Strona główna Blog Strona 72

Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej

0
kontrola po zamknięciu działalności

Czy możliwa jest kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej? Kiedy urząd skarbowy może przeprowadzić kontrolę podatkową firmy? Sprawdź, co każdy przedsiębiorca powinien o niej wiedzieć.

Kontrola urzędu skarbowego u wielu przedsiębiorców wzbudza niepokój. Szczególnie kontrola po zamknięciu działalności wydaje się stresująca. Przygotowaliśmy ten tekst, by rozwiać przynajmniej podstawowe wątpliwości w zakresie kontroli podatkowej.

Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej – w jakich przypadkach?

Jeśli firma jest aktywna i działa urzędnicy skarbowi mogą skontrolować firmę zawsze. Trzeba jednak pamiętać, że nie mogą działać „ot, tak” i wejść do firmy na kontrolę, kiedy tylko mają na to ochotę. Każda kontrola podatkowa, również kontrola po zamknięciu działalności, musi być zapowiedziana.

Również w takiej sytuacji urzędnicy mogą przeprowadzić kontrolę skarbową. Będzie ona wtedy dotyczyła okresu prowadzenia działalności gospodarczej. Mówiąc wprost, jeśli działalność zamkniesz w 2021, to jeśli urząd przeprowadzi kontrolę w 2022 lub 2023 to będzie mogła dotyczyć tylko okresu, w którym prowadziłeś działalność.

CZYTAJ TAKŻE: Spóźnienie w płatności podatku. Co mi grozi, gdy nie zapłacę zaliczki w terminie

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej – po co urząd ją przeprowadza?

Urząd przeprowadza kontrolę już po zakończeniu działalności, żeby sprawdzić, czy wszystkie kwoty należne fiskusowi zostały właściwie naliczone, czy deklaracje zostały złożone, a także czy obliczenia dokonywane w księgach rachunkowych się zgadzają. Mówiąc bardziej formalnie, „kontrola podatkowa pozwala zweryfikować, czy kontrolowany podatnik wywiązał się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego”.

Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej – jaki okres obejmuje?

Kontrola podatkowa może dotyczyć okresu do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Okres przedawnienia wynosi pięć pełnych lat podatkowych.

Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej – dokumenty

Jak już wspomniano, kontrola podatkowa obejmuje sprawdzenie dokumentów księgowych. Podatnik ma obowiązek przechowywać wszystkie dokumenty do czasu przedawnienia się zobowiązania podatkowego, czyli przez 5 lat.

Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej – jak się do niej przygotować?

Po otrzymaniu zawiadomienia o kontroli warto przygotować wszystkie dokumenty, które będą potrzebne do zweryfikowania stanu faktycznego przez urząd.

Podatnik ma obowiązek przechowywać dokumenty do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dotyczy to również sytuacji, gdy firma jest zamknięta lub zawieszona. Odrębne przepisy mogą nakazywać przechowywanie dokumentów dłużej. Może się tak zdarzyć, jeśli np. podatnik korzysta z pomocy publicznej. Nawet jeśli jednak jakiś przepis nakazuje mu przechowywać określone dokumenty przez 10 lat, to i tak urzędnicy skarbowi mogą dokonać kontroli okresu do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Kontrola podatkowa prowadzona może być w siedzibie podatnika. Podatnik musi udostępnić miejsce, w którym kontrola będzie prowadzona.

Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej – termin przedawnienia

Ogólna zasada mówi, że termin przedawnienia zobowiązania podatkowego wynosi 5 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W określonych sytuacjach jednak termin ten może ulec wydłużeniu. Może się tak zdarzyć, jeśli bieg przedawnienia w ogóle się nie rozpoczął, bo np. zapłata podatku została rozłożona na raty, albo gdy bieg przedawnienia jest zawieszony, np. po wniesieniu sprawy do sądu administracyjnego lub zostanie przerwany w wyniku ogłoszenia upadłości.

CZYTAJ TAKŻE: Umorzenie zaległości podatkowych. Kiedy można się o nie starać?

Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej – zakończenie kontroli

Kontrola podatkowa kończy się sporządzeniem protokołu. Protokół kontroli podatkowej podlega odwołaniu. Można więc nie zgodzić się z ustaleniami kontroli skarbowej.

Podsumowując, urząd może przeprowadzić kontrolę podatkową, nawet gdy firma jest już zamknięta.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Jak wygląda przejście z etatu na B2B? Kiedy warto zrezygnować z umowy o pracę?

0
z etatu na B2B

Przejście z etatu na B2B ma zarówno swoje wady, jak i zalety. Z jednej strony, wiąże się z utratą przywilejów wynikających z Kodeksu pracy, z drugiej – wiąże się z wyższą wypłatą. Jeśli zastanawiasz się nad założeniem własnej działalności gospodarczej, sprawdź, na czym polega umowa B2B. Z czym wiąże się samozatrudnienie u obecnego pracodawcy? Kiedy się opłaca?

Co to jest umowa B2B?

W pierwszej kolejności musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: co to jest B2B? Umowa B2B (z ang. business-to-business) to jest umową cywilnoprawną zawieraną między dwoma podmiotami gospodarczymi, czyli przedsiębiorcami.

Obie strony współpracy B2B prowadzą działalność gospodarczą lub spółkę. Umowa, jak przystało na umowę cywilnoprawną, może być zawarta praktycznie w dowolny sposób. Przy tej formie współpracy korzysta się bowiem ze swobody zawierania umów.

Kontrakt B2B może być zawierany w bardzo różnych celach. Coraz bardziej popularne staje się stosowanie jej jako formy zatrudnienia, jednak jej oryginalny cel to ułatwienie sposobów zawierania transakcji pomiędzy firmami.

Umowa współpracy pomiędzy firmami znacznie różni się od umowy pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Poniżej poznasz te różnice. Dowiesz się też, jak powinna wyglądać umowa pomiędzy osobą prowadzącą własną działalność gospodarczą a firmą.

Jak powinna wyglądać umowa B2B?

Przed zawarciem umowy B2B należy upewnić się, że będzie ona skonstruowana w odpowiedni sposób. Jak więc powinna wyglądać umowa pomiędzy przedsiębiorstwami?

Przede wszystkim, nie może ona nosić znamion umowy o pracę. W przeciwnym razie może zostać zakwestionowana jej zasadność jako umowy o współpracę. Należy wziąć pod uwagę, że jej zapisy nie mogą wynikać z kodeksu pracy, jako że będzie ona podlegać zapisom kodeksu cywilnego.

Powinniśmy zawrzeć w niej odpowiednio skonstruowaną klauzulę o zakazie konkurencji, a także zasady wykonania umowy i odpowiedzialności, terminy płatności i konsekwencje ich naruszenia, a także warunki zakończenia współpracy.

Przejście z umowy o pracę na B2B – jakie są różnice?

Choć po przejściu z umowy etatowej na umowę B2B, charakter pracy i zadania nie ulegają zmianie, pod względem formalnym różnic jest sporo. Choćby taka, że prawa i obowiązki pracownika zatrudnionego na etacie regulują przepisy kodeksu pracy. Umowa B2B natomiast regulowana jest przez kodeks cywilny.

I tak umowa o pracę wymaga określenia dokładnego czasu i miejsca wykonywania obowiązków. Określa się też wymiar należnego urlopu. W przypadku umowy B2B nie można narzucić miejsca i czasu wykonywania obowiązków. Dodatkowo można też ustalić, że część zadań będą realizować podwykonawcy. Wszystko zależne jest od stron dalej umowy.

Urlop po przejściu z etatu na B2B

Zasadniczą różnicą jest kwestia urlopu. W przypadku umowy o pracę, płatny urlop należny jest zawsze. Dodatkowo przysługuje też zwolnienie lekarskie. W przypadku umowy B2B nie ma możliwości skorzystania „odgórnie” z urlopu. Nie oznacza to jednak, że w przypadku B2B w ogóle nie ma mowy o dniach wolnych. Kwestie nieobecności czy urlopu strony ustalają sobie wzajemnie.

Praktyka pokazuje, że zwykle ustala się liczbę dni wolnych do wykorzystania w podobnym wymiarze jak przy umowie o pracę.

ZUS i składki po przejściu z UOP na B2B

Inną różnicą jest sprawa rozliczania składek ZUS. W przypadku pracownika etatowego, składki ZUS rozliczane są przez pracodawcę. Przy współpracy na zasadzie działalności gospodarczej, każdy musi rozliczać sobie to samodzielnie.

B2B u tego samego pracodawcy co etat

Najczęściej umowa B2B jest efektem konsultacji między pracodawcą i pracownikiem, współpracujących ze sobą od dłuższego czasu.

Z perspektywy pracodawcy korzyścią są mniejsze obowiązki związane z zatrudnieniem, niższe koszty kadrowe. Z drugiej jednak strony pracodawca musi wziąć pod uwagę i uszanować większą elastyczność w zakresie wykonywania obowiązków przez drugą stronę.

Czy trzeba zgłosić miejsce prowadzenia działalności w umowie?

Nie ma konieczności, by w umowie zawierać jakiekolwiek informacje o miejscu prowadzenia działalności. Zazwyczaj pracodawca żąda takich informacji w celach związanych z ubezpieczeniem, co nie ma znaczenia przy umowie B2B.

Czy zmiana umowy o pracę na B2B się opłaca?

Z perspektywy pracownika też należy ustalić kwestię opłacalności takiego rozwiązania. Jeśli bowiem chcesz świadczyć usługi na rzecz byłego pracodawcy, u którego byłeś zatrudniony na podstawie umowy o pracę, nie skorzystasz ani z Ulgi na start, ani z małego ZUS-u.

Dotyczy to tych osób, które wcześniej w ramach etatu realizowały te same obowiązki, które mają obecnie wykonywać. W takiej sytuacji samozatrudniony nie może też od razu wybrać podatku liniowego lub ryczałtu.

Chodzi jedynie o osoby zatrudnione na etacie, a więc na umowie o pracę, nie zaś o te, które wykonywały pracę na podstawie umowy zlecenie lub umowy o dzieło.

Należy pamiętać o takich kwestiach przy zawieraniu umowy. To, czy warto przejść z etatu na B2B, jest całkowicie zależne od naszej indywidualnej sytuacji. Dla niektórych będzie to świetne rozwiązanie, dla innych – dużo korzystniejsze będzie pozostanie w stosunku pracy.

B2B z nowym pracodawcą

Trochę inaczej sprawa wygląda, jeśli decydujemy się na samozatrudnienie, podpisując umowę z innym pracodawcą. W takiej sytuacji można skorzystać z Ulgi na start, a później z preferencyjnych składek ZUS. Można też swobodnie wybrać formę opodatkowania. Można skorzystać z pełnego wachlarza możliwości:

Przejście na B2B – obowiązki

Planując przejście z umowy o pracę na działalność gospodarczą, należy pamiętać o podstawowym obowiązku osoby samozatrudnionej – samodzielnym rozliczaniu się. To jak skomplikowane będą te rozliczenia, zależy w dużej mierze od wybranej formy opodatkowania.

Znaczenie ma też to, czy pracownik-przedsiębiorca będzie czynnym płatnikiem VAT. Do innych obowiązków należy np. konieczność wystawiania faktur, a także rozliczania samodzielnie składek na ubezpieczenie społeczne i zaliczek na podatek. Te wszystkie czynności można zlecić biuru rachunkowemu. Koszt księgowości nie jest duży, a może dość skutecznie odciążyć przedsiębiorcę.

Przejście na B2B – czy to się opłaca?

Oczywiście opłacalność samozatrudnienia każdy musi samodzielnie obliczyć. W przypadku umowy o pracę faktycznie na konto pracownika wpływa ok. 60 proc. kwoty, którą musi wyłożyć pracodawca.

Mówiąc wprost, przy pensji na poziomie 6 000 zł netto, koszt dla pracodawcy to prawie 10 000 zł. Gdy pracownik przechodzi na samozatrudnienie, pracodawca zapłaci mniej, bo nie musi rozliczać dodatkowych podatków, czy składek.

Pracownik–przedsiębiorca wystawia fakturę, z której samodzielnie rozlicza składki i podatki. Jednak takie rozwiązanie również może się opłacać, ponieważ przedsiębiorca może zaliczyć wydatki związane z prowadzonym biznesem do kosztów działalności. Chodzi tu np. o zakup sprzętu komputerowego czy oprogramowania.

Zalety samozatrudnienia

Nie bez znaczenia jest też to, że samozatrudniony może swoje obowiązki wykonywać w sposób bardzo elastyczny i swobodny. Może sam określić sobie czas pracy i jej miejsce. Może też pracować dla kilku firm jednocześnie. Dla wielu samozatrudnionych niewątpliwą zaletą jest możliwość skorzystania z leasingu. W ten sposób można finansować zakup sprzętu elektronicznego czy samochodu.

Ryzyka samozatrudnienia

O czym pamiętać, rozpoczynając jednoosobową działalność gospodarczą? Przede wszystkim, wiąże się ono z określonymi ryzykami. Głównie chodzi o to, że urzędnicy mogą zakwestionować zasadność umowy B2B, jeśli pracownik w rzeczywistości pracuje w sposób, który przynależy umowie o pracę.

Mało tego. W przypadku umowy B2B za wszelkie aktywności pełną odpowiedzialność ponosi osoba prowadząca jednoosobową działalność. W przypadku etatu taka odpowiedzialność spoczywa na pracodawcy.

Zmiany w prawie pracy 2023 – lista najważniejszych regulacji

0
zmiany w prawie pracy

Zobacz, jakie zmiany w prawie pracy czekają pracodawców w 2023. Jak zwykle, początek roku to zwykle czas na zmiany w prawie. Zobacz, czego oczekiwać w tym roku.

2023 rok to spore zmiany w kodeksie pracy. Głównie z powodu konieczności dopasowania polskich przepisów do prawa unijnego. Przede wszystkim w kodeksie pracy pojawią się przepisy określające zasady pracy zdalnej, a także regulacje związane z możliwością zbadania stanu trzeźwości pracownika. Łatwiej będzie też można zatrudnić cudzoziemców.

CZYTAJ TAKŻE: Jak zatrudnić pracownika spoza Unii Europejskiej?

Zmiany w prawie pracy

Zmiany w prawie pracy, które mają obowiązywać od początku 2023 roku to efekt implementacji do przepisów unijnych. Implementacja miała być wprowadzone już w sierpniu 2022, ale ze względu na przedłużające się prace, nie udało się. Wciąż nie wiadomo jednak kiedy dokładnie wejdą w życie. W momencie tworzenia materiału (listopad 2022) prace nad projektem wciąż trwały.

Warto wiedzieć, że zmiany dotyczą pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, czyli tych objętych kodeksem pracy. Rewolucją są przepisy związane z tzw. work-life balance. Chodzi o to, by ułatwić godzenie życia zawodowego z rodzinnym. Przepisy mają też skłaniać mężczyzn do tego, by aktywnie korzystać z urlopu rodzicielskiego, ojcowskiego czy opiekuńczego.

Nie będzie można przenosić części urlopu rodzicielskiego na drugiego rodzica. Ojcowie będą mogli skorzystać z 9 tygodni urlopu rodzicielskiego. W takiej sytuacji pobierać będą zasiłek w wysokości 70% średniego rocznego wynagrodzenia. Na wykorzystanie takiego urlopu mają 12 miesięcy. Jeśli nie skorzystają z tej możliwości, urlop rodzicielski im przepadnie. Nie można wtedy przenieść go na matkę.

CZYTAJ TAKŻE: Czy mogę nakazać pracownikowi pracę zdalną

Work-life balance

Prawo unijne nakazuje też zmiany w zakresie wysokości zasiłku rodzicielskiego. Wydłuży się też urlop rodzicielski. Rodzice uzyskają też dodatkowy urlop opiekuńczy, a także możliwość pracy zdalnej.

CZYTAJ TAKŻE: Czy można wydłużyć urlop?

Renegocjacja formy zatrudnienia

Zmiany dotyczą też kwestii formalnych związanych z zatrudnieniem. Pracownicy zatrudnieni dłużej niż 6 miesięcy (licząc łącznie z okresem próbnym) będą mogli negocjować na nowo formę zatrudnienia. Mało tego. Jeśli pracownik ma umowę na czas określony i otrzyma wypowiedzenie, to pracodawca musi zawsze podać przyczyny wypowiedzenia. Wcześniej był to obowiązek dotyczący wyłącznie pracownika zatrudnionego na czas nieokreślony.

CZYTAJ TAKŻE: Jak zwolnić pracownika?

Zmiany w prawie pracy 2023 – dokumentacja pracownicza

Modyfikacje kodeksu pracy dotyczą też zasad prowadzenia dokumentacji pracowniczej. Znacznym ułatwieniem będzie możliwość składania ich w wersji elektronicznej.

CZYTAJ TAKŻE: Pieczęć elektroniczna dla firm

Kontrola trzeźwości pracowników

W życie mają też wejść przepisy, które pozwalają pracodawcy sprawdzenie trzeźwości pracownika. Projekt zmian zakłada, że pracodawca dostanie możliwość kontroli trzeźwości. W takiej sytuacji w firmie trzeba będzie określić zasady takiej kontroli.

Będą one musiały znaleźć się w aktach wewnątrzzakładowych pracowników, którzy będą podlegać kontroli. Kontrola trzeźwości dozwolona jest wyłącznie za pomocą alkomatu. Tylko w wyjątkowych przypadkach, np. gdy pracownik odmówi badania alkomatem, pracodawca będzie mógł użyć laboratoryjnych metod sprawdzenia trzeźwości.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Dotacja na założenie działalności z urzędu pracy

0
dotacja na założenie działalności

Dotacja na założenie działalności gospodarczej z urzędu pracy może być dobrym źródłem finansowania na początku prowadzenia biznesu. Jeśli chcesz otworzyć firmę, warto zainteresować się tym, co oferują powiatowe urzędy pracy.

Dotacja na założenie działalności przyznawana przez urząd pracy to jeden ze sposobów na zmobilizowanie osób niepracujących. Sprawdź, czy to dobre rozwiązanie. Czy warto w ten sposób zacząć działalność gospodarczą?

Dotacja na założenie działalności – kiedy się o nia starać?

Największą szansę na otrzymanie dotacji mają ci, którzy składają wnioski na początku danego roku kalendarzowego. Wtedy jest szansa, że urząd pracy ma jeszcze środki na dotacje. Warto jednak pamiętać, że w poszczególnych urzędach terminy naborów mogą być różne. Mogą też być nieznaczne różnice w zasadach wydatkowania środków.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza działalność gospodarcza – o czym pamiętać

Kto może otrzymać pieniądze z urzędu pracy?

Dotacja z urzędu pracy to jednorazowe środki przeznaczone na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Nie trzeba ich zwracać, jeśli dotrzyma się warunków umowy z urzędem. Mało tego. Najpierw otrzymujesz pieniądze, a potem możesz wybrać się na zakupy. Dotacja na działalność gospodarczą przeznaczona jest wyłącznie dla osób fizycznych. Nie można jej wykorzystać na firmę w formie spółki z o.o. ani spółki cywilnej.

Żeby dostać dotację, trzeba spełnić określone warunki. Oczywiście, tak jak wspomnieliśmy, mogą się one nieznacznie różnić w zależności od urzędu pracy, to jednak da się podać najczęściej spotykane zasady do wypełnienia. Przede wszystkim trzeba mieć status osoby bezrobotnej i przez ostatnie 12 miesięcy nie prowadzić działalności gospodarczej.

Część urzędów pracy uznaje, że zawieszenie działalności spełnia ten warunek. W takiej jednak sytuacji trzeba uruchomić firmę o innym profilu. Na dotację mają też szansę ci, którzy nie mają zajęć komorniczych, ani też nie byli karani za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu.

Dotację z urzędu pracy mogą też dostać opiekunowie osób niepełnosprawnych.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność gospodarcza na emeryturze

Jaka działalność na dotacje?

Najczęściej urzędnicy rozpatrują wnioski zgodnie z kolejnością ich składania. Nie ma tu znaczenia, jakiego rodzaju działalność pragniesz otworzyć.

Wysokość dotacji na założenie działalności

Maksymalna kwota dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej to sześciokrotność średniego wynagrodzenia, czyli niecałe 40 tys. złotych. Nie trzeba jednak wnioskować o pełną kwotę. Może być niższa. Najważniejsze, by nie przekroczyć maksymalnej kwoty.

Podobnie z wydatkami. Wystarczy odpowiednio to uargumentować. Jednak warto dopytać w swoim urzędzie, czy wydatek ma szansę na akceptację.

Dokumenty do dotacji

Zanim poprosisz o dotację, warto zwrócić uwagę na to, jakiego rodzaju dokumenty trzeba złożyć. I tak może być konieczne przedstawienie koncesji lub zezwolenia, jeśli działalność, którą chcesz prowadzić, ich wymaga. Mogą się tez przydać referencje od zleceniodawców, promesy itd.

Zabezpieczenie dotacji

Dotacja z urzędu pracy musi być zabezpieczona. Zabezpieczeniem może być weksel, czy gwarancja bankowa. W przypadku wydatków firmowych nie musisz mieć wkładu własnego. Całość kosztów może pokryć dotacja.

We wniosku podaje się dane osobowe, stan cywilny i wykształcenie. Wskazuje się też konto osobiste, na które mają być przelane środki z dotacji. W kolejne części formularza przedstawia się biznesplan, a także zabezpieczenie dotacji. W biznesplanie należy oszacować przewidywane dochody i koszty, uzasadnić motywy podejmowania działalności gospodarczej, opisać produkty i usługi, które będą oferowane, a także, w jaki sposób będzie reklamowana.

Wniosek o dotację

Urząd pracy rozpatruje wniosek w ciągu 30 dni. Gdy zostanie rozpatrzony pozytywnie, trzeba dopełnić kilku formalności. Przede wszystkim zarejestrować działalność w CEIDG, a także dostarczyć potwierdzenie zabezpieczenia dotacji.

Po spełnieniu tych formalności dotacja zostanie wypłacona w ciągu kilku dni. Rozliczenia dotacji dokonuje się poprzez przedstawienie faktur i rachunków. Po ok. 12 miesięcy umowa z urzędem przestaje obowiązywać. Ze sprzętem można robić, co tylko zechcesz.

Jeśli urząd wykryje nieprawidłowości, to urząd może wezwać Cię do złożenia pisemnych wyjaśnień, a w ostateczności oddać dotację.

CZYTAJ TAKŻE: Czy można mieć dwie działalności gospodarcze?

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

OFE a przedsiębiorcy

0
ofe

OFE mają coraz mniej członków. Starsi uczestnicy OFE stanowią przeważającą część systemu. Młodsi użytkownicy wybierają raczej nowe indywidualne konta emerytalne.

Przedsiębiorca odprowadzający składki na ZUS wciąż zbiera środki w OFE. Zapowiadana likwidacja funduszu nie doszła do skutku. Co jednak znamienne, popularność systemu spada. Jak działa Otwarty Fundusz Emerytalny?

OFE a ZUS

OFE, czyli Otwarty Fundusz Emerytalny pozwala zbierać dodatkowe środki na emeryturę. Część składek przekazywanych do ZUS-u, Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje do prywatnej instytucji, która inwestuje je w różne aktywa (obligacje, akcje itd.). Dziesięć lat przed naszą emeryturą środki trafiają z powrotem do ZUS-u.

Na koniec lipca 2022 do OFE należało niecałe 15 mln członków. Tylko 2,5 miliona to osoby w wieku do 35 lat. System działa w ten sposób, że dziesięć lat przed przejściem na emeryturę, środki z funduszu przekazywane są do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który potem już wypłaca emeryturę.

CZYTAJ TAKŻE: Składki ZUS cię przygniatają? Zobacz, jak legalnie możesz je zmniejszyć.

Czy przedsiębiorca należy do ZUS-u?

Każdy płatnik składek ZUS, a więc również i przedsiębiorca odkłada środki w OFE. Dzieje się to poza kontrolą płatnika składek, czyli przedsiębiorcy. Nie ma limitów wpłat do funduszu. Po prostu odprowadzając składki do ZUS-u, część z nich trafia do OFE. Oczywiście przedsiębiorca może odkładać pieniądze na emeryturę również w inny sposób, np. poprzez PPK, czyli Pracownicze Plany Kapitałowe albo w formie IKE, czyli Indywidualnego Konta Emerytalnego.

CZYTAJ TAKŻE: ZUS: Jak sprawdzić informację o stanie konta ubezpieczonego

Kilka lat temu pojawiła się propozycja likwidacji OFE. Miały być zamienione na Otwarte Fundusze Inwestycyjne, a środki przekazane na konta IKE z potrąceniem 15% opłaty za przekształcenie. Potem zmiany w Otwartym Funduszu Emerytalnym odsunęła pandemia. Także i w 2022 nie udało się systemu zreformować. Tym razem z powodu zamieszania z tzw. Polskim Ładem.

Nie wiadomo na razie, jak potoczą się losy Otwartych Funduszy Emerytalnych. Na tym etapie jednak środki wciąż napływają (choć jest to naprawdę niewielka kwota).

CZYTAJ TAKŻE: Inwestycja w złoto. Jak inwestować w złoto?

Jak działa OFE?

A skoro tak, to może warto przypomnieć sobie, jak OFE działają. Każdy przedsiębiorca co miesiąc przekazuje składki do ZUS-u. W puli środków jest m.in. składka emerytalna i rentowa. Z tych pieniędzy niewielka część trafia właśnie do Otwartego Funduszu Emerytalnego. Przedsiębiorca, czyli płatnik składek nie ma żadnego wpływu na to, w jaki sposób pieniądze z funduszy są inwestowane. Za przekazanie ich do OFE odpowiedzialność ponosi ZUS, a fundusze mogą pomnażać pieniądze wyłącznie w sposób określony w ustawie.

CZYTAJ TAKŻE: Inwestowanie w nieruchomości. Czy to się opłaca?

Obecnie politycy pracują nad reformą systemy. Aktywa zgromadzone w otwartych funduszach emerytalnych mocno się kurczą. Nie tylko z powodu faktu, że coraz mniej procentowo jest odkładanych do OFE, ale i z powodu tego, że coraz więcej osób przechodzących na emeryturę ma możliwość skorzystać ze środków z funduszy. Kilka lat temu bowiem pieniądze wielu oszczędzających zostały przetransferowane do ZUS-u.

Kasa fiskalna – dla kogo?

0
kasa fiskalna

Kasa fiskalna to nieodzowny element wielu działalności gospodarczych. Kto musi mieć kasę fiskalną? Kiedy kasa fiskalna jest obowiązkowa?

Jeśli przedsiębiorca sprzedaje towary i usługi dla osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych muszą ewidencjonować obrót przy pomocy kasy fiskalnej.

Kiedy kasa fiskalna?

Kasa fiskalna  jest obowiązkowa dla tych podatników, którzy prowadzą sprzedaż towarów bądź usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeśli uzyskane w poprzednim lub bieżącym roku podatkowym obroty przekroczyły 20 000 zł.

Do tego limitu nie wlicza się:

  • wartości prawnych i niematerialnych,
  • środków trwałych,
  • nieruchomości.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Obowiązek posiadania kasy fiskalnej

Niezależnie od wysokości obrotów, kasę fiskalną muszą mieć przedsiębiorcy, którzy sprzedają

  • gaz ziemny,
  • części do silników,
  • przyczepy, naczepy i kontenery,
  • sprzęt fotograficzny
  • sprzęt radiowy, telekomunikacyjny i telewizyjny,
  • wyroby tytoniowe
  • napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  • perfumy i wody toaletowe

albo zajmują się

  • przewozami pasażerskimi
  • przewozami taksówkami
  • doradztwem podatkowym
  • naprawą motorowerów i pojazdów silnikowych
  • wulkanizacją.

CZYTAJ TAKŻE: Kasa fiskalna w myjni samochodowej

Bez względu na obrót kasę fiskalną musi mieć także przedsiębiorca, który świadczy usługi prawne, kosmetyczne, fryzjerskie i kosmetologiczne.

Kasy fiskalne online

Obecnie nowe kasy są kasami online, które automatycznie, w sposób ciągły łączą się z Centralnym Repozytorium Kas. Kasa taka potwierdza obrót, przekazując do Repozytorium paragony, raporty dobowe i dokumenty niefiskalne.

Od 2023 kasę fiskalną online muszą mieć wszystkie podmioty, które sprzedają towary lub świadczą usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

CZYTAJ TAKŻE: Kasy fiskalne online – do kiedy trzeba je wprowadzić?

Nie mam kasy fiskalnej – co mi grozi?

Kasy fiskalnej nie muszą posiadać przedsiębiorcy, którzy prowadzą sprzedaż dla firm albo też realizują sprzedaż przez internet, a pieniądze ze sprzedaży trafiają bezpośrednio na konto przedsiębiorcy.

Jeśli przedsiębiorca nie posiada kasy fiskalnej, choć jest do tego zobowiązany, popełnia poważne wykroczenie skarbowe i grzywny w wysokości do 240 stawek dziennych. Jeśli posiadając kasę fiskalną, nie rejestruje sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej (nie wydaje paragonów), to podlega karze do 180 stawek dziennych.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Obowiązek rejestracji do VAT

0
obowiązek rejestracji do vat

Obowiązek rejestracji do VAT nie dotyczy każdego, kto prowadzi biznes. Wszystko dlatego, że przedsiębiorcy mogą mieć status podatnika zwolnionego z VAT albo czynnego podatnika VAT. Kiedy zarejestrować się do VAT?

Obowiązek rejestracji do VAT nie jest uniwersalny. Można przyjąć, że każdy przedsiębiorca, który rozpoczyna działalność gospodarczą, jest zwolniony z VAT. To tzw. podmiotowe zwolnienie z VAT. Wyjątek stanowią działalności, które zapisane są w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Są wśród nich np. sprzedaż kosmetyków, czy części samochodowych. Takie działalności od początku muszą być zarejestrowane do VAT.

Obowiązek rejestracji do VAT – kogo dotyczy?

W przypadku gdy przedsiębiorca, podatnik chce skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności. Jeśli jednak dotyczy go obowiązek rejestracji do VAT, to jest zobowiązany do złożenia deklaracji VAT-R.

Co ważne, takiego zgłoszenia trzeba dokonać, zanim dojdzie do jakiejkolwiek sprzedaży opodatkowanej. Mówiąc inaczej, przedsiębiorca, który ma zamiar być płatnikiem VAT, nie może sprzedaż żadnego produktu lub usługi, zanim nie zostanie do VAT zarejestrowany.

Inną sytuacją, w której trzeba obowiązkowo zarejestrować się jako czynny podatnik VAT, jest przekroczenie w roku podatkowym 200 000 zł obrotu.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Rejestracja VAT przy otwieraniu firmy

Do VAT można zarejestrować się także w momencie zakładania działalności gospodarczej. Co istotne, choć sama rejestracja działalności gospodarczej zajmuje chwilę, a firmę da się prowadzić praktycznie od razu po wpisie do rejestru, to w przypadku rejestracji do VAT, trzeba zaczekać na to, aż będziemy wpisani do rejestru podatników VAT.

Wybór metody rozliczania VAT

W przypadku rejestracji VAT musimy podjąć decyzję dotyczącą metody rozliczania VAT. Tutaj terminy są wyraźnie określone w ustawie (art. 96 ustawy o VAT). Zgłoszenia trzeba dokonać:

  • przed dniem dokonania pierwszej czynności określonej w art. 5;
  • przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  • przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  • przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;
  • przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Rejestracja do VAT może zająć nawet kilka dni, bo urzędnicy muszą zweryfikować dane podane w formularzu zgłoszeniowym. Podatnik nie zostanie zarejestrowany:

  • jeśli dane podane w zgłoszeniu są nieprawdziwe,
  • gdy podmiot nie istnieje,
  • gdy nie można się skontaktować z danym podmiotem,
  • gdy istnieje podejrzenie, że podatnik może prowadzić działalność po to, by dokonywać wyłudzeń skarbowych.

Jak widać, termin rejestracji do VAT jest wyraźnie określony i trzeba go przestrzegać.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Zmiany w prawie 2023

0
zmiany w prawie

2023 jest nietypowym rokiem pod względem zmian w prawie dla przedsiębiorców. W porównaniu do rewolucyjnych lat 2021-2022 obecnie zmiany są raczej kosmetyczne.

Przedsiębiorcy marzą o stabilnym prawie, o tym by przepisy nie zmieniały się co kilka miesięcy. Dzięki temu łatwiej planować inwestycje i rozwój firmy. Jednak w polskiej rzeczywistości biznesowej nie jest łatwo o taką sytuację. Śledząc propozycje zmian w prawie na 2023 rok, można dojść do wniosku, że nie jest ich znów tak dużo. Wybraliśmy kilka.

Limity podatkowe 2023

Limity podatkowe 2023 to wartości, które zależą od średniego kursu euro, który NBP publikuje pierwszego roboczego dnia października. Pierwszym roboczym dniem w 2022 był 3 października. Wtedy średni kurs euro to 4,8272 zł.

Ta wielkość powoduje, że wszystkie podmioty, które przekroczą obroty 9.654.400 zł (2.000.000,- euro x 4,8272 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w 2022 roku. W sytuacji, gdy limitu tego nie przekroczymy, możemy rozliczać się podatkową księgą przychodów i rozchodów.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Ryczałt w 2023

Limit ten wpływa również na ryczałt. Ryczałtem można się rozliczać, jeśli przychody nie przekraczają 2 000 000 euro. W 2023 r. limit dla prowadzenia ryczałtu wynosi więc 9.654.400 zł.

Amortyzacja

Wskaźnik limitu podatkowego wpływa też na wysokość limitu jednorazowej amortyzacji. Zakładając, że jest to 50 000 euro, to w 2023 limit jednorazowej amortyzacji to 241 000 zł.

Zmiany w kodeksie pracy

Zmieni się też kodeks pracy. Chodzi przede wszystkim o uwarunkowania dotyczące pracy zdalnej. Dodatkowo podczas zwalniania osób zatrudnionych na czas określony będzie trzeba zawsze podać przyczynę wypowiedzenia umowy. Wcześniej było to obowiązkowe w przypadku umów na czas nieokreślony.

Badanie alkomatem w pracy

Pracodawcy otrzymają możliwość sprawdzenia trzeźwości pracownika w miejscu pracy i to w formule prewencyjnej. Wystarczy, że pracodawca uzna, że kontrola jest niezbędna do ochrony zdrowia i mienia. Pracownicy otrzymają też dodatkowe 5 dni urlopu opiekuńczego. Jest to jednak urlop bezpłatny.

Dodatkowo będą też wolne dodatkowe 2 dni albo 16 godzin roku kalendarzowego z powodu siły wyższej (pilna sprawa rodzinna spowodowana chorobą lub wypadkiem i to tylko w sytuacji, gdy niezbędna jest natychmiastowa obecność pracownika). W tym jednak wypadku wynagrodzenie będzie wynosił 50% stawki.

Wyższe podatki od środków transportu

W 2023 wzrasta opodatkowanie od środków transportu, czyli pojazdów powyżej 3,5 tony, przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą powyżej 7 ton – z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą, a także autobusów.

Stawki podatku od środków transportowych ustalane są przez gminy. Nie mogę jednak przekroczyć maksymalnych stawek ustanowionych w przepisach krajowych.

SLIM 3 w VAT

Jedną z większych zmian będzie tzw. SLIM VAT 3 – czyli nowelizacja ustawy o VAT i kilku innych ustaw. Ostateczny kształt przepisów wciąż nie jest jeszcze znany. 4 listopada 2022 r. raporcie z konsultacji publicznych tego projektu, Ministerstwo Finansów zapowiedziało wprowadzenie do projektu kilku zmian.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Deklaracja VAT-R – wzór i omówienie

0
vat-r

Deklaracja VAT-R składana jest w momencie rejestracji jako czynny podatnik VAT. Ten sam dokument służy też do aktualizacji danych w związku z rozliczeniem podatku VAT.

Każdy podatnik, który jest zobowiązany rozliczać podatek VAT, ale i taki, który ma status podatnika zwolnionego może spotkać się z koniecznością wypełnienia deklaracji VAT-R. Dotyczy ona właśnie spraw związanych z podatkiem VAT.

Jak wypełnić deklarację VAT -R?

Deklarację VAT-R wypełnić można ręcznie, jak i elektroniczne. W przypadku pierwszym używamy drukowanych liter. W drugim przypadku warto skorzystać z gotowych do wypełnienia, interaktywnych plików. Taki wzór zgłoszenia VAT znajdziesz np. na stronie rządowej – TUTAJ. Szczegółowy sposób wypełnienia formularza VAT-R znajdziesz poniżej.

Druk VAT-R po wypełnieniu można złożyć w urzędzie skarbowym osobiście, za pośrednictwem poczty albo elektronicznie za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego. Jak wypełnić ten formularz zgłoszenia rejestracyjnego? Najpierw podajemy numer identyfikacji podatkowej. Potem określamy, że deklarację składamy w celu zgłoszenia czy aktualizacji.

W części C deklaruje się okoliczności, które określają obowiązek podatkowy, a także podaje się informacje związane ze składaniem deklaracji. Deklaracja VAT-R zawiera też pole do zaznaczenia przez wszystkich tych, którzy rozpoczynają działalność, ale nie mogą skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT ze względu na wysokość obrotów albo też sprzedaż np. wyrobów z metali szlachetnych lub tytoniu (pełna lista wyłączeń dostępna jest TUTAJ).

W formularzu VAT-R deklaruje się także fakt wyboru metody kasowej. W największym skrócie polega ona na tym, że obowiązek rozliczenia VAT powstaje dopiero wtedy, gdy należność z faktury zostanie uregulowana przez kontrahenta. Dotyczy to tzw. małych podatników. Każdy przedsiębiorca może jednak z tej możliwości zrezygnować.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak wypełnić formularz VAT-R? Szczegółowa instrukcja

Na początku podatnik podaje swój NIP. Formularza VAT-R nie ma się bez niego złożyć. Jeśli go nie posiadasz, a musisz zarejestrować się do VAT, zgłoś się do urzędu skarbowego. Punkty 2 i 3 uzupełnia pracownik urzędu skarbowego.

A. CEL I MIEJSCE ZŁOŻENIA ZGŁOSZENIA ORAZ INFORMACJA DOTYCZĄCA WŁAŚCIWOŚCI NACZELNIKA URZĘDU SKARBOWEGO

W pierwszym formularza zaznaczamy, dlaczego składamy formularza VAT-R: w celu rejestracji podatnika VAT, czy żeby zaktualizować swoje dane. Należy tutaj też wskazać odpowiedniego naczelnika urzędu skarbowego. Punkty 6 i 7 dotyczą osób, które siedzibę działalności gospodarczej mają poza Polską.

Jeśli VAT-R składamy jest nie w celu rejestracji, a po to, żeby zaktualizować dane podatnika, należy wypełnić punkty 8 i 9, w których wskażemy, o które dane chodzi.

B. DANE PODATNIKA

W części B uzupełniamy swoje dane. Na początek, należy zaznaczyć, czy jesteśmy osobą fizyczną, nie jesteśmy osobą fizyczną, lub czy pozostajemy za granicą. Następnie, osoba fizyczna podaje:

  • nazwisko i imiona,
  • imiona rodziców,
  • PESEL.

Druga opcja dotyczy podatnika niebędącego osobą fizyczną. Wpisuje on:

  • pełną nazwę;
  • nazwę skróconą,
  • REGON.

W części B.2. uzupełniamy adres zamieszkania lub adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Część B.3. dotyczy osób zidentyfikowanych na potrzeby podatku w innym państwie.

C. OBOWIĄZEK PODATKOWY W ZAKRESIE PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG

Kiedy musisz wypełnić formularza VAT-R, część C jest zdecydowanie jedną z najważniejszych. Określisz tutaj dotyczące cię zwolnienia, podasz informacje co do składanych deklaracji, a także zadeklarujesz, czy będziesz dokonywał sprzedaży lub świadczenia usług na terenie UE.

C.1. OKOLICZNOŚCI OKREŚLAJĄCE OBOWIĄZEK PODATKOWY

W tej części określasz:

  1. czy i od kiedy będziesz korzystać ze zwolnień określonych przez ustawę VAT, czy też z nich rezygnujesz;
  2. czy będziesz korzystał z metody kasowej;
  3. czy wybierasz możliwość rozliczenia kwartalnego.

C.2. INFORMACJE DOTYCZĄCE SKŁADANIA DEKLARACJI

W części C.2. deklarujesz, czy będziesz składał deklaracje:

  1. VAT-7K, służąca do kwartalnego obliczania kwoty podatku oraz podstawy opodatkowania. Dotyczy ona małych przedsiębiorców, których wartość przychodu nie przekroczyła 1 200 000 euro;
  2. VAT-8, dotyczącą osób dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych;
  3. VAT-12, dotyczącą podatników świadczących usługi taksówek osobowych, którzy wybrali opodatkowanie w formie ryczałtu.

C.3. INFORMACJE DOTYCZĄCE WYKONYWANIA TRANSAKCJI WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWYCH

Tutaj oznaczysz, czy i kiedy będziesz:

  • dokonywał sprzedaży towaru lub jego nabycia wewnątrz UE;
  • świadczyć usługi na terenie UE.

D. WNIOSEK O POTWIERDZENIE ZAREJESTROWANIA PODMIOTU JAKO PODATNIKA VAT

W części D należy zaznaczyć, czy podatnik wnioskuje o wydanie potwierdzenia zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego albo podatnika VAT zwolnionego. Należy pamiętać, że zaznaczenie w tym punkcie „tak” wiąże się z koniecznością wniesienia opłaty skarbowej.

E. PODPIS PODATNIKA LUB OSOBY REPREZENTUJĄCEJ PODATNIKA

Podajemy tutaj swoje imię, nazwisko, dane kontaktowe, datę wypełnienia formularza VAT-R oraz składamy podpis.

F. ADNOTACJE URZĘDU SKARBOWEGO

Uzupełnia urząd skarbowy.

Kiedy złożyć VAT-R?

Deklarację VAT-R trzeba złożyć, zanim dokonamy pierwszej czynności, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Złożenie deklaracji jest bezpłatne. Jeśli jednak chcemy uzyskać zaświadczenie o rejestracji, trzeba będzie zapłacić 170 złotych. Każda zmiana danych wskazanych w deklaracji wymaga zgłoszenia do urzędu skarbowego. Przedsiębiorca ma na to 7 dni.

Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT

Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT. Tak jak tłumaczyliśmy powyżej, musi to nastąpić przed dokonaniem czynności opodatkowanej w zakresie podatku VAT.

Jak jednak wygląda sytuacja u podatnika VAT zwolnionego z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 oraz art. 43 ust. 1 ustawy o VAT? Osoby te, w przeciwieństwie do podatnika VAT czynnego, nie muszą, ale mogą dokonać rejestracji.

Jaki jest urząd skarbowy właściwy dla podatnika?

Przed złożeniem formularza VAT R, koniecznie trzeba wiedzieć, w jaki sposób ustalić właściwość urzędu skarbowego dla określonego podmiotu.

W przypadku deklaracji VAT ważna będzie właściwość urzędu skarbowego. Mówiąc wprost, musimy wiedzieć, pod który urząd skarbowy podlegamy. W przypadku osób fizycznych (jednoosobowych działalności gospodarczych) właściwym urzędem skarbowym będzie ten obsługujący miejsce zamieszkania podatnika.

W przypadku osób prawnych albo innych niż osoby fizyczne, właściwy urząd skarbowy będzie tym obsługującym adres siedziby działalności gospodarczej.

Właśnie dlatego osoby fizyczne w deklaracji podają miejsce zamieszkania, a osoby, które nie są osobą fizyczną – adres prowadzenia działalności gospodarczej. Jest to ważne o tyle, że takie same dane muszą znaleźć się na fakturach przedsiębiorcy.

Rozliczenia kwartalne czy miesięczne

Na deklaracji VAT-R określamy też sposób rozliczania VAT. Składając zgłoszenie rejestracyjne, zaznaczamy, czy podatek będziemy rozliczać miesięcznie, czy kwartalnie. Możliwość rozliczania podatku kwartalnie przysługuje tym przedsiębiorcom, których obrót w ciągu roku nie przekracza 2 mln euro (w 2023 roku).

W przypadku dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych należy wypełnić część C.3 deklaracji.

Potwierdzenie złożenia deklaracji VAT-R

W części D formularza można zaznaczyć pole, w którym wnioskujemy o potwierdzenie zarejestrowania do VAT. Na końcu dokumentu koniecznie trzeba się podpisać. Na końcu formularza VAT-R dodano pouczenie, na podstawie którego za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.

Jak złożyć formularz VAT-R?

Jak już wspomnieliśmy powyżej, deklarację VAT-R należy złożyć do urzędu skarbowego właściwemu podatnikowi. Nie oznacza to jednak, że musimy dostarczyć ją fizycznie. Możemy oczywiście przesłać ją korespondencyjnie, jednak najłatwiej jest złożyć ją przez Internet.

Żeby wypełnić formularz VAT-R przez Internet i w ten sam sposób go przesłać, należy mieć Profil Zaufany bądź kwalifikowany podpis elektroniczny. Za ich pomocą na stronie biznes.gov.pl, poświadczymy prawdziwość danych osobowych zawartych w formularzu.

Często zadawane pytania – VAT-R

Co to jest VAT-R?

VAT-R to deklaracja, która służy do rejestracji jako płatnik VAT, a także do aktualizacji swoich danych osobowych.

Kiedy należy złożyć VAT-R?

Deklarację VAT-R należy złożyć w ramach rejestracji do VAT, albo po zmianie danych, takich jak nazwisko lub adres.

Skąd wziąć VAT-R?

VAT-R możesz wypełnić i złożyć online na stronie biznes.gov.pl.

Kogo dotyczy VAT-R?

VAT-R dotyczy wszystkich osób, które rejestrują się do VAT, a także tych, które są już zarejestrowane i chcą zmienić swoje dane.

Jakie dokumenty dołączyć do VAT-R?

Do zgłoszenia VAT-R należy dołączyć, jeśli są wymagane: dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych UPL-1/UPL-1P i potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo.

Czy VAT-R trzeba składać osobiście?

Wniosku VAT-R nie musisz składać osobiście, możesz zrobić to przez pełnomocnika. Nie musi być on też fizycznie dostarczony do urzędu, możesz wysłać go pocztą lub dostarczyć elektronicznie.

Czy jest opłata za VAT-R?

Złożenie wniosku VAT-R jest bezpłatne.

Ile się czeka na VAT-R?

Proces weryfikacji zgłoszenia VAT-R może potrwać nawet kilka tygodni.

Jak sprawdzić, czy jestem czynnym podatnikiem VAT?

Swój status albo status innego przedsiębiorcy jako czynnego, zwolnionego lub niezarejestrowanego podatnika VAT możesz sprawdzić na stronie podatki.gov.pl.

Jak złożyć deklaracje VAT-R?

Deklarację VAT-R możesz złożyć osobiście w odpowiednim urzędzie skarbowym lub też wysłać ją pocztą, lub złożyć przez stronę internetową.

Czy VAT-R można podpisać profilem zaufanym?

Tak, VAT-R składany online podpiszesz profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.

Jaka data rozpoczęcia działalności w VAT-R?

W VAT-R należy podać datę rozpoczęcia działalności poprzedzającą wykonanie pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Czy można złożyć VAT-R bez NIP?

Nie da się złożyć VAT-R bez NIP-u. Jest on wymaganym elementem na formularzu rejestracyjnym.

Czy można zgłosić się do VAT w trakcie miesiąca?

Do VAT-u możemy zgłosić się w dowolnym momencie, byle byłoby to przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Pierwsza działalność gospodarcza – o czym pamiętać

0
pierwsza działalność

Pierwsza działalność gospodarcza to dobry krok w stronę biznesowej niezależności. Warto jednak pamiętać o kilku ważnych elementach.

Założenie pierwszej działalności gospodarczej jest zawsze sporą rewolucją w życiu. Zarówno dla osoby zatrudnionej wcześniej na etacie, jak i tej bez doświadczenia zawodowego wiąże się z koniecznością zmiany myślenia o tym, jak zarabia się pieniądze. Trzeba też będzie zająć się wieloma dodatkowymi formalnościami: prowadzić księgowość, płacić podatki, a w określonych wypadkach zatrudniać i rozliczać pracowników.

Pierwsza działalność gospodarcza

Jednoosobowa działalność gospodarcza to najprostszy sposób prowadzenia biznesu. Założenie działalności gospodarczej jest bardzo łatwe. Do rejestracji wystarczy wypełnić prosty wniosek dostępny w internecie na stronie biznes.gov.pl. Można też załatwić w urzędzie gminy, przekazując taki wniosek w formie papierowej.

Internetowy wpis do działalności gospodarczej pozwala na jej rozpoczęcie praktycznie od razu. Potwierdzenie wpisu otrzymujemy bowiem w formie UPO (urzędowego potwierdzenia odbioru). Po otrzymaniu wpisu do CEIDG – rejestru przedsiębiorców, stajemy się pełnoprawnymi właścicielami firmy.

Rejestrując firmę, musisz pamiętać o nazwie firmy. Niezależenie od tego, jak ją nazwiesz, zawsze będzie trzeba zawrzeć w nazwie imię i nazwisko przedsiębiorcy. To wyróżnik jednoosobowej działalności gospodarczej.

Podatki

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej będzie trzeba samodzielnie rozliczać podatki. Może oczywiści pomóc w tym biuro rachunkowe. Zawsze jednak pełną odpowiedzialność za rozliczenia i tak ponosi przedsiębiorca. W przypadku prowadzenia firmy podatki można rozliczać na jeden wybrany sposób.

Można go co roku zmienić. I tak w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej podatki mogą być rozliczane np. według skali podatkowej (tej samej, którą stosuje się np. przy umowie o pracę), według stawki liniowej albo ryczałtu. Opłacalność wybranego systemu rozliczeń zależy przede wszystkim od wielkości firmy i rodzaju prowadzonej działalności.

Podatek VAT w działalności gospodarczej

Pierwsza działalność gospodarcza to również konieczność rozliczenia podatku VAT. To, czy przedsiębiorca będzie czynnym płatnikiem VAT, czy nie (czyli czy będzie rozliczał podatek VAT, czy też nie), zależy od wysokości obrotów, ale i rodzaju działalności. Zasada jest prosta.

Do momentu osiągnięcia obrotów w wysokości 200 000 zł rocznie nie trzeba rozliczać podatku VAT. Chyba że prowadzisz działalność, której takie zwolnienie nie dotyczy. Już od pierwszego dnia, niezależnie od przychodów, podatek VAT muszą rozliczać np. sprzedawcy alkoholu, czy handlujący złotem lub srebrem.

Pierwsza działalność gospodarcza i ZUS

Pierwsza działalność gospodarcza wiąże się z preferencją w zakresie składek ZUS. Składki ZUS, które są zmorą wielu przedsiębiorców, w pierwszym okresie są zerowe, a potem przez kilka miesięcy płaci się preferencyjną, znacznie niższą składkę ZUS.

Na rozliczenie „pełnych” składek czas przychodzi po ok. dwóch latach prowadzenia firmy. To czas, kiedy da się już biznes ułożyć tak, by było stać nas na zapłacenie pełnych składek ZUS.

Księgowość w działalności gospodarczej

Gdy uruchamiamy firmę po raz pierwszy, może nas przerażać kwestia księgowości. Na szczęście nie trzeba dokonywać rozliczeń samodzielnie. Może w tym wspomóc biuro rachunkowe. W sieci można też znaleźć dużo bardzo dobrych programów do samodzielnego prowadzenia rachunków. Przy prostej działalności da się to zrobić samemu.

Pierwsza działalność

W przypadku pierwszej działalności gospodarczej ważnym elementem będzie konieczność uzyskania numeru NIP, którym będziemy posługiwać się w kontaktach z urzędem skarbowym.

W przypadku jednoosobowej działalności NIP, podobnie jak PESEL, jest przypisany raz na zawsze przedsiębiorcy. Nawet jeśli po kilku latach prowadzenia firmy zdecydujesz się ją zamknąć, zrobić sobie długą przerwę, by znów wrócić do prowadzenia firmy, to nawet jeśli zmienisz adres, nazwę przedsiębiorstwa, numer NIP zostanie taki sam.

Zaczynając działalność gospodarczą, warto jest od początku zadbać o finanse firmowe. Musisz pamiętać, że to ty sam rozliczasz podatki i składki ZUS, a także ponosisz inne koszty związane z prowadzeniem działalności (np. wynajem lokalu), czy paliwo do samochodu. Dla osób, które do tej pory były zatrudnione i pracowały „dla kogoś”, taki sposób prowadzenia finansów może okazać się szokiem.