Kto podpisuje sprawozdanie finansowe za 2023 rok w spółce?

0
kto podpisuje sprawozdanie finansowe

Sporządzenie rzetelnego sprawozdania finansowego za 2023 rok to obowiązek każdego przedsiębiorcy czy spółki. Kto powinien podpisać taki dokument? Co zrobić, jeżeli jeden lub wielu członków zarządu firmy nie może tego zrobić? Czy podpis księgowej musi znaleźć się na sprawozdaniu finansowym? Odpowiedzi na te i inne ważne pytania dotyczące podpisania sprawozdania przedstawiamy poniżej.

Kto podpisuje sprawozdanie finansowe – podstawa prawna

Sprawozdanie finansowe podpisuje kierownik jednostki oraz osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych (najczęściej to główny księgowy). Ten obowiązek wynika z art. 52 ust 2 ustawy o rachunkowości.

Przypomnijmy, że kierownikiem jest osoba fizyczna prowadząca własną działalność gospodarczą, wspólnicy prowadzący sprawy spółki jawnej i spółki cywilnej oraz komplementariusze prowadzący sprawy spółki (spółka komandytowa) czy zarząd spółki z o.o. (wtedy mówimy o kierownictwie wieloosobowym).

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Czy wszyscy członkowie zarządu muszą podpisać sprawozdanie?

Sprawozdanie musi podpisać kierownik jednostki, a w przypadku zarządu spółki wszyscy członkowie zarządu, czyli wieloosobowego kierownictwa. 

Czasem jest to jednak trudne ze względów praktycznych. Dobrym przykładem są zarządy, w skład których wchodzą obcokrajowcy – nie zawsze mogą przyjechać lub przylecieć na podpisanie dokumentu.

Z tego powodu sprawozdanie finansowe może podpisać co najmniej jedna osoba wchodząca w skład kierownictwa po złożeniu przez pozostałe osoby oświadczeń, że dokument spełnia wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości, lub o odmowie złożenia takich oświadczeń (art. 52 ust. 2 ustawy). 

W tym miejscu warto przypomnieć, że członkowie zarządu mogą odmówić podpisania sprawozdania finansowego. Mają jednak obowiązek złożyć pisemne uzasadnienie.

Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat sprawozdań finansowych? Zapisz się do naszego newslettera!

Czy sprawozdanie finansowe może podpisać jeden członek zarządu?

Tak, sprawozdanie może podpisać jeden – co najmniej – członek zarządu spółki. Zgodnie z art. 52 ust 2b ustawy, warunkiem jest, że pozostali członkowie kierownictwa złożą lub odmówią złożenia oświadczeń, że dokument spełnia ustawowe wymagania.

Co jeśli członek zarządu nie może podpisać sprawozdania finansowego?

Jeżeli członek wieloosobowego kierownictwa jednostki nie może podpisać sprawozdania finansowego, to wystarczy, że złoży oświadczenie, w którym potwierdza, że dokument spełnia wymagania nałożone ustawą o rachunkowości. Jest jednak warunek. Na sprawozdaniu musi się znaleźć podpis przynajmniej jednego członka zarządu.

Kto podpisuje sprawozdanie finansowe zarząd czy wspólnicy?

Czasem pojawia się wątpliwość, kto powinien złożyć swój podpis na sprawozdaniu, członkowie zarządu czy wspólnicy. Ustawa o rachunkowości jest w tym względzie precyzyjna. To obowiązek zarządu spółki. Sprawozdanie finansowe będzie kompletne i skutecznie sporządzone jeżeli znajdą się na nim podpisy członków zarządu (co najmniej jednego), którzy pełnili swoją funkcję w dniu sporządzenia dokumentu.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Odmowa podpisania sprawozdania finansowego przez księgowego
  2. Kara za niezłożenie sprawozdania finansowego
  3. Sprawozdanie finansowe – jak je przygotować? Co musi zawierać?
  4. Czym jest bilans w rachunkowości?
  5. Kwalifikowany podpis elektroniczny – jak go zdobyć?

Czy sprawozdanie finansowe musi być podpisane przez księgową?

Zgodnie z ustawą o rachunkowości sprawozdanie finansowe „podpisują – podając zarazem datę podpisu – osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu (art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości)”.

Czy sprawozdanie finansowe może podpisać tylko prezes?

Podpis może złożyć jeden członek zarządu, np. prezes. Trzeba jednak pamiętać, że pozostali członkowie wieloosobowego kierownictwa jednostki muszą przygotować oświadczenia o spełnianiu przez sprawozdanie ustawowych wymagań.

Gdy tylko jeden członek wieloosobowego zarządu podpisuje sprawozdanie – oświadczenie, że sprawozdanie jest zgodnie z ustawą

Oświadczenia o zgodności sprawozdania z ustawą o rachunkowości mogą złożyć członkowie wieloosobowego kierownictwa jednostki jeżeli nie mogą podpisać sprawozdania. 

Taką opcję wprowadziła ustawa  z 14 października 2021 o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Warto jednak przypomnieć, że na sprawozdania musi widnieć podpis przynajmniej jednego członka zarządu (oprócz osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych). Zasady te reguluje art. 52 ust. 2b ustawy. 

Członkowie kierownictwa mogą też odmówić podpisania sprawozdania lub odmówić złożenia wspomnianego oświadczenia. Odmowa wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia.

Oświadczenie, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie, oraz odmowa złożenia takiego oświadczenia są dołączane do sprawozdania finansowego.

Jak podpisać sprawozdanie finansowe?

Sprawozdanie finansowe (także oświadczenie członków zarządu) sporządza się w formie elektronicznej lub papierowej podpisanej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej o sprawozdaniach finansowych przeczytasz w kategorii Biuro rachunkowe.

Jaka klauzula do CV obowiązuje obecnie? Aktualna treść i podstawa prawna

0
klauzula do cv

Aby Twoje CV zostało wzięte pod uwagę przez potencjalnego pracodawcę, pamiętaj o umieszczeniu w nim klauzuli RODO. Jak powinna wyglądać? Gdzie ma się znaleźć? Aktualny wzór klauzuli znajdziesz w dalszej części artykułu.

Klauzula do CV 2024

Nie ma ustalonej treści dla klauzuli do CV. Ważne, żeby zawrzeć w niej upoważnienie do przetwarzania Twoich danych osobowych przez przyszłego pracodawcę. Może więc ona wyglądać tak:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [NAZWA FIRMY] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

Albo tak:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Klauzula do CV na rzecz przyszłych rekrutacji

Jeśli chcesz, aby potencjalny pracodawca brał Cię pod uwagę również w przyszłych rekrutacjach, musisz zawrzeć tę informację w wyrażanej zgodzie:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [NAZWA FIRMY] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko oraz w przyszłych rekrutacjach.

Klauzula do CV według pracodawcy

Jeśli pracodawca zawarł w ogłoszeniu klauzulę, której wymaga, lepiej użyć jej, niż pozostawać przy napisanej przez siebie.

Gdzie umieścić klauzulę RODO w CV?

Klauzula RODO w CV powinna znaleźć się na końcu każdej strony. Nie tylko na końcu dokumentu, ale na końcu każdej strony, jeśli dokument ma ich więcej niż jedną.

Niecałe dwa tygodnie przed ostatecznym złożeniem PIT-u nie działa Urząd Skarbowy

0
nie działa e-urząd skarbowy

Użytkownicy, którzy chcieli dzisiaj rano zalogować się do e-Urzędu Skarbowego zostali zaskoczeni komunikatem błędu. Na stronie https://urzadskarbowy.gov.pl/ widnieje komunikat: „Mamy przerwę w działaniu e-Urzędu Skarbowego. Robimy wszystko, aby jak najszybciej udostępnić nasze e-usługi. Przepraszamy za utrudnienia i zapraszamy już wkrótce”.

nie działa e-urząd skarbowy

Czy Twój e-PIT działa?

Na swoim koncie na platformie X (dawniej Twitter) Ministerstwo Finansów informuje: „W związku z przerwą w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl informujemy, że usługa #TwójePIT działa poprawnie. Deklaracje podatkowe można składać po zalogowaniu się bezpośrednio z adresu epit.podatki.gov.pl.”

Uwaga! Przechodząc bezpośrednio na stronę epit.podatki.gov.pl nie zalogujesz się do e-PIT, ponieważ ta ścieżka wymaga logowania przez e-Urząd Skarbowy. Użyj linka użytego w poście MF, który kieruje do strony logowania, albo kliknij TUTAJ.

Kiedy będzie można zalogować się do Urzędu Skarbowego?

Według RMF FM nie wiadomo, kiedy zostanie usunięta awaria. Jak donosi radio, jest to spory problem, który zaskoczył Ministerstwo Finansów.

Kiedy będzie kwota wolna od podatku 60 tys. zł? Czy będzie obowiązywać z datą wsteczną od 1 stycznia 2024 roku?

0
kwota wolna od podatku 60 tys

Jeżeli kwota wolna od podatku wzrośnie do 60 000 zł, znacznie zwiększy się liczba osób, które w ogóle nie zapłaci podatku dochodowego. Sprawdź, kiedy spodziewać się tej zmiany. 

Kwota wolna od podatku 2024

Kwota wolna od podatku to suma dochodów, od której nie odprowadza się podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). 

Kwota wolna od podatku dotyczy tylko tych podatników, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych (według skali podatkowej), czyli na podstawie deklaracji PIT-36 lub PIT-37. Nie dotyczy ona przychodów opodatkowanych liniowo czy ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Nie korzystają z niej również osoby uzyskujące dochody z odsetek, zbycia akcji, sprzedaży nieruchomości czy sprzedaży kryptowalut.

W 2024 roku kwota wolna od podatku wynosi 30 000 zł rocznie. Co to oznacza w praktyce? Podatnicy, którzy zarobili w ciągu roku taką kwotę albo niższą i rozliczają się według skali podatkowej, nie zapłacą podatku.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Kiedy będzie kwota wolna od podatku 60 tys. zł?

Podwyższenie kwoty wolnej od podatku do 60 000 zł rocznie zaproponowała Koalicja Obywatelska podczas kampanii przedwyborczej w 2023 roku.

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od osób fizycznych (druk nr 194) został skierowany do Sejmu w lutym 2024 r. Według tego projektu, kwota wolna od podatku 60 tys. zł ma obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.

Dwukrotne zwiększenie kwoty wolnej od podatku oznacza wyższe dochody dla wielu gospodarstw domowych, ale z drugiej strony znacznie zmniejszy wpływy do budżetu państwa. Konsekwencje? M.in. osłabienie finansów samorządów terytorialnych.

Z tego względu wprowadzenie kwoty wolnej od podatku może zostać opóźnione.

Warto przypomnieć, że poprzedni raz kwota wolna od podatku została podniesiona od stycznia 2022 r. (z 8 000 zł do 30 000 zł rocznie).

Jak zmiana kwoty wolnej od podatku zmieni wysokość podatku PIT?

Zmiana kwoty wolnej od podatku wpłynie bezpośrednio na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Jeżeli dochód podatnika w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty wolnej od podatku, to nie zapłaci on żadnego podatku.

Oznacza to, że podatku dochodowego nie zapłaci nikt, czyje przychody nie przekraczają 5 tysięcy miesięcznie.

60 000 zł kwoty wolnej od podatku oznacza, że osoby fizyczne rozliczające się na zasadach ogólnych zapłacą:

  • przy pierwszym progu podatkowym: 12% podatku od dochodu od 60 000 zł do 120 000 zł,
  • przy drugim progu podatkowym: 7 200 zł (12% podatku od różnicy między 120 000 zł a 60 000 zł) plus 32% z nadwyżki ponad 120 000 zł.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Ile wynosi kwota wolna od podatku w 2024 roku? 
  2. Kwota zmniejszająca podatek 2024. Kwota zmniejszająca podatek a kwota wolna od podatku
  3. Podatek liniowy vs skala. Co się bardziej opłaca? 
  4. Czy warto wybrać podatek liniowy jako formę opodatkowania dla działalności gospodarczej? 
  5. Drugi próg podatkowy – ile wynosi i jak go obliczyć? 

Ile wyniesie kwota zmniejszająca podatek przy 60 000 kwoty wolnej od podatku?

Zgodnie z obecną ustawą o PIT kwota wolna od podatku wynosi 30 000 zł rocznie, czyli 2 500 zł miesięcznie. Stawka opodatkowania PIT wynosi 12%, więc 12% z 2 500 zł daje 300 zł. To tzw. kwota zmniejszająca podatek, która miesięcznie wynosi 300 zł, a rocznie 3 600 zł.

Po podniesieniu kwoty wolnej od podatku wzrośnie także kwota zmniejszająca podatek. Dzięki temu podatnicy zapłacą niższy podatek PIT.

Kwota zmniejszająca podatek jest iloczynem kwoty wolnej od podatku oraz 12%, czyli stawki podatku dochodowego dla dochodów nieprzekraczających 120 000 zł w skali roku. Przy kwocie wolnej od podatku w wysokości 60 000 zł, kwota zmniejszająca podatek wyniesie 7200 zł rocznie, czyli 600 złotych miesięcznie.

Kto zyska na podwyższeniu kwoty wolnej od podatku? Jaka forma opodatkowania się opłaci?

Podwyższenie kwoty wolnej od podatku będzie korzystne dla osób fizycznych, które rozliczają się na zasadach ogólnych. Wśród nich znajdą się przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, osoby na umowie o pracę oraz emeryci.

Najwięcej zyskają osoby fizyczne z dochodami do 5 000 zł brutto, które nie zapłacą podatku dochodowego w ogóle. Zmiana przyniesie korzyści także zarabiającym więcej, czyli powyżej 60 000 zł rocznie.

Warto jednocześnie pamiętać, że składka zdrowotna i ubezpieczenia społeczne pozostaną bez zmian.

Podniesienie kwoty wolnej od podatku nie wpłynie bezpośrednio na podatników rozliczających się np. liniowo, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych czy w formie karty podatkowej. 

Po wprowadzeniu kwoty wolnej od podatku w wysokości 60 000 zł, na atrakcyjności zyska opodatkowanie na zasadach ogólnych, czyli według skali 12% i 32%.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii Podatki.

Jak rozliczyć PIT z ZUS za zwolnienie lekarskie? Zasiłek chorobowy wypłacany przez ZUS w deklaracji rocznej PIT

0
pit z zus za zwolnienie lekarskie

PIT-11A otrzymała każda osoba, która pobierała zasiłek macierzyński lub chorobowy od ZUS. Sprawdzamy, co z nimi zrobić. Jak rozliczyć PIT z ZUS? Czy za otrzymany zasiłek należy zapłacić podatek dochodowy?

Rozliczenie podatku od zasiłku chorobowego i wynagrodzenia chorobowego

Wynagrodzenie chorobowe to świadczenie wypłacane przez pracodawcę za pierwsze 33 dni nieobecności pracownika (lub za pierwsze 14 dni w przypadku pracowników powyżej 50 roku życia). Opodatkowane jest jako przychód ze stosunku pracy i należy je wykazać w deklaracji PIT-11, którą pracodawca przekazuje pracownikowi.

Po wyczerpaniu okresu wynagrodzenia chorobowego, pracownik może otrzymywać zasiłek chorobowy z ZUS. Zasiłek ten jest traktowany jako przychód z innych źródeł i również podlega opodatkowaniu. Informacje o wypłaconym zasiłku chorobowym znajdują się w formularzu PIT-11A, który ZUS przekazuje ubezpieczonemu.

Pracownik powinien uwzględnić te formularze w rocznym zeznaniu podatkowym, np. w PIT-36 lub PIT-37.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Kiedy dostaje się PIT z ZUS-u?

ZUS wysyła deklaracje podatkowe PIT do końca lutego. Dokumenty trafią do wszystkich osób, które w ubiegłym roku otrzymały świadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Wysyłane są deklaracje PIT-40A, PIT-11A i PIT-11. Warto wiedzieć, że są one również dostępne na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Można je np. pobrać i wydrukować po zalogowaniu się do swojego konta na PUE:

  • PIT-40A otrzymają:
    • emeryci i renciści, którzy pobierali świadczenie z ZUS przez cały rok kalendarzowy, a w wyniku rozliczenia podatku uzyskają niedopłatę podatku/zerowe rozliczenie;
    • osoby korzystające ze świadczenia lub zasiłku przedemerytalnego;
    • osoby korzystające z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego;
    • osoby korzystające z renty socjalnej;
  • PIT-11A wysyłany jest do:
    • osób pobierających zasiłki chorobowe i macierzyńskie;
    • tych, którzy w chwili rozliczenia podatku nie otrzymują już świadczeń z ZUS;
    • tych, którzy złożyli w ZUS oświadczenie o zamiarze wspólnego rozliczania dochodów z małżonkiem lub dziećmi;
    • osoby, które złożyły wniosek o obliczanie i pobieranie zaliczki na podatek według wyższej skali podatkowej;
    • osoby, które złożyły wniosek o niesporządzaniu rocznego obliczenia podatku na PIT-40A;
  • PIT-11 trafi do pobierających w ubiegłym roku:
    • świadczenia należne po osobie zmarłej;
    • alimenty potrącone ze świadczenia wypłacanego przez ZUS na podstawie wyroku sądu/ugody.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Zwolnienie lekarskie dla przedsiębiorcy
  2. Jak przebiega kontrola ZUS L4? Kiedy można się jej spodziewać?
  3. Czy będzie L4 płatne 100 procent? Kto już teraz na chorobowym dostaje pełną pensję?
  4. Umowa zlecenie a zwolnienie lekarskie – czy na zleceniu można iść na chorobowe?
  5. Wyczerpanie 182 dni okresu zasiłkowego – czy zwolnienie lekarskie może potrwać dłużej niż 182 dni? Czy po 6-miesięcznym chorobowym można wrócić na zwolnienie?

Jak rozliczyć PIT z ZUS?

Termin rozliczenia PIT z ZUS mija 30 kwietnia. Czy każdy musi rozliczyć PIT, który otrzymał? Spójrzmy na poszczególne formularze.

Czy trzeba rozliczyć PIT-40A z ZUS?

Osoby, które otrzymały PIT-40A nie muszą składać zeznania podatkowego do swojego urzędu skarbowego.

Czy trzeba rozliczyć PIT-11A z ZUS?

Podatnicy, którzy otrzymali PIT-11A lub PIT-11, mogą samodzielnie złożyć zeznanie do swojego urzędu skarbowego, a jeżeli tego nie zrobią, to urząd skarbowy automatycznie zaakceptuje zeznanie PIT-37 wygenerowane w usłudze Twój e-PIT.

Czy zasiłek chorobowy wypłacany przez ZUS jest opodatkowany?

Tak, zasiłek chorobowy wypłacany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest opodatkowany na zasadach ogólnych, według skali podatkowej 12% i 32% (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Kwota zasiłku chorobowego powinna być wykazana w formularzu PIT-11, który ZUS przekazuje ubezpieczonemu. Informacja uwzględniana jest w podczas rocznego rozliczenia podatku dochodowego.

Gdzie w PIT-37 wpisać zasiłek chorobowy z ZUS?

Zasiłek chorobowy z ZUS wykazuje się w PIT-37 w części E w 'Inne źródła, niewymienione w wierszach od 1 do 9 (w tym emerytury – renty z zagranicy)’ czyli w wierszu 10.

Gdzie w PIT-36L wpisać zasiłek chorobowy z ZUS?

Przedsiębiorcy rozliczający się podatkiem liniowym, wypełnia deklarację PIT-36L jednak dochód z zasiłku chorobowego musi wykazać w formularzu PIT-36, który przeznaczony jest do rozliczenia przychodu na zasadach ogólnych. Robi to w części E.1 w wierszu 5 jako 'Inne źródła, niewymienione w wierszach od 1 do 4′.

PIT z ZUS a ulga dla młodych

Ulga dla młodych (PIT 0) to preferencja podatkowa, która pozwala osobom do ukończenia 26 roku życia na niepłacenie podatku dochodowego od przychodów z niektórych umów (o pracę, zlecenia, praktyk absolwenckich, staży uczniowskich) do rocznego limitu 85 528 zł. Młody człowiek, który nie przekroczył limitu w roku podatkowym, nie musi składać deklaracji PIT za ten rok. 

Osoba, która uzyskała inne dochody podlegające opodatkowaniu, musi złożyć deklarację PIT i rozliczyć tylko te kwoty wynagrodzeń, które przekroczyły limit. Zasiłek chorobowy nie jest objęty ulgą dla młodych i trzeba go uwzględnić w swoim rocznym rozliczeniu podatkowym składany w urzędzie skarbowym.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii PIT.

PIT 36L – jak rozliczyć podatek liniowy za rok podatkowy 2023? Rozliczenie PIT online i wzór formularza

0
pit 36l

PIT-36L to deklaracja, którą składają przedsiębiorcy rozliczający się za pomocą podatku liniowego, czyli płacący podatek w wysokości 19%, niezależnie od wysokości dochodów. Jak wypełnić deklarację? Jakie załączniki dodać? Odpowiedź na te i inne pytania przedstawiamy w naszym przewodniku.

PIT-36 a PIT 36L – różne formularze zależne od formy opodatkowania

PIT-36 a PIT-36L wypełniają przedsiębiorcy, jednak różnica polega na formie opodatkowania, jaką wybierze podatnik. 

PIT-36 przeznaczony jest dla podatników, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych, czyli według 12% i 32% stawki podatku. 

PIT-36L jest przeznaczony dla podatników, którzy wybrali rozliczenie na zasadach podatku liniowego, w wysokości 19%.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Do kiedy złożyć deklarację PIT-36L?

Deklarację PIT-36L należy złożyć do końca kwietnia roku następującego po roku podatkowym. W przypadku deklaracji za rok 2023, termin ten upływa 30 kwietnia 2024 roku. Podatnik może złożyć PIT-36L osobiście w urzędzie skarbowym, wysłać pocztą, lub zrealizować obowiązek za pomocą usługi Twój e-PIT na stronie podatki.gov.pl. Należny podatek wynikający z zeznania PIT-36L należy wpłacić również do 30 kwietnia.

Aby złożyć PIT-36L online wybierz deklarację po zalogowaniu w usłudze Twój e-PIT lub skorzystaj z formularza na podatki.gov.pl (wymaga certyfikatu kwalifikowanego lub danych autoryzujących).

Jak rozliczyć podatek liniowy? Złóż PIT-36L online!

Podatek liniowy można rozliczyć w tradycyjny sposób (w formie papierowej) lub online, czyli w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony podatki.gov.pl.

Uwaga! Zeznanie PIT-36L nie podlega automatycznej akceptacji w usłudze Twój e-PIT. Złożenie zeznania elektronicznego potwierdza otrzymanie urzędowego poświadczenia odbioru (UPO).

Druk PIT-36L

Formularz PIT-36L jest dostępny do pobrania na stronie Ministerstwa Finansów lub w systemie e-Deklaracje. 

Druk PIT-36L składa się z:

  1. Części A – miejsce i cel składania zeznania (urząd, do którego jest adresowane zeznanie, złożenie zeznania/korekta zeznania, rodzaj korekty).
  2. Części B – dane identyfikacyjne podatnika (nazwisko, pierwsze imię, data urodzenia).
  3. Części C – informacje dodatkowe (m.in. podatnik wybrał kwartalny sposób wpłacania zaliczek, podatnik wybrał wpłacanie zaliczek w formie uproszczonej, podatnik korzystał ze zwolnień).
  4. Części D – przychody zwolnione od podatku (ulga na powrót, ulga dla rodzin 4+, ulga dla pracujących seniorów).
  5. Część E – dochody/straty ze źródeł przychodów (pozarolnicza działalność gospodarcza, działy specjalne produkcji rolnej, przychód, koszty uzyskania przychodów, dochód, strat, należna zaliczka).
  6. Część F – odliczenia od dochodu (m.in. straty z lat ubiegłych, składki na ubezpieczenia społeczne, odliczenia wskazane w części B załącznika PIT/0).
  7. Części G – ustalenie podstawy obliczenia podatku/straty.
  8. Części H – obliczenie podatku (podstawa obliczenia podatku, obliczony podatek, doliczenie do podatku, podatek).
  9. Części I – odliczenia od podatku (odliczenia wykazane w części C załącznika PIT/0).
  10. Części J – obliczenie zobowiązania podatkowego (podatek po odliczeniach, podatek należny, suma należnych zaliczek za rok podatkowy, różnica między podatkiem należnym a sumą należnych zaliczek na rok podatkowy, różnica między sumą należnych zaliczek za rok podatkowy a podatkiem należnym).
  11. Części K – zaliczki  (zaliczki należne i zapłacone).
  12. Część L – podatek do zapłaty/nadpłata.
  13. Część M – zryczałtowany podatek dochodowy (wypełniają osoby niemające miejsca zamieszkania na terytorium RP uzyskujące przychody, o których mowa w art. 29 ustaw o podatku dochodowym, bez pośrednictwa płatników).
  14. Część N – odsetki naliczone zgodnie z art. 22E ust. 1 pkt 4 i ust. 2 ustawy.
  15. Część O – dochody/przychody wykazywane na podstawie art. 45 ust. 3c ustawy.
  16. Część P – wniosek o przekazanie 1,5% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP).
  17. Część Q – informacje uzupełniające.
  18. Część R – informacje o załącznikach.
  19. Część S – rachunek osobisty właściwy do zwrotu nadpłaty.
  20. Część T – karta dużej rodziny.
  21. Część U – podpis podatnika.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Rozlicz PIT-36. Jak wypełnić deklarację podatkową PIT dla osób prowadzących działalność gospodarczą za 2023 rok?
  2. Czy warto wybrać podatek liniowy jako formę opodatkowania dla działalności gospodarczej?
  3. Podatek liniowy vs skala. Co się bardziej opłaca?
  4. Który PIT złożyć? Formularze online i do druku. Sprawdź, który wypełnić, w zależności od uzyskiwanego przychodu
  5. Roczne rozliczenie PIT za 2023 w 2024 roku – sprawdź jak zrobić rozliczenie podatku dochodowego online

PIT-36L  – często zadawane pytania (FAQ)

Jakie załączniki do PIT-36L?

Załącznikami do zeznania PIT-36L to:

  1. PIT/B – informacje o wysokości dochodu lub straty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
  2. PIT/IP –  informacje o wysokości dochodu (straty) z kwalifikowanych praw własności intelektualnej oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.
  3. PIT/ZG – informacje o wysokości dochodów/przychodów z zagranicy i zapłaconym podatku.
  4. PIT/BR – informacje o odliczeniu od podstawy obliczenia podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową.
  5. PIT/DS – informacje o wysokości dochodu (straty) z działów specjalnych produkcji rolnej.
  6. PIT/Z –  informacje o wysokości dochodu (straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej przez podatników korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 44 ust. 7a ustawy, osiągniętego (poniesionej).
  7. PIT/PM – informację o wysokości wartości rynkowej składnika majątku tymczasowo przeniesionego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  8. PIT/O – składają podatnicy dokonujący odliczeń od dochodu i od podatku.
  9. PIT/NZI –  informacje o wysokości wartości rynkowej składnika majątku określonej w państwie członkowskim Unii Europejskiej do celów opodatkowania podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków.
  10. PIT/MIT – informacje o środkach trwałych oraz o podstawie opodatkowania składaną przez podatnika obowiązanego do zapłaty podatku, o którym mowa w art. 30g ustawy.
  11. PIT/SE – informacje o wysokości dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub na podstawie decyzji o wsparciu.

Czy do PIT-36L trzeba dołączyć PIT B?

Tak, do zeznania PIT-36L należy dołączyć załącznik PIT/B. Zawiera on informacje o wysokości dochodu lub straty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W załączniku PIT/B podatnicy wykazują przychody, koszty, dochód lub stratę z działalności prowadzonej samodzielnie, a także w spółkach niebędących osobami prawnymi, w których są wspólnikami.

Czy trzeba składać zerowy PIT-36L? / Jak złożyć zerowy PIT-36L?

Tak, podatnik ma obowiązek złożyć zerowy PIT-36L jeżeli nie uzyskał przychodu z działalności opodatkowanej podatkiem liniowym. Brak przychodów może wynikać z zawieszenia działalności lub braku obrotów. Składając zerowy PIT-36L należy wpisać '0′ w części dotyczącej przychodów.

Czy PIT-36L można złożyć papierowo?

Tak, PIT-36L można złożyć w formie papierowej (bezpośrednio w urzędzie skarbowym, za pośrednictwem centrum obsługi lub wysłać pocztą), choć bardziej wygodnym i szybszym sposobem jest skorzystanie z formy elektronicznej (usługa Twój e-PIT).

Czy PIT-36L można rozliczyć z małżonkiem?

Zeznania PIT-36L nie można rozliczyć wspólnie z żoną lub mężem. Przedsiębiorca, który zdecydował się na opodatkowanie swoich dochodów z działalności gospodarczej w formie liniowej, traci możliwość wspólnego opodatkowania dochodów z małżonkiem (art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Jak zapłacić PIT-36L?

Aby zapłacić podatek wynikający z formularza PIT-36L, należy dokonać wpłaty na swój indywidualny mikrorachunek podatkowy. Można to zrobić gotówką w placówce pocztowej lub bezgotówkowo, czyli przelewem bankowym.

W tytule przelewu podatnik powinien podać odpowiedni symbol formularza (PIT-36L) oraz okres, za który dokonuje zapłaty.

Gdzie w PIT-36L wpisać PIT 11?

PIT-11 zawiera informacje o uzyskanych przez podatnika dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych, oraz wysokość potrąconych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. W deklaracji znajdą się przychody, koszty i zaliczki m.in. z pracy.

To oznacza, że przedsiębiorca, który jednocześnie ma dochody opodatkowane liniowo i pracuje na etacie, musi złożyć dwa oddzielne zeznania roczne (dochody z etatu na PIT-37).

Jak złożyć PIT-36L po terminie?

Podatnik, który nie zdążył złożyć PIT-36L w terminie (czyli do 30 kwietnia), powinien skorzystać z instytucji czynnego żalu: złożyć zaległy PIT (plus zapłacić ewentualny podatek wraz z odsetkami) oraz przesłać do urzędu skarbowego pismo wyjaśniające powód opóźnienia.

Ważne, aby zrobić to przed wezwaniem urzędu skarbowego do złożenia zeznania. Karą za uchylanie się od obowiązku podatkowego jest grzywna lub/i kara pozbawienia wolności. Konsekwencją złożenia PIT po terminie jest brak możliwości przekazania 1,5% na Organizację Pożytku Publicznego.

Rozlicz podatek z Małą Księgowością

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Jakie warunki trzeba spełnić, żeby dostać świadczenie przedemerytalne 2024? Ile wynosi na rękę?

0
świadczenie przedemerytalne

Na jaką pomoc może liczyć osoba pozbawiona zatrudnienia na kilka lat przed emeryturą, która nie może znaleźć pracy? W grę wchodzi świadczenie przedemerytalne. Jednak nie każdy może je otrzymać. Poznaj najważniejsze informacje na temat tego świadczenia.

Świadczenie przedemerytalne przeznaczone jest dla pracowników w zaawansowanym wieku, którzy mają problem ze znalezieniem zatrudnienia po tym, jak stracili pracę z przyczyn niezależnych od siebie i spełniają wymagane kryteria wieku oraz stażu pracy. Przejdźmy do szczegółów.

Ile wynosi świadczenie przedemerytalne 2024 netto?

Świadczenie emerytalne wynosi w 2024 roku 1417,90 zł netto miesięcznie. Ta kwota jest wynikiem tegorocznej waloryzacji i podniesienia kwoty brutto świadczenia z 1600,70 zł do 1794,70 zł.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Ile wynosi świadczenie przedemerytalne po 40 latach pracy?

Wysokość świadczenia przedemerytalnego nie zależy od liczby przepracowanych lat, lecz od spełnienia określonych warunków, takich jak wiek czy okres ubezpieczenia.

Jakie warunki trzeba spełnić, żeby dostać świadczenie przedemerytalne?

Zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2004 roku o świadczeniach przedemerytalnych, prawo do świadczenia przysługuje:

  • osobie, która:
    • była zatrudniona lub pozostawała w stosunku służbowym przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy;
    • ukończyła co najmniej 56 lat – kobieta oraz 61 lat – mężczyzna;
    • posiada okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn;
  • do dnia rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (ustawa o promocji zatrudnienia) osobie która:
    • była zatrudniona przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy;
    • ukończyła co najmniej 55 lat – kobieta oraz 60 lat – mężczyzna;
    • posiada okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 30 lat dla kobiet i 35 lat dla mężczyzn;
  • do dnia rozwiązania stosunku pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy o promocji zatrudnienia, osobie która:
    • była zatrudniona przez okres nie krótszy niż 180 dni;
    • posiada okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn;
  • do 31 grudnia roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy, z powodu likwidacji pracodawcy lub niewypłacalności pracodawcy, w rozumieniu przepisów o ochronie roszczeń pracowniczych, osobie która:
    • była zatrudniona przez 180 dni;
    • posiadała okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 34 lata dla kobiet i 39 lat dla mężczyzn.

Świadczenie przedemerytalne w przypadku likwidacji pracodawcy lub stanowiska pracy

Likwidacja pracodawcy lub likwidacja stanowiska musiała nastąpić z przyczyn:

  • ekonomicznych,
  • organizacyjnych,
  • produkcyjnych,
  • technologicznych,
  • wygaśnięcia stosunku pracy z powodu śmierci pracodawcy,
  • rozwiązania stosunku pracy przez pracownika z uwagi na ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków wobec pracownika.

Świadczenie przedemerytalne po rencie

Świadczenie przedemerytalne przyznawane jest również po 5 latach pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy po spełnieniu pozostałych kryteriów dotyczących wieku oraz okresu składkowego.

Świadczenie przedemerytalne dla przedsiębiorców

Świadczenie przedemerytalne przysługuje również po ogłoszeniu upadłości działalności gospodarczej prowadzonej nieprzerwanie przez przynajmniej 24 miesiące, z opłaconymi składkami na ubezpieczenia społeczne i po spełnieniu pozostałych kryteriów dotyczących wieku.

Świadczenie przedemerytalne dla osób bezrobotnych

Świadczenie przedemerytalne przysługuje po upływie co najmniej 180 dni pobierania zasiłku dla bezrobotnych, o którym mowa w ustawie o promocji zatrudnienia, jeżeli osoba ta spełnia łącznie następujące warunki: 

  • nadal jest zarejestrowana jako bezrobotna;
  • w okresie pobierania zasiłku dla bezrobotnych nie odmówiła bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, w rozumieniu ustawy o promocji zatrudnienia, albo zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych;
  • złoży wniosek o przyznanie świadczenia przedemerytalnego w terminie nieprzekraczającym 30 dni od dnia wydania przez powiatowy urząd pracy dokumentu poświadczającego 180-dniowy okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Działalność gospodarcza na emeryturze
  2. Waloryzacja emerytur 2024 – jakiej podwyżki świadczeń mogą spodziewać się emeryci w przyszłym roku? Wskaźnik waloryzacji niższy niż w 2023
  3. Okres ochronny przed emeryturą
  4. Komu przysługuje zasiłek dla bezrobotnych? Ile wynosi zasiłek dla osób bezrobotnych w 2024 roku? Jakie są warunki przyznania?
  5. Kto może dołączyć do Pracowniczego Programu Emerytalnego? Czym PPE różni się od PPK?

Ile trzeba mieć lat, żeby przejść na zasiłek przedemerytalny?

Aby przejść na zasiłek przedemerytalny (świadczenie przedemerytalne), kobieta musi mieć co najmniej 55 lat, a mężczyzna co najmniej 60 lat. Należy jednak pamiętać, że wiek nie jest jedynym kryterium przyznania świadczenia przedemerytalnego. Wymagany jest też staż pracowniczy wynoszący minimum 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn.

Czy świadczenie przedemerytalne wpływa na wysokość przyszłej emerytury?

Świadczenie przedemerytalne nie wpływa bezpośrednio na wysokość przyszłej emerytury. Wśród świadczeń, które obniżają podstawę obliczenia emerytury, ustawodawca nie wymienił świadczenia przedemerytalnego.

Jaka jest różnica między świadczeniem a zasiłkiem przedemerytalnym?

Określenia świadczenie przedemerytalne i zasiłek przedemerytalny są często używane zamiennie. Jednak w ustawie z 30 kwietnia 2004 roku mowa jest o świadczeniu przedemerytalnym, a nazwa 'zasiłek’ to określenie potoczne.

Zasiłek przedemerytalny funkcjonował przed wejściem w życie ustawy o świadczeniach przedemerytalnych, finansował go Fundusz Pracy, a wypłaty robił ZUS. Zasady przyznawania zasiłku przedemerytalnego regulowała ustawa o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Otrzymywały go osoby, które spełniały warunki do uzyskania statusu bezrobotnego i prawa do zasiłku oraz posiadające okres uprawniający do emerytury (30 lat dla kobiet i 35 lat dla mężczyzn).

Czy świadczenie przedemerytalne to to samo co emerytura pomostowa?

Nie, emerytura pomostowa nie jest tym samym co świadczenie przedemerytalne. 

Emerytura pomostowa może być przyznana osobom pracującym w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, które z tego powodu mają prawo do wcześniejszej emerytury. Inaczej mówiąc, to świadczenie emerytalne dla osób, które wykonywały prace uznane za szkodliwe lub niebezpieczne dla zdrowia.

Świadczenie przedemerytalne przeznaczone jest natomiast dla osób, które straciły pracę z przyczyn niezależnych od siebie, spełniających określone kryteria wieku oraz stażu pracy i niemające jeszcze prawa do emerytury.

Czy można pracować na zasiłku przedemerytalnym?

Z zasady zasiłek przedemerytalny przeznaczony jest dla osób, które nie są w stanie znaleźć zatrudnienia i oczekują na osiągnięcie wieku emerytalnego. Jednak nie wyklucza to możliwości 'dorobienia’, czyli uzyskania dodatkowych przychodów.

Osoba, która pobiera zasiłek przedemerytalny i uzyskała przychód, musi o tym powiadomić ZUS. 

Świadczenie przedemerytalne zostanie zawieszone w przypadku osiągnięcia przychodów z tytułu działalności lub służby jeżeli wysokość tego przychodu przekracza miesięcznie kwotę 25% przeciętnego wynagrodzenia w roku kalendarzowym poprzedzającym termin waloryzacji, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do celów emerytalnych (dopuszczalna kwota przychodu), nie przekracza jednak kwoty 70% tego wynagrodzenia (graniczna kwota przychodu).

Jeżeli kwota przychodu przekracza dopuszczalną kwotę przychodu, świadczenie przedemerytalne pomniejsza jest o kwotę tego przekroczenia. Jeżeli kwota świadczenia przedemerytalnego będzie niższa niż 800,35 zł, świadczenie przedemerytalne wyniesie 800,35 zł.

Wyjątkiem jest sytuacja, w której kwota przychodu przekracza kwotę graniczną – świadczenie przedemerytalne zostaje zawieszone.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii ZUS.

Zwolnienie z PIT na umowie o dzieło 2024  – czy zwolnienie z podatku dochodowego dotyczy dochodów z umowy o dzieło?

0
zwolnienie z pit umowa o dzieło

Wiele osób uzyskuje dochody z tytułu umów o dzieło. Część z nich to ludzie młodzi, którzy nie przekroczyli 26 roku życia, a także inne osoby, które osiągają przychody zwolnione z PIT. Czy pracując na umowie o dzieło, mają prawo do zwolnienia?

Zwolnienie z PIT a umowa o dzieło – zasady stosowania zwolnień od podatku dochodowego

Zwolnienie z PIT dotyczy osób do 26 roku życia (zerowy PIT dla młodych). Jednak nie każdy młody człowiek ma szansę uniknąć podatku dochodowego. PIT 0 nie obejmuje między innymi umów o dzieło.

Ulga dotyczy wyłącznie przychodów uzyskiwanych na podstawie:

  • umowy o pracę (stosunek pracy),
  • pracy nakładczej,
  • spółdzielczego stosunku pracy,
  • umów zlecenia,
  • praktyk absolwenckich i stażu uczniowskiego.

Limit przychodów uprawniających do skorzystania ze zwolnienia z PIT wynosi 85 528 zł rocznie.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Kiedy umowa o dzieło jest zwolniona z podatku? Kwota wolna od podatku

Kwota wolna od podatku to dochód, od którego nie pobiera się podatku dochodowego od osób fizycznych. Kwota wolna od podatku wynosi w 2024 roku 30 000 zł. Podatnik, który w ciągu roku osiągnie dochody nieprzekraczające 30 000 zł, nie musi odprowadzać od nich podatku.

Dotyczy to również dochodu osiągniętego z umów o dzieło. Wykonawcy takiej umowy, osiągający dochody powyżej tego progu, zapłacą PIT od nadwyżki ponad 30 000 zł.

Kwota wolna od podatku zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce dotyczy tylko osób, które rozliczają PIT na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej.

Ulga dla młodych a przychody z umowy o dzieło

Zerowy PIT dla młodych to preferencja dla osób do 26 roku życia, która sprawia, że nie muszą one płacić podatku dochodowego od dochodów z niektórych umów. Ulga dla młodych nie obejmuje przychodów z umów o dzieło. Co to oznacza w praktyce? 

Student lub inna osoba, która nie ukończyła 26 roku życia, zatrudniony na umowę o dzieło będzie musiał zapłacić podatek dochodowy. Ta sama osoba na przykład na umowie zleceniu, zawartą z firmą lub pracująca na etacie objęta jest ulgą i jest zwolniona z daniny dla państwa. 

Uwaga! Ulgą objęte są przychody do wysokości 85 528 zł w roku podatkowym.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Umowa o dzieło – na czym polega? Kiedy warto ją podpisać?
  2. Umowa o dzieło z przeniesieniem praw autorskich [WZÓR DO POBRANIA]
  3. Umowa o dzieło a podatek dochodowy PIT
  4. Umowa zlecenia a umowa o dzieło – podobieństwa i różnice. ZUS, podatek i wypowiedzenie
  5. Koszt zatrudnienia pracownika – umowa zlecenie i umowa o dzieło

Zwolnienie z PIT a umowa o dzieło – często zadawane pytania

Czy trzeba rozliczać PIT z umowy o dzieło?

Tak, dochody uzyskane z umowy o dzieło podlegają opodatkowaniu i muszą być rozliczone w PIT. 

Płatnik rozlicza umowę o dzieło w formie:

  • zaliczek na poczet rozliczenia umowy,
  • po przekazaniu dzieła przez wykonawcę.

Przychód z umowy obniżany jest o koszty podatkowe, a następnie pobierany jest 12% podatku dochodowego (lub 32% jeżeli wykonawca złoży oświadczenie o zastosowaniu tej stawki podatku dochodowego od osób fizycznych). 

Podstawą obliczenia podatku jest przychód z tytułu umowy o dzieło pomniejszony o 20% kosztów uzyskania przychodu. Można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów jeżeli są to przychody z tytułu umów o dzieło z przeniesieniem praw autorskich (do kwoty 85 528 zł).

Uwaga! Umowy o dzieło do 200 zł są opodatkowane ryczałtem w wysokości 12% (nie mają zastosowania koszty uzyskania przychodu).

Płatnik wystawia informację PIT-11 oraz deklarację PIT-4R. W PIT-11 ujmuje przychody z umów o dzieło w kwotach faktycznie wypłaconych. PIT-4R to deklaracja składana przez płatnika w urzędzie skarbowym, zawiera informacje o wypłaconych dochodach, pobranych zaliczkach na podatek dochodowy oraz dane identyfikacyjne osób, którym wypłacono pieniądze.

Czy student jest zwolniony z podatku na umowie o dzieło?

Nie, studenci nie są automatycznie zwolnieni z podatku od umowy o dzieło. Każdy dochód uzyskany z umowy o dzieło podlega opodatkowaniu. Studenci, podobnie jak inne osoby, muszą rozliczyć przychody z umowy o dzieło w swoim zeznaniu podatkowym. Płatnik musi potrącić 12% zaliczki PIT.

Umowa o dzieło nie jest objęta ulgą dla młodych, czyli osób do 26 roku życia. Zerowy PIT dla młodych (całkowite zwolnienie z konieczności płacenia podatku dochodowego) obejmuje osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenie jeżeli nie przekroczą rocznego limitu 85 528 zł przychodu.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii PIT.

Czy będzie L4 płatne 100 procent w 2024 roku? Kto już teraz na chorobowym dostaje pełną pensję?

0
l4 płatne 100 procent

Rząd Donalda Tuska pracuje nad zmianą zasad naliczania i wypłacania zasiłku chorobowego. Czego możemy się spodziewać i czy jest szansa na rewolucję jeszcze w tym roku? Sprawdzamy, jak obecnie wygląda sytuacja.

Zmiany w L4 – wynagrodzenie chorobowe wypłacane przez ZUS od pierwszego dnia zwolnienia

Zasiłek chorobowy przysługuje pracownikom niezdolnym do pracy z tytułu choroby lub odosobnieniu w związku z chorobą zakaźną.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Wynagrodzenie chorobowe teraz

Chorujący pracownik na L4 – czyli elektronicznym zwolnieniu lekarskim ZUS ZLA – otrzymuje przez pierwsze 33 dni świadczenie wypłacane przez pracodawcę. Od 34 dnia zwolnienia lekarskiego obowiązek przejmuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych. 

W przypadku osób powyżej 50. roku życia wypłacanie chorobowego ZUS przejmuje już 15. dnia choroby.

Podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy. Podstawa wymiaru chorobowego, za jeden dzień niezdolności do pracy to /30 wynagrodzenia stanowiącego podstawę wymiaru. Podczas choroby pracownik ma prawo do 80 proc. wynagrodzenia chorobowego, choć pracodawca może wypłacić więcej. 

Warto jeszcze dodać, że prawo do zasiłku chorobowego pracownik nabywa po upływie 30 dni nieprzerwanego okresu zatrudnienia. Wlicza się do niego poprzednie okresy zatrudnienia, o ile przerwa między nimi nie przekroczyła 30 dni.

Wspomniany okres nie jest wymagany w przypadku absolwentów szkół i szkół wyższych zatrudnionych w ciągu 90 dni od dnia ukończenia szkoły lub uzyskania dyplomu ukończenia studiów wyższych, gdy niezdolność do pracy spowodowana została wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy, osób posiadających wcześniejszy co najmniej 10-letni okres zatrudnienia (obowiązkowego ubezpieczenia), posłów i senatorów, którzy podjęli zatrudnienie w ciągu 90 dni od ukończenia kadencji. W tych przypadkach prawo do wynagrodzenia chorobowego przysługuje od pierwszego dnia choroby.

Zasiłek chorobowy przysługuje przez okres trwania niezdolności do pracy, jednak nie dłużej niż przez 182 dni lub 270 dni – w przypadku, gdy niezdolność do pracy jest spowodowana gruźlicą lub przypada w trakcie ciąży.

Co się zmieni w wynagrodzeniu chorobowym?

Według zapowiadanych zmian, wynagrodzenie chorobowe już od pierwszego dnia choroby będzie płacił ZUS, wypłacając je w wysokości nie 80, a 100% wysokości wynagrodzenia.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Jak przebiega kontrola ZUS L4? Kiedy można się jej spodziewać? 
  2. Co zrobić po otrzymaniu ZUS ZLA? Jak uzyskać chorobowe? 
  3. Formularz ZUS Z-3. Złóż zaśwadczenie płatnika składek w celu ustalenia prawa do chorobowego 
  4. Chorobowe dla przedsiębiorcy – jak wypełnić formularz ZUS Z 3B?
  5. Umowa zlecenie a zwolnienie lekarskie – czy na zleceniu można iść na chorobowe? 

Czy będzie L4 płatne 100 procent w 2024 roku?

Zmiany dotyczące chorobowego zapowiedziane zostały przez Koalicję Obywatelską podczas kampanii przedwyborczej w 2023 roku. Plany reformy (a raczej rewolucji) zostały potwierdzone na początku 2024 roku. Premier Donald Tusk argumentował, że będą to zmiany atrakcyjne przede wszystkim dla mniejszych przedsiębiorstw, od których ZUS przejmie finansowanie zasiłku chorobowego od pierwszego dnia L4.

Jak bardzo realne jest wprowadzenie m.in. L4 płatnego w 100% jeszcze w 2024 roku? 

Prace nad zmianą ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa trwają, jednak daty ich zakończenie nie ma. „Informacje o kierunku i harmonogramie prac legislacyjnych wdrażających opłacanie przez ZUS zasiłku chorobowego dla pracowników od pierwszego dnia nieobecności” zostały przyjęte przez rząd w styczniu. Wstępny etap prac nad zmianą przepisów oznacza, że najprawdopodobniej nowe regulacje wejdą w życie najwcześniej w 2025 r.

Zmiany w L4 – ograniczenia w zwolnieniach lekarskich wystawianych przez teleporady

Jednym z pomysłów związanych ze zmianą zasad wypłaty zasiłku chorobowego dotyczy zwolnień lekarskich wystawiony przez teleporadę. Część ekspertów proponuje, aby trwały do 5 dni. To sposób na poradzenie sobie z nieuczciwymi lekarzami i pracownikami oraz nierzetelnym wystawianiem zwolnień.

Kto już teraz otrzymuje zasiłek chorobowy w wysokości 100 proc. pensji?

W niektórych przypadkach już teraz za czas zwolnienia chorobowego przysługuje 100% wypłaty. Pracownik na L4 otrzyma pełne wynagrodzenie jeżeli niezdolność do pracy wynika:

  • z wypadku w drodze do pracy lub z pracy;
  • choroby przypadającej w okresie ciąży;
  • poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów;
  • poddania się zabiegowi pobrania komórek tkanek i narządów.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii ZUS.

PIT-37, pozycja 118 – jak obliczyć przychód do formularza PIT?

0
PIT-37 pozycja 118 jak obliczyć

Rozliczenie PIT to obowiązek każdego podatnika (osoby fizycznej). Jednym z najważniejszych elementów deklaracji PIT-37 jest prawidłowe obliczenie przychodu. W tym artykule wyjaśnimy, jak krok po kroku obliczyć przychód do formularza PIT-37, uwzględniając różne źródła dochodu i składki ubezpieczeniowe.

PIT-37: jak obliczyć przychód

Aby obliczyć przychód do formularza PIT-37, należy skorzystać z informacji zawartych w PIT-11, czyli informacji otrzymanych od pracodawcy czy innego płatnika.

Aby obliczyć przychód na potrzebę wypełnienia PIT-37 należy:

  1. Przygotować formularz PIT-11, który zawiera informacje o przychodach i kosztach uzyskania przychodu, a także o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.
  2. Przenieść dane do PIT-37, czyli wprowadzić kwoty przychodu i kosztów uzyskania przychodu z PIT-11 do odpowiednich rubryk w formularzu PIT-37 i złożyć go w urzędzie skarbowym (dla osób wypełniających tradycyjną, czyli papierową wersję deklaracji).
  3. Złożyć formularz online korzystając np. z komercyjnego programu księgowego lub bezpłatnej usługi Twój e-PIT dostępnej na rządowej stronie podatki.gov.pl, która automatycznie wyliczy PIT-37 na podstawie danych z PIT-11.
  4. Uwzględnić ulgi podatkowe – jeżeli podatnikowi przysługują preferencje, np. ulga na dzieci, ulga internetowa czy ulga rehabilitacyjna, to warto o nich pamiętać, bo pozwalają na zmniejszenie podstawy opodatkowania lub wysokości podatku.
Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Jakich przychodów nie uwzględniamy w PIT?

Należy przypomnieć, że część przychodów jest ustawowo zwolnionych z podatku. To przychody osób, które nie ukończyły 26 roku życia (zerowy PIT dla młodych). Jeżeli taki podatnik ma obowiązek złożyć PIT-37, to musi wykazać w nim także przychody objęte ulgą. Młody człowiek korzystający z tej ulgi może wypełniać PIT-37 jeżeli np. ma inne dochody, które należy opodatkować według skali podatkowej.

Kto składa PIT-37?

Zeznanie PIT-37 składa osoba fizyczna, która jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych:

  • uzyskała przychody na skali podatkowej, m.in. z tytułu pracy na etacie, emerytury lub renty, świadczenia przedemerytalnego, zasiłku przedemerytalnego, stypendiów, praktyk absolwenckich, staży uczniowskich, działalności wykonywanej osobiście, praw autorskich i innych praw majątkowych, świadczeń wypłaconych z Funduszu Pracy lub z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
  • źródła jego przychodów znajdują się w Polsce;
  • przychody pochodzą od podmiotu, który ma obowiązek wykazać je w imiennych formularzach PIT-11, PIT-11A, PIT-40A, PIT-R lub IFT-1R sporządzanych dla podatnika oraz dla urzędu skarbowego;
  • nie prowadziła pozarolniczej działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych podatkiem PIT na skali.

Jeżeli podatnik uzyskał przychody na skali, ale nie spełnia wymienionych warunków, to ma obowiązek złożyć zeznanie PIT-36. W przypadku małżonków, którzy chcą złożyć wspólne zeznanie PIT-37, wymienione warunki musi spełnić mąż i żona lub jeden z małżonków jeżeli drugi nie uzyskał przychodów rozliczanych na zasadach ogólnych.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Jak wypełnić formularz PIT-37 online? Instrukcja krok po kroku. Rozlicz PIT od umów pracowniczych za 2023 rok
  2. Kiedy następuje automatyczne rozliczenie PIT? Kto musi samodzielnie złożyć zeznanie podatkowe?
  3. Który PIT złożyć? Formularze online i do druku. Sprawdź, który wypełnić, w zależności od uzyskiwanego przychodu
  4. PIT-11 za 2023 rok – co to jest, jak go rozliczyć?
  5. Przychód i dochód – czym się różnią?

Czym jest przychód i czym się różni od dochodu

Przychód to suma wszystkich wpływów finansowych, które podatnik otrzymuje z różnych źródeł, np. wynagrodzenie za pracę, dochody z działalności gospodarczej, odsetki bankowe czy dywidendy. To kwota brutto – przed odjęciem jakichkolwiek kosztów i podatków.

Dochód to kwota, która pozostaje po odjęciu od przychodu wszelkich kosztów uzyskania przychodu. 

W przypadku pracownika na etacie, koszty te mogą obejmować składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz zaliczki na podatek dochodowy. Dochód jest więc kwotą „na rękę”, którą pracownik otrzymuje i może wydać.

Weźmy osobę pracującą na etacie z wynagrodzeniem 5 000 zł brutto. To 3 738,19 zł na rękę, a pozostałe pieniądze to koszty, na które składa się ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, zdrowotne oraz zaliczka na PIT.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej o rozliczaniu podatku dochodowego przeczytasz w kategorii PIT.