Strona główna Blog Strona 62

Jak założyć sklep internetowy, który sprzedaje? 10 zasad

0
jak założyć sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy? To bardzo proste. Dużo większym wyzwaniem jest założenie sklepu internetowego, który sprzedaje. Jak to zrobić? Oto najlepsze odpowiedzi.

Liczba sklepów internetowych rośnie. Jednak z roku na rok sporo sklepów kończy swoją działalność. Głównie z powodu tego, że bardzo słabo idzie sprzedaż. Jak założyć sklep internetowy, który sprzedaje? 

Jak założyć sklep internetowy? Zdobądź domenę

Dobry sklep internetowy to dobra lokalizacja. W internecie taką lokalizacją, adresem jest domena. Zakup domeny nie jest trudny. Wystarczy wejść na stronę jednego z rejestratorów domen i wybrać taką, która nam się podoba. Do najpopularniejszych dostawców domen należą domeny.pl, az.pl, nazwa.pl 

Podczas rejestracji sprawdzimy, czy wcześniej nikt nie zarejestrował domeny, na którą my mamy „chrapkę”. Zamiast kupować nową domenę, można spróbować zdobyć ją na rynku wtórnym, przejmując domenę, od właściciela, który albo zapomniał przedłużyć ją na kolejny rok lub też nie chce już z niej korzystać.

Jak założyć sklep internetowy, który odniesie sukces?

1. Dobre oprogramowanie

Najważniejsze będzie dobre oprogramowanie sklepu internetowego. Takie, które sprawnie działa, ale jednocześnie nie obciąża zbytnio serwera. Jeśli więc wybierasz oprogramowanie, zwróć uwagę na to, czy możesz swobodnie włączyć lub wyłączyć określone funkcje. 

Nie ma sensu utrzymywać aktywnych modułów, jeśli z nich nie będziesz korzystać. Nie wybieraj też opcji tysięcy dodawanych produktów, jeśli sprzedajesz ich zdecydowanie mniej. 

2. Przejrzystość

Przejrzystość to przede wszystkim umiar w stosowaniu różnych czcionek i banerów. Chodzi bowiem o to, by dało się wszystko bardzo szybko i łatwo znaleźć. Im mniej pól do wypełniania, tym lepiej 

3. Odpowiedni opisy

Jeśli zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy, musisz zdać sobie sprawę, że o skuteczności sprzedaży decydują przede wszystkim staranne opisy produktów, a nie różnorodność oferty. Jak zrobić takie opisy? 

Przed wszystko muszą być poprawne, czytelne i zachęcać do zakupu. Dobry opis ma wpływ na pozycjonowanie produktu w wyszukiwarkach. Przygotowując opis, nasyć go słowami kluczowymi. Dobrze jest umieścić technikalia konkretnego produktu. No i zdjęcia. Jeśli nie masz możliwości skorzystać z profesjonalnych zdjęć, zadbaj o profesjonalne oświetlenie i tło.

4. Wiele możliwości płatności

Coraz częściej klienci zwracają uwagę na różnorodność możliwości płatności. Prócz standardowych płatności przelewem, blikiem czy kartą, daj klientowi skorzystać z modelu odroczonych płatności. 

5. Wsparcie marketingowe

Jednak nawet najlepiej przygotowany sklep internetowy, nie będzie generował sprzedaży, jeśli nie zainwestujemy w marketing. Można skorzystać z płatnych kampanii Google Ads, które pomogą wypozycjonować odpowiednio produkty i sam sklep. 

Reklamy Google Ads można dość dokładnie personalizować. Ustawiając kampanię, ustalamy np. wiek, a także miejsce zamieszkania potencjalnego klienta. 

6. Partnerstwo influencerów i blogerów

Możesz spróbować współpracy z blogerami czy influencerami. Jeśli sprzedajesz produkty niszowe, nawiąż współpracę z blogerem działającym w tej samej branży. Mniej istotny jest tutaj duży zasięg. Bardziej pożądana jest konwersja. 

7. Nie rezygnuj z marketplaceów 

Nawet jeśli posiadasz swój własny sklep internetowy, nie rezygnuje z marketplace’ów, czyli platform, które pośredniczą w sprzedaży różnych produktów. Wielu klientów korzysta z takich serwisów ze względu na wygodę korzystania. Z perspektywy sprzedawcy, dają szansę na sprzedaż na całym świecie.

8. Kampanie newsletterowe

Choć może to się wydawać zaskakujące, to newslettery pozwalają generować bardzo dużą sprzedaż. Sukces tkwi jednak w dobrze ułożonych kampaniach newsletterowych. Nie mogą to być suche informacje o nowościach produktowych. To zdecydowanie za mało. Nie można też zapominać o tym, by korzystać z narzędzi, dzięki którym będzie można kontrolować konwersję newsletterów, czyli ich skuteczność 

9. Zbieraj opinie

Nie bez znaczenia są też pozytywne opinie. Od wejścia w życie dyrektywy Omnibus to właściciel sklepu odpowiada za to, były one wiarygodne. W związku z tym zachęcaj klientów do tego, by chwalili cię za idealną obsługę. 

10. Dbaj o lojalność 

W czasach walki cenowej niezmiernie ważne staje się utrzymanie lojalności klientów. Klienci, którzy już znają markę twojego sklepu, po udanych zakupach, na pewno do niego wrócą. Gdy raz pozyskasz klienta, to jego utrzymanie będzie tańsze niż szukanie nowego. Dobrze jest więc wprowadzać program lojalnościowy dla klientów. 

Jak widać, na sukces sklepu internetowego wpływa nie tyle platforma, na której jest zbudowany, ile przede wszystkim dobre przygotowanie opisów produktowych i marketing. Ważne jest też to, by ścieżka zakupowa była maksymalnie krótka i prosta. 

Jak założyć sklep internetowy? Towar

No dobrze, a skąd wziąć towar do sklepu internetowego? Modele stosowane przez sprzedawców są różne. Część kupuje określone towary z hurtowni, dorzuca marżę i sprzedaje klientowi końcowemu. 

Dropshipping

Są i tacy, którzy korzystają z dropshippingu. To model, w którym sprzedaje się produkt, który jest w magazynie producenta lub innego dystrybutora. Właściciel sklepu internetowego jest więc niejako pośrednikiem. Odpowiada za zbieranie zamówień, ale produkt wysyłany jest do klienta przez producenta lub dystrybutora głównego. 

Ten model pozwala na wystartowanie ze sklepem internetowym z minimalnym wkładem własnym. Nie trzeba bowiem kupować towarów do własnego magazynu. Sprawia to też, że jest wiele osób zainteresowanych handlem w modelu dropshippingowym, co wzmacnia konkurencję, ale z drugiej strony powoduje sporą presję cenową. 

Dropshipping generuje też ryzyko, że określonego produktu nie będzie akurat „na stanie”, i to po naszej, sprzedawcy stronie będzie wyjaśnienie klientowi, dlaczego nie jesteśmy w stanie zrealizować zamówienia.

Sklep internetowy – forma działalności

Sklep internetowy może być prowadzony w praktycznie każdej formie prawnej, choć nie ma co kryć najczęściej wybierana i najwygodniejsza jest jednoosobowa działalność gospodarcza. 

W tym modelu majątek firmowy jest jednocześnie majątkiem prywatnym i odwrotnie. Oznacza to, że właściciel sklepu internetowego odpowiada za wszystkie zobowiązania całym swoim majątkiem. Jeśli więc zaciągnie zobowiązania, których nie będzie w stanie pokryć z majątku firmowego, będzie musiał regulować zaległości prywatnymi pieniędzmi.

Drugą najpopularniejszą formą prowadzenia sklepu internetowego jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W tym wariancie sklep jest osobnym bytem, którym właściciel-wspólnik może tylko zarządzać. Wszystkie przychody i koszty rozliczane są przez spółkę. Spółka rekomendowana jest dla przedsięwzięć gospodarczych większych rozmiarów.

Jak założyć sklep internetowy? Ustal politykę cenową

To, jaką politykę cenową przyjmiemy, w dużej mierze zależy, czy sklep osiągnie sukces. Można oczywiście konkurować ceną. Trzeba jednak pamiętać, że zawsze możemy na rynku pojawić się konkurent, który dany produkt zaproponuje taniej. Lepiej więc skupić się na dawaniu wartości klientowi. 

Może, zamiast niższej ceny zaproponować lepszą obsługę klienta albo produkt sprzedawać w pakietach? Kalkulując cenę, trzeba też obliczyć, ile musimy w miesiącu sprzedać towaru, mówiąc inaczej, jaki obrót musimy wygenerować, by zarobić na koszty, nie mówiąc już o osiągnięciu zysku. Wartość takich kosztów będzie oczywiście różna i zależeć będzie od sprzedawanego asortymentu, wielkości firmy i np. wartości wydatków reklamowych.

Być VAT-owcem czy nie?

W przypadku sprzedaży w sklepie internetowym pojawia się często pytanie, czy być VAT-owcem, czy nie. Tutaj przepisy są jasne. Jeśli nie przekraczamy obrotów ponad 200 000 złotych rocznie, to możemy wybrać, czy chcemy być czynnym płatnikiem VAT, czy nie. 

Jeśli obrót jest wyższy, to trzeba obowiązkowo zarejestrować się do VAT-u. Określone działalności, jak np. apteki, czy sprzedaż części samochodowych, niezależnie od wysokości obrotu, muszą już od pierwszego dnia działalności mieć status czynnego podatnika VAT.

Jak założyć sklep internetowy? Stwórz regulamin

Niezależnie od tego, czy będziesz sprzedawać swoje produkty we własnym sklepie internetowym, czy też na platformach typu marketplace, zawsze musisz mieć regulamin. Określa on np. warunki zwrotów towaru, przekazuje też dokładne informacje o twojej firmie, by kupujący wiedział, kto odpowiada za sprzedawany produkt. 

Są na rynku dostępne rozwiązania, które w zamian za stały abonament gwarantują aktualność regulaminu w każdym czasie. Nie warto decydować się na gotowe szablony dostępne w internecie. Szczególnie że firmy prawnicze, które dają gwarancję aktualności regulaminu, przystosowują go do twojej, konkretnej działalności.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Czy PIT-2 jest obowiązkowy?

3
pit 2

Co to jest PIT-2? Czy PIT-2 jest obowiązkowy? Czy mogą składać go zleceniobiorcy? A młodzi podatnicy? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania. Przygotuj się na składanie PIT-u.

PIT-2 przez lata pełnił funkcję oświadczenia pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zobacz, jaką obecnie spełnia funkcję. 

PIT-2 – co to jest?

PIT-2 to dokument, który wpływa na to, ile pieniędzy ostatecznie dostaniemy. Wszystko dlatego, że jeśli na skutek złożenia lub niezłożenia wniosku wynagrodzenie netto będzie zaniżone, to na koniec roku dostaniesz zwrot podatku. Gdy wynagrodzenie będzie wyższe, to może czekać cię obowiązek dopłaty podatku. 

Gdy PIT-2 został złożony w poprzednich latach, to nie trzeba go składać. Chyba że podatnik ma zamiar skorzystać z rozliczenia z małżonkiem. W takiej sytuacji trzeba wypełnić część E, a ta jest ważna tylko przez rok. Każdego roku trzeba też odnawiać wniosek o niepobieranie zaliczek.

PIT-2 – czy jest obowiązkowy?

Warto wiedzieć, że PIT-2 nie jest obowiązkowy. Oświadczenia pracowników można zbierać bez konieczności stosowania formularza PIT-2. 

PIT-2 – do czego służy?

O co chodzi z całą tą zaliczką na podatek dochodowy? Pracodawca, który zatrudnia pracowników, musi co miesiąc odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia pracownika. 

Rozliczenie podatku robi się raz w roku i wtedy ewentualnie dopłaca podatek lub czeka na zwrot. Wysokość zaliczki odprowadzanej każdego miesiąca wpływa na to, ile pieniędzy otrzymasz na konto. Każdemu przysługuje kwota zmniejszająca w wysokości 3600 zł rocznie. 

Jeśli nie upoważnimy nikogo do jej stosowania w ujęciu miesięcznym, wypłata „na rękę” będzie niższa, a wyrównanie dostaniemy dopiero za rok, gdy urząd skarbowy przeleje zwrot podatku. Poprzez złożenie wniosku o zmniejszenie zaliczki, wynagrodzenie miesięczne będzie wyższe, bo nie trzeba będzie czekać na końcoworoczne wyrównanie podatku. 

O ile w przypadku osoby pracującej w jednym miejscu nie powinno być problemu ze zmniejszeniem kwoty (wtedy co miesiąc zaliczka będzie niższa o 300 zł), o tyle przy pracy w kilku miejscach pojawia się zasadniczy kłopot. Miesięczną kwotę obniżenia zaliczek, czyli 300 zł trzeba podzielić pomiędzy wszystkich pracodawców. 

Można wtedy zastosować kilka rozwiązań. Możesz złożyć PIT-2 u jednego pracodawcy – wtedy ten zmniejszy zaliczkę o maksymalną wysokość. Możesz też złożyć wniosek u kilku, zmniejszając jednak proporcjonalnie kwotę, o którą można zmniejszyć zaliczkę. 

PIT-2 dla zleceniobiorców

Od 2023 r. oświadczenie o stosowaniu miesięcznej kwoty zmniejszającej, mogą składać nie tylko – jak to było w poprzednich latach – pracownicy, ale też np. zleceniobiorcy, osoby pracujące na podstawie umowy o dzieło, a także osoby odbywające praktykę absolwencką lub staż uczniowski, menadżerowie na kontraktach. W przypadku emerytów ZUS domyślnie stosuje 1/12 kwoty zmniejszającej i nie ma potrzeby składać PIT-2. 

PIT-2 – rezygnacja z ulgi dla młodych

Jeśli młody podatnik w jednym miejscu pracy przekroczy limit ulgi (85 528 zł), nie musi składać żadnego oświadczenia, bo pracodawca automatycznie przestanie ulgę stosować. 

Limit 85 528 zł dotyczy jednak wszystkich przychodów łącznie, a nie każdej umowy osobno. Jeśli więc ktoś zarabia w kilku miejscach, może limit przekroczyć, a zatrudniające go firmy nie będą tego świadome i dalej będą stosować ulgę. 

Wówczas, gdy roczne zarobki podatnika przekroczą 85 528 zł plus kwota wolna (30 tys. zł), może powstać obowiązek dopłacenia podatku w rozliczeniu rocznym PIT, stad korzystnie może być zrezygnowanie w trakcie roku z ulgi u jednego z pracodawców. Reasumując, rezygnację z ulgi dla młodych powinni rozważyć tylko najlepiej opłacani młodzi pracownicy.

Co to jest digital marketing? Wszystko, co musisz wiedzieć o marketingu internetowym

0
digital marketing

Co to jest digital marketing? Jak działa marketing internetowy? W jaki sposób promuje się produkty i usługi? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć na ten temat. 

Przez wiele lat do promocji produktów używano tradycyjnych rodzajów reklamy. Zwykle były to ulotki, reklamy w telewizji czy radiu, a także billboardy. Gdy do „użytku” wszedł Internet, rozpoczęła się era digital marketingu, czyli marketingu cyfrowego. 

Digital marketing – co to jest?

Digital marketing, to działania marketingowe, które prowadzi się w kanałach cyfrowych. Do takich działań zalicza się np. prowadzenie strony internetowej, prowadzenie kanałów w social mediach, czy prowadzenie bloga. Marketing cyfrowy to także płatne działania reklamowe w wyszukiwarkach. 

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Digital marketing i marketing internetowy

Oba pojęcia często stosowane są zamiennie, choć nie znaczą one tego samego. Marketing internetowy dotyczy tylko działań w internecie. Digital marketing, czyli marketing cyfrowy obejmuje nie tylko Internet, ale również inne media cyfrowe. Jest to więc pojęcie szersze niż marketing internetowy. 

Digital marketing – rodzaje treści cyfrowych

W marketingu cyfrowym wykorzystuje się wiele rodzajów treści. Wśród tych najczęściej stosowanych jest content marketing, czyli marketing treści. Chodzi w nim o to, by tworzyć atrakcyjne treści dla konkretnej grupy docelowej. 

Digital marketing – jak działa SEO?

Działania SEO również należą do digital marketingu. Polega to na pozycjonowaniu strony w wyszukiwarkach. Chodzi o to by konkretna fraza, wyszukiwana przez użytkownika była powiązana z naszą stroną internetową i pokazywała się wysoko w wynikach wyszukiwania. 

Digital marketing – działania social media

Marketing social media to różne działania prowadzone w mediach społecznościowych. Warto zauważyć, że działania SEO różnią się znacząco od tych prowadzonych w social mediach. Przede wszystkim chodzi o to, że w działaniach SEO pierwszy krok należy do użytkownika.

To on wpisuje frazę w wyszukiwarce, pytanie, na które chce uzyskać odpowiedź, czyli to użytkownik wychodzi jako pierwszy. Działania w mediach społecznościowych wymagają zaangażowania ze strony specjalisty marketingu social media. W tym przypadku to on właśnie zachęca użytkowników do aktywności, do zainteresowania się konkretnym produktem lub usługą albo skłania do określonego zadania. 

Digital marketing – reklamy płatne

Innym rodzajem działań digital marketingu są płatne reklamy w internecie. Płatne reklamy pozwalają szybciej zdobyć ruch. Najbardziej znanym i najbardziej popularnym systemem jest Google Ads. Pozwala na tworzenie reklam emitowanych zarówno w Google, jak i YouTube. Płatne reklamy pozwalają przyspieszyć pozycjonowanie i sprawiają, że konkretne wyszukiwania pojawiają się wyżej w wynikach wyszukiwania. 

Ale płatne reklamy to również Facebook, LinkedIn czy Twitter. W tym przypadku możliwe jest bardzo dokładne targetowanie użytkowników, w związku z czym możliwe jest docieranie do nawet bardzo wyspecjalizowanych grup klientów. 

Digital marketing – e-mail marketing

Wciąż bardzo skutecznym elementem marketingu internetowego jest e-mail marketing. Kampanie oparte o wysyłanie wiadomości e-mail potrafią generować świetne wyniki sprzedażowe. Maile pozwalają uzyskać wysoką konwersję, przez co takie kampanie są stosunkowo tanie. 

Digital marketing to działania skoordynowane. Chodzi więc w nim o to, by łączyć każdy z elementów, tak by osiągać, jak najlepsze wyniki. Sama strona internetowa nie przełoży się na wzrost liczby klientów jednak dodanie do niej pozycjonowania, reklam w mediach społecznościowych i mailingu pozwoli osiągnąć lepsze wyniki. 

Coraz częściej więc wykorzystywany jest marketing automation, czyli usprawnienie procesów marketingowych za pomocą oprogramowania przetwarzającego duże zbiory danych. Można bardzo dobrze określić cechy grupy docelowej. 

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Czynny podatnik VAT – co to znaczy? Jak sprawdzić, czy ktoś jest czynnym podatnikiem VAT?

0
czynny podatnik vat

Kto to jest czynny podatnik VAT? Co daje status czynnego podatnika VAT? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź.

Gdy szukamy definicji czynnego podatnika VAT, musimy zajrzeć do ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy dość precyzyjnie wskazują, kto obowiązkowo musi być czynnym podatnikiem VAT. 

Kto to jest czynny podatnik VAT?

Najprościej rzecz ujmując, czynny podatnik VAT jest to każdy podatnik, który wykonuje czynności zarejestrowane do VAT. Status czynnego podatnika nakłada obowiązek rozliczania i płacenia prócz podatku dochodowego, także podatku od towarów i usług.

Czy trzeba być podatnikiem VAT?

Domyślnie czynny podatnik VAT jest to przedsiębiorca, którego przychody w skali roku są wyższe niż 200 000 zł. Jeśli nie przekraczają tej kwoty, przedsiębiorca może skorzystać z tzw. zwolnienia podmiotowego. 

Ale czynnym podatnikiem VAT zostaje się nie tylko ze względu na wysokość przychodów. Niektóre działalności ze względu na swoją specyfikę muszą od początku działać jako „vatowcy”. I tak zaliczają się do tej grupy sprzedawcy:

  1. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym (z wyjątkiem energii elektrycznej, samochodów osobowych, wyrobów tytoniowych),
  2. nowych środków transportu,
  3. budynków, budowli i ich części,
  4. terenów budowlanych.

Do VAT-u zarejestrowane muszą być też firmy zajmujące się sprzedażą wysyłkową:

  1. komputerów,
  2. wyrobów elektronicznych i optycznych,
  3. elektrycznych i nieelektrycznych sprzętów gospodarstwa domowego,
  4. preparatów toaletowych i kosmetycznych,
  5. silników, pomp, turbin etc.

A także przedsiębiorcy świadczący usługi prawnicze, jubilerskie, doradcze (z wyjątkiem doradztwa rolniczego i związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego), usługi windykacji długów

Zwolnienie z VAT 

Wybrani podatnicy mogą skorzystać ze zwolnienia z VAT. Jeśli w poprzednim roku podatkowym przychody ze sprzedaży były niższe niż 200 000 zł netto, to przedsiębiorcy przysługuje zwolnienie z VAT. 

To tak zwane zwolnienie podmiotowe. Po przekroczeniu tej kwoty obrotów przedsiębiorca musi zarejestrować się do VAT-u. Gdy jego obroty są niższe, uzyskanie statusu czynnego podatnika VAT jest dobrowolne. Innymi słowy, można wtedy zgłosić się do VAT albo nie. 

Zwolnienie przedmiotowe

Obok zwolnienia podmiotowego jest też zwolnienie przedmiotowe. Odnosi się ono do usług określonych w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towaru i usług. Wówczas niezależnie od wartości sprzedaży, zwolnieni z obowiązku rejestracji jako podatnicy VAT są osoby wykonujące np. usługi medyczne czy sprawujące opiekę nad osobami z niepełnosprawnościami. 

Czynny podatnik VAT i formularz VAT-R

Jeśli przedsiębiorca zdecyduje, że chce być podatnikiem VAT, musi powiadomić o tym urząd skarbowy. W tym celu składa się deklarację – formularz VAT-R. Dokument ten służy do rejestracji lub aktualizacji danych do podatku VAT. 

Formularz VAT-R musi być złożony, zanim dokonana będzie pierwsza transakcja sprzedaży usługi lub towaru, która wymaga opodatkowania podatkiem VAT. Mówiąc wprost, trzeba to zrobić jeszcze przed zamówieniem pierwszej dostawy towarów objętych VAT lub przed wykonaniem usługi. 

Biała lista podatników VAT

Jeśli przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT, powinien kontrolować czy jego kontrahenci mają też taki status. Wtedy będzie mógł odliczać podatek VAT z faktur. 

Wszyscy podatnicy VAT, zarówno czynni, jak i ci podlegający zwolnieniu są wpisani na elektroniczną bazę podatników VAT, która jest prowadzona przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Korzystanie z niej jest całkowicie bezpłatne, a weryfikacja podmiotów możliwa jest za pomocą wyszukiwarki dostępnej na stronie podatki.gov.pl. 

Jakie dane zawiera wykaz podatników VAT?

Za pomocą wykazu podatników VAT można  zidentyfikować dany podmiot. Znajdują się w nim następujące informacje: 

  • nazwa firmy lub imię i nazwisko przedsiębiorcy,
  • numer identyfikacyjny podmiotu – jeśli taki numer został przyznany na potrzeby podatku,
  • data rejestracji lub odmowy rejestracji, lub wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia rejestru jako podatnika VAT,
  • podstawa prawna odmowy rejestracji lub wykreślenia z rejestru i przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT,
  • numer REGON,
  • numer w KRS (Krajowym Rejestrze Sądowym),
  • adres siedziby firmy,
  • adres stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub adres miejsca zamieszkania w przypadku osób fizycznych,
  • imiona i nazwiska oraz NIP członków organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu,
  • imiona i nazwiska oraz NIP prokurentów,
  • imiona i nazwiska oraz NIP wspólników,
  • status podmiotu zarejestrowanego jako czynny lub zwolniony podatnik VAT,
  • status podmiotu, który nie został zarejestrowany lub został wykreślony z rejestru podatników VAT,
  • numery rachunków bankowych lub rachunków w SKOK-ach prowadzonych na potrzeby działalności gospodarczej i potwierdzonych w STIR.

To czy być czynnym płatnikiem VAT,  musi być samodzielną decyzją każdego przedsiębiorcy. Mowa oczywiście o sytuacji, w której nie ma takiego obowiązku wynikającego z przychodów albo rodzaju działalności.

Przedsiębiorca prowadzący niewielką działalność w formie samozatrudnienia najpewniej nie będzie musiał być VAT-owcem. Nie musi mu się to opłacać, jeśli nie będzie dokonywał wielu zakupów, z których może odliczyć VAT. 

Często zadawane pytania – czynny podatnik VAT

Co to znaczy być czynnym podatnikiem VAT?

Być czynnym podatnikiem VAT to znaczy wykonywać czynności opodatkowane VAT, opłacać ten podatek i być zarejestrowanym jako podatnik VAT. 

Kiedy staje się czynnym podatnikiem VAT?

Czynnym podatnikiem VAT stajesz się w momencie, w którym podejmujesz działania opodatkowane podatkiem VAT.

Czy podatnik zwolniony z VAT jest czynnym podatnikiem?

Nie, podatnik zwolniony z VAT jest biernym podatnikiem. 

Kto może być czynnym podatnikiem VAT?

Czynnym podatnikiem VAT jest każdy, kto odprowadza ten podatek. 

Kto jest zwolniony z płacenia podatku VAT?

Zwolnieni z płacenia podatku VAT są przedsiębiorcy, których obrót nie przekroczył 200 000 złotych. 

Czy warto być płatnikiem VAT?

Warto być płatnikiem VAT jeśli ponosisz koszty związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. 

Jak sprawdzić, czy ktoś jest czynnym podatnikiem VAT?

To, czy ktoś jest czynnym podatnikiem VAT, można sprawdzić m.in. za pomocą białej listy podatników VAT, na której znajdziemy między innymi status tej osoby.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Jak wypełnić formularz PIT-37 online? Instrukcja krok po kroku. Rozlicz PIT od umów pracowniczych za 2023 rok

0
pit 37

Choć rozliczenie deklaracji podatkowych jest coraz łatwiejsze, warto wiedzieć, jak taką deklarację wypełnić. Dla kogo jest PIT-37? Przeczytaj o tym w naszym artykule i poznaj najważniejsze informacje. 

Kto powinien wypełnić PIT-37? Jak to zrobić? Kiedy upływa termin składania deklaracji PIT-37? Co zrobić, jeśli nie otrzymałeś PIT-11? Na te i inne pytania odpowiadamy w dalszej części artykułu.

Do kiedy rozliczyć PIT-37 w 2024 roku?

W tym roku ostatnim dniem na złożenie PIT-37 jest wtorek, 30 kwietnia 2024.

Kto wypełnia deklarację PIT 37 za 2023 rok?

Formularz PIT-37 przeznaczony jest dla wszystkich, którzy uzyskują przychody z umowy o pracę, umowy zlecenie, czy o dzieło, a także emerytury i renty lub świadczenia chorobowego.

PIT-37 dotyczy więc podatników rozliczających się na zasadach ogólnych. Jeśli dodatkowo podatnik uzyskuje przychody z najmu prywatnego lub prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem, to dodatkowo składa też PIT 28. 

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą opodatkowaną skalą podatkową, czyli rozlicza się na zasadach ogólnych, to składasz jedynie PIT-36. W nim ujmujesz również dochody z umowy pracowniczej. 

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości. Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz na bieżąco ze swoimi finansami i łatwo obliczysz należny podatek.

Jak rozliczyć PIT 37 online?

Cyfryzacja rozliczeń podatków spowodowała, że dla podatników, którzy uzyskują dochody z jednego tylko źródła, zeznania podatkowe jest już wypełnione przez system podatki.gov.pl na podstawie otrzymanego od pracodawcy formularza PIT-11 lub otrzymanego z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych formularza PIT-11A lub/i PIT-40A.

Swój PIT znajdziesz na stronie e-Urzędu Skarbowego w usłudze Twój e-PIT.

Możesz zatwierdzić swoje zeznanie wcześniej lub nie podejmować żadnych działań – wówczas twój PIT zostanie automatycznie zaakceptowany przez Urząd Skarbowy 30 kwietnia. Jednak w takiej sytuacji dłużej będziesz oczekiwać na zwrot podatku. 

Zeznanie roczne, PIT-37 może być złożone samodzielnie przez płatnika, ale i wspólnie z małżonkiem. Tak jak wspomnieliśmy PIT-37 służy wyłącznie rozliczeniu się według skali podatkowej.

Podstawą wypełnienie PIT-37 jest uzyskany formularz PIT-11 (dostarczany przez pracodawcę) lub 11A (dostarczany przez ZUS) albo PIT-40A (dotyczy emerytów).

Jak uzupełnić PIT-37 krok po kroku?

  1. W polach 1 i 2 wpisuje się numery pesel. Jeśli podatnik rozlicza się sam, wypełnia tylko pole nr 1, jeśli razem z małżonkiem, w polu nr 2 wpisuje PESEL małżonka.
  2. Pole nr 5 służy do wpisania roku, którego dotyczy rozliczenie.
  3. W polu nr 6 oznaczamy czy jest to rozliczenie indywidualne, czy wspólnie z małżonkiem, a może też wdowców i wdów albo osób samotnie wychowujących dzieci.
  4. Pole 7 i 8 trzeba zaznaczyć, jeśli podatnik lub małżonek mają miejsce opodatkowania za granicą kraju, ale w danym roku osiągnął przychody opodatkowane na terytorium Polski.
  5. W kolejnych polach wskazujemy urząd skarbowy, do którego kierowane jest zeznanie. Urząd skarbowy określa się w zależności od miejsca zamieszkania podatnika. W przypadku przeprowadzki obowiązuje zasada, że podatnik przynależy do urzędu zgodnie z miejscem zamieszkania w ostatnim dniu roku kalendarzowego.

Zaznacza się też, czy zeznanie jest składane po raz pierwszy, czy jest to korekta. Część B to miejsce do wpisania adresu.

W części C uzupełnia się rubryki dotyczące przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia.

Część D służy wykazaniu przychodów lub straty łącznie z zaliczkami, które zostały odprowadzane. Odpowiednie wartości znajdują się w formularzach PIT-11, PIT-11A, PIT-40A, IFT-1/IFT-1R oraz PIT-R.

W bloku E wpisujemy wszystkie możliwe odliczenia. Są to np. składki społeczne (tylko opłacone przez podatnika w roku, który podlega rozliczeniu – nie były ujęte w kosztach).

Kolejna część przeznaczona jest wpisanie składki zdrowotnej, a w części H wskazywana jest kwota do zapłaty lub zwrotu z tytułu podatku dochodowego po wcześniejszym uwzględnieniu stosownych odliczeń.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

  1. Mikrorachunek podatkowy. Jak działa?
  2. Korekta PIT. Jak poprawić zeznanie podatkowe?
  3. Zaliczka na podatek dochodowy 
  4. Czy PIT-2 jest obowiązkowy?
  5. Poznaj Małą Księgowość Rzeczpospolitej

Nie dostałem PIT-11. Co robić?

Obowiązkiem pracodawcy jest przekazanie pracownikowi deklaracji PIT 11. Jeśli tego nie dopełni, to pracownik musi samodzielnie rozliczyć podatek. Pracownik powinien na piśmie ponaglić pracodawcę albo zgłosić to do urzędu skarbowego.

Ponieważ pracownik musi złożyć deklarację podatkową, to nawet jeśli nie ma PIT-11, powinien w dokumencie wpisać szacunkowe wartości i w uwagach dopisać, że nie otrzymał PIT-11.

Formularz PIT do druku

Druk PIT-37 za 2023 rok znajdziesz tutaj.

PIT-37 – często zadawane pytania

Kto się rozlicza na PIT-37?

Deklaracją PIT-37 rozliczają się osoby osiągające dochody opodatkowane na zasadach ogólnych z umów pracowniczych (o pracę, dzieło i zlecenie), emerytury i renty lub świadczenia chorobowego.

Jak się rozliczyć PIT-37?

Najłatwiejszym sposobem na rozliczenie PIT-37 jest zaakceptowanie zeznania przygotowanego przez Urząd Skarbowy w programie Twój e-PIT.

Czy Urząd Skarbowy rozliczy za nas PIT-37?

Tak, Urząd Skarbowy automatycznie rozliczy PIT-37.

Co jeśli nie złożę PIT-37?

Jeśli nie zaakceptujesz PIT-37 przygotowanego dla Ciebie przez Urząd Skarbowy, US zrobi to za Ciebie 30 kwietnia. W związku z tym, że Twoje zeznanie zostanie złożone, nie poniesiesz żadnych konsekwencji.

Gdzie w PIT-37 jest kwota zwrotu podatku?

Aby dowiedzieć się, ile masz zwrotu z PIT-37 sprawdź rubrykę I.

Kto nie musi składać PIT-37?

Deklaracji PIT-37 nie muszą składać osoby, które osiągnęły wyłącznie dochody zwolnione z opodatkowania. Zaliczają się do nich między innymi osoby korzystające z ulg: dla młodych, dla pracujących emerytów, na powrót oraz dla rodzin z przynajmniej czwórką dzieci.

Pełną listę dochodów zwolnionych z PIT znajdziesz w art. 21 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwaga! Dotyczy do dochodów nieprzekraczających pierwszego progu podatkowej. W przypadku jego przekroczenia, trzeba będzie zapłacić 32% od nadwyżki powyżej 120 tysięcy.

Kiedy trzeba rozliczyć PIT-37?

PIT-37 za 2023 rok musisz rozliczyć do 30 kwietnia 2024 roku.

Czym się różni PIT-11 od 37?

PIT-11 to deklaracja, którą składa pracodawca. Na jej podstawie Urząd Skarbowy przygotowuje Twój PIT-37, który następnie Ty zatwierdzasz. Więcej o PIT-11 możesz przeczytać w naszym artykule PIT-11 – co to jest, jak go wypełnić, jak rozliczyć?

Czy trzeba składać PIT-37 do 26 roku życia?

Osoby do 26 roku życia objęte ulgą dla młodych nie muszą składać PIT-37. Dotyczy to jednak tylko osób, które nie przekroczyły pierwszego progu podatkowego.

Jaki PIT-36 czy 37?

PIT-36 przeznaczony jest dla przedsiębiorców objętych skalą podatkową. Jeśli rozliczasz przychody z takiej działalności, nie składasz dodatkowo PIT-37, a dochód z umowy pracowniczej, emerytury, czy ZUS ujmujesz w PIT-36.

Jeśli nie prowadzisz działalności, lub prowadzisz działalność opodatkowaną podatkiem liniowym (PIT-37L) lub ryczałtem (PIT-28) ujmujesz je w osobnej deklaracji i składasz również PIT-37.

Do jakiej kwoty nie trzeba płacić podatku z PIT-37?

Kwota wolna od podatku wynosi 30 000 złotych.

Kontroluj swoje dochody z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Rozlicz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w PIT-28 online. Do kiedy złożyć PIT 28 za 2023 rok?

0
pit 28

PIT-28 służy do rozliczania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Choć ryczałt jest uproszczoną formą opodatkowania, nie zwalnia to podatnika od obowiązku właściwego rozliczenia podatku.

Kiedy stosować formularz PIT-28? Jak go wypełnić? Kto nie może rozliczać się ryczałtem? Jak rozlicza się ryczałt? Do kiedy należy złożyć rozliczenie roczne w 2024 roku? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w naszym artykule.

Do kiedy rozliczyć PIT-28 w 2024 roku?

W 2024 roku ostatnim dniem na złożenie PIT-28 jest wtorek, 30 kwietnia.

Deklaracja PIT-28 za ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

O ile pracownik etatowy rozlicza podatek wyłącznie według skali, o tyle przedsiębiorca ma do wyboru więcej możliwości. Jedną z nich jest ryczałt. Ryczałt to uproszczona forma rozliczania podatku. Gdy przedsiębiorca zdecyduje się nią, to musi złożyć w urzędzie deklarację, w której wyrazi chęć rozliczania się ryczałtem.

W zależności od rodzaju opodatkowania, do rozliczania podatku stosuje się różne druki do rocznych rozliczeń podatku. I tak w przypadku ryczałtu używany formularza PIT 28. Na nim znajdują się informacje o tym, jaki przychód osiągnęliśmy w roku podatkowym.

Wskazuje się w tym formularzu również wysokość ryczałtu od przychodów do rozliczenia. W przypadku rozliczania się ryczałtem nie mają znaczenia koszty uzyskania przychodu. Podatek to stała wartość procentowa, którą płaci się od przychodu.

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości? Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz na bieżąco ze swoimi przychodami i wydatkami.

Kto składa PIT-28 za 2023 rok?

Ryczałt rozliczają przedsiębiorcy, którzy są uprawnieni do rozliczeń tego typu. Chodzi tu o osoby samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą, a także wspólników spółki cywilnej lub jawnej.

Z ryczałtu mogą też korzystać osoby uzyskujące przychody z najmu, podnajmu, dzierżaw, poddzierżaw oraz umów podobnych niewiążących się z prowadzoną działalnością gospodarczą, a także osoby rozliczające sprzedaż przetworzonych produktów rolnych z własnych upraw i własnych hodowli.

Do skorzystania z ryczałtu uprawnieni są ci przedsiębiorcy, których przychody w poprzednim roku były nie wyższe niż równowartość 2 mln euro.

Kto nie może rozliczać się ryczałtem?

Ryczałt ma pewne wyłączenia. I tak nie mogą w ten sposób rozliczać się np. osoby, które uzyskują przychody z prowadzenia apteki, sprzedaży dewiz, a także ci, którzy handlują częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Jak rozliczyć ryczałt?

Jak już wspomnieliśmy, do rozliczenia ryczałtu potrzebna jest wyłącznie kwota przychodu. Przychód jest tutaj podstawą opodatkowania. Warto wiedzieć, że przychód to nie tylko te kwoty, które już otrzymaliśmy, ale również te, które są należne na podstawie wystawionych dokumentów, ale jeszcze niezapłacone.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Zmiany w ryczałcie 2024 – więcej osób będzie mogło rozliczać się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
  2. Ryczałt od przychodów – stawki 2024
  3. Rozliczanie kwartalne podatku dochodowego. Kiedy można je zastosować?
  4. Przychód i dochód – czym się różnią?
  5. Zmiana formy opodatkowania – jak i kiedy to zrobić? Rozważ za i przeciw

Ryczałt i jego stawki

Żeby poprawnie rozliczyć ryczałt, trzeba znać stawkę ryczałtu. Stawek jest kilka i zależą od rodzaju prowadzonej działalności.

I tak np. stawka 17% obejmuje przychody osiągane w zakresie wolnych zawodów:

  • tłumaczy,
  • adwokatów,
  • notariuszy,
  • radców prawnych,
  • biegłych rewidentów,
  • księgowych,
  • agentów ubezpieczeniowych,
  • agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające,
  • brokerów reasekuracyjnych,
  • brokerów ubezpieczeniowych,
  • doradców podatkowych,
  • doradców restrukturyzacyjnych,
  • maklerów papierów wartościowych,
  • doradców inwestycyjnych,
  • agentów firm inwestycyjnych,
  • rzeczników patentowych.

15% ryczałtu płaci się od przychodów z zakresu reprodukcji komputerowych nośników informacji, usług reklamowych czy fotografii.

Stawką 10% objęte są przychody ze świadczenia usług kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek.

Są jeszcze stawki 8,5% i 12,5% dotyczące przychodów z najmu, podnajmu, poddzierżawy i dzierżawy oraz umów o podobnym charakterze.

Stawka 5,5% dotyczy także prowizji ze sprzedaży żetonów i kart magnetycznych do automatów, jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków biletowych i pocztowych.

Pełna lista stawek ryczałtu znajduje się TUTAJ.

PIT-28 a ulgi i wspólne rozliczanie z małżonkiem

Rozliczając się ryczałtem i składając deklarację PIT-28, nie można rozliczać się wspólnie z małżonkiem, chyba że przychody rozliczane w niej pochodzą z najmu i dzierżawy.

Nie rozliczysz w niej również ulgi na dziecko.

Chcesz wiedzieć, jakie ulgi odliczysz od podatku od przychodów zryczałtowanych? Przeczytaj nasz artykuł: Co można odliczyć w PIT 2023?

Jak wypełnić formularz PIT-28?

  1. W polu nr 1 wpisz identyfikator podatkowy, czyli PESEL lub NIP.
  2. W polu nr 4 wpisz rok podatkowy, za który składana jest deklaracja.
  3. W rubryce nr 5 wpisz dane urzędu skarbowego, do którego składamy deklarację.
  4. Pole nr 6 określa czy składamy deklarację po raz pierwszy, czy jest to korekta już złożonego zeznania.
  5. Pola 7 i 8 służą do wpisania imienia i nazwiska.
  6. Pola 9 i 10 to daty urodzenia i kraju zamieszkania.
  7. Kolejne dwa pola to oznaczenie województwa i powiatu.
  8. Kolejne numery, aż do 18 to rubryki do uzupełnienia danych adresowych.
  9. Kolejne pola służą do oznaczenia przychodów przynależnych do konkretnej stawki ryczałtu.

Druk deklaracji podatkowej PIT-28

Deklarację podatkową PIT-28 do druku znajdziesz tutaj.

Jak rozliczyć PIT 28 online?

Aby rozliczyć PIT-28 online, wystarczy, że zalogujesz się do e-Urzędu Skarbowego i przejdziesz do usługi Twój e-PIT. Deklarację do wypełnienia znajdziesz w zakładce ’Złóż PIT’.

Jak rozliczyć za ryczałt w Małej Księgowości?

Jeśli na co dzień korzystasz z programu księgowego, najwygodniej będzie Ci rozliczyć się za jego pomocą.

Aby złożyć PIT w Małej Księgowości, wybierz w menu głównym 'Rozliczenia roczne’ > 'PIT-28′ i uzupełnij formularz.

PIT-28 – często zadawane pytania

Co to za podatek PIT-28?

PIT-28 to roczna deklaracja podatkowa, która pozwala rozliczyć podatek dochodowy za przychody opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Jak rozliczyć PIT-28 za najem?

Rozliczając PIT za najem, jesteś objęty nieco innymi zasadami, niż osoba korzystająca z tej samej deklaracji, by rozliczyć przychody z działalności. Możesz między innymi skorzystać z ulg, których nie można zastosować do przychodów z działalności. Dotyczą Cię stawki:

  • 8,5% od przychodu do kwoty 100 000 zł,
  • 12,5% od przychodu od nadwyżki ponad 100 000 zł.

Czy PIT-28 rozlicza się automatycznie?

PIT-28 nie zostanie rozliczony automatycznie przez Urząd Skarbowy. Należy samodzielnie go uzupełnić i przesłać do Urzędu Skarbowego za pomocą usługi Twój e-PIT.

Kto wypełnia PIT-28?

Wypełniają go osoby rozliczające się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz uzyskujące przychody z najmu.

Kiedy składamy PIT-28 za najem?

PIT za przychody z najmu uzyskane w 2023 roku można złożyć usłudze Twój e-PIT od 15 lutego do 30 kwietnia 2024 roku.

Kiedy trzeba zapłacić PIT-28?

Niedopłatę wynikłą z rozliczenia rocznego za 2023 rok należy opłacić do 30 kwietnia 2024 roku.

Czy w PIT-28 jest kwota wolna od podatku?

Nie, rozliczając ryczałt, nie masz prawa do odliczenia kwoty wolnej od podatku.

Kto może rozliczać się na ryczałcie?

Na ryczałcie mogą rozliczać się osoby uzyskujące przychody opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Kiedy PIT-28, a kiedy PIT-36?

Deklaracja PIT-28 dotyczy osób rozliczających się ryczałtem – przedsiębiorców i osoby osiągające przychody z najmu. Natomiast PIT-36 wypełniają przedsiębiorcy rozliczający się skalą podatkową.

Kontroluj swoje przychody z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Czym jest rękojmia? Kiedy klient może się na nią powołać? Czego można żądać z tytułu rękojmi?

0
rękojmia

Co to jest rękojmia? Kiedy klient może skorzystać z reklamacji z tytułu rękojmi i jaki ma ona związek z gwarancją? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć, aby przestrzegać praw konsumenta. 

Rękojmia to niezwykle ważne pojęcie, dla każdego przedsiębiorcy zajmującego się sprzedażą. Sprawdź, kiedy klient może się na nią powołać. Poznaj swoje obowiązki, wynikające z takiej sytuacji.

Rękojmia – co to jest?

Konsument, który kupuje określony produkt, niezależnie od tego, czy transakcja odbywa się w punkcie stacjonarnym, czy przez internet, może zareklamować produkt, jeśli ten okaże się wadliwy. To bowiem na sprzedawcy ciąży odpowiedzialność za wszelkie wady, czy niezgodność produktu z umową. 

Rękojmia jest więc możliwością dochodzenia odpowiedzialności od sprzedawcy. Mówiąc inaczej, to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy za wszelkie wady towaru, oferowanego kupującym.

CZYTAJ TAKŻE: Prawo odstąpienia od umowy przez przedsiębiorcę – obowiązuje nie tylko konsumentów

Rękojmia obejmuje wady fizyczne oraz prawne. Wada fizyczna to wszystko to, co sprawia, że rzecz nie jest zgodna z umową. Chodzi tu np. o sytuację, że nie spełnia obietnic, które zostały umieszczone w ofercie, albo nie da się go w pełni używać. 

Wady prawne określone są bardzo wyraźnie. Stanowią bowiem zamknięty katalog. Jeśli konkretnej wady produktu nie ma na tej liście, nie można uznać jej za wadę prawną. I tak z wadą prawną mamy do czynienia gdy:

  • sprzedawca nie jest właścicielem rzeczy,
  • rzecz stanowi dowód w postępowaniu karnym,
  •  ograniczenia w korzystaniu z towaru są konsekwencją decyzji uprawnionego organu,
  •  rzecz jest obciążona prawem osoby trzeciej np. prawem pierwokupu,
  • sprzedaży podlega nieistniejące prawo.
Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.

Rękojmia – jak z niej skorzystać?

Żeby skorzystać z rękojmi, konsument musi złożyć żądanie wynagrodzenia straty spowodowanej przez wadliwy towar. Jest to reklamacja.

Gdy konsument jest przekonany, że otrzymał towar z wadą, ma prawo zażądania od sprzedawcy jednego z czterech modeli rozwiązania sprawy. Może zażądać wymiany towaru na nowy, naprawienia wady, obniżenia ceny uszkodzonej rzeczy. 

Jeśli wada jest istotna, np. gdy konsument kupił samochód, a okazuje się, że jego silnik jest uszkodzony, to ma on prawo odstąpić od umowy. To kupujący decyduje o tym, w jaki sposób reklamacja ma być rozwiązania.

CZYTAJ TAKŻE: Zwrot towaru bez paragonu w sklepie online. Czy można?

Rękojmia – kiedy możesz odmówić spełniania reklamacji?

Czy przedsiębiorca może odmówić przyjęcia reklamacji? Główna zasada zakłada, że sprzedawca musi przystać na żądania kupującego. Prawo wskazuje jednak okoliczności, w których jest możliwa odmowa uznania reklamacji. Przypadki te są ściśle określone w przepisach i obejmuje tylko dwa przypadki.

Sprzedawca może odmówić spełnienia żądań kupującego złożonych przez reklamację, gdy produkt lub jakaś część nie jest już produkowana. Druga sytuacja dotyczy przypadku, w którym zgoda na żądania kupującego spowodowałaby zbyt wysokie koszty. Może tak się zdarzyć, gdy kupujący chce wymienić cały produkt, a wadą objęta jest tylko część, której wartość jest relatywnie niska.

Odmowa reklamacji i co dalej?

Trzeba jednak pamiętać, że jeśli sprzedawca nie chce spełnić żądań klienta, musi zaproponować inny sposób rozwiązania sprawy. Kupujący ma jednak prawo dochodzenia swoich roszczeń aż do skutku. 

Jeśli więc wymiana towaru jest niemożliwa, może zażądać naprawy. Jeżeli i to nie jest opłacalne i nie ma na to zgody sprzedawcy, może zażądać obniżenia ceny. Jeśli kupujący chce obniżenia ceny, powinien wskazać kwotę, o jaką cena powinna być niższa. 

CZYTAJ TAKŻE: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt. Co obejmuje?

W sytuacji, gdy jest to kolejna próba rozwiązania sytuacji (bo nie doszło do spełnienia wcześniej artykułowanych żądań), to sprzedawca nie może odmówić obniżenia cena ani nie może blokować odstąpienia od umowy przez klienta.

Rękojmia – odpowiedzialność za towar 

Okres rękojmi, czyli czas, w jakim sprzedawca odpowiada za wady produktu to 2 lata od momentu wydania towaru. W przypadku nieruchomości czas ten wynosi 5 lat. Gdy mamy do czynienia z rzeczami używanymi, to rękojmia może być skrócona do roku. W każdym jednak przypadku, w którym dochodzi do skrócenia okresu obowiązywania rękojmi, sprzedawca musi o tym poinformować kupującego.

Rękojmia – kiedy z niej skorzystać?

Jak już wspomnieliśmy, podstawą do skorzystania z rękojmi, jest złożenie reklamacji. Reklamację najlepiej złożyć między 12. a 24. Miesiącem od nabycia towaru. Dlaczego wtedy? Jeśli reklamacja zostanie złożona w pierwszym roku użytkowania towaru, to uznaje się, że wada istniała już w momencie sprzedaży towaru. W takiej sytuacji to na sprzedawcy ciąży obowiązek udowodnienia, że wada powstała z winy kupującego.

Rękojmia – jak złożyć reklamację?

Reklamacja może być złożona w dowolnej formie, niezależnie czy jest to rękojmia, czy gwarancja. Prawo nie narzuca, że ma to być forma pisemna czy ustna. Ważne jednak by konsument określił swoje żądania w stosunku do sprzedawcy. 

CZYTAJ TAKŻE: Odstąpienie od umowy zawartej na odległość a sprzedaż w sklepie internetowym

Zdarza się, że sprzedawca wskazuje na konieczność posiadania paragony przy składaniu reklamacji. Warto jednak pamiętać, że nie jest to konieczne. Wystarczy, że konsument przedstawi np. potwierdzenie płatności, fragment korespondencji mailowej albo zeznania świadków.

Rękojmia – jak długo rozpatrywać reklamację?

Gdy konsument złoży reklamację, to sprzedawca musi ją załatwić w ciągu 14 dni. Jeśli nie zrobi tego, to uznaje się, że roszczenie konsumenta jest zasadne.

Rękojmia, a gwarancja

Warto to wspomnieć też krótko o różnicy między rękojmią a gwarancją. Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru. Gwarancja natomiast jest udzielana dobrowolnie. Dotyczyć może nie tylko wad fizycznych, ale także jakości produktu. 

Przedsiębiorca, który decyduje się udzielić gwarancji, deklaruje, że jeśli w okresie gwarancji wystąpią jakiekolwiek wady, to konsument może produkt zareklamować. Ze względu na dobrowolność gwarancji, okres jej obowiązywania może być różny. Rękojmia natomiast pozwala na złożenie reklamacji w ciągu 2 lat, a w przypadku nieruchomości 5 lat. 

Często zadawane pytania – rękojmia

Rękojmia – co to?

Rękojmia to jedna z dwóch ścieżek, jakie konsument może wybrać podczas składania reklamacji.

Rękojmia czy gwarancja?

Decydując się, czy chcesz się powołać na rękojmię, czy gwarancję, dowiedz się, na co pozwalają. Pamiętaj, że gwarancja jest ze strony sprzedawcy lub producenta dobrowolna, a rękojmia wynika z przepisów prawa. Nawet jeśli skorzystałeś już z gwarancji, wciąż możesz złożyć reklamację z tytułu rękojmi.

Rękojmia – ile trwa?

Rękojmia trwa 2 lata, chyba że przedsiębiorca określił dłuższy termin przydatności do użycia określonego produktu.

Ile trwa rękojmia na samochód używany?

Rękojmia na samochód używany trwa 2 lata, chyba że sprzedawca wiedział o jego wadzie i ją zataił – wówczas wchodzi w życie bezterminowa rękojmia na auto. Rękojmię można skrócić za zgodą kupującego w umowie kupna-sprzedaży.

Kiedy można skorzystać z rękojmi?

Z rękojmi możesz skorzystać, jeśli w ciągu dwóch lat od zakupu znajdziesz w zakupionym przedmiocie wadę fizyczną, o której sprzedawca nie poinformował cię przed zakupem, lub prawną.

Kiedy sprzedawca może odmówić rękojmi?

Rękojmia nie obejmuje wad spowodowanych nieprawidłowym użytkowaniem produktu. Nie obejmuje również usterek, które pojawiły się po zakupie produktu. Ekran w telefonie rozbity po jego zakupie nie jest winą sprzedającego i nie obejmie go rękojmia.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Kwalifikowany podpis elektroniczny – jak go zdobyć?

0
kwalifikowany podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny to coraz popularniejszy cyfrowy „zamiennik” zwykłego, odręcznego podpisu. Ułatwia i przyspiesza obieg dokumentów. Jak zdobyć kwalifikowany podpis elektroniczny?

Podpis elektroniczny stosowany jest zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie. Pojęcie e-podpis czasami stosowane jest naprzemiennie z określeniem certyfikat kwalifikowany. Wszystko dlatego, że kwalifikowany podpis elektroniczny poświadcza certyfikat kwalifikowany. 

Co to jest kwalifikowany podpis elektroniczny?

Dzięki elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu można potwierdzić np. umowy cywilno-prawne albo przesyłać faktury elektroniczne online. Podpis ten pozwala też złożyć deklarację podatkową, podpisać sprawozdanie finansowe. Podpis kwalifikowany pod względem prawnym jest zrównany z podpisem własnoręcznym.

CZYTAJ TAKŻE: Kwalifikowana pieczęć elektroniczna dla firm

Kwalifikowany podpis elektroniczny to cyfrowy zapis informacji o tożsamości właściciela. Wszystkie takie dane zapisuje się na certyfikacie. Otrzymuje go każdy, kto chce uzyskać podpis elektroniczny. W przypadku podpisu kwalifikowanego tożsamość osoby jest sprawdzana jeszcze zanim e-podpis zostanie wydany. 

Szczegóły tożsamości są szyfrowane i zabezpieczone. Dzięki temu za każdym razem, gdy składany jest podpis elektroniczny, to sprawdzana jest ważność certyfikatu, tożsamość potwierdzana.

Jak uzyskać podpis elektroniczny?

Kwalifikowany podpis elektroniczny wydają centra certyfikacji nadzorowane przez Ministra właściwego ds. informatyzacji. Są to firmy, które uzyskały wpis do rejestru dostawców podpisów elektronicznych.

U dostawcy usług zaufanych można oprócz podpisu kwalifikowanego kupić też pieczęć elektroniczną, certyfikaty do PSD2, czy chociażby usługę doręczenia rejestrowanego.

Sam proces zakupu usług u poszczególnych sprzedawców może wyglądać inaczej, jednak zazwyczaj są to podobne procedury.

CZYTAJ TAKŻE: Zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna

Po wybraniu określonego dostawcy podpisu elektronicznego należy złożyć wniosek o wydanie certyfikatu. We wniosku wskazuje się dane osobowe i kontaktowe. Gdy wniosek zostanie poprawnie przyjęty, następuje potwierdzenie tożsamości. Może to być zrealizowane w jednym ze stacjonarnych punktów sprzedaży certyfikatów albo poprzez notariusza.

Gdy tożsamość jest już zweryfikowana, to trzeba pobrać certyfikat. Żeby to zrobić, należy zainstalować oprogramowanie niezbędne do podpisywania dokumentów. Podpis kwalifikowany pobiera się, klikając w link, który po weryfikacji danych przesyła dostawca usług.

Ile kosztuje kwalifikowany podpis elektroniczny?

Cena e-podpisu kwalifikowanego zależy przede wszystkim od tego, jak długo jest ważny, czy wydany jest w wersji mobilnej, czy też z kartą i czytnikiem.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest pieczęć elektroniczna? FAQ

Kwalifikowany podpis elektroniczny pozwala na podpisanie dokumentów przez 24 godziny na dobę. Dzięki kwalifikowanemu podpisowi elektronicznemu można znacząco przyspieszyć obieg dokumentacji. 

Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.

Urlop okolicznościowy – kiedy pracownik może z niego skorzystać? Ile wynosi wynagrodzenie za taki urlop?

0
urlop okolicznościowy

Urlop okolicznościowy to jeden z przywilejów, z którego korzystają osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, kiedy należy udzielić pracownikowi urlopu okolicznościowego i ile dni wolnego przysługuje mu z tego tytułu.

W wyjątkowych sytuacjach pracownik bez konsekwencji może nie być obecny w pracy. I to bez utraty prawa do wynagrodzenia. Chodzi tu o sytuacje, które trudno przewidzieć, a które wymagają nieobecności w pracy. Wtedy należy skorzystać z urlopu okolicznościowego. Co to jest urlop okolicznościowy?

Urlop okolicznościowy 2023

W przepisach prawa nie istnieje pojęcie urlopu okolicznościowego. Jest to potoczne określenie nieobecności pracownika z zachowaniem prawa do wynagrodzenia albo rekompensaty pieniężnej. Czasem pozwala też na uzyskanie dodatkowych dni wolnych od pracy.

CZYTAJ TAKŻE: Kiedy można wziąć urlop wychowawczy? Poznaj wszystko, co trzeba wiedzieć

Kiedy należy udzielić urlopu okolicznościowego?

Z urlopu okolicznościowego można skorzystać np. w sytuacji zdarzeń losowych, a także okoliczności, które określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy z dnia 15 maja 1996 r. (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1632). 

Urlop okolicznościowy może być udzielony np. na o ślub, pogrzeb, akcję ratowniczą, a także wezwanie przez określone organy. Co ważne, trzeba tu rozróżnić kwestię nieobecności spowodowanej specjalnymi okolicznościami od zwolnienia pracownika, bo wymaga tego konieczność wypełnienia określonego obowiązku.

Czym jest urlop okolicznościowy?

Wyobraźmy sobie, że pracownika spotykają szczególne zdarzenia, takie jak np. zgon, pogrzeb, narodziny czy ślub. Wtedy ma on prawo do jednego lub dwóch dni wolnych. Do tego służy urlop okolicznościowy. 

I tak dwa dni specjalnego urlopu przysługują w razie ślubu pracownika albo urodzenia się dziecka. Podobnie jest w przypadku zgonu i pogrzebu małżonka lub jego dziecka albo śmierci ojca, matki, ojczyma lub macochy. W takich przypadkach nie trzeba tych wolnych dni wykorzystywać jeden po drugim. Można je podzielić, np. jeden na organizację związaną z wydarzeniem, a drugi na uroczystość.

CZYTAJ TAKŻE: Plan urlopów – czy jest obowiązkowy i jak go stworzyć?

Trzeba pamiętać o tym, że urlop okolicznościowy nie wlicza się w przysługujący pracownikowi urlop wypoczynkowy. Urlop wypoczynkowy jest też czymś innym niż urlop na żądanie. Ten akurat to dodatkowe 4 dni wolnego.

A kiedy przysługuje jeden dzień urlopu okolicznościowego? W razie ślubu dziecka albo zgonu i pogrzebu siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.

W tych wszystkich sytuacjach pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas nieobecności.

Urlop okolicznościowy – jak z niego skorzystać?

Żeby skorzystać z urlopu okolicznościowego, pracownik musi uprzedzić pracodawcę o nieobecności w pracy i powód tej nieobecności. Gdy nieobecność jest wiadoma albo możliwa do przewidzenia, to pracownik musi złożyć pisemny wniosek o urlop okolicznościowy. Gdy nieobecność jest nagła, bo pracownik np. bierze udział w akcji ratowniczej, to musi zawiadomić o niej nie później niż w drugim dniu nieobecności.

Jak zawiadomić pracodawcę o nieobecności?

Forma zawiadomienia pracodawcy o urlopie okolicznościowym może być dowolna. Pracownik może dać znać o tym, że go nie będzie osobiście, a także przez inną osobę. Wiadomość można przekazać telefonicznie, czy mailem. Chyba że w firmie obowiązują inne zasady.

CZYTAJ TAKŻE: Urlop wypoczynkowy. Kiedy można go udzielić?

Warto przy okazji wspomnieć o sytuacji, gdy pracownik nie będzie obecny w pracy, ale przyczyna nie jest związana z okolicznościami wymienionymi wcześniej. W takiej sytuacji pracodawca może zwolnić pracownika w celu wykonania określonej czynności.

Wezwanie przez organy

Pracodawca musi zwolnić pracownika z pracy w określonym dniu, jeśli ten musi stawić się przed: 

  • organem administracji rządowej, 
  • samorządu terytorialnego, 
  • sądem, 
  • prokuraturą, 
  • policją,
  • organem prowadzącym postępowanie w sprawach o wykroczenie; 
  • organem, który jest właściwy w zakresie powszechnego obowiązku obrony; 
  • jeśli pracownik jest biegłym w postępowaniu.

Badania lekarskie

Jeśli pracownik musi wykonać obowiązkowe szczepienie ochronne albo badania lekarskie to musi być zwolniony od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

Honorowy krwiodawca

Podobnie dzieje się, gdy pracownik jest honorowym krwiodawcą. Jeśli musi oddać krew albo wykonać okresowe badania lekarskie, a nie można tego uczynić w czasie wolnym od pracy, to i wtedy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy.

Ponadto pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika w celu przeprowadzenia zajęć dydaktycznych, udziału w posiedzeniach rady nadzorczej, uczestniczenia w akcjach ratowniczych (np. w ramach działań w ochotniczej straży pożarnej, w Górskim Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym, w Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa).

CZYTAJ TAKŻE: Wydłużenie urlopu – czy jest możliwe?

Urlop okolicznościowy i wynagrodzenie

Jeśli pracownik korzysta z urlopu okolicznościowego, to zachowuje prawo do wynagrodzenia. Wtedy koszty tego wynagrodzenia obciążają pracodawcę. Może też się zdarzyć, że pracownik otrzyma rekompensatę za czas zwolnienia od pracy. Wtedy pieniądze wypłaca organ, który wezwał pracownika do spełniania określonego obowiązku.

Ile wynosi wynagrodzenie za urlop?

Żeby wyliczyć wynagrodzenie za nieobecność w pracy z powodu określonych, specjalnych okoliczności, trzeba zastosować zasady, które obowiązują przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop. 

Żeby otrzymać rekompensatę, o której mowa wcześniej (chodzi tu wezwanie organu), pracodawca wystawia zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia należnego pracownikowi za czas nieobecności. I taką kwotę wypłaca organ jako rekompensatę. Nie oznacza to automatycznie, że pracownik traci „zwykłe wynagrodzenie”. Regulamin wynagradzania może określać, że pracownik zachowuje w takiej sytuacji prawo do wynagrodzenia. 

Często zadawane pytania

Urlop okolicznościowy – kiedy przepada?

Urlop okolicznościowy przepada na koniec roku kalendarzowego. Jednak limit odnawia się w nowym roku. Urlop okolicznościowy przepada całkowicie, jeśli w czasie zdarzenia (np. ślubu) pracownik przebywa już na urlopie lub zwolnieniu.

Czy urlop okolicznościowy jest płatny?

Urlop okolicznościowy jest płatny tak samo, jak urlop wypoczynkowy. Zazwyczaj płaci za niego pracodawca, a w niektórych przypadkach – które omówiliśmy w artykule – płaci za niego odpowiedni organ.

Urlop okolicznościowy –  ile dni?

Pracownikowi przysługuje 1 lub 2 dni urlopu okolicznościowego, w zależności od rodzaju zdarzenia. Jeden dzień urlopu okolicznościowego przysługuje na:

  • ślub dziecka pracownika,
  • śmierć i pogrzeb siostry, brata, teściowej, teścia, babci, dziadka pracownika, a także innej osoby, będącej na utrzymaniu lub pod bezpośrednią opieką pracownika.

Dwa dni urlopu przysługują w przypadku:

  • ślubu pracownika,
  • narodzin dziecka pracownika,
  • śmierci i pogrzebu małżonka pracownika, jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy.

Urlop okolicznościowy – kiedy wykorzystać?

Urlop okolicznościowy należy wykorzystać w dzień danego zdarzenia lub w dzień z nim związany. Jeśli bierzemy urlop z powodu śmierci rodzica, nie musimy wykorzystywać go na pogrzeb, a na przykład na organizację pogrzebu.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka – kiedy wykorzystać?

Urlop okolicznościowy najlepiej wykorzystać na dzień ślubu. Można wykorzystać go również na organizację wesela lub poprawiny.

Ile przysługuje urlopu okolicznościowego na śmierć ojca?

Z powodu śmierci ojca przysługują 2 dni urlopu okolicznościowego.

Komu przysługuje urlop okolicznościowy?

Urlop okolicznościowy przysługuje osobom zatrudnionym na umowę o pracę. Można skorzystać z niego z powodu:

  • narodzin dziecka,
  • ślubu, swojego lub dziecka,
  • śmierci bliskiej osoby wymienionej powyżej.

Kiedy można wziąć urlop wychowawczy? Poznaj wszystko, co trzeba wiedzieć

0
urlop wychowawczy

Urlop wychowawczy przyznaje się rodzicowi, by mógł opiekować się dzieckiem. Jednak by otrzymać urlop wychowawczy, trzeba spełnić kilka warunków. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, jakie to warunki. 

Jak powszechnie wiadomo, wychowanie dzieci nie jest łatwym zajęciem. Urlop wychowawczy trudno więc traktować jak typowy urlop, który kojarzy nam się z wypoczynkiem. To raczej możliwość odetchnięcia od pracy zawodowej, by móc w pełni zając się małym dzieckiem

Urlop wychowawczy – co to jest?

Urlop wychowawczy przysługuje rodzicom, którzy chcą osobiście sprawować opiekę nad dzieckiem. Żeby jednak z takiego urlopu skorzystać, pracownik musi być zatrudniony przynajmniej 6 miesięcy. I chodzi tu o całkowity czas pracy, a nie okres u obecnego pracodawcy. 

Może się więc okazać, że jeśli pracownik zmieni dopiero firmę i przepracował w niej jeden dzień, to ma prawo skorzystać z urlopu wychowawczego. Oczywiście, jeśli całkowity staż pracy przekracza sześć miesięcy.

Urlop wychowawczy nie jest tym samym co urlop rodzicielski!

Urlop wychowawczy – kto może z niego skorzystać?

Urlop wychowawczy może wziąć matka i ojciec. O ile oczywiście oboje są pracownikami. Gdy pracownik zdecyduje się na urlop wychowawczy, to czas jego trwania wlicza się do okresu zatrudnienia. Urlop wychowawczy trwa maksymalnie 36 miesięcy.

Urlop wychowawczy – ile trwa?

Jeśli dziecko ma orzeczenie o niepełnosprawności i wymaga osobistej opieki pracownika, to można udzielić dodatkowego urlopu wychowawczego, który trwa maksymalnie 36 miesięcy. Nie może jednak trwać dłużej niż do ukończenia przez dziecko 18 lat.

Urlop wychowawczy dla taty

Urlop wychowawczy jest tak skonstruowany, żeby w ciągu 36 miesięcy jego trwania mogli z niego skorzystać oboje rodzice. Jeśli więc mama dziecka korzysta z urlopu wychowawczego, to przebywa na nim 35 miesięcy, a tata przez miesiąc. 

Tata ma także możliwość skorzystania z urlopu ojcowskiego i tacierzyńskiego.

Urlop wychowawczy – jak z niego skorzystać?

W ramach 36-miesięcznego wymiaru urlopu wychowawczego 1 miesiąc przeznaczony jest wyłącznie dla drugiego rodzica, np. mama przebywa na urlopie 35 miesięcy, a tata 1 miesiąc lub odwrotnie.

Prawa tego nie można przenieść na drugiego z rodziców lub opiekunów dziecka. Zatem w przypadku wykorzystywania uprawnienia przez jednego z rodziców lub opiekunów, urlop może trwać co najwyżej 35 miesięcy. W sytuacji, gdy oboje z rodziców jednocześnie korzystają z urlopu wychowawczego, jego wymiar wynosi 18 miesięcy (mama – 18, tata – 18).

Urlop wychowawczy dla jednego rodzica

Jeden z rodziców może wykorzystać cały urlop wychowawczy tylko w określonych przypadkach:

  • gdy drugi rodzic nie żyje;
  • drugi rodzic nie ma władzy rodzicielskiej;
  • drugi rodzic ma ograniczone albo zawieszone prawa rodzicielskie.

Urlop wychowawczy jest dość elastyczny. Oboje rodzice mogą z niego korzystać jednocześnie. Najważniejsze, by nie przekroczyć maksymalnego wymiaru urlopu. Przysługujący urlop wychowawczy można wziąć w ratach. Zasady są takie: urlop wychowawczy dzieli się na maksimum 5 części, a najmniejsza z nich to okres 8 tygodni.

Urlop wychowawczy – do kiedy?

Z urlopu wychowawczego można skorzystać do końca szóstego roku życia, chyba że opieka dotyczy dziecka z niepełnosprawnością. Wtedy ograniczenie wskazuje limit do 18. roku życia dziecka.

Urlop wychowawczy – czy można z niego zrezygnować?

Praw wynikających z urlopu wychowawczego nie można przenieść na inną osobę. Warto jednak wiedzieć, że pracownik może z urlopu wychowawczego zrezygnować. Rezygnację z urlopu wychowawczego pracownik może złożyć w każdym momencie za zgodą pracodawcy. Może to zrobić najpóźniej na 30 dni przed terminem zamierzonego podjęcia pracy, po uprzednim zawiadomieniu pracodawcy.

Urlop wychowawczy – wniosek

Urlop wychowawczy nie jest udzielany automatycznie. Żeby z niego skorzystać, pracownik musi złożyć wniosek o urlop wychowawczy. Trzeba to uczynić nie później niż 21 dni przed rozpoczęciem korzystania z urlopu. 

Pracodawca nie może odmówić pracownikowi skorzystania z takiego urlopu. Jeśli jednak pracownik złoży wniosek później, to pracodawca zgadza się na taki urlop nie później niż w ciągu 21 dni od złożenia wniosku. Nie trzeba czekać na pozytywną odpowiedź. Po prostu informujesz pracodawcę, że chcesz skorzystać z urlopu wychowawczego.

Nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem urlopu, pracownik może wycofać wniosek o urlop wychowawczy.

Urlop wychowawczy – czy można podczas niego pracować?

Często wśród pracowników pojawia się pytanie, czy w czasie urlopu wychowawczego można pracować albo prowadzić działalność gospodarczą? Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Podczas urlopu wychowawczego pracownik może podjąć pracę zarówno u dotychczasowego, jak i innego pracodawcy. Może też prowadzić każdą inną działalność zarobkową, o ile nie przeszkadza to w osobistej opiece nad dzieckiem.

Jeśli bowiem okaże się, że pracownik nie opiekuje się dzieckiem, to pracodawca wzywa pracownika, by ten stawił się w pracy. Musi to zrobić nie wcześniej niż 3 dni po otrzymaniu takiego wezwania i nie później niż w ciągu 30 dni.

Urlop wychowawczy – czy można zwolnić pracownika na urlopie wychowawczym?

Gdy pracownik jest na urlopie wychowawczym, przysługuje mu ochrona przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem umowy o pracę. Pracownik może być zwolniony tylko w przypadku ogłoszeniu upadłości lub likwidacji firmy albo gdy zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika. 

Jeśli pracownik wraca z urlopu wychowawczego do pracy, to kontynuuje pracę na tym samym stanowisku. Jeśli nie jest to możliwe, to musi objąć posadę równorzędną. Wynagrodzenie nie może być niższe niż to, które przysługiwało przed urlopem wychowawczym.

Jednocześnie pracownik podczas urlopu wychowawczego może sam złożyć wypowiedzenie. 

Urlop wychowawczy a urlop opiekuńczy

Nowelizacja kodeksu pracy, która weszła w życie w kwietniu 2023 roku wprowadziła między innymi urlop opiekuńczy. To dodatkowe 5 dni bezpłatnego urlopu, które można wykorzystać na opiekę nad członkiem rodziny.

Często zadawane pytania – urlop wychowawczy

Ile płacą za urlop wychowawczy?

Urlop wychowawczy nie jest płatny. Podczas jego trwania nie będziesz otrzymywać wynagrodzenia, nawet częściowo zmniejszonego. W trakcie jego trwania można natomiast otrzymywać zasiłek wychowawczy w wysokości 400 złotych, o ile nasz dochód na osobę nie przekracza 674 złotych.

Jak długo można być na urlopie wychowawczym?

Na urlopie wychowawczym można być przez maksymalnie 35 miesięcy, do ukończenia przez nasze dziecko 6 roku życia. Urlop trwa w sumie 36 miesięcy, ale jeden miesiąc zarezerwowany jest dla drugiego rodzica.

Komu należy się urlop wychowawczy?

Urlop wychowawczy należy się obojgu rodzicom. Warunek, który muszą spełnić, to być zatrudnieni przez przynajmniej 6 miesięcy.

Czy urlop wychowawczy wlicza się do stażu pracy?

Urlop wychowawczy wlicza się do stażu pracy, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy.

Czy pracodawca może zwolnić pracownika na urlopie wychowawczym?

Pracodawca nie może zwolnić pracownika przebywającego na urlopie wychowawczym, chyba że:

  • nastąpi upadłość lub likwidacja firmy,
  • zajdą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Czy można zwolnić pracownika po powrocie z urlopu wychowawczego?

Tak, pracodawca może zwolnić pracownika po powrocie z urlopu wychowawczego. Wraz z zakończeniem urlopu kończy się dla niego okres ochronny.

Co po zakończeniu urlopu wychowawczego?

Kiedy pracownik wróci z urlopu wychowawczego, powinien mieć możliwość ponownego rozpoczęcia pracy na tym samym stanowisku, a jeśli nie jest to możliwe – na innym stanowisku odpowiadającym jego kwalifikacjom.

Co daje urlop wychowawczy?

Urlop wychowawczy daje możliwość wydłużonego przebywania z dzieckiem bez rezygnacji z dotychczasowej pracy. Jesteśmy także objęciu składkami ZUS, które opłaca państwo. Nie przysługuje jednak na nim wynagrodzenie, a jedynie zasiłek wychowawczy w przypadku rodzin o złej sytuacji finansowej.

Czy pracodawca musi zgodzić się na urlop wychowawczy?

Pracodawca ma obowiązek zgodzić się na wzięcie przez pracownika urlopu wychowawczego, chyba że wykorzystał on już jego pełny wymiar lub brał go już 5-krotnie.

Ile wynosi urlop wychowawczy w 2023 roku?

Urlop wychowawczy w 2023 roku trwa 36 miesięcy, z czego przynajmniej jeden miesiąc musi być wykorzystany przez drugiego rodzica.

Czy na urlopie wychowawczym odprowadzane są składki emerytalne?

Na urlopie wychowawczym odprowadzane są składki emerytalne, tak samo, jak składki rentowe i zdrowotne. Płaci za nie budżet państwa.

Kiedy należy złożyć wniosek o urlop wychowawczy?

Wniosek o urlop wychowawczy należy złożyć najpóźniej na 21 dni przed planowaną datą rozpoczęcia urlopu.

Czy przysługuje urlop wychowawczy po ustaniu zatrudnienia?

Po ustaniu zatrudnienia nie przysługuje urlop wychowawczy. Nie przedłuża on umowy i skończy się wraz z ostatnim dniem pracy.

Jakie koszty ponosi pracodawca, gdy pracownik jest na urlopie wychowawczym?

Pracownik nie ponosi kosztów związanych z urlopem wychowawczym pracownika. Musi jedynie naliczać składki ZUS pracownika, ale opłaca je państwo.

Czy urlop wychowawczy trzeba gdzieś zgłosić?

Pracodawca nie musi nigdzie zgłaszać urlopu wychowawczego pracownika, musi jedynie przekazać deklarację rozliczeniową ZUS.

Czy po urlopie wychowawczym należy się ekwiwalent za urlop?

Po urlopie wychowawczym można odebrać urlop wypoczynkowy lub ekwiwalent za urlop z roku, w którym został złożony wniosek o urlop wychowawczy.

Czy w trakcie urlopu wychowawczego można iść na zwolnienie lekarskie?

Za chorobę w trakcie urlopu wychowawczego nie przysługuje chorobowe.

Kiedy zgłosić powrót do pracy po urlopie wychowawczym?

Decydując się na wcześniejszy powrót do pracy (niż ten zadeklarowany we wniosku o urlop), należy poinformować pracodawcę przynajmniej 30 dni przed powrotem.

Czy na wychowawczym można pracować na 3/4 etatu?

Na urlopie wychowawczym można się zatrudnić u innego pracodawcy, o ile będzie to praca umożliwiająca opiekę nad dzieckiem. Można się zatrudnić na 3/4 etatu, ale przy pracy w większym wymiarze godzinowym może ona zostać potraktowana jako uniemożliwiająca opiekę.