Działalność nierejestrowana a ubezpieczenie zdrowotne

0
działalność nierejestrowana ubezpieczenie zdrowotne

Działalność nierejestrowana a ubezpieczenie zdrowotne. Zastanawiasz się nad prowadzeniem działalności nierejestrowanej i nie wiesz, czy będziesz musiał płacić składkę zdrowotną? W tym artykule rozwiejemy Twoje wątpliwości. Poznasz najważniejsze zasady dotyczące składek ZUS na ubezpieczenie zdrowotne w działalności nierejestrowanej.

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Czym jest działalność nierejestrowana (zwana również nierejestrową)? To drobna działalność zarobkowa prowadzona wyłącznie przez osoby fizyczne. Nie wymaga rejestracji firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej ani w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Aby ją prowadzić, należy spełnić warunki:

  • miesięczne przychody z działalności nie mogą przekroczyć określonego limitu (75% minimalnego wynagrodzenia za pracę – 3499,50 zł w 2025 roku). Po jego przekroczeniu należy w ciągu 7 dni zarejestrować działalność w CEIDG;
  • osoba zainteresowane działalnością nierejestrową nie mogła wykonywać działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy (5 lat).

Działalność nierejestrowana traktowana jest często jako biznes na próbę. Jeżeli powiedzie się, to kolejnym krokiem może być założenie JDG lub zawiązać spółkę i zwiększenie przychodów.

Czy na działalności nierejestrowanej trzeba opłacać składkę zdrowotną?

Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną, nie musi płacić składki zdrowotnej. Z zasady nie mają też obowiązku odprowadzać składek na ubezpieczenia społeczne do ZUS (emerytalnej, rentowej, chorobowej) – z wyjątkiem świadczenia usług w ramach działalności nierejestrowej lub umowy zlecenia.

Obowiązkowa składka zdrowotna pojawia się w przypadku przekroczenia limitu miesięcznych przychodów i konieczności zarejestrowania działalności gospodarczej.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorcy w jednoosobowej działalności
  2. Działalność nierejestrowana – jakie usługi może objąć?
  3. Działalność nierejestrowana. Czy można prowadzić działalność bez rejestracji?
  4. Jaki PIT do rozliczenia działalności nierejestrowanej?
  5. Limit przychodów dla nierejestrowanej działalności gospodarczej 

Jak mieć ubezpieczenie zdrowotne na działalności nierejestrowanej?

Jeżeli działalność nierejestrowa jest jedynym źródłem dochodu, to dana osoba może opłacać dobrowolną składkę zdrowotną. W tym celu powinna złożyć wniosek w Narodowym Funduszu Zdrowia (wojewódzkim oddziale, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania). Wniosek dostępny jest na stronie NFZ.

Jeżeli wnioskodawca był wcześniej ubezpieczony (np. pracował na etacie), to powinien przedstawić dokument potwierdzający ostatni okres ubezpieczenia oraz dokument potwierdzający opłaconą składkę zdrowotną z ostatniego tytułu ubezpieczenia.

Alternatywą dla dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego jest wykupienie opieki zdrowotnej w podmiocie komercyjnym.

Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne jest możliwe, jeżeli dana osoba nie jest objęta obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym (np. z tytułu pracy na etacie), nie jest członkiem rodziny osoby ubezpieczonej oraz nie ma ubezpieczenia zdrowotnego w jednym z krajów Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Studenci, którzy nie ukończyli 26 roku i prowadzą działalność nierejestrową, nie muszą martwić się o ubezpieczenie zdrowotne. Podobnie osoby zatrudnione na umowę o pracę, a działalność nierejestrowaną traktują jako sposób na dodatkowy zarobek – mają one ubezpieczenie zdrowotne z tytułu pracy na etacie.

Faktura zakupu w walucie obcej – jaki kurs do CIT?

0
Faktura zakupu w walucie obcej kurs do CIT

Przeliczanie faktur zakupu wystawionych w walutach obcych na potrzeby podatku CIT może być wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Kluczowe znaczenie ma właściwy dobór kursu walutowego, który zgodnie z przepisami, ogłasza Narodowy Bank Polski. Oto jak poprawnie przeliczyć te wydatki, aby uniknąć błędów i zapewnić zgodność z obowiązującymi regulacjami podatkowymi.

Faktura zakupu w walucie obcej – jaki kurs do CIT?

W przypadku faktury zakupu wystawionej w walucie obcej wydatek ten należy przeliczyć na złotówki. W jaki sposób? Zasady przeliczania reguluje ustawa o podatku od osób prawnych.

Przedsiębiorca powinien przeliczyć wydatek w walucie obcej przy użyciu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień ujęcia kosztu w księgach (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT).

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy, uznaje się dzień, na który koszt został zaksięgowany (ujęty w księgach rachunkowych) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku) albo innego dowodu, jeżeli brak jest faktury (rachunku). Wyjątkiem są sytuacje gdy dotyczyłoby to kosztów ujętych jako koszty rezerw lub biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Interpretacje organów podatkowych, w tym dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, potwierdzają, że przyjęcie kursu z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień ujęcia wydatku w księgach rachunkowych jest prawidłowe. Moment ujęcia wydatku w księgach, a nie faktyczna data dokonania zapisu, decyduje o zastosowaniu odpowiedniego kursu przeliczeniowego.

Przykładowo, jeżeli firma otrzymała fakturę w euro i ujęła ją w księgach rachunkowych na dzień 10 stycznia 2025 roku, należy zastosować średni kurs NBP z 9 stycznia 2025 roku.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Czym jest ukryty zysk w estońskim CIT?
  2. Stawka CIT (9%) dla małych podatników 
  3. jakie są stawki CIT?
  4. Informacja CIT-ST – co to jest i kto musi ją złożyć? Instrukcja wypełniania
  5. Rozliczenie podatku u źródła. Kto musi złożyć deklarację CIT-10Z?

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Najniższa krajowa 2025 – ile wynosi płaca minimalna brutto i netto?

0
najniższa krajowa 2025

Ile pracodawcy muszą zapłacić w 2025 r. osobom zatrudnionym na umowę o pracę? Czy najniższa krajowa nadal będzie podwyższana dwa razy w ciągu roku? Sprawdzamy, co wiadomo o przyszłorocznym minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Regularnie publikujemy na temat podwyżek płacy minimalnej i innych zmian istotnych dla przedsiębiorców. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

Ile wyniesie najniższa krajowa 2025?

Najniższa krajowa wynosi w 2025 roku 4666 zł brutto, czyli 3510,92 zł netto.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Jak wzrośnie płaca minimalna w 2024 roku?
  2. Ile wyniosą składki ZUS w 2024 roku?
  3. Ile wynosi ryczałt na pracę zdalną dla pracownika? Jak go wyliczyć?
  4. Doba pracownicza – jak ją liczyć? Czym skutkuje naruszenie doby pracowniczej? Jak ma się do tego ruchomy czas pracy i nadgodziny?
  5. Wymiar czasu pracy 2024  

Jaka będzie płaca minimalna w 2025 na godzinę?

Godzinna stawka minimalna w 2025 wynosi 30,50 zł brutto.

Warto pamiętać, że minimalna stawka godzinowa nie dotyczy osób prowadzących własną działalność oraz zatrudnionych na umowę o dzieło.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej na temat wynagrodzeń przeczytasz w kategorii Prawo pracy.

Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku?

0
odpis na zfśs

Odpis na ZFŚS to dla pracodawcy obowiązek, ale także szansa na wsparcie pracowników i budowanie pozytywnego klimatu w firmie. Sprawdź, ile wynosi odpis na Fundusz w 2025 roku.

Kwoty odpisów ZFŚS obowiązujące w 2025 roku

Wysokość odpisu na ZFŚS ustala się na podstawie przeciętnej planowanej w danym roku liczby zatrudnionych pracowników. Pracodawca w ciągu roku na bieżąco koryguje plan zatrudnienia.

Odpisu dokonuje się od podstawy wymiaru stanowionej przez przeciętne miesięczne wynagrodzenie, podawane przez GUS. W styczniu 2025 roku nie mamy jeszcze informacji dotyczącej tego, ile wyniosło zeszłoroczne przeciętne wynagrodzenie. Kiedy tylko GUS poda tę informację (prawdopodobnie w lutym), uzupełnimy nasz artykuł o kwoty właściwe dla tego roku.

Wysokość odpisu podstawowego wynosi w 2025 roku:

Odpis obligatoryjny
na jednego zatrudnionego w tzw. normalnych warunkach pracy 37,5%
na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze – w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych 50%
na jednego pracownika młodocianego:    
– I rok nauki 5%
– II rok nauki 6%
– III rok nauki 7%
Zwiększenia fakultatywne (uznaniowe)
na każdą osobę zatrudnioną, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności 6,25%
na każdego emeryta i rencistę, nad którym zakład sprawuje opiekę 6,25%
na każdą zatrudnioną osobę, pod warunkiem przeznaczenia całości tego zwiększenia na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego; dotyczy to pracodawców, którzy utworzyli zakładowy żłobek lub klub dziecięcy oraz przeznaczą na ten cel z odpisu podstawowego kwotę odpowiadającą 7,5 punktu procentowego tego odpisu 7,5%

źródła: GOFIN, opracowanie własne

Kiedy przekazuje się odpisy na ZFŚS?

Odpisy na działalność Funduszu przekazywane są w dwóch ratach:

  1. do 31 maja – przynajmniej 75% odpisów podstawowych,
  2. do 30 września – pozostała część odpisów podstawowych i tzw. odpisy zwiększające dla np. byłych pracowników.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Dofinansowanie do wypoczynku, czyli wczasy pod gruszą
  2. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych – kiedy należy go tworzyć? Kto może z niego korzystać?
  3. Wyczerpanie 182 dni okresu zasiłkowego – czy zwolnienie lekarskie może potrwać dłużej niż 182 dni? Czy po 6-miesięcznym chorobowym można wrócić na zwolnienie?
  4. Urlop okolicznościowy – wszystko, co musisz wiedzieć
  5. Jak sprawdzić decyzję ZUS? Gdzie znajdziesz status decyzji w sprawie przyznania świadczenia? 

ZFŚS, czyli Zakładowy Fundusz Świadczeń Społecznych

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) tworzą pracodawcy, którzy zatrudniają:

  • co najmniej 50 pracowników (obowiązkowo) lub
  • co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników (jeżeli o stworzenie Funduszu zawnioskuje zakładowa organizacja związkowa).

Liczbę zatrudnionych określa się według stanu na dzień 1 stycznia danego roku w przeliczeniu na pełne etaty.

Warto pamiętać, że właściciele firm, w których pracuje mniej niż 50 osób mogą dobrowolnie tworzyć ZFŚS.

Do posiadania Funduszu zobowiązane są jednostki budżetowe bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników.

Na co przeznacza się kwoty odpisów na ZFŚS?

Środki zgromadzone w Funduszu przeznaczone są na finansowanie działalności socjalnej prowadzonej na rzecz:

  • pracowników i ich rodzin,
  • byłych pracowników (emerytów i rencistów) i rodzin,
  • innych osób wskazanych przez pracodawcę, zgodnie z zapisami w regulaminie ZFŚS.

Pracodawca może w regulaminie funduszu określić, czy z Funduszu skorzystają osoby współpracujące z firmą na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenia czy umowy o dzieło).

Na co można wydać pieniądze z ZFŚS?

Szczegóły ustala pracodawca w porozumieniu z przedstawicielem załogi lub zakładową organizacją związkową. Rodzaje dofinansowanej działalności socjalnej wraz z zasadami i warunkami korzystania z Funduszu umieszczone są w regulaminie.

Środki z ZFŚS można przeznaczyć na m.in.:

  • dofinansowanie do urlopu (wczasy pod gruszą),
  • działalność kulturalno-oświatową.
  • zajęcia sportowe lub rekreacyjne,
  • opiekę nad dziećmi w przedszkolu, żłobku, półkoloniach itp.,
  • zakup paczek z prezentami na święta,
  • bony zakupowe,
  • dofinansowanie remontów,
  • pożyczki/dofinansowanie zakupu mieszkania,
  • pomoc dla osób w trudnej sytuacji materialnej (np. po pożarze, powodzi, wypadku).

Przyznanie świadczeń i ich wysokość zależy od sytuacji życiowej, rodzinnej lub materialnej osoby uprawnionej do korzystania z ZFŚS. To oznacza, że pracodawca nie może umieścić w regulaminie dodatkowych kryteriów, np. uzależnić wypłatę świadczenia od wymiaru etatu pracownika. Wysokość świadczenia może natomiast zależeć od sytuacji materialnej zatrudnionego, średniego dochodu na członka rodziny czy liczby dzieci, które znajdują się pod jego opieką.

Jak wygląda amortyzacja samochodu używanego? Jaką stawkę amortyzacji zastosować? Jaką metodę amortyzacji?

0
amortyzacja samochodu używanego

W wielu przedsiębiorstwach wykorzystuje się samochody – służą one np. do dojazdu na spotkania z klientami, przewozu pracowników na plac budowy czy transportu towarów lub materiałów. Rzecz jasna, nie każdy przedsiębiorca może sobie pozwolić na nowe auto z salonu.

Wielu właścicieli firm, szczególnie zaś ci, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w dynamicznym świecie biznesu, musi zadowolić się kompromisem, jakim jest samochód używany. To, że auto nie jest nowe, wcale nie zmienia faktu, że zakup trzeba odpowiednio ująć w ewidencji księgowej. Jak wygląda amortyzacja samochodu używanego?

Samochód używany jako środek trwały

Samochód w firmie może być środkiem trwałym. Aby tak się stało, musi on spełniać kryteria zawarte w ustawie o rachunkowości. A zatem, takie auto musi być m.in. kompletne i zdatne do użytku, a przewidywany czas użytkowania pojazdu – dłuższy niż dwanaście miesięcy.

Nie bez znaczenia jest również wartość samochodu – auto zostanie uznane za środek trwały w sytuacji, gdy koszt jego nabycia wyniesie co najmniej dziesięć tysięcy złotych.

Warto wiedzieć

Jeżeli środek trwały ma wartość niższą niż 10 000 zł, wcale nie oznacza to jeszcze, że nie można potraktować go jako środek trwały. W takiej sytuacji zaliczenie auta firmowego do środków trwałych jest dobrowolne, ale możliwe.

Limit 10 000 zł to kwota netto w przypadku czynnych podatników VAT oraz brutto w przypadku podmiotów, które są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Jak ustalić wartość pojazdu używanego?

Podczas ustalania wartości początkowej samochodu – to właśnie ta kwota stanie się podstawą do naliczania odpisów amortyzacyjnych – brana jest pod uwagę cena, po jakiej dokonano nabycia auta. A zatem, będzie to koszt wskazany np. na fakturze czy umowie kupna-sprzedaży.

To jednak jeszcze nie wszystko, ponieważ do kwoty tej należy doliczyć również dodatkowe koszty (oczywiście, o ile takie wystąpią) np. w postaci:

  • opłat za transport pojazdu o firmy, załadunek oraz wyładunek,
  • podatków: VAT (w części, która zgodnie z ustawą nie podlega odliczeniom) oraz akcyzowego,
  • opłat celnych,
  • kosztów z tytułu obsługi finansowania zewnętrznego, jakie zaciągnięto, by nabyć auto. Zwykle rozumie się przez to odsetki od kredytu.
Warto wiedzieć

Z punktu widzenia amortyzacji nie ma większego znaczenia to, czy jest mowa o pojeździe nowym lub używanym. Ważniejsze jest raczej to, czy auto spełnia kryteria, które pozwalają uznać go za środek trwały.

Amortyzacja używanego samochodu osobowego

Amortyzacja samochodu osobowego to księgowy zapis kosztowy, który ma za zadanie pokazać, jaki jest poziom umorzenia wartości środka trwałego. Im dłużej użytkujemy dany samochód, tym bardziej zwiększają się odpisy amortyzacyjne – a zatem, w kosztach przedsiębiorstwa pokazane jest, że ponosi się koszty z tego tytułu.

Warto wiedzieć

Odpisy amortyzacyjne są kosztem, ale nie wydatkiem. Faktyczny przepływ gotówki następuje zgodnie z ustaleniami (umową) przeprowadzonymi między stronami transakcji.

Amortyzacja – w postaci comiesięcznych odpisów umorzeniowych – ma za zadanie pokazać, że auto „zużywa się” i traci na wartości wraz z wykorzystywaniem go do zadań firmowych.

Jaka stawka amortyzacji?

To, jakie stawki amortyzacji można zastosować, zostało precyzyjne wskazane w przepisach. W przypadku aut osobowy możemy zastosować podstawową stawkę amortyzacyjną na poziomie 20 proc. Oznacza to, że pełnego odliczenia dokonuje się w ciągu 5 lat.

Nie jest to jednak jedyne możliwe rozwiązanie, ponieważ przedsiębiorcy mogą również zastosować stawkę indywidualną powiększoną. W takim wariancie dokonuje się odpisów umorzeniowych na poziomie 40 proc. rocznie, co oznacza, że pełnego umorzenia można dokonać w czasie:

100% / 40% = 2,5 roku

od przyjęcia samochodu do użytkowania.

Tym samym, przedsiębiorcy mogą w większym stopniu dokonać odliczenia kosztów w ramach prowadzonej działalności.

Czy używany samochód można amortyzować jednorazowo?

Jak już wspomnieliśmy, dokonywanie comiesięcznych odpisów amortyzacyjnych jest możliwe w przypadku tych składników majątku, które zostały uznane za środki trwałe. Taki stan rzeczy nie oznacza, że dla każdego samochodu firmowego trzeba sporządzać takie odpisy. W sytuacji, gdy wartość nabytego pojazdu nie przekracza równowartości 10 000 zł, możliwe jest:

  1. przeprowadzenie amortyzacji jednorazowej, tzn. dokonanie tylko jednego wpisu umorzeniowego w wysokości 100 proc. wartości nabytego pojazdu. Z takiego rozwiązania mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy mają status małego podatnika lub rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej w danym roku,
  2. potraktowanie kosztu w taki sposób, jak gdyby dotyczył on np. opłat za media itp. A zatem wydatek z tego tytułu również w całości stanie się kosztem uzyskania przychodu (KUP).

Być może zdziwiło Cię, że obydwa warianty oznaczają to samo, czyli zaksięgowanie jednego kosztu na wartość całego zakupu. Jest tak jednak tylko na pierwszy rzut oka. Dlaczego zatem wyżej wymieniliśmy aż dwa warianty? Odpowiedź jest prosta: poszczególne rozwiązania mają inny wpływ na majątek spółki wykazywanej w bilansie. Jeśli zastosujemy wariant:

  • A, wartość auta zasili konto bilansowe „Środki trwałe”, a odpisy zasilą konto „Amortyzacja” (konto zespołu 4-tego);
  • B, zwiększymy jedynie wartość kosztów (zwykle są to „Pozostałe koszty operacyjne”).

Są to subtelne różnice, ale odgrywają one pewną rolę z księgowego punktu widzenia.

Działalność nierejestrowana kosmetyczki a Sanepid

0
działalność nierejestrowana kosmetyczki sanepid

Zastanawiasz się nad świadczeniem usług kosmetycznych na próbę, w formie działalności nierejestrowanej? Pamiętaj, że nawet jeśli nie rejestrujesz firmy w CEIDG, to i tak musisz przestrzegać przepisów sanitarnych. Oto najważniejsze informacje, czy i jakie obowiązki spoczywają na kosmetyczkach prowadzących działalność nierejestrowaną.

Na czym polega działalność gospodarcza?

Działalność nierejestrowana (nierejestrowa) to rodzaj biznesu na próbę – nie ma obowiązku jej rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) czy Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Polega na prowadzeniu drobnej działalności zarobkowej przez osoby fizyczne, które:

  • nie przekroczyły limitu miesięcznych przychodów (75% minimalnego wynagrodzenia za pracę – w 2025 roku jest to 3499,50 zł), po przekroczeniu limitu pojawia się obowiązek wpisu działalności do CEIDG lub KRS (w ciągu 7 dni)
  • nie wykonywały działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy, czyli 5 lat (art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców).

Działalność nierejestrowana jest atrakcyjną opcją dla osób, które chcą przetestować rynek i swoje umiejętności przed podjęciem decyzji o pełnym zaangażowaniu się w prowadzenie działalności gospodarczej. Mała skala i brak wielu zobowiązań (np. do prowadzenia pełnej księgowości czy opłaty składek ZUS) nie oznacza jednak pełnej dowolności.

Czy na działalności nierejestrowanej można świadczyć usługi kosmetyczne?

Tak, w ramach działalności nierejestrowanej można świadczyć usługi kosmetyczne.

Należy pamiętać, że nie każdą działalność jest dozwolona w formule nierejestrowanej. Trzeba zarejestrować jeżeli wymaga zezwolenia, koncesji, wpisu do rejestru działalności regulowanej lub została zdefiniowana w Prawie przedsiębiorców. Na liście nie ma usług kosmetycznych.

Osoba, która chce świadczyć usługi kosmetyczne, musi pamiętać m.in. o:

  • prowadzeniu uproszczonej ewidencji sprzedaży;
  • rozliczeniu przychodów w PIT-36;
  • przestrzeganiu praw konsumenta;
  • wystawianiu faktur lub rachunków na żądanie kupującego;
  • przestrzeganiu innych przepisów, czyli np. o dostosowaniu się do wymagań Sanepidu.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Działalność nierejestrowana a ubezpieczenie zdrowotne
  2. Działalność nierejestrowana – jakie usługi może objąć?
  3. Jaki PIT do rozliczenia działalności nierejestrowanej?
  4. Na czym polega prowadzenie działalności nierejestrowanej? Kiedy jest możliwe?
  5. Działalność nierejestrowana a praca na etacie. Czy można pracować i prowadzić działalność nierejestrową?

Jak dostosować się do wymagań sanepidu prowadząc działalność nierejestrowaną?

Osoba, która chce świadczyć usługi kosmetyczne, fryzjerskie, tatuażu, odnowy biologicznej lub zbliżone w ramach działalności nierejestrowej, nie musi zgłaszać tego do Państwowej Inspekcji Sanitarnej. 

Należy jednak pamiętać, że konsultacja z Sanepidem może być wymagana w związku z przepisami ustawy Prawo budowlane:

  • zmiana sposobu użytkowania lokalu (art. 71);
  • w przypadku konieczności uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego (art. 56).

To nie wszystko. Zgoda lub opinia Sanepidu może być niezbędna w przypadku odstępstwa od warunków technicznych, czy bezpieczeństwa i higieny pracy.

Szczegółowe wymagania mogą być związane z konkretną usługą i z tego względu, w razie wątpliwości, warto skonsultować się z powiatowym inspektorem sanitarnym właściwym terenowo ze względu na lokalizację działalności.

Działalność nierejestrowana związana z szeroko pojętymi usługami kosmetycznymi, fryzjerskimi, wykonywania tatuaży czy odnowy biologicznej regulowana jest również przez ustawy:

  • o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, m.in. art. 16 ust. 1 zobowiązuje osoby inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych podejmujące czynności, w trakcie wykonywania których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich, do wdrożenia i stosowania procedur zapewniających ochronę przed zakażeniami oraz chorobami zakaźnymi – oznacza to, że wszelkiego rodzaju narzędzia i materiały powinny być wysterylizowane;
  • o produktach kosmetycznych (wymagania dotyczące składu oznakowania, przechowywania kosmetyków);
  • o odpadach;
  • rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (dotyczące pomieszczeń przeznaczonych na działalność).

Urlop macierzyński – najważniejsze informacje

0
urlop macierzyński

Urlop macierzyński przysługuje matce dziecka w ostatnich tygodniach przed narodzinami oraz zaraz po urodzeniu potomka. Z kilku jego tygodni może również skorzystać ojciec. Jakie zasady obowiązują podczas trwania tego okresu? Sprawdź!

Zasady dotyczące urlopu macierzyńskiego zostały uregulowane w kodeksie pracy. Zgodnie z nim matka na 6 tygodni przed narodzinami dziecka oraz na kilkadziesiąt tygodni po nich ma prawo skorzystać z urlopu, podczas którego będzie zajmowała się pociechą. Część tego urlopu może przekazać również ojcu dziecka.

Chociaż podczas trwania urlopu macierzyńskiego nie można pracować dla pracodawcy, u którego korzystamy z urlopu, to nie ma przeciwwskazań, aby w tym czasie prowadzić działalność gospodarczą. Co jeszcze warto wiedzieć o urlopie macierzyńskim? Dowiesz się z naszego artykułu. Zapraszamy do lektury!

Ile trwa urlop macierzyński?

Kwestie dotyczące wymiaru urlopu macierzyńskiego zostały uregulowane w artykule 180 kodeksu pracy. Zgodnie z jego zapisami rodzicom przysługuje:

  • 20 tygodni — w przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie;
  • 31 tygodni — w przypadku urodzenia dwojga dzieci przy jednym porodzie;
  • 33 tygodnie — w przypadku urodzenia trojga dzieci przy jednym porodzie;
  • 35 tygodni — w przypadku urodzenia czworga dzieci przy jednym porodzie;
  • 37 tygodni — w przypadku urodzenia pięciorga i więcej dzieci przy jednym porodzie.

Urlop można rozpocząć już na 6 tygodni przed przewidywaną datą porodu, ale najczęściej kobiety decydują się zacząć w dniu narodzin dziecka. Jeśli urlop rozpocznie się przed porodem, to po nim można wykorzystać jedynie pozostały wymiar macierzyńskiego.

Pierwsze 14 tygodni urlopu musi zostać wykorzystane przez matkę. Pozostałe 6 tygodni może wykorzystać matka lub ojciec dziecka. Jeśli ojciec będzie chciał wykorzystać urlop, to będzie musiał zawnioskować o tak zwany urlop tacierzyński. Nie ma możliwości, aby obydwoje rodziców w jednym czasie przebywało na urlopie macierzyńskim.

Warto wiedzieć, że urlop macierzyński to nie tylko świadczenie dla rodziców, którzy doczekali się narodzin żywego potomka. Z urlopu macierzyńskiego w wymiarze 8 tygodni mogą skorzystać również kobiety, które poroniły lub urodziły martwe dziecko. Wymiar urlopu rozpoczyna się w dniu porodu lub w dniu poronienia (albo najpóźniej 7 dni po nim).

Osoby pracujące na podstawie umowy o pracę lub opłacające składki zdrowotne bezpośrednio po urlopie macierzyńskim mogą wziąć urlop rodzicielski.

Wydłużenie wymiaru urlopu rodzicielskiego

26 kwietnia 2023 roku weszły w życie nowe zasady udzielania urlopu rodzicielskiego oraz wyliczania zasiłku macierzyńskiego. Zgodnie z nimi wymiar urlopu rodzicielskiego, a więc tego, który następuje bezpośrednio po macierzyńskim, wydłużony został o 9 tygodni. Ten czas nie przysługuje jednak matkom noworodków, a ich ojcom. Co ciekawe na urlopie rodzicielskim rodzice mogą przebywać jednocześnie. Jeśli ojciec nie wykorzysta swoich 9 tygodni, to urlop przepada.

Zasiłek macierzyński przysługuje przez cały okres urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego oraz urlopu ojcowskiego. Wydłużenie urlopu rodzicielskiego powoduje jednocześnie wydłużenie czasu wypłaty świadczenia.

Jak napisać wniosek o urlop macierzyński?

Aby otrzymać urlop macierzyński, należy napisać odpowiedni wniosek i skierować go do pracodawcy. W praktyce matki najczęściej łączą wniosek o urlop macierzyński z wnioskiem o urlop rodzicielski. Jak powinien wyglądać taki dokument?

  • Miejscowość i data – te elementy powinny się znaleźć w prawym, górnym rogu.
  • Dane wnioskodawcy: imię i nazwisko, stanowisko, adres zamieszkania, numer telefonu, adres e-mail – te dane powinny się znaleźć po lewej stronie kartki, pod datą.
  • Dane pracodawcy – prawa strona kartki, na równi lub pod danymi wnioskodawcy.
  • Tytuł dokumentu: „Wniosek o urlop macierzyński i rodzicielski” – element warto wyśrodkować.
  • Wniosek o urlop macierzyński, na przykład: „W związku z urodzeniem dziecka (imię i nazwisko) w dniu (data) wnoszę o udzielenie mi urlopu macierzyńskiego w wymiarze 20 tygodni”.
  • Wniosek o urlop rodzicielski, na przykład: „Na podstawie art. 1821a Kodeksu pracy wnoszę również o udzielenie mi bezpośrednio po urlopie macierzyńskim udzielonym na dziecko (imię i nazwisko), urlopu rodzicielskiego w pełnym wymiarze, tj. 32 tygodni”.
  • Podsumowanie: „Łącznie wnoszę o urlop w wymiarze 52 tygodni – od (data) do (data)”.
  • Podpis pracownika.
  • Podstawa prawna: ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku — Kodeks pracy.

Czy na urlopie macierzyńskim można prowadzić działalność gospodarczą?

Urlopy macierzyński i rodzicielski nie przysługują przedsiębiorcom prowadzącym własną jednoosobową działalność gospodarczą. Takie osoby uzyskują jedynie prawo do świadczeń z tytułu urodzenia lub adoptowania dziecka.

W związku z powyższym prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie trwania urlopu macierzyńskiego jest jak najbardziej możliwe i zgodne z prawem. To od rodziców dziecka zależy, czy będą chcieli w pełni poświęcić się wychowywaniu pociechy, czy też korzystać ze świadczeń i pracować jednocześnie.

Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się zawiesić działalność na czas trwania urlopu macierzyńskiego, do czego również ma prawo, to nie będzie mógł w tym czasie podejmować żadnych działań związanych z prowadzeniem działalności. Zasada ta wynika jednak z obostrzeń obowiązujących przy zawieszonej działalności, nie z faktu przebywania na urlopie.

Czy prowadząc działalność gospodarczą, można iść na urlop macierzyński?

Zgodnie z tym, co zostało napisane powyżej, nie ma żadnych przeciwwskazań ku temu, aby rodzic przebywający na urlopie macierzyńskim prowadził jednocześnie działalność gospodarczą. To, czy matka lub ojciec zdecydują się jednocześnie pracować i opiekować dzieckiem, czy też będą chcieli poświęcić cały swój czas dla pociechy, zależy tylko i wyłącznie ich woli i sytuacji finansowej.

Podsumowując, urlop macierzyński przysługuje rodzicom zaraz po narodzinach dziecka. Matka może z niego skorzystać również na 6 tygodni przed planowanym porodem. Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby rodzic przebywający na urlopie macierzyńskim lub tacierzyńskim prowadził równocześnie działalność gospodarczą.

Niedawno wprowadzona nowelizacja do kodeksu pracy wydłuża okres urlopu rodzicielskiego o kolejne 9 tygodni, z których może skorzystać ojciec dziecka. Taka zmiana skutkuje możliwością wydłużenia wypłaty świadczenia macierzyńskiego.

Pomysły na biznes – lista 10 pomysłów

0
pomysły na biznes

Pomysły na biznes mogą być najróżniejsze. Chcesz otworzyć biznes, ale nie wiesz, jaki pomysł będzie najlepszy? Nie wiesz, jak wyróżnić się na konkurencyjnym rynku? Przygotowaliśmy listę 10 pomysłów, które mogą pomóc ci na początku biznesu.

Oczywiście żaden pomysł na biznes nie daje stuprocentowej gwarancji powodzenia, bo wiele zależy od wykonania tego pomysłu, ale idee ułatwiają odpowiednie podejście. Tym razem zdecydowaliśmy się na pomysły na biznes, które nie wymagają ogromnych środków finansowych na start.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza działalność gospodarcza – o czym pamiętać

1. Pomysły na biznes – sprzedaż e-commerce

Jeden z najpopularniejszych pomysłów na biznes to sprzedaż e-commerce. Nie trzeba w ogóle otwierać własnego sklepu internetowego. Wiele platform sprzedażowych, jak choćby Allegro czy Amazon pozwalają na handel bezpośrednio na nich. Wystarczy wystawić odpowiednie produkty, zaproponować cenę i szukać klientów. Takie działanie może być dużo tańsze niż uruchamianie od podstaw sklepu internetowego.

2. Pomysły na biznes – sprzedaż w formule dropshippingu

Niezależnie od tego, czy chcesz mieć swój sklep online, czy też korzystasz z marketplace, na początku działalności, wiedz, że nie musisz mieć magazynu pełnego towaru. Formuła dropshippingu polega na tym, że sprzedajemy towar, który znajduje się w rzeczywistości w magazynie producenta lub hurtownika i to od niego bezpośrednio wysyłany jest do klienta końcowego. Naszym zadaniem jest tylko znalezienie chętnego na zakup.

CZYTAJ TAKŻE: Dropshipping – jak zacząć? Wszystko, co musisz wiedzieć

3. Pomysły na biznes – usługa wirtualnego asystenta

Coraz większym zainteresowaniem cieszy się usługa wirtualnego asystenta. To osoba, która pomaga w drobnych czynnościach biurowych przedsiębiorcy. Może to być porządkowanie bazy danych, wyszukiwanie informacji, a także obsługa kalendarza lub drobne czynności księgowe albo obsługa kanałów w mediach społecznościowych. Czynności te wykonuje się na odległość. Może to być ciekawy pomysł na biznes dla wszystkich, którzy mają smykałkę do organizowania prostych czynności.

4. Pomysły na biznes  – sprzątanie domów

Sprzątanie domów nie jest tylko domeną imigrantów, którzy nie znając języka, imają się tak prostych zadań. Branża sprzątająca jest bardzo konkurencyjna, jednak przy wysokiej jakości usług można znaleźć swoje miejsce na rynku. W jaki sposób? Przede wszystkim, znajdując swoją niszę. Są firmy sprzątające wyłącznie mieszkania prywatne, są takie sprzątające biura, ale i takie opróżniające domy po pożarach czy zmarłych.

CZYTAJ TAKŻE: Najem okazjonalny – co to jest i jak działa?

5. Pomysły na biznes – opieka nad zwierzętami

Szybko rośnie liczba zwierząt w polskich domach. Fanów nie tylko psów i kotów, ale i innych zwierząt przybywa. To oznacza, że tworzy się spory rynek nie tylko na żywność dla zwierząt, ale przede wszystkim na rynek opieki nad zwierzętami. Nie trzeba wcale otwierać hotelu dla psów czy kotów. Wystarczy zaproponować klientom wyprowadzanie pieska czy krótkotrwałą opiekę nad zwierzęciem w czasie, gdy właściciel wyjeżdża na kilka dni.

6. Pomysły na biznes – nauka gry na instrumencie

To świetny pomysł na dorobienie, które może się przerodzić w całkiem dobrze prosperujący biznes. Jeśli umiesz grać na jakimś instrumencie, umiesz śpiewać lub tańczyć, to warto spróbować i zaoferować takie usługi lokalnej społeczności. Możesz realizować lekcje w domu ucznia, postawić na szkolenie online albo nauczanie w grupie. Wybór należy do ciebie.

CZYTAJ TAKŻE: Jak założyć szkołę językową?

7. Pomysły na biznes – sesje fotograficzne

Podobnie dobrym pomysłem są usługi fotograficzne. Począwszy od krótkich sesji rodzinnych, poprzez biznesowe, na obsłudze dużych uroczystości skończywszy. Zapotrzebowanie na dobre zdjęcia będzie zawsze. I to nawet w czasie, gdy każdy ma smartfona. Koszty takiej działalności nie muszą być duże, szczególnie gdy masz już swój sprzęt. W tym biznesie najbardziej liczą się umiejętności.

8. Pomysły na biznes – wsparcie księgowego

Samodzielny księgowy może być ogromnym wsparciem dla sporej grupy małych przedsiębiorców. Obecnie wielu przedsiębiorców ma kłopoty ze znalezieniem dobrej firmy księgowej. Jeśli masz umiejętności prowadzenia rachunków, księgowości, spróbuj wystąpić z propozycją takiej usługi.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes – jak zarabiać na inflacji?

9. Pomysły na biznes – wypieki domowe

W czasach żywności pełnej chemii propozycja dobrego jedzenia, a zwłaszcza domowych wypieków może cieszyć się sporym zainteresowaniem. Masz talent cukierniczy? Potrafisz tworzyć cuda z ciasta? To może być dobry pomysł na biznes.

10. Pomysły na biznes – usługi transportowe

Dorabianie po godzinach albo biznes w pełnym wymiarze. Tak mogą wyglądać świadczone przez ciebie usługi transportowe. Możesz wozić ludzi z wykorzystaniem aplikacji (jak UBER czy Bolt) albo zostać lokalnym kurierem.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Zwolnienie z VAT – zwolnienie podmiotowe i przedmiotowe z podatku VAT

0
zwolnienie z vat

Pytanie o to, czy być VAT-owcem, czy nie spędza sen z powiek wielu początkujących przedsiębiorców. Postaramy się bardzo prosto wyjaśnić, kiedy zwolnienie VAT się opłaca.

Choć może się wydawać, że rozliczanie podatku VAT jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, to prawda jest zgoła inna. Niektórzy przedsiębiorcy mogą skorzystać ze zwolnienia. Żeby jednak to było możliwe, trzeba spełnić kilka warunków.

Zwolnienie z podatku w ustawie o VAT

Podstawą prawną dla korzystania ze zwolnień z podatku VAT jest Ustawa o podatku od towarów i usług. O zwolnieniu przedmiotowym mówi art. 43, który wymienia wszystkie usługi i towary, do których nie stosuje się podatku VAT.

O zwolnieniu podmiotowym mówi art. 113, który stanowi:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Ponadto wymienia sprzedaż, której nie wlicza się do kwoty limitu, o której piszemy w dalszej części artykułu.

Podatnik VAT czynny i bierny

Czynny podatnik VAT, to taki, który zarejestrował się do VAT i opłaca ten podatek.

Jeśli przy rejestracji działalności gospodarczej, lub w późniejszym okresie nie wypełnisz VAT-R, automatycznie stajesz się biernym podatnikiem VAT.

Co daje zwolnienie z VAT?

Korzystanie ze zwolnienia z VAT oznacza, że podmiot nie musi pobierać podatku VAT od swoich klientów i odprowadzać go do urzędu skarbowego. W zamian za to nie może odliczać VAT od poniesionych przez siebie kosztów.

Zwolnienie z VAT roku może dotyczyć różnych rodzajów działalności, np. prowadzenia działalności gospodarczej przez małe przedsiębiorstwa, lekarzy, prawników, doradców podatkowych, organizacji non-profit, czy też działalności związanej z ochroną zdrowia lub edukacją.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest Biała Lista Podatników?

Warto jednak zaznaczyć, że zwolnienie z VAT nie oznacza automatycznie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji księgowej i rozliczeń podatkowych. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności przedsiębiorca może nadal być zobowiązany do prowadzenia pełnej dokumentacji księgowej i składania deklaracji podatkowych.

Domyślnie każdy przedsiębiorca co do zasady podlega obowiązkowi VAT. Jest jednak możliwość skorzystania ze zwolnienia VAT. Jeden z przypadków, kiedy możemy skorzystać ze zwolnienia z VAT, jest sytuacja, gdy przedsiębiorca nie przekracza określonego limitu obrotów. Jest to tzw. zwolnienie podmiotowe.

CZYTAJ TAKŻE: Dlaczego samodzielne prowadzenie księgowości może być lepsze od pomocy biura rachunkowego?

Na czym polega podmiotowe zwolnienie z VAT?

Zwolnienie podmiotowe dotyczy przedsiębiorcy, który nie przekracza określonego poziomu obrotów. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, żeby korzystać ze zwolnienia podmiotowego, przedsiębiorca nie może przekroczyć łącznie wartości sprzedaży w wysokości 200 000 zł rocznie. Jeśli więc sprzedaż roczna jest niższa niż 200 000 zł, to przedsiębiorca nie musi rejestrować się jako podatnik podatku VAT.

Lmit zwolnienia podmiotowego z VAT

Limit zwolnienia podmiotowego z VAT wynosi 200 tys. złotych, na cały rok podatkowy. Do limitu nie wliczają się:

1. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów oraz wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2. sprzedaż na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

3. odpłatna dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

  • transakcji związanych z nieruchomościami,
  • usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 (m.in. transakcji dotyczących walut i banknotów, usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi, udzielania kredytów i innych których przedmiotem są instrumenty finansowe),
  • usług ubezpieczeniowych,

jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

4. odpłatna dostawa towarów, która na podstawie przepisów o podatku dochodowym jest zaliczana przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Limit zwolnienia dla rozpoczynających działalność w trakcie roku podatkowego

Limit zwolnienia z VAT zmniejsza się wraz z trwaniem roku. Oznacza to, że będzie on niższy dla osób zakładających działalność w jego trakcie. Ile wynosie? Aby to obliczyć, należy zastosować wzór:

A = (B × C) / D

gdzie:

A – kwota, której przekroczenie w danym okresie powoduje utratę zwolnienia;
B – limit 200.000 zł;
C – liczbę dni prowadzenia działalności, jaka pozostała do końca roku;
D – oznacza liczbę dni w roku podatkowym.

Zwolnienie z VAT dla początkujących przedsiębiorców

To wszystko sprawia, że początkujący przedsiębiorca nie będzie w większości przypadków musiał rejestrować się do VAT. Nie musi tego robić tak długo, jak długo nie przekroczy limitu zwolnienia podatkowego 200 000 zł sprzedaży rocznie. Co ważne, jeśli działalność rozpoczniemy w ciągu roku podatkowego, to limit ten jest zmniejszany proporcjonalnie. Żeby to policzyć, można zastosować prosty wzór 200 000 zł × LD/365, gdzie LD oznacza liczbę dni prowadzenia działalności, która pozostała do końca roku.

CZYTAJ TAKŻE: Czy darowizna podlega VAT? Jaki jest VAT od darowizny?

Co istotne, do limitu zwolnienia podmiotowego nie wlicza się wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju oraz sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju. Znaczy to tyle, że sprzedaż poprzez sklep internetowy nie jest liczona do limitu 200 000 zł obrotu. Nie dolicza się do niego także przychodów ze sprzedaży środków trwałych, a także wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji.

Kiedy trzeba się zarejestrować do VAT pomimo niskich dochodów?

Nie oznacza to jednak, że sam fakt niskiego obrotu od razu daje nam prawo uzyskania zwolnienia z VAT. Są określone działalności, które nie mogą być zwolnione z VAT. Lista takich działań jest wyraźnie określona.

I tak VAT-owcami na pewno muszą być przedsiębiorcy, którzy sprzedają:

  • wyroby (złom) z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
  • towary opodatkowane podatkiem akcyzowym (z wyjątkiem energii elektrycznej, wyrobów tytoniowych oraz samochodów osobowych innych niż nowe środki transportu),
  • tereny budowlane,
  • budynki, nowe środki transportu,
  • preparaty kosmetyczne i toaletowe,
  • komputery,
  • wyroby elektroniczne i optyczne,
  • urządzenia elektryczne i maszyny,
  • części do pojazdów samochodowych, czy jubilerskich,
  • usługi prawnicze.

CZYTAJ TAKŻE: Rejestracja VAT – jak się zarejestrować do VAT?

Pełny katalog znajduje się w ustawie o podatku VAT.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Co to jest zwolnienie przedmiotowe?

Oprócz zwolnienia podmiotowego, o którym wspomnieliśmy, jest też drugi sposób na uniknięcie obowiązku rejestracji jako podatnik VAT. Chodzi o zwolnienie przedmiotowe. Zwolnienie przedmiotowe pozwala na nierozliczanie VAT ze względu na rodzaj prowadzonej działalności. Katalog tych działalności wpisany jest do ustawy o VAT. Chodzi tu m.in. o usługi medyczne, usługi finansowe, czy usługi edukacyjne.

Zrezygnowałem ze zwolnienia VAT. Czy mogę do tego wrócić?

Może się zdarzyć, że podatnik zrezygnował z prawa do zwolnienia z VAT. Czy można ponownie do niego wrócić? Jeśli jest w stanie spełnić warunki albo zwolnienia podmiotowego, albo przedmiotowego, to musi minąć przynajmniej rok od początku spełniania tych wymagań.

CZYTAJ TAKŻE: Jaka stawka VAT dla towaru lub usługi. Gdzie to sprawdzić?

Jeśli przedsiębiorca rozliczył środki trwałe, wartości niematerialne i prawne o wartości wyższej niż 15 000 zł, trzeba będzie wtedy skorygować rozliczony podatek VAT. Na korektę mamy 5 lat. W przypadku środków trwałych o wartości niższej niż 15 000 zł okres korekty to 12 miesięcy. Trzeba też będzie dokonać korekty towarów handlowych i materiałów. I to niezależnie od okresu, jaki minął od chwili ich kupna.

Rezygnacja i powrót do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT

I przypadku rezygnacji ze zwolnienia podmiotowego VAT lub powrotu do zwolnienia, należy zgłosić zmianę dokonując aktualizacji deklaracji VAT-R.

Zwolnienie z VAT po wznowieniu działalności

O zwolnieniu z VAT po wznowieniu działalności mówi interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2022 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.538.2022.1. Według niej, po wznowieniu działalności gospodarczej podatnika dotyczy pełen limit zwolnienia z VAT, niezależnie od zawieszenia działalności w trakcie roku i odwieszenia w trakcie kolejnych lat.

Zwolnienie z VAT – utrata prawa do zwolnienia z VAT

Prawo do zwolnienia z VAT traci się w momencie przekroczenia limitu 200 tysięcy złotych (z wyłączeniem sprzedaży, która nie zlicza się do limitu).

Zwolnienie z VAT – czy na fakturze bez VAT musi być podstawa zwolnienia?

Tak, na fakturze bez VAT musi być podstawa prawna zwolnienia z VAT. Jest to ważny element dokumentu sprzedażowego, który pozwala na jednoznaczne zidentyfikowanie, dlaczego podmiot wystawił fakturę bez VAT.

Podstawa prawna zwolnienia z VAT powinna zawierać odwołanie do odpowiedniego przepisu prawa, który przewiduje zwolnienie z podatku VAT dla danej transakcji. Przykładowo, jeśli podmiot jest zwolniony z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT, to na fakturze powinno znaleźć się odwołanie do tego konkretnego przepisu.

CZYTAJ TAKŻE: VAT UE – wewnątrzwspólnotowy numer VAT

W przypadku braku podstawy prawnej zwolnienia z VAT na fakturze urząd skarbowy może uznać taką fakturę za nieważną, co skutkować będzie koniecznością poprawienia dokumentu sprzedażowego lub wystawieniem nowej faktury z podatkiem VAT.

Zwolnienie z VAT – jak sprawdzić, czy ktoś jest zwolniony z VAT?

Można to sprawdzić na kilka sposobów, m.in.:

  1. Poprzez wyszukanie informacji o danym podmiocie w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) – jeśli dany podmiot jest zarejestrowany w KRS, to informacje o tym, czy jest zwolniony z VAT, powinny znaleźć się w jego wpisie.
  2. Poprzez sprawdzenie statusu podmiotu w systemie VIES (VAT Information Exchange System) – jest to system umożliwiający weryfikację numerów identyfikacji podatkowej (NIP) firm zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Dzięki temu można sprawdzić, czy dany podmiot jest zarejestrowany jako podatnik VAT, czy też nie.
  3. Poprzez zapytanie do podmiotu – można bezpośrednio zwrócić się do danego podmiotu i poprosić o informację, czy jest on zwolniony z VAT.

Ile wynosi kwota wolna od podatku w 2025 roku?

0
kwota wolna od podatku

Od dawien dawna narzeka się w Polsce na poziom obciążeń wobec państwa, w tym np. na wysokość podatku dochodowego. Z drugiej jednak strony trzeba pamiętać o licznych udogodnieniach; jednym z nich jest kwota wolna od podatku dochodowego. Ile wynosi w 2025 roku kwota wolna od podatku? Kogo ona dotyczy?

Ile wynosi kwota wolna od podatku?

Przez lata kwota wolna od podatku dochodowego była utrzymywana na niskim – zdaniem niektórych nieprzystającym do dynamicznie rosnących płac – poziomie. Obecnie jednak nowa kwota wolna od podatku wynosi 30 tys. złotych. Próg ten odnosi się do zarobków osiąganych w ujęciu rocznym.

Jeśli chodzi o 2025 rok, kwota wolna od podatku dochodowego jest ustalana w następujący sposób:

  • dochody roczne na poziomie wynoszącym do 30 000 zł – podatek w wysokości 0 złotych;
  • dochody roczne wynoszące co najmniej 30 001 zł i nie wyższe niż 120 000 zł – kwota wolna jest ustalana jako różnica 12 proc. (tyle wynosi podstawowa stawka podatku VAT) minus kwota zmniejszająca podatek, czyli 3600 zł;
  • roczne dochody przekraczające 120 000 zł – kwota jest wówczas ustalana jako 10 800 zł + 32 proc. z nadwyżki ponad  120 000 zł.

W dalszej części pokażemy, w jaki sposób kształtowała się kwota wolna od podatku w poprzednich latach. Jak się przekonasz, zmian tych było naprawdę sporo, choć dotyczyły one głównie wysokości tej kwoty, nie zaś samego mechanizmu jej ustalania.

Warto wiedzieć – kto ustala poziom kwoty zmniejszającej podatek dochodowy?

Odpowiedź na to pytanie możemy znaleźć w ustawie o podatku dochodowym. Zgodnie z zapisem zawartym w art. 27 ust. 1c:

„Wysokość kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w ust. 1, zwanej dalej »kwotą zmniejszającą podatek«, podlega weryfikacji przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych”

Zmiany w wysokości kwoty wolnej od podatku

Jeśli chodzi o 2024 rok, to nie zaszły żadne poważniejsze zmiany w kwestii kwoty wolnej od podatku dochodowego. Istną rewolucją pod tym względem okazał się rok 2022, ponieważ to właśnie wtedy wprowadzono Polski Ład. W jego ramach zostało wprowadzone znaczące podwyższenie kwoty wolnej od PIT.

Pomimo obietnic obecnego rządu podczas wyborów, wciąż nie ma mowy o kolejnym podniesieniu kwoty wolnej od podatku do 60 tysięcy złotych. Najwcześniej możemy spodziewać się tego w 2026 roku.

A jak wyglądało to w latach poprzednich? Nie były to rozwiązania szczególnie korzystne dla przeciętnego podatnika.

Kwota wolna od podatku w okresie od 2018 do 2021 roku wynosiła 8 tys. zł rocznie (do tej kwoty podatek dochodowy od osób fizycznych to 0 złotych). W przypadku dochodów rocznych na poziomie od 8 do 13 tys. zł kwota ta jest degresywna, tzn. spadająca od poziomu 8 tys. zł aż do 3091 zł. Dla dochodów wynoszących od 13 tys. zł do 865 528 zł stosowano stałą kwotę wynoszącą 3091 zł.

W sytuacji, gdy chodzi o roczne dochody zawierające się w przedziale od 85 528 do 127 000 zł, również stosuje się podejście degresywne, aczkolwiek punktem wyjścia jest już tylko 3091 zł (stopniowo schodzi się do zera). Dla dochodów przekraczających równowartość 127 000 zł nie stosowało się kwoty wolnej od podatku.

Poniżej przedstawiamy informacje dotyczące kwot z lat jeszcze wcześniejszych:

  • 2000 – 2295,79 zł,
  • 2001 – 2596,43 zł
  • 2002 – 2727,16 zł
  • 2003–2006 – 2789,89 zł
  • 2007 – 3013,37 zł
  • 2008 – 3089,00 zł
  • 2009–2016 – 3091,00 zł.

Dochody poniżej progu a deklaracja podatkowa

Nawet jeśli podatnik osiągnął dochody na poziomie w pełni objętym kwotą wolną, nie zwalnia go to z obowiązku złożenia deklaracji podatkowej.

Wyższa kwota wolna od podatku i kwota zmniejszająca podatek w 2025 roku

Tak jak już wspomnieliśmy, obecnie kwota wolna od podatku wynosi 30 000 złotych. To oznacza, że kwota zmniejszająca podatek to 3600 zł w skali roku (30 000 zł x 12% podatku). Oznacza to, że w każdym miesiącu od zaliczki na podatek dochodowy możemy odliczyć 300 zł.

Kto może skorzystać z kwoty wolnej od podatku?

Z kwoty wolnej od podatku mogą skorzystać jedynie osoby osiągające zarobki, które zostały objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak odliczyć kwotę wolną od podatku od zaliczki w programie księgowym?

Korzystając z programu Mała Księgowość, nie musisz co miesiąc samodzielnie obliczać zaliczki na podatek dochodowy. Program zrobi to za Ciebie.

Jeśli chcesz, aby w każdym miesiącu program brał pod uwagę kwotę zmniejszającą podatek:

  1. wejdź w 'Ustawienia’ > 'Dane właściciela’,
  2. odznacz pole 'W podatku dochodowym nie uwzględniaj ulgi podatkowej’.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.