Strona główna Blog Strona 73

Krajowy System e-Faktur – projekt ustawy i jej konsekwencje. Identyfikacja i obsługa faktur w systemie

0
ksef webinar

„Krajowy System e-Faktur – projekt ustawy i jej konsekwencje. Identyfikacja i obsługa faktur w systemie” – bezpłatny webinar 

Krajowy System e-Faktur wprowadza rewolucyjne zmiany w obszarze fakturowania. By zacząć w nim działać, przedsiębiorcy muszą m.in. zidentyfikować reprezentowany podmiot i założyć profil w Aplikacji Podatnika.

Jak przygotować firmę na nieuniknione zmiany opowie podczas bezpłatnego webinaru ekspert z firmy EuroCert, dostawcy kwalifikowanych usług zaufania. Wydarzenie odbyło się 26 stycznia 2023 o godz. 11:00.

 Pełna tematyka, którą obejmie webinar, to:

  • Podstawa prawna KSeF, jego założenia, użytkownicy.
  • Nowe wymogi wynikające z projektu nowelizacji ustawy: aktualne zasady obsługi KSeF i sankcje.
  • Korzyści wynikające z wprowadzenia systemu KSeF w firmie.
  • Dostępne metody uwierzytelnienia (porównanie) oraz sposób ich użycia w KSeF.
  • Dobór metod uwierzytelnienia do rodzaju prowadzonego biznesu.
  • Co należy zrobić, aby zacząć korzystać z KSeF.

Przedsiębiorcy przygotowują się do wdrożenia (KSeF). Warto wiedzieć, że każdy podatnik wystawiający faktury będzie musiał korzystać z tego rozwiązania, a podstawą będzie identyfikacja elektroniczna podmiotu w systemie.

Faktury przesyłane do/z KSeF staną się jedyną obowiązującą formą dokumentów sprzedażowych dla wszystkich podatników prawdopodobnie w 2025 roku. Są to tak zwane faktury ustrukturyzowane. 

Nowe regulacje wymagają przygotowań w obszarze procesów i technologii, a także przeszkolenia upoważnionego do wystawiania i odbioru faktur personelu. Warto więc z wyprzedzeniem przyjrzeć się przepisom, aby wcześniej wdrożyć odpowiednie działania.

Bezpłatny webinar edukacyjny dotyczący KSeF

Dobrą okazją ku temu będzie bezpłatne wydarzenie zaplanowane na 26 stycznia na godz. 11:00 poświęcone tematyce KSeF pt. „Krajowy System e-Faktur – projekt ustawy i jej konsekwencje. Identyfikacja i obsługa faktur w systemie”. Ekspert firmy EuroCert opowie o założeniach KSeF oraz korzyściach i wyzwaniach wiążących się z jego wdrożeniem.

Porówna on dostępne metody uwierzytelniania i doradzi, jaka opcja identyfikacji jest najkorzystniejsza dla poszczególnych typów firm. Nie zabraknie także informacji o tym, co w praktyce należy zrobić, aby rozpocząć korzystanie z KSeF. Dowiesz się, jak proces ten umożliwią kwalifikowane usługi zaufania. Na koniec uczestnicy będą mieli szansę zadać ekspertowi pytania.

W spotkaniu online można wziąć udział, zapisując się poprzez formularz: FORMULARZ REJESTRACYJNY NA WEBINAR

Ksef fundamentalnie zmienia zasady obiegu faktur w Polsce. Każdy podmiot będzie musiał mieć konto w ksef. Wiemy jak działa ten system, wiemy co trzeba zrobić żeby skutecznie korzystać z ksef, poczuwamy się do tego, aby pomóc podatnikom skutecznie, bezpiecznie i sprawnie wejść w nową rzeczywistość.

– zachęca Łukasz Konikiewicz, prezes zarządu firmy EuroCert.

Dlaczego warto zobaczyć webinar o KSeF?

Wprowadzane przez Ministerstwo Finansów regulacje zmuszą firmy do przejścia wyłącznie na obieg faktur w wersji elektronicznej. Docelowo wiąże się to z oszczędnością czasu, finansów i formalności. Zminimalizuje też ryzyko zagubienia dokumentów, większe bezpieczeństwo w rozliczaniu z kontrahentami i skrócenie procesu ściągalności należności.

Dzięki KSeF możliwa będzie pełna kontrola i stały dostęp do faktur przychodzących i wychodzących. Ich ustrukturyzowany, jednolity format ograniczy błędy w odczycie i zredukuje czas rejestracji danych. Dodatkowo dla firm, które włączą się do KSeF jeszcze w okresie przejściowym, ustawodawca uwzględnił przyspieszony zwrot podatku VAT, w ciągu 40, a nie obecnych 60 dni.

W  związku ze złożonością zmian, które zaczną obowiązywać prawdopodobnie od 2025 roku, warto skorzystać z nieodpłatnych możliwości pozyskania wiedzy i zarejestrować się na webinar.

* * *

EuroCert działa na rynku od 2012 roku i jest jedną z pięciu firm w Polsce, która świadczy kwalifikowane usługi zaufania. Robi to na podstawie statusu przyznanego jej przez Narodowe Centrum Certyfikacji NBP. Oferuje ona m.in. elektroniczne podpisy, pieczęcie i znaczniki czasu, czym zapewnia bezpieczne uwierzytelnianie i wspiera realizację cyfrowych strategii organizacji.

Zespół dysponuje wiedzą ekspercką opartą o najnowsze technologiczne rozwiązania, które wspomagają procesy #paperless i elektroniczny obieg dokumentów w administracji i biznesie. Firma dostarcza usługi na terenie całego kraju w sprzedaży bezpośredniej, sprzedaży online, a także poprzez sieć blisko 400 autoryzowanych partnerów.

Inwestowanie w nieruchomości. Czy to się opłaca?

0
inwestowanie w nieruchomości

Inwestowanie w nieruchomości jest jednym ze sposobów na dywersyfikację oszczędności. Modeli inwestowania w nieruchomości jest wiele. Wybór określonej strategii zależy głównie od celu, który chce osiągnąć inwestor.

Inwestycja w nieruchomości różnie się objawia – lokale na wynajem, flipowanie, deweloperka albo cesja. Dlaczego warto inwestować w nieruchomości? Przede wszystkim dlatego, że jest to bardzo przewidywalny biznes. I to niezależnie od sytuacji gospodarczej. Oczywiście tylko wtedy gdy dobrze wybierzemy nieruchomości do inwestycji.

Inwestowanie w nieruchomości – kawalerki

Rosnąca inflacja, coraz wyższe stopy procentowe powodują, że pieniądze bardzo szybko tracą na wartości. Stąd spore zainteresowanie inwestycją w nieruchomości. W warunkach dużej inflacji spada jednak zdolność kredytowa, co oznacza, że trudniej jest pozyskać finansowanie. Jeśli mamy wolną gotówkę, możemy spróbować inwestycji w nieruchomości.

CZYTAJ TAKŻE: Inwestycja w złoto. Jak inwestować w złoto?

Inwestycja w kawalerki to najczęściej pierwszy etap inwestowania. Kawalerki, czyli najmniejsze mieszkania są dobre dla najemców, którzy np. rozpoczynają dopiero pracę w konkretnym mieście. W Warszawie świetną lokalizacją są mieszkania w okolicach metra.

Inwestycja w kawalerki może być też dobrym sposobem na zakup kilku mieszkań na wynajem za pierwszym razem. W tym przypadku warto nastawić się na wynajem długoterminowy. W przypadku kawalerek szacuje się zwrot z kapitału na poziomie 7,0% – 8,0%. Dziś na rynku dostępne są malutkie kawalerki, które mają powierzchnię znacząco mniej niż 25 metrów kwadratowych.

Takie niewielkie mieszkanie jest dobrą inwestycją odporną na zawirowania rynkowe. Wszystko dlatego, że są zawsze poszukiwane przez najemców.

Wynajem krótkoterminowy

Część inwestorów decyduje się na wynajem krótkoterminowy. W takiej sytuacji pobiera się czynsz za każdą dobę. W takiej opcji trzeba będzie wybrać nieruchomość z bardzo dobrym dojazdem do centrum. Wszystko dlatego, że zwykle wynajmują je turyści, którzy traktują twój lokal wyłącznie jako miejsce do spania.

Jeśli chcemy mieć lokal na wynajem krótkoterminowy dla turystów, to koniecznie trzeba bardzo dobrze wybrać lokalizację w danej miejscowości turystycznej. Dokonując wyboru, koniecznie trzeba patrzeć na to z perspektywy turysty, który nie zna miasta. Taki model inwestycji przeznaczony jest dla bardziej doświadczonych inwestorów.

CZYTAJ TAKŻE: W co inwestować w 2022 roku?

Wszystko dlatego, że wymaga on znacznie więcej wiedzy o rynku. W tym wypadku liczy się nie tylko lokalizacja, ale i wystrój mieszkania, a także obsługa klienta. To najem krótkoterminowy więc jest to inwestycja wymagająca znacznie większej aktywności niż najem na długi termin. Jakie mieszkanie wybrać najlepiej? Dla tego typu inwestycji sensowne będzie mieszkanie około 50 metrów kwadratowych.

Inwestowanie w nieruchomości – flipowanie

Flipowanie to model inwestowania w nieruchomości, w którym kupujemy mieszkanie i szybko odsprzedajemy. Mogą być „flipy na brudno”, czyli kupujemy po bardzo okazyjnej cenie i szybko odsprzedajemy drogo. Są jeszcze flipy „na gotowo” gdzie kupujemy mieszkanie po okazyjnej cenie, remontujemy i sprzedajemy.

Rozwiązanie takie jest atrakcyjne dla klientów, którzy nie mogą sami przeprowadzić remontu albo po prostu nie chcą takich remontów robić, a po prostu odebrać gotowe mieszkanie. I właśnie na tym się zarabia. Fliperzy działają nawet w modelu, kiedy nie mają swoich pieniędzy. Po prostu zbierają inwestorów, którzy przekazują im pieniądze na inwestycję, a po jej sfinansowaniu, dzielą się zyskiem.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Inwestycja w złoto. Jak inwestować w złoto?

0
inwestycja w złoto

Czy inwestycja w złoto jest właściwym wyborem? Kto powinien inwestować w złoto? Kiedy zdecydować się na inwestycję w złoto?

Złoto kojarzy się ze stabilnością, sposobem na utrzymanie wartości, czyli ochroną przed inflacją. I właśnie w takich kategoriach złoto powinno być postrzegane. Nie jako typowa inwestycja, która ma wygenerować zysk, ale raczej jako środek do ochrony wartości pieniądza.

Jak inwestować w złoto?

Oczywiście poprzedni akapit odnosi się do złota w formie fizycznej. Zanim zaczniemy szczegółowo omawiać tę formę lokowania kapitału, zacznijmy od złota w wersji elektronicznej, czyli akcji spółek wydobywających złoto lub kontraktów terminowych na złoto. Te dwa rodzaje aktywów są obarczone sporym ryzykiem wahań cen. Może to odpowiadać spekulantom, zainteresowanym krótkoterminową inwestycją.

Oprócz tego mamy też złoto fizyczne, w sztabkach lub monetach. Eksperci przekonują, że właśnie taka forma złota to dobry wybór dla tych, którzy chcą przechować wartość pieniądza w czasie. Bo, jak już wspominałem, taka forma złota, raczej nie nadaje się do spekulacji, a lokowania nadwyżek.

Złoto w monetach czy sztabkach?

W przypadku inwestycji w złoto fizyczne jedną z podstawowych kwestii jest to czy wybrać złoto w monetach, czy w sztabkach. Na pierwszy rzut oka nie ma to znaczenia, bo zarówno monety (zwane bulionowymi), jak i złote sztabki są tak samo łatwe w przechowywaniu, a ryzyko ich zniszczenia ograniczone jest do minimum. Nie będzie im groźny nawet pożar czy powódź.

Jakie sztabki kupić?

Zacznijmy od sztabek. Sztabki złota kojarzą się nam przede wszystkim z dużymi, ciężkimi sztabami złota ulokowanymi w skarbcach bankowych. Warto jednak wiedzieć, że na rynku występują również mniejsze sztabki. Mają od 1 grama do 1 kilograma.

Trzeba pamiętać, że masę sztabki określa się w uncjach. Te małe pakowane są w tzw. certipaki, czyli specjalne opakowania, których celem jest ochrona przed zniszczeniem, a także potwierdzają autentyczność sztabki. Sztabki ze względu na to, że zawsze wyglądają tak samo, są możliwe do podrobienia. Fałszerze mogą np. wypełnić sztabkę innym niż złoto metalem. Właśnie dlatego trzeba bardzo dokładnie sprawdzać źródło pochodzenia konkretnej sztabki złota.

Gdy porównamy sztabkę o określonej masie z monetą złotą o takiej samej masie, okaże się, że sztabka będzie tańsza.

Monety bulionowe

Dlaczego monety bulionowe kosztują trochę więcej od sztabek o tej samej wadze? Przede wszystkim, że są trochę lepiej zabezpieczone. Mogą mieć np. mikrograwery lub inne drobne zabezpieczenia. To wszystko powoduje, że fałszerz musiałby wykonać bardzo dużo pracy, żeby podrobić taką monetę.

Poza tym moneta jest zdecydowanie wygodniejsza w użyciu. W obliczu kryzysu dużo łatwiej je wymienić. Podobnie jak w przypadku sztabek, także i monety występują w różnych odmianach wagowych. I tak jak w przypadku sztabek powinny kosztować tyle samo co złoto w nich zawarte. Są jednak droższe niż złoto w sztabach, bo wiele monet ma również wartość kolekcjonerską. Sporo osób zbiera monety właśnie dla ich walorów kolekcjonerskich.

Cena sztabek złota

Monety, jak i sztabki, jak już wspomniałem, są o różnej masie. Zasada jest prosta, im mniejsza masa, tym więcej zapłacić trzeba za złoto, bo marża dystrybutora jest najwyższa. Jeśli chcemy zainwestować w złoto fizyczne określoną kwotę, najlepiej więc kupić sztabkę lub monetę o największej masie, na jaką w danym momencie możemy sobie pozwolić.

Jakie monety kupić?

Kupowanie złotych monet warto rozpocząć od tych pochodzących z najpopularniejszych serii. Wśród tych występujących najczęściej jest Krugerrand, Filharmonik Wiedeński, Liść Klonowy, Amerykański Orzeł czy Australijski Kangur.

Inwestując w fizyczne złoto, musimy też przemyśleć, w jaki sposób będziemy je przechowywać. Złoto można trzymać w domu (trudno jednak będzie takie wartości ubezpieczyć, np. przed kradzieżą) albo wynająć skrytkę bankową. To rozwiązanie nie jest jednak zbyt popularne i dość trudno dostępne.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Rejestracja VAT – kiedy trzeba się zarejestrować do VAT? Czy oczekując na rejestrację jesteś podatnikiem VAT?

0
rejestracja VAT

Rejestracja VAT jest obowiązkowa w określonych przypadkach. Zobacz, w jaki sposób należy zarejestrować się do VAT. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musi wiedzieć przedsiębiorca.

Jak działa rejestracja VAT? Pod względem płatności podatku VAT podatników możemy podzielić na tych, którzy korzystają ze zwolnienia z VAT i VAT czynnych. W obu przypadkach trzeba spełnić określone warunki.

Rejestracja VAT – zwolnienie z VAT

Na początku działalności, co do zasady można skorzystać ze zwolnienia z VAT. Są jednak określone działalności (można je znaleźć w art. 113 ust 13 ustawy o VAT), które nakazują nam rejestrację do VAT. W takiej sytuacji trzeba złożyć w urzędzie formularz VAT-R.

W przypadku, gdy przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia, to nie musi składać żadnej deklaracji. Po prostu domyślnie uznaje się, że jest płatnikiem zwolnionym z VAT. Gdy jednak nie korzystamy ze zwolnienia i będziemy rejestrować się do VAT, wtedy stajemy się tzw. czynnym podatnikiem VAT.

Rejestracja VAT

Czynny podatnik VAT to status, kiedy przedsiębiorca przekracza limit obrotów wymieniony w ustawie o VAT. Jest to kwota powyżej 200 000 zł lub gdy wykonuje się działalność, w przypadku której nie można skorzystać z prawa do zwolnienia przedmiotowego. To np. usługi doradcze, czy usługi prawnicze.

Do rejestracji podatku VAT służy druk VAT-R. Ważne jest, by rejestracji dokonać w odpowiednim momencie. Chodzi o to, by druk VAT-R złożyć przed dokonaniem pierwszej sprzedaży innej niż zwolniona od podatku VAT lub tez przed dniem, w którym straci się prawo do zwolnienia.

Podatnik zarejestrowany jest jako czynny podatnik VAT dopiero wtedy, gdy urząd skarbowy dokona rejestracji. Żeby to zrobić, konieczna jest weryfikacja wszystkich danych. I tak urzędnicy sprawdzą, czy podmiot faktycznie istnieje.

Nierzadko urzędnicy osobiście weryfikują, czy miejsce podane w formularzu wykorzystywane jest do prowadzenia działalności gospodarczej. Podatnik nie będzie wpisany do rejestru czynnych podatników VAT, jeśli mimo kilku prób nie uda się skontaktować urzędnikom z przedsiębiorcą lub też przedsiębiorca nie stawi się na wezwanie urzędu.

Rejestracji urzędnicy nie dokonają też, jeśli istnieje podejrzenie, że podatnik może wykorzystać ten status do wyłudzeń skarbowych.

Zobacz również: Opinie na temat oprogramowania Małej Księgowości
Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Rejestracja VAT – faktura

Konieczność weryfikacji wielu danych powoduje, że rejestracja do VAT może trwać nawet kilka tygodni. Dobrze jest więc zawczasu zająć się kwestią rejestracji. W przypadku nowego przedsiębiorcy, który dopiero zaczyna prowadzenie firmy, może to być spory kłopot.

Sama rejestracja działalności zajmuje bowiem kilka chwil i możemy rozpocząć aktywność gospodarczą od razu po rejestracji, czyli praktycznie od zaraz. Jeśli jednak chcemy, był płatnikiem VAT albo też rodzaj działalności zmusza do rejestracji jako czynny płatnik, trzeba będzie uzbroić się w cierpliwość.

Czy to oznacza jednak, że do momentu rejestracji w VAT nie możemy prowadzić sprzedaży? Prawo wskazuje, że czynnym podatnikiem VAT przedsiębiorca staje się z mocy prawa, a nie na podstawie decyzji organu podatkowego. Jeśli więc „łapiemy się” na to, by podatnikiem VAT się stać, to jesteśmy nim.

Problem może się jednak pojawić po stronie kontrahentów. Póki formalnie nie jesteśmy zarejestrowani jako podatnicy VAT, dane firmy nie są widoczne w rejestracjach podatników VAT. Może to rodzić ryzyko kłopotów u naszych kontrahentów. Jeśli bowiem będą chcieli odliczyć VAT z faktury wystawionej przez podmiot, który jeszcze nie został zarejestrowany, mogą podlegać odpowiedzialności karno-skarbowej.

Podatek VAT w Małej Księgowości

Mała Księgowość Rzeczpospolitej to prosty w obsłudze program dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Umożliwia sprawne wprowadzanie danych księgowych, rozliczenia podatku dochodowego, prowadzenie ewidencji oraz bezpieczne przechowywanie wszystkich dokumentów.

Jedną z funkcji programu jest ewidencja VAT, z której będziemy musieli korzystać po zarejestrowaniu się jako podatnicy podatku od towarów i usług.

Dlaczego warto wybrać Małą Księgowość Rzeczpospolitej?

  • Rzetelna firma – na rynku od 2002 roku
    • Zaufało nam ponad 60 000 przedsiębiorców
    • Do obsługi programu nie potrzebujesz internetu
    • Cena od 149 złotych brutto za rok – to mniej niż 13 zł/mies
    • Program rekomendowany przez dziennik Rzeczpospolita

Zobacz również: Wszystkie funkcjonalności oprogramowania Małej Księgowości

Jak wymyślić dobrą nazwę firmy jednoosobowej? 

0
nazwa firmy

Nazwa firmy to coś, na co dalej się nie zdecydowałeś? Zastanawiasz się, czy na pewno ma znaczenie? Przeczytaj i dowiedz się, czy to ważny element i jak stworzyć dobrą nazwę firmy.

Nazwa firmy nie dla wszystkich jest istotna. Niektórzy przedsiębiorcy nie przywiązują do niej dużego znaczenia. Są i tacy, którzy z procesu wymyślania nazwy dla firmy robią bardzo ważne wydarzenie. Czy to, jak nazwiesz firmę, ma znaczenie?

Nazwa firmy jednoosobowej – czy ma znaczenie?

Niezależnie od tego, czy przywiązujemy duże znaczenie do nazwy, czy też nie, o jednej rzeczy trzeba pamiętać. Niezależnie od tego, jak ma nazywać się firma, w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej musi ona zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy.

Nazwa firmy, jak i firma w znaczeniu prawnym są tym samym. Podstawowym elementem nazwy firmy jest więc imię i nazwisko przedsiębiorcy. Można, choć nie trzeba dodać do nazwy dodatkowe określenie, albo wskazanie nazwy przedsiębiorcy.

Gdy mamy do czynienia z osobą prawną, czyli np. spółką kapitałową lub spółką z o.o. to konieczne jest zawsze określenie rodzaju spółki, np. spółka z o.o., czy spółka akcyjna. Jeśli zastanawiasz się, jakie są przepisy dotyczące nazywania spółek, sprawdź odpowiedni artykuł na biznes.gov.pl.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Po co nazywać firmę?

Nazwa przedsiębiorstwa ma wyróżniać je od innych. Może też od razu wskazywać klientowi, czym firma się zajmuje i co oferuje. Unikalna, chwytliwa nazwa umożliwi nam stanie się natychmiast rozpoznawalnymi na rynku. Ważna jest więc zarówno z prawnego, jak i marketingowego punktu widzenia.

Jej nazwa nie może wprowadzać klientów w błąd.

W przypadku gdy chcemy, by stała się marką, to warto od początku już się zabezpieczyć. Gdy dokonamy rejestracji nazwy, to jako przedsiębiorca mamy prawo do zgłoszenia wszelkich naruszeń związanych z marką albo naprawienia wszystkich szkód, które zostały dokonane w związku z naruszeniami marki.

Imię i nazwisko w nazwie firmy

Pełna nazwa firmy jednoosobowej to imię i nazwisko przedsiębiorcy razem z ewentualnym dopiskiem (np. oznaczeniem działalności). Na fakturze i innych dokumentach księgowych musimy stosować zawsze pełną nazwę firmy. W codziennym kontakcie z klientami, kontrahentami można używać nazwy skróconej (bez imienia i nazwiska).

Dobra nazwa firmy

Dobra nazwa firmy oprócz imienia i nazwiska przedsiębiorcy może też mieć dopisek dotyczący rodzaju prowadzonej działalności (na przykład: zakład mechaniczny Jan Kowalski). Nazwa taka nie może wprowadzać w błąd, czyli piekarnia nie może być oznaczona np. jako serwis mechaniczny Jan Kowalski.

Warto pamiętać o tym, jeśli w ramach swojej działalności jednoosobowej planujemy podejmować różne zajęcia. Jeśli więc chcemy prowadzić dwa kompletnie różne biznesy, lepiej ogranicz się do swojego imienia i nazwiska, lub wybierz nazwę, która nie wskazuje bezpośrednio na to, czym zajmuje się firma (przykładowo: Jan Kowalski Porady Eksperckie).

Jak wymyślić nazwę firmy?

Poszukując pomysłu na nazwę dla swojej firmy, warto kierować się kilkoma podstawowymi zasadami. Przede wszystkim, nazwa Twojej firmy powinna być unikatowa. Aby upewnić się, że tak będzie, zrób podstawowy research: wpisz nazwę, nad którą się zastanawiasz w Google, wyszukaj ją na social mediach. Jeśli znajdziesz firmy, o podobnych nazwach, sprawdź gdzie i w jakiej branży działają. O ile firma o podobnej nazwie, która działa w innej branży i na innym kontynencie nie będzie problemem, o tyle Twoje bezpośrednia konkurencja działająca w Twoim mieście zdecydowanie Ci ich przysporzy. 

Pamiętaj, że dobra nazwa dla firmy powinna być nie tylko oryginalna, ale również łatwa do zapamiętania. Oznacza to, że tworząc ją, warto ograniczyć się do dwóch słów, raczej niezbyt skomplikowanych. Wiele nazw działalności czerpie z języka angielskiego, co w niektórych przypadkach może być dość problematyczne. Jeśli zastanawiasz się, czy użyć słów z języka obcego w swojej nazwie, zastanów się, jak prawdopodobne jest, że Twoi docelowi odbiorcy są z tymi słowami lub tym językiem zaznajomieni. 

Tworząc nazwę firmy, pamiętaj również, że obecnie ciężko jest prowadzić biznes bez obecności w Internecie. Zaczynając, możesz korzystać tylko z mediów społecznościowych, ale może nadejść moment, w którym będziesz potrzebować strony internetowej. Na taki wypadek warto sprawdzić, czy wolna jest domena odpowiadająca naszej nazwie firmy. 

Tworząc nazwę marki, mamy dwie zasadnicze możliwości: możemy stworzyć nazwę uniwersalną, albo taką, która od razu będzie wskazywać na to czym się zajmujemy i cechy naszej firmy. Każde z tych rozwiązań ma zarówno swoje wady, jak i zalety. Nazwa uniwersalna będzie lepsza dla osób, które rozwijają swój biznes w wielu kierunkach. Ta wskazująca na to, czym się zajmujemy będzie stanowić jasną informację dla naszym klientów.

Nie masz kompletnie pomysłu na to, jak nazwać swoją firmę? Możesz skorzystać z jednego z licznych generatorów nazw firm. Zanim jednak przywiążesz się do nazwy, którą taki program zaproponuje, sprawdź, czy na pewno nie istnieje jeszcze firma, która się tak nazywa.

Pamiętaj też, że zawsze masz możliwość zmiany wybranej przez Ciebie nazwy firmy. Jej zmiana wymaga jedynie aktualizacji formularza CEIDG-1, co zajmuje dosłownie kilka minut. Oczywiście, inaczej będzie wyglądać sytuacja, w której Twoi klienci są już do Twojej nazwy przywiązani. Wówczas będziesz musiał przede wszystkim zadbać o rozpromowanie nowej nazwy. Niemniej, z punktu widzenia formalnego jest to bardzo proste zadanie, jeśli więc jesteś początkującym przedsiębiorcą, nie obawiaj się najpierw ograniczyć do imienia i nazwiska, a nazwę firmy wymyślić z czasem.

Nazwa a logo firmy

Dokonując wyboru nazwy firmy, warto zastanowić się, czy chcemy, aby nasza firma miała również logo. Tutaj nie ma przymusu prawnego, logo nie jest obowiązkowe. Może jednak znacznie ułatwić promowanie Twojej firmy. Początkujący przedsiębiorcy często decydują się na jego samodzielne wykonanie, jednak znacznie lepszym pomysłem jest powierzenie tego zadania osobie, która tworzeniem takich designów zajmuje się zawodowo.

Nazwa a znak towarowy

Znak towarowy może, ale nie musi być tym samym co nazwa twojej firmy. Znak towarowy jest chroniony na mocy przepisów prawa własności przemysłowej. Możesz zarejestrować go w urzędzie patentowym, aby zastrzec sobie wyłączność do jego używania na 10 lat. Pamiętaj jednak, że zastrzeżenie znaku towarowego nie jest procesem tak prostym, jak wymyślenie nazwy firmy i zgłoszenie jej do odpowiedniego urzędu. Procedura jego rejestracji jest procesem bardziej skomplikowanym, a więcej o jego przebiegu przeczytasz w naszym artykule: Czym jest znak towarowy i w jaki sposób go zdobyć?

Jak nadać nazwę firmie?

Choć wymyślenie najlepszej nazwy dla firmy to najbardziej skomplikowane zadanie w tym procesie, pozostają jeszcze kwestie formalne. Aby oficjalnie nadać nazwę firmie, musisz wpisać ją do CEIDG. Jeśli dopiero zaczynasz działalność gospodarczą, przeczytaj nasz artykuł: Jak wypełnić wniosek CEIDG? Przy rejestracji działalności zostaniesz poproszony o podanie m.in. nazwy firmy.

A co, jeśli prowadzisz już firmę, ale chcesz zmienić jej nazwę? To bardzo proste! Wystarczy wybrać opcję Zmiany danych w CEIDG na biznes.gov.pl. Po kliknięciu 'Załatw sprawę online’ zostaniesz poproszony o podanie daty zajścia zmiany, a następnie wybrania danych, które chcesz zmienić. Na liście wybierz 'Nazwa firmy’ i kliknij 'Dalej’.

Będziesz musiał potwierdzić aktualność swojego adresu zamieszkania, a następnie będziesz mógł podać:

  • pełną nazwę firmy – musi zawierać co najmniej imię i nazwisko wnioskodawcy i mieć maksymalnie 512 znaków;
  • nazwę firmy skróconą – to nazwa, którą posługujesz się na co dzień, nie musi zawierać imienia i nazwiska.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Lejek sprzedażowy – co to jest i jak działa?

0
lejek sprzedażowy

Lejek sprzedażowy to bardzo ważny element biznesu online. Jak działają lejki sprzedażowe? Sprawdź, do czego ich potrzebujesz jako przedsiębiorca. Jak się je tworzy?

Lejek sprzedażowy wykorzystuje się w marketingu. Ich głównym zadaniem jest sprawienie by klienci, którzy zajrzeli na stronę internetową, dokonali zakupu. To sprawienie by droga, którą przechodzi klient od pierwszego kontaktu z marką, doprowadziła do zakupu.

Lejek sprzedażowy – co to?

Mówiąc wprost, lejki sprzedażowe pomagają uzyskać lepszy zwrot z inwestycji. Lejki sprzedażowe są zestawem komunikatów ułożonych w odpowiedni sposób. Chodzi o to, by najpierw zaciekawić klienta, a potem doprowadzić klienta do decyzji zakupowej, a potem do akcji zakupowej.

Każdy kolejny etap polega na zawężaniu grupy potencjalnych odbiorców. Na samym dole lejka, są już wyłącznie ci, którzy są gotowi do zakupu produktu lub usługi. Zasada działania lejka polega na tym, że najpierw zdobywa się uwagę szerokiego grona osób, a po wzbudzeniu zainteresowania zawężamy grupę odbiorców.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Lejek sprzedażowy – po co go tworzyć?

Lejki sprzedażowe potrzebne są dlatego, że bardzo rzadko zdarza się, że klient od razu po wejściu na stronę internetową kupi konkretny produkt. W branży internetowej konieczne będzie stworzenie zestawu przekazów, które w różnych systemach reklamowych będą nakłaniały potencjalnych klientów do działania. Lejek sprzedażowy ma zdobyć uwagę, zainteresować, wzbudzić zainteresowanie i skłonić do kupna.

Lejek sprzedażowy – jak działa?

Pierwszym elementem jest zdobycie uwagi. Wciąż jest wiele osób, które w ogóle nie słyszały o naszym produkcie lub usłudze. Gdy osoba, której uwagę chcemy wzbudzić, po raz pierwszy trafi na górę lejka, zaczynamy wysyłać kolejne komunikaty, które mają zamiar zachęcić ją do przejścia dalej lub odsiania, jeśli nie jest zainteresowana.

Lejek sprzedażowy polega bowiem na tym, że każdy kolejny etap odsiewa większą grupę potencjalnych klientów. Pierwszy element lejka stanowią m.in. wpisy na blogu, podkasty, filmy poradnikowe, zestawienia. W tym przypadku raczej nie piszemy o firmie. Chodzi o to, by zbudować zainteresowanie szeroko. Możemy np. skłonić zainteresowanego do tego, by polubił nasz fanpejdż albo zapisał się do newslettera. Ważnym elementem jest to by pozyskać kontakt do odbiorcy.

CZYTAJ TAKŻE: Content marketing – na czym polega?

Lejek sprzedażowy – zainteresowanie

Gdy pozyskaliśmy kontakt do potencjalnego zainteresowanego, możemy regularnie przesyłać tej osobie kolejne treści. Co istotne, nie mogą to być jeszcze materiały sprzedażowe. Chodzi o to, by dopiero zbudować potrzebę, wyjaśnić działanie i skuteczność oferty. I tu dochodzimy do najtrudniejszego elementu. To przefiltrowanie tych, którzy „dotarli” do tego etapu, by zacząć ich monetyzować.

Lejek sprzedażowy – klasyfikacja leadów

Pomocny w klasyfikacji leadów będzie przede wszystkim bezpośredni feedback od obecnych klientów lub osób, które są już na ostatnim etapie lejka. Dopiero wtedy rozpoczynamy działania sprzedażowe. Jednak trzeba to czynić bardzo delikatnie by nie zrazić klienta od razu do siebie.

CZYTAJ TAKŻE: Marketing szeptany. Jak działa?

Najważniejsze w lejkach sprzedażowych jest to by właściwie sklasyfikować leady, które pojawiły się w bazie. Ważne są nie tylko te, które są bezpośrednio zainteresowane kupnem produktu lub usługi. Ważne jest właściwe zagospodarowanie również tych, którzy wciąż nie widzą potrzeby zakupu. Im podsyłamy treści poradnikowe i ciekawostki tematyczne. Dopiero gdy zainteresujemy ich w stopniu pozwalającym na zakup produktu, kierujemy w ich stronę treści sprzedażowe.

Lejek sprzedażowy – działania posprzedażowe

Lejek sprzedażowy opiera się także na dobrze stworzonej obsłudze posprzedażowej. Można spróbować sprzedać dodatkowy produkt, szkolenie, dać bonus na kolejne zakupy.

Lejek sprzedażowy – jak go zbudować?

Żeby zbudować własny lejek sprzedażowy, dobrze jest właściwie rozpoznać grupę docelową. Musisz wiedzieć, jakie są potrzeby tych klientów, co skłania ich do zakupu, jak można ich zaangażować do konkretnej akcji.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Czy wykupienie auta z leasingu się opłaca?

0
wykupienie auta z leasingu

Wykupienie auta z leasingu jest z jedną możliwości, jaką masz na koniec umowy. Sprawdź, czy to rozwiązanie się opłaca? Zobacz, kiedy warto wybrać wykup samochodu z leasingu.

Wykupienie auta z leasingu wciąż wywołuje gorącą dyskusję. Wszystko za sprawą zmian wprowadzonych przez tzw. Polski Ład. I choć z przepisami Polskiego Ładu żyjemy już od dłuższego czasu, wątpliwości nie brakuje. Sporo pytań pojawia się właśnie przy okazji wykupu leasingu.

Czy opłaca się wykupienie auta z leasingu?

Odpowiedź zależy oczywiście od wielu czynników. Przede wszystkim trzeba rozważyć motywację, która stała za finansowaniem auta w leasingu, a przede wszystkim należy przypomnieć sobie, czy zakładaliśmy od początku wykup pojazdu. Jeśli chcemy, by auto stało się naszą własnością, to wykup z leasingu wydaje się zawsze opłacalnym rozwiązaniem. Warto jednak sprawdzić, czy bardziej opłacalne jest wykupienie pojazdu w ramach prowadzonej działalności, czy też jako składnik majątku prywatnego.

Ogólna zasada brzmi: tak, wykup samochodu z leasingu w większości przypadków się opłaca. Mamy bowiem na własność majątek o określonej wartości. I przepisy Polskiego Ładu nie zmieniły wiele w podejściu do wykupu. Jest on wciąż możliwy i wciąż jest opłacalny. Różnice są nieznaczne w odniesieniu do tego, czy kupujemy pojazd jako składnik majątku firmowego, czy prywatnego.

Auto prywatne używane w działalności

Jeśli przedsiębiorca, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, wykupi pojazd z leasingu do majątku prywatnego, przedsiębiorca będzie mógł odliczyć od przychodu 20 proc. wydatków związanych z eksploatacją pojazdu i 50 proc. VAT z faktur, które dokumentują wydatki wynikające z tego, że wykorzystujemy samochód w firmie.

Auto firmowe

Jeśli natomiast samochód wykupujemy do majątku firmy, to można do kosztów zaliczyć całą kwotę wykupu i nawet 75% proc. wydatków związanych z użytkowaniem auta.

Wady wykupu auta z leasingu do majątku firmowego

Trzeba jednak pamiętać, że każde rozwiązanie ma też wady. W przypadku wykupu auta z leasingu do majątku firmowego trzeba będzie zapłacić podatek dochodowy i składkę zdrowotną, jeśli sprzedamy pojazd przed upływem 6 lat. Takie samo ograniczenie będziemy mieli w przypadku wykupu samochodu na dane prywatne, czyli do majątku prywatnego. Dodatkowo nie będzie można zaliczać do kosztów uzyskania przychodu kwoty wykupu, a także VAT-u z faktury za zakup auta.

Jak więc widać, wykup auta z leasingu wciąż się opłaca. Zmiana „in minus” dotyczy przede wszystkim kwestii odsprzedaży pojazdu, gdy już go wykupimy. Zanim wprowadzono Polski Ład, można było bez konsekwencji sprzedać samochód po upływie sześciu miesięcy. Teraz sprzedaż przed upływem 6 lat obciążona jest koniecznością rozliczenia podatku dochodowego.

Obecnie nie ma znaczenia, kiedy przedsiębiorca decyduje się na wykup pojazdu, może to zrobić w każdym momencie. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku leasingu operacyjnego minimalna długość trwania umowy to 2 lata. Mało tego. Maksymalne skrócenie okresu leasingu wiąże się z tym, że wartość wykupu auta będzie zdecydowanie wyższy.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym

0
wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym

Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym może być spowodowane utratą zaufania, czy niezgodnością rozliczeń. Kiedy jest to możliwe i jak to zrobić? O czym należy pamiętać?

Wypowiedzenie umowy z dotychczasowym biurem rachunkowym będzie konieczne, jeśli jesteś niezadowolony z poziomu usług, zauważyłeś nieścisłość w dokumentacji albo po prostu chcesz znaleźć tańsze biuro rachunkowe. Zmianę biura najlepiej przeprowadzić na przełomie roku. Dzięki temu nowe będzie miało „czystą” kartę w rozliczeniach.

Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym

Zdarza się, że biuro rachunkowe nie wypełnia swoich obowiązków rzetelnie, przedsiębiorca otrzymuje informacje o podatkach do zapłaty z opóźnieniem, a nierzadko księgowy nie chce poprawić błędów w dokumentach. W takiej sytuacji wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym nie powinno dziwić.

Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym można złożyć w dowolnym momencie. Musisz wiedzieć jednak, że umowa może być rozwiązania z zachowaniem okresu wypowiedzenia lub bez wypowiedzenia.

Zmiana biura rachunkowego – głównie w ciągu roku – wymaga sprawdzenia wszystkich dokumentów. Może to zająć od kilku tygodni, nawet do kilku miesięcy. W przypadku spółki, gdzie rozliczenia prowadzone są w formie pełnej księgowości, najłatwiej zmiany dokonać na koniec okresu rozliczeniowego.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym – instrukcja

Jak wygląda proces wypowiedzenia umowy z biurem rachunkowym? Przede wszystkim, zanim wypowiesz umowę, poszukaj najpierw nowego biura rachunkowego. Nie każdy będzie chciał bowiem przejmować rozliczenia w środku roku.

Gdy jednak znajdziesz już nowe biuro, składasz wypowiedzenie umowy obecnemu biuru. Po tym, gdy podpiszesz nową umowę, składa się w urzędach nowe pełnomocnictwa do reprezentacji w urzędach. Kolejnym krokiem jest przekazanie wszystkich dokumentów ze starego biura rachunkowego do nowego.

Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność, rozwiązanie umowy z biurem rachunkowym powoduje, trzeba dokonać aktualizacji wpisu do rejestru CEIDG. Przy zmianie biura rachunkowego trzeba koniecznie sprawdzić, czy wszystkie dokumenty zostały przekazane nowemu biuru. Trzeba więc przekazać faktury i rachunki, wszystkie umowy, wyciągi bankowe, rejestry podatkowe, ewidencje środków trwałych, kilometrówki, dokumenty kadrowe.

Umowa z biurem rachunkowym

Nie można zapominać, że nie tylko ty jako klient możesz umowę wypowiedzieć. Wypowiedzenia umowy może dokonać również biuro rachunkowe. Gdy powód wypowiedzenia nie ma ważnego powodu, to wtedy biuro rachunkowe musi naprawić szkodę, której doznajesz jako przedsiębiorca na skutek takiego wypowiedzenia.

Jeżeli umowę zawarliście w formie pisemnej, dokumentowej albo elektronicznej, jej wypowiedzenie musi zachować formę dokumentową, chyba że ustawa lub umowa zastrzega inną formę.

Jeżeli umowę zawarliście w innej formie szczególnej, jej rozwiązanie za zgodą obu stron wymaga zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia. Wypowiedzenie powinno być natomiast stwierdzone pismem.

Wypowiedzenie umowy o prowadzenie księgowości – rezygnacja z pełnej księgowości

Jednym z powodów, dla których możemy zdecydować się na koniec współpracy z biurem rachunkowym, jest rezygnacja z pełnej księgowości. Jeśli nasze przychody nie osiągają limitu przychodu w wysokości 2 mln euro rocznie, nie musimy jej prowadzić.

Jednak aby zrezygnować z pełnej księgowości, trzeba podjąć też inne działa, poza wypowiedzeniem umowy biuru rachunkowemu. O samej rezygnacji nie trzeba informować urzędu skarbowego. Trzeba jednak złożyć zawiadomienie o prowadzeniu ewidencji w formie księgi przychodów i rozchodów.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego?

0
kontrola urzędu skarbowego

Jak wygląda kontrola urzędu skarbowego? Czy urząd skarbowy może przeprowadzić kontrolę w sposób niezapowiedziany?

Kontrole urzędowe przedsiębiorców, a szczególnie kontrola urzędu skarbowego powoduje strach u sporej grupy przedsiębiorców. Choć w zdecydowanej większości nie ma powodu, by się bać, bo urząd przeprowadza kontrolę, bo chce sprawdzić określone informacje.

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? Co ma na celu?

Przedsiębiorca musi umożliwić pracownikom urzędu skarbowego przeprowadzenie kontroli skarbowej. Kontrola skarbowa ma na celu sprawdzenie, czy przedsiębiorca wywiązuje się z obowiązków podatkowych. Urzędnicy sprawdzają dokumenty rozliczeniowe.

W kontroli urzędu skarbowego biorą udział przynajmniej trzy osoby: kontroler, osoba kontrolowana i świadek. Jeżeli przedsiębiorca obowiązki podatkowe wypełnia prawidłowo, to nie trzeba po kontroli nic robić. Gdy urzędnicy wykryją nieprawidłowości, wydają nakaz naprawienia uchybień.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? Co może urząd skarbowy?

Urząd skarbowy kontroluje firmę w różnym zakresie. Wiele zależy od tego, jak duża jest firma, a także jakiego rodzaju działalność prowadzi. W każdym przypadku kontrolą objęte są księgi podatkowe. W przypadku prowadzenia działalności poza granicami urzędnicy sprawdzają prawidłowość rozliczeń związanych z przewozem i wywozem.

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? Kiedy może zostać przeprowadzona?

Sprawdźmy, kiedy urząd skarbowy może przeprowadzić kontrolę. Jednym z powodów mogą być generowane przez firmę długotrwałe straty. Dlaczego więc urząd skarbowy będzie kontrolował firmę w takim przypadku? Przede wszystkim dlatego, że w takiej sytuacji firma nie płaci podatków. Kontrola może też być przeprowadzona w wyniku donosu.

Zdarza się, że niezbyt życzliwi sąsiedzi mogą poinformować urząd skarbowy, bo nie spodoba im się status przedsiębiorcy – sąsiada. Jak pokazują realia, celem fiskusa nie jest zaszkodzenie przedsiębiorcy, a wyjaśnienie ewentualnych nieprawidłowości.

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? Wniosek o kontrolę skarbową

Kontrola skarbowa może być przeprowadzona na wniosek. Nie ma obowiązku podawania we wniosku swoich danych. Jeśli anonimowy wniosek jest dobrze uzasadniony, to urzędnicy rozważą kontrolę. Do wniosku trzeba dołączyć dowody.

Mogą to być paragony albo faktury. W większości przypadków jednak wnioski bez danych wnioskodawcy nie są rozpatrywane, bo nie dają podstaw do rozpoczęcia kontroli.

Podczas kontroli urzędu skarbowego, urzędnicy sprawdzają dokumenty maksymalnie na 5 lat wstecz. Wcześniejsze dokumenty, nawet gdyby zawierały błędy, nie będą mogły być skontrolowane. Ewentualne zobowiązania podatkowe się przedawniają.

CZYTAJ TAKŻE: Dlaczego samodzielne prowadzenie księgowości może być lepsze od pomocy biura rachunkowego?

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? Książka kontroli przedsiębiorcy

Książka kontroli przedsiębiorcy to specjalny dokument, w którym zapisuje się informacje o przeprowadzonej kontroli. Książkę kontroli zakłada się w momencie pierwszej kontroli i trzeba ją przechowywać na wypadek kolejnych. W księdze kontroli przechowuje się np. protokoły kontroli, a także dokumenty nakładające określone obowiązki.

Dokumentacja związana z kontrolą przedsiębiorcy może być przechowywana w wersji elektronicznej.

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? Co może przedsiębiorca?

Gdy przedsiębiorca dowiaduje się o kontroli, dysponuje szerokim wachlarzem praw. Przykład? Urzędnicy skarbowi muszą przestrzegać określonych przepisów funkcjonujących w firmie, którą kontrolują.

Jeśli np. sprawdzają firmę budowlaną, może pojawić się konieczność założenia stroju ochronnego albo kasku. Po tym, jak kontrola się skończy, urzędnicy wydają dokumenty pokontrolne. Gdy nie zgadza się on z decyzją urzędników, może złożyć sprzeciw wobec decyzji urzędników.

Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? Czy może się odbyć bez zapowiedzi?

Czy kontrola urzędu skarbowego może być wszczęta bez zapowiedzi? Zwykle przedsiębiorca otrzymuje informację o tym, że urzędnicy chcą przeprowadzić kontrolę. W dokumencie informującym o kontroli znajduje się data i zakres kontroli. W określonych przypadkach można jednak przeprowadzić kontrolę bez zapowiedzi.

Może do niej dość, gdy przedsiębiorca nie ma stałej siedziby albo też nie ma możliwości dostarczyć mu pisma z informacją o kontroli. Niezapowiedzianą kontrolę skarbową urząd może przeprowadzić, gdy występuje zagrożenie zdrowia i życia albo ma ona przeciwdziałać popełnieniu przestępstwa.

Jak widać, kontrola skarbowa nie musi wyglądać strasznie. Celem kontrolerów jest weryfikacja dokumentów podatkowych. Kontrolerzy nie mają zamiaru szkodzić przedsiębiorcy. Chcą tylko wyjaśnić ewentualne niezgodności.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Metody uwierzytelniania w KSeF

0
metody uwierzytelniania w KSeF

Jakie są metody uwierzytelniania w KSeF? Kto może korzystać z KSeF i w jaki sposób uzyskujemy dostęp do Krajowego Systemu eFaktur? Poznaj odpowiedzi na te pytania.

System KSeF to specjalny rejestr e-faktur zapisywanych w formie specjalnych plików, faktur strukturyzowanych. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj metody uwierzytelniania w KSeF.

Uwierzytelnienie w KSeF

Autoryzacja użytkownika w KSeF wymagana jest niezależnie od tego, czy wykorzystujemy narzędzia komercyjne, czy też korzystamy z aplikacji udostępnionej przez Ministerstwo Finansów.

Żeby skorzystać z Krajowego Systemu e-faktur, trzeba uwierzytelnić się kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Możemy też skorzystać z kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, która jest odpowiednikiem pieczątki firmowej. Można też uwierzytelnić się specjalnym tokenem, który jest przypisany do danej osoby.

Jeśli poświadczymy już tożsamość użytkownika, uzyskamy dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur. Można będzie zarówno przeglądać, wystawiać, jak i otrzymywać faktury ustrukturyzowane. Przedsiębiorca nie musi sam wykonywać czynności związanych z fakturą strukturyzowaną. Można dać uprawnienie do korzystania z systemu np. przez biuro rachunkowe.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Uwierzytelnianie osób fizycznych w KSeF

Jeśli osoba fizyczna chce uwierzytelnić się w KSeF, czyli np. przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, warto pamiętać, że autoryzacji można dokonać poprzez kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany – profil zaufany albo też poprzez API i wygenerowany wcześniej token.

CZYTAJ TAKŻE: Jaka jest ważność podpisu elektronicznego?

Podpis elektroniczny, który potwierdza tożsamość, powinien zawierać NIP oraz PESEL. Jeśli ich nie ma, do uwierzytelnienia potrzebne będzie zgłoszenie danych unikalnych, które identyfikują  ten podpis (tzw. odcisk palca) w zawiadomieniu ZAW-FA, które należy wysłać do urzędu skarbowego.

Jak uwierzytelnić podmiot niebędący osobą fizyczną?

Podmiot niebędący osobą fizyczną może uwierzytelnić się w systemie za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej lub składając w urzędzie zawiadomienie ZAW-FA.

W nim wyznaczamy określoną osobę fizyczną (w ramach swojej struktury) do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Mogą to być działania takie jak nadawanie i odbieranie uprawnień, wystawianie faktur w imieniu podmiotu, dostęp do faktur.

CZYTAJ TAKŻE: Zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna

Ze strony Ministerstwa Finansów dowiadujemy się, że w przypadku aplikacji udostępnionej przez MF możliwy jest anonimowy dostęp do faktury bez uwierzytelniania. Pozwala na anonimowy dostęp do pojedynczej e-faktury. Żeby się do niej „dostać”, trzeba jednak podać:

  • numer identyfikujący fakturę w systemie,
  • standardowy numer faktury,
  • numer NIP nabywcy,
  • dane nabywcy,
  • kwotę faktury.