Strona główna Blog Strona 92

Spirala zadłużenia – jak w nią nie wpaść?

0
spirala zadłużenia

Spirala zadłużenia to stan, kiedy zaciągamy nowe pożyczki, by spłacić te wcześniejsze. Spirala zadłużenia bardzo często prowadzi do bankructwa. Jak nie wpaść w spiralę zadłużenia?

Kredytami i pożyczkami możemy sfinansować bardzo wiele zakupów. Warto wiedzieć, że pożyczanie pieniędzy nie jest złe. Oczywiście, jeśli robimy to odpowiedzialnie. Zawsze musimy zdawać sobie sprawę z tego, że pieniądze trzeba oddać. Pożyczkodawcy nie zawsze interesują nieprzewidziane sytuacje, które przytrafiły się nam i spowodowały opóźnienia w spłacie rat. Pieniądze muszą się znaleźć i koniec. Jeśli nie spłacamy zobowiązań, możemy nawet spodziewać się komornika. Zdarza się, że problem ze spłatą pożyczki, rozwiązywany jest…kolejnym zobowiązaniem.

Co to jest spirala zadłużenia?

I właśnie taka kolejna pożyczka może spowodować spiralę zadłużenia. Spirala zadłużenia jest to sytuacja, w której różnica między dochodami a wydatkami, pokrywana jest coraz to nowymi pożyczkami. W przypadku problemów ze spłatą jednej pożyczki bierzemy kolejną, potem następną i następną. Efekt? Zadłużenie rośnie w bardzo szybkim tempie.

CZYTAJ TAKŻE: Egzekucja komornicza – co może zająć komornik?

Temat robi się szczególnie poważny, gdy osoba z problemami finansowymi zwraca się po pieniądze do instytucji pozabankowych. Nie zawsze firmy te dokładnie weryfikują zdolność kredytową klienta. Brak dokładnego sprawdzenia klienta i większe ryzyko „odbijają” sobie wysokimi kosztami pożyczenia pieniędzy. To powoduje, że problemy z terminową spłatą stają się coraz poważniejsze.

Jak nie wpaść w spiralę zadłużenia?

Skoro spirala zadłużenia jest tak poważnym problemem, to co zrobić, by jej uniknąć? Podstawą jest roztropność w zaciąganiu zobowiązań. Zamiast kupować różne rzeczy na kredyt, lepiej jest oszczędzać. Na kredyt decydujmy się w ostateczności. I nigdy, przenigdy, nie bierzmy nowego kredytu, by spłacić poprzedni.

Jeśli zauważamy, że zaczynamy mieć problemy ze spłatą zobowiązania, najlepiej jak najszybciej powiadomić o tym wierzyciela. Im wcześniej to zrobimy, tym większa szansa na znalezienie satysfakcjonującego obie strony rozwiązania. Gdy pożyczasz pieniądze, pożyczaj tylko tyle, ile jest konieczne.

Kilkadziesiąt złotych wyższej raty może skłaniać do wzięcia kredytu na wyższą kwotę, bo przecież to tylko kilkadziesiąt złotych. Gdy jednak podliczysz całościowe koszty obsługi tego zadłużenia, kwota staje się naprawdę znacząca.

Sporo zależy też od naszego podejścia. Jak przekonują windykatorzy i komornicy, dłużniczy często nie zauważają momentu, w którym wpadli w spiralę zadłużenia. Biorąc kolejne kredyty, są przekonani, że spirala zadłużenia to pojęcie wciąż dla nich obce. Tymczasem wystarczy jedna nieprzewidziana sytuacja życiowa (utrata pracy, ciężka choroba), a sytuacja finansowa nagle się pogarsza.

CZYTAJ TAKŻE: Jak udowodnić, że dług się przedawnił?

Nasza rada – kontroluj na bieżąco stan swoich zobowiązań. Musisz wiedzieć, ile masz do spłaty w danym miesiącu, ile łącznie musisz oddać. Jeśli posiadasz kilka kredytów, spróbuj je skonsolidować, tak by płacić jedną ratę. Tak jak podpowiadaliśmy wcześniej, pożyczaj pieniądze w ostateczności.

Jak wyjść z zadłużenia?

I gdy masz już pożyczki, zrób wszystko by je jak najszybciej spłacić. Najlepiej jest to zrobić, ograniczając wydatki. W razie problemów finansowych zastanów się, co możesz sprzedać, by zapłacić ratę.

Pamiętaj, że jeśli sam sprzedaż samochód, czy domowe sprzęty, których nie używasz, najprawdopodobniej uzyskasz wyższą cenę niż w sytuacji, gdy w sprawę zaangażowany będzie komornik. Egzekucja komornicza ma to do siebie, że jest już ostatecznością. Majątek dłużnika sprzedawany jest wtedy za ułamek realnej wartości.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wstrzymać egzekucję komorniczą?

Kolejna rada – jeśli masz zobowiązania, zatroszcz się o dodatkowe źródło dochodu. Może być dorywcze zajęcie, a pieniądze, które zarobisz, mają od razu zasilać rachunek kredytowy. Tak by pozbyć się zobowiązań, jak najszybciej.

Wpaść w spiralę zadłużenia jest bardzo łatwo. Pilnuj więc swoich zobowiązań i nie przesadzaj z pożyczkami.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Dane przedsiębiorcy a RODO. Czy są chronione?

0
dane przedsiębiorcy a rodo

Dane przedsiębiorcy a RODO: czy są chronione? Jak na siebie wpływają? Co z danymi przedsiębiorcy, które są ujawnione w ogólnodostępnych rejestrach?

Kwestia udostępniania danych przedsiębiorców, czyli osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą, budzi sporo wątpliwości. Chodzi głównie o kwestię tego, czy można nawiązać kontakt z przedsiębiorcą, którego dane są widoczne w ogólnodostępnej bazie. Przedsiębiorca musi przekazać swoje dane do ewidencji firm (biznes.gov.pl), a także na stronach internetowych, na których prezentuje swoje produkty.

Co chroni RODO?

Jednak ustawa o RODO powoduje, że wiele osób boi się korzystać z takich danych, nie chcąc ryzykować odpowiedzialności za niewłaściwe ich wykorzystanie. RODO chroni dane osobowe osób fizycznych.

CZYTAJ TAKŻE: Odstąpienie od umowy w terminie 14 dni – czy przedsiębiorca ma prawo do odstąpienia?

Jednocześnie w ustawie RODO nie znajdziemy pojęcia osoba fizyczna. Istnieje domniemanie, że osoba fizyczna jest czymś przeciwstawnym do osoby prawnej. Wynika z tego, że osoba fizyczna to po prostu człowiek od urodzenia do chwili śmierci. RODO nie chroni tym samym osób prawnych, czyli firm, danych kontaktowych siedziby.

Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.

Dane przedsiębiorcy a RODO

A co w przypadku przedsiębiorcy? Czy przedsiębiorcę obejmuje ochrona RODO? Pytanie jest zasadne. RODO, jak wiadomo, chroni osoby fizyczne. Nie ma tu jednak znaczenia czy osoba fizyczna jest konsumentem, czy przedsiębiorcą.

Wynika z tego, że nawet jeśli osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą, to wciąż jest chroniona przepisami RODO. I to niezależnie od tego, gdzie te dane się znajdują. Jeśli więc chcemy przetwarzać takie dane, trzeba robić to zgodnie z ogólnymi zasadami przetwarzania danych. Musimy więc mieć do tego odpowiednią przesłankę, a także dopełnić obowiązku informacyjnego.

Ustawa o RODO nie przewiduje żadnych wyłączeń dla ochrony praw przedsiębiorców. Dawno temu, dane zawarte w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) nie były chronione.

CZYTAJ TAKŻE: Monitorowanie pracy pracownika – kiedy to możliwe?

Aktualnie rejestry, nawet ogólnodostępne muszą zapewniać ochronę danych zgodnie z przepisami RODO. Trzeba np. informować o wycieku danych w ciągu 72 godzin od wycieku. Każdy przedsiębiorca, który jest chroniony, ma prawo dostępu do swoich danych, do uch przenoszenia, poprawienia, a także ma prawo do bycia zapomnianym.

Ochrona przedsiębiorcy – RODO

Warto wspomnieć o tym, że RODO rozdziela kwestię danych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność samodzielnie, a takich, którzy zatrudniają pracowników. W jednoosobowej firmie administratorem danych jest sam przedsiębiorca. I to on odpowiada za ewentualne naruszenia danych klientów i kontrahentów.

Dane osobowe to wszystkie te dane, które pozwalają identyfikować osobę fizyczną. Oprócz imienia i nazwiska będzie to np. adres.

Przedsiębiorca zatrudnia pracowników – ochrona RODO

Gdy przedsiębiorca zatrudnia pracowników, to musi od pracowników uzyskać zgodę na przetwarzanie ich danych osobowych, przekazać informację o tym, jak będą przetwarzane i w jakim zakresie mogą te dane modyfikować.

CZYTAJ TAKŻE: Zgłoszenie naruszenia danych osobowych – formularz

Kara za naruszenie RODO

Zgodnie z rozporządzeniem, naruszenie przepisów RODO zagrożone jest poważną karą. To nawet 20 mln euro albo 2-4% rocznego całkowitego obrotu.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Indywidualna interpretacja podatkowa. Co to jest i jak działa?

0
Indywidualna interpretacja podatkowa

Przepisy podatkowe są coraz bardziej skomplikowane i wyjątkowo szybko się zmieniają. To, co w przypadku jednej firmy się sprawdzi, w przypadku innej nie będzie dobrym rozwiązaniem. Czy sposobem na wszystko jest indywidualna interpretacja podatkowa?

Zmiany w przepisach podatkowych powinny być przygotowywane z dużą starannością. Co, jednak gdy są niejasne i nie wiesz, w jaki sposób zachować się, by poprawnie realizować rozliczenia? Nawet jeśli jesteśmy otoczeni tabunem prawników, mamy bardzo dobrych doradców podatkowych i księgowych nie zawsze będziemy w stanie w prawidłowy sposób rozliczyć podatków i innych obciążeń. Mało tego: czasem nawet przedstawiciele organów skarbowych czy sądów administracyjnych orzekają niejednoznacznie w dwóch takich samych sytuacjach. Żeby więc uniknąć konsekwencji karno-skarbowych warto postarać się zawczasu o indywidualną interpretację podatkową.

Co to jest indywidualna interpretacja podatkowa?

Indywidualna interpretacja podatkowa jest specjalnym pismem, które wydaje organ skarbowy na wniosek podatnika. Dokument wydawany jest w imieniu ministra finansów. Posiadanie indywidualnej interpretacji podatkowej oznacza, że każdy urzędnik będzie musiał w konkretny sposób rozstrzygnąć spór w razie niejasności interpretacyjnych dla tego konkretnego podatnika.

CZYTAJ TAKŻE: Nadpłata podatku VAT i zaliczki na podatek dochodowy

Indywidualna interpretacja podatkowa uwzględnia wszystkie możliwe przesłanki potrzebne do jej wydania. Jeśli interpretacja jest korzystna dla zgłaszającego wniosek, nie trzeba podawać uzasadnienia takiej decyzji. Jeśli jest negatywna, będzie miała uzasadnienie.

Indywidualna interpretacja może być wydana tylko wtedy gdy wystąpi o nią podatnik. Taka interpretacja jest wiążąca nawet w sytuacji, gdy inne organy państwowe miałyby inną opinię.

Chyba że interpretacja zostanie zmieniona odgórnie, przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Może się tak zdarzyć, jeśli orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego czy Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W takiej jednak sytuacji podatnik zostanie poinformowany o zmianie interpretacji indywidualnej.

CZYTAJ TAKŻE: Podatek liniowy vs skala. Co się bardziej opłaca?

Jak uzyskać interpretację indywidualną?

Indywidualną interpretację może uzyskać każdy, kto rozlicza podatki. Zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna (firma). Po taki dokument sięga się, wtedy gdy podatnik nie jest pewny, w jaki sposób stosować przepisy podatkowe.

Żeby uzyskać indywidualną interpretację, składamy wniosek ORD-IN. We wniosku jak najdokładniej opisujemy sytuację, co do której mamy wątpliwości. We wniosku wpisujemy własną opinię na temat tego, jak powinna być rozwiązania pod względem podatkowym dana sytuacja.

Ile kosztuje interpretacja indywidualna?

Na rozpatrzenie wniosku o wydanie interpretacji podatkowej poczekamy maksymalnie 3 miesiące. Interpretacja może dotyczyć stanu faktycznego, ale i takiego, który nastąpi w przyszłości.

CZYTAJ TAKŻE: Zaliczka na podatek dochodowy

Każdy problem podatkowy, który organ ma wyjaśnić w interpretacji podatkowej to koszt 40 zł. Kwotę wpłaca się w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. Jeśli rozpatrujemy kilka stanów faktycznych, to za każdą opinię też zapłacimy min. 40 zł.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Jednoosobowa działalność gospodarcza a rozwód – co to oznacza?

0
jednoosobowa działalność gospodarcza a rozwód

Rozwód oprócz rozpadu więzi między dwoma ludźmi powoduje też konieczność podziału majątku. Jeśli jeden z małżonków prowadzi firmę, podział majątku może wydawać się skomplikowany. Jak wygląda kwestia: jednoosobowa działalność gospodarcza a rozwód?

Na początek musimy ustalić sobie dwie podstawowe zasady. Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej oznacza, że przedsiębiorca odpowiada za wszystkie zobowiązania całym swoim majątkiem. Z drugiej strony ma też prawo do czerpania wszystkich dochodów z tej działalności. Jak na jednoosobową działalność gospodarczą wpływa rozwód.

Jednoosobowa działalność gospodarcza a rozwód – intercyza

Po wstąpieniu w związek małżeński, wszystko, co zostało nabyte w trakcie jego trwania, stanowi majątek obojga małżonków. Podobnie z zobowiązaniami. Każde zobowiązanie zaciągnięte przez jednego z małżonków obciąża automatycznie drugiego małżonka. Taki stan nazywa się wspólnością majątkową.

W przypadku kiedy małżonkowie zawarli umowę rozdzielności majątkowej, zwanej potocznie intercyzą, to w jej ramach określa się, które elementy majątku należą do jednego, a które do drugiego małżonka. Mówiąc inaczej, co wchodzi w skład majątku prywatnego każdego z nich, a co wspólnego.

CZYTAJ TAKŻE: Założenie działalności gospodarczej przez Internet

Jednoosobowa działalność gospodarcza a rozwód

A jak jest z rozwodem w przypadku gdy jeden z małżonków prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą? Potoczny pogląd mówi o tym, że skoro jeden z małżonków prowadzi działalność, to w przypadku rozwodu firma nie podlega podziałowi.

Prawda jest jednak zupełnie inna. W przypadku, gdy małżonkowie nie mają podpisanej intercyzy, firma zarejestrowana na jednego z małżonków może nie pozostać w całości jego własnością. Nawet jeśli nazwisko tego małżonka figuruje w rejestrze działalności gospodarczej.

To, w jaki sposób majątek z działalności gospodarczej zostanie podzielony, w dużej mierze zależny jest od tego, kiedy powstała działalność gospodarcza.

Jednoosobowa działalność gospodarcza a rozwód – kiedy firma jest majątkiem wspólnym?

Firma jest majątkiem wspólnym małżonków pod kilkoma warunkami. Są to:

  • małżonkowie nie mają intercyzy;
  • jeden z małżonków prowadzi działalność gospodarczą, którą założył po zawarciu małżeństwa;
  • finansowanie firmy odbywało się z majątku wspólnego.

W związku z tym w takiej sytuacji majątek firmowy będzie rozdzielony równo po połowie między małżonków.

Jednoosobowa działalność gospodarcza a rozwód – jak podzielić działalność gospodarczą w przypadku rozwodu?

Gdy dochodzi do sprawy rozwodowej, majątek dzielony jest w jednym z dwóch trybów. Albo na zasadzie umówienia się w kwestii podziału między byłymi małżonkami, albo poprzez ustalenie podziału majątku przez sąd. W przypadku gdy małżonek jest przedsiębiorcą, często stosuje się tryb umowny.

CZYTAJ TAKŻE: Prowadzenie firmy z żoną/partnerem. Czy to jest możliwe?

Małżonkowie zawierają wtedy tzw. umowę działową. W przypadku podziału firmy, taką umowę przygotowuje się w wersji pisemnej, a podpisy są poświadczane notarialnie. Jeśli w skład majątku wchodzi nieruchomość, wtedy całą taką umowę powinien sporządzić notariusz.

W przypadku, gdy małżonkowie nie są w stanie porozumieć się co do tego, w jaki sposób podzielić majątek, w proces ten włączany jest sąd. To on decyduje o tym, w jaki sposób podzielić majątek. W takiej sytuacji mamy do czynienia z podziałem w trybie sądowym. Ta droga rozpoczyna się od ustalenia składników majątków i ich wartości.

Trzeba być świadomym tego, że w przypadku takiego podziału może nie być możliwości podziału całkiem po równo. W trakcie podziału przez sąd małżonkowie mogą przedstawiać sądowi propozycje podziału.

Jeśli jedna ze stron otrzyma majątek niższej wartości niż druga, to można wystąpić o rozliczenie różnicy. W przypadku przedsiębiorcy, który się rozwodzi, sąd nie uwzględni wszystkich propozycji małżonków. Chodzi bowiem o to, by firma prowadzona przez małżonka nie upadła ze względu na podział majątku.

Jeśli więc jeden z małżonków prowadzi restaurację, to drugi małżonek nie może domagać się sprzętu z restauracji (np. profesjonalnego sprzętu kuchennego, gastronomicznego), bo to spowodowałoby, że firma nie mogłaby istnieć. Zamiast tego może jednak otrzymać rekompensatę finansową.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza działalność gospodarcza – o czym pamiętać?

W przypadku, gdy działalność zarejestrowana jest na jednego z małżonków, ale interes prowadzi razem, to zabranie sprzętu gastronomicznego może okazać się sensowne, bo małżonek go przyjmujący będzie mógł kontynuować działalność (nawet pod innym szyldem).

Jednoosobowa działalność gospodarcza a rozwód – firma założona przed ślubem

Zdecydowanie trudniejsza sytuacja jest wtedy, gdy założyłeś firmę jeszcze przed zawarciem małżeństwa. Jasne jest przecież, że na początku pieniądze pochodziły głównie z majątku prywatnego, a z czasem także i z majątku wspólnego.

W takiej sytuacji podział majątku jest to tyle skomplikowany, że będziecie musieli zweryfikować czas przeprowadzenia każdej z inwestycji, wycenić ją i ustalić, kto za nią zapłacił.

Główna zasada w procesie podziału majątku mówi o tym, że każda strona musi oddać to, co z majątku wspólnego przeznaczyła na majątek osobisty. Wyjątkiem są te nakłady, które zostały poczynione w celu dającym dochód.

Nie można też zapomnieć, że wszystkie dochody wypracowane przez firmę, którą prowadzi jeden z małżonków, będą wchodziły do majątku wspólnego (o ile nie ma umowy o rozdzielności majątkowej). Jeśli firma ma np. jakiś leasingowany sprzęt, to nie będzie on podlegał w ogóle podziałowi. Wartość tego sprzętu (np. leasingowanego pojazdu) będzie kosztem, a co za tym idzie, zmniejszy wycenę firmy.

Jednoosobowa działalność gospodarcza a rozwód – inwestycje firmowe

W trakcie prowadzenia firmy inwestuje się w różnego rodzaju majątek, zarówno materialny, jak i niematerialny. W przypadku dóbr niematerialnych, takich jak licencje czy koncesje, trzeba dokonać szczegółowej wyceny wartości takiego składnika majątku.

CZYTAJ TAKŻE: Czy można mieć dwie działalności gospodarcze?

Jednoosobowa działalność gospodarcza a rozwód – nierówny podział majątku wspólnego

Łatwo wyobrazić sobie sytuację, że jeden z małżonków nie angażuje się w ogóle w firmę prowadzoną przez drugiego małżonka. Jeśli podczas podziału takiego majątku okaże się, że małżonek przedsiębiorca poniesie zbyt dużą stratę, oddając połowę majątku, sąd może wyjątkowo uznać, że udziały małżonków nie są równe. Żeby jednak do tego doszło, trzeba będzie wykazać, że drugi małżonek nie angażował się w rozwój firmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

8 sposobów na oszczędności w firmie, gdy rosną koszty

0
oszczędności w firmie

Zbyt wysokie koszty firmowe mogą doprowadzić każdą firmę do bankructwa. I właśnie dlatego postanowiliśmy sprawdzić, jak można wygenerować oszczędności w firmie, nawet gdy wydaje się, że nie ma szans na ograniczenie kosztów.

Rosnące koszty gazu, prądu, a co za tym inflacja i presja na podnoszenie płac powoduje, że przedsiębiorcy są w coraz trudniejszej sytuacji. Jeszcze mocniej niż dotychczas trzeba pilnować wydatków i utrzymywać płynność finansową. Co istotne, nawet jeśli sprzedaż nie rośnie zbyt szybko, można utrzymać zadowalający poziom marży, jeśli ograniczamy koszty w mądry sposób. Znajdź oszczędności w firmie.

Jak zdobyć oszczędności w firmie?

Podstawową zasadą cięcia kosztów jest robienie tego w taki sposób, by nie obniżyć jakości produktów, ani też nie spowodować zbyt dużych perturbacji w firmie. Co za tym idzie, w oszczędnościach nie zawsze chodzi o ograniczanie personelu.

CZYTAJ TAKŻE: Jak planować budżet firmowy?

Zanim zaczniesz ciąć koszty, warto dobrze przyjrzeć się ich strukturze. Co generuje największe wydatki? Czy są to koszty administracyjne, a może wynagrodzenia pracowników? Spisz sobie wszystkie wydatki ponoszone w firmie i przyporządkuj do odpowiednich kategorii.

Szybko dowiesz się, który segment działalności generuje największe wydatki. Przy okazji rada. Każda branża ma swoją specyfikę. Podobnie wielkość firmy będzie miała wpływ na to, w jaki sposób kształtują się koszty. W związku z tym nie ma jednej prostej odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób oszczędzać pieniądze w firmie?

1. Oszacuj koszty przyszłe – stwórz budżet

Bardzo ważne jest dokładne określenie kosztów, które twoja firma poniesie w niedalekiej przyszłości. Mniej istotne na tym etapie są koszty wcześniejsze. Teraz interesują nas koszty przyszłe i to, w jaki sposób je ograniczyć. Taki budżet pozwoli lepiej kontrolować wydatki. Wystarczy na bieżąco je przeglądać i stopniowo obniżać.

2. Oprogramowanie komputerowe

Zanim zdecydujesz na jakieś oprogramowanie, zobacz czy nie ma na rynku darmowego odpowiednika konkretnego rozwiązania. Być może nie jest ci potrzebna pełna funkcjonalność konkretnego systemu, bo korzystasz tylko z wybranych opcji.

Może to przynieść spore oszczędności w firmie. Jeśli natomiast potrzebujesz oprogramowania ze złożonymi funkcjami, może się okazać, że dokupienie płatnych pakietów pozwoli na tyle zwiększyć efektywność, że zyskasz dodatkowy czas pracowników.

3. Zlecaj na zewnątrz

Wśród wielu przedsiębiorców pokutuje przekonanie, że jeśli mamy zacząć oszczędności to na początku rezygnujemy z zewnętrznych podwykonawców. Tymczasem delegowanie może opłacać się bardziej niż utrzymywanie konkretnych specjalistów u siebie. Nie chodzi tylko o księgowego, czy prawnika. Zlecić można też marketing, a także obsługę floty pojazdów.

4. Regularnie negocjuj warunki z podwykonawcami

Jeśli współpracujesz z kimś regularnie, np. z firmą sprzątającą, prawnikiem, marketingowcem, to regularnie (np. co kwartał) przeglądaj cenniki i porównaj je z ofertami konkurencji. Być może jakaś oferta będzie lepsza. Nie bój się zmienić podwykonawcy. Nawet jeśli taki proces będzie wiązał się z poniesieniem jednorazowego kosztu, w ogólnym rozrachunku koszty mogą być znacznie niższe.

CZYTAJ TAKŻE: Firma w ciąży. Czy ciężarna może prowadzić działalność gospodarczą?

5. Czy zawsze potrzebujesz nowy sprzęt?

Utrata wartości nowego sprzętu jest spora. Nie zawsze więc opłaca się kupować nowe drukarki, czy komputery. W niektórych sytuacjach wystarczy dobrej jakości sprzęt poleasingowy. Oczywiście przede wszystkim mowa o samochodach. Nie ma sensu kupować nowego, gdy używane są całkiem dobrej jakości.

6. Zrezygnuj ze spotkań osobistych

Oszczędności może wygenerować rezygnacja ze spotkań osobistych. Nie chodzi tu tylko o czas przeznaczany na dojazdy. To również koszty związane z przejazdami taksówką, jedzeniem w restauracjach, a jeśli są to spotkania w firmie – koszt utrzymania sali konferencyjnej. Przeanalizuj, czy faktycznie musisz odbywać aż tyle bezpośrednich spotkań.

Dobre spotkania to takie, które zaczynają się punktualnie, a także mają określony cel.

7. Oszczędność zatrudnienia

Sprawdź, czy każdy pracownik musi być zatrudniony na umowę o pracę. Może korzystniejsze będzie przejście na kontrakt B2B? Spróbuj zatrudnić studenta. Dla przedsiębiorcy jest to korzyść związana z brakiem składek ZUS.

8. Zwiększ stany magazynowe

W czasach szybko rosnących cen, zbawienny może okazać się pełny magazyn towaru. Jeśli przewidujesz, że ceny w twojej branży jeszcze wzrosną, warto zapełnić magazyn. By sprzedać towar później, z większym zyskiem. Ta rada przyda się wyłącznie w sytuacji, gdy sprzedajesz produkty, które się nie psują.

CZYTAJ TAKŻE: Jak rozdzielić budżet prywatny od firmowego?

Na część kosztów nie mamy za dużego wpływu. Jeśli kupujemy paliwo od jednej państwowej firmy albo energię elektryczną dostarcza nam państwowy dostawca, w większości przypadku nie ma zbyt dużego pola do negocjacji. Warto więc szukać oszczędności tam, gdzie jest to możliwe.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Doradca podatkowy a księgowy

0
doradca podatkowy a księgowy

Księgowy nie może robić tego samego co doradca podatkowy. Pytanie księgowego o to, jak najlepiej „zorganizować” firmę, by płacić jak najniższe podatki, naraża księgowego na odpowiedzialność. Przede wszystkim finansową.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą, a także te, które dopiero zamierzają prowadzić firmę, pierwsze kroki kierują w stronę księgowego. Oczekują, że księgowy wyjaśni im wiele zawiłości związanych z prowadzeniem biznesu, podpowie też, optymalnie pod względem podatkowym zorganizować całe przedsięwzięcie. Nic bardziej mylnego. Jakie są kompetencje księgowego, a jakie doradcy podatkowego? Przeczytaj o tym w naszym artykule.

Kim jest księgowy?

W największym uproszczeniu księgowym jest osoba, która dokonuje zapisów transakcji, oblicza przychód i koszty firmowe, a także rozlicza określone świadczenia społeczne. Co istotne, księgowy opiera się wyłącznie na dokumentach, które mu zostały dostarczone. Może więc i powinien podczas księgowania brać pod uwagę jedynie zdarzenia gospodarcze, które wydarzyły się w przyszłości.

Księgowość to profesja „uwolniona”. Znaczy to tyle, że może taką działalność wykonywać każdy. Żeby prowadzić biuro rachunkowe, nie trzeba spełniać żadnych wymogów. Nie trzeba przedstawiać żadnych konkretnych certyfikatów. Można więc powiedzieć, że rzetelność księgowego oceniają jego klienci.

CZYTAJ TAKŻE: Odpowiedzialność doradcy podatkowego. Czy jego opinia jest wiążąca?

Księgowy prowadzi księgi rachunkowe, rozlicza podatki. Może też wyceniać aktywa i pasywa, odpowiada za to by wszystkie faktury (kosztowe i przychodowe) były odpowiednio rozliczone. Często księgowy pomaga również w procesie otwarcia firmy. Pomaga złożyć wszystkie dokumenty do urzędów.

Księgowy nie może jednak w sposób wiążący podpowiadać konkretnych rozwiązań, związanych z prowadzeniem firmy. Księgowy, który chce prowadzić biuro rachunkowe, powinien zawrzeć umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Kim jest doradca podatkowy?

Doradca podatkowy zajmuje się przede wszystkim porad, a także wydaje opinie i wyjaśnia przepisy związane z podatkami i sprawami celnymi. Może też prowadzić księgi rachunkowe i podatkowe, a także sporządzać deklaracje podatkowe. Podobnie jak księgowy, ma możliwość reprezentowania podatników i płatników w postępowaniach przed organami administracji publicznej.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje doradca podatkowy?

Doradca podatkowy, żeby świadczyć usługi doradcze w zakresie podatków, musi zdać egzamin na doradcę podatkowego. Zdany egzamin skutkuje wpisaniem na listę doradców podatkowych. Trzeba też pochwalić się przynajmniej 2-letnim stażem zawodowym. Doradca podatkowy może robić wszystko, co księgowy. Dodatkowo może jednak całkowicie legalnie i wiążąco radzić klientom w sprawach podatkowych.

Podsumowując, księgowy jest kimś w rodzaju urzędnika, reprezentującego państwo. Jego zadaniem jest po prostu dobrze rozliczyć wszystkie dokumenty. W jego kompetencji nie jest doradzanie najlepszych rozwiązań podatkowych. Ma po prostu rzetelnie rozliczyć firmę. Doradca podatkowy ma prawo podpowiadać rozwiązania, które mają spowodować, że przedsiębiorca np. zapłaci niższy podatek.

CZYTAJ TAKŻE: Doradztwo podatkowe online

Obecnie trwa proces uregulowania i doprecyzowania obowiązków doradcy podatkowego, tak by księgowy nie bał się przekazywać podstawowych informacji, związanych z prowadzeniem firmy. Teraz może bać się tego, że zostanie to uznane za nieuprawnione doradztwo w sferze podatków, a które jest zarezerwowane dla doradcy podatkowego.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Więcej na tematy związane z rachunkowością przeczytasz w kategorii Biuro rachunkowe.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Pomoc małżonka w firmie. Czy potrzebna jest umowa

0
pomoc w firmie

Pomoc małżonka w firmie to bardzo popularna forma wparcia przedsiębiorcy. Czy pomoc małżonka trzeba sformalizować? Czy w takiej sytuacji potrzebna jest umowa?

Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z nagłą chorobą, koniecznością wyjazdu czy po prostu ze zwiększonym popytem na oferowane produkty lub usługi, pomoc członka rodziny w firmie może stać się nieoceniony. W przypadku doraźnej pomocy taka możliwość jest dopuszczalna. Co istotne, nie zawsze wymaga wielu formalności.

Pomoc rodziny w firmie

Rzadko zdarza się, by można było prowadzić biznes całkowicie samodzielnie. Przydaje się pomoc. I nieważne, czy jest to pomoc jednorazowa, doraźna, czy realizowana bardziej regularnie. Zgodnie z prawem możemy poprosić członka rodziny o pomoc w biznesie. Jeśli żona, mąż, czy najbliższy członek rodziny jest bezrobotny lub ma status rencisty, nie trzeba nawet podpisywać żadnej umowy. Nie musimy też płacić składek ZUS. Oczywiście tylko w sytuacji, gdy pomoc ta jest bezpłatna. Pomocy nie może udzielić osoba, która przebywa na zwolnieniu lekarskim.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Pomoc żony w biznesie i podatki

Jeśli przedsiębiorca otrzyma bezpłatną pomoc członka rodziny, to ze względów podatkowych mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem. Nie jest ono objęte obowiązkiem podatkowym o ile osoba pomagająca kwalifikuje się do pierwszej lub drugiej grupy podatkowej. W pierwszej grupie jest współmałżonek, dzieci, wnuki, rodzice, dziadkowie, pasierbi, zięć, synowa, rodzeństwo, ojczym, macocha oraz teściowie. Druga grupa podatkowa to dzieci rodzeństwa, bracia i siostry rodziców, dzieci i małżonkowie pasierbów, małżonkowie rodzeństwa. Każda z tych osób może pomagać w firmie, a od tej pomocy nie trzeba płacić podatku.

Jeśli przedsiębiorca liczy na pomoc partnera, z którym jest w nieformalnym związku, nie będzie można zastosować przepisów wskazanych przed chwilą.

Osoba współpracująca w biznesie

No dobrze, a co w sytuacji gdy zamiast pomocy doraźnej chcielibyśmy uzyskać stałe wsparcie w prowadzeniu biznesu? Jeśli taka pomoc ma bezpośredni wpływ na dochody firmy, członek rodziny uzyskuje status osoby współpracującej. Osoba współpracująca musi być zgłoszona do ZUS. Trzeba też odprowadzać składki za taką osobę. I to niezależnie, czy pomoc wiąże się z wynagrodzeniem, czy też jest to bezpłatna pomoc w biznesie. Co istotne, osoba współpracująca powinna zamieszkiwać we wspólnym gospodarstwie domowym z przedsiębiorcą. W przeciwnym razie trzeba będzie podpisać umowę. Może to być umowa o pracę lub umowa cywilno-prawna (np. umowa zlecenie). Trzeba pamiętać, że jeśli osoba współpracująca ma podpisaną z przedsiębiorcą umowę o pracę, to składki ZUS muszą być obliczone i opłacone jak w przypadku przedsiębiorcy. Przy umowie zlecenie rozliczenie wygląda tak samo jak w przypadku każdej normalnej umowy zlecenie.

Istotnym jest fakt, że jeśli osoba współpracująca na umowę o pracę rozlicza składki ZUS tak jak przedsiębiorca, to nie da się dla tej osoby zastosować preferencyjnych stawek ZUS. Jeśli więc przedsiębiorca korzysta z pomocy małżonka, a sam opłaca mały ZUS, to za małżonka trzeba będzie zapłacić składki w pełnej wysokości.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak napisać wezwanie do zapłaty?

0
wezwanie do zapłaty

Jak napisać wezwanie do zapłaty? Sprawdź, czym jest wezwanie do zapłaty. Przeczytaj i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć na temat tworzenia i wysyłania wezwań do zapłaty.

Kontrahent jest winien ci pieniądze? Nie jesteś w stanie odzyskać ich w sposób polubowny? Podpowiadamy jak napisać wezwanie do zapłaty, a także sprawdzamy, jaki skutek ma wezwanie do zapłaty.

Co to jest wezwanie do zapłaty?

Wyobraź sobie sytuację, że współpracując z kontrahentem, wystawiasz mu faktury z odroczonym terminem płatności. Mówiąc inaczej: towar otrzymuje od razu, ale płaci za niego po 14 dniach lub w terminie określonym w umowie.

Co, jednak gdy kontrahent nie zapłaci? Albo, gdy nie określiłeś terminy zapłaty? Dobrym pomysłem może być przekazanie wezwania do zapłaty. W wezwaniu do zapłaty określa się termin, w którym należność powinna być uregulowana. Samo wysłanie wezwania powoduje, że roszczenie staje się wymagalne.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza firma w 2023 roku

Zwykle jednak wezwanie do zapłaty traktuje się jako przypomnienie o tym, że płatność nie została uregulowana. Może się bowiem zdarzyć, że po prostu dłużnik nie pamięta o danym zobowiązaniu. Jeśli jednak celowo nie dokonuje płatności, to wezwanie do zapłaty jest pierwszym etapem przed skierowaniem sprawy do sądu. Często okazuje się, że wizja postępowania sądowego powoduje, że kontrahent ureguluje płatność.

Pozew do sądu o zapłatę

Zanim złożymy pozew do sądu o zapłatę, warto najpierw próbować polubownie rozwiązać sprawę zaległości. W piśmie sądowym będziemy musieli zamieścić informację, czy strony podjęły próbę mediacji albo rozwiązania sporu w inny sposób. Jeśli nie było takich prób, trzeba też wpisać informację, dlaczego tak się nie stało.

Jak napisać wezwanie do zapłaty?

Wezwanie do zapłaty nie ma określonego wzoru. Nie ma więc określonego wzoru formularza, na którym trzeba takowe wezwanie do zapłaty napisać. Najważniejsze jest jednak to, by dokładnie określić jakiego roszczenia dotyczy zobowiązanie.

W związku z tym szczegółowo określamy podstawę obowiązku zapłaty, czyli kwotę do zapłaty, termin spłaty długu, ale przede wszystkim numer faktury (rachunku), czy umowy, których dotyczy konkretne zobowiązanie. Nie można też zapomnieć o tym, by w wezwaniu do zapłaty wpisać numer rachunku bankowego. Na koniec oczywiście podpisujemy takie wezwanie.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest Biała Lista Podatników?

Ile razy wysyłać wezwanie do zapłaty?

Trzeba pamiętać, że okres zapłaty na wezwaniu do zapłaty jest wiążący. Jeśli w tym okresie pieniądze nie trafią na konto wierzyciela, może on podjąć dalsze kroki związane z odzyskaniem należności.

I tu pojawia się pytanie: ile razy wysyłać wezwanie do zapłaty? Czy wystarczy jeden raz, a potem od razu składamy wniosek do sądu? Czy może prawo określa, że dopiero po dwóch, czy trzech wezwaniach do zapłaty można złożyć pozew?

Odpowiadamy. Wezwanie do zapłaty najlepiej jest wysłać listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Jeśli takie potwierdzenie mamy, znacznie łatwiej będzie argumentować to, że próbowaliśmy sprawę załatwić pozasądowo.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działa wykup wierzytelności?

Często nie wystarcza jednak jedno wezwanie do zapłaty. W tym przypadku warto jednak uważać na ryzyko posądzenia o nękanie. Jeśli wyślemy do dłużnika, zbyt wiele wezwań do zapłaty możemy być uznani za takich, którzy naruszają dobra osobiste dłużnika.

Co więc zrobić? Można zastosować prostą drogę. Wysłać pierwsze wezwanie do zapłaty i potraktować je jako przypominające. Jeśli nie pomoże i pieniędzy wciąż nie dostaliśmy, wysyłamy drugie opatrzone dodatkowym opisem „ostateczne wezwanie do zapłaty”. Gdy i to nie pomoże, rozważamy, czy opłaca się nam składać wniosek do sądu. Jeśli tak, czynimy to niezwłocznie.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Często zadawane pytania – wezwanie do zapłaty

Co oznacza wezwanie do zapłaty?

Wezwanie do zapłaty oznacza, że wierzyciel podjął pierwszy krok w dochodzeniu swojej należności w drodze postępowania komorniczego. 

Co dalej po wezwaniu do zapłaty?

Jeśli po wezwaniu do zapłaty dłużnik nadal nie opłaci należności, wierzyciel może skierować sprawę do sądu.

Jak poprawnie napisać wezwanie do zapłaty?

Aby wezwanie do zapłaty było poprawne, musi zawierać: dane nasze, dłużnika, numer i datę wystawienia faktury, termin płatności, oraz dokładną kwotę długu, numer konta i datę, do której należy uregulować należność.

Ile jest czasu na wezwanie do zapłaty?

Wezwanie do zapłaty można wystawić już następnego dnia po nieopłaceniu wierzytelności. Natomiast termin, który damy w nim dłużnikowi na spłacenie długu zależy od nas. Nie ma określonego minimalnego albo maksymalnego czasu. 

Czy wezwanie do zapłaty to pismo procesowe?

Wezwanie do zapłaty nie jest pismem procesowym. 

Czy trzeba odpowiadać na wezwanie do zapłaty?

Na wezwanie do zapłaty nie trzeba odpowiadać, szczególnie jeśli po jego otrzymaniu spłacisz dług. Jeśli nie jesteś w stanie zrobić tego w całości, skontaktuj się z wierzycielem w celu ustalenia planu spłaty długu.  

Egzekucja komornicza – co może zająć komornik?

0
egzekucja komornicza

Egzekucja komornicza nie zawsze jest przyjemnym przeżyciem. Egzekucja komornicza przeprowadzana jest w sytuacji, gdy wierzyciele zawnioskują o nią u komornika. Muszą jednak mieć dokumenty, które pozwalają komornikowi na rozpoczęcie egzekucji. Co może zająć komornik? Czego nie może zabrać komornik?

Egzekucja komornicza

Egzekucja komornicza jest zwykle ostatnim etapem windykacji, gdy już inne środki odzyskania pieniędzy zawiodły. Najpierw wierzyciele starają się dochodzić należności polubownie. Czasem do akcji wkraczają firmy windykacyjne.

Te mogą jednak prowadzić jedynie działania nakłaniające dłużnika do spłaty w sposób formalny. Mogą też wystosować odpowiednie pismo do sądu, by uzyskać orzeczenie z nakazem zapłaty. Dopiero po uzyskaniu takiego dokumentu, można poprosić o interwencję komornika.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak działa komornik?

Komornik ma status funkcjonariusza publicznego. Każdy komornik działa na ściśle określonym terenie, zależnie od sądu rejonowego, pod który podlega. Komornik otrzymuje wynagrodzenie w wysokości zależnej od tego, ile pieniędzy wyegzekwuje od dłużników.

Co może komornik?

Komornik może egzekwować należności tylko w takim zakresie, na jaki pozwalają mu przepisy prawa. Może więc np. zająć wynagrodzenie. Jeśli to robi, to obowiązkowo musi wysłać informację o zajęciu komorniczym.

Pracodawca, który dostanie informację o zajęciu przez komornika wynagrodzenia pracownika, nie będzie mógł wypłacać pracownikowi kwoty, która została zajęta. Musi ją przekazać komornikowi.

Ile może zająć komornik?

Komornik może zająć połowę wynagrodzenie pracownika. Musi jednak pozostawić do jego dyspozycji tzw. kwotę wolną od zajęcia. Kwota ta jest równa minimalnemu wynagrodzeniu za pracę. Jeśli więc pracownik ma pensję w wysokości najniższego wynagrodzenia, to komornik z pensji nic mu nie zabierze.

Trochę inaczej jest w przypadku długu alimentacyjnego. W takiej sytuacji komornik może zająć nawet 60 proc. wynagrodzenia. Egzekucja długu alimentacyjnego nie jest objęta kwotą wolną od egzekucji. Innymi słowy: jeśli ktoś zalega z regulowaniem alimentów, a sprawa trafia do komornika, to ten może zająć całe wynagrodzenie, bez uwzględniania kwoty wolnej.

Ile może zająć komornik z umowy zlecenie?

Do tej pory zajmowaliśmy się wynagrodzeniem uzyskiwanym na podstawie umowy o pracę. A co, gdy pensja wypłacana jest na podstawie umowy o dzieło lub zlecenie? Art. 833 kodeksu postępowania cywilnego wskazuje, że kwota wolna od potrąceń dotyczy wszystkich świadczeń, które są jedynym źródłem dochodu.

Jeśli więc umowa-zlecenie, czy umowa o dzieło będą jedynym źródłem utrzymania, komornik nie zajmie całego honorarium. Będzie musiał „zostawić” kwotę wolną. W przypadku, jeśli jest to dodatkowy dochód, to komornik może go zająć bez ograniczeń.

Komornik i emerytura

Jeśli komornik otrzyma wniosek o egzekucję w stosunku do emeryta lub rencisty, to trzeba pamiętać, że i w tym przypadku mamy do czynienia z kwotą wolną od zajęcia. Od 1 marca 2022 kwota wolna od zajęcia w przypadku emerytury i renty to 916,07 zł; a 732,05 zł w przypadku potrącania kwot należnych dla funduszu alimentacyjnego, 555,19 zł – w przypadku długu alimentacyjnego

Ile komornik może zabrać z konta bankowego?

Jeśli komornik zajmuje pieniądze na koncie bankowym, to nie może zająć wszystkiego. Musi na nim zostawić kwotę odpowiadająca 75 proc. minimalnego wynagrodzenia. Jeśli dłużnik ma więcej rachunków bankowych, komornik zajmuje wszystkie. W przypadku gdy komornik zajmie większą kwotę niż należna (co może się zdarzyć w przypadku, gdy dłużnik ma kilka rachunków bankowych), to nadpłata jest zwracana.

CZYTAJ TAKŻE: Czy można odmówić obsługi klienta?

Jakie sprzęty może zająć komornik?

Oprócz pieniędzy komornik ma również prawo zajęcia ruchomości i nieruchomości. Nie może jednak zająć przedmiotów, które są niezbędne do wykonywania zawodu, nauki lub kultu religijnego.

Jak długo komornik może prowadzić egzekucję?

Komornik rozpoczyna egzekucję w momencie uprawomocnienia się wyroku o zapłatę. Jeśli dłużnik nie ma majątku, to wierzyciel może wskazać komornikowi inne źródła zarobkowania. Komornik może blokować konto dłużnika tak długo, aż cały dług zostanie spłacony. W przypadku kiedy egzekucja nie jest skuteczna, bo np. dłużnik nie ma żadnego majątku, to komornik może ją umorzyć.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czy przedsiębiorca może odmówić sprzedaży towaru klientowi? Kiedy możliwa jest odmowa obsługi?

0
czy można odmówić obsługi klienta

Czy można odmówić obsługi klienta? Czy przedsiębiorca ma prawo ustalić zasady, które ograniczą dostęp konkretnych klientów do usług lub możliwości zakupu produktów?

Firmę prowadzimy po to, by generować zysk. Przedsiębiorca jest w stanie znieść dziwne zachowania klientów, ich niezwykłe zachcianki, oryginalne potrzeby. Co, jednak gdy klient jest niegrzeczny lub nieuprzejmy? Czy możemy odmówić obsługi takiego klienta?

Obsługa klienta

Przedsiębiorca, który prowadzi własną firmę, może działać w dowolny sposób. Nie może jednak naruszać praw innych osób, praw konsumenta, ani ogólnie obowiązujących przepisów. Mówiąc wprost, jeśli zdecyduje się na określony sposób obsługi lub wprowadzenie jakichś reguł, musi zdawać sobie sprawę z tego, żeby nie ograniczyć praw swoich klientów.

Prawo nie daje przedsiębiorcy dużej swobody w kształtowaniu zasad sprzedaży produktów i usług.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Czy przedsiębiorca może odmówić obsługi klienta?

Przedsiębiorca nie może więc ograniczać sprzedaży produktów. Art. 135 kodeksu wykroczeń określa, że jeśli przedsiębiorca ukrywa towar przeznaczony do sprzedaży albo odmawia jego sprzedaży bez określonej przyczyny, podlega karze grzywny. Przepis powstał w latach 70. XX wieku, gdy wiele produktów sprzedawanych było poza oficjalnym obiegiem.

Ponadto odmowę sprzedania towaru można uznać za niewykonanie umowy, co uzasadnia odpowiedzialność odszkodowawczą na podstawie art. 471 Kodeksu cywilnego.

Jeśli odmawiamy sprzedaży produktu klientowi, to odpowiedzialność karną ponosi konkretny pracownik, który zajmuje się sprzedaży. Odpowiedzialności nie podlega właściciel firmy.

Wspomniany już kodeks wykroczeń zakłada, że odmowa sprzedaży musi mieć uzasadnioną przyczynę. Nie wolno ukrywać towaru, który ma być przeznaczony do sprzedaży. Nie jest dozwolone też wprowadzanie w błąd klientów, przekazując informację, że dany towar nie jest dostępny w sklepie.

CZYTAJ TAKŻE: Zwolnienie lekarskie dla przedsiębiorcy

Kiedy możliwa jest odmowa sprzedaży towaru?

Jak wspomnieliśmy, odmowa sprzedaży towaru jest możliwa wyłącznie w określonych przypadkach. Sprzedawca może odmówić sprzedaży w przypadku, gdy sprzedaż określonego towaru byłaby niezgodna z prawem. Wystarczy wspomnieć o sprzedaży alkoholu lub leku na receptę.

W pierwszym przypadku można odmówić sprzedaży alkoholu osobie, która nie skończyła 18 lat. W drugim prawo pozwala nie wydać leku na receptę, gdy klient (pacjent) takiej recepty nie posiada. Każdy inny przypadek odmowy sprzedaży będzie uznany za wykroczenie.

Jeśli weźmiemy pod uwagę, że przedsiębiorca ma obowiązek dbać o bezpieczeństwo mienia i innych osób, to można domniemywać, że jeśli np. sprzedawca odmówiłby sprzedaży alkoholu osobie nietrzeźwej, to nie popełni wykroczenia, bo chce chronić mienie firmy, a także zdrowie klienta.

Najlepsze audiobooki od Nexto.pl – sprawdź!

Może się też zdarzyć, że sprzedawca nie chce sprzedać danego produktu, ponieważ „zarezerwował go” dla innej osoby. Nie da się tu zastosować uzasadnienia, że sprzedawca chce ukryć towar. Dlaczego? Bo zawarł w sposób nieformalny umowę przedwstępną sprzedaży danego produktu.

Obowiązek udowodnienia, że towar nie został sprzedany określonemu klientowi z uzasadnionej przyczyny, leży po stronie sprzedawcy.

Czy mogę odmówić sprzedaży osobie bez maseczki?

Obowiązek zasłaniania nosa i ust podczas pandemii powodował pytania o to, czy można odmówić sprzedaży osobie bez maseczki. Prawo jest w tej kwestii bardzo niejasne. Nie można odmówić obsługi osobie, która nie nosi maseczki, choć z drugiej strony można powołać się na konieczność dbania o zdrowie personelu i innych klientów.

Problem w tym, że sprzedawca nie ma możliwości ocenienia, czy dany klient wchodzący bez maseczki w jakikolwiek sposób zagraża bezpieczeństwu innym. Odmowa obsługi takiego klienta nie ma mocnych podstaw prawnych i trzeba mieć na uwadze, że w takiej sytuacji klient może zażądać odszkodowania w związku z odmową obsłużenia go.

CZYTAJ TAKŻE: Jakie uprawnienia ma ochroniarz?

Nawet jeśli przedsiębiorca ułoży swój regulamin, który określa zasady obsługi klientów, to nie może on być sprzeczny z obowiązującym prawem. Nie może więc dyskryminować określonych grup klientów.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej