Strona główna Blog Strona 70

TOP 5 najpopularniejszych branż w Polsce

0
top 5 branż

Jakie są najpopularniejsze branże w Polsce? W jakich branżach jest największa konkurencja i gdzie jest szansa na sukces? Przedstawiamy TOP 5 najpopularniejszych branż w Polsce.

Dla niektórych przedsiębiorców odpowiedź na pytanie o TOP 5 branż pozwala dobrze oszacować szanse na sukces w biznesie, a także zbadać potencjalną konkurencję. Dla części osób informacja o najpopularniejszych branżach jest wskaźnikiem aktualnej koniunktury i zapotrzebowania na dane usługi lub produkcji.

CZYTAJ TAKŻE: Jak ocenić pomysł na biznes?

Jakie są najpopularniejsze biznesy?

Znalezienie odpowiedzi na pytanie o najpopularniejsze biznesy warto zacząć od tego, w jaki sposób uznamy, że konkretne branże są najpopularniejsze. Z baz Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że 54% wszystkich mikrofirm świadczy działalność usługową, niecałe 21% działalność handlową i naprawę samochodów, a 15% budowlaną. 9% najmniejszych firm działa w sektorze przemysłu, a niecałe 0,5% rolnictwa.

Najpopularniejsze segmenty samozatrudnionych

Gdy zawęzimy poszukiwania najpopularniejszych branż do samozatrudnionych, czyli firm, w których pracuje maksymalnie jedna osoba, to przeważające segmenty to:

  • Informacja i komunikacja
  • Edukacja
  • Opieka zdrowotna i pomoc społeczna
  • Działalność finansowa i ubezpieczeniowa
  • Kultura, rozrywka i rekreacja

TOP 5 branż e-commerce

W przypadku najpopularniejszych biznesów bardzo ciekawą kwestią jest to, co najlepiej sprzedaje się w internecie? Choć specjaliści segmentu internetowego wieszczą niewielki spadek zainteresowania otwieraniem nowych sklepów internetowych, to wciąż są branże, które w internecie radzą sobie dość dobrze.

Na początek warto więc poszukać odpowiedzi na pytanie „co Polacy kupują najczęściej w sklepach internetowych”? Według badania Gemius z 2021 na najwyższych miejscach popularności w e-commerce znajdują się odzież, akcesoria i dodatki (to ponad 60%), a także obuwie i kosmetyki (ponad połowa produktów). Podobny wynik popularności zaliczają książki, muzyka czy filmy.

CZYTAJ TAKŻE: Prosty sklep internetowy. Ile to kosztuje? – zestawienie wydatków

Do najbardziej dochodowych branż należy sprzedaż sprzętu elektronicznego, artykułów RTV i AGD oraz akcesoriów sportowych. Równie wysokie pozycje mają segmenty rynku związane z budową i remontem, a także domem i ogrodem.

Najlepszy biznes

Jeśli więc chodzi o internet, to zdecydowanie najpopularniejszą kategorią jest odzież i akcesoria. Te produkty oferowane są przez największą liczbą sklepów internetowych. Z jednej strony sprawia to, że potencjał rozwoju dla kolejnego sklepu istnieje. Z drugiej oznacza bardzo dużą konkurencję i konieczność sporej inwestycji w marketing.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysły na biznes 2023 – lista 10 pomysłów

Perspektywiczne branże internetowe

Śledząc raporty internetowe warto pamiętać, że istnieją segmenty charakteryzujące się zdecydowanie wzrostową tendencją. I tutaj, największą popularnością cieszy się branża podróży i rezerwacji, sprzęt komputerowy, a także meble i akcesoria sportowe. Bardzo szybki wzrost notuje segment multimediów, czyli głównie e-booków.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Stagflacja – jak działa?

0
w co inwestować w czasie stagflacji

Stagflacja jest jednym z najczęściej poruszanych ostatnio pojęć. Czym jest stagflacja, co oznacza i jakie ma skutki dla naszych portfeli? Oto wyjaśnienie pojęcia stagflacja.

Co to jest stagflacja?

Stagflacja jest pojęciem ekonomicznym. Opisuje sytuację jednoczesnego występowania wysokiej inflacji i stagnacji gospodarczej. Sytuacja taka jest bardzo niebezpieczna dla gospodarki.

Skutki stagflacji

Gdy w gospodarce występuje stagflacja, to jej kondycja nie jest zbyt dobra. Dlaczego? Głównie z tego powodu, że jednocześnie występują dwie bardzo złe sytuacje – bardzo wysoka inflacja (powszechnie panujący wzrost cen) i dodatkowo mała chęć do inwestowania, czyli panujące spowolnienie gospodarcze.

To powoduje taki skutek, że gospodarka popada w recesję, a koszty życia obywateli są coraz wyższe. Z perspektywy przedsiębiorcy sytuacja ta wymaga wyjątkowych umiejętności prowadzenia biznesu. Firmy muszą bowiem bardzo mocno ograniczać koszty działalności. Skutkiem tego jest np. konieczność zwolnienia ludzi, czego efektem jest wzrastające bezrobocie.

Gdy firmy ograniczają inwestycje i tną koszty, to nie są w stanie się rozwijać. Jeśli więc stagflacja się przedłuża, to wiele firm może bankrutować, ponieważ nie inwestują w nowe technologie i rozwój.

Dlaczego pojawia się stagflacja?

Podstawową przyczyną stagflacji są negatywne zdarzenia gospodarcze. Wystarczy zauważyć, że przez wiele tygodni dostęp do wielu surowców jest ograniczony, by szybko wzrosły ceny produktów końcowych.

Bardzo szybki wzrost cen w efekcie przekłada się na kryzys gospodarczy. Szczególnie gdy wysokie, szybko rosnące ceny, rządzący chcą niwelować, „dorzucając” na rynek dodatkowe pieniądze w formie świadczeń, takich jak np. dodatkowe zasiłki.

W takiej sytuacji mamy do czynienia z gospodarką w kryzysie. Rośnie bezrobocie, bo firmy tną koszty, ogólna koniunktura nie jest najlepsza, dostępność wielu surowców i produktów jest ograniczona, więc rosną ceny. Firmy mają mniej pieniędzy, bo nie inwestują, a często utrzymują się z oszczędności.

Wielu obywateli nie ma pracy, przez co są zmuszeni korzystać z zasiłków. To sprawia, że państwo „dorzuca” na rynek jeszcze więcej gotówki, która jest warta coraz mniej. Efekt? Wciąż rosnąca inflacja i samonapędzająca się kula śniegowa, która sprowadza gospodarkę na dno.

Jak inwestować w czasie stagflacji?

Stagflacja, czyli czas ograniczania kosztów nie sprzyja inwestycjom. Ci, którzy mają jednak nadwyżki gotówki, starają się jak najbardziej ochronić je przed spadkiem wartości. Są więc tacy, którzy kupują fizyczne metale szlachetne, takie jak złoto czy srebro. Są i tacy, którzy inwestują w nieruchomości.

Nieruchomości dość dobrze przechowują wartość pieniądza w czasie. Co ważne, chodzi tu przede wszystkim o inwestowanie w nieruchomości, a nie kupowanie ich po to, by mieszkać. Jest to istotne o tyle, że w czasie stagflacji, drogi staje się kredyt. Jeśli więc ktoś kupuje nieruchomości, to jest to raczej klient „gotówkowy”.

Drożyzna i stagflacja

W sytuacji stagflacji szybko rosną ceny wielu produktów. Z jednej strony wydaje się to nielogiczne. Skoro bowiem firmy nie inwestują, tną koszty, a gospodarka zwalnia, to przedsiębiorcom powinno zależeć na tym, by sprzedać swoje produkty wielu klientom. Co za tym idzie, powinny one być tańsze.

Rzeczywistość wydaje się jednak bardziej brutalna. Stagflacja powoduje, że wartość pieniądza znacznie się obniża, a w górę idą koszty życia. W rzeczywistości jednak spada wartość pieniądza, a koszty życia idą w górę. Realnie zarabiamy mniej, a wydawać musimy coraz więcej.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Zastrzeżenie numeru PESEL – czy jest możliwe?

0
zastrzeżenie numeru pesel

Zastrzeżenie numeru PESEL to dość nowy pomysł. Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Na jakiej zasadzie miałaby działać blokada numeru PESEL? W czym by pomagała?

Zastrzeżenie numeru PESEL to mógłby pomagać w sytuacji, w której nasz numer PESEL, wraz z innymi danymi osobowymi wpadnie w ręce przestępców. Czy jest możliwa?

Zastrzeżenie numeru PESEL

Zastrzeżenie numeru PESEL mogłoby być bardzo pomocne. Jedenastocyfrowy numer, który towarzyszy nam przez całe życie jest w wielu przypadkach kluczową daną, która pozwala na naszą identyfikację. Kredyt, pożyczka, najem mieszkania, umowa z telekomem, wizyta u lekarza, ślub, założenie firmy…  To sytuacje, w których numer PESEL jest nam absolutnie potrzebny, można rozszerzać w nieskończoność.

A co w sytuacji, w której nasz numer wpadnie w ręce przestępców. Niestety w społeczeństwie nie brakuje osób, które się o tym boleśnie przekonały. Świetnym wyjściem byłaby blokada numeru PESEL. Niestety to rozwiązanie nie jest obecnie możliwe, choć… trwają pracę nad jego wdrożeniem.

W dobie powszechnej cyfryzacji, zastrzeżenie numeru PESEL byłoby skuteczną metodą na zablokowanie przestępczych działań oszustów w przeróżnych sytuacjach. Tym samym ograniczyłaby sytuacje, w których ktoś musiałby spłacać nieswoje kredyty, lub opłacać czyjeś zobowiązania.

Pomysły na blokadę numeru PESEL

Powyższe argumenty przewijały się już w wielu dyskusjach. Argumentowano, że blokada numeru PESEL nie jest możliwa m.in. ze względu na fakt, iż prawo nie przewiduje wydania nowego, innego numeru ewidencyjnego tej samej osobie.

Okazuje się jednak, że możliwe jest wprowadzenie skutecznego mechanizmu pośredniego. Numeru PESEL wprawdzie nie zmienimy, jednak… będziemy mogli go zamrozić.

Zastrzeżenie numeru PESEL w mObywatelu?

Cyfryzacja KPRM poinformowała właśnie, że przygotowywany jest dość prosty w swym zastosowaniu mechanizm zastrzegania numeru PESEL. Ma być ono dodatkową funkcją m.in. w rządowej aplikacji mObywatel.

Jak ma to działać w praktyce? Instytucje finansowe udzielając kredytu lub pożyczki będą miały obowiązek sprawdzenia w bazie, czy osoba legitymująca się danym numerem PESEL nie zastrzegła, że nie chce zaciągać żadnych zobowiązań finansowych.

Cyfryzacja KPRM wyjaśnia, że projektowane właśnie przepisy „będą blokować możliwość dochodzenia roszczeń udzielonych pomimo dokonanego zastrzeżenia”. To z kolei ma zdjąć z osób, którym skradziono tożsamość „konieczność obrony przed długami, które powstały w wyniku działalności przestępców”.

Zastrzeżenie PESEL a konsekwencje prawnego

Zgodnie z proponowanym prawem nowa usługa będzie miała charakter nie tylko czysto informacyjny. Ma ona także wywołać konsekwencje prawne. Zgodnie z projektowanymi przepisami, każda instytucja finansowa będzie miała obowiązek sprawdzić, czy osoba, która w danym momencie zaciąga jakiekolwiek zobowiązanie, nie zastrzegła takiej możliwości w bazie prowadzonej przez rząd.

Rejestr zastrzeżonych numerów PESEL

Propozycja zakłada powstanie nowego rejestru, który będzie gromadził informacje o zastrzeżonych numerach PESEL. W tej sytuacji każda instytucja, która udziela pożyczki, czyli bank, SKOK, czy firma pożyczkowa, a także notariusze i sądy, będą miały obowiązek sprawdzenia w nim czy dane wnioskodawcy nie widnieją we wspomnianym rejestrze.

Jeśli nie dopilnują tej procedury, będą mogły zapomnieć o dochodzeniu jakichkolwiek roszczeń od osoby, która padła ofiarą przestępców. Mechanizm ten ma dotyczyć także takich obszarów jak obrót nieruchomościami.

Cyfryzacja KPRM planuje także stworzenie specjalnego trybu zastrzeżenia dla osób, które nie potrafią poruszać się w sieci i korzystać z aplikacji. W takim przypadku będzie można złożyć pisemny wniosek, który przyjmie dowolny urząd gminy.

Stan przed wprowadzeniem nowego prawa

Niestety do chwili, wprowadzenia nowego prawa, osoby, które straciły dowód osobisty, mogą zastrzec sam dokument. Nie daje to jednak „spokoju” i pewności, że ktoś nie posłuży się danymi, w celu popełnienia przestępstwa. Proponowane rozwiązanie zdaje się ten problem rozwiązywać w całości.

RKO (Rodzinny Kapitał Opiekuńczy) – co to jest?

0
rodzinny kapitał opiekuńczy dla kogo

Co to jest Rodzinny Kapitał Opiekuńczy? Jak działa? I kto może z niego skorzystać?

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy to świadczenie dla rodziców najmłodszych dzieci. Jak działa RKO? Kto dokładnie może z niego skorzystać? Co zrobić, żeby takie środki uzyskać?

Co to jest Rodzinny Kapitał Opiekuńczy?

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy to świadczenie, które ma częściowo pokryć wydatki związane z wychowaniem dziecka. Chodzi o dzieci w wieku od 12. do 35. miesiąca życia.

Dla kogo jest Rodzinny Kapitał Opiekuńczy?

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przysługuje na drugie i kolejne dziecko w rodzinie, jeżeli jest się matką lub ojcem dziecka albo przyjęło się dziecko na wychowanie i dana osoba wystąpiła do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie jego przysposobienia. Najważniejszym elementem jest to, że dziecko musi mieszkać z wnioskodawcą i być przez niego utrzymywane. Z RKO nie może skorzystać osoba, która jako rodzic jest pozbawiona władzy rodzicielskiej.

Wniosek o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy

Żeby otrzymać pieniądze w ramach RKO najpierw należy złożyć odpowiedni wniosek. Można to zrobić już od pierwszego dnia, w którym dziecko kończy 9. miesiąc do końca miesiąca, w którym dziecko kończy 13. miesiąc. Wniosek składa się elektronicznie do ZUS, podobnie jak w przypadku innych świadczeń, np. 500+.  Można to zrobić albo bezpośrednio przez portal PUE ZUS albo poprzez swój bank.

Dokumenty dodatkowe do wniosku RKO

Starając się o rodzinny kapitał opiekuńczy trzeba złożyć następujące dokumenty:

  • zaświadczenie sądu opiekuńczego lub ośrodka adopcyjnego o prowadzonym postępowaniu sądowym w sprawie przysposobienia dziecka z datą wystąpienia do sądu – jeśli przyjąłeś dziecko na wychowanie,
  • oświadczenie o dacie przyjęcia na wychowanie dziecka, w stosunku do którego wystąpiłeś do sądu z wnioskiem o wszczęcie powstępowania w sprawie jego przysposobienia,
  • decyzję albo zaświadczenie dyrektora szkoły publicznej o odroczeniu obowiązku szkolnego – jeśli dziecko od 7 do 10 lat ma odroczony obowiązek szkolny,
  • orzeczenie sądu o ustanowieniu opieki naprzemiennej – jeśli opiekujesz się dzieckiem na przemian z drugim rodzicem (z którym rozwiodłeś się, żyjesz w separacji lub rozłączeniu) w porównywalnych i powtarzających się okresach,
  • dokument potwierdzający charakter pobytu cudzoziemca w Polsce np. karta pobytu z adnotacją „dostęp do rynku pracy”, kartę stałego pobytu (nie dotyczy to obywateli UE/EFTA).

Pieniądze z Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego

Świadczenie RKO jest wypłacane co miesiąc, aż do momentu, gdy otrzyma się całą, ściśle określoną Wysokość świadczenia to 12 000 zł na dziecko. Wypłaty mogą być realizowanie na jeden z dwóch sposobów. To rodzic decyduje o wyborze jednej z nich.

Może to być kwota 500 zł przez dwa lata, lub 1000 zł miesięcznie przez rok. Jeśli wniosek został złożony po upływie ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 13. Miesiąc, to wartość świadczenia będzie proporcjonalnie obniżona.

Spółka z o.o. – najpopularniejszy rodzaj spółki

0

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to najpopularniejszy rodzaj spółki kapitałowej w Polsce. Jak działa spółka z o.o? Oto kilka podstawowych informacji o spółkach

Podstawową cechą, na którą zwracają uwagę osoby zakładające spółkę z o.o., jest ograniczenie własnej odpowiedzialności za długi związane z prowadzeniem biznesu. W przypadku jednoosobowej działalności wszelkiego rodzaju zobowiązania muszą być pokrywane z majątku przedsiębiorcy, który firmę prowadzi. Spółka natomiast pozwala ograniczyć odpowiedzialność. Są oczywiście od tego pewne wyjątki. Co do zasady jednak, spółka z o.o. dobrze chroni przed odpowiedzialnością.

Odpowiedzialność spółki z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to także wiele dodatkowych kwestii formalnych. Chociażby takich związanych z koniecznością sporządzenia umowy spółki z o.o., zabezpieczeniem wkładu na pokrycie kapitału zakładowego, powołaniem zarządu, podejmowaniem uchwał i obowiązkiem przygotowania sprawozdania finansowego.

CZYTAJ TAKŻE: Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest całkowicie niezależnym bytem powoływanym na mocy umowy spółki przez wspólników. Wspólnicy ci nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za ewentualne długi spółki. Spółka musi pokrywać zobowiązania z własnych środków.

Co więc istotne, jeśli faktury wystawia spółka, to wszystkie pieniądze są własnością spółki, a nie pojedynczego przedsiębiorcy. Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą może swobodnie korzystać zarówno z pieniędzy zgromadzonych na koncie firmowym, jak i osobistym.

Przelewać między nimi środki i dysponować nimi bardzo elastycznie. W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wszelkie środki są pieniędzmi spółki i trzeba je wypłacić ze spółki, aby korzystać z nich prywatnie. Co się z tym wiąże, spółka ponosi odpowiedzialność za wszelkie zobowiązania. Jednak nie do wysokości kapitału zakładowego, jak twierdzi wielu doradców, ale do wysokości całego swojego majątku.

Nawet jeśli spółka ma kapitał zakładowy w wysokości 5 tys. złotych (minimalny kapitał zakładowy) ale na rachunkach bankowych ma zgromadzone 100 tys. złotych, w majątku jest samochód i nieruchomość, to spółka w pełni odpowiada za zobowiązania do wysokości całego swojego majątku.

CZYTAJ TAKŻE: Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z o.o.?

Umowa spółki z o.o.

Umowa spółki jest podstawowym dokumentem założycielskim. Podpisują ją wszyscy wspólnicy. Można skorzystać z urzędowego wzoru umowy spółki (jeśli zakładamy ją przez internet) lub u notariusza, jeśli chcemy zawrzeć w umowie spółki dodatkowe elementy.

Kapitał zakładowy

Kolejnym elementem jest konieczność wniesienia kapitału zakładowego. To wartość, którą dysponuje spółka od początku swojej działalności. Minimalna wysokość kapitału zakładowego to 5000 zł. Nie trzeba jednak od razu takiej kwoty wpłacać na firmowe konto. Szczególnie że kapitał zakładowy może być wniesiony zarówno w formie pieniężnej, jak i niepieniężnej. „Wniesiony” oznacza, że trzeba wskazać, że jest pokrycie pełnej wartości w jakimś dobru: czy to gotówce, czy pracy, czy wartości niematerialnej.

CZYTAJ TAKŻE: Jak podwyższyć kapitał zakładowy spółki z o.o.?

Gdy sporządzimy umowę spółki i wniesiemy kapitał zakładowy, to możemy dokonać wpisu do KRS, czyli Krajowego Rejestru Sądowego. W ogromnym uproszczeniu jest to odpowiednich CEiDG dla spółek. Z tą różnicą, że wpisanie do KRS spółki trwa zdecydowanie dłużej. W zależności od „obłożenia” w danym sądzie może to być nawet kilka tygodni.

Zarząd spółki

Spółka, jako byt prawny i całkowicie niezależny od przedsiębiorcy musi być w jakiś sposób zarządzana. Podstawą będzie więc zarząd spółki. Pierwszy zarząd powołuje się w akcie notarialnym lub w uchwale zgromadzenia wspólników.

Zarząd, z prezesem zarządu na czele może ponosić całkowitą odpowiedzialność materialną za wszystkie zobowiązania spółki. Jeśli więc wspólnik jest jednocześnie prezesem zarządu, to jako wspólnik za zobowiązania nie odpowiada. Jako prezes już tak. Oczywiście są od tego wyjątki.

NIP i REGON

Ponieważ spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest osobnym bytem, ma też swój własny, niezależny NIP i REGON. Jeśli spółka będzie podatnikiem VAT, to konieczne będzie przeprowadzenie takiej rejestracji.

Jednoosobowa spółka z o.o.

W przeciwieństwie do prostszych spółek (spółki cywilnej, jawnej, czy komandytowej) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może istnieć, mając w składzie wyłącznie jednego wspólnika i to przez cały czas trwania spółki.

W związku z tym możesz zarówno założyć spółkę z o.o. samodzielnie, jak i odkupić spółkę mającą w swoim składzie dotychczas więcej niż jednego wspólnika, czy też odkupić udziały w swojej spółce od innego wspólnika. Jeśli wspólnik jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest osobą fizyczną, to jest traktowany jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą. Oznacza to, że jest zobowiązany do płacenia co miesiąc składek ZUS.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji

Jak już wspomnieliśmy, wpis do Krajowego Rejestru Sądowego trwa zdecydowanie dłużej niż w przypadku CEiDG. Nie oznacza to, że spółka może działać dopiero wtedy, gdy będzie zarejestrowana. Do czasu rejestracji spółka działa jako spółka z o.o. w organizacji. Spółka może już prowadzić działalność i gromadzić majątek. Może te być stroną umów. Nie można jednak rozporządzać udziałami do momentu pełnej rejestracji spółki.

Często zadawane pytania – spółka z o.o.

Jak założyć spółkę z o.o.?

Aby założyć spółkę z o.o., należy zawrzeć umowę spółki, wnieść wkład na pokrycie kapitału, powołać zarząd oraz złożyć wpis do rejestru przedsiębiorców.

Ile kosztuje założenie spółki z o.o.?

To, ile będzie kosztować założenie spółki z o.o., będzie zależeć od tego, w jaki sposób ją założymy. Szybszym i tańszym rozwiązaniem będzie założenie jej przez Internet. Wówczas wyniesie nas to 350 złotych. W przypadku założenia spółki przed notariuszem zapłacimy przynajmniej 600 złotych.

Czy spółka z o.o. może być jednoosobowa?

Spółka z o.o. może być jednoosobowa. Wówczas jedyny wspólnik posiada wszystkie udziały w niej.

Czy spółka z o.o. jest osobą prawną?

Spółka z o.o. jest osobą prawną.

Kto może założyć spółkę z o.o.?

Spółkę z o.o. może założyć dowolna osoba fizyczna lub prawna.

Kto powołuje zarząd w spółce z o.o.?

Zarząd w spółce z o.o. „domyślnie” zostaje powołany poprzez uchwałę zgromadzenia członków zarządu. Inny tryb może zostać ustalony w umowie spółki.

Czy spółka z o.o. może być na ryczałcie?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w przeciwieństwie do innych spółek, nie może rozliczać się za pomocą podatku ryczałtowego.

Spółka z o.o. czy działalność gospodarcza?

Spółka z o.o. opłaca się bardziej, jeśli chcesz ograniczyć swoją odpowiedzialność majątkową. Proces rejestracji jest natomiast znacznie bardziej skomplikowany.

Czy spółka z o.o. może nie być VAT-owcem?

Spółka z o.o. nie musi być płatnikiem VAT, jeśli nie przekracza 200 tysięcy złotych obrotu rocznie.

Jak odwołać prezesa zarządu spółki z o.o.?

Prezes zarządu spółki z o.o. zostaje odwołany poprzez uchwałę członków zarządu, chyba że inaczej zostało ustanowione w umowie spółki.

Kiedy spółka z o.o. może rozpocząć działalność?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością rozpoczyna swoją działalność z dniem zawarcia umowy spółki.

Jak sprawdzić PKD spółki z o.o.?

PKD spółki możesz sprawdzić na stronie CEIDG. W rejestrze spółki możesz wyszukiwać na podstawie NIP-u, REGON-u, numerze KRS, danych właściciela albo adresie.

Kto powołuje prokurenta w spółce z o.o.?

Prokurenta w spółce z o.o. i innych spółkach kapitałowych powołuje zarząd w drodze jednomyślnej uchwały.

Jak kupić spółkę z o.o.?

Zakup spółki z o.o. polega na wykupieniu udziałów w spółce. Można to zrobić bezpośrednio lub przez pośredników, takich jak kancelarie prawne, czy serwis Ministerstwa Sprawiedliwości S24.

Ile kosztuje prowadzenie księgowości spółki z o.o.?

Prowadzenie pełnej księgowości dla spółki z o.o. kosztuje od 300 złotych dla mniejszych, mniej aktywnych spółek, do kilku tysięcy dla większych firm o większym obrocie dokumentów.

Czy spółka z o.o. może odstąpić od umowy?

Od 2021 roku przedsiębiorcy mają prawo do odstąpienia od umowy w przypadku zakupów na firmę robionych poza lokalem kupującego, takie samo jak konsumenci.

Ile trwa założenie spółki z o.o.?

Założenie spółki z o.o. to czas od jednego do 7 dni.

Czy w spółce z o.o. płaci się ZUS?

Wspólnicy spółki z o.o. nie podlegają obowiązkowi płacenia składek ZUS. Wyjątkiem jest sytuacja, w której wspólnik jest tylko jeden i posiada 100% udziałów.

Do kogo należy majątek spółki?

Właścicielem majątku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest sama spółka, jako że posiada osobowość prawną. Nie ma jednak prawa zarządzania nim.

Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.

0
przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę

Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. to proces, z którym warto się zaznajomić. Jak to zrobić? Tłumaczymy w materiale.

Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę może dotyczyć każdego, prowadzącego obecnie JDG. Wraz z rozrastaniem się biznesu to rozwiązanie może być po prostu najkorzystniejsze. Najczęściej wybiera się spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, najpopularniejszą wśród spółek kapitałowych.

Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę

Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę jest zmianą formy prawnej bez likwidowania starej działalności. Zmiana JDG w spółkę z o.o. może pomóc obniżyć koszty działalności, uporządkować, sformalizować część procesów decyzyjnych, pomóc pozyskać inwestora. Nie zawsze możliwe będzie przekształcenie. Jeśli przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, to może ją przekształcić w jednoosobową spółkę kapitałową (czyli jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością).

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka? Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Plan przekształcenia jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.

Żeby zrealizować przekształcenie konieczny będzie plan przekształcenia przedsiębiorcy. Plan ten musi być zweryfikowany przez biegłego rewidenta. W planie należy też zawrzeć oświadczenie o przekształceniu przedsiębiorcy, informację o powołaniu członków organów spółki przekształconej. W kolejnych etapach następuje wpis do KRS przekształconej JDG i wykreślenie przedsiębiorcy przekształcanego z CEIDG. Po przekształceniu przedsiębiorca ma takie same prawa i obowiązki, jednak odpowiedzialność za zobowiązania spółki jest ograniczona.

Przedsiębiorca, a tak naprawdę spółka otrzymuje nowy NIP I REGON. Wszystkie zawarte umowy, przyznane zezwolenia i koncesje pozostają ważne. W zakresie ubezpieczeń społecznych jako wspólnik jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będący osobą fizyczną wciąż jesteś osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Po przekształceniu spółka będzie musiała prowadzić pełną księgowość, a także płacić podatek CIT.

Plan przekształcenia wymaga formy notarialnej. Musi być sporządzona wycena składników majątku, a także sprawozdanie finansowe dla celów przekształcenia. Gdy w ramach JDG prowadzona jest uproszczona księgowość wystarczy podsumować zapisy w KPiR, a także sporządzić spis z natury. Do planu trzeba dołączyć także dwa projekty: aktu założycielskiego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz oświadczenia o przekształceniu przedsiębiorcy.

Akt założycielski musi zawierać między innymi nazwę spółki, określać przedmiot działalności, wysokość kapitału zakładowego i informację o liczbie udziałów wspólnika. Potem taki plan jest weryfikowany przez biegłego rewidenta. Trzeba za to zapłacić nawet kilka tysięcy złotych. Gdy wszystkie dokumenty będą w porządku można zarejestrować przekształcenie w KRS. Można to zrobić tylko elektronicznie, za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych.

Wykreślenie działalności z CEIDG

W ciągu 7 dni od rejestracji przekształconej spółki w KRS trzeba złożyć wniosek o wykreślenie działalności gospodarczej z CEIDG. Gdy wykonasz te działania, powiadom kontrahentów o zmianie formy prawnej.

Odpowiedzialność w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością po przekształceniu

Przez trzy lata od dnia przekształcenia były jednoosobowy przedsiębiorca, odpowiada solidarnie ze spółką przekształconą za zobowiązania związane z wcześniej prowadzoną działalnością gospodarczą, powstałe przed dniem przekształcenia.

Po trzech latach można ograniczyć swoją odpowiedzialność, pozostając tylko wspólnikiem spółki.

Obowiązki wobec ZUS-u

Założenie jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której wspólnikiem jest osoba fizyczna, powoduje powstanie obowiązku ubezpieczeniowego z tytułu ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Żeby nie płacić ZUS, spółka musi mieć przynajmniej dwóch wspólników.

Zdecydowanie łatwiejsze i mniej kosztowne może być założenie nowej spółki z o.o. całkowicie od podstaw i stopniowe przenoszenie majątku, czy nabywanie majątku już na nową spółkę.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Zawieszenie spółki z o.o. – co można robić w trakcie?

0
zawieszenie spółki z o.o.

Tak jak w przypadku jednoosobowej działalności, tak i w przypadku spółki możliwe jest jej zawieszenie. Jak wygląda zawieszenie spółki z o.o.? Tłumaczymy w poniższym artykule.

Nawet najlepszy pomysł biznesowy może okazać się nietrafiony albo też biznes może nie przynosić takich zysków, jakich oczekujemy. Jeśli borykamy się z przejściowymi trudnościami związanymi z działalnością spółki, to nie trzeba jej od razu likwidować. Wystarczy zawieszenie spółki.

Zawieszenie spółki z o.o. – jak zawiesić spółkę?

Zawieszenia spółki można dokonać (analogicznie jak to jest w przypadku jednoosobowej działalności), jeśli nie zatrudnia się pracowników. Można zawiesić spółkę, która współpracuje z innymi podmiotami na podstawie umów innych niż umowa o pracę. Powód zawieszenia spółki może być dowolny. Spółkę można zawiesić na czas od 30 dni do 24 miesięcy.

Należy pamiętać przy zawieszeniu spółki z o.o. jakie dokumenty są potrzebne. Pierwszy z nich to uchwała o zawieszeniu spółki, którą uchwala zarząd albo wspólnicy spółki. Kolejny to wniosek o zawieszenie spółki. Składa się go do KRS razem z uchwałą.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka?

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Zawieszenie spółki z o.o – korzyści

Zawieszenie spółki z o.o. daje sporo korzyści. Przede wszystkim spółkę zwalnia się z obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy CIT. Nie trzeba też składać żadnych deklaracji, chociażby VAT. Zawieszenie spółki to okres przejściowy. Spółka nie może prowadzić bieżących działań związanych z funkcjonowaniem biznesu. Można jednak robić wszystko to, co służy zabezpieczeniu finansowania, a także prowadzić takie działania, które umożliwią wznowienie działalności.

Zawieszenie spółki z o.o. – wejście w życie

Zawieszenie działalności w spółce z o.o. następuje w dniu, który jest określony we wniosku do KRS. Data nie może być wcześniejsza niż data złożenia wniosku.

Żeby zawiesić spółkę z o.o, trzeba złożyć odpowiedni wniosek do Portalu Rejestrów Sądowych. Aby zawiesić działalność spółki, trzeba uchwalić uchwała o zawieszeniu spółki podjęta przez zarząd albo wspólników.

Zawieszenie spółki z o.o. – czy zawieszona spółka składa sprawozdanie finansowe?

Jeśli spółka z o.o. zostanie zawieszona w trakcie roku obrotowego, trzeba będzie złożyć sprawozdanie finansowe za miesiące, w których biznes był aktywny. Zwolnienie z konieczności złożenia sprawozdania finansowego pojawia się wtedy, gdy działalność zawieszona jest na cały okres obrotowy.

Zawieszenie spółki z o.o. – co można robić w jego trakcie?

Gdy spółka z o.o jest zawieszona, może ona:

  • zbywać wyposażenie własne i środki trwałe;
  • przyjmować należności i regulować zobowiązania, które powstały jeszcze przed datą, kiedy zawieszono działalność gospodarczą;
  • wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, wliczając w to rozwiązywanie zawartych wcześniej umów;
  • osiągać przychody finansowe.

W czasie zawieszenia trzeba też opłacać podatki takie jak podatek od nieruchomości, czy podatek od środków transportu.

Zawieszenie spółki z o.o. zatrudniającej pracowników

Jeśli spółka zatrudnia pracowników na umowę o pracę, to najpierw trzeba takie umowy rozwiązać, a dopiero potem złożyć wniosek o zawieszenie spółki z o.o.

Zawieszenie spółki z o.o. a wznowienie działalności

Działalność spółki z o.o można wznowić poprzez Portal Rejestrów Sądowych. Maksymalny okres zawieszenia spółki to 24 miesiące. Jeśli przez ten czas działalność spółki nie będzie wznowiona, zawieszenie skończy się automatycznie i zostanie działalność spółki, będzie samoczynnie wznowione.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Umowa zlecenie a urlop. Czy pracownikowi przysługuje wolne na umowie zleceniu?

0
umowa na zlecenie a urlop

Umowa zlecenie a urlop to zagadnienie ważne zarówno dla pracodawców, jak i osób zatrudnionych w ten sposób. Czy na umowie zleceniu można pójść na urlop?

Każdy potrzebuje chwili odpoczynku od zawodowych obowiązków. Tutaj pojawia się zagadnienie umowa zlecenie a urlop. Czy pracujący na umowę zlecenie mogą wnioskować o urlop? Czy istnieje możliwość jego udzielenia przez zleceniodawcę? Odpowiadamy!

Umowa zlecenie a urlop – na czym polega umowa zlecenie?

Umowa zlecenie jest umową cywilnoprawną pomiędzy osobą przyjmującą zlecenie oraz osobą, która je zleca. Stronami umowy mogą być osoby fizyczne lub prawne. Osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia nie mają prawa do urlopu w rozumieniu Kodeksu pracy. Będzie mogła skorzystać z dni wolnych od pracy zgodnie z postanowieniami umowy. Te dni mogą być płatne lub bezpłatne, nie mogą być jednak nazwane urlopem.

Osoba pracująca na umowie zlecenie w 2023 roku musi otrzymywać płacę w wysokości minimum 23,50 złotych na godzinę brutto.

Umowa zlecenie a urlop

Na początek wyjaśnijmy jedną podstawową rzecz. Umowa zlecenie jest umową cywilnoprawną, a zatem zawierana na podstawie kodeksu cywilnego. Kodeks pracy nie ma więc z nią nic wspólnego.

Problem w tym, że pojęcie „urlop” jest zapisane i zdefiniowane wyłącznie w drugim z wymienionych aktów. I to wiele wyjaśnia. W przypadku umowy zlecenie, o urlopie w rozumieniu przepisów prawa mowy nie ma. Co to oznacza w praktyce? Zwyczajnie, w przypadku umów cywilnoprawnych o urlopach chorobowych, wypoczynkowych, okolicznościowych i na żądanie możemy po prostu zapomnieć.

Umowa zlecenie jest umową starannego działania. Zleceniobiorca zobowiązuje się w niej, że wykona określoną czynność lub ich szereg na rzecz zleceniodawcy. „W umowie zlecenia brak charakterystycznego dla umowy o pracę podporządkowania i pozostawania w dyspozycji zlecającego, zaś wykonującemu zlecenie przysługują jedynie takie uprawnienia, jakie wynikają z treści zawartej umowy” – wyjaśnia w jednym z komunikatów Państwowa Inspekcja Pracy.

Umowa zlecenie a urlop – jak wziąć wolne na umowie cywilnoprawnej?

Na całe szczęście umowę zlecenie można skonstruować na wiele sposobów. Trudno jednak oczekiwać, że w takim dokumencie w ogóle zapiszemy słowo „urlop”, bo w kodeksie cywilnym takiego zapisu nie ma!

A więc, czy na umowę zlecenie przysługuje urlop? W polskim prawie „urlop” przysługuje wyłącznie osobie, która jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę. Niemniej, pamiętajmy, że strony każdej umowy zgodnie ze starym powiedzeniu, zgodnie z którym „papier jest cierpliwy”, mogą zawrzeć przeróżne wynegocjowane między sobą ustalenia.

To oznacza, że jeśli zleceniodawca dogada się ze zleceniobiorcą, w umowie zlecenia można zawrzeć dodatkowe paragrafy na temat indywidualnych ustaleń. Może być to „wolne od wykonywania zlecenia”.

Rzecz w tym, by w umowie dokładnie opisać warunki, w jakich byłoby ono możliwe. Tutaj trzeba być precyzyjnym. Można więc zapisać prawo zleceniobiorcy do odpłatnej przerwy w realizacji określonego zlecenia. Prawnicy radzą jednak, by w tym miejscu nie używać słowa „urlop”. Urlop na zleceniu jest więc możliwy, chociaż pod inną nazwą. Podobnie wygląda kwestia umowy zlecenie a urlopu płatnego – wszystko zależy od zapisów umowy.

Umowa zlecenie a urlop – wczasy pod gruszą

Tak zwane wczasy pod gruszą to świadczenie wypłacane pracownikom z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Jest to dofinansowanie wypoczynku, a więc pracownik może częściowo sfinansować za nie swoje wakacje. Chociaż kojarzy się z osobami zatrudnionymi na umowę o pracę, zleceniobiorca również może z niego skorzystać, o ile w regulaminie ZFŚS zostanie ujęty odpowiedni zapis.

Należy pamiętać, że nie każdemu przysługuje prawo do skorzystania z wczasów pod gruszą. To, kto otrzyma to dofinansowanie, zależy od pracodawcy, który decyzję podejmuje na podstawie warunków socjalnych pracowników.

Umowa zlecenie a urlop. Kiedy zlecenie, a kiedy praca?

Może się jednak okazać, że zleceniobiorca będzie mógł iść na urlop i to… zgodnie z literą prawa! W takim wypadku nie będzie to dobra informacja dla zleceniodawcy. Chodzi o sytuację, w której okaże się, że umowa zlecenie jest wykonywana w warunkach, które odpowiadają bardziej pracy na etacie, czyli stosunkowi pracy.

Jeśli okaże się, że zlecenie wykonywane jest w warunkach podporządkowania, a także w wyznaczonym miejscu, czasie, a także osobiście i odpłatnie, to w takich wypadkach prawo nakazuje uznanie takiej umowy za… umowę o pracę. Jak wyjaśnia Państwowa Inspekcja Pracy „Zgodnie bowiem z art. 22 Kodeksu pracy – przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem i zatrudnienie w tych warunkach jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy”.

O takiej sytuacji ostatecznie rozstrzyga sąd pracy. Wówczas może się okazać, że umowa zlecenie była faktycznie… umową o pracę. W takiej sytuacji zleceniobiorca-pracownik może żądać zasądzenia nie tylko wynagrodzenie za pracę „po godzinach”, ale także ekwiwalentu za niewykorzystany przez ten czas urlop wypoczynkowy.

Prosta Spółka Akcyjna – co to jest?

0
prosta spółka akcyjna

Czym jest prosta spółka akcyjna? W jaki sposób się ją zakłada? Czym różni się od spółki akcyjnej? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na powyższe pytania.

Prosta Spółka Akcyjna to nowa formuła prowadzenia biznesu. To niewielki kapitał na początek, proste zasady budowania struktur, czy likwidacji. Oto najważniejsze cechy prostej spółki akcyjnej.

Prosta Spółka Akcyjna

„Standardowa” spółka akcyjna kojarzy się nam z koniecznością posiadania sporego kapitału, skomplikowaną strukturą formalną i koniecznością wypełniania wielu procedur. Zupełnie inaczej działa Prosta Spółka Akcyjna. To nowa formuła prowadzenia działalności, która funkcjonuje od 1 lipca 2021 r. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla tych, którzy dopiero planują uruchomienie biznesu, głównie dla startupów nastawionych na innowacje.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka? 

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Elementy PSA

Prosta Spółka Akcyjna (PSA) charakteryzuje się przede wszystkim bardzo niskim kapitałem akcyjnym przy zakładaniu spółki. To 1 zł. Zakłada też sporą elastyczność w zakresie zasad działania spółki, daje też możliwość podejmowania zdalnie uchwał. W stosunku do „standardowej” spółki akcyjnej, PSA znacznie łatwiej zlikwidować.

Założenie prostej spółki akcyjnej

Założenie PSA nie jest skomplikowane. Może być założona przez jedną osobę lub kilka. PSA może też funkcjonować jako spółka kilku osób prawnych (czyli spółek). Ograniczenie jest praktycznie tylko jedno. Nie da się zawiązać Prostej Spółki Akcyjnej przez jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Umowa PSA

Jak w wielu innych spółkach, także i w tym przypadku podstawowym dokumentem jest umowa spółki. Określa się w niej przede wszystkim, jaki jest przedmiot działalności spółki, jakie ma organy, a także liczbę, serie i numery akcji, związane z nimi uprzywilejowanie.

Umowa może być zawarta poprzez wzorzec umowy, który można znaleźć w systemie S24 lub tradycyjnie, u notariusza. Wtedy można będzie dopisać lub doprecyzować kilka elementów. Pierwsze rozwiązanie będzie zdecydowanie tańsze. Nie trzeba bowiem płacić, chociażby taksy notarialnej. Z notariusza warto jednak skorzystać, jeśli potrzebować będziemy niestandardowych rozwiązań w umowie spółki.

Warto pamiętać, że jeśli do spółki chcemy wnieść wkład niepieniężny, to umowa PSA musi być zawarta u notariusza.

Rejestracja PSA

Prosta Spółka Akcyjna musi być zarejestrowana w KRS. Jeśli korzystamy ze wzorca umowy S24 to wystarczy, że wniosek podpiszą elektroniczne wszyscy członkowie zarządu. Złożenie wniosku przez S24 kosztuje 250 zł. Gdy wniosek przekazuje notariusz, to robi się to poprzez Portal Rejestrów Sądowych i wtedy opłata wynosi 500 zł. W tym wypadku nie załącza się umowy spółki podpisanej u notariusza.

W każdym przypadku trzeba będzie zapłacić 100 zł za wpis w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Prosta Spółka Akcyjna – organy

Najważniejszym organem prostej spółki akcyjnej jest walne zgromadzenie. W jego skład wchodzą akcjonariusze, czyli osoby, które posiadają akcje spółki. W przypadku jednoosobowej PSA, skład walnego zgromadzenia to założyciel.

Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy decyduje o tym, w jaki sposób będą prowadzone sprawy spółki. I tak można zastosować znany w wielu innych spółkach system, że zarząd prowadzi sprawy spółki. Pieczę nad zarządem sprawuje rada nadzorcza. Drugi sposób to nowość i unikalna cecha PSA. Według niego głównym organem spółki jest rada dyrektorów, która łączy w sobie cechy zarządu i rady nadzorczej. Oznacza to, że jednocześnie prowadzi sprawy spółki i sprawuje nadzór nad jej działalnością.

Każdy z organów może podejmować decyzje np. poprzez pocztę email lub komunikatory internetowe.

Prosta Spółka Akcyjna – kapitał

Kapitał, który musimy wnieść do spółki to przynajmniej 1 zł. Może to być wkład pieniężny albo niepieniężny, np. jakaś ruchomość lub udziały w innej spółce. Dzięki temu akcjonariuszem takiej spółki może zostać ktoś, kto nie posiada majątku. Akcje PSA nie mają wartości nominalnej. Przekładają się jednak na prawa głosu.

Udziałami (akcjami) PSA można handlować. Rejestrujemy je w rejestrze akcjonariuszy przez dom maklerski lub notariusza.

Rozwiązanie prostej spółki akcyjnej

Unikalną cechą prostej spółki akcyjnej jest łatwiejsze w porównaniu do innych spółek rozwiązanie spółki. Można to zrobić zgodnie z zasadami wynikającymi z umowy spółki, decyzji akcjonariuszy albo ogłoszenia upadłości. Prostą spółkę akcyjną można rozwiązać na dwa sposoby: z przeprowadzeniem likwidacji lub bez przeprowadzenia likwidacji.

W pierwszym przypadku trzeba będzie powołać likwidatorów. Będą oni kończyli bieżące sprawy spółki, windykowali należności, realizowali nieuregulowane zobowiązania czy zabezpieczali majątek, który pozostał. Mówiąc wprost – likwidatorzy przejmują zadania członków zarządu.

W drugim przypadku spółkę likwiduje się poprzez przeniesienie całego majątku spółki na jednego z akcjonariuszy. Niezależnie od sposobu likwidacji, ostatnim etapem rozwiązania spółki jest złożenie odpowiedniego wniosku o wykreślenie spółki z rejestru przedsiębiorców.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej o rodzajach spółek.

Rozlicz PIT-36. Jak wypełnić deklarację podatkową PIT dla osób prowadzących działalność gospodarczą za 2023 rok?

0
pit 36

PIT-36 służy rocznemu rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych. Do złożenia zeznania podatkowego na tym formularzu zobowiązany jest każdy, kto prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, a także ci, którzy uzyskiwali dochód z dzierżawy lub najmu.

PIT-36 składają też podatnicy, którzy osiągają przychody z zagranicy, podatnicy, którzy prowadzą konkretne, specyficzne aktywności produkcji rolnej, podatnicy, którzy zdecydowali się skorzystać z kredytu podatkowego.

Jak prawidłowo rozliczać PIT-36?

PIT-36 jest przeznaczony dla tych przedsiębiorców, którzy rozliczają się skalą podatkową. Tych, którzy rozliczają się podatkiem liniowym, obowiązuje PIT-36L.

Skala podatkowa to inaczej rozliczenie na zasadach ogólnych. Stawki podatku to 12% (do 120 000 zł) i 32% nadwyżki ponad 120 000 zł. Co ważne, skala podatkowa liczona jest od dochodu, a nie przychodu. Znaczy to tyle, że od przychodu musimy odliczyć wszystkie koszty poniesione w związku z jego uzyskiwaniem.

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości? Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz na bieżąco ze swoimi finansami.

PIT-36 i PIT/B

PIT-36 odnosi się do wszystkich dochodów rozliczanych według zasad ogólnych. Jeśli poza dochodami z firmy przedsiębiorca otrzymuje wynagrodzenie z etatu, wystarczy, że cały dochód wykaże na jednej deklaracji. Wystarczy dodać załącznik PIT/B, który informuje o wysokości dochodu z działalności gospodarczej w danym roku podatkowym.

Jak odliczyć ulgi od podatku dochodowego w PIT-36?

Każdy, kto rozlicza deklarację PIT 36, może skorzystać z ulg podatkowych. Wśród wybranych ulg może być np. ulga prorodzinna, czy ulga związana z darowizną.

Aby rozliczyć ulgi i dokonać odliczeń należy do formularza dołączyć załącznik PIT/O.

Jak rozliczyć PIT 36 za 2023 rok?

PIT-36 można rozliczyć online za pomocą usługi Twój e-PIT. Jego wypełnianie przez internet jest o tyle proste, że system podpowiada co wpisać w konkretnej rubryce.

Deklarację za 2023 rok, podobnie jak PIT-37 i PIT-28, należy rozliczyć do 30 kwietnia 2024 roku.

Jak wypełnić druk PIT-36?

Część „C” to informacje dodatkowe. Jedna połowa dotyczy podatnika, druga małżonka. Przychody wpisujemy w rubryki odpowiednie dla konkretnego źródła uzyskania przychodów.

W kolejnym punkcie wpisujemy nazwę naszej działalności gospodarczej i cały przychód osiągnięty w roku, który rozliczamy. Poniżej wpisujemy koszty uzyskania przychodu. Różnica stanowi dochód. Zawsze podajemy też wpłacone zaliczki na podatek dochodowy. W rubryce 70 i 72 wpisujemy wpłacone składki na ubezpieczenie społeczne. Jeśli osiągnęliśmy inne dochody, to też możemy je dodać.

W części „H” wpisujemy, czy coś zwiększyło podstawę opodatkowania, czy ją zmniejszyło. W części „I” obliczony jest podatek dochodowy. Część „N” wskazuje, czy podatek będzie do zwrotu, czy trzeba będzie raczej dopłacić.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Rozliczanie kwartalne podatku dochodowego. Kiedy można je zastosować?
  2. Zaliczka na podatek dochodowy
  3. Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? 10 pomysłów
  4. Drugi próg podatkowy
  5. Poznaj Małą Księgowość Rzeczpospolitej

Deklaracja PIT-36 a wspólne rozliczenie z małżonkiem

PIT-36 można rozliczyć wspólnie z małżonkiem, jeśli uzyskuje on przychody, opodatkowane skalą podatkową z działalności gospodarczej lub etatu. Nie rozliczysz się wspólnie z małżonkiem, jeśli uzyskuje on przychody:

  • rozliczane w PIT-28 (poza przychodami z najmu i dzierżawy);
  • rozliczanie w PIT-36L;
  • opodatkowane podatkiem tonażowym lub kartą podatkową.

Jak rozliczyć PIT-36 w Małej Księgowości?

Aby rozliczyć PIT-36 w Małej Księgowości, w menu głównym wybierz 'Rozliczenia roczne’ i uzupełnij deklarację.

PIT-36 – często zadawane pytania

Jaka jest różnica między PIT-36 a 37?

Zarówno zeznanie roczne PIT-36, jak i PIT-37 dotyczą przychodów opodatkowanych na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej. Różnica między nimi polega na tym, że 36 dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą, podczas gdy 37 rozliczą osoby na umowach pracowniczych: o pracę, zlecenie i o dzieło.

Uwaga! Jeśli założyłeś działalność w ciągu roku, a wcześniej pracowałeś na jednej z wymienionych powyżej umów opodatkowanych skalą podatkową, przychody z tej umowy również wykazujesz w PIT-36, nie składasz osobno rozliczenia PIT-37.

Kiedy można składać PIT-36?

Deklarację za 2023 rok złożysz od 15 lutego do 30 kwietnia 2024 roku.

Czy urząd skarbowy rozliczy PIT-36?

W przypadku PIT-36 Urząd Skarbowy nie dokona automatycznego rozliczenia. Oznacza to, że należy zalogować się na swoje konto w programie Twój e-PIT, prawidłowo wypełnić roczne zeznanie podatkowe i wysłać je do Urzędu Skarbowego. W przeciwnym razie narażamy się na konsekwencje karno-skarbowe.

Co, jeśli nie złożę PIT-36?

Jeśli nie złożysz PIT-u do 30 kwietnia 2024 roku, narażasz się na karę grzywny zgodnie z art. 56 ust. 4 KKS. Jeśli ponadto z niezłożonej deklaracji wynika zaległość podatkowa, za niezłożenie zeznania PIT grozi ci zarówno grzywna, jak i kara więzienia, zgodnie z art. 56 ust. 1 KKS.

Czy osoby do 26 roku życia muszą składać PIT-36?

Osoby poniżej 26 roku życia również są zobowiązane do złożenia deklaracji PIT. Osoby prowadzące działalność gospodarczą nie mają możliwości skorzystania z Ulgi dla młodych.

Gdzie w PIT-36 kwota zwrotu?

W PIT-36  kwotę nadpłaconego podatku do zwrotu znajdziesz w rubryce N.

Czemu mam PIT-36?

Jeśli w 2023 roku prowadziłeś działalność gospodarczą, na swoim koncie w Twój e-PIT znajdziesz deklarację PIT-36. W niej rozliczysz zarówno przychody osiągnięcie z działalności, jak i te pochodzące z umowy pracowniczej opodatkowanej skalą podatkową.