Strona główna Blog Strona 79

Co to jest stagflacja?

0
stagflacja

Stagflacja to pojęcie, które słyszymy coraz częściej. Warto więc wiedzieć, co oznacza dokładnie. Czym jest stagflacja? Czy stagflacja jest niebezpieczna?

Stagflacja – pojęcie

Stagflacja to pojęcie ekonomiczne, które oznacza sytuację, gdy jednocześnie występuje wysoka inflacja, a także stagnacja gospodarcza. Stagflacja ma skrajnie niebezpieczne skutki dla gospodarki.

Dlaczego stagflacja jest niebezpieczna? Przede wszystkim dlatego, że w tym samym momencie gospodarkę nawiedzają dwie sytuacje – pierwsza to wyjątkowo wysoka inflacja (czyli powszechny wzrost cen), a z drugiej spowolnienie gospodarcze, z powodu mniejszej chęci do inwestowania. Skutkiem stagflacji jest to, że rosną koszty życia, a gospodarka jest w recesji. Brak wzrostu gospodarczego powoduje konieczność ograniczania kosztów przez firmy, a to skutkuje np. zwiększającym się bezrobociem.

Przyczyny stagflacji

A co powoduje stagflację? Przede wszystkim negatywny szok podażowy. Najpierw następuje wzrost cen na rynku, ograniczenie dostępności surowców, co w konsekwencji prowadzi do kryzysu gospodarczego. Stagflację może też powodować nadmierne wsparcie finansowe państwa. Chodzi tu np. o dodatkowe zasiłki czy świadczenia

Stagflacja – skutki

Podstawowym skutkiem stagflacji jest pogorszenie ogólnej koniunktury, zdecydowany wzrost bezrobocia, ograniczenie dostępności surowców i wzrost cen.

Nieruchomości i stagflacja

Gdy gospodarkę męczy stagflacja, każdy, kto posiada jakiekolwiek oszczędności chce je koniecznie ochronić przed spadkiem wartości. Modne stają się wtedy tzw. bezpieczne aktywa. Rośnie zainteresowanie lokowaniem pieniędzy np. w nieruchomości. Gdy inne produkty słabo się sprzedają, nieruchomości cieszą się sporym zainteresowaniem. Co ważne, chodzi tu przede wszystkim o inwestowanie w nieruchomości, a nie tylko kupowanie ich na własne cele mieszkaniowe. Skąd ta różnica? W momencie stagflacji coraz droższe staje się finansowanie kredytem, a to powoduje, że na zakup nieruchomości decydują się przede wszystkim inwestorzy „gotówkowi”.

To co jest charakterystyczne dla stagflacji to spory wzrost cen. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać niezbyt realne bo skoro gospodarka zwalnia, to wszystko powinno być coraz tańsze. W rzeczywistości jednak spada wartość pieniądza, a koszty życia idą w górę. Realnie zarabiamy mniej, a wydawać musimy coraz więcej.

Walka ze staglacją

Walka ze stagflacją nie jest łatwym zadaniem. Jednocześnie trzeba zwalczyć rosnącą inflację i rozbujać gospodarkę. Jednym z podstawowych zadań jest więc obniżanie stóp procentowych. To jednak może powodować wzrost cen. To bowiem odpowiedź na poprawę dostępności kredytów za sprawą niższych stóp. Warto jednak pamiętać, że jeśli stopy procentowe idą w górę, to pogłębi się spowolnienie gospodarcze.

Podwyższenie kapitału zakładowego spółki z o.o.

0
podwyższenie kapitału zakładowego

Kapitał zakładowy spółki to wartość, którą musi dysponować spółka. Kwota kapitału zakładowego w największym skrócie jest wartością, do jakiej za zobowiązania odpowiadają wspólnicy. Jak wygląda podwyższenie kapitału zakładowego spółki z.o.o.?

Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o kapitale zakładowym spółki z organiczną odpowiedzialnością. Co, gdy chcemy ją dokapitalizować. Jak wygląda podwyższenie kapitału zakładowego spółki?

Dokapitalizowanie spółki

Jeżeli chcemy dokapitalizować spółkę, możemy to zrobić poprzez podwyższenie kapitału zakładowego. Minimalny kapitał zakładowy dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to 5000 zł. W każdym momencie możemy tę wartość zwiększyć.

Najlepiej na początku, gdy dopiero zakładamy spółkę określić kapitał zakładowy na poziomie pozwalającym zaciągać wyższe zobowiązania. Może się bowiem okazać, że jeśli spółka będzie chciała dokonać zakupu wartości za kwotę znacząco przewyższającą, kapitał zakładowy będzie trzeba uzyskać zgodę wspólników.

Gdy spółka notuje stratę, również potrzebne będzie zasilenie jej w dodatkowy kapitał. W innym przypadku pozostanie jedynie ogłoszenie likwidacji lub upadłości spółki. Bo spółka musi mieć wystarczająco dużo kapitału.

Jeśli chcemy podnieść zdolność kredytową spółki, a także zwiększyć jej wiarygodność u kontrahentów, być może będziemy musieli podwyższyć kapitał.

Gdy spółka potrzebuje większego kapitału, można ją dokapitalizować. Da się to zrobić w formie dopłaty od wspólników albo też pożyczki dla spółki.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka?

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Kiedy można podnieść kapitał zakładowy?

Kapitał zakładowy można podnieść w każdym momencie działalności spółki. Można to zrobić na początku, podczas jej tworzenia, można też to uczynić już po zarejestrowaniu, gdy spółka istnieje.

Sposoby podwyższenia kapitału zakładowego spółki z o.o.

Kodeks spółek handlowych pozwala podnieść kapitał zakładowy na jeden z dwóch sposobów:

  • Podwyższenie kapitału przez zmianę umowy spółki. W tym modelu konieczne będzie sporządzenie uchwały wspólników sporządzonej u notariusza, jeśli spółka była zawiązywana w standardowym trybie.
  • Podwyższenie kapitału bez zmiany umowy spółki. Wtedy podwyższenia kapitału dokonujemy w trybie uproszczonym. Nie trzeba wtedy zmieniać umowy. Oczywiście umowa spółki musi określać, że można taki tryb zastosować.

Jeśli spółka została powołana na podstawie wzorca umowy poprzez serwis S24, to można do tego celu wykorzystać również wzorzec uchwały, który znajdziemy w portalu S24. Nie będzie to możliwe w sytuacji, gdy umowa spółki została zmieniona np. u notariusza.

Podwyższenie kapitału zakładowego spółki z o.o. przez zmianę umowę spółki

Jeśli decydujemy się na podwyższenie kapitału zakładowego spółki, zmieniając przy okazji umowę spółki, to wspólnicy muszą przygotować odpowiednią uchwałę, którą potwierdza notariusz. W takim przypadku uchwałę trzeba przegłosować większością 2/3 głosów. Co ważne nie trzeba w tym przypadku uzyskiwać kworum.

Jeśli wspólnicy zdecydują, że podwyższenie kapitału wymaga innego rozkładu głosów, to oczywiście mogą taki zapis w umowie spółki zawrzeć. Ważne jest jednak to, by nie było to mniej niż 2/3. Samo kworum, choć nieobowiązkowe można wpisać jako wymóg, który musi być wypełniony.

Uchwałę taką podejmuje się na zgromadzeniu wspólników w formalnym trybie. Jeśli na spotkaniu reprezentację ma cały kapitał zakładowy i nikt nie wyraża sprzeciwu, to można taką uchwałę podjąć w trybie zwyczajnym.

Podwyższenie kapitału zakładowego spółki z o.o. bez zmiany umowy spółki

W drugim przypadku, gdy umowa spółki zezwala na podwyższenie kapitału spółki bez jej zmiany, to podwyższenie będzie możliwe. W takiej jednak sytuacji umowa spółki powinna zawierać informację o tym, o jaką maksymalną wysokość może być podniesiony kapitał zakładowy, a także musi być wskazany termin, do kiedy powinno być wykonane.

Taki zapis może np. brzmieć, że podwyższenie kapitału zakładowego spółki do kwoty miliona złotych, które będzie dokonane do końca grudnia 2030 roku, nie będzie skutkowało koniecznością zmiany umowy spółki.

Zmiana umowy spółki

Warto wiedzieć, że zwykle takie zapisy umieszcza się w umowie spółki już podczas jej zawiązywania. Nie oznacza to jednak, że nie można ich wprowadzić na etapie funkcjonowania spółki. Można to jednak zrobić dopiero wtedy, gdy zmiany w umowie zostaną wpisane do KRS.

Rejestracja podwyższenia kapitału zakładowego w KRS

Podwyższając kapitał zakładowy spółki, trzeba pamiętać o tym, że musimy zgłosić taką zmianę do sądu rejestrowego. Do tego, pod który podlega spółka lokalizacyjnie.

Jak zgłosić podwyższenie kapitału w KRS?

Zgłoszenia dokonujemy, jak każdego innego dołączając do wniosku oświadczenia o objęciu udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym oraz oświadczenie wszystkich członków zarządu, że wkłady na podwyższony kapitał zakładowy zostały w całości wniesione.

Podatek od podwyższenia kapitału

Trzeba pamiętać, że podwyższenie kapitału spółki wymaga zapłacenia podatku. W momencie podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału pojawia się obowiązek podatkowy. Podatek ten płaci spółka.

Stawka podatku to 0,5% od wartości, o którą podwyższono kapitał zakładowy. Spółka składa wiec do urzędu skarbowego deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych i wpłaca podatek w terminie 14 dni. Gdy uchwała zawiązywana jest u notariusza, to on rozlicza podatek.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Najem okazjonalny – co to jest i jak działa?

0
najem okazjonalny

Co to jest najem okazjonalny? Jakich formalności wymaga? Kto może skorzystać z najmu okazjonalnego? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Najem okazjonalny ma w znacznie większym stopniu chronić interesy właściciela mieszkania. Żeby jednak zaczął „działać”, konieczne jest spełnienie określonych formalności.

Najem okazjonalny – co to jest?

Jak wiadomo, prawa właściciela lokalu, który wynajmuje swoją nieruchomość, są w dosyć dużym stopniu ograniczone. Mówiąc wprost, gdy lokator nie płaci za wynajem, właściciel nie ma wielu możliwości, by szybko mieszkania go wyrzucić. By pomóc właścicielom nieruchomości, do obrotu prawnego kilka lat temu wprowadzono pojęcie „najem okazjonalny”.

Najem okazjonalny to forma umowy najmu lokalu, która odnosi się wyłącznie do lokalu mieszkalnego. Umowa taka musi być zawarta na czas określony, który nie jest dłuższy niż 10 lat. Co istotne, z najmu okazjonalnego może skorzystać wyłącznie osoba, która wynajmuje swoje mieszkanie jako osoba prywatna. Stroną umowy najmu okazjonalnego nie może więc być osoba prowadząca działalność gospodarczą w zakresie wynajmu mieszkań.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Najem okazjonalny – co zrobić, żeby umowa była ważna?

Umowa najmu, aby mogła być zakwalifikowana jako umowa najmu okazjonalnego musi mieć formę pisemną. Poza tym koniecznie jest zgłoszenie najmu okazjonalnego naczelnikowi urzędu skarbowego. Właściciel mieszkania ma na to 14 dni od momentu podpisania umowy.

Najem okazjonalny – forma

Umowa najmu okazjonalnego formalnie niewiele różni się od zwykłej umowy najmu. Zapisy są praktycznie takie same. Określamy w niej okres najmu, wysokość opłat obowiązki stron. Natomiast, przy umowie najmu okazjonalnego najemca składa ważne oświadczenie. Deklaruje on w nim, że podda się egzekucji i zobowiązuje do opróżnienia i wydania lokalu w terminie wskazanym w umowie. Takie oświadczenie składane jest w formie aktu notarialnego.

Co więcej, na etapie zawierania umowy najmu mieszkania, najemca musi wskazać w tym dokumencie dane innej nieruchomości, w której zamieszka, jeśli będzie trzeba się wyprowadzić. Żeby można było spełnić ten warunkiem, potrzebne jest również oświadczenie właściciela lub użytkownika drugiej nieruchomości, w którym wyraża ona zgodę na przyjęcie najemcy we wskazanym w oświadczeniu notarialnym lokalu.

Podstawową zaletą umowy najmu okazjonalnego lokalu jest gwarancja udzielana właścicielowi mieszkania, że w razie wypowiedzenia umowy lub jej zerwania lokator opuści mieszkanie.

Podobnie jak w przypadku „zwykłej” umowy najmu, także w przypadku najmu okazjonalnego lokator wpłaca kaucję. Kaucja taka nie może być jednak wyższa niż dwunastokrotność miesięcznego czynszu.

Najem okazjonalny – wypowiedzenie umowy

Ważnym zagadnieniem jest kwestia wypowiedzenie najmu okazjonalnego. Jako że w przypadku najmu okazjonalnego mamy z góry oznaczony czas trwania umowy, to dotyczą jej zasady umów terminowych. W praktyce oznacza to tyle, że nie możemy rozwiązać jej z dowolnego powodu.

Jak więc podejść do rozwiązania umowy najmu okazjonalnego? Oczywiście, po pierwsze, umowa przestaje obowiązywać z końcem czasu, na jaki została zawarta. Co jednak, jeśli chcemy ją wypowiedzieć wcześniej? O tym należy myśleć już na etapie zawarcia umowy najmu.

Tworząc umowę najmu okazjonalnego mieszkania, należy zawrzeć w niej sytuacje, w których możliwe będzie jej wypowiedzenie. Mogą to być kwestie takie jak:

  • zaleganie przez najemcę z czynszem,
  • zaniedbywanie mieszkania,
  • rażące zakłócanie porządku domowego (np. powtarzające się sytuacje, w których sąsiedzi musieli wzywać policję ze względu na hałas).

Najem okazjonalny – jak eksmitować lokatora, który nie płaci?

W przypadku, gdy skończy się czas obowiązywania umowy najmu, a lokator nie będzie chciał opuścić lokalu, wykorzystujemy możliwości, które daje nam umowa najmu okazjonalnego.

Na początek należy wystosować pisemne żądanie, by lokator opuścił zajmowany lokal. W piśmie trzeba wpisać termin opróżnienia lokalu. Nie może być jednak krótszy niż 7 dni. Jeśli lokator nie wykona żądania, właściciel musi zawnioskować o nadanie klauzuli wykonalności. Wniosek składa się do komornika. Komornik rozpocznie eksmisję lokatora.

Często zadawane pytania – najem okazjonalny

Najem okazjonalny – co to?

Najem okazjonalny jest najmem lokalu mieszkalnego osobie przez osobę fizyczną. Wraz z umową najmu lokator takiego mieszkania podpisuje oświadczenie, że w razie niedotrzymania warunków umowy dobrowolnie opuści mieszkania.

Umowa najmu okazjonalnego notariusz – kto płaci?

Prawo nie określa, kto powinien ponieść koszt opłat notarialnych podczas podpisywania umowy najmu okazjonalnego. Lokator i wynajmujący mogą ustalić to między sobą. Zazwyczaj przyjmuje się jednak, że ponieważ taka forma umowy zabezpiecza interes właściciela mieszkania, to on powinien zapłacić za notariusza.

Kiedy umowa najmu okazjonalnego jest nieważna?

Umowa najmu okazjonalnego jest nieważna, jeśli najem ten nie został zgłoszony naczelnikowi urzędu skarbowego.

Ile kosztuje umowa najmu okazjonalnego?

Umowa najmu okazjonalnego będzie kosztować do 400 złotych. To koszty związane z jego obsługą notarialną.

Jak zgłosić najem okazjonalny do urzędu skarbowego?

Najem okazjonalny należy zgłosić do urzędu skarbowego w terminie do 14 od rozpoczęcia najmu. Aby to zrobić, uzupełnij i wyślij do urzędu wzór zgłoszenia najmu okazjonalnego.

Najem okazjonalny – na jaki okres?

Umowę najmu okazjonalnego należy zawrzeć na czas określony, nie dłuższy niż 10 lat.

Najem okazjonalny – jakie dokumenty?

Do umowy najmu okazjonalnego należy dołączyć: oświadczenie najemcy o poddaniu się egzekucji w formie aktu notarialnego i wskazanie lokalu, w którym najemca będzie mógł zamieszkać po egzekucji, wraz z oświadczeniem właściciela tego lokalu. W oświadczeniu tym muszą się zawierać jego dane, informacje o lokalu i zgoda na zamieszkanie najemcy w nim. Na żądanie wynajmującego to oświadczenie może mieć formę aktu notarialnego.

Czy najem okazjonalny jest bezpieczny dla najemcy?

Najem okazjonalny chroni przede wszystkim właściciela mieszkania. W związku z tym nie będzie bezpieczny dla lokatora zalegającego z płatnościami.

Czy najem okazjonalny jest dobry?

Najem okazjonalny jest dobrym rozwiązaniem dla właściciela mieszkania.

Przed czym chroni najem okazjonalny?

Najem okazjonalny chroni właściciela mieszkania przed utrudnioną eksmisją niepłacących lokatorów.

Czy umowa najmu okazjonalnego musi być zawarta u notariusza?

Umowy najmu okazjonalnego nie trzeba zawierać u notariusza. Potwierdzone notarialnie musi być jedynie oświadczenie najemcy o poddaniu się egzekucji.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej i poznaj lepiej prawo gospodarcze.

Zmiana nazwy firmy – jak to zrobić?

0
zmiana nazwy firmy

Czy możliwa jest zmiana nazwy firmy? Kiedy można to zrobić, a w jakich przypadkach jest to niemożliwe? W jaki sposób zmienić nazwę firmy? Jakiej nazwy nie możemy nadać naszej firmie i dlaczego?

Nazwa firmy jest niezbędna do jej rejestracji. Nazwa musi spełnić określone warunki. Co istotne, można ją zmienić w każdym momencie. Jak więc to zrobić? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, co musisz wiedzieć o zmianie nazwy firmy.

Nazwa jednoosobowej działalności gospodarczej

Nazwa firmy w przypadku jednoosobowej działalność musi zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy. Do imienia i nazwiska można dodać dowolne oznaczenie słowne. Najważniejsze jednak by zawsze zawierała ona właśnie imię i nazwisko. Jeśli nie będzie tego elementu, to nie będzie można zarejestrować firmy w CEiDG.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Nazwa firmy – elementy

To, jakie elementy zawiera nazwa firmy, zależy w dużej mierze od formy prawnej, w jakiej będzie prowadzona działalność. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej musi zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy. W przypadku spółki cywilnej nazwa firmy musi mieć imię i nazwisko każdego ze wspólników.

Nazwa może zawierać dowolnie wybrane elementy, takie jak określenie profilu firmy, czy też inny wyróżnik. Ważne, by zawsze było też imię i nazwisko. Na fakturze zawsze trzeba wpisać pełną nazwę firmy. W dokumentach marketingowych, czy np. na stronie internetowej można zgodnie z prawem używać skróconej nazwy.

Nazwa firmy – czego nie można?

O ile nazwa firmy może być dowolna (z zastrzeżeniem, że w konkretnych przypadkach powinna mieć imię i nazwisko) to trzeba pamiętać, by nie wprowadzała w błąd. Jeśli więc prowadzimy działalność w zakresie stolarstwa, nie możemy w nazwie umieścić Cukiernia Jan Kowalski.

Mało tego. Nazwa musi być tak określona, by dało się łatwo odróżnić firmę od innych, które działają w tej samej branży. Stąd warto pamiętać o tym, by sprawdzić, czy nazwa, której chcemy użyć, nie została już wykorzystana. Dobrym sposobem jest po prostu sprawdzenie nazwy w wyszukiwarce Google albo w spisie nazw zastrzeżonych (urząd patentowy).

Zmiana nazwy firmy – kiedy można to zrobić?

Zmiana nazwy firmy może nastąpić w dowolnym momencie. Najczęściej na zmianę nazwy przedsiębiorca decyduje się w sytuacji zmiany profilu działalności albo też chęci wejścia na nowe rynki. Niezależnie jednak od powodu zmiany w przypadku jednoosobowej działalności nie można zrezygnować z imienia i nazwiska w nazwie firmy.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Jak założyć działalność gospodarczą?
  2. Jak wypełnić wniosek CEIDG? 
  3. Jak dokonać zmiany w KRS? Zmiana danych w Krajowym Rejestrze Sądowym 
  4. Zmiana regulaminu sklepu internetowego – kiedy można to zrobić? 
  5. Firma z małżonkiem. Kwestie prawne, rozliczenia

Jak zmienić nazwę?

Żeby zmienić nazwę firmy, trzeba to zrobić poprzez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej. Dokonuje się tego na tym samym wniosku, który wykorzystujemy do założenia lub zamknięcia działalności gospodarczej.

Jeśli wniosek składany jest przez internet, zmiana nazwy firmy może obowiązywać od następnego dnia. Nazwa może być zmieniona w każdym momencie prowadzenia firmy. Nowa będzie obowiązywała od chwili zgłoszenia zmiany.

Faktury po zmianie nazwy firmy

Jeśli zmienimy nazwę firmy, to pojawia się pytanie, czy trzeba korygować faktury, które już zostały wystawione. Odpowiedź na tak zadane pytanie jest prosta. Nie trzeba, ponieważ i tak najważniejszym elementem nazwy firmy zawsze jest imię i nazwisko przedsiębiorcy. Niezależnie od wszystkiego pozostaje więc to ono niezmienne. Po zmianie nazwy po prostu wystawiamy faktury z nową nazwą bez korygowania już wystawionych.

Znacznie ważniejsze będzie jak najszybsze poinformowanie kontrahentów o zmianie nazwy. Chodzi o to, by wystawili faktury na poprawne dane. Jeśli tego nie zrobią, trzeba będzie zrobić korektę danych formalnych. Wszystko dlatego, że do poprawnego rozliczenia podatku VAT konieczne jest potwierdzenie zakupu dokumentem z poprawnymi danymi.

Kilka działalności gospodarczych – czy to możliwe?

Zgodnie z prawem jeden przedsiębiorca może prowadzić jedną działalność gospodarczą. Nawet jeśli zajmuje się różnymi dziedzinami, a działalność obejmuje całkowicie odmienne obszary, to nawet jeśli do każdej z dziedzin wymyślimy inną nazwę, będzie to traktowane jako jedna działalność. Wszystko dlatego, że każda nazwa musi zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Informacja o stanie konta ZUS

0
informacja o stanie konta zus

Każdy ubezpieczony w ZUS może sprawdzić informację o stanie konta. Jak to zrobić? Jak wygląda informacja o stanie konta ZUS? Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.

Każdy ubezpieczony w ZUS, a więc i osoba, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, płaci m.in. składkę emerytalną. To od niej zależy, chociażby wysokość przyszłej emerytury. A jak to sprawdzić? Osoba ubezpieczona w ZUS, czyli np. przedsiębiorca może zapoznać się z informacją o stanie konta ZUS IOSKU. Tylko w tym roku takich dokumentów wygenerowano ponad 23 mln. Żeby ściągnąć takie informacje, trzeba skorzystać z platformy PUE ZUS. Informacje o stanie konta ZUS funkcjonuje teraz w formie cyfrowej.

Koniec papierowych informacji od ZUS-u?

ZUS sporo zmienia, jeśli chodzi o kwestię cyfryzacji. Do lamusa odchodzi coraz więcej papierowych dokumentów. Już od kilku lat ZUS nie wysyła tradycyjnych listów z informacją o stanie konta ubezpieczonego. I właśnie dlatego, „Informacja o Stanie Konta Ubezpieczeniowego” IOSKU będzie dostępna jedynie w wersji elektronicznej.

Informacja o stanie konta ZUS – jak uzyskać do niej dostęp?

Żeby uzyskać dostęp do Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego trzeba mieć założony profil w Platformie Usług Elektronicznych PUE ZUS. Konta ma już tutaj ponad 8,5 mln ubezpieczonych. Gdy zalogujemy się do platformy, będziemy w stanie zobaczyć, jakie środki udało nam się zgromadzić zarówno na koncie, jak i subkoncie emerytalnym na koniec zeszłego roku.

Co znajduje się w IOSKU?

Dokument, który generowany jest w platformie ZUS, tworzony jest przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, co roku. Można dzięki niemu sprawdzić wysokość zwaloryzowanego kapitału początkowego oraz zwaloryzowanych składek na ubezpieczenie emerytalne. To także suma składek na ubezpieczenie emerytalne za 2021 r. (tutaj jednak nie mówimy o waloryzacji).

Ile wyniesie moja emerytura?

No dobrze, a ile wyniesie przyszła emerytura?

Każdy ubezpieczony, który ukończył 35 lat do końca grudnia 2021 roku, (czyli rocznik 1986 i starsze) dowie się także, jaką hipotetyczną emeryturę wyliczył dla niego ZUS. Informacja ta jest publikowana w dwóch wariantach:

„– pierwszy – przy założeniu, że ubezpieczony będzie pracował do momentu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego i na jego konto będą wpływały składki (tzw. hipotetyczne składki),

– drugi – na podstawie kwot zapisanych na koncie do końca 2021 r.” – czytamy w objaśnieniach ZUS.

A jaka jest twoja przyszła emerytura?

Urlop wypoczynkowy. Kiedy można go udzielić?

0
urlop wypoczynkowy

Czym jest urlop wypoczynkowy? Prawo do urlopu wypoczynkowego przysługuje każdemu pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę. Kiedy trzeba udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego?

Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, komu przysługuje urlop wypoczynkowy? Kiedy trzeba go udzielić? Jak długo może trwać? Zobacz, co powinien zrobić pracownik przez otrzymaniem urlopu wypoczynkowego.

Urlop wypoczynkowy – zasady

Urlop wypoczynkowy należy się każdemu pracownikowi, który jest zatrudniony na umowie o pracę. Przysługuje co roku, musi być nieprzerwany i płatny. Celem urlopu wypoczynkowego jest regeneracja sił pracownika. Co do zasady urlopu nie można się zrzec, jest to bowiem prawo podmiotowe o charakterze osobistym.

Pracownik musi go wykorzystać bezpośrednio. Nie może zdecydować o tym, że nie wykorzysta urlopu, tak samo, jak pracodawca nie może stwierdzić, że nie będzie go udzielał. Gdyby pracodawca zapisał takie postanowienia w umowie, to są one nieważne. Osobisty charakter urlopu oznacza, że nie można go np. przenieść na kolegę z pracy.

Kiedy można udzielić urlopu?

Podstawowa zasada udzielania urlopu wypoczynkowego jest taka, że można go udzielić pracownikowi za dni, które są jego dniami pracy, zgodnie z rozkładem czasu pracy. Znaczy to dokładnie tyle, że urlop wypoczynkowy będzie obowiązywał nie tylko w dni powszednie. Jeśli system pracy zakłada wykonywanie obowiązków zawodowych również w sobotę albo niedzielę, to urlopu wypoczynkowego udziela się też na te dni.

Urlopu wypoczynkowego trzeba udzielić w roku kalendarzowym, w którym należy się on pracownikowi. Zwykle jest tak, że urlop udziela się zgodnie ze stworzonym wcześniej w firmie planem urlopów. Co za tym idzie, pracownik za każdym razem musi złożyć wniosek o urlop, a pracodawca nie może go zmusić do wykorzystania urlopu.

Chodzi tu przede wszystkim o to, że pracodawca nie może „odgórnie” ustalać terminu urlopu i wysłać na niego pracowników. Trzeba to z nimi uzgodnić.

Urlop wypoczynkowy – wymiar

Długość urlopu wypoczynkowego nie jest dowolna. Określa to ustawa. W zależności od stażu pracy urlop wynosi od 20 do 26 dni w każdym roku. I to jest standardowa długość urlopu. Może być go trochę więcej, jeśli pracownika obejmują szczegółowe przepisy.

Do czasu pracy, który ma wpływ na długość urlopu, wlicza się też okres nauki. I tak:

  • ukończenie zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej daje nam 3 lata stażu,
  • średniej szkoły zawodowej – czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 5 lat,
  • średniej szkoły zawodowej- 5 lat,
  • średniej szkoły ogólnokształcącej – 4 lata,
  • szkoły policealnej – 6 lat,
  • szkoły wyższej (niezależnie czy studia ukończono z tytułem zawodowym licencjata, czy magistra) – 8 lat.

Liczy się zawsze „najwyższy” stopień wykształcenia. Jeśli więc pracownik ma wyższe wykształcenie, to do stażu zaliczymy tylko studia, a nie szkołę średnią.

Termin urlopu

Plan urlopów pomaga w przydzielaniu urlopów pomiędzy pracowników firmy. Tworzy się jednak z uwzględnieniem wniosku pracownika. Przekazuje się go potem do ogólnej informacji dla pracowników. Jeśli planu urlopu nie ma, to urlop wypoczynkowy przydziela się na wniosek pracownika.

Urlop wypoczynkowy – często zadawane pytania

Urlop wypoczynkowy – ile dni?

Wymiar urlopu wypoczynkowego zależny jest od długości stażu pracy. Jeśli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat, wynosi 20, a jeśli dłużej niż 10 lat – 26 dni.

Czy urlop wypoczynkowy jest płatny 100 procent?

Urlop wypoczynkowy jest płatny w stu procentach. Za czas spędzony na urlopie wypoczynkowym pracownik musi otrzymać takie samo wynagrodzenie, jak gdyby w tym czasie pracował. 

Ile dni wcześniej trzeba zgłosić urlop wypoczynkowy?

Przepisy nie określają, o ile wcześniej trzeba zgłosić urlop wypoczynkowy. Będzie to zależne od wewnętrznych ustaleń firmy. 

Czy można wykorzystać urlop wypoczynkowy do przodu?

Nie ma możliwości, by wykorzystać urlop wypoczynkowy do przodu. Pracownik może wykorzystać tylko urlop, do którego nabył prawo. Jeśli po wykorzystaniu całości urlopu wypoczynkowego na dany rok chce wziąć dodatkowe dni urlopu, może wnioskować o urlop bezpłatny.

Kiedy przysługuje urlop wypoczynkowy w nowej pracy?

Jeśli nie jest to nasza pierwsza praca, prawo do urlopu wypoczynkowego mamy od rozpoczęcia nowej pracy. Jeśli jednak jesteśmy po raz pierwszy zatrudnieni na umowę o pracę, prawo do pierwszych dni urlopu wypoczynkowego zaczyna przysługiwać nam dopiero po przepracowaniu pełnego miesiąca. 

Jak liczyć 14 dni kalendarzowych urlopu wypoczynkowego?

W nieprzerwane dwa 14 dni kalendarzowych urlopu wypoczynkowego należy wliczać niedziele i święta.

Czy KRUS wlicza się do urlopu wypoczynkowego?

Czas pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym nie wlicza się do stażu pracy, na podstawie którego obliczamy, ile dni urlopu nam przysługuje. 

Czy urlop wypoczynkowy przepada?

Zaległy urlop wypoczynkowy i roszczenia z niego wynikające przepadają ostatecznie dopiero po 3 latach. Jednak powinniśmy go wykorzystywać najpóźniej do 30 września następnego roku. 

Na przykład:

Jeśli masz prawo do 20 dni urlopu wypoczynkowego, a w roku 2022 wykorzystałeś jedynie 14 dni, pozostałe 6 dni wykorzystaj do 30 września 2023. 

Czy pracodawca może odmówić urlopu wypoczynkowego?

Pracodawca może nie może odmówić udzielenia urlopu wypoczynkowego w ogóle, ale może go odmówić w danym terminie. Może to zrobić, jeśli wzięcie przez pracownika urlopu w tym terminie spowodowałoby znaczące zakłócenie toku pracy. 

Co zrobić, żeby mieć 26 dni urlopu?

Aby mieć 26 dni urlopu należy przepracować 10 lat. Co ważne, do stażu pracy wlicza się również szkoła średnia i edukacja wyższa. 

Ile jest urlopu za każdy przepracowany miesiąc?

W pierwszej pracy za każdy przepracowany miesiąc nabywamy prawa do 1/12 całości urlopu przysługującego nam ze względu na staż pracy.

Czy liceum ogólnokształcące wlicza się do urlopu?

Ukończenie liceum ogólnokształcącego wlicza się do stażu pracy, na podstawie którego uzyskujemy urlop, jako 4 lata.

Koncesja na biznes. Jakie działalności wymagają specjalnego zezwolenia?

0
koncesja

Przedsiębiorcy cenią sobie wolność gospodarczą i chcą prowadzić firmę wedle zasady „co nie jest zabronione, jest dozwolone”. I choć generalnie można prowadzić każdy rodzaj działalności, to pewne biznesy wymagają specjalnych zezwoleń.

Koncesja nie jest tym samym co zezwolenie na prowadzenia określonego rodzaju działalności. Choć biznes w większości może być prowadzony bez dużych ograniczeń, określone branży czy segmenty działalności wymagają koncesji lub zezwolenia.

CZYTAJ TAKŻE: Sklep stacjonarny – czy tylko sklep z alkoholem potrzebuje koncesji? Czy to się opłaca?

Zezwolenie na działalność

Część biznesów podlega określonym regulacjom, wymaga spełnienie dodatkowych warunków. Podstawą jest zezwolenie na prowadzenie danej działalności. Zezwolenie potrzebne jest dla działalności takiej jak np.:

  • organizacja imprez turystycznych – obowiązuje tych, którzy nie tyle sprzedają gotowe imprezy turystyczne, ale je organizują. W takiej sytuacji trzeba uzyskać wpis do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.
  • nauka jazdy – zezwolenie potrzebne jest tym, którzy chcą prowadzić szkołę jazdy. W takiej sytuacji trzeba będzie uzyskać wpis do rejestru prowadzonego przez starostę. We wniosku o uzyskanie zezwolenia trzeba wykazać, że dysponujemy odpowiednim wyposażeniem, samochodem i placem manewrowym.
  • działalność detektywistyczna – w tym przypadku potrzebne będzie zezwolenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Oprócz zaświadczenia o niekaralności trzeba będzie wykazać odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie.
  • gabinet lekarski – żeby otworzyć gabinet lekarski, trzeba uzyskać wpis do rejestru działalności leczniczej.
  • działalność kantoru – zezwolenie na działalność związaną z wymianą walut wydaje Narodowy Bank Polski.
  • sprzedaż alkoholu – jednym z bardziej znanych ograniczeń biznesowych jest sprzedaż alkoholu. Żeby sprzedawać napoje alkoholowe, potrzebne jest zezwolenie, koncesja na sprzedaż napojów alkoholowych.
Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Koncesja na sprzedaż alkoholu

Żeby sprzedawać alkohol, trzeba mieć koncesję. Jej uzyskanie  jest uzależnione np. od usytuowania lokalu. Jeśli znajduje się zbyt blisko szkoły lub kościoła, nie będziemy mogli sprzedawać alkoholu. Poza tym gminy mają prawo samodzielnie decydować o tym, gdzie może być sprzedawany alkohol i ile takich miejsc w gminie może funkcjonować.

Ile kosztuje zezwolenie na alkohol?

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu wiąże się z koniecznością wniesienia opłaty. Pierwsza jest stała i nie zależy od tego, jak duży obrót będzie generowany. Za sprzedaż wszystkich rodzajów alkoholi trzeba zapłacić ponad 3000 zł. W kolejnych latach wysokość koncesji jest określonym procentem wartości sprzedaży alkoholu.

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu

Dokładna kwota zależy od tego, jaki rodzaj trunku chcemy sprzedawać. Jeśli mamy kilka punktów sprzedaży, to na każdy punkt sprzedaży musi być wydana osobna koncesja. I tak

  • za sprzedaż napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu i piwa – 525 zł,
  • ​za sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5 proc., jednak nie więcej niż 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) – 525 zł,
  • za sprzedaż napojów zawierający powyżej 18 proc. alkoholu – 2100 zł.

CZYTAJ TAKŻE: Jak otworzyć sklep z bronią?

Koncesja, a zezwolenia

Choć część zezwoleń nazywa się potocznie koncesją, to trzeba wiedzieć, że zezwolenie nie jest tym samym co koncesja. Koncesję uzyskuje się dla biznesów, które są związane z bezpieczeństwem państwa lub ważnym interesem publicznym. Koncesję trzeba uzyskać dla jednego z 7 rodzajów działalności:

  • działalność wydobywcza – dotyczy wydobywania złóż gazowych i ropy naftowej, węgla, rud metali, soli, torfu, a także składowania odpadów pod ziemią.
  • produkcja i handel bronią – koncesja nadawana jest przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
  • wytwarzanie, przetwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucja paliw i energii
  • firma ochroniarska – zajmująca się ochroną mienia i firm
  • rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych. Koncesja nie jest wymagana, jeśli chcemy nadawać programy wyłącznie przez internet.
  • działalność lotnicza – koncesja wymagana jest dla biznesu związanego z przewożeniem pasażerów i towarów samolotami.
  • koncesja na kasyno – koncesja taka wydawana jest na 6 lat. Jedna koncesja jest wydawana na jedno kasyno. Żeby uzyskać taką koncesję, trzeba udowodnić, że pieniądze na ten biznes pochodzą z legalnego źródła. Minimalny kapitał, którym trzeba dysponować to 4 mln złotych.

Koncesja nie jest wydawana raz na zawsze. W przypadku wykrycia nieprawidłowości, albo łamania zapisów koncesji, ta może być cofnięta lub zmieniony jej zakres.

Zwykle koncesja wydawana jest na okres od 5 do 50 lat.

Jak uzyskać koncesję?

Żeby uzyskać koncesję, trzeba złożyć wniosek o koncesję. We wniosku wskazujemy dokładną nazwę firmy, określamy zakres działalności, którą chcemy wykonywać i do której potrzebna jest koncesja. Jeśli trzeba dołączyć jakieś zaświadczenia, to je dołączamy. Urząd ma 14 dni na wezwanie do  uzupełnienia brakującej dokumentacji. Ze względu na to, że proces udzielania koncesji trwa, to można uzyskać promesę na koncesję. Jest to forma przyrzeczenia, że koncesja zostanie wydana, jeśli skompletujemy pełną dokumentację.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Nisza rynkowa – jak ją znaleźć?

0
nisza rynkowa

Jak sprawdzić zapotrzebowanie rynku na daną usługę czy produkt? Jak odnaleźć swoją niszę rynkową? Czym dokładnie jest nisza rynkowa? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź.

Zapotrzebowanie na konkretną usługę czy produkt może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Bardzo ważne jest więc znalezienie wycinka danej branży, w której chcemy prowadzić biznes. Znalezienie niszy rynkowej to jedna z popularniejszych strategii biznesowych. Choćby dlatego, że jest mniejsza konkurencja. Obsługa wąskiego wycinka rynku powoduje też, że rentowność takiej firmy jest z reguły wyższa.

Nisza rynkowa – jak ją znaleźć

Najlepszym sposobem na skuteczne wykorzystanie niszy rynkowej jest znalezienie odpowiedniej grupy przyszłych odbiorców i dopasowanie do niej produktu lub usługi. Można to zrobić, choćby przeszukując branżowe fora tematyczne.

Użytkownicy często wpisują swoje potrzeby, przekazują informacje o tym, czego nie ma na rynku, a to dobry sposób na skuteczne badanie rynku. Co za tym idzie, przeglądaj też tematyczne grupy w mediach społecznościowych. Rozmawiaj też z potencjalnymi odbiorcami swoich usług lub produktów. Pytaj ich o potrzeby.

Badanie rynkowe

Rozmowy z klientami to początek badania rynkowego. Pamiętaj, że nie zawsze to, co ty uważasz za atrakcyjne, będzie takim dla klienta. Śledź, co proponują firmy, które już działają na rynku. Przeanalizuj, w jaki sposób działają, jak zdobywają klientów.

Jeśli masz pomysł na produkt lub usługę, zrób małe badanie rynkowe. Pamiętaj jednak, żeby sprawdzać zapotrzebowanie na produkt wśród potencjalnie zainteresowanych, a nie wśród rodziny i znajomych. Dlaczego? Rodzina i znajomi z sympatii do ciebie mogą nieobiektywnie ocenić twój pomysł.

Nisza rynkowa a lokalny biznes

Część osób uważa, że nisza rynkowa to działanie wyłącznie w ramach lokalnego rynku. W sposób, który pozwoli zdobyć w tym wycinku branży dominującą pozycję. Dobrym sposobem może być dopasowanie globalnego biznesu do potrzeb lokalnej społeczności.

Wartość dodana do już istniejącego produktu

Dziś bardzo trudno jest wymyślić unikalny produkt. Znacznie łatwiejsze jest dodanie funkcjonalności to już istniejącego rozwiązania. Choćby dodanie poradnika spawacza amatora do sprzedaży produktów spawalniczych albo dodanie gratis ubezpieczenia domu do usługi remontowej, którą wykonujesz.

Popularnym modelem jest usługa montażu przy sprzedaży produktów albo dodatkowe usługi serwisowe dla produktu, gdy gwarancja producenta się skończy.

Zmiany w prawie – pomysł na biznes

Budowanie niszy rynkowej można oprzeć na zmianach w prawie. Jeśli wiesz, że niedługo zostanie uchwalony nowy obowiązek rejestracyjny lub pojawi się konieczność uzyskiwania określonych uprawnień dla jakiejś dziedziny, warto to wykorzystać.

Świetnym przykładem było wprowadzenie kilka lat temu ustawy RODO, która wymusiła na wielu firmach stworzenie programów ochrony danych osobowych. To spowodowało, że powstało wiele nowych firm, które pomagały we wdrożeniu tego elementu. Podobnie było w przypadku zmian prawnych związanych z koniecznością wymiany pieców na bardziej ekologiczne. To było pole do popisu wielu firm instalatorskich.

Nisza rynkowa. Jak sprawdzić, czego potrzebują klienci?

Zastanawiasz się, czego potrzebują klienci? Najłatwiej sprawdzić to z pomocą narzędzi internetowych. Wyszukiwarka słów kluczowych Google wskazuje, czego szukają użytkownicy internetu. Można zobaczyć, ile wyszukiwań ma dane zapytanie. Google pozwala też zestawić odpowiednie słowa kluczowe i porównać je z konkurencją. Google Trends porównuje frazy wpisywane przez użytkowników z częstotliwością ich występowania.

Sprzedaż na Allegro

Są przedsiębiorcy, którzy próbują swoich sił jako sprzedawca Allegro. Zastanawiają się, co najlepiej sprzedaje się na platformie Allegro. Ciekawe narzędzie do sprawdzenia popularności konkretnych produktów jest Trade Watch. Analizuje trendy rynkowe i wskazuje jaki poziom sprzedaży konkretnego produktu generowany jest w platformie. Narzędzie pomaga w ocenie, co cieszy się dużym zainteresowaniem wśród klientów.

Niezależnie od tego, na jaki rodzaj biznesu się zdecydujesz, pamiętaj, że każda działalność wiąże się z ryzykiem niepowodzenia. Zanim znajdziesz swoją niszę rynkową, musisz więc umiejętnie ocenić, jak dużą stratę jesteś w stanie ponieść, żeby zdecydować się na dany biznes.

Księgowość pełna czy uproszczona? Co się bardziej opłaca?

0
księgowość pełna czy uproszczona

Początkujący przedsiębiorca zastanawia się, czy korzystniejsza dla niego będzie uproszczona księgowość, czy pełna księgowość? Przeczytaj i podejmij decyzję: księgowość pełna czy uproszczona.

To, w jaki sposób wybierzemy formę opodatkowania firmy, będzie miało wpływ na to, czy prowadzone będzie księgowość pełna, czy uproszczona. Jest to szczególnie ważne w przypadku firm średniej wielkości. Jednoosobowa działalność gospodarcza, zwłaszcza mała, może ograniczyć się tylko do wystawiania faktur i dbania o porządek w dokumentach. Kiedy wiec możemy stosować uproszczoną księgowość, a kiedy będzie potrzeba pełna księgowość?

Księgowość pełna czy uproszczona? Co to jest pełna księgowość?

Pełna księgowość, inaczej określana jako księgi rachunkowe to rozbudowany system ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych. To nie tylko rejestracja przychodów i rozchodów. Pełna księgowość pozwala w łatwy sposób przedstawić sytuację finansową firmy. Wszystko dlatego, że pełna księgowość opiera się na kilku dodatkowych dokumentach. To księga główna, księgi pomocnicze, spis aktywów i pasywów, a także zestawienie obrotów i sald.

W przypadku pełnej księgowości ewidencjonuje się przepływ każdej, nawet najmniejszej kwoty, rejestruje się każde zdarzenie, które niesienie skutki finansowe. W ramach pełnej księgowości ewidencjonuje się nawet operacje bezgotówkowe, które jednak wpływają na wynik finansowy.

CZYTAJ TAKŻE: Czy księgowa odpowiada za błędy?

Podstawową zaletą pełnej księgowości jest to, że pozwala ona łatwiej analizować dane firmowe i na tej podstawie zarządzać firmą. Pełna księgowość umożliwia w prosty sposób kontrolować wydatki firmy. Łatwiej też planować przyszłe inwestycje, ponieważ mamy wgląd do całej działalności szybko i przejrzyście. Wadą pełnej księgowości jest to, że raczej nie będziemy w stanie poprowadzić jej sami, jeśli nie mamy doświadczenia w rachunkowości.

Księgowość pełna czy uproszczona? Jak działa księgowość uproszczona?

Uproszczona księgowość jak sama nazwa wskazuje, ogranicza do minimum sposób ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w firmie. Stosuje się ją, np. rozliczając się kartą podatkową. Prosta księgowość to również rozliczanie księgą przychodów i rozchodów. Księgowość w taki sposób może prowadzić każdy przedsiębiorca, nawet samodzielnie. Wystarczy skorzystać z programu do fakturowania i księgowości.

Księgowość pełna czy uproszczona? Jak rozliczać ryczałt?

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może być stosowany w przypadku wybranych działalności. Wtedy podatnik rozlicza określoną z góry stawkę podatku (od 2% do 17%) zależną od wyłącznie od rodzaju działalności gospodarczej. W przypadku rozliczania ryczałtem nie ma znaczenia, jakie koszty ponieśliśmy w działalności gospodarczej. Podatek rozliczamy wyłącznie od przychodu.

Co to powoduje? Choć na pierwszy rzut oka stawki podatku ryczałtowego są znacznie niższe, to jednak podatek zapłacimy także, wtedy gdy w danym okresie ponieśliśmy wyższe koszty od przychodów. Dzieje się tak dlatego, że podatek płacimy tylko od przychodu, niezależnie od tego, jak wysokie mamy koszty. Ryczałt możliwy jest dla niewielkich firm, których roczny przychód nie przekracza równowartości 2 mln euro.

CZYTAJ TAKŻE: Jakie informacje księgowy musi przekazać na koniec miesiąca?

Księgowość pełna czy uproszczona? Podatkowa księga przychodów i rozchodów

Podatkowa księga przychodów i rozchodów uznawana jest za najpopularniejszy sposób rozliczania firmy. Księga przychodów i rozchodów odnosi się do rozliczania podatku liniowego (stała stawka 19%), a także według skali (12%,32%). Co istotne, w tym przypadku podatek płaci się tylko wtedy kiedy firma generuje zysk.

Księgowość pełna czy uproszczona? Obowiązek korzystania z pełnej księgowości

Wielu początkujących przedsiębiorców zastanawia się, czy prowadzić uproszczoną księgowość, czy lepsza będzie pełna księgowość. Warto wiedzieć, że w przypadku określonych form prowadzenia firmy, pełna księgowość będzie obowiązkowa. I tak pełna księgowość musi być prowadzona przez spółki kapitałowe, spółki komandytowe, komandytowo-akcyjne i przez wszystkie firmy, których obroty przekraczają równowartość 2 mln euro.

CZYTAJ TAKŻE: Usługi księgowe. Ile można na tym zarobić?

Nie ma zakazu prowadzenia pełnej księgowości przez firmy o mniejszych rozmiarach. Nie zawsze będzie to jednak opłacalne. Choćby z tego powodu, że koszty prowadzenia pełnej księgowości są znacznie wyższe od księgowości uproszczonej.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych?

0
Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych

Strata może się przytrafić każdemu przedsiębiorcy. Dla niektórych może to być sposób na obniżenie podatku. Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź.

Zobacz, czym jest strata i czy zawsze musi być zła dla przedsiębiorcy. Jak się ją rozlicza i ile lat bierze się pod uwagę? Jak Polski Ład wpłynął na przepisy dotyczące rozliczania straty. Sprawdź, jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych?

Co to jest strata?

Strata niekoniecznie musi być zła dla przedsiębiorcy. Może bowiem wskazywać na to, że firma dużo inwestuje i rozwija się. Strata to sytuacja, w której koszty są wyższe niż przychody. Rozliczenie strat z ubiegłych lat pozwoli też zapłacić niższy podatek. Od 2022 są nowe zasady rozliczenia strat.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych?

Stratę można rozliczyć przez pięć kolejnych lat. Potem strata ulega przedawnieniu. Dodatkowo w jednym roku przedsiębiorca miał prawo odliczyć maksymalnie 50% kwoty poniesionej straty.

Od 2020 roku stratę z działalności do 5 000 000 zł można rozliczać szybciej. O ile oczywiście mamy wystarczający dochód do odliczenia całej straty.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych możemy przeczytać, że strata poniesiona w roku podatkowym, może obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5.000.000 zł.

Nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty. Niezależnie od wszystkiego przedsiębiorca stratę może odliczyć przez 5 lat. Jeśli tego nie zrobi, strata się przedawni.

Według nowych zasad można było rozliczać stratę dopiero od zeznania podatkowego składanego za 2020 rok. Jeśli w 2019 przedsiębiorca miał stratę, to może ją rozliczyć w całości. Trzeba pamiętać, że stratę z lat ubiegłych można rozliczyć dopiero wtedy, gdy osiągniemy w danym roku dochód. Musimy mieć z czego ją bowiem rozliczać.

Rozliczenie straty z lat ubiegłych

Możliwość rozliczenia strat z lat ubiegłych pozwala obniżyć podatek za rok, w którym osiągnęliśmy wysoki dochód. Mało tego. Jeśli strata nie jest wyższa niż 5 mln złotych, to można ją rozliczyć w całości od razu. Nie ma też znaczenia, w jaki sposób oblicza się podatek.

Mówiąc inaczej, jaką formę opodatkowania stosuje podatnik. Można to zrobić nawet w przypadku ryczałtu. W jaki sposób? To, że w danym roku podatnik rozlicza się ryczałtem, nie oznacza, że w ten sposób podatek był liczony wcześniej.

Nietrudno wyobrazić sobie przypadek, gdy kilka lat wstecz podatnik rozliczał się liniowo albo skalą podatkową, a teraz jest „ryczałtowcem”. W takiej sytuacji możliwe jest rozliczenie straty z lat ubiegłych nawet wtedy, gdy obecnie rozliczany jest ryczałt.

Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych a Polski Ład

Jeśli w 2022 podatnik rozlicza się „liniowo”, ważne będzie właściwe policzenie składki zdrowotnej. Od niej bowiem zależy dochód. W tym momencie trzeba zdać sobie sprawę, że nie można podstawy składki zdrowotnej odliczyć od straty z lat ubiegłych.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.