Strona główna Blog Strona 62

Biznesplan do urzędu pracy – potrzebny do wniosku o dofinansowanie

1
biznesplan do urzędu pracy

Biznesplan do urzędu pracy jest konieczny, kiedy składasz wniosek o dofinansowanie. Podpowiadamy, w jaki sposób najlepiej go napisać. Co powinno się w nim znaleźć? Z jakich elementów się składa?

Biznesplan do urzędu pracy to dokument, na podstawie którego może nam zostać przyznane dofinansowanie. Ze względu na to, trzeba zawrzeć w nim wszystkie najważniejsze elementy. Sprawdź, jak go napisać.

Jak zrobić biznesplan do wniosku o dofinansowanie dla urzędu pracy?

Biznesplan do urzędu pracy pozwala przedsiębiorcy przy otwieraniu działalności gospodarczej skorzystać z dotacji z urzędu pracy. Mamy możliwość skorzystania z takich środków podczas ogłoszonego przez urząd pracy naboru, wcześniej jednak musimy złożyć wniosek oraz biznesplan do wniosku o dofinansowanie, na podstawie których urząd podejmie decyzje czy takie środki nam przyznać.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana. Zarabianie bez działalności

Biznesplan składany do wniosku o dofinansowanie ma dwie części: część opisową i finansową. W części opisowej charakteryzuje się pomysł na biznes, własne doświadczenie zawodowe, a także wykształcenie. Opisuje się tutaj też konkurencję i klientów, których chcesz obsługiwać.

Element opisowy biznesplanu do wniosku o dofinansowanie ma pomóc osobie, która będzie wydawała decyzję o dofinansowaniu w podjęciu decyzji czy pieniądze powinny być wypłacone wnioskującemu.

Część opisowa biznesplanu do urzędu pracy

Opis działalności to główna część biznesplanu. Zawieramy tu informacje o tym, czym chcesz się zajmować w biznesie, jakie produkty chcesz sprzedawać albo usługi świadczyć. W tej części przechodzimy od ogółu do szczegółu. Ważne by opis był konkretny i jasny.

CZYTAJ TAKŻE: Jak ocenić pomysł na biznes?

W części opisowej biznesplanu koniecznie trzeba dopisać element dotyczący pracowników. W tej części opisujesz czy masz zamiar zatrudnić pracowników, czy nie. Jeśli nie, to musisz wiedzieć, w jaki sposób biznes będzie funkcjonował, jeśli np. z powodów losowych nie dasz rady realizować wszystkich zadań. Gdy chcesz zatrudniać pracowników, dobrze jest wskazać jaki rodzaj umowy będziesz z nimi zawierał i ile chcesz im płacić.

Przyda się charakterystyka wszystkich działań, które już się zrealizowało przed startem. Dobrze jest też uwzględnić narzędzia i maszyny, które już masz, a będą wykorzystywane w działalności gospodarczej. Konieczne będzie wyliczenie wartości tych urządzeń. Trzeba pamiętać, żeby nie wymieniać tu sprzętu, który chcesz kupić w ramach dofinansowania.

Część opisowa obejmuje też klientów. Jak najdokładniej trzeba określić grupę docelową. Opisać czy będziesz obsługiwać klientów indywidualnych, czy biznesowych.

Opis rynku

Kolejny punkt to opis rynku. Określasz, czy będziesz działał lokalne, regionalnie, czy w skali kraju.

CZYTAJ TAKŻE: Kalkulator kosztów pracodawcy

Biznesplan do wniosku o dofinansowanie z UP musi zawierać opis dystrybucji i sprzedaży Twoich produktów lub usług. Musisz opisać, jak dotrzeć do klientów, jakimi kanałami, jak będzie wyglądało zamówienie i cały proces sprzedaży.

Biznesplan to również wskazanie mocnych stron i szans, które można wykorzystać. Zagrożenia dla biznesu to wszystkie czynniki, które mogą przeszkadzać w rozwoju biznesu.

Marketing w biznesplanie

Biznesplan nie obejdzie się również bez opisu marketingu, czyli wszystkich działań, które będą powzięte, aby zdobyć klientów. Trzeba je dopasować do specyfiki biznesu, a także grupy docelowej.

Część finansowa to zazwyczaj prosty do uzupełnienia rachunek zysków i strat. Może mieć postać miesięczną lub roczną.

Część finansowa biznesplanu działalności gospodarczej

Część finansowa biznesplanu pomaga w określeniu czy wyliczenia i założenia dotyczące biznesu są realne i czy ten jest dobrze skalkulowany. Przydadzą się też wyliczenia dotyczące lokalu i jego ewentualnego remontu. W biznesplanie trzeba też wziąć pod uwagę sezonowość biznesu. Są takie przedsięwzięcia, które będą narażone na sezonowość.

W części finansowej rozpisujemy dokładnie wyliczenia. Wskazujemy, ile pieniędzy będzie potrzebne i jakie uzasadnienie mają konkretne wydatki.

Ważne będzie też wskazanie formy opodatkowania. To będzie miało spory wpływ na ocenę wniosku. Wszystkie wyliczenia muszą opierać się na realnych stawkach.

Dotacja z urzędu pracy może pomóc rozpocząć biznes. Jednak bez dobrze przygotowanego biznesplanu, otrzymanie pieniędzy może być zdecydowanie trudniejsze.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes bez wkładu własnego

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie podjęcia działalności do powiatowego urzędu pracy?

Aby złożyć wniosek o dofinansowanie do powiatowego urzędu pracy, zazwyczaj wymagane są następujące dokumenty i informacje:

  1. Formularz wniosku: wnioskodawca musi wypełnić formularz wniosku o dofinansowanie, który dostępny jest na stronie internetowej urzędu pracy lub w jego siedzibie.
  2. Biznesplan: wnioskodawca musi przedstawić szczegółowy biznesplan, który opisuje planowaną działalność, jej cele, analizę rynku, plan marketingowy i finansowy.
  3. Dokumenty potwierdzające uprawnienia: wnioskodawca musi przedstawić dokumenty potwierdzające, że ma prawo do ubiegania się o dofinansowanie, włącznie z dokumentami potwierdzającymi bezrobocie lub status osoby poszukującej pracy.
  4. Dokumenty dotyczące planowanej działalności: wnioskodawca musi przedstawić dokumenty dotyczące planowanej działalności, włącznie z dokumentami potwierdzającymi rejestrację firmy, zaświadczeniem o niekaralności oraz dokumentami dotyczącymi planowanych inwestycji i kosztów.
  5. Informacje dotyczące dotychczasowego doświadczenia: wnioskodawca powinien przedstawić informacje na temat swojego dotychczasowego doświadczenia zawodowego oraz przesłanki, które skłaniają go do rozpoczęcia działalności gospodarczej.
  6. Inne dokumenty: w zależności od programu wsparcia, urząd pracy może wymagać dodatkowych dokumentów, takich jak referencje od klientów, listy referencyjne od pracodawców, zaświadczenia o kwalifikacjach itp.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż na Allegro. Jak sprzedawać na Allegro?

Wszystkie wymagane dokumenty i informacje powinny być przygotowane zgodnie z wymaganiami urzędu pracy i przedstawione w formie zrozumiałej i przejrzystej.

Jak napisać biznes plan w celu otrzymania dotacji?

W ramach podsumowania, poniżej przedstawiamy elementy, które powinny znaleźć się w każdym dobrze skonstruowanym biznes planie, który będzie potrzebny do wniosku o dofinansowanie z urzędu pracy.

W części opisowej biznesplanu powinny znajdować się informacje dotyczące planowanej działalności, jej celów, strategii, rynku, konkurencji oraz planów operacyjnych. Oto niektóre z elementów, które powinny znaleźć się w części opisowej biznesplanu:

  1. Opis firmy i jej celów: informacje na temat historii i misji firmy oraz celów, jakie chce ona osiągnąć w przyszłości.
  2. Opis produktów lub usług: szczegółowy opis produktów lub usług, które firma będzie oferować, wraz z wyróżnieniem ich cech i korzyści dla klientów.
  3. Analiza rynku: przegląd rynku, w którym firma będzie działać, z wyróżnieniem trendów, konkurencji, segmentów rynku i potencjalnych klientów.
  4. Strategia marketingowa: plan promocji i sprzedaży produktów lub usług, włącznie z analizą cen i dystrybucji.
  5. Plan operacyjny: szczegółowy opis planowanych operacji firmy, włącznie z planami produkcyjnymi, logistycznymi i kadrowymi.
  6. Zarządzanie: opis struktury organizacyjnej firmy, włącznie z opisem funkcji i odpowiedzialności pracowników oraz planami szkoleniowymi.
  7. Analiza finansowa: prognozy finansowe na przyszłość, włącznie z przychodami, kosztami, zyskami i strumieniami gotówki.
  8. Ryzyka i szanse: analiza potencjalnych ryzyk i szans dla firmy oraz plany zarządzania nimi.
  9. Plan rozwoju: szczegółowy plan rozwoju firmy na przyszłość, włącznie z planami inwestycyjnymi i zwiększaniem udziałów w rynku.

Wszystkie te elementy powinny być logicznie połączone i tworzyć spójny opis planowanej działalności firmy.

CZYTAJ TAKŻE: Firma transportowa – jak ją założyć? Jak opodatkować?

W części finansowej biznesplanu powinny znaleźć się informacje dotyczące szacunkowych kosztów i przychodów związanych z planowaną działalnością, wraz z analizą opłacalności i rentowności. Oto niektóre z elementów, które zwykle znajdują się w części finansowej biznesplanu:

  1. Szacunkowe koszty i przychody: szacunkowe koszty rozwoju produktu lub usługi, wraz z kosztami produkcji, marketingu i dystrybucji, a także szacunkowe przychody ze sprzedaży.
  2. Analiza opłacalności: analiza opłacalności biznesu, która obejmuje szacunkowe przychody i koszty, marżę brutto i netto, punkt równowagi, a także szacunkowe przepływy pieniężne.
  3. Planowanie budżetu: planowanie budżetu biznesowego, obejmujące szacunkowe koszty i przychody na określony okres, a także szacunkowe wydatki na rozwój biznesu.
  4. Analiza ryzyka: analiza ryzyka związanego z planowaną działalnością, włącznie z identyfikacją i oceną ryzyka oraz planami zarządzania ryzykiem.
  5. Plan finansowy: plan finansowy na przyszłość, obejmujący szacunkowe przychody i koszty, prognozy przepływów pieniężnych, analizę wskaźników finansowych i inwestycyjnych.
  6. Wskaźniki finansowe: analiza wskaźników finansowych, takich jak rentowność sprzedaży, rentowność netto, rentowność kapitału własnego, wskaźnik zadłużenia oraz wskaźnik płynności.

Wszystkie te elementy powinny być logicznie połączone i tworzyć spójny opis finansowy planowanej działalności firmy.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Sprzedaż na Allegro. Jak zacząć sprzedawać na Allegro i Allegro Lokalnie? Jak i za ile wystawisz aukcję?

0
sprzedaż na allegro

Allegro jest pierwszym wyborem zakupowym dla 80% internautów w Polsce. To powoduje, że Allegro jest liderem, jeśli chodzi o zakupy internetowe. To również dobry sposób na biznes. Jak zacząć sprzedaż na Allegro? Czy sprzedaż na Allegro się opłaca?

Allegro to platforma, która notuje ponad 20 milionów odwiedzin miesięcznie. Na platformie zarejestrowanych jest ponad 120 tys. firm, co powoduje, że jest to świetny sposób na zarabianie. Allegro regularnie dodaje nowe funkcjonalności, które powodują, że sprzedaż staje się coraz mniej skomplikowana. Chcesz rozszerzyć sprzedaż na marketplace? Dopiero zaczynasz i zastanawiasz się, co jest lepsze: sklep internetowy czy Allegro? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi.

Sprzedaż na Allegro – lepsze Allegro czy własny sklep internetowy?

Wiele osób, które planują biznes w Internecie, zastanawiają się, czy bardziej opłaca się sprzedaż na Allegro, czy poprzez własny sklep internetowy? Eksperci twierdzą, że warto spróbować każdego sposobu. Mówi się jednak, że Allegro dobre jest dla towarów masowych, gdy mniej zależy nam na kreowaniu własnej marki.

W przypadku własnego sklepu internetowego łatwiej będzie budować kontakt z klientem. Na handel internetowy należy patrzeć z perspektywy klienta. Dla wielu Allegro jest pierwszą, jeśli nie podstawową platformą do dokonywania zakupów.

Sprzedaż na Allegro – co można sprzedawać na Allegro?

Jeśli decydujesz się na sprzedać internetową za pomocą zewnętrznej platformy e-commerce, musisz liczyć się z ograniczeniami, jakie nakłada. W przypadku niektórych przedmiotów należy spełnić określone wymagania, a innych nie można na Allegro sprzedawać w ogóle.

Oto lista towarów, których NIE możesz sprzedawać na platformie:

  • alkohol;
  • automaty do gier;
  • bazy danych i usługi mailingu;
  • broń, amunicja i wiatrówki;
  • dekodery i karty dystrybuowane przez operatorów telewizji cyfrowej;
  • dostęp do treści multimedialnych;
  • dowody rejestracyjne oraz karty pojazdu;
  • dostęp do płatnych kont z grami;
  • strony WWW;
  • udziały w spółkach, papiery wartościowe, akcje, obligacje, wierzytelności, jednostki uczestnictwa, polisy i produkty ubezpieczeniowe oraz inne instrumenty finansowe, które są oferowane jako forma inwestowania lub lokowania środków pieniężnych;
  • kryptowaluty;
  • procesory płatnicze Perfect Money;
  • karty prepaid;
  • zarejestrowane karty telefoniczne;
  • katalogi wysyłkowe i sprzedaży bezpośredniej;
  • kody kreskowe;
  • konta w serwisach internetowych;
  • kupony znizkowe;
  • leki na receptę;
  • materiały wybuchowe;
  • narkotyki, środki psychotropowe i materiały zastępcze;
  • oprogramowanie umożliwiające działanie prowadzące do naruszania prawa;
  • organy ludzkie lub zwierzęce;
  • pornografia;
  • prace licenjackie, mogisterskie itd.;
  • konta w programach partnerskich i lojalnościowych;
  • podróbki;
  • przedmioty propagujące ustrój totalitarny;
  • niebezpieczne substancje chemiczne;
  • systemy do gier liczbowych;
  • telefony zablokowane przez operatora;
  • wyroby tytoniowe i papierosy elektroniczne;
  • używane artykuły higieniczne;
  • vouchery do wykorzystania w kinie.

Pełną listę przedmiotów, których sprzedaż jest zakazana, a także wszystkie ograniczenia dotyczące sprzedaży znajdziesz na stronie Pomocy Allegro.pl.

sprzedaż na allegro

Sprzedaż na Allegro – zalety sprzedawania na Allegro

Podstawową zaletą sprzedaży na Allegro jest dostęp do bardzo szerokiego grona potencjalnych klientów. Dla sprzedawcy z niewielkim doświadczeniem to duży atut. Obecnie zaletą jest też to, że bardzo łatwo założyć konto firmowe. Allegro nowym sprzedawcom oferuje pomoc w starcie.

Przez kilka miesięcy nie muszą oni płacić prowizji za sprzedawane produkty, a potem płacą trochę niższe prowizje niż inni. Dodatkowo Allegro pozwala na integrację wielu usług kurierskich. Szczególnie popularne jest także nadawanie paczek do paczkomatów. Ostatnio Allegro rozpoczęło również ustawianie własnych maszyn paczkomatowych.

Oto kilka innych zalet sprzedawania na Allegro:

  1. Szeroki wybór kategorii i produktów: Allegro oferuje sprzedawcom szeroki wybór kategorii i produktów, co oznacza, że można sprzedawać prawie wszystko, od ubrań po elektronikę i artykuły spożywcze.
  2. Możliwość sprzedaży za granicą: Allegro oferuje sprzedawcom możliwość sprzedaży za granicą, dzięki czemu można dotrzeć do jeszcze większej liczby klientów.
  3. Wysoka jakość usług: Allegro dba o jakość usług, co oznacza, że sprzedawcy muszą spełniać wysokie standardy, aby zachować swoją reputację.
  4. Możliwość negocjacji cen: Allegro pozwala klientom na negocjowanie cen ze sprzedawcami, co może pomóc w przyciągnięciu nowych klientów i zwiększeniu sprzedaży.
  5. Dobra ochrona kupujących: Allegro oferuje kupującym ochronę, co oznacza, że jeśli kupujący nie otrzyma towaru, to Allegro zwraca mu pieniądze.
  6. Integracja z systemami płatności: Allegro oferuje sprzedawcom integrację z różnymi systemami płatności, co ułatwia przetwarzanie transakcji i pobieranie płatności.

Sprzedaż na Allegro – wady sprzedawania na Allegro

Wciąż zastanawiasz się, czy otworzyć sklep na platformie Allegro? Znasz już zalety takiego rozwiązania, ale nie da się ukryć, że zarabianie na Allegro może wiązać się też z pewnymi wadami. Po pierwsze, wystawianie aukcji na Allegro wiąże się z koniecznością odstąpienia prowizji platformie. Jej wysokość zależy od ceny przedmiotu, ilości sprzedanego towaru, tego, czy pokrywasz koszt przesyłki, a także kategorii, w jakiej wystawiasz aukcje na Allegro. Jej wysokość waha się od 4 do 17% netto.

Rozwijanie sprzedaży na Allegro, a nie we własnym sklepie internetowym utrudnia również rozwijanie własnej marki. Klienci będą kojarzyć nas jedynie z tą platformą.

Jeśli zdecydujemy się prowadzić sprzedaż na Allegro, musimy mieć także świadomość, że cała nasza komunikacja z klientem będzie odbywała się przez tego pośrednika, a co za tym idzie – będziemy musieli dostosować się do ich wymagań.

Sprzedaż na Allegro – jak założyć konto na Allegro?

Najpierw zakładamy działalność gospodarczą. Od kilku lat Allegro koncentruje się na umożliwieniu sprzedaży przedsiębiorcom. Jeśli chcesz sprzedawać tylko sporadycznie, a nie w celach zarobkowych, możesz skorzystać z platformy Allegro Lokalnie.

Żeby sprzedawać na Allegro jako firma, musisz założyć konto firmowe. Można to zrobić poprzez formularz w panelu do rejestracji.

Trzeba w nim podać następujące dane:

  • login,
  • hasło,
  • numer telefonu,
  • informacje o firmie: kraj i NIP.

Po rejestracji otrzymujemy maila z systemu, w którym potwierdzamy dane firmowe. Potem potrzeba jeszcze wykonać przelew weryfikacyjny, konieczny do aktywacji konta. Uwaga, bo ten proces weryfikacji może zajmie do 3 dni roboczych.

Aktywacja konta polega na zrobieniu przelewu na 1,01 zł za pomocą szybkiej wpłaty online lub przelewu elektronicznego.

Ponadto, jako przedsiębiorca możesz zostać poproszony o przesłanie dodatkowo zdjęć dokumentów potwierdzających Twoją tożsamość. Będą one musiały zostać zweryfikowane przez pracowników serwisu. Po ich weryfikacji dostaniesz maila z informacją o tym, że możesz już zaczynać sprzedaż.

Sprzedaż na Allegro – jak sprzedawać na Allegro bez działalności?

Jeśli nie planujesz na Allegro sprzedawać na większą skalę, możesz zrobić to za pomocą konta zwykłego, co oznacza, że nie potrzebujesz do tego firmy. Podczas rejestracji wystarczy wybrać odpowiednią opcję dla klientów indywidualnych w panelu rejestracji.

Jedyne dane, które trzeba podać to:

  • email i hasło albo numer telefonu;
  • zakres wiekowy (mniej lub więcej niż 18 lat);

i zaznaczyć zgody.

Allegro nie umożliwia osobom nieposiadającym zarejestrowanej działalności prowadzenia sprzedaży na większą skalę. Jeśli chcesz więc np. zajmować się dropshippingiem w ramach działalności nierejestrowanej, lepiej nie robić tego przez platformę Allegro, ponieważ Twoje konto może zostać zablokowane.

Sprzedaż na Allegro – na czym polega Allegro Lokalnie?

Allegro Lokalnie to platforma, na której możemy kupić rzeczy używane. Jest dedykowana osobom fizycznym, jednak może sprzedawać na niej każda osoba, która posiada zarejestrowane konto na Allegro. Ponadto można na niej sprzedawać bez opłat (poza ogłoszeniami z opcją Kup Teraz i Licytacjami).

Sprzedaż na Allegro – prowizja za sprzedaż na Allegro

Utarło się przekonanie, że prowizje na Allegro są bardzo wysokie i skutecznie ograniczają opłacalność sprzedaży. Każdy nowy sprzedawca otrzymuje specjalną ofertę zniżek, co pomaga w sprzedaży.

Docelowo i tak zapłacimy prowizję za sprzedaż. Jej wysokość zależy od kategorii sprzedawanego produktu. Wynosi ona od 5% do ponad 10%. Dodatkowo płaci się za utrzymywanie konkretnych ofert, za ich promowanie i reklamę.

Szczegółową listę kategorii z wysokościami prowizji znajdziesz w regulaminie Allegro.

sprzedaż na allegro

Sprzedaż na Allegro – jak ją rozpocząć? Tworzenie aukcji i licytacji

Po aktywacji konta możesz wystawić przedmioty na sprzedaż. Aby to zrobić:

  1. Zaloguj się na swoje konto na Allegro.
  2. Rozwiń listę menu w prawym górnym rogu pod swoim loginem i wybierz zakładkę 'Sprzedaż’.
  3. Wybierz opcję 'Wystaw przez formularz’.
  4. Zostaniesz przeniesiony do formularza wystawiania.
  5. Pod 'Wybierz produkt z katalogu Allegro’ wpisz nazwę poduktu, który chcesz sprzedać. Jeśli produkt jest w bazie, wybierz przedmiot i kliknij 'Wybierz’. Część parametów zostanie uzupełniona, wraz z kategorią.
  6. Jeśli nie chcesz łączyć swojej aukcji z produktem, kliknij 'Kontynuuj bez wybierania produktu’ i przejdź dalej.
  7. Jeśli produktu nie ma w bazie, lub postanowiłeś nie łączyć z nim swojej oferty, zostaniesz przeniesiony do sekcji wyboru kategorii.
  8. Wybierz kategorię.
  9. Nadaj tytuł ofercie.
  10. Uzupełnij wszystkie cechy poduktu, które nie są oznaczone jako opcjonalne. Im więcej opcjonalnych cech dodasz, tym łatwiej kupującym będzie znaleźć Twój produkt.
  11. Kliknij 'Kontynuuj z 1 produktem’ lub dodaj kolejny produkt do zestawu.
  12. Dodaj zdjęcie i opis przedmiotu.
  13. Jeśli masz jakieś, dodaj załączniki w formacie PDF. Może to być np. instrukcja obsługi przedmiotu, regulamin usługi.
  14. Wybierz format sprzedaży: Kup Teraz lub Licytacja.
  15. Podaj: cenę, liczbę oferowanych sztuk i czas trwania oferty.
  16. Określ czy wystawiasz faktury.
  17. Wybierz cennik dostawy, czas wysyłki i formę płatności. Podaj skąd wysyłasz przedmiot.
  18. Uzupełnij warunki zwrotów i gwarancji. Opcjonalnie dodaj informacje o reklamacjach i zaoferuj usługi dodatkowe.
  19. Wybierz opcje promowania.
  20. Wybierz, kiedy aukcja ma się pojawić – natychmiast czy w późniejszym, określonym czasie.
  21. Kliknij 'Zobacz podgląd oferty’, aby sprawdzić, czy wszystkie dane są prawidłowe. Jeśli chcesz coś poprawić wybierz 'Wróć do wstawiania’. Aby opublikować aukcję kliknij 'Wystaw przedmiot’.

Sprzedaż na Allegro – jak osiągać sukcesy na Allegro?

W internecie sprzedaje się głównie obrazem Ważne więc by wykonać dobre, profesjonalne zdjęcia. Dodatkowo przygotuje dobre opisy produktowe. Użyj ciekawego nagłówka, a potem wymień zalety danego produktu. Oferta wystawiona na Allegro będzie widoczna w ciągu kilku chwil.

Oprócz dobrych zdjęć i opisów produktowych istotne jest także zadbanie o odpowiednią cenę. Powinna ona być konkurencyjna i adekwatna do wartości oferowanego produktu.

Warto także zwrócić uwagę na politykę wysyłki i zwrotów. Dla klientów ważne jest, aby dostawa była szybka i bezpieczna, a ewentualne zwroty były łatwe i bezproblemowe.

Komunikacja z klientami również ma kluczowe znaczenie. Warto szybko odpowiadać na pytania i informować o statusie realizacji zamówienia. Po zakończonej transakcji warto poprosić klienta o wystawienie pozytywnej opinii i przypomnieć o ewentualnej gwarancji lub możliwości zwrotu.

Nie należy też zapominać o marketingu. Na Allegro można skorzystać z różnych narzędzi promocyjnych, takich jak promowanie aukcji czy programy lojalnościowe, które pomogą zwiększyć widoczność oferty i przyciągnąć więcej klientów.

Ostatecznie, aby sprzedawać skutecznie, należy być uczciwym i profesjonalnym sprzedawcą, dbać o jakość oferowanych produktów i starać się zaspokoić potrzeby klientów.

Gdy uda ci się sprzedać jakiś produkt, należy wystawić paragon lub fakturę, a potem rozliczyć podatek od sprzedaży. Na pewno pomoże w tym dobry program do faktur. Jak go wybrać możesz zobaczyć w jednym z naszych materiałów.

Sprzedaż na Allegro – Allegro Smart

Kupujący na Allegro chętniej wybierają przedmioty oznaczone jako Allegro Smart. Według platformy, zwiększa ono sprzedaż nawet o 20%. Co zrobić, aby je uzyskać? Wystarczy, że spełnisz kilka warunków. Musisz:

  1. mieć przynajmniej 5 pozytywnych ocen w ciągu 12 miesięcy;
  2. mieć wskaźnik poleceń na poziomie conajmniej 98% lub być Super Sprzedawcą;
  3. udostępniać w ofertach 1 metodę dostawy na adres i 2 metody dostawy do punktu odbioru lub paczkomatu;
  4. utworzyć dla swoich ofert warunki zwrotów.

Po spełnieniu tych warunków Twoje oferty automatycznie otrzymają oznaczenie Allegro Smart.

Sprzedaż na Allegro – promowanie aukcji

Aby skutecznie sprzedawać na Allegro, możesz także skorzystać z promowania aukcji. Dzięki temu Twoje oferty będą lepiej widoczne wśród innych. Jeśli chcesz promować swoje aukcje, włącz odpowiednią funkcję podczas wystawiania przedmiotu lub w zakładce Mój asortyment. Dostępne opcje to:

  • Wyróżnienie;
  • Wyróżnienie Elastyczne;
  • Pakiet Promo;
  • promowanie na stronie działu.

sprzedaż na allegro

Sprzedaż na Allegro – jak warto sprzedawać przez Internet?

Handel na Allegro ma wiele zalet, takich jak dostęp do szerokiego grona potencjalnych klientów, łatwość założenia konta firmowego, niskie koszty startowe i łatwa integracja usług kurierskich, a także integracja płatnicza. Allegro oferuje także wiele narzędzi marketingowych i promocyjnych, które pomagają w zwiększeniu sprzedaży, jak promowanie produktów. A przede wszystkim korzystanie z marketplace pozwala nam sprzedawać bez inwestycji we własny sklep.

Jednakże sprzedaż przez Internet za pośrednictwem własnego sklepu internetowego również ma swoje zalety. Możliwość bardziej dopasowania oferty do własnych potrzeb, większa kontrola nad procesem sprzedaży oraz brak prowizji, jakie pobiera Allegro, co pozwala na oszczędność na dłuższą metę.

Ostatecznie decyzja zależy od preferencji i potrzeb sprzedawcy, a także od rodzaju sprzedawanych produktów, poziomu sprzedaży i kosztów, jakie są związane z prowadzeniem własnego sklepu internetowego. Warto dokładnie przeanalizować swoje potrzeby i możliwości, a także porównać koszty i korzyści obu opcji przed podjęciem decyzji.

Gdy wiesz już, jak postawić pierwsze kroki na Allegro, pora życzyć powodzenia w sprzedaży i wysokich zysków.

Sprzedaż na Allegro – podsumowanie

Po założeniu i aktywowaniu konta firmowego na Allegro możesz utworzyć swoje pierwsze oferty sprzedaży. Ważne jest, aby przed dodaniem oferty dokładnie zapoznać się z zasadami handlu na Allegro oraz przestrzegać ich. Należy dokładnie opisać oferowany produkt, dodać zdjęcia i ustawić cenę oraz koszt wysyłki. Warto także zapoznać się z konkurencją i dostosować swoje oferty, aby były konkurencyjne.

Po dodaniu oferty sprzedaży warto monitorować jej wyniki i dostosowywać ją, aby przyciągała jak najwięcej klientów. Allegro oferuje także różne narzędzia marketingowe, takie jak reklamy czy programy lojalnościowe, które mogą pomóc w zwiększeniu sprzedaży.

Warto pamiętać, że dobry kontakt z klientami jest kluczem do sukcesu w sprzedaży na Allegro. Należy szybko odpowiadać na pytania klientów, dokładnie informować o statusie zamówienia i realizować transakcje w terminie.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czy pracodawca może odmówić udzielenia urlopu wypoczynkowego i urlopu na żądanie?

0
urlop na żądanie odmowa

Każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę ma prawo zarówno do urlopu wypoczynkowego, jak i urlopu na żądanie. Czy zawsze musi go otrzymać? Sprawdź, czy pracodawca może odmówić urlopu pracownikowi. Kiedy możliwa jest odmowa urlopu wypoczynkowego, a kiedy urlopu na żądanie?

Urlop na żądanie – odmowa. Urlop wypoczynkowy

Każdemu pracownikowi pozostającemu w stosunku pracy przysługuje prawo do wypoczynku, a co za tym idzie – również prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego. Przysługuje on co roku i musi być nieprzerwany. Nie można się go zrzec, ani przenieść go na inną osobę.

Wymiar urlopu wypoczynkowego narzucany przez prawo to od 20 do 26 dni, w zależności od stażu pracy. Dolicza się do niego także okres nauki:

  • ukończenie zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej daje nam 3 lata stażu;
  • średniej szkoły zawodowej – czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 5 lat;
  • średniej szkoły zawodowej – 5 lat;
  • średniej szkoły ogólnokształcącej – 4 lata;
  • szkoły policealnej – 6 lat;
  • szkoły wyższej (niezależnie czy studia ukończono z tytułem zawodowym licencjata, czy magistra) – 8 lat.

Pracownik nie może zdecydować o tym, że nie wykorzysta urlopu, tak samo, jak pracodawca nie może stwierdzić, że nie będzie go udzielał. Czy oznacza to jednak, że pracodawca nie może odrzucić wniosku o urlop?

Urlop na żądanie – odmowa. Czy pracodawca może odmówić udzielenia urlopu wypoczynkowego?

Pracodawca nie może w ogóle nie udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego, nie oznacza to jednak, że musi go udzielić zawsze wtedy, gdy pracownik o niego prosi. To oznacza, że może odmówić udzielenia urlopu, jeśli decyzja o jego udzieleniu zakłóciłaby działanie zakładu pracy. Ma przy tym obowiązek zaproponować pracownikowi inny termin, w którym będzie mógł wykorzystać swój urlop.

Urlop na żądanie – odmowa. Odwołanie pracownika z urlopu

Pracodawca nie tylko ma prawo do nie udzielenia urlopu w terminie wybranym przez pracownika, może również odwołać go z już rozpoczętego urlopu. Jest to jednak możliwe tylko wówczas, jeśli jego nieobecność spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy, a okoliczności te nie były znane w trakcie udzielania urlopu.

Odwołując pracownika z urlopu pracodawca jest obowiązany do zwrócenia mu wszystkich kosztów poniesionych w związku z tym, to znaczy:

  1. kosztów wcześniejszego powrotu;
  2. opłat poniesionych przez pracownika i jego rodzinę za dalszą część urlopu, która nie zostanie wykorzystana.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Urlop na żądanie – odmowa. Ile dni urlopu na żądanie przysługuje? Jak zgłosić urlop na żądanie?

Pracownik zatrudniony na umowę o pracę ma prawo do urlopu. W przypadku urlopu wypoczynkowego najczęściej jest tak, że z urlopu takiego pracownik korzysta, zgłaszając go z dużym wyprzedzeniem.

W wielu firmach tworzy się nawet plan urlopów. Dzięki temu można ustawić pracę w taki sposób, żeby urlopy nie przeszkadzały w funkcjonowaniu firmy. Trzeba jednak wiedzieć, że nawet jeśli urlop wypoczynkowy jest wpisany do planu urlopowego, nie znaczy, że pracownik może z niego skorzystać.

Zawsze musi o niego zawnioskować do pracodawcy, a ten może, ale nie musi wyrazić na ten urlop zgody w danym terminie. Przedsiębiorca musi jednak wiedzieć, że pracownik musi otrzymać możliwość wykorzystania urlopu wypoczynkowego.

Każdy z pracowników ma też do dyspozycji 4 dni urlopu na żądanie. Główna zasada zakłada, że pracodawca musi dać dni wolne pracownikowi. Nie inaczej jest w przypadku urlopu na żądanie. „Kłopotliwym” elementem tego urlopu jest fakt, że pracownik może zgłosić chęć otrzymania takiego urlopu nawet w dzień jego rozpoczęcia.

Mówiąc wprost, może on zgłosić go nawet tego samego dnia, w którym pracownik potrzebuje wolny dzień. Można to zrobić pisemnie, telefoniczne albo osobiście. Zastanawiające jest czy w przypadku takiej nagłej nieobecności pracownika, pracodawca ma prawo odmówić?

Urlop na żądanie – odmowa. Ile wcześniej trzeba zgłosić urlop na żądanie?

Termin zgłoszenia urlopu na żądanie zależy od przepisów i polityki firmy. Zazwyczaj jednak pracownik powinien zgłosić urlop na żądanie z odpowiednim wyprzedzeniem, aby pracodawca miał wystarczająco czasu na zorganizowanie pracy w czasie nieobecności pracownika.

Zgodnie z Kodeksem pracy w Polsce, pracodawca może udzielić pracownikowi urlopu na żądanie na wniosek pracownika, a termin jego udzielenia powinien być uzgodniony z pracownikiem. Zwykle zaleca się, aby pracownik zgłaszał urlop na żądanie z kilkudniowym wyprzedzeniem, ale najlepiej jest sprawdzić wewnętrzne przepisy swojej firmy lub porozmawiać z przełożonym w celu ustalenia konkretnych wymagań.

Urlop na żądanie – odmowa. Jak udokumentować urlop na żądanie?

Urlop na żądanie zwykle nie wymaga szczególnego dokumentowania, jednakże warto pamiętać, że pracownik powinien poinformować swojego przełożonego o chęci skorzystania z urlopu na żądanie. Zaleca się, aby zgłoszenie takiego urlopu odbyło się w formie pisemnej, np. za pomocą e-maila lub formularza zgłoszeniowego.

W przypadku gdy pracodawca wymaga dokładniejszego dokumentowania, np. w celu potwierdzenia przebiegu pracy w czasie nieobecności pracownika, warto zapisać informacje o dacie i godzinie skorzystania z urlopu na żądanie, a także, na czym dokładnie polegała praca wykonywana w czasie, gdy pracownik był nieobecny.

W każdym przypadku warto zachować kopię dokumentacji dotyczącej urlopu na żądanie, na wypadek ewentualnych nieporozumień lub pytań pracodawcy w przyszłości.

Urlop na żądanie – odmowa

Urlop na żądanie zalicza się do puli urlopu wypoczynkowego. Jeśli więc pracownik wykorzystał wszystkie dni wolne w ramach urlopu wypoczynkowego, to pracodawca może nie wyrazić zgody na urlop na żądanie z prostego powodu: pracownik nie ma już dni wolnych go wykorzystania.

Drugą sytuacją, która pozwala nie zgodzić się na udzielenie pracownikowi urlopu na żądanie, jest to, że pracownik nie nabył jeszcze prawa do urlopu. Może się tak zdarzyć na przykład u młodego pracownika. Warto wspomnieć jeszcze jeden przypadek. Jeśli pracownik zmienił w czasie roku pracodawcę i u poprzedniego wykorzystał pulę czterech dni urlopu na żądanie, to nie może ich już wykorzystać w drugim dniu.

Urlop na żądanie – odmowa. Kiedy pracodawca może odmówić urlopu na żądanie?

A co w sytuacji, gdy pracownikowi przysługuje urlop i jeszcze go nie wykorzystał? Czy pracodawca może odmówić urlopu na żądanie w takiej sytuacji?

Na początku materiału sygnalizowaliśmy problem z urlopem na żądanie, który może spowodować spore perturbacje w firmie. Wszystko dlatego, że nie da się go zaplanować z wyprzedzeniem, a nieobecność pracownika zgłaszana w dniu, gdy faktycznie nie będzie go w pracy, będzie naprawdę sporym problemem.

Ustawodawca przewidział skutki takiej sytuacji i dał pracodawcy możliwość odmówienia urlopu na żądanie, jeśli w firmie wcześniej nastąpiła nieprzewidziana sytuacja lub też, gdy zagrożone jest mienie firmowe.

Mamy z takimi przypadkami do czynienia choćby w sezonie chorobowym lub urlopowym. Nie dość, że trudno zgrać wtedy grafik, to nagła nieobecność kolejnego pracownika mogłaby zagrozić ciągłości pracy.

W takiej sytuacji pracodawca może odmówić takiego urlopu. Jeśli pracownik takiej decyzji nie uszanuje, to można uznać, że narusza obowiązki pracownicze. Mało tego. Pracownik, który chce skorzystać z urlopu na żądanie, musi zawsze powiadomić o tym pracodawcę.

Jeśli po prostu do pracy nie przyjdzie, twierdząc, że korzysta z urlopu na żądanie, to można to potraktować właśnie jako naruszenie obowiązków.

Jeśli nie istnieją przesłanki, które wskazują, na zagrożenia działalności firmy, pracownik po zgłoszeniu chęci skorzystania z urlopu na żądanie, ma prawo go otrzymać. Gdy pracodawca bezpodstawnie odmówił, pracodawcy grozi kara.

Urlop na żądanie nie przechodzi na kolejny rok kalendarzowy. Jeśli więc pracownik go nie wykorzysta w danym roku, w kolejnym wciąż będzie miał 4 dni urlopu na żądanie. I nie ma tu znacznie ile dni urlopu wypoczynkowego akurat ma do wykorzystania.

Urlop na żądanie – odmowa. Kiedy urlop na żądanie jest bezpodstawny?

Urlop na żądanie może być uznany za bezpodstawny w sytuacji, gdy pracownik zwraca się o niego w sposób, który narusza wewnętrzne przepisy firmy lub nie uzasadnia potrzeby skorzystania z niego.

Jeśli pracownik składa wniosek o urlop na żądanie zbyt często lub w sposób, który uniemożliwia pracodawcy zapewnienie ciągłości pracy, może to zostać uznane za nadużycie prawa do urlopu na żądanie. W takiej sytuacji pracodawca ma prawo zwrócić uwagę pracownikowi lub podjąć dalsze kroki w celu zapobieżenia nadużyciom.

Ponadto pracownik nie ma prawa skorzystania z urlopu na żądanie w sytuacji, gdy narusza to interesy pracodawcy lub może zagrażać bezpieczeństwu i zdrowiu pracowników, lub środowiska pracy.

W każdym przypadku pracodawca powinien postępować zgodnie z wewnętrznymi przepisami firmy oraz obowiązującymi przepisami prawa w zakresie udzielania urlopu na żądanie, a pracownik powinien przestrzegać tych wymagań i korzystać z urlopu na żądanie w sposób odpowiedzialny i uzasadniony.

Jeśli więc zastanawiasz się, czy pracodawca może odmówić urlopu na żądanie, odpowiedź brzmi: jak najbardziej w określonych sytuacjach. Są to przypadki przewidziane w kodeksie pracy lub procedurach wewnętrznych firmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Odmowa urlopu – często zadawane pytania

Czy trzeba uzasadnić urlop na żądanie?

Nie ma konieczności uzasadniania urlopu na żądanie, można go też wziąć z dowolnego powodu.

Czy pracodawca może ukarać za urlop na żądanie?

Pracodawca nie ma prawa ukarać pracownika za wzięcie urlopu na żądanie. Jest to jego prawo, gwarantowane przez kodeks pracy.

Czy pracodawca musi uzasadnić odmowę udzielenia urlopu?

Pracodawca musi mieć uzasadnienie dla odmowy udzielenia urlopu. Przypadki, w których może to zrobić, szeroko omówiliśmy w artykule.

Czy można wziąć od razu 4 dni urlopu na żądanie?

Tak, całość urlopu na żądanie można wykorzystać na raz. Kodeks pracy w żaden sposób tego nie zabrania.

Czy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu na żądanie?

Jeśli wystąpią szczególne okoliczności, o których pracodawca nie wiedział gdy pracownik szedł na urlop, można odwołać go z urlopu na żądanie.

Ile razy w miesiącu można wziąć urlop na żądanie?

Urlop na żądanie można wziąć na maksymalnie 4 dni, prawo nie reguluje jednak, w jakiej częstotliwości, jako pojedyncze dni czy na raz.

Ile jest płatny urlop na żądanie?

Urlop na żądanie jest płatny tak samo jak urlop wypoczynkowy. Przysługuje za niego 100% wynagrodzenia.

Wykup samochodu z leasingu 2023 – nowe zasady

0
wykup samochodu z leasingu

Polski Ład wprowadza nowe podejście do wykupu samochodu z leasingu. Jak wygląda teraz wykup samochodu z leasingu? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje.

Leasing samochodu to bardzo popularna forma finansowania. Pozwala zaoszczędzić sporo na podatkach. Ostatnio jednak pojawia się wiele pytań związanych z tym, jak wykupić pojazd z leasingu, by nie zapłacić podatku.

Wykup samochodu z leasingu – czy jest konieczny?

Jeśli samochód leasinguje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością albo firma działająca w jakiejkolwiek innej formie prawnej odpowiedniej dla osoby prawnej, to jeśli zdecyduje się na wykup pojazdu z leasingu, zawsze będzie to wykup na firmę.

W przypadku jednoosobowej działalności albo spółki cywilnej można wykupić pojazd „na firmę” i wprowadzić go do ewidencji środków trwałych. Wykup samochodu z leasingu może być na osobę prywatną.

CZYTAJ TAKŻE: Polski Ład — najważniejsze elementy

Nie ma znaczenia, czy faktura jest na firmę, czy bezpośrednio na osobę prywatną. Jeśli taki samochód sprzedamy później niż po pół roku po wykupie, nie trzeba będzie płacić podatku dochodowego od tej transakcji.

Jeśli samochód wykupimy z leasingu „na firmę”, dalej będzie można zaliczać do kosztów uzyskania wydatki poczynione w związku z eksploatacją samochodu, w tym część VAT-u (50% lub 75%). Jeżeli wykupimy pojazd na osobę prywatną, to będzie można do kosztów podatkowych zaliczyć 20% wydatków związanych z użytkowaniem go, a także 50% VAT-u.

Wykup samochodu z leasingu – faktura

Jeśli wykupujemy samochód z leasingu, to nie ma znaczenia, jakie dane znajdą się na tym dokumencie w przypadku wykupu prywatnego. Nawet jeśli na fakturze będą dane firmy, to nie musimy go w ogóle wprowadzać do działalności.

Jeśli tego nie zrobimy, mamy – jak już stwierdziliśmy – pół roku na jego odsprzedanie, by nie zapłacić podatku. Warto jednak wspomnieć, że praktyka firm leasingowych jest taka, że raczej nie wystawiają one faktur z danymi osób prywatnych. Zwykle są one tymi samymi danymi, które znajdziemy na umowie leasingu, czyli danymi firmowymi.

Zdarza się, że po wykupieniu pojazdu z leasingu przekazuje się go w darowiźnie bliskiej osobie. W takiej sytuacji transakcja taka jest zwolniona z podatku. I tak podatku nie zapłacimy, jeśli samochód zostanie przekazany osobie z I lub II grupy podatkowej.

CZYTAJ TAKŻE: Leasing na używany samochód. Jak to działa?

To małżonek, a także zstępni (dzieci, wnukowie), wstępni (rodzice, dziadkowie), a także pasierb, zięć, synowa, rodzeństwo, ojczym, macocha, teść, zstępni rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępni i małżonkowie pasierbów, małżonkowie rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonkowie rodzeństwa małżonków,

Obdarowany musi pamiętać o tym, by samochodu nie odsprzedać przed upływem pół roku. Inaczej będzie musiał rozliczyć podatek. Inna sprawa to podatek VAT. Jeśli nie został on wcześniej odliczony, trzeba będzie go w takiej sytuacji rozliczyć.

Wykup samochodu z leasingu – samochód na firmę

Zdecydowanie najprostszym sposobem wykupu samochodu z leasingu jest wykup na firmę. Wprowadzamy go do środków trwałych i odliczamy wydatki. Jeśli zdecydujemy się go sprzedać, to niezależnie od czasu, który minął od wykupu, trzeba będzie od takiej transakcji zapłacić podatek dochodowy i rozliczyć VAT.

CZYTAJ TAKŻE: Auto w leasingu a stłuczka. Co zrobić?

Wykup samochodu z leasingu na cele prywatne

Od 2022 nie będzie możliwości wykupu prywatnego z leasingu. To wszystko efekt zapisów tzw. Polskiego Ładu. Każdy, kto wykupi samochód do końca 2021 roku, będzie mógł skorzystać z preferencji związanej z brakiem podatku, jeśli auto wykupimy jako osoba prywatna i sprzedamy je nie wcześniej niż po pół roku. Wszystko to powoduje, że spora grupa przedsiębiorców decyduje się na szybsze zakończenie umów leasingu i wykup pojazdu.

Wykup samochodu z leasingu – jak najlepiej zakończyć leasing?

Zakończenie leasingu może być prostsze, jeśli będziesz się do niego odpowiednio przygotowany. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które mogą ci pomóc w zakończeniu leasingu:

  1. Sprawdź warunki umowy leasingowej: Przed zakończeniem leasingu warto dokładnie przejrzeć umowę leasingową i zwrócić uwagę na wszelkie warunki, w tym na terminy wykupu, warunki zwrotu pojazdu, koszty związane z zakończeniem umowy itp.
  2. Przygotuj auto do zwrotu: Przed oddaniem auta leasingodawcy należy dokładnie oczyścić pojazd z zanieczyszczeń, sprawdzić stan techniczny pojazdu i upewnić się, że wszystkie niezbędne dokumenty są na swoim miejscu.
  3. Rozważ opcje wykupu: Przed zakończeniem umowy leasingowej warto rozważyć opcję wykupu pojazdu, zwłaszcza gdy samochód jest w dobrym stanie technicznym i jest Ci potrzebny.
  4. Skontaktuj się z leasingodawcą: Przed zakończeniem umowy warto skontaktować się z leasingodawcą i omówić wszelkie szczegóły dotyczące zakończenia umowy, w tym terminy, koszty związane z zakończeniem umowy, warunki zwrotu pojazdu itp.
  5. Pamiętaj o formalnościach: Przed oddaniem auta leasingodawcy należy dokładnie przestrzegać wszelkich formalności, takich jak umówienie wizyty z przedstawicielem leasingodawcy, podpisanie wszelkich niezbędnych dokumentów itp.

Podsumowując, najlepszym sposobem na zakończenie leasingu jest dokładne zapoznanie się z umową, odpowiednie przygotowanie auta do zwrotu, rozważenie opcji wykupu, skontaktowanie się z leasingodawcą i dokładne przestrzeganie wszelkich formalności.

Wykup samochodu z leasingu – czy leasing się opłaca?

Opłacalność leasingu zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj leasingu, rodzaj pojazdu, warunki umowy, stawki procentowe, koszty utrzymania pojazdu i wiele innych czynników. Wiele firm i przedsiębiorstw decyduje się na leasing jako sposób na pozyskanie nowych pojazdów bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów zakupu.

W kontekście 2023 roku należy wziąć pod uwagę rosnące koszty zakupu nowych pojazdów, takie jak koszty związane z ograniczeniami emisji spalin, rosnące koszty surowców i części samochodowych. W takiej sytuacji leasing może być korzystnym rozwiązaniem, ponieważ pozwala na płatności w ratach, co może być bardziej przystępne dla firm i przedsiębiorstw.

Warto jednak dokładnie przeanalizować wszystkie koszty związane z leasingiem, w tym koszty startowe, raty leasingowe, ubezpieczenie i koszty utrzymania pojazdu, aby ocenić, czy leasing jest opłacalnym rozwiązaniem dla twojego biznesu, czy indywidualnych potrzeb. W tym celu warto skonsultować się z ekspertami lub doradcą finansowym, którzy pomogą ci w podjęciu właściwej decyzji.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Faktura uproszczona. Wszystko, co musisz, o niej wiedzieć

0
faktura uproszczona

Faktura uproszczona to stosunkowo nowy twór. Co ją wyróżnia? Czym różni się od zwykłej faktury? Jakie elementy powinna zawierać? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj fakturę uproszczoną.

„Faktura uproszczona” to pojęcia, którą powinien znać każdy przedsiębiorca. Sprawdź, w jaki sposób ją wystawisz i co powinieneś na niej zawrzeć. Poznaj wszystkie najważniejsze informacje.

Faktura uproszczona – czym różni się od tradycyjnej FV?

Na pierwszy rzut oka trzeba oczywiście wskazać wygląd takiego dokumentu oraz prezentowane na fakturze uproszczonej dane. Pod wieloma względami jest to dokument, gdzie prezentowane są tylko te najważniejsze dane, bez podawania dodatkowych informacji.

Nie znajdziemy tam informacji o kwocie podatku VAT czy wartości sprzedaży netto. Jeśli kupiliśmy na przykład kilka sztuk danego produktu, to z faktury uproszczonej osoba postronna nie dowie się nawet, ile dokładnie ich było.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Co powinna zawierać faktura uproszczona?

Mimo że dokument raczej nie zawiera zbyt wiele ważnych z punktu widzenia przedsiębiorców danych, to jednak pewne informacje muszą się tam zawsze znaleźć. W tym dane nabywcy oraz strony sprzedającej (czyli podatnika), data wystawienia dokumentu, zgodna z przyjętymi przez aparat państwowy wytycznymi, numeracja.

Można też wskazać na dokładną nazwę towaru lub usługi. Ważną rolę odgrywa umieszczenie na fakturze uproszczonej klarownej informacji o wielkości upustu, jeśli taki przyznaliśmy. W razie potencjalnej kontroli druk, który zawiera wszystkie te dane, nie powinien zostać zanegowany przez urząd skarbowy.

Kiedy wystawia się fakturę uproszczoną?

Warto przypomnieć tutaj o jednej kwestii. Nie zawsze musimy stosować fakturę uproszczoną. Pamiętajmy o tym, że w tradycyjnym modelu sprzedaży, jeśli naszymi klientami są osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, to w zupełności wystarczy klasyczny paragon.

Nie można jednak wykluczyć sytuacji, kiedy – nawet w sklepie spożywczym – pojawi się klient, który będzie chciał kupić towar, jaki mamy w ofercie, na firmę. Taka osoba ma do tego prawo, a zgodnie z obowiązującą od niedawna wykładnią prawa, musi poinformować nas o tym przed przyjęciem zamówienia.

W takiej sytuacji możemy wystawić właśnie fakturę uproszczoną. Musimy tylko ustalić Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP). Pamiętajmy też o tym, że taki dokument można wystawić tylko dla produktów (lub produktu czy usługi), których łączna wartość nie przekracza 450 złotych lub 100 euro.

Kiedy nie wolno wystawić faktury uproszczonej?

Oczywiście najważniejszym kryterium jest przytoczona we wcześniejszym akapicie cena. Powyżej 450 złotych lub 100 euro, zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, mamy obowiązek wystawić naszemu klientowi tradycyjną fakturę VAT.

Ustawodawca przewidział jednak kilka dodatkowych obostrzeń. Można tu wskazać na przykład na sprzedaż wysyłkową, wliczając w to także wewnątrzwspólnotową dostawę danego produktu, jaki sprzedajemy, na przykład online, z poziomu naszej platformy handlowej.

Jacy przedsiębiorcy mogą korzystać z faktur uproszczonych?

Z faktur VAT mogą korzystać zwłaszcza te działalności gospodarcze, które opłacają ten podatek, czyli – w pewnym uproszczeniu – są VAT-owcami. Jak wygląda wykładnia przepisów prawa, kiedy chcemy wystawić fakturę uproszczoną? Na szczęście ustawodawca nie przewiduje tutaj zbyt wielu obostrzeń.

Dokument może być wystawiony przez te rodzaje działalności, które w rozumieniu prawa nie są czynnymi płatnikami podatku VAT. Oznacza to, że z tej formy mogą na przykład korzystać te działalności, które zdecydowały się na rozliczanie przez ryczałt.

Faktura uproszczona – jakie są terminy wystawienia dokumentu?

Polski system podatkowy często uchodzi za dość skomplikowany. Różne rodzaje działalności muszą rozliczać się w różnych terminach. Na szczęście ustawodawca nie zdecydował się na wprowadzanie różnic w terminie wystawiania faktur uproszczonych względem tradycyjnych faktur VAT.

Oznacza to, że dokument trzeba wystawić nie wcześniej niż 30 dni przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi, jeśli to właśnie na nią wystawiamy ten dokument księgowy. Z drugiej jednak strony, fakturę uproszczoną trzeba wystawić nie później niż do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, dostawy towaru lub wykonania usługi. 

Czy można skorygować fakturę uproszczoną?

Tak. Ustawodawca przewidział taką możliwość. Co więcej, w razie konieczności wprowadzenia korekty do dokumentu, można zrobić to w dokładnie taki sam sposób, jak korektę zwykłej faktury VAT. To spore ułatwienie dla przedsiębiorców.

Czy z faktury uproszczonej można odliczyć podatek?

Tak, można. Ustawodawca zwraca jednak uwagę na to, że na dokumencie trzeba umieścić podatek VAT. Tutaj jednak powstaje problem, ponieważ – zgodnie z zasadami wystawiania tych dokumentów – kwoty należnego podatku nie trzeba podawać.

Na szczęście można samodzielnie obliczyć wysokość podatku. Na stronach Ministerstwa Finansów można znaleźć wzór, dzięki któremu można szybko ustalić tę wartość. Zdecydowana większość oprogramowania do prowadzenia finansów w firmie także oferuje tę funkcję.

 Czy paragon to faktura uproszczona?

Nie, paragon to dokument sprzedaży detalicznej, który zawiera podstawowe informacje dotyczące transakcji handlowej, takie jak nazwa i adres sprzedawcy, nazwa i ilość sprzedanych produktów, cena jednostkowa i łączna cena, a także data i numer transakcji.

Faktura natomiast to bardziej szczegółowy dokument handlowy, który zawiera więcej informacji, w tym dane kontrahenta, NIP sprzedawcy i nabywcy, termin płatności, numer faktury, a także szczegółowy opis sprzedanych produktów lub usług.

Podsumowując, paragon nie jest fakturą, ale jedynie dokumentem potwierdzającym sprzedaż detaliczną, a faktura to dokument handlowy, który jest wymagany w przypadku transakcji między firmami lub przedsiębiorcami.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czym jest Google AdSense? Jak można na nim zarobić? Definicja i zasady

0
adsense

Co to AdSense? Jak działa? Ile można na tym zarobić i kto może skorzystać z tego narzędzia Google? W jakich przypadkach warto się nim w ogóle zainteresować? Sprawdź, kiedy warto korzystać z Google AdSesne, żeby zarabiać na treściach na stronach www.

Czym jest Google AdSense?

Google AdSense to program partnerski, który pozwala zarabiać na wyświetlaniu reklam na stronie internetowej. To narzędzie firmy Google. Strony, które są chętnie odwiedzane przez użytkowników, mogą za jego pomocą zarabiać, udostępniając przestrzeń reklamową na swoich stronach.

Za każde kliknięcie reklamy Google AdSense właściciel strony internetowej, który ją wyświetla, otrzymuje wynagrodzenie. Żeby jednak wypłacić te pieniądze, na koncie musi zebrać się odpowiednia kwota. Obecnie najniższy próg wypłaty to 300 zł.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak zarabiać na AdSense?

AdSense jest darmowym programem używanym w marketingu, którego właścicielem jest Google. Wysokość zarobków zależy przede wszystkim od popularności strony, na której reklamy się wyświetlają, a co za tym idzie od liczby kliknięć.

Google udostępnia reklamy w formie tekstowej, graficznej, video i multimedialnej. Właściciel strony internetowej może zablokować reklamy, których nie chce wyświetlać. Program płaci za kliknięcia, ale i za konwersję, czyli np. za sprzedaż wygenerowaną z reklamy.

Zasady Google AdSense

Aby zostać wydawcą reklam Google, należy publikować odpowiednie treści. Żeby dołączyć do programu reklamowego Google, należy zadbać o to, by kierować się zasadami Google AdSense dotyczącymi treści strony internetowej.

Poniżej przedstawiamy treści, których NIE możesz publikować na swojej stronie, jeśli chcesz dołączyć do AdSense Google:

  • niezgodne z prawe,
  • naruszające cudzą własność intelektualną,
  • niebezpieczne lub obraźliwe,
  • przedstawiające okrucieństwo wobec zwierząt,
  • wprowadzające w błąd,
  • umożliwiające nieuczciwe postępowanie,
  • jednoznacznie seksualne lub oferujące usługi seksualne za opłatą,
  • oferujące międzynarodowe usługi matrymonialne,
  • zawierające tematykę tylko dla dorosłych w treściach dla całej rodziny,
  • wykorzystywanie seksualne dzieci i naruszanie ich praw.

Poza treściami zgodnymi z zasadami Google AdSense należy się kierować również zasadami programu Google dotyczącymi naszego zachowania. Program ten pozwala właścicielom stron zarabiać na wyświetlaniu reklam, bardzo ważne dla Googla jest więc to, by nie generować sztucznego ruchu związanego z tymi reklamami.

Google prezentuje następujące zasady dotyczące zachowania właściciela strony internetowej, który chce skutecznie wykorzystać Google AdSense na swojej witrynie. Aby korzystać z usług Google AdSense:

  1. Nie klikaj własnych reklam Google.
  2. Nie proś nikogo o klikanie twoich reklam.
  3. Starannie wybierz lokalizację dla swoich reklam. Należy zadbać, by nie znajdowały się one w miejscach wprowadzających w błąd. Nie mogą na przykład być łatwo pomylone z elementami twojej strony, takimi jak menu.
  4. Kontroluj metody używane do promocji strony.
  5. Korzystaj z usługi Google Analytics.
  6. Przestrzegaj zasad dotyczących niedozwolonej treści.
  7. Twórz witryny z unikatową i trafną treścią.
  8. Nie modyfikuj kodu reklam AdSense.
  9. Nie używaj wyskakujących okienek z monitami ani funkcji automatycznej instalacji oprogramowania.
  10. Szanuj znaki towarowe Google.

Kto może zarabiać na reklamach AdSense na stronach internetowych?

Żeby zarabiać na AdSense witryna, na której wyświetlają się reklamy, musi być bardzo wysokiej jakości. Korzyści z wyświetlania reklam Google ma właściciel witryny. Reklamy, które wyświetlają się na stronie, są prezentowane przez specjalny algorytm.

Dobiera on je pod względem atrakcyjności dla konkretnego odbiorcy. Żeby można było emitować reklamę, witryna musi przejść przez proces weryfikacji. Dopiero po spełnieniu wymagań Google, strona będzie mogła wyświetlać reklamy. Jeśli witryna nie przejdzie weryfikacji, reklamy nie będą wyświetlane, póki strona nie będzie poprawnie zweryfikowana.

Google AdSense dostępny jest dla wszystkich wydawców, nie tylko dla dużych domów mediowych. Na reklamach Google może zarabiać zarówno pojedynczy serwis, grupa lokalnych serwisów, jak i kanał na YouTube czy blog.

Zarobki w AdSense Google

To ile będziemy w stanie zarabiać na AdSense zależy od jakości witryny, a także rodzaju reklam, które są wyświetlane na stronie. Dobra strona dla tego narzędzia to taka, która ma dobry poziom techniczny, a także ma wartościową treść. Strona musi być łatwo dostępna i unikalna. Chodzi o to, by użytkownicy otrzymywali na bieżąco aktualizowane treści.

Świetnie nadają się do tego celu poradniki, czy artykuły wyjaśniające określone treści. Warto też pomyśleć nad tym, by wypromować stronę, na której pojawiają się reklamy. Im więcej ruchu na stronie, tym więcej bardziej jakościowych reklam. Wysokość dochodów zależy od tego, jaką tematykę podejmuje strona internetowa.

Co oczywiste, pełna kwota, którą reklamodawca płaci do Google za to, że może się on reklamować na różnych stronach, nie trafia wyłącznie do wydawców. Podział to ok. 70%/30% lub 51%/49% z większościowym udziałem wydawcy.

Od czego zależą stawki AdSense?

Stawki AdSense są zróżnicowane. Zależą przede wszystkim od budżetu reklamodawców. Właściciel witryny dostaje pieniądze za płatne kliknięcia lub wyświetlenia. Jednak to od nas w dużym stopniu zależy, ile będziemy zarabiać dzięki programowi Google AdSense. Czynniki, dzięki którym możemy uzyskać większe zyski z reklam AdSense to:

  1. Wartościowa treść. Zarówno czytelnicy, jak i reklamodawcy, preferują strony internetowe, które wyczerpująco poruszają wybrany temat. Na stronach z dobrymi treściami użytkownicy pozostają dłużej, co kieruje więcej oczu również na wyświetlane reklamy.
  2. Dobrze wypozycjonowana treść. Chcesz więcej zarabiać za pomocą narzędzia Google AdSense? Zadbaj o to, by na twojej stronie znalazły się dobrze dobrane słowa kluczowe, a ona sama wyświetlała się jak najwyżej w przeglądarce.
  3. Popularność. Im więcej kliknięć ma twoja strona, tym wyższe zarobki osiągniesz dzięki Google AdSense. W końcu, jak już wspomnieliśmy powyżej – im więcej oczu skierowanych na reklamy, które wyświetlasz, tym chętniej reklamodawca za nie zapłaci.

Oczywiście, ostatecznie na to, ile zarobisz dzięki wyświetlaniu reklam kontekstowych na swojej stronie, wpłynie zainteresowanie samą reklamą. O ile za samo wyświetlenie reklamy przez użytkownika na twoje konto AdSense wpadnie może kilka groszy, to już za jej kliknięcie będzie to kilkanaście groszy.

Google AdSense pozwala zarabiać na YouTubie

Dzięki systemowi Google AdSense mogą zarabiać właściciele stron internetowych, wyświetlając reklamy w różnej formie. Jednak podczas gdy większość użytkowników Internetu cierpi na „banerową ślepotę”, reklamy wideo są już częścią naszej codzienności. Dlatego, mówiąc o koncie AdSense, nie można nie wspomnieć o YouTubie.

Po utworzeniu konta AdSense i aktywowaniu monetyzacji na YouTube, reklamy wyświetlane będą przed naszymi wideo na tej platformie. Jak więc widać, aby zarabiać dzięki Google AdSense, nie musimy nawet mieć swojej strony internetowej. Wystarczy konto na YouTube i pomysł na ciekawe treści.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Jak otworzyć sklep z bronią?

0
Jak otworzyć sklep z bronią

Jak otworzyć sklep z bronią? Taki pomysł na biznes wiąże się ze sporymi formalnościami, ale może przynieść też dużo satysfakcji. Zobacz, jak się do tego zabrać.

To, jak otworzyć sklep z bronią nie jest tak proste, jak w przypadku innych przedsiębiorstw. Może go otworzyć praktycznie każdy, o ile zdobędzie odpowiednie dokumenty i ukończy specjalistyczny kurs.

Jak otworzyć sklep z bronią? Sklep z bronią a broń bez pozwolenia

Sprzedaż broni w Polsce reguluje ustawa o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym z 22 czerwca 2001 roku. W ustawie tej znajdziemy wskazówki, co musimy zrobić, by otworzyć sklep z bronią.

CZYTAJ TAKŻE: Sklep całodobowy. Czy to się opłaca?

Jeśli zastanawiasz się, jak otworzyć sklep z bronią, warto wiedzieć, że broń o sile rażenia mniejszej niż 17 dżuli nie wymaga żadnego zezwolenia na handel bronią, ani uprawnień od kupującego. Jest tak od lipca 2009 roku. W każdym pozostałym przypadku trzeba będzie postarać się o koncesję na sprzedaż broni. Handel bronią to działalność wymagająca koncesji.

Jak otworzyć sklep z bronią?

Sklep z bronią może otworzyć wyłącznie obywatel Polski. Musi mieć co najmniej 25 lat i przynajmniej średnie wykształcenie. Trzeba też mieć dokument, który potwierdza przygotowanie do kierowania albo wykonywania działalnością gospodarczą związaną z wytwarzaniem i obrotem materiałami wybuchowymi, bronią i technologią o przeznaczeniu wojskowym albo policyjnym.

Taki kurs organizowany jest przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Oprócz tego, żeby otrzymać pozwolenie na handel bronią, trzeba mieć pełną zdolność do czynności prawnych, wykonać badania lekarskie i odwiedzić psychologa, który wyda stosowną opinię.

Właściciel sklepu z bronią musi też przedstawić zaświadczenie o niekaralności. Nie może też figurować w rejestrze dłużników. We wniosku wskazujemy, gdzie będziemy chcieli sprzedawać broń. W związku z tym trzeba będzie do niego dołączyć zaświadczenie ze straży pożarnej, pismo inspektora sanitarnego i inspektora ochrony środowiska. Muszą oni potwierdzić, że w obiekcie można będzie sprzedawać broń.

Gdy te wszystkie warunki jest w stanie spełnić, składa wniosek do MSWiA o wydanie zezwolenia na handel bronią.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes – myjnia ręczna

Jak otworzyć sklep z bronią? Rodzaje broni

Rynek broni staje się coraz bardziej konkurencyjny. W związku z tym sklepy z bronią się profesjonalizują. Są takie, które specjalizują się np. w sprzedaży broni myśliwskiej albo takie oferują broń sportową. Samych sklepów dla myśliwych jest ponad 100 tys.

Jeśli zdecydujemy się na wąską specjalizację, będziemy musieli naprawdę bardzo dużo wiedzieć o broni. Wszystko dlatego, że odwiedzać nas będą pasjonaci i hobbiści, którzy o danym rodzaju broni wiedzą sporo. Gdy nie będziemy w stanie doradzić w wyborze najlepszego produktu dla nich, to szybko stracimy renomę.

Jak otworzyć sklep z bronią? Sejfy w sklepach z bronią

Sklep z bronią wymaga posiadania sejfów na broń i amunicję. Jeśli oferujemy broń do 17 dżuli, to nawet sejfy nie będą wymagane. Można wtedy potraktować taki sklep jak każdy inny. W przypadku broni mocniejszej nie uda się go otworzyć bez spełnienia wytycznych ministerstwa.

Jak otworzyć sklep z bronią? Lokalizacja

W przypadku sklepu z bronią lokalizacja nie ma dużego znaczenia. Skoro to sklep dla pasjonatów, to i tak będą w stanie go znaleźć. Zakup broni nie jest czymś, co robi się impulsywnie. Nie znaczy to, że każde miejsce będzie dobre. Liczy się dobry dojazd i parking.

Sklep z bronią to miejsce, które przede wszystkim odwiedzają mężczyźni. I właśnie dlatego marki sklepów z bronią reklamują się głównie w serwisach przeznaczonych dla mężczyzn. Sporo sklepów z bronią przechodzi do internetu, oferując sprzedaż pistoletów dostępnych bez zezwolenia na handel bronią poprzez zakupy online.

CZYTAJ TAKŻE: Koncesja na biznes. Jakie działalności wymagają specjalnego zezwolenia?

Jak otworzyć sklep z bronią? Sprzedaż broni na pozwolenie

Jeśli mamy koncesję na sprzedaż broni, to sprzedając je, trzeba będzie prowadzić dokładny rejestr sprzedawanej broni, wraz z oznaczeniem kupującego i dokumentu, który uprawnia do zakupu broni. Ustawa określa też, kiedy i komu można sprzedać hełm wojskowy czy kamizelkę kuloodporną.

Koncesja na sprzedaż broni wydawana jest na okres od 5 do 50 lat. Koncesja może być cofnięta, jeśli przedsiębiorca nie rozpocznie sprzedaży w ciągu 6 miesięcy od jej wydania.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Jakie są różnice między działalnością jednoosobową a spółką? 10 argumentów na rzecz JDG

0
różnice między działalnością jednoosobową a spółką

Jakie są różnice między działalnością jednoosobową a spółką? Dlaczego jednoosobowa działalność gospodarcza jest lepsza niż np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością? Przeczytaj i dowiedz się wszystkiego na ten temat.

Poznaj różnice między działalnością jednoosobową a spółką i dowiedz się, w jaki sposób najlepiej zabrać się do zakładania swojego biznesu. Jakie cechy prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej za nią przemawiają?

JDG czy spółka? Jakie są różnice między działalnością jednoosobową a spółką?

Tylko firma prowadzona w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ma sens – przekonują doradcy biznesowi. Ma być taniej, bezpieczniej i po prostu lepiej. Jednoosobowa działalność gospodarcza to według nich niepotrzebne narażanie się na ryzyko biznesowe, a przede wszystkim konieczność opłacania ZUS, nawet gdy niczego nie zarobisz. Wybrać sp. z o.o. czy jednoosobową działalność gospodarczą? Dlaczego więc uważamy, że jednoosobowa działalność jest lepsza od spółki?

Na początek konieczne jest wyjaśnienie. Odpowiednia forma prawna biznesu (spółka z o.o., spółka cywilna, spółka partnerska itd.) może być wymagana w określonym przypadku (np. prowadzenie usług prawnych, doradczych itd.). W znakomitej większości jednak możemy ją wybrać dowolnie.

Przyjmijmy, że twój biznes jest niewielki, prosty i nie wymaga ogromnego kapitału. W tym przypadku zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie jednoosobowa działalność gospodarcza.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka? 

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

1. Jednoosobowa działalność gospodarcza jest najmniej skomplikowanym sposobem prowadzenia biznesu

Zastanawiasz się, czy wybrać sp. z o.o. czy jednoosobową działalność gospodarczą? Rozważ to, że jednoosobowa działalność jest prosta i relatywnie tania. Obecne prawo pozwala nawet prowadzić biznes bez jego zgłaszania. To tzw. działalność nierejestrowana. Taka możliwość istnieje od 2018 roku. Pozwala ona legalnie zarabiać wszystkim tym, którzy mają zamiar założyć firmę.

CZYTAJ TAKŻE: Jak otworzyć działalność gospodarczą przez Internet?

Można przetestować, sprawdzić pomysł biznesowy, a przy okazji nie rejestrować firmy. Żeby móc z takiej możliwości skorzystać przez ostatnie 60 miesięcy nie wolno prowadzić innej działalności gospodarczej, a zarobkowanie musi opierać się na prostych zajęciach. Nie może to być np. sprzedaż alkoholu, na co potrzebne jest specjalne zezwolenie (koncesja).

No i co istotne w żadnym miesiącu prowadzenia takiego próbnego biznesu nie możesz mieć przychodu większego niż połowa najniższego wynagrodzenia (w 2021 to 1400 zł). Przy okazji nie ma żadnego znaczenia, co będziesz sprzedawać i do ilu klientów trafisz. Tak długo, jak nie przekroczysz przychodu 1400 zł miesięcznie z tego biznesu, nie musisz go zgłaszać.

2. Różnice między działalnością jednoosobową a spółką. Działalność gospodarcza jest tania

Sp. z o.o. czy jednoosobowa działalność gospodarcza? Prosta działalność gospodarcza jest bardzo tania w obsłudze. Poza składami ZUS nie musisz ponosić praktycznie żadnych innych kosztów formalnych. Rejestracja w CEIDG jest darmowa, nie musisz składać skomplikowanych sprawozdań rachunkowych, bilansów itd. Internetowa księgowość dla małej działalności to kilkadziesiąt złotych miesięcznie.

CZYTAJ TAKŻE: Nierejestrowana działalność gospodarcza

Obsługa przez „tradycyjne biuro” sięga około 100 zł. W przypadku spółki dobrze prowadzona księgowość to przynajmniej 500 zł miesięcznie. Oczywiście w określonych wypadkach „oszczędzasz na ZUS”, ale inne koszty potrafią skutecznie zniechęcić do spółki.

3. Tylko działalność gospodarcza pozwala rozliczać proste podatki

Tylko w działalności gospodarczej możesz rozliczać się kartą podatkową lub ryczałtem. Mówiąc wprost, nie musisz nawet prowadzić ksiąg rachunkowych. Możesz też zapłacić podatek w stałej wysokości. Niezależnie od tego, jak wysokie są twoje dochody albo w przypadku ryczałtu – przychody. Przy ryczałcie nie musisz bowiem ewidencjonować kosztów. Deklarujesz tylko przychody i od nich płacisz podatek.

4. Jednoosobowa działalność gospodarcza jest lepszym partnerem biznesowym

Dla wielu firm współpraca z przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą jest łatwiejsza. Głównie pod względem finansowym. Jednoosobowy przedsiębiorca odpowiada za wszelkie zobowiązania swoim prywatnym majątkiem. Oznacza to, że może być łatwiej wyegzekwować należności.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza działalność gospodarcza

Działa to też w drugą stronę. Jeśli współpracujesz z osobą, która prowadzi jednoosobową działalność, to jeśli nie zapłaci faktury za twój towar, łatwiej będzie windykować dług. Wystarczy powiedzieć, że tak duże marki, jak McDonalds, czy sieć Żabka nie podejmą z tobą współpracy, jeśli prowadzisz firmę w innej formie niż jednoosobowa działalność gospodarcza.

5. Różnice między działalnością jednoosobową a spółką. Łatwiejsze korzystanie z finansów

Wciąż wahasz się, czy wybrać sp. z o.o. czy jednoosobową działalność gospodarczą? Pamiętaj, że w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej wszystko, co wydajesz lub zarabiasz pochodzi z, lub wchodzi do majątku prywatnego. W każdym momencie możesz z tego skorzystać. Nawet jeśli zapłacisz z konta firmowego za produkty osobiste, nie będzie podstaw do ukarania cię. Jeśli natomiast zrobiłbyś to samo, prowadząc spółkę (z konta spółki zapłacił za swoje prywatne zakupy), to grozi co duża odpowiedzialność karno-skarbowa.

CZYTAJ TAKŻE: Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.

6. Nie musisz ujawniać ile zarabiasz

Niewątpliwą przewagą jednoosobowej działalności gospodarczej jest to, że o sytuacji finansowej twojego biznesu wiesz ty, naczelnik urzędu skarbowego i – jeśli się pochwalisz – małżonek. Nikomu innemu nie musisz „spowiadać się” z tego, ile zarobiłeś.

W przypadku spółki jesteś zobowiązany przekazywać sprawozdania z działalności i coroczny bilans wraz z rachunkiem zysków i strat. Dane te są oficjalne dostępne dla wszystkich. W związku z tym nie tylko konkurencja, ale i mniej życzliwi sąsiedzi są w stanie oszacować jak „idzie” ci biznes.

7. W jednoosobowej działalności można łatwo dokonywać zmian formalnych

Chcesz zmienić adres, nazwę firmy, czy rodzaj wykonywanej działalności? Wystarczy aktualizacja w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i po kilku chwilach dane są w systemie.

CZYTAJ TAKŻE: Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z o.o.?

Możesz to zrobić o każdej porze, z każdego miejsca na świecie. W przypadku spółki z o.o. każda taka zmiana musi być zgłoszona do KRS (Krajowego Rejestru Sądowego) i obowiązuje dopiero od momentu zatwierdzenia tej zmiany przez KRS.

Nawet jeśli robisz to przez internet, nie musi się to zdarzyć w ciągu 24 godzin. Mało tego. Każda taka zmiana w przypadku spółki, kosztuje (300 zł). Przy JDG zawsze jest darmowa, niezależnie od tego ile takich zmian robisz.

8. JDG łatwo zawiesić lub wznowić

Jednoosobową działalność gospodarczą możesz w każdym momencie zawiesić i nie ponosić z tego tytułu żadnych dodatkowych obciążeń. Jeśli zawieszasz działalność, nie płacisz składek ZUS. Łatwo możesz też wrócić do prowadzenia biznesu (np. na kilka miesięcy w roku, gdy sprzedajesz lody na plaży). Wystarczy zaktualizować dane w CEIDG.

9. JDG łatwo zamknąć, zlikwidować

Jednoosobową działalność bardzo łatwo zlikwidować. Jeśli nie chcesz prowadzić już biznesu, po prostu zamykasz firmę i rozliczasz się z urzędem skarbowym. Cały majątek jest twój, więc nic więcej nie musisz robić. Spółki „ot, tak nie zlikwidujesz”.

CZYTAJ TAKŻE: Spółka z o.o. – najpopularniejszy rodzaj spółki

Musisz ją albo komuś sprzedać w całości, albo doprowadzić do bankructwa i przeprowadzić cały proces (który bardzo dużo kosztuje). Majątek spółki nie należy bowiem co ciebie. Spółka posiada samodzielnie osobowość prawną, więc najpierw trzeba będzie od spółki ten majątek odkupić, by stał się twoją własnością.

10. Różnice między działalnością jednoosobową a spółką. JDG możesz przekazać dzieciom

Dzięki ustawie o sukcesji firma nie musi umierać wraz ze śmiercią założyciela i właściciela. Jeśli jeszcze za życia zdecydujesz o tym, kto ma prowadzić sprawy twojej firmy, gdy umrzesz, działalność biznesowa może być kontynuowana.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? 10 pomysłów na obniżenie podatku PIT

0
jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy

Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? Co warto wiedzieć o kosztach uzyskania przychodu? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj wszystkie istotne informacje na ten temat.

Obciążenia podatkowe to dla wielu firm jedno z największych zmartwień z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej. Podatek VAT, dochodowy, opłaty na ZUS to dopiero początek długiej listy danin, jakie drenują kieszenie właścicieli firm niemal każdego dnia. Co może zrobić podatnik, by zapłacić mniejszy podatek dochodowy?

Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? Koszty uzyskania przychodu

Aby dokładnie zrozumieć, dlaczego firmy mogą „odliczyć coś od podatku”, trzeba zrozumieć, czym są tak zwane koszty uzyskania przychodu. Przede wszystkim warto rozprawić się z jednym, niezwykle często powtarzanym mitem: nie wszystko może być kosztem.

Można za niego uznać tylko te dobra, które są niezbędne do wykonywania działalności gospodarczej, a więc — w pewnym uproszczeniu — do właściwego, niczym niezakłóconego funkcjonowania naszej działalności gospodarczej. Nie można więc odliczyć na przykład kosztu zakupu telefonu dla żony, jeśli ta nie pracuje w firmie, a urządzenie byłoby wykorzystywane do celów prywatnych.

W zdecydowanej większości przypadków kupowane na firmę przedmioty, które chcemy odliczyć od kosztów, są kupowane na fakturę, jednak zgodnie z literą prawa, może to być także paragon, jeśli znajduje się na nim numer NIP naszej firmy. Warto wcześniej upewnić się, że kwota widoczna na paragonie mieści się w limicie dopuszczonym przez prawo. Obecnie jest to 500 złotych.

O koszt wykazany koszt uzyskania przychodu zmniejsza się przychód. W ten sposób uzyskujemy dochód. A ten — po odjęciu od niego wybranych odliczeń — objęty jest podatkiem dochodowym. Im mniejszy dochód, tym mniej podatku zapłacimy. Co ciekawe, w polskim porządku prawnym można odliczyć też straty, na przykład te, jakie wygenerowała działalność w zeszłym roku.

Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? Jakie koszty można odliczyć?

Mając na uwadze rosnące podatki i kolejne daniny publiczne w Polsce, nie powinno nikogo dziwić, że przedsiębiorcy robią, co mogą, by szukać kosztów, dzięki którym choćby w pewnym stopniu uda im się zmniejszyć wysokość podatku dochodowego, na jaki czeka fiskus. Warto sprawdzić też, jak uniknąć VAT-u.

1. Inwestuj w firmę!

Każdy kolejny zakup urządzenia do firmy — na przykład nowego laptopa, drukarki czy samochodu — to jeden z podstawowych sposobów, by zmniejszyć wysokość podatku dochodowego.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Legalne zmniejszenie składek ZUS – czy jest możliwe? 
  2. Ile wynosi kwota zmniejszająca podatek? 
  3. Jakie są koszty działalności gospodarczej? 
  4. Czego nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? 
  5. Co można odliczyć w PIT 2023?

2. Odliczaj wydatki paliwowe i samochodowe

Niestety, ale nie wszyscy przedsiębiorcy mogą odliczyć sto procent podatku. Ustawodawca wprowadził tutaj kilka progów. Przykładowo, jeśli pojazd wykorzystujemy do celów prywatnych oraz służbowych (a więc zarówno jeździmy nim na wakacje, jak i do pracy) to odliczymy tylko 50% podatku.

Jeśli chcemy odliczyć sto procent należnej kwoty, to musi to być auto wykorzystywane tylko do celów służbowych. Firmy są też zobowiązane do prowadzenia wtedy bardzo rygorystycznie sprawdzanej kilometrówki. W podobnym tonie można wypowiedzieć się o innych wydatkach samochodowych: naprawach, wymianie opon itp.

3. Wybierz najlepszą dla siebie formę opodatkowania

Polski system podatkowy należy do jednego z najbardziej skomplikowanych na świecie. Przed założeniem firmy warto spotkać się z prawnikiem i opowiedzieć mu o pomyśle na biznes. Ten powinien wskazać taką formę prowadzenia działalności, która będzie dla nas optymalna pod kątem podatkowym.

4. Rozliczaj obiady służbowe

Mało kto o tym wie, ale posiłki kupione „na poczet firmy” w pewnym sensie można rozliczyć. Jeśli zapraszasz klientów na kolację o charakterze biznesowym, zawsze możesz poprosić o wystawienie faktury za usługę gastronomiczną.

5. Pamiętaj, że biuro to koszt

Wynajmujesz biuro? Świetnie się składa. Jest to trwale ponoszony koszt, który także możesz odliczyć od podatku, aby obniżyć podatek dochodowy w firmie.

6. Odlicz wydatki telefoniczne

Nie tylko sam smartfon. Od podatku można odliczyć też abonament na używany w firmie telefon.

7. Smartwatch, nie zegarek!

Smartwatch jest dopuszczony przez prawo do odliczenia od podatku. Jednocześnie odpowiednie organy wykazały, że zegarek już nie jest. Warto pamiętać o tej drobnej różnicy przed prośbą o fakturę.

8. Rozwijaj kompetencje pracowników!

Wydatki związane ze szkoleniami i kursami (na przykład pierwszej pomocy lub kursami specjalistycznymi) to inwestycja w firmę. To zaś oznacza, że można odliczyć je od podatku, a przez to zapłacić niższy podatek.

9. Poboczne koszty transportu

W sprawach firmowych musiałeś lecieć samolotem, by negocjować kontrakt? Spałeś w hotelu przed spotkaniem biznesowym? To kolejne koszty, które można odliczyć, a dzięki temu płacić podatek niższy niż bez takiego działania.

CZYTAJ TAKŻE: Zaliczka na podatek dochodowy

10. Koszty obsługi

Korzystasz z usług księgowej, radcy prawnego i informatyka? To kolejne obszary, których wymaga od ciebie firma. A zatem także i one są kosztem.

Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? Ulgi

Poza możliwością odliczenia od podatku kosztów związanych z prowadzeniem działalności, podatek PIT możesz obniżyć także za pomocą szeregu ulg. Są to:

    • ulga prorodzinna (na dzieci),
    • ulga za pracę za granicą (tzw. ulga abolicyjna),
    • składki zdrowotne,
    • ulga na zabytki,
    • ulga ma marketing produktu i ulgę na stworzenie nowego produktu,
    • ulga na sport, kulturę i szkolnictwo wyższe,
    • ulga termomodernizacyjna,
    •  ulga na badanie i rozwój,
    •  IKZE (konto emerytalne),
    • składki ZUS,
    • ulga na leki i na sprzęt rehabilitacyjny,
    • ulga na samochód,
    • ulga na Internet,
    • darowizny na cele charytatywno-opiekuńcze, a także na Kościół i organizacje pożytku publicznego,
    • ulga dla krwiodawców,
    • darowizny na cele walki z COVID-19.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak poprawić błąd na fakturze w przypadku błędnej kwoty? Zasady wystawiania faktur korygujących

0
błąd na fakturze

Błędna kwota na fakturze jest poważnym błędem, który należy jak najszybciej skorygować. W tym celu należy wystawić fakturę korygującą. O tym, dlaczego to takie ważne przeczytasz w poniższym artykule. Poznasz też z niego zasady korygowania błędnych faktur.

Błąd na fakturze – dlaczego należy wystawić fakturę korygującą?

Błędna kwota na fakturze jest poważnym problemem. Niezależnie od tego, czy źle została wpisana kwota sprzedaży, podana niewłaściwa stawka VAT, czy po prostu w międzyczasie doszło do obniżki ceny towaru, taki błąd wpłynie na nieprawidłowe obliczenie podatku, zarówno VAT, jak i dochodowego.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Błąd na fakturze – jak poprawić błędną kwotę na fakturze?

Aby poprawić błędną kwotę na fakturze, konieczne jest wystawienie faktury korygującej. Poprawimy w taki sposób m.in. błąd w cenie, stawce lub kwocie podatku, błąd wynikający z naliczenia niewłaściwego rabatu lub też wynikający z tego, że nabywca zwrócił towar.

Co istotne, faktura korygująca może być wystawiona wyłącznie przez ten podmiot, który sporządził fakturę pierwotną.

Błąd na fakturze – zasady korygowania błędów kwotowych. Jak wystawić prawidłową fakturę korygującą?

Żeby faktura korygująca była poprawna, trzeba ją odpowiednio opisać. Przede wszystkim musi mieć dopisek „faktura korygująca” albo „korekta”. Faktury korygujące muszą mieć też kolejny numer, a także datę wystawienia faktury i dokładne ustalenie wystawcy faktury i nabywcy wraz z numerami NIP.

Faktura korygująca musi mieć też dokładną datę dostawy towarów, otrzymania zapłaty, nazwę towaru, który jest objęty korektą, ale co istotne dokładny opis przyczyny korekty. W innym przypadku jest to źle wystawiona faktura korygująca.

Faktura korygująca może zmieniać dane formalne (takie jak np. adres, czy numer NIP). Taka zmiana nie wpływa na kwotę faktury. Po wystawieniu trzeba ją przypiąć do oryginalnej faktury. Nie trzeba jej księgować osobno. Gdy trzeba poprawić pozycje liczbowe faktury, wtedy mamy do czynienia z fakturą korygująca pozycje faktury. W takiej sytuacji należy zaksięgować osobny dokument.

Tę korektę należy już zaksięgować jako osobny dokument. Faktura korygująca, która dotyczy zmian w kwotach na fakturze, wymaga zwykle sporządzenia również korekty rozliczeń podatkowych.

I tu ważna uwaga. W przypadku wystawienia takiej faktury, z korektą powodującą zmiany kwot na fakturze, trzeba mieć dokumenty, które potwierdzają uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługi, w taki sposób by dało się udowodnić, że są przesłanki do zmiany np. podatku VAT. Takie sytuacje mogą wystąpić np. w sytuacji, gdy dochodzi do eksportu towarów i świadczenia usług.

Błąd na fakturze – kiedy nie trzeba wystawić faktury korygującej?

Anulowanie faktury

Anulowanie źle wystawionej faktury, możliwe jest tylko wtedy gdy nie doszło w ogóle do transakcji, a klient faktury nie dostał w ogóle. Faktura już wystawiona i dostarczona może być poprawiona tylko poprzez fakturę korygującą.

Nota korygująca

Źle wystawioną fakturę można poprawić również notą korygującą. Notę korygującą wystawia druga strona, czyli klient, odbiorca faktury. Przy pomocy noty korygującej poprawiamy najczęściej tylko błędy formalne. Notę księgową musi zaakceptować wystawca faktury.

Duplikat faktury

W przypadku gdy fakturę zgubiłeś, nie wystawia się korekty, a duplikat faktury VAT. Chęć otrzymania duplikatu faktury można zgłosić nawet w formie ustnej.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej