Strona główna Blog Strona 94

Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania?

0
ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania

Ile można czekać na wypłatę odszkodowania? Czy jest określony czas na to, by pieniądze z ubezpieczenia znalazły się na naszym koncie? Warto pamiętać, że prawo wskazuje określony czas na wypłatę odszkodowania. Nawet jeśli sprawa z wypłatą nie jest jasna. Sprawdź, ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania?

Większość przedsiębiorców korzysta z samochodów, a wciąż najpopularniejszym ubezpieczeniem jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanizmów, a także ubezpieczenie autocasco. Nie mamy zamiaru pisać tutaj o wariantach i opłatach. Chcemy skupić się na odszkodowaniach. Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania?

Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania z ubezpieczenia OC?

W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC, Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych określa ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania.

CZYTAJ TAKŻE: Odszkodowanie za błędy biura rachunkowego

Przepisy te zakładają, że odszkodowanie należy wypłacić w ciągu 30 dni od momentu zawiadomienia o szkodzie. Jeśli sprawa jest skomplikowana, oczywiście czas ten może być wydłużony. Ważne jednak by w takiej sytuacji ubezpieczyciel poinformował nas o tym, że sprawa będzie załatwiana dłużej. Musi to zrobić pisemnie.

To jednak nie powoduje, że może przedłużać wypłacenie odszkodowania w nieskończoność. Jeśli ustalono okoliczności zdarzenia, to ubezpieczyciel ma 14 dni na wypłatę odszkodowania.

Warto jednak pamiętać, że od momentu zawiadomienia o szkodzie nie może minąć 90 dni do wypłaty odszkodowania. Chyba że trwa sprawa sądowa. Wtedy terminy liczą się od momentu otrzymania wyroku.

Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania z AC?

Tak samo jest w przypadku ubezpieczenia AC. W tym przypadku również ubezpieczyciel ma 30 dni od momentu otrzymania zawiadomienia o szkodzie. Każda firma ubezpieczeniowa może jednak określić sobie swoje zasady wypłacania odszkodowania, o ile nie będą one mniej korzystne niż zapisane w kodeksie cywilnym. 

CZYTAJ TAKŻE: Zniszczenie służbowego sprzętu – jakie konsekwencje?

Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania? Opóźnienia

W sytuacji, gdy firma ubezpieczeniowa nie wypłaci ubezpieczenia w terminie, to będzie musiała ponieść konsekwencje takiego działania. Jeśli zostanie przekroczone to ile ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania, osoba, której należy się odszkodowanie, będzie mogła żądać odsetek za opóźnienie.

Zgodnie z Kodeksem cywilnym w razie opóźnienia w płatnościach można żądać zwrotu należnej kwoty wraz z odsetkami za opóźnienie. Ta zasada dotyczy także umowy zawartej z ubezpieczycielem i opóźnienia w wypłacie odszkodowania. Podobnie jest wtedy, gdy firma ubezpieczeniowa nie przyśle odmowy wypłaty odszkodowania, ani też nie wyśle informacji o kwocie odszkodowania do wypłaty.

CZYTAJ TAKŻE: Auto w leasingu a stłuczka. Co zrobić?

Jedną z poważniejszych konsekwencji jest możliwość nałożenia kary na członka zarządu ubezpieczyciela.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Pomysł na własny biznes w 2024 roku

0
pomysł na własny biznes

Znajdź pomysł na własny biznes w 2024 roku. Zobacz, jakie zawody coraz bardziej się rozwijają? Przeczytaj i sprawdź, na co zwracać uwagę szukając pomysłu na biznes w obecnych czasach.

Pandemia koronawirusa bardzo mocno wpłynęła na otaczającą nas rzeczywistość. Zmieniły się nie tylko zasady związane z higieną i dystansem społecznym, ale po cichu ewoluował też model prowadzenia działalności. Jakie pomysły na własny biznes warto rozważyć w 2024 roku?

Pomysł na własny biznes – gastronomia

Czy opłaca się inwestować w gastronomię? Jeszcze kilka miesięcy temu odpowiedź na to pytanie byłaby bardzo prosta: oczywiście, że nie. Na szczęście, wraz ze wprowadzeniem szczepionek, zmieniło się bardzo dużo. Nie dość, że kolejne sankcje mogą dotyczyć zwłaszcza niezaszczepionych, to jeszcze z biegiem czasu będzie ich coraz mniej.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes

Wraz z upadkiem wielu barów i restauracji, które nie przetrwały pierwszych trzech fal pandemii, na rynku powstała wielka, żeby nie powiedzieć ogromna, luka w usługach tego typu. Następne lata będą doskonałym czasem, by spróbować tę lukę zagospodarować.

O czym powinien pamiętać przedsiębiorca, który spróbuje swoich sił w tym sektorze rynku? Przede wszystkim o tym, że wraz z pandemią, zmianie uległy nasze nawyki. Coraz więcej osób decyduje się na zamawianie jedzenia na dowóz. Nawet dziś, gdy nic nie stoi na przeszkodzie, by udać się do lokalu osobiście.

Firmy, które znajdą złoty środek między zamówieniami realizowanymi na dowóz a tradycyjnym modelem funkcjonowania restauracji, mogą zyskać ogromną przewagę, która zapewni im większe zyski, dzięki czemu łatwiej będzie rozwijać biznes w przyszłości.

Pomysł na własny biznes – programiści i graficy WWW

Pandemia radykalnie wpłynęła na wzrost popularności usług webowych. Przez kilka miesięcy to właśnie dzięki e-sklepom wiele firm walczyło o przetrwanie. Aby odnaleźć swoje miejsce w sieci, trzeba tam mieć swój „adres”. Potrzebna jest domena, serwer oraz dobrze wykonana strona WWW.

Bez dobrego programisty, a także grafika, który przygotuje projekt, a następnie odpowiednio go potnie i stworzy z niego szablon .css, to zadanie będzie o wiele trudniejsze do wykonania. W pandemii przybyło co najmniej ośmiu tysięcy sklepów online. Wiele wskazuje na to, że wzrost zapotrzebowania będzie utrzymywał się przez dłuższy czas. 

Pomysł na własny biznes – tworzenie stron internetowych

Pamiętajmy o tym, że nie wystarczy stworzyć ładnie wyglądającej strony WWW i dobrze skrojonej oferty. Serwis musi być widoczny w wyszukiwarce Google, z której korzysta około 96% internautów w Polsce. I właśnie w tym miejscu pojawia się specjalista SEO.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?

Jego praca polega na zwiększeniu widoczności serwisu. Gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę interesujące go zapytanie, to byłoby idealnie, gdyby nasza strona pojawiła się na pierwszej stronie w Google, czyli w TOP10. A to nie jest zadanie proste. 

Wiele zależy od trudności frazy oraz od tego, ile konkurencyjnych firm rywalizuje z nami o pierwszą stronę w wynikach wyszukiwania. Im ich więcej, tym większy budżet trzeba założyć. Działania zwykle realizowane są w trzech powiązanych ze sobą płaszczyznach.

Przede wszystkim, zwiększa się ilość linków odsyłających do naszej witryny. Kolejny obszar to rozbudowa treści (contentu) i nasycenie go odpowiednimi frazami i słowami kluczowymi. Wreszcie, trzeci obszar, to działania techniczne. Dobrze prowadzone działania SEO trwają miesiącami i — niestety — trochę kosztują. Jest to jednak wydatek, który warto ponieść.

Pomysł na własny biznes – specjalista z zakresu bezpieczeństwa

Coraz więcej firm inwestuje w zwiększenie bezpieczeństwa w firmie. To z kolei wymaga precyzyjnej, dobrze skrojonej, polityki. Im więcej obszarów ryzyka wytypuje specjalista, jednocześnie podpowiadając nam, jak można je wyeliminować, tym większe szanse na to, że firma zwiększy swoje zyski w przyszłości.

Pomysł na własny biznes – mobilny manager

Jeszcze kilka lat temu manager był osobą, która obowiązkowo musiała być związana z firmą umową na wyłączność. Te czasy dobiegają końca. Manager zatrudniany na godziny to świetne rozwiązanie dla obu stron: firmy wciąż mają dostęp do usług przypisanego do nich fachowca, a sam manager może zwiększyć swoje zyski, jednocześnie rozwijając się w wielu różnych sektorach rynku. 

CZYTAJ TAKŻE: Pomysły na dodatkowy biznes dla mam

Coraz częściej zdarza się, że współpraca z takimi osobami powstaje w modelu SaaS, gdy manager nawet nie musi fizycznie być obecny w firmie, z którą współpracuje. Bez wątpienia jest to rynek przyszłości. Im szybciej w niego zainwestujemy, tym większe szanse na to, że uda nam się wypracować pozycję lidera. 

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

W co inwestować w 2023 roku?

0

Rynek i klimat dla biznesu zmienia się w Polsce bardzo dynamicznie. Wynika to zarówno z globalnych trendów w gospodarce, jak i z naszych lokalnych uwarunkowań. Trudno też nie docenić wpływu kolejnych zmian podatkowych, na czele z Polskim Ładem. Jakie sektory rynku mogą przynieść wysoką stopę zwrotu w 2023 roku?

Nie ma biznesu bez internetu!

Szacuje się, że podczas pandemii liczba nowopowstałych serwisów WWW przekroczyła w Polsce 10 tysięcy sklepów. Trudno oszacować, ile pojawiło się na przykład blogów czy portali tematycznych. Ta liczba „wypłynie” dopiero za pewien czas. 

Bez wątpienia nowy rok jeszcze bardziej umocni usługi webowe. Zyskać mogą zwłaszcza deweloperzy i graficy tworzący projekty stron WWW. Nowoczesne firmy zdają sobie sprawę z tego, że domyślny szablon na WordPressie czy Joomli to za mało, aby wyróżnić się z tłumu innych ofert. 

Integralną częścią internetu są też kryptowaluty. Wiele wskazuje na to, że rok 2022 będzie ich rokiem. W wielu państwach na całym świecie pojawiają się zapowiedzi uznania Ethereum za legalny środek płatniczy. W Polsce sytuacja prawna popularnych kryptowalut również jest już bardzo stabilna. 

Jeśli nie pojawią się żadne nowe akty prawne, które w radykalny sposób zepchnęłyby kryptowaluty do cyfrowego podziemia, to będzie to całkiem sensowny rynek, gdzie szczególnie dobrze odnajdą się inwestorzy lubiący ryzyko. Jeśli cenisz sobie stabilne „papiery wartościowe”, lepiej postaw na obligacje. 

Inwestowanie w nieruchomości

W Polsce wciąż borykamy się z deficytem mieszkaniowym. W zależności od źródeł szacuje się, że w naszym kraju potrzeba między 500 tysięcy, a nawet 2,5 miliona mieszkań. Zapełnienie tej luki na rynku może zająć nawet 30 lat. I właśnie przez taki czas rynek nieruchomości będzie łakomym kąskiem dla inwestorów. 

Ten sektor rynku jest szczególnie atrakcyjny zwłaszcza teraz, kiedy papiery wartościowe oraz oprocentowanie na kontach oszczędnościowych jest bardzo niskie, co często prowadzi do tego, że trzymanie znacznych sum w instytucjach bankowych można wręcz uznać za mrożenie kapitału, a nie jego pomnażanie. 

Patrząc na historię wzrostu cen metra kwadratowego w dużych miastach, widać dość wyraźnie, że inwestycja w nieruchomości to świetny biznes. W Warszawie uśredniona stopa wartości za jeden mkw powierzchni mieszkaniowej to około 10-12% w ujęciu rocznym. W Katowicach czy Krakowie współczynnik ten jest jeszcze wyższy. 

Motorem napędowym tych zmian jest między innymi inflacja, ale swoje piętno odcisnęła też pandemia oraz przestoje w produkcji w fabrykach na całym świecie. Jeśli chcemy kupić mieszkanie, by w ten sposób zabezpieczyć kapitał, to rok 2022 będzie ku temu bardzo dobrym czasem. 

Inwestycja w złoto

Złoto, ale i inne surowce szlachetne, na przykład srebro czy platyna, to kolejne ciekawe obszary, gdzie można liczyć na bezpieczny, a zarazem całkiem wysoki zysk. Problemem może być wysoka kwota wejścia, jednak jeśli dysponujemy kapitałem i celujemy w inwestycję na lata, to bez wątpienia warto rozważyć właśnie ten kierunek. 

Rządy wielu państw na całym świecie, w tym także i Polski, skupują złoto, wpływając tym samym na jego cenę. Praktyka wielu inwestorów pokazuje, że jest to ten rodzaj inwestycji, który jest obarczony niskim ryzykiem, a zarazem pozwala na całkiem sensowny zarobek. 

Inwestycja w akcje – czy to się opłaca?

Na rynku można znaleźć kilka firm, które w oczach osób związanych z giełdą uchodzą za tak zwane evergreeny, czyli za pewniaków. Można tu wskazać na przykład na Apple, Google (ALPHABET), Microsoft czy Teslę. Giganci technologiczni coraz śmielej rozpychają się na rynku, a ich akcje w ujęciu rocznym znacznie zyskują na wartości. Do grona „pewniaków” można też zaliczyć Amazon.

Mimo tego, że zysk z takich papierów wartościowych nie będzie imponujący, jeśli nie zainwestujemy odpowiednio dużej kwoty już na starcie, to wiele wskazuje na to, że te firmy świetnie przetrwają próbę czasu i zapewnią posiadaczom papierów wartościowych sporo pieniędzy. 

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Ewidencja przebiegu pojazdu – jak przeprowadzić?

0
ewidencja przebiegu pojazdu

Jak wygląda ewidencja przebiegu pojazdu? Czy każdy przedsiębiorca musi ją przeprowadzać? W jaki sposób powinna wyglądać? Przeczytaj i dowiedz się wszystkiego, co najważniejsze.

Jeszcze kilka lat temu ewidencja przebiegu pojazdu nie była obłożona wieloma restrykcyjnymi przepisami. Od 2016 roku wiele się jednak zmieniło. W praktyce skutkuje to tym, że firmy muszą przestrzegać wielu nowych wytycznych, jeśli chcą otrzymać pełen zwrot podatku od paliwa. Jak prowadzić ewidencję samochodu?

Czy każdy musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu?

Na szczęście nie. Ustawodawca zastosował tu klasyczną metodę „kija i marchewki”. Jeśli chcesz cieszyć się ze stu procent zwrotu podatku za wyjeżdżone paliwo, to nie zdołasz uciec od ewidencji przebiegu pojazdu. Wynika to ze specyficznego statusu takiego pojazdu w polskim porządku prawnym. 

CZYTAJ TAKŻE: Samochód w leasingu – jak rozliczyć?

Oznacza to, że taki samochód musisz wykorzystywać tylko do tak zwanego użytku firmowego. Jeśli auto, to na przykład firmowy pojazd dostawczy, którym po pracy nikt z firmy nie jeździ na przykład na zakupy, czy do kina, to oznacza to, że mieścimy się w takim właśnie użytku, a więc możemy odliczyć pełen VAT.

Co z osobami, które korzystają z takiego auta w modelu mieszanym, a więc na przykład poza dojazdami do pracy, jeżdżą też nim do dentysty, lekarza, czy na stadion, by zobaczyć mecz? Dla nich przewidziano tak zwany użytek mieszany. Tacy przedsiębiorcy mogą odliczyć tylko 50% należnego podatku za paliwo. 

Widać więc dość wyraźnie, że przepisy zostały zaostrzone w dużej mierze po to, by jeszcze bardziej uszczelnić system podatkowy, by więcej pieniędzy zostało w budżecie państwa. A prowadzenie pełnej „kilometrówki” to w Polsce dość skomplikowane zadanie. Co warto o nim wiedzieć?

Jak prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu?

Ustawodawca podszedł do tej kwestii w sposób niezwykle rygorystyczny. Nie wystarczy sama informacja o tym, ile kilometrów wyjeździliśmy na jednym baku. Gromadzony jest też szereg innych danych, które mogą zostać wykorzystane podczas kontroli przez administrację skarbową.

Podczas ewidencji przebiegu pojazdu firmy muszą więc podawać:

  • imię i nazwisko kierowcy,
  • numer rejestracyjny,
  • liczbę pokonanych kilometrów,
  • datę rozpoczęcia wyjazdu.

Co ciekawe, trzeba też podać opis pokonanej trasy, wskazując na punkt jej rozpoczęcia i zakończenia. 

CZYTAJ TAKŻE: Samochód w kredycie – jak rozliczyć?

Dlaczego to tak ważne? Można tu wysnuć domniemanie, że zgodnie z intencją ustawodawcy, trasa powinna być najkrótszą prostą łączącą punkt A z punktem B. Można podać w wątpliwość, czy na przykład dojazd do autostrady, który „kosztował nas” 15 km znajdzie zrozumienie w oczach kontrolera. Mimo tego, że późniejsza podróż taką drogą zaoszczędziła nam nieco czasu, dzięki czemu firma zarobiła więcej.

W raporcie trzeba też każdorazowo wskazać na cel wyjazdu, a cała księga musi być prowadzona w taki sposób, by każdy wyjazd miał swój indywidualny numer w systemie. To kolejne ułatwienie dla organów kontrolnych. Mogą one na przykład prześwietlać poszczególne grupy wyjazdów, konfrontując je ze sobą. 

Zwieńczeniem kilometrówki jest też informacja o stanie licznika na koniec każdego dnia roboczego. Widać więc dość wyraźnie, że liczba informacji, jakiej życzy sobie rząd, w zamian za prawo pełnego odliczenia VAT-u, jest wręcz ogromna, a ich wygenerowanie może zająć firmom wiele cennego czasu.

Co ciekawe, obowiązek prowadzenia ewidencji może dotyczyć też… samochodów prywatnych. Dochodzi do tego w sytuacji, gdy zgodnie z poleceniem służbowym przełożonego, na potrzeby dojazdu roboczego używa się prywatnego samochodu jednego z pracowników. Tylko za tak rozliczone koszty szef będzie mógł zwrócić im pieniądze. 

Więcej artykułów o rozliczaniu kosztów i podatków znajdziesz w kategorii Biuro rachunkowe.

Czy opłaca się prowadzić ewidencję?

Ewidencja przebiegu pojazdu jak najbardziej może się opłacać. Można tu wskazać na przykład firmy wyspecjalizowane, z dużym taborem pojazdów mechanicznych, na przykład TIR-ami czy betoniarkami. W o wiele gorszej sytuacji są zaś jednoosobowe działalności gospodarcze, które stanowią koło zamachowe polskiej gospodarki.

CZYTAJ TAKŻE: Zakup samochodu na firmę. Jak to rozliczyć

Często zdarza się, że auto wykorzystywane jest też w domu po godzinach. Nawet jeśli jest to użytkowanie sporadyczne, to wielu właścicieli JDG decyduje się na kompromis i korzysta z 50-procentowego zwrotu podatku, tracąc na tym nieco gotówki. Co w zamian? Chyba tylko spora ilość zaoszczędzonego czasu, jaką można przeznaczyć na rozwój firmy. 

Jak prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu w Małej Księgowości?

Ewidencję przebiegu pojazdu możesz prowadzić w Małej Księgowości. W tym celu, najpierw zdefiniuj:

  • stawki za 1 km przebiegu pojazdu,
  • pojazdy prywatne,
  • cele wyjazdów,
  • opisy tras wyjazdów pojazdem prywatnym.

Nowy wyjazd wprowadzisz, wchodząc w 'Księgowość’ > 'Dokumenty’ > 'Ewidencja przebiegu pojazdów’. Tu podasz:

  • datę wyjazdu,
  • cel wyjazdu,
  • opis trasy,
  • odległość.

W ewidencji pojazdów na mk.rp.pl automatycznie rozliczysz każdy pojazd, obliczysz jaki koszt wygenerował, a także zaksięgujesz dane.

Szczegółową instrukcję znajdziesz tutaj.

Nie masz jeszcze Małej Księgowości? Wygodny program księgowy możesz kupić tutaj, już od 149 złotych/rocznie.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak odliczyć VAT od samochodu?

0
odliczyć vat

Jeśli zastanawiasz się jak odliczyć VAT od samochodu wykorzystywanego w firmie, to ten materiał jest zdecydowanie dla ciebie. Sprawdź, w jaki sposób odliczyć sto procent podatku.

Przedsiębiorcy mogą odliczać VAT od samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Z pojazdami ciężarowymi raczej nie ma problemu. Tutaj odliczamy całość podatku VAT. Trochę bardziej skomplikowana sprawa jest w przypadku samochodów osobowych, które chcemy wykorzystywać w działalności gospodarczej. Jeśli użytkujemy samochód osobowy w firmie, to możemy odliczyć 50% lub 100% VAT.

CZYTAJ TAKŻE: Zakup samochodu na firmę. Jak to rozliczyć?

VAT od wydatków na samochód ciężarowy

Samochód ciężarowy zgodnie z definicją zamieszczoną w ustawie o VAT to pojazd o masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Taką definicję spełniają też pojazdy, które konstrukcyjnie przeznaczone są do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, a dokumenty samochodu potwierdzają takie przeznaczenie.

Samochodem ciężarowym zgodnie z ustawą o VAT jest też taki pojazd, którego nie da się używać w celach, niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Przy takich pojazdach można odliczać 100% VAT. Co istotne dla potrzeb rozliczenia podatku VAT stosuje się definicję pojazdu ciężarowego z ustawy o VAT. Zdarzą się więc „samochody ciężarowe”, od których nie będzie można odliczyć pełnego VAT-u.

CZYTAJ TAKŻE: Kradzież samochodu w leasingu – co potem?

Czy można użytkować samochód osobowy w firmie?

To, w jaki sposób będziemy rozliczać VAT od samochodu firmowego, zależy przede wszystkim to, czy jest to samochód osobowy, czy ciężarowy. Jak już wspomnieliśmy, w przypadku ciężarówki raczej nie będzie kłopotu z rozliczeniem. Wówczas całość podatku VAT w większości będzie można rozliczyć.

Jeśli nie można samochodu zgodnie z ustawą o VAT zakwalifikować jako ciężarowego, będziemy go traktować jako osobowy. Samochód osobowy użytkowany w firmie „domyślnie” rozliczamy na zasadzie odliczenia 50% podatku VAT. Żeby można było odliczyć pełny VAT od samochodu osobowego, trzeba spełnić kilka warunków.

Pierwszym z nich jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu. To tabela, w której zapisujemy wszystkie przejechane trasy. Po drugie, trzeba stworzyć regulamin użytkowania pojazdu w firmie. Po trzecie, pojazd musi być zgłoszony do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26. Składamy go najpóźniej 25 dnia miesiąca następnego, w którym poniesiono pierwszy wydatek związany ze zgłaszanym pojazdem.

Odliczenie VAT od samochodu w leasingu

Na sposób odliczenia VAT nie wpływa to, w jaki sposób samochód został nabyty. Nie jest ważne, czy kupiliśmy do firmy samochód za gotówkę, na kredyt czy w leasingu. Jeśli chcemy rozliczać cały VAT, musimy po prostu dokonać obowiązku rejestracji tego pojazdu na deklaracji VAT-26, a potem prowadzić ewidencję przebiegu. Jeśli takiego obowiązku nie dopełnimy, samochód będzie uznawany za ten użytkowany firmowo-prywatnie. I będzie można rozliczyć tylko 50% VAT.

CZYTAJ TAKŻE: Ryczałt podatkowy – dla kogo?

Nie zgłosiłem pojazdu firmowego. Co mi grozi?

Jeśli nie zgłosimy do urzędu skarbowego pojazdów wykorzystywanych w firmie, złożymy nieprawdziwą deklarację VAT-26 VAT, nie będziemy prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu, to grozi nam grzywna.

Urząd skarbowy może zakwestionować też użytkowanie samochodu jako firmowego, jeśli np. udostępnimy go osobom, które nie są zatrudnione w firmie, jeśli będziemy odbywać podróże, które nie są związane z działalnością firmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak zwolnić pracownika?

0
Jak zwolnić pracownika

Mniej zleceń, gorsza koniunktura, mogą spowodować, że przedsiębiorca zastanawia się jak zwolnić pracownika. Nie są to przyjemne rozważania. Warto się do nich dobrze przygotować.

Jak zwolnić pracownika? Można to zrobić na kilka sposobów. Prezentujemy kilka z nich pod względem formalnym. Sprawdź, który będzie najlepszy w twojej sytuacji.

Zwolnienie za porozumienie stron

Porozumienie stron nie jest typowym zwolnieniem. W tym przypadku bowiem obie strony decydują się rozwiązać umowę. Ustala się po prostu warunki rozstania, podpisuje odpowiedni dokument i można się rozejść. Porozumienie stron czasem proponowane jest przez pracodawców, którzy nie chcą zwalniać pracowników dyscyplinarnie.

CZYTAJ TAKŻE: Okres wypowiedzenia. Ile trwa i jak się go ustala?

Zwolnienie dyscyplinarne może bowiem skutecznie utrudnić znalezienie nowej pracy. W takiej sytuacji pracodawca wykazuje dobrą wolę. Porozumienie stron nie daje możliwości odwołania się do sądu. No, chyba że któraś ze stron jest w stanie udowodnić działanie pod wpływem presji lub groźby. Porozumienie

Rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem

Zdecydowanie najbardziej klasycznym sposobem rozwiązania umowy jest jej wypowiedzenie. Pozwala na zwolnienie pracownika, bo taka jest decyzja pracodawcy. Wypowiedzenie może złożyć też pracownik. Rozwiązanie umowy w ten sposób daje tę przewagę, że druga strona nie musi go nawet podpisywać, by zaczęło obowiązywać.

Wypowiedzenie umowy – formalności

Podstawowym wymogiem jest konieczność przygotowania go w formie pisemnej. W dokumencie takim musi być zawarty okres wypowiedzenia, a także przyczyna rozstania z pracownikiem.

Co istotne, dokument wypowiedzenia musi zawierać pouczenie o prawie odwołania się od niego do sądu. Wręczając pracownikowi wypowiedzenie, pracodawca może zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia.

CZYTAJ TAKŻE: Monitorowanie pracy pracownika – kiedy to możliwe?

Wypowiedzenia nie można wręczyć kobiecie w ciąży, pracownikowi, który ma mniej niż 4 lata do emerytury, osobie, która jest akurat nieobecna w pracy, choć usprawiedliwiła swoją nieobecność.

Czy trzeba zapłacić odprawę?

Pracodawcy bardzo często zastanawiają się, czy zwalniając pracownika, będą musieli zapłacić odprawę. Prawo wskazuje sytuacje, w których będzie to obowiązkowe. I tak np. jeśli wypowiedzenie nie jest z winy pracownika, a np. ze względu na likwidację stanowiska pracy, to odprawa będzie pracownikowi się należała.

Obowiązkowo będzie trzeba ją zapłacić, jeśli w firmie pracuje więcej niż 20 osób. W przypadku mniejszych firm zależy to od ustaleń między pracownikami a pracodawcą.

Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia

Warto pamiętać, że możliwe jest rozwiązanie umowy o prace bez wypowiedzenia. Ten tryb najczęściej stosuje się w sytuacji, gdy pracownik naruszył bardzo poważnie swoje obowiązki albo popełnił przestępstwo lub też utracił uprawnienia, które są mu niezbędne do wykonywania pracy. W takim przypadku mówimy potocznie o „dyscyplinarce”.

Zwalniając pracownika w ten sposób, trzeba przekazać mu dokument na piśmie, w którym podana jest przyczyna rozwiązania umowy i pouczenie o możliwości odwołania się do sądu. Na złożenie takiego wypowiedzenia pracodawca ma miesiąc od momentu, w którym dowiedział się o sytuacji naruszenia przez pracownika obowiązków lub złamania prawa.

CZYTAJ TAKŻE: Zatrudnianie na czarno – kary dla pracodawcy

Możliwy jest też przypadek rozwiązania umowy bez wypowiedzenia, gdy pracownik w ogóle nie zawinił. Pracodawca może zastosować taki tryb, gdy pracownik jest nieobecny z powodu choroby dłużej niż 3 miesiące, gdy pracuje krócej niż pół roku albo gdy jego nieobecność trwa dłużej niż miesiąc i jest nieusprawiedliwiona.

Co może pracownik, gdy otrzymuje wypowiedzenie?

Wręczenie wypowiedzenia pracownikowi powoduje, że nabywa on nowe prawa. Przede wszystkim możliwość odwołania się do sądu. Ten może stwierdzić bezskuteczność wypowiedzenia, a także przywrócenie do pracy i wypłatę wynagrodzenia za czas pozostawania w stosunku pracy, a nawet wypłatę odszkodowania.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Egzekucja podatkowa. Jak urząd skarbowy egzekwuje zapłatę podatku?

0
egzekucja podatkowa

Podatnik ma obowiązek samodzielnie regulować podatki, bez przypomnienia mu o tym fakcie. Jeśli złożymy deklarację podatkową, ale podatku nie zapłacimy, urząd skarbowy rozpocznie egzekucję podatku. Jak przebiega egzekucja podatkowa?

Każdy przedsiębiorca płaci sporo podatków. Podatek VAT, zaliczki na podatek dochodowy, zaliczki na podatek rozliczane od wynagrodzeń pracowników i współpracowników. I co ważne, nikt nie będzie przypominał o tym, że trzeba je uregulować. Za opóźnienia odpowiada przedsiębiorca. Jeśli podatek zapłacimy przed terminem wymagalności nic złego się nie stanie. Problem pojawia się, dopiero gdy w wymaganym terminie podatek nie pojawi się na koncie urzędu. Wówczas oczekuje nas egzekucja podatkowa. Jak to się dzieje?

Windykowanie zaległości podatkowych

Sposób windykacji podatku zależy przede wszystkim od wysokości zobowiązania. Jeśli opóźnienie zdarzyło się po raz pierwszy, a kwota podatku nie jest zbyt wysoka (najczęściej nie więcej niż 100 zł), zwykle wystarczy zwykły telefon przypominający z urzędu skarbowego. Gdy zaległość jest większa, urząd skarbowy od razu wysyła oficjalne pismo. Monit określa, że zaległość trzeba zapłacić w terminie 7 dni od daty otrzymania upomnienia.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Czy urząd skarbowy może zająć majątek?

Pismo upominające jest sposobem na polubowne załatwienie sprawy. Jeśli jednak podatnik nie zapłaci zaległości w wyznaczonym terminie, urząd skarbowy może rozpocząć postępowanie egzekucyjne. I w tym przypadku warto pamiętać o tym, że przedsiębiorca odpowiada całym swoim majątkiem.

Oznacza to, że urząd skarbowy ma prawo np. zablokować konto bankowe podatnika, może też zająć i zlicytować majątek (zarówno ruchomości, jak i nieruchomości). W przypadku przedsiębiorcy nie ma znaczenia, że zaległość podatkowa dotyczy firmy. W takiej sytuacji urząd skarbowy może sięgnąć również po prywatny majątek. Egzekucja jest więc podobna do tej przeprowadzanej przez komornika.

Czego nie może zająć urząd skarbowy?

Podobnie jak w przypadku egzekucji komorniczej, nie można zająć określonych przedmiotów. I tak np. nie można zając przedmiotów wykorzystywanych w pracy zarobkowej, żywności i opału, a także alimentów.

Ile kosztuje egzekucja podatku?

Postępowanie egzekucyjne kosztuje. Oprócz zaległości i odsetek trzeba dodatkowo zapłacić opłatę manipulacyjną. To 1% egzekwowanej kwoty, do tego opłatę za czynności egzekucyjne określane procentowo w zależności od wysokości zaległości. Może sięgać nawet 10%. Jeśli urząd skarbowy poniesie dodatkowe wydatki związane z odzyskaniem należności, to również trzeba je będzie pokryć.

Urząd skarbowy nie odpuszcza i zawsze wyegzekwuje należne mu pieniądze. Warto więc zawsze płacić w terminie wszystkie zobowiązania, a rzetelność pod tym względem warto stosować przede wszystkim w odniesieniu do podatków.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czy możliwe jest rozłożenie podatku na raty?

0
rozłożenie podatku na raty

Podatki trzeba płacić. Ale co zrobić, gdy pieniędzy w firmowej kasie brakuje? Czy możliwe jest rozłożenie podatku na raty? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania, istotne dla każdego przedsiębiorcy.

Zdarza się, że przedsiębiorca nie jest w stanie zapłacić podatku. Choć wystawił kontrahentom faktury i wykazał zysk to ze względu na to, że klienci wciąż nie zapłacili, może mieć problem z uregulowaniem podatków. Czy możliwe jest rozłożenie podatku na raty? Jeżeli przedsiębiorca ma zaległości podatkowe może złożyć wniosek o rozłożenie należności na raty. Wniosek taki trzeba złożyć w urzędzie skarbowym. Można to zrobić osobiście lub pisemnie za pomocą profilu zaufanego.

Czy urząd może zgodzić się na zapłatę podatku w ratach?

Urząd podejmuje decyzję uznaniowo, to znaczy każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie. Urzędnicy sprawdzają, jaka jest sytuacja majątkowa wnioskodawcy, uwzględnia też to, jak wpłynie na życie przedsiębiorcy to, że podatek nie będzie rozłożony na raty.

Urzędnicy mają kilka możliwości: mogą odroczyć termin płatności podatku, mogą rozłożyć płatność na raty, także, jeśli chodzi o odsetki. Mają też prawo umorzenia zaległości podatkowej w całości lub w części.

Co to jest ważny interes podatnika?

Rozpatrując czy rozłożyć płatność podatku na raty, urzędnicy biorą pod uwagę ważny interes podatnika, a także interes publiczny. W prawie nie znajdziemy dokładnych definicji tych pojęć. Uznaje się jednak, że o ważnym interesie podatnika mówimy wtedy, gdy z powodów losowych podatnik nie jest w stanie uregulować zaległości podatkowych.

W przypadku interesu publicznego chodzi o to, że zapłata zaległości podatkowej będzie zmuszała podatnika to sięgnięcia po pomoc państwową, ponieważ nie będzie w stanie zaspokoić podstawowych potrzeb. Jak już podkreśliliśmy, wydanie decyzji o rozłożeniu podatku na raty jest podejmowane po rozpatrzeniu indywidualnej sytuacji podatnika. Dobrze jest więc do wniosku dołożyć dokumenty, które potwierdzają złą sytuację materialną, która uniemożliwia opłacenie podatku w terminie.

Można więc do wniosku dodać opis sytuacji rodzinnej, finansowej, a także wskazać prawa rzeczowe i majątkowe, które mogą być zabezpieczeniem spłaty. Im więcej takich dokumentów, oświadczeń dostarczymy, tym większa szansa na to, że otrzymamy zgodę na rozłożenie podatku na raty.

Kiedy złożyć wniosek o rozłożenie podatku na raty

Trzeba pamiętać, że wniosek o rozłożenie podatku na raty trzeba złożyć jeszcze przed terminem płatności. Jeśli złożymy wniosek po terminie, to wniosek dotyczył będzie zaległości podatkowej. Wtedy trzeba będzie zawnioskować o rozłożenie nie tylko podatku, ale i odsetek.

We wniosku musimy określić, w ilu ratach zapłacimy zobowiązanie, a także w jakim terminie. Urząd powinien wydać decyzję w ciągu miesiąca. Jeśli sprawa jest bardzo skomplikowana, to może to zrobić w ciągu 2 miesięcy.

Co, jeśli nie spłacę rat?

Decyzja urzędu skarbowego jest wiążąca. Jeśli podatnik otrzyma decyzję pozytywną, musi raty spłacać w terminie. Jeśli tego nie zrobi, to decyzja wygasa z mocy prawa. I wtedy trzeba jak najszybciej spłacić pozostałe zadłużenie.

Ile kosztuje decyzja o rozłożenie zaległości podatkowej na raty?

Koszt przedłużenia zależy od tego, czy decyzja urzędników jest pozytywna, czy negatywna. W przypadku odmowy nie musimy dodatkowo płacić. Gdy decyzja jest pozytywna, trzeba będzie wnieść opłatę prolongacyjną. Wysokość takiej opłaty zależy od wysokości zaległości.

Odmowa rozłożenia zapłaty podatku w ratach

W przypadku decyzji odmownej podatnik może złożyć wniosek o rozłożenie zobowiązania kolejny raz. W takiej sytuacji cała procedura odbywa się od początku.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

E-faktury od 2022 r. Jak to działa?

0
e-faktury

Sejm przegłosował ustawę wprowadzającą e-faktury. Podpis prezydenta wystarczy, by e-faktury zaczęły funkcjonować. Zmiany wchodzą w życie od 1 stycznia 2022.

Czy e-faktury są obowiązkowe?

Przepisy zakładają, że e-faktury będą obowiązywały od stycznia 2022. Dopiero od 2024 roku trzeba będzie z nich korzystać obligatoryjnie. Co dają e-faktury? Ten, kto będzie korzystał z e-faktur, ma mieć szansę na szybszy zwrot VAT. Korzyść będzie spora. Do tej pory zwrot następował po 60 dniach.

W przypadku stosowania e-faktur będzie to 40 dni. Co ważne, od momentu jej wystawienia faktura będzie funkcjonowała w bazie Ministerstwa Finansów. Nie trzeba więc będzie wydawać duplikatu faktury, bo ta się nie zgubi.

E-faktura to nie nowość w Europie. Z takiego rozwiązania korzystają już Włochy, Hiszpania i Portugalia.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Duplikat e-faktury

Po wejściu w życie przepisów o e-fakturze zniknie konieczność wystawiania duplikatów dokumentów. Nie trzeba będzie też stosować na fakturze opisów faktura korygująca, jeśli będziemy na niej wprowadzać zmiany. Wszystko przez SLIM VAT 2, czyli pakiet uproszczeń w rozliczaniu podatku VAT.

Krajowy System E-Faktur

E-faktury to tak naprawdę system, w którym będą zgromadzone wszystkie faktury wystawione przez przedsiębiorców. E-faktury wymagają zmian w systemach księgowych, a także procedurach rozliczania dokumentów.

System e-faktur ma skutecznie ograniczać wyłudzanie podatku VAT. Dzięki specjalnemu algorytmowi, który opiera się na big data (analizowanie ogromnej liczby danych), będzie można wykryć przestępstwa podatkowe. W założeniu tzw. luka VAT ma spaść do poziomu 5%.

E-faktura, a faktura elektroniczna

Czy e-faktura jest tym samym co faktura elektroniczna? Może się wydawać, że tak, skoro przecież od kilku lat przedsiębiorcy wymieniają między sobą dokumenty w wersji elektronicznej, a wiele firm promuje takie rozwiązania. Wystarczy przypomnieć choćby branżę telekomunikacyjną, która oferuje zniżki w opłatach za skorzystanie z opcji dokumentu elektronicznego.

Czym więc dokument w wersji elektronicznej różni się od e-faktury, która funkcjonowanie rozpoczyna w styczniu 2022 r.? Różnica jest zasadnicza. Przede wszystkim chodzi o fakt, że e-faktura jest w rzeczywistości tylko podglądem elektronicznym faktury. System e-faktur, a dokładnie Krajowy System E-Faktur to coś w rodzaju rejestru faktur. Dokumenty będą zebrane na serwerach Ministerstwa Finansów i w każdym momencie będzie można pobrać dokument, który wcześniej zgubiliśmy.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Prawo odstąpienia od umowy przez przedsiębiorcę – obowiązuje nie tylko konsumentów

0
prawo odstąpienia od umowy przedsiębiorcy

Czy istnieje prawo odstąpienia od umowy przez przedsiębiorcę? Wiemy, że zasada ta obowiązuje konsumentów, a jak ma się to do przedsiębiorców? Przeczytaj i dowiedz się wszystkiego, co ważne.

Odstąpienie od umowy w ciągu 14 dni znane jest głównie z transakcji zawieranych w internecie. Każdy konsument bez podania przyczyny mógł zrezygnować z zakupu produktu lub usługi. A jak to prawo ma się do przedsiębiorców. Czy mogą odstąpić od umowy?

Prawo do odstąpienia od umowy przez przedsiębiorcę

Prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni dotyczy przede wszystkim konsumentów. Od 2021 wprowadzono zmiany, które pozwalają przedsiębiorcom na skorzystanie z prawa odstąpienia. Co ważne, trzeba przestrzegać kilku zasad.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Odstąpienie od umowy – jak działa?

Kodeks cywilny zezwala na zastrzeżenie w umowie, że jedna lub obie strony mogą odstąpić od niej w określonym czasie. Wystarczy, że złoży się drugiej stronie oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

Skutkiem takiego oświadczenia jest fakt, że umowę uznaje się za niezawartą, a wszelkie świadczenia powinny zostać zwrócone. Jeśli usługa była już świadczona przez jakiś czas (do chwili odstąpienia), to można domagać się wynagrodzenia za korzystanie z niej w proporcjonalnej wysokości.

Odstąpienie od umowy jest równoznaczne z sytuacją, że dane zobowiązanie nie istniało.

Kto może odstąpić od umowy?

Odstąpienie od umowy dozwolone jest, jeśli strony umowy zapisały sobie to w niej. Warto jednak wiedzieć, że z mocy prawa możliwe jest odstąpienie od umowy, nawet jeśli nie jest to w niej zapisane. Dotyczy to sytuacji, gdy umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa. Chodzi tu np. o umowy zawarte przez telefon albo internet.

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość niezależnie od zapisów szczegółowych takiego kontraktu, możliwe było, gdy stroną umowy był konsument. Konsumentem, zgodnie z definicją jest każdy, kto dokonuje zakupu dla celów prywatnych, niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

CZYTAJ TAKŻE: Jak obliczyć rentowność swojego produktu?

Prawo do odstąpienia od umowy przez przedsiębiorcę

W styczniu 2021 roku wprowadzono do prawa zmiany, które pozwalają na odstąpienie od umowy zawartej na odległość również przedsiębiorcom. Wcześniej mogli to zrobić, o ile wcześniej w umowie był zapis na to pozwalający.

Od 2021 mogą to robić, nawet jeśli umowa tego nie reguluje. Podstawową regułą, której jednak należy w tym przypadku przestrzegać, to fakt, że produkt lub usługa nabywana przez przedsiębiorcę nie może dotyczyć branży, w której działa. Wtedy będziemy traktować go jako konsumenta.

Przykład? Jeśli przedsiębiorca świadczy usługi kserograficzne i kupi przez internet drukarkę, to nie będzie mógł odstąpić od takiej umowy, bo taki przedmiot jest związany z jego działalnością zawodową. Jeśli jednak ten sam przedsiębiorca będzie chciał kupić np. zasłony okienne albo umywalkę, to ma prawo odstąpienia od takiego zakupu, ponieważ nie ma to związku z czynnościami zawodowymi.

CZYTAJ TAKŻE: Polski Ład — najważniejsze elementy

Prawo odstąpienia od umowy przysługuje w takiej sytuacji wyłącznie przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Jakakolwiek spółka podlegająca pod kodeks handlowy, nie pozwala na skorzystanie z takiego uprawnienia.

Jak oddać sprzęt w przypadku odstąpienia od umowy?

Przy okazji nadania takiego uprawnienia przedsiębiorcom pojawił się jeden kłopot. To po stronie sprzedawcy leży sprawdzenie, czy dany zakup związany jest z działalnością zawodową kupującego i czy w związku z tym może on, czy nie zezwolić na odstąpienie od takiej umowy. Wielu sprzedawców ułatwiło sobie więc działanie i pozwalają na odstąpienie od umowy każdemu.

Termin na odstąpienie od umowy

W przypadku przedsiębiorców, którzy chcą odstąpić od umowy zawartej na odległość, mają na to 14 dni od momentu odebrania towaru lub wykonania usługi. Termin ten jest taki sam jak w przypadku osób fizycznych. W przypadku konsumentów okres ten może wydłużyć się do 12 miesięcy. Stanie się tak, jeśli przedsiębiorca sprzedający produkt lub usługę nie poinformuje konsumenta o prawie do odstąpienia od takiej umowy.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej