Strona główna Blog Strona 18

Drugi próg podatkowy – ile wynosi i jak go obliczyć?

0
drugi próg podatkowy

Wszystko, co trzeba wiedzieć o drugim progu podatkowym. Ile wynosi, czy jest liczony brutto, czy netto, jak go ominąć – to tylko część kwestii poruszanych w naszym przewodniku niezbędnym dla każdej osoby rozliczającej się z podatku na zasadach ogólnych.

Ile wynosi drugi próg podatkowy?

W Polsce obowiązuje progresywny system podatkowy, co oznacza, że wysokość daniny uzależniona jest od wysokości dochodów podatnika. Podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) opodatkowane są przychody z m.in. pracy, działalności gospodarczej, najmu, odsetek i dywidendy.

W 2024 roku w Polsce obowiązują dwa progi podatkowe PIT:

  • pierwszy próg podatkowy obowiązuje do kwoty nieprzekraczającej 120 000 zł. Do tej kwoty należny podatek PIT wynosi 12%;
  • drugi próg podatkowy ma zastosowanie do dochodów powyżej 120 000 zł. Od nadwyżki ponad tę kwotę trzeba zapłacić podatek dochodowy w wymiarze 32 %.

Aby obliczyć podatek, możemy skorzystać z poniższego wzoru:

Podatek = 10 800 zł + 32% x (dochód − 120,000 zł)

Gdzie:

  • 10 800 zł to kwota zmniejszająca podatek dla dochodu do 120,000 zł,
  • 32% to stawka podatku dla nadwyżki ponad 120,000 zł,
  • dochód to suma, którą musimy opodatkować.

Trzeba pamiętać o kwocie wolnej od podatku, która wynosi 30 000 zł rocznie. Oznacza to, że pierwsze 30,000 zł dochodu nie podlega opodatkowaniu. Dlatego, jeśli dochód nie przekracza tej kwoty, podatek wynosi 0 zł.

Drugi próg podatkowy – brutto czy netto?

Drugi próg podatkowy wynosi 32% od dochodów rocznych w wysokości powyżej 120 000 zł brutto.

Drugi próg podatkowy – dochód czy przychód

Przy obliczaniu podatku PIT na zasadach ogólnych (według skali podatkowej) uwzględnia się roczne dochody podatnika.

Kwota wolna od podatku a drugi próg podatkowy

Kwota wolna od podatku, to ustawowo określona kwota, do której dochód nie jest opodatkowany. W 2024 roku wynosi ona 30 000 zł – tyle można zarobić w ciągu całego roku bez uiszczenia daniny dla państwa (2 500 zł miesięcznie). 

Kwota wolna obowiązuje tylko podatników rozliczających się według skali podatkowej (PIT-36 lub PIT-37). Nie mogą z niej skorzystać rozliczający się liniowo (PIT-36L), ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28) oraz płacący podatek od kapitałów pieniężnych (PIT-38) i od przychodów ze zbycia nieruchomości (PIT-39).

Kwota wolna od podatku ma wpływ na II próg podatkowy poprzez zwiększenie podstawy opodatkowania w pierwszym progu. Oznacza to, że do wysokości kwoty wolnej od podatku, czyli 120 000 zł w 2024 roku, podatek dochodowy wynosi 12%. W przypadku przekroczenia kwoty wolnej od podatku, dochody powyżej tej kwoty są opodatkowane według stawki 32%. Oznacza to, że osoby, których dochody przekraczają kwotę wolną od podatku, płacą podatek według dwóch stawek: 12% od kwoty do 120 000 zł i 32% od nadwyżki ponad tę kwotę.

Zwiększenie kwoty wolnej od podatku powoduje przesunięcie II progu podatkowego w górę – im wyższa kwota wolna od podatku, tym wyższy dochód trzeba osiągnąć, aby zapłacić podatek według stawki 32%. Osoby zarabiające mniej będą dłużej pozostawać w pierwszym progu podatkowym i płacić niższy podatek (według stawki 12%).

Ulga podatkowa a drugi próg podatkowy

Każdy podatnik rozliczający się PIT-37 lub PIT-36 może skorzystać z ulg podatkowych niezależnie od swojego dochodu. Ulgi w ramach skali podatkowej to m.in. ulga na dziecko, ulga na zatrudnienie innowacyjnych pracowników, na nabycie terminala płatniczego, ulga na prototyp, na konsolidację, na robotyzację, na ekspansję lub rozwój, na działalność badawczo-rozwojową czy IP BOX.

Drugi próg podatkowy dla małżonków

Osoby, które przekroczyły drugi próg podatkowy mogą nadal odprowadzać podatek według stawki 12% jeżeli rozliczają się wspólnie z małżonkiem/małżonką. Warunkiem jest, że dochody małżonka nie przekroczyły kwoty 120 000 zł.

Autorskie koszty uzyskania przychodu a drugi próg podatkowy

Limit autorskich kosztów uzyskania przychodu wynosi 120 000 zł i nie może przekroczyć górnej granicy pierwszego progu podatkowego. 

Jeśli przychody podatnika nie przekraczają tej kwoty, to można zastosować 50% KUP z tytułu praw autorskich.

W przypadku nadwyżki ponad 120 000 zł, podatnik musi odprowadzić podatek w wysokości 32% (nie będzie kosztów autorskich ponad wskazany limit).

Zasiłek macierzyński a drugi próg podatkowy

Zasiłek macierzyński przysługuje przez czas urlopu macierzyńskiego/urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego oraz urlopu ojcowskiego. Jego długość zależy od liczby urodzonych dzieci i trwa 20-37 tygodni. Przyznanie zasiłku nie jest uzależnione od wysokości dochodów i można go otrzymać także po przekroczeniu drugiego progu podatkowego.

Warto pamiętać, że od lipca 2022 roku zasiłek macierzyński jest zwolniony z PIT do kwoty 85 528 zł w skali roku. Ze zwolnienia może skorzystać podatnik, który ma prawo do jednej z ulg podatkowych: dla młodych, na powrót, dla rodzin 4+ oraz dla pracujących seniorów.

Jak ominąć drugi próg podatkowy?

Jednym z najbardziej popularnych sposobów na ominięcie drugiego progu podatkowego jest złożenie oświadczenia o wspólnym rozliczeniu z małżonkiem, którego dochody nie przekroczyły 120 000 zł rocznie. Podatek wyliczany jest po zsumowaniu dochodów małżonków i podzieleniu ich na dwa.  

Kolejne rozwiązanie – możliwe dla przedsiębiorców – to wybór innej formy opodatkowania, np. przejście na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (zróżnicowane stawki od 2% do 17%). Jednak ta forma opodatkowania jest dostępna tylko dla niektórych firm prowadzących określony rodzaj działalności. 

Przedsiębiorcy mogą również rozważyć przejście na podatek liniowy wynoszący 19%, biorąc pod uwagę wysokość dochodów oraz możliwość korzystania z ulg (można je odliczyć tylko rozliczając się według skali podatkowej).

Drugi próg podatkowy na ryczałcie

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika. Podstawową zasadą ryczałtu jest płacenie podatku od przychodu bez możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania.

Ryczałt mogą wybrać osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą lub spółki cywilne. Ta forma opodatkowania nie jest dostępna dla spółek z o.o. lub spółek akcyjnych. Nie mogą z niej także korzystać osoby prowadzące np. aptekę lub handel częściami do pojazdów mechanicznych. Obowiązuje również limit przychodów – do 2 mln euro w ostatnim roku podatkowym (limit w 2024 roku wynosi 9 218 000 zł).

Ustawodawca przewidział stawki ryczałtu: 17%, 15%, 14%, 12,5%, 12%, 10%, 8,5%, 5,5%, 3% i 2%. Stawka ryczałtu jest stała, niezależnie od uzyskiwanych przychodów. W związku z tym na ryczałcie nie ma czegoś takiego jak drugi próg podatkowy.

Szczegóły na temat przypisania rodzaju działalności do stawek ryczałtu można znaleźć w  art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przeczytaj więcej w kategorii PIT.

Rezygnacja z VAT

0
rezygnacja z vat

Nie każdy przedsiębiorca musi płacić podatek VAT. Sprawdź, czy rezygnacja z VAT w ciągu roku jest możliwa, kogo dotyczy, co ze środkami trwałymi i korektą podatku naliczonego.

Rezygnacja z VAT – kiedy można zrezygnować z płacenia podatku VAT?

Przepisy VAT umożliwiają przedsiębiorcy rezygnację z płacenia podatku od towaru i usług. Należy jednak pamiętać, że dotyczy to tylko niektórych płatników. 

Ze zwolnienia z VAT mogą skorzystać podmioty, które dokonują sprzedaży o wartości nieprzekraczającej w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł (zwolnienie podmiotowe, art. 113 ust. 1 ustawy VAT). Obowiązują też ściśle określone warunki rezygnacji i powrotu do płacenia VAT.

Rezygnacja z VAT – po jakim czasie?

Jeśli podatnik przekroczył limit obrotu (200 000 zł) lub dobrowolnie zrezygnował ze zwolnienia, może do niego wrócić najwcześniej po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub samodzielnie zrezygnował (art. 113 ust. 11 ustawy o VAT).

Rezygnacja z VAT w trakcie roku

Osoby, które rozpoczęły działalność w ciągu roku, wspomniany limit 200 000 zł liczą proporcjonalnie do ilości miesięcy, w jakich firma działała w danym roku.

Rezygnacja z VAT w trakcie miesiąca

W trakcie miesiąca nie można zrezygnować ze zwolnienia od VAT. To możliwe dopiero od miesiąca następnego po miesiącu, w którym podatnik złożył deklarację VAT-R lub po miesiącu, w którym dokonano aktualizacji tego zgłoszenia.

Rezygnacja z VAT po odwieszeniu działalności

Przedsiębiorca, który wznowił działalność, może korzystać z pełnej kwoty zwolnienia, czyli 200 000 zł w danym roku podatkowym. Limit nie jest obliczany proporcjonalnie.

Rezygnacja z VAT – jak wypełnić VAT-R

Od przedsiębiorcy, który chce wrócić do zwolnienia podmiotowego z VAT wymagane jest wypełnienie formularza VAT-R. W deklaracji zmieniany jest status podatnika z podatnika VAT czynnego na podatnika VAT zwolnionego.

Jak wypełnić VAT-R? Należy podać prawidłowe dane w kolejnych polach formularza:

  • Identyfikator podatkowy (Nr 1) – NIP podatnik należy podać w polu nr 1 po lewej stronie.
  • Część A. Cel i miejsce złożenia zgłoszenia oraz informacja dotycząca właściwości naczelnika urzędu skarbowego – należy wskazać, czy wniosek składany jest w celu rejestracji, czy aktualizacji danych oraz wpisać dane urzędu skarbowego, do którego kierowane jest zgłoszenie.
  • Część B. Dane podatnika – miejsce na wpisanie danych identyfikacyjnych podatnika.
  • Część C. Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towaru i usług – podatnik wybiera okoliczności określające obowiązek podatkowy, w przypadku aktualizacji VAT-R należy uzupełnić informacje dotyczące zmiany urzędu skarbowego.
  • Część C.1. Okoliczności określające obowiązek podatkowy – podatnik zaznacza właściwe pozycje związane z obowiązkiem podatkowym.
  • Część C.2. Informacje dotyczące składania deklaracji – należy wybrać odpowiednie pozycje związane z rodzajem składanej deklaracji.
  • Część C.3. Informacje dotyczące transakcji wewnątrzwspólnotowych – miejsce na dane dotyczące transakcji wewnątrzwspólnotowych (jeśli dotyczy).
  • Część D. Wniosek o potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT – jeżeli podatnik potrzebuje takiego potwierdzenia.
  • Część E – podpis podatnika lub osoby reprezentującej podatnika.

Zgłoszenie można złożyć osobiście, wysłać pocztą lub skorzystać z formy elektronicznej. Deklarację VAT-R najłatwiej wypełnić korzystając z interaktywnych kreatorów dostarczanych w ramach aplikacji księgowych lub za pośrednictwem serwisu podatki.gov.

VAT-R online złożysz tutaj.

Zmianę statusu podatnika z czynnego na zwolnionego należy zgłosić najpóźniej w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpił wybór zwolnienia.

Uwaga! Rezygnacja ze zwolnienia z VAT możliwa jest najwcześniej od miesiąca następnego po miesiącu, w którym podatnik złożył deklarację VAT-R lub po miesiącu, w którym dokonano aktualizacji tego zgłoszenia.

Rezygnacja z VAT a korekta podatku naliczonego

Podatnicy, którzy chcą skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, muszą pamiętać, że nie przysługuje im prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co to oznacza? Konieczność korekty odliczonego podatku za towary/usługi zakupione w czasie, w którym podmiot był czynnym podatnikiem i odliczył VAT.

Rezygnacja z VAT a środki trwałe

Korekty VAT związane z majątkiem – np. środkami trwałymi o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł – należy dokonać w określonych terminach, np. w ciągu 5 lat od rezygnacji z rozliczania VAT. Szczegóły zależą od tego, czy korekta dotyczy środka trwałego, wyposażenia czy towaru handlowego:

  • środek trwały o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł – korekta odliczonego VAT powinna być dokonana w ciągu 5 lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, należy ją wykazać w deklaracjach VAT składanych na początku kolejnych lat (miesięczne – styczeń; kwartalne – za I kwartał), począwszy od roku, który nastąpił po roku, w którym podatnik zrezygnował z rozliczenia VAT, korekta dotyczy towarów zaliczonych do środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także praw wieczystego użytkowania gruntów.
  • środek trwały o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 000 zł – korekta będzie dokonywana w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana prawa do obniżenia podatku, korekta dotyczy wyposażenia i środków trwałych, które zostały zakupione podczas okresu, gdy podatnik był czynnym podatnikiem VAT. Uwaga! Korekty nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym towary lub usługi wydano do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
  • towary handlowe – korekta dokonywana jest w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana, korekta dotyczy towarów handlowych lub surowców i materiałów objętych rezygnacją z VAT.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii VAT.

Umowa przedwstępna sprzedaży – kiedy ją zawrzeć? Jakie elementy zawiera?

0
umowa przedwstępna

Planujesz zakup nieruchomości lub podpisanie umowy o pracę? Sprawdź, na czym polega umowa przedwstępna, co musi zawierać, co gwarantuje i w jakich sytuacjach będzie nieważna.

Na czym polega umowa przedwstępna?

Umowa przedwstępna sprzedaży to umowa zobowiązująca, która ma na celu przygotowanie strony do zawarcia umowy przyrzeczonej, takiej jak umowa sprzedaży, umowa o pracę czy umowa o dzieło. To rodzaj gwarancji jeżeli zawarcie definitywnej umowy w danym momencie nie jest z różnych powodów możliwe lub dogodne. Taki dokument zabezpiecza interesy obu stron przy dowolnej transakcji. 

Umowę przedwstępną zawiera się np. przed zaciągnięciem kredytu hipotecznego (bank wymaga takiego dokumentu), kiedy sprzedający potrzebuje czasu na kupno innego mieszkania/domu lub sprzedający musi dopełnić formalności dotyczących spłaty kredytu obciążającego sprzedawaną nieruchomość, dokonać podziału czy dokończyć remont sprzedawanego lokalu.

Umowa przedwstępna ze skutkiem silniejszym lub słabszym

Aby zrozumieć zasady umowy przedwstępnej, należy zajrzeć do Kodeksu cywilnego (art. 389-390).

Umowa przedwstępna to instrument prawny, który ma za zadanie przygotować strony do zawarcia umowy przyrzeczonej.

Może się zdarzyć, że jedna ze stron nie wykona obowiązku zawarcia umowy przyrzeczonej. W takiej sytuacji umowę przedwstępną można skutecznie egzekwować poprzez zastosowanie skutku silniejszego lub słabszego (Art. 390. § 1. kc):

  • skutek słabszy – polega na żądaniu naprawienia szkody przez stronę, która liczyła na zawarcie umowy przyrzeczonej, jednak druga strona uchyla się od jej zawarcia lub z nią zwleka. Umowa o skutku słabszym występu kiedy taka umowa nie spełnia wymagań co do ważności umowy przyrzeczonej, zwłaszcza dotyczących formy (np. brak aktu notarialnego w przypadku sprzedaży nieruchomości). Strona poszkodowana może żądać odszkodowania ograniczonego do tzw. ujemnego interesu umownego.
  • skutek silniejszy – występuje, gdy umowa przedwstępna spełnia wymogi co do ważności umowy przyrzeczonej. Strona poszkodowana może żądać odszkodowania lub domagać się zawarcia umowy przyrzeczonej. Nawet jeśli zrzeknie się roszczenia o zawarcie umowy przyrzeczonej, to nadal ma prawo dochodzić odszkodowania. Skutek silniejszy będzie miało zawarcie umowy przedwstępnej w formie aktu notarialnego.

Wybór między skutkiem silniejszym a słabszym zależy od spełnienia przez umowę przedwstępną wymagań dotyczących umowy przyrzeczonej. Znaczenie ma przede wszystkim spełnienie wymogów co do formy umowy (w postaci aktu notarialnego lub zwykłej umowy pisemnej).

Umowa przedwstępna wygasa po roku od dnia, w którym umowa przyrzeczona miała być zawarta (Art. 390. § 3 kc).

Umowa przedwstępna warunkowa

Weźmy pod lupę, jak wyglądają szczegóły umowy przedwstępnej. Forma takiej umowy nie jest regulowana przez przepisy. Z pewnością powinna zawierać:

  • datę i miejsce jej zawarcia,
  • strony umowy,
  • przedmiot sprzedaży,
  • cenę sprzedaży,
  • termin zawarcia umowy przyrzeczonej,
  • wysokość zadatku/zaliczki,
  • podpisy stron.

Kiedy wygasa umowa przedwstępna?

Umowa przedwstępna powinna zawierać termin, w ciągu którego umowa przyrzeczona powinna zostać zawarta. Trzeba pamiętać, że niewyznaczenie terminu do zawarcia umowy przyrzeczonej w ciągu roku od zawarcia umowy przedwstępnej powoduje, że nie można żądać jej zawarcia. To oznacza wygaśnięcie umowy przedwstępnej. 

Umowę przedwstępną warto podpisać przede wszystkim jeżeli planujemy zakup nieruchomości. Taki dokument potwierdza determinację obu stron. To również zabezpieczenie na wypadek gdyby doszło do wycofania się z umowy. Z tego względu umowę przedwstępną stosuje się również w przypadku umowy o pracę, kiedy np. przyszły pracownik musi wywiązać się z innych zobowiązań. Umowa przedwstępna o pracę zawiera zazwyczaj zapis o przyszłym wynagrodzeniu, stanowisku i wymiarze czasu pracy. Naturalnie bardzo ważnym elementem jest data podpisania umowy przyrzeczonej, czyli umowy o pracę.

Umowa przedwstępna może zawierać zapis o zadatku, jednak nie musi. Warto pamiętać o uwzględnieniu zadatku, bo dzięki temu obie strony są lepiej zabezpieczone.

Czy umowa przedwstępna jest wiążąca?

Z pewnością zobowiązuje do zawarcia w przyszłości umowy przyrzeczonej. Jest wiążąca, jednak bywa, że jedna ze stron nie wywiąże się ze zobowiązania. Osoba, która wycofa się ze zwykłej umowy, naraża się na konieczność zapłacenia odszkodowania, a w przypadku aktu notarialnego, na to, że druga strona będzie dochodziła w sądzie zawarcia umowy przyrzeczonej.

Spisując umowę przedwstępną, trzeba uważać na zawarcie w niej ważnych elementów. To przede wszystkim określenie przedmiotu umowy, jego ceny oraz terminu zawarcia umowy przyrzeczonej. Brak tych zapisów może skutkować nieważnością umowy.

Umowa przedwstępna jest nieważna jeżeli przedmiot transakcji nie został dostatecznie opisany lub brakuje w nich danych dotyczących sprzedającego i nabywcy. 

Ile kosztuje umowa przedwstępna u notariusza?

Umowa zawarta w formie umowy cywilnoprawnej jest bezpłatna, jednak za akt notarialny trzeba zapłacić. Taksa notarialna ustalana jest indywidualnie, bo maksymalne stawki taksy nie są obligatoryjne, czyli można je negocjować.  

List intencyjny a umowa przedwstępna

Warto pamiętać, że list intencyjny nie jest tym samym co umowa przedwstępna. List intencyjny wyraża gotowość sprzedawcy i nabywcy, nie można go jednak traktować jako zobowiązania do zawarcia umowy przyrzeczonej. Natomiast umowa rezerwacyjna to tzw. umowa nienazwana (nie jest regulowana przez Kodeks cywilny lub inne przepisy), która poprzedza umowę przedwstępną. Często zawierana jest w obrocie nieruchomościami i pozwala zarezerwować daną nieruchomość (możliwe jest zobowiązanie zainteresowanego kupnem do uiszczenia opłaty, która przepadnie jeżeli ten wycofa się z umowy).

Umowa przedwstępna a śmierć sprzedającego

Jakie są konsekwencje takiej sytuacji? Umowa przedwstępna nadal może być ważna, bo obowiązki i prawa sprzedawcy przejmują jego spadkobiercy. Jednak nabywcę może czekać postępowanie sądowe jeżeli spadkobiercy np. nie będą chcieli się z nim porozumieć.

Przeczytaj więcej w kategorii Umowy.

Na czym polega umowa na zastępstwo?

0
umowa na zastępstwo

Czy pracownik na zastępstwo ma prawo do urlopu, kiedy wygasa jego umowa, co z okresem wypowiedzenia pracy i czy przysługuje mu dofinansowanie do wczasów pod gruszą? Przedstawiamy najważniejsze informacje o umowie na zastępstwo, których nie można pominąć.

Na czym polega umowa na zastępstwo?

Umowa na zastępstwo to jedna z umów o pracę zawieranych na czas określony. Przedsiębiorcy zawierają ją, aby zastąpić pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Najczęściej powodem nieobecności jest długotrwała choroba, długi urlop bezpłatny lub urodzenie dziecka przez pracownicę.

Dla umowy o zastępstwo nie obowiązuje ograniczenie liczby zawieranych umów na czas określony (maksymalnie 3 umowy) ani limit czasowy (33 miesiące). 

Warto pamiętać, że stosunek pracy nawiązuje się w terminie określonym w umowie jako dzień rozpoczęcia pracy lub w dniu zawarcia umowy (jeżeli nie określono terminu rozpoczęcia pracy).

Umowa na zastępstwo – okres wypowiedzenia

Co z okresem wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na zastępstwo? Jest taki sam, jak w przypadku umów na czas nieokreślony:

  • 2 tygodnie – przy zatrudnieniu krócej niż 6 miesięcy,
  • 1 miesiąc – dla zatrudnionego przez przynajmniej 6 miesięcy,
  • 3 miesiące – gdy zatrudnienie trwa co najmniej 3 lata.

Pracownik i pracodawca mogą rozwiązać umowę o pracę na zastępstwo przed powrotem zastępowanego pracownika. To możliwe za porozumieniem stron, bez wypowiedzenia (z winy jednej ze stron) lub poprzez złożenie wypowiedzenia.

Czy umowa na zastępstwo wlicza się do emerytury?

Umowa na zastępstwo wlicza się jako okres składkowy, który ZUS uwzględnia przy wyliczaniu emerytury.

Umowa na zastępstwo a urlop

Osoba pracująca na umowie na zastępstwo ma takie same prawa jak inni pracownicy zatrudnieni w ramach umowy o pracę. Podobnie jest z urlopem. Jego długość wyliczana jest na podstawie stażu pracy: 20 dni jeżeli staż jest krótszy niż 10 lat i 26 dni jeżeli jest dłuższy.

Pracownik na zastępstwie może skorzystać z urlopu na żądanie czy urlopu bezpłatnego. Jeżeli zaczął pracować w trakcie roku kalendarzowego, to urlop naliczany jest proporcjonalnie (w kolejny miesiącach będzie mógł skorzystać z 1/12 podstawowego wymiaru urlopu).

Umowa na zastępstwo a powrót osoby zastępowanej

Warto pamiętać, że zgodnie z przepisami umowa na zastępstwo zostanie rozwiązana z dniem poprzedzającym powrót zastępowanej osoby.

Czy umowa na zastępstwo wlicza się do limitu umów?

Umowa o pracę na zastępstwo nie wlicza się do limitu trzech umów na czas określony na okres nie dłuższy niż 33 miesiące, które pracodawca może zawrzeć z pracownikiem.

Umowa na zastępstwo – terminy

Osoby pracujące na zastępstwie muszą pamiętać, że ich umowa wygasa w terminie określonym w jej treści. To może być dzień przed powrotem do pracy zastępowanej osoby lub inna data wyznaczona przez pracodawcę. Jak już wspomnieliśmy, obowiązują terminy wypowiedzenia takie same, jak w przypadku umów na czas określony.

Umowa na zastępstwo – bez daty zakończenia

Umowa na zastępstwo nie musi zawierać daty jej zakończenia. Taka umowa może obowiązywać do chwili powrotu zastępowanej osoby.

Umowa na zastępstwo – ile może trwać?

Nie ma ograniczenia jeżeli chodzi o liczbę umów na zastępstwo (3 w przypadku innych umów na czas określony) czy czas ich trwania (33 miesiące). W praktyce oznacza to, że umowa na zastępstwo może teoretycznie trwać nawet latami.

Jeżeli kobieta pracująca na zastępstwo zajdzie w ciążę, to umowy ma takie same prawa jak inne osoby na umowie o pracę. Tym samym jeżeli umowa zakończy się przed porodem, ale po trzecim miesiącu ciąży, to będzie przedłużona do dnia porodu. Pracodawca nie może rozwiązać umowy o pracę z kobietą w ciąży, która jest na zastępstwie (do momentu powrotu zastępowanego pracownika).

Jak już wspomnieliśmy, osoba zatrudniona na zastępstwo ma takie same uprawnienia jak inni pracownicy na umowie o pracę. Może zatem korzystać z benefitów gwarantowanych przez pracodawcę, np. dopłaty do wczasów pod gruszą.

Umowa na zastępstwo – jakie ma zalety, wady i czy warto ją podpisać?

Do zalet umów na zastępstwo należy z pewnością jej elastyczność (są też osoby, które uznają to za minus). Pracodawca i pracownik mogą ją wypowiedzieć przed terminem określonym w umowie. Dużym plusem jest brak limitu umów na zastępstwo i czasu ich trwania. Zatrudnionemu przysługują też wszystkie prawa (np. do urlopu) osoby na umowę o pracę. Wady? Z punktu widzenia pracodawcy to więcej formalności niż w przypadku umów cywilnoprawnych (zlecenia i o dzieło). Zatrudniający musi też opłacić wszystkie składki ubezpieczenia społecznego i zdrowotną.

Umowa na zastępstwo jest korzystna dla pracodawcy, który nie może przekazać obowiązków nieobecnej osoby innym pracownikom. Dzięki zastępstwu zapewni ciągłość wykonywania zadań. Co więcej, zastępowany pracownik może wrócić na to samo stanowisko i nie obawiać się o utratę zatrudnienia.

Umowa na zastępstwo – wzór, czyli co musi się w niej znaleźć? Do ważnych elementów umowy należą:

  • dane pracodawcy i pracownika,
  • wskazanie rodzaju pracy i miejsca jej wykonywania,
  • obowiązki pracownika,
  • określenie warunków pracy i płacy,
  • wymiar pracy,
  • termin rozpoczęcia pracy i ewentualnie jej zakończenia,
  • informacje o zasadach rozwiązania umowy z zachowaniem okresu wypowiedzenia,
  • podpisy pracodawcy i pracowników.

Przeczytaj więcej w kategorii Prawo pracy.

VAT-Z – czym jest, kiedy należy go złożyć?

0
vat-z

Przedsiębiorca, który kończy działalność, musi dopełnić wielu formalności. Wśród nich jest zawiadomienie urzędu skarbowego, czyli złożenie deklaracji VAT-Z. Sprawdź, kiedy trzeba ją złożyć, ile jest na to czasu i jakie informacje zawiera.

Czym jest VAT-Z?

VAT-Z to zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podatnik (przedsiębiorca) składa go w urzędzie skarbowym. Deklaracja VAT-Z jest dla urzędu podstawą do wykreślenia podatnika z rejestru (art. 96 ust. 6 ustawy o VAT).

Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających podatkowi VAT (VAT-Z) można złożyć osobiście/przez pełnomocnika, wysyłając pocztą lub elektronicznie.

Kiedy należy złożyć VAT-Z?

Przedsiębiorca składa deklaracją VAT-Z po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej. Na formularzu można wybrać dwie konkretne przyczyny, czyli likwidację lub upadłość, lub zaznaczyć kwadrat „inna”.

Ile dni na VAT-Z?

Ustawa o VAT przewiduje 7 dni na złożenie deklaracji o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Kiedy nie trzeba składać VAT-Z?

Deklaracji VAT-Z nie składają przedsiębiorcy, którzy nadal będą funkcjonować, jednak rezygnują z płacenia podatku od towaru i usług. Dla takich podmiotów przewidziana jest deklaracja VAT-R.

Warto pamiętać, że naczelnik urzędu skarbowego może wykreślić podatnika z urzędu z rejestru. Tak się stanie m.in. jeżeli ten zmarł, nie istnieje, nie można się z nim skontaktować, nie zgłasza się na wezwanie organów skarbowych, dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym są niezgodne ze stanem faktycznym, sąd orzekł wobec niego zakaz prowadzenia działalności gospodarczej lub podatnik nie złożył deklaracji VAT za kolejne trzy miesiące/kwartał.

VAT-Z online

Złożenie VAT-Z online przy pomocy interaktywnego formularza jest najszybszym i najłatwiejszym sposobem. Podatnik może skorzystać z komercyjnej aplikacji księgowej lub z formularza elektronicznego VAT/narzędzia do wysyłki xml na stronie podatki.gov.pl. Na tym państwowym serwisie formularz VAT-Z znajduje się w dostępnych zakładkach z formularzami elektronicznymi VAT. Dokument składany jest z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

VAT Z online złożysz tutaj.

Formularz VAT-Z – wzór

Aktualny wzór formularza VAT-Z można znaleźć na stronie podatki.gov.pl. W deklaracji należy podać następujące informacje:

  • identyfikator podatkowy NIP podatnika;
  • miejsce oraz data składania zgłoszenia (część A) – urzędem właściwym do przyjęcia deklaracji jest urząd właściwy w ostatnim dniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniem VAT;
  • dane podatnika (część B1 – dane identyfikacyjne: podatnik niebędący osobą fizyczną/osoba fizyczna, pełna nazwa/nazwisko, pierwsze imię, data urodzenia; część B2 – adres siedziby/miejsca zamieszkania);
  • dane o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (część C) – należy podać dokładną datę zaprzestania wykonywania czynności, czyli np. jej likwidacji oraz zaznaczyć przyczynę zaprzestania wykonywania czynności;
  • podpis podatnika lub osoby reprezentującej podatnika (część D).

Jeżeli przedsiębiorca np. zapomniał złożyć podpis na deklaracji, to zostanie wezwany do urzędu skarbowego w celu uzupełnienia braku. Warto również pamiętać, że za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii VAT.

Umowa o dzieło – na czym polega? Kiedy warto ją podpisać?

0
umowy o dzieło

Zebraliśmy informacje, które powinny znać wszystkie osoby i firmy zawierające umowy o dzieło. Kiedy jest korzystna, co z podatkiem i ZUS, jakie są obowiązki i prawa zamawiających i wykonujących dzieło oraz, co powinna zawierać taka umowa? Za chwilę znajdziecie odpowiedź na te i inne pytania.  

Na czym polega umowa o dzieło?

Umowa o dzieło jest bardzo popularnym rodzajem umów cywilnoprawnych regulowanych przez Kodeks cywilny (art. 627-646). Jej celem jest wykonanie określonego dzieła przez przyjmującego zlecenie, za co zlecający zobowiązuje się zapłacić wynagrodzenie.

Umowa o dzieło nazywana jest również umową rezultatu, ponieważ skupia się na konkretnym rezultacie, jaki powinien zostać osiągnięty.

Czy umowa o dzieło jest korzystna? Kiedy warto ją podpisać?

Umowa o dzieło może być korzystna dla zamawiającego i wykonującego. Zamawiający nie musi opłacać składek ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego, a to obniża koszty jego działalności. Z tego samego względu wykonujący dzieło może otrzymać wyższe wynagrodzenie (potrącany jest tylko podatek dochodowy). Umowę o dzieło łatwiej też rozwiązać niż umowę o pracę. Kolejny plus, to brak określonych reguł wykonania zadania – zamawiający nie może wskazać wykonawcy miejsca ani godzin pracy. Dzieło nie musi być też, co do zasady, wykonane osobiście. 

Wady umów o dzieło? Nie daje obu stronom ochrony gwarantowanej przez Kodeks pracy. Wykonawca umowy nie ma składek odprowadzanych do ZUS (rentowej czy na przyszłą emeryturę), nie ma też świadczeń na wypadek choroby czy urodzenia dziecka. Nie może również liczyć na nadgodziny oraz urlop. Takiej umowy nie obejmuje też ulga podatkowa dla młodych do 26 roku życia oraz emerytów (PIT 0).  

Jakie prace można wykonywać na umowie o dzieło? Takie, które prowadzą do konkretnego, zindywidualizowanego rezultatu. Umowa może dotyczyć dzieła materialnego (np. stworzenie gadżetów reklamowych)  lub niematerialnego (np. przygotowanie strony internetowej), obejmować wykonanie nowego dzieła lub przerobienie istniejącej rzeczy (np. unowocześnienie witryny www firmy). 

Umowa o dzieło nie może dotyczyć powtarzalnych czynności, np. sprzątania pomieszczeń. 

Pełna odpowiedzialność za stworzenie dzieła ciąży na wykonawcy. Co z wadami? Leżą po stronie zamawiającego, o ile wynikały z jego winy, np. dotyczyły dostarczonych przez niego materiałów.  

Może się zdarzyć, że wykonawca nie zrealizuje dzieła w terminie przewidzianym w umowie. Jeżeli nie mógł ukończyć pracy z powodu zamawiającego, to nie będzie ponosił odpowiedzialności za niewywiązanie się z umowy.  

Zamawiający ma obowiązek odebrać ukończone dzieło, współpracować z wykonawcą oraz zapłacić mu wynagrodzenie.  

Co ciekawe, strony nie muszą umówić się jeżeli chodzi o wysokość wynagrodzenia za dzieło. Jeżeli umowa nie zawiera takiego zapisu, to w razie wątpliwości uznaje się, że miały na myśli zwykłe wynagrodzenie za dzieło tego rodzaju lub odpowiadające uzasadnionemu nakładowi pracy oraz innym nakładom przyjmującego zamówienie. 

Warto pamiętać, że umów o dzieło nie obejmuje minimalna stawka godzinowa (dotyczy natomiast umów zleceń). 

Zamawiający może odstąpić od umowy czy obniżyć wynagrodzenie jeżeli stwierdził wady w wykonanym dziele. 

Wykonawca ma obowiązek oddać dzieło w umówionym terminie, przygotować je zgodnie z wytycznymi zamawiającego oraz wykorzystać dostarczone materiały (o ile je otrzymał). Wykonujący dzieło również może odstąpić od umowy. Ma prawo oczekiwać współpracy z zamawiającym oraz żądać zapłaty za umowę, którą wykonał prawidłowo lub jeśli nie wykonał dzieła z winy zamawiającego. 

Należy dodać, że roszczenia wynikające z umowy o dzieło przedawniają się z upływem 2 lat od dnia oddania dzieła lub dnia, w którym miało być oddane zgodnie z umową (art. 646 kc).

Jak napisać umowę o dzieło? Najważniejsze elementy

Co do zasady, umowa o dzieło może być zawarta nawet w formie ustnej. Jednak dla obu stron najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie jej spisanie. Umowa o dzieło powinna zawierać: 

Oznaczenie stron

  • Osoby zamawiającej wykonanie dzieła.

  • Osoby przyjmującej zamówienie (wykonującej dzieło).

W przypadku osób fizycznych podawane są imiona, nazwiska, daty urodzenia, adresy zamieszkania, numery dokumentów tożsamości i PESEL, jeżeli umowy podpisują podmioty prowadzące działalność gospodarczą, należy podać także NIP, a w przypadku spółek nazwę, adres, KRS, reprezentację. 

Opis przedmiotu umowy

  • Dokładny opis zakresu i charakteru dzieła, im bardziej szczegółowy tym lepiej. 

Wynagrodzenie

  • Ryczałtowe (kwota wynagrodzenia ustalona z góry, wypłacona po podpisaniu umowy lub po zrealizowaniu dzieła),

  • Kosztorysowe (oparte na spisie prac i materiałów użytych do stworzenia dzieła). 

Umowa może zawierać termin wypłat wynagrodzenia jeżeli strony zgodzą się na etapowe wypłaty, czyli w trakcie wykonywania dzieła z przekazaniem dopłaty po przyjęciu dzieła przez zamawiającego. 

Uwaga! Dopuszczalne jest wynagrodzenie za dzieło w formie niepieniężnej, np. przeniesienie własności innej rzeczy na przyjmującego zamówienie. 

Terminy rozpoczęcia i zakończenia dzieła

  • Data, do której dzieło ma zostać ukończone. 

Inne ustalenia

To miejsce na np. ustalenia dotyczące zaliczek, dostarczania materiałów, narzędzi, sposobu przekazania dzieła, wykluczenia wykonania dzieła przez osoby trzecie, kary umowne, odszkodowania. 

Podpisy obu stron

Zawierający umowę akceptują jej warunki. 

Elementem umowy mogą być załączniki zawierające opis dzieła oraz protokół jego odbioru. Protokół potwierdza wywiązanie się z dzieła, a w przypadku sporu będzie argumentem dla jednej ze stron.

Umowa o dzieło a ZUS

Z zasady wykonujący umowę o dzieło nie podlega ubezpieczeniom społecznym oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu. Są jednak wyjątki: wszystkie składki trzeba odprowadzić jeżeli: 

  • umowa zawarta jest z własnym pracownikiem;

  • pracownik zawiera umowę z innym podmiotem, aby wykonać dzieło na rzecz pracodawcy.  

Zlecający wykonanie dzieła (płatnik składek i osoba fizyczna) musi poinformować ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło. Ma na to 7 dni od zawarcia umowy. Podmiot, który nie jest płatnikiem składek, nie ma takiego obowiązku. 

Jeżeli zamawiający zawarł umowę o dzieło z własnym pracownikiem, to nie musi zgłaszać jej do ZUS.

Umowa o dzieło – PIT

Od zaliczek z tytułu umowy o dzieło zamawiający pobiera 12% podatku (w przypadku pierwszego progu do kwoty 120 000 zł lub 32% po jego przekroczeniu). 

Trzeba zwrócić uwagę na tzw. małe umowy, czyli umowy o dzieło do 200 zł brutto, zawarte z osobą niebędącą pracownikiem. Nie są od nich odliczane koszty uzyskania przychodów, a zryczałtowany podatek wynosi 12% (zamawiający nie musi wystawić wykonawcy PIT-11).

Umowa o dzieło z przeniesieniem praw autorskich

W przypadku umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich, koszty uzyskania przychodów mogą być podwyższone do 50% przychodu, jednak nie mogą przekroczyć rocznego limitu 120 000 zł kosztów. Po jego przekroczeniu podatek oblicza się bez ich zastosowania.

Umowa o dzieło bez przeniesienia praw autorskich

Jeżeli umowa o dzieło nie przewiduje przeniesienia praw autorskich, to koszty stanowią 20% przychodu. 

Na zakończenie warto przypomnieć, że obie strony mają prawo odstąpić od umowy o dzieło. Gwarantuje to art. 644 Kodeksu cywilnego. Warunkiem jest to, że dzieło nie zostało ukończone. Zamawiający może w każdej chwili odstąpić od umowy, płacąc umówione wynagrodzenie. Może jednocześnie odliczyć to, co przyjmujący zamówienie oszczędził z powodu niewykonania dzieła.  

Umowa o dzieło – wzór

UMOWA O DZIEŁO

zawarta w dniu ____________ w ____________ (miejscowość) pomiędzy:

_____________, prowadzącym/ą działalność gospodarczą pod firmą: _________________, z adresem stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej: _______________________, PESEL: ___________, NIP: ______________, adres do doręczeń: _________________, e-mail: _____________, zwanym/ą dalej „Zamawiającym”

oraz

____________, zamieszkałym/ą _______________________, legitymującym/ą się dowodem osobistym, seria i nr: _________________, nr PESEL: _________________ zwanym/ą dalej „Wykonawcą”

łącznie zwanymi “Stronami”.

§1

Przedmiot umowy

  1. Zamawiający powierza wykonanie, a Wykonawca zobowiązuje się wykonać dzieło polegające na:

§2

Zasady wykonywania dzieła

  1. Wykonawca oświadcza, iż posiada kwalifikacje niezbędne do profesjonalnego wykonania dzieła.
  2. Wykonawca oświadcza, iż posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie wymagań technicznych i jakościowych związanych z wytworzeniem dzieła zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, standardami i regułami wykonywania prac objętych niniejszą umową, a także zasadami etyki zawodowej.
  3. Zamawiający zobowiązuje się do przekazania Wykonawcy niezbędnych parametrów do wykonania dzieła.
  4. Jeżeli Wykonawca wykonuje dzieło w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową, Zamawiający może wezwać go do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu Zamawiający może od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo Wykonawcy.
  5. Wykonawca nie może zlecić wykonania dzieła osobie trzeciej bez pisemnej zgody Zamawiającego udzielonej pod rygorem nieważności.

§3

Materiały i narzędzia

  1. Materiały niezbędne do wykonania dzieła zapewnia ____________ (Zamawiający/Wykonawca).
  2. Narzędzia potrzebne do wykonania dzieła niezbędne do wykonania dzieła zapewnia ____________ (Zamawiający/Wykonawca).
  3. Wykonawca ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą dostarczonych przez Zamawiającego materiałów i narzędzi służących do wytworzenia dzieła.
  4. Wykonawca niezwłocznie powiadomi Zamawiającego o utracie oraz wszelkich uszkodzeniach materiałów i narzędzi, które otrzymał w związku z wykonywaniem dzieła.
  5. Po zakończeniu umowy Wykonawca zwróci niewykorzystane materiały, narzędzia oraz inne rzeczy należące do Zamawiającego lub przypadające mu na podstawie niniejszej umowy, a także należące do innych osób, jeśli Wykonawca otrzymał je w związku z wykonywaniem dzieła.

§4

Kontrola wykonywania dzieła

  1. Wykonawca zawiadomi Zamawiającego niezwłocznie o wszelkich okolicznościach, które mogą przeszkodzić prawidłowemu wykonaniu dzieła.
  2. Wykonawca na żądanie Zamawiającego w każdym czasie udzieli mu informacji o stanie prac nad dziełem, sposobie jego wykonywania i okaże je Zamawiającemu.

§5

Miejsce i termin wykonania dzieła

  1. Wykonawca przystąpi do wykonania dzieła w dniu ____________ po otrzymaniu od Zamawiającego niezbędnych parametrów do wykonania dzieła.
  2. Wykonawca ukończy dzieło do dnia ____________.
  3. Dzieło będzie wykonywane w ____________.

§6

Odbiór dzieła

  1. Odbiór dzieła nastąpi po przeprowadzeniu kontroli dzieła pod względem zachowania norm specyfikacji dzieła przekazanych Wykonawcy przed przystąpieniem do wykonywania dzieła.
  2. Odbiór dzieła zostanie potwierdzony protokołem zdawczo-odbiorczym.

§7

Wynagrodzenie

  1. Za wykonanie dzieła Wykonawcy przysługuje wynagrodzenie w wysokości ____________ (słownie: ________________________).
  2. Wszelkie koszty związane z wykonaniem dzieła ponosi Wykonawca z zastrzeżeniem postanowień 3 niniejszej umowy.
  3. Wypłata wynagrodzenia nastąpi po wystawieniu rachunku przez Wykonawcę i stwierdzeniu przez Zamawiającego prawidłowego wykonania dzieła na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
  4. Wynagrodzenie płatne będzie przelewem na rachunek bankowy lub gotówką w terminie 7 dni od dnia odbioru dzieła i dostarczenia prawidłowego rachunku przez Wykonawcę.

§8

Postanowienia końcowe

  1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszej umowie zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego.
  2. Każda ze Stron niniejszej umowy zobowiązana jest do bezzwłocznego informowania pozostałej Strony o wszelkich zmianach o wszelkich zmianach mających wpływ na wypełnianie postanowień niniejszej umowy przez Strony, w szczególności dotyczących adresu. W przypadku zaniechania tego obowiązku wszelkie pisma oraz oświadczenia doręczone pod ostatni wskazany adres uważa się za skutecznie doręczone.
  3. Wykonawca zobowiązuje się do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji i dokumentów, o których dowiedział się lub które uzyskał w związku z zawarciem i wykonaniem umowy.
  4. Wszelkie spory wynikające z niniejszej umowy rozstrzygać będzie sąd właściwy ze względu na siedzibę Zamawiającego.
  5. Jeżeli jakiekolwiek postanowienie umowy okaże się prawnie nieskuteczne lub nieważne w całości lub w części, nie narusza to ważności i skuteczności pozostałych postanowień umowy. W sytuacji wskazanej powyżej, Strony zobowiązane są do niezwłocznej zmiany lub uzupełnienia postanowień umowy uznanych za nieskuteczne lub nieważne, zgodnie z przepisami prawa, naturą stosunku prawnego i zgodnym zamiarem Stron.
  6. Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  7. Niniejsza umowa została sporządzona w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla każdej ze Stron.
_________________________ _________________________
(podpis zamawiającego) (podpis wykonawcy)

>> Umowa o dzieło – wzór do pobrania

Przeczytaj więcej w kategorii Umowy.

Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracownika – z okresem wypowiedzenia, bez niego i za porozumieniem stron

0
wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika

Oto niezbędne informacje, które pomogą rozwiązać umowę o pracę. Objaśniamy, jak odejść z pracy za porozumieniem stron, na jakich warunkach można skrócić czas wypowiedzenia, kiedy nie trzeba zachować okresu wypowiedzenia, tłumaczymy czy pracodawca może odmówić rozwiązania umowy, w którym dniu najlepiej złożyć wypowiedzenie oraz co się stanie jeżeli odejdziemy z dnia na dzień.

Jak rozwiązać umowę o pracę za porozumieniem stron?

Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron jest najbardziej polubownym sposobem zakończenia współpracy. Potrzebna jest: 

  • zgoda obu stron na zakończenie współpracy,
  • wspólne podpisanie dokumentu potwierdzającego termin i zasady zakończenia umowy, wypowiedzenie powinno zawierać konkretną datę zakończenia pracy, brak daty skutkuje tym, że ustalenia wchodzą w życie w dniu ich zawarcia.

Czy pracodawca może nie zgodzić się na skrócenie okresu wypowiedzenia? Tak, potrzeba jego zgody. Pracodawca może skrócić tylko 3-miesięczny okres wypowiedzenia do 1 miesiąca. Dotyczy to zatem osób, które pracowały u niego przez ponad 3 lata. Pracodawca musi wypłacić pracownikowi wartość wynagrodzenia za pozostałą część wypowiedzenia. 

Skrócenie czasu wypowiedzenia przez pracodawcę możliwe jest z powodu (art. 36 § 1) Kodeksu pracy): 

  • ogłoszenia upadłości,
  • likwidacji zakładu pracy,
  • innej przyczyny, która nie dotyczy pracownika.

Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracownika z zachowaniem okresu wypowiedzenia

Oto zasady, które obowiązują podczas rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem: 

  • rozwiązanie umowy może nastąpić w każdym momencie trwania stosunku pracy;
  • pracownik musi złożyć pracodawcy oświadczenie o rozwiązaniu umowy za wypowiedzeniem na piśmie, jednak forma pisemna nie jest zastrzeżona rygorem nieważności – skuteczna będzie też forma ustna, rozmowa przez telefon czy e-mail;
  • oświadczenie można dostarczyć osobiście lub przesłać przesyłką poleconą na adres siedziby firmy. 

Okres wypowiedzenia umowy o pracę zależy od stażu pracy pracownika w danej firmie: 

  • do 6 miesięcy stażu – okres wypowiedzenia wynosi 2 tygodnie;
  • 6 miesięcy – lata stażu – okres wypowiedzenia to 1 miesiąc;
  • powyżej 3 lat stażu – okres wypowiedzenia to 3 miesiące. 

Przy rozwiązaniu umowy o pracę zawartej na okres próbny: 

  • do 2 tygodni okresu próbnego – okres wypowiedzenia to 3 dni.
  • powyżej 2 tygodni okresu próbnego – okres wypowiedzenia wynosi 1 tydzień.
  • okres próbny trwający 3 miesiące – okres wypowiedzenia to 2 tygodnie. 

Okres wypowiedzenia kończy się w sobotę lub w ostatni dzień miesiąca.

Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracownika bez zachowania okresu wypowiedzenia

Umowa o pracę zakończyć się natychmiast jeżeli zostanie rozwiązana bez zachowania okresu wypowiedzenia. Pracownik może to zrobić tylko w konkretnych sytuacjach, które reguluje art. 55 Kodeksu pracy: 

  • pracownik ma orzeczenie lekarskie stwierdzające szkodliwy wpływ pracy na zdrowie pracownika, a pracodawca nie przeniósł go do innej pracy, zgodnej ze zdrowiem i kwalifikacjami pracownika w terminie wskazanym w orzeczeniu;
  • pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia swoich podstawowych obowiązków wynikających z Kodeksu pracy, to może być uporczywe poniżanie pracownika, niewypłacanie lub nieterminowe wypłacanie wynagrodzenia, dyskryminacja, zaniedbywanie bezpieczeństwa pracy, złośliwa odmowa udzielenia urlopu wypoczynkowego, nieopłacania składek na ubezpieczenia społeczne. 

W takiej sytuacji pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia. Powinien złożyć wypowiedzenie na piśmie i podać w nim przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy. Ma na to miesiąc od dnia, w którym dowiedział się o naruszeniu obowiązków przez pracodawcę. 

Pracodawca może wypłacić odszkodowanie dobrowolnie, ale w przypadku sporu sądowego, to sąd podejmuje ostateczną decyzję. Ma też prawo zażądać odszkodowania od pracownika jeżeli uzna, że to on rozwiązał umowę bezpodstawnie.  

Po otrzymaniu oświadczenia o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia, pracodawca wystawia pracownikowi świadectwo pracy w dniu zakończenia współpracy i dokonuje wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych w ciągu 7 dni od zakończenia umowy. 

Warto pamiętać, że prawo do wypowiedzenia umowy o pracę ma również pracownik firmy, która narusza swoje zobowiązania zawarte w wewnętrznych dokumentach, np. regulaminie pracy.

Powód wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika

Pracownik nie musi podawać powodu rozwiązania umowę o pracę za wypowiedzeniem. Pracodawca ma natomiast obowiązek wskazać na piśmie przyczyny wypowiedzenia (art. 30 § 4 kp).  

Rozwiązanie umowy może wynikać z powodów leżących po stronie pracownika lub pracodawcy (organizacyjne, ekonomiczne, technologiczne). To powody ogólne. Do bardziej konkretnych należy najczęściej utrata zaufania wobec pracownika, praca w stanie nietrzeźwości lub picie alkoholu w czasie pracy, likwidacja stanowiska pracy, komórki organizacyjnej czy zakładu pracy, brak staranności w wykonywaniu obowiązków, negatywna ocena okresowa, zmiany technologiczno-organizacyjne, praca dla konkurencji czy też zbyt częsta nieobecność. 

Przyczyna rozwiązania umowy o pracę powinna być napisana w sposób zrozumiały i zawierać konkretne i prawdziwe powody takiej decyzji. 

Zgodnie z Kodeksem pracy pracownik ma prawo odwołać się od wypowiedzenia umowy o pracę do sądu pracy (art. 264. § 1 kp). Ma na to 21 dni od dnia doręczenia pisma wypowiadającego umowę. Pracownik może żądać przywrócenia do pracy lub odszkodowania. Sąd może również orzec bezskuteczność wypowiedzenia.

Skuteczne doręczenie wypowiedzenia o pracę przez pracownika

Pracownik musi powiadomić pracodawcę o rozwiązaniu z nim umowy za wypowiedzeniem. Pismo może dostarczyć osobiście lub wysłać pocztą (przesyłką poleconą) lub kurierem.

Czy pracodawca może odmówić przyjęcia wypowiedzenia umowy o pracę?

Zgoda pracodawcy nie wpływa na skuteczność wypowiedzenia umowy o pracę. Pracodawca nie może odmówić przyjęcia wypowiedzenia. 

Warunek: pracodawca musi mieć okazję zapoznać się z treścią oświadczenia pracownika. Skuteczne będzie też przekazanie oświadczenia woli przez telefon lub e-mailem. 

Jak najszybciej zwolnić się z pracy? Za porozumieniem stron. Można też rozwiązać umowę bez wypowiedzenia, np. jeżeli pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia swoich podstawowych obowiązków.

W którym dniu miesiąca złożyć wypowiedzenie?

Najbardziej korzystnie złożyć wypowiedzenie w ostatnim dniu miesiąca. Dlaczego? Bo jeżeli okres wypowiedzenia trwa miesiąc lub dłużej, to kończy się w ostatnim dniu miesiąca kalendarzowego. Np. jeżeli wypowiedzenie trwa 1 miesiąc, to złożenie pisemnego zawiadomienia 10 maja oznacza, że okres wypowiedzenia kończy się 30 czerwca.

Co grozi za odejście z pracy z dnia na dzień?

Natychmiastowa rezygnacja z pracy – porzucenie pracy – pozwala pracodawcy zwolnić pracownika dyscyplinarnie, bez zachowania okresu wypowiedzenia. Dyscyplinarka pozostaje w aktach pracownika. 

Pracodawca ma prawo żądać w sądzie odszkodowania od byłego pracownika za powstałe straty lub rekompensaty za utracone korzyści. 

Po odejściu z pracy z dnia na dzień pracownik traci prawo do wynagrodzenia za dzień/dni, w których był nieobecny.  

Z powyższych względów należy opuścić pracę zgodnie z przepisami Kodeksu pracy i chodzić do pracy w okresie wypowiedzenia. 

I na koniec: czy pracownik może wycofać wypowiedzenia umowy o pracę? To możliwe, zanim zapozna się z nim pracodawca. Pracownik, który już przebywa na wypowiedzeniu, może wróci do pracy tylko po zgodzie pracodawcy.

Przeczytaj więcej w kategorii Umowy.

Pomysł na biznes na wsi

0
pomysł na biznes na wsi

Nie tylko rolnictwo, agroturystyka i produkcja ekologicznej żywności – przygotowaliśmy specjalny przewodnik po pomysł na biznes dla osób, które mieszkają na wsi lub chcą tam sprzedawać. 

Jak wybrać dobry pomysł na biznes na wsi?

Coraz więcej osób mieszkających na wsi nie jest rolnikami, a 24% właścicieli gospodarstw łączy pracę na roli z pracą pozarolniczą. Wśród nich są przedsiębiorczy ludzie, którzy cenią sobie bliższy kontakt z naturą, brak tłoku i możliwości, których nie daje miasto. Zacznijmy od tego, jak dobrze wybrać pomysł na biznes na wsi? Oto garść wskazówek, które mogą być przydatne: 

  1. Co umiem i lubię robić – osoby z umiejętnościami, hobby lub pasją, którą można wykorzystać w biznesie, będą miały większą szansę na sukces.
  2. Jakie są potrzeby lokalnej społeczności – czego potrzebują sąsiedzi i mieszkańcy z najbliższej okolicy? Czy jest jakiś produkt lub usługa, na którą byłby popyt? Czy można zrobić coś lepiej lub taniej?
  3. Research – warto sprawdzić, czy wybrana branża ma perspektywy.
  4. Sezonowość – warto rozważyć, czy biznes będzie w stanie funkcjonować przez cały rok, czy też ma charakter sezonowy i ew. jak zdywersyfikować działalność.
  5. Konkurencja – ważna jest ocena siły konkurencji w danej branży. Na rynku jest już wiele podobnych firm? Np. uruchomienie agroturystyki w malowniczej wiosce na Roztoczu może oznaczać rywalizację z wieloma innymi gospodarstwami. Prawdopodobnie trzeba będzie znaleźć sposób, aby wyróżnić się i przyciągnąć klientów.
  6. Kwestie finansowe – ile pieniędzy potrzeba na rozpoczęcie działalności, skąd wziąć finansowanie (własne środki, kredyt, dotacje unijne)?
  7. Biznesplan – przygotowanie dokumentu, który zawiera wszystkie ważne informacje o przedsięwzięciu (cel, strategię, marketing, finanse), pomoże uporządkować myśli oraz wyznaczyć kolejne kroki do zrobienia. 

Przejdźmy do konkretnych pomysłów, jak zarobić pieniądze mieszkając na wsi. 

Dobry pomysł na biznes na wsi

Poniższa lista nie wyczerpuje wszystkich koncepcji biznesowych związanych z życiem na wsi, wiele zależy od indywidualnych zainteresowań i predyspozycji. Z pewnością posłuży jako źródło inspiracji. 

  • usługi dla rolników – naprawa urządzeń (np. ciągników rolniczych, kombajnów), budowa/remont budynków gospodarczych i mieszkalnych, doradztwo (dotyczące np. kwestii uprawy roli lub finansów), wynajem/sprzedaż maszyn i urządzeń rolniczych, sprzedaż nawozów i środków ochrony roślin, usługi weterynaryjne, prowadzenie rachunkowości, doradztwo podatkowe,
  • usługi dla turystów – agroturystyka, wypożyczalnia sprzętu turystycznego (rowerów, kajaków, wyposażenia biwakowego czy wędkarskiego), organizacja wycieczek (pieszych, konnych, rowerowych), organizacja gier terenowych (w tym paintball), wyprawy samochodami terenowymi, zajęcia z survivalu, sprzedaż pamiątek,
  • usługi dla mieszkańców wsi – prowadzenie sklepu spożywczego lub z artykułami gospodarstwa domowego, apteki, salonu fryzjerskiego, opieka nad starszymi i chorymi osobami, opieka nad dziećmi, prowadzenie przedszkola/żłobka, prowadzenie szkółki z drzewami i krzewami, centrum ogrodnicze,
  • sale bankietowe i domy weselne – miejsca do organizowania imprez rodzinnych, okolicznościowych lub firmowych,
  • rzemiosło artystyczne i rękodzieło – wytwarzanie mebli, ceramiki, artykułów dekoracyjnych, biżuterii i ubrań,
  • produkcja lokalnych wyrobów – miodów, przetworów z warzyw i owoców, soków, jajek, certyfikowanej żywności ekologicznej,
  • edukacja i szkolenia – organizacja i prowadzenie warsztatów kulinarnych, rękodzieła czy z zakresu rolnictwa,

Pomysł na biznes dla kobiety na wsi

Agroturystyka, produkcja ekologicznej żywności, rękodzieło – to najbardziej popularne pomysły na biznes na wsi dla kobiet. Są jednak inne możliwości: 

  1. Przedszkole oparte na naturze – stworzenie przedszkola, w którym dzieci spędzają dużo czasu na świeżym powietrzu, ucząc się o roślinach, zwierzętach i przyrodzie.
  2. Projektowanie ogrodów i krajobrazu – świadczenie usług dla osób, które chcą mieć piękny ogród lub zieleń wokół domu, połączone z dostarczeniem roślin ozdobnych i ew. pielęgnacją roślin.
  3. Handmade beauty – produkcja unikalnych kosmetyków naturalnych: mydeł, kremów i olejków. Produkty mogą być wytwarzane np. z lawendy, rumianku lub innych roślin rosnących na danym terenie. Sprzedaż online lub/i w sklepie stacjonarnym.
  4. Kursy gotowania z lokalnych produktów – organizacja zajęć przy współpracy z miejscowymi dostawcami. Połączenie promocji zdrowego stylu życia i lokalnych producentów.
  5. Serwis sprzątający – sprzątanie i porządkowanie domów.
  6. Usługi florystyczne – tworzenie i dostarczanie bukietów i dekoracji kwiatowych na różne okazje (wesela, pierwsze komunie, chrzciny, jubileusze) plus warsztaty florystyczne.
  7. Organizacja wydarzeń kulturalnych i artystycznych – od planowania po realizację koncertów, wystaw czy festiwali. Możliwa współpraca z gminnymi lub powiatowymi ośrodkami kultury.

Innowacyjny pomysł na biznes na wsi

Żyjąc na wsi, można spróbować bardziej innowacyjnych sposobów na zarabianie pieniędzy. 

Jednym z nich jest dostarczanie rolników urządzeń i usług z zakresu smart farming. To m.in. sensory, drony czy platformy IoT (internet rzeczy), które pomagają optymalizować produkcję i uprawy, monitorować zwierzęta czy automatyzować działalność rolniczą. 

Można też tworzyć aplikacje dla rolników i rzemieślników, które pomogą im znaleźć klientów na ich produkty.  

Inny pomysł, to tworzenie platform edukacyjnych, na których znajdą się kursy online dotyczące nowoczesnych praktyk rolniczych, agrotechnologii czy zarządzania gospodarstwem.

Unia Europejska stawia na energię odnawialną, zatem ciekawym pomysłem na biznes może być doradzanie mieszkańcom jak korzystać z zielonych źródeł energii i gdzie szukać pieniędzy na ich instalację.

Pomysł na dochodowy biznes na wsi – skąd wziąć pieniądze?

Nawet najlepszy pomysł na biznes nie wystarczy jeżeli brakuje środków na jego rozpoczęcie. Mieszkańcy wsi mogą skorzystać z funduszy unijnych. W 2024 roku przewidziane są nabory na m.in.:

  • „KPO – małe przetwórstwo” – do 70% dofinansowania na budowę, remont lub zakup maszyn, wsparcie do 500 tys. zł, wnioski mogą składać m.in. osoby fizyczne, które są ubezpieczone w KRUS lub którym przyznano płatności bezpośrednie, lub są producentami rolnymi, termin: od 2 stycznia do 2 lutego;
  • „Energia dla wsi” – dotacje/pożyczki z niskim oprocentowaniem dla rolników na instalacje fotowoltaiczne/instalacje wiatrowe o mocy powyżej 50 kW, elektrownie wodne i biogazownie rolnicze o mocy powyżej 10 kW nie większej niż 1 MW oraz magazyn energii; pożyczka do 25 mln zł, dotacja do 20 mln zł, nabór trwa do 29 lutego;
  • „Premie dla młodych rolników” – 200 tys. zł ryczałtu wypłacanego w dwóch ratach (140 tys. zł i 60 tys. zł) dla osób fizycznych poniżej 41 roku życia, które m.in. od maksymalnie roku prowadzą działalność rolniczą w gospodarstwie o przynajmniej 1 ha powierzchni użytków rolnych; nabór rozpocznie się 5 czerwca i potrwa do 5 sierpnia 2024 r.;
  • „Rozwój małych gospodarstw” – do 120 tys. zł na gospodarstwa prowadzące produkcję ekologiczną i do 100 tys. zł dla pozostałych, wsparcie dla rolników z gospodarstwem o pow. przynajmniej 1 ha i wielkości ekonomicznej poniżej 25 tys. euro, nabór rozpocznie się 11 lipca i potrwa do 9 sierpnia 2024 r. 

Warto pamiętać, że powiatowe urzędy pracy mają pieniądze dla osób bezrobotnych, które chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą. To jeden z łatwiejszych sposobów na zdobycie środków na własny biznes, także prowadzony na wsi. Do wzięcia jest maksymalnie sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia (ok. 46 tys. zł), dotację można wydać na np. urządzenia, maszyny czy adaptację pomieszczeń.

Przeczytaj więcej w kategorii Pomysł na biznes.

Umowa zlecenie a zwolnienie lekarskie – czy na zleceniu można iść na chorobowe?

0
umowa zlecenie a zwolnienie lekarskie

Skorzystasz z opieki lekarskie podczas choroby lub po wypadku jednak nie zawsze otrzymasz pieniądze na zwolnieniu L4 – taka jest sytuacja osoby, która pracuje na umowie zleceniu. Przedstawiamy wszystko, co zleceniobiorcy powinni wiedzieć o chorobowym.

Umowa zlecenie a zwolnienie lekarskie – czy możesz iść do lekarza?

W sytuacji, gdy pracownik na umowie zleceniu zachoruje, może śmiało iść do lekarza, a koszty wizyty w placówkach publicznych pokryje ubezpieczenie zdrowotne. Obowiązuje ono od chwili podpisania umowy zlecenia. 

Jeżeli zlecenie jest jedynym źródłem przychodów dla zleceniobiorcy, to ubezpieczenia społeczne i zdrowotne są obowiązkowe (wyjątek to umowy zlecenia z uczniami lub studentami poniżej 26 roku życia).

Inaczej ma się sprawa z ubezpieczeniem chorobowym, które jest wsparciem w sytuacji przejściowej niezdolności do pracy po wypadku lub z powodu choroby. To ubezpieczenie jest dobrowolne – zleceniobiorca może opłacać składkę, ale nie musi.

Warto pamiętać, że składka na ubezpieczenie zdrowotne jest opłacana odrębnie od każdego z uzyskanych przychodów. Jeżeli dana osoba ma podpisanych kilka umów zleceń (zbieg tytułów do ubezpieczeń), to podlega obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu z każdej z tych umów. Jeżeli zatrudniona jest na umowie o pracę, a jego wynagrodzenie równa się najniższej pensji (przynajmniej), to z tytułu zlecenia opłacana będzie miał opłacaną tylko składkę zdrowotną.

Czy na umowie zlecenie można iść na zwolnienie lekarskie?

Takie zwolnienie będzie płatne jeżeli zleceniobiorca opłacał składki na ubezpieczenie chorobowe.

Opłacenie ubezpieczenia chorobowego daje również prawo do zasiłku opiekuńczego, wypłacania świadczenia rehabilitacyjnego jak i zasiłku macierzyńskiego.

Zleceniodawca nie ma obowiązku zgłaszania pracownika na umowie zlecenie do ubezpieczenia chorobowego, jednak pracownik może dokonać tego zgłoszenia samodzielnie. Wymaga to złożenia odpowiedniego wniosku w ZUS.

Aby skorzystać z zasiłku chorobowego, zleceniobiorca musi podlegać dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu przez 90 dni (bez przerwy).

Ile wynosi dobrowolna składka chorobowa na umowie zlecenie?

Składka na ubezpieczenie chorobowe wynosi 2,45% podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (wynagrodzenia brutto). W całości opłaca ją zleceniobiorca, a do ZUS przekazuje zleceniodawca. To oznacza, że wynagrodzenie netto zatrudnionego będzie pomniejszone o tę składkę. 

Uwaga! W przypadku dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego podstawa wymiaru składek nie może przekraczać miesięcznie 250% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

Ile trzeba przepracować, żeby iść na zwolnienie lekarskie 2023?

Dobrowolne ubezpieczenie chorobowe obejmuje zleceniobiorcę od dnia, który wskazał w zgłoszeniu. Prawo do zasiłku chorobowego przysługuje mu po upływie 90 dni od momentu przystąpienia do ubezpieczenia chorobowego.  

Nie każdy zleceniobiorca musi czekać 90 dni. Okres wyczekiwania będzie skrócony o poprzednie okresy ubezpieczenia, jeśli przerwy między nimi: 

  • nie trwały dłużej niż 30 dni;
  • były spowodowane czynną służbą wojskową żołnierza niezawodowego, urlopem wychowawczym lub urlopem bezpłatnym. 

Chorobowe przysługuje od pierwszego dnia ubezpieczenia absolwentom (do 90 dni od ukończenia szkoły), pracownikom, którzy idą na zwolnienie lekarskie w związku z wypadkiem w pracy, w drodze do i z miejsca pracy oraz zleceniobiorcom z przynajmniej 10-letnim okresem obowiązkowego ubezpieczenia chorobowego (którzy np. pracowali na etacie). 

Zasiłki macierzyńskie i opiekuńcze przysługują już od pierwszego dnia obowiązywania ubezpieczenia chorobowego. 

Zasiłek chorobowy jest wypłacany przez ZUS, a jego wysokość wynosi 80% podstawy wymiaru. Świadczenie wypłacane będzie przez maksymalnie 182 dni lub 270 dni jeżeli w grę wchodzi gruźlica. Kobiety w ciąży oraz pracownicy, którzy cierpią na choroby zawodowe, otrzymują zasiłek w wysokości 100 proc. podstawy wymiaru. 

Należy pamiętać, że świadczenie chorobowe na umowie zleceniu wypłaca ZUS – od pierwszego miesiąca choroby (a nie zleceniodawca).

Umowa o pracę i umowa zlecenie a zwolnienie lekarskie

Płatne zwolnienie lekarskie przysługuje osobom, które przystąpiły do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego i opłacały je przez 90 dni.  

Jeżeli jednocześnie zleceniobiorca ma umowę o pracę u tego samego pracodawcy, to przysługuje mu chorobowe z tytułu etatu (jest obowiązkowo odprowadzane od wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę). 

Składek na ubezpieczenia społeczne nie pobiera się jeżeli zleceniobiorca pracuje u innego pracodawcy na umowę o pracę i otrzymuje wynagrodzenie w wysokości przynajmniej minimalnego wynagrodzenia (z wyjątkiem składki zdrowotnej). Zasiłek chorobowy będzie wypłacony z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia ze stosunku pracy. Wynagrodzenie jest niższe? Zleceniobiorca będzie podlegał ubezpieczeniu również z tytułu umowy zlecenia i może wykupić ubezpieczenie chorobowe.

Przeczytaj więcej w kategorii Umowy.

Umowa o pracę a umowa zlecenie – różnice. Wady i zalety obu umów

0
umowa zlecenie a umowa o pracę

Umowa o pracę gwarantuje większą stabilność i jest regulowana przez Kodeks pracy. Umowa zlecenie to umowa cywilnoprawna, która daje większą swobodę zleceniobiorcy i zleceniodawcy. Zobacz, czym się różnią te formy wykonywania pracy zarobkowej i co trzeba o nich wiedzieć.

Kiedy podpisać umowę o pracę, a kiedy umowę zlecenie?

Wybór umowy, na mocy której wykonywana jest praca zarobkowa, zależy od rodzaju zadań lub sposobu ich wykonywania. Pracodawca i kandydat do pracy mają swobodę wyboru, jednak podpisanie umowy zlecenia zamiast umowy o pracę nie zawsze jest możliwe. 

Umowę o pracę należy podpisać z osobą, z którą nawiązany jest stosunek pracy, a praca jest świadczona: 

  • osobiście;
  • pod kierownictwem pracodawcy (może wydawać polecenia i określać zakres pracy);
  • w miejscu wskazanym przez pracodawcę;
  • w czasie przez niego wyznaczonym;
  • zadania polegają na wykonywaniu powtarzalnych czynności;
  • pracownik otrzymuje wynagrodzenie za swoją pracę (umowa cywilnoprawna może mieć charakter bezpłatny). 

Umowę o zlecenie można wybrać jeżeli pracownik: 

  • nia ma dokładnie określonych godzin i miejsca pracy zapisanych w umowie;
  • nie pracuje pod nadzorem pracodawcy, który na bieżąco udziela mu wskazówek lub wydaje polecenia;
  • wykonuje czynności powtarzalne/wykonywane w sposób ciągły lub zespołowy;
  • może korzystać z lokalu firmy zleceniodawcy, ale nie ma takiego obowiązku;
  • może powierzyć wykonanie zlecenia innemu podmiotowi. 

Warto pamiętać, że obie umowy – o pracę i zlecenie – to umowy starannego działania. Pracownik i wykonawca zobowiązani są do starannego wykonywania obowiązków lub zlecenia.

Umowa zlecenie, która powinna być umową o pracę

Zgodnie z Kodeksem pracy, nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną przy zachowaniu warunków wykonywania pracy. Umowę o pracę należy podpisać jeśli został nawiązany stosunek pracy. 

Stosunek pracy – to relacja między pracownikiem a pracodawcą, która opiera się na wzajemnych zobowiązaniach. Pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju, pod kierownictwem pracodawcy, w miejscu i czasie przez niego wyznaczonym, a pracodawca zobowiązuje się do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem (art. 22. § 1 Kodeksu pracy). 

Spełnienie powyższych warunków oznacza spełnienie warunków zatrudnienia na podstawie stosunku pracy. Nie można zastąpić umowy o pracę umową cywilnoprawną. 

Spójrzmy na przykład. Pan Jan Kowalski podpisał umowę zlecenie z właścicielem zakładu produkcyjnego. Jednak przychodzi do pracy w godz. 9-17, wykonuje obowiązki w miejscu wskazanym przez szefa firmy i pracuje pod bezpośrednim nadzorem kierownika. Co więcej, otrzymywał odpłatnie dni wolne i musiał informować przełożonego o swoich nieobecnościach. Z tego wynika, że jego umowa zlecenie powinna być umową o pracę, bo ma cechy stosunku pracy. 

Jeżeli istnieją wątpliwości, to zleceniobiorca może wnioskować do Państwowej Inspekcji Pracy o ustalenie stosunku pracy. PIP może nakazać pracodawcy przekwalifikowanie umowy zlecenia w umowę o pracę. 

Warto pamiętać, że stosunek pracy powstaje na podstawie: 

  • umowy o pracę – jest to najczęstsza forma nawiązania stosunku pracy;
  • powołania – dotyczy stanowisk o charakterze publicznym, np. sędziów, prokuratorów, nauczycieli akademickich;
  • wyboru – dotyczy stanowisk o charakterze politycznym, np. posłów, senatorów, prezydentów;
  • mianowania – dotyczy stanowisk o charakterze administracyjnym, np. urzędników państwowych;
  • spółdzielczej umowy o pracę – dotyczy pracowników spółdzielni pracy. 

Jakie są konsekwencje nawiązania stosunku pracy? Obie strony – pracownik i pracodawca – mają prawa i obowiązki regulowane przez Kodeks pracy.

Umowa zlecenie a umowa o pracę – koszty pracodawcy

W przypadku umowy o pracę głównym kosztem pracodawcy jest wynagrodzenie oraz składki na ubezpieczenia społeczne. 

Wynagrodzenie za pracę na cały etat (w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy) nie może być niższa od wysokości minimalnego wynagrodzenia. W 2024 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 4242 zł brutto, a od lipca 2024 roku – 4300 zł brutto. 

Wynagrodzenie zasadnicze (to podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne) pomniejszane jest o składkę emerytalną, składkę rentową, składkę na ubezpieczenie chorobowe i ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy. 

W przypadku minimalnego wynagrodzenia w wysokości 4242 zł pracownik dostanie 3221,98 zł wypłaty. 

Jakie są koszty pracodawcy? Pracodawca finansuje wynagrodzenie zasadnicze zapisane w umowie o pracę (np. 4242 zł) oraz:

  • składkę emerytalną (9,76% podstawy wymiaru składek),
  • rentową (6,50% podstawy),
  • na ubezpieczenie wypadkowe (1,67% podstawy),
  • składkę na Fundusz Pracy (2,45% podstawy),
  • składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (0,10% podstawy). 

Składki łącznie to 868,76 zł, a wraz z wynagrodzeniem koszty pracodawcy sięgają 5110 zł. 

Jakie są koszty pracodawcy w przypadku umowy zlecenia?

Koszty pracodawcy w przypadku umowy zlecenia wyliczane są tak samo, jak w przypadku omówionej wyżej umowy o pracę.  

Zleceniodawca musi doliczyć do wynagrodzenia składkę emerytalną (9,76%), składkę rentową (6,5%), składkę wypadkową (1,67%), składkę na FP (2,45%) oraz składkę na FGŚP (0,1%). 

Trzeba jednak pamiętać, że to wyliczenie dotyczy osób, których umowa zlecenie będzie jedynym źródłem zatrudnienia. Jeżeli zleceniobiorcą jest student do 26 roku życia, to nie ma obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne. Podobnie jest z osobą, która pracuje dla innej firmy i otrzymuje wynagrodzenia w wysokości przynajmniej pensji minimalnej.

Przeczytaj więcej w kategorii Umowy.