Kod zawodu sprzątaczki

0
sprzątaczka kod zawodu

Sprzątanie i zapewnienie optymalnego stanu sanitarno-higienicznego w różnych instytucjach publicznych, firmach, mieszkaniach i domach prywatnych – to główne zadania sprzątaczki, czyli osoby wykonującej zawód o kodzie 911207.

Czym się zajmuje sprzątaczka?

Do obowiązków sprzątaczki należy:

  • obsługa urządzeń czyszczących,
  • czyszczenie mechaniczne (m.in. pranie wykładzin, dywanów i tapicerek mebli),
  • mycie i dezynfekcja (m.in. okien, ścian, mebli, urządzeń sanitarnych, ścieranie kurzu, uzupełnianie środków higieny w łazienkach i toaletach),
  • dbanie o porządek (mycie popielniczek, usuwanie śmieci z kosza,
  • bieżąca wymiana worków plastikowych w koszach na śmieci czy niszczarkach dokumentów),
  • dodatkowe czynności zlecone przez przełożonego np. mycie naczyń, odśnieżanie, wynoszenie śmieci.

Pracownik utrzymania czystości (sprzątaczka) – kod zawodu

Kod zawodu pracownik utrzymania czystości (sprzątaczka) to 911207.

Sprzątaczka domowa – kod zawodu

Kod zawodu sprzątaczki domowej to 911102.

Działalność nierejestrowana kosmetyczki a Sanepid

0
działalność nierejestrowana kosmetyczki sanepid

Zastanawiasz się nad świadczeniem usług kosmetycznych na próbę, w formie działalności nierejestrowanej? Pamiętaj, że nawet jeśli nie rejestrujesz firmy w CEIDG, to i tak musisz przestrzegać przepisów sanitarnych. Oto najważniejsze informacje, czy i jakie obowiązki spoczywają na kosmetyczkach prowadzących działalność nierejestrowaną.

Na czym polega działalność gospodarcza?

Działalność nierejestrowana (nierejestrowa) to rodzaj biznesu na próbę – nie ma obowiązku jej rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) czy Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Polega na prowadzeniu drobnej działalności zarobkowej przez osoby fizyczne, które:

  • nie przekroczyły limitu miesięcznych przychodów (75% minimalnego wynagrodzenia za pracę – od stycznia do czerwca 2024 roku wynosi 3181,50 zł, a od lipca 2024 roku – 3225 zł), po przekroczeniu limitu pojawia się obowiązek wpisu działalności do CEIDG lub KRS (w ciągu 7 dni)
  • nie wykonywały działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy, czyli 5 lat (art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców).

Działalność nierejestrowana jest atrakcyjną opcją dla osób, które chcą przetestować rynek i swoje umiejętności przed podjęciem decyzji o pełnym zaangażowaniu się w prowadzenie działalności gospodarczej. Mała skala i brak wielu zobowiązań (np. do prowadzenia pełnej księgowości czy opłaty składek ZUS) nie oznacza jednak pełnej dowolności.

Czy na działalności nierejestrowanej można świadczyć usługi kosmetyczne?

Tak, w ramach działalności nierejestrowanej można świadczyć usługi kosmetyczne.

Należy pamiętać, że nie każdą działalność jest dozwolona w formule nierejestrowanej. Trzeba zarejestrować jeżeli wymaga zezwolenia, koncesji, wpisu do rejestru działalności regulowanej lub została zdefiniowana w Prawie przedsiębiorców. Na liście nie ma usług kosmetycznych.

Osoba, która chce świadczyć usługi kosmetyczne, musi pamiętać m.in. o:

  • prowadzeniu uproszczonej ewidencji sprzedaży;
  • rozliczeniu przychodów w PIT-36;
  • przestrzeganiu praw konsumenta;
  • wystawianiu faktur lub rachunków na żądanie kupującego;
  • przestrzeganiu innych przepisów, czyli np. o dostosowaniu się do wymagań Sanepidu.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Działalność nierejestrowana a ubezpieczenie zdrowotne
  2. Działalność nierejestrowana – jakie usługi może objąć?
  3. Jaki PIT do rozliczenia działalności nierejestrowanej?
  4. Na czym polega prowadzenie działalności nierejestrowanej? Kiedy jest możliwe?
  5. Działalność nierejestrowana a praca na etacie. Czy można pracować i prowadzić działalność nierejestrową?

Jak dostosować się do wymagań sanepidu prowadząc działalność nierejestrowaną?

Osoba, która chce świadczyć usługi kosmetyczne, fryzjerskie, tatuażu, odnowy biologicznej lub zbliżone w ramach działalności nierejestrowej, nie musi zgłaszać tego do Państwowej Inspekcji Sanitarnej. 

Należy jednak pamiętać, że konsultacja z Sanepidem może być wymagana w związku z przepisami ustawy Prawo budowlane:

  • zmiana sposobu użytkowania lokalu (art. 71);
  • w przypadku konieczności uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego (art. 56).

To nie wszystko. Zgoda lub opinia Sanepidu może być niezbędna w przypadku odstępstwa od warunków technicznych, czy bezpieczeństwa i higieny pracy.

Szczegółowe wymagania mogą być związane z konkretną usługą i z tego względu, w razie wątpliwości, warto skonsultować się z powiatowym inspektorem sanitarnym właściwym terenowo ze względu na lokalizację działalności.

Działalność nierejestrowana związana z szeroko pojętymi usługami kosmetycznymi, fryzjerskimi, wykonywania tatuaży czy odnowy biologicznej regulowana jest również przez ustawy:

  • o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, m.in. art. 16 ust. 1 zobowiązuje osoby inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych podejmujące czynności, w trakcie wykonywania których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich, do wdrożenia i stosowania procedur zapewniających ochronę przed zakażeniami oraz chorobami zakaźnymi – oznacza to, że wszelkiego rodzaju narzędzia i materiały powinny być wysterylizowane;
  • o produktach kosmetycznych (wymagania dotyczące składu oznakowania, przechowywania kosmetyków);
  • o odpadach;
  • rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (dotyczące pomieszczeń przeznaczonych na działalność).

Działalność nierejestrowana a ubezpieczenie zdrowotne

0
działalność nierejestrowana ubezpieczenie zdrowotne

Zastanawiasz się nad prowadzeniem działalności nierejestrowanej i nie wiesz, czy będziesz musiał płacić składkę zdrowotną? W tym artykule rozwiejemy Twoje wątpliwości – poznasz najważniejsze zasady dotyczące składek ZUS w przypadku biznesu na próbę, w tym przede wszystkim na ubezpieczenie zdrowotne.

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Czym jest działalność nierejestrowana (zwana również nierejestrową)? To drobna działalność zarobkowa prowadzona wyłącznie przez osoby fizyczne, która nie wymaga rejestracji firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej ani w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Aby ją prowadzić, należy spełnić warunki:

  • miesięczne przychody z działalności nie mogą przekroczyć określonego limitu (75% minimalnego wynagrodzenia za pracę – od stycznia do czerwca 2024 roku wynosi 3181,50 zł, a od lipca 2024 roku – 3225 zł), po jego przekroczeniu należy w ciągu 7 dni zarejestrować działalność w CEIDG;
  • osoba zainteresowane działalnością nierejestrową nie może wykonywać działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy (5 lat).

Działalność nierejestrowana traktowana jest często jako biznes na próbę. Jeżeli powiedzie się, to kolejnym krokiem może być założenie JDG lub zawiązać spółkę i zwiększenie przychodów.

Czy na działalności nierejestrowanej trzeba opłacać składkę zdrowotną?

Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną, nie musi płacić składki zdrowotnej. Z zasady nie mają też obowiązku odprowadzać składek na ubezpieczenia społeczne do ZUS (emerytalnej, rentowej, chorobowej) – z wyjątkiem świadczenia usług w ramach działalności nierejestrowej lub umowy zlecenia.

Obowiązkowa składka zdrowotna pojawia się w przypadku przekroczenia limitu miesięcznych przychodów i konieczności zarejestrowania działalności gospodarczej.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorcy w jednoosobowej działalności
  2. Działalność nierejestrowana – jakie usługi może objąć?
  3. Działalność nierejestrowana. Czy można prowadzić działalność bez rejestracji?
  4. Jaki PIT do rozliczenia działalności nierejestrowanej?
  5. Limit przychodów dla nierejestrowanej działalności gospodarczej w 2024 roku – planowane kolejne zmiany

Jak mieć ubezpieczenie zdrowotne na działalności nierejestrowanej?

Jeżeli działalność nierejestrowa jest jedynym źródłem dochodu, to dana osoba może opłacać dobrowolną składkę zdrowotną. W tym celu powinna złożyć wniosek w Narodowym Funduszu Zdrowia (wojewódzkim oddziale, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania). Wniosek dostępny jest na stronie NFZ.

Jeżeli wnioskodawca był wcześniej ubezpieczony (np. pracował na etacie), to powinien przedstawić dokument potwierdzający ostatni okres ubezpieczenia oraz dokument potwierdzający opłaconą składkę zdrowotną z ostatniego tytułu ubezpieczenia.

Alternatywą dla dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego jest wykupienie opieki zdrowotnej w podmiocie komercyjnym.

Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne jest możliwe, jeżeli dana osoba nie jest objęta obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym (np. z tytułu pracy na etacie), nie jest członkiem rodziny osoby ubezpieczonej oraz nie ma ubezpieczenia zdrowotnego w jednym z krajów Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Studenci, którzy nie ukończyli 26 roku i prowadzą działalność nierejestrową, nie muszą martwić się o ubezpieczenie zdrowotne. Podobnie osoby zatrudnione na umowę o pracę, a działalność nierejestrowaną traktują jako sposób na dodatkowy zarobek – mają one ubezpieczenie zdrowotne z tytułu pracy na etacie.

Podpisywanie dokumentów profilem zaufanym

0
podpisywanie dokumentów profilem zaufanym

Coraz więcej czynności przenosimy do sfery online, dotyczy to również relacji z rozmaitymi urzędami. Na szczęście, dzięki profilowi zaufanemu, podpisywanie dokumentów online stało się proste, szybkie i bezpieczne. Jak działa profil zaufany, jak podpisać nim dokument (krok po kroku), w jakich sytuacjach może się przydać oraz czy przyda się w relacjach między osobami prywatnymi – oto podstawowy przewodnik po profilu zaufanym.

Do czego używać profilu zaufanego?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest profil zaufany. To środek identyfikacji elektronicznej, który pozwala potwierdzić tożsamość w Internecie oraz podpisać dokumenty elektronicznie.

Profil zaufany można wykorzystać do podpisywania sprawozdań finansowych, umów i innych dokumentów (także podpisanych przez inne osoby). To przydatna metoda do załatwiania spraw w urzędach publicznych. Można go również wykorzystać w relacjach z innymi podmiotami, o ile wyrażą na to zgodę.

Co ważne, usługa jest bezpłatna i dostępna dla każdej osoby posiadającej profil zaufany.

Profil zaufany jest równoważny pod względem skutków prawnych z podpisem własnoręcznym – w przypadku relacji z urzędami. Należy jednak pamiętać, że nie jest on kwalifikowanym podpisem elektronicznym i nie zastępuje odręcznego podpisu w sprawach prywatnych.

Jak podpisać dokument profilem zaufanym?

Profil zaufany to bezpłatne i wygodne narzędzie do podpisywania dokumentów. Oto jak go użyć, krok po kroku:

  1. Uruchomić usługę podpisywania dokumentów profilem zaufanym, należy, to zrobić na rządowej stronie www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany
  2. Dodać odpowiedni plik – przeciągnąć go lub kliknąć opcję „Wybierz dokument z dysku”.
  3. Wybrać przycisk „Podpisz”.
  4. Zalogować się na profilu zaufanym – przy użyciu nazwy użytkownika, adresu e-mail lub przy pomocy bankowości elektronicznej (wybierając usługę banku, w którym ma się konto).
  5. Kliknąć „Podpisz profilem zaufanym”.
  6. Wprowadzić otrzymany kod potwierdzający z wiadomości SMS (wiadomość push wysłana na urządzenie podane przez użytkownika).
  7. Wybrać przycisk „Podpisz podpisem zaufanym”.
  8. Wpisać kod autoryzacyjny otrzymany w SMS.
  9. Pobrać wygenerowany plik XML, w którym znajduje się podpis elektroniczny.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Profil zaufany a podpis elektroniczny – czy to jest to samo? Czym się różnią?
  2. Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?
  3. Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?
  4. Podpis elektroniczny – jak wygląda na dokumencie?
  5. Jakie są zastosowania podpisu elektronicznego i pieczęci elektronicznej?

Jakie dokumenty można podpisać profilem zaufanym?

Profilem zaufanym można podpisać dowolny dokument, który:

  • jest zapisany na dysku lokalnym (np. na komputerze czy laptopie) w formie pojedynczego pliku;
  • ma maksymalnie 10 MB;
  • ma rozszerzenie: .txt, .rtf, .pdf, .xps, .odt, .ods, .odp, .doc, .xls, .ppt, .docx, .xlsx, .pptx, .csv, .jpg, .jpeg, .tif, .tiff, .geotiff, .png, .svg, .wav, .mp3, .avi, .mpg, .mpeg, .mp4, .m4a, .mpeg4, .ogg, .ogv, .zip, .tar, .gz, .gzip, .7Z, .html, .xhtml, .css, .xml, .xsd, .gml, .rng, .xsl, .xslt, .TSL, .XMLsig, .XAdES, .PAdES, .CAdES, .ASIC, .XMLenc, .dwg, .dwf, .dxf, .dgn, .jp2.

Profilem zaufanym można podpisać różnego rodzaju dokumenty. Oto niektóre z nich:

  1. Umowy, w tym umowy najmu, umowy o pracę, umowy o dzieło itp. (o ile druga strona honoruje taki podpis zamiast podpisu odręcznego).
  2. Sprawozdania finansowe, które muszą składać przedsiębiorcy.
  3. Wnioski do urzędu.
  4. Deklaracje podatkowe, takie jak PIT czy JPK_VAT.
  5. Wnioski o świadczenia np. z ZUS czy KRUS.
  6. Inne dokumenty – w zależności od potrzeb, profil zaufany może być wykorzystywany do podpisywania, takich dokumentów, jak np.:
    1. wnioski o dowód osobisty,
    2. zgłoszenia do urzędu,
    3. umowy cywilnoprawne,
    4. odpis urodzenia/małżeństwa/zgonu,
    5. zameldowania na pobyt stały lub czasowy,
    6. złożyć wniosek o świadczenie 500+,
    7. sprawdzić liczbę punktów karnych,
    8. zarejestrować działalność gospodarczą,
    9. złożyć wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy.

Katalog spraw urzędowych, które można załatwić, używając profilu zaufanego, znajduje się na witrynie www.gov.pl/#services-citizens.

Przed użyciem profilu zaufanego należy pamiętać, że przeznaczony jest przede wszystkim do identyfikacji podczas załatwiania spraw urzędowych.

Profil zaufany można również użyć w relacjach z innymi osobami lub podmiotami prywatnymi, jednak za każdym razem należy upewnić się, że druga strona zaakceptuje tak podpisany dokument. 

Działalność nierejestrowana – jakie usługi może objąć?

0
działalność nierejestrowana jakie usługi

Firma bez rejestracji i składek ZUS – tak często opisywana jest działalność nierejestrowana, czyli biznes na próbę. To bardzo ciekawa forma zarobkowania, jednak warto poznać ograniczenia i wymogi, które trzeba spełnić przed jej rozpoczęciem.

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Działalność nierejestrowana (zwana również nierejestrową lub nieewidencjonowaną) to drobna działalność zarobkowa wyłącznie osób fizycznych. Nie wymaga rejestracji firmy w CEIDG, ani w KRS. Osoba prowadząca taką działalność nie musi również odprowadzać składek do ZUS (poza pewnymi wyjątkami).

Trzeba pamiętać, że działalność nierejestrowana podlega opodatkowaniu. Przychodem podatkowym są kwoty zapłacone przez klienta. Przychody z działalności nierejestrowanej należy wykazać w zeznaniu rocznym PIT-36 (rubryka „Działalność nierejestrowana”).

Przychód z działalności nierejestrowej oblicza się na podstawie ewidencji sprzedaży. Ewidencja zawiera datę, kwotę i rodzaj każdej sprzedaży.

Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną musi:

  • respektować uprawnienia konsumenckie,
  • wystawiać fakturę/rachunek na żądanie kupującego.

Działalność nierejestrowana zwane jest też biznesem na próbę. Pomaga przetestować pomysł bez ponoszenia kosztów związanych z założeniem firmy. Jeżeli potencjalny przedsiębiorca oceni, że warto kontynuować przedsięwzięcie na większą skalę, będzie mógł prowadzić ją w formie JDG lub zawiązać spółkę.

Warunki prowadzenia działalności nierejestrowej

Osoba, która jest zainteresowana działalnością nierejestrową, musi spełnić pewne warunki. Uzyskane przychody nie mogą przekroczyć w żadnym miesiącu 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę. W 2024 roku limit ten wynosi:

  • 3181,50 zł od stycznia do czerwca 2024;
  • 3225 zł  od lipca 2024 roku.

Uwaga! Do tego limitu wlicza się przychody należne. Co to znaczy? Takim przychodem będzie przychód, który powstał w momencie wydania towaru lub wykonania usługi nawet jeśli klient jeszcze nie zapłacił.

Po przekroczeniu miesięcznego limitu przychodu należy zarejestrować działalność gospodarczą (w ciągu 7 dni). To oznacza, że trzeba na bieżąco kontrolować swoje przychody.

Limit przychodów to nie wszystko. Działalność nierejestrowa jest dopuszczalna tylko jeżeli dana osoba nie wykonywała działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy. Warto pamiętać, że w tym przypadku zawieszona działalność traktowana jest jako niewykonywana.

PRZECZYTAJ TEŻ:

  1. Działalność nierejestrowana a ubezpieczenie zdrowotne
  2. Działalność nierejestrowana kosmetyczki a Sanepid
  3. Działalność nierejestrowana – faktura. Wszystko, co musisz wiedzieć
  4. Działalność nierejestrowana a praca na etacie. Czy można pracować i prowadzić działalność nierejestrową?
  5. Działalność nierejestrowana – koszty. Co się do nich zalicza?

Jakie usługi można świadczyć w ramach działalności nierejestrowanej?

W ramach działalności nierejestrowanej można świadczyć usługi, które nie wymagają uzyskania zezwolenia, koncesji lub wpisu do rejestru działalności gospodarczej (więcej na ten temat niżej).

W ramach „biznesu na próbę” można zatem np. sprzedawać na platformach handlowych.

Jeśli chodzi o usługi, dopuszczalne jest m.in. udzielanie korepetycji, działalność marketingowa, copywriting, fotografia na zamówienie, projektowanie graficzne, wykonywanie drobnych napraw prowadzenie szkoleń, sprzątania czy opieka nad dziećmi.

Usługi w ramach działalności nierejestrowanej – zmiany od stycznia 2025 roku

Warto pamiętać, że świadczenie usług w ramach działalności nierejestrowej wiąże się z pewnym ryzykiem. Według interpretacji ZUS taki „biznes na próbę” podlega oskładkowaniu na zasadach ogólnych jako umowa cywilnoprawna (umowa zlecenie). To ma się zmienić od 1 stycznia 2025 r. – osoby świadczące usługi w ramach działalności nierejestrowanej będą mogły zawierać umowy zlecenia bez obciążenia składkami.

Trzeba pamiętać, że oskładkowania działalności nierejestrowanej nie muszą obawiać się studenci do 26 roku życia, którzy nie podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom.

Czego nie można robić w ramach działalności nierejestrowanej?

W ramach działalności nierejestrowej nie można prowadzić działalności regulowanej. Przychód nie ma tutaj znaczenia.

Działalność regulowana wymaga zezwolenia, koncesji lub wpisu do rejestru. Założenia firmy będzie zatem konieczne w przypadku m.in. sprzedaży alkoholu, świadczenia usług detektywistycznych, prowadzenia apteki, zbierania i przetwarzania odpadów, ochrony osób i mienia, prowadzenia indywidualnej praktyki lekarskiej, prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców czy organizowania imprez turystycznych.

W ramach działalności nierejestrowanej nie można również wykonywać określonych czynności, które są działalnością gospodarczą w rozumieniu Prawa przedsiębiorców (to m.in. usługowe prowadzenia ksiąg rachunkowych).

Co to jest specyfikacja do faktury i co daje taki dokument?

0
specyfikacja do faktury

Specyfikacja do faktury to dokument, który pozwala na przejrzyste i uporządkowane rozliczenie nawet najbardziej złożonych transakcji. Czym jest, dlaczego przedsiębiorcy ją wystawiają i czy jest ona podstawą do odliczenia podatku VAT – odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w naszym przewodniku po specyfikacjach do faktury.

Co to jest specyfikacja do faktury?

Specyfikacja do faktury to zestawienie szczegółowych informacji dotyczących sprzedaży towarów lub usług, które jest dołączane do faktury.

Faktura zawiera ogólne dane dotyczące transakcji, a specyfikacja do faktury to precyzyjne zestawienie dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Po co wystawia się specyfikację do faktury?

Specyfikacja, to narzędzie, które służy do pogrupowania usług lub towarów sprzedanych klientowi w ramach jednego dokumentu (faktury zbiorczej).

Specyfikacja do faktury zawiera szczegóły, czyli m.in. nazwę towaru, ilość, cenę jednostkową netto i wartość netto. Dzięki niej klient potrafi łatwo zorientować się, jakie towary zostały mu sprzedany lub jakie usługi zostały wykonane.

Która strona wystawia specyfikację do faktury?

Specyfikację do faktury zazwyczaj przygotowuje sprzedawca towaru lub usługi. Przedsiębiorca wystawiający fakturę (lub jego pracownik) wprowadza kolejne transakcje do systemu księgowego używanego w firmie, a pod koniec miesiąca wystawiana jest specyfikacja do faktury.

Specyfikacja a realizacja zadań publicznych

Wypełniając sprawozdanie z realizacji zadania publicznego, należy przygotować zestawienie faktur wystawionych podczas wykonania tego zadania (pochodzących z dotacji lub innych środków). Taka specyfikacja zawiera:

  • numer dokumentu księgowego,
  • numer pozycji kosztorysu,
  • datę wystawienie faktury,
  • nazwę wydatku,
  • całą kwotę,
  • środki pochodzące z dotacji.

Specyfikacja a rozliczenia usług niematerialnych

Usługi niematerialne to świadczenia, które nie mają postaci rzeczowej, zaliczamy do nich np. doradztwo prawne, zarządzanie, szkolenia, przetwarzanie danych, marketing czy reklama. Specyfikacja w kontekście usług niematerialnych oznacza dokładny opis tych świadczeń i pomaga w ich właściwym udokumentowaniu. Warto pamiętać, że do faktury należy dołączyć dokument, który potwierdzi, że usługa została wykonana zgodnie z umową (podpisane przez obie strony protokoły zakończenia i odbioru usług).

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Faktura zaliczkowa a VAT – czy faktura zaliczkowa daje prawo do odliczenia VAT?
  2. Pusta faktura – kto odpowiada za jej wystawienie?
  3. Refaktura – co to jest i na czym polega refakturowanie kosztów
  4. Odnaleziona faktura kosztowa. Jak zaksięgować odnalezioną fakturę?
  5. Dane do faktury VAT. Jakie informacje powinna zawierać poprawnie wystawiona faktura?

Specyfikacja do faktury a odliczenie VAT

Odliczenie VAT ze specyfikacji jest możliwe, o ile specyfikacja zawiera wszystkie obowiązkowe elementy faktury.

Do niezbędnych elementów faktury należy (ustawa o podatku od towarów i usług art. 106e):

  • data wystawienia;
  • kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii;
  • imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy wraz z ich adresami;
  • numery NIP sprzedawcy i nabywcy;
  • data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym można podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży,
  • nazwa (rodzaj) sprzedawanego towaru lub wykonywanej usługi;
  • miara i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  • cena jednostkowa netto towaru lub usługi;
  • wartość netto towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż;
  • stawki podatku VAT;
  • suma wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  • kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  • kwota należności ogółem.

Jeśli specyfikacja zawiera wszystkie obowiązkowe elementy faktury, może zostać uznana za fakturę. Podatnik będzie mógł na jej podstawie odliczyć VAT. Warto pamiętać, że dokument służący do odliczenia podatku nie musi zawierać w tytule sformułowanie „faktura”. Fakturą będzie również dokument z danymi wymaganymi dla faktury (także nazwany „specyfikacją do faktury”).

Uwaga! Jeżeli kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro, to wystarczy, że faktura będzie zawierała:

  • datę jej wystawienia,
  • datę sprzedaży,
  • kolejny numer faktury,
  • dane sprzedawcy oraz nabywcy (w tym numery NIP),
  • nazwę towaru lub usługi,
  • kwotę ewentualnego rabatu,
  • kwotę należności ogółem (tzw. faktura uproszczona, art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT).

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Ile zarabia radny?

0
ile zarabia radny

Im więcej mieszkańców liczy gmina czy powiat, tym wyższe są zarobki radnych. Jednak jest też finansowy sufit, którego wypłaty dla rajców nie mogą przebić. Prześwietlamy, ile zarobią radni za uchwalanie prawa w samorządach w kadencji 2024-2029 oraz czy mogą prowadzić działalność gospodarczą.

Zacznijmy od podstaw: radni samorządowi – gminni, powiatowi i wojewódzcy – nie otrzymują pensji. Ustawodawca przewidział dla nich dietę za sprawowanie mandatu. Dieta to rekompensata za czas poświęcony na udział w sesjach rady gminy/powiatu, dyżury, udział w uroczystościach czy spotkania z mieszkańcami. Ile wynosi dieta radnego?

Ile zarabia radny?

Miesięczna dieta radnego może sięgnąć maksymalnie 4294,61 zł. Z czego to wynika?

O tym, ile zarabiają radni, decydują oni sami, przegłosowując stosowną uchwałę. Jednak ustawodawca ustalił górną granicę miesięcznej diety.

Maksymalna wysokość diety radnego samorządowego wynosi 2,4-krotności kwoty bazowej określonej, o której mówi ustawa budżetowa dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.

Kwota bazowa wynosi w 2024 roku 1789,42 zł. Tym samym, miesięczna dieta radnego to maksymalnie 4294,61 zł.

Od czego zależy wysokość diety radnego?

Wysokość diety uzależniona jest od liczby mieszkańców danej gminy/powiatu, funkcji pełnionej przez danego radnego i jego aktywności.

Biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców, dieta może sięgnąć:

  • 4294,61 zł – przysługuje radnym w gminach liczących więcej niż 100 tys. mieszkańców;
  • 3220,96 zł – w gminach liczących 15 tys.-100 tys. mieszkańców (75% z 4294,61 zł);
  • 2147,31 zł – w gminach liczących poniżej 15 tys. mieszkańców (50% z 4294,61 zł).

Radni powiatowi zarabiają również w zależności od liczby mieszkańców w powiecie:

  • 4294,61 zł – w powiatach z ponad 120 tys. mieszkańców;
  • 3650,42 zł – w powiatach liczących 60 tys.-120 tys. mieszkańców (85% z 4294,61 zł);
  • 3006,23 zł – w powiatach do 60 tys. mieszkańców (70% z 4294,61 zł).

Wysokość diety powinna uwzględniać również funkcję rajcy. Na wyższą dietę może liczyć przewodniczący rady gminy lub przewodniczący rady powiatu, a na nieco niższą wiceprzewodniczący i szefowie komisji. Inny brany pod uwagę podział, to liczba komisji, w których pracuje radny. Najniższe diety przewidziane są dla radnych, którzy nie sprawują żadnej funkcji.

Radni wojewódzcy mogą zarobić maksymalnie 4294,61 zł, jednak w ich przypadku nie ma kryterium liczby mieszkańców. Wyższa dieta przysługuje funkcyjnym rajcom, w tym najwyższa dla przewodniczących sejmików województwa.

Co ważne, diety nie są wynagrodzeniem. To oznacza, że nie powinny być wypłacane ryczałtem, czyli w sytuacjach, kiedy radny nie utraci zarobków ze względu na wykonywanie swoich obowiązków w samorządzie (np. nie uczestniczył w pracach komisji lub w sesjach rady gminy/powiatu).

O tym, czy uchwalone przez radnych diety są zgodne z prawem, sprawdza nadzór prawny urzędów wojewódzkich. Jeżeli urzędnicy wojewody stwierdzą, że stawki diety nie są prawidłowo zróżnicowane, to mogą unieważnić uchwałę.

PRZECZYTAJ TEŻ:

  1. Zarobki w samorządach 2024: Ile zarabia wójt? Od czego zależy jego wynagrodzenie? Czy może zarabiać na prowadzeniu działalności? 
  2. Ile zarabia żołnierz w polskiej armii w 2024 roku?
  3. Średnia krajowa 2024 – ile wynosi przeciętne wynagrodzenie?
  4. Wzrost płacy minimalnej 2024. Jaka będzie podwyżka płacy minimalnej w przyszłym roku?
  5. Najniższa krajowa 2025 – ile wyniesie płaca minimalna brutto i netto w przyszłym roku?

Czy radny może prowadzić działalność gospodarczą?

Radny ma ograniczone prawo do prowadzenia działalności gospodarczej.

Nie może:

  • prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia powiatu/mienia komunalnego gminy, w którym/której uzyskał mandat,
  • zarządzać taką działalnością,
  • być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.

Zakaz dotyczy radnych każdego szczebla: gminy, powiatu i sejmiku województwa. Mówią o tym zapisy art. 25b ustawy o samorządzie powiatowym, art. 24f ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 27b ustawy o samorządzie województwa.

Jeżeli radny gminny, powiatowy czy wojewódzki prowadził taką działalność przed wyborem do rady powiatu, to ma 3 miesiące na jej zakończenie (od dnia złożenia ślubowania). Samorządowiec, który tego nie zrobi, może mieć wygaszony mandat radnego.

Radni nie mogą również posiadać pakietu większego niż 10% udziałów lub akcji w spółkach handlowych z udziałem gminnych/powiatowych/wojewódzkich osób prawnych lub przedsiębiorców, w których uczestniczą takie osoby. Udziały lub akcje przekraczające ten pakiet powinny być zbyte przez radnego przed pierwszą sesją rady lub nie będą uczestniczyć przez okres sprawowania mandatu i 2 lata po jego wygaśnięciu w wykonywaniu przysługujących im uprawnień (prawa głosu, prawa do dywidendy, prawa do podziału majątku, prawa poboru).

Warto dodać, że radny nie może podejmować dodatkowych zajęć ani przyjmować darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu.

Spółka jawna – czy ma osobowość prawną?

0
spółka jawna osobowość prawna

Spółka jawna kusi prostą strukturą, niskimi kosztami założenia i brakiem obowiązku prowadzenia księgowości rachunkowej. Jednak czy taka firma ma osobowość prawną, kto odpowiada za jej zobowiązania, jakie są wady i zalety takich spółek? Przedstawiamy kluczowe informacje związane z działaniem w formie spółki jawnej.

Spółka jawna – co to jest?

Spółka jawna, to spółka osobowa (obok partnerskiej, komandytowej i komandytowo-akcyjnej). Tworzy ją przynajmniej dwóch wspólników, którymi mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne mające zdolność prawną. Spółkę jawną należy zarejestrować w KRS.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka? 

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Spółka jawna – osobowość prawna

Spółka jawna nie posiada osobowości prawnej. Jest jednak odrębnym uczestnikiem obrotu gospodarczego od jej wspólników.

Spółka jawna posiada tzw. zdolność prawną i może:

  • nabywać prawa;
  • zaciągać zobowiązania we własnym imieniu;
  • pozywać i być pozywaną.

Spółka jawna – odpowiedzialność

Za zobowiązania firmy odpowiada spółka i wspólnicy. Spójrzmy na szczegóły.

Spółka i wspólnicy odpowiadają solidarnie za zobowiązania. Wspólnicy odpowiadają całym swoim majątkiem bez ograniczeń jeżeli majątek spółki nie wystarczy do spłaty długów i zobowiązań. Wierzyciel  może prowadzić egzekucję z majątku wspólnika w przypadku, gdy egzekucja z majątku spółki okaże się bezskuteczna. Ma prawo żądać całości lub części świadczenia od każdego wspólnika, od kilku z nich lub od wszystkich.

Jeżeli jeden ze wspólników występuje ze spółki, to za jego zobowiązania będzie odpowiadał solidarnie wspólnik przystępujący do spółki. Co ważne, nowy wspólnik odpowiada za zobowiązania powstałe przed jego wejściem do spółki jawnej.

Zobowiązania mogły powstać po podpisaniu umowy spółki, a przed jej rejestracją w KRS. W takiej sytuacji wspólnicy odpowiadają za nie solidarnie.

Wspólnicy przekształcanej spółki osobowej (np. jawnej) odpowiadają na dotychczasowych zasadach solidarnie ze spółką przekształconą za zobowiązania spółki, które powstały przed dniem przekształcenia w spółkę kapitałową przez okres trzech lat.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Spółka jawna a cywilna – najważniejsze różnice. Którą z nich wybrać?
  2. Spółka jawna – wady i zalety
  3. Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną po zmianach w podatku CIT
  4. Umowa spółki jawnej – wzór z omówieniem. Jakie są obowiązkowe elementy umowy?
  5. Spółka jawna od A do Z. Jak założyć i zlikwidować spółkę jawną?

Spółka jawna – wady i zalety

Pora przyjrzeć się, jakie są plusy i minusy prowadzenia firmy w formie spółki jawnej.

Zalety spółki jawnej

  • odrębność podmiotowa – spółka jawna stanowi osobny byt prawny, może zaciągać obowiązki i nabywać prawa;
  • łatwość założenia – umowa spółki może być zawarta w formie pisemnej, bez konieczności wizyty u notariusza;
  • niskie koszty założenia – wspólnicy płacą jedynie opłaty sądowe związane z rejestracją w KRS;.
  • brak minimalnych wkładów – wspólnicy mogą wnieść dowolny, nawet symboliczny wkład;
  • jednokrotne opodatkowanie – zasadniczo spółka jawna nie jest podatnikiem podatku dochodowego, opodatkowane są tylko dochody spółki na poziomie wspólników (wyjątkiem jest sytuacja, w której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne);
  • proste prowadzenie spraw spółki – może ją reprezentować każdy wspólnik, nie ma obowiązku powoływania zarządu i innych organów;
  • brak pełnej księgowości – obowiązek jej prowadzenia dotyczy tylko spółek, których limit dochodu przekroczył równowartość 2 000 000 euro;
  • brak obowiązku przeprowadzenia likwidacji – jeżeli wspólnicy podjęli jednomyślną decyzję o rozwiązania spółki bez przeprowadzenia tej procedury (po wskazaniu, jak zostanie przeprowadzony podział majątku i spłacone ew. zobowiązania).

Wady spółki jawnej

  • odpowiedzialność wspólników – wspólnicy odpowiadają całym majątkiem za zobowiązania spółki;
  • nie występuje spółka jawna w organizacji – spółka może działać dopiero po wpisaniu do KRS;
  • obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne – wspólnicy płacą za siebie składki do ZUS, spółka jest płatnikiem składek tylko za osoby zatrudnione na umowę o pracę lub pracujące na umowę zlecenie;
  • opodatkowanie PCC – podatek od czynności cywilnoprawnych płacony jest m.in. od wniesienia lub podwyższenia wkładu zwiększającego majątek spółki (0,5% wartości wniesionych wkładów).

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Osobowość prawna spółki cywilnej

0
spółka cywilna osobowość prawna

Firmę można prowadzić w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki kapitałowej (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna), spółki osobowej (spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna) lub spółki cywilnej.

Spółkę cywilną łatwo założyć i rozwiązać, a koszty jej rejestracji są niskie. Jednak ta forma prowadzenia firmy ma też wady. Należy do nich solidarna i nieograniczona odpowiedzialność wspólników za długi i zobowiązania. Oto najważniejsze informacje na temat osobowości prawnej spółki cywilnej i co z nich wynika.

Czym wyróżnia się spółka cywilna? Nie przysługuje jej status przedsiębiorcy, a jej funkcjonowanie reguluje przede wszystkim Kodeks cywilny.

Spółka cywilna – czy ma osobowość prawną?

Nie, spółka cywilna nie ma osobowości prawnej. Przedsiębiorcami są wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej (Prawo Przedsiębiorców art. 4 ust. 2). Spółka cywilna nie występuje w obrocie gospodarczym jako osobny podmiot. Nie może zaciągać zobowiązań i występować przed sądem. Nie jest również podatnikiem – podatek płacą wspólnicy spółki cywilnej.

Osobowość prawną w imieniu spółki mają jej wspólnicy, czyli osoby prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne lub jednostki organizacyjne mające zdolność prawną (np. spółka jawna). Wspólnicy są podmiotem praw i obowiązków. Spółka cywilna nie podlega wpisom do KRS.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka? 

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Spółka cywilna – kwestia odpowiedzialności majątkowej wspólników

W spółce cywilnej za zobowiązania firmy odpowiadają wspólnicy. To solidarna i nieograniczona odpowiedzialność, która obejmuje majątek powstały wskutek prowadzenia działalności oraz osobisty majątek (tzw. wspólność łączna). Trzeba pamiętać, że na odpowiedzialność nie wpływają okoliczności powstania długu, np. który ze wspólników doprowadził do jego powstania.

Pełna odpowiedzialność wspólników jest jedną z podstawowych cech spółki cywilnej.

Co ważne, wierzyciel może żądać uregulowania długu od wszystkich wspólników lub od jednego z nich. Jeżeli zobowiązanie zostanie spłacone przez jednego ze wspólników, to pozostali są zwolnieni z odpowiedzialności (wspólnik może później dochodzić od nich rekompensaty).

Wspólnik, który wystąpił ze spółki, nadal odpowiada za jej zobowiązania powstałe w czasie, kiedy był jej wspólnikiem.

PRZECZYTAJ TEŻ:

  1. Spółka jawna a cywilna – najważniejsze różnice. Którą z nich wybrać?
  2. Spółka cywilna – poznaj spółki prawa cywilnego
  3. Spółka cywilna – wady i zalety
  4. Jak przebiega likwidacja spółki? Przepisy kodeksu spółek handlowych
  5. Prawa i obowiązki wspólników spółki wg. Kodeksu spółek handlowych

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Faktura zakupu w walucie obcej – jaki kurs do CIT?

0
Faktura zakupu w walucie obcej kurs do CIT

Przeliczanie faktur zakupu wystawionych w walutach obcych na potrzeby podatku CIT może być wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Kluczowe znaczenie ma właściwy dobór kursu walutowego, który zgodnie z przepisami, ogłasza Narodowy Bank Polski. Oto jak poprawnie przeliczyć te wydatki, aby uniknąć błędów i zapewnić zgodność z obowiązującymi regulacjami podatkowymi.

Faktura zakupu w walucie obcej – jaki kurs do CIT?

W przypadku faktury zakupu wystawionej w walucie obcej wydatek ten należy przeliczyć na złotówki. W jaki sposób? Zasady przeliczania reguluje ustawa o podatku od osób prawnych.

Przedsiębiorca powinien przeliczyć wydatek w walucie obcej przy użyciu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień ujęcia kosztu w księgach (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT).

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy, uznaje się dzień, na który koszt został zaksięgowany (ujęty w księgach rachunkowych) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku) albo innego dowodu, jeżeli brak jest faktury (rachunku). Wyjątkiem są sytuacje gdy dotyczyłoby to kosztów ujętych jako koszty rezerw lub biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Interpretacje organów podatkowych, w tym dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, potwierdzają, że przyjęcie kursu z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień ujęcia wydatku w księgach rachunkowych jest prawidłowe. Moment ujęcia wydatku w księgach, a nie faktyczna data dokonania zapisu, decyduje o zastosowaniu odpowiedniego kursu przeliczeniowego.

Przykładowo, jeżeli firma otrzymała fakturę w euro i ujęła ją w księgach rachunkowych na dzień 10 maja 2024 roku, należy zastosować średni kurs NBP z 9 maja 2024 roku.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Czym jest ukryty zysk w estońskim CIT?
  2. Stawka CIT (9%) dla małych podatników od stycznia 2024
  3. jakie są stawki CIT obowiązujące w 2024 roku?
  4. Informacja CIT-ST – co to jest i kto musi ją złożyć? Instrukcja wypełniania
  5. Rozliczenie podatku u źródła. Kto musi złożyć deklarację CIT-10Z?

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.