Strona główna Blog Strona 52

Jak wykorzystać konkurencję dla poprawy własnego biznesu?

0
konkurencja

Konkurencja to rywalizacja między osobami lub organizacjami dążącymi do tego samego celu. Pojęcie to jest nierozerwalnie związane z ekonomią jako nauką. Ekonomiści określają konkurencję jako proces, w którym poszczególni uczestnicy rynku dążą do realizacji własnych interesów i starają się przedstawiać oferty korzystniejsze od innych.

Rodzaje konkurencji

Wyróżnia się kilka rodzajów konkurencji:

  • konkurencja doskonała,
  • konkurencja niedoskonała (monopolistyczna),
  • konkurencja oligopolistyczna,
  • monopol.

Konkurencja opiera się na zdobyciu przewagi na określonym polu. Konkurować można:

  • ceną,
  • jakością,
  • obsługą,
  • poziomem komunikacji i informacji.

Konkurencja doskonała

Konkurencja doskonała to model, w którym żaden podmiot nie ma wpływu na cenę. Popyt i podaż to czynniki determinujące ceny rynkowe. Niezależnie od tego, ile firma sprzedaje, zawsze dostaje cenę rynkową. Gdy ktokolwiek chciałby podnieść cenę, to klienci pójdą do innej firmy.

Konkurencja monopolistyczna

W konkurencji monopolistycznej bariery wejścia i wyjścia są bardzo niskie, ale rynek wymaga dużej ilości kapitału. Zaletą tego typu konkurencji jest różnica cen, szeroki wachlarz dobrej jakości konkurencji. Przykładem konkurencji monopolistycznej są między innymi sprzedawcy sprzętu AGD/RTV.

Konkurencja oligopolistyczna

Konkurencja oligopolistyczna opiera się na założeniu, że na rynku działa kilka firm. Bariery wejścia są wysokie. Rozróżniamy czysty oligopol i oligopol zróżnicowany. Cechą charakterystyczną czystego oligopolu jest to, że kilka przedsiębiorstw całkowicie zajmuje rynek produkcją określonych towarów.

Metody i narzędzia analizy konkurencji

Żeby uzyskać przewagę konkurencyjną, należy przeprowadzić dokładną analizę rynku. Chodzi o to, by zidentyfikować przedsiębiorców, które oferują podobne produkty i usługi. Analiza konkurencji to wszystkie te działania, które pomogą nam w zebraniu jak najwięcej informacji o firmach, które sprzedają te same produkty lub usługi. Żeby to zrobić, trzeba przeanalizować:

  • ofertę produktową,
  • ceny,
  • marketing,
  • pozycję rynkową,
  • grupę docelową.

Pierwszym elementem badania rynku jest zidentyfikowanie konkurentów. Można wybrać zarówno firmy większe, jak i mniejsze, ale najlepiej będzie wybrać te o podobnej wielkości.

Musisz też pamiętać, że na rynku masz konkurencję bezpośrednią i pośrednią. Konkurencja bezpośrednia to ta, która oferuje ten sam produkt lub usługę dla tej samej grupy klientów. Konkurent pośredni to ten, który sprzedaje podobne produkty, ale do innej bazy lub sprzedaje inne produkty, ale naszym klientom.

Produkty i usługi konkurencji

Zacznijmy od produktów. Przejrzyj stronę internetową konkurencji, katalogi produktowe, odwiedź placówki. Zasubskrybuj newsletter konkurencji. Sprawdź, który produkt najlepiej się sprzedaje i dlaczego. Co sprawia, że klienci wybierają konkurencję? Czy jest to cena, czy jest to jakość, a może unikalna wartość? Pamiętaj, że to detale „robią robotę”.

Strategia produktowa

Nie chodzi o kopiowanie tego co robi konkurencja. Porównaj to, w jaki sposób promuje swój produkt konkurencja i sprawdź, co się sprawdziło, a co nie. Dzięki temu unikniesz nietrafionych decyzji. Możesz też zainspirować się działaniami podejmowanymi przez twoich konkurentów, ale pamiętaj, by dostosować je do swoich okoliczności.

Klienci

Jakich klientów obsługuje konkurencja? Przeanalizuj komentarze i opinie dotyczące konkurencji. Sprawdź, kto obserwuje twoich konkurentów na mediach społecznościowych, kto udziela się na ich profilach. Do kogo skierowane są ich reklamy? Możesz w ten sposób odkryć grupę docelową, o której wcześniej nie pomyślałeś.

Sprzedaż

Zrób analizę procesu sprzedażowego. Sprawdź, czy konkurencja sprzedaje swoje produkty lub usługi tylko przez stronę internetową, czy też ma placówki fizyczne. Jeśli tak jest, sprawdź dokładnie lokalizację i zastanów się, dlaczego akurat taka była wybrana?

W przypadku sklepu internetowego „przeklikaj” się przez proces zakupu produktu. Co twój konkurent robi inaczej niż ty? Czy ułatwia klientowi sprawniejsze nawigowanie po stronie? Może oferuje promocje?

Jak budować przewagę konkurencyjną?

Analiza konkurencji ma doprowadzić do znalezienia przewagi konkurencyjnej lub działania w niszy. Pamiętaj, że budowanie przewagi konkurencyjnej to nieustający proces. Twoi konkurencji starają się przewyższyć cię przez cały czas, nieustannie na rynku będzie też pojawiać się nowa konkurencja.

Zawsze bądź na bieżąco z ważnymi zmianami na rynku i dostosowuj się do nich. Nie oznacza to oczywiście zmieniania modelu biznesowego co pół roku. Zbuduj swoją markę i trzymaj się przy swoich zasadach.

Jak wykorzystać informacje, które zdobędziesz dzięki analizie konkurencji?

Informacje zdobyte dzięki analizie konkurencji powinny być dla ciebie wskazówką, na podstawie której będziesz rozwijać swoją firmę. Nie rezygnuj jednak ze strategii, która bardzo dobrze się u ciebie sprawdza, tylko dlatego, że konkurencja działa w inny sposób.

Analiza konkurencji to tylko jedno z narzędzi, które umożliwia rozwój naszej działalności gospodarczej. Warto wykorzystywać je w przemyślany sposób.

Jak sprawdzić ubezpieczenie samochodu? Sprawdzanie OC pojazdu w UFG

0
jak sprawdzić ubezpieczenie samochodu

Niezależnie od tego, czy potrzebne nam to będzie przy kolizji, czy też kupujemy używany samochód, pojawia się pytanie, czy samochód jest ubezpieczony. Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić ubezpieczenie samochodu, to koniecznie musisz przeczytać ten materiał.

Jak sprawdzić, czy auto ma OC?

Najprościej sprawdzić, czy auto ma OC w bazie UFG. Żeby to jednak uczynić, potrzebne będą informacje o samochodzie. Na pewno konieczny będzie numer rejestracyjny albo VIN i data pierwszej rejestracji pojazdu.

Ważność ubezpieczenia OC można sprawdzić poprzez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Baza ta zawiera dane o polisach OC i AC wszystkich kierowców. UFG otrzymuje te dane od towarzystw ubezpieczeniowych.

Każda firma ubezpieczeniowa, która działa w Polsce musi przesyłać takie dane do UFG. Z bazy korzystają np. pracownicy innych firm ubezpieczeniowych, ale także ci, którzy chcą np. sprawdzić, czy pojazd, który brał udział w kolizji, ma wykupioną polisę.

Sprawdź ubezpieczenie samochodu

A kiedy warto zainteresować się czy pojazd ma ważną polisę OC? Na pewno wtedy, gdy chcemy kupić używane auto. Przy okazji dobrze jest sprawdzić, czy polisę opłacono jednorazowo, czy w ratach.

Sprawdzenie ważności OC pomoże dowiedzieć się, czy dostaniesz odszkodowanie, jeśli posiadacz drugiego pojazdu spowodował kolizję z twoim udziałem. Warto z tego skorzystać, gdy nie chcemy wzywać policji na miejsce zdarzenia.

Ponadto, dzięki bazie UFG można też sprawdzić do kiedy ważna jest twoja polisa OC. Nie musisz szukać swojej umowy. Wystarczy, że masz dostęp do internetu.

Kto musi mieć ubezpieczenie OC pojazdu?

Zgodnie z polskim prawem, każdy właściciel pojazdu mechanicznego, który jest zarejestrowany na terenie Polski, musi mieć wykupioną polisę odpowiedzialności cywilnej. Jeśli jej nie posiada, to grozi mu kara finansowa.

System UFG jest skonstruowany w taki sposób, że wykrywa wszelkie nieprawidłowości. Choćby takie, jak przerwa w ciągłości polisy. Dzięki niemu możemy sprawdzić ubezpieczenie OC online, w dowolnym momencie. Pozwala to m.in. sprawdzić, czy samochód jest ubezpieczony w przypadku stłuczki.

Jak sprawdzić ważność polisy OC na stronie UFG?

Żeby sprawdzić ważność polisy na stronie UFG, trzeba wejść na stronę www.ufg.pl i wybrać opcję Sprawdź OC dla pojazdu. Wpisujemy wtedy numer VIN lub numer rejestracyjny pojazdu. Klikamy „Sprawdź”.

System może nas poprosić o podanie daty zdarzenia, a także kraj. Po chwili system wskaże nam informację o tym, czy konkretny pojazd ma ubezpieczenie OC, a jeśli tak, to w jakim towarzystwie.

System wskaże nam też markę i model pojazdu, a także numer polisy OC sprawcy. Te dane wystarczą do tego, by starać się o odszkodowanie w razie kolizji. Baza jest aktualna. Ubezpieczyciele muszą zgłaszać każdą zmianę oraz podpisaną polisę najpóźniej w 14 dniu od momentu podpisania umowy.

Z bazy polis ubezpieczeniowych może skorzystać każdy w dogodnym dla siebie momencie. Znajdują się tu informacje na temat OC nie tylko samochodów osobowych, ale także ciągników i przyczep, quadów, samochodów ciężarowych i osobowych, motocykli oraz motorowerów.

Warto wiedzieć, że dane właścicieli samochodów są chronione. Nie są widoczne informacje kto jest właścicielem pojazdu, ani gdzie mieszka.

Co zrobić w przypadku braku OC?

Jeśli w systemie UFG widnieje informacja o braku ważnej polisy, dobrze skonfrontować to u ubezpieczyciela. Mogło się zdarzyć, że informacje jeszcze nie zostały uaktualnione. Jeśli jednak faktycznie sprawca nie ma OC, to odszkodowanie wypłaci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który zwróci się do sprawcy z roszczeniem regresowym.

Import – definicja, rodzaje, zalety, ograniczenia i środki regulacji przywozu towarów spoza Unii Europejskiej

0
import

Import jest istotną częścią gospodarki, zapewniającą nam dostęp do towarów, których nie wytwarzamy, lub nie jesteśmy w stanie wytworzyć. Kiedy mówimy o imporcie? Jakie są jego zalety? Jakie są ograniczenia związane z importem? Przeczytaj o tym w naszym artykule.

Czym jest import? Import a wewnątrzwspólnotowa wymiana handlowa. Definicja

Import to czynność, która polega na zakupie towarów lub usług za granicą po to, by wykorzystać je na rynku krajowym. Definicja importu zapisana w polskim prawie podatkowym określa, że import to zakup towarów spoza Unii Europejskiej. A więc nie każdy przywóz towarów spoza terytorium Polski będzie importem.

Według tego rozróżnienia o imporcie można mówić np. gdy kupujemy towary i usługi z Chin albo Stanów Zjednoczonych, czy Kanady. Gdy kupujemy coś w jednym z krajów UE, to zgodnie z definicją podatkową nie jest to import, a zakup wewnątrzwspólnotowy.

Analogicznie, eksport to sprzedaż towarów poza granice Unii Europejskiej.

CZYTAJ TAKŻE: VAT UE – co to jest i jak działa?

Rodzaje importu

Występują różne rodzaje importu:

  •  import substytucyjny, czyli taki, który zastępuje produkcję krajową;
  •  import komplementarny – to taki, przywóz towarów z zagranicy, który pokrywa w danym momencie różnice między wielkością globalnego importu niezbędnego a wielkością produkcji krajowej danego towaru;
  •  import niezbędny – mamy z nim do czynienia, gdy dany nie kraj nie jest w stanie zaspokoić popytu na konkretny produkt.

Import niezbędny dzielimy na dwa podstawowe rodzaje. Po pierwsze ze względu na czas trwania:

  1. długotrwały,
  2. średniookresowy,
  3. przejściowy,

po drugie ze względu na dysponowanie danym towarem lub jego brak:

  1. import niezbędny sensu stricto, gdy brak jest określonego towaru;
  2. import niezbędny sensu largo, gdy nie ma wystarczających zasobów w stosunku do rosnącego zapotrzebowania konsumentów.

CZYTAJ TAKŻE: Czym jest krzywa popytu? W jaki sposób używać tej wiedzy w biznesie?

Jakie są zalety importu?

Import ma wiele zalet. Przede wszystkim przyczynia się do wzrostu gospodarczego krajów obu stron. Kraj, który sprzedaje towar lub usługę zyskuje finansowo, a ten, który importuje, może zaspokoić braki w swojej gospodarce.

Import ma sporo uregulowań, dzięki czemu jest bezpieczny. No i wreszcie przyczynia się do niższych cen towarów, a także niższych kosztów produkcji. Daje też szansę sprowadzenia do kraju towarów, których na miejscu nie opłaca się wytwarzać, np. ze względu na koszty pracy.

Ograniczenia importowe

Wiele krajów wprowadza ograniczenia związane z importem. Najczęściej występującym są cła. Opłaty celne to obciążenie podatkowe nakładane przy imporcie produktów. Zwykle to określona kwota nakładana na konkretną jednostkę produktu importowanego.

Innym ograniczeniem są kontyngenty ilościowe zwane także kwotami importowymi. Ograniczenie to polega na określeniu górnego pułapu określonych towarów do danego kraju.

Czasem stosuje się też bariery pozataryfowe. To specjalne przepisy administracyjne, które dyskryminują towary zagraniczne.

Na drugim biegunie są subwencje eksportowe, czyli pomoc finansowa dla krajowych firm, udzielana po to, by były bardziej konkurencyjne wobec zagranicznych przedsiębiorstw.

CZYTAJ TAKŻE: Dystrybucja i kanały dystrybucji

Polityka wolnego handlu

Mówiąc o imporcie, nie można pominąć pojęcia polityki wolnego handlu. To takie ustawienie prawodawstwa, które ogranicza, lub całkowicie usuwa ingerencję państwa w wymianę handlową. Ma umożliwiać również dostęp rynku krajowego do zagranicznych i vice versa. W takim przypadku nie ma barier handlowych, a także nie przeprowadza się działań interwencyjnych promujących konkretne produkty czy usługi.

Protekcjonizm gospodarczy

Po drugiej stronie jest tzw. protekcjonizm gospodarczy. To polityka ochrony produkcji krajowej lub rynku narodowego przed konkurencją zagraniczną za pomocą różnego rodzaju środków administracyjnych, głównie ceł i zakazu importu.

Jak zaksięgować fakturę importu usług w Małej Księgowości?

Import usług możesz zaksięgować za pomocą programu księgowego. Aby zrobić to w Małej Księgowości, w menu otwórz 'Księgowość’ > 'Dokumenty’ > 'Wprowadzanie dokumentów księgowych’.

Wprowadź następujące dane:

'Kolumna PKPiR’ – 13 – Pozostałe wydatki;
'Rejestr VAT’ – 5 – Nabycie tow.i usł.pozost.zw.wył. z czynn. opodatk.;
'Transakcja’ – Import usług art. 28b.

Najpierw najlepiej jest wprowadzić walutę, a następnie uzupełnić pole 'Do zapłaty’.

O innych zagadnieniach gospodarczych ważnych dla przedsiębiorcy przeczytasz w kategorii Działalność gospodarcza.

Kim są interesariusze i jaką funkcję pełnią w zarządzaniu i realizacji projektu? 

0
interesariusz

Interesariusz, znany również jako stakeholder, to osoba, grupa lub instytucja, która ma zdolność wpływania na realizację projektu i jednocześnie podlega jego oddziaływaniu. Termin ten funkcjonuje w dziedzinie zarządzania systemowego i zarządzania projektami od lat 60. XX wieku.

Koncepcja interesariuszy, zdefiniowana przez Roberta Edwarda Freemana, zakłada, że zarządzanie jest wynikiem aspiracji, poglądów i działań różnych grup interesów. Interesariusze mogą mieć pozytywny lub negatywny wpływ na projekt. Mogą być wewnętrzni lub zewnętrzni względem organizacji.

Jaką rolę odgrywają interesariusze w zarządzaniu projektem?

Identyfikacja interesariuszy oraz zrozumienie ich roli i wpływu na projekt są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu przedsięwzięcia. Komunikacja i utrzymanie stałego kontaktu z interesariuszami są niezbędne dla zarządzania projektami, przedsiębiorstwami i innymi organizacjami. Wiedza o stopniu zainteresowania i wpływu interesariuszy pozwala na skuteczne budowanie wspólnych wartości i osiąganie celów biznesowych.

Analiza interesariuszy jest ważnym działaniem strategicznym podczas planowania projektu. Pozwala ocenić ich wpływ, zainteresowanie i potencjalny wpływ na powodzenie projektu.

Kim są interesariusze? Rodzaje interesariuszy

Interesariuszami wewnętrznymi są osoby, wobec których kierownik projektu ponosi odpowiedzialność za wykonanie projektu. Z kolei interesariusze zewnętrzni to ci, którzy wywierają wpływ na projekt, działając w jego otoczeniu.

Istnieje wiele różnych grup interesariuszy, takich jak pracownicy, udziałowcy, rady nadzorcze, sponsorzy, klienci, dostawcy, instytucje finansowe, media, związki zawodowe, konkurenci, władze państwowe i liderzy opinii. Interesariuszami mogą być też organizacje pozarządowe i wiele innych podmiotów. Każda z tych grup odgrywa określoną rolę i ma wpływ na działania organizacji oraz realizację projektów.

Klienci to wszyscy ci, którzy wymieniają pieniądze albo inne wartości na produkty i usługi oferowane przez organizację. Bez sprawnych dostaw żadna organizacja ani projekt nie może realizować swoich celów.

Instytucje finansowe to np. banki i firmy ubezpieczeniowe. Od nich często zależy istnienie organizacji lub projektu. Interesariuszami są także media, które rozpowszechniają informacje o osiągnięciach firmy i etapach realizacji projektu.

W grupie interesariuszy są też związki zawodowe. Te mogą wspierać, ale i destabilizować organizację. Ważnym interesariuszem są władze państwowe. Poprzez stanowienie prawa sprawują kontrolną w stosunku do działań organizacji.

Mapa interesariuszy

Mapa interesariuszy jest narzędziem analitycznym, które pomaga w identyfikacji i klasyfikacji grup mających wpływ na projekt lub organizację. Tworzenie mapy interesariuszy obejmuje identyfikację interesariuszy oraz określenie ich poziomu wpływu i zainteresowania. Pozwala to na efektywną komunikację i tworzenie wartości wspólnych dla wszystkich grup interesariuszy.

Klasyfikacja interesariuszy na negatywnych i pozytywnych

Ważne jest również zauważenie, że interesariusze mogą mieć zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ na projekt lub organizację. Beneficjenci projektu, tacy jak instytucje finansujące i udziałowcy, są zazwyczaj interesariuszami pozytywnymi. Konkurencyjne organizacje lub projekty mogą być interesariuszami negatywnymi. Sukces lub porażka przedsięwzięcia często zależy od zdolności organizacji do pozyskania przychylności i wsparcia interesariuszy.

O innych zagadnieniach gospodarczych ważnych dla przedsiębiorcy przeczytasz w kategorii Działalność gospodarcza.

Czym jest deflacja i jakie są jej skutki dla gospodarki? Czy wzrost wartości pieniądza to pozytywne zjawisko?

0
deflacja

Co to jest deflacja? Jakie skutki niesie ze sobą? Czy jest dobra, a może niekorzystnie wpływa na gospodarkę? Odpowiedzi na te i więcej pytań poznasz po przeczytaniu naszego artykułu.

Czym jest deflacja? Definicja

Deflacja to taki czas w gospodarce, gdy poziom cen spada. Mówiąc inaczej, gdy towary i usługi są coraz tańsze. Jest więc pojęciem przeciwnym do inflacji, kiedy to ceny rosną.

Nie oznacza to jednak, że jest sytuacją pozytywną lub pożądaną. Spadek cen towarów i usług w wyniku deflacji bardzo często idzie w parze ze spadkiem produkcji. Pojawia się spadek podaży pieniądza.

Może dojść do niej wtedy, gdy firmy mają nadprodukcję, maleje popyt. Firmy zaczynają mieć problemy finansowe, a gospodarka jest w coraz trudniejszej sytuacji. To wszystko sprawia, że pojawia się także wzrost bezrobocia.

Kiedy pojawia się deflacja? Przyczyny deflacji

Deflacja pojawia się w momencie, gdy maleje popyt i klienci wydają coraz mniej pieniędzy. To mało intuicyjne, bo przecież spadają wówczas ceny towarów i usług. Wyjaśnienie tego faktu jest jednak proste. W takim okresie opłacalne staje się oszczędzanie na przyszłość, w związku z czym coraz mniej pieniędzy wprowadzanych jest na rynek.

Skutki deflacji

Deflacja powoduje, że wzrastają realne stopy procentowe. Sprawia to, że coraz więcej trzeba płacić za obsługę długu. W efekcie firmy, które zaciągnęły pożyczki, mogą mieć trudności finansowe.

Jej skutkiem jest też spadek wartości aktywów takich jak nieruchomości, czy surowce. Efektem długotrwałej deflacji może być recesja i trudna gospodarcze.

Czy deflacja jest dobra dla gospodarki? Kto traci na deflacji?

Deflacja sprawia, że tracą na niej przede wszystkim ci, którzy mają zobowiązania finansowe i długi. Osoby i firmy mogą mieć kłopoty w spłacie zobowiązań. Dzieje się tak dlatego, że wzrost wartości pieniądza zwiększa realną wartość długu.

Problemy mogą mieć też firmy o bardzo wysokich kosztach stałych. To przede wszystkim przemysł ciężki.

Oznacza również kłopoty dla emerytów. Świadczenia dla nich są bowiem powiązane z poziomem inflacji oraz deflacji.

Podsumowując, deflacja ma negatywne skutki dla osób i podmiotów zobowiązanych finansowo lub z wysokimi kosztami stałymi, a także dla eksporterów i właścicieli nieruchomości.

Deflacja a inflacja

Oba te zjawiska mogą oznaczać trudne czasy w gospodarce. Powszechnie uważa się jednak, że deflacja jest znacznie bardziej niebezpieczna dla gospodarki niż inflacja. Jednak dla przeciętnego konsumenta to inflacja i wiążący się z nią wzrost cen może być bardziej dotkliwa.

Szczególnie że, dopóki jest krótkotrwała, rosnąca siła nabywcza pieniądza mogą podbudować budżety gospodarstw domowych.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Kim są akcjonariusze? Jakie mają uprawnienia?

0
akcjonariusze

Kim jest akcjonariusz? Kto może nim zostać? Sprawdź, jakie są prawa i obowiązku akcjonariusza w spółce akcyjnej i komandytowo-akcyjnej. Czy warto nim zostać? O wszystkim tym przeczytasz w naszym artykule.

Kim jest akcjonariusz?

Akcjonariusz to udziałowiec spółki akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej. Często kojarzony jest z tym, że posiada udziały w spółce, która notowana jest na giełdzie papierów wartościowych.

Nie jest to do końca prawda. Spółka może emitować akcje, ale handel nimi nie musi odbywać się na giełdzie papierów wartościowych. Może on być prowadzony poza rynkiem regulowanym. Akcje wtedy mogą być sprzedawane według ustalonej przez obie strony cenie i warunkach.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka? 

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Jak zostać akcjonariuszem?

Żeby zostać akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej lub akcyjnej, trzeba wnieść do niej jakiś wkład. Zwykle są to pieniądze. W zamian za określoną kwotę akcjonariusz uzyskuje konkretną liczbę udziałów, stając się współwłaścicielem firmy. Jako właściciel akcji uzyskuje prawa majątkowe i niemajątkowe.

Kto może zostać akcjonariuszem?

Akcjonariuszem może być osoba fizyczna, osoba prawna, a także jednostka organizacyjna, która nie posiada osobowości prawnej. Żeby stać się wspólnikiem, wystarczy kupić nawet jedną akcję. Po zakupie akcji, akcjonariusza wpisuje się do księgi akcyjnej lub staje się on posiadaczem tzw. akcji na okaziciela.

Co może akcjonariusz spółki?

Akcjonariusz, jako wspólnik może korzystać z zysków spółki, ma też prawo głosu. Może też brać udział w walnym zgromadzeniu. Co za tym idzie, akcjonariuszowi przysługuje prawo do zaskarżania uchwał. Może też wytaczać powództwo na rzecz spółki o naprawienie szkody. Warto pamiętać, że akcje można otrzymać również jako spadek.

Obowiązki akcjonariusza

Podstawowym zobowiązaniem akcjonariusza wobec spółki jest zapłata za akcje, czyli wniesienie wkładu na kapitał zakładowy. Jeśli opłata nie będzie wniesiona, to można unieważnić posiadane akcje.

Szczegółowe obowiązki akcjonariuszy w danej spółce opisane są w statucie spółki.

Walne zgromadzenie akcjonariuszy

Walne zgromadzenie jest jednym z organów spółki akcyjnej. Jest jeszcze zarząd, który upoważniony jest do reprezentowania spółki, a także rada nadzorcza, która zarząd kontroluje.

Walne zgromadzenie akcjonariuszy zatwierdza sprawozdania finansowe lub decyduje o konkretnych działaniach spółki. Na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy zapada też decyzja o tym jak będzie pokryta strata albo podzielony zysk.

Rejestr akcjonariuszy

Z kwestią akcjonariatu związany jest rejestr akcjonariuszy. To specjalny cyfrowy spis wszystkich posiadaczy akcji w danej spółce. Taki rejestr może prowadzić podmiot z licencją Komisji Nadzoru Finansowego.

Wyboru takiego podmiotu dokonuje walne zgromadzenie akcjonariuszy. Rejestr zawiera dane akcjonariuszy, czyli imię, nazwisko i adres, a także ilość i rodzaj posiadanych akcji.

Podmiot, który prowadzi rejestr akcjonariuszy, na żądanie zainteresowane wystawia tzw. świadectwo rejestrowe. Potwierdza ono uprawnienia, które wynikają z posiadania akcji.

Dywidenda akcjonariusza

Jak już wspomnieliśmy, akcjonariusz ma prawo do udziału w zyskach. Zysk wypłacany jest w formie dywidendy. To, w jakiej wysokości będzie ona wypłacona i kiedy będzie wypłacona, określone jest zwykle w sprawozdaniu finansowym, choć można też to uregulować w umowie zakupu akcji. Do otrzymania dywidendy uprawiony jest ten akcjonariusz, który posiadał akcje spółki w dniu ogłoszenia decyzji o dywidendzie.

Udziałowiec a akcjonariusz spółki akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej

Choć pojęcia akcjonariusz i udziałowiec bywają stosowane zamiennie, warto wiedzieć, że akcjonariusz odnosi się do osoby, która posiada papiery wartościowe (udziały) spółki akcyjnej albo komandytowo-akcyjnej.

Udziałowiec natomiast to osoba, która posiada udziały spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Akcjonariusz, podobnie jak udziałowiec nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania spółki. Mają za to możliwość korzystania z zysków, jak każdy inny współwłaściciel.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej o rodzajach spółek.

Jak znak copyright © chroni prawa autorskie utworu?

0
copyright

Zastosowanie znaku copyright © nie jest konieczne, aby utwór był chroniony prawami autorskimi. Używamy go w celu podkreślenia tego faktu i oznaczenia, kto jest jego właścicielem. O tym, dlaczego go stosujemy, a także o prawach autorskich i tym, co robić w przypadku ich naruszeń, przeczytasz w naszym artykule.

Co oznacza copyright?

Copyright to prawo autorskie w języku angielskim. Symbolem copyright jest duża litera „C” wpisane w okrąg: ©. Warto jednak pamiętać, że taki oznaczenie odnosi się do informacji o prawach autorskich innych niż nagrania dźwiękowe.

Copyright © oznacza, że dany utwór chroniony jest autorskimi prawami majątkowymi, które przysługują autorowi z tytułu stworzenia dzieła.

Symbol copyright wprowadził Kongres Stanów Zjednoczonych w 1909 roku, a później przyjął się on niemal na całym świecie.

Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.

Czy znak copyright © jest konieczny do ochrony praw autorskich?

Warto pamiętać, że znak © nie jest konieczny do zachowania praw autorskich. Dlaczego?

Polska podpisała konwencję berneńską  o ochronie dzieł literackich i artystycznych (z 1886 roku, ostatnie poprawki naniesiono w 1979 roku), co oznacza, że prawa autorskie są chronione automatycznie. Nie ma konieczności umieszczania zapisów o prawach autorskich lub symbolu copyright.

Natomiast „przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór)”.

Stanowią o tym również konkretne zapisy w polskim prawie. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 4 lutego 1994 r. mówi, że ochrona przysługuje twórcy, niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności. Z tego względu nie ma obowiązku umieszczania znaku ©, podobnie jak nie jest potrzebne np. zamieszczanie noty copyright, wnoszenie opłat czy rejestracja utworów w jakichkolwiek rejestrach.

Warto pamiętać, że w krajach, które nie ratyfikowały konwencji berneńskiej, należy stosować symbol ©. Na szczęście takich państw jest niewiele, to m.in. Iran, Angola, Laos i Kambodża.

Co daje symbol copyright?

Zgodnie z przepisami nie ma zatem potrzeby umieszczania znaku © przy dziele. Część właścicieli autorskich praw majątkowych robi to w celach prewencyjnych.

Opatrzenie utworu znakiem C w kółku informuje, że dane dzieło jest chronione prawem autorskim i do kogo ono należy. To oznacza, że zabronione jest jego dowolne kopiowanie i zmienianie. Prawa do korzystania oraz inne prawa związane z autorstwem przysługują tylko twórcy dzieła.

Symbol © używany jest, aby potwierdzić prawa do utworu. Widząc go, nikt nie może mieć wątpliwości, że dowolne kopiowanie utworu jest zabronione. Umieszczenie symbolu copyright przy utworze, do którego nie ma się prawa, nie wywołuje żadnych skutków prawnych.

Oznaczenie utworu znakiem copyright może być przydatne np. podczas sporów sądowych. Dowodzi, że utwór jest chroniony prawem autorskim. Wskazuje również bezpośrednio na autorstwo utworu. Należy pamiętać jednak, że prawami autorskimi objęte są nie tylko utwory opatrzone symbolem copyright. Prawa autorskie nabywasz w momencie dowolnego uzewnętrznienia utworu i nie musisz ich w żaden sposób formalizować. Ten znaczek to jedynie dodatkowe potwierdzenie, które może ułatwić ci wysunięcie roszczeń do utworu w razie naruszenia twoich praw.

Najciekawsze audiobooki – opowiadania, kryminały i inne – tylko na Nexto.pl!

Kto jest twórcą utworu?

Zgodnie z art. 8 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. W takim domniemaniu pomaga znak copyright i umieszczona obok nazwa/imię i nazwisko.

W notach o prawach autorskich podawany jest zazwyczaj znak ©, rok stworzenia, nazwa podmiotu/imię nazwisko osoby, której przysługują autorskie prawa majątkowe oraz zwrot „Wszelkie prawa zastrzeżone”.

Twórca ma wyłączne uprawnienie do korzystania z dzieła lub rozporządzania nim. Każdy, kto chciałby korzystać z utworu, musi uzyskać zgodę autora lub jego następcy prawnego (wyjątkiem jest np. dozwolony użytek lub sytuacja, w której prawa majątkowe wygasły).

Trzeba też pamiętać, że autorskie prawa majątkowe są zbywalne, czyli mogą być np. przeniesione na inne osoby.

Nota copyright

Nota copyright to po prostu znak copyright + nazwa właściciela praw autorskich + rok pierwszej publikacji. Takie noty znajdziemy czasami np. w stopkach stron internetowych. Wyglądają one w taki sposób:

© Jan Kowalski 2012

Jakie utwory są chronione prawami autorskimi?

Prawa autorskie, wraz z prawami własności przemysłowej mieszczą się w zagadnieniu własności intelektualnej.

Prawami autorskimi objęty jest każdy utwór, który jest w jakiś sposób uzewnętrzniony. Nie musi być przy tym utrwalony w żaden sposób. W praktyce oznacza to, że zaśpiewana piosenka zostaje automatycznie objęta prawami autorskimi, nawet jeśli nigdy nie została zapisana.

Autorskie prawa majątkowe

Prawa autorskie majątkowe dają twórcy prawo do dowolnego korzystania ze swojego utworu i eksploatowania go. Zgodnie z art. 17 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

[…] twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

Majątkowe prawa autorskie są zbywalne m.in. poprzez sprzedaż i darowiznę, a także podlegają dziedziczeniu.

Autorskie prawa osobiste, czyli autorstwo

Osobiste prawo autorskie chroni prawo autora do jego relacji z utworem, czyli do autorstwa. Zgodnie z prawem są one niezbywalne, to znaczy, że nawet jeśli autor sprzeda swoje prawa majątkowe, wciąż pozostaje on autorem. Nikt nie może przypisać sobie autorstwa cudzego utworu.

Kiedy nie przysługują prawa autorskie?

Prawa autorskie nie dotyczą:

  • odkryć,
  • idei,
  • procedur,
  • metod i zasad działania,
  • koncepcji matematycznych,
  • postaci scenicznych i kabaretowych,
  • prostych informacji prasowych,
  • opisów patentowych.

Ograniczenia praw autorskich

Autorskie prawa majątkowe wygasają po 70 latach od śmierci twórcy lub po 70 latach od chwili rozpowszechnienia utworu (w odniesieniu do utworu, do którego autorskie prawa majątkowe przysługują z mocy ustawy innej osobie niż twórca lub utworu, którego twórca nie jest znany).

Copyrights będą ograniczone w przypadku dozwolonego użytku chronionych utworów, m.in.:

  • do własnego użytku osobistego;
  • na prawie cytatu;
  • na prawie parodii/karykatury/pastiszu;
  • w przypadku korzystania z informacji zawartych w publicznych przemówieniach czy wykładach.

Naruszenia praw autorskich

Zgodnie z art. 79 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jeśli twoje prawa autorskie zostaną naruszone, możesz żądać:

1) zaniechania naruszania;

2) usunięcia skutków naruszenia;

3) naprawienia wyrządzonej szkody: a) na zasadach ogólnych albo b) poprzez zapłatę sumy pieniężnej w wysokości odpowiadającej dwukrotności, a w przypadku gdy naruszenie jest zawinione – trzykrotności stosownego wynagrodzenia, które w chwili jego dochodzenia byłoby należne tytułem udzielenia przez uprawnionego zgody na korzystanie z utworu;
wydania uzyskanych korzyści.

Realizacji tego prawa możesz dochodzić na drodze sądowej. Pozwanie osoby odpowiedzialnej nie jest jednak twoją jedyną możliwością.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Kiedy można skorzystać z dotacji na innowacje?

0
dotacja na innowację

W dwudziestym pierwszym wieku silna gospodarka to taka, która jest innowacyjna. Niestety, rynek żąda przede wszystkim zysków, a małe przedsiębiorstwa nie zawsze są w stanie pozwolić sobie na kosztowne i długotrwałe badania nad innowacjami. Czy dotacja na innowacje może być rozwiązaniem w takiej sytuacji?

Dotacje na innowacje pozwalają nie tylko rozwinąć się  mniejszym podmiotom, ale także przyczynić się na wzrost konkurencyjności gospodarki. Kiedy można skorzystać z dotacji na innowacje?

Czym jest dotacja na innowacje?

Aby uzyskać dotację na innowację, trzeba przede wszystkim jakieś wprowadzać. Innowacja jest to proces, który może doprowadzić do:

  • opracowania nowego produktu,
  • zdobycia nowych, nieznanych dotąd surowców,
  • stworzenia nowej niszy rynkowej (nowego rynku zbytu),
  • przygotowania nowej, nieznanej dotąd technologii produkcji.

Innowacje są czynnikiem, który prowadzi do rozwoju nie tylko pojedynczych podmiotów, ale także gospodarki jako całości. To tyle, jeśli chodzi o teorię, ponieważ w praktyce niezwykle trudno jest finansować innowacyjne projekty.

Na szczęście, jest to w wielu przypadkach ułatwione, ponieważ przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie, jakie stanowi dotacja na innowacje.

Bony na innowacje – dofinansowania dla przedsiębiorstw

Ciekawym rozwiązaniem w tym zakresie są tzw. bony na innowacje. Program ten funkcjonuje w ramach Funduszy Europejskich i może zostać wykorzystany np. na pokrycie kosztów prowadzenia prac B+R, czyli prac badawczo-rozwojowych.

Mają prawo skorzystać z niego takie przedsiębiorstwa, które potrafią zdefiniować swoje innowacyjne potrzeby oraz plany, ale brakuje im wsparcia merytorycznego, technicznego i organizacyjnego, co pozwoliłoby im wdrożyć pomysły w życie. Wówczas z pomocą przychodzą granty udzielane w ramach bonu na innowacje.

To jeszcze nie wszystko, ponieważ w ramach finansowania z tytułu bonów można liczyć również na pokrycie kosztów usług doradczych wykonywanych przez profesjonalne jednostki na rzecz przedsiębiorcy prowadzącego innowacyjny projekt.

Celem, dla którego organizuje się tego rodzaju wsparcie, jest zacieśnienie współpracy pomiędzy przedsiębiorcami (MŚP) oraz sferą badawczo-rozwojową B+R. Dzięki temu możliwe jest wprowadzenie na szerszą skalę nowoczesnych technologii oraz innowacji, co przyczynia się do wzmocnienia konkurencyjności gospodarki oraz przedsiębiorczości.

Od kiedy można skorzystać z dotacji na innowacje?

Bony na innowacje to wsparcie udzielane przedsiębiorcom w ramach RPO, czyli Regionalnego Programu Operacyjnego. (Poszczególne RPO stosuje się dla różnych województw).

Nie jest to jedyne dostępne rozwiązanie, ponieważ wsparcie na innowację było dostępne również w ramach ogólnokrajowego PO Inteligentny Rozwój w latach 2014-2020. Obecnie obowiązuje inny tego typu program, czyli Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027.

Jak uzyskać dotację na innowacje?

Warunkiem, który trzeba spełnić, by otrzymać wsparcie na innowacje, jest przedstawienie takiego projektu, którego założenie to doprowadzenie do opracowania nowych produktów bądź ich ulepszonych wersji (to samo tyczy się procesów oraz usług).

W przypadku Regionalnych Programów Operacyjnych wyłanianiem podmiotów, którym zostanie przyznane finansowanie w ramach bonów na innowacje, zajmują się urzędy marszałkowskie. Przedsiębiorca zainteresowany uzyskaniem dotacji na innowacje powinien zgłosić się do tego spośród urzędów marszałkowskich, na którego terenie posiada swoją siedzibę, oddział lub filię. Ogłoszenia o naborze zgłoszeń do danego konkursu są zwykle zamieszczane na stronie internetowej i to właśnie taką drogą przesyła się formularze zgłoszeniowe.

Z kolei jeśli chodzi o Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027, to organizatorem jest PARP (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości). Konkursy w ramach programu są organizowane w formie naboru ogólnokrajowego, dla wszystkich podmiotów należących do sektora MŚP, tzn. małych i średnich przedsiębiorstw.

Poszczególne dotacje na innowacje mają oczywiście odmienne zasady. Zazwyczaj jednak od beneficjenta oczekuje się pokrycia części – choćby niewielkiej – wydatków związanych z innowacyjnym projektem. W przypadku funduszy europejskich, o których wspomnieliśmy, maksymalna część kosztów, jakie można pokryć z użyciem tych środków, wynosi 85 proc. Taki stan rzeczy oznacza, że minimum 15 proc. musi pokryć sam przedsiębiorca.

Bony na innowacje – jakie pomysły cieszą się szczególnym zainteresowaniem?

Wspomniane przez nas instytucje, które zajmują się przyjmowaniem oraz analizą wniosków o granty na innowacje, zapoznają się z każdym zgłoszeniem. Nie jest jednak tajemnicą, że niektóre dziedziny działania są traktowane w sposób priorytetowy. Należą do nich między innymi:

  • zrównoważony wzrost,
  • inteligentny rozwój,
  • działania nastawione na aktywizację różnych grup społecznych.

W pewnym uproszczeniu oznacza to, że łatwiej uzyskać bony na innowację w sytuacji, gdy dany projekt nie jest zorientowany wyłącznie na komercyjne zyski. Zwraca się zatem uwagę również na aspekty „społeczne” – projekty te powinny przynosić, oprócz zysków stricte komercyjnych, również korzyści społeczne np. w postaci pozytywnego wpływu na środowisko naturalne czy integrację osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Dobrze pokazuje to katalog o nazwie Krajowe Inteligentne Specjalizacje. Wśród nich wyróżnia się m.in. innowacyjne projekty z obszaru gospodarki rolno-spożywczej, energetyki czy gospodarki o obiegu zamkniętym. Szczególnie interesująca jest ta ostatnia – przez gospodarkę o obiegu zamkniętym rozumie się takie rozwiązania, które ograniczają poziom zużycia zasobów naturalnych. Jeśli chodzi o specjalizacje, mogą one różnić się w poszczególnych jednostek administracyjnych (w Polsce są to województwa).

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Na czym polega ewidencja księgowa? Jaki rodzaj ewidencji wybrać? Od czego zależy, jaką księgowość musisz prowadzić?

0
ewidencja księgowa

Ewidencja księgowa dotyczy każdego przedsiębiorcy. Po co się ją prowadzi? Jakie są rodzaje ewidencji księgowej i który z nich należy wybrać w zależności od rodzaju prowadzonej działalności?

Na czym polega ewidencja księgowa? Po co prowadzić księgowość?

Firma na co dzień zawiera różne transakcje gospodarcze. W zależności od profilu danego przedsiębiorstwa może być to np. zakup materiałów budowlanych, sprzedaż usług itp. Oprócz tego trzeba także ponieść stałe koszty jak np. pensje pracownicze, opłaty za media czy wywiązywanie się z obowiązku składkowego względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Takie operacje powodują przepływ gotówki i powstawanie przychodów lub kosztów. A ponieważ od zmian w zakresie przychodów i kosztów zależy wysokość:

konieczne jest, by prowadzona była rzetelna ewidencja księgowa w tym zakresie.

Ewidencja księgowa to rejestr, który zawiera informacje na temat operacji gospodarczych zrealizowanych przez firmę w danym okresie czasu. Prowadzenie ewidencji księgowych jest wymagane przez przepisy prawne.

Rodzaje ewidencji księgowych

Zgodnie z polskimi przepisami dopuszczalne są różne rodzaje ewidencji księgowej w przedsiębiorstwie. Rodzaje ewidencji księgowej to:

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Pełne księgi rachunkowe

Pełna księgowość to najbardziej rozbudowana forma ewidencji księgowej. Właściwie nie sposób prowadzić pełne księgi rachunkowe przedsiębiorstwa bez odpowiedniej wiedzy księgowej oraz podatkowej.

Aby rozpocząć prowadzenie ewidencji księgowej w formie pełnych ksiąg rachunkowych, konieczne jest opracowanie polityki rachunkowości oraz ZPK – Zakładowego Planu Kont. To właśnie na nich będą zapisywane operacje gospodarcze. Oto przykładowe konta:

  • amortyzacja,
  • należności od odbiorców,
  • zobowiązania wobec dostawców,
  • środki pieniężne w kasie i na rachunku bankowym,
  • środki trwałe,
  • usługi obce,
  • koszty/przychody finansowe,

oraz wiele innych.

Dzięki zapisom na kontach możliwe jest sporządzenie sprawozdania finansowego, na które składają się m.in.:

  • bilans – zestawienie aktywów i pasywów – składników majątku oraz źródeł finansowania,
  • rachunek wyników – informacje na temat wysokości i struktury przychodów oraz kosztów,
  • rachunek przepływów pieniężnych – dokument przedstawiający, w jakich obszarach następują przepływy gotówki (segment: operacyjny, finansowy, inwestycyjny).
Warto wiedzieć!

Kwestia tego, kto musi prowadzić ewidencję w postaci pełnych ksiąg, została opisana w ustawie o rachunkowości. Prowadzenie ksiąg rachunkowych jest obowiązkowe dla spółek:

  • z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.),
  • akcyjnych,
  • komandytowych,
  • komandytowo-akcyjnych.

Podmioty te muszą BEZWZGLĘDNIE stosować pełne księgi rachunkowe.

A co w przypadku np. przedsiębiorców, którzy prowadzą biznes w postaci jednoosobowej działalności gospodarczej czy spółki cywilnej, jawnej itp.? Decydujące jest tu kryterium w postaci wysokości przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy.

Jeśli w przekroczyły one 2 miliony euro (w przeliczeniu na PLN, według kursu NBP z pierwszego dnia roboczego października), mają obowiązek prowadzenia pełnej księgowości. W pozostałych przypadkach pełna księgowość jest dobrowolna.

KPiR, czyli podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów

Księga przychodów i Rozchodów KPiR to ewidencja księgowa przeznaczona dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów dotyczy osób, których roczne przychody nie przekroczyły wspomnianej już równowartości 2 mln euro. Prowadzenie ewidencji KPiR jest znacznie prostszym zadaniem w porównaniu z pełnymi księgami.

Ewidencja KPiR nie jest szczególnie skomplikowana. Ta uproszczona forma księgowości składa się ona wprawdzie z kilkunastu tabel, ale są one opisane w intuicyjny sposób – oto niektóre poród nich:

  • opis zdarzenia gospodarczego,
  • zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu,
  • wynagrodzenia w gotówce i naturze.

Ewidencja przychodów w ryczałcie

Ewidencja ryczałtowa również jest stosunkowo prosta. Jest przeznaczona dla podatników, którzy rozliczają się ryczałtem. W ramach ryczałtu ewidencjonowanego nie ujmuje się – poza pewnymi wyjątkami – kosztów działalności.

W praktyce ewidencję przychodów można prowadzić np. z użyciem arkusza kalkulacyjnego Excel – nie musi być to dedykowany program księgowy, ponieważ same wyliczenia są nieskomplikowane. Oprócz wartości przychodów oraz danych formalnych (nazwa kontrahenta, numer dowodu księgowego) konieczne jest zamieszczenie stawki podatku – jak wiadomo, wobec ryczałtowców stosuje się różne stawki podatkowe.

Nietypowa forma księgowości – karta podatkowa

Nieprzypadkowo zostawiliśmy sobie kartę podatkową na sam koniec. Trudno ją bowiem nazwać ewidencją księgową w pełnym tego słowa znaczeniu. Karta podatkowa to dość archaiczne rozwiązanie przeznaczone dla drobnych przedsiębiorców (max. zatrudnienie to 5 pracowników) zajmujących się np. usługami zegarmistrzowskimi czy pracą szewca.

Trudno stwierdzić, że karta podatkowa to ewidencja księgowa z prawdziwego zdarzenia. W przypadku karty wysokość podatku nie zależy od poziomu przychodów i kosztów, ale takich czynników jak:

  • liczba mieszkańców w miejscowości, w której firma ma swoją siedzibę,
  • branża,
  • wielkość zatrudnienia.

Pozostałe ewidencje w działalności biznesowej

Wyżej opisaliśmy podstawowe rodzaje ewidencji księgowej. Dzięki nim można w zbiorczy sposób przedstawić przychody i koszty, a tym samym – obliczyć wysokość podatku oraz zysku netto firmy. To wciąż nie wszystko, jeśli chodzi o ewidencję.

Oprócz tego przedsiębiorcy muszą bowiem prowadzić takie rejestry jak np. ewidencja środków trwałych. Nie będziemy tu zagłębiać się w szczegóły dotyczące aktywów trwałych; warto jedynie wiedzieć, że środkiem trwałym jest m.in. taki element majątku, którego wartość przekracza równowartość 10 tys. PLN.

Ewidencja księgowa bywa traktowana przez przedsiębiorców jak żmudny obowiązek, który trzeba wypełnić, a następnie – zapomnieć o nim. Tymczasem, dane z tych ewidencji można wykorzystać np. w celu analizy finansowej przedsiębiorstwa. Da się dzięki nim ocenić, jakiego rodzaju produkty sprzedaje się w danym przedsiębiorstwie itp. Informacje te mogą okazać się cenną pomocą w codziennym kierowaniu biznesem.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Czym różnią się data sprzedaży a data wystawienia faktury VAT? Kiedy powstaje obowiązek podatkowy?

0
data sprzedaży a data wystawienia faktury

Data wystawienia faktury odgrywa ważną rolę. Jednak wbrew pozorom zależność między datą sprzedaży a datą wystawienia faktury nie pozostawia przedsiębiorcy pełnej swobody działania. Co mówią na ten temat przepisy?

Data sprzedaży na fakturze wg. ustawy o VAT

Faktura to podstawowy dokument, którym posługują się przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą. Choć mamy dowolność co do tego, jak wygląda faktura wystawiana przez naszą firmę, przepisy ustawy o VAT precyzują, jakie informacje powinien zawierać ten dokument.

Są to m.in.: unikalny numer dokumentu, opis transakcji, kwota netto, brutto oraz wartość podatku VAT (z podziałem na poszczególne stawki).

Warto wiedzieć!Faktura, która nie zawiera elementów wymaganych w ramach ustawy o VAT, może zostać zakwestionowana przez organy podatkowe podczas kontroli.

Oprócz tego faktura musi zawierać datę:

  • sprzedaży,
  • wystawienia,

przy czym nie muszą być one identyczne.

Czym jest data sprzedaży? Odpowiedź na to pytanie wydaje się oczywista: data sprzedaży odnosi się do dnia… faktycznej sprzedaży, czyli momentu, w którym towar zostaje dostarczony do klienta (a usługa – wykonana). Z punktu widzenia prawa jest to taki moment, w którym zostaje przeniesione prawo do rozporządzania danym towarem w charakterze właściciela. Z kolei jeśli chodzi o usługi, za datę wykonania usługi przyjmuje się moment, w którym zostaną zrealizowane wszystkie czynności.

Nieco inaczej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o faktury zaliczkowe – w tym w przypadku przyjmuje się datę otrzymania zaliczki.

W przepisach podatkowych na datę sprzedaży stosuje się także takie określenia jak data dostawy lub data wykonania usługi.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Jaka powinna być data wystawienia faktury?

Musimy koniecznie pamiętać, że data sprzedaży oraz data wystawienia faktury to nie to samo. Wyjaśniliśmy już, czym jest data sprzedaży w ustawie VAT. Jak widzisz, definiuje się ją nieco inaczej w różnych sytuacjach (oznacza ona coś innego w przypadku dostawy towarów, co innego zaś, jeśli chodzi o świadczenie usług).

Data wystawienia faktury to po prostu dzień, w którym faktycznie wystawiamy dany dokument. Każdy, kto zajmuje się szeroko pojętym biznesem, powinien mieć ogólną wiedzę również odnośnie tego, jaka powinna być data wystawienia faktury?

Co na temat daty wystawienia faktury mówi nam ustawa o VAT? Aby się o tym przekonać, musimy zajrzeć m.in. do art. 20 ustawy. Zgodnie z jego treścią fakturę możemy wystawić nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu wykonania czynności (dostawa towaru lub sprzedaży usługi).

Warto wiedzieć!Według zasad ogólnych jeśli transakcja odbyła się np. w dniu 23 listopada, fakturę należy wystawić nie później niż 15 grudnia.

Ta ogólna reguła dotyczy zarówno standardowych faktur VAT, jak i np. faktur zaliczkowych.

Data sprzedaży a data wystawienia faktury – wyjątki

Od każdej zasady istnieją wyjątki – dobrze widać to w szczególności wtedy, gdy spojrzymy na przepisy podatkowe. Nie inaczej jest, jeśli chodzi o datę wystawienia faktury VAT. Zobaczmy zatem, jakie są wyjątki:

  • faktury za prace remontowe i budowlane – faktura VAT powinna zostać wystawiona nie później niż 30. dnia od momentu wykonania usług;
  • dostawy książek drukowanych, czasopism, gazet itp. – do 60. dnia od dostawy;
  • drukowanie książek, czasopism, gazet itp. – do 90. dnia od dostawy;
  • dostawa energii elektrycznej, usługi telekomunikacyjne, ochrona i dozór mienia, najem, dzierżawa itp. – wraz z upływem terminu płatności.

Data sprzedaży na fakturze późniejsza niż moment wystawienia faktury

Zastanawiasz się, czy możesz jako przedsiębiorca wystawić fakturę VAT jeszcze przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi? Jak najbardziej, przepisy dopuszczają taką możliwość!

Zgodnie z zapisami ustawy o VAT faktura może zostać wystawiona z góry. Musimy ją wystawić nie wcześniej niż na trzydzieści dni przed zakończeniem dostawy towarów lub wykonania danej usługi. Taką samą cezurę stosujemy również w sytuacji, gdy otrzymamy zapłatę przed datą dokonania dostawy towaru lub usługi.

Data powstania obowiązku podatkowego a wystawianie faktur VAT

Takie kwestie jak data sprzedaży czy data wystawienia faktury są ważne nie tylko z powodów organizacyjnych, ale także – a może nawet przede wszystkim – w związku z aspektami podatkowymi. W prowadzeniu biznesu ważny jest bowiem tzw. obowiązek podatkowy, czyli zdarzenie, które sprawia, że powstaje zobowiązanie wobec urzędu skarbowego.

Obowiązek podatkowy w VAT

Jak to wygląda w świetle podatku VAT? Według ogólnych zasad VAT obowiązek podatkowy powstaje w momencie dokonania dostawy towaru lub usługi bądź otrzymania części/całości zapłaty.

Obowiązek podatkowy w PIT i CIT

Warto mieć na uwadze również podatek dochodowy (PIT, CIT). W świetle podatku dochodowego obowiązek podatkowego powstaje z chwilą sprzedaży. Będzie to więc dzień, w którym wydano towar, zbyto prawo majątkowe lub wykonano usługę. Dzień obowiązku podatkowego nie może jednak mieć miejsca później niż w momencie uregulowania danej należności lub wystawienia faktury VAT.

Jeśli transakcje są rozliczane przez kontrahentów w oparciu o wcześniej ustalone okresy rozliczeniowe (mogą być to np. okresy kwartalne lub miesięczne), to za datę powstania przychodu – a więc także obowiązku podatkowego – przyjmuje się ostatni dzień danego okresu rozliczeniowego.

Data wystawienia faktury a data sprzedaży w KPiR

Która z tych dat powinna zostać wpisana w Księdze Przychodów i Rozchodów w kolumnie 'Data zdarzenia gospodarczego’? Wpisujemy tam datę sprzedaży.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.