Strona główna Blog Strona 87

Czym jest WIBOR i jaki ma wpływ na raty kredytów? Sprawdź aktualny WIBOR 1M, 3M, 6M i pozostałe

0
wibor

WIBOR to wskaźnik, od którego zależy oprocentowanie kredytów. Na WIBOR wpływa wysokość głównej stopy procentowej, ustalanej przez Radę Polityki Pieniężnej.

WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate) to podstawowa stawka, po której banki pożyczają sobie wzajemnie pieniądze. To od niej zależy wysokość oprocentowania kredytów i pożyczek dla konsumentów i przedsiębiorców.  Zarówno gotówkowych, jak i hipotecznych.

Ile wynosi WIBOR dzisiaj? Stan na 5 września 2023

Wysokości wskaźników referencyjnym WIBOR aktualizowane są codziennie. 5 września 2023 roku wynoszą:

ON 6,72%

TN  6,82%

SW 6,79%

2W 6,80%

1M 6,78%

3M 6,64%

6M 6,45%

1Y 6,41%

CZYTAJ TAKŻE: Jak negocjować warunki kredytu z bankiem? Jak uzyskać lepsze warunki? Czego nie da się negocjować?

Jak oblicza się WIBOR?

Do obliczania tego wskaźnika wykorzystuje się średnią wielkość oprocentowania największych banków, z tym że odrzuca się skrajne wartości. Oprocentowanie konkretnego kredytu zależy od danego rodzaju WIBOR. I tak mamy WIBOR:

  • jednodniowy (ON = overnight), wyznaczany na 1 dzień od zawarcia transakcji;
  • dwudniowy (TN = tommorow/next), wyznaczany na 1 dzień od następnego dnia roboczego po dniu zawarcia transakcji;
  • tygodniowy (SW = spot week), czyli oprocentowanie kredytów wyznaczane na 1 tydzień od dwóch dni roboczych po dniu zawarcia transakcji;
  • dwutygodniowy (2W) to oprocentowanie pożyczki na 2 tygodnie od dwóch dni po dniu zawarcia kredytu;
  • miesięczny (1M), wyznaczany na 1 miesiąc;
  • trzymiesięczny (3M), wyznaczany dla kredytów na 3 miesiące;
  • sześciomiesięczny (6M), wyznaczany na 6 miesięcy;
  • roczny (1Y), wyznaczany na rok.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Najczęściej stosuje się wskaźnik kwartalny lub sześciomiesięczny. Oprocentowanie kredytu w złotówkach składa się z dwóch części. O ile marża jest stała przez cały czas obowiązywania umowy, to WIBOR się zmienia. Jeśli mamy WIBOR1M (jednomiesięczny) to oprocentowanie zmienia się co miesiąc, w przypadku WIBOR3M, co trzy miesiące.

CZYTAJ TAKŻE: Kredyt ze stałą stopą procentową. Jak działa?

WIBOR a rata równa

Posiadacze kredytów są czasem zdziwieniu, dlaczego płacą raty różnej wysokości, skoro umawiali się z bankiem na raty równe. To szczególnie istotne dla spłacających kredyty hipoteczne.

Jeśli umowa określa, że oprocentowanie jest zależne od stawki WIBOR3M, to niezmienne będzie przez 3 miesiące. WIBOR6M zmienia się co pół roku i właśnie przez taki okres wysokość rat kredytowych się nie zmieni.

Raty równe nie są tym samym co kredyt o stałym oprocentowaniu. W przypadku równych rat odsetki nalicza się od kwoty kredytu, która pozostaje do spłaty. Do tego dolicza się kapitał, w taki sposób by rata co miesiąc była praktycznie niezmienna.

Powoduje to jednak sytuację, że w pierwszych latach trwania kredytu, spłaca się bardzo niewiele kapitału. Gdy wskaźnik bardzo mocno wzrośnie, to rata i tak „podskoczy”. Mimo tego, że ustalaliśmy, że jej wysokość będzie równa.

CZYTAJ TAKŻE: Jak poprawić zdolność kredytową?

WIBOR a kredyt o stałym oprocentowaniu

Ruchy tego wskaźnika nie mają znaczenia w przypadku kredytu o stałej stopie oprocentowania. Wtedy przez określony czas (najczęściej 5 lat) oprocentowanie się nie zmieni. Niezależnie od tego, jak wysoka jest stawka WIBOR. Jeśli spadnie, my i tak spłacamy droższy kredyt. Jeśli mocno wzrośnie, możemy skorzystać na tym.

Kto ustala wysokość stawki WIBOR?

Wysokość stawki WIBOR ustalana jest każdego dnia roboczego o 11. Stawka ta zmienia się zależnie od sytuacji gospodarczej. Wpływ na nią ma również polityka NBP, a dokładniej Rady Polityki Pieniężnej. Przy jego ustalaniu u banki są ograniczone właśnie główną stopą określaną przez RPP. Wskaźnik rośnie, gdy mamy wysoką inflację.

Banki, które mają wpływ na wysokość stawki WIBOR to:

  • Bank Gospodarstwa Krajowego,
  • Bank BGŻ BNP Paribas S.A.,
  • Bank Handlowy w Warszawie SA (Citi Handlowy),
  • Bank Millennium SA,
  • Bank Polska Kasa Opieki S.A.,
  • Santander Bank Polska SA,
  • Deutsche Bank Polska S.A.,
  • ING Bank Śląski S.A.,
  • mBank SA.

CZYTAJ TAKŻE:

Jak ustala się oprocentowanie kredytu?

O ile bank nie ma za dużego wpływu na to, ile wynosi WIBOR, to oferując już kredyt czy pożyczkę, może zdecydować się na to, czy będzie on rozliczany według stawki WIBOR3M lub WIBOR6M.

Jako klient banku, nie możesz negocjować WIBOR-u. Modyfikacji podlega wyłącznie marża. Gdy ustalisz z bankiem jej wysokość, nie zmieni się ona do końca zobowiązania kredytowego. Natomiast wskaźnik WIBOR jest ruchomy i zależnie od sytuacji rynkowej może spowodować, że rata spadnie lub będzie wyższa. Co istotne, nie ma tu znaczenia, że wybieramy raty równe.

Stawka referencyjna WIBID

Mówiąc o rynku międzybankowym i wpływie stawki WIBOR na niego, warto wspomnieć o podobnym wskaźniku WIBID, czyli Warsaw Interbank Bid Rate. Jest to stopa procentowa, jaką zapłacą banki za środki przyjęte w depozyt od innych banków. Jest ustalana jako średnia arytmetyczna notowań oprocentowania podawanych przez banki w Polsce będące uczestnikami panelu stawek referencyjnych WIBID i WIBOR, po odrzuceniu wielkości skrajnych.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Jak finansować działalność gospodarczą?

0
działalność

Nie tylko, zanim zaczniesz prowadzić działalność, ale przede wszystkim w czasie jej trwania niezwykle istotne będzie jej finansowanie. Jak finansować działalność gospodarczą? Sprawdzamy różne sposoby.

Firma to inwestycja. Źródło pochodzenia kapitału, dobrze przemyślany pomysł biznesowy decydują w dużej mierze, jak szybko środki się zwrócą, a także, kiedy zaczniemy zarabiać, może minąć kilka miesięcy lub lat, zanim biznes przyniesie zyski. W jaki sposób zacząć? Jak sfinansować działalność.

Środki własne w działalności

Środki własne działalności gospodarczej, czyli nasze oszczędności to jeden z pierwszych i najchętniej stosowanych sposobów finansowania biznesu. Wszystko dlatego, że są to pieniądze przedsiębiorcy, nieobciążone na początku żadnymi zobowiązaniami. Jeśli decydujesz się przeznaczyć na biznes własne środki, musisz pamiętać, że pieniądze te nie mogą pochodzić z puli środków „na życie”.

Jeżeli nie masz osobnego budżetu na bieżące wydatki, presja zarobienia „jakichkolwiek” pieniędzy w firmie będzie bardzo duża i może spowodować szybką konieczność zmienienia modelu biznesowego. Jeśli więc decydujemy się na „spożytkowanie” oszczędności, pamiętaj o tym, by zapewnić środki na bieżące życie.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Dotacje na firmę

W przypadku osób zainteresowanych założeniem działalności gospodarczej można zainteresować się też dotacjami na firmę. Instytucje publiczne, szczególnie Powiatowe Urzędy Pracy mają programy dotacyjne. Każdy urząd ma możliwość przekazania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Żeby taką pomoc uzyskać, trzeba mieć status bezrobotnego i w ciągu 12 miesięcy nie prowadzić działalności gospodarczej. Dotacja z urzędu pracy musi być wydana na wydatki jednorazowe, np. na sprzęt. Po otrzymaniu dotacji firmę trzeba prowadzić przez rok. Jeśli nie uda nam się utrzymać tej działalności, to trzeba pieniądze oddać.

Kredyt na działalność gospodarczą

Kredyt na działalność gospodarczą to sposób pozyskania kapitału, który warto rozważyć. Trzeba jednak wiedzieć, że banki raczej nam takiej pożyczki nie udzielą od razu. Co innego, gdy firmę prowadzimy już jakiś czas.

Jeśli firma jest dochodowa, to z takim kredytem nie powinno być problemu. Zalecana jest jednak ostrożność przy decydowaniu się na finansowanie firmy kredytem, gdy biznes nie jest prowadzony sporo czasu. Nawet jeśli uda się uzyskać kredyt, to jego obsługa może być sporym obciążeniem finansowym.

Finansowanie leasingiem

Przedsiębiorca może też finansować się leasingiem. W skrócie jest to możliwość korzystania z danej rzeczy w zamian za opłacanie czynszu. Leasing najczęściej dotyczy środków trwałych, takich jak np. samochód czy sprzęt komputerowy. Gdy leasing się kończy, możemy wykupić leasingowany produkt lub go zwrócić.

Środki inwestora

Nie jest łatwo znaleźć inwestora, który wyłoży pieniądze na rozwój naszego biznesu. Szczególnie jeśli jest on dopiero w fazie pomysłu. Trochę łatwiej będzie, gdy firma ma już przychody. Na rynku są dwie grupy inwestorów: prywatni i instytucjonalni. Inwestorzy prywatni to tzw. aniołowie biznesu.

To doświadczeni przedsiębiorcy, którzy chcą zainwestować w nowe przedsięwzięcia biznesowe. Oprócz pieniędzy są w stanie zaoferować kontakty biznesowe. Inwestorzy instytucjonalni to fundusze venture capital, czyli kapitał wielu inwestorów. W tym przypadku trzeba przygotować sporo prezentacji i w sposób bardzo sformalizowany kontaktować się z inwestorem.

Czy zakup opon można wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

0
zakup opon

Zakup opon to na przełomie pór roku spory wydatek dla wielu przedsiębiorców. Czy opony można wliczyć w koszty uzyskania przychodu, czy raczej traktować jako ulepszenie środka trwałego, a co za tym idzie rozliczać w formie amortyzacji?

Wielu przedsiębiorców korzysta w firmie z samochodu. Może to być typowy samochód ciężarowy lub dostawczy, którym dowozimy towar do odbiorców albo samochód osobowy wykorzystywany, chociażby na dojazdy do klientów.

Zakup opon do samochodu firmowego

Samochód wykorzystywany w firmie może być źródłem kosztów uzyskania przychodu, co skutecznie obniża podatek, który trzeba zapłacić.

Na przełomie zimy i wiosny, a także jesieni i zimy pojawia się kwestia zakupu opon. Czy taki wydatek można potraktować jako koszt uzyskania przychodu?

Opony w kosztach

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, warto spojrzeć w ustawę o podatku dochodowym (PIT). Przepisy mówią jasno: kosztami uzyskania przychodu są te wydatki, które ponieśliśmy, by osiągnąć przychód lub też zabezpieczyć go albo zachować. Warto też pamiętać, że ustawa o PIT zawiera też katalog wyłączeń, czyli wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytając przepisy, dowiemy się, że koszty związane z samochodem wykorzystywanym w działalności możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Warto jednak pamiętać, że niektóre wydatki „samochodowe” nie mogą być zakwalifikowane do KUP. Mowa tu np. o kosztach, które ponoszą pracownicy, gdy używają prywatnych samochodów do celów działalności gospodarczej. Wyłączone są też wydatki, które dotyczą pojazdu niewłączonego do ewidencji środków trwałych.

Jeśli użytkujemy samochód, który nie jest środkiem trwałym w firmie, to oczywiście można część wydatków zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Konieczne będzie spełnienie jednak dodatkowych wymogów, chociażby rozpisywanie ewidencji przebiegu pojazdu, tzw. kilometrówki. Wtedy do kosztów zaliczamy kwotę ryczałtową zależną od liczby przejechanych kilometrów.

Co to jest środek trwały?

O tym, co to jest środek trwały, pisaliśmy już w jednym z materiałów. Wiadomo, że jeśli ponieśliśmy koszty na modernizację czy ulepszenie środka trwałego, to wartość tego środka trwałego zwiększa się o taką kwotę. Czy zatem zakup opon jest ulepszeniem środka trwałego, jakim jest samochód?

Żeby można to w ogóle brać pod uwagę, wartość wydatków musi przekroczyć 3500 złotych w ciągu roku podatkowego. Zakup opon nie będzie mimo wszystko ulepszeniem. Wydatek na opony to tzw. normalne użytkowanie. W takiej sytuacji wydatek będziemy traktować jako koszt uzyskania przychodów w całości.

Nawet urzędnicy skarbowi w indywidualnych interpretacjach podatkowych stwierdzają, że zakup opon, podobnie jak bieżące naprawy są wydatkami, które mają związek z użytkowaniem pojazdu.

W związku z tym można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Nawet jeśli samochód zaliczamy do środków trwałych (jest w majątku firmy) to zakup opon będzie w całości kosztem uzyskania przychodu i nie rozpatrujemy go w kategorii ulepszenia.

Jeśli więc samochód wpisaliśmy do ewidencji środków trwałych, drobne wydatki, takie jak zakup opon będą stanowiły koszt uzyskania przychodu.

Korekta PIT. Jak poprawić zeznanie podatkowe?

0
korekta zeznania podatkowego

Zeznanie podatkowe to jeden z najważniejszych dokumentów potwierdzających roczne rozliczenie podatków. Jeśli zauważyliśmy błąd, konieczna będzie korekta zeznania podatkowego. Zastanawiasz się jak je poprawić?

Błędy w rozliczeniach, zarówno z urzędem skarbowym, jak i innym organem, mogą grozić poważnymi konsekwencjami. Gdy popełnimy błąd, trzeba go jak najszybciej skorygować. W materiale wyjaśniamy, jak poprawić zeznanie podatkowe.

Korekta zeznania podatkowego

Korekta zeznania podatkowego, a mówiąc inaczej korekta PIT, jest to przekazanie poprawki do wcześniej złożonej deklaracji podatkowej. Jest to tzw. deklaracja korygująca. Formalności polegają na tym, że wypełniamy ten sam dokument, który składaliśmy wcześniej z tą różnicą, że wpisujemy do niego poprawne dane. Na początku zaznaczamy jednak, że jest to korekta.

Przyczyna korekty

Przyczyny korekty zeznania podatkowe mogą być różne. Do tych formalnych zaliczyć można np. złożenie zeznania na złym druku, błąd w danych podatnika, czy brak wymaganych załączników. Poważnymi konsekwencjami grożą szczególnie pomyłki rachunkowe. Jeśli na deklaracji podano za niskie kwoty, to trzeba jak najszybciej złożyć korektę, a brakującą kwotę dopłacić. Szybka reakcja może uchronić podatnika od kary.

CZYTAJ TAKŻE: Dlaczego samodzielne prowadzenie księgowości może być lepsze od pomocy biura rachunkowego?

Kiedy można złożyć korektę zeznania podatkowego?

Korektę zeznania podatkowego można złożyć praktycznie zawsze. Jest jednak wyjątek. Nie będzie to możliwe, jeśli jest prowadzone wobec podatnika postępowanie skarbowe lub urzędnicy prowadzą kontrolę. Na złożenie korekty mamy pięć lat. Czas ten liczymy od końca roku, w którym złożyliśmy zeznanie podatkowe. Dane zeznanie możemy korygować dowolną ilość razy.

Jak złożyć korektę PIT?

Korektę zeznania składa się na tym samym druku, który wypełnialiśmy, składając zeznanie „pierwotne”. Wypełnia się wszystkie rubryki z zeznania, które wpisaliśmy. Tym razem musimy wpisać poprawne dane.

Co istotne, na druku zaznaczamy koniecznie kwadrat „korekta zeznania”. Nie musimy pisać, dlaczego dokonujemy korekty. Ważne, by wypełnić wszystkie pola. Zeznanie korygujące ma bowiem status obowiązującego. Tak długo aż nie przekażemy kolejnej korekty.

Korekta zeznania podatkowego może być przekazana bezpośrednio do urzędu pocztowego, wysłana pocztą albo przekazana poprzez system e-deklaracje. Sposób przekazania korekty nie musi być taki sam jak zeznania pierwotnego. Mówiąc wprost, jeśli pierwotne zeznanie wysłałeś pocztą, to korektę możesz wysłać przez e-deklarację albo osobiście do urzędu skarbowego.

Składając korektę zeznania podatkowego, trzeba oczywiście dokument podpisać. I tu ważna uwaga. Brak podpisu cały czas jest jednym z najczęściej pojawiających się błędów w zeznaniach podatkowych. Jeśli korekta nie będzie podpisana, nie będzie mogła być uznana za poprawną i obowiązującą złożyć korektę PIT?

CZYTAJ TAKŻE: Moja Firma w Google. Jak stworzyć wizytówkę firmy w Google?

Korekta nie tylko z powodu pomyłki

Ciekawą informacją jest to, że korektę można złożyć nie tylko w przypadku gdy popełniliśmy wcześniej błąd. Podatnik może złożyć korektę choćby z powodu tego, by skorzystać z ulgi podatkowej, której wcześniej nie wykorzystywaliśmy.

Zdarza się, że pomyłkę w zeznaniu podatkowym znajdzie urzędnik skarbowy. Może on samodzielnie wprowadzić poprawki. W takiej sytuacji jednak podatnik musi być o tym poinformowany i w razie konieczności zgłosić poprawkę. Urząd nie może poprawić zeznania podatkowego, jeśli wysokość zwrotu lub nadpłaty podatku jest wyższa niż 5 000 zł.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Moja Firma w Google. Jak stworzyć wizytówkę firmy w Google?

0
firma w google

Wizytówka firmy w Google pozwala m.in. na to, by była ona „widziana” w aplikacji Google Maps. Wtedy klienci trafią do ciebie, wpisując do nawigacji nazwę firmy.

Wizytówka firmy w Google jest darmowa. Każdy przedsiębiorca może stworzyć ją samodzielnie, dodając tym samym nazwę firmy i jej adres do bazy Google Maps. Dodatkowo będzie się ona też pojawiała w bazie.

Dodanie wizytówki do Google Moja Firma – koszty

Ile kosztuje dodanie wizytówki do Google Moja Firma? Taka operacja jest darmowa. Bezkosztowe jest także zarządzanie wizytówką. To świetny sposób na darmowy marketing firmy.

Jeśli chcesz poprawić pozycjonowanie swojej firmy, możesz wykupić kampanię reklamową w Google.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak dodać swoją firmę do Google Moja Firma?

Żeby dodać profil firmy do Google Moja Firma, otwieramy stronę Google Moja Firma. Kolejnym krokiem jest kliknięcie okienka „zarządzaj” teraz.  W tym momencie trzeba będzie zalogować do swojego konta Gmail. Jeśli go nie mamy, należy je utworzyć. Po tym wszystkim dodajemy firmę do Google Maps.

Jednak dane nie będą od razu widoczne w aplikacji. Zgłoszenie przedsiębiorstwa musi być zweryfikowane. Tu ważna uwaga. Podczas dodawania nazwy firmy w Google Moja Firma może się okazać, że dane są już w systemie Google.

Może się tak zdarzyć, ponieważ system Google pobiera dane o firmach z oficjalnych rejestrów. Twoją firmę mógł też zgłosić do bazy Google ktoś inny. W takiej sytuacji konieczne będzie zgłoszenie prawa własności do wizytówki.

CZYTAJ TAKŻE: Czy mogę mieć kilka firmowych kont bankowych?

Załóżmy jednak, że nazwy firmy nie ma w Mapach Google. Na początku wpisuje się więc nazwę firmy w formie, która ma być wyświetlona w wizytówce. Nie można stosować słów kluczowych. Drugim krokiem jest wybór kategorii głównej.

Dobry wybór kategorii pomoże łatwiej wypozycjonować stronę. Potem oznaczamy, czy chcemy, by wyszukiwarka wskazała lokalizację firmę. Tu ważna uwaga. Jeśli kategoria główna wymaga wskazania lokalizacji, bo twój biznes to np. restauracja, czy hotel, będzie trzeba zaznaczyć tę opcję.

Adres firmy w Google

Jeśli podamy adres lokalizacji firmy, to Google go zweryfikuje. W jaki sposób? Na podany adres otrzymasz kod weryfikacyjny wysłany tradycyjną kartką pocztową. Istnieje możliwość, że podczas wprowadzania kodu weryfikacyjnego, Google zapyta po raz kolejny czy profil wprowadzasz po raz pierwszy, czy też może taki sam znajduje się już w sieci? Weryfikacja adresu może polegać na wysłaniu kodu podczas automatycznej rozmowy telefonicznej, wysłania wiadomość email albo sms.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes – firma remontowa

Gdzie obsługiwać klientów

Kolejnym krokiem jest odpowiedź na pytanie, czy usługi świadczone są również poza lokalizacją klienta. To wskazanie będzie istotne szczególnie dla usług, dla których mniej ważna jest faktyczna lokalizacja. Można też zaznaczyć obszar, jaki obsługujesz. Google pozwala na zaznaczenie nie więcej niż 20 obszarów. To, co trzeba wybrać, to przynajmniej kraj, w którym świadczysz usługę.

Numer telefonu do firmy

Wizytówka firmy w Google nie może istnieć bez dokładnych danych kontaktowych. Chodzi tu przede wszystkim o prawidłowy numer telefonu i adres strony www. Jeśli nie masz strony internetowej, można stworzyć automatycznie stronę biznesową, która ma funkcję wizytówki.

Gdy wszystkie dane firmowe są zweryfikowane, to firma powinna być widoczna w Google w ciągu kilku godzin.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Firma z małżonkiem. Kwestie prawne, rozliczenia

0
firma z małżonkiem

Firma z małżonkiem to jeden z najpopularniejszych sposobów prowadzenia biznesu rodzinnego. O czym trzeba pamiętać, decydując się na firmę z małżonkiem.

Jednoosobowa działalność gospodarcza „przynależy” zawsze do jednej, konkretnej osoby. Pełną odpowiedzialność za wszystkie decyzje, zobowiązania, a także prawo do zysków ma osoba wskazana jako właściciel. Wyróżnikiem jednoosobowej działalności jest jej oznaczenie imieniem i nazwiskiem konkretnego przedsiębiorcy. Nie oznacza to, że nie można prowadzić działalności z małżonkiem.

Firma z małżonkiem. Jak prowadzić firmę z małżonkiem?

Żeby małżonek mógł prowadzić firmę razem z przedsiębiorcą, to można to uregulować prawnie co najmniej na trzy sposoby. Po pierwsze małżonkowie mogą zawrzeć spółkę cywilną.

Po drugie, małżonek może być zatrudniony w firmie (na umowę o pracę), współpracować na zasadzie umowy cywilnoprawnej (zlecenia lub o dzieło). Trzeci sposób to sytuacja, gdy małżonek staje się  pełnomocnikiem. W zależności od zakresu pełnomocnictwa będzie upoważniony do reprezentowania przedsiębiorcy w określonych sytuacjach.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Spółka cywilna małżonków

Spółka cywilna małżonków nie różni się praktycznie od spółki cywilnej dwóch obcych osób. Każdy z małżonków prowadzi osobną działalność gospodarczą, ale współdziałając w ramach spółki, ponoszą odpowiedzialność za wszelkie poczynania drugiej strony.

Jak zatrudnić małżonka w firmie?

Innym sposobem współpracy jest zatrudnienie małżonka w firmie. W takiej sytuacji małżonek uzyskuje status osoby współpracującej. W przypadku umowy o pracę z małżonkiem, jako osoba współpracująca będzie musiała być rozliczana jak prowadzący działalność gospodarczą. Nieważne jak wysokie wynagrodzenie ustalimy i jakie warunki pracy (nawet jeśli pomoc będzie nieodpłatna).

CZYTAJ TAKŻE: Pomoc małżonka w firmie. Czy potrzebna jest umowa

Istotne jest to, że małżonek musi pozostawać we wspólnym gospodarstwie domowym. W przeciwnym razie nie będzie uznany za osobę współpracującą. Osoba współpracująca musi mieć opłacane pełne składki ZUS. Nawet wtedy, gdy przedsiębiorca korzysta z preferencyjnego ZUS-u (ze względu na prowadzenie firmy po raz pierwszy).

Nie ma znaczenia, czy małżonkowie mają wspólnotę majątkową, czy rozdzielność. Przy umowie zlecenie wysokość składek ZUS zależy od ustalonego wynagrodzenia.

Pełnomocnictwo dla małżonka

Małżonek może też pomagać w firmie jako pełnomocnik. Zakres pełnomocnictwa może być różny. Począwszy od reprezentowania w urzędach, poprzez zamawianie towarów handlowych.

Warto pamiętać, że jeśli małżonek uzyska w ramach pełnomocnictwa szerokie uprawnienia, ZUS może to uznać za współpracę z przedsiębiorcą. Skutkuje to koniecznością opłacania pełnych składek ZUS za małżonka. W związku z tym dobrze jest ustalić taki zakres pełnomocnictwa, który dotyczy raczej drobnych spraw.

Małżonek w firmie a podatki

Jeśli małżonek pomaga w firmie, warto wiedzieć, jak rozliczać podatki. Jeśli przedsiębiorca wybrał sposób rozliczenia skalą podatkową, to małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie. W przypadku ryczałtu, czy rozliczenia podatkiem liniowym takiej możliwości nie będzie.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Pomysł na biznes – jak zarabiać na inflacji?

0
jak zarabiać na inflacji

Gdy na świecie szaleje drożyzna, osoby przedsiębiorcze zastanawiają się jak zarabiać na inflacji. Oto kilka pomysłów na to, jak się wzbogacić w obecnych czasach.

W co inwestować, gdy wokół wszystko coraz droższe? Czy można zarobić w czasie inflacji? Każdy biznes trzeba dobrze zaplanować. O ile jeszcze niedawno można było snuć plany na kilka lat do przodu, obecnie procesy ekonomiczne są wyjątkowo krótkie. W takich realiach biznes prowadzi się zupełnie inaczej.

Jak zarabiać na inflacji?

W jaki sposób opracować pomysł na biznes, gdy wszystko drożeje? Najpierw na pewno uzmysłowić sobie jak naprawdę działa inflacja. Inflacja to wzrost cen. W jej wyniku pieniądze tracą na wartości. Obecnie inflacja sięga 10 proc. rocznie. Oznacza to, że przy tych samych zyskach realnie mamy mniej pieniędzy do dyspozycji. Co więc zrobić, by zarobić?

Przede wszystkim mieć wolną gotówkę. Choć może się to wydawać dziwne, skoro ustaliliśmy, że pieniądz traci na wartości, to dlaczego gotówka? Choćby po to, by móc negocjować rabaty. Przy rosnących cenach każde kilka procent rabatu jest na wagę złota. A jeśli masz gotówkę, będzie to łatwiejsze do zrealizowania. Dobrze jest też zbudować większą niż zazwyczaj poduszkę finansową.

W czasach inflacji warto pomyśleć nad zwiększeniem stanów magazynowych. Szczególnie gdy mówimy o towarze, który się nie psuje.

Jak zarabiać na inflacji? Inwestowanie w waluty obce

Część ekspertów przekonuje, że zakup walut może być dobrym sposobem zarobku. Kłopot w tym, że nie wiadomo, które waluty będą trzymały wartość. Szczególnie że inflacja to kłopot wielu krajów.

Jak zarabiać na inflacji? Handel złotem i srebrem

Sporym zainteresowaniem cieszy się złoto i srebro. I to fizyczne, a nie w formie inwestycji w kontrakty na złoto lub srebro. Te kruszce bardzo dobrze nadają się, by przechować wartość pieniądza w czasie. Co istotne, warto wiedzieć, że złota nie kupuje się i sprzedaje w krótkim czasie. To długoterminowa inwestycja. Jako przedsiębiorca wiedz, że złoto inwestycyjne zwolnione jest z VAT. Można też spróbować z inwestycją w srebro. Jeśli zechcemy zainwestować w ten kruszec, to trzeba wiedzieć, że srebro jest obłożone podatkiem VAT.

Jak zarabiać na inflacji? Inwestowanie na giełdzie

Zastanawiasz się, jak zarabiać na inflacji? Oprócz inwestowania we własny biznes można spróbować inwestowania na giełdzie. Jeśli jesteś początkujący i planujesz inwestować długoterminowo, to dobrym pomysłem może być inwestycja w spółki dywidendowe. Możesz więc mieć szansę na regularny zysk.

Jak zarabiać na inflacji? Inwestycja w nieruchomości

Warto też wspomnieć o inwestycji w nieruchomości. W tym przypadku dobrze jest kupować je za gotówkę. Trzeba uważać na kredyt. Koszty zewnętrznego finansowania są coraz wyższe. Jest ono też trudniej dostępne. Jeśli dysponujesz gotówką, przemyśl strategię przeczekania. Być może warto zachomikować większe kwoty tylko po to, by za kilka miesięcy odkupić za niższą cenę nieruchomości od tych, którzy nie będą mogli pozwolić sobie na spłatę kredytu?

Na koniec jeszcze jedna podpowiedź. Warto też zastanowić się nad nadpłaceniem kredytu. Jeśli raty szybko rosną, warto ograniczyć zadłużenie tak bardzo, jak tylko się da.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Ulga abolicyjna. Jak rozliczyć zagraniczne dochody?

0
ulga abolicyjna

Ulga abolicyjna zmniejsza różnice w rocznym zeznaniu PIT. Komu przysługuje taka preferencja podatkowa?

Osoba, która mieszka na stałe w Polsce, ale uzyskuje dochody zagraniczne, może skorzystać z preferencji podatkowej i obniżyć wysokość podatku do zapłaty. Wszystko dzięki uldze abolicyjnej.

Kogo dotyczy ulga abolicyjna?

Ulga abolicyjna dotyczy podatników, którzy uzyskują przychody lub dochody:

  • ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy,
  • z działalności wykonywanej osobiście,
  • z działalności gospodarczej, opodatkowanej według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
  • z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów,
  • z wykonywanej poza terytorium Polski działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi.

Ulga abolicyjna polega na tym, że zmniejsza się różnice w rozliczaniu zagranicznych dochodów. W przypadku umów między dwoma krajami o unikaniu podwójnego opodatkowania stosuje się model „wyłączenia z progresją”. Gdy państwo, z którym pracujemy, nie ma takiej umowy, stosuje się metodę proporcjonalnego odliczenia.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak działa metoda wyłączenia z progresją?

Jak działa ta metoda? Mówiąc najprościej z podstawy opodatkowania wyłączamy to, co zarobiliśmy za granicą. Żeby jednak ustalić stawkę podatku, sumuje się dwa dochody.

Metoda proporcjonalnego odliczenia

W przypadku proporcjonalnego odliczenia pod uwagę bierzemy dochód, który osiąga się za granicą i opodatkowuje zgodnie z polskimi zasadami rozliczeń. Od podatku, który obliczyliśmy, odejmuje się podatek, który został zapłacony za granicą.

Ulga abolicyjna – dla kogo?

Z ulgi abolicyjnej może skorzystać wyłącznie osoba, która ma polską rezydencję podatkową. Dotyczy więc osób, które mieszkają w Polsce, ale tylko część dochodów uzyskują z zagranicy.

Ulga abolicyjna – limit

W przypadku ulgi abolicyjnej obowiązuje limit odliczenia podatku dla podstawy obliczenia podatku, która nie przekracza 8000 zł. W związku z tym limit podatku to 1360 zł.

Przeczytaj więcej o podatku dochodowym.

Czy darowizna podlega VAT? Jaki jest VAT od darowizny?

0
darowizna

Jeśli przedsiębiorca przekazuje lub przyjmuje darowiznę, może rozważać, czy darowizna podlega opodatkowaniu VAT. Sprawdź, jak wygląda kwestia: darowizna firmy a VAT. Przeczytaj nasz artykuł i zobacz, jaki jest VAT od darowizny.

Rozpatrując kwestię darowizny, często zastanawiamy się, czy musimy zapłacić podatek dochodowy, w jaki sposób zgłosić taką darowiznę i komu? Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że jeśli darowiznę przeprowadzimy w kręgu osób najbliższych, to nie trzeba takiej darowizny opodatkować. Jaki jest VAT od darowizny w innych przypadkach?

Darowizna VAT – opodatkowanie darowizny

No dobrze, a co w przypadku darowizny od przedsiębiorcy? Oprócz kwestii podatku dochodowego ważna jest tu sprawa podatku VAT. Bo sporo produktów i usług musi być rozliczonych z uwzględnieniem podatku VAT. Czy w związku z tym darowiznę taką musimy rozliczać z uwzględnieniem podatku VAT?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, warto najpierw sprawdzić, co z definicji jest opodatkowane VAT. I tak zgodnie z ustawą o VAT, jeśli odpłatnie dostarczamy komuś towar, to na pewno będzie on opodatkowany VAT. Podobnie będzie w przypadku przekazania nieodpłatnego.

Najczęściej nieodpłatnie przedsiębiorca może przekazać towary na cele osobiste swoje lub pracowników. Nierzadko darowizna taka trafia do byłych pracowników albo udziałowców. Podatek VAT trzeba będzie rozliczyć również przy każdej innej darowiźnie, jeśli wcześniej towar ten pozwalał na obniżenie podatku VAT zapłaconego do urzędu. Mówiąc inaczej, jeśli kupując ten towar, odliczyliśmy VAT.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Darowizna a VAT

Ogólna zasada dotyczy więc sytuacji, w której darowany przedmiot lub usługa podlega rozliczaniu VAT. Jeśli istnieje prawo do odliczania VAT, to z definicji darowizna powinna być obłożona podatkiem VAT. I nie jest ważne, czy przedsiębiorca odliczył VAT, czy nie.

Darowizna podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli w momencie nabycia, importu lub wytworzenia przedmiotu darowizny darczyńcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z tym każda darowizna jest traktowana jako przekazanie produktu, czyli jego dostawa. W tym przypadku ważne jest pojęcie dostawy. To zgodnie z prawem możliwość dysponowania produktem, a niekoniecznie przekazanie własności. W momencie dostarczenia produktu możemy już mówić o darowiźnie.

Wszystko dlatego, że ustawa o VAT całkiem inaczej niż kodeks cywilny pojmuje dostawę. I tak przeniesienie własności nie jest tożsame z dostawą.

Darowizna firmy a VAT

Mówiąc o darowiźnie, zazwyczaj mamy na myśli różnego rodzaju towaru, może nawet samochód. Ważną kwestią jest to, jak opodatkowana jest darowizna firmy. Czy zapłacisz podatek, przekazując komuś swoje przedsiębiorstwo? Otóż zbycie przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu VAT. Dotyczy to jednak jedynie przypadku, w którym przekazujemy w darowiźnie całą firmę, a nie tylko niektóre jej elementy.

Zatrudnienie pracownika z Ukrainy

0
zatrudnienie pracownika z ukrainy

Specustawa, która została uchwalona w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, pozwala zatrudniać obywateli Ukrainy znacznie łatwiej niż wcześniej. Jak wygląda zatrudnienie pracownika z Ukrainy?

Przede wszystkim chodzi o uproszczenie zasad zatrudniania pracowników z Ukrainy. To główny cel specustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Zatrudnienie pracownika z Ukrainy – specustawa

Ze względu na fakt, że Ukraina nie należy do Unii Europejskiej, jej obywatele mogą być zatrudniani w Polsce (i innych krajach UE) jak obcokrajowcy z państw trzecich. Do podjęcia pracy potrzebny jest legalny pobyt, a także zezwolenie na pracę. I nawet, wtedy gdy obywatel Ukrainy chce pracować np. na umowę zlecenie.

Dokumentem, który potwierdza legalny pobyt, jest wiza krajowa, którą wydaje się maksymalnie na rok. Zezwolenie na pobyt pozwala na uzyskanie karty pobytu i ruch bezwizowy. Na legalny pobyt pozwala też status uchodźcy. Warto jednak wiedzieć, że uzyskanie takiego statusu może trwać nawet rok.

Na mocy specustawy, każdy obywatel Ukrainy, który wjechał do naszego kraju nie wcześniej niż 24 lutego 2022, może legalnie przebywać w Polsce przez 18 miesięcy. W każdym innym przypadku obywatel Ukrainy musi złożyć wniosek o rejestrację swojego pobytu w ciągu 60 dni od wjazdu do Polski. Obywatel Ukrainy, który spędzi w Polsce 18 miesięcy, będzie mógł wystąpić z wnioskiem o zezwolenie na pobyt czasowy. Będzie ważne 3 lata.

Specustawa pozwala obywatelowi Ukrainy podjąć pracę bez konieczności uzyskiwania zezwolenia. Jeśli pracodawca chce zatrudnić Ukraińca w tym trybie, powinien w ciągu 14 dni od podjęcia pracy przez obywatela Ukrainy powiadomić urząd pracy. W zgłoszeniu trzeba podać dane pracownika i rodzaj powierzonej mu pracy. Dane te przesyłane są do inspekcji pracy, straży granicznej, a także do ZUS-u lub KRUS-u.

Zatrudnienie pracownika z Ukrainy – jak to zrobić?

Pracodawca, który ma zamiar zatrudnić Ukraińca, składa oświadczenie o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcowi. Chęć zatrudnienia takiej osoby składa się w urzędzie pracy. Wystarczy więc oświadczenie, że chcemy zatrudnić pracownika z Ukrainy i gotowe. W oświadczeniu trzeba podać stawkę wynagrodzenia, rodzaj umowy, miejsce pracy, wymiar pracy, a także okres, na jaki chcemy zatrudnić pracownika.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej uruchomiło specjalną infolinię. Pod numerem telefonu 22 245 61 05 można poznać sposoby składania ofert bezpośrednio do urzędów pracy, a co za tym idzie zatrudniania naszych wschodnich sąsiadów. Wadą tego rozwiązania jest to, że działa ona jedynie od poniedziałku do piątku, między 9:00 a 15:00. W tych godzinach będzie można połączyć się z ekspertami, którzy przeprowadzą pracodawcę przez formalności i doradzą najlepsze rozwiązanie.

Osoba, która zadzwoni na wskazany wyżej numer, będzie miała do wyboru dwa tematy rozmowy. Cyfrę „1” powinny tonowo wybrać ci pracodawcy, którzy chcą dowiedzieć się więcej o ofertach składanych do urzędów pracy. Wybór „2” to ścieżka do uzyskania informacji prawnych i organizacyjnych związanych z zatrudnieniem obywatela lub obywatelki Ukrainy w swojej firmie.

Infolinie wspiera także zespół obsługujący informacyjny adres mailowy pracaua@mrips.gov.pl. Również tam można przesyłać swoje pytania.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.