Strona główna Blog Strona 37

Zmiany podatkowe 2024 – zmiany w PIT za 2023, podwyżki podatków, nowe ulgi podatkowe. Czy będzie wyższa kwota wolna od podatku?

0
zmiany podatkowe 2024

Rekordowe podwyżki podatków lokalnych, w tym od nieruchomości, nowe ulgi podatkowe, podatek od plastiku oraz wyższa akcyza na alkohol i papierosy – to zmiany zapowiadane na przyszły rok. Sprawdzamy, jakie zmiany podatkowe szykują się w 2024 roku.

Zmiany w podatku w 2024 roku – zmiany w PIT za 2023

Do tej pory różniły się terminy, do jakich należało składać deklaracje PIT za rok poprzedni. W przyszłym roku nastąpi ogromna zmiana w rozliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych. Od 2024 roku wszystkie PIT-y będziemy składać w jednym terminie – do 30 kwietnia.

Podwyżki podatków

Progi podatkowe w 2024 roku pozostaną bez zmian. Nadal będzie obowiązywał pierwszy (12%) i drugi próg podatkowy (32%, dla nadwyżki dochodu ponad 120 000 zł). Nie będzie też obniżenia stawek podatku VAT.

Możemy natomiast spodziewać się podwyżki podatków lokalnych. Te daniny wzrosną o wskaźnik inflacji, czyli maksymalnie o ok. 15%. Ostateczną wysokość podatku przegłosują radni gminni lub miejscy. Mogą też różnicować wysokość niektórych stawek, np. podatku od nieruchomości.

Podatek od nieruchomości

Maksymalne stawki podatku od nieruchomości, które trzeba będzie zapłacić za posiadanie lokalu mieszkalnego, skoczą o 0,15 zł za 1 mkw (do 1,15 zł za 1 mkw), a dla lokali związanych z działalnością gospodarczą o 4,32 zł za 1 mkw (do 33,10 zł za 1 mkw). Np. przedsiębiorca, który ma sklep o powierzchni 40 mkw, zapłaci 1324 zł, czyli o 172,8 zł więcej. Stanie się tak jeżeli rada gminy lub rada miasta zdecyduje się zastosować maksymalną stawkę, a tak dzieje się w wielu dużych miastach, np. Warszawie i Gdańsku.

Podatki transportowe

Wyższe podatki zapłacą firmy transportowe:

  • od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton:
    • powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 1173,19 zł,
    • powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 1957,12 zł,
    • powyżej 9 ton – 2348,52 zł.
  • od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton – 4481,57 zł;
  • od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton – 2739,90 zł;
  • od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton:
    • do 36 ton włącznie – 3463,95 zł,
    • powyżej 36 ton – 4481,57 zł.
  • od przyczep lub naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego – 2348,52 zł;
  • od przyczep lub naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego:
    • do 36 ton włącznie – 2739,90 zł,
    • powyżej 36 ton – 3463,95 zł.
  • od autobusu, w zależności od liczby miejsc do siedzenia poza miejscem kierowcy:
    • mniejszej niż 22 miejsca –  2773,16 zł,
    • równej lub większej niż 22 miejsca – 3506,02 zł.

Opłaty lokalne

Stawki opłat lokalnych wyniosą w 2024 roku maksymalnie:

  • opłaty targowej – 1096,39 zł dziennie,
  • opłaty miejscowej – 3,22 zł dziennie, a dla obszaru ochrony uzdrowiskowej 4,54 zł dziennie,
  • opłaty uzdrowiskowej – 6,21 zł dziennie,
  • opłaty od posiadania psów – 173,57 zł rocznie za jednego psa,
  • opłaty reklamowej – 3,62 zł dziennie, stawka części zmiennej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 0,33 zł dziennie od 1 mkw pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy.

Ulgi podatkowe

W rozliczeniu PIT 2024 za rok 2023 warto pamiętać o nowych ulgach podatkowych, z których skorzystają przedsiębiorcy. To m.in.:

  • ulga na innowacyjnych pracowników – dla firm, które zatrudniają pracowników do wykonywania działalności działalność badawczo-rozwojowej (B+R), skorzystają z niej przedsiębiorcy, którzy w roku podatkowym ponieśli stratę, lub których dochód nie pozwala na odliczenie kosztów w ramach ulgi na działalność B+R; ulga dla przedsiębiorców rozliczających się skalą podatkową lub liniowo;
  • ulga na ekspansję – odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegają koszty poniesione na rozszerzenie rynku zbytu (krajowego i zagranicznego), roczny limit to 1 mln zł, ulga dla przedsiębiorców rozliczających się skalą podatkową lub liniowo.

Ulga na zabytki

Trzeba pamiętać, że zmieniona została ulga na zabytki. Dzięki niej można odliczyć od podstawy opodatkowania 50% kwoty wpłaconej na fundusz remontowy oraz prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane, które dotyczą zabytku (do 500 000 zł). Nie będzie natomiast można odliczyć wydatku na nabycie zabytkowej nieruchomości, która jest wpisana do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku.

Możliwość odliczenia wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym pojawi się po zakończeniu prac. Ulga nie obejmie wydatków, które wykroczą poza prace i roboty określone w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Inne zmiany podatkowe 2024

Na wspomnianych wyżej podwyżkach nie koniec. Ministerstwo Finansów planuje podniesienie akcyzy na alkohol i papierosy. 

Projekt ustawy budżetowej na 2024 rok zakłada podwyżkę akcyzy o:

  • 5% na alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane z wyłączeniem cydru i perry oraz wyroby pośrednie,
  • 10% na wyroby nowatorskie,
  • 10% na papierosy i tytoń.

Ta zmiana może sprawić, że alkohol i tytoń będą droższe w sklepach. Według uzasadnienia do zmiany ustawy, 0,5 litra wódki może podrożeć o ok. 90 groszy, 0,75 litra wina o 9 groszy, 0,5 litra piwa o 4 grosze, a za paczkę papierosów palacze zapłacą ok. 99 groszy więcej. 

Podatek od plastiku

Od 2024 roku wejdzie w życie podatek od plastiku (to wdrożenie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r.). Wyniesie 25 groszy i pobiorą go przedsiębiorcy prowadzący handel detaliczny i hurtowy oraz punkty gastronomiczne, którzy sprzedadzą klientom produkty jednorazowe z tworzyw sztucznych. Daniną za użycie plastiku będą również obarczeni przedsiębiorcy, którzy używają tworzyw sztucznych jednorazowego użytku.

Amortyzacja środków trwałych

Warto pamiętać, że mniejsze przedsiębiorstwa będą mogły od 2024 roku korzystać ze skróconego z 40 do 5 lub 10 lat okresu amortyzacji środków trwałych w postaci budynków i budowli niemieszkalnych. Dotyczy to firm działających w gminach o wysokim bezrobociu. 

Co jeszcze może się zmienić w podatkach? Kwota wolna od podatku 2024

W związku ze zbliżającymi się wyborami słyszymy o wielu potencjalnych zmianach, których możemy się spodziewać, w zależności od tego, która partia je wygra. Głośną obietnicą Platformy Obywatelskiej jest podniesienie kwoty wolnej od podatku do 60 tysięcy złotych.

Przeczytaj więcej o podatkach.

Slim VAT 2024 – co się zmieni w przyszłym roku?

0
slim vat 2024

Możliwość rozliczania strat z zysków kapitałowych i nowe obowiązki dla dostawców usług płatniczych to najważniejsze zmiany, jakie wejdą w życie w styczniu 2024 roku. Przyglądamy się, co nowego czeka inwestorów.

Slim VAT to nazwa kolejnych pakietów zmian do ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych zmian w podatku dochodowym od osób fizycznych. Część zmian wejdzie w życie od 1 stycznia 2024 roku. Dotyczą one m.in. możliwości kompensaty dochodów i strat z inwestycji w fundusze kapitałowe z dochodami i ze stratami uzyskanymi z innych inwestycji kapitałowych. Spójrzmy na szczegóły.

Co wniesie pakiet Slim VAT 3 w 2024 roku?

Oto najważniejsze zmiany, które zaczną obowiązywać od stycznia 2024 roku:

Możliwość obniżenia przychodu z funduszy kapitałowych o koszty uzyskania przychodów z tego tytułu

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 30b. „od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu”.

Inwestor będzie samodzielnie wykazywał ten dochód na formularzu PIT–38. Zryczałtowanym podatkiem dochodowym zostaną objęte tylko przychody ze świadczeń otrzymanych z dochodów funduszu kapitałowego, o ile statut przewiduje wypłaty z tych dochodów jego uczestnikom bez umarzania, odkupywania, wykupywania albo unicestwiania w inny sposób tytułów uczestnictwa w takim funduszu. 

Możliwość kompensaty dochodów i strat z inwestycji w fundusze kapitałowe z dochodami i stratami z innych inwestycji kapitałowych

Aktualnie przepisy nie umożliwiają takiej kompensacji. Od stycznia 2024 roku inwestor będzie mógł rozliczyć straty z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych z dochodami z innych inwestycji kapitałowych (np. akcji). W ten sposób poniesione straty obniżą jego dochody podlegające opodatkowaniu.

Poszerzenie pojęcia dochodu, które mogą osiągnąć w Polsce nierezydenci

Za dochód będzie uznane także umorzenie, odkupienie, wykupienie i unicestwienie w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatne zbycie tych tytułów uczestnictwa (pkt 5a w ust. 2b w art. 3).

Ustalenie zasad opodatkowania przychodów z wykupu przez emitenta obligacji, od których są należne świadczenia okresowe

Od stycznia 2024 roku za przychody z kapitałów uznawany będzie wykup przez emitenta obligacji, od których są należne świadczenia okresowe. Dochodem do opodatkowania będzie różnica między kwotą uzyskaną z wykupu obligacji wraz ze świadczeniami uzyskanymi za ten okres przed wykupem tych obligacji a wydatkami na objęcie lub nabycie tych obligacji.

Nowe obowiązki ewidencyjne dla dostawców usług płatniczych

Początek 2024 roku przyniesie jeszcze inne zmiany, tym razem dla dostawców usług płatniczych. 

Ustawa z dnia 14 kwietnia o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw nakłada na dostawców usług płatniczych zlokalizowanych w Polsce, obowiązek prowadzenia kwartalnej ewidencji płatności transgranicznych i odbiorców płatności. Ewidencja będzie dostępna dla Szefa KAS i przekazana do unijnego systemu CESOP.

Nowelizacja polega na dodaniu do ustawy nowego rozdziału „2a Ogólne obowiązki dostawców usług płatniczych”.

Nowy obowiązek wynika z dostosowania do polskiego prawa przepisów UE, czyli dyrektywy Rady (UE) 2020/284 z 18.2.2020 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE. Regulacja ma ograniczyć nadużycia podatkowe w e–commerce. Nowelizacja dotyczy banków krajowych, oddziałów banków zagranicznych, instytucji kredytowych, instytucji płatniczych oraz SKOK–ów. 

Każda z tych instytucji będzie musiała prowadzić ewidencję odbiorców elektronicznych płatności i płatności transgranicznych w odniesieniu do świadczonych usług płatniczych. Obowiązek będzie dotyczył dostawców, którzy w ciągu kwartału świadczyli usługi płatnicze odpowiadające ponad 25 płatnościom transgranicznym na rzecz tego samego odbiorcy płatności.

Płatnik dokonuje płatności transgranicznej jeżeli znajduje się na terytorium jednego z państw członkowskich, a odbiorca znajduje się w innym państwie.

Ewidencja w postaci elektronicznej ma być przechowywana przez 3 lata od zakończenia roku podatkowego, w którym doszło do płatności.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

800 plus a podatek. Czy od świadczenia zapowiedzianego na 2024 zapłacisz podatek dochodowy?

0
800 plus a podatek

Zwiększenie świadczenia z 500 do 800 plus to jeden z bardziej medialnych tematów w ostatnich tygodniach. Bez wątpienia spore znaczenie w tej kwestii ma fakt, że jest to jeden z elementów kampanii wyborczej. My jednak zastanowimy się nad inną kwestią, a mianowicie nad tym, jak wygląda kwestia 800 plus a podatek. Czy to świadczenie wlicza się do dochodów? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź.

800 plus od 2024 roku. Co warto wiedzieć na ten temat?

W dniu 7 sierpnia 2023 roku Prezydent RP Andrzej Duda zatwierdził ustawę, która przewiduje znaczące zwiększenie świadczenia 500 plus, które jest istotnym elementem polskiego systemu wsparcia dla rodzin. Istotą tej zmiany jest podniesienie wsparcia dla rodziców i opiekunów w celu pomocy w pokryciu kosztów związanych z wychowywaniem dzieci.

Począwszy od 1 stycznia 2024 roku rodzice i opiekunowie mogą oczekiwać podwyższonego świadczenia 500 plus na dziecko. Od tego momentu uzyskają świadczenie w wysokości 800 złotych.

Pierwsze wypłaty w nowej wysokości świadczenia będą dokonywane do 29 lutego wraz z wyrównaniem od 1 stycznia 2024 roku. Oznacza to, że rodzice i opiekunowie, którzy kwalifikują się do otrzymania tego świadczenia, otrzymają wyższą kwotę od początku przyszłego roku. Jest to z pewnością dobra wiadomość dla rodzin, które w tych trudnych czasach liczą na dodatkowe wsparcie w domowym budżecie.

Warto mieć na uwadze, że podwyższenie świadczenia 500 plus nie wymaga od rodziców i opiekunów składania nowych wniosków. Oznacza to, że osoby, które już korzystają z tego świadczenia, nie muszą podejmować dodatkowych kroków, aby otrzymać wyższą kwotę. Ta zmiana zostanie dokonana automatycznie przez odpowiednie instytucje, a świadczenie zaktualizowane zgodnie z nowymi przepisami.

 

Świadczenie przyznawane w ramach 800 plus to nie jedyna forma wsparcia dostępna dla rodziców i opiekunów w Polsce. Oprócz świadczenia 500 plus, które zostanie zwiększone w nowym roku, rodzice mogą również korzystać z innych programów i świadczeń. Na przykład program „Maluch+” jest przeznaczony dla najmłodszych dzieci i ma za zadanie wspomagać rodziców w zakresie opieki nad dziećmi do trzeciego roku życia.

800 plus a podatek. Czy świadczenie wlicza się do dochodu?

Należy podkreślić, że podwyżka świadczenia rodzina 500 plus, podobnie jak obecnie wypłacane świadczenie, jest zwolniona z podatku dochodowego. To oznacza, że rodzice i opiekunowie, którzy otrzymują to wsparcie, nie muszą zgłaszać go w swoim rozliczeniu podatkowym. Jest to korzyść dla rodzin, ponieważ nie stosuje się obciążeń podatkowych w związku z otrzymywaniem tego świadczenia. 

Świadczenie 800 plus jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych niezależnie od wysokości dochodu.

 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) nie przekazuje żadnych dokumentów rozliczeniowych dotyczących wypłaty tego świadczenia organom podatkowym. W związku z tym rodzice i opiekunowie nie muszą się martwić o szczegółowe rozliczenia podatkowe związane z otrzymywaniem świadczeń.

Świadczenie 500 plus przysługuje na każde dziecko do ukończenia 18 roku życia. Jest to ważne wsparcie dla rodzin, które pomaga w pokrywaniu kosztów związanych z utrzymaniem i wychowaniem dzieci. Należy również podkreślić, że wniosek o przyznanie 800 plus może złożyć zarówno matka lub ojciec, jak i inny opiekun prawny. Ten ostatni to osoba, która faktycznie opiekuje się dzieckiem i złożyła wniosek do sądu opiekuńczego o przysposobienie dziecka. Warunkiem jest również to, że dziecko zamieszkuje z opiekunem i pozostaje na jego utrzymaniu.

Jakich świadczeń nie wlicza się do dochodu?

Wsparcie pieniężne, takie jak na przykład dodatek dla rodzin, opiekuńczy czy urodzeniowy, nie musi być uwzględniane w rocznym rozliczeniu podatku dochodowego PIT ani podlegać opłacie podatku od dochodów. Niemniej jednak niektóre świadczenia, jak na przykład:

są poddane opodatkowaniu i muszą być zgłoszone w deklaracji podatkowej PIT.

Podsumowanie

Świadczenie 800 plus, które w 2024 r. zostanie wprowadzone w miejsce 500+, to bez wątpienia cenne wsparcie finansowe dla milionów gospodarstw domowych w Polsce. W takiej sytuacji z pewnością beneficjentów zadowoli również informacja, że dochody z tego tytułu są zwolnione z podatku PIT. Oznacza to dodatkowy dochód dla rodziców.

Złóż deklarację PCC 3. Jak zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych drukiem PCC-3?

0
PCC 3

Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) jest istotnym elementem systemu podatkowego wielu krajów, w tym Polski. Ten podatek stosuje się w przypadku różnych rodzajów umów i transakcji cywilnoprawnych. Warto wiedzieć, kto ma obowiązek płacić PCC, jakie są stawki podatku oraz kiedy można liczyć na zwolnienie z jego opłacania. Kiedy należy złożyć deklarację PCC 3?

PCC 3 – kiedy się stosuje podatek od czynności cywilnoprawnych?

Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) to taki rodzaj podatku, który jest pobierany od określonych czynności prawnych. Rozumie się przez to na przykład:

  • umowy sprzedaży. Dotyczy zarówno umów sprzedaży nieruchomości, jak i umów sprzedaży przedmiotów ruchomych.
  • umowy pożyczek. Jeśli zawierasz umowę pożyczki, zwykle musisz uiścić podatek PCC od tej transakcji.
  • darowizny. Jeśli otrzymujesz darowiznę lub przekazujesz ją komuś, może być wymagane uiszczenie podatku PCC.
  • ustanowienie hipoteki. Jeśli ustanawiasz hipotekę na swojej nieruchomości, może być wymagany podatek.
  • transakcje dotyczące nieruchomości. Kupno, sprzedaż lub zamiana takich nieruchomości jak mieszkania, działki i garaże również podlegają opodatkowaniu PCC.
  • umowy spółek. W przypadku zawarcia umów spółek, takich jak spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) lub spółka akcyjna (S.A.), może pojawić się obowiązek podatkowy.
  • postanowienia sądowe. Jeśli zostanie wydane orzeczenie sądowe lub zostanie zawarta ugoda, może być wymagany podatek PCC.
  • zawarcie umowy przeniesienia własności. Jeśli wcześniej podpisałeś umowę, w której zobowiązałeś się przenieść własność, a teraz zawierasz umowę przeniesienia tej własności, obowiązuje PCC.
  • podwyższenie kapitału spółki. W przypadku spółek posiadających osobowość prawną, podwyższenie kapitału może wiązać się z obowiązkiem zapłaty PCC.

Choć wpływy z tego tytułu nie są najważniejszym źródłem dochodów dla budżetu państwa, nie oznacza to jeszcze, że fiskus nie dopilnuje tego, czy podatek został odpowiednio naliczony i odprowadzony.

Podstawę prawną tego podatku stanowi ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 3 tej ustawy „Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje […] z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej”.

 

PCC 3 – kto składa deklarację?

Deklarację PCC-3 musi złożyć każda osoba, której dotyczy podatek od czynności cywilnoprawnych: osoby fizyczne i prawne, które zawierają określone umowy (wskazane wyżej) lub wykonują konkretne czynności. Obowiązek podatkowy powstaje w chwili zawarcia tych czynności.

Zwolnienie z podatku PCC

Przepisy prawne przewidują zwolnienia z podatku PCC to:

  • zakup obcej waluty. Jeśli dokonujesz wymiany walut, nie musisz płacić PCC.
  • zakup rzeczy ruchomych o niewielkiej wartości: Jeśli wartość rzeczy ruchomych nie przekracza 1 000 zł, nie ma obowiązku płacenia PCC.
  • pożyczki od bliskiej rodziny. Pożyczki od małżonka, dzieci, wnuków, rodziców, dziadków, pasierbów, rodzeństwa, ojczyma, macochy, zięcia, synowej lub teściów, o ile ich wartość nie przekracza 36 120 zł, są zwolnione z PCC.
  • pożyczki od osób spoza bliskiej rodziny. Jeśli pożyczasz pieniądze od osób spoza bliskiej rodziny, a wartość pożyczki nie przekracza 1 000 zł, nie ma obowiązku płacenia PCC.

 

PCC 3 – jak wypełnić formularz?

Jeśli jesteś zobowiązany do zapłacenia PCC, musisz wypełnić deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, czyli druk PCC-3. Możesz to zrobić elektronicznie za pomocą danych uwierzytelniających lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego za pośrednictwem Portalu Podatkowego w usłudze e-Deklaracje. Następnie wypełniony formularz powinien zostać przesłany do odpowiedniego urzędu skarbowego, którego adres znajdziesz na stronie internetowej urzędu.

Zobowiązanie z tytułu podatku PCC można również zapłacić przelewem na konto urzędu skarbowego. Szczegółowe informacje dotyczące numeru konta znajdziesz na stronie internetowej urzędu skarbowego.

Druk PCC-3 pobierzesz tutaj.

Wypełnienie formularza PCC-3 nie jest szczególnie trudnym zadaniem. W dużej części praca z tym dokumentem sprowadza się do uzupełnienia danych formalnych (imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL). Zdecydowanie najważniejsze są pozycje z części D („D. Obliczenie należnego podatku od czynności cywilnoprawnych, z wyjątkiem umowy spółki lub jej zmiany”).

Deklaracja PCC 3: część B. Podstawa opodatkowania

Należy tu wskazać podstawę zgodnie z zapisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zasadnicza, chodzi tu o wartość rynkową przedmiotu zamiany, czyli rzeczy lub prawa majątkowego, w oparciu o którą należy zapłacić podatek.

Deklaracja PCC 3: część C. Stawka podatku

W tym miejscu trzeba określić stawkę podatku, która zależy od przedmiotu umowy zamiany.

Obliczony należny podatek od czynności cywilnoprawnej

Kolejne działanie, jakie należy wykonać, to podanie kwoty obliczonego podatku, która jest wynikiem pomnożenia podstawy opodatkowania przez odpowiednią stawkę podatku. Wartość zobowiązania podatkowego zaokrąglamy do pełnych złotych.

PCC 3 – jaka stawka podatku?

Stawki podatku PCC różnią się w zależności od rodzaju umowy.

  • Umowy sprzedaży, zamiany, dziedziczenia, zniesienia współwłasności oraz darowizny:
    • dla rzeczy ruchomych (2% podstawy),
    • dla praw majątkowych (1% podstawy).
  • Ustanowienie hipoteki – stawka wynosi 19 zł.
  • Ustanowienie odpłatnego użytkowania oraz odpłatnej służebności – 1% podstawy opodatkowania.
  • Pożyczki – 0,5% podstawy opodatkowania.

W wyjątkowych sytuacjach stawka podatku może wynosić 20% podstawy opodatkowania. Kiedy stosuje się takie rozwiązanie? 20% to tzw. stawka sankcyjna, która obowiązuje w przypadku kontroli podatkowej, gdy okazuje się, że podatek nie został wcześniej opłacony.

KSeF – kogo dotyczy obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur?

0
ksef kogo dotyczy

KSeF to program informatyczny, który ma za zadanie scentralizować proces rejestracji faktur w obrocie gospodarczym. Co powinieneś wiedzieć o tym rozwiązaniu? Kogo dotyczy KSeF? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, czy będziesz musiał korzystać z KSeF.

Krajowy System e-Faktur został wprowadzony przez Ministerstwo Finansów w celu uszczelnienia systemu podatkowego w Polsce. To rozwiązanie korzystne nie tylko z perspektywy państwa, ale również wygodne dla przedsiębiorców. Dzięki niemu będą mogli wystawiać, odbierać i przechowywać faktury ustrukturyzowane. Już w 2025 roku będzie on obligatoryjny dla wszystkich przedsiębiorców.

Co to jest KSeF i do czego ma służyć?

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ogólnopolski program informatyczny utworzony przez Ministerstwo Finansów. Celem wprowadzenia systemu KSeF była centralizacja procesu rejestracji faktur w obrocie gospodarczym. Program daje możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formacie XML.

Polska jest czwartym krajem w Unii Europejskiej, który wdrożył to rozwiązanie. Przed nami uczyniono to we Włoszech, w Hiszpanii oraz w Portugalii.

Funkcje KSeF

Podstawowym zadaniem systemu KSeF jest umożliwienie przedsiębiorcom wystawienia, odbierania oraz przechowywania ustrukturyzowanych faktur w postaci elektronicznej. Przedsiębiorcy mają również możliwość nadawania, zamiany lub odbierania uprawnień do systemu oraz dokonywania analizy i kontroli prawidłowości informacji zawartych w e-fakturach.

Każda faktura generowana przez system jest numerowana. System posiada też wbudowaną funkcję powiadomień o dacie i czasie: wystawienia faktury, nadania jej numeru lub ewentualnego odrzucenia z uwagi na błędy formalne.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Cel wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur

Ujednolicony standard obrotu e-fakturami wprowadzono po to, aby uszczelnić system podatkowy i w konsekwencji zmniejszyć ilość przestępstw i nadużyć podatkowych. Dodatkowo jego wdrożenie wiąże się z szeregiem udogodnień dla przedsiębiorców. Przykładowo:

  1. krótszy czas oczekiwania na zwrot nadpłaconego podatku VAT – 45 dni (było 60 dni);
  2. zwolnienie z obowiązku archiwizowania faktur (system będzie robił to automatycznie);
  3. brak ryzyka zniszczenia i zagubienia faktur;
  4. kontrola dokumentów pod kątem ewentualnych błędów;
  5. automatyzacja procesu fakturowania;
  6. brak konieczności przekazywania do urzędu plików JPK_FA.

Kogo dotyczy obowiązek korzystania z e-faktur KSeF?

Przedsiębiorcy już od początku 2022 roku mogą dobrowolnie korzystać z platformy KSeF. Najprawdopodobniej od połowy 2025 roku korzystanie z platformy będzie obowiązkowe dla:

  1. przedsiębiorców zwolnionych z płacenia podatku VAT;
  2. czynnych podatników VAT-u;
  3. podatników zweryfikowanych w Polsce do procedury unijnej OSS posiadających polski identyfikator podatkowy NIP.

Uzyskaj dostęp do KSeF z elektroniczną pieczęcią kwalifikowaną.

Kto jest zwolniony z korzystania z faktur ustrukturyzowanych?

Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur wciąż jest dobrowolne. Od 2025 roku będzie ono dla obligatoryjne. Spod systemu zostaną wyłączone 3 rodzaje faktur. Te dalej będą mogły przyjmować wersję papierową:

  1. faktury konsumenckie w typie B2C;
  2. bilety uznawane za faktury, na przykład bilety na płatnych autostradach;
  3. faktury wystawiane w ramach OSS oraz IOSS.

Podsumowując, KSeF to Krajowy System e-Faktur. Powstał on z myślą o uszczelnieniu polskiego systemu podatkowego. Za jego pomocą możliwe jest odbieranie, wystawianie i przechowywanie faktur ustrukturyzowanych.

Co zrobić po otrzymaniu ZUS ZLA? Jak uzyskać chorobowe?

0
zus zla

Problemy zdrowotne mogą przytrafić się każdemu — pracownikowi, zleceniobiorcy czy osobie prowadzącej działalność gospodarczą. W takiej sytuacji można jednak liczyć na płatne zwolnienie lekarskie (w sytuacji, gdy dana opłaca/odprowadza składki na ubezpieczenie chorobowe).

ZUS ZLA – elektroniczne zwolnienie lekarskie

Począwszy od dnia 1 stycznia 2016 roku, lekarze w Polsce mają możliwość sporządzania elektronicznych zwolnień lekarskich — są to tzw. dokumenty e-ZLA. Jeszcze przez niemal trzy lata od momentu wprowadzenia e-ZLA, tzn. do końca listopada 2018 roku, dopuszczalne było również przygotowywanie tradycyjnych zwolnień na papierowym formularzu (ZUS ZLA). Od grudnia 2018 roku lekarze mają jednak tylko jeden wariant, tzn. zwolnienia elektroniczne.

Nie powinno się jednak traktować tego jak ograniczenie. Wręcz przeciwnie: wiele wskazuje bowiem na to, że wystawianie e-ZLA jest znacznie wygodniejsze w porównaniu z przygotowywaniem zwolnień papierowych.

Lekarz lub asystent medyczny uzyskują za pośrednictwem systemu online łatwy dostęp do danych pacjenta, a także jego pracodawcy i członków rodziny (to ostatnie jest ważne w sytuacji, gdy zwolnienie dotyczy opieki nad nimi), a wszystko to odbywa się wyłącznie dzięki wpisaniu do bazy numeru PESEL pacjenta. Pozostałe dane identyfikacyjne pacjenta, w tym na przykład adres pacjenta, są automatycznie uzupełniane.

https://www.mediporta.pl/wp-content/uploads/2019/11/ezla_zus_mediporta.png

System ten weryfikuje również zasady wystawiania zwolnień oraz sugeruje kody jednostek chorobowych. To jeszcze nie wszystko, ponieważ lekarz zyskuje wówczas dostęp do historii leczenia pacjenta (może on przeglądać wcześniej wystawione zwolnienia).

E-ZLA to coś zdecydowanie więcej niż tylko program do wystawiania zwolnień lekarskich. Bez wątpienia na uwagę zasługuje fakt, że system ten sugeruje lekarzowi np. możliwość skierowania danego pacjenta na rehabilitację leczniczą (w ramach tzw. prewencji rentowej ZUS); co więcej, w przypadku takiego zamiaru wniosek ZUS PR-4 jest automatycznie wypełniany.

Wystawiane przez lekarza lub asystenta medycznego dokumenty e-ZLA są w automatyczny sposób przekazywane do ZUS automatycznie. Warto dodać, że lekarze podczas swojej codziennej pracy mogą korzystać z urządzeń mobilnych do wystawiania e-ZLA (przykładowo, mogą oni robić to w ramach wizyty domowej).

Jak podpisać e-ZLA?

Ten elektroniczny dokument podpisuje się z wykorzystaniem certyfikatu z ZUS, który jest ważny przez okres pięciu lat i z reguły wydaje się go lekarzowi ponownie po upływie tego okresu. Lekarze mogą podpisywać z jego użyciem nie tylko formularze e-ZLA, ale także inne dokumenty, w tym np.:

  • wnioski o upoważnienie do wystawiania zwolnień lekarskich,
  • wspomniane już wnioski o rehabilitację leczniczą.

Aby otrzymać taki certyfikat, lekarz musi złożyć wniosek na portalu PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych). Odpowiedź przychodzi często w ciągu kilku minut.

E-ZLA — kto może zostać objęty zwolnieniem lekarskim?

Zaświadczenie lekarskie e-ZLA to dokument, który można wystawić pacjentom należącym do następujących grup:

  • pracownicy zatrudnieni na umowie o pracę — ponieważ od ich pensji odprowadza się składki na wszystkie ubezpieczenia, w tym także chorobowe;
  • zleceniobiorcy, z których wynagrodzenia są odprowadzane składki na ubezpieczenie chorobowe (co do zasady, w ich przypadku takie składki mają dobrowolny charakter).

Wystawienie zwolnienia lekarskiego e-ZLA potwierdza niezdolność do pracy u danej osoby, co zobowiązuje pracodawcę/ZUS do wypłaty świadczenia chorobowego. Ponadto, zgodnie z przepisami lekarz może także wystawić zwolnienie z powodu opieki nad:

  • chorym dzieckiem,
  • osobą starszą w rodzinie,

co uprawnia do otrzymania zasiłku opiekuńczego.

Prawo do wystawienia zaświadczeń e-ZLA mają:

  • lekarze POZ (podstawowej opieki zdrowotnej),
  • lekarze specjaliści pracujący w przychodniach NFZ oraz zatrudnieni prywatnie,
  • asystenci medyczni.
Zaświadczenia e-ZLA mogą być wystawiane w ramach wizyt stacjonarnych, a także konsultacji odbywanych:

  • w domu pacjenta,
  • w formie teleporady przez telefon lub czat.

Jak otrzymać zasiłek chorobowy jako przedsiębiorca na podstawie ZUS ZLA?

Jak już wspomnieliśmy, prawo do zwolnienia lekarskiego w ramach ZUS e-ZLA ma również przedsiębiorca, ponieważ odprowadza on składki na ubezpieczenie chorobowe. Zgodnie z przepisami musi on w przypadku choroby dostarczyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zwolnienie lekarskie ZUS ZLA wraz z wypełnionym formularzem ZUS Z-3b. Trzeba to zrobić w terminie nie później niż 7 dni od momentu wystawienia zwolnienia lekarskiego (kluczowa w tym w przypadku jest data postawienia stempla pocztowego).

Jeśli nie będzie żadnych wątpliwości dotyczących np. stanu zdrowia przedsiębiorcy lub jego prawo do świadczeń, wypłata zasiłku powinna nastąpić w ciągu 30 dni.

Przekazanie ZUS ZLA pracodawcy

W sytuacji, gdy dotyczy to choroby pracownika, pracodawca ma 2 możliwości odebrania zwolnienia lekarskiego. Może on bowiem zrobić to:

  • drogą elektroniczną, wykorzystując do tego zadania platformę PUE,
  • otrzymać zwolnienie w wersji papierowej od pracownika.

Jeśli pracodawca jako płatnik składek ma aktywne konto na platformie PUE (jest to wymagane w odniesieniu do przedsiębiorstw zatrudniających minimum 5 pracowników; w pozostałych przypadkach pracodawca ma takie prawo). Zaświadczenie ZUS e-ZLA zostanie dostarczone do pracodawcy elektronicznie poprzez profil ZUS PUE danego płatnika.

W przypadku, gdy pracodawca nie ma profilu PUE ZUS, pracownik może dostarczyć zwolnienie lekarskie w wersji wydrukowanej. Powinien to zrobić niezwłocznie, aby pracodawca mógł odwzorować ten fakt w ewidencji czasu pracy.

Elektroniczne zwolnienie lekarskie jest automatycznie przesyłane do urzędu po jego wystawieniu przez lekarza. Warto zaznaczyć, że chociaż przepisy nie nakładają kar za brak założenia profilu na PUE ZUS, brak ten utrudnia naliczanie wynagrodzeń (konieczne może okazać się korygowanie wynagrodzeń itp.).

Kiedy można wystawić e-paragon? Jakiej kasy fiskalnej do tego użyć?

0
e-paragon

Księgi rachunkowe, analizy finansowe czy rozliczenia podatkowe są wykonywane na urządzeniach cyfrowych, które zapewniają dostęp do internetu i łatwą wymianę danych. W związku z tym nie powinno nikogo dziwić, że na popularności zyskuje pomysł, jakim jest e-paragon. Kiedy można wystawić paragon elektroniczny?

Czym jest e-paragon?

E-paragon, nazywany równie paragonem elektronicznym, stanowi cyfrową alternatywę dla tradycyjnych paragonów. Oznacza to, że w przypadku zakupów sprzedawca nie drukuje fizycznego paragonu, ale przesyła go elektronicznie, na przykład na podany przez klienta adres e-mail.

E-paragony w świetle są legalnymi dowodami zapłaty, mogą być potem wykorzystywane w różnych sytuacjach, na przykład jako potwierdzenie zakupu przy zwrocie towaru lub jako załączniki do reklamacji.

To jeszcze nie wszystko, ponieważ oprócz minimalizacji ryzyka związanego z utratą fizycznych danych e-paragony oznaczają również wygodę; co oczywiste, nie trzeba ich gromadzić ani przechowywać np. w portfelu. W zależności od naszych potrzeb oraz możliwości da się je przechowywać:

  • na skrzynce pocztowej,
  • na dysku komputera lub w chmurze,
  • i pobierać w dowolnym momencie, kiedy tylko są potrzebne.

Pomysł wprowadzenia e-paragonów w Polsce istniał już od dawna, aczkolwiek wydaje się, że epidemia i związana z tym konieczność ograniczenia kontaktu fizycznego między ludźmi przyspieszyły działania rządu w tej sprawie. W związku z tym już wiosną 2020 roku przeprowadzono pierwszy pilotażowy program wprowadzenia e-paragonów na stacjach paliw. Orlen potwierdził zainteresowanie taką formą dokumentacji zakupów ze strony klientów.

Planowane uruchomienie usługi rządowej e-Paragon przypada na wrzesień 2023 roku.

 

W Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących możemy znaleźć definicję faktury elektronicznej. Zgodnie z tym aktem prawnym „rozumie się przez to utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej oraz przesyłany do Centralnego Repozytorium Kas”.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

E-paragon a plany Ministerstwa Finansów

Jednym ze sposobów na zapewnienie rynkowi dostępu do elektronicznych paragonów jest stworzenie ogólnokrajowej platformy do rejestracji klientów. Ministerstwo Finansów określa takie rozwiązanie jako HUB paragonowy.

Zgodnie z planami resortu takie rozwiązanie pozwoliłoby na osiągnięcie następujących celów:

  • połączenie anonimowych klientów z paragonami wystawionymi przez różne kasy fiskalne,
  • rejestrowanie e-paragonów wystawianych przez różne kasy fiskalne,
  • sprawna dystrybucja e-paragonów do klientów.

Takie rozwiązanie pozwoliłoby klientom na anonimowe pobieranie e-paragonów na swoje urządzenia mobilne (smartfony). Każdy obywatel otrzymałby unikalny identyfikator, który umożliwiłby mu wygodne gromadzenie elektronicznych paragonów.

Zgodnie z zamierzeniami do stworzenia konta na e-paragony nie byłoby konieczne podawanie takich danych identyfikujących klienta jak na przykład numer PESEL czy nawet numer telefonu.

Zgodnie z planami MF klient najpierw będzie pobierał i instalował odpowiednią aplikację na swoim smartfonie (rządowe „e-Paragony” lub aplikację prywatnego dostawcy). Następnie, aplikacja ta jednorazowo łączyłaby się z systemem dystrybucji elektronicznych paragonów, aby pobrać wygenerowany unikalny identyfikator (ID paragonu).

Klient musiałby pokazać tak pozyskany identyfikator kasjerowi – to konieczne w celu otrzymania paragonu w formie elektronicznej. Pracownik sklepu będzie skanował identyfikator wyświetlający identyfikator wyświetlający się na ekranie smartfona, dzięki czemu kasa fiskalna prześle paragon do systemu dystrybucji. Dzięki temu klient zyska możliwość, by w ciągu zaledwie kilku sekund pobrać swój paragon za pomocą aplikacji.

Taki proces można będzie powtórzyć przy każdych kolejnych zakupach. Obok dokumentów cyfrowych wciąż będzie można skorzystać z tradycyjnego, tzn. papierowego paragonu.

Kluczowym elementem tego systemu byłaby aplikacja mobilna Ministerstwa Finansów „e-Paragony”. Oprócz tego możliwy byłoby skorzystanie z oprogramowania dostarczonego przez zewnętrznych dostawców.

 

Jeśli chodzi o korzyści wynikające ze zrezygnowania z paragonu papierowego, zwraca się uwagę m.in.na takie atuty jak:

  • dostęp do cyfrowego paragonu o dowolnej porze (nie trzeba mieć pod ręką papierowych formularzy);
  • gwarancja autentyczności;
  • łatwiejsze przechowywanie dowodu zakupu, ponieważ e-paragon jest trwalszy i nie blaknie;
  • ułatwiony dostęp do e-paragonu w przypadku reklamacji;
  • możliwość analizy wydatków za pomocą mobilnej aplikacji Ministerstwa Finansów, co może pomoc w planowaniu budżetu przez gospodarstwa domowe (konsumentów). Klienci mają łatwiejszy dostęp do danych na temat wydatków, co pozwala im np. wprowadzać dane do arkusza kalkulacyjnego;
  • oszczędności finansowe na zakupie papierowych rolek do drukowania paragonów, korzyści dla środowiska naturalnego;
  • ograniczenie problemu w postaci szarej strefy.

Kto może wystawić e-paragon?

Jak już wspomniano, na wrzesień 2023 roku planowane jest uruchomienie usługi, która skoncentruje (HUB to właśnie taki koncentrator) w jednym miejscu możliwość posługiwania się elektronicznymi fakturami. Taki stan rzeczy nie oznacza jednak, że niemożliwe jest już teraz wystawianie e-paragonów. Wręcz przeciwni: przedsiębiorcy zajmujący się prowadzeniem ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej online mają możliwość wystawiania e-paragonów.

Wprowadzenie prawa do wystawiania elektronicznych paragonów miało miejsce etapami:

  • od 21 marca 2020 roku: otrzymali to uprawnienie przedsiębiorcy korzystający z kas fiskalnych online;
  • od 1 czerwca 2020 roku: e-paragony mogą również wystawiać ci przedsiębiorcy, którzy korzystają z wirtualnych kas fiskalnych w formie oprogramowania.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Zwolnienie z PCC – osoby kupujące mieszkania z rynku wtórnego nie zapłacą podatku od czynności cywilnoprawnych

0
zwolnienie z PCC

Mamy dobrą wiadomość dla kupujących mieszkanie lub dom z rynku wtórnego. Nie zapłacą PCC jeżeli jest to ich pierwsza nieruchomość. Opisujemy kto i na jakich zasadach może skorzystać z tego zwolnienia.

Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) obejmuje umowy i czynności prawne zawierane pomiędzy osobami fizycznymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej. Co należy o nim wiedzieć?

Czym jest podatek od czynności cywilnoprawnych?

PCC dotyczy umów wymienionych w Ustawie z dnia 9 września o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Opodatkowaniu podlegają oraz kto płaci podatek:

  • umowy sprzedaży (kupujący) oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych (strony czynności),
  • umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku (biorący pożyczkę),
  • umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy (obdarowany),
  • umowy dożywocia (nabywca własności nieruchomości),
  • umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat (podmiot nabywający rzeczy lub prawa majątkowe ponad udział w spadku, lub we współwłasności),
  • ustanowienie hipoteki (składający oświadczenia woli o ustanowieniu hipoteki),
  • ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności (użytkownik lub nabywający prawo służebności),
  • umowy depozytu nieprawidłowego (przechowawca),
  • umowy spółki (w przypadku spółki cywilnej wspólnicy, a przy pozostałych umowach spółki obowiązek spada na spółkę).

PCC trzeba zapłacić również za zmiany tych umów, o ile prowadzi ona do podwyższenia podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Ustawa daje 14 dni na obliczenie i wpłacenie PCC, licząc od chwili powstania obowiązku podatkowego, np. zawarcia umowy lub innej czynności cywilnoprawnej. 

Warto pamiętać, że wspomniane wyżej czynności podlegają opodatkowaniu jeżeli ich przedmiotem są rzeczy znajdujące się na terenie RP lub prawa majątkowe wykonywane na terenie RP bądź nabywca mieszka/ma siedzibę w Polsce i czynności cywilnoprawnej dokonano w Polsce.

Podatek od czynności cywilnoprawnych obliczany jest na podstawie wartości przedmiotu umowy i stawek podatkowych ustalonych przez ustawę. 

Stawki podatku różnią się w zależności od rodzaju umowy i wartości przedmiotu umowy. Np. stawka PCC od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych czy prawa użytkowania wieczystego wynosi 2%, od umowy sprzedaży innych praw majątkowych 1%, a od umowy spółki 0,5%.

W przypadku niektórych umów np. umowy kupna-sprzedaży nieruchomości, PCC pobiera notariusz w momencie zawierania umowy. Jeżeli chodzi o inne umowy, podatnik jest zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku i złożenia deklaracji PCC w odpowiednim urzędzie skarbowym.

Kogo obejmuje zwolnienie z PCC?

Zwolnienie z PCC dotyczy osób, które kupują swoje pierwsze mieszkanie lub dom na rynku wtórnym. Wprowadziła je nowelizacja ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych z dnia 26 maja 2023 roku.

Ile można zaoszczędzić? Stawka PCC od umowy sprzedaży nieruchomości wynosi 2 proc. wartości nieruchomości. Zatem podatek od mieszkania, które kosztuje np. 400 tys. zł wynosi 8 tys. zł.

Zwolnienie obowiązuje od 31 sierpnia 2023 roku. Obejmuje sprzedaż nieruchomości takich jak:

  • lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość,
  • budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby skorzystać ze zwolnienia? 

Kupujący musi być osobą fizyczną i nie może posiadać żadnych praw do mieszkania lub domu w dniu zakupu ani przed tym dniem. 

Są wyjątki od tej zasady. Dotyczą osób, które odziedziczyły udziały w nieruchomościach, ale ich udział nie przekraczał 50%.

Trzeba pamiętać, że zwolnienie z PCC na pierwsze mieszkanie nie dotyczy transakcji dokonanych przed 31 sierpnia 2023 roku.

Zmiany w ryczałcie 2024 – więcej osób będzie mogło rozliczać się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych

0
zmiany w ryczałcie 2024

Handlowcy, budowlańcy, prawnicy, informatycy, wynajmujący mieszkania – to osoby, które mogą rozliczać podatek według atrakcyjnych stawek ryczałtu. Jest szansa, że w 2024 roku jeszcze więcej przedsiębiorców skorzysta z najprostszej formy opodatkowania.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych cieszy się coraz większym wzięciem u przedsiębiorców. Ten sposób rozliczania podatku wybrało już 1,7 mln osób. Tylko w 2022 roku przybyło 200 tys. ryczałtowców. Dla budżetu państwa oznaczało to trzy razy większe wpływy z tej formy opodatkowania.

Skąd taka popularność ryczałtu i jakie zmiany przyniósł 2024 rok?

Kto może rozliczać się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

Ryczałt jest jedną z najbardziej przejrzystych i korzystnych – część stawek jest niższa od 12% PIT dla rozliczających się na zasadach ogólnych i 19% dla liniowców – form opodatkowania działalności.

Największy minus ryczałtu? Dostępny jest tylko dla wybranych firm. 

Przedsiębiorca musi prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) lub spółkę cywilną, a jego przychód z działalności w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć równowartości 2 mln euro.

Oto inne zasady ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

  • podatek płacony jest od przychodu, a nie dochodu;
  • koszty prowadzonej działalności nie obniżą podatku;
  • obowiązują różne stawki podatku: 2%, 3%, 5.5%, 8.5%, 10%, 12.5%, 14%, 15% i 17%;
  • przedsiębiorcy przypisani są do stawek podatku przez ustawę z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  • ryczałtowcom przysługuje prawo do kredytu podatkowego;
  • prowadzą księgowość w formie uproszczonej ewidencji przychodów;
  • nie mogą rozliczać się ze współmałżonkiem czy dzieckiem (w przypadku osoby samotnie wychowującej dziecko);
  • od ryczałtu nie odlicza się ulgi na dzieci.

Spójrzmy, kto może rozliczać się ryczałtem i jaką stawkę zapłaci:

Ryczałt 2%

Przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, o których mowa w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ryczałt 3%

M.in.:

  • działalność gastronomiczna, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości powyżej 1,5% alkoholu;
  • działalność usługowa w zakresie handlu;
  • ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą;
  • działalność rybaków morskich i zalewowych w zakresie sprzedaży ryb i innych surowców z własnych połowów, z wyjątkiem konserw oraz prezerw z ryb i innych surowców z połowów;
  • odpłatne zbycie składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (poza nieruchomościami opodatkowanymi podatkiem 10%);
  • odpłatne zbycie ruchomych składników majątku przedsiębiorstwa w spadku.

Ryczałt 5.5%

  • przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub przewóz ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton;
  • prowizji uzyskanej z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów;
  • odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ryczałt 10%

  • odpłatne zbycie praw majątkowych lub nieruchomości będących:
    – środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    – składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1 500 zł,
    – składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,
    – składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które nie podlegają ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    – składnikami majątku przedsiębiorstwa w spadku;
  • bez względu na okres ich nabycia, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z pozarolniczej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat.

Ryczałt 8.5%

  • przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% (z wyjątkiem objętych stawką 5,5% lub 3%);
  • przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom;
  • przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji;
  • przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego;
  • prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu;
  • prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy.

Ryczałt 8,5% i 12.5% z limitem

przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu m.in.:

  • świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem;
  • przychodów osiągniętych w ramach umów najmu, podnajmu, poddzierżawy oraz umów o podobnym charakterze (w ramach najmu prywatnego);
  • świadczenia usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych,
  • wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych;
  • wynajmu i dzierżawy m.in. samochodów osobowych i furgonetek (bez kierowcy);
  • świadczenia usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem.

Ryczałt 10%

Ze świadczenie usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek.

Ryczałt 12%

Ze świadczenia usług m.in.:

  • związanych z wydawaniem:
    • pakietów gier komputerowych, z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
    • pakietów oprogramowania systemowego,
    • pakietów oprogramowania użytkowego,
    • oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu, z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line;
  • związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, związanych z oprogramowaniem, związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, w zakresie instalowania oprogramowania, związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

Ryczałt 14%

Za świadczenie usług:

  • w zakresie opieki zdrowotnej,
  • architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych,
  • w zakresie specjalistycznego projektowania.

Ryczałt 15%

Za świadczenie usług m.in.

  • reprodukcji komputerowych nośników informacji,
  • pośrednictwa sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich
  • parkingowych,
  • zakwaterowania,
  • licencyjnych,
  • przetwarzania danych,
  • reklamowych,
  • detektywistycznych i ochroniarskich,
  • finansowych,
  • w zakresie oprogramowania,
  • fotograficznych i ubezpieczeniowych, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
  • doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego,
  • związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie,
  • pośrednictwa w sprzedaży hurtowej,
  • pośrednictwa w sprzedaży hurtowej samochodów osobowych oraz części i akcesoriów do nich.

Ryczałt 17%

Stawka dla wolnych zawodów, m.in.:

  • lekarzy,
  • lekarzy stomatologów,
  • techników dentystycznych,
  • położnych,
  • pielęgniarek,
  • weterynarzy,
  • tłumaczy,
  • nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny.

Zmiany w ryczałcie 2024 – znamy już wyższy limit na przyszły rok

Zgodnie z propozycją sejmowej Komisji Nadzwyczajnej do spraw deregulacji, limit przychodów dla przedsiębiorców na ryczałcie wzrósł do równowartości 3 mln euro (do tej pory 2 mln), czyli ok. 13,85 mln zł. To oznacza, że więcej przedsiębiorców będzie mogło skorzystać z atrakcyjnej formy opodatkowania swoich przychodów.

Ryczałt będzie korzystny dla osób z przychodami, które mieszczą się między 2-3 mln euro,  nie mają wysokich kosztów uzyskania przychodu, a dotycząca ich stawka ryczałtu jest niższa niż 12% na skali podatkowej lub 19% podatku liniowego.

Pomysł podwyższenia limitu przychodów znalazł się w projekcie ustawy o ograniczeniach biurokracji i barier prawnych (druk sejmowy nr 3502), który w lipcu 2023 roku trafił do Sejmu.

Formularz ZUS ZFA – zgłoszenie lub zmiana danych płatnika składek. Kiedy wypełnisz dokument?

0
zus zfa

Przedsiębiorców, niezależnie od tego, jak duże firmy oni prowadzą oraz czym zajmują się w biznesie, łączy jedno – obowiązki sprawozdawcze. Do takich należy m.in. konieczność składania odpowiednich dokumentów rozliczeniowych. Z punktu widzenia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest to m.in. zgłoszenie ZUS ZFA.

Formularz ZUS ZFA – zgłoszenie lub zmiana danych płatnika składek

Formularz ZUS ZFA to dokument, który służy do zgłaszania płatników składek będących osobami fizycznymi. Wypełnienie tego dokumentu jest konieczne w sytuacji, gdy przedsiębiorca rozpoczynający/prowadzący działalność gospodarczą:

  • dokonuje zgłoszenia jako płatnik składek;
  • zgłasza aktualizację danych płatnika składek;
  • koryguje dane.
ZUS ZFA to dokument, w którym aktualizuje się informacje na temat płatnika składek, za wyjątkiem zmiany danych identyfikacyjnych. W takiej sytuacji wypełnia się bowiem formularz ZUS ZIPA.

 

Jeśli jesteś przedsiębiorcą i chcesz zgłosić się jako płatnik składek, musisz złożyć stosowny wniosek o wpis do CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (wykorzystuje się do tego formularz CEIDG-1).

Jak wysłać dokument ZUS ZFA?

Jak już wspomnieliśmy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych zajmuje się rejestracją płatnika na podstawie wniosku CEIDG-1.

Na podstawie informacji zawartych w formularzu CEIDG-1 Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotuje dokumenty zgłoszeniowe płatnika składek. W zależności od informacji zawartych w tym wniosku ZUS przygotuje:

  • zgłoszenie płatnika składek na formularzu ZUS ZFA,
  • informację o numerach bankowych płatnika składek (do tego służy formularz ZUS ZBA),
  • informację dotyczącą adresów prowadzenia działalności gospodarczej (efektem prac jest wówczas formularz ZUS ZAA).

Oznacza to, że w większości przypadków nie ma potrzeby pobierania, druku, czy nawet elektronicznego przesyłania zgłoszenia płatnika składek ZUS ZFA. Wszelkich zmian danych w przypadku przedsiębiorców będziemy dokonywać za pomocą Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. ZUS zaktualizuje informacje na podstawie danych przekazanych przez ten organ.

ZUS ZFA pobrać i samodzielnie wypełnić muszą natomiast pracodawcy zagraniczni, którzy stają się płatnikami polskich składek z powodu przyjęcia do pracy polskich pracowników objętych obowiązkiem ubezpieczeniowym.

Kiedy ZPA, a kiedy ZFA?

Jak już wspomnieliśmy, dokument zgłoszeniowy ZUS ZFA stosuje się w odniesieniu do przedsiębiorców będących osobami fizycznymi (do takich zalicza się np. osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą). Trzeba jednak pamiętać, że biznes to coś więcej niż „tylko” JDG; oprócz tego na rynku funkcjonują również osoby prawne, w tym np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością czy spółki akcyjne. W takim przypadku stosuje się formularz ZUS ZPA, który stanowi odpowiednik ZUS ZFA.

Jak liczyć termin 7 dni na zgłoszenie pracownika do ZUS?

Zgłoszenie ZUS ZFA to jeszcze nie wszystko, o czym musi pamiętać przedsiębiorca jako płatnik składek. Wręcz przeciwnie, oprócz tego konieczne jest bowiem zgłaszanie do ubezpieczenia pracowników. Co więcej, pracodawca ma na to określony termin, tzn. 7 dni od momentu rozpoczęcia pracy lub współpracy w ramach:

lub innej umowy o świadczenie usług.

Jeśli termin 7 dni przypada na dzień wolny od pracy, czyli niedzielę lub święto, ostatni dzień zgłoszenia przypada na pierwszy pracujący dzień po tym dniu wolnym.

Oczywiście, ważny jest nie tylko termin zgłoszenia pracownika do ubezpieczenia, ale także poprawność procedur w tym zakresie. Generalnie, pracodawca może zastosować jeden z trzech wariantów w tym zakresie, to znaczy zgłoszenie za pomocą formularza:

  • ZUS ZUA — jest to standardowe rozwiązanie np. w przypadku umowy o pracę. Zgłoszenie ZUS ZUA oznacza, że pracownik podlega wszystkim ubezpieczeniom (składki społeczne i zdrowotne).
  • ZUS ZZA — w sytuacji, gdy pracownik, którego chcesz zgłosić do ZUS, zgodnie z przepisami podlega tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu (takie rozwiązanie stosuje się na przykład w przypadku zleceniobiorców, którzy w innym miejscu są już zatrudnieni np. na umowę o pracę i pobierają w związku z tym co najmniej wynagrodzenie minimalne).
  • ZUS RCA — dotyczy to osób przebywających aktualnie na urlopie wychowawczym lub pobierających zasiłek macierzyński.
Począwszy od 2019 roku, pracodawcy objęci ZUS mogą zgłaszać pracowników online za pośrednictwem CEIDG. Należy jednak zauważyć, że takie rozwiązanie nie jest dopuszczalne w przypadku podmiotów ubezpieczonych w KURS (są to zatem rolnicy).

 

Co ważne, od 16 maja 2021 roku wysyłane przez pracodawców formularze ZUS ZUA oraz ZUS ZZA muszą zawierać informację o kodzie zawodu, który wykonuje dany pracownik. Jaki kod zastosować? Wyszukiwarka znajduje się na stronie Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) oraz na „Wortalu” Publicznych Służb Zatrudnienia.

Jakie są konsekwencje zgłoszenia pracownika do ZUS po terminie?

Zgłoszenie pracownika do ubezpieczenia w terminie jest obowiązkiem pracodawcy. W przeciwnym wypadku należy liczyć się z karą grzywny, która może sięgać nawet pięciu tysięcy złotych.

Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznychArt. 98. [Wykroczenia przeciwko przepisom ustawy]

1. Kto, jako płatnik składek albo osoba obowiązana do działania w imieniu płatnika:

[…]

1a) nie dopełnia obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne w przewidzianym przepisami terminie,

2) nie zgłasza wymaganych ustawą danych lub zgłasza nieprawdziwe dane albo udziela w tych sprawach nieprawdziwych wyjaśnień lub odmawia ich udzielenia,

[…]

6) nie dopełnia obowiązku przesyłania deklaracji rozliczeniowych oraz imiennych raportów miesięcznych w przewidzianym terminie,

6a) (uchylony),

[…]

podlega karze grzywny do 5000 złotych.