Strona główna Blog Strona 49

Kto ustala stopy procentowe? Do czego służą?

0
stopy procentowe

Dlaczego wysokość stóp procentowych jest tak ważna nie tylko dla osób, które wzięły kredyt hipoteczny lub firm kredytujących swoją działalność gospodarczą, jakie są stopy procentowe i kto je ustala – to część pytań, na które odpowiedź znajduje się poniżej.

Czym są stopy procentowe?

Stopy procentowe to narzędzie ekonomiczne, które określa koszt pożyczania pieniędzy lub zyski z ich oszczędzania.

Gdy bank centralny – np. Narodowy Bank Polski – podnosi stopy procentowe, to rośnie koszt pożyczania pieniędzy. W praktyce oznacza to, że kredyty stają się droższe, co z kolei może wpływać na zmniejszenie popytu na pożyczki przez firmy i gospodarstwa domowe.

Wyższe stopy procentowe są stosowane, aby kontrolować inflację (czyli wzrost ogólnego poziomu cen) poprzez ograniczenie wydatków i wzrostu cen. Jeżeli stopy procentowe są niższe, zachęca to do pożyczania i inwestowania pieniędzy. W rezultacie więcej osób i firm może zdecydować się na zaciągnięcie pożyczek na cele inwestycyjne, co pobudza wzrost gospodarczy.

Decyzje dotyczące stóp procentowych podejmowane są przez NBP czy inny bank centralny na podstawie analizy różnych czynników, np. inflacji, bezrobocia, wzrostu gospodarczego i stabilności finansowej.

Różne rodzaje stóp procentowych NBP

Stopy procentowe to cena, za jaką bank centralny udziela kredytów bankom komercyjnym. Stopy procentowe Narodowego Banku Polskiego dzielimy na:

  • stopę referencyjną – stopa procentowa, która stanowi punkt odniesienia dla innych stóp procentowych w gospodarce. To rentowność bonów pieniężnych emitowanych przez NBP w trakcie podstawowych operacji otwartego rynku. Stopa referencyjna wpływa na poziom WIBOR-u stanowiącego podstawę oprocentowania kapitału obcego, jest też wyznacznikiem dla oprocentowania instrumentów finansowych, np. kredytów hipotecznych, obligacji i lokat bankowych;
  • stopę lombardową – maksymalny poziom oprocentowania kredytów, które bank centralny udziela bankom komercyjnym pod zastaw papierów wartościowych. Stopa lombardowa służy jako wskaźnik kosztów, które banki komercyjne muszą ponieść, zaciągając pożyczkę z banku centralnego;
  • stopę depozytową – oprocentowanie nadwyżek środków składanych przez banki komercyjne w banku centralnym;
  • stopę redyskontową – ta stopa określa oprocentowanie, po jakim bank centralny odkupuje papiery wartościowe od banków komercyjnych przed terminem zapadalności.

Stopy procentowe banków komercyjnych

Stopy procentowe ustalają też banki komercyjne. To rynkowe stopy procentowe, czyli wysokość oprocentowania depozytów na rynku międzybankowym. Wysokość oprocentowania, na jaką banki udzielają sobie pożyczek, określa WIBOR.

Dla klientów indywidualnych ważna jest rzeczywista roczna stopa oprocentowania (RRSO). RRSO obejmuje całkowity koszt kredytu ponoszony przez konsumenta, wyrażony jako wartość procentowa całkowitej kwoty kredytu w stosunku rocznym. Na ten wskaźnik składają się odsetki (punktem wyjścia do ich ustalenia są stopy procentowe NBP), opłaty, prowizje, podatki oraz koszty dodatkowe.

Jak obliczyć stopę procentową?

Wysokość stóp procentowych jest kluczowa dla firm i osób fizycznych, które wzięły lub planują wziąć kredyt w banku, lub innej firmie finansowej.

Najłatwiej obliczyć stopę procentową korzystając z kalkulatorów online. Należy w nich podać m.in. wysokość kredytu, czas jego trwania (liczbę rat), wysokość prowizji, rodzaj rat oraz wysokość nominalnej stopy procentowej.

Prosty kalkulator zmiany oprocentowania kredytu hipotecznego można znaleźć np. na stronie UOKiK. Pozwala m.in. obliczyć, jak zmieni się rata po zmianie stopy procentowej.

Kto ustala stopy procentowe?

Stopy procentowe Narodowego Banku Polskiego ustala jego organ, czyli Rada Polityki Pieniężnej. Robi to po analizie wskaźników makroekonomicznych i czynników gospodarczych. RPP opiera się na założeniach polityki pieniężnej na kolejny rok, dokumencie, który przyjmowany jest przez Sejm i Senat wraz z projektem budżetu państwa.

Aby zorientować się, jak i dlaczego podejmuje decyzje RPP, należy przeglądać informacje po posiedzeniach Rady, które są dostępne na stronie internetowej Narodowego Banku Polskiego.

Kto zarabia na stopach procentowych?

Wysokie stopy procentowe oznaczają bardzo duże zyski banków komercyjnych, które korzystają na rosnących kosztach kredytów. Korzystają na nich również osoby oszczędzające na lokatach.

Podwyżki stóp procentowych przekładają się na wzrost oprocentowania pożyczek i kredytów udzielanych przez instytucje finansowe.

Banki mogą dodać do referencyjnej stopy procentowej określoną marżę, aby ustalić ostateczne oprocentowanie dla swoich klientów. Na przykład, jeśli referencyjna stopa procentowa wynosi 2% i bank ustala marżę na poziomie 3%, ostateczne oprocentowanie kredytu wyniesie 5%.

Jak wysokość stopy procentowej wpływa na inwestycję?

Niskie stopy kredytowe sprawiają, że na rynku jest więcej kapitału, a kredyt jest tańszy. Z drugiej strony spada rentowność lokat bankowych. Inaczej mówiąc, przy niższych stopach kredytowych oszczędzanie jest mniej opłacalne.

Wysokie stopy sprzyjają natomiast mniej ryzykownym sposobom inwestycji. Wtedy kupowanie obligacji skarbu państwa – indeksowanych inflacją – jest bardziej opłacalne niż przy niskich stopach kredytowych.

Decydując się na inwestycje finansowe, należy brać pod uwagę ryzyko inflacji i wysokich stóp procentowych. Rozwiązaniem jest zdywersyfikowany portfel inwestycyjny, który może zrównoważyć niekorzystny wpływ inflacji.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Jakie są spółki prawa handlowego? Charakterystyka spółek handlowych

0
spółki prawa handlowego

Spółki są jedną z form prowadzenia działalności handlowej. Są dwa rodzaje spółek, w tym siedem spółek prawa handlowego. Czym się różnią i jak płacą podatki? Warto to wiedzieć, zanim podejmie się decyzję o założeniu spółki z o.o., spółki jawnej czy prostej spółki akcyjnej.

Rodzaje spółek

W Polsce funkcjonują dwa rodzaje spółek, które służą do prowadzenia działalności gospodarczej. Są to spółki handlowe, których działalność reguluje Kodeks spółek handlowych oraz spółki cywilne utworzone na podstawie Kodeksu cywilnego (art. 860-875).

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka?

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Czym się różnią spółki cywilne od spółek prawa handlowego?

Spółki cywilne nie mają osobowości prawnej (nie mogą być podmiotem praw i obowiązków, np. nie mogą zaciągać zobowiązań), nie są jednostką organizacyjną i nie mają własnego majątku. Taką spółkę tworzą co najmniej dwie osoby fizyczne lub prawne. Do utworzenia tego typu spółki nie potrzeba kapitału zakładowego, wystarczy pisemne zawarcie umowy spółki z zapisanym celem działalności gospodarczej. 

Spółki cywilnej nie rejestruje się w KRS. Wspólnicy (osoby fizyczne) muszą jednak prowadzić działalność gospodarczą, czyli być zarejestrowanymi w CEIDG. Wszyscy odpowiadają solidarnie całym swoim majątkiem za zobowiązania założonej spółki.

Spółka cywilna nie ma statusu przedsiębiorcy i nie płaci podatku dochodowego (robią to wspólnicy).

Spółki prawa handlowego mają osobowość prawną i dzielą się na spółki kapitałowe oraz spółki osobowe. Każdą spółkę handlową trzeba zarejestrować w KRS. Spółki handlowe różnią się między sobą m.in. zakresem odpowiedzialności majątkowej wspólników oraz posiadaniem lub brakiem osobowości prawnej.

Wspólnicy mogą przekształcić spółkę prawa cywilnego w spółkę prawa handlowego.

Jakie są rodzaje spółek prawa handlowego?

Spółki prawa handlowego to:

Spółki kapitałowe

Spółki kapitałowe – z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjne, proste spółki akcyjne – posiadają m.in. kapitał zakładowy, osobowość prawną, a wspólnicy/akcjonariusze nie odpowiadają za zobowiązania spółki.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka z o.o.) – może ją utworzyć jedna osoba fizyczna lub wiele osób prawnych/fizycznych. Umowa zawierana jest w formie aktu notarialnego, wspólnicy wnoszą wkłady na pokrycie kapitału zakładowego, który wynosi minimum 5 000 zł. Odpowiedzialność wspólników jest ograniczona, spółka z o.o. we własnym imieniu  nabywa prawa i zaciąga zobowiązania.

Spółka akcyjna (S.A.) – może ją założyć jedna osoba fizyczna lub wiele osób prawnych/fizycznych. Wymagany kapitał zakładowy to 100 000 zł. Spółka akcyjna ma osobowość prawną, może emitować akcje, za zobowiązania odpowiada własny majątkiem. Dla spółki akcyjnej należy ustanowić statut spółki.

Prosta spółka akcyjna (P.S.A.) – funkcjonuje od lipca 2021 roku, może ją założyć jedna osoba fizyczna lub wiele osób prawnych/fizycznych, zamiast kapitału zakładowego obowiązuje kapitał akcyjny o minimalnej wartości 1 zł. Spółka odpowiada za zobowiązania całym majątkiem, łatwiej ją założyć i zlikwidować niż tradycyjną S.A.

Spółki osobowe

Spółki osobowe, mają co najmniej dwóch wspólników, nie posiadają osobowości prawnej, jednak mają zdolność prawną (we własnym imieniu nabywają nieruchomości, zaciągają zobowiązania, zatrudniają pracowników oraz mogą pozywać i być pozywane). Nie potrzebują kapitału zakładowego.

Spółka jawna (sp. j.)– najczęściej wybierana przez wspólników działających w jednej branży, ma prostą księgowość (jeżeli jej przychody nie przekroczą 2 mln euro), może pokrywać zobowiązania z majątku spółki. Wspólnikami są osoby prawne i fizyczne oraz inne spółki osobowe. Zawarcie umowy nie wymaga aktu notarialnego, potrzebny jest wpis do KRS.

Spółka partnerska – mogą ją zawrzeć co najmniej dwie osoby fizyczne, które wykonują wolny zawód, np. adwokata, architekta, lekarza, doradcy inwestycyjnego, radcy prawnego, rzeczoznawcy majątkowego (lista znajduje się w art. 88 kodeksu spółek handlowych). Do powstania spółki potrzebny jest wpis do KRS. Za zobowiązania odpowiada całym swoim majątkiem.

Spółka komandytowa (sp. k.) – forma prowadzenia działalności gospodarczej, w której jeden ze wspólników ma ograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania spółki (komandytariusz), a drugi odpowiada całym swoim majątkiem (komplementariusz). Wspólnicy muszą wnieść wkład, a także wyznaczyć sumę komandytową, czyli maksymalną odpowiedzialność komandytariusza. Spółka rejestrowana jest w KRS, a umowa zawierana w formie aktu notarialnego.

Spółka komandytowo–akcyjna (S.K.A.) – spółka założona przez co najmniej dwóch wspólników (komplementariusza i akcjonariusza) z minimalnym kapitałem zakładowym 50 000 zł. Komplementariusz odpowiada za zobowiązania całym swoim majątkiem. Wspólnicy wnoszą do spółki wkłady, a akcjonariusze obejmują akcje spółki. Spółka zawierana jest w formie aktu notarialnego.

Opodatkowanie spółek prawa handlowego

Spółki prawa handlowego mają różne formy opodatkowania dla spółek. Część spółek – spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjne, komandytowe, komandytowo–akcyjne oraz niektórych spółki jawne –  płacą podatek od osób prawnych CIT.

Jednocześnie wspólnicy, udziałowcy czy akcjonariusze też mogą stanąć przed obowiązkiem zapłacenia podatku dochodowego. Będzie tak w sytuacji, kiedy otrzymają ze spółki dywidendę.

Są spółki, które nie płacą podatku dochodowego, robią to ich wspólnicy. To wspólnicy spółek jawnych osób fizycznych i spółek partnerskich. Do tej grupy należą również spółki cywilne. Podatek obliczany jest w proporcji prawa do udziału w zysku przysługującego wspólnikom. Danina płacona jest na zasadach, które obowiązują wspólnika, czyli np. osoba fizyczna zapłaci podatek PIT, a spółka z o.o. podatek CIT.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Kto może wziąć Kredyt Ekologiczny?

0
kredyt ekologiczny

Planujesz ograniczenie zużycia energii w swojej firmie lub zakładzie produkcyjnym, ale nie wiesz, skąd wziąć pieniądze na kosztowną inwestycję? Zobacz, na czym polega Kredyt Ekologiczny i czy będziesz mógł skorzystać z nowego narzędzia przygotowanego przez Unię Europejską dla przedsiębiorców „zazieleniających” swój biznes. Czasu na składanie wniosków nie pozostało już zbyt wiele.

Czym jest Kredyt Ekologiczny?

Kredyt Ekologiczny to wsparcie dla firm przygotowane przez UE w ramach Zielonego Ładu. Służy do dofinansowania inwestycji, które w znaczącym stopniu poprawiają efektywność energetyczną. Spójrzmy na szczegóły.

Kredyt Ekologiczny jest dotacją dla przedsiębiorstw planujących modernizację posiadanych budynków lub urządzeń.

Pieniądze można wydać na m.in. unowocześnienie linii produkcyjnych, maszyn, urządzeń, wymiana źródeł energii i ciepła, zakup instalacji OZE czy termomodernizację budynków. Celem jest ograniczenie zużycia energii.

Dofinansowanie będzie refundacją części kapitałowej kredytu ekologicznego przeznaczonego na pokrycie kosztów kwalifikowanych, poniesionych na realizację inwestycji.

Dofinansowanie obejmie nabycie:

  • środków trwałych,
  • robót i materiałów budowlanych,
  • patentów,
  • licencji,
  • know–how,
  • rat z tytułu umowy leasingu,
  • studiów, koncepcji, ekspertyz, projektów technicznych wykonanych przez zewnętrznych specjalistów.

Poziom dofinansowania wynosi 25–80% kosztów inwestycji i zależy od rodzaju wydatku, wielkości przedsiębiorstwa i lokalizacji inwestycji. Maksymalna wartość wydatków kwalifikowanych to równowartość 50 mln euro.

Kredyt Ekologiczny finansuje program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) na lata 2021 – 2027. Na dofinansowanie w pierwszym naborze przeznaczonych jest 660 mln zł. W planach są kolejne konkursy, najbliższy w 2024 r. W przyznaniu Kredytu Ekologicznego pośredniczy państwowy Bank Gospodarstwa Krajowego.

Unijne wsparcie zostanie przyznane przedsiębiorstwu, jeżeli wnioskodawca uzyska kredyt komercyjny w banku, z którym współpracuje BGK.

Kto może dostać Kredyt Ekologiczny?

Po Kredyt Ekologiczny mogą sięgnąć mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz firmy small mid–caps i mid–caps, czyli małe spółki o średniej kapitalizacji i spółki o średniej kapitalizacji.

Fundusze dostaną firmy, które wykażą, że inwestycja znacząco poprawi wzrost efektywności energetycznej przedsiębiorstwa. Co to znaczy? Zużycie energii pierwotnej musi zmniejszyć się przynajmniej o 30 proc. w porównaniu do bieżącego zużycia.

Formalnym warunkiem, który trzeba spełnić, aby otrzymać pomoc, jest sporządzenie Dokumentu audytu. To na podstawie jego rekomendacji ustalany jest zakres projektu.

We wniosku o dofinansowanie należy umieścić wydatki, które według Dokumentu audytu pomogą zmniejszyć zużycie energii.

Uwaga! Zgodnie z zasadami Kredytu Ekologicznego, finansowanie nie zostanie przyznane na budowę lub rozbudowę budynków. Dopuszczalny jest tylko remont lub adaptacja istniejącej nieruchomości prowadząca do większej efektywności energetycznej.

Warto też pamiętać, że instalacja OZE dla firmy z dofinansowaniem może produkować energię elektryczną tylko na potrzeby przedsiębiorstwa. Jednocześnie dopuszczalna jest sprzedaż nadwyżki wyprodukowanej energii, o ile taka się pojawi.

Kiedy warto wziąć Kredyt Ekologiczny?

Kredyt Ekologiczny warto pozyskać jeżeli przedsiębiorstwo planuje inwestycje związane ze zmniejszeniem zużycia energii elektrycznej. Wsparcie będzie również korzystne dla firm, które chcą wymienić swoje maszyny i urządzenia, a przy okazji poprawią swoją efektywność energetyczną.

Warto również rozważyć przyszłe korzyści – wymiana urządzeń, modernizacja linii technologicznych, termomodernizacja ograniczy koszty prowadzenia działalności. Jest też jednym ze sposobów na ochronę przed wzrostem cen prądu.

Jak otrzymać Kredyt Ekologiczny?

Dla firmy, która spełnia wstępne wymogi Kredytu Ekologicznego, kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o dotację:

  • sprawdzenie w przewodniku kwalifikowalności wydatków czy inwestycja może uzyskać wsparcie;
  • kontakt z bankiem kredytującym (potrzebne jest potwierdzenie zdolności kredytowej w postaci promesy Kredytu Ekologicznego lub warunkowej umowy Kredytu Ekologicznego). Umowy na wdrożenie Kredytu Ekologicznego podpisało z BGK 16 banków prywatnych, państwowych i spółdzielczych;
  • złożenie wniosku o dofinansowanie, wymaganym załącznikiem jest Dokument audytu. Generator wniosków znajduje się na witrynie BGK.

Należy pamiętać o harmonogramie programu:

  • ogłoszenie konkursu – 24 maja 2023 r.,
  • rozpoczęcie składania wniosków – 13 czerwca 2023 r.,
  • zakończenie składania wniosków – 17 sierpnia 2023 r. (do godz. 16).

Wnioski o dofinansowanie zostaną ocenione pod względem formalnym i merytorycznym. O przyznaniu dofinansowania nie decyduje kolejność zgłoszeń, tylko kryterium efektywności energetycznej. Im większa oszczędność energii, tym lepiej. Największe szanse mają firmy, których wnioski będą miały największy wpływ na środowisko naturalne w stosunku do zainwestowanych pieniędzy.

Wszystkie wymagane dokumenty i informacje można znaleźć na stronie Banku Gospodarstwa Krajowego. Pytania można zadać w e–mailu wysłanym na adres: kredyt.ekologiczny@bgk.pl.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Jaka jest kara za niezłożenie deklaracji DRA w terminie?

0
deklaracja dra

5 000 zł – nawet tyle może kosztować niewywiązywanie się przez przedsiębiorcę z obowiązków wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Sprawdzamy, co grozi za spóźnienie się ze złożeniem deklaracji ZUS DRA.

Co to jest deklaracja ZUS DRA?

Przedsiębiorcy mają obowiązek składać do ZUS wiele dokumentów rozliczeniowych. Jedną z nich jest deklaracja DRA.

ZUS DRA to dokument, w którym wykazywane jest rozliczenie składek i wypłaconych świadczeń za przedsiębiorcę, osoby współpracujące i pracowników. Dokument jest podstawą do wpłat na indywidualny numer rachunku składkowego w ZUS.

Deklarację ZUS DRA należy składać co miesiąc bez względu na to, czy płacimy składki w pełnej wysokości, korzystamy z Ulgi na Start, obniżonej składki ZUS lub Małego ZUS Plus. Taki obowiązek mają wszyscy przedsiębiorcy, bez względu na wybraną formę opodatkowania.

Warto pamiętać, że przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników muszą dołączyć do ZUS DRA raporty: ZUS RCA i ZUS RSA.

W przypadku rozliczania składek za 5 lub mniej osób, deklarację ZUS DRA można przekazywać w formie papierowej, lub elektronicznej. Jeżeli dokument dotyczy więcej niż 5 osób, obowiązkowa jest forma elektroniczna.

Warto wiedzieć, że pisemne lub elektroniczne kopie deklaracji rozliczeniowych ZUS DRA należy przechowywać przez 5 lat od dnia ich przekazania do ZUS.

Kara za niezłożenie deklaracji DRA w terminie

Każdy przedsiębiorca ma obowiązek opłacania składek ZUS. Wyjątkiem są młodzi przedsiębiorcy, którzy korzystają z ulg, np. Ulgi na Start. Trzeba jednak pamiętać, że także oni muszą opłacać ubezpieczenie zdrowotne.

Co się stanie jeżeli przedsiębiorca nie zapłaci składki w terminie? Zostaną mu naliczone odsetki za zwłokę.

Kara grozi również za nieterminowe złożenie deklaracji DRA. W przypadku opóźnienia Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyśle zawiadomienie do płatnika na PUE ZUS. Jeżeli nie doczeka się przesłania dokumentacji, to samodzielnie sporządzi deklarację.

W deklaracji DRA wykonanej z urzędu wykaże składki zdrowotne na minimalnym poziomie naliczonym na zasadach obowiązujących dla skali podatkowej. W podstawie do naliczania składki zdrowotnej znajdzie się kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę, od której będzie naliczona składka zdrowotna 9%.

Dla przedsiębiorcy oznacza to konieczność złożenia korekty. Musi w niej uwzględnić prawidłową kwotę składki zdrowotnej. To nie wszystko. Będzie musiał zrobić dopłatę i doliczyć ewentualne odsetki.

Może się zdarzyć, że przedsiębiorca nie zrobi korekty w trakcie roku podatkowego. W takiej sytuacji musi przygotować roczne rozliczenie składki zdrowotnej i ew. zapłacić brakującą kwotę.

Przepisy przewidują nie tylko odsetki za zaległości w opłacie składek. Karą za niezłożenie deklaracji DRA lub niewywiązywanie się z innych obowiązków może być:

Do kiedy należy opłacić składkę zdrowotną?

Przedsiębiorcy składają deklarację rozliczeniową za wcześniejszy miesiąc w terminie:

  • do 15 dnia następnego miesiąca dla płatników z osobowością prawną,
  • do 20 dnia następnego miesiąca dla pozostałych płatników (np. przedsiębiorców na jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółek osobowych).

W tych terminach należy też opłacić składkę na ubezpieczenie zdrowotne i składki ubezpieczenia społecznego.

Jeżeli koniec tego terminu przypada w święto (dzień ustawowo wolny od pracy), sobotę lub niedzielę, to za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień roboczy.

Uwaga! Należy również złożyć roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne. Rozliczenie roczne przekazywane jest w dokumencie za kwiecień danego roku.

Składanie deklaracji do ZUS a opłacanie składek

Obowiązek regularnego składania deklaracji rozliczeniowych w ZUS wprowadziła w styczniu 2022 roku reforma „Polskiego Ładu”. Wcześniej wielu przedsiębiorców korzystało ze zwolnienia z comiesięcznego wysyłania dokumentów rozliczeniowych. Deklarację DRA musieli przekazać, jeżeli doszło do zmiany w wysokości składek, które płacili lub w kodzie tytułu do ubezpieczenia oraz po zgłoszeniu do ubezpieczeń zatrudnionej osoby.

Skąd zmiana? Po wejściu w życie „Polskiego Ładu” wysokość składki zdrowotnej może być różna w każdym miesiącu. Wynika to z powiązania jej z wybraną przez przedsiębiorcę formą opodatkowania – podstawą naliczenie składki może być dochód (rozliczenie skalą podatkową i liniowo), przychód (ryczałtem) lub kwota minimalnego wynagrodzenia (karta podatkowa). O wysokości swoich dochodów przedsiębiorca informuje w ZUS DRA.

Z comiesięcznego obowiązku składania raportów zwolnieni zostali duchowni, osoby składające dokumenty za nianie oraz osoby, które podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu na podstawie art. 7 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Czym jest kredyt towarowy?

0
kredyt towarowy

Jak uzyskać towar lub usługę, zachować płynność finansową, a jednocześnie nie brać kredytu w banku? Rozwiązaniem jest kredyt towarowy. Przedstawiamy jego zalety, wady i sposoby zawarcia.

Kredyt towarowy, zwany też kupieckim, pozwala przedsiębiorcom uzyskać towar lub usługi nie dysponując gotówką i bez zadłużania się w bankach lub firmach pożyczkowych. Uchodzi za jedną z najbardziej atrakcyjnych form pozyskiwania finansowania działalności gospodarczej.

Na czym polega kredyt towarowy?

Kredyt towarowy polega na tym, że przedsiębiorca, dostawca towaru/usługi, udziela kredytu odbiorcy, czyli przedsiębiorcy, z którym współpracuje. W praktyce oznacza to, że dostawca godzi się na otrzymanie zapłaty po dostawie. Inaczej mówiąc, termin płatności jest odroczony.

Kredyt kupiecki tym różni się od innych kredytów, że nie jest przyznawany przez instytucje finansowe – to pozabankowa forma finansowania działalności przedsiębiorstwa.

Można podzielić go na kredyt odbiorcy i kredyt dostawcy. O kredycie odbiorcy (zwanym też odwróconym kredytem kupieckim) mówimy w przypadku zaliczki za towar, który nie został dostarczony lub usługę, która nie została wykonana. Kiedy mamy do czynienia z kredytem odbiorcy? Dobrym przykładem jest zamówienie kosztownego przedmiotu, na który dostawca musi zdobyć finansowanie.

Częściej spotykany jest kredyt dostawcy, czyli odroczenie terminu płatności za dostarczony towar lub usługę.

Kredyt towarowy – zalety i wady

Jakie są zalety kredytu towarowego? To niższe koszty, m.in. brak oprocentowania i prowizji charakterystycznych dla kredytu bankowego. Jest też sposobem na zachowanie płynności finansowej bez sięgania po pożyczki czy kredyt obrotowy. Kupujący nie musi też angażować własnych środków, a jednocześnie otrzymać towar, który może sprzedać. Dostawca, udzielając kredytu towarowego, może przyciągnąć nowych kontrahentów lub utrzymać dotychczasowych.

Ważnym plusem kredytu kupieckiego jest też brak skomplikowanych formalności. Dostawca szybko poinformuje czy godzi się na dostarczenie usługi/towaru i odroczenie terminu płatności. Obie strony same decydują, jakie warunki znajdą się w umowie. Sama umowa też nie jest konieczna, wystarczy wystawienie faktury z odroczonym terminem płatności.

Kredyt towarowy ma też wady. Decydując się na kredyt kupiecki, można stracić rabat z tytułu natychmiastowej zapłaty za towar lub usługę. Dostawca ponosi natomiast ryzyko niewypłacalności klienta.

Jak uzyskać kredyt towarowy?

Prawo nie narzuca formy, w jakiej ma być udzielany kredyt towarowy. Obie strony mogą spisać umowę (zawrzeć ją w formie ustnej) lub po prostu wystawić faktury z odroczonym terminem płatności.

Ważne jest, że kredyt kupiecki (towarowy) może udzielić tylko przedsiębiorca, który przeprowadza transakcję z innym przedsiębiorcą. Jeżeli firma jest zainteresowana kredytem towarowym, to musi wystąpić o niego do kontrahenta.

Dostawca nie ma obowiązku przyznać kredytu kupieckiego. Kredyt towarowy jest z założenia ryzykowny dla strony, która go udziela. Zawarcie umowy będzie łatwiejsze w przypadku przedsiębiorców, którzy darzą się zaufaniem.

Potencjalny kredytodawca może zweryfikować występującego o kredyt i ocenić jego sytuację finansową. Zrobi to np. sprawdzając kontrahenta w Krajowym Rejestrze Długów, czy Biurze Informacji Kredytowej. Można przyjąć, że szansę na kredyt towarowy świeżo założonej firmy są mniejsze niż przedsiębiorstwa z kilkuletnim stażem i dobrą historią.

Dostawca stosuje często limit kupiecki. To maksymalna kwota kredytu, jaką może udzielić kontrahentowi występującemu o kredyt towarowy. Kredytodawca sam ustala wysokość limitu i może ją dowolnie zmniejszyć lub zwiększyć.

Warto pamiętać, że kredyt kupiecki jest zazwyczaj krótkoterminowy. Najczęściej udzielany jest na nie dłużej niż 30 dni. Czas kredytowania, to czas pomiędzy dostawą towaru lub wykonaniem usługi a terminem płatności.

Co z oprocentowaniem kredytu kupieckiego? Warunki umowy, także dotyczące oprocentowania, zależą od umowy między kontrahentami.

Zabezpieczenie kredytu towarowego

Dostawca usługi/towaru, czyli udzielający kredyt, może zażądać w umowie zabezpieczenia, np. na ruchomości, karnych odsetek za zwłokę, gwarancji bankowej czy też wekslach in blanco. Zabezpieczenia spotykamy najczęściej w umowach z nowymi kontrahentami.

Kredytodawca może wykupić ubezpieczenie kredytu kupieckiego. Przedmiotem polisy są wierzytelności. Przedsiębiorca, który godzi się na udzielenie kredytu towarowego, zyskuje w ten sposób zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności kontrahenta.

Warunkiem ubezpieczenia kredytu towarowego jest spisanie umowy między przedsiębiorcami, która udokumentuje udzielenie kredytu.

Jak zaksięgować kredyt towarowy?

Ponieważ prawo nie reguluje, jaka ma być forma prawna umowy o kredyt towarowy, to w obrocie gospodarczym taki kredyt dokumentowany jest umową lub fakturą sprzedaży z odroczonym terminem płatności.

Jak zaksięgować kredyt towarowy, od którego dostawca nalicza odsetki? Biorąc pod uwagę rozliczenia w zakresie VAT, udzielenie kredytu kupieckiego należy klasyfikować jako usługi finansowe korzystające ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

Umowa kredytu towarowego będzie podstawą do umieszczenia zobowiązania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (w ramach rozrachunków z tytułu dostaw towarów i usług).

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Konsekwencje nieopłaconych składek ZUS – czego się spodziewać?

0
nieopłacone składki zus

Grzywna, odsetki, opłata dodatkowa, a nawet złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa – to tylko niektóre konsekwencje niepłacenia w terminie składek ZUS. Sprawdzamy, co grozi przedsiębiorcom, którzy się spóźnili lub celowo unikają płacenia.

Przepisy w Polsce nie należą do najbardziej przejrzystych. Sytuację skomplikowała wprowadzona w 2022 roku reforma Polskiego Ładu. Np. według nowych zasad wszyscy przedsiębiorcy – także prowadzący JDG – mają obowiązek wysyłać co miesiąc do ZUS deklarację DRA, w której wykazują rozliczenie składek i wypłaconych świadczeń. Niewywiązanie się z tego i innych obowiązków grozi karami.

Zaległości za nieopłacone składki ZUS

Jakie są konsekwencje zalegania z opłatą składek ubezpieczenia społecznego i ubezpieczenia zdrowotnego? ZUS może zastosować wobec przedsiębiorcy szereg sankcji, które wynikają z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Na liście jest:

  • ukaranie grzywną do 5 000 zł,
  • naliczenie odsetek za zwłokę,
  • wymierzenie opłaty dodatkowej (do 100% nieopłaconych składek),
  • wszczęcie postępowania egzekucyjnego,
  • zabezpieczenie na majątku płatnika poprzez wystąpienie do sądu rejonowego z wnioskiem o założenie księgi wieczystej, wnioskiem o wpis do hipoteki oraz złożenie wniosku do Urzędu Skarbowego o ustanowienie zastawu skarbowego.

Na tym nie koniec. W niektórych sytuacjach dłużnikowi grozi też:

  • złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
  • zgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości do sądu upadłościowego,
  • wystąpienie do sądu upadłościowego z wnioskiem o pozbawienie prawa do prowadzenia działalności gospodarczej lub pełnienia określonej funkcji,
  • wykluczenie z postępowania o uzyskanie zamówienia publicznego w związku z zaleganiem w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
  • złożenie wniosku o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Kiedy niezapłacony ZUS oznacza brak chorobowego?

Do 2022 roku opóźnienie w zapłacie składki lub niepełna wpłata powodowała ustanie ubezpieczenia chorobowego. To się zmieniło. Osoby, które opłaciły składkę po terminie, otrzymują teraz zasiłek za czas choroby.

Jest jednak warunek. Przedsiębiorca i osoba współpracująca nie może mieć zadłużenia w ZUS przekraczającego 1% minimalnego wynagrodzenia za pracę (od 1 lipca 2023 roku to 36 zł). W przypadku niższego zadłużenia należy je uregulować i zasiłek zostanie wypłacony.

Zobowiązanie w ZUS trzeba zapłacić w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym powstało prawo do świadczenia. Po tym terminie zgodnie z ustawą o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. 1999 Nr 60 poz. 636), prawo do świadczeń przedawnia się i przedsiębiorca nie dostanie zasiłku (art. 2a. 2.).

Nieopłacone składki ZUS a zwolnienie lekarskie

Przedsiębiorca, który przebywa na zwolnieniu lekarskim, ma prawo otrzymać zasiłek chorobowy. Jednak co się stanie, jeżeli prowadząc działalność gospodarczą, nie opłacił składek ZUS?

Warunkiem otrzymania wspomnianego wyżej zasiłku jest opłacanie dobrowolnego ubezpieczenie chorobowego, które wynosi 2,45% podstawy, czyli 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego – 101,94 zł (w 2023 roku minimalna podstawa wynosi 4161 zł).

Przedsiębiorca opłacający składkę chorobową ma prawo wnioskować o zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński, zasiłek opiekuńczy i świadczenia rehabilitacyjne.

Od 1 stycznia 2022 roku przedsiębiorca, który spóźnił się z opłaceniem składki ubezpieczenia chorobowego, nie traci prawa do zasiłku. Nie może jednak mieć zadłużenia w ZUS (o szczegółach piszemy wyżej).

Warto pamiętać, że przedsiębiorcy korzystający z Ulgi na Start nie otrzymują świadczeń podczas choroby. Wynika to z tego, że nie płacą składek ubezpieczenia społecznego ZUS.

Nieopłacone składki ZUS a pobyt w szpitalu

Jak pisaliśmy wcześniej, nieopłacenie w terminie składki ZUS nie pozbawia przedsiębiorcy prawa do zasiłku chorobowego. Sytuacja zmieni się jeżeli powstaną zaległości przekraczające kwotę 1% minimalnego wynagrodzenia, a zadłużenie nie zostanie spłacone w ciągu 6 miesięcy od dnia powstania prawa do świadczenia.

Co się stanie w przypadku pobytu w szpitalu jeżeli przedsiębiorca ma nieopłacone składki zdrowotne w ZUS?

Prawo do świadczeń z zakresu opieki zdrowotnej – także do pobytu w szpitalu – bez dodatkowych opłat, ma przedsiębiorca, który opłaca składki na ubezpieczenie zdrowotne. Za pobyt w szpitalu bez uregulowanych składek ZUS trzeba zatem zapłacić.

Trzeba pamiętać, że opłacenie faktury wystawionej za pobyt w szpitalu nie jest jedynym obowiązkiem. Każda osoba prowadząca działalność gospodarczą musi opłacać składki ubezpieczenia zdrowotnego, nawet jeżeli w ramach Ulgi na Start jest zwolniona z płacenia innych składek ZUS. Zaległości za nieopłacone składki ZUS grożą m.in. grzywną i naliczeniem odsetek (szczegóły opisaliśmy wyżej).

Minimalna składka zdrowotna wynosi w 2023 roku 314,10 zł (dla osób rozliczających się z podatku dochodowego na zasadach ogólnych, w formie podatku liniowego, ta kwota obowiązuje też płacących kartą podatkową) oraz 376,16 zł, 626,93 zł, 1128,48 zł dla osób opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (w zależności od wysokości przychodu).

Składki do ZUS nie muszą płacić osoby, u których doszło do zbiegu ubezpieczeń, np. przedsiębiorca jednocześnie pracuje na etacie. Wtedy przysługują mu bezpłatne świadczenia, w tym hospitalizacja.

Warto dodać, że jeżeli pracodawca nie płaci składek ZUS za swojego pracownika, to ten nie traci z tego powodu prawa do wypłaty zasiłków, w tym chorobowego i macierzyńskiego.

Zasiłek dla bezrobotnych a nieopłacone składki ZUS

Prawo do zasiłku dla bezrobotnych ma tylko ten przedsiębiorca, który sumiennie odprowadzał pełne składki do ZUS. To nie wszystko. Musiał je opłacać w okresie 18 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień zarejestrowania w urzędzie pracy, łącznie przez 365 dni lub więcej, a podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy stanowiła kwota co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Jeżeli młody przedsiębiorca skorzystał z Ulgi na Start – zwolnienia ze wszystkich składek ubezpieczenia społecznego – to nie przysługuje mu zasiłek dla bezrobotnych. Podobnie jest w przypadku ZUS na zasadach preferencyjnych. Dlaczego? Bo podstawą wymiaru tych składek jest 30% minimalnego wynagrodzenia.

Dla przedsiębiorców, którzy korzystają z preferencyjnego ZUS przez 2 lata (tyle dopuszcza prawo) oznacza to, że będą musieli pracować przez przynajmniej 3 lata, aby otrzymać prawo do zasiłku.

Co grozi za niezapłacony podatek?

0
co grozi za niezapłacony podatek

Nawet 72 000 zł może zapłacić osoba, która nie uregulowała podatku po kupnie samochodu. Wysokie kary grożą również zalegającym z zapłatą podatku dochodowego, VAT lub od nieruchomości.

Konsekwencje nieopłacenia podatku dochodowego

Przedsiębiorca ma obowiązek płacić zaliczki na podatek dochodowy. Jeżeli tego nie zrobi, powstaje zaległość podatkowa. Jakie są jej konsekwencje?

Przede wszystkim naliczenie odsetek za zwłokę. Przedsiębiorca ma obowiązek zapłacić je razem z podatkiem do urzędu skarbowego. Należy pamiętać, że podatnik sam musi obliczyć wysokość odsetek.

Uporczywe niepłacenie podatku grozi odpowiedzialnością karno skarbową (za wykroczenie skarbowe):

  • mandatem karnym – 360–7200 zł (1/10 do 2–krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę),
  • grzywną – 360 zł–72 000 zł (1/10 do 20–krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę),
  • wyrokiem nakazowym – od 1/10 do 10–krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, maksymalnie do 36 000 zł.

W przypadku przestępstwa skarbowego (czyn jest społecznie szkodliwy w stopniu większym niż znikomy), podatnik może być ukarany grzywną lub ograniczeniem/pozbawieniem wolności.

Grzywna jest wymierzana w stawkach dziennych. Stawka dzienna w 2023 roku wynosi 120-48 000 zł (grzywna nie może być niższa niż 1200 zł, a maksymalna kwota to 33 560 000 zł). Kara grozi również za niewykazanie dochodów podlegających opodatkowaniu, czyli ukrywanie dochodów lub/i zatajanie ich wartości oraz źródeł.

Konsekwencją niepłacenia podatku dochodowego jest też egzekucja skarbowa. Dochodzi do niej w sytuacji, kiedy przedsiębiorca nie uregulował swoich zaległości. W związku z tym będzie musiał dodatkowo zapłacić koszty egzekucji.

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości. Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz wiedzieć, ile podatku musisz zapłacić.

Muszę zapłacić odsetki za brak zapłaty podatku w terminie – co mogę zrobić?

Odsetki za zwłokę mogą urosnąć do dużych kwot. Przedsiębiorca może zatem wnioskować o:

  • odroczenie płatności – ulga, która polega na przesunięciu spłaty należności na termin dogodny dla podatnika, możliwe jest odroczenie terminu zapłaty podatku, zapłaty zaległości podatkowych (wraz z odsetkami) oraz odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek;
  • rozłożenie płatności na raty (należy pamiętać, że trzeba będzie uiścić opłatę prolongacyjną);
  • umorzenie zaległości podatkowej i odsetek za zwłokę.

W każdej z wymienionych sytuacji to urząd skarbowy decyduje czy zgodzić się na wniosek przedsiębiorcy.

Jeżeli podatnik złoży korektę deklaracji rocznej i uiści odsetki za zwłokę, to może liczyć na ich obniżenie (do 50%). Takiej możliwości nie ma w przypadku niezapłaconych w terminie zaliczek na podatek dochodowy.

Co grozi za niezapłacony podatek VAT?

Kara za niezapłacony podatek VAT zależy od tego, czy przedsiębiorca uporczywie unikał płacenia daniny. Co to oznacza?

Nie ma precyzyjnego określenia, czym jest uporczywe niepłacenie podatku. Kodeks karny skarbowy (Art. 57. § 1) mówi tylko, że podatnik, który uporczywie nie wpłaca w terminie podatku, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Można przyjąć, że jeden niezapłacony podatek nie kwalifikuje się jako działanie uporczywe, czyli czyn o charakterze trwałym. Inaczej wygląda sytuacja przedsiębiorcy, który celowo uchyla się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania, lub nie składa deklaracji.

Taka osoba podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych, albo karze pozbawienia wolności lub obu tym karom łącznie (art. 54. § 1). Stawka dzienna w 2023 roku wynosi 120-48 000 zł (grzywna nie może być niższa niż 1200 zł, a maksymalna kwota to 34 560 000 zł).

Niezłożenie w terminie deklaracji VAT też może być uznane za uchylanie się od opodatkowania.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Umorzenie zaległości podatkowej. Kiedy można się o nie starać? 
  2. Czy można rozłożyć na raty podatki? 
  3. Korekta PIT. Jak poprawić zeznanie podatkowe? 
  4. Jak się przygotować do zapowiedzianej kontroli z Urzędu Skarbowego? Czy taka kontrola może być niezapowiedziana? 
  5. Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Niezapłacony podatek od kupna samochodu

Kupujący samochód powinien zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych PCC (tzw. podatek od wzbogacenia). Podatek ten wynosi 2% wartości rynkowej pojazdu, a nie ceny z umowy kupna-sprzedaży. Opodatkowaniu podlega kupno samochodu używanego od osoby fizycznej oraz od obcokrajowca (transakcja przeprowadzona została na terenie Polski).

Co grozi jeżeli podatek od kupna samochodu nie zostanie zapłacony? Kara za wykroczenie skarbowe

Urząd skarbowy ma prawo zastosować mandat karny w wysokości od 1/10 do 2–krotności minimalnego wynagrodzenia. Od 1 lipca 2023 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 3600 zł, zatem kara może sięgnąć 7 200 zł.

Trzeba pamiętać, że na zapłacenie podatku od kupna auta jest 14 dni od zawarcia umowy, czyli powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli nabywca nie zmieści się w tym terminie, to może wyrazić czynny żal (art. 16 Kodeksu karnego skarbowego). Należy poinformować urząd o niezapłaceniu podatku i uregulować go wraz z ewentualnymi odsetkami.

Niezapłacony podatek od nieruchomości

Co grozi za niezapłacenie podatku od nieruchomości? Przede wszystkim naliczane będą odsetki za zwłokę. Mówi o nich art. 53 Ordynacji podatkowej z dnia 29 sierpnia 1997 r.

Ile wynoszą odsetki za zwłokę? Stawka to 200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego, ustalanej zgodnie z przepisami o Narodowym Banku Polskim, i 2% – nie może być niższa niż 8% (art. 56). W stosunku rocznym odsetki za zwłokę wynoszą teraz 16,5%.

Za unikanie płacenia podatku od nieruchomości grożą też inne sankcje. To kara grzywny do 720 stawek dziennych, kara pozbawienia wolności lub obie kary łącznie. Stawka dzienna w 2023 roku wynosi 120-48 000 zł (grzywna nie może być niższa niż 1200 zł, a maksymalna kwota to 34 560 000 zł).

Trzeba pamiętać, że grzywna grozi również za niezgłoszenie nieruchomości do opodatkowania (art. 54. §1 Kodeksu karnego skarbowego) oraz nieterminowe zgłoszenie nieruchomości do opodatkowania.

Niepłacenie podatku grozi też postępowaniem egzekucyjnym i kolejnymi kosztami dla podatnika (np. za czynności komornika).

Jak wybronić się przed grzywną? Jednym ze sposobów jest złożenie czynnego żalu. Polega on na zawiadomieniu organu powołanego do ścigania i podaniu istotnych okoliczności (art. 16 Kodeksu karnego skarbowego). Konieczne będzie złożenie dokumentów i zapłacenie podatku od nieruchomości wraz z naliczonymi odsetkami. Czynny żal pomoże również uniknąć kary grzywny za nieterminową zapłatę podatku od nieruchomości.

Podatnik, który ma problemy finansowe zawsze może wnioskować o odroczenie terminu płatności podatku, nawet jeżeli ma już zaległości, lub wystąpić o rozłożenie go na raty. Odsetki mogą być zastąpione opłatą prolongacyjną. Taka opłata stanowi połowę wysokości odsetek.

Trzymaj rękę na pulsie z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Na czym polega okazjonalna praca zdalna? Kiedy można z niej skorzystać? Nowe przepisy z 7 kwietnia 2023

0
okazjonalna praca zdalna

Każdemu pracownikowi przysługuje rocznie 24 dni pracy zdalnej, ale pracodawca nie musi zgodzić się na wniosek o jej przyznanie. Sprawdzamy, co jeszcze trzeba wiedzieć na temat tej formy pracy zdalnej.

Duża nowelizacja Kodeksu pracy, która weszła w życie 7 kwietnia, uregulowała m.in. zasady pracy zdalnej. Jedną z nowości jest okazjonalna praca zdalna. Na czym polega?

Czym jest okazjonalna praca zdalna?

Zacznijmy od definicji pracy zdalnej. Zgodnie z ustawą, to praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (art. 67 Kodeksu pracy).

Pracownik i pracodawca mogą umówić się na pracę zdalną przy zawieraniu umowy o pracę lub w trakcie zatrudnienia. Praca zdalna może też być wykonywana okazjonalnie.

Nowelizacja kodeksu pracy – nie tylko okazjonalna praca zdalna

Praca zdalna nie jest jedyną zmianą wprowadzoną przez ustawodawcę w ustawie o pracy w 2023 roku. Pozostałe ważne nowości to m.in.:

  • dodatkowe dni wolnego (bezpłatny urlop opiekuńczy i 2 dni lub 16 godzin w roku kalendarzowy wolnego z tytułu działania siły wyższej);
  • zmiany w zakresie umowy o pracę na okres próbny i czas określony;
  • 2 dni lub 16 godzin w roku kalendarzowym dla pracownika wychowującego przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat (z zachowaniem prawa do 100% wynagrodzenia);
  • umożliwienie pracownikom pracy w innych firmach (pracodawca nie może tego zakazać);
  • wnioskowanie o zmianę warunków pracy (raz w roku, przez pracownika zatrudnionego co najmniej przez 6 miesięcy).

Zasady pracy zdalnej okazjonalnej

Pracownik, który chce okazjonalnie wykonywać pracę zdalną, musi złożyć wniosek do pracodawcy. Taka praca nie może przekroczyć wymiaru 24 dni w roku kalendarzowym (niewykorzystane dni nie przechodzą na kolejny rok).

Pracownik może wnioskować o jednorazowe wykorzystanie przysługujących dni pracy zdalnej okazjonalnej lub występować o pojedyncze dni czy kilkudniowe okresy. Pracodawca może natomiast określić zasady korzystania z okazjonalnej pracy zdalnej.

24 dni pracy zdalnej okazjonalnej przysługuje też pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy. Nie ma tutaj znaczenia, ile godzin powinien pracować danego dnia w ramach swojego wymiaru etatu.

Osoba, która nie wykorzystała dni pracy zdalnej u jednego pracodawcy, może je wykorzystać u nowego – bez względu, na miesiąc, w którym się zatrudniła.

Kodeks pracy nie wskazuje, w jakim miejscu ma być wykonywana okazjonalna praca zdalna. Może być wskazane przez pracownika i musi być uzgodnione z pracodawcą.

O czym trzeba jeszcze pamiętać? W przeciwieństwie do „zwykłej” praca zdalna okazjonalna:

  • nie jest uzgadniana podczas zawierania umowy o pracę;
  • nie jest wykonywana na polecenie pracodawcy m.in. w okresie stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, a także w okresie, w którym pracodawca nie może zapewnić bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w dotychczasowym miejscu pracy (z powodu działania siły wyższej);
  • pracodawca nie ma obowiązku uwzględnić wniosku uprzywilejowanych pracowników, np. pracownicy w ciąży lub pracownika wychowującego dziecko do ukończenia 4 roku życia;
  • pracodawca nie jest zobowiązany zapewnić pracownikowi materiałów i narzędzi pracy niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej lub pokryć koszty związane z ich eksploatacją oraz koszty prądu i usług telekomunikacyjnych;
  • nie musi też zapewniać szkolenia i pomocy technicznej niezbędnej do wykonywania tej pracy;
  • pracownikowi nie przysługuje ekwiwalent, pokrycie kosztów ani ryczałt w związku z okazjonalną pracą zdalną;
  • pracodawca nie ustala zasad wykonywania pracy zdalnej okazjonalnej w porozumieniu ze związkami zawodowymi. 

Pracodawca ma natomiast obowiązek wdrożyć procedury ochrony danych osobowych i związany z tym obowiązek potwierdzenia przez pracownika zapoznania się z procedurami RODO. Kontrola wykonywania pracy zdalnej, w tym w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, odbywa się na zasadach ustalonych z pracownikiem.

Wniosek o pracę zdalną może też złożyć pracownik, który pracuje już w systemie hybrydowym, czyli częściowo w zakładzie pracy, a częściowo poza nim.

Wniosek o okazjonalną pracę zdalną

Jak już pisaliśmy, warunkiem okazjonalnej pracy zdalnej jest złożenie wniosku przez pracownika. Wniosek może mieć formę papierową lub elektroniczną.

Wniosek musi być własnoręcznie podpisany przez pracownika lub wysłany w wiadomości e-mailu zakończonej imieniem i nazwiskiem nadawcy, lub danymi, które pozwolą na ustalenie jego tożsamości.

Pracownik nie ma obowiązku uzasadniać wniosku o pracę zdalną, którą będzie wykonywać okazjonalnie.

Pracodawca może odrzucić ten wniosek i również nie jest zobowiązany do podania uzasadnienia swojej decyzji.

Warto zauważyć, że Kodeks pracy nie precyzuje terminów, w jakich pracodawca może złożyć wniosek. Nie ma też podanych terminu, w którym ma otrzymać odpowiedź. Te zasady powinny zostać uregulowane w regulaminie wewnętrznym zakładu pracy. 

Jak przygotować politykę prywatności na stronę internetową?

0
polityka prywatności

Co to jest polityka prywatności, dlaczego każdy przedsiębiorca musi ją stosować na swojej stronie internetowej i co powinien w niej umieścić? – to tylko część pytań, na które za chwilę odpowiemy.

Czym jest polityka prywatności?

Polityka prywatności to informacja właściciela strony internetowej (administratora danych osobowych) dla osób, których dane są przetwarzane.

Zasady tego obowiązku informacyjnego reguluje art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych) popularnie zwanego RODO. Sposobem na realizację tego obowiązku jest właśnie polityka prywatności.

W praktyce każdy przedsiębiorca, który ma stronę www, przetwarza dane osobowe. Wystarczy, że np. zbiera imiona i nazwiska czy e-maile swoich obecnych lub potencjalnych klientów, lub używa ciasteczek (plików cookie). Z tego wynika, że jest administratorem danych osobowych i powinien opracować i umieścić na swojej witrynie politykę prywatności.

Zgodnie z informacją parp.gov.pl, dane osobowe mogą być uzyskane przez np. zapis na newsletter, skorzystanie z formularza kontaktowego, prośbę o przedstawienie oferty, zawarcie i realizację umowy, zapisanie się na listę osób oczekujących na produkt lub usługę, umieszczenie komentarza pod wpisem na blogu.

Co powinna zawierać polityka prywatności na stronie internetowej?

Dobrze skonstruowana polityka prywatności powinna informować:

  • jak są zbierane dane o odwiedzających witrynę;
  • jakie to dane;
  • kto nimi administruje (tożsamość i dane kontaktowe administratora, ew. jego przedstawiciela);
  • jak są przechowywane;
  • do jakich celów są wykorzystywane (wraz z podstawą prawną przetwarzania danych);
  • jaki jest prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora (np. dane są niezbędne do wykonania umowy);
  • kto jest odbiorcą danych;
  • czy dane są przekazywane do państw trzecich lub organizacji międzynarodowych (np. znajdują się na serwerach poza UE);
  • jak długo będą przechowywane, a jeżeli jest to niemożliwe do określenia, to jakie są kryteria ustalania tego okresu;
  • jakie prawa przysługują osobie, której dane są przetwarzane, np. o prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych), prawo do dostępu do swoich danych osobowych czy prawo do usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych.

Polityka prywatności powinna jasno informować, że jeżeli przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody – tak będzie np. przy wysyłce newslettera – to osoba, która jej udzieliła, może też ją wycofać.

Administrator musi też pamiętać, że musi ponownie poinformować osobę, której dane przetwarza jeżeli chce je wykorzystać w inny sposób niż pierwotnie.

W polityce prywatności powinny znaleźć się też dane inspektora ochrony danych osobowych, jeżeli taki został powołany.

Zgodnie z RODO, informacje o zakresie i celu przetwarzanych danych mają być rzetelne i przejrzyste. Polityka prywatności powinna być aktualizowana.

Gdzie umieścić politykę prywatności na stronie?

Polityka prywatności powinna być łatwo dostępna dla użytkowników strony www. Zazwyczaj link, który do niej prowadzi, znajduje się w stopce, czyli na dole witryny.

Często przedsiębiorcy spełniają obowiązek informacyjny, umieszczając na stronie specjalne pole wyboru. Jego wypełnienie potwierdza, że internauta zapoznał się z polityką prywatności i jest warunkiem dokończenia transakcji czy zapisanie się na newsletter.

Polityka prywatności – przepisy

Jak już wspomnieliśmy wyżej, zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych i informowania o nich reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) zwane skrótowo RODO.

Celem RODO jest ochrona danych osobowych, czyli wszelkich informacji o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”), szczególnie na podstawie:

  • imienia i nazwiska,
  • numeru identyfikacyjnego,
  • danych o lokalizacji,
  • identyfikatora internetowego,
  • jednej bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.

Przetwarzanie oznacza natomiast wszelkiego rodzaju operacje wykonywane na danych osobowych, m.in. zbieranie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesłanie, rozpowszechnianie. W sklepie online przetwarzaniem danych będzie m.in. zbieranie danych kupujących, w tym imienia i nazwiska oraz adresu dostawy.

Przetwarzanie obejmuje też np. pozyskiwanie danych z ciasteczek i przekazywanie ich do sieci reklamowych, które sprzedają je firmom tworzącym targetowane reklamy, czyli sprofilowane pod kątem konkretnego użytkownika.

Administratorem danych osobowych jest osoba fizyczna lub prawna, organ publiczny, jednostka lub inny podmiot, który samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych. Administratorem może być zatem np. prowadzący/prowadząca JDG, spółka z o.o. czy też spółka akcyjna, fundacja lub organizacja pozarządowa.

Oprocentowanie obligacji skarbowych – czy obligacje to dobra inwestycja? Jak działają obligacje oszczędnościowe?

0
oprocentowanie obligacji skarbowych

Czy na obligacjach Skarbu Państwa można zarobić? Sprawdzamy, jakie są ich wady, zalety i czy dobrze chronią przed inflacją.

Czym są obligacje skarbowe?

Obligacje skarbowe to mówiąc najprościej pożyczki, jakich inwestorzy udzielają państwu. Skarb Państwa odda im pieniądze wraz z odsetkami.

Formalnie, obligacja skarbowa jest dłużnym papierem wartościowym emitowanym przez Skarb Państwa (czyli Emitenta), który reprezentuje Minister Finansów. Emitent pożycza od nabywcy określoną sumę pieniędzy, a obie strony umawiają się na termin spłaty pożyczki. Zwrot pieniędzy (wartości nominalnej) odbywa się poprzez wykup obligacji i zapłacenie odsetek.

Obligacje Skarbu Państwa są oprocentowane. To znaczy, że ich wartość wzrasta w miarę upływu czasu. Informacje o wysokości oprocentowania i o tym, jak jest obliczane, znajdują się w liście emisyjnym obligacji.

Oprocentowanie może być:

  • stałe – nie zmieni się w trakcie trwania umowy;
  • zmienne – zmienia się podczas okresu oszczędzania o poziom wskaźników  wyznaczających oprocentowanie podczas kolejnych okresów odsetkowych.

Obligacje skarbowe cieszą się dużą popularnością. Według oficjalnych informacji (za 2022 rok), Skarb Państwa sprzedał detaliczne obligacje skarbowe warte 57,1 mld zł. W porównaniu do 2020 roku to więcej o 101% i o 32% więcej niż w 2021 r. W ubiegłym roku Polacy najchętniej wybierali obligacje 4–letnie indeksowane inflacją.

Jakie jest oprocentowanie obligacji skarbowych?

Informacje o oprocentowaniu obligacji skarbowych znajdziemy na stronie obligacjeskarbowe.pl.

Oto na jakie oprocentowanie można liczyć, inwestując w obligacje skarbowe:

  • 3% – obligacje 3–miesięczne OTS (Oszczędnościowe Trzymiesięczne Stałoprocentowe),
  • 6,75% – obligacje roczne ROR (Roczne Oszczędnościowe Referencyjne), o oprocentowaniu zmiennym, aktualizowanym co miesiąc,
  • 6,85% – obligacje 2–letnie DOR (Dwuletnie Oszczędnościowe Referencyjne), o oprocentowaniu zmiennym, aktualizowanym co miesiąc,
  • 6,85% – obligacje 3–letnie  TOS (Trzyletnie Oszczędnościowe Stałoprocentowe), stałoprocentowe,
  • 7% – obligacje 4–letnie COI (Czteroletnie Oszczędnościowe Indeksowane), indeksowane inflacją,
  • 7,25% – obligacje 10–letnie EDO (Emerytalne Dziesięcioletnie Oszczędnościowe), indeksowane inflacją,
  • 7.20% – obligacje 6–letnie ROS (Rodzinne Oszczędnościowe Sześcioletnie), indeksowane inflacją,
  • 7,50% – obligacje 12–letnie ROD (Rodzinne Oszczędnościowe Dwunastoletnie), indeksowane inflacją.

Co to znaczy, że obligacje są indeksowane inflacją? Mają gwarantowany zysk powyżej inflacji. Oprocentowanie takich dłużnych papierów wartościowych ustalane jest od drugiego okresu odsetkowego jako suma inflacji i marży odsetkowej.

Czy opłaca się inwestować w obligacje skarbowe?

To zależy od oczekiwań i celów inwestora. Choć obligacje skarbowe oferują niskie stopy zwrotu, to dla wielu osób będą korzystnym pomysłem na inwestycje. Dlaczego? Przede wszystkim uchodzą za jedną z bardziej bezpiecznych form inwestowania, np. w porównaniu do akcji. To państwo gwarantuje wywiązanie się z umowy spłaty zadłużenia.

Lokowanie kapitału w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa pozwala też ochronić oszczędności przed inflacją. Tak jest w przypadku obligacji indeksowanych inflacją.

Kupno obligacji skarbowych o stałej stopie oprocentowania nie jest już tak korzystne. Odpowiada za to właśnie inflacja – będzie rosła w przeciwieństwie do oszczędności inwestora, który kupił obligacje (oprocentowanie pozostanie na tym samym poziomie).

Jakie są inne zalety obligacji?

Nabywcy dostają regularnie odsetki w umówionej wysokości. Obligacje łatwo kupić, a potem czekać na wykup przez państwo lub sprzedać wcześniej na rynku wtórnym. Zaletą obligacji jest też brak konieczności obsługi inwestycji.

Warto pamiętać, że im dłuższy czas trwania obligacji, tym zysk inwestora może być wyższy. Z drugiej strony, w przypadku obligacji długoterminowych, inwestycja oznacza zamrożenie kapitału na nawet 10-12 lat.

Opłacalność obligacji skarbu państwa zależy od sytuacji gospodarczej kraju. Im niższa inflacja i wyższe stopy procentowe, tym więcej zarobi nabywca papierów wartościowych emitowanych przez państwo.

Jakie jest ryzyko inwestowania w obligacje Skarbu Państwa? Ich wartość może spadać przy rosnącej inflacji, inwestor, których zechce sprzedać papiery wartościowe przed terminem wykupu (na rynku wtórnym), może uzyskać gorszą cenę, należy też brać pod uwagę najbardziej pesymistyczne scenariusze, np. ryzyko niewypłacalności państwa.

Atrakcyjność obligacji zmniejsza opodatkowanie dochodu z ich sprzedaży lub otrzymywanych odsetek (19% podatku Belki).

Zawsze trzeba dokładnie przeczytać warunki emisji, aby dowiedzieć się, czy np. zysk nie zostanie pomniejszony o prowizje transakcyjne. Dobrym pomysłem jest też konsultacja z profesjonalnym doradcą, który pomoże ocenić potencjalnemu inwestorowi czy obligacje to instrument finansowy dobrze dobrany do jego oczekiwań, celów i preferencji.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.