jeśli ich zatrudniasz). W przypadku gdy jesteś płatnikiem podatku VAT, otrzymasz też informację, ile podatku VAT musisz zapłacić.

Księgowy na koniec miesiąca przekaże też informacje o wysokości składek na ubezpieczenie społeczne, które trzeba będzie uregulować, zarówno za siebie, przedsiębiorcę, jak i za pracowników.

Księgowy – sprawozdanie finansowe

Żeby mieć lepszy ogląd sytuacji warto poprosić księgowego o sporządzanie na koniec każdego miesiąca zestawienia przychodów i kosztów, a także przekazania informacji o zysku lub stracie wygenerowanej przez firmę. Dobrze, jeśli taką informację otrzymasz w formule przychód, koszty, zysk/strata za dany miesiąc i zbiorczo od początku roku. Będziesz wiedzieć, w jakiej kondycji jest twoje przedsiębiorstwo.

CZYTAJ TAKŻE: Księgowość pełna czy uproszczona? Co się bardziej opłaca?

Możesz też poprosić o wygenerowanie informacji o stanie rozliczeń z kontrahentami. Inaczej mówiąc, księgowy przekaże informacje o tym, czy są jakieś zaległe płatności albo należności.

Wszystkie inne dane, które przekazuje księgowy, są tak naprawdę kwestią indywidualnych ustaleń między przedsiębiorcą a księgowym. Możesz poprosić księgowego o wygenerowanie dodatkowych danych, które tylko sobie życzysz. Oczywiście za wiele z nich będziesz musiał dodatkowo zapłacić.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Pomysł na biznes – myjnia ręczna. Jak otworzyć myjnię samochodową?

0
myjnia

Myjnia ręczna może być dobrym pomysłem na biznes. Zainteresowanie takim biznesem rośnie. I to nie tylko dlatego, że Polacy mają coraz więcej samochodów. Myjnia ręczna to ciekawy biznes nie tylko dla tych, którzy kochają samochody, ale także dla tych, którym zależy na stworzeniu biznesu pasywnego, który przynosi pieniądze nawet wtedy, gdy nas w nim nie ma. Sprawdź, jak otworzyć myjnię samochodową ręczną.

Pasjonaci samochodów przekonani są o tym, że myjnie automatyczne mogą uszkodzić delikatny lakier samochodu, a duże szczotki nie pomagają w utrzymaniu samochodu w należytej czystości. Właśnie dlatego decydują się skorzystać z myjni ręcznej. Z naszego artykułu dowiesz się, jak otworzyć myjnię samochodową.

Jak otworzyć myjnię samochodową? Lokalizacja

Myjnia to ten z biznesów, dla których lokalizacja jest bardzo ważna. W ramach przygotowań do poprowadzenia tego biznesu dobrze jest sprawdzić konkurencję. Jednym z najprostszych sposobów na zrobienie badania rynku jest wypisanie wszystkich myjni w najbliższej okolicy.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysły na biznes 2023 – lista 10 pomysłów

Gdy to zrobimy, dobrze jest dokonać rozróżnienia na myjnie automatyczne, bezdotykowe i ręczne. Zobaczmy też, jaka jest charakterystyka naszej najbliższej okolicy. Ile jest domów jednorodzinnych, ile wielorodzinnych i bloków. Sporo bloków może sprawiać wrażenie, że możemy liczyć na dobre obroty. Warto jednak sprawdzić ilu mieszkańców ma samochody. Może ze względu na dobry dostęp do komunikacji zbiorowej wybierają miejski autobus?

Najlepsze obroty generują myjnie zlokalizowane w pobliżu dużych biurowców czy supermarketów. Klienci mogą bowiem zostawić samochodów na kilka godzin i odebrać go po pracy czy zakupach. Jak więc otworzyć myjnię samochodową, która będzie miała klientów? Pamiętaj o parkingu. W okresach wzmożonego ruchu kierowcy muszą mieć gdzie zaparkować, oczekując na swoją kolej.

Profesjonalna myjnia ręczna – wyposażenie

Nawet jeśli myjni ręcznych jest wiele, możemy podejść do tematu w sposób unikalny, proponując usługi, których nie ma konkurencja albo jeśli są one rzadko spotykane. Może to być np. czernidło do opon czy suszarka albo bardzo skutecznie działający odkurzacz.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes – jak otworzyć żłobek?

Myjnia ręczna – reklama

Najlepszą reklamą są usługi wysokiej jakości. Jeśli postawisz na fachowy personel, który jest w stanie wymyć samochód klientom, bardzo dobrze możesz liczyć na sporą grupę zadowolonych kierowców. Dobrze jest wysłać swoją ofertę do lokalnych przedsiębiorców, głównie osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Jeśli lubią mieć czysty samochód (kto nie lubi), a nie mają zbyt dużo czasu, by o niego zadbać, chętnie skorzystają z usług myjni ręcznej. Szczególnie gdy zaproponujemy usługę door to door, która polega na odebraniu samochodu od klienta i odwiezienie go po zrealizowaniu usługi do wskazanego miejsca.

Lokalnie wciąż skuteczne okazują się ulotki, a także programy lojalnościowe dla klientów, którzy już skorzystali z usług.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na własny biznes w 2023 roku

Jak otworzyć myjnię samochodową? Inwestycja

Myjnia ręczna wymaga sporej inwestycji. Począwszy od przygotowania lokalu, poprzez regularny zakup chemii i sprzętu myjącego. Czynsz najmu odpowiedniego lokalu zależy oczywiście od miejsca, profesjonalna myjka wysokociśnieniowa to wydatek kilku tysięcy złotych.

Na separator, czyli urządzenie, które uniemożliwia wydostanie się substancji chemicznych do gruntu, wydamy ponad 10 tys. złotych. Urządzenie do ciśnieniowego mycia, tzw. karchera, oraz separatora – urządzenia, które nie pozwala na przedostanie się substancji chemicznych do gruntu. Konieczny będzie też odkurzacz. Jeśli planujemy kilka stanowisk mycia, dobrze jest urządzenia zduplikować. Szacunkowo można przyjąć, że na wyposażenie myjni wydamy ok. 40-50 tysięcy złotych.

CZYTAJ TAKŻE: Jak szukać pomysłu na biznes?

Biznes sezonowy

Nie ma co kryć, że myjnia ręcznie boryka się z problemem sezonowości. Jesienią, gdy ciągle pada deszcz, a także zimą, gdy jest mróz, a także – o dziwo – gdy jest bardzo upalnie, klientów nie będzie dużo.

Jeśli bowiem jest zła pogoda, kierowcy wiedzą, że samochód szybko się ubrudzi, a to sprawia, że nie widzą sensu w myciu samochodu. Z drugiej strony wielu klientów pojawia się przed świętami. Ale i tu pogoda ma znaczenie. Jeśli trafi się deszcz, to spora grupa kierowców jest w stanie zrezygnować z usług.

CZYTAJ TAKŻE: Biznesplan do urzędu pracy. Jak go napisać?

Najciekawsze audiobooki fantasy od Nexto.pl – sprawdź!

Otwarcie myjni ręcznej – formalności

Stworzenie myjni wymaga spełnienia szeregu formalności. Jedną z najważniejszych jest tzw. decyzja środowiskowa. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej składamy do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. We wniosku trzeba opisać sposoby, w jakie myjnia będzie zasilana w energię i wodę, a także jak będą odprowadzane ścieki. Trzeba też będzie uzyskać zezwolenie na wytwarzanie odpadów.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak rozdzielić budżet prywatny od firmowego?

0
budżet

Osoba prowadząca jednoosobową działalność musi być świadoma, że musi wyraźnie rozgraniczać budżet prywatny od firmowego. Bo choć formalnie każda złotówka, którą zarobi firma, jest prywatną własnością przedsiębiorcy, to warto budżet firmowy traktować rozłącznie do firmowego.

Pracujesz na etacie, jesteś zleceniobiorcą albo wykonujesz określone projekty na zasadzie umowy o dzieło? Wynagrodzenie, które wpływa na twoje konto to twój budżet domowy, prywatny. Możesz przeznaczyć te pieniądze, na co chcesz i wydać je, kiedy chcesz. Możesz też je zaoszczędzić. Budżet prywatny ma też tę zaletę, że zwykle wiesz, ile pieniędzy wpłynie na konto w określonym czasie. Możesz też zaplanować określone wydatki czy inwestycje. Nawet jeśli pieniądze spływają z różnych źródeł – bo jesteś osobą, która lubi dorabiać – „ogarnięcie” jednego budżetu nie nastręcza problemu.

Rachunek firmowy

Właściciel małej firmy, szczególnie taki, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, może mieć problem z poukładaniem finansów. Chaos, jaki panuje na linii budżet firmowy, a budżet prywatny często nie pozwala nawet ustalić, czy firma się opłaca?

Pierwszym krokiem do rozdzielania  budżetów jest otwarcie rachunku firmowego. Nie chodzi o to, by mieć konto, na które będę wpływać pieniądze od kontrahentów. To też. Chodzi przede wszystkim o konto, z którego można dokonywać płatności za firmowe wydatki. I to tylko te, które są faktycznie związane z firmą.

Będą to składki ZUS, podatki, ale tez opłaty za biuro i przybory potrzebne do pracy. Jeśli chcesz kupić coś potrzebnego w domu albo opłacić korepetycje dla dzieci, użyj do tego konta prywatnego. Szybko zorientujesz się, czy biznes pozwala wypracowywać taki wynik finansowy, by wystarczało na wydatki. W drugą stronę – staraj się nie pokrywać wydatków firmowych pieniędzmi pochodzącymi z rachunku prywatnego.

Pensja przedsiębiorcy

Dobrym pomysłem jest wypłacanie sobie pensji. Co z tego, że wszystkie pieniądze, które zarobisz w firmie, są tak naprawdę twoje? Ustal sobie równą, comiesięczną pensję i po prostu ją sobie wypłacaj. Dzięki temu będziesz łatwiej panował nad tym, w jakiej kondycji jest Twój biznes. Najpierw zapłać wszystkie koszty firmowe, a potem wypłacaj pieniądze sobie. I to tylko wtedy gdy wygenerowała się nadwyżka. Spisuj też wszystkie wydatki, które ponosisz, zarówno firmowe, jak i prywatne.

Rozgraniczenie budżetu firmowego od prywatnego ma też taki atut, że jesteś w stanie zaplanować budżet firmowy. W internecie można znaleźć bardzo dużo poradników i gotowych narzędzi do planowania budżetu domowego.

Mają zasadniczą wadę. O ile zawierają rubryki na nieprzewidziane wydatki, to w przypadku przychodów zwykle opierają się na założeniu, że masz w miarę stabilne dochody. Planowanie budżetu w takiej sytuacji nie jest dużym wyzwaniem. I właśnie dlatego nie nadają się one do planowania budżetu firmowego.

Wszystko dlatego, że przedsiębiorca nie może liczyć na regularne wpływy, a poza tym musi założyć inwestycje. Będą one wpływały na budżet nie tylko firmowy, ale i prywatny dlatego dobre zaplanowanie budżetu firmowego sprawi, że łatwiej będzie nie przesadzić z wydatkami w firmie.

CZYTAJ TAKŻE: Jak planować budżet firmowy?

Ustalenie wydatków firmowych i prywatnych

Nie da się stworzyć dobrego budżetu firmowego, jeśli nie wiesz dokładnie, ile pieniędzy potrzebujesz na prywatne wydatki. Na początku wystarczy spisać te najbardziej niezbędne, by określić kwotę wydawaną np. na żywność każdego miesiąca.

Podobnie zrób z wydatkami firmowymi. Podsumuj, ile kosztuje cię wynajem biura, a także utrzymanie sprzętu. Co ważne nie opieraj się wyłącznie na danych księgowych. Choćby dlatego, że pewne koszty i tak są związane z prywatnymi wydatkami (np. wydatki na internet) i choć są wliczone w kosztach firmowych, to w dużej mierze wykorzystujesz też internet do celów prywatnych.

Nie mniej ważne jest też to by przy wyliczeniach opierać się na tych kwotach, na pieniądzach, które faktycznie na konto wpływają i te, które z niego wypływają. Przykład? Amortyzacja stanowi koszt miesięczny, choć faktycznie w danym miesiącu te pieniądze nie wypłynęły z konta firmowego.

To, że wystawisz fakturę na konkretną kwotę i uwzględnisz ją w swoim planie finansowym, nie oznacza, że te pieniądze wpłyną. W biznesie zdarzają się opóźnienia. Mało tego. Są nawet sytuacje, gdy kontrahenci w ogóle nie zapłacą.

Podział budżetu firmowego i prywatnego pozwala na lepsze poprowadzenie finansów domowych i tych, związanych z firmą. Bardzo szybko przekonasz się jak bardzo dobry to sposób.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Pierwsza zaliczka na podatek dochodowy. Jak rozliczyć?

0
zaliczka na podatek

Pierwsza zaliczka na podatek dochodowy rozliczona i wpłacona samodzielnie przez przedsiębiorcę to zdecydowana różnica w stosunku do sytuacji, gdy pracujesz „dla kogoś”.

W sytuacji, gdy jesteśmy zatrudnieni na umowę o pracę albo tez wykonujemy swoje obowiązki na podstawie umowy cywilno-prawnej (umowa zlecenie czy umowa o dzieło), podatki rozliczane są przez tego, kto zleca nam konkretną pracę. Jako zatrudnieni otrzymujemy na konto kwotę po wszystkich potrąceniach. W sytuacji, gdy stajesz się przedsiębiorcą, zaliczka na podatek dochodowy staje się sporym wyzwaniem. Szczególnie że trzeba rozliczyć ją samodzielnie, a oprócz tego opłacić konieczny podatek.

Jak zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy?

Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, będziesz musiał jako przedsiębiorca samodzielnie go wyliczyć. Wiele programów księgowych wylicza zaliczkę na podatek na koniec każdego miesiąca. Pomoże ci w tym również księgowy.

CZYTAJ TAKŻE: Jaki podatek zapłacę? Jak policzyć ile podatku zapłacę?

Zaliczka na podatek będzie zależała od tego, w jaki sposób się rozliczasz. Jeśli rozliczasz się zgodnie ze skalą podatkową lub podatkiem liniowym to rozliczasz je na koniec miesiąca w zależności od tego, jak wysoki dochód osiąga działalność gospodarcza.

Deklaracje na podatek

Od kilku lat nie trzeba składać deklaracji miesięcznych razem z zaliczką na podatek dochodowy. Po obliczeniu kwoty podatku trzeba go wpłacić do urzędu skarbowego. Każdy podatnik posiada mikrorachunek podatkowy.

To rodzaj indywidualnego rachunku bankowego, przypisanego do konkretnego podatnika. Na mikrorachunek wpłacamy np. zaliczki na podatek dochodowy i rozliczamy podatek VAT. Mówiąc w bardzo dużym uproszczeniu, działa on na podobnej zasadzie jak indywidualny rachunek bankowy dostawcy gazu lub energii elektrycznej. Indywidualny rachunek pomaga rzetelniej prowadzić wszystkie rozliczenia.

Mikrorachunek podatkowy

Systemy bankowe mają dziś funkcjonalności pozwalające praktycznie bez kłopotu zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy. Wystarczy w odpowiedniej rubryce wpisać rodzaj podatku (w tym przypadku będzie to zaliczka na podatek dochodowy) i oznaczenie okresu, za jaki jest ona wpłacana. Jeśli rozliczamy się miesięcznie, to oznaczamy miesiąc, za który płacimy. Jeśli kwartał, to kwartał.

Strata w firmie. Co z zaliczką na podatek dochodowy?

Prowadząc działalność gospodarczą, możesz mieć okresy, gdy poniesiesz stratę finansową. W takiej sytuacji nie zapłacisz zaliczki na podatek. Mało tego, w żaden sposób nie musisz informować fiskusa, że firma nie wygenerowała zysku.

Termin zapłaty zaliczki na podatek dochodowy

Termin zapłaty zaliczki zależy od tego, czy przedsiębiorca wybiera okres rozliczeń miesięczny, czy kwartalny. Niezależnie od tego, czy rozlicza się skalą podatkową, czy podatkiem liniowym, termin opłacenia zaliczki na podatek zawsze będzie taki sam.

CZYTAJ TAKŻE: Nadpłata podatku VAT i zaliczki na podatek dochodowy

W przypadku rozliczenia miesięcznego zaliczkę na podatek trzeba wpłacić do 20. dnia miesiąca, który następuje po miesiącu, którego dotyczy zaliczka. Jeśli więc rozpoczynasz działalność w styczniu, to za styczeń zaliczkę podatkową zapłacisz do 20 lutego.

W przypadku rozliczenia kwartalnego podatek płacimy do 20. dnia miesiąca, który następuje po kwartale, którego zaliczka dotyczy. Innymi słowy, zaliczka podatkowa za pierwszy kwartał (za miesiące: styczeń, luty, marzec) trzeba zapłacić do 20 kwietnia.

Jeśli dzień zapłaty zaliczki podatku przypada na dzień wolny, należy ją uregulować w najbliższy po nim dzień roboczy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Pomysł na biznes – jak otworzyć żłobek? Kto może prowadzić żłobek? Jakie wymagania musi spełnić?

0
żłobek

Jak założyć żłobek? Czy klubik dziecięcy to dobry pomysł na biznes? Sprawdź, jakie trzeba spełnić wymagania, aby go otworzyć? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj wszystkie najważniejsze informacje.

Prowadzenie żłobka nie jest prostym zadaniem. O tym, jak ambitny to biznes niech świadczy fakt, że wciąż są miasta, w których nie ma żłobków. I to mimo faktu, że na uruchomienie żłobka można dostać dotację publiczną. Wszystko dlatego, że pomysł na biznes, którym jest żłobek, wymaga spełnienia ostrych wymogów formalnych.

Pomysł na biznes – żłobek – przepisy

Zanim zaczniesz myśleć o uruchomieniu żłobka, koniecznie zapoznaj się z przepisami prawa, które wskazują obowiązki do spełniania. Chodzi tu przede wszystkim o standardy lokalowe i sanitarne.

Przepisy wskazują np. wielkość każdego z pomieszczeń w żłobku. Jeśli w pomieszczeniu ma być od trzech do pięcioro dzieci, to pomieszczenie musi mieć co najmniej 16 metrów kwadratowych. Każde kolejne dziecko wymaga dodatkowych 2 metrów powierzchni. Chyba że pobyt dziecka przekracza 5 godzin dziennie. Wtedy każde kolejne dziecko to o 2,5 metra większa powierzchnia.

CZYTAJ TAKŻE: Czy na macierzyńskim można prowadzić działalność gospodarczą?

W każdym z pomieszczeń, w którym przebywa dziecko, musi być przynajmniej 20 stopni. Spore wymagania trzeba spełnić też w zakresie sanitariatów, a zabawki i meble muszą mieć wymagane atesty. Ściany w pomieszczeniach sanitarnych muszą być do wysokości przynajmniej 2 metrów pokryte materiałami zmywalnymi i odpornymi na działanie wilgoci, a także środków dezynfekujących.

Znaczki dla dzieci w żłobku

Przepisy nakazują też by pościel i leżaki były wyraźnie oznaczone i przypisane do konkretnego dziecka. Jeśli dziecko jest karmione mlekiem matki, to muszą być zapewnione odpowiednie warunki do jego przechowywania i podawania. Dobrze, jeśli lokal ma możliwość bezpośredniego wyjścia na teren otwarty z urządzeniami do zabawy, które są dostępne wyłącznie dla dzieci ze żłobka.

Co to jest żłobek?

Przepisy określają też dokładnie, czym jest żłobek. Jest to po prostu forma opieki nad najmłodszymi dziećmi. Do żłobka mogą uczęszczać dzieci od 20 tygodnia życia do ukończenia roku szkolnego, w którym ukończy 3 lata, a w wyjątkowych sytuacjach (np. gdy brak jest miejsc w przedszkolu) do 4. Roku życia. Przepisy określają też, że w żłobku dziecko może przebywać maksymalnie 10 godzin dziennie. Prawo określa też, ile dzieci maksymalnie może przebywać w danym żłobku.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes w domu dla mamy

Rejestr żłobków

Żłobek wymaga też wpisu do rejestru. Rejestr żłobków i klubów dziecięcych prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Do rejestracji konieczny będzie PESEL, NIP i REGON, a także potwierdzenie faktu, że lokal, w którym chcemy prowadzić działalność, spełnia wymogi.

Lokalizacja żłobka

W przypadku żłobka bardzo ważna jest odpowiednia lokalizacja. Dobrze, jeśli będzie znajdować się w pobliżu osiedli zamieszkanych przez osoby z małymi dziećmi.

Klub dziecięcy zamiast żłobka?

Instytucją podobną do żłobka jest klubik dziecięcy. W takim miejscu sprawuje się opiekę nad dziećmi w wieku od 1 do 3 lat. Klub dziecięcy nie może przyjąć więcej niż 30 osób.

CZYTAJ TAKŻE: Kiedy można wziąć urlop wychowawczy? Poznaj wszystko, co trzeba wiedzieć

Kto może prowadzić żłobek?

Żłobek może być publiczny – wtedy prowadzą go organy gminne, powiatowe lub wojewódzkie albo urzędy, a także prywatny – prowadzony zarówno przez osoby fizyczne, jak i osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Regulamin żłobka

Każdy żłobek musi mieć swój statut i regulamin organizacyjny. Żłobek może mieć swoją kuchnię lub korzystać z kateringu. Co istotne, państwowy inspektor sanitarny może określić wyjątkowe wymagania dotyczące sposobu karmienia dzieci.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej