Strona główna Blog Strona 16

Jak rozliczyć kryptowaluty w PIT 38 za 2023 rok? Rozlicz podatek dochodowy od sprzedaży kryptowalut

0
pit 38 kryptowaluty

Jeżeli uzyskamy dochód z tytułu zbycia kryptowalut, to musimy zapłacić podatek dochodowy. W jakiej wysokości, jak go rozliczyć w zeznaniu rocznym i kto musi to zrobić? Co zrobić z darowizną i spadkiem? Oto najważniejsze informacje dla osób, które kupują i sprzedają kryptowaluty.

Jak rozliczyć PIT 38 od kryptowalut?

Aby rozliczyć PIT-38 od kryptowalut za 2023 r. należy wziąć pod uwagę:

  1. Przychód – powstaje, gdy podatnik sprzedaje kryptowaluty na giełdzie, w kantorze lub na wolnym rynku (to wymiana e-waluty na prawny środek płatniczy – walutę fiducjarną, czyli np. PLN, USD czy EUR). Przychód powstaje również, gdy płacimy walutami wirtualnymi za towar, usługę lub prawo majątkowe niebędące walutą wirtualną, lub regulujemy inne zobowiązania.
  2. Koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych – to udokumentowane wydatki, jakie podatnik bezpośrednio poniósł, nabywając kryptowaluty i koszty związane z ich zbyciem. To będą m.in. opłaty za transakcje kryptowalutowe czy prowizje naliczane przez giełdy.
  3. Dochód, czyli przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania  – to dochód jest podstawą opodatkowania. Podatek od dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia walut wirtualnych wynosi 19% (został wprowadzony w 2019 r.).

Jeżeli podatnik uzyskał przychody z odpłatnego zbycia kryptowalut, to musi złożyć zeznanie roczne PIT-38, w formie papierowej lub elektronicznej (np. w aplikacji Twój e-PIT). Wszystkie transakcje kupna i sprzedaży kryptowalut należy wykazać w sekcji E tej deklaracji. PIT-38 trzeba złożyć do 30 kwietnia 2024 roku. 

Deklarację podatkową muszą wypełnić wszystkie osoby, które uzyskały przychód z tytułu zbycia kryptowalut, bez względu na to, czy osiągnęły zysk, czy poniosły stratę. PIT-38 wypełniają również podatnicy ponoszący koszty związane z zakupem wirtualnych walut (nawet jeżeli ich nie sprzedały). Nie ma natomiast obowiązku uiszczania zaliczek na podatek w trakcie roku.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

 

Warto pamiętać, że wymiana pomiędzy walutami wirtualnymi jest obojętna w podatku dochodowym. Nie ma znaczenia, gdzie odbywa się ta wymiana (np. na giełdzie lub między osobami).

Uwaga! Wydatki poniesione na zakup sprzętu do kopania kryptowalut oraz zakup energii elektrycznej nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Do kosztów nie zalicza się również wydatków poniesionych podczas zamiany kryptowaluty na inną kryptowalutę czy kosztów finansowania zakupu e-walut (np. kredytu bankowego).

Od jakiej kwoty trzeba płacić podatek od kryptowalut?

Podatek od kryptowalut jest naliczany od całkowitego dochodu uzyskanego z transakcji kryptowalutowych, bez względu na jego wysokość.

To znaczy, że nie ma określonej minimalnej kwoty wolnej od podatku dla transakcji kryptowalutowych – każda transakcja podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym.

Kiedy nie trzeba płacić podatku od kryptowalut?

Właściciel kryptowalut nie musi płacić podatku dochodowego, gdy dokonuje wymiany jednej e-waluty na inną. Wymiana między kryptowalutami, czyli jedna z form tzw. crypto trading, nie generuje przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Samo posiadanie kryptowalut nie generuje obowiązku podatkowego. Powstaje on tylko po wymianie waluty wirtualnej na walutę fiducjarną (czyli np. PLN czy EUR), towar, usługę lub inne prawo majątkowe. Podatek zapłacimy, o ile przychód ze sprzedaży przewyższa koszty (powstaje dochód).

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Który PIT złożyć? Formularze online i do druku. Sprawdź, który wypełnić, w zależności od uzyskiwanego przychodu
  2. Do kiedy PIT za 2023 rok? Terminy rozliczania PIT 2024
  3. Co można odliczyć w PIT za 2023? Ulgi i odliczenia podatkowe dostępne dla podatnika w 2024 roku
  4. Złoż formularz SD-Z2 i zgłoś otrzymanie darowizny lub spadku

Kryptowaluty w darowiźnie i spadku. Czy trzeba płacić podatek?

Co z kryptowalutami otrzymanymi w spadku lub w darowiźnie? Czy trzeba w takiej sytuacji płacić podatek?

Tak, jednak będzie to podatek od spadku i darowizn, a nie podatek dochodowy PIT. 

Kryptowaluty należy traktować, jak każdą inną darowiznę. Jeśli wartość otrzymanej kryptowaluty przekracza określone kwoty wolne od podatku, wówczas należy uiścić podatek. Kwoty wolne od podatku różnią się w zależności od stopnia pokrewieństwa z darczyńcą lub spadkodawcą.

Podatek oblicza się od wartości nabytego majątku ponad kwotę wolną. Kwoty wolne od podatku:

  • 36 120 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do pierwszej grupy podatkowej (małżonek, wstępni – rodzice, dziadkowie, pradziadkowie, zstępni – dzieci, wnuki, prawnuki – pasierb, ojczym, macocha, rodzeństwo, teściowie, zięć, synowa);
  • 27 090 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do drugiej grupy podatkowej (zstępni rodzeństwa, np. dzieci siostry, wnuki brata; rodzeństwo rodziców np. ciotki, wujowie; zstępni i małżonkowie pasierbów, małżonkowie rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonkowie rodzeństwa małżonków, małżonkowie innych zstępnych (np. mąż wnuczki);
  • 5733 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do trzeciej grupy podatkowej (pozostałe osoby).

Podatek wynosi od 3% do 7% dla pierwszej grupy podatkowej, 7%-12% dla drugiej grupy podatkowej i 12%-20% dla trzeciej grupy podatkowej.

Czy trzeba zgłosić zakup kryptowalut?

W Polsce nie ma obowiązku zgłaszania zakupu kryptowalut do urzędu skarbowego lub innych instytucji publicznych. Obowiązek podatkowy powstaje w momencie sprzedaży kryptowalut, a nie w momencie ich zakupu. Należy wtedy wypełnić i złożyć PIT-38. To zeznanie składają także podatnicy, którzy uzyskują przychody w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (z wyjątkiem działalności wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu).

Uwaga! Zeznanie PIT-38 składa się również, kiedy podatnik nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia e-walut, ale poniósł wydatki na ich nabycie (w danym roku kalendarzowym).

Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów powiększy koszty z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych w następnym roku podatkowym. Tak będzie również jeżeli podatnik nie uzyskał żadnych przychodów ze sprzedaży kryptowalut.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii PIT.

Jak rozliczyć ulgę termomodernizacyjną w rocznym zeznaniu podatkowym PIT?

0
jak rozliczyć ulgę termomodernizacyjną

Ulga termomodernizacyjna to szansa na odzyskanie części wydatków poniesionych na termomodernizację domu jednorodzinnego. Wyjaśniamy najważniejsze zasady, ile maksymalnie można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, jaki formularz wypełnić i ile zwrotu przysługuje podatnikowi.

Kto może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?

Ulga termomodernizacyjna to forma wsparcia finansowego dla osób, które inwestują w poprawę efektywności energetycznej swojego domu jednorodzinnego. 

Podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, jeśli poniesie wydatki na termomodernizację nieruchomości, której jest właścicielem lub współwłaścicielem (dotyczy także domu w zabudowie szeregowej lub bliźniaczej). Warto pamiętać, że ulga nie przysługuje w przypadku domu w budowie.

Ulgę odliczą osoby z dochodem opodatkowanym według skali podatkowej, dochodem opodatkowanym podatkiem liniowym lub płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

 

Termomodernizacja obejmuje szereg działań mających na celu zmniejszenie zapotrzebowania budynku na energię cieplną. To obejmuje m.in.:

  • ulepszenie budynku, które zmniejsza zapotrzebowanie na energię dostarczaną na ogrzewanie i podgrzewanie wody użytkowej, przykładem jest uszczelnienie stolarki okiennej i drzwi lub ich wymiana na bardziej energooszczędne (szczegóły przedstawiamy niżej);
  • zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych;
  • wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, a to oznacza likwidację lokalnego źródła ciepła;
  • zmodernizowanie systemu wentylacji i klimatyzacji czy wymianę kaloryferów;
  • całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne, lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji – inwestycję w odnawialne źródła energii, na przykład pompę ciepła lub panele fotowoltaiczne (także zamontowane na innym budynku, ale służące jednorodzinnemu budynkowi mieszkalnemu).

Aby odliczyć wydatki na ulgę termomodernizacyjną, należy spełnić określone warunki, np. zgromadzić faktury VAT, nie zaliczyć wydatków do kosztów uzyskania przychodów/nie odliczyć wydatków od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak rozliczyć ulgę termomodernizacyjną w PIT? Jaki formularz?

Aby rozliczyć ulgę termomodernizacyjną w PIT, podatnik powinien skorzystać z odpowiedniego formularza zeznania podatkowego. To jedna z następujących deklaracji:

  • PIT-36 dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych;
  • PIT-36L dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym;
  • PIT-37 dla osób, które uzyskują przychody m.in. z umów o pracę, umów zlecenia, rent, emerytur;
  • PIT-28 dla osób opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Do zeznania należy dołączyć załącznik PIT/O ze szczegółowym wykazaniem wydatków kwalifikujących się do ulgi termomodernizacyjnej. 

Wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które nie znalazły pokrycia w dochodzie (przychodzie) za rok podatkowy, w którym poniósł je podatnik, można odliczyć w kolejnych latach – nie dłużej niż przez 6 lat.

Uwaga! Należy pamiętać, że aby skorzystać z ulgi, termomodernizacja musi zakończyć się w ciągu trzech lat od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Co się stanie w przypadku upłynięcia tego terminu? Podatnik będzie musiał zwrócić ulgę, czyli doliczyć do dochodu odliczoną kwotę za termomodernizację.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Jak rozliczyć kryptowaluty w PIT 38 za 2023 rok? Rozlicz podatek dochodowy od sprzedaży kryptowalut
  2. Który PIT złożyć? Formularze online i do druku. Sprawdź, który wypełnić, w zależności od uzyskiwanego przychodu
  3. Do kiedy PIT za 2023 rok? Terminy rozliczania PIT 2024
  4. Co można odliczyć w PIT za 2023? Ulgi i odliczenia podatkowe dostępne dla podatnika w 2024 roku
  5. Złoż formularz SD-Z2 i zgłoś otrzymanie darowizny lub spadku

Ile maksymalnie można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Maksymalna kwota, którą można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, to 53 000 zł dla pojedynczego podatnika. To limit na wszystkie przedsięwzięcia termomodernizacyjne realizowane w budynkach, w których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. 

Dla małżeństw kwota odliczenia wynosi 106 000 zł (każdy małżonek ma odrębny limit, odliczenie można zastosować w dowolnej proporcji). Nie jest ważne, na którego z małżonków zostanie wystawiona faktura.

Uwaga! Nie można odliczyć wydatków, które zostały sfinansowane z dofinansowania ze środków publicznych, czyli Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, ewentualnie zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W przypadku wydatków opodatkowanych VAT, odliczana jest kwota wraz z tym podatkiem (o ile nie został odliczony na podstawie ustawy).

Ile zwrotu przysługuje w ramach ulgi na wydatki termomodernizacyjne?

W ramach ulgi termomodernizacyjnej przysługuje zwrot do 53 000 zł dla pojedynczego podatnika lub do 106 000 zł dla małżonków rozliczających się wspólnie.

Wysokość zwrotu zależy od poniesionych wydatków na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z termomodernizacją budynku mieszkalnego jednorodzinnego (szczegóły niżej)

Jak udokumentować wydatki na ulgę termomodernizacyjną?

Aby udokumentować wydatki na ulgę termomodernizacyjną, należy posiadać faktury VAT potwierdzające poniesione koszty, dowody zapłaty (potwierdzenia przelewów za faktury), protokoły odbioru prac, a w niektórych przypadkach audyt energetyczny (choć jego wykonanie nie jest obowiązkowe, aby skorzystać z ulgi).

Ulgę można odliczyć, jeśli podatnik posiada fakturę wystawioną przez podatnika VAT czynnego. 

Warto pamiętać, że fakturę może wystawić podmiot z państwa członkowskiego UE i zawierać podatek od wartości dodanej.

Zasady skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w rozliczaniu podatku

Aby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w rozliczaniu podatku, należy spełnić następujące warunki:

  1. Przeprowadzić prace termomodernizacyjne w budynku mieszkalnym jednorodzinnym.
  2. Uzyskać faktury VAT na zrealizowane usługi.
  3. Odliczyć poniesione koszty w zeznaniu podatkowym PIT (do 53 000 zł dla pojedynczego podatnika lub do 106 000 zł dla małżonków rozliczających się wspólnie). Ulga odliczana jest od dochodu (w przypadku rozliczenia na zasadach ogólnych) lub przychodu (w przypadku ryczałtu ewidencjonowanego), wpisywana jest w części I formularza PIT-36, PIT-37 lub PIT-28 oraz wymaga wypełnienia załącznika PIT-OT.
  4. Upewnić się, że wydatki nie pochodziły z dofinansowania ze środków publicznych.

Należy zachować wszystkie dokumenty związane z ulgą termomodernizacyjną przez okres 5 lat od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

Uwaga! Wydatki na ulgę termomodernizacyjną muszą być wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju (z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych), dotyczyć przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zakończonego w ciągu 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek oraz musi również posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług, który nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Wśród rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych wymienionych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 roku są m.in.: 

  • materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem,
  • węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
  • kocioł gazowy,
  • kocioł olejowy kondensacyjny,
  • zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
  • kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe,
  • przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
  • materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
  • pompa ciepła,
  • kolektor słoneczny,
  • ogniwo fotowoltaiczne,
  • stolarka okienna i drzwiowa,
  • wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
  • wykonanie analizy termograficznej budynku,
  • wykonanie dokumentacji projektowej,
  • wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
  • docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych, lub fundamentów,
  • wymiana stolarki zewnętrznej,
  • wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej,
  • montaż kotła gazowego kondensacyjnego, kotła olejowego kondensacyjnego, pompy ciepła, kolektora słonecznego, systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego, instalacji fotowoltaicznej,
  • uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
  • demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej o rozliczaniu podatku dochodowego przeczytasz w kategorii PIT.

PIT – kompendium wiedzy. Pamiętaj o rozliczeniu podatków za 2024 rok do 30 kwietnia!

0
pit 2024

PIT 2025 za 2024 rok należy rozliczyć już niedługo, bo najpóźniej 30 kwietnia. Żeby Ci to ułatwić, stworzyliśmy kompendium wiedzy na temat rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych, w którym znajdziesz omówienia najpopularniejszych formularzy, dowiesz się z niego jak obliczyć wysokość PIT-u, poznasz konsekwencje niezłożonej rocznej deklaracji PIT, a także sprawdzisz, kiedy dostaniesz zwrot nadpłaconego podatku.

PIT 2025 – od wypełniania formularza po zaległości podatkowe

Poniżej znajdziesz linki do artykułów, w których szeroko omawiamy najważniejsze zagadnienia związane z rozliczaniem podatku dochodowego.

Roczne rozliczenie PIT – sprawdź jak zrobić rozliczenie podatku dochodowego online

Rozliczy PIT-36. Jak wypełnić deklarację podatkową PIT dla osób prowadzących działalność gospodarczą za 2024 rok?

Rozlicz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w PIT-28 online. Do kiedy złożyć PIT 28 za 2024 rok?

Jak wypełnić formularz PIT-37 online? Instrukcja krok po kroku. Rozlicz PIT od umów pracowniczych za 2024 rok

Co można odliczyć w PIT za 2023? Ulgi i odliczenia podatkowe dostępne dla podatnika w 2025 roku

Jak obliczyć podatek dochodowy PIT w 2025 roku? Skala podatkowa, podatek liniowy i ryczałt

Co grozi za niezapłacony podatek?

Odsetki od zaległości podatkowych. Jak obliczyć odsetki za zwłokę w płatności podatków w 2025 roku?

Kiedy dostanę zwrot podatku PIT za 2024 rok? Zobacz, jak sprawdzić status zwrotu podatku z Urzędu Skarbowego?

Jak rozliczyć podatek dochodowy za przychód z różnych źródeł? Czym jest przychód z innych źródeł?

0
przychody z różnych źródeł

Coraz więcej osób osiąga dochody z różnych źródeł i zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć podatek dochodowy. Czym są takie przychody, który PIT wypełnić i czy można złożyć dwie deklaracje – oto najważniejsze informacje o rozliczaniu podatku dochodowego od przychodu z różnych źródeł.  

Czym są przychody z innych źródeł?

Przychody z innych źródeł to kategoria dochodów, które nie mogą być przyporządkowane do żadnej z podstawowych kategorii przychodów

Do źródeł przychodów zaliczane są przychody z m.in. stosunku służbowego, stosunku pracy, działalności wykonywanej osobiście, pozarolniczej działalności gospodarczej, działów specjalnej produkcji rolnej, najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, odpłatnego zbycia, nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów. 

Do innych źródeł dochodów zaliczane są natomiast dochody z m.in.:

  • przychodów uzyskanych z najmu, podnajmu i dzierżawy,
  • różnic kursowych,
  • kar umownych,
  • odszkodowań za szkody, które dotyczą składników majątku firmy,
  • wynikające z umorzenia lub przedawnienia zobowiązań.
Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Co to znaczy „z więcej niż jednego stosunku pracy”?

Wyrażenie „z więcej niż jednego stosunku pracy” oznacza, że pracownik posiada kilka źródeł dochodu z tytułu zatrudnienia. Zgodnie z przepisami, jedna umowa pracy stanowi jeden stosunek pracy.

Czy można złożyć dwa różne PIT-y?

Dwa zeznania podatkowe powinien złożyć podatnik osiągający przychody z różnych źródeł, które są opodatkowane w różny sposób.

Dobrym przykładem jest osoba prowadząca działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem, a jednocześnie otrzymująca wynagrodzenie z umowy o pracę, która powinna złożyć PIT-28 dla działalności gospodarczej i PIT-36 dla umowy o pracę oraz osoba rozliczająca dochody z działalności na formularzu PIT-36L (podatek liniowy), a dochody z innych źródeł (np. umowy o pracę) na formularzu PIT-37.

Jak rozliczyć PIT z dwóch źródeł dochodu?

Pierwszym krokiem jest określenie, z jakich dwóch źródeł pochodzą dochody podatnika. Najczęściej to działalność gospodarcza plus umowa o pracę, umowa o pracę i umowa zlecenie oraz umowa o pracę i emerytura.

Podatnik powinien wybrać odpowiednie formularze w zależności od rodzaju przychodów i formy opodatkowania. Np. PIT-36 dla działalności gospodarczej i umowy o pracę, PIT-37 dla umowy o pracę i umowę zlecenie czy PIT-37 dla umowę o pracę i emeryturę

Warto pamiętać, że osoby prowadzące działalność gospodarczą opodatkowaną liniowo powinny rozliczyć się na formularzach: PIT-36L (działalność) i PIT-37 (umowa o pracę).

Co zrobić jeżeli jedna osoba zatrudniona jest na dwóch lub więcej etatach? W takiej sytuacji może złożyć jedno zeznanie podatkowe na formularzu PIT-37, w którym zsumuje wszystkie przychody i zaliczki.

Działalność gospodarcza i inne umowy

Działalność opodatkowaną skalą

Działalność gospodarcza opodatkowana skalą podatkową to jedna z form opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej. Przedsiębiorca płaci 12% podatku od dochodu do 120 tys. zł rocznie oraz 32% podatku od nadwyżki ponad 120 tys. zł. Jeżeli jednocześnie osiąga przychody z innych umów, np. o pracę czy umowy zlecenia, to musi rozliczyć się z urzędem skarbowym na formularzu PIT-36 uwzględniając przychody z obu źródeł.

Działalność opodatkowana podatkiem liniowym

Podatek liniowy polega na płaceniu jednolitej stawki podatku (19%) od dochodu z działalności gospodarczej. Przedsiębiorca, który jednocześnie pracuje na etacie, ma ten dochód opodatkowany według zasad ogólnych (12% i 32%). W takiej sytuacji przedsiębiorca składa dwie deklaracje:

  • dla dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanej liniowo – formularz PIT-36L oraz załącznik PIT/B z informacjami o wysokości dochodu/straty z pozarolniczej działalności gospodarczej z danego roku podatkowego,
  • dla dochodów z pracy na etacie lub umowy zlecenia opodatkowanej według skali podatkowej – formularz PIT-37.

Działalność opodatkowana ryczałtem

Osoba prowadząca działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i jednocześnie uzyskująca przychody z umowy o pracę/umowy zlecenia, musisz złożyć dwa oddzielne zeznania podatkowe:

  • dla przychodów z działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem – PIT-28 
  • dla przychodów z umowy o pracę lub umowy zlecenia, które są opodatkowane według skali podatkowej – PIT-37 

Z jakich dochodów nie trzeba się rozliczać?

Z dochodów, które nie podlegają opodatkowaniu na gruncie ustawy o PIT, nie trzeba się rozliczać. W katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w art. 21 ustawy o PIT są m.in.:

  • renty przyznane na podstawie przepisów o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin,
  • kwoty uzyskane z tytułu ubezpieczeń,
  • alimenty na dzieci,
  • wygrane w grach, loteriach i zakładach wzajemnych do wysokości 2280 zł,
  • zasiłki pogrzebowe,
  • świadczenia rodzinne, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów,
  • diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł,
  • inne odszkodowania lub zadośćuczynienia otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku/ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań lub zadośćuczynień otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono,
  • niektóre stypendia i świadczenia wypłacane przez uczelnie wyższe,
  • PIT zero dla młodych do ukończenia 26 roku życia,
  • życia i uzyskały przychody ze stosunku służbowego, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Jak rozliczyć przychody z afiliacji?

Wynagrodzenia w ramach programu partnerskiego (afiliacji) mogą być zwolnione od podatku do kwoty 2 000 zł. Muszą jednak spełniać warunki sprzedaży premiowej i nie być związane z działalnością gospodarczą. W przypadku przekroczenia tej kwoty, wynagrodzenia podlegają 10% zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu. Przedsiębiorca wykazuje natomiast przychody z afiliacji jako przychody z działalności gospodarczej. 

Rozlicz podatek z Małą Księgowością

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Jak przekazać 1,5% podatku na organizację pożytku publicznego? Rozlicz PIT za 2023 i przekaż podatek na rzecz OPP

0
1 5 podatku

Jednym ze sposobów na wspieranie ważnych społecznie celów jest przekazanie 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP). To działanie, które jest proste i nic nie kosztuje, a może mieć ogromne znaczenie dla wielu potrzebujących. Wyjaśniamy, jak krok po kroku przekazać 1,5% podatku na OPP podczas rozliczania PIT za 2023 rok. 

Każdy podatnik może wesprzeć wybraną przez siebie organizację charytatywną ujętą w rejestrze organizacji pożytku publicznego, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

W praktyce oznacza to, że podczas wypełniania rocznego zeznania podatkowego (PIT), podatnik wskazuje konkretną organizację, wpisując jej numer KRS i określając kwotę, jaką chce przekazać, nie przekraczającą 1,5% należnego podatku. Ta kwota jest następnie przekazywana przez urząd skarbowy bezpośrednio na konto wskazanej organizacji.

Czego potrzebujesz, żeby przekazać 1,5% podatku na rzecz OPP?

Aby przekazać 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego, potrzebujemy przede wszystkim numer KRS wybranej OPP. Każda organizacja ma przypisany unikalny numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, który podatnik musi wpisać w zeznaniu podatkowym.

Numer KRS należy wpisać w odpowiedniej rubryce formularza PIT 37 (część K, pozycja 147) i określić kwotę, jaką chcemy przekazać (pozycja 148). Opcjonalnie można też podać informacje uzupełniające w części L czyli wskazać cel szczegółowy.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Jak przekazać 1,5 procent podatku PIT na OPP?

Aby przekazać 1,5% swojego podatku dla wybranej organizacji pożytku publicznego (OPP) należy:

  1. Wybrać OPP: znajdziemy ją w wykazie organizacji uprawnionych do otrzymania 1,5% podatku. Wykaz jest tworzony na 30 listopada danego roku podatkowego i publikowany do 15 grudnia – lista dostępna na niw.gov.pl/.
  2. Wypełnić zeznanie podatkowe: w rocznym zeznaniu podatkowym PIT wpisujemy numer KRS wybranej organizacji oraz kwotę, którą chcemy przekazać. Kwota ta nie może przekraczać 1,5% podatku należnego po zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół.
  3. Określić cel szczegółowy (opcjonalnie): jeżeli chcemy, by nasze wsparcie zostało przeznaczone na konkretny cel szczegółowy, możemy go określić w przewidzianej do tego rubryce w zeznaniu podatkowym.
  4. Zapłacić podatek: urząd skarbowy przekaże środki OPP tylko wtedy, gdy zostanie zapłacony podatek należny wynikający z PIT za 2023 r. (w pełnej wysokości) do 30 czerwca 2024 r

Najłatwiej przekazać 1,5% korzystając z serwisu Twój e-PIT. Osoby, które po raz pierwszy rozliczają się elektronicznie powinny wybrać z listy numer KRS interesującej ich organizacji pożytku publicznego. Można też zmienić OPP lub/i cel szczegółowy.

Podatnicy, którzy przekazują 1,5% podatku mogą też zaznaczyć zgodę na podanie OPP swojego imienia, nazwiska i adresu oraz informacji o ofiarowanej kwocie.

Przekazanie podatku a darowizna

Przekazanie 1,5% podatku na rzecz OPP i darowizna to dwa różne sposoby wsparcia organizacji społecznych. Spójrzmy czym się różnią.

W przypadku 1,5% podatku, podatnik (osoba fizyczna) może zdecydować o przeznaczeniu części jego daniny na cele społeczne realizowane przez organizacja pożytku publicznego. Kwota ta jest wyliczana z należnego podatku dochodowego i nie obciąża podatnika.

Darowizna, to natomiast bezpłatne świadczenie na rzecz obdarowanego, którym nie musi być OPP. Darowiznę można odliczyć od podstawy opodatkowania, co zmniejsza kwotę odprowadzanego podatku dochodowego. W przeciwieństwie do przekazania 1,5% podatku, darowizna bezpośrednio zmniejsza podatek dochodowy płacony przez podatnika.

Darowiznę przekazujemy bezpośrednio na konto organizacji, a 1,5% trafia na konto OPP za pośrednictwem urzędu skarbowego.

Warto pamiętać, że obie formy wsparcia są niezależne i podatnik ma prawo realizować je równocześnie w ramach jednego rozliczenia podatkowego. Przekazanie 1,5% podatku nie wpływa na limit odliczeń z tytułu darowizn, który wynosi 6% dochodu.

Na co przekazać 1,5% podatku?

To osobista decyzja każdego podatnika. Ramy wyznacza lista z organizacjami pożytku publicznego. W wykazie znajdziemy stowarzyszenia czy fundacje, które działają na różnych polach, wspierając m.in. edukację i rozwój młodzieży (podatek trafi na stypendia czy warsztaty edukacyjne), pomoc społeczną (domy dziecka, schroniska dla bezdomnych), ochronę praw człowieka, ochronę środowiska (działania proekologiczne, schroniska dla zwierząt), kulturę i sztukę (festiwale, pomoc artystom) czy wsparcie nauki (granty badawcze, rozwój innowacji) i promocję zdrowia (leczenie, rehabilitację, zakup sprzętu medycznego).

  1. Rozlicz PIT-36. Jak wypełnić deklarację podatkową PIT dla osób prowadzących działalność gospodarczą za 2023 rok?
  2. Jak wypełnić formularz PIT-37 online? Instrukcja krok po kroku. Rozlicz PIT od umów pracowniczych za 2023 rok
  3. Jak przekazać 1,5% podatku na organizację pożytku publicznego? Rozlicz PIT za 2023 i przekaż podatek na rzecz OPP
  4. Zatrudnienie emeryta a składki ZUS
  5. Który PIT złożyć? Formularze online i do druku. Sprawdź, który wypełnić, w zależności od uzyskiwanego przychodu

Gdzie znaleźć wykaz organizacji pożytku publicznego, na rzecz których można przekazać podatek?

Aktualny wykaz organizacji pożytku publicznego wraz z numerami KRS, na rzecz których można przekazać 1,5% podatku, znajdziemy na stronie Narodowego Instytutu Wolności: www.niw.gov.pl/opp/wykaz-opp

Dlaczego nie mogę przekazać 1,5% podatku?

Oto kilka powodów problemów z przekazaniem 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego:

  • brak zapłaty podatku dochodowego w pełnej wysokości w wyznaczonym terminie czyli do 30 czerwca 2024 roku,
  • uzyskanie dochodu poniżej określonego progu (30 000 zł) i niepłacenie podatku dochodowego,
  • poniesienie straty z działalności gospodarczej, 
  • nieaktualny numer KRS (OPP nie zgłosiła aktualnego numeru KRS do urzędu skarbowego),
  • organizacja nie znajduje się w aktualnym wykazie OPP uprawnionych do otrzymania 1,5% podatku.

Co oznacza komunikat „wysokość twojego podatku nie pozwala na przekazanie 1,5%”?

Jeżeli podatnik widzi taki komunikat, to oznacza to, że uzyskał dochód poniżej 30 000 zł i nie zapłaci podatku do urzędu skarbowego.

Czy każdy może oddać 1,5% podatku?

Nie każdy podatnik może przekazać 1,5% podatku na rzecz OPP. Spójrzmy na konkrety. Taką możliwość mają osoby fizyczne, także przedsiębiorcy, bez względu na formę rozliczenia (skala podatkowa, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych), o ile płacą podatek dochodowy.

Wsparcia dla OPP nie przekażą natomiast osoby prawne czyli np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością czy spółki akcyjne.

Czy przekazanie 1,5% podatku jest obowiązkowe?

Nie, każdy podatnik samodzielnie decyduje czy chce przekazać 1,5% podatku na OPP i na jaką organizację go przekaże.

Czy 1,5% podatku pochodzi z Twojego zwrotu?

Nie, 1,5% podatku, które można przekazać na rzecz organizację pożytku publicznego, nie pochodzi z kwoty zwrotu podatku dla podatnika. To część należnego podatku dochodowego, którą podatnik może przekazać na wybraną organizację. Przekazanie tej kwoty nie zmniejsza zwrotu podatku, który podatnik mógłby otrzymać.

Czy przekazanie 1,5% podatku jest anonimowe?

Z zasady tak, przekazanie 1,5% podatku jest anonimowe, jednak każdy podatnik ma prawo dobrowolnie podać w części L (informacje uzupełniające) PIT 37 swoje imię, nazwisko, adres i kwotę przekazaną na OPP. 

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Wspólne rozliczenie z małżonkiem – działalność gospodarcza i inne umowy. Jak wspólnie rozliczyć PIT?

0
rozliczanie z małżonkiem działalność gospodarcza

Wspólne rozliczenie z małżonkiem to popularny sposób na obniżenie podatku dochodowego. Jak to zrobić, co w sytuacji, gdy mąż lub żona prowadzą działalność gospodarczą, kto nie skorzysta z tej optymalizacji oraz jaki wybrać PIT składając roczne zeznanie – przedstawiamy odpowiedzi, na te i inne najważniejsze pytania dotyczące wspólnego rozliczenia z małżonkiem.

Wspólne rozliczanie z małżonkiem – kto może z niego skorzystać?

Wspólne rozliczenie z małżonkiem jest możliwe, jeżeli spełnione są następujące warunki:

  1. Małżonkowie pozostawali w danym roku w związku małżeńskim.
  2. Pomiędzy małżonkami w danym roku występowała wspólność majątkowa.
  3. Wdowy i wdowcy w roku następującym po śmierci małżonka.
  4. Osoby, które w roku podatkowym miały orzeczoną separację, ale nie wzięły rozwodu.
Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Ponadto wspólne rozliczenie jest możliwe, jeżeli małżonkowie:

  • podlegali nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. byli rezydentami polskimi lub mieli miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Polska państwie Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;
  • nie stosowali przepisów dotyczących 19% podatku liniowego lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących przychodów z najmu/dzierżawy prowadzonych poza działalnością gospodarczą);
  • nie podlegali opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych;
  • złożyli wniosek o wspólne opodatkowanie dochodów, wyrażony w zeznaniu podatkowym (wniosek może złożyć również tylko jeden z małżonków).

Warto pamiętać, że wspólne rozliczenie jest najbardziej opłacalne przy dużych różnicach zarobków, gdy dochody małżonków podlegałyby opodatkowaniu według stawek w różnych progach podatkowych (12 i 32 proc.). Z takiej optymalizacji podatku często korzystają małżeństwa, w których jedna z osób przekracza próg podatkowy (120 000 zł).

Kto nie może rozliczyć PIT wspólnie z małżonkiem?

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem nie jest możliwe w przypadku osób, które:

  • nie były w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy;
  • nie miały wspólności majątkowej w danym roku podatkowym;
  • podlegały ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, czyli nie były rezydentami polskimi ani nie miały miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, w państwie Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;
  • stosowały przepisy dotyczące 19% podatku liniowego lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przychodów z najmu/dzierżawy);
  • podlegały opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych;
  • nie złożyły wniosku o wspólne opodatkowanie dochodów w zeznaniu podatkowym.

Warto też pamiętać, że wspólne rozliczenie nie jest możliwe u osób pozostających w konkubinacie.

Wspólne rozliczenie PIT a różne źródła dochodów

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem jest możliwe nawet jeśli małżonkowie osiągają dochody z różnych źródeł. Obowiązuje zasada, że mąż i żona muszą być opodatkowani na zasadach ogólnych, czyli według 12% i 32% skali podatkowej. 

W przypadku wspólnego rozliczenia, małżonkowie są opodatkowani od sumy swoich dochodów, po dokonaniu odliczeń od dochodu odrębnie przez każdego z nich. Warto dodać, że łączny dochód małżonków może decydować o wyższej stawce podatku.

Do wspólnego rozliczenia włączane są dochody ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, najmu, emerytury, renty czy praw majątkowych.

Łączne rozliczenie możliwe jest nawet jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął w roku podatkowym przychodów (strata traktowana jest jako brak dochodów).

Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą może rozliczyć się z małżonkiem?

Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą może rozliczyć się z małżonkiem. Należy jednak spełnić określone warunki. 

Przede wszystkim działalność musi być opodatkowana na zasadach ogólnych. Ze wspólnego rozliczenia wyłączeni są zatem przedsiębiorcy, których dochody opodatkowane są liniowo (19% stawka) oraz kartą podatkową i na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego (z wyjątkiem dochodu z wynajmu prywatnego).

Wspólne rozliczenie małżonków – z których jedno prowadzi działalność gospodarczą – możliwe jest jeżeli pozostawali we wspólności majątkowej przez cały rok podatkowy lub od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego.

Prawo dopuszcza też wspólne rozliczenie się osób, które zawiesiły działalność gospodarczą oraz osób, których małżonek zmarł

Czy można rozliczyć się z małżonkiem, który jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą i jest na etacie?

Mąż lub żona, którzy jednocześnie pracują na etacie i mają otwartą działalność gospodarczą, mogą rozliczyć się z małżonkiem. Warunkiem jest opodatkowanie dochodów z działalności na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej.

Jak rozliczyć dochody z działalności gospodarczej i umowy o pracę?

Aby prawidłowo rozliczyć dochody z działalności gospodarczej i umowy o pracę, należy zastosować się do następujących zasad:

  1. Jeśli działalność gospodarcza jest opodatkowana na skali podatkowej, dochody z niej oraz z umowy o pracę można rozliczyć na jednym formularzu PIT-36. Do zeznania należy dołączyć również załączniki PIT-B (z informacją o wysokości dochodu/straty z pozarolniczej działalności gospodarczej).
  2. W przypadku opodatkowania działalności gospodarczej podatkiem liniowym, konieczne jest złożenie dwóch oddzielnych zeznań: PIT-36L dla działalności gospodarczej i PIT-37 dla dochodów z umowy o pracę.
  3. Jeśli działalność opodatkowana jest ryczałtem ewidencjonowanym, również trzeba złożyć dwa oddzielne zeznania: PIT-28 dla działalności i PIT-37 dla umowy o pracę.
  4. Dla osób rozliczających się kartą podatkową, dochody z działalności rozlicza się na formularzu PIT-16A, a z umowy o pracę na PIT-37.

Rozlicz podatek z Małą Księgowością

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Do kiedy PIT za 2024 rok? Terminy rozliczania PIT 2025

0
pit 28

Każdy podatnik ma obowiązek złożyć w urzędzie skarbowym roczne rozliczenie. Sprawdzamy, kiedy upływa czas na rozliczenie poszczególnych deklaracji PIT.

Do kiedy PIT-11 przekazuje pracodawca?

Pracodawca ma obowiązek przekazać PIT-11 do ostatniego dnia lutego roku następnego po roku, którego dotyczy rozliczenie (w 2024 roku był to 29 lutego). Pracodawca musi również dostarczyć deklarację PIT-11 do urzędu skarbowego do 31 stycznia. 

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Od kiedy można rozliczać podatek dochodowy w Twój e-PIT w 2024 roku?

Rozliczenie podatku dochodowego za pomocą systemu Twój e-PIT w 2025 roku będzie możliwe od 15 lutego. System pozwala na szybkie i wygodne złożenie zeznań PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, i PIT-38 oraz oświadczenia PIT-OP i informacji PIT-DZ.

Do kiedy PIT za 2023 rok?

Termin składania deklaracji PIT za rok 2023 upłynie 30 kwietnia 2025 roku. Do tego dnia należy złożyć odpowiedni formularz PIT, zależnie od rodzaju przychodów.

Do kiedy PIT? Często zadawane pytania

PIT-28 – do kiedy?

Termin składania deklaracji PIT-28 upływa 30 kwietnia. Należy pamiętać, że podatek ryczałtowy za grudzień oraz ostatni kwartał należy zapłacić nie później niż 20 stycznia.

PIT-36 – do kiedy?

Podatnicy rozliczający się na formularzu PIT-36 mają czas na złożenie go w urzędzie skarbowym do 30 kwietnia.

Do kiedy PIT-37?

Termin składania deklaracji PIT-37 upływa 30 kwietnia.

PIT-4R do kiedy?

Płatnicy zobowiązani do złożenia PIT-4R do urzędu skarbowego, muszą to zrobić do 31 stycznia 2025 r. (kopii deklaracji nie przekazują podatnikom).

PIT-4 – do kiedy?

Płatnicy składają deklarację PIT-4 do końca stycznia. W sytuacji wcześniejszego zakończenia działalności, deklaracja składana jest w dniu jej zaprzestania

PIT-16A – do kiedy?

Termin składania deklaracji PIT-16A za poprzedni roku upływa do końca lutego kolejnego roku.

PIT-5 – do kiedy?

Przedsiębiorcy mieli obowiązek składania deklaracji PIT-5 (lub PIT-5L) do końca 2006 roku. Teraz nie ma konieczności tworzenia deklaracji okresowych, wystarczy wpłacać zaliczkę na właściwy mikrorachunek podatkowy, podając rodzaj i miesiąc.

PIT-8AR – do kiedy?

Ostateczny termin złożenia deklaracji PIT-8AR mija 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym.

Do kiedy PIT-38?

Deklaracje PIT-38 należy złożyć do końca kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

PIT-39 – do kiedy?

Termin składania deklaracji PIT-39 w urzędzie skarbowym upływa 30 kwietnia danego roku.

  1. Rozlicz PIT-36. Jak wypełnić deklarację podatkową PIT dla osób prowadzących działalność gospodarczą za 2023 rok?
  2. Jak wypełnić formularz PIT-37 online? Instrukcja krok po kroku. Rozlicz PIT od umów pracowniczych za 2023 rok
  3. Jak przekazać 1,5% podatku na organizację pożytku publicznego? Rozlicz PIT za 2023 i przekaż podatek na rzecz OPP
  4. Zatrudnienie emeryta a składki ZUS
  5. Który PIT złożyć? Formularze online i do druku. Sprawdź, który wypełnić, w zależności od uzyskiwanego przychodu

PIT-36L – do kiedy?

PIT-36L należy złożyć w urzędzie skarbowym do końca kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

PIT-6 – do kiedy?

Rolnicy prowadzący specjalną produkcję rolną muszą złożyć formularz PIT-6 w urzędzie skarbowym do 20 stycznia.

PIT-8C – do kiedy?

Termin przekazania deklaracji PIT-8C przez płatnika do urzędu skarbowego upływa 31 stycznia, natomiast termin przekazania PIT-8C pracownikowi, to koniec lutego danego roku.

PIT-5L – do kiedy?

Przedsiębiorcy byli zobowiązani do składania deklaracji PIT-5L do końca 2006 roku. Ten obowiązek został zniesiony, teraz wystarczy wpłacać zaliczkę na właściwy mikrorachunek podatkowy, podając rodzaj i miesiąc (do 20 dnia każdego miesiąca).

Do kiedy niemiecki pracodawca musi wydać PIT?

Niemiecki pracodawca ma obowiązek wystawić kartę podatkową – Lohnsteuerbescheinigung – oraz zgłosić te dane do urzędu skarbowego do końca lutego po rocznym  okresie rozliczeniowym. Podatnik powinien rozliczyć się z urzędem skarbowym do 31 lipca.

PIT za wynajem mieszkania – do kiedy 2023?

Termin na złożenie PIT za wynajem mieszkania za rok 2023 upływa 30 kwietnia 2024 roku

PIT-27 – do kiedy?

Termin złożenia PIT-0(27), czyli załącznika do deklaracji PIT-36 i PIT-37 mija 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Do kiedy PIT-8C?

Płatnik ma obowiązek przekazać formularz PIT-8C podatnikowi do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Do kiedy można złożyć korektę PIT?

Podatnik może złożyć korektę deklaracji PIT do zakończenia okresu przedawnienia, czyli przez 5 lat od końca roku, w którym składana jest deklaracja

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Do kiedy przedsiębiorca musi rozliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne ZUS? Roczne rozliczenie składki zdrowotnej

0
mężczyzna przy biurku pisze długopisem po złożonej kartce. koło jego lewej ręki widać klawiaturę macbooka

Jako przedsiębiorca, masz obowiązek co miesiąc odprowadzać składkę zdrowotną do ZUS. W większości przypadków robisz to do 20 dnia miesiąca. Pamiętaj, że w maju czeka cię dodatkowy obowiązek dokonania rocznego rozliczenia składki zdrowotnej. Do kiedy rozliczyć składkę zdrowotną za 2024 rok?

Do kiedy rozliczyć składkę zdrowotną za 2024 rok?

Termin rozliczania rocznej składki zdrowotnej za 2024 rok upływa 20 maja 2025 roku.

Data na złożenie rocznego rozliczenia jest taka sama, niezależnie od tego, czy w trakcie roku masz obowiązek opłacać składki ZUS do 5., 15. czy 20. dnia miesiąca.

Jak złożyć roczne rozliczenie ZUS DRA?

Rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne dokonasz w ramach składania ZUS DRA/RCA za kwiecień 2025 roku.

ZUS DRA składają przedsiębiorcy rozliczający się tylko za siebie.

ZUS RCA składają płatnicy opłacający składki za siebie oraz za inne osoby (np. zatrudnionych pracowników, zleceniobiorców).

Aby dokonać rozliczenia rocznego składki zdrowotnej, należy jak zwykle zalogować się do PUE ZUS i uruchomić program Płatnik. Następnie należy wybrać opcję składania dokumentu ZUS DRA/RCA.

W formularzu należy podać dane za kwiecień, jak normalnie, po czym przejść na stronę 3. gdzie znajdziesz punkt XII: ROCZNE ROZLICZENIE SKŁADKI NA UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE.

Przed 1 maja komórki w punkcie XII będą nieaktywne.

Rozliczając roczną składkę zdrowotną w 2025, roku podasz tam wysokość swojego dochodu w 2024 roku, należnego podatku i wysokość opłaconych składek. Program obliczy wysokość niedopłaty lub nadpłaty.

W formularzu możesz wziąć pod uwagę zmianę formy opodatkowania w trakcie roku.

Wniosek o zwrot nadpłaty składki

Aby uzyskać nadpłatę, należy na swoim koncie PUE złożyć wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej. Aby to zrobić:

  1. Zaloguj się do swojego konta.
  2. W zakładce 'Ogólny’ z menu bocznego wybierz 'Usługi. Katalog usług elektronicznych’
  3. Z listy wybierz „Złożenie dokumentu RZS-P. Wniosek płatnika składek o zwrot nienależnie opłaconych składek”.

widok zakładki "usługi" w ZUS PUE. imię i nazwisko uzytkownika są zasłonięte, strzałki wskazują za zakładki "ogólne" i"usługi" a także na przycisk składania wniosku

ZUS wróci nadpłatę w ciągu 30 dni.

Jeśli nie złożysz wniosku o zwrot nadpłaty, zostanie ona zaliczona na poczet przyszłych składek.

Niedopłata składki

W przypadku niedopłaty, musisz ją zapłacić do 20 maja 2025 roku, wraz z kwietniowymi składkami.

Kto musi dokonać rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne ZUS?

Obowiązek dokonywania rocznego rozliczenia z ZUS obowiązuje wszystkie osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Roczne rozliczenie jest obowiązkowe dla każdego, kto objęty jest ubezpieczeniem zdrowotnym, niezależnie od formy opodatkowania przychodów.

W maju będą musieli rozliczyć się przedsiębiorcy objęci:

  • skalą podatkową,
  • podatkiem liniowym,
  • ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
  • kartą podatkową.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozliczania rocznej składki zdrowotnej?

  1. Przeczytaj szczegółową instrukcję wypełniania formularza ZUS DRA.
  2. Dowiedz się, jakie są konsekwencje nieopłacenia na czas składki zdrowotnej do ZUS.
  3. Sprawdź, co musisz wiedzieć o formularzu ZUS RCA.

Więcej formularzy, dat i informacji znajdziesz w kategorii ZUS.

Jak rozliczyć roczną składkę zdrowotną w Małej Księgowości?

Za pomocą programu Mała Księgowość możesz również rozliczyć składkę zdrowotną. W tym celu przejdź do modułu 'Płace’ > 'Operacje’. Następnie wybierz opcję 'Eksport danych do programu PŁATNIK’.

Tam możesz utworzyć deklarację DRA. Aby to zrobić, wybierz 'Nowy’ i uzupełnij dane jak normalnie. Następnie, wybierz opcję 'Eksportuj’ by przesłać dane do Płatnika ZUS.

Z rozliczenia składki zdrowotnej w Małej Księgowości możesz korzystać, niezależnie od tego, jaką formą opodatkowania wybrałeś.

Rozliczenie podatku u źródła. Kto musi złożyć deklarację CIT-10Z?

0
cit 10z

Podatek u źródła to forma opodatkowania dochodów osiąganych przez osoby nieposiadające siedziby lub zarządu na terytorium Polski. Jednym z kluczowych elementów rozliczenia podatku u źródła jest złożenie deklaracji CIT-10Z. Kto musi złożyć ten dokument, jakich terminów przypilnować i jak wypełnić formularz  – o tym piszemy w naszym raporcie.

Formularz CIT-10Z to deklaracja o wysokości zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Formularz ten obowiązuje od 1 grudnia 2019 r. i ma zastosowanie do dochodów/przychodów osiągniętych od 1 stycznia 2019 r.

CIT-10Z – termin złożenia deklaracji

Podatnik powinien złożyć CIT-10Z do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku. Jeśli rok podatkowy płatnika pokrywa się z rokiem kalendarzowym, termin złożenia CIT-10Z upływa 31 stycznia. W przypadku, gdy rok podatkowy kończy się inaczej niż kalendarzowy, termin będzie inny i zależy od daty zakończenia roku podatkowego danej spółki. Deklarację można przesłać elektronicznie przez system e-Deklaracje.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Kto składa formularz CIT-10Z?

Formularz CIT-10Z dotyczy dla płatników:

  • będących osobami prawnymi lub
  • jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej lub
  • osobami fizycznymi będącymi przedsiębiorcami,

którzy pobrali zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Polski. Płatnicy ci mają obowiązek złożenia deklaracji CIT-10Z.

CIT-10Z – instrukcja wypełniania formularza

CIT-10Z zawiera 8 osiem pól, w których należy podać następujące dane:

A – miejsce i cel składania formularza (urząd skarbowy, do którego adresowana jest deklaracja, cel złożenia formularza: złożenie deklaracji lub jej korekta, ewentualnie rodzaj korekty);

B – tytuł wypłat należności (przychody, dochody i/lub dywidendy);

C – dane płatnika (dotyczące płatnika niebędącego osobą fizyczna/będącego osobą fizyczną), dane identyfikacyjne (rodzaj płatnika, nazwa pełna/nazwisko, pierwsze imię, data urodzenia), adres siedziby/adres zamieszkania (kraj, województwo, powiat, gmina, ulica, nr domu, nr lokalu, miejscowość, kod pocztowy, inne niezbędne oznaczenia);

D – zobowiązania podatkowe z tytułu wypłat, o których mowa w art.21 ust. 1 oraz w art. 7b ust. 1 pkt 3-6 ustawy, dochód i pobrany podatek w roku podatkowym (należności z tytułów zysków kapitałowych, odsetek, praw autorskich, działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, świadczeń – m.in. doradczych, księgowych, usług prawnych, usług reklamowych, opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, świadczeń w zakresie żeglugi powietrznej), razem kwota wypłacona, razem kwota pobranego podatku, dochód i pobrany podatek w poszczególnych miesiącach – suma wypłaconych kwot i pobranego podatku w poszczególnych miesiącach;

E – zobowiązanie podatkowe z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, dochód/przychód i pobrany podatek w roku podatkowym oraz pobrany podatek w poszczególnych miesiącach;

F – informacje uzupełniające, liczba miesięcy składających się na rok podatkowy podatnika, liczba podatników;

G – osoby reprezentujące płatnika (imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za podanie wymaganych danych, imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za obliczenie i pobranie podatku, podpis osoby/osób uprawnionych lub upoważnionych do reprezentowania płatnika, data wypełnienia deklaracji, podpis oraz telefon osoby odpowiedzialnej za obliczenie i pobranie podatku);

H – adnotacja urzędu skarbowego (sekcja nie jest wypełniana jeżeli urząd otrzyma dokument w postaci elektronicznej).

CIT-10Z – do jakiego urzędu?

Deklaracja CIT-10Z powinna być przekazana do odpowiedniego urzędu skarbowego, zależnie od siedziby płatnika. Jeśli płatnik nie ma siedziby w Polsce, to dokumenty składany jest do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (Lubelski Urząd Skarbowy w Lublinie).

CIT-10Z a zwolnienie

Zwolnienie z obowiązku poboru podatku u źródła, a tym samym z obowiązku składania deklaracji CIT-10Z, może nastąpić w określonych sytuacjach. Tak będzie np. jeżeli spółka uzyskująca przychód z dywidendy posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości co najmniej 10% nieprzerwanie przez okres dwóch lat, może być zwolniona z tego podatku. Dodatkowo zwolnienie może być stosowane, gdy dywidenda uzyskiwana jest przez spółkę mającą siedzibę w innym państwie członkowskim UE lub EOG i spełnione są określone warunki.

Płatnicy mogą odstąpić od pobrania podatku u źródła, jeśli istnieje umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania i przedsiębiorca posiada certyfikat rezydencji zagranicznego podmiotu.

Oryginał certyfikatu rezydencji może potwierdzić kopia, jeśli kwota wypłacanych należności nie przekracza 10 000 zł w roku kalendarzowym, a informacje z kopii nie budzą wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.

IFTR-2R a CIT-10Z

Oba formularze są ściśle powiązane, bo dotyczą rozliczeń z tytułu podatku u źródła, jednak służą różnym celom: CIT-10Z jest deklaracją podatkową, a IFT-2R jest informacją roczną dla urzędu skarbowego. 

CIT-10Z to deklaracja o wysokości pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów osiągniętych przez podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Polski. IFT-2R to informacja roczna o wypłatach dokonanych na rzecz nierezydentów, podlegających opodatkowaniu podatkiem u źródła. W informacji tej wykazuje się dokonane w ciągu roku podatkowego płatnika wypłaty i pobrany od nich podatek. 

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Płatnicy obowiązkowo uwzględniają w informacji IFT-2R i deklaracji CIT-10Z pierwotną podstawę opodatkowania i kwotę pobranego podatku.

Ile wynosi ryczałt na pracę zdalną dla pracownika? Jak go wyliczyć?

0
ryczałt na pracę zdalną

Pracodawcy mają obowiązek wypłacić pracownikom rekompensatę za pracę z domu, np. w formie ryczałtu. Ustawodawca dał dużo swobody przy zastosowaniu ryczałtu, jednak obowiązują pewne ramy prawne. Sprawdzamy, jakie są najważniejsze informacje o ryczałcie za pracę zdalną, o których powinni pamiętać pracodawcy i zatrudnieni.

Ryczałt za pracę zdalną wg. Kodeksu Pracy

Zgodnie z Kodeksem Pracy pracodawca ma obowiązek wypłaty pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego lub pokrycia kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, a także pokryć koszty energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej czy inne koszty ujęte w porozumieniu obu stron (art. 67.24 § 1 pkt 2 i 3 i  § 3 kp).

Jednak pracodawca może też zastąpić obowiązek ekwiwalentu i pokrycie kosztów obowiązkiem wypłaty ryczałtu. Jego wysokość powinna odpowiadać przewidywanym kosztom ponoszonym przez pracownika w związku z wykonywaniem pracy zdalnej (art. 67.24 § 4 kp). 

Należy pamiętać, że przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu albo ryczałtu bierze się pod uwagę przede wszystkim  (za art. 67.24 § 5 kp): 

  • normy zużycia materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych,
  • ich udokumentowane ceny rynkowe,
  • ilość materiału wykorzystanego na potrzeby pracodawcy i ceny rynkowe tego materiału,
  • normy zużycia energii elektrycznej oraz koszty usług telekomunikacyjnych.
Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Jak obliczyć wysokość ryczałtu za pracę zdalną?

Prawo pracy nie określa ściśle wysokości ryczałtu za pracę zdalną. Zależy on od umowy między pracodawcą a pracownikiem.  

Ryczałt należy wyliczyć, uwzględniając koszty faktycznie poniesione przez pracownika. Jego wysokość nie powinna odbiegać od średnich stawek rynkowych. Koszty związane z pracą zdalną mogą obejmować np. zużycie energii elektrycznej, cenę dostępu do internetu czy wynajęcia pomieszczeń do pracy.

Jeżeli ryczałt będzie zbyt wysoki, to może zostać uznany za przychód pracownika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji opodatkowany.

Ryczałt za pracę zdalną a podatek

Pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej przez pracownika i wypłata ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu nie stanowią przychodu dla pracownika (art. 67.25 kp). Co to znaczy w praktyce? Płatnik nie ma obowiązku obliczania i pobierania z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Ryczałt za pracę zdalną a ZUS

Od ryczałtu za pracę zdalną nie są odprowadzane składki do ZUS na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Kiedy następuje wypłata ryczałtu za pracę zdalną?

Wypłata ryczałtu za pracę zdalną przez pracodawcę może nastąpić w różnych okresach, np. miesięcznych lub kwartalnych. Dopuszczalne jest wprowadzenie ryczałtu za cały okres wykonywania pracy zdalnej lub biorąc pod uwagę konkretny czas pracy (to wymaga monitorowania świadczenia pracy). Kodeks pracy nie określa konkretnych zasad wypłaty ryczałtu, pozostawiając to w gestii pracodawcy.

Zwrot kosztów za pracę zdalną – w jakiej formie?

Zwrot kosztów za pracę zdalną może być dokonany w różnych formach, zależnie od ustaleń między pracodawcą a pracownikiem. Najczęściej spotykane opcje to: 

  • ryczałt: stała, z góry ustalona kwota, która ma pokryć przewidywalne koszty związane z pracą zdalną, takie jak energia elektryczna czy internet;
  • ekwiwalent: kwota bazująca na rzeczywistych wydatkach pracownika, często wymagająca przedstawienia rachunków lub innych dowodów poniesionych kosztów. 

Pracodawca i pracownik mogą ustalić szczegóły zwrotu kosztów w porozumieniu o pracy zdalnej, regulaminie pracy zdalnej lub w poleceniu świadczenia pracy zdalnej.

Ryczałt za pracę zdalną – księgowanie

Księgując ryczałt za pracę zdalną, należy pamiętać, że nie jest on opodatkowany i nie podlega oskładkowaniu ZUS. Oznacza to, że ryczałt taki nie stanowi przychodu pracownika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

Ryczałt ewidencjonowany jest na kontach kosztów zespołu 4, czyli jako koszty podstawowej działalności operacyjnej. Wartość ryczałtu należy ująć na koncie 40-9 'Pozostałe koszty rodzajowe’ lub na koncie 40-5 'Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia’.  

Ryczałt za pracę zdalną – od kiedy?

Nowe przepisy regulujące pracę zdalną weszły w życie 7 kwietnia 2023 r. Od tego dnia pracodawcy mają możliwość oferowania pracownikom ryczałtu za pracę zdalną, który ma pokryć związane z nią koszty.

Ryczałt za pracę zdalną a zajęcie komornicze

Ryczałt za pracę zdalną (a także ekwiwalent) nie został wyłączony z zajęcia komorniczego – jest bezpośrednio powiązany ze stosunkiem pracy. Jednak część ekspertów uważa, że nie podlega takiemu zajęciu. Dlaczego? Celem ryczałtu jest pokrycie wydatków poniesionych przez pracownika wykonującego pracę zdalną, a nie cel zarobkowy, jakim jest wynagrodzenie. Warto też zwrócić uwagę, że egzekucji nie podlegają sumy i świadczenia w naturze wyasygnowane na pokrycie wydatków lub wyjazdów służbowych.

Czy za pracę zdalną okazjonalną należy się ryczałt?

Za pracę zdalną okazjonalną nie jest wymagane wypłacanie ryczałtu. Przepisy dotyczące pracy zdalnej, w tym obowiązek wypłacania ryczałtu, nie obowiązują w przypadku pracy zdalnej okazjonalnej.

Pracodawca może natomiast sam zdecydować o wypłacie ryczałtu za pracę zdalną okazjonalną. W takiej sytuacji ryczałt będzie zwolniony ze składek i nie stanowi dla pracownika przychodu. 

Przypomnijmy, że zgodnie z Kodeksem pracy, pracownik ma prawo wnioskować o udzielenie mu pracy zdalnej okazjonalnej (do 24 dni w roku kalendarzowym). Pracodawca nie ma obowiązku zgodzić się na taki wniosek.

Ryczałt za pracę zdalną dla zleceniobiorcy

Ryczałt za pracę zdalną dla zleceniobiorcy może być zapisany w umowie zleceniu. Jest to stała kwota, która ma na celu pokrycie kosztów ponoszonych przez zleceniobiorcę w związku z pracą zdalną, takich jak wydatki na energię elektryczną czy internet. Wysokość ryczałtu nie jest ściśle określona i zależy od umowy między zleceniodawcą a zleceniobiorcą. Ryczałt dla zleceniobiorcy nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy ryczałt za pracę zdalną powinien zostać obniżony w przypadku nieobecności pracownika w pracy?

Przepisy nie regulują kwestii obniżenia ryczałtu za pracę zdalną. Pracodawcy mają swobodę w ustalaniu zasad dotyczących ryczałtu, dotyczy to również ewentualnego obniżenia kwoty ryczałtu w przypadku nieobecności pracownika.  

Zasady dotyczące różnych aspektów ryczałtu za pracę zdalną powinny być ujęte w wewnętrznych regulacjach firmy (regulaminie pracy zdalnej) lub w porozumieniu zawartym między pracodawcą a pracownikiem. Zazwyczaj ryczałt jest pomniejszany proporcjonalnie do dni nieobecności pracownika.

Ekwiwalent czy ryczałt za pracę zdalną?

Kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę do wypłaty ekwiwalentu lub ryczałtu za pracę zdalną. Czym różnią się obie formy? 

Ekwiwalent pieniężny oznacza wypłatę równowartości poniesionych kosztów przez pracownika, bezpośrednio związanych z wykonywaniem obowiązków zawodowych w formie zdalnej. Ryczałt to natomiast stała kwota, której wysokość powinna odpowiadać przewidywanym kosztom ponoszonym przez pracownika w związku z pracą zdalną.  

Co jest bardziej korzystne, ekwiwalent czy formy? To zależy od sytuacji pracodawcy i pracownika. Pracodawca powinien wziąć pod uwagę różne aspekty pracy zdalnej, np. czy zatrudniony będzie wykorzystywał urządzenia (np. komputer, biurko) tylko do wykonywania zadań służbowych, jaki rodzaj pracy jest wykonywany, stopień zużycie energii elektrycznej czy wykorzystania internetu.

Np. jeżeli chodzi o rekompensatę za zużycie energii elektrycznej, to wielu pracodawców stosuje ryczałt. Jednakowa kwota ustalona dla wszystkich pracowników pozwala uniknąć skomplikowanych wyliczeń i analizy poszczególnych rachunków za energię elektryczną. Ryczałt jest również praktycznym rozwiązaniem jeżeli chodzi o zwrot za internet. 

Trzeba pamiętać, że w obu przypadkach pokrycie kosztów pracy zdalnej przez pracodawcę nie stanowi przychodu dla pracownika.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.