Kiedy zawrzeć próbną umowę o pracę?

0
umowa o pracę próbna

Co może zrobić pracodawca, który chce sprawdzić, czy pracownik dobrze poradzi sobie na konkretnym stanowisku? Od tego jest umowa o pracę na okres próbny. Trzeba jednak pamiętać o przepisach, które obowiązują od 26 kwietnia 2023 roku. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, jak zatrudnić pracownika na próbną umowę o pracę.

Na czym polega próbna umowa o pracę?

Umowę o pracę można zawrzeć na okres próbny, na czas określony lub na czas nieokreślony.

Pracodawca podpisuje próbną umowę o pracę z pracownikiem, aby sprawdzić jego kwalifikacje i przetestować, czy dobrze sprawdzi się, wykonując określony rodzaj pracy. Zasady zawierania umowy na okres próbny określają art. 25–30 Kodeksu pracy.

Próbna umowa może poprzedzać umowę na czas określony lub nieokreślony, ewentualnie na zastępstwo.

Spójrzmy na szczegóły: jak długo może trwać umowa próbna, w jakim celu zawiera się umowę na okres próbny, oraz jakie są jej zasady.

Czas trwania umowy na okres próbny

Umowa na okres próbny – ile trwa? To maksymalnie 3 miesiące, z poniższym zastrzeżeniem umów próbnych okres nieprzekraczający:

  • 1 miesiąca – w przypadku zamiaru zawarcia umowy o pracę na czas określony krótszy niż 6 miesięcy,
  • 2 miesięcy – w przypadku zamiaru zawarcia umowy o pracę na czas określony wynoszący co najmniej 6 miesięcy i krótszy niż 12 miesięcy.

Zasady dotyczące umów na 1 lub 2 miesiące weszły w życie 26 kwietnia 2023 roku.

Warto pamiętać, że strony umowy mogą przedłużyć wymienione wyżej okresy jednokrotnie, na nie więcej niż 1 miesiąc. Taka decyzja jest możliwa, jeżeli uzasadnia to rodzaj wykonywanej pracy.

Kodeks pracy wprowadza szczególną ochronę dla kobiet w ciąży, zatrudnione na umowę o pracę próbną. Taka umowa, przekraczająca miesiąc, która uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, zostanie przedłużona do dnia porodu.

Zasady zawierania próbnych umów na okres próbny

Umowa o pracę – także próbna – określa:

  • strony umowy,
  • adres siedziby pracodawcy (adres zamieszkania w przypadku pracodawcy, który jest osobą fizyczną bez siedziby),
  • rodzaj umowy,
  • datę jej zawarcia,
  • warunki pracy i płacy (rodzaj pracy, miejsce jej wykonywania, wysokość wynagrodzenia ze wskazaniem składników),
  • w przypadku umowy o pracę na okres próbny: czas jej trwania lub dzień jej zakończenia albo postanowienie o przedłużeniu umowy o czas urlopu, albo innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika; okres jednokrotnego wydłużenia umowy próbnej.

W umowie o pracę na okres próbny można zapisać, że jest ona przedłużona o urlop, a także o czas innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy (o ile takie wystąpią). Ten przepis wszedł w życie 26 kwietnia 2023 roku.

Próbna umowa o pracę zawierana jest na piśmie. Jeżeli nie ma pisemnej umowy, to pracodawca przed dopuszczeniem pracownika do pracy potwierdza mu na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.

Umowa o pracę próbną jest z zasady jednorazowa. Pracodawca nie może jej zawrzeć z pracownikiem, z którym wcześniej nawiązał stosunek pracy. Ponowne zawarcie umowy o pracę próbną jest dopuszczalne, jeżeli pracownik ma być zatrudniony w celu wykonywania innego rodzaju pracy.

Powtórny okres próbny można zawrzeć z tym samym pracownikiem po upływie co najmniej 3 lat od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy o pracę. Dotyczy to sytuacji, w której pracownik ma być zatrudniony w celu wykonywania tego samego rodzaju pracy. Przy powtórnym zawarciu umowy próbnej, można ją ponowić tylko raz.

Umowy o pracę próbną nie można podpisać przed nawiązaniem stosunku pracy:

  • na podstawie powołania, mianowania i wyboru,
  • w spółdzielczym stosunku pracy.

Okres wypowiedzenia umowy na okres próbny

Umowa o pracę na okres próbny rozwiązuje się z upływem tego okresu lub wcześniej – za wypowiedzeniem. Taką umowę może wypowiedzieć – pisemnie – pracownik lub pracodawca.

Jaki jest okres wypowiedzenia umowy na okres próbny? Wynosi on:

  • 3 dni robocze, jeżeli okres próbny nie przekracza 2 tygodni,
  • 1 tydzień, jeżeli okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie,
  • 2 tygodnie, jeżeli okres próbny wynosi 3 miesiące.

Jeżeli wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na okres próbny nastąpiło z naruszeniem przepisów o wypowiadaniu tych umów, pracownikowi przysługuje odszkodowanie. Wysokość odszkodowania to równowartość wynagrodzenia za czas, przez który umowa miała jeszcze trwać.

Pracodawca w złożonym wypowiedzeniu powinien pouczyć pracownika m.in. o:

  • prawie odwołania się do sądu pracy,
  • terminie odwołania,
  • podać adres sądu.

Pracownik, który uważa, że jego umowa o pracę na okres próbny została rozwiązana za wypowiedzeniem ze względu na to, że jednocześnie pracował w innej firmie, może, złożyć do pracodawcy wniosek o wskazania przyczyny uzasadniającej to rozwiązanie umowy. Ma na to 7 dni od otrzymania wypowiedzenie. Pracodawca ma 7 dni na odpowiedź.

Pracodawca nie może zakazać pracownikowi jednoczesnego pozostawania w stosunku pracy z innym pracodawcą lub jednoczesnego pozostawania w stosunku prawnym będącym podstawą świadczenia pracy innym niż stosunek pracy.

Kiedy zawrzeć umowę o pracę na okres próbny z pracownikiem?

Umowa o pracę próbną jest wygodnym narzędziem dla pracodawcy, w celu sprawdzenia umiejętności i możliwości pracownika. Może przetestować czy dana osoba sprawdzi się na konkretnym stanowisku. Z drugiej strony pracownik ma szansę udowodnić swoją przydatność i wykazać się kompetencją i zaangażowaniem. Jednocześnie zorientuje się, czy praca w danej firmie spełnia jego oczekiwania.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Ile wynosi dieta dla pracownika za podróż służbową krajową i zagraniczną 2025? Kiedy przysługuje pełna dieta?

0
dieta dla pracownika

Dieta dla pracownika za podróż służbową zmieniła się 1 stycznia 2023 roku. Zarówno za podróż krajową, jak i zagraniczną. Ile wynoszą stawki diet krajowych i zagranicznych?

Dieta dla pracownika przysługuje mu w różnej wysokości w zależności od długości wyjazdu i jego celu. Zobacz, czym jest. Kiedy przysługuje i jakie są jej stawki? Czy może ją otrzymać samozatrudniony?

Dieta dla pracownika – co to jest?

Dieta dla pracownika jest wartością, którą wypłaca mu pracodawca, gdy deleguje go na podróż służbową. To kwota, która ma zrekompensować zwiększone wydatki związane z tym wyjazdem.

Mówi o niej Art.  775. Należności z tytułu podróży służbowej Kodeksu pracy:

§  1.  Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

a jej szczegóły określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.01.2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej oraz rozporządzenia zmieniające.

Dieta dla pracownika – kiedy nie przysługuje?

Dieta nie przysługuje pracownikowi w trzech przypadkach:

  1. jeśli podróż trwa mniej niż 8 godzin;
  2. pracownik ma zapewnione całodniowe wyżywienie w miejscu delegacji (np. posiłki w hotelu);
  3. pracownik jest delegowany do miejsca pobytu stałego lub czasowego.

Ponadto, jeśli pracownik ma w miejscu delegacji zapewnioną część posiłków (np. tylko śniadanie w hotelu), jego dietę obniża się procentowo, w zależności od tego, jaki był to posiłek:

  • śniadanie – o 25%;
  • obiad – o 50%;
  • kolacja – o 25%.

Dieta dla pracownika – wysokość

Od 1 stycznia 2023 wysokość diety krajowej to 45 zł za dobę podróży Dietę wypłaca się, gdy podróż służbowa jest dłuższa niż 8 godzin. Gdy podróż trwa od 8 do 12, godzin dieta wynosi 50% diety pełnej, w przypadku 12 godzin i więcej przysługuje pełna dieta.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Doba pracownicza – jak ją liczyć? Czym skutkuje naruszenie doby pracowniczej? Jak ma się do tego ruchomy czas pracy i nadgodziny?
  2. Jak liczyć nadgodziny? Ile są płatne? Co na ten temat mówi Kodeks Pracy?
  3. Wypadek przy pracy a obowiązki pracodawcy, złóż zawiadomienie
  4. Na czym polega okazjonalna praca zdalna? Kiedy można z niej skorzystać?
  5. Czym jest dokumentacja pracownicza? Jak ją prowadzić?

Dieta również dla przedsiębiorcy

Warto pamiętać, że dieta przysługuje też osobom samozatrudnionym. W takiej sytuacji przedsiębiorcy należy się dieta, jeśli wykonuje działalność poza stałym miejscem jej prowadzenia. Oczywiście nie wypłaca się jej w gotówce, ale zalicza do kosztów uzyskania przychodu. Do tego wszystkiego dochodzi także ryczałt za nocleg, który wynosi 67,50 zł.

Dieta dla pracownika 2025 – ile wynosi?

W przypadku podróży zagranicznej także można rozliczyć dietę. Wysokość diety dla pracownika zależy od kraju, w którym przebywa się za granicą podczas wykonywania obowiązków służbowych. Dodatkowo można też otrzymać ryczałt za nocleg w zagranicznym hotelu.

O ile w przypadku diety krajowej, wypłaca się ją, dopiero gdy podróż trwa dłużej niż 8 godzin, w przypadku podróży zagranicznej dostaje się ją od pierwszej minuty wyjazdu zagranicznego. I tak, gdy podróż trwa do 8 godzin – przysługuje 1/3 diety zagranicznej, ponad 8 do 12 godzin – przysługuje 1/2 diety zagranicznej, a ponad 12 godzin – przysługuje dieta w pełnej wysokości.

Podobnie jak w przypadku diety krajowej, także i w przypadku zagranicznej podróży służbowej, można zaliczyć dietę do kosztów uzyskania przychodu. Wskaźnik diety należy przeliczyć zgodnie z kursem waluty z poprzedniego dnia roboczego.

Dieta dla pracownika – stawki

LP. PAŃSTWO WALUTA KWOTA DIETY KWOTA LIMITU
NA NOCLEG
1 Afganistan EUR 47 140
2 Albania EUR 41 120
3 Algieria EUR 50 200
4 Andora EUR 50 200
5 Angola USD 61 180
6 Arabia Saudyjska EUR 50 200
7 Argentyna USD 50 150
8 Armenia EUR 42 145
9 Australia AUD 95 270
10 Austria EUR 57 150
11 Azerbejdżan EUR 43 150
12 Bangladesz USD 50 120
13 Belgia EUR 55 200
14 Białoruś EUR 42 130
15 Bośnia i Hercegowina EUR 41 100
16 Brazylia EUR 43 120
17 Bułgaria EUR 40 120
18 Chile USD 60 120
19 Chiny EUR 55 170
20 Chorwacja EUR 42 125
21 Cypr EUR 43 160
22 Czechy EUR 41 120
23 Dania DKK 446 1 430
24 Egipt USD 55 150
25 Ekwador USD 44 110
26 Estonia EUR 45 110
27 Etiopia USD 55 300
28 Finlandia EUR 53 180
29 Francja EUR 55 200
30 Grecja EUR 50 160
31 Gruzja EUR 48 160
32 Hiszpania EUR 50 200
33 Indie EUR 42 210
34 Indonezja EUR 41 110
35 Irak USD 60 120
36 Iran EUR 41 95
37 Irlandia EUR 52 160
38 Islandia EUR 56 160
39 Izrael EUR 70 200
40 Japonia JPY 7 532 22 000
41 Jemen USD 48 160
42 Jordania EUR 50 130
43 Kambodża USD 45 100
44 Kanada CAD 71 190
45 Katar EUR 41 200
46 Kazachstan EUR 45 155
47 Kenia EUR 41 150
48 Kirgistan USD 41 150
49 Kolumbia USD 49 120
50 Kongo, Demokratyczna Republika Konga USD 66 220
51 Korea Południowa EUR 46 170
52 Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna EUR 48 170
53 Kostaryka USD 50 140
54 Kuba EUR 50 140
55 Kuwejt EUR 39 200
56 Laos USD 54 100
57 Liban USD 57 150
58 Libia EUR 52 100
59 Liechtenstein CHF 88 220
60 Litwa EUR 45 150
61 Luksemburg EUR 55 200
62 Łotwa EUR 57 132
63 Macedonia EUR 43 138
64 Malezja EUR 41 140
65 Malta EUR 43 180
66 Maroko EUR 41 130
67 Meksyk USD 58 154
68 Mołdowa EUR 45 94
69 Monako EUR 55 200
70 Mongolia EUR 45 154
71 Niderlandy EUR 50 150
72 Niemcy EUR 49 170
73 Nigeria EUR 46 240
74 Norwegia NOK 496 1 650
75 Nowa Zelandia USD 58 180
76 Oman EUR 40 240
77 Pakistan EUR 38 200
78 Palestyńska Władza Narodowa EUR 70 200
79 Panama USD 52 140
80 Peru USD 50 150
81 Portugalia EUR 49 150
82 Republika Południowej Afryki USD 52 275
83 Rosja EUR 48 200
84 Rumunia EUR 42 110
85 San Marino EUR 53 192
86 Senegal EUR 44 120
87 Republika Serbii i Republika Czarnogóry EUR 40 110
88 Singapur USD 56 230
89 Słowacja EUR 47 132
90 Słowenia EUR 45 143
91 Stany Zjednoczone Ameryki (USA), w tym: – Nowy Jork – Waszyngton USD 59 200
92 Syria USD 50 150
93 Szwajcaria CHF 88 220
94 Szwecja SEK 510 2 000
95 Tadżykistan EUR 41 140
96 Tajlandia USD 42 110
97 Tanzania USD 53 150
98 Tunezja EUR 37 100
99 Turcja USD 53 185
100 Turkmenistan EUR 47 90
101 Ukraina EUR 41 180
102 Urugwaj USD 50 80
103 Uzbekistan EUR 41 140
104 Watykan EUR 53 192
105 Wenezuela USD 60 220
106 Węgry EUR 44 143
107 Wielka Brytania GBP 45 220
108 Wietnam USD 53 160
109 Włochy EUR 53 192
110 Wybrzeże Kości Słoniowej EUR 33 100
111 Zimbabwe EUR 39 90
112 Zjednoczone Emiraty Arabskie EUR 43 220
113 Państwa inne niż wymienione w lp.1-112 EUR 41 140

 

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Komu przysługuje zasiłek dla bezrobotnych? Ile wynosi zasiłek dla osób bezrobotnych w 2024 roku? Jakie są warunki przyznania?

0
zasiłek dla bezrobotnych

Prawo do zasiłku dla bezrobotnych mają osoby, które pracowały przez przynajmniej rok w ciągu ostatnich 18 miesięcy za przynajmniej minimalne wynagrodzenie za pracę, a ich pracodawca odprowadzał składki na Fundusz Pracy. Muszą być zarejestrowane jako bezrobotni i spełniać kilka dodatkowych warunków. Sprawdź, komu przysługuje zasiłek. Dowiedz się, jak się zmienił i ile wynosi w 2025 roku.

Ile wynosi zasiłek dla bezrobotnych w 2024 roku?

W roku 2025 zasiłek dla bezrobotnych jest ważnym wsparciem finansowym dla osób, które utraciły swoje zatrudnienie i spełniają określone kryteria.

W 2025 roku kwota zasiłku dla bezrobotnych wynosi:

  1. 1512,42 zł netto – w okresie pierwszych 90 dni posiadania prawa do zasiłku,
  2. 1187,73 zł netto – w okresie kolejnych dni posiadania prawa do zasiłku.

Wysokość zasiłku dla bezrobotnych zależy od posiadanego stażu pracy. Do tej pory osoby, ze stażem krótszym niż 5 lat mogły pobierać jedynie 80% zasiłku. To zmieniło się w wyniku tegorocznej nowelizacji. Od 1 stycznia 2025 roku wszystkie osoby ze stażem krótszym niż 20 lat, będą pobierać 100% zasiłku (kwoty wymienione powyżej).

Bezrobotny, którego okres uprawniający do zasiłku wynosi co najmniej 20 lat, dostaje zasiłek podwyższony do 120%. W 2025 roku jest to 1814,90 zł netto w pierwszych trzech miesiącach i 1425,28 zł netto przez pozostały okres pobierania zasiłku.

Zasiłek dla bezrobotnych podlega waloryzacji 1 czerwca o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku. Zmiana wysokości zasiłku nastąpi więc 1 czerwca 2025 roku.

Komu przysługuje zasiłek dla bezrobotnych?

Aby otrzymać zasiłek dla bezrobotnych w 2025 roku, osoba ubiegająca się o wsparcie musi w ciągu 18 miesięcy poprzedzających zarejestrowanie się jako bezrobotny, przez co najmniej 365 dni:

  • być zatrudniona, wykonywać pracę na podstawie innej umowy, lub z innego tytułu opłacać składki, jeśli podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy stanowiła kwota co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę w przeliczeniu na okres pełnego miesiąca;
  • opłacać składkę na Fundusz Pracy w związku z zatrudnieniem lub wykonywaniem innej pracy zarobkowej za granicą u pracodawcy zagranicznego w państwie nienależącym do Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, w wysokości 9,75% przeciętnego wynagrodzenia za każdy miesiąc zatrudnienia;
  • być zatrudniona za granicą i przybyć do Rzeczypospolitej Polskiej jako repatriant.

Wszystkie przypadki, w których możesz otrzymać zasiłek dla bezrobotnych, wymienione są na stronie praca.gov.pl.

W przypadku bycia pracownikiem, za którego pracodawcy nie mają obowiązku opłacania tych składek, możesz otrzymać zasiłek dla bezrobotnych pomimo nieopłacania składki na Fundusz Pracy.

Jak długo można pobierać zasiłek dla osób bezrobotnych?

Zasiłek bezrobotny może otrzymywać przez 365 dni lub krócej.

W 2025 roku kategoria osób, którym zasiłek będzie wypłacany przez rok, została poszerzona i obejmuje bezrobotnych, którzy:

  • mają powyżej 50 lat i co najmniej 20-letni okres uprawniający do zasiłku lub
  • samotnie wychowują co najmniej jedno dziecko do 18 lat lub,
  • samotnie wychowują niepełnosprawne dziecko do 24 lat lub,
  • mają na utrzymaniu co najmniej jedno dziecko do 18 lat, a małżonek tej osoby także jest bezrobotny i utracił prawo do zasiłku z powodu upływu okresu jego pobierania po dniu nabycia prawa do zasiłku przez bezrobotnego lub,
  • mają na utrzymaniu co najmniej jedno niepełnosprawne dziecko do 24 lat a małżonek tej osoby także jest bezrobotny i utracił prawo do zasiłku z powodu upływu okresu jego pobierania po dniu nabycia prawa do zasiłku przez bezrobotnego lub,
  • są niepełnosprawni lub,
  • są członkami rodzin wielodzietnych posiadających Kartę Dużej Rodziny.

Jeśli w ciągu 6 miesięcy przed zarejestrowaniem się jako bezrobotny… okres pobierania zasiłku ulega skróceniu:

  • rozwiązałeś stosunek pracy lub stosunek służbowy za wypowiedzeniem, lub porozumieniem stron – o 90 dni;
  • jesteś przedsiębiorcą, który zawiesił swoją działalność – o 90 dni;
  • zostałeś zwolniony z pracy ze swojej winy lub odszedłeś z pracy, w której pracodawca za zatrudnienie Ciebie otrzymał grant lub inne świadczenie – o 180 dni;
  • odmówiłeś bez ważnej przyczyny przyjęcia skierowania przez Urząd Pracy do pracy, na szkolenie, kurs, itp. – o 120 dni po pierwszej odmowie, 180 po drugiej i 270 po każdej następnej.

Okres pobierania zasiłku ulega skróceniu także o:

  • okres, w którym otrzymujesz odszkodowanie za zwolnienie z pracy, ekwiwalent lub odprawę;
  • okres otrzymywania świadczeń pieniężnych za wykonywanie praktyk studenckich.

Czy student ma prawo do zasiłku dla bezrobotnych?

Student nie może mieć statusu osoby bezrobotnej, ponieważ się uczy. Status osoby uczącej się wyklucza możliwość otrzymania zasiłku dla bezrobotnych.

Zasiłek dla bezrobotnych dla przedsiębiorcy – warunki

Osoby prowadzące działalność gospodarczą, które utraciły swoje źródło dochodu, mogą w niektórych przypadkach ubiegać się o zasiłek dla bezrobotnych. Kryteria zakwalifikowania się do zasiłku przez przedsiębiorcę są bardziej skomplikowane niż w przypadku pracowników.

Prawo do zasiłku dla bezrobotnych zyskują przedsiębiorcy podejmujący decyzję o zamknięciu lub zawieszeniu działalności.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Ulga na start 2025. Kiedy przedsiębiorca może skorzystać z ulgi, a kiedy z preferencyjnych składek ZUS?

0
ulga na start 2023

Ulga na start daje nowym lub ponownie rozpoczynającym przedsiębiorcom możliwość uniknięcia składek na ubezpieczenia społeczne, a także Fundusz Pracy i Solidarnościowy. Sprawdź, czym możesz z niej skorzystać. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze założenia ulgi na start.

Kto może korzystać z ulgi na start?

Ulga na start przeznaczona jest dla:

  • osób fizycznych, które zakładają działalność jednoosobową albo są wspólnikami spółek cywilnych;
  • podejmują pierwszą działalność albo podejmują ją ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy (5 lat) od zakończenia lub zawieszenia działalności.

W niektórych przypadkach z ulgi na start mogą też skorzystać rolnicy.

Kiedy nie mogę skorzystać z ulgi na start?

Nie każde otwarcie nowej działalności oznacza, że możesz skorzystać z ulgi na start. Nie możesz z niej skorzystać, jeśli:

  • prowadzenie poprzedniej działalności zakończyłeś mniej niż 60 miesięcy temu;
  • będziesz wykonywać działalność na rzecz byłego pracodawcy, u którego w tym lub poprzednim roku byłeś zatrudniony na umowę o pracę, u którego wykonywałeś czynności wchodzące w zakres obecnie prowadzonej działalności.

Z jakich składek ZUS zwalnia ulga na start?

W ramach składek ZUS przedsiębiorca nie musi opłacać składki na ubezpieczenia społeczne, czyli ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe, a także na Fundusz Pracy oraz Fundusz Solidarnościowy.

Dzięki tym ulgom przedsiębiorca oszczędzi przynajmniej 1500 złotych (w porównaniu z pełnym ZUS-em).

Pamiętaj, że ulga na start nie zwalnia od opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Ile wynosi Ulga na start w 2025 roku?

W okresie korzystania z ulgi przedsiębiorca opłaca jedynie ubezpieczenie zdrowotne. W tym okresie 6 miesięcy wysokość składki zdrowotnej wynosi:

  • na skali podatkowej: 9% przychodów, przy czym minimalna wysokość składki to 314,97 zł;
  • na podatku liniowym: 4,9% przychodów, przy czym minimalna wysokość składki to 314,97 zł;
  • przy ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych: 468,34 zł zł lub 780,57 zł lub 1 405,03 zł (w zależności od wysokości przychodów).

Więcej o tym, jaką składkę zdrowotną powinieneś zapłacić, przeczytasz w artykule: Ile wynosi składka zdrowotna przedsiębiorcy w 2025 roku?

Jak długo można korzystać z ulgi na start?

Z ulgi na start przedsiębiorca może korzystać przez pełne pierwsze 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli data rozpoczęcia wykonywania działalności wypada w dzień inny niż pierwszy dzień miesiąca, liczy się je dopiero od następnego miesiąca. Jeżeli w tym czasie nowy przedsiębiorca zawiesi działalność, nie wpłynie to na datę zakończenia okresu ulgi.

Z korzystania z ulgi na start można zrezygnować w dowolnym momencie.

Ile razy można skorzystać z ulgi na start?

Nie ma ograniczenia ilościowego co do tego, ile razy można skorzystać z ulgi na start. Pamiętaj jednak, że jest ona przeznaczona dla osób dopiero zaczynających nową działalność gospodarczą. Możesz skorzystać z niej ponownie, ale tylko jeśli od zakończenia poprzedniej działalności upłynęło co najmniej 60 miesięcy.

Jak skorzystać z ulgi na start?

Aby skorzystać z ulgi na start, chęć taką należy zgłosić do ZUS-u w ciągu 7 dni od założenia działalności gospodarczej. Możemy to zrobić już na etapie rejestrowania firmy w CEIDG.

Jeśli jednak zapomnisz o tym w trakcie rejestracji lub dopiero po niej dowiedziałeś się o takiej możliwości, możesz wysłać zgłoszenie do ZUS-u w postaci formularza ZUS ZZA. Na nim należy podać kod tytułu ubezpieczenia 05 40 00. Jeśli masz prawo do emerytury lub renty albo posiadasz orzeczenie o niepełnosprawności, dwie ostatnie cyfry tego kodu powinny być właściwe dla Twojej sytuacji.

Dodatkowo możesz na tym etapie zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny. Zrobisz to za pomocą formularza ZUS ZCNA.

Kto nie musi płacić składki zdrowotnej?

W większości przypadków pomimo skorzystania z ulgi na start trzeba płacić składkę zdrowotną. Są jednak sytuacje, w których można być zwolnionym z jej opłacania. Możliwe jest to w przypadku:

  1. emerytów lub rencistów, których świadczenie nie przekracza minimalnego wynagrodzenia, a przychody z działalności nie przekraczają miesięcznie 50% kwoty najniższej emerytury;
  2. osób niepełnosprawnych, gdy przychody nie przekroczą miesięcznie 50% kwoty najniższej emerytury;
  3. gdy pobiera się zasiłek macierzyński, a jego wysokość nie przekracza miesięcznie kwoty świadczenia rodzicielskiego.

Wysokość składki zdrowotnej zależy od wysokości dochodów oraz wybranej formy opodatkowania. W przypadku rozliczenia na zasadach ogólnych (według skali podatkowej), składka na ubezpieczenie zdrowotne stanowi 9% podstawy wymiaru składki. W przypadku rozliczania podatkiem liniowym (19%), składka zdrowotna to 4,9% podstawy wymiaru składki.

Minimalna składka zdrowotna w 2025 roku, za każdy miesiąc roku składkowy wyniesie 314,97 zł brutto.

Ubezpieczenie chorobowe

Warto pamiętać, że w trakcie korzystania z ulgi na start, nie jesteśmy objęci ubezpieczeniem chorobowym ZUS. Oznacza to, że przedsiębiorca nie może skorzystać z zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku opiekuńczego.

Co zrobić po zakończeniu ulgi na start? Preferencyjne składki ZUS

Po upłynięciu pierwszych sześciu miesięcy od rozpoczęcia prowadzenia działalności, przez następne 24 miesiące możesz opłacać preferencyjne składki ZUS, czyli Mały ZUS. Aby z niego skorzystać, musisz spełnić dwa warunki:

  1. prowadzisz działalność gospodarczą po raz pierwszy lub w okresie co najmniej 60 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej nie prowadziłeś innej pozarolniczej działalności;
  2. nie wykonujesz działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, u którego w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym pracowałeś na etacie i wykonywałeś czynności wchodzące w zakres obecnie wykonywanej działalności.

W przypadku preferencyjnego ZUS-u opłacasz składki od zmniejszonej podstawy, nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia. W 2025 roku ta podstawa wynosi 1 399,80 zł.

Uwaga! Obniżona podstawa minimalna dotyczy tylko działalności jednoosobowych i wspólników spółek cywilnych. Pozostałe firmy korzystające z preferencyjnego ZUS-u mogą zadeklarować podstawę wynoszącą 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto.

O tym, ile wynoszą składki ZUS w normalnej wysokości, a także w przypadku Małego ZUS, przeczytasz w naszym artykule: Ile wynosi składka ZUS przedsiębiorcy?

Zacznij prowadzenie działalności z Małą Księgowością

Planujesz rozpoczęcie własnej działalności? A może powracasz do niej po latach? Ułatw sobie życie i wybierz wygodny program księgowy, który pozwoli Ci się rozliczać bez problemów.

Chcesz przekonać się, że Mała Księgowość, jest właśnie tym, czego potrzebujesz? Wejdź na mk.rp.pl i testuj ją przez dwa tygodnie za darmo.

Jak otrzymać bon na zasiedlenie z Urzędu Pracy? Złóż wniosek o bon zasiedleniowy

0
bon na zasiedlenie

Bon na zasiedlenie dla osób bezrobotnych jest istotnym wsparciem finansowym, które ma na celu ułatwienie procesu zmiany miejsca zamieszkania w przypadku znalezienia nowej pracy lub innego legalnego źródła zarobku poza miejscem zamieszkania. W tym artykule omówimy m.in.:

  • dokładne warunki do otrzymania bonu,
  • wymagany czas rejestracji jako bezrobotny,
  • kwotę wsparcia, jakie można otrzymać w 2025 roku.

Czym jest bon na zasiedlenie?

Bon na zasiedlenie stanowi formę wsparcia dla osób bezrobotnych poniżej 30 roku życia, które są gotowe pracę w innym miejscu niż dotychczasowe miejsce zamieszkania. To jeden z przejawów prowadzonej przez państwo polityki aktywizacji zawodowej, które pozwala na pokrycie kosztów związanych z przeprowadzką i znalezieniem nowej pracy. Celem tego rozwiązania jest zachęcenie młodych ludzi do aktywnego podjęcia pracy i unikania bezrobocia.

W ramach bonu zasiedleniowego otrzymasz środki na pokrycie kosztów zamieszkania poniesionych w związku z podjęciem zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej.

Jak otrzymać bon na zasiedlenie – warunki

Jakie są wymagania do uzyskania bonu na zasiedlenie dla bezrobotnego? Musisz wiedzieć, że nie każdy bezwarunkowo otrzyma takie wsparcie. Jakie warunki trzeba spełnić, aby ubiegać się o bon na zasiedlenie? Warunki przyznania bonu zasiedleniowego to:

  • status bezrobotnego. Aby otrzymać bon zasiedleniowy, musisz być zarejestrowany jako osoba bezrobotna;
  • wieku. Musisz być poniżej 30 roku życia;
  • wysokość wynagrodzenia. Osoba bezrobotna starająca się o bon musi podjąć pracę lub założyć działalność gospodarczą, która przynosi wynagrodzenie lub przychód w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie (w 2025 roku to 4 666 złotych brutto). Ponadto taka osoba musi być w ramach tego zatrudnienia objęta ubezpieczeniem społecznym ZUS;
  • odległość między miejscem, w którym teraz mieszkasz, a miejscem, gdzie zamierzasz się osiedlić. Odległość od miejsca dotychczasowego zamieszkania to co najmniej 80 km lub czas dojazdu wynoszący przynajmniej 3 godziny dziennie;
  • planowany czas zatrudnienia. Aktualnie, wymaga się, by umowa została przez bezrobotnego zawarta na co najmniej 6 miesięcy. Dzięki temu można być pewnym, że beneficjent naprawdę wykorzysta otrzymane środki na przeprowadzkę czy transport.

Wniosek o bon na zasiedlenie 2025

Aby otrzymać świadczenie, musisz złożyć wniosek o przyznanie bonu na zasiedlenie. W pierwszej kolejności sprawdź jednak, czy Twój lokalny Urząd Pracy przyjmuje takie wnioski. Możesz zrobić to w formie elektronicznej poprzez serwis praca.gov.pl, na stronie właściwej dla Twojego lokalnego urzędu.

Przykładowy wniosek o przyznanie bonu na zasiedlenie.

Co zrobić po przyznaniu bonu na zasiedlenie?

Trzeba pamiętać o pewnych wymogach, którym trzeba spełnić, już po tym jak otrzymasz bon na zasiedlenie. Przede wszystkim, musisz przedstawić w urzędzie dokumenty potwierdzające, że rozpocząłeś nową pracę lub uruchomiłeś działalność gospodarczą i spełniasz warunki odległości od Twojego dotychczasowego miejsca zamieszkania. Istnieją określone terminy, których musisz wówczas przestrzegać:

  • dostarczenie dokumentów dotyczących nowej pracy. Trzeba wówczas złożyć w urzędzie pracy dokumenty potwierdzające podjęcie nowej pracy/innej aktywności zarobkowej lub rozpoczęcie działalności gospodarczej w ciągu 30 dni od otrzymania bonu.
  • zgłoszenie utraty zatrudnienia. Jeżeli osoba straci pracę, inną pracę zarobkową lub zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej, powinna niezwłocznie złożyć w urzędzie oświadczenie o tym fakcie (nie później niż w ciągu 7 dni). Jeśli nie chce utracić prawa do skorzystania z bonu, powinna jak najszybciej znaleźć nowe zatrudnienie. Następnie w ciągu 7 dni od rozpoczęcia nowej pracy trzeba dostarczyć do urzędu oświadczenie o:
    • podjęciu nowego zatrudnienia,
    • spełnieniu warunku odległości między dotychczasowym miejscem zamieszkania a miejscem wykonywania nowej pracy.
  • udokumentowanie doświadczenia zawodowego. Osoba, która otrzymała bon na zasiedlenie, musi udokumentować minimum 6-miesięczne doświadczenie zawodowe lub prowadzenie działalności gospodarczej w okresie 8 miesięcy od otrzymania bonu.

Jak długo trzeba być na bezrobociu, żeby dostać bon na zasiedlenie?

Aby otrzymać bon na zasiedlenie, musisz być osobą bezrobotną poniżej 30 roku życia i spełnia powyższe kryteria dotyczące odległości od miejsca zamieszkania oraz długości zatrudnienia. To, jak długo osoba jest na bezrobociu, nie ma znaczenia. Najważniejsze jest spełnienie wyżej wymienionych kryteriów.

Kwota bonu na zasiedlenie

Wysokość bonu na zasiedlenie jest każdorazowo ustalana i określana w umowie między osobą, która się o niego ubiega, a odpowiednimi organami lub instytucjami. Jego wartość nie można przekroczyć 200% przeciętnego wynagrodzenia.

Prognozowane przeciętne wynagrodzenie w 2025 roku wynosi 8 673 zł złotych. To oznacza, że w ramach bonu na zasiedlenie możesz otrzymać maksymalnie 17 346 złotych.

Aktualizowane na bieżąco informacje na temat minimalnego i przeciętnego wynagrodzenia znajdziesz na stronie praca.gov.pl i stronie ZUS.

Bon zasiedleniowy. Podsumowanie

Bon na zasiedlenie dla osób bezrobotnych do 30 roku życia to ważne wsparcie finansowe, które ma na celu ułatwienie przeniesienia się do nowego miejsca zamieszkania w celu podjęcia nowej pracy, innego zatrudnienia lub rozpoczęcia działalności gospodarczej poza miejscem zamieszkania.

Aby zakwalifikować się do otrzymania bonu, należy spełnić określone warunki dotyczące:

  • odległości od miejsca zamieszkania,
  • doświadczenia zawodowego,
  • wysokości wynagrodzenia.

Wysokość bonu na zasiedlenie jest ustalana w umowie zawieranej z danym bezrobotnym. Nie może ona jednak przekroczyć 200% średniego wynagrodzenia. Ponadto osoba otrzymująca bon musi dostarczyć dokumenty i oświadczenia potwierdzające podjęcie nowej pracy oraz utrzymanie zatrudnienia przez określony okres.

Tak rozumiany bon na zasiedlenie to mało znane, ale w gruncie rzeczy ważne narzędzie wsparcia finansowego i zawodowego, które przynosi korzyści młodym osobom w procesie znalezienia pracy poza miejscem zamieszkania.

Ulga na internet – jak ją odliczyć w rocznym rozliczeniu podatkowym PIT? Komu przysługuje ulga internetowa?

0
ulga na internet

Na czym polega ulga na internet i kto może z niej skorzystać? Jak legalnie zoptymalizować podatek dochodowy? Ile można odliczyć i jakie warunki trzeba spełnić? O jakich ograniczeniach należy pamiętać? Przedstawiamy niezbędne informacje dla osób fizycznych, które płacą PIT.

85,7% Polaków w wieku 16-75 lat deklarowało regularne korzystanie z sieci (Raport Strategiczny IAB Polska za 2022 r.). Kto z tej potężnej grupy 29,7 mln użytkowników może skorzystać z ulgi na internet?

Komu przysługuje ulga na internet?

Ulga na internet to specjalne odliczenie podatkowe obejmujące część kosztów związanych z korzystaniem z internetu. Mogą z niej skorzystać osoby opodatkowane według skali podatkowej lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, którzy użytkowali internet w celach prywatnych. Dzięki temu zoptymalizują (zmniejszą) podatek należny państwu.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Jakie wymagania trzeba spełnić, żeby skorzystać z ulgi na internet?

Odliczenia dotyczą różnych form dostępu do internetu, niezależnie od miejsca czy sposobu korzystania (np. internet mobilny lub światłowodowy). Jednak nie każdy wydatek można uwzględnić. 

Odliczeniu podlegają wyłącznie faktycznie poniesione koszty za dostęp do sieci, a nie koszty związane z zakupem sprzętu (np. laptopa), części sieci, ich montażem, remontem czy aktywacją (opłata aktywacyjna). 

Koszty należy udokumentować fakturą, potwierdzeniem przelewu bankowego lub bankowym potwierdzeniem zapłaty, a tytułem musi być płatność za dostęp do sieci. Poniesione wydatki można odliczyć tylko w roku, w którym zapłacono za zakupioną usługę (wymagana jest data płatności).

Druga reguła: podatnicy mogą odliczyć opłaty za korzystanie z sieci wyłącznie w dwóch następujących po sobie latach podatkowych. Możesz więc skorzystać z niej tylko, jeśli odliczasz ją po raz pierwszy, lub jeśli po raz pierwszy korzystałeś z niej w 2024 roku.

Uwaga! Skorzystanie z odliczenia jest możliwe jeżeli ten wydatek nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, nie został odliczony od przychodu (dochodu) na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie został zwrócony w żadnej formie.

Warto pamiętać, że prawo do ulgi na internet mają też osoby mieszkające za granicą. Warunek? Takie prawo przysługuje mieszkającym poza granicami Polski (nie są rezydentami), ale osiągającym dochody w Polsce opodatkowane według skali podatkowej/ryczałtem.

Jak udokumentować i rozliczyć ulgę internetową w PIT?

Należy:

  • uwzględnić limit dla danej osoby;
  • zgromadzić dokumenty potwierdzające poniesione wydatki na użytkowania sieci internetowej;
  • uwzględnić ulgę w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36, PIT- 37 lub PIT-28;
  • dołączyć załącznik PIT/O, czyli informację o odliczeniach.

Kwota odliczenia

Kwota odliczenia z tytułu ulgi na internet w Polsce wynosi maksymalnie 760 zł rocznie na osobę. To oznacza, że podatnicy mogą odliczyć od swojego dochodu do 760 zł rocznie na pokrycie wydatków związanych z dostępem do sieci internetowej. Ta kwota stanowi górną granicę możliwego odliczenia i ogranicza się do faktycznie poniesionych kosztów.

Prawo do ulgi na internet dla małżeństwa

Ulga na internet przysługuje każdemu z małżonków osobno, a limit odliczenia wynosi 760 zł na rok dla każdego z partnerów (łącznie mogą odliczyć 1 520 zł).

Aby skorzystać z ulgi, faktury za usługi dostępu do internetu powinny być wystawione na imię i nazwisko obojga małżonków. Dzięki temu uniknie się potencjalnego sporu z urzędem skarbowym – grozi w sytuacji gdy wspólne odliczanie odbywa się na podstawie faktur wystawionych na jednego małżonka.

Małżonkowie, aby razem skorzystać z ulgi, muszą prowadzić wspólne gospodarstwo domowe, a koszty związane z użytkowaniem sieci internetowej pokrywać ze wspólnego majątku.

Ulga dotyczy wyłącznie faktur opłaconych (ze wzmianką „opłacone”), więc małżeństwo musi mieć dowód zapłaty za usługę dostępu do sieci internetowej (np. potwierdzenie przelewu lub dowód wpłaty). Przy płatności gotówką na fakturze powinien widnieć zapis „zapłacono gotówką” lub podatnicy powinni uzyskać inne potwierdzenie zapłaty.

Co ile lat małżonkowie można odliczyć ulgę na internet? Obowiązują te same zasady – prawo do korzystania z ulgi przysługuje podatnikom, którzy wcześniej nie korzystali z tego odliczenia lub skorzystali z niej po raz pierwszy w zeznaniu za 2021 rok. Ponadto odliczenia można dokonać tylko w kolejno po sobie następujących dwóch latach podatkowych.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej przeczytasz w kategorii Rozliczanie podatku.

PIT-40A – jak rozliczyć PIT emeryta lub rencisty za 2023 rok?

0
pit 40a

PIT-40A to uproszczony formularz podatkowy przeznaczony dla emerytów i rencistów. Służy do rozliczenia dochodów z tytułu emerytur, rent, świadczeń przedemerytalnych i innych świadczeń z ubezpieczenia społecznego. Czy trzeba go rozliczyć z urzędem skarbowym? Oto najważniejsze informacje o tym formularzu wystawianym przez ZUS.

Kto otrzyma PIT-40A?

PIT-40A to roczne obliczenie podatku przez ZUS/KRUS. Kto je dostanie? Osoby uzyskujące dochód z:

  • emerytur i rent,
  • rent strukturalnych,
  • rent socjalnych,
  • świadczeń przedemerytalnych,
  • zasiłków przedemerytalnych,
  • nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych,
  • rodzicielskich świadczeń uzupełniających.

Warto dodać, że na jednym formularzu mieszczą się PIT-40A i PIT-11A (ten drugi dla osób pobierających zasiłek chorobowy, wypadkowy lub macierzyński).

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Kto nie musi rozliczać PIT-40A?

Podatnik, dla którego emerytura i renta jest jedynym źródłem utrzymania, nie musi rozliczać PIT-40A (nie uzyskał innych dochodów opodatkowanych według skali podatkowej). Podobnie jeżeli nie korzysta z ulg podatkowych, nie rozlicza się wspólnie z małżonkiem i nie rozlicza się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Inaczej mówiąc, nie musi modyfikować deklaracji podatkowej, którą znajdzie na swoim profilu e-PIT. Zostanie ona automatycznie złożona w urzędzie skarbowym.

PIT-40A a ulgi podatkowe

Jeżeli podatnik np. chce skorzystać z ulg podatkowych – np. rehabilitacyjnej, na dziecko czy na internet – lub rozliczyć wspólnie z żoną/mężem, to PIT-40A będzie dla niego jak PIT-11, na podstawie którego należy złożyć deklarację podatkową (PIT-37). 

Kto musi złożyć PIT-36 po otrzymaniu PIT-40A?

Część podatników będzie musiała po otrzymaniu PIT-40A złożyć PIT-36, tak będzie jeżeli:

  • chcą rozliczyć się wspólnie z małżonkiem, który prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną według skali podatkowej;
  • uzyskali dochody zagraniczne, do których ma zastosowanie metoda proporcjonalnego odliczenia, metoda wyłączenia z progresją lub dochody takie uzyskał małżonek, z którym planują rozliczyć się wspólnie;
  • uzyskali przychody z działalności nierejestrowej lub takie dochody uzyskał małżonek, z którym zamierzają rozliczyć się wspólnie;
  • uzyskali inne dochody opodatkowane według skali podatkowej bez pośrednictwa płatnika lub dochody takie uzyskał małżonek, z którym chcą się wspólnie rozliczyć;
  • są zobowiązani doliczyć do swoich dochodów dochody małoletnich dzieci;
  • wykazują należny zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29, 30 i 30a ustawy (o ile nie został on pobrany przez płatnika).

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Rozlicz PIT-36. Jak wypełnić deklarację podatkową PIT dla osób prowadzących działalność gospodarczą?
  2. Jak wypełnić formularz PIT-37 online? Instrukcja krok po kroku. Rozlicz PIT od umów pracowniczych
  3. Jak przekazać 1,5% podatku na organizację pożytku publicznego? Rozlicz PIT i przekaż podatek na rzecz OPP
  4. Zatrudnienie emeryta a składki ZUS
  5. Który PIT złożyć? Formularze online i do druku. Sprawdź, który wypełnić, w zależności od uzyskiwanego przychodu

Jak wygląda formularz PIT-40A?

Formularz PIT-40A składa się z części:

A – miejsce i cel składania formularza (urząd, do którego jest adresowany formularz, cel złożenia formularza);

B – dane identyfikacyjne i adres siedziby płatnika (nazwa organu rentowego, nazwa skrócona, kraj, województwo, powiat, gmina, ulica, miejscowość, nr domu i lokalu, kod pocztowy);

C – dane identyfikacyjne i adres zamieszkania podatnika (rodzaj obowiązku podatkowego nieograniczony, rezydent; ograniczony, nierezydent; NIP/PESEL, nazwisko, imię data urodzenia, adres zamieszkania);

D – dochody podatnika oraz zaliczki na podatek (źródła przychodów: emerytury, zasiłki macierzyńskie, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, inne niż zasiłki macierzyńskie);

E – informacja o przychodach zwolnionych od podatku (m.in. zasiłki macierzyńskie);

F – informacja o dokonanych zwrotach (potrąceniach) oraz o składce na ubezpieczenie zdrowotne;

G – roczne obliczenie podatku przez organ rentowy (podstawa obliczenia podatku, podatek należny, różnica między podatkiem należnym a sumą pobranych zaliczek do zapłaty, zaliczka na podatek od m.in. emerytur-rent);

F – podpis podatnika lub osoby wyznaczonej do obliczania i pobrania podatku. 

Podatnik, który otrzymał formularz PIT-40A i chce samodzielnie złożyć zeznanie podatkowe, musi przenieść kwoty z wymienionych wyżej części do zeznania rocznego, czyli PIT-36 i PIT-37.

PIT 40A a 1,5% podatku

Osoby, które dostały PIT-40A i nie będą osobiście składały zeznania, mogą przekazać 1,5% na wybraną organizację pożytku publicznego. Jak to zrobić? Wystarczy wypełnić i złożyć do urzędu skarbowego oświadczenie PIT-OP (do 30 kwietnia, najwygodniej przez e-Deklaracje lub usługę Twój e-PIT). Jeżeli podatnik złożył PIT-OP w poprzednim roku, to wsparcie dla OPP zostanie przekazane automatycznie, o ile nie wycofał zgody w nowym PIT-OP.

1,5% podatku mogą również przekazać osoby składające PIT-36 i PIT-37.

Niedopłata podatku w przypadku emeryta, który nie rozlicza się z Urzędem Skarbowym

Podatnik, który otrzymał PIT-40A i nie składa zeznania, nie musi wpłacać ewentualnego niedopłaconego podatku do urzędu skarbowego. Zostanie on potrącony przez ZUS z emerytury za marzec lub kwiecień.

Czy na PIT-40A podana jest kwota zwrotu?

Nie, na formularzu PIT-40A nie jest podana kwota zwrotu. Formularz PIT-40A jest wystawiany przez ZUS, jeśli podatnik otrzymywał emeryturę przez cały rok i z rozliczenia nie wynika kwota nadpłaty. Zwrot będzie możliwy jeżeli podatnik skorzysta z ulg podatkowych i samodzielnie złoży PIT-36 lub PIT-37.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej o rozliczaniu podatku dochodowego przeczytasz w kategorii PIT.

Prawo spadkowe 2025

0
prawo spadkowe

Najważniejsze z ostatnich zmian w prawie spadkowym dotyczyły ograniczenia kręgu spadkobierców oraz zmiany sposobu obliczania terminu na przyjęcie lub odrzucenie spadku przez małoletnich spadkobierców. Koniecznie zaktualizuj lub uzupełnij swoją wiedzę w tym zakresie!

Prawo spadkowe jest gałęzią prawa regulującą zasady dziedziczenia po zmarłych członkach rodziny. Ustanawia kolejność dziedziczenia oraz tryb i możliwości przyjmowania lub odrzucania spadków. W bieżącym roku prawo spadkowe było zmieniane już aż dwukrotnie, a wprowadzone poprawki wydają się być bardzo istotne z punktu widzenia przyszłych spadkobierców.

Podstawowe zmiany dotyczyły wprowadzenia instytucji fundacji rodzinnej, zmiany trybu płatności zachowku, ograniczenia kręgu spadkobierców ustawowych oraz liczenia terminu do złożenia oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku przez osobę małoletnią.

Podział majątku według prawa spadkowego – kto dziedziczy?

Prawo spadkowe to przepisy, w których ustawodawca postanowił zawrzeć wszelkie kwestie związane z dziedziczeniem. Znajdują się tutaj zapisy ustanawiające zasady przechodzenia praw i obowiązków majątkowych po śmierci spadkodawcy na jego spadkobierców.

W sytuacjach, w których:

  • zmarły krewny nie spisał testamentu;
  • testament jest nieważny;
  • wszystkie osoby uprawnione w testamencie nie mogą dziedziczyć lub odrzucili spadek;
  • testament został wypełniony, ale odnosił się jedynie do części masy spadkowej;

stosuje się zasady dziedziczenia spadkowego, a więc podziału majątku zgodnego z zapisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny.

Zgodnie z zasadami dziedziczenia ustawowego spadkobierców dzieli się na 6 grup:

  1. grupa I: małżonek i dzieci – dziedziczenie odbywa się w równych częściach, ale małżonkowi nie może przypadać mniej niż 25% całego spadku; jeśli dzieci nie dożyły podziału majątku, to ich część spadku otrzymują ich zstępni (dzieci lub wnuki); dzieci adoptowane traktowane są na równi z biologicznymi;
  2. grupa II: małżonek i rodzice – jeśli spadkodawca nie miał dzieci, to jego majątek dzielony jest pomiędzy rodziców (25%) i małżonka; jeśli zmarły nie miał małżonka, to jego rodzice zostają podzieleni spadkiem po równo;
  3. grupa III: małżonek i rodzeństwo – jeśli spadkodawca nie miał dzieci, a jego rodzice zmarli przed nim, to spadek dzielony jest po równo pomiędzy jego rodzeństwo lub zstępnych rodzeństwa;
  4. grupa IV: dziadkowie – jeśli spadkodawca nie miał dzieci, małżonka, rodzeństwa, a jego rodzice już nie żyją, to spadek należy się jego dziadkom, a jeśli ci nie żyją, to zstępnym dziadków, a więc wujkom i ciotkom spadkodawcy;
  5. grupa V: pasierbowie – jeśli spadkodawca nie ma żadnego z wyżej wymienionych członków rodziny, to kolejni w kolejce do dziedziczenia są pasierbowie; warto podkreślić, że jeśli pasierbowie nie żyją, to ich zstępni nie mają prawa do dziedziczenia majątku;
  6. grupa VI: gmina lub skarb państwa – jeśli spadkodawca nie ma krewnych wymienionych powyżej, to prawo do dziedziczenia jego majątku przypada gminie jego ostatniego miejsca zamieszkania, a kiedy tej nie sposób ustalić lub znajduje się ona poza granicami Polski, to spadek otrzymuje skarb państwa.

Kolejność dziedziczenia ustalana jest zgodnie z powyżej wskazanymi grupami, chyba że zmarły sporządził testament. Wówczas jego zapisy traktowane są jako pierwszorzędne. Jeśli spadkodawca był po rozwodzie z winy współmałżonka lub przebywał w separacji, to sąd powinien dokonać oceny, czy byłemu małżonkowi należy się jego część spadku.

Niegodność dziedziczenia – przepisy od listopada 2023

Obecnie, aby spadkobierca został uznany przez sąd za osobę niegodną dziedziczenia, a więc pozbawioną prawa do spadku, musi zajść co najmniej jedna z poniższych przesłanek:

  1. spadkobierca dopuścił się umyślnego i ciężkiego przestępstwa przeciwko spadkodawcy;
  2. spadkobierca podstępem lub groźbą nakłonił spadkodawcę do sporządzenia lub odwołania testamentu albo w taki sam sposób przeszkodził mu w dokonaniu jednej z tych czynności;
  3. spadkobierca umyślnie zniszczył lub ukrył testament, przerobił lub podrobił jego treść albo w sposób świadomy skorzystał z przerobionego lub podrobionego przez inną osobę testamentu.

Rządzący zdecydowali, aby już 15 listopada bieżącego roku powyższy katalog poszerzyć o kolejne dwa punkty:

  1. uporczywe niewykonywanie obowiązku alimentacyjnego wobec spadkodawcy;
  2. uporczywe uchylanie się od wykonywania obowiązku pieczy nad spadkodawcą.

Spadek z długami – czy warto go przyjąć?

Spadek nie zawsze musi się wiązać z korzyściami dla spadkobiercy. Dzieje się tak, ponieważ w spadku mogą znajdować się nie tylko dobra materialne, takie jak: samochody, nieruchomości czy cenne kruszce. Zdarzają się sytuacje, kiedy spadkodawca pozostawia w spadku długi. W takiej sytuacji należałoby się dobrze zastanowić, czy przyjęcie takiego spadku będzie opłacalne.

Zasadniczo przyjęcie spadku z długami jest korzystne jedynie wówczas, kiedy wartość spadku jest znacznie wyższa od sumy zadłużenia. Wówczas istnieje szansa, że po spieniężeniu spadku, uzyskany kapitał posłuży nie tylko do spłaty długów, ale pozwoli również na zbudowanie dodatkowych oszczędności.

Decydując się na przejęcie w spadku długów, pierwszym krokiem powinien być kontakt z wierzycielami zmarłego i ustalenie szczegółowych warunków spłaty zadłużenia. Nie zawsze konieczna będzie spłata całości wierzytelności w całości. Czasami dług daje się rozłożyć na wygodne raty.

Dla kogo zachowek?

Rolą zachowku jest ochrona interesów osób z najbliższej rodziny zmarłego, który z jakichś powodów zdecydowałby się na przekazanie spadku zupełnie obcym osobom. Prawo do zachowku przysługuje zstępnym (dzieciom, wnukom), małżonkowi oraz rodzicom spadkodawcy. Na mocy tego prawa osoby uprawnione mogą wystąpić przeciwko spadkobiercy o zapłatę sumy pokrywającej lub uzupełniającej zachowek.

Do niedawna wielu spadkobierców, aby wypłacić zachowek, musiało sprzedawać odziedziczone nieruchomości lub ruchomości. Od 22 maja bieżącego roku nie muszą już tego robić, ponieważ ustawodawca postanowił umożliwić odroczenie terminu płatności zachowku, rozłożenie go na raty lub obniżenie wysokości zachowku z uwagi na trudną sytuację rodzinną, lub majątkową spadkobiercy.

Dziedziczenie przedsiębiorstwa

Do niedawna zdarzały się sytuacje, kiedy po śmierci osoby zarządzającej biznesem, ten przestawał funkcjonować, ponieważ spadkobiercy nie mogli się porozumieć co do dalszych losów i funkcji w firmie. Ustawodawca postanowił rozwiązać ten problem, wprowadzając instytucję tak zwanej fundacji rodzinnej. Aby taka fundacja mogła powstać, właściciel firmy musi złożyć odpowiednie oświadczenie w akcie założycielskim lub w testamencie.

Dzięki fundacji rodzinnej możliwe staje się odseparowanie biznesu od rodziny, co pozwala na jego kontynuowanie i ochronę jego majątku w perspektywie kilku pokoleń. Fundacja działa w formie rodzinnego skarbca, który ma na celu zapewnienie rodzinnych środków finansowych, realizowanie wizji fundatora oraz dbanie o jego biznesowe wartości.

Fundacja rodzinna działa poprzez zarząd i podlega wewnętrznemu nadzorowi rady nadzorczej. Fundator ma swobodę w określaniu zasad zarządzania fundacją, sposobu jej funkcjonowania oraz celu, dla którego została powołana.

Środki zarobione przez fundację są przeznaczone na jej funkcjonowanie oraz wspieranie jej beneficjentów, którymi mogą zostać osoby fizyczne (najczęściej członkowie rodziny założyciela fundacji) oraz organizacje pozarządowe prowadzące działalność pożytku publicznego.

Podsumowując, prawo spadkowe jest bardzo szerokim zagadnieniem. W ciągu bieżącego roku było dwukrotnie nowelizowane. Najważniejsze zmiany to wprowadzenie instytucji fundacji rodzinnej oraz dodanie przesłanek do bycia niegodnym dziedziczenia.

Kwota zmniejszająca podatek 2024. Kwota zmniejszająca podatek a kwota wolna od podatku

0
kwota zmniejszająca podatek

Kwota zmniejszająca podatek odgrywa ważną rolę w ustalaniu wysokości comiesięcznych wynagrodzeń pracowniczych. Na czym polega, ile wynosi i komu przysługuje? Sprawdziliśmy to!

Nowy Ład przyniósł sporą reformę w Polskim ustawodawstwie. Jedna z największych zmian dotyczyła zwiększenia kwoty wolnej od podatku, a ta w sposób bezpośredni wiąże się z kwotą zmniejszającą podatek. Warto podkreślić, że to pojęcia chociaż powiązane, to nie są tożsame, dlatego nie należy stosować ich zamiennie. Czym zatem są? Komu przysługują?

Czym jest kwota zmniejszająca podatek?

Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli tak zwany Polski Ład doczekała się już kilku poprawek. Ostatnia z nich wprowadziła zmiany w kwocie wolnej od podatku, a co za tym idzie – również w kwocie zmniejszającej podatek.

Kwota zmniejszająca podatek to wartość, o którą podatnik może obniżyć wysokość obowiązku podatkowego względem urzędu skarbowego. W praktyce zastosowanie kwoty zmniejszającej podatek pozwala podatnikowi na zapłacenie niższej miesięcznej kwoty zaliczek na podatek dochodowy.

Aby możliwe było zastosowanie kwoty zmniejszającej, konieczne jest wypełnienie i złożenie do urzędu skarbowego formularza PIT-2. Warto to zrobić, ponieważ dzięki temu zwiększeniu ulegnie miesięczne wynagrodzenie netto.

Jak obliczyć kwotę zmniejszającą podatek 2025?

Kwota zmniejszająca podatek może być rozpatrywana w skali roku lub miesiąca. Zazwyczaj jednak stosuje się jej wymiar miesięczny.

Wynosi ona 300 złotych miesięcznie. Właśnie tę sumę pracodawca ma możliwość odliczenia podczas przygotowywania listy płac dla pracowników, a więc o tę kwotę obniżyć wypłacaną do urzędu skarbowego zaliczkę na podatek dochodowy. Rocznie kwota ta wynosi 3,6 tysiąca złotych. Jak to zostało policzone?

Kwota wolna od podatku wynosi 30 tysięcy złotych rocznie, a więc 2,5 tysiąca złotych miesięcznie. Stawka opodatkowania PIT to 12%. 12% z 2,5 tysiąca złotych to 300 złotych. Właśnie tyle wynosi kwota, która zmniejsza comiesięczny podatek. 300 złotych miesięcznie to 3,6 tysiąca złotych rocznie.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Kwota wolna od podatku
  2. Skala podatkowa – progi, najważniejsze zasady opodatkowania
  3. Jak samodzielnie obliczyć podatek dochodowy?
  4. Ulga dla młodych w PIT – kogo dotyczy i na czym polega zerowy PIT dla młodych do 26 roku życia?
  5. Pierwsza zaliczka na podatek dochodowy. Jak rozliczyć?

Komu przysługuje kwota zmniejszająca podatek?

Z kwoty zmniejszającej podatek nie skorzystają wszyscy podatnicy. Ten przywilej został zarezerwowany dla osób składających deklarację podatkową PIT-37 oraz PIT-36. Mowa tutaj głównie o pracownikach zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, emerytach, rencistach, zleceniobiorcach i wykonawcach dzieł. Z kwoty wolnej skorzystają też niektórzy  przedsiębiorcy. Mowa tutaj o tych rozliczających się za pomocą skali podatkowej.

Kwota wolna nie będzie przysługiwać przedsiębiorcom na ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych, posługujących się podatkiem liniowym oraz kartą podatkową.

Czy kwota wolna od podatku to to samo co kwota zmniejszająca podatek?

Kwota wolna od podatku oraz kwota zmniejszająca podatek nie są analogicznymi pojęciami, ale instytucje te są bezpośrednio ze sobą powiązane.

Kwota wolna od podatku ustalana jest ustawowo. Dochód, który nie przekracza tej kwoty, nie będzie objęty podatkiem dochodowym. Oznacza to, że kwotą wolną nazywa się opodatkowaną wartość dochodu określaną w corocznym zeznaniu podatkowym. Kwota zmniejszająca podatek to natomiast wartość, o jaką podatnik może obniżyć konieczny do zapłacenia podatek dochodowy.

Warto podkreślić, że kwota wolna od podatku wynosi obecnie 30 000 złotych. Roczne dochody podatnika do tej wysokości nie zostaną opodatkowane. W praktyce oznacza to, że miesięcznie można zarobić do 2,5 tysiąca złotych, aby nie musieć płacić podatku PIT. Każda złotówka przekraczająca ten próg, będzie opodatkowana w skali 12%. Właśnie to 12% z 2,5 tysiąca złotych, a więc 300 złotych miesięcznie to kwota zmniejszająca podatek.

Jak widać, kwota wolna od podatku różni się od kwoty zmniejszającej podatek. Obydwa jednak dotyczą koniecznego do zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych i obydwa uległy zmianie na skutek wprowadzenia Nowego Ładu.

Podsumowując, kwota zmniejszająca podatek daje możliwość pomniejszenia płaconych co miesiąc zaliczek na podatek dochodowy, a tym samym – zwiększenia osiąganego dochodu netto. Pojęcia kwoty wolnej oraz kwoty zmniejszającej podatek są często traktowane zamiennie. To błędne podejście. Pojęcia są powiązane, ale zdecydowanie nie oznaczają tego samego.

Współczynnik do ekwiwalentu – jak obliczyć ekwiwalent za urlop wypoczynkowy w 2025 roku? 

0
współczynnik do ekwiwalentu

Współczynnik urlopowy jest kluczowy przy ustalaniu pieniężnej rekompensaty za dni urlopowe, których pracownik nie wykorzystał. Sprawdzamy, do czego służy ten współczynnik, komu przysługuje ekwiwalent, ile wynosi współczynnik do ekwiwalentu w 2025 roku i jak się go wylicza.

Do czego służy współczynnik do ekwiwalentu?

Współczynnik do ekwiwalentu służy do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, którego pracownik nie wykorzystał. Używany jest przez pracodawców i pracowników w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Współczynnik wyraża średniomiesięczną liczbę dni pracy w danym roku kalendarzowym.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Komu przysługuje prawo do ekwiwalentu pieniężnego za urlop?

Ekwiwalent za urlop przysługuje pracownikowi, który nie wykorzystał w całości lub w części przysługującego mu urlopu wypoczynkowego w trakcie trwania stosunku pracy. 

Jeżeli pracownik, z różnych przyczyn, nie skorzystał z przysługującego mu urlopu i stosunek pracy zostanie rozwiązany lub wygaśnie, to w takim przypadku pracodawca jest zobowiązany do wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Ekwiwalent stanowi pewnego rodzaju rekompensatę dla pracownika, który nie skorzystał z prawa do dni wolnych od pracy w ramach urlopu wypoczynkowego.

Ile wynosi współczynnik do ekwiwalentu 2025?

W 2025 roku współczynnik do ekwiwalentu wynosi:

  • 20,85 – od 1 do 31 stycznia 2025 roku,
  • 20,75 – od 1 lutego do 31 grudnia 2025 roku.

Skąd biorą się te liczby? 

Współczynnik obliczany jest poprzez podzielenie liczby dni roboczych w danym roku przez 12 (liczbę miesięcy). Szczegóły reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie  szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania  wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop.

Jak obliczyć ekwiwalent za urlop?

W 2025 roku inaczej liczy się ekwiwalent za urlop w styczniu i w pozostałych miesiącach roku.

Współczynnik do ekwiwalentu w styczniu 2025

W styczniu przyjmuje się, że w 2025 roku jest 250 dni roboczych. Tę liczbę dzielimy przez liczbę miesięcy w roku, aby otrzymać współczynnik ekwiwalentu na styczeń.

250/12 = 20,83

Dla pracownika zatrudnionego na niepełny etat jest to:

  • dla 1/2 etatu 10,42 (20,83 × 1/2),
  • dla 1/4 etatu 5,21 (20,83 × 1/4),
  • dla 3/4 etatu 15,62 (20,83 × 3/4),
  • dla 1/3 etatu 6,94 (20,83 × 1/3).

Współczynnik do ekwiwalentu od lutego do grudnia 2025

W pozostałych miesiącach przyjmujemy, że w 2025 roku jest 249 dni roboczych (tyle zostaje po odjęciu od 365 dni łącznej liczby niedziel, świąt, które nie przypadają w niedzielę oraz dni wolnych wynikających z pięciodniowego tygodnia pracy, czyli zazwyczaj sobót).

Po podzieleniu liczby dni roboczych (249) przez 12 otrzymujemy współczynnik 20,75.

Dla pracownika zatrudnionego na niepełny etat, współczynnik wynosi odpowiednio:

  • dla 1/2 etatu 10,38 (20,75 × 1/2),
  • dla 1/4 etatu 5,19 (20,75 × 1/4),
  • dla 3/4 etatu 15,56 (20,75 × 3/4),
  • dla 1/3 etatu 6,92 (20,75 × 1/3).

Ekwiwalent za urlop

Na koniec spójrzmy, jak przebiega obliczanie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop? Składa się z trzech kroków:

  1. Obliczenia ekwiwalentu za jeden dzień urlopu – podziel sumę miesięcznych wynagrodzeń pracownika przez współczynnik urlopowy (w 2025 r. wynosi 20,85 w styczniu i 20,75 przez pozostałe miesiące).
  2. Obliczyć ekwiwalent za jedną godzinę urlopu – podziel ekwiwalent za jeden dzień urlopu przez liczbę godzin odpowiadających dobowej normie czasu pracy pracownika.
  3. Ostateczną kwotę ekwiwalentu otrzymamy, mnożąc ekwiwalent za godzinę urlopu przez liczbę godzin urlopu, których pracownik nie wykorzystał.

Współczynnik do ekwiwalentu obliczany jest dla danego roku kalendarzowego i ma zastosowanie przy ustalaniu ekwiwalentu za urlop nabyty w tym konkretnym okresie. Przy wypłacie ekwiwalentu stosuje się współczynnik obowiązujący w roku, w którym świadczenie to jest wypłacane, niezależnie od lat, za które przysługuje niewykorzystany urlop.

Spójrzmy na prosty przykład. Pani Anna w styczniu 2024 roku nie wykorzystała 4 dni urlopu. Jej pracodawca rozwiązuje z nią stosunek pracy i ma obowiązek wypłacić ekwiwalent za te niewykorzystane dni. Podstawa obliczenia ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wynosi w przypadku pani Anny 5000 zł, a współczynnik do ekwiwalentu wynosi 20,75. Ekwiwalent za jeden dzień urlopu to 241 zł (5000,00 zł/20,75), a za jedną godzinę 30,10 zł (241 zł/8 godzin). Zatem ekwiwalent za 4 niewykorzystane dni urlopu (4 dni x 8 godzin x 30,10 zł), który powinien wypłacić pracodawca to 963,20 zł.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii Urlopy.