Działalność nierejestrowana 2025

0
działalność nierejestrowana od lipca 2023

Działalność nierejestrowana pozwala na prowadzenie drobnej działalności zarobkowej bez dodatkowych formalności i konieczności rejestrowania się jako przedsiębiorca. Nieewidencjonowane mogą być wszystkie działalności, poza tymi które:

  • potrzebują zezwolenia lub koncesji;
  • podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru działalności regulowanej;
  • są zdefiniowane w przepisach jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy – Prawo przedsiębiorców.

Działalność nierejestrowana 2025

Możesz prowadzić działalność nierejestrowaną, jeśli w ciągu ostatnich 5 lat nie miałeś zarejestrowanej firmy. Pamiętaj tylko, że ma ona swoje ograniczenia. Przede wszystkim, z biznesu prowadzonego w ramach działalności nierejestrowanej, nie możesz osiągać przychodów wyższych niż 75% minimalnego wynagrodzenia brutto.

W styczniu płaca najniższa krajowa wzrosła do 4 666 zł, co podniosło limit dla działalności nierejestrowanej do 3499,50 złotych miesięcznie.

Limit ten będzie obowiązywał przez cały rok, jako że w 2025 nie będzie już więcej podwyżek wynagrodzenia minimalnego.

Po przekroczeniu tego limitu przychodów osoba prowadząca działalność ma 7 dni na zarejestrowanie jej w CEIDG. O tym, jak to zrobić przeczytasz więcej w naszym artykule: Jak wypełnić wniosek CEIDG?

Więcej na temat działalności nierejestrowanej i zasad jej prowadzenia przeczytasz w: Działalność nierejestrowana. Czy można prowadzić działalność bez rejestracji?

Zastosowanie usług zaufania w systemie faktur elektronicznych KSeF

0
Zastosowanie usług zaufania w systemie faktur elektronicznych KSeF

KSeF zacznie obowiązywać już przyszłym roku. Wówczas wszyscy przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych. Ma to usprawnić obieg dokumentów cyfrowych, a zarazem stanowić kolejny etap uszczelnienia obowiązującego w Polsce systemu fiskalnego.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą EuroCert – certyfikowanym dostawcą usług zaufania

Od kiedy działa Krajowy System e-Faktur?

Faktury ustrukturyzowane funkcjonują w Polsce od stycznia 2022 roku i od tego czasu można z niego korzystać dobrowolnie. Obowiązkowe staną się w lutym (a dla mniejszych przedsiębiorców – w kwietniu) 2026 roku. 

W ten sposób KSeF niemal całkowicie wyprze stosowane do tej pory faktury papierowe i elektroniczne. Ministerstwo Finansów ma nadzieję, że w ten sposób zautomatyzuje kluczowe procesy w zakresie fakturowania i tym samym przyspieszy cyfryzację zarówno przedsiębiorstw, jak i administracji publicznej.

Czym jest KSeF?

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powstał z inicjatywy Ministerstwa Finansów. To oprogramowanie teleinformatyczne, za pośrednictwem którego możliwe jest wystawianie, udostępnianie, otrzymywanie i przeglądanie faktur w wersji cyfrowej, nazywanych „fakturami ustrukturyzowanymi”. Dostęp do systemu KSeF można uzyskać poprzez platformę Aplikacja Podatnika.

Faktura ustrukturyzowana to dokument elektroniczny tworzony na podstawie ujednoliconego wzoru. Wzór ten określa Ministerstwo Finansów.

Dostęp do ujednoliconego systemu wystawiania i przesyłania faktur ma wiązać się ze zwiększeniem efektywności pracy działów księgowych. Dzięki niemu ich praca ma być również bardziej ekonomiczna, dzięki zautomatyzowaniu kluczowych procesów w zakresie fakturowania i elektronicznego obiegu dokumentów.

Kiedy obowiązkowy KSeF?

Uwaga! Ostatnim wyznaczonym terminem wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur jest 1 lutego (1 kwietnia dla mniejszych przedsiębiorców) 2026 roku.

Na początku grudnia 2022 roku Ministerstwo Finansów opublikowało projekt znowelizowanej ustawy o VAT. 15 marca 2023 roku projekt został zaktualizowany. 

Zgodnie z nim system e-fakturowania miał być obowiązkowy i powszechny wśród polskich przedsiębiorstw od 1 lipca 2024 roku (wcześniej zakładano termin 1 stycznia 2024 roku). Warto jednak wiedzieć, że system już funkcjonuje, a przedsiębiorcy mają możliwość dobrowolnego korzystania z niego już od 1 stycznia 2022 roku.

Od 1 lipca 2024 roku system miał się stać obowiązkowy dla przedsiębiorców będących czynnymi podatnikami VAT. Podatnicy zwolnieni z VAT podmiotowo lub przedmiotowo mieli być zobligowani do korzystania z systemu dopiero od stycznia 2025 roku. Od początku 2025 roku miały być stosowane sankcje finansowe dla osób niekorzystających z KSeF. 

Zakres obowiązywania KSeF

Krajowy System e-Faktur nie będzie obejmował faktur konsumenckich, a więc wystawianych przez przedsiębiorców dla odbiorców prywatnych. Te dalej będą mogły być wystawiane poza systemem, a więc zgodnie z dotychczas obowiązującymi zasadami wewnątrzorganizacyjnymi.

Jak stosować usługi zaufania w systemie faktur ustrukturyzowanych?

Kwalifikowane usługi zaufania zapewniają swobodny dostęp do wszystkich funkcjonalności Krajowego Systemu e-Faktur. Mowa tutaj o kwalifikowanej pieczęci elektronicznej dedykowanej jest dla osób prawnych oraz kwalifikowanym podpisie elektronicznym przeznaczonym dla osób fizycznych.

Zastosowanie podpisu elektronicznego i pieczęci elektronicznej zagwarantuje bezpieczny przebieg procesów uwierzytelniania i identyfikacji w systemie oraz pozwalają na korzystanie ze wszystkich jego funkcjonalności. Aby móc z nich korzystać, należy zgłosić się do jednego z certyfikowanych dostawców usług zaufania. Ci są dystrybutorami certyfikatów oraz urządzeń kwalifikowanych niezbędnych do obsługi usług kwalifikowanych.

Przykłady użycia podpisu kwalifikowanego i pieczęci elektronicznej w KSeF

Aby zacząć pracę w systemie KSeF należy założyć profil firmowy w Aplikacji Podatnika oraz przejść proces identyfikacji użytkownika. Można to zrobić między innymi przy wykorzystaniu usług zaufania, a konkretnie elektronicznej pieczęci kwalifikowanej lub elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

Uprawnienia do korzystania z KSeF w ramach jednej organizacji może uzyskać wiele podmiotów. Wśród nich znajdują się członkowie firmy podatnika i biura rachunkowe go obsługujące. Każdy z nich powinien wcześniej zostać uwierzytelniony, a następnie identyfikować się przy każdym logowaniu do systemu. 

Z dużą pomocą przychodzą usługi zaufania. Kwalifikowany podpis elektroniczny oraz pieczęć kwalifikowana pozwalają w prosty sposób przejść przez proces autoryzacji użytkowników.

Po zalogowaniu się do systemu użytkownik otrzymuje możliwość nie tylko wystawiania faktur, ale również zarządzania nimi, udostępniania, katalogowania ich i archiwizowania.

Kwalifikowana pieczęć i podpis znajdą również zastosowanie w przypadku awarii systemu. Ustawa o KSeF przewiduje specjalny tryb postępowania w takiej sytuacji. Umożliwione zostanie wystawienie faktury w trybie offline. Ta będzie musiała cechować się integralnością oraz autentycznością, i tu właśnie z pomocą przyjdą kwalifikowane podpis i pieczęć elektroniczna, które zapewniają pełne bezpieczeństwo obrotu dokumentami w wersji cyfrowej.

Podsumowanie

Krajowy System e-Faktur (KSeF) jest oprogramowaniem teleinformatycznym, umożliwiającym wystawianie, otrzymywanie, udostępnianie i archiwizowanie ujednoliconych faktur ustrukturyzowanych. 

Obowiązkowe stosowanie KSeF 2025 roku ma sprzyjać poprawie efektywności i ekonomiczności obrotu dokumentami sprzedażowymi. Zastosowanie pieczęci i podpisu elektronicznego w systemie KSeF ma zapewnić zobligowanym podmiotom bezpieczeństwo ich dokumentów cyfrowych.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą EuroCert – certyfikowanym dostawcą usług zaufania

* * *

EuroCert działa na rynku od 2012 roku i jest jedną z pięciu firm w Polsce, która świadczy kwalifikowane usługi zaufania. Robi to na podstawie statusu przyznanego jej przez Narodowe Centrum Certyfikacji NBP. Oferuje ona m.in. elektroniczne podpisy, pieczęcie i znaczniki czasu, czym zapewnia bezpieczne uwierzytelnianie i wspiera realizację cyfrowych strategii organizacji.

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak sprzedawać produkty bez firmy?

0
nierejestrowana działalność gospodarcza

Nierejestrowana działalność gospodarcza pozwala nam działać poniekąd tak, jakbyśmy mieli firmę, bez jej rejestrowania. Sprawdź, w jakich przypadkach możesz ją prowadzić. Jakie warunki należy spełnić?

Nierejestrowana działalność gospodarcza nie jest typową działalnością gospodarczą, więc nie trzeba jej nigdzie rejestrować. Jest to legalny sposób „wypróbowania” biznesu bez ponoszenia zbędnych kosztów.

Dlaczego założyć nierejestrowaną działalność gospodarczą?

Wiele osób, które chcą uruchomić własny biznes, boi się wysokich kosztów początkowych związanych z uruchomieniem firmy. Składki ZUS, księgowość i tym podobne to wydatki, które trzeba ponosić niezależnie od tego, czy zarabiamy, czy nie. W związku z tym zasadnym wydaje się pytanie, czy można sprzedawać produkty lub usługi jeszcze zanim formalnie zarejestrujemy firmę? Odpowiedź jest prosta. Można tak zrobić. Oczywiście pod pewnymi warunkami.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?

Sprzedaż produktów i usług bez otwierania firmy możliwa jest dzięki zastosowaniu tzw. działalności nierejestrowanej. To specjalna formuła wprowadzona do polskiego prawa. Działalność nierejestrowana możliwa jest w przypadku sprzedaży produktów lub usług, które w zwykłym trybie nie wymagałyby zdobycia specjalnego zezwolenia lub koncesji. Nie można więc zastosować tego trybu choćby do sprzedaży alkoholu.

Kto może prowadzić działalność nierejestrowaną?

Działalność nierejestrowana dotyczy tych, którzy osiągają przychód nie większy niż 75% minimalnego wynagrodzenia. W 2025 można więc sprzedać towary lub usługi za kwotę nie wyższą niż 3499,50 zł. Dodatkowym wymogiem jest to by przez ostatnich 5 lat nie prowadzić zarejestrowanej działalności, a biznes w ramach działalności nierejestrowanej będzie prowadzony bez wspólnika.

Jeśli więc chcemy wypróbować swój biznes, bez konieczności generowania zbędnych kosztów, to działalność nierejestrowana jest idealną drogą. Pozwala uciec przed koniecznością płacenia ZUS, przetestowania biznesu, zminimalizowaniem biurokracji. Wszystko dlatego, że takiego biznesu nie musimy nigdzie rejestrować ani zgłaszać.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana. Jak zarabiać bez rejestracji?

Nierejestrowana działalność gospodarcza a ZUS

Ponieważ działalność nierejestrowana nie jest nigdzie zgłaszana, to jako taka nie podlega obowiązkowi rozliczania składek ZUS. Wyjątkiem jest sytuacja, w wyniku której podpisujesz umowę o świadczenie usług, która traktowana jest tutaj jako umowa zlecenie. Wówczas Twój zleceniodawca opłaca za Ciebie ZUS.

Podatek dochodowy w działalności nierejestrowanej

Mimo że działalność taka nie wymaga rejestracji, to jednak jest szansą na uzyskiwanie dodatkowego dochodu. W związku z tym trzeba zapłacić podatek dochodowy od tego, co zarobimy. Warto przy okazji pamiętać, że prowadząc działalność nierejestrowaną, będąc jednocześnie na etacie, to zarobki z obu źródeł się nie sumują.

Zarobki z działalności nierejestrowanej warto więc ewidencjonować tak, by nie przekroczyć wskazanego limitu. Mało tego. Pracując na etacie i sprzedając dodatkowo produkty lub usługi bez rejestrowania działalności, nie musisz nawet informować o tym szefa.

Dokumentowanie sprzedaży przy działalności nierejestrowanej

Jeśli sprzedajesz produkty lub usługi bez rejestrowania działalności, to nie masz obowiązku wystawiania faktur. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli klient poprosi Cię o wystawienie jakiegokolwiek dokumentu potwierdzające sprzedaż, to będziesz musiał taki dokument wystawić.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

Sprzedaż bez działalności – koszty

Jeśli działalności nie rejestrujemy, to koszty administracyjne nie istnieją. Sprzedaż można zapisywać w zwykłym zeszycie, czy arkuszu kalkulacyjnym. Nie są konieczne żadne skomplikowane systemy księgowe.

Działalność nierejestrowana, a przekroczenie limitu

Podstawowym założeniem działalności nierejestrowanej jest konieczność generowania przychodu nie większego niż 75% wysokości miesięcznego wynagrodzenia. Jeśli go przekroczymy, musimy zarejestrować „normalną” firmę.

Przeczytaj więcej o działalności nierejestrowanej.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?

0
działalność nierejestrowana jak założyć

Działalność nierejestrowana to świetny sposób przetestowania biznesu. Nie wymaga praktycznie żadnych formalności. Działalność nierejestrowana – jak założyć? Przeczytaj i sprawdź.

Działalność nierejestrowana to forma aktywności gospodarczej przeznaczona dla wszystkich tych, którzy prowadzą drobną aktywność. To na przykład prowadzenie bloga, prace graficzne albo drobna produkcja. Sprawdź, jak założyć działalność gospodarczą.

Działalność nierejestrowana – jak założyć?

Działalność nierejestrowana jest świetnym sposobem również na to by, wypróbować pomysł na biznes. Nie trzeba jej nigdzie rejestrować, nie wymaga wpisu do CEIDG, ani KRS. A zatem, jak założyć działalność nierejestrowaną? Wystarczy spełnić kilka warunków:

  • przez ostatnich 60 miesięcy nie można prowadzić innej działalności gospodarczej;
  • działalność nierejestrowana nie może obejmować aktywności, co do której potrzebne jest dodatkowe zezwolenie lub koncesja;
  • nie można przekroczyć limitu przychodów w wysokości 75% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia. W 2025 roku jest to 3499,50 zł.

Kto może założyć nierejestrowaną działalność gospodarczą?

Działalność nierejestrową może założyć wyłącznie osoba fizyczna. Nie ma też ograniczenia związanego z pełnoletnością. Nawet osoba niepełnoletnia może prowadzić działalność nierejestrowaną.

Trzeba jednak pamiętać, że osoby od 13 do 18 roku życia mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Oznacza to, że nie mogą samodzielnie zawierać umów. Zaciąganie zobowiązań będzie wymagało zgody rodziców. Natomiast, mogą one dysponować samodzielnie dochodami.

Działalność nierejestrowana – korzyści

Jakie są korzyści z działalności nierejestrowanej? Przede wszystkim sam fakt tego, że nie trzeba tego nigdzie zgłaszać.

Poza tym od działalności nierejestrowanej z zasady nie trzeba opłacać ZUS. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy w ramach takiej działalności świadczone są usługi. Wówczas umowa traktowana jest jako umowa zlecenie, co oznacza, że składkę ZUS musi odprowadzić zleceniodawca.

W przypadku jednak wykonywania usług w ramach działalności nierejestrowanej, to podmiot, który zawiera umowę z osobą prowadzącą działalność nierejestrowaną, musi odprowadzić składki.

Do zalet tego rozwiązania należy też to, że nie trzeba co miesiąc rozliczać zaliczek na podatek. Ze względu na brak konieczności rejestracji, nie trzeba też prowadzić skomplikowanej księgowości.

Czytaj także: Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

Obowiązki przy działalności nierejestrowanej

Skoro powiedzieliśmy już o korzyściach wynikających z działalności nierejestrowanej, pora na obowiązki. I tak podstawowym obowiązkiem jest rozliczanie przychodów po odliczeniu kosztów. Trzeba też przestrzegać praw konsumentów, a także wystawiać faktury lub rachunki na żądanie kupującego.

Co ważne, w przypadku działalności nierejestrowanej jesteś traktowany jak przedsiębiorca w zakresie prawa cywilnego. Oznacza to, że jeśli handlujesz jakimś towarem, to musisz przestrzegać przepisów związanych z reklamacją i zwrotami. Musisz też przestrzegać prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.

Czytaj także: Ewidencja sprzedaży w działalności nierejestrowanej

Działalność nierejestrowana, usługi a ZUS

Specyfiką działalności nierejestrowanej jest to, że jeśli wykonujemy w ramach działalności nierejestrowanej usługi, to podlegamy ubezpieczeniom ZUS. W tym przypadku wyjątek stanowią studenci, którzy nie ukończyli 26 roku życia. Wtedy nie ma konieczności rozliczania składek ZUS.

Przekroczenie limitu w działalności nierejestrowanej

W przypadku gdy przekroczysz limit działalności nierejestrowanej, powinieneś zarejestrować ją w CEIDG w ciągu 7 dni.

Przeczytaj więcej o działalności nierejestrowanej.

Jak rozliczyć podatek dochodowy od działalności nierejestrowanej? Jaką deklarację PIT uzupełnić?

0
działalność nierejestrowana pit

Dopiero startuje twoja działalność nierejestrowana? PIT to ważny element jej prowadzenia. Sprawdź, czy zaliczki na podatek płacimy co miesiąc. Dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat PIT-u działalności nierejestrowanej.

Co jest przychodem a co dochodem w działalności nierejestrowanej? Jak wpływa to na nasze rozliczenie podatku dochodowego? Jak liczymy w działalności nierejestrowanej PIT?

Czym jest działalność nierejestrowana?

Działalność nierejestrowana to wspaniały sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy. Przypomina bardzo typową działalność gospodarczą. Jest to działalność zorganizowana, nastawiona na zysk i realizowana regularnie.

Przepisy prawa wyróżniają ją jednak jako coś odrębnego, chociaż od działalności gospodarczej odróżnia ją jedynie wysokość osiąganego przychodu. Ma to jednak ogromne znaczenie dla kwestii rozliczania podatków.

Jak każdy dochód, także i ten uzyskany w ramach działalności nierejestrowanej jest opodatkowany. Oznacza to, że musimy rozliczyć podatek PIT od działalności nierejestrowanej.

Działalność nierejestrowana – PIT a przychody

Przychodem jest wszystko to, co klienci zapłacili albo mają zapłacić. Do przychodu będą więc wliczone wszystkie należności, które powinny być uregulowane przez klientów, ale jeszcze nie wpłynęły do sprzedawcy. Przykład? Jeśli sprzedajemy jakiś przedmiot klientowi i potwierdzamy sprzedaż fakturą, to nawet jeśli płatność nie dotarła, wartość faktury jest uznawana za przychód.

Ze względu na fakt, że działalność nierejestrowana jest uznawana za działalność wykonywaną osobiście, to nie mamy zbyt dużego wyboru, jeśli chodzi o wybór formy opodatkowania. Możemy rozliczać się wyłącznie na zasadach ogólnych.

Nie mamy, tak jak w przypadku działalności gospodarczej wyboru pomiędzy ryczałtem, podatkiem liniowym czy skalą podatkową. W odróżnieniu od działalności gospodarczej działalność nierejestrowana nie wymaga comiesięcznego rozliczania zaliczek na podatek.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna
  2. Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?
  3. Działalność nierejestrowana – koszty. Co się do nich zalicza?
  4. Działalność nierejestrowana a praca na etacie
  5. Działalność nierejestrowana – faktura. Wszystko co musisz wiedzieć

Działalność nierejestrowana – PIT a dochód

Specyfiką działalności nierejestrowanej jest limit przychodów. Tak długo, jak go nie przekraczamy, możemy ją prowadzić. Podatek płacimy od dochodu, czyli różnicy między przychodami a kosztami.

Do obliczenia podatku pomocna może być ewidencja sprzedaży w działalności nierejestrowanej. To bardzo proste zestawienie, w którym zapisujemy, za jaką wartość sprzedaliśmy produkty lub usługi.

Do obliczenia podatku będzie potrzebne jeszcze zestawienie kosztów. Jeśli koszty są wyższe niż przychody, to ponosimy stratę, czyli nie zapłacimy PIT od działalności nierejestrowanej. Koszty powinny być udokumentowane, dlatego konieczne będzie przechowywanie wszystkich dowodów zakupu. Dokumenty potwierdzające koszty trzeba przechowywać minimum przez 5 lat, czyli okres, w którym obowiązuje odpowiedzialność podatkowa.

Jak rozliczyć PIT od działalności nierejestrowanej?

Podatek dochodowy od działalności nierejestrowanej rozliczymy za pomocą deklaracji PIT-36. Oznacza to, że naszego podatku Urząd Skarbowy nie rozliczy automatycznie. Będziemy musieli samodzielnie uzupełnić deklarację.

Jeśli poza wykonywaniem działalności nierejestrowanej osiągamy przychody z tytułu umowy zlecenie, o dzieło lub o pracę, na swoim koncie w e-Urzędzie Skarbowym znajdziemy automatycznie wygenerowany PIT-37. Dane z niego należy przenieść do PIT-36 i uzupełnić go o dane dotyczące działalności nierejestrowanej.

Uzyskiwanie przychodów z działalności nierejestrowej nie wyłącza prawa małżonków do wspólnego rozliczenia.

Deklarację podatkową trzeba złożyć do 30 kwietnia. Jeżeli 30 kwietnia wypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny, ostatnim dniem na złożenie zeznania jest pierwszy dzień roboczy następujący po dniu lub dniach wolnych. Oznacza to, że zeznanie za 2024 rok powinieneś złożyć najpóźniej 30 kwietnia 2025 roku.

Uzyskiwanie dochodów z działalności nierejestrowanej nie ogranicza w żaden sposób możliwości dokonania odliczeń podatkowych w ramach ulg, np. ulgi na dzieci.

Żeby konieczność zapłaty podatku nie zaskoczyła cię na koniec roku, warto od każdego dochodu odliczyć sobie 12% (czyli stawkę podatku) i odłożyć. Dzięki temu nie będzie kłopotu z zapłatą podatku.

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

0
nierejestrowana działalność gospodarcza

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie polega działalność nierejestrowana?

Sprzedaż pojedynczych produktów w internecie, prowadzenie bloga, tworzenie grafiki albo rękodzieła nie oznacza, że od razu trzeba zakładać działalność gospodarczą, jeśli mamy zamiar zarabiać na takiej aktywności. I to całkowicie legalnie. Na czym polega nierejestrowana działalność gospodarcza?

Nierejestrowana działalność gospodarcza – co to jest działalność gospodarcza?

Działalność gospodarcza zgodnie z definicją to czynności wykonywane zarobkowo, w sposób zorganizowany i ciągły we własnym imieniu. Nawet jeśli są spełnione wszystkie te warunki, nie oznacza to, że od razu będziemy uważani za przedsiębiorcę. W prawie istnieje bowiem działalność nierejestrowana. Pozwala ona działać i zarabiać bez rejestrowania się jako firma.

Nierejestrowana działalność gospodarcza – kiedy można ją prowadzić?

Żeby jednak móc prowadzić działalność bez rejestracji, trzeba spełnić konkretne warunki. Podstawą jest to by przez ostatnie 5 lat nie wykonywać działalności gospodarczej. Zalicza się do tego również okres zawieszenia działalności. Dodatkowo przychody z działalności nie mogą być w żadnym miesiącu wyższe niż 75% najniższego wynagrodzenia, czyli 3499,50 zł.

Nierejestrowana działalność gospodarcza – kto może prowadzić?

Możliwość prowadzenia działalności bez rejestracji dotyczy tylko osób fizycznych. Warto zaznaczyć, że działalność nierejestrowaną mogą prowadzić także osoby niepełnoletnie. Nie mogą jednak samodzielnie zawierać umów z kontrahentami i nie mogą sami zaciągać zobowiązań. Potrzebna jest do tego zgoda przedstawiciela ustawowego. Co jednak ciekawe, osoba niepełnoletnia może samodzielnie dysponować dochodami z działalności nierejestrowanej.

W określonej sytuacji przepisy mogą zakładać ograniczenia w prowadzeniu działalności nierejestrowanej przez osoby niepełnoletnie.

Nierejestrowana działalność gospodarcza – kiedy działalność musi być zarejestrowana?

Działalność nierejestrowana odnosi się do czynności zarobkowych czy sprzedaży produktów o niskiej wartości. Są jednak określone sytuacje, które, choć generują niewielkie przychody, wymagają rejestracji działalności. Chodzi tu o aktywności, które wymagają zezwolenia, koncesji albo są to działalności regulowane. Mowa tu np. o sprzedaży alkoholu, ochronie, usługach detektywa itd. Dodatkowo bez rejestracji nie można wykonywać usług związanych z pośrednictwem ubezpieczeniowym albo z usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych.

Nierejestrowana działalność gospodarcza – czy może ją prowadzić osoba bezrobotna?

Można więc zadać pytanie, czy osoba bezrobotna może prowadzić działalność nierejestrowaną? Spójrzmy. Bezrobotny dla zachowania swojego statusu nie może uzyskiwać przychodów. Skoro więc działalność nierejestrowana polega na zarabianiu, to bezrobotny nie może jej wykonywać. Chyba że bezrobotny opiera ją wyłącznie o umowy sprzedaży.

CZYTAJ WIĘCEJ O DZIAŁALNOŚCI NIEREJESTROWEJ:

  1. Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?
  2. Działalność nierejestrowana – koszty. Co się do nich zalicza?
  3. Działalność nierejestrowana a praca na etacie. Czy można pracować i prowadzić działalność nierejestrową?
  4. Jaki PIT do rozliczenia działalności nierejestrowanej?
  5. Działalność nierejestrowana – jakie usługi może objąć?

Nierejestrowana działalność gospodarcza – czy może ją prowadzić rolnik?

Rolnik może prowadzić działalność bez rejestracji, o ile są to czynności, co do których nie stosuje się ustawy prawo przedsiębiorców. Chodzi tutaj np. o rolniczą działalność wytwórczą taką jak chów oraz hodowla zwierząt, działalność ogrodnicza, leśna czy rybacka, wynajmowanie pokoi albo sprzedaż posiłków.

Nierejestrowana działalność gospodarcza – zalety

Do zalet działalności nierejestrowanej należy chociażby to, że nie musimy jej zgłaszać do rejestru CEIDG, a co za tym idzie urzędu skarbowego czy GUS.

Nie trzeba też płacić składek ZUS, chyba że w ramach działalności nierejestrowanej świadczymy usługi. Wówczas osoba, na rzecz której je świadczymy, traktowana jest jako nasz zleceniodawca i to ona musi opłacić za nas składki.

Gdy prowadzimy działalność bez rejestracji, nie musimy płacić zaliczek na podatek ani rozliczać podatku VAT.

Nierejestrowana działalność gospodarcza – obowiązki

To, że prowadzimy działalność bez rejestracji, nie oznacza, że nie mamy żadnych obowiązków. Od pierwszego dnia trzeba prowadzić prostą ewidencję sprzedaży, a także rozliczać przychody w rocznym zeznaniu podatkowym. Gdy kupujący zażyczy sobie fakturę, trzeba my ją wystawić. Gdy sprzedajemy przez internet, to jesteśmy traktowani jak przedsiębiorca. Oznacza to, że klient ma prawo np. skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy.

Ewidencja sprzedaży służy do tego, by na bieżąco sprawdzać, czy nie przekraczamy przychodów pozwalających prowadzić działalność bez rejestracji. Gdy przychód przekroczy wskazany limit, formalnie jesteś traktowany jako przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą i trzeba ją w ciągu 7 dni zarejestrować w CEIDG.

Przeczytaj więcej o działalności nierejestrowanej.

PIT-4R za 2024 rok – ostanie dni na złożenie! Kto go składa, jak wypełnić?

0
pit 4r

Przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mają ograniczony czas na złożenie deklaracji dokumentującej zaliczki pobrane i odprowadzone na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wyjaśniamy, co trzeba wiedzieć o deklaracji rocznej PIT-4R.

PIT-4R – co to jest?

PIT-4R to deklaracja roczna wystawiana przez płatników podatku dochodowego od osób fizycznych (pracodawców) i wysyłana do urzędu skarbowego. Dokument jest zestawieniem zaliczek pobranych i odprowadzonych na podatek dochodowy od osób fizycznych. 

Deklarację PIT-4R należy przesłać do odpowiedniego urzędu skarbowego do 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym. Jak prawidłowo wybrać urząd skarbowy.

Miejsce złożenia deklaracji zależy od statusu płatnika. Osoby fizyczne powinny wybrać urząd skarbowy odpowiedni dla swojego miejsca zamieszkania. Płatnik, który jest osobą prawną, kieruje się siedzibą, a w przypadku jej braku, miejscem prowadzenia działalności. 

Płatnikiem może być również przedsiębiorstwo w spadku. W takiej sytuacji deklarację należy złożyć w urzędzie skarbowym według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy.

PIT-4R – kto składa?

PIT 4-R składają pracodawcy, czyli podmioty, które płacą zaliczki za inne osoby, czyli najczęściej swoich pracowników. Często praktykowanym rozwiązaniem jest powierzenie tego obowiązku do biura rachunkowego.

Na liście płatników są m.in. osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz spółdzielnie (w tym rolnicze spółdzielnie produkcyjne).

Informacji o wpłaconych zaliczkach nie składają podatnicy wpłacający zaliczki sami za siebie (jednoosobowe działalności gospodarcze).

Warto pamiętać, że obowiązek złożenia PIT-4R mają także przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników i kończą prowadzenie działalności. Deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy powinni wysłać do dnia zaprzestania działalności.

Deklaracji nie przekazujesz pracownikowi. Urząd skarbowy nie informuje również pracownika o tym, że wpłynął taki dokument.

PIT-4R 2025 – do kiedy?

Płatnik musi złożyć deklarację PIT-4R najpóźniej do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, za który zaliczki były pobierane i odprowadzane. Oznacza to, że za rok 2024 deklarację trzeba złożyć do końca stycznia 2025 roku.

Warto przypomnieć, że zaliczki za pracowników płaci się do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Zaliczka na podatek dochodowy
  2. PIT-8AR – co to jest, kiedy płacimy?
  3. Jak zatrudnić pierwszego pracownika?
  4. Kiedy należy dostarczyć ZUS IMIR pracownikowi?
  5. PIT-11 – co to jest, jak go wypełnić, jak rozliczyć?

PIT-4R – jak wypełnić?

PIT-4R składa się tylko drogą elektroniczną (od 2019 roku), korzystając np. z komercyjnego systemu kadrowo-płacowego lub z bramki na stronie Ministerstwa Finansów (podatki.gov.pl). Wersja papierowa nie jest przyjmowana w urzędach skarbowych. Nie ma też możliwości przekazania deklaracji w formie e-maila lub przez ePUAP.

W deklaracji podawana jest m.in. liczba pracowników zatrudnianych w kolejnych miesiącach i należne zaliczki na podatek. Płatnik sporządza tylko jedną deklarację bez względu na liczbę zatrudnionych osób (za które odprowadził zaliczki na podatek dochodowy). W dokumencie uwzględnia sumy pobranych zaliczek za poszczególne miesiące roku podatkowego oraz podaje źródła zaliczek, czyli np. umowę o pracę

Zgodnie z Ordynacją podatkową, kwoty podstawy zaliczki na podatek oraz same zaliczki przesyłane do urzędu skarbowego podlegają zaokrągleniu do pełnych złotych.

Co zrobić, jeżeli kwota zaliczek jest zerowa? Taka sytuacja pojawia się, kiedy dochody są niskie lub gdy w danym roku/miesiącu podatnik nie zatrudniał nikogo, ale w pierwszym miesiącu odprowadził jeszcze zaliczki (np. ze względu na wypłacenie premii po rozwiązaniu umowy o pracę). Deklarację trzeba złożyć również w przypadku zerowej kwoty zaliczek. 

Kiedy nie trzeba składać deklaracji?

Podatnik nie musi przesyłać PIT-4R, jeżeli nie dokonywał żadnych wypłat rodzących obowiązek poboru zaliczek lub gdy nie zatrudniał nikogo, czyli opłacał składki tylko za siebie.

Nie ma obowiązku podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym. Pracodawca powinien podać tylko dane autoryzujące płatnika, czyli imię, nazwisko, numer NIP/PESEL, wysokość wykazanego przychodu.

Deklaracja składana jest online, a potwierdzeniem, że pracodawca wywiązał się ze swojego obowiązku, jest urzędowe poświadczenie UPO (potwierdzenie, że dokument trafił do urzędu skarbowego).

PIT-4R – zaliczki należne, czy wpłacone?

W PIT-4R uwzględniane są zaliczki należne, czyli takie, które płatnik powinien zapłacić. Należy pamiętać, że dane w dokumencie powinny odpowiadać zaliczkom faktycznie odprowadzonym do urzędu skarbowego.

Może się zdarzyć, że kwota zaliczki należnej będzie inna niż kwota wpłacona. Co wtedy? Składający deklarację powinien wyjaśnić, z czego wynika różnica (informację wpisuje w części D.1.).

Czy w PIT-4R wykazujemy osoby do 26 roku życia?

W deklaracji wpisywani są pracownicy, w stosunku do których pracodawca pełni rolę płatnika z tytułu wypłacanych wynagrodzeń (wskazanych w deklaracji). 

Do tego grona nie zaliczamy pracowników, od których nie pobierano zaliczki na podatek. To m.in. osoby, które w konkretnym miesiącu miały tylko przychody zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. 

Z tego względu w PIT-4R nie wykazujemy pracowników, korzystają z tzw. zerowego podatku PIT. To przede wszystkim pracownicy poniżej 26 roku życia, którzy uzyskali przychody na podstawie umowy o pracę, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy i umów zlecenia (limit przychodów to 85 528 zł).

Jak wypełnić formularz PIT-4R w Małej Księgowości?

Złożenie informacji o wpłaconych w danym roku zaliczkach znacznie ułatwi korzystanie z programu księgowego. Dzięki Małej Księgowości, nie musisz manualnie wprowadzać danych z całego roku. Program automatycznie uzupełni informacje, które na bieżąco wprowadzałeś do niego w ciągu roku. Dzięki temu, ty uzupełniasz tylko brakujące dane.

Przeczytaj więcej w kategorii PIT.

Zwolnienie z PIT– kto nie płaci podatku dochodowego od osób fizycznych? Nie tylko ulga dla młodych

0
zwolnienie z pit

Zerowy PIT dla młodych ludzi zdobył duży rozgłos – osoby poniżej 26 roku nie muszą płacić daniny państwu. Jednak nie tylko oni mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego. Sprawdzamy, kto jeszcze ma szansę (i na jakich warunkach) uniknąć rozliczenia PIT.

Co to jest zwolnienie z PIT?

Zwolnienie z PIT oznacza, że osoba, która osiągnęła wyłącznie przychody zwolnione przez ustawodawcę z opodatkowania, nie musi składać zeznania rocznego. Pracodawca wystawi jej PIT-11 jednak zostanie on automatycznie rozliczony w ramach usługi Twój e-PIT.

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości. Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz na bieżąco ze swoimi finansami i łatwo obliczysz należny podatek.

Kiedy przychody mogą być objęte zwolnieniem z PIT?

Przychody mogą być objęte zwolnieniem z PIT w przypadku podatników, których obejmuje tzw. zerowy PIT. To osoby spełniające warunki skorzystania z:

  • ulgi dla młodych,
  • ulgi na powrót z zagranicy,
  • ulgi dla pracujących seniorów,
  • ulgi dla rodzin 4+.

Warto pamiętać, że z PIT mogą być zwolnione również niektóre przychody z zagranicy – na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Polskę z innymi krajami. PIT nie zapłacą również osoby, które wygrały w niektórych grach liczbowych czy loteriach (np. w Lotto, jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć 2 280 zł).

Kto nie musi się rozliczać z PIT?

PIT muszą złożyć osoby, które uzyskały dochód podlegający opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Deklaracji podatkowej nie muszą wypełniać i składać podatnicy, którzy m.in. otrzymali:

  • PIT-40A i nie mają innych dochodów poza emeryturą/rentą;
  • dodatki, m.in. mieszkaniowe;
  • zasiłki, m.in. macierzyński czy z tytułu urodzenia dziecka;
  • świadczenia rodzinne;
  • dodatek za rozłąkę;
  • odprawę pośmiertną i zasiłek pogrzebowy;
  • odszkodowania i zadośćuczynienia;
  • nagrodę w niektórych grach liczbowych i loteriach (do limitu 2 280 zł);
  • zwrot kosztów lub diety w przypadku pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich;
  • uzyskali wyłącznie dochody zwolnione z opodatkowania (np. osoby do 26 roku życia).

Pełny katalog zwolnień zawiera ustawa o PIT (art. 21, Zwolnienia przedmiotowe).

Kto jest zwolniony z podatku dochodowego?

Z podatku dochodowego zwolnione są osoby, których dochód nie przekroczył 30 000 zł w skali roku (kwota wolna od podatku).

Z podatku dochodowego zwolnieni są też podatnicy, których obejmują ulgi, m.in. ulga dla rodzin 4+. Ulga przysługuje rodzicom lub opiekunom prawnym, którzy wychowują co najmniej czworo dzieci. Preferencja obejmuje przychody z pracy na etacie, umowy zlecenia, działalności gospodarczej oraz zasiłki macierzyńskie. 

Ulga dotyczy dzieci małoletnich oraz pełnoletnich do 25 roku życia, o ile uczą się i nie uzyskały dochodów opodatkowanych według skali podatkowej (np. umowa o pracę, umowa zlecenie), z wyjątkiem renty rodzinnej, dochodów opodatkowanych 19% podatkiem dochodowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, udziałów (akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych oraz przychodów zwolnionych w ramach ulgi dla młodych i ulgi na powrót. Maksymalna kwota ulgi wynosi 85 528 zł rocznie.

Jaka kwota jest zwolniona z podatku?

Kwota zwolniona z podatku (wolna od podatku), to suma dochodów, od której nie odprowadza się podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Obejmuje dochody osób rozliczających się na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej (PIT-36 i PIT-37). W 2025 roku kwota wolna od podatku wynosi 30 000 zł rocznie.

Premier Donald Tusk zapowiedział (jeszcze podczas kampanii przedwyborczej w 2023 r.), że kwota wolna od podatku zostanie podniesiona do 60 000 zł. Na razie jednak nie zapowiada się na to, że kwota naprawdę zostanie podwyższona.

Zerowy PIT dla młodych

Zerowy PIT dla młodych, zwany również ulgą dla młodych, to preferencja podatkowa dla osób, które nie ukończyły 26 roku życia:

  • ulga dotyczy przychodów uzyskiwanych na podstawie umowy o pracę, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, umów zlecenia oraz z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej lub stażu uczniowskiego;
  • roczny limit przychodów uprawniających do skorzystania z ulgi dla młodych wynosi 85 528 zł (ok. 7127 zł brutto miesięcznie); dla małżonków limit przysługuje odrębnie każdemu z nich;
  • podatnik uzyskujący wyłącznie przychody objęte ulgą dla młodych nie musi rozliczać rocznej deklaracji PIT.

Jeżeli podatnik nie chce, aby płatnik stosował ulgę przy poborze zaliczek, powinien złożyć pisemny wniosek płatnikowi w sprawie zerowego PIT-u.

Regularnie publikujemy na temat ulg podatkowych i rozliczania podatku. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

PIT 0 dla pracujących seniorów

Ulga PIT-0 przysługuje seniorom, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny – 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, ale nadal są aktywni zawodowo i czasowo zrezygnowali z pobierania emerytury/renty. 

Zwolnienie dotyczy przychodów:

Kwota przychodu korzystająca ze zwolnienia nie może przekroczyć 85 528 zł w roku podatkowym. Tego limitu nie może również przekroczyć suma przychodów zwolnionych od podatku w ramach różnych ulg.

Ulga nie obejmuje m.in. przychodów z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, z wyjątkiem zasiłku macierzyńskiego (np. nie dotyczy zasiłków chorobowych), z umów o dzieło, z praw autorskich (z wyjątkiem tych uzyskanych w ramach umowy o pracę), podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Zwolnienie z PIT. Umowa o dzieło – czy zwolnienie z PIT dotyczy dochodów z umowy o dzieło?
  2. Zwolnienie z PIT. Umowa zlecenie – jak przychody ze zlecenia powinna rozliczyć osoba zwolniona z PIT?
  3. Ulga dla młodych
  4. PIT 0 dla seniora
  5. Co można odliczyć w PIT?

Ulga na powrót

Ulga na powrót ma zachęcić Polaków żyjących na emigracji do powrotu do kraju. Preferencja polega na zwolnieniu od podatku dochodowego przychodów, maksymalnie do kwoty 85 528 zł, osiągniętych po powrocie do Polski z:

  • pracy na etacie (umowa o pracę, stosunek służbowy, praca nakładcza, spółdzielczy stosunek pracy),
  • umowy zlecenie zawartej z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą.

Kto skorzysta z ulgi na powrót? Osoby, które przeniosły miejsce zamieszkania na terytorium Polski po 31 grudnia 2021 r. Preferencja nie dotyczy podatników, którzy nie mieszkali w RP w ciągu trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym przenieśli się do Polski. Warunkiem jest również posiadanie polskiego obywatelstwa, Karty Polaka lub obywatelstwo innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej.

Ulgę na powrót można stosować przez cztery kolejne lata.

Do jakiej kwoty można skorzystać ze zwolnienia z PIT?

O czym należy pamiętać, myśląc o zastosowaniu PIT-0? Suma przychodów zwolnionych z podatku nie może przekroczyć 85 528 zł rocznie po zsumowaniu ulgi dla pracujących seniorów, ulgi na powrót, ulgi dla rodzin 4+ oraz ulgi dla młodych.

Kontroluj swoje dochody z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej na temat rozliczania podatku dochodowego w kategorii PIT.

Składki ZUS w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej – kiedy można je odliczyć?

0
składki zus w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej

Kiedy składki ZUS stanowią koszt uzyskania przychodów, jak je prawidłowo odliczyć i zaksięgować? To może być wyzwanie, nie tylko dla początkujących przedsiębiorców. Oto najważniejsze informacje, jak zrobić to w prawidłowy sposób.

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą ma obowiązek (z zasady) opłacenia składek do ZUS. To składki na:

  • ubezpieczenie społeczne:
    • emerytalne (19,52%),
    • rentowe (8%),
    • wypadkowe (1,67% dla firm zatrudniających do 9 osób),
    • chorobowe (dobrowolne, 2,45%),
  • składka zdrowotna – jej wysokość zależy od formy opodatkowania i dochodu.
  • Fundusz Pracy (FP) i Fundusz Solidarnościowy (FS) – łącznie 2,45% podstawy wymiaru, nie obowiązuje jeżeli przedsiębiorca opłaca składki od preferencyjnej podstawy lub ukończył 60 lat (mężczyzna) i 55 lat (kobieta).

Minimalna podstawa wymiaru składek (pełnego ZUS-u) w 2025 roku to 5203,80 zł. Przedsiębiorca na JDG zapłaci za siebie 1774,06 zł plus składkę zdrowotną (minimum 314,97 zł).

Należy też pamiętać, że młodzi stażem przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulgi na start (przez 6 miesięcy zapłacą tylko składkę zdrowotną), a następnie obniżonej składki od preferencyjnej podstawy i Małego ZUS PLUS.

Składki ZUS w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej – kiedy składki na ubezpieczenia społeczne są kosztem? Jak je odliczyć, jak zaksięgować?

Koszty uzyskania przychodów to wydatki, które przedsiębiorca poniósł, aby osiągnąć przychody, zachować lub zabezpieczyć źródła przychodów (art. 22. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wydatki muszą być faktycznie poniesione i nie mogą należeć do katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu (umieszczonego w art. 23 ustawy).

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

 

Składki ZUS – na ubezpieczenia społeczne – można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jeżeli przedsiębiorca opłaca je za siebie. Warunkiem jest, że zostały opłacone w terminie, dotyczą osoby prowadzącą JDG, a nie dotyczą osób, które zawarły umowę o pracę z własną firmą. Jeżeli składki ZUS nie zostaną opłacone w terminie, stanowią koszt uzyskania przychodów w miesiącu, w którym nastąpiła ich wpłata.

Składki można też odliczyć od dochodu (przychodu) i w ten sposób zmniejszyć podstawę opodatkowania (z wyjątkami, o których niżej). 

Jak ująć składki ZUS w księdze przychodów i rozchodów? Składki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w kolumnie 13 KPiR – Pozostałe wydatki.

Zasady rozliczenia składek ZUS zależą też od formy opodatkowania, którą wybrał przedsiębiorca.

Skala podatkowa

Prowadząc JDG można zaliczyć składki do kosztów uzyskania przychodów lub odliczyć je od dochodu. W obu przypadkach chodzi o składki faktycznie opłacone.

Podatek liniowy

Przedsiębiorca na podatku liniowym może zaliczyć składki – faktycznie opłacone – do kosztów uzyskania przychodów lub odliczyć je od przychodu.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Nie ma możliwości zaliczenia składek ZUS do kosztów uzyskania przychodu, ale przedsiębiorca może odliczyć je od przychodu.

Karta podatkowa

Przedsiębiorcy rozliczający się kartą podatkową nie mają możliwości odliczyć składek od podatku lub przychodu czy zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodu.

Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat ZUS-u? Zapisz się do naszego newslettera!

Składki ZUS w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej – czy składki na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy są kosztem uzyskania przychodu?

Tak, składki na FP i FS mogą być kosztem uzyskania przychodu. Podobnie, jak w przypadku składek ZUS wiele zależy od formy opodatkowania przedsiębiorcy.

Skala podatkowa

Składki na FP i FS nie można odliczyć od podatku, ale można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Podatek liniowy

Składki na FP i FS nie można odliczyć od podatku, ale można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Ryczałt

Przedsiębiorca płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie może odliczyć składek na FP i FS od podatku i nie można ich zaliczyć do KUP.

Karta podatkowa

Przedsiębiorca płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie może odliczyć składek na FP i FS od podatku i nie można ich zaliczyć do KUP.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Ile wyniosą składki ZUS? 
  2. Pierwsza składka ZUS 
  3. Zbieg tytułów do ubezpieczeń ZUS – kiedy nie zapłacisz składek? 
  4. Koszt zatrudnienia pracownika – umowa zlecenie i umowa o dzieło 
  5. Koszt zatrudnienia pracownika na umowę o pracę 

Czy składkę na ubezpieczenie zdrowotne można odliczyć od kosztów uzyskania przychodu?

Część składki zdrowotnej mogą:

  • odliczyć od dochodu/zaliczyć do KUP przedsiębiorcy rozliczający się podatkiem liniowym – do limitu 11 600 zł zapłaconych składek,
  • odliczyć od przychodów 50% składek zapłaconych w danym roku podatkowym (podatnicy na ryczałcie),
  • pomniejszyć podatek o 19% zapłaconych składek (przedsiębiorcy na karcie podatkowej).

Czy składki ZUS pracowników mogą być odliczone od przychodu pracodawcy?

Niektórzy właściciele firm płacący składki za pracowników mogą je odliczyć od przychodu. Jednak nie wszyscy. To przywilej tylko przedsiębiorców rozliczających się według skali lub stawki liniowej. Do KUP zaliczone są składki emerytalna, rentowa, wypadkowa, na FP i FS oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w części zapłaconej przez przedsiębiorcę. Przedsiębiorca nie może odliczyć składki zdrowotnej pracownika (to zatrudniony ją opłaca, a pracodawca jest tylko płatnikiem do ZUS).

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii ZUS.

Czy urlop wychowawczy wlicza się do emerytury?

0
czy urlop wychowawczy wlicza się do emerytury

Jak czas spędzony na urlopie wychowawczym wpłynie na wysokość przyszłej emerytury rodziców czy opiekunów dzieci? Rozwiewamy wątpliwości i wyjaśniamy, czy urlop wychowawczy zaowocuje wyższą emeryturą.

Czy urlop wychowawczy wlicza się do okresu zatrudnienia i stażu pracy, który jest podstawą do obliczenia emerytury?

Komu przysługuje urlop wychowawczy?

Z urlopu wychowawczego mogą skorzystać zatrudnieni rodzice (ojciec i matka) lub opiekunowie, z dzieckiem czy podopiecznym poniżej 6 roku życia (lub 18 roku życia w przypadku dziecka niepełnosprawnego). Nie przysługuje on osobom zatrudnionym na zlecenie i o dzieło, bezrobotnym i objętym ubezpieczeniem KRUS. Urlop wychowawczy może trwać do 36 miesięcy dla obojga rodziców lub 35 miesięcy dla jednej osoby.

Czy urlop wychowawczy wlicza się do emerytury?

Urlop wychowawczy wlicza się do emerytury – to okres składkowy (art. 186 ust. 5 Kodeksu pracy). Wymiar takiego urlopu nie ma w tym przypadku znaczenia. Liczy się, że korzystający z niego rodzic lub opiekun objęty jest ubezpieczeniem emerytalnym (jego składkę opłaca ZUS).

Podstawa wymiaru składek emerytalnych osób, które przebywają na urlopach wychowawczych 2025 roku:

  • nie może być wyższa niż 5203,80 zł, tj. 60% z 8673 zł, czyli prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego (w 2025 r.);
  • nie może być niższa niż 3499,50, tj. 75% z 4666 zł, czyli minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2025 r.);

Powyższe kwoty wynikają z obwieszczenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej i rozporządzeń Rady Ministrów i są korygowane na podstawie prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia na kolejny rok kalendarzowy oraz kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. Kwoty z wcześniejszych lata można znaleźć na witrynie ZUS.

PRZECZYTAJ TEŻ:

  1. Kiedy można wziąć urlop wychowawczy? Poznaj wszystko, co trzeba wiedzieć
  2. Zasiłek macierzyński a zawieszenie działalności
  3. Urlop ojcowski  – najważniejsze zasady
  4. Czym jest i jak liczyć staż pracy? Co wlicza się do lat pracy? Ile ich potrzeba, by przejść na emeryturę?
  5. Nowy urlop opiekuńczy – czy jest płatny? Na kogo przysługuje?

Czy urlop wychowawczy bezpłatny wlicza się do okresu składkowego do emerytury?

Tak, bezpłatny urlop wychowawczy wlicza się do okresu składkowego do emerytury. Okres ten automatycznie wpływa na staż ubezpieczeniowy i wysokość przyszłej emerytury. Przebywanie na urlopie wychowawczym nie przerywa ciągłości ubezpieczenia emerytalnego.

Czy urlop wychowawczy przed 1999 rokiem wlicza się do emerytury?

Tak, udokumentowany okres urlopu wychowawczego sprzed 1999 r. wlicza się do emerytury.

Urlop wychowawczy jest od 1 stycznia 1999 roku traktowany jako okres składkowy. To znaczy, że składki emerytalno-rentowe i zdrowotne osoby korzystającej z urlopu opłaca ZUS. Okres ten automatycznie wlicza się do stażu ubezpieczeniowego i wpływa na wysokość przyszłej emerytury.

Urlop wychowawczy był przed 1999 rokiem okresem nieskładkowym i nie wliczał się do emerytury. Jednak osoby, które korzystały z takich urlopów, mogą wnioskować do ZUS o przeliczenie kapitału początkowego emerytury. W ten sposób okres urlopu zostanie uwzględniony w świadczeniu emerytalnym.