Strona główna Blog Strona 35

ZUS Z 3b – wypełnij zaświadczenie płatnika składek. Do czego potrzebny jest formularz ZUS Z-3b?

0
zus z 3b

Formularz ZUS Z-3b to zaświadczenie płatnika składek, które powinno być wypełnione przez niektóre z grup zawodowych, aby otrzymać prawo do zasiłku, chorobowego, opiekuńczego, macierzyńskiego lub świadczenia rehabilitacyjnego. Kto może złożyć taki druk oraz jak to zrobić poprawnie?

Zaświadczenie płatnika składek ZUS Z-3b powinno zostać wypełnione przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, osoby współpracujące z taką osobą, osoby korzystające z ulgi na start oraz duchownych, którzy planują skorzystać z przysługującego im prawa do zasiłku chorobowego, opiekuńczego, macierzyńskiego lub świadczenia rehabilitacyjnego. Jedynie poprawne wypełnienie druku oraz złożenie go w odpowiednim terminie będzie stanowiło podstawę do wypłaty środków pieniężnych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Sprawdziliśmy, komu i w jakich sytuacjach przysługują świadczenia i zasiłki przyznawane na podstawie dokumentu ZUS Z-3b, jak wypełnić taki druk oraz co zrobić, aby ZUS uznał go za skuteczny. Zapraszamy do lektury!

Ustalenie prawa do zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego oraz rehabilitacyjnego

Mnogość formularzy, jakie można złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, niejednokrotnie wydaje się przytłaczająca. W niniejszym artykule zajmiemy się drukiem ZUS Z-3b, ale zanim do niego przejdziemy, określimy, do czego służą dokumenty z grupy Z-3.

Formularze z grupy Z-3 służą do ustalenia prawa do zasiłku chorobowego i obliczenia jego wysokości. Podstawowy druk, a więc ZUS Z-3 powinien zostać wypełniony dla pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę. Pozostali ubezpieczenie wypełniają druki Z-3a lub Z-3b.

Druk ZUS Z-3b składa się za:

  • osoby wykonujące działalność pozarolniczą;
  • osoby współpracujące z osobami prowadzącymi działalność pozarolniczą;
  • osoby korzystające z ulgi na start;
  • duchownych.

Zaświadczenia z grupy ZUS Z-3 powinny zostać złożone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przez pracodawcę. Na ich podstawie pracownik może otrzymać:

Warto zaznaczyć, że powyżej wskazane osoby nie podlegają obowiązkowi opłacania składek na ubezpieczenie chorobowe. Z tego względu, jeśli chciałyby korzystać z zasiłków i świadczeń z niego wypłacanych, muszą nieprzerwanie przez przynajmniej 90 dni przed przejściem na świadczenie lub zasiłek, opłacać składkę. Już jednodniowe opóźnienie będzie skutkowało odmową wypłaty pieniędzy przez ZUS.

Wyjątkiem od powyższej zasady są zasiłki opiekuńczy i macierzyński, które przysługują już od pierwszego dnia podlegania ubezpieczeniu.

Jak wypełnić zaświadczenie płatnika składek Z-3b?

Zaświadczenie płatnika składek ZUS Z-3b składa się z 3 stron. Wszystkie dane należy wpisać drukowanymi literami, a w polach wyboru postawić znak “X”. Druk wypełnia się czarnym lub niebieskim długopisem. Dokumenty wypełnione ołówkiem nie będą akceptowane. Aby wypełnianie przebiegło sprawnie i bezproblemowo, należy najpierw przeczytać Pouczenie znajdujące się na końcu pisma.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wymaga, aby wnioskodawca wpisał szereg informacji:

  1. Dane płatnika składek, a wśród nich: numery NIP, REGON, PESEL lub numer rodzaj i serię dokumentu tożsamości, nazwę lub imię i nazwisko, adres i numer telefonu (pole dobrowolne);
  2. Dane osoby ubezpieczonej: numer PESEL lub datę urodzenia, lub rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości, imię, nazwisko, adres;
  3. Numer rachunku bankowego – należy go wpisać, jeśli zasiłek ma zostać wypłacony na rachunek bankowy, pole jest dobrowolne;
  4. Rodzaj świadczenia, o jakie występuje ubezpieczony oraz okres zwolnienia –  do wyboru jest checkbox z: zasiłkiem chorobowym, zasiłkiem opiekuńczym, zasiłkiem macierzyńskim oraz świadczeniem rehabilitacyjnym;
  5. Informacje o ubezpieczonym;
  6. Oświadczenie o zgodności z prawdą danych podanych w zaświadczeniu;
  7. Data;
  8. Podpis osoby upoważnionej oraz pieczęć zawierająca imię i nazwisko.

Jak złożyć wniosek ZUS Z-3b?

Wypełniony formularz Z-3b należy złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w terminie maksymalnie 7 dni od daty wystawienia zwolnienia lekarskiego. Termin liczony jest od dnia następującego po dniu, w którym zostało wystawione zwolnienie. Można go złożyć w formie elektronicznej przez PUE ZUS.

Warto pamiętać, że roszczenie o wypłatę zasiłku ulega przedawnieniu po upływie 6 miesięcy od ostatniego dnia okresu, za który zasiłek przysługuje.

Do ZUS-u wystarczy złożyć samo zaświadczenie Z-3b, nie jest konieczny druk ze zwolnieniem lekarskim, ponieważ to od grudnia 2018 roku musi zostać wystawione w formie elektronicznej, a więc od razu trafia do ZUS-u.

Podsumowując, formularz ZUS Z-3b jest to zaświadczenie płatnika składek z prośbą o wypłatę zasiłku chorobowego, opiekuńczego, macierzyńskiego lub świadczenia rehabilitacyjnego. Wypełniają go osoby wykonujące działalność pozarolniczą, osoby współpracujące z osobami prowadzącymi działalność pozarolniczą, osoby korzystające z ulgi na start oraz duchowni, którzy opłacają składki na ubezpieczenie chorobowe. Ważne jest, aby formularz złożyć w odpowiednim terminie oraz aby był poprawnie wypełniony.

Unijna Dyrektywa SUP w Polsce 

0
dyrektywa sup

Od 24 maja bieżącego roku obowiązują w Polsce unijne przepisy, które wprowadziła Dyrektywa SUP. Z rynku zniknęła spora ilość plastikowych opakowań jednorazowych, sztućców, rurek, kubeczków, talerzyków czy nawet patyczków do uszu, a przedsiębiorcy zostali obarczeni nowymi obowiązkami i opłatami. Sprawdź, co jeszcze warto wiedzieć o unijnej Dyrektywie SUP!

Od 24 maja bieżącego roku zaczęły obowiązywać zapisy Ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 roku o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 877). Akt ten był odpowiedzią na unijny wymóg zaimplementowania Dyrektywy Unii Europejskiej Single Use Plastics (SUP). Celem wprowadzonych zmian jest znaczne ograniczenie w obrocie ilości plastikowych przedmiotów jednorazowego użytku. Co dokładnie powinno się zmienić? Zapraszamy do lektury!

Dyrektywa SUP w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko

Od 24 maja bieżącego roku w Polsce obowiązuje zakaz wprowadzania do obrotu określonych produktów jednorazowego użytku wykonanych z tworzyw sztucznych. Wśród nich znajdą się między innymi:

  • pojemniki na żywność;
  • kubki na napoje;
  • sztućce;
  • talerze;
  • słomki do napojów;
  • patyczki higieniczne (z wyjątkiem tych wyprodukowanych w celach medycznych).

Podobne zakazy obowiązują nie tylko w Polsce, ale również na terenie całej Unii Europejskiej. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się złamać ten zakaz i produkować, sprowadzać z innych krajów Unii Europejskiej lub państw trzecich określone produkty jednorazowego użytku wykonane z tworzyw sztucznych, będą podlegać karze grzywny w wysokości od 10 tysięcy do nawet 500 tysięcy złotych.

Nowe obowiązki przedsiębiorcy związane z dyrektywą SUP

Znowelizowane prawo nakłada na przedsiębiorców szereg nowych obowiązków. Będą one dotyczyć nie tylko producentów opakowań z tworzyw sztucznych, ale również podmiotów, które pakują w nie wyprodukowane przez siebie lub sprzedawane artykuły żywnościowe.

Obowiązki dla sprzedawców napojów i żywności na wynos

Opakowania jednorazowe będą dozwolone w jednostkach handlu detalicznego, hurtowniach i punktach gastronomicznych, a więc na przykład w restauracjach, barach i firmach cateringowych, w których dania sprzedawane są na wynos i muszą zostać zapakowane w jednorazówki. Podmioty takie będą jednak zobowiązane do pobierania opłat za opakowanie. Obowiązek ten wejdzie w życie od początku 2024 roku.

Nowelizacja ustawy jasno określa, o jaki rodzaj opakowań chodzi. Mowa tutaj o:

  • pojemnikach na posiłki w typie fast food;
  • plastikowych i styropianowych pudełkach na zimne lub ciepłe posiłki wydawane na wynos;
  • opakowaniach na kanapki, wrapy i sałatki;
  • opakowaniach na świeżą żywność i żywność przetworzoną, ale nie wymagającą dalszej obróbki, a więc: owoce, warzywa i desery.

Opłatę uiszczą użytkownicy końcowi, a więc klienci sklepów, barów oraz restauracji i będzie ona przekazywana na wyznaczony rachunek bankowy w terminie do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym jej pobrania. Przedsiębiorcy będą kontrolowani, czy faktycznie pobierają należną opłatę. Kontrolą taką zajmie się Inspekcja Handlowa. Kontrolerzy zaczną odwiedzać wybrane punkty już od 1 stycznia 2024 roku.

Ile wyniesie taka opłata? Zgodnie z projektem rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 28 kwietnia 2023 roku w sprawie stawek opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami, opłata taka będzie wynosić 20 groszy za kubki na napoje i 25 groszy za pojemniki na żywność.

Inne obowiązki dla podmiotów wprowadzających do obrotu opakowania z tworzyw sztucznych

Ustawodawcy unijni mają na celu ograniczenie ilości plastiku na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce. Z tego względu nałożyli na przedsiębiorców szereg obowiązków i opłat za wprowadzanie do obrotu, a więc produkowanie na terytorium kraju należącego do UE lub sprowadzanie z innego kraju określonych produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych:

Obowiązek oznakowania opakowań

Opakowania jednorazowe z tworzyw sztucznych będą musiały zostać odpowiednio oznakowane. Mowa tutaj nie tylko o opakowaniach na żywność czy napoje, ale również o opakowania na artykuły higieniczne, na przykład: chusteczki nawilżane czy podpaski higieniczne.

Konieczność odprowadzenia  opłaty związanej z pokryciem kosztów zagospodarowania odpadów powstałych z jednorazówek wykonanych z plastiku

Przedsiębiorcy rokrocznie będą zobowiązani do uiszczania opłaty związanej z pokryciem kosztów zagospodarowania odpadów powstałych z jednorazówek wykonanych z plastiku. Opłata ta będzie dotyczyć jedynie określonych produktów, na przykład: balonów, chusteczek nawilżanych, kubków na napoje, paczek, owijek i pojemników na żywność.

Obowiązek odprowadzania opłaty na finansowanie publicznych kampanii edukacyjnych

Przedsiębiorcy będą zobowiązani również do odprowadzania opłaty na finansowanie publicznych kampanii edukacyjnych. Mowa tutaj znowu jedynie o określonej grupie produktów, w której znalazły się na przykład: chusteczki nawilżane, balony, lekkie torby na zakupy czy podpaski higieniczne.

Konieczność osiągnięcia określonego udziału wagowego tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w opakowaniach na napoje

Ostatni obowiązek dotyczy producentów i importerów butelek na napoje i wiąże się z koniecznością osiągnięcia określonego udziału wagowego tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w opakowaniach na napoje. Mowa tutaj o butelkach jednorazowych wykonanych z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 litrów. Wskaźnik udziału będzie wynosił 25% do 2025 roku i 30% do 20230 roku.

Obowiązek rejestracji w Bazie Danych o Produktach, Opakowaniach i Gospodarce Odpadam (BDO)

Wszyscy:

  • przedsiębiorcy, którzy prowadzą jednostkę handlu detalicznego, hurtowego lub jednostkę gastronomiczną pakujący produkty w plastikowe opakowania jednorazowe;
  • przedsiębiorcy posiadający urządzenia vendingowe sprzedające żywność w plastikowych jednorazówkach;
  • przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu określone produkty jednorazowego użytku wykonane z tworzyw sztucznych;

będą zobowiązani do rejestracji w Bazie Danych o Produktach, Opakowaniach i Gospodarce Odpadami (BDO). Dla wszystkich przedsiębiorców, którzy aktualnie prowadzą powyższą działalność, termin na złożenie wniosku do bazy danych upływa 24 sierpnia 2023 roku.

Wymienieni powyżej przedsiębiorcy będą mieli obowiązek prowadzenia ewidencji liczby opakowań nabytych i wydanych klientom oraz ewidencje określonych produktów wprowadzonych do obrotu w konkretnym roku kalendarzowym.

Na podstawie tych ewidencji będą powstawać roczne sprawozdania, które będą musiały zostać złożone do BDO. Niewypełnienie powyższych obowiązków może się wiązać z poniesieniem kary pieniężnej w łącznej wysokości do 100 tysięcy złotych.

Podsumowując, Unia Europejska systematycznie wprowadza kolejne instrumenty polityki proekologicznej. Jednym z nich jest Dyrektywa SUP, której zadaniem jest ograniczenie w obiegu ilości opakowań z tworzyw sztucznych. W związku z powyższym na przedsiębiorców, którzy produkowali, importowali lub wykorzystywali w działalności takie opakowania, zostały nałożone dodatkowe obowiązki i opłaty.

Na koniec warto wspomnieć, że to nie koniec zmian dotyczących prawnych uregulowań obrotu opakowaniami z tworzyw sztucznych w Polsce. W zeszłym miesiącu (13 lipca 2023 roku) Sejm uchwalił ustawę, która ma wprowadzić w Polsce system kaucyjny za jednorazowe opakowania na napoje.

OCR faktur – jak działają programy do odczytywania danych z faktur?

0
ocr faktur

Systemy OCR znacznie ułatwiają i przyspieszają pracę z dokumentacją księgową. To spore ułatwienie dla niewielkich przedsiębiorców, działów księgowych w dużych firmach oraz biur księgowych. Co warto wiedzieć o tym rozwiązaniu?

Systemy OCR zostały stworzone z myślą o skanowaniu treści papierowych i elektronicznych dokumentów księgowych oraz przenoszeniu jej do programów księgowych. To rozwiązanie, które znacznie usprawnia pracę przy obróbce faktur i paragonów oraz obniża ilość powstałych przy tym błędów. Istnieje szereg aspektów, na które warto zwrócić uwagę, wybierając takie systemy dla swojej firmy. Najistotniejsze z nich dotyczą ceny ich użytkowania, dostępu do danych oraz zakresu funkcjonalności. Co jeszcze warto wiedzieć o Invoice Optical Character Recognition? Zapraszamy do lektury!

Jak działa program OCR?

System OCR to skrót od anglojęzycznej nazwy: „Invoice Optical Character Recognition”. To narzędzie pozwalające na rozpoznanie znaków oraz całych tekstów zapisanych w pliku graficznym o rastrowej postaci. Podstawowym zadaniem systemu OCR jest odczytanie tekstu w zeskanowanym dokumencie, a następnie jego rozpoznanie w celu późniejszego powielenia, zaznaczenia i przeniesienia do innej aplikacji.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Technologia OCR w praktyce

W praktyce system OCR służy do zeskanowania i odczytania przesłanych przez przedsiębiorców lub biura księgowe dokumentów księgowych, głównie faktur oraz przeniesienie ich do programu księgowego. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić sporo czasu, który bez skorzystania z systemu, trzeba byłoby przeznaczyć na ręczne przepisanie danych z faktury do programu.

Jakie dokumenty mogą zostać zeskanowane do systemu OCR?

Podstawowym rodzajem dokumentów, jakie są skanowane do systemów OCR, są faktury wydrukowane na białych kartkach w formacie A4. Warto jednak, aby system miał funkcję umiejętności odczytu danych ze wszystkich dokumentów księgowych, a w szczególności z paragonów, faktur korygujących, faktur elektronicznych czy faktur igłowych. Co ciekawe niektóre z systemów radzą sobie nawet z fakturami napisanymi ręcznie.

Warto pamiętać, że wszystkie rodzaje systemów OCR będą się cechować wyższą wydajnością, kiedy wgrywane do nich dokumenty będą prawidłowo przygotowane. W końcu na dokumentach nie powinno być plam, zachlapań, czy adnotacji. Kartki nie powinny być pozaginane, czy podarte. Nowoczesne systemy z powodzeniem powinny sobie poradzić z dziurkami po dziurkaczu, czy zszywkami. Niemniej, każdorazowo warto sprawdzać, czy program prawidłowo odczytał dane.

Niestety nie ma systemów nieomylnych, dlatego każdorazowo wszystkie zeskanowane dane powinny zostać dokładnie zweryfikowane pod kątem bezbłędności. Najlepszy systemy „uczą się” na własnych błędach, a więc zapamiętują nowe schematy dokumentowe i nie popełniają dwukrotnie tych samych uchybień.

System OCR faktur – czy to dobre rozwiązanie?

Posiadanie systemów OCR nie jest obowiązkowe. To jednak spora wygoda, szczególnie w przypadku firm, które generują dużo dokumentów księgowych. Takie systemy to również duże ułatwienie dla profesjonalnych biur rachunkowych i działów księgowych. Systemy znacznie poprawiają wydajność działów księgowych.

Systemy OCR automatycznie skanują do oprogramowania księgowego dane z faktur, a zadaniem ich użytkownika jest jedynie przeprowadzenie weryfikacji poprawności wprowadzonych danych. To znacznie przyspiesza pracę i pozwala uniknąć błędów, które często pojawiają się przy ręcznym księgowaniu faktur.

Takie systemy zeskanowane dane zapisują najczęściej w dobrze zabezpieczonych archiwach chmurowych. Dzięki temu możliwe jest szybkie archiwizowanie i katalogowanie dokumentacji oraz spora oszczędność miejsca. Niepodważalnym atutem jest też to, że dokumenty dostępne są przez całą dobę i z każdego miejsca na świecie. Dokumenty są zdigitalizowane, a więc nie ulegną zniszczeniu na skutek zalania czy zabrudzenia.

Na co zwrócić uwagę wybierając OCR?

Na rynku występuje wiele firm, które w swojej ofercie posiadają systemy OCR. Wybierając ten najlepszy dla Twojej działalności, powinieneś zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii:

  • umiejętność sprawnego „uczenia się” – dobry system OCR powinien posiadać funkcję przyswajania nowej wiedzy – zapamiętywania układu nowych faktur i innych dokumentów księgowych, tworzenia szablonów na podstawie wskazanych przez użytkownika elementów w dokumentach;
  • umiejętność odczytywania dokumentów w różnych formatach – A4, paragonów, faktur igłowych;
  • funkcję przyporządkowywania pozycji na zaimportowanych fakturach do odpowiednich kolumn w księgach handlowych lub książkach przychodów i rozchodów;
  • funkcję segregacji faktur zeskanowanych zbiorczo;
  • obsługę dokumentów wielostronicowych;
  • szybkie wgrywanie dokumentów;
  • bezpieczeństwo przechowywanych danych – najlepiej wybrać system, który przechowuje dane w zaszyfrowanej chmurze;
  • cennik;
  • sposób dokonywania rozliczeń.

Podsumowując, systemy OCR pozwalają na automatyczne skanowanie dokumentów księgowych i wprowadzanie danych w nich zawartych do oprogramowania księgowego. Ich podstawową zaletą jest oszczędność czasu, który do tej pory musiałeś przeznaczać na ręczne przepisywanie faktur i paragonów. Zeskanowane dane program zapisuje i kataloguje w dobrze zabezpieczonych archiwach chmurowych, co pozwala na ich szybkie przeszukiwanie i porządkowanie.

Niepodważalnie systemy OCR posiadają duży potencjał i z roku na rok się coraz bardziej rozwijają. Zdecydowanie warto z nich korzystać.

Jak korzystać z OCR faktur w programie Mała Księgowość?

Użytkownicy Małej Księgowości nie muszą martwić się o ręczne wprowadzanie faktur. Wprowadzając nową fakturę do systemu, nie musisz wpisywać jej ręcznie. Wystarczy, że wybierzesz tworzenie nowej faktury, a następnie klikniesz 'OCR’. W ten sposób będziesz mógł wgrać do systemu posiadane skany faktur.

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii Faktury.

Formularz ZUS ZZA – wypełnij zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego lub zmiany danych!

0
zus zza

Przy pomocy formularza ZUS ZZA można dokonać zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego lub korekty takiego zgłoszenia. To dokument dedykowany osobom, które z danego tytułu podlegają wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu. Co jeszcze warto wiedzieć o tym druku i w jaki sposób należy go poprawnie wypełnić? Podpowiadamy!

Formularz ZUS ZZA służy do zgłoszenia do ubezpieczenia ubezpieczonego, który z konkretnego tytułu podlega obowiązkowi opłacania składek wyłącznie na ubezpieczenie zdrowotne. Na tym formularzu można również dokonać samodzielnego i dobrowolnego zgłoszenia do ubezpieczenia, jeśli nie posiada się do niego żadnego tytułu. Druk ten można wykorzystać również do złożenia większości korekt i wprowadzenia zmian w uprzednio zgłoszonych danych. Co jeszcze warto wiedzieć o ZUS ZZA i przede wszystkim, jak go poprawnie wypełnić? Zapraszamy do lektury!

Do czego służy dokument ZUS ZZA?

Za pomocą formularza ZUS ZZA można zgłosić ubezpieczonego do ubezpieczenia zdrowotnego. Ten formularz wypełnia się w sytuacji, kiedy dana osoba podlega wyłącznie obowiązkowi opłaty składek na ubezpieczenie zdrowotne. Zgłoszenia do ubezpieczenia należy dokonać nie później niż w ciągu 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia, a więc zgodnie z zapisami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Formularz ZUS ZZA pełni również drugą funkcję – wypełniając go, można dokonać zmiany lub korekty danych osoby ubezpieczonej. Mowa tutaj o wszystkich informacjach o podmiocie z wyjątkiem danych identyfikacyjnych oraz tytułu i daty objęcia ubezpieczeniem.

Dane identyfikacyjne zmienia się poprzez wypełnienie formularza ZUS ZUA. Nowy kod tytułu ubezpieczenia i datę objęcia ubezpieczeniem można zmienić wyłącznie poprzez dokonania wyrejestrowania i ponownego zarejestrowania do ubezpieczenia osoby mu podlegającej. Wszelkie zmiany należy zgłaszać w terminie 7 dni od ich zaistnienia.

Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne

Istnieje możliwość dobrowolnego odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne. To opcja dedykowana osobom, które nie posiadają tytułu do ubezpieczenia, ale chciałyby korzystać ze świadczeń publicznej opieki medycznej, więc zdecydowały się samodzielnie odprowadzać składki.

Osoby ubezpieczające się na zasadach dobrowolności mają prawo do wyboru dowolnego terminu złożenia wniosku ZUS ZZA. Właściwym oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia dla takich osób są oddziały obejmujące swoim zasięgiem adres zamieszkania ubezpieczonego.

Jak wypełnić dokument ZUS ZZA?

Formularz ZUS ZZA to dwustronicowy dokument podzielony na 12 części. Poniżej omówimy każdą z nich. Warto jednak wiedzieć, że na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych znajduje się wzór wypełnionego druku wraz z instrukcją jego wypełniania.

I Dane organizacyjne

W pierwszej części dokumentu należy zaznaczyć, czy formularz ma dotyczyć zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego, zgłoszenia zmiany we wcześniej złożonym zgłoszeniu, czy też wprowadzenia korekty podanych wcześniej danych. Kolejno zostaje podana data nadania oraz naklejona nalepka “R”.

II Dane identyfikacyjne płatnika składek

W drugiej części należy wpisać dane identyfikacyjne płatnika składek, takie jak:

  1. numer NIP;
  2. numer REGON;
  3. numer PESEL;
  4. rodzaj dokumentu tożsamości – dowód osobisty lub paszport;
  5. serię i numer dokumentu tożsamości;
  6. nazwę skróconą;
  7. nazwisko;
  8. pierwsze imię;
  9. datę urodzenia.

III Dane identyfikacyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczenia

Trzecia część to miejsce na dane identyfikacyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczenia:

  1. numer PESEL;
  2. rodzaj dokumentu tożsamości – dowód osobisty lub paszport;
  3. serię i numer dokumentu tożsamości;
  4. nazwisko;
  5. imię;
  6. datę urodzenia.

IV Dane ewidencyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczenia

W kolejnej części znajdą się dane ewidencyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczenia, a więc:

  1. drugie imię;
  2. nazwisko rodowe;
  3. obywatelstwo;
  4. płeć.

V Kod tytułu ubezpieczenia i kod wykonywanego zawodu

W piątej części przewidziane zostało miejsce na wskazanie kodu tytułu do ubezpieczenia oraz kodu wykonywanego zawodu.

VI Dane o obowiązkowym ubezpieczeniu zdrowotnym

Następnie wpisuje się datę powstania obowiązku ubezpieczeniowego oraz właściwy kod oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.

VII Dane o dobrowolnym ubezpieczeniu zdrowotnym

Część siódma powstała z myślą o osobach, które chcą skorzystać z ubezpieczenia dobrowolnego. Tutaj mogą one wskazać datę rozpoczęcia ubezpieczenia oraz kod oddziału NFZ właściwego z uwagi na miejsce zamieszkania.

VIII Adres zameldowania na stałe miejsce pobytu

Siódma części to miejsce na podanie adresu zameldowania na stałe miejsce pobytu.

IX Adres zamieszkania

Adres zamieszkania podaje się wyłącznie w sytuacji, kiedy jest on inny niż podany wcześniej adres zameldowania na stałe miejsce pobytu.

X Adres do korespondencji

Adres do korespondencji podaje się z kolei jedynie w sytuacji, kiedy różni się on od adresu zameldowania i adresu zamieszkania. Tutaj warto dopisać numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej.

XI Oświadczenie płatnika składek

W przedostatniej części znajdzie się data wypełnienia druku, czytelny podpis płatnika składek lub osoby upoważnionej oraz pieczęć płatnika składek. Podpis składany jest pod oświadczeniem, że dane zawarte w formularzu są zgodne ze stanem prawnym i faktycznym, a płatnik jest świadomy odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy.

XII Oświadczenie osoby zgłaszanej/zgłoszonej do ubezpieczenia

W ostatniej części podpisuje się osoba zgłaszana lub zgłoszona do ubezpieczenia. Tutaj również znajduje się oświadczenie, że dane zawarte w formularzu są zgodne ze stanem prawnym i faktycznym, a zgłoszony/zgłaszany jest świadomy odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy.

Podsumowując, druk ZUS ZZA służy do zgłoszenia po raz pierwszy lub złożenia korekty dokonanego wcześniej zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego. Należy go wypełnić, jeśli osoba ubezpieczona z konkretnego tytułu podlega wyłącznie temu rodzajowi ubezpieczenia społecznego.

Pełnomocnictwo ZUS PEL – wypełnij formularz pełnomocnictwa reprezentacji do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych

0
zus pel

Czy wiedziałeś, że przedsiębiorca może upoważnić dowolną osobę do reprezentowania jego spraw w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych? W tym celu konieczne będzie złożenie pełnomocnictwa ZUS PEL. Co warto o nim wiedzieć oraz jak je wypełnić? Podpowiadamy!

Osoby zarządzające przedsiębiorstwami mają możliwość upoważnienia innej osoby do reprezentowania ich spraw w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Pełnomocnictwo takie należy dostarczyć w wersji papierowej do właściwego oddziału ZUS-u. Dzięki takiemu dokumentowi księgowa pracująca w Twojej firmie lub przedstawiciel biura rachunkowego, z którym współpracujesz, będą mogli w Twoim imieniu obsługiwać dokumenty ubezpieczeniowe. To wygodne i praktyczne rozwiązanie, o którym powinien wiedzieć każdy właściciel firmy, niezależnie od jej wielkości.

Pełnomocnictwo ZUS – upoważnienie do reprezentowania płatnika składek podczas kontroli ZUS

ZUS PEL to trzystronicowy druk służący do nadania upoważnienia dla pracownika lub księgowego do wykonywania czynności prawnych w imieniu przedstawiciela firmy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Wypełnienie druku nie jest trudne i nie powinno zająć więcej niż kilka minut. Warto jednak pamiętać, że musi on zostać złożony do ZUS-u w formie papierowej. Nie ma możliwości, aby przesłać go do instytucji drogą elektroniczną.

Kto może udzielić pełnomocnictwa ZUS PEL?

Pełnomocnictwa na druku ZUS PEL udziela osoba upoważniona do reprezentowania firmy. W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych będzie to właściciel. W przypadku spółek posiadających wieloosobową reprezentację – druk musi podpisać każdy z reprezentantów podmiotu.

Pełnomocnictwo do reprezentacji podczas kontroli z ZUS

Pełnomocnictwo ZUS PEL nie będzie wystarczające, jeśli reprezentanci przedsiębiorstwa nie chcą osobiście uczestniczyć w kontroli przeprowadzanej przez inspektorów ZUS. W takim wypadku należy nadać upoważnienie na druku ZUS PEL-K.

To krótki dokument liczący zaledwie dwie strony. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie precyzuje, kto dokładnie ma obowiązek go składać – osoby upoważnione do załatwiania spraw czy reprezentacja przedsiębiorstwa. Przy reprezentacji kilkuosobowej składa się druk ZUS PEL z załącznikiem ZUS PEL-Z. Ważne, że pełnomocnictwo to działa jedynie w czasie trwania kontroli, a odebranie protokołu z kontroli jest jednoznaczne z wygaśnięciem upoważnienia.

Jak wypełnić ZUS PEL?

Druk ZUS PEL posiada trzy strony i jest bardzo łatwy do wypełnienia. Składa się z pięciu części.

Część 1.: Dane osoby udzielającej pełnomocnictwa

W pierwszej części dokumentu należy wpisać jedynie podstawowe dane osoby udzielającej pełnomocnictwa, takie jak:

  • imię i nazwisko;
  • numer PESEL;
  • datę urodzenia;
  • adres do korespondencji;
  • nazwę państwa (jeśli jest inne niż Polska).

Dodatkowo warto dodać numer telefonu do kontaktu w razie ewentualnych problemów z nadaniem upoważnienia.

Część 2.: Oświadczenie osoby udzielającej pełnomocnictwa

Kolejno na dokumencie zaznacza się, czy działa się w imieniu własnym (w przypadku spółek jednoosobowych i jednoosobowych działalności gospodarczych), czy też innego podmiotu, na przykład wieloosobowej spółki lub innej instytucji.

Część 3.: Dane pełnomocnika

Następnie należy wpisać dane pełnomocnika, a więc osoby upoważnionej do załatwiania spraw w imieniu reprezentacji firmy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych:

  • PESEL, a jeśli nie został nadany, to rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
  • datę urodzenia;
  • imię i nazwisko;
  • adres do korespondencji;
  • nazwę państwa, jeśli jest inne niż Polska;
  • numer telefonu.

Część 4.: Zakres pełnomocnictwa

Kolejno trzeba określić zakres takiego pełnomocnictwa. Upoważnienie może dotyczyć czynności jednorazowej. Może również pozwolić na załatwienie wszystkich spraw – tutaj jest wybór, czy pełnomocnik ma mieć dostęp do konta PUE ZUS, czy też nie. Jeśli pełnomocnik będzie miał dostęp do konta na platformie PUE ZUS, to konieczne będzie określenie jego roli – ubezpieczonego, świadczeniobiorcy lub płatnika składek.

Pełnomocnictwa można udzielić na czas określony lub nieokreślony. Jeśli na druku nie zostaną wpisane terminy ramowe pełnomocnictwa (rozpoczęcia i zakończenia jego obowiązywania), to pracownicy ZUS domyślnie zaznaczoną czas obowiązywania upoważnienia od dnia dostarczenia druku do ZUS do jego odwołania.

Warto wiedzieć, że odwołanie pełnomocnictwa dokonuje się za pomocą druku ZUS PEL-O.

Część 5.: Data i podpis

Na końcu pisma należy wpisać datę oraz złożyć czytelny podpis osoby, która udziela pełnomocnictwa.

ZUS PEL w przypadku reprezentacji wieloosobowej

Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby w ZUS-ie spółka posiadająca wieloosobową reprezentację była reprezentowana przez jedną osobę. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku takich podmiotów, każda z osób, której przysługuje do reprezentowania firmy w kontaktach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, powinna złożyć osobny podpis na pełnomocnictwie.

W tym celu wykorzystuje się standardowy druk ZUS PEL oraz załącznik ZUS PEL-Z. Na druku podstawowym znajduje się jedynie jedno miejsce dla osoby udzielającej i przyjmującej pełnomocnictwo. Z tego względu stosuje się załącznik PEL-Z, gdzie można dopisać kolejne osoby. Dokumenty powinny zostać czytelnie podpisane przez każdego z reprezentantów i złożone razem do odpowiedniego oddziału ZUS-u.

Warto wiedzieć, że załącznik ZUS PEL-Z służy nie tylko do nadawania, ale również do odwoływania pełnomocnictwa w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Podsumowując, dokument ZUS PEL umożliwia upoważnienie pełnomocnika do kontaktów z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w imieniu reprezentantów konkretnego przedsiębiorstwa. To rozwiązanie szczególnie przydatne, kiedy firma współpracuje z biurem księgowym lub zatrudnia pracowników zajmujących się księgowością.

Złóż informację o korzystaniu ze środowiska do 31 marca. Zasady wnoszenia opłat

0
opłata za korzystanie ze środowiska

Część przedsiębiorców korzystających ze środowiska musi za to płacić. Warto wiedzieć, jak wyliczane są opłaty i co się stanie jeżeli firma będzie ich unikała lub poda zaniżone wartości. Czym jest opłata za korzystanie ze środowiska? Kto ją zapłaci? Sprawdź, czy należysz do tej grupy.

Opłaty za korzystanie ze środowiska – co to?

Opłata środowiskowa nakładana jest za korzystanie ze środowiska. To rodzaj rekompensaty ze strony m.in. przedsiębiorstw za wprowadzenie do powietrza, ziemi i gleby niekorzystnych substancji. Obowiązek ponoszenia tej opłaty wynika z ustaw Prawo ochrony środowiska oraz Prawo wodne. 

Opłacie podlega działalność, która wpływa na:

  • wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, np. z kotłowni, procesów technologicznych (m.in. lakierowania czy spawania), spalania paliw i chowu drobiu,
  • emisję gazów cieplarnianych w ramach przydzielonych uprawnień,
  • składowanie odpadów.

Informacja o korzystaniu ze środowiska

Przedsiębiorca korzystający ze środowiska musi przygotować i złożyć wykaz zawierający zbiorcze informacje i dane o tym, w jakim zakresie korzystał ze środowiska. Wykaz za dany rok kalendarzowy należy złożyć do 31 marca następnego roku we właściwym urzędzie marszałkowskim (np. w systemie ePUAP).

W wykazie należy wykorzystać swoją aktualną ewidencję, np. ilość i rodzaj gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza, czy wyprodukowanych odpadów. Należy uwzględnić rzeczywiste emisje podane w raporcie przekazywanym do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji (KOBiZE).

Wykaz może mieć formę papierową lub elektroniczną podpisaną podpisem kwalifikowanym, lub profilem zaufanym.

Trzeba pamiętać, że przedsiębiorca lub inny podmiot będzie musiał złożyć również inne wykazy, w zależności od prowadzonej działalności:

  • wykaz z informacjami o ilości i rodzajach gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza,
  • wykaz z informacjami i danymi o wielkości emisji gazów cieplarnianych objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji i liczbie uprawnień do emisji oraz o wysokości należnych opłat,
  • wykaz zawierający informacje o składowanych odpadach.

Informację złożysz przez Konto Przedsiębiorcy.

Opłaty za korzystanie ze środowiska – kto musi je wnosić?

Obowiązek wnoszenia opłat za korzystanie ze środowiska naturalnego dotyczy przede wszystkim:

  • przedsiębiorców, zarówno krajowych, jak i zagranicznych,
  • jednostek organizacyjnych niebędących przedsiębiorcami, takich jak fundacje, szkoły, spółdzielnie mieszkaniowe,
  • osób wykonujących zawód medyczny w ramach praktyki indywidualnej lub specjalistycznej,
  • osób fizycznych korzystających ze środowiska tylko w zakresie, w jaki takie korzystanie wymaga pozwolenia,
  • jednostek i instytucji zarządzających infrastrukturą publiczną, jak drogi, przestrzeń miejska, zieleń miejska czy wody,
  • hodowców, szczególnie tych prowadzących działalność w zakresie upraw rolnych, chowu zwierząt, ogrodnictwa, leśnictwa czy rybactwa śródlądowego.

Część firm, osób i innych podmiotów jest zwolnionych z opłat środowiskowych. To przedsiębiorstwa, które nie wprowadzają do środowiska dużej ilości gazów, ścieków i odpadów. Opłata nie jest konieczna w przypadku:

  • kwoty poniżej 800 zł – jeśli roczna opłata za korzystanie ze środowiska dla jednego rodzaju korzystania ze środowiska nie przekracza 800 złotych, podmiot jest zwolniony z uiszczania tych opłat, nadal ma jednak obowiązek złożyć roczny wykaz,
  • kwoty poniżej 100 zł: – gdy roczna opłata dla jednego korzystania ze środowiska nie przekracza 100 złotych, firma, osoba lub inny podmiot nie musi płacić opłat i składać wniosku.

Opłaty za korzystanie ze środowiska – wysokość stawek

Górne jednostkowe stawki opłat za korzystanie ze środowiska wynoszą:

  • gazy lub pyły wprowadzane do powietrza – 447,75 zł/kg
  • umieszczenie odpadów na składowisku – 328,02 zł/Mg.

Szczegółowe wysokości opłat znajdziesz w obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 października 2022 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2023.

Wyliczenie opłaty za korzystanie ze środowiska

Kolejny obowiązek polega na wyliczeniu opłaty według stawek obowiązujących w okresie, w którym korzystał ze środowiska. Stawki dostępne są w obwieszczeniach Ministra Klimatu i Środowiska. 

Wysokość opłaty trzeba umieścić w wykazie, a opłatę wpłacić na rachunek urzędu marszałkowskiego – właściwego ze względu na miejsce korzystania ze środowiska lub na miejsce rejestracji firmy (jeżeli opłata wnoszona jest za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, wynikające z użytkowania niestacjonarnych urządzeń technicznych, czyli np. środków transportu).

Opłaty za korzystanie ze środowiska – kary za brak opłat środowiskowych

Przedsiębiorca może unikać wyliczenia opłat środowiskowych. W takiej sytuacji urząd marszałkowski nalicza opłatę. Jej wysokość oprze na własnych ustaleniach lub na wynikach kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.

Jeżeli przedsiębiorca nie zapłaci opłaty środowiskowej w terminie, to zostanie wezwany do zapłaty, a następnie urząd marszałkowski rozpocznie postępowanie egzekucyjne.

Może się też zdarzyć, że dane ze złożonego wykazu są wątpliwe. W razie wątpliwości marszałek ustali kwotę opłaty, która będzie różnicą pomiędzy opłatą należną a wynikającą ze złożonego wykazu.

Warto pamiętać, że  zobowiązania z tytułu opłaty za korzystanie ze środowiska przedawniają się z upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin płatności konkretnej opłaty.

Przeczytaj więcej o podatkach.

Druk SD Z2, czyli zgłoszenie darowizny. Pobierz formularz SD-Z2

0
sd-z2

W przypadku osób, które otrzymały darowiznę, możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn. Aby móc skorzystać z tej przewidzianej prawem możliwości, należy przestrzegać obowiązujących zasad oraz terminów. Zobacz, jak złożyć formularz SD-Z2 i skorzystać ze zwolnienia od podatku.

W artykule przeanalizujemy dokładnie, jak wypełnić formularz SD-Z2, czyli zgłoszenie otrzymania darowizny (a formalnie: Zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych). Dzięki temu będzie można osiągnąć oszczędności podatkowe, a jednocześnie spełnić wszelkie formalności w tym zakresie.

SD Z2 – formularz zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych

Otrzymanie darowizny to jedna z tych czynności, które wymagają przeprowadzenia odpowiednich formalności. Jest to ważna kwestia, która może wywołać skutki na gruncie podatków. Jakie obowiązki z tym związane mają osoby obdarowane darowizną? Cóż, przede wszystkim, konieczne może okazać się złożenie formularza SD-Z2, w którym informujemy fiskus o otrzymaniu majątku od darczyńcy.

Formularz SD-Z2 i inne kwestie związane z darowizną a podstawa prawnaJeśli chodzi o przepisy regulujące kwestie związane z przekazywaniem darowizny i wykonywaniem tego w formularzach urzędowych, bierze się pod uwagę m.in. takie przepisy jak:

  • Ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn.
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych.
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych.

Podatek od spadków i darowizn

Zgodnie z przepisami prawnymi istnieją sposoby na to, by móc zminimalizować niekorzystny wpływ podatków na te transakcje; wysyłka formularza SD Z2 jest właśnie jednym z takich rozwiązań.

Kiedy otrzymasz darowiznę, możesz uniknąć obowiązku zapłaty podatku od spadków i darowizn. Nie jest on wprawdzie szczególnie wysoki, aczkolwiek można w ten sposób uniknąć obciążeń. Trzeba jednak mieć na uwadze, że aby możliwe było skorzystanie z tej ulgi, musisz spełnić pewne warunki.

Przede wszystkim, konieczne jest dokonanie zgłoszenia faktu otrzymania darowizny o otrzymanych środkach.

Obowiązek ten spoczywa na Tobie jako na obdarowanym. Złożenie formularza SD-Z2 następuje w Urzędzie Skarbowym. Jest to możliwe jedynie w sytuacji, darczyńcą jest osoba należąca do pierwszej grupy podatkowej!

Zgłoszenie darowizny – kiedy nie jest konieczne?

Generalnie, otrzymanie darowizny rodzi obowiązek podatkowy. Powód takiego stanu rzeczy jest bardzo prosty: czynność ta prowadzi do wzbogacenia się beneficjenta. Warto jednak pamiętać, że tak jak w podatku dochodowym PIT obowiązuje kwota wolna od podatku, tak na podobne rozwiązanie można liczyć również w przypadku darowizn.

Przepisy przewidują trzy grupy podatkowe, w ramach których przewidziane zostały pewne zwolnienia. W zależności od tego, do której grupy podatkowej należy darczyńca, określona została inna kwota wolna od podatku. Jeżeli wartość otrzymanej darowizny jej nie przekroczy, wówczas obdarowany może jednak tego uniknąć.

O jakich grupach podatkowych jest mowa? Najlepiej będzie, jeśli przedstawimy to w tabeli:

Grupa podatkowa Którzy darczyńcy należą do tej grupy podatkowej? Kwota wolna od podatku obowiązująca od dn. 1 lipca 2023 (w zł) Kwota wolna od podatku, która obowiązywała do dn. 1 lipca 2023 (w zł)
Grupa I małżonek, potomkowie (zstępni, czyli syn, córka, wnuki, prawnuki), przodkowie (wstępni, tzn. matka, ojciec, dziadkowie itd.), rodzeństwo, macocha, ojczym, pasierb, zięć i synowa, teściowie 36 120 10434
Grupa II Zstępni rodzeństwa, zstępni i małżonkowie pasierbów, rodzeństwo rodziców, małżonkowie rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonkowie innych zstępnych 27 090 7878
Grupa III Pozostałe osoby 5733 5308

Musimy jednak cały czas pamiętać, że formularz SD-Z2 nie umożliwia całkowitego zwolnienia z podatku od spadków i darowizn (jest to możliwe tylko w zakresie kwoty wolnej). Aby uzyskać pełne zwolnienie z podatku, należy wypełnić formularz SD-3 w ciągu jednego miesiąca od momentu otrzymania darowizny.

Termin złożenia formularza SD-Z2

Formularz zgłoszenia nabycia spadku lub darowizny należy złożyć w ciągu 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Jak wypełnić formularz SD-Z2 krok po kroku? Jak złożyć deklarację?

Jeśli zastanawiasz się nad sposobem złożenia formularza SD-Z2, musisz pamiętać o następujących działaniach:

Pobierz formularz SD Z2

Pierwszym działaniem, jakie należy wykonać w przypadku otrzymania darowizny, jest pobranie formularza SD-Z2.

Formularz SD Z2 do druku w formacie PDF znajdziesz tutaj.

Możesz również korzystać z formularza online na stronie podatki.gov.pl.

Uzupełnij dane

Po tym, jak już zdobędziesz formularz dotyczący spadków i darowizn, konieczne jest poprawne wypełnienie dokumentów. Generalnie, w formularzu SD-Z2 zamieszcza się m.in. takie informacje jak:

  • dane osobowe (imię, nazwisko adres); są to informacje, które pozwalają w precyzyjny sposób wskazać, kim jest osoba obdarowująca oraz obdarowany,
  • wartość otrzymanej darowizny,

To właśnie dlatego warto jeszcze przed rozpoczęciem wypełniania dokumentów zebrać niezbędne dokumenty (w tym np. umowę darowizny), które pomogą Ci w poprawnym uzupełnieniu formularza.

sd-zd2

sd-z2 g

Zbierz dodatkowe dokumenty

W niektórych przypadkach (szczególnie tych bardziej skomplikowanych) konieczne może okazać się dostarczenie dodatkowych dokumentów, które będą nam potwierdzać otrzymanie darowizny. Rozumie się przez to na przykład potwierdzenia przelewu lub przekazu pocztowego, które udowodnią, że otrzymałeś środki finansowe (oraz jaka jest wysokość przekazanej kwoty).

Takim dokumentem w niektórych sytuacjach może okazać się również postanowienie sądu, które jasno, nie pozostawiając żadnych wątpliwości (a o te, wbrew pozorom, w przepisach z zakresu darowizn jest niestety dość łatwo), opisuje, jakie dobra zostały przekazane.

Podpisz formularz SD-Z2

Rzecz jasna, jeszcze przed złożeniem podpisu na wypełnionej dokumentacji konieczne jest podpisanie formularza SD-Z2. Możesz to zrobić, wykorzystując np. kwalifikowany podpis elektroniczny. Rzecz jasna, w przypadku składania dokumentów w sposób tradycyjny, tzn. w urzędzie, podpiszesz formularz ręcznie. Pamiętaj jedynie, by podpis był czytelny!

Złóż formularz

Kiedy formularz SD-Z2 jest już wypełniony i podpisany, możesz go złożyć. Jeśli wybrałeś opcję elektroniczną, wejdź na Portal Podatkowy i złóż dokument po zalogowaniu się na swój profil.

Z kolei jeśli decydujesz się na wersję tradycyjną, udaj się do właściwego miejscowo urzędu skarbowego i dostarcz tam wypełniony formularz. W przypadku wysyłki drogą pocztową zrób to za pomocą listu poleconego. W ten sposób zyskasz potwierdzenie, że dokument został przez Ciebie wysłany.

Tak czy inaczej, ważne jest, by formularz SD-Z2 trafił do urzędu skarbowego w ciągu pół roku od momentu, gdy powstał obowiązek podatkowy. W przeciwnym wypadku zwolnienie z podatku niestety nie będzie skuteczne.

Co reguluje ustawa antyzatorowa?

0
ustawa antyzatorowa

Zatory płatnicze to częsty powód utraty płynności przez firmy, przede wszystkim mikro i z sektora MŚP. Są jednak sposoby, żeby z nimi walczyć, a nowe narzędzia dla przedsiębiorców dała nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Co wprowadza ustawa antyzatorowa? Sprawdzamy, o czym powinien pamiętać zapobiegliwy przedsiębiorca.

Ustawa antyzatorowa. Czym są zatory płatnicze?

Zatory płatnicze (inaczej opóźnienia płatnicze), to sytuacja, w której przedsiębiorca wierzyciel nie otrzymuje na czas płatności od swojego kontrahenta za dostawę dobra lub usługi.

Nadmierne opóźnienie powstaje w sytuacji kiedy w okresie 3 kolejnych miesięcy suma wartości wymagalnych świadczeń pieniężnych niespełnionych i spełnionych po terminie wyniesie co najmniej 2 miliony złotych.

Opóźnienia prowadzą do kumulowania się zadłużeń i grożą przedsiębiorstwu utratą płynności finansowej. Zatory destrukcyjnie wpływają na zdolność firmy do regulowania swoich własnych zobowiązań na czas oraz utrudniają inwestowanie w rozwój. Ustawa antyzatorowa ma im przeciwdziałać.

Jak walczyć z zatorami płatniczymi?

Ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych obowiązuje od 2013 roku. Ustawa antyzatorowa wierzycielom dała m.in. prawo do rekompensaty za koszty odzyskiwania należności (40, 70 i 100 euro, w zależności od wartości świadczenia pieniężnego) oraz zwrot kosztów odzyskiwania należności przewyższających rekompensatę.

Pakiet nowych rozwiązań przyniosła nowelizacja ustawy antyzatorowej, która weszła w życie 1 stycznia 2023 roku. Najważniejsze zmiany przedstawimy poniżej.

Ustawa antyzatorowa. Terminy zapłaty

Termin płatności zawarty w umowie nie może, co do zasady, przekroczyć 60 dni od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku. Podmiot publiczny (z wyjątkiem leczniczych) ma termin 30 dni.

Strony mogą zgodzić się w umowie na termin przekraczający 60 dni, pod warunkiem że ustalenie to nie jest rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela, z wyłączeniem sytuacji, w której dłużnikiem jest duży przedsiębiorca, a wierzycielem mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca.

Jeżeli termin został przekroczony, to wierzycielowi przysługują odsetki (16,75%). Wierzyciel może wypowiedzieć lub odstąpić od umowy, jeżeli termin zapłaty przekroczył 120 dni.

Dlaczego wprowadzono nowelizację ustawy zatorowej?

Zmiana przepisów ma ograniczyć zatory poprzez wprowadzenie zmian w praktykach płatniczych oraz umożliwiając skuteczne karanie w przypadku opóźniania płatności poza uzgodnionym lub akceptowalnym terminem. Ustawodawca chce, żeby nowe przepisy poprawiły płynność finansową przedsiębiorstw, przede wszystkim z sektora MŚP. Nowelizacja ma chronić mniejsze firmy w relacji z dużymi.

Kolejny cel to bardziej efektywne postępowania w przypadku nadmiernych opóźnień płatności.

PRZECZYTAJ TEŻ:

  1. Ulga na złe długi – warunki skorzystania z ulgi na podatek od niezapłaconych faktur dla PIT, CIT i VAT
  2. Jak udowodnić, że dług jest przedawniony?
  3. Czym jest giełda długów?
  4. Czym jest KRD? Jakie dane znajdują się w Krajowym Rejestrze Długów? Jak sprawdzić siebie w KRD?
  5. Upadłość firmy. Kiedy upada firma?

Co zmieniła nowelizacja ustawy antyzatorowej?

Nowelizacja doprecyzowała i uprościła obowiązek sprawozdawczy o praktykach płatniczych. Nowe przepisy:

  • wydłużyły termin na składanie sprawozdań;
  • przedsiębiorcy muszą podawać tylko wartość świadczeń, w przypadku których przekroczyli termin płatności;
  • świadczenia mają być podzielone na: nie więcej niż 5 dni, 6–30 dni, 31–60 dni, 61–120 dni, więcej niż 120 dni;
  • zniesiono obowiązek raportowania o świadczeniach pieniężnych związanych z działalnością ubezpieczeniową i reasekuracyjną;
  • obowiązek sprawozdawczy nie dotyczy już spółek wchodzących w skład podatkowych grup kapitałowych;
  • przedsiębiorca musi złożyć korektę, jeżeli, w co najmniej jednej pozycji sprawozdania dane zmieniły się o przynajmniej 10% wartości.

Zmieniły się zasady prowadzenia postępowań w sprawie nadmiernego opóźniania się ze spełnieniem świadczeń pieniężnych. Nowelizacja przewidziała bardziej elastyczne kary. Firmy będą znały maksymalną wysokość kary, a jednocześnie dostaną szansę na obniżenie jej przez działania naprawcze.

Agencje wykonawcze zyskały możliwość, by nie dochodzić rekompensaty. Możliwe będzie to w sytuacjach, w których kwota rekompensaty jest równa albo większa od świadczenia pieniężnego.

Wprowadzono obowiązek składania oświadczenia o statusie dla dużych przedsiębiorców. Dotyczy wszystkich dużych przedsiębiorców, nie tylko tych będących dłużnikami.

Wprowadzony został również zakaz lub ograniczenie postanowień umownych w transakcjach handlowych. Dotyczy postanowień, które uniemożliwiają lub utrudniają przelew wierzytelności w przeterminowanych transakcjach handlowych, w których wierzycielem jest MŚP, a dłużnikiem duży przedsiębiorca.

Małe i średnie firmy mogą zbyć wierzytelności, jeżeli zapłata nie nastąpiła w terminie zapisanym w umowie, a jeżeli tego terminu w umowie nie określono – od dnia wymagalności świadczenia pieniężnego.

Wysokość kary zależy m.in. od wartości świadczeń i trwania (liczby dni) zatoru.

Zmiany w raportowaniu

Raportowanie ma zapewnić większą przejrzystość, a mniejszym firmom dać wgląd w politykę płatniczą kontrahentów.

Przypomnijmy:

  • podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych (CIT),
  • u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym zakończonym w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości,
  • przekroczyła równowartość 50 mln euro,
  • muszą złożyć sprawozdanie o terminach zapłaty do 30 kwietnia każdego roku (przed nowelizacją był to 31 stycznia).

Pozostałe przedsiębiorstwa mają czas na złożenie sprawozdania do 30 września roku, za który składane jest sprawozdanie.

Wezwanie miękkie

Prezes UOKiK może stosować tzw. wezwanie miękkie, czyli wezwać przedsiębiorcę do złożenia wyjaśnień bez wszczynania formalnego postępowania. Od ukarania przedsiębiorcy może odstąpić, tylko jeśli do zatoru doszło w wyniku działania siły wyższej. Przed nowelizacją powodem odstąpienia od kary była sytuacja, w której dana firma też była ofiarą opóźnień płatniczych.

Jak odzyskać należność, gdy dłużnik zbankrutował? Windykacja należności

0
odzyskanie należności

Przedsiębiorstwo nie ma środków na uregulowanie zobowiązań i ogłosiło upadłość. Czy odzyskanie należności od takiego dłużnika jest możliwe? Tłumaczymy, z czym wiąże się bankructwo i co oznacza ono dla wierzycieli.

Firma, która jest niewypłacalna, ma obowiązek zgłosić do sądu gospodarczego (za pośrednictwem Krajowego Rejestru Zadłużonych) wniosek o upadłość. Jednocześnie – jeżeli chce uniknąć ogłoszenia upadłości – może przeprowadzić restrukturyzację i zawrzeć układ z wierzycielami. Jednak kiedy dalsze prowadzenie działalności nie jest możliwe, przedsiębiorstwo bankrutuje.

Z czym wiąże się bankructwo?

Bankructwo to potoczne określenie na sytuację, w której firma lub osoba fizyczna nie jest w stanie spłacić swoich zobowiązań finansowych. Inaczej mówiąc, to rodzaj kryzysu finansowego, który wynika np. z nadmiernego zadłużenia, trudności w generowaniu wystarczających dochodów lub wystąpienia zatorów płatniczych i utraty płynności finansowej.

Zgodnie z prawem, o niewypłacalności mówimy kiedy dłużnik nie spłaca swoich zobowiązań przez 3 miesiące. Dłużnik, który jest osobą prawną (np. spółką z o.o.) jest niewypłacalny jeżeli jego zobowiązania pieniężne przekraczają wartość jego majątku, a stan ten utrzymuje się przez okres przekraczający dwadzieścia cztery miesiące (Prawo upadłościowe, art. 11).

Zbankrutować – ogłosić upadłość – może osoba fizyczna (upadłość konsumencka), osoba prowadząca JDG, osoba prawna (spółka kapitałowa, fundacja, stowarzyszenie) oraz jednostka organizacyjna (np. wspólnota mieszkaniowa), spółka osobowa (jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna) i wspólnicy spółki partnerskiej.

Bankructwo wiąże się z licznymi konsekwencjami. Przede wszystkim majątek upadłego przedsiębiorcy staje się masą upadłości (z wyjątkiem mienia, które jest wyłączone z egzekucji na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, m.in. narzędzie niezbędne do pracy czy połowa wynagrodzenia za pracę w części niepodlegającej zajęciu).

Majątek dłużnika jest zabezpieczone, aby chronić interesy wierzycieli.

Inne konsekwencje bankructwa

  • wyznaczenie przez sąd syndyka zarządzającego spółką i jej majątkiem;
  • prawo wierzycieli do zgłaszania wierzytelności syndykowi – mają na to 30 dni od dnia obwieszczenia postanowienia o ogłoszeniu upadłości;
  • upadły musi wydać syndykowi cały swój majątek oraz dokumentację dotyczącą działalności;
  • z dniem upadłości zobowiązania pieniężne upadłego stają się wymagalne;
  • zobowiązania niepieniężne zmieniają się w wymagalne zobowiązania pieniężne;
  • w dniu ogłoszenia upadłości wygasają niektóre umowy, np. pożyczki (jeżeli nie zostały jeszcze wydane);
  • zawieszone zostają postępowania egzekucyjne, a po uprawomocnieniu upadłości są umarzane;
  • czynności prawne, które prowadziły do uszczuplenia majątku dłużnika, są uznane za nieważne.

W postępowaniu upadłościowym sąd może orzec o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej lub zajmowania określonych stanowisk przez okres do 10 lat (w przypadku niewypłacalności, która wynika z rażącego niedbalstwa).

Czy można odzyskać należność od dłużnika, który zbankrutował?

W przypadku upadłości dłużnika konieczne jest zbadanie masy upadłościowej, czyli całego majątku, który podlega podziałowi w procesie upadłościowym. To pozwoli określić, czy istnieje szansa na odzyskanie należności przez wierzycieli.

Za zarządzanie procesem upadłościowym odpowiada syndyk. To do niego wierzyciele zgłaszają swoje wierzytelności. Mogą też ustalić, czy istnieją aktywa do zajęcia w celu zaspokojenia długu. To np. nieruchomości, samochody, konta bankowe, akcje czy inne mienie. Takie aktywa należy zgłosić syndykowi.

Warto pamiętać, że sąd w trakcie postępowania upadłościowego może orzec o umorzeniu części lub całości długu przedsiębiorcy zarejestrowanego w CEIDG. Oddłużenie na zasadach upadłości konsumenckiej możliwe jest na wniosek dłużnika. Sąd ustala wtedy:

  • plan spłaty zobowiązań i umorzenie pozostałej części zobowiązań, które nie zostały zaspokojone w postępowaniu upadłościowym – jeżeli upadły nie doprowadził do swojej niewypłacalności lub w sposób istotny jej nie zwiększył w celowy sposób, np. trwoniąc majątek;
  • dochodzi do umorzenia bez ustalenia takiego planu – jeżeli upadły jest trwale niezdolny do spłat w ramach planu spłaty wierzycieli;
  • następuje warunkowe umorzenie zobowiązań – jeżeli upadły tylko czasowo jest niezdolny do zwrócenia długu wierzycielom.

Windykacja należności

Zdarza się, że dłużnik nie chce zwrócić pieniędzy. Wierzyciel może odzyskać dług przy pomocy komornika. Komornik zacznie egzekucję jeżeli wierzyciel będzie posiadał tytuł egzekucyjny (np. orzeczenie sądu) i uzyska tytuł wykonawczy.

Jak przebiega kontrola z urzędu pracy?

0
kontrola z urzędu pracy

Firmy mogą być kontrolowane przez m.in. urząd skarbowy, ZUS, Państwową Inspekcję Pracy, Inspekcję Handlową czy Sanepid–Państwową Inspekcję Sanitarną. Niektórzy przedsiębiorcy mogą się spodziewać kontroli z urzędów pracy. Wśród nich są korzystający z dotacji w ramach tarczy antykryzysowej. Jak wygląda kontrola z urzędu pracy? Na co się przygotować?

Jak wygląda kontrola z urzędu pracy?

Kontrola może mieć formę kontroli wstępnej, bieżącej (czy podczas realizacji projektu nie doszło do naruszenia przepisów), interwencyjnej (np. po uzyskaniu przez urząd informacji o nieprawidłowościach) oraz następczej (np. po kontroli wstępnej).

W przypadku kontroli prawidłowości wydatkowania pieniędzy z tarczy antykryzysowej pierwszy etap polega na wstępnej weryfikacji dokumentacji złożonej przez pracodawcę w urzędzie pracy. Drugi etap to ocena m.in. czy doszło do deklarowanego spadku obrotów, czy pracownicy objęci wnioskiem nadal pracują, czy w firmie wprowadzono przestój lub obniżono wymiar czasu pracy.

Urząd zawiadamia przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrola odbywa się zasadniczo w czasie pracy firmy, a kontrolujący powinni przedstawić upoważnienie oraz legitymację służbową. 

Czynności urzędników powinny przebiegać w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowanie przedsiębiorcy. Ustalenia kontroli zamieszczane są w protokole kontroli. 

Przedsiębiorca prowadzi i przechowuje w siedzibie firmy książkę kontroli (w formie papierowej lub elektronicznej) oraz upoważnienie i protokoły kontroli.

Zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu. Przedsiębiorca może się zgodzić, aby poszczególne czynności kontrolne były przeprowadzane w urzędzie pracy. Czynności mogą być również prowadzone w miejscu przechowywania dokumentacji innym niż siedziba firmy.

Zawsze trzeba pamiętać, że pracownicy kontrolowanego przedsiębiorstwa lub inne podmiotu powinni współpracować z urzędnikami przeprowadzającymi kontrolę.

Przed rozpoczęciem kontroli warto skontaktować się z urzędem pracy i zapytać o zakres dokumentów, które trzeba przygotować do okazania lub wydania do sprawdzenia.

Prawa przedsiębiorców podczas kontroli

Prawa przedsiębiorców, którzy podlegają kontroli, zawarte zostały w Ustawie z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (art. 45–65), m.in.:

  • kontrola musi być zapowiedziana przynajmniej 7 dni wcześniej i wszczęta nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli;
  • w większości przypadków nie można równocześnie prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy;
  • czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać w odniesieniu do:
    • mikroprzedsiębiorców – 12 dni roboczych;
    • małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych;
    • średnich przedsiębiorców – 24 dni roboczych;
    • pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych.
  • przedłużenia czasu kontroli możliwe jest tylko z przyczyn niezależnych od kontrolującego urzędu i wymaga uzasadnienia na piśmie;
  • przedsiębiorca ma prawo być obecnym podczas kontroli lub upoważnić do tego inną osobę;
  • właściciel firmy może wnieść sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez organ kontrolny czynności, które jego zdaniem naruszają Prawo przedsiębiorców, ma na to 3 dni od wszczęcia kontroli, sprzeciw musi uzasadnić, a urząd ma 3 dni na jego rozpatrzenie i odstąpienie od czynności kontrolnych lub ich kontynuowanie;
  • przedsiębiorca ma prawo zapoznać się z protokołem kontroli i ewentualnie zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu.

Kto może być kontrolowany?

Kontrola z powiatowego lub wojewódzkiego urzędu pracy możliwa jest w firmach i innych podmiotach (np. stowarzyszeniach, fundacjach), które są beneficjentami Funduszu Pracy, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz PFRON. Kontrolerzy sprawdzą prawidłowość realizacji umów zawartych z urzędem.

To nie wszystko. Wojewódzkie urzędy pracy sprawdzają wykorzystanie dotacji otrzymanych przez firmy w ramach tarczy antykryzysowej z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Powiatowe urzędy pracy kontrolują natomiast wydatkowanie środków przekazanych przez starostów. Publiczne pieniądze były przeznaczona na dofinansowanie wynagrodzeń dla pracowników. 

Kontrola dotyczy właściwego wykorzystania wypłaconych środków oraz prawidłowego udokumentowania i możliwa jest w ciągu trzech lat od dnia upływu terminu do złożenia przez przedsiębiorcę rozliczenia i potwierdzającej go dokumentacji – większość z nich zakończy się w 2023 roku i pierwszej połowie 2024 roku.

Kontrola z urzędu pracy już się odbyła. Co dalej?

Kontrola kończy się sporządzeniem protokołu, w którym ujęte są ustalenia. Kontrolowany może złożyć do nich zastrzeżenia.

Po zakończeniu kontroli przedsiębiorca może wystąpić o odszkodowanie jeżeli poniósł szkodę na skutek wykonania czynności kontrolnych z naruszeniem prawa.

Jeżeli kontrolerzy stwierdzili podczas kontroli, że z powodu działalności przedsiębiorcy może m.in. powstać zagrożenie dla życia lub zdrowia, szkody majątkowe w znacznych rozmiarach lub bezpośrednie zagrożenia dla środowiska, wójt, burmistrz lub prezydent miasta niezwłocznie powiadamiają właściwe organy (np. prokuraturę).

Jakie sankcje mogą spotkać przedsiębiorcę?

Przedsiębiorca korzystający z tarczy antykryzysowej, u którego kontrola wykazała nieprawidłowości, może być zobowiązany do zwrotu dofinansowania lub jednego z otrzymanych dofinansowań (jeżeli otrzymał wsparcie ze środków starosty i FGŚP). 

Możliwa jest również sytuacja, w której przedsiębiorca nie zechce poddać się kontroli. W konsekwencji będzie musiał zwrócić całość otrzymanego dofinansowania oraz zapłacić odsetki w wysokości jak dla zaległości podatkowych. Odsetki naliczone zostaną od dnia przekazania dofinansowania przez urząd.

Przepisy przewidują też nałożenie grzywny (mandatu karnego) lub wymierzenie administracyjnej kary pieniężnej za niewykonanie zaleceń pokontrolnych.