Strona główna Blog Strona 96

Polski Ład i ukryta dywidenda. Co to jest?

0
dywidenda

Ukryta dywidenda to pojęcie zastosowane w zestawie ustaw określanych mianem tzw. Polskiego Ładu. Ukryta dywidenda ma pomóc uszczelnić system podatkowy.

Używając maksymalnego uproszczenia, można stwierdzić, że osoba prowadząca działalność gospodarczą uznaje zyski firmy za swoje prywatne, które są opodatkowane w zależności od tego, jaki rodzaj opodatkowania wybierze przedsiębiorca. Trochę inaczej jest w przypadku większych podmiotów, np. spółek, w przypadku których pożytki czerpią głównie udziałowcy. Jak wiadomo, podstawowym sposobem czerpania korzyści z bycia wspólnikiem jest możliwość pobierania dywidendy.

Ukryta dywidenda i katalog kosztów niestanowiących koszty podatkowe

W ramach Polskiego Ładu system podatkowy ma być uszczelniony w taki sposób, że niektóre świadczenia na rzecz wspólników spółek lub innych osób, które wpływają na decyzje organów tych spółek, mają nie być kosztem uzyskania dla spółki. Dywidendy z definicji takim kosztem nie są. Zdarzało się więc, że wspólnicy w inny sposób „wyjmowali” pieniądze ze spółki by ta miała wyższe koszty, przez co mogła płacić niższy podatek.

I właśnie dlatego rozszerzono katalog kosztów, które nie stanowią kosztów podatkowych. Katalog taki znajdziemy w art. 16 ustawy o podatku dochodowych od osób prawnych.

Ukrytych dywidend nie będziemy uznanawać za koszty spółki od 1 stycznia 2023 roku. Co może być taką ukrytą dywidendą? Mogą to być wszelkie świadczenia, których wysokość np. zależy od osiągnięcia przez podmiot określonego zysku. Inna sytuacja jest wtedy, gdy wynagrodzenie ustalane jest na nierynkowych zasadach.

Chodzi o to, że gdyby spółka zamówiła dane świadczenie u podmiotu niepowiązanego, to mogłaby ponieść niższe koszty. Trzecia sytuacja dotyczy np. wynajmowania nieruchomości należącej do wspólnika przez spółkę. Nie dość, że spółka ma koszt, który obniża podatek, to pieniądze trafiają do wspólnika, który na takiej czynności zarabia.

Ukryta dywidenda dotyczy też osób powiązanych ze spółką. Za taką osobę można uznać choćby członka zarządu lub rady nadzorczej, który ma przynajmniej 25 proc. praw głosu. Jeśli taki członek zarządu rozlicza się na zasadzie prowizji, której wysokość zależy od tego, jak wysoki zysk osiągnęła spółka, to od 2023 taką formą rozliczenia można uznać za „ukrytą dywidendę”. Nie będzie można takiego wynagrodzenia potraktować jako koszt spółki.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Co to jest podmiot powiązany?

Czym jest podmiot powiązany, osoba powiązana? Podmiot powiązany zdefiniowany jest w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest to podmiot, który samodzielnie wywiera znaczący wpływ na inny podmiot. Podmiotem powiązanym może być też spółka bez osobowości prawnej i jej wspólnicy, a także podatnik i zagraniczny zakład.

Transakcje między takimi podmiotami są popularne. Warto jednak pamiętać, że wartość takich transakcji nie może odbiegać od cen rynkowych. Może się jednak zdarzyć, że powiązane podmioty przeprowadzają określone transakcje tylko po to, by przetransferować zyski. Takie przypadki ma ograniczyć zapis o „ukrytej dywidendzie”.

Od zasad, o których wspomnieliśmy, są jednak wyjątki. Wyobraźmy sobie bowiem sytuację, że jeden ze wspólników posiada aktywa, które ma wykorzystać spółka. I nie ma możliwości wykorzystania innych. W takim wypadku wydatek ten będziemy mogli uznać za koszt dla spółki, nie będzie traktowany jako „ukryta dywidenda”. Jest tutaj jednak poważne zastrzeżenie. Suma takich wydatków, które moglibyśmy uznać za „ukryte dywidendy”, nie może być wyższa niż zysk brutto w danym roku.

Jak się przygotować do „ukrytej dywidendy”?

Wynika z tego, że do 2023 firmy mają czas na to, by znaleźć alternatywę dla rozliczania się prowizyjnego. Trzeba tez będzie uważać na rozliczenia między podmiotami powiązanymi.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Marża a narzut – czym się różnią? Jaka jest różnica w ich obliczaniu?

0
marża a narzut

Marża i narzut to dwa pojęcia, które są bardzo często stosowane przez przedsiębiorców. Problem w tym, że nie zawsze wiedzą znają oni prawidłowe ich znaczenie. Czym się różnią marża i narzut?

Marża i narzut nie znaczą tego samego. Nie można tych pojęć stosować zamiennie. Warto wiedzieć, jak liczyć marżę i jak liczyć narzut. Te wielkości pozwolą nam obliczyć zysk.

Marża a narzut – co to jest marża?

Marża pomaga określić rentowność sklepu. Mówiąc inaczej, jesteśmy w stanie dzięki temu określić, czy biznes się opłaca, czy nie. Marża pozwala dowiedzieć się, ile towaru trzeba sprzedać, żeby uzyskać konkretny zysk na koniec miesiąca.

Dzięki marży możemy też łatwo sprawdzić, który produkt jest najbardziej rentowny. Czym więc jest dokładnie marża? Marża to zysk ze sprzedaży danego towaru. Najprościej mówiąc, jest to różnica między kosztami wytworzenia a ceną sprzedaży.

Marża a narzut – jak obliczyć marżę?

Skoro marża jest różnicą między kosztami wytworzenia a ceną sprzedaży, to przyjmijmy, że jeden z produktów kupujemy za 10 zł, a sprzedajemy za 17 zł. Różnica to 7 zł. Marża na sprzedaży tego produktu to 7 zł. Nie oznacza to jednak, że całe 7 zł jest naszym zyskiem.

Nie można zapomnieć o kosztach związanych ze sprzedażą danego produktu. Chodzi tu np. o koszty magazynu, opakowań, czy kosztach pracowników. Jeśli więc kupiliśmy produkt za 10 zł, koszt magazynowania i opakowania to 1 zł, a sprzedajemy go za 17 zł, to nasza marża w tym przypadku wyniesie 6 zł. Będzie to marża brutto.

Musimy też od niej odliczyć wszystkie konieczne podatki i dopiero wtedy będziemy mieli marżę netto, czyli czysty zysk.

Marża a narzut – jak zamienić marżę kwotową na marżę procentową?

No dobrze, wiemy już, ile wynosi marża kwotowa. A jak obliczyć ją procentowo? Jeśli cena zakupu produktu to 80 zł, a cena sprzedaży 100 zł t, marża kwotowa wynosi 20 zł. Żeby obliczyć marżę procentową, trzeba zastosować wzór:

Marża procentowa = (cena sprzedaży — cena zakupu) / cena sprzedaży x 100

I tak = (100 zł – 80 zł) / 100 x 100 proc.

Marża procentowa jest więc stosunkiem zysku do ceny sprzedaży.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Czym jest krzywa popytu? W jaki sposób używać tej wiedzy w biznesie? 
  2. Jak wykorzystać konkurencję dla poprawy własnego biznesu? 
  3. W jaki sposób wykorzystywać dobra substytucyjne, by zaspokoić popyt? 
  4. Jak zarobić jak najwięcej, czyli czym jest maksymalizacja zysku? 
  5. Dystrybucja i kanały dystrybucji

Marża a narzut – co to jest narzut?

Narzut jest to wartość, którą dodaje się do zakupionego produktu, tak by obliczyć cenę, w jakiej będziemy go sprzedawali. Operując na przykładzie: Kupujemy produkt za 10 zł. Jeśli nasz narzut wynosi 100%, to cena sprzedaży danego towaru wyniesie 20 zł.

Marża a narzut – jak obliczyć narzut?

W przypadku narzutu stosujemy trochę inny wzór:

Narzut procentowy = (cena sprzedaży — cena zakupu) / cena zakupu x 100

I tak = (100 zł – 80 zł) / 80 zł x 100 = 25%

Marża a narzut – czym się różnią?

Jak widać, różnice między marżą a narzutem są spore. Marżę liczymy „od góry”, a narzut „od dołu”. Marża może być wyrażona kwotowo lub procentowo. Podobnie narzut, choć ten zwykle określamy procentowo.

Przyjmijmy, że koszt zakupu danego produktu to 80 zł. Firma sprzedaje go za 100 zł. W takiej sytuacji zysk to 20 zł, czyli 20%. W tym samym przypadku narzut będzie wynosił 25%. Wszystko dlatego, że cenę zakupu 80 zł trzeba podnieść o 25%, by cena sprzedaży wynosiła 100 zł, a zysk wyniósł 20 zł.

Podsumowując – kwotowo w tym przypadku marża i narzut będą takie same. Inaczej będzie to jednak wyglądało procentowo. Jeśli towar kupujemy za 80 zł, a sprzedajemy za 100 zł, to zarówno marża, jak i narzut będą wynosiły 20 zł. Procentowo będą to jednak inne wartości. Marża wyniesie 20%, a narzut 25%.

Marża a narzut – konsekwencje mylenia pojęć

Właściwie rozróżnianie pojęć marża i narzut może mieć ogromne znaczenie dla określania zyskowności, a co za tym idzie planów inwestycyjnych i rozwoju firmy. Ich mylenie może prowadzić do podejmowania niekorzystnych decyzji biznesowych. Jeśli niewłaściwie wskażemy narzut zamiast marży, w konsekwencji możemy zarobić znacznie mniej, niż planowaliśmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak otworzyć działalność gospodarczą przez Internet?

0
Jak otworzyć działalność gospodarczą przez internet

Działalność gospodarcza jest elastyczna, daje wolność i możliwość decydowania o wielu sprawach. Oto kilka podstawowych informacji o tym, jak otworzyć działalność gospodarczą przez Internet.

Jednoosobowa działalność gospodarcza to podstawowa forma prowadzenia firmy. Choć sama nazwa wskazuje, że prowadzi ją jedna osoba, to warto wiedzieć, że w jednoosobowej działalności można zatrudniać pracowników. Chodzi jednak o kwestie odpowiedzialności. Jednoosobowa działalność gospodarcza to taka forma prowadzenia biznesu, w którym odpowiedzialność za każdy jej aspekt opiera się na jednej osobie. Mówiąc wprost, jedna osoba odpowiada za wszystkie zobowiązania całym swoim majątkiem.

Działalność nierejestrowana

Zanim odpowiemy na pytanie, jak otworzyć działalność gospodarczą, warto przypomnieć, że dla niewielkiej działalności nie jest nawet potrzebna rejestracja. Jeśli w ciągu ostatnich 60 miesięcy nie prowadziliśmy firmy, a przychód nie jest wyższy niż 50% minimalnego wynagrodzenia, nie trzeba wcale rejestrować działalności gospodarczej. Oczywiście można ją zarejestrować, ale nie będzie to obowiązkowe.

CZYTAJ TAKŻE: Jak założyć działalność gospodarczą?

Koniecznie działalność trzeba będzie zarejestrować, jeśli przychód w danym miesiącu będzie wyższy niż 50% minimalnego wynagrodzenia. Gdy tak się stanie to na rejestrację firmy mamy 7 dni.

Jak otworzyć działalność gospodarczą przez Internet?

Żeby założyć firmę przez internet, wystarczy wypełnić formularz na stronie www.biznes.gov.pl.

To właśnie tutaj można złożyć wniosek nie tylko o założenie firmy, ale również wprowadzić wszelkie zmiany dotyczące firmy. Zdecydowanie najłatwiej zrobić to dzięki podpisowi elektronicznemu z certyfikatem kwalifikowanym lub profilowi zaufanemu ePUAP.

Zakładanie działalności gospodarczej przez profil zaufany ePUAP

Profil zaufany ePUAP jest bezpłatny. Jeśli go jeszcze nie mamy, możemy to zrobić za pomocą internetowego konta bankowego. Zawsze można też profil zaufany potwierdzić w urzędzie (np. urzędzie skarbowym).

CZYTAJ TAKŻE: Nierejestrowana działalność gospodarcza

Gdy mamy już profil zaufany ePUAP to po wejściu na stronę www.biznes.gov.pl wypełniamy wniosek o wpis do ewidencji. Wpisujemy:

  • swoje dane,
  • imię,
  • nazwisko,
  • adres,
  • nazwę działalności.

Trzeba pamiętać, że w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej nazwa firmy zawsze musi zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy.

Gdy wniosek już wypełnimy, jest on przekazywany do Głównego Urzędu Statystycznego, który nadaje REGON, do urzędu skarbowego w celu nadania numeru NIP. Wniosek trafia też do ZUS-u lub KRUS-u, by przedsiębiorca mógł podlegać ubezpieczeniom społecznym. W momencie, gdy wniosek zostanie przyjęty, następuje wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Najczęściej dzieje się to w ciągu 24 godzin od wpisu.

Jak otworzyć działalność gospodarczą przez Internet bez profilu ePUAP?

Jeśli nie mamy profilu zaufanego albo kwalifikowanego podpisu elektronicznego, możemy przez internet wypełnić wniosek o wpis do ewidencji działalności, a potem w ciągu 7 dni podpisać go w urzędzie gminy. Podczas składania takiego wniosku otrzymamy kod, który będzie potwierdzeniem wypełnienia wniosku. I da możliwość wpisu firmy do ewidencji działalności.

CZYTAJ TAKŻE: Czy można mieć dwie działalności gospodarcze?

Czy wpis do ewidencji działalności kosztuje?

Założenie działalności gospodarczej przez internet od strony formalnej jest wolne od opłat. Często zdarza się, że różne firmy podszywają się pod urząd i próbują wymusić opłatę za wpis do rejestru działalności. Tak naprawdę jest to prywatna inicjatywa, która nie ma nic wspólnego z oficjalnym rejestrem.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Tabela składek ZUS 2022

0

Składki ZUS to jedno z poważniejszych obciążeń przedsiębiorców. Ile trzeba zapłacić za ZUS w 2022 roku? Tabela składek ZUS pomoże ci to zapamiętać.

Wysokość składek ZUS jest obecnie ustalana na cały rok z góry. Na 2022 rok zaplanowano sporą podwyżkę składek ZUS. Według najświeższych danych składki ZUS będą wyższe aż o 13% w porównaniu do 2021 roku. To oznacza, że przedsiębiorca zapłaci przynajmniej 1700 zł.

Tabela składek ZUS dla nowych firm

W przypadku nowych firm, składki ZUS płaci się w wysokości preferencyjnej. Wysokość składki ZUS w tym przypadku zależy od tego, ile wynosi płaca minimalna. Według prawa, od 2022, płaca minimalna to 3010 zł, w związku z tym składki ZUS też będą wyższe.

CZYTAJ TAKŻE: Mały ZUS a praca dla byłego pracodawcy

Preferencyjne składki ZUS

Składka emerytalna     176,27 zł

Składka rentowa          72,24 zł

Składka chorobowa      22,12 zł

Składka wypadkowa     15,08 zł

Łącznie preferencyjne składki ZUS bez składki zdrowotnej to 285,71 zł.

Do całości dodajemy jeszcze składkę zdrowotną. Wysokość składki zdrowotnej będzie zależała od formy prowadzenia działalności, a także od rodzaju opodatkowania przedsiębiorcy.

Pełny ZUS 2022

Większość przedsiębiorców musi jednak płacić pełne składki ZUS. Ich wysokość oblicza się na podstawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Podstawą będzie kwota 5922 zł. Do obliczenia składki ZUS będzie trzeba wziąć pod uwagę 60% tego prognozowanego wynagrodzenia przeciętnego.

CZYTAJ TAKŻE: Zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS

Tabela składek ZUS 2022

Składka emerytalna                693,58 zł

Składka rentowa                     284,26 zł

Składka chorobowa                  87,05 zł

Składka wypadkowa                 59,34 zł

Składka na Fundusz Pracy         87,05 zł

Łącznie składki ZUS bez składki zdrowotnej 1211,28 zł.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działa ZUS? Za co tak naprawdę płacisz składki?

Podobnie jak w przypadku składek preferencyjnych, także i tutaj nie wiadomo jeszcze, ile wyniesie składka zdrowotna. Łącznie ZUS bez składki zdrowotnej wyniesie 1211,28 zł.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czy najem nieruchomości przez firmę jest możliwy? Jak wygląda wynajem nieruchomości przez przedsiębiorstwo?

0
najem nieruchomości

Czy możliwy jest najem nieruchomości przez firmę? Na czym polega? Dlaczego warto go rozważyć? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Wynajmowanie nieruchomości jest wciąż bardzo popularnym sposobem inwestowania albo przynajmniej bezpiecznego przechowania kapitału. Wynajmowanie nieruchomości nie wymaga założenia działalności gospodarczej i można to robić jako osoba prywatna. A gdybyśmy jednak chcieli wynajmować nieruchomość jako firma, to czy możemy to zrobić?

Wynajem nieruchomości

Nieruchomości wydają się wygodną formą bezpiecznego przechowania kapitału, a w określonych latach również daje możliwość zarabiania, czyli inwestowania. Konieczność poszukiwania najemców, rozliczeń, zajmowania się awariami lub remontami może zajmować sporo czasu. Wiele osób zarabia na wynajmie jako osoby prywatne. Czy można to zrobić, prowadząc firmę, jako działalność gospodarczą?

Właścicielem nieruchomości może być zarówno osoba prywatna, jak i firma. W związku z tym również firma może wynajmować nieruchomość. Rozpatrując więc wszystkie możliwości, mamy tutaj 4 warianty. Pierwszy, gdy osoba prywatna wynajmuje osobie prywatnej, druga, gdy osoba prywatna wynajmuje nieruchomość firmie, trzecia, gdy firma decyduje się wynająć nieruchomość osobie prywatnej i ostatni przypadek, gdy firma wynajmuje nieruchomość innej firmie.

Nie ma tu znaczenia czy wynajmujemy mieszkanie, czy lokal użytkowy. Jedyna różnica jest taka, że inaczej liczony jest podatek w zależności od tego, czy wynajmujemy nieruchomość jako osoba prywatna, czy firma.

Najem mieszkania przez osobę prywatną

Zacznijmy od sytuacji, gdy prywatny właściciel nieruchomości wynajmuje ją osobie prywatnej. W tym przypadku to właściciel odpowiada za znalezienie lokatora, jego weryfikację, a także za ewentualne naprawy. Nawet jeśli zleci to zewnętrznemu podmiotowi i tak właścicielem nieruchomości cały czas pozostanie on, osoba prywatna. Musi więc przestrzegać choćby ustawy o ochronie praw lokatorów. Taki najem nie wymaga zakładania działalności gospodarczej. Podatek rozliczamy od 2022 roku w formie ryczałtowej.

Trochę inaczej będzie w przypadku podnajmu. Jeśli zgodzimy się, by nasza nieruchomość była podnajmowana, to w tym przypadku sytuacja się trochę skomplikuje. Wszystko dlatego mamy tutaj jedną nieruchomość, ale dwa stosunki prawne. Jeden jest zawierany między właścicielem a najemcą, drugi między najemcą a podnajemcą. To istotne o tyle, że w przypadku podnajmu inaczej liczony jest podatek.

Żeby wynajmować swoją nieruchomość, nie trzeba prowadzić działalności gospodarczej. W przypadku podnajmu – będziemy musieli dopełnić obowiązku zarejestrowana działalności. Jeśli zawrzemy umowę, w której wyrazimy zgodę na podnajem, to jako właściciele mieszkania podpisujemy umowę z firmą, a nie z osobą prywatną. Daje to taką korzyść, że nie trzeba stosować, chociażby przepisów o ochronie lokatorów.

Prywatny wynajem lokalu użytkowego

W przypadku gdy jesteśmy właścicielami lokalu użytkowego i chcemy wynająć go, to chociaż nie będzie to działalność gospodarcza, taki wynajem będzie obłożony podatkiem VAT. Do momentu osiągnięcia limitu 200 tys. zł można skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego albo zarejestrować się jako czynny podatnik VAT.

W tym drugim przypadku nie jest konieczne nawet rejestrowanie działalności gospodarczej. 8% VAT zastosujemy w przypadku usług związanych z zakwaterowaniem, a 23% dla pozostałego wynajmu na cele użytkowe. Co do podatku dochodowego, to możemy rozliczać go ryczałtem.

Najem nieruchomości jako firma

Wynajmowanie nieruchomości przez firmę jest pod względem podatkowym bardzo łatwe. Stawka podatku VAT zależy w tym przypadku czy firma, która jest „właścicielem”, korzysta ze zwolnienia VAT, czy nie. W pierwszym przypadku, gdy lokal jest wynajmowany na cele mieszkaniowe albo firma stosuje zwolnienie podmiotowe, to VAT określany jest stawką zwolnioną. 8% stosujemy w sytuacji, gdy firma jest czynnym podatnikiem VAT, a nieruchomość wynajmowana jest w ramach usługi zakwaterowania. W każdym innym przypadku musimy doliczyć 23% VAT.

Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca jest zwolniony z podatku VAT, czy nie, niezależnie też od celu wynajmu, taki wynajem powinien wykazać w deklaracji VAT.

Umowa najmu nieruchomości

Niezależnie od tego, czy wynajmujesz nieruchomość jako osoba prywatna, czy firma, dobrze sporządzona umowa najmu to podstawa. Przykładową umowę najmu znajdziesz tutaj.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jaka jest kara za brak remanentu? Na czym polega remanent i kto musi go przeprowadzić?

0
remenent

Remanent, inaczej spis z natury to obowiązkowa część rocznego rozliczenia firmy. Wiele można przeczytać w internecie o tym, jak przygotować spis z natury i kiedy dokładnie trzeba go zrobić. Co jednak grozi, jeśli nie zrobimy remanentu?

Każdy podatnik musi sporządzić i wpisać do rozliczenia na koniec roku spis z natury wszystkich towarów handlowych i materiałów. Kwota remanentu wpływa na dochód, a co za tym idzie na podatek dochodowy, który trzeba zapłacić. Porównuje się w tym przypadku spis z natury z tym zrobionym w zeszłym roku. Jeśli wartość jest większa, to powiększa się dochód, a co za tym idzie podatek. Jeśli towaru jest mniej, pojawia się strata, czyli dochód się zmniejsza.

Kiedy zrobić remanent?

Remanent nie musi być zawsze wykonany na koniec roku. Można go zrobić np. w połowie roku. To opłacalne, wtedy gdy stan towarów jest znacznie mniejszy. W takiej sytuacji płacimy niższą zaliczkę na podatek dochodowy i możemy mieć więcej pieniędzy w obrocie. Co ważne, jeśli chcemy zrobić remanent śródroczny, to nie musimy nawet zawiadamiać o tym fakcie urzędu skarbowego.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej – prowadź księgowość łatwo i skutecznie!

Inwentaryzacja przy pełnej księgowości

Jeśli firma rozlicza się na podstawie pełnej księgowości, to inwentaryzacja musi być bardziej szczegółowa. Oprócz spisu wszystkich towarów i materiałów trzeba dokładnie policzyć stan gotówki w firmie, stan aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, środków trwałych, a także nieruchomości, którą są inwestycją.

Najczęściej spis z natury przygotowujemy na koniec roku podatkowego. Samo sporządzenie spisu to dopiero początek. Spis z natury musi być przygotowany w sposób trwały i staranny. Na wycenę spisu z natury mamy 14 dni. Jeśli więc zakończymy spis kilka dni po końcu roku, to czas wyceny liczymy od ostatniego dnia spisu.

Warto o tym pamiętać, szczególnie jeśli mamy bardzo dużo pozycji towarowych. W takiej sytuacji będzie to bowiem bardzo pracochłonna czynność.

Najlepszy program księgowy dla jednoosobowych działalności gospodarczych – sprawdź!

Działalność usługowa, a remanent

Remanent to spis z natury towarów. Co ma więc zrobić przedsiębiorca, który prowadzi działalność usługową? Będzie sporządzał remanent, jeśli wykorzystuje jakieś materiały w swojej działalności. W każdym innym momencie stan remanentu będzie wynosił „0”.

Jaka jest kara za brak remanentu? Remanent a podatek

Jeśli nie przygotujemy na koniec roku remanentu, to nie będziemy w stanie poprawnie obliczyć podatku. Mało tego. Nawet jeśli przygotujemy remanent, obliczymy jego wartość, ale nie dołączymy go do ksiąg na koniec roku, popełniamy wykroczenie skarbowe związane z nieprawidłowym prowadzeniem księgi przychodów i rozchodów.

Takie wykroczenie zagrożone jest mandatem w wysokości od 175 do 3500 złotych. Przepisy wskazują na obowiązek umieszczenia spisu w księdze. Jeśli do księgi wpisano tylko sumę remanentu, to w takiej sytuacji dochodzi do popełnienia wykroczenia.

Jeśli urząd skarbowy przeprowadzi kontrolę i wykryje, że brak remanentu w księdze jest spowodowany np. chęcią ukrycia nierzetelności, to podatnik zagrożony jest odpowiedzialnością karno skarbową. Oprócz nierzetelnego prowadzenia księgi może być też rozpatrywane oszustwo skarbowe.

Skuteczne i proste w obsłudze oprogramowanie księgowe – sprawdź!

Braki w remanencie a koszty uzyskania przychodu

Może zdarzyć się, że pojawią się braki w remanencie. Przypadek taki dotyczy np. sytuacji, w której zostaliśmy okradzeni, część naszych materiałów komuś pożyczyliśmy, lub nastąpił ubytek związany ze specyfiką danego towaru. Są to braki niezawinione i materiały, których dotyczą, możemy wciąż wliczyć w koszty uzyskania przychodu.

Inaczej jest w przypadku braków zawinionych, czyli materiałów, które utraciliśmy w wyniku świadomych działań albo zaniedbań osoby za nie odpowiedzialnej. Tych braków w remanencie nie możemy wliczyć w koszty uzyskania przychodu.

Program do małej księgowości dla kilku stanowisk + dostęp do serwisu RP.PL – sprawdź!

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Płatność tylko kartą czy tylko gotówką?

0
płatność tylko kartą

Upowszechnienie się terminali płatniczych, a także rozwój płatności bezgotówkowych przyczynił się do tego, że coraz więcej osób korzysta z płatności kartą. Czy przedsiębiorca może odmówić płatności gotówką? Czy możliwa jest płatność tylko kartą?

Jeszcze do niedawna w wielu punktach handlowych można było znaleźć informację o tym, że przyjmowane są wyłącznie płatności gotówkowe. Przedsiębiorcy bali się kosztów związanych z realizacją płatności bezgotówkowych. Gdy jednak terminale się upowszechniły, widać je w ogromnej liczbie sklepów. Przy okazji pojawiła się wątpliwość, czy sprzedawca może przyjmować płatność tylko kartą?

Mała Księgowość Rzeczpospolitej – prowadź księgowość łatwo i skutecznie!

Płatność tylko kartą – czy jest możliwa?

Odpowiedź znajdujemy w przepisach. Zgodnie z nowelizacją ustawy o usługach płatniczych z 5 listopada 2021 przedsiębiorca nie może zabronić przyjęcia zapłaty w formie gotówkowej. Klient może płacić zarówno elektronicznie, jak i gotówką.

CZYTAJ TAKŻE: Płatności kryptowalutami w Polsce – jak ją wprowadzić?

Wszystko dlatego, że zgodnie z ustawą o Narodowym Banku Polskim, znaki pieniężne, które on emituje, są uznawane za prawny środek płatniczy, ale nie wskazywały one bezpośrednio przymus przyjęcia gotówki. Dzięki nowelizacji nie można odmówić przyjęcia zapłaty w gotówce.

Mówiąc inaczej, przedsiębiorca nie może uzależnić sprzedaży danego towaru lub usługi od tego, że klient musi zapłacić bezgotówkowo. Nowelizacja ustawy odnosi się bezpośrednio do akceptantów, czyli punktów wyposażonych w urządzenia (terminale) płatnicze. Jeśli je mają, nie mogą odmówić przyjęcia gotówki.

Najlepszy program księgowy dla jednoosobowych działalności gospodarczych – sprawdź!

Płatność tylko kartą – kiedy nie trzeba przyjmować gotówki?

Są jednak wyjątkowe sytuacje, które pozwalają nie przyjąć płatności w gotówce. Chodzi o sprzedaż prowadzoną w internecie albo sprzedaż w miejscu, gdzie nie ma personelu lub w podczas imprezy masowej.

CZYTAJ TAKŻE: Czy można zapłacić kryptowalutami w sklepie stacjonarnym?

W tym ostatnim przypadku informacja o takim sposobie przyjmowania płatności musi być zawarta w regulaminie imprezy, a wartość transakcji nie może być wyższa niż przeciętne wynagrodzenie. Jednocześnie nie można pobierać dodatkowych opłat za to, że klient chce zapłacić gotówką. Nie jest dozwolone również określanie różnych cen zależnie od sposobu zapłaty.

Skuteczne i proste w obsłudze oprogramowanie księgowe – sprawdź!

Płatność tylko kartą – czy można przyjmować tylko płatności kartą ze względów higienicznych?

Może się zdarzyć, że przedsiębiorca chciałby ograniczyć przyjmowanie gotówki np. ze względów higienicznych albo z powodu bezpieczeństwa. Łatwo sobie wyobrazić, że w miejscu nocnej sprzedaży może dojść do kradzieży pieniędzy.

Dobrym rozwiązaniem może się okazać więc promocja płatności bezgotówkowych. Jak jednak mówią przepisy prawa (rzeczona nowelizacja), nie można nawet w takich przypadkach ograniczać możliwości płacenia gotówką.

CZYTAJ TAKŻE: Limit transakcji gotówkowych w 2022 [aktualizacja]

Płatność tylko kartą – konsekwencje

Co grozi przedsiębiorcy w sytuacji, gdyby jednak nie pozwalał na płacenie gotówką? Warto wiedzieć, że nowelizacja ustawy nie określa sankcji. Żeby pociągnąć właściciela firmy do odpowiedzialności, trzeba by np. skorzystać z art. 135 kodeksu wykroczeń. Określa on, że wykroczenie stanowi odmowa sprzedaży towaru bez uzasadnionej przyczyny.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Program do małej księgowości dla kilku stanowisk + dostęp do serwisu RP.PL – sprawdź!

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Zdolność kredytowa przedsiębiorcy. Jak się ją liczy?

0
zdolność kredytowa przedsiębiorcy

Jak jest liczona zdolność kredytowa przedsiębiorcy? Czy zazwyczaj jest lepsza, czy gorsza niż w przypadku osoby zatrudnionej na umowę o pracę? Przeczytaj i dowiedz się wszystkiego, co najlepsze.

Zdolność kredytowa zależy nie tylko od tego, ile zarabiamy i wydajemy, ale również od tego, w jaki sposób uzyskujemy dochód. Jak więc liczona będzie zdolność kredytowa przedsiębiorcy?

Ile jest warta zdolność kredytowa przedsiębiorcy?

Choć może się wydawać, że przedsiębiorcy jako osoby zarabiające średnio więcej niż pracownicy etatowi, nie będą mieli problemów z uzyskaniem kredytu. Nic bardziej mylnego. Banki zdecydowanie gorzej będą patrzyły na dochody uzyskiwane przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą w porównaniu do tej zatrudnionej np. na umowę o pracę na czas nieokreślony. 

CZYTAJ TAKŻE: Negocjacja warunków kredytu bankowego

Przedstawiciele banków zwracają też uwagę na branżę, w której działa przedsiębiorca. Nierzadko zdarza się też, że właściciel firmy musi przedstawić w banku historię operacji. Nawet wysoki zysk może nie pomóc w uzyskaniu kredytu, jeśli będzie on generowany bardzo nieregularnie.

Jak banki sprawdzając zdolność kredytową przedsiębiorcy?

Podstawowy element decydujący o tym, jak przedsiębiorca będzie postrzegany przez bank to okres prowadzenia firmy. Oczywiście, im firma prowadzona dłużej, tym lepiej. Bankowy „standard” to przynajmniej 24 miesiące prowadzenia firmy.

Dochody przedsiębiorcy i zdolność kredytowa

Dochody zawsze będą miały znaczenia dla obliczenia zdolności kredytowej. Trzeba jednak wiedzieć, że każdy bank może przyjmować inny sposób liczenia dochodu. Zależy to w dużej mierze od polityki kredytowej danego banku.

I tak może to być średni dochód z 12 ostatnich miesięcy, średni dochód z  bieżącego okresu i dodatkowo średni dochód z całego ostatniego roku. Zdarza się, że do dochodu niektóre banki doliczają amortyzację.

Przy obliczaniu zdolności kredytowej bank zwraca też bardzo dużą uwagę na branżę przedsiębiorcy. Banki mają listy tzw. ryzykownych branż i przedsiębiorcy reprezentujący te sektory mogą mieć problem z uzyskaniem kredytu.

Sprawdzanie w BIK

Starając się o kredyt, bank sprawdzi też sytuację przedsiębiorcy w bazach takich jak BIK. W tym przypadku sprawdzi BIK osoby fizycznej, a także BIK przedsiębiorcy. Może też sprawdzić przedsiębiorcę w innych komercyjnych bazach dłużników.

CZYTAJ TAKŻE: Jak udowodnić, że dług się przedawnił?

Kredyt a książka przychodów i rozchodów

W zależności od formy prowadzenia działalności i sposobu rozliczania przedsiębiorca będzie prowadził rachunki w różny sposób. Najpopularniejszą metoda rozliczania jest książka przychodów i rozchodów. Na podstawie książki przychodów i rozchodów łatwo obliczyć dochód.

To znacząco poprawia sytuację przedsiębiorcy wnioskującego o kredyt. Tu ważna uwaga. Zdarza się, że banki od razu „skreślają” wnioski przedsiębiorców rozliczających się ryczałtem albo kartą podatkową. Wszystko dlatego, że w tym przypadku bardzo trudno jest określić realny dochód uzyskiwany przez przedsiębiorcę. Warto też pamiętać, że niektóre banki nie będą w ogóle prosiły o zapisy z księgi przychodów i rozchodów. Zadowolą się wyłącznie zeznaniem rocznym PIT.

Pełna księgowość, a badanie zdolności kredytowej

Zdecydowanie najdokładniejszym sposobem sprawdzenia sytuacji finansowej firmy są księgi handlowe, czyli tzw. pełna księgowość. W tym przypadku warto pamiętać, by wskaźniki finansowe były na rozsądnym poziomie. Jeśli prowadzić spółkę z o.o., jesteś jej wspólnikiem, a jednocześnie zasiadasz w zarządzie, bank może sprawdzić nie tylko sytuację finansową spółki, ale i członka zarządu.

CZYTAJ TAKŻE:  Krajowy System E-faktur. Czym różni się od e-faktury?

Jak banki liczą dochód przedsiębiorcy?

Jak już wspomnieliśmy, dochód przedsiębiorcy banki liczą w bardzo różny sposób. Czasem biorą pod uwagę np. 50% przychodu, a czasem 20-30 proc. przychodu uznają za dochód.

Jak podnieść zdolność kredytową przedsiębiorcy?

Przedsiębiorca ma kilka możliwości poprawienia swojej zdolności kredytowej. Przede wszystkim może zaprosić do kredytu kolejnego współkredytobiorcę, spłacić inne kredyty albo dodać kolejne źródło dochodu. Warto też wybierać do kredytu taki bank, który będzie najbardziej liberalnie podchodził do kwestii zdolności kredytowej.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Krajowy System e-Faktur. Czym różni się od e-faktury?

0
Krajowy System E-faktur

Krajowy System e-Faktur działający od 2022 roku jest rewolucją w sposobie dokumentowania transakcji handlowych. Czym różni się od e-faktur, które przedsiębiorcy stosują już od kilku lat?

Krajowy System Faktur oznacza prawdziwą rewolucję. Przedsiębiorcy, którzy od lat używali już e-faktur, pytają, co Krajowy System Faktur zmieni.

Co to jest e-faktura?

E-faktura jest elektronicznym dokumentem, obrazem faktury. Jest dokładnym odzwierciedleniem papierowej faktury, dzięki czemu można rozliczyć każdą transakcję w taki sam sposób, jakbyśmy otrzymali fakturę papierową.

Elektroniczna faktura pozwala oszczędzać pieniądze. Przede wszystkim dlatego, że nie ponosimy kosztów wysyłki faktur papierowych, a także ograniczamy ryzyko, że faktura nie trafi do odpowiedniego odbiorcy. Co istotne, fakturę papierową musimy przechowywać przez lata w archiwum, co wymaga miejsca i odpowiedniego zabezpieczenia.

CZYTAJ TAKŻE: Faktura elektroniczna – czy jest formalnie tym samy co faktura papierowa?

Żeby móc korzystać z e-faktury, odbiorca musi zaakceptować taki sposób przesyłania dokumentów. E-faktury można przechowywać w formie elektronicznej, na dysku komputera. Podczas kontroli urząd traktuje je tak samo, jak dokumenty papierowe.

Jak wystawić e-fakturę?

E-faktura dla swojej ważności musi mieć takie same elementy jak faktura papierowa. Chodzi tu o datę wystawienia faktury, indywidualny numer, dane wystawcy i odbiorcy faktury, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i kupującego, datę wykonania usługi lub dostawy towaru, nazwę towaru, ilość dostarczonych produktów, cenę jednostkową i wartość całej transakcji, skalę i wartość podatku.

Kto może wystawić e-fakturę?

E-fakturę może wystawić taki sam podmiot, jaki może wystawić fakturę papierową. Jest to więc przede wszystkim podatnik zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, podatnik, który jest zwolniony z VAT, każdy, kto samodzielnie wykonuje działalność gospodarczą.

E-faktury mogą wystawiać też niektóre fundacje i stowarzyszenia. W określonych wypadkach e-faktura może być wystawiona przez nabywcę towarów. Zgodnie z przepisami e-faktura to email z załącznikiem w pdf albo zeskanowany i przesłany elektronicznie papierowy dokument. W tym drugim wypadku trzeba pamiętać, że dokument papierowy nie może wcześniej być wprowadzony do obrotu w formie papierowej.

CZYTAJ TAKŻE: Nowe deklaracje ZUS

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Krajowy system E-faktur

Choć Krajowy System e-Faktur ma podobną nazwę co e-faktura, to nie jest dokładnie tym samym. To rejestr, który pozwala wystawiać i udostępniać faktury ustrukturyzowane. W okresie przejściowym będą one funkcjonować obok faktur papierowych i faktur elektronicznych. Faktura ustrukturyzowana ma format .xml zgodny ze strukturą logiczną e-Faktury (FA_VAT).

Fakturę ustrukturyzowaną można wystawić poprzez narzędzia udostępnione przez Ministerstwo Finansów albo wykorzystując jeden z programów komercyjnych (sprawdź, czy twój program księgowy ma taką funkcję – my polecamy MK.RP.pl). Od 2025 r. Krajowy System e-Faktur ma być systemem obligatoryjnym.

Uzyskaj dostęp do KSeF z elektroniczną pieczęcią kwalifikowaną.

Czy trzeba przystąpić do systemu e-faktur?

W pierwszym etapie przystąpienie do systemu jest dobrowolne. Potem będzie obowiązkowe, prawdopodobnie od połowy 2025 roku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Mikrorachunek podatkowy. Jak działa?

0
mikrorachunek

Mikrorachunek podatkowy, znany też jako indywidualny rachunek podatkowy służy do opłacania podatków. Każdy podatnik ma swój własny mikrorachunek. Przeczytaj i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć.

Jak działa mikrorachunek? Czym jest mikrorachunek podatkowy? Skąd podatnik może wziąć jego numer? Jakie mogą pojawić się z nim problemy? O tym wszystkim przeczytasz w naszym artykule.

Jak działa mikrorachunek?

Zasada działania podobna jest do tego, w jaki sposób rozliczamy się np. z gazownią, czy firmą energetyczną. Jako klienci tych instytucji płatność za dostarczane ciepło, czy energię regulujemy na rachunek bankowy, który jest przypisany wyłącznie do nas.

Dzięki temu system monitorujący płatności jest w stanie od razu stwierdzić, czy płatność została dokonana i czy faktycznie jest ona zrealizowana w odpowiedniej wysokości.

Podobnie jest w przypadku mikrorachunku podatkowego. Każdy ma indywidualny numer podatkowy, dzięki któremu rozlicza się z urzędem skarbowym. Jeszcze w 2020 roku każdy podatnik wpłacał podatek na konto urzędu skarbowego.

Biorąc pod uwagę, że każdy urząd miał przynajmniej kilka rachunków bankowych, o pomyłkę nie było trudno. Jeśli należność podatkowa dotyczyła podatku VAT, a przelaliśmy ją na konto, którym rozliczano podatek dochodowy, pojawiał się problem.

Urząd skarbowy nie może sam przeksięgować wpłaty, stąd trzeba było wystąpić z prośbą o takie przeksięgowanie. Jeśli pomyłka nie zauważyliśmy szybko, przez przypadek można było sobie zrobić zaległość.

Skąd wziąć numer mikrorachunku podatkowego?

Po wprowadzeniu mikrorachunku podatkowego każdy podatnik musi regulować podatki na ten jeden numer. Numer mikrorachunku jest przypisany do podatnika na stałe. Można powiedzieć, że jest niezmienny tak jak numer PESEL, czy numer NIP. Niezależnie od tego, w jakim miejscu przedsiębiorca będzie rozliczał podatki, to numer mikrorachunku będzie taki sam.
Numer rachunku podatkowego generuje urząd skarbowy. Można go też pobrać z generatora znajdującego się na stronie generator mikrorachunku podatkowego (podatki.gov.pl).

Wystarczy podać PESEL lub NIP, a system wygeneruje nam mikrorachunek podatkowy. Warto wiedzieć, że część banków obsługujących konta firmowe ma tak skonstruowany system transakcyjny, że po wybraniu opcji przelew do urzędu skarbowego numer mikrorachunku automatycznie podstawia się w miejsce do wpisania odbiorcy przelewu.

Nadpłata z urzędu skarbowego. Jak będzie rozliczona?

Jeśli zdarzy się, że mamy nadpłatę z urzędu skarbowego, to trzeba pamiętać, że w takiej sytuacji nie trafi ona na mikrorachunek podatkowy, a na numer konta firmowego wskazanego w zgłoszeniu rejestracyjnym. Na mikrorachunek podatkowy płacimy podatki PIT, CIT i VAT. Nie rozliczamy na nim karty podatkowej, VAT-14 i VAT w imporcie. Te podatki rozlicza się cały czas na rachunki bankowe konkretnych urzędów skarbowych.

Problem z mikrorachunkiem

Przy generowaniu mikrorachunku podajemy NIP lub PESEL. Każdy, kto prowadzi firmę, w kontaktach z urzędem skarbowym powinien używać numeru NIP. Może się okazać, że podczas generowania mikrorachunku system wskaże nam inny numer, gdy robimy za pomocą PESEL-u, a inny, gdy robimy to NIP-em.

W takim przypadku nie ma znaczenia, który z numerów zastosujemy. Ważne, że system dobrze nas zidentyfikuje. Wskazane wyżej podatki należy rozliczać przy użyciu mikrorachunku. Jeśli wykonamy przelew na inny numer rachunku, pieniądze wrócą na nasze konto.

Rozliczanie podatków za pracowników

Jeśli rozliczamy podatki za pracowników, to przedsiębiorca musi to zrobić na swój indywidualny numer podatkowy, a nie na mikrorachunki pracowników.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej