Strona główna Blog Strona 73

Podpis elektroniczny dla obcokrajowca. Jak go uzyskać?

0

Czy da się uzyskać podpis elektroniczny dla obcokrajowca? Czy posiadanie podpisu elektronicznego jest w ogóle możliwe w przypadku obcokrajowca? Dowiedz się więcej z naszego artykułu.

Podpis elektroniczny dla obcokrajowca to ważne zagadnienie. W Polsce na stałe mieszka coraz większa grupa obcokrajowców. Niewątpliwie posiadanie podpisu elektronicznego jest dla nich ułatwieniem. Dzięki temu wiele dokumentów można złożyć przez internet, bez konieczności odwiedzania urzędów i innych instytucji.

Podpis elektroniczny dla obcokrajowca – co zawiera?

Podpis elektroniczny dla obcokrajowca zawierać może zróżnicowane dane, takie jak imię i nazwisko, numer PESEL albo typ i numer dokumentu tożsamości. W tym przypadku można się posługiwać zarówno dowodem osobistym, jak i paszportem. To właśnie w tym upatrywać można szansy na wyrobienie elektronicznego podpisu w przypadku osoby nieposiadającej polskiego obywatelstwa.

Trzeba wiedzieć, że kwalifikowany podpis elektroniczny jest dostępny jedynie dla osób posiadających nadany numer PESEL. Dlatego w pierwszej kolejności obcokrajowiec powinien o to wystąpić. W tym celu konieczne jest zameldowanie w Polsce, na którego podstawie automatycznie zostaje się wprowadzonym do bazy PESEL.

Zameldowanie musi być jedynie na pobyt powyżej 30 dni. Innym rozwiązaniem jest złożenie odpowiedniego wniosku w urzędzie gminy (w zależności od miejsca zameldowania). Niezbędne jest wówczas wypełnienie wniosku oraz posiadanie dokumentu potwierdzającego prawdziwość wpisanych danych. Szybkość nadawania nowych numerów PESEL obywatelom Ukrainy, którzy na skutek wojny znaleźli się w Polsce, potwierdza, że jest to proces bardzo łatwy.

Dalsze etapy postępowania we wnioskowaniu o nadanie certyfikatu podpisu elektronicznego nie różnią się pomiędzy obywatelami polskimi a osobami pochodzącymi z innych krajów. Można to przeprowadzić bardzo wygodnie za pośrednictwem stron podmiotów zajmujących się uwiarygodnianiem takich certyfikatów.

CZYTAJ TAKŻE: Zastosowania kwalifikowanej pieczęci elektronicznej i kwalifikowanego podpisu elektronicznego

Postępowanie przy wydawaniu podpisu elektronicznego obcokrajowcom

W celu jego uzyskania najpierw trzeba zakupić podpis kwalifikowany, następnie złożyć wniosek o wydanie podpisu elektronicznego. Wówczas dokonywana jest weryfikacja tożsamości, a jeżeli przebiegnie poprawnie, otrzymuje się swój podpis elektroniczny. W przypadku obcokrajowca do uwiarygodnienia tożsamości posłużyć się można paszportem albo dowodem osobistym.

Dowód osobisty dotyczy wyłącznie osób zagranicznych pochodzących z krajów należących do Unii Europejskiej albo do strefy Schengen. W innym przypadku jest to wyłącznie paszport. Przy tym dane związane z dowodem osobistym znaleźć się muszą w Publicznym Rejestrze Autentycznych Dokumentów Tożsamości i Dokumentów Podróży. To spis prowadzony przez Radę Unii Europejskiej.

CZYTAJ TAKŻE: Jaka jest ważność podpisu elektronicznego?

CZYTAJ TAKŻE: Zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna

Podpis elektroniczny wydawany jest w języku angielskim. To wszystko w celu ułatwienia procedur również osobom, których znajomość języka polskiego jest na zbyt niskim poziomie.

Trzeba pamiętać, że są różne rodzaje podpisów elektronicznych. Do niektórych poza ważnym dokumentem tożsamości i adresem elektronicznym e-mail potrzebny będzie numer telefonu (nie musi to być polski numer). Inne wymagają posiadania polskiego konta w banku.

Możliwe jest wydanie takiego podpisu również w przypadku przebywania danej osoby za granicą. Wówczas może się to odbyć 100% online. Istnieją dwie ścieżki postępowania. Pierwszą jest poświadczenie tożsamości przez lokalnego notariusza, a drugą posiadanie już podpisu kwalifikowanego w wersji zagranicznej, wystawionego przez lokalnego dostawcę usług zaufanych.

Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.

KSeF – od kiedy obowiązkowy?

0
ksef od kiedy obowiązkowe

KSeF – od kiedy obowiązkowy będzie Krajowy System eFaktur? To nowość w polskim systemie prawa podatkowego. Kiedy KSeF będzie musiał być używany?

Nowy system KSeF – od kiedy będzie obowiązkowy? Na razie przedsiębiorcy korzystają z niego dobrowolnie, jednak już niedługo każdy będzie musiał się do niego przekonać. Poznaj sposób działania systemu Krajowego Systemu e-Faktur.

KSeF – od kiedy obowiązkowy?

Uwaga! Data wejścia w życie została po raz kolejny przesunięta podczas konferencji Ministerstwa Finansów z dnia 19 stycznia 2024 roku. Obecnie nie ma informacji na temat tego, kiedy system KSeF stanie się obowiązkowy. Wiemy tylko, że będzie to najszybciej w przyszłym roku. Możliwym terminem jest połowa 2025 roku.

Pojęcie KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur oparty na fakturach strukturyzowanych weszło do polskiego systemu podatkowego w styczniu 2022 w wyniku nowelizacji ustawy o VAT. Od tego momentu korzystanie z systemu stało się dobrowolne. Początkowo KSeF obowiązkowy miał stać się w drugim kwartale 2023 roku. Ta data została jednak przesunięta.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest KSeF – Krajowy System e-Faktur?

Dostęp do systemu KSeF

Jak wystawić e-faktury KSeF? Są dwie możliwości. Jedna to skorzystanie z darmowych programów udostępnionych przez Ministerstwo Finansów. Ten wariant sprawdzi się w przypadku najmniejszych firm, które nie wystawiają wielu faktur i nie muszą korzystać z rozbudowanego oprogramowania.

Drugi sposób to komercyjne narzędzia do rozliczeń podatkowo-księgowych. Są one połączone z systemem KSeF specjalnym interfejsem API. Podatnik tworzy zwyczajnie fakturę w formacie xml przy użyciu „zwykłego” programu do wystawiania faktur. Oprogramowanie wyśle fakturę do bazy KSeF. Po nadaniu dokumentowi numeru stanie się on pełnoprawną fakturą.

Niezależnie od przyjętych rozwiązań korzystanie z KSeF wymaga uwierzytelniania.

CZYTAJ TAKŻE: KSeF obowiązkowy dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Zgodnie z wyjaśnieniami, Ministerstwo Finansów planuje aktualizację oprogramowania e-Mikrofirma w sposób, który umożliwi wystawianie i odbieranie faktur ustrukturyzowanych. Aplikacja pojawiła się w II kwartale 2022 roku.

Warto jednak zaznaczyć, że jest to oprogramowanie służące do obsługi niewielkich spółek. Duzi przedsiębiorcy, czy spółki z sektora SME będą zobowiązani do samodzielnego dostosowania swoich systemów podatkowych i księgowych do nowego obowiązku.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Pieczęć elektroniczna

Wykorzystanie pieczęci elektronicznej w systemie KSeF zostało wskazane jako jedna z możliwych metod uwierzytelnienia podatnika [Rozporządzenie ministra finansów z 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (Dz. U. 2021, poz. 2481)].

Uzyskaj dostęp do KSeF z elektroniczną pieczęcią kwalifikowaną.

Zgodnie z treścią § 5. tego rozporządzenia:

  1. Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur wymaga uwierzytelnienia:
  2. kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo
  3. kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, albo
  4. podpisem zaufanym, albo
  5. wygenerowanym przez Krajowy System e-Faktur, po uwierzytelnieniu się podatnika lub podmiotu uprawnionego w sposób, o którym mowa w pkt 1-3, ciągiem znaków alfanumerycznych, z wyłączeniem znaków interpunkcyjnych, przypisanym do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień

– oraz weryfikacji posiadanych uprawnień.

  1. W przypadku kwalifikowanych podpisów elektronicznych niezawierających numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL podatnika będącego osobą fizyczną, uwierzytelnienie oraz weryfikacja posiadanych uprawnień są możliwe również po zgłoszeniu danych unikalnych identyfikujących ten podpis, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w zawiadomieniu, o którym mowa w § 4.

Zainteresowanych szerszą informacją o zastosowaniu pieczęci elektronicznej w KSeF zachęcamy do pozostawienia danych kontaktowych.

Ile wynosi składka ZUS w 2023 roku?

0
ile wynosi składka zus

Ile wynosi składka ZUS w 2023 roku? Znacznie więcej niż w poprzednim. Tak dużej podwyżki składek nie było jeszcze nigdy. W stosunku do 2022 roku wzrosną one o ponad 17%. Ile zapłacą przedsiębiorcy?

Składki ZUS niektórzy uznają za rodzaj podatku. Wszystko dlatego, że choć muszą płacić składki, nie otrzymują w zamian świadczeń na takim poziomie, jakiego można oczekiwać. Nie wnikając jednak w to, czy ZUS wypełnia właściwie swoje zadania, czy nie, jedno jest pewne – składki ZUS trzeba płacić. I to od początku prowadzenia firmy.

Ile wynosi składka ZUS 2023?

Ile wynosi składka ZUS w 2023 roku? Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie tych z niewielkim doświadczeniem biznesowym to spore obciążenie. Niezależnie od tego, czy zarabiamy, czy nie, trzeba każdego miesiąca odprowadzić je na konto ZUS. W 2023 roku obciążenie to będzie jeszcze większe.

Podwyżka składek będzie najwyższa w historii i przekroczy 17%. Wszystko dlatego, że bardzo mocno rośnie płaca minimalna, a także prognoza przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. A te dwa wskaźniki decydują o tym, ile wynoszą składki ZUS.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

 

Wysokość składek ZUS

Prognozowane przeciętne wynagrodzenie to podstawa obliczenia tzw. podstawy wymiaru. Jest to 60% tego wynagrodzenia. W 2023 roku przeciętne wynagrodzenie w Polsce wyniesie 6 935 zł. Znając tę wartość, możemy obliczyć składki ZUS za kolejne miesiące.

Dla przedsiębiorców, którzy płacą ZUS po raz pierwszy, czyli dla tych dopiero rozpoczynających prowadzenie działalności, składki ZUS liczone są od minimalnego wynagrodzenia. Podstawą to wyliczenia składek jest wynagrodzenie minimalne. To 30% tego wynagrodzenia. Trzeba pamiętać, że w 2023 r. minimalne wynagrodzenie wzrasta dwa razy. Powoduje to, że i składki ZUS będą różne. Od stycznia do czerwca podstawa wymiaru wynosi więc 321,12 zł. Od lipca wyniesie 327,47 zł.

Zobacz również: Opinie na temat oprogramowania Małej Księgowości

Ile wynosi składka ZUS? Mały ZUS od stycznia 2023

  stawka 2022 2023
SKŁADKI ZUS -ubezpieczenie      
emerytalne 19,52 proc. 176,27 198,11
rentowe 8 proc. 72,24 81,19
wypadkowe 1,67 proc. 15,08 16,95
chorobowe 2,45 proc. 22,12 24,87
SUMA   285,71 321,12

Mały ZUS od lipca 2023

  stawka 2022 2023
SKŁADKI ZUS -ubezpieczenie      
emerytalne 19,52 proc. 176,27 202,03
rentowe 8 proc. 72,24 82,80
wypadkowe 1,67 proc. 15,08 17,28
chorobowe 2,45 proc. 22,12 25,36
SUMA   285,71 327,47

Składki ZUS w 2023 roku

Poniżej tabela składek ZUS na 2023 rok. Zakładamy, że przedsiębiorca nie korzysta z żadnych ulg w ZUS. Płaci pełne składki ZUS.

Ile wynosi składka ZUS? Tabela składek

  stawka 2022 2023
Przeciętne wynagrodzenie   5922 6935
Podstawa wymiaru   3553,20 4161
SKŁADKI ZUS -ubezpieczenie      
Emerytalne 19,52 proc. 693,58 812,23
Rentowe 8 proc. 284,26 332,88
wypadkowe 1,67 proc. 59,34 69,49
chorobowe 2,45 proc. 87,05 101,94
FP/FS 2,45 proc. 87,05 101,94
SUMA   1211,28 1418,48

Składka zdrowotna 2023

Wartości powyżej dotyczą wyłącznie ubezpieczeń społecznych. Nie można jednak zapominać, że przedsiębiorca musi płacić też składkę zdrowotną. W ramach Polskiego Ładu nie jest to już stała wartość. Wysokość składki zdrowotnej zależy od tego, jaki sposób opodatkowania firmy wybierzemy. Warto też pamiętać o prowadzeniu księgowości. Można to robić samodzielnie przy pomocy programów takich jak Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jeśli przedsiębiorca wybiera rozliczenie skalą podatkową, to ubezpieczenie zdrowotne wynosi 9 proc. dochodu. Jeśli natomiast wybór padł na podatek liniowy, to składka zdrowotna wynosi 4,9 proc. dochodu. Mało tego. Od dochodu odlicza się składki do określonego limitu.

CZYTAJ TAKŻE: Jak nie płacić ZUS? 7 sposobów zgodnych z prawem

Składka zdrowotna przy ryczałcie to 9 proc. podstawy. Podstawa ta wynosi 60 proc., 100 proc. lub 180 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Ile to będzie dokładnie, dowiemy się w styczniu 2023.

Warto jednak wiedzieć, że przedsiębiorcy na ryczałcie mogą odliczyć od przychodu połowę opłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Niezależnie od wszystkiego składka zdrowotna nie może być niższa niż 9 proc. najniższego wynagrodzenia. W związku z tym w 2023 najniższa składka zdrowotna wynosi 304,47 zł.

Mała Księgowość – prosty program do księgowości

Mała Księgowość Rzeczpospolitej to prosty w obsłudze program dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Umożliwia sprawne wprowadzanie danych księgowych, rozliczenia podatku dochodowego, prowadzenie ewidencji oraz bezpieczne przechowywanie wszystkich dokumentów.

Dlaczego warto wybrać Małą Księgowość Rzeczpospolitej?
  • Rzetelna firma – na rynku od 2002 roku
    • Zaufało nam ponad 60 000 przedsiębiorców
    • Do obsługi programu nie potrzebujesz internetu
    • Cena od 149 złotych brutto za rok – to mniej niż 13 zł/mies
    • Program rekomendowany przez dziennik Rzeczpospolita

Zobacz również: Wszystkie funkcjonalności oprogramowania Małej Księgowości

Obowiązkowa praca zdalna – czy jest możliwa?

0
obowiązkowa praca zdalna

Czy obowiązkowa praca zdalna jest możliwa? W jakich przypadkach można narzucić ją swojemu pracownikowi? Sprawdź, co o pracy zdalnej powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca.

Praca zdalna jest elastyczna, wielu pracowników przez lata negocjowało możliwość wykonywania swoich obowiązków z dowolnego miejsca. Wielu zarządzających wolało mieć jednak członków zespołu na miejscu. Gdy nadeszła pandemia, w ciągu kilku tygodni nawet najbardziej skostniałe organizacje zdecydowały się na pracę zdalną. Choć o pandemii wspomina się mniej, praca zdalna wciąż w wielu firmach działa. Jako rozwiązanie standardowe lub hybrydowe.

Co to jest praca zdalna?

Praca zdalna przez lata nie była uregulowana przepisami. Jeśli pracodawca miał warunki, ale przede wszystkim chęć, by pracę organizować w ten sposób, by można było pracować z dowolnego miejsca, mógł swobodnie taką pracę wprowadzić. W czasie pandemii wprowadzono zapisy regulujące pracę zdalną.

Tzw. ustawa covidowa stwierdza, że „w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna)”.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Praca na czarno. Co grozi pracodawcy za zatrudnianie niezgodnie z przepisami?

Co ważne, praca zdalna może być polecona, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i pozwala na to rodzaj pracy. W szczególności praca zdalna może być wykonywana przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub dotyczyć wykonywania części wytwórczych, lub usług materialnych.

Praca zdalna i narzędzia

Prawo wskazuje, że wszystkie narzędzia i materiały musi zapewnić pracodawca. Jeśli pracownik chce korzystać z własnych urządzeń, to może to zrobić, jeśli będzie w stanie ochronić poufne informacje. Gdy pracodawca sobie tego zażyczy, pracownik zdalny musi ewidencjonować wszystkie czynności, które wykonuje.

Czy można przymusić do pracy zdalnej?

Zanim nastały czasy COVID-19 praca zdalna traktowana była jako benefit. Tylko nieliczni pracownicy mogli z niej korzystać na bieżąco. Po wprowadzeniu odpowiednich zapisów w czasie pandemii okazało się, że pracę zdalną da się wykonywać w wielu zawodach. Co jednak zrobić, gdy pracownik nie chce wykonywać pracy zdalnej? Dzięki ustawie covidowej można go do tego zmusić, powołując się na zagrożenie epidemiczne.

Obecnie trwają jednak prace nad zmianą kodeksu pracy, które mają spowodować możliwość zalegalizowania takiej pracy. Wtedy będzie można znacznie swobodniej podejść do kwestii wykonywania obowiązków poza miejscem pracy. Chodzi też o dokładne regulacje dotyczące odpowiedzialności za ewentualne wypadki przy pracy, czy rozliczenie używania własnego sprzętu.

Dobrowolna praca zdalna

Nowelizacja kodeksu pracy zakłada, że pracownik, który chce pracować zdalnie, składa wniosek do pracodawcy. Ten może się na takie rozwiązanie zgodzić lub nie. Swoją decyzję będzie musiał uzasadnić. Jeśli zgodzi się na pracę zdalną, uzyskuje prawo do skontrolowania pracownika czy ten faktycznie pracuje, czy robi coś zupełnie innego.

Praca zdalna ma być rozwiązaniem przede wszystkim dla osób niepełnosprawnych i ich opiekunów, a także matek z małymi dziećmi. Pracownik do pracy zdalnej nie będzie mógł być przymuszony, z wyjątkiem nadzwyczajnej sytuacji związanej np. z zagrożeniem epidemicznym.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Opinie o firmie w internecie. Jak je zdobywać?

0
opinie o firmie

Opinie o firmie w internecie mogą mieć ogromne znaczenie przy podejmowaniu decyzji przez kupującego o wyborze tej, a nie innej marki. Jak zdobyć opinie o firmie?

Niewątpliwie opinie o firmie w internecie są ważne. Są nawet tacy, którzy mówią: jeśli twojego biznesu nie ma w internecie, to znaczy, że nie istniejesz. Jak podejść do kwestii opinii w internecie? Dlaczego opinie w internecie są takie ważne?

Opinie o firmie w internecie

Opinie wpływają pozytywnie na to, jak postrzegana jest twoja firma, w jaki sposób reagują na nią klienci, ale również na pozycjonowanie strony internetowej. Im więcej pozytywnych opinii, tym wyższe zainteresowanie sklepem, a to wpływa na pozycjonowanie strony internetowej, czyli na wskazywanie jej wyżej w wynikach wyszukiwania. To ważny elementy marketingu firmy.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak zbierać opinie?

Opinie o sklepie, czy konkretnych produktach można zbierać na różne sposoby. Zacznijmy od marketplace, czyli platform, za pośrednictwem których możemy sprzedawać swoje produkty. Niezależnie od tego, czy jest to Allegro, OLX, czy Amazon niezwłocznie po zakupie system generuje prośbę do klienta, by ten wyraził swoje zdanie na temat procesu zakupowego, a także samej firmy.

Oczywiście prowadząc działalność w internecie, trzeba się przygotować na to, że pojawią się negatywne opinie. Często jest to efekt nieczystej, ostrej gry konkurencyjnej, a czasem faktycznego wyrażenia niezadowolenia. Właśnie dlatego koniecznie trzeba pracować nad dobrą obsługą klienta.

Niebezpieczne opinie

Opinie o firmie można zdobywać w bardzo różny sposób. Sporo firm decyduje się skorzystać z firm zawodowo zajmujących się dodawaniem komentarzy. Widać to wyraźnie, gdy w mediach społecznościowych lub na forum pojawia się pytanie w stylu „gdzie kupię”, „gdzie znajdę najlepszy aparat”. Takie pytania mogą być inspirowane przez właściciela biznesu. Nierzadko nie mają one nic wspólnego z uczciwym wyrażeniem opinii.

Handel opiniami jest dość rozpowszechniony. Z jednej strony zamawia się kampanie z pochlebnymi opiniami, z drugiej wykupuje kampanie mówiące o produktach konkurencji źle. W internecie często też stosuje się inicjatywy, które budują wrażenie masowego poparcia lub sprzeciwu danej marki. Opinie i wpisy są wtedy zamieszczane przez osoby zawodowo zajmujące się pisaniem komentarzy i opinii.

Ile kosztuje opinia w sieci?

Masowe tworzenie opinii w internecie jest coraz droższe. Dziś jeden wpis to koszt nawet kilkudziesięciu groszy. Mogą więc sobie na taką akcję pozwolić tylko największe marki.

Jak odpowiadać na negatywne komentarze?

Negatywne komentarze mogą zdarzyć się zawsze. Przede wszystkim należy ustosunkować się do sprawy spokojnie, nie wysyłać szablonowej odpowiedzi i pokazać, że chcesz pozytywnie rozwiązać sprawę. Warto nie zapomnieć o przeprosinach.

Jak zdobywać opinie o firmie?

Sklep internetowy może pozyskiwać opinie w najróżniejszy sposób. Najłatwiej zrobić to przez wizytówkę w Google Moja Firma.

Warto pozyskać opinię klienta wysyłają mu szablon zachęcający do wyrażenia swojego zdania o produkcie o obsłudze klienta. Czasem niektóre sklepy decydują się udzielenie malutkiej zniżki albo oferują dodatkowy bonus jako nagrodę za wyrażenie opinii. Takie zachęty skłaniają do pozostawiania komentarzy. Jest to o tyle dobre, że zadowolony klient rzadko samodzielnie dodaje opinię.

Znacznie łatwiej przychodzi mu za to wyrażenie swojego niezadowolenia. Jeśli więc zależy ci na pozytywnych komentarzach, zbieraj je jednakowo na Facebooku, platftormach marketplace, a także bezpośrednio w swoim sklepie internetowym.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Zwolnienie L4 na działalności gospodarczej

0
l4 na działalności

Jak działa zwolnienie L4 na działalności gospodarczej? Czy przedsiębiorca może pójść na zwolnienie lekarskie? Zobacz, co może zrobić w przypadku choroby.

L4 na działalności gospodarczej to zagadnienie, które interesuje każdego przyszłego przedsiębiorcę. Sprawdź, co trzeba wiedzieć na temat brania zwolnienia lekarskiego przy posiadaniu działalności gospodarczej.

Zwolnienie lekarskie na etacie

Choroba, czasowa niedyspozycja, konieczność regeneracji zdrowotnej. Powody, dla których przedsiębiorca musi zrobić sobie przerwę w prowadzeniu bieżących zadań firmy, mogą być różne. Czy przedsiębiorca może być na zwolnieniu lekarskim?

W przypadku pracownika etatowego, zwolnienie lekarskie to prosta sprawa. Idziemy do lekarza, ten stwierdza czasową niezdolność do pracy i zaleca, aby pozostać w domu. Każdy dzień spędzony na zwolnieniu to 80% wynagrodzenia. To prawo każdego pracownika.

L4 na działalności gospodarczej – zasiłek z ZUS

Trochę inaczej wygląda to u osób, które prowadzą firmę. Oczywiście przedsiębiorca może skorzystać z wolnego, ale może się okazać, że nie zarobi wtedy żadnych pieniędzy. Nie dostanie też żadnej pomocy od państwa. Chyba że zdecyduje się opłacać składki na ubezpieczenie chorobowe. Wtedy przedsiębiorca dostanie zasiłek chorobowy.

Warunek? Składka chorobowa musi być opłacana w terminie, czyli do 20 dnia każdego miesiąca. Jeśli składka nie zostanie opłacona, prawo do zasiłku chorobowego przedsiębiorcy przestaje obowiązywać. Podstawowa zasada ubezpieczenia chorobowego zakłada, że jest to ubezpieczenie dobrowolne. Przedsiębiorca samodzielnie musi zdecydować czy chce takie składki opłacać, czy nie.

L4 na działalności. Ile wynosi składka chorobowa?

Składka chorobowa to 2,45% podstawy wymiaru. Podstawa wymiaru składek to kwota, która sam zadeklaruje przedsiębiorca. Może być dowolna, o ile nie jest niższa 3553,20 zł. Jest to po prostu 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego – w roku 2022 wynosi ono 5922,00 zł. Gdy poczynimy wyliczenia, okaże się, że minimalna składka to 87,05 zł.

To, że przedsiębiorca zaczął opłacać składki, nie sprawia, że od razu będzie mógł skorzystać z zasiłku związanego z L4 na działalności. Przez pierwsze 90 dni mamy do czynienia z tzw. okresem wyczekiwania. To okres, kiedy płacimy składki, ale nie możemy skorzystać z ubezpieczenia. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy ubezpieczenie jest kontynuacją już funkcjonującego. Będzie działać od początku funkcjonowania firmy, o ile przerwa między ubezpieczeniem nie będzie dłuższa niż 30 dni.

Jak działa ubezpieczenie chorobowe?

Gdy przedsiębiorca zdecyduje się przejść na zwolnienie lekarskie i ma prawo do zasiłku chorobowego, to nie musi opłacać w tym okresie składek na ubezpieczenie chorobowe. Prowadząc działalność, ma możliwość pomniejszenia składek ZUS proporcjonalnie do liczby dni, za które pobierało się zasiłek.

Ile wynosi chorobowe przedsiębiorcy?

Wysokość chorobowego zależy od tego, jak wysokie składki płacił. Za każdy dzień choroby przedsiębiorcy przysługuje 1/30 miesięcznej kwoty zasiłku, bez względu na to, czy dany miesiąc ma 28, 30 czy 31 dni. Zasiłek jest opodatkowany.

Najlepszy leasing na czas kryzysu. Uwaga na pułapki

0
najlepszy leasing

Jak wybrać najlepszy leasing w czasie kryzysu? Rosnące stopy procentowe, coraz wyższe koszty leasingu nie zniechęcają przedsiębiorców do tego typu umów. Firmy oferujące leasing wciąż utrzymują dobrą sprzedaż. Jakie pułapki czekają na leasingobiorców?

Jaki jest najlepszy leasing? Na jeden klik, procedura bez formalności. Umowy leasingowe mają być zawierane szybko i bez kłopotu. I choć liczba zwolenników leasingu wśród przedsiębiorców nie maleje, ryzykowne jest podejmowanie pochopnej decyzji o leasingu. Szczególnie w okresie rosnących stóp procentowych. Bo nawet jeśli jako przedsiębiorca wybierzesz leasing ze stałą stopą, to rosnące innym koszty obsługi finansowania spowodują, że będzie coraz drożej, a przez to trudniej ogarnąć budżet.

Najlepszy samochód firmowy

Najlepszy leasing to też taki który odpowiednio zaspokaja nasze potrzeby. Niestety nierzadko wybieramy samochód nieodpowiedni dla naszej firmy. Zwróć uwagę nie tylko na koszt zakupu, ale też na to ile paliwa zużywa i ile będzie kosztowało jego ubezpieczenie. Szybko i łatwo dostępne finansowanie sprawia, że mamy pokusę wybrania większego, mniej ekonomicznego w utrzymaniu samochodu.

Rozwiązanie leasingu

Oczywiście samochód możesz kupić za gotówkę albo na kredyt, ale w przypadku przedsiębiorców najczęściej wybierana opcja to właśnie leasing. I tu kolejna pułapka. Leasing jest umową na wiele miesięcy. Póki umowa się nie zakończy, trzeba przestrzegać jej warunków. Zależnie od początkowych ustaleń, umowa może trwać minimum 24 miesiące, a maksymalnie nawet 7 lat.

Jak wybrać leasing?

Finansowanie za pomocą leasingu polega na tym, że firma leasingowa kupuje samochód za własne pieniądze, a my stajemy się użytkownikami tego pojazdu. Na koniec umowy możemy wykupić samochód na własność. W zależności od firmy leasingowej umowa leasingu może zawierać różne zapisy.

Jeśli porównujesz umowy, aby wybrać najlepszy leasing, opieraj się na tych samych zmiennych. Mamy tu na myśli np. ten sam okres trwania umowy, taką samą formułę spłaty raty no i jednakową możliwość wykorzystania auta. Dlatego koniecznie przeczytaj Ogólne Warunki Umowy Leasingu. To dokument, który musi udostępnić każdy leasingodawca. Niestety nie każdy przedsiębiorca czyta go dokładnie.

CZYTAJ TAKŻE: Leasing ze stałą ratą. Czy to możliwe?

Dlaczego warto to zrobić? W OWUL wyjaśnione są znaczenia wszystkich pojęć stosowanych w umowie leasingu. Każda firma leasingowa może określoną sytuację inaczej definiować, a to oznacza, że możesz narazić się na dodatkowe koszty. Jakie? Choćby za wyrażenie zgody na wyjazd samochodem w leasingu za granicę. Czasem zdarza się też zapis o tym, że dopisanie kolejnej osoby jako kierowcy też kosztuje dodatkową kwotę.

Dodatkowe opłaty w umowie leasingu

Porównując umowy leasingowe, koniecznie należy zwrócić uwagę właśnie na te dodatkowe opłaty. Zdarza się, że jeden dzień opóźnienia w zapłacie raty skutkuje potężną karą finansową. Podobnie przekroczenie określonej liczby kilometrów. Podobnie może być w przypadku zwrotu samochodu z leasingu. Jeśli nie będziemy na koniec umowy samochodu wykupować, to firma leasingowa może zastrzec sobie dodatkową opłatę za każdy dzień opóźnienia w oddaniu samochodu.

Koniec umowy leasingu

Problematyczne może stać się też anulowanie umowy leasingu, podobnie wymiana samochodu w leasingu na inny. Są firmy, które nie zezwalają na wprowadzanie żadnych zmian przez pierwsze 12 miesięcy trwania umowy.

Ile kosztuje leasing?

No i co jest dla wielu najważniejsze. Firmy leasingowe bardzo różnie liczą wysokość raty. Stawką bazową zwykle jest stopa WIBOR. Gdy ta rośnie, rośnie też oprocentowanie. Jeśli jednak idzie w dół, to raty raczej nie spadają. Dowiedz się więc, w jaki sposób dokładnie wyliczane są raty leasingowe i oszacuj, czego możesz się spodziewać przez najbliższych kilkanaście miesięcy funkcjonowania umowy.

Dodatkowe opcje w leasingu

Ważne jest to, czy firma leasingowa daje nam w ramach umowy dodatkowe usługi. Tu jednak trzeba szczególnie uważać. Najczęściej firma leasingowa narzuca swojego ubezpieczyciela. Taka oferta jest zdecydowanie gorsza finansowo niż ta dostępna na wolnym rynku.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Płatność kryptowalutami w sklepie stacjonarnym

0
płatność kryptowalutami

Płatność kryptowalutami jest ceniona za możliwość używania jej poza oficjalnym obiegiem. Czy jednak można zapłacić kryptowalutami w sklepie stacjonarnym?

Jak działa płatność kryptowalutami? Czy bitcoinem można płacić w sklepie stacjonarnym? To pytania zadawane przez osoby, które chcą używać kryptowalut na co dzień. Przecież kryptowaluty, a przede wszystkim bitcoin uważany jest za bardzo uniwersalną walutę. Kryptowalut można używać do płacenia zarówno w sieci, jak i w realnym świecie. Dlaczego są tak popularne? Przede wszystkim dlatego, że zapewniają anonimowość.

Jak działa Bitcoin?

Bitcoin to jedna z najbardziej znanych kryptowalut. Kryptowaluty to cyfrowe waluty oparte o technologię blockchain, czyli wielką bazę danych. Płatności kryptowalutami mają ogromną liczbę zalet. Przede wszystkim transakcje te są przeprowadzane z kontrolą całego procesu. Można wysłać adresatowi potwierdzenie dokonania takiej płatności. Jednak to jeszcze nie wszystko. Płacenie kryptowalutami jest anonimowe.

CZYTAJ TAKŻE: Stablecoiny – co to jest i jak działa? – Poradnik Biznesu PL

Płatność kryptowalutami

Na całym świecie bitcoinem można płacić w kilkunastu tys. firm, w Polsce w kilkuset. Płacenie jest możliwe też kartami, które przeliczają bitcoiny na waluty narodowe. Efekt jest taki, że odbiorca może nawet nie być świadomy faktu, że zapłaciliśmy mu kryptowalutą.

Płatność kryptowalutami jest bardzo prosta i wygląda praktycznie tak samo, jak transakcja dokonana przez bank.

Jak płacić bitcoinem w sklepie stacjonarnym?

Jeśli zastanawiasz się, czy można płacić kryptowalutami w sklepach stacjonarnych, odpowiadamy, że tak. Wystarczy do tego telefon i specjalna aplikacja mobilna (portfel na kryptowaluty), wykorzystująca QRkody. Alternatywnie można skorzystać z karty płatniczej, która rozlicza transakcję, przeliczając ją na walutę narodową. W takiej sytuacji sprzedawca nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że płacisz bitcoinami czy inną kryptowalutą.

Płatność kryptowalutami w Polsce

Lista miejsc honorujących płatności bitcoinem się zmienia. Aktualna lista znajduje się np. na stronie Coinmap.org. Tylko w Warszawie miejsc takich jest około 50, w całej Polsce setki. Najczęściej właściciele firm wyposażają swoje punkty w terminale do rozliczeń bezgotówkowych, które mają możliwość obsługi płatności w kryptowalutach. Takie urządzenia cieszą się coraz większą popularnością.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Legalne zmniejszenie składek ZUS – czy jest możliwe?

0
zmniejszenie składek zus

Czy legalne zmniejszenie składek ZUS jest możliwe? Składki ZUS to dla wielu przedsiębiorców spore obciążenie. Szczególnie wtedy, gdy firma nie generuje zysków. Sprawdź, jak sobie w takim przypadku ulżyć.

Postanowiliśmy sprawdzić, czy można to zrobić. Okazuje się, że możliwości na zmniejszenie składek ZUS jest co najmniej kilka. Przede wszystkim trzeba sobie uświadomić, że prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej w znaczącej większości przypadków wymaga płacenia ZUS. Można przyjąć, że niepłacenie ZUS nieprowadzenie firmy.

Zmniejszenie składek ZUS a umowa o dzieło

Wszystko dlatego, że jednym z podstawowych warunków, by nie płacić ZUS, jest nieprowadzenie działalności. Jak więc zarabiać? Można podpisać z drugą stroną umowę o dzieło. Umowa o dzieło nie jest obciążona koniecznością opłacania składek ZUS.

Ryzykiem takiego wyboru jest to, że nie każda czynność jest odpowiednia do zaliczenia jej jako umowy o dzieło. Najczęściej bez kłopotu uznamy za umowę o dzieło aktywności prowadzone przez freelancerów, artystów, którzy na dodatek mogą skorzystać z 50% kosztów uzyskania przychodu. Urząd skarbowy może też uznać, że konkretna aktywność to tak naprawdę działalność gospodarcza. Wtedy od ZUS-u się raczej nie wywiniemy.

Działalność nierejestrowana

Działalność nierejestrowana jest dobrym pomysłem na przetestowanie biznesu. Jeśli chcemy sprawdzić, czy potrafimy sprzedawać, pozyskiwać klientów, to na próbę możemy taki biznes uruchomić. Po spełnieniu określonych warunków możemy prowadzić taką firmę bez zgłaszania jej gdziekolwiek, a co za tym idzie bez obowiązku opłacania chociażby składek ZUS.

Żeby jednak było to możliwe, w żadnym z miesięcy nie można osiągnąć wyższego przychodu niż połowa najniższego wynagrodzenia miesięcznego (w 2022 roku jest to 1505 zł). Dodatkowo przez ostatnie 5 lat nie można wykonywać żadnej innej działalności gospodarczej.

Działalność gospodarcza i ZUS

Jeśli jednak nie łapiemy się ani na jeden, ani na drugi przypadek, trzeba będzie normalnie uruchomić firmę. W tym przypadku jednak można skorzystać z ulgi na ZUS. Osoby, które po raz pierwszy otwierają firmę, mogą nie płacić składek ZUS przez pół roku.

Inkubator przedsiębiorczości

Jeśli i to nie jest wystarczające, można spróbować z inkubatorem przedsiębiorczości. To specjalne podmioty, które użyczają swojej osobowości prawnej. Jeśli więc działamy w ramach inkubatora, wszystkie umowy z naszymi kontrahentami będą zawierane pod nazwą inkubatora i za jego pośrednictwem. My będziemy mogli uzyskiwać korzyści, rozliczając się umową o dzieło lub umową zlecenie.

Zmniejszenie składek ZUS a spółka z o.o.

Jednak jednym z najlepszych sposobów na uniknięcie ZUS jest założenie minimum dwuosobowej spółki z o.o. Jednoosobowa spółka z o.o. będzie traktowana jak JDG i w związku z tym trzeba będzie płacić składki ZUS. Jak to się dzieje, że w przypadku spółki z o.o. nie trzeba płacić ZUS?

Jeśli osoba chcąca prowadzić biznes, będzie wspólnikiem spółki z o.o, to nie jest objęta obowiązkiem opłacania składek ZUS. Wszystko dlatego, że nie wspólnik nie jest traktowany jako pracownik. Nawet jeśli jako wspólnik zdecydujesz się na samodzielne zarządzanie spółką, to jako prezes zarządu tez możesz nie płacić ZUS. Oczywiście pod warunkiem, że ze spółką nie podpiszesz umowy o pracę.

CZYTAJ TAKŻE: Jak nie płacić ZUS? 7 sposobów zgodnych z prawem

Dla biznesów uzyskujących przychody nieregularnie, takich, które dopiero startują, faktyczna oszczędność na składkach ZUS będzie spora. Warto jednak pamiętać, że spółka z o.o to również wyższe koszty formalne (np. konieczność prowadzenia pełnej księgowości) i inny niż w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej sposób rozliczania podatków dochodowych. Zanim więc zdecydujesz się na takie rozwiązanie, kalkulator w dłoń i liczymy.

Etat i działalność gospodarcza

Jest jeszcze jeden sposób na oszczędność ZUS-u. Jeśli pracujesz na etacie, czyli jesteś zatrudniony na podstawie umowy o pracę i zarabiasz przynajmniej minimalną krajową, to jeśli dodatkowo otworzyć działalność gospodarczą, nie będziesz musiał od działalności płacić ZUS. Jest tu mały wyjątek. Zawsze zapłacisz składkę zdrowotną. W związku z tym koszty ZUS-u liczonych dla jednoosobowej działalności będą nie wyższe niż kilkaset złotych, czyli tyle ile wynosi składka zdrowotna.

Zmniejszenie składek ZUS a spółdzielnia socjalna

Spółdzielnia socjalna może być sposobem na to, by nie płacić ZUS. Formalnie najłatwiej porównać ją do spółki z o.o. Bo tak jak ona, spółdzielnia socjalna ma osobowość prawną. Spółdzielnia może prowadzić działalność gospodarczą, ale wszelkie pożytki z niej mogą być przeznaczone wyłącznie na cele statutowe.

Dokument z pieczęcią elektroniczną. Skąd wiadomo, że jest wiarygodny?

0
dokument z pieczęcią elektronicznąą

Skąd wiadomo, że pieczęć elektroniczna jest wiarygodna? Jak poznać, że dokument z pieczęcią elektroniczną jest ważny? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, po czym możesz to poznać.

Dokument z pieczęcią elektroniczną to obecnie powszechny element życia. W celu potwierdzenia ich wiarygodności stosuje się między innymi pieczęć elektroniczną. Takiego rodzaju zabezpieczenie współcześnie jest w stanie ułatwić obieg dokumentów.

Dokument z pieczęcią elektroniczną. Czym jest pieczęć elektroniczna?

Pieczęć elektroniczna jest tym samym, co standardowa pieczęć, jednak w wersji oczywiście elektronicznej. Zawiera dane takie jak:

  • CN (Common Name) – nazwa ogólna;
  • O (Organization) – nazwa firmy/ organizacji;
  • C (Country) – kraj zarejestrowania podmiotu;
  • 2.5.4.97 – numer rejestrowy jednostki, np. NIP;
  • PostalAddress – adres podmiotu.

Pieczęć elektroniczna charakteryzuje się tym, że posługiwać się nią mogą podmioty o osobowości prawnej. To podstawowa różnica między nią a podpisem elektronicznym. Jednocześnie pieczęć elektroniczna nie jest tym samym, co podpis elektroniczny.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest pieczęć elektroniczna? FAQ

Dlatego firmy często stosują pieczęć jako potwierdzenie dokumentów firmowych, a podpis elektroniczny – w celu zatwierdzenia woli konkretnej osoby fizycznej. Nie ma możliwości, aby pieczęć elektroniczna zawierała tożsamość autora podpisu.

Jest to narzędzie, które gwarantuje autentyczność i integralność dokumentów. To znaczy, że faktycznie podpisał je dany podmiot i że w dokumentach tych nikt nic nie zmienił ani nie dodał. Przydaje się ona jako zabezpieczenie faktur elektronicznych, dokumentów prawnych albo ofert handlowych.

Szczegółową rolę pieczęci elektronicznej określono na mocy rozporządzenia eIDAS, czyli rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 lipca 2014 roku w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania.

Zgodnie z nim, pieczęć elektroniczną określa się mianem danych w formie elektronicznej, które zostały dodane do innych elektronicznych danych albo są z nimi w sposób logiczny powiązane. To gwarantuje integralność danych i autentyczność ich pochodzenia.

Rodzaje pieczęci elektronicznej

Tak samo, jak ma to miejsce w przypadku podpisu elektronicznego, również pieczęć dzieli się na kilka rodzajów.

CZYTAJ TAKŻE: Kwalifikowana pieczęć elektroniczna dla firm

Jednym z nich jest zaawansowana pieczęć elektroniczna. To unikalne narzędzie dla każdej osoby prawnej, która się nim posługuje. Jeżeli dojdzie do jakiejkolwiek zmiany w obrębie dokumentów, rozpoznana ją podmiot wystawiający dokument.

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna działa na takich samych zasadach, a dodatkowo składa się ją za pośrednictwem kwalifikowanego urządzenia (czytnika kart albo aplikacji SimplySign). Dzięki temu ułatwia i przyśpiesza wiele procesów obiegów dokumentów.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Dokument z pieczęcią elektroniczną. Skąd wiadomo, że jest wiarygodny?

Za wystawienie kwalifikowanego certyfikatu pieczęci elektronicznej odpowiedzialni są wyłącznie kwalifikowani dostawcy usług zaufania. W Polsce może go wydać dowolny europejski kwalifikowany dostawca usług zaufania. Lista firm, które się tym zajmują, jest prowadzona przez Narodowy Bank Polski i nadzorowana przez Ministerstwo Cyfryzacji.

Pieczęć elektroniczna kwalifikowana jest najlepszym narzędziem do zabezpieczania dokumentów. Gwarantuje ona, że odbiorcą dokumentów nie będzie żadna niepowołana i nieuprawniona osoba oraz że nikt nie wprowadzi w nim żadnych zmian.

CZYTAJ TAKŻE: Zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna

Certyfikaty kwalifikowane są wydawane przez dostawców usług zaufania. Oznacza to, że to oni mają obowiązek sprawdzenia podmiotu, któremu wydana zostanie na przykład pieczęć elektroniczna. Stąd na przykład konieczność posiadania do złożenia wniosku o pieczęć elektroniczną podpisu elektronicznego.

Oba te narzędzia są więc ze sobą powiązane. Sprawdzenie tożsamości oraz prawidłowości danych sprawiają, że pieczęć elektroniczna jest wiarygodna tak samo, jak standardowa pieczęć, a do tego ma jeszcze kilka innych atutów.