Czym jest ukryty zysk w estońskim CIT?

0
ukryty zysk w estońskim CIT

Estoński CIT jest formą opodatkowania korzystną dla wielu firm, jednak wiąże się również z wyzwaniami. Jednym z nich jest kwestia tzw. ukrytych zysków. Czym one są i jak je identyfikować? Oto najważniejsze informacje o tym aspekcie ryczałtowego podatku od osób prawnych.

Czym jest estoński CIT?

Estoński CIT to potoczna nazwa dla ryczałtowego podatku od przychodów osób prawnych. Przeznaczony jest dla spółek (akcyjnych, z o.o., komandytowych, komandytowo-akcyjnych, prostych spółek akcyjnych), które spełnią określone kryteria. Co ważne, spółki płacą podatek netto w momencie wypłaty zysku, a efektywna stawka podatku jest niższa niż w tradycyjnym CIT. Trzeba jednak pamiętać, że opodatkowaniu podlegają także inne formy dystrybucji zysku, w tym ukryty zysk.

Czym jest ukryty zysk?

Ukrytym zyskiem są:

  • świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne,
  • wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk,
  • których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub powiązany z nim podmiot.
Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Ukryte zyski w spółkach objętych estońskim CIT

Dochód z tytułu ukrytych zysków jest opodatkowany w estońskim CIT (ustawa o CIT, art. 28m. ust. 1 pkt 1).

Według ustawy ukryty zysk, to przede wszystkim (art. 28m. ust. 1 pkt 3):

  • kwoty pożyczek, które spółka udzieliła udziałowcowi, akcjonariuszowi lub wspólnikowi, łącznie z odsetkami, prowizjami, wynagrodzeniami i opłatami od tych pożyczek;
  • świadczenia wykonane na rzecz fundacji prywatnej lub rodzinnej oraz trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
  • nadwyżka wartości rynkowej transakcji kontrolowanej ponad ustaloną cenę tej transakcji;
  • nadwyżka zwróconej kwoty dopłaty, wniesionej do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami, ponad kwotę wniesionej dopłaty;
  • wypłacone z zysku wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziału (akcji), ze zmniejszenia wartości udziału (akcji), z wystąpienia wspólnika ze spółki, ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce;
  • równowartość zysku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego;
  • darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju;
  • wydatki na reprezentację;
  • dopłaty wypłacone w przypadku połączenia lub podziału podmiotów;
  • odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę;
  • zysk przeznaczony na uzupełnienie udziału kapitałowego wspólnika spółki;
  • świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacone w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce.

Trzeba pamiętać, że katalog ukrytych zysków jest otwarty. To oznacza, że korzystając z estońskiego CIT, należy badać czy spółka nie uzyskała dochodu z ukrytych zysków, który należy opodatkować.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Faktura zakupu w walucie obcej – jaki kurs do CIT?
  2. Stawka CIT (9%) dla małych podatników od stycznia 2024
  3. Jakie stawki CIT obowiązują w 2024 roku?
  4. Informacja CIT-ST – co to jest i kto musi ją złożyć? Instrukcja wypełniania
  5. Rozliczenie podatku u źródła. Kto musi złożyć deklarację CIT-10Z?

Ukryty zysk. Co nie mieści się w katalogu?

Zgodnie z ustawą o CIT, do ukrytych zysków nie zalicza się wynagrodzeń dla członków zarządu i prokurentów oraz przychodów członków rad nadzorczych m.in. z tytułu:

  • umowy o pracę, za godziny nadliczbowe, dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop;
  • przychodów z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej;
  • przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Powyższe wydatki nie będą ukrytym zyskiem do wysokości pięciokrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego przez podatnika z tych tytułów oraz pięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.

Ukrytym zyskiem nie będą również:

  • wydatki i odpisy amortyzacyjne oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości, związane z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku:
    • w pełnej wysokości – w przypadku składników majątku wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności gospodarczej,
    • w wysokości 50% – w przypadku składników majątku, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej;
  • kwoty pożyczki (kredytu) zwróconej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi, wspólnikowi lub podmiotowi powiązanemu, z wyłączeniem odsetek, prowizji, wynagrodzeń i opłat.

Dochodem z tytułu ukrytych zysków nie będzie zatem np. wypłata wynagrodzenia z tytułu usług, które wspólnik świadczy na podstawie umowy zawartej ze spółką. Warunkiem są rynkowe zasady takiej współpracy (np. wynagrodzenie czy cena za świadczenie nie może odbiegać od rynkowych standardów). Inaczej mówiąc, warunki umowy mają być takie same, jak przy współpracy z osobą niezwiązaną ze spółką.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Stawka CIT (9%) dla małych podatników od stycznia 2024

0
cit 9

Kto może zapłacić preferencyjny podatek CIT 9%? Jakie warunki należy spełnić w 2024 roku? Kto straci prawo do tej preferencji i będzie musiał zapłacić 19% podatek? Oto przewodnik z najważniejszymi informacjami dla małych podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Mały podatnik w 2024 roku

Mały podatnik, to podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro. Kwoty wyrażone w euro przeliczane są według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego (w zaokrągleniu do 1000 zł).

Biorąc pod uwagę ten zapis ustawy o CIT, małym podatnikiem jest w 2024 roku podmiot, którego przychody ze sprzedaży za 2023 rok nie przekroczyły kwoty 9 218 000 zł brutto wraz z należnym VAT (średni kursu euro na pierwszy dzień roboczy października 2023 roku wynosił 4,6091 zł za euro).

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl?

Kiedy mały podatnik skorzysta z 9% stawki CIT?

Mały podatnik może skorzystać z 9% stawki CIT jeżeli jego bieżące przychody w roku podatkowym 2024 nie przekraczają 2 mln euro, czyli 8 687 000 zł netto, bez należnego VAT, (art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT). Limit ten jest przeliczany według średniego kursu euro na pierwszy dzień roboczy stycznia 2024 roku, który wyniósł 4,3434 zł za euro.

To oznacza, że prawo do 9% CIT stracą w 2024 roku firmy, których przychody przekroczą 8 687 000 zł netto.

Trzeba pamiętać, że ze stawki 9% nie mogą skorzystać:

  • firmy, które powstały poprzez restrukturyzację;
  • firmy, które powstały przez przekształcenie firmy osoby fizycznej lub spółki niebędącej osobą prawną w inny rodzaj działalności;
  • firmy, do których wniesiono przedsiębiorstwo (jego część albo składniki majątku) o wartości powyżej 10 tys. euro.

Prawo do stosowania obniżonej 9% stawki CIT nie przysługuje też podatnikom będącym podatkową grupą kapitałową lub fundacją rodzinną (art. 19 ust. 1b ustawy o CIT).

Jakie warunki trzeba spełnić, żeby skorzystać z 9% CIT?

Osoba prawna, która chce skorzystać z obniżonej 9% stawki podatku CIT, musi spełnić następujące warunki:

  1. Posiadać status małego podatnika – w 2024 roku oznacza to, że przychody ze sprzedaży za rok 2023 nie przekroczyły 2 mln euro, czyli 9 218 000 zł brutto.
  2. Nie przekroczyć limitu bieżącego przychodu, który w 2024 roku wynosi 8 687 000 zł netto (bez należnego VAT).
  3. Rozpocząć działalność w 2024 roku, niezależnie od osiągniętych przychodów, o ile podatnik nie powstał na skutek przekształcenia z innej spółki lub w wyniku restrukturyzacji.

Kiedy CIT 9%, a kiedy 19%?

CIT 19% i 9% to dwie podstawowe stawki podatku dochodowego od osób prawnych. Stawka 9%, to stawka preferencyjna, z której może skorzystać część podmiotów po spełnieniu określonych warunków. Oto kiedy można zastosować CIT 9%, a kiedy obowiązuje standardowa stawka 19%:

  • CIT 9%:
    • dla nowych podatników w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej;
    • dla małych podatników, których wartość przychodu ze sprzedaży brutto (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 2 mln euro.
    • dla większych przedsiębiorstw, które przekroczyły limit 2 mln euro przychodu;
    • podatnicy, którzy powstali w wyniku restrukturyzacji, przekształcenia firmy osoby fizycznej, połączenia lub podziału;
    • firmy, do których wniesiono przedsiębiorstwo (jego część albo składniki majątku) o wartości powyżej 10 tys. euro;CIT 19%:
    • inni podatnicy niespełniający warunków do skorzystania z preferencyjnej stawki CIT 9%.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)
  2. Wady i zalety estońskiego CIT-u
  3. Zeznania roczne CIT-8 do 30 czerwca 2024 roku
  4. Rozliczenie podatku u źródła. Kto musi złożyć deklarację CIT-10Z?
  5. Stawki CIT

Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o a CIT 9%

Jednoosobową działalność gospodarczą można przekształcić w spółkę z o.o. Czy nowy podmiot będzie mógł skorzystać z preferencyjnej stawki CIT (9%)?

Nie. Podatek wynoszący 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych nie dotyczy m.in. podatników utworzonych w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą. 

Preferencyjnej stawki nie można stosować w roku podatkowym, w którym nowy podmiot rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym. Dopiero od trzeciego roku prowadzenia działalności sp. z o.o. może potencjalnie skorzystać z 9% stawki CIT, o ile spełnia warunki małego podatnika.

CIT 9% dla nowej spółki

Każda nowa spółka z o.o. może skorzystać z CIT 9% w pierwszym roku podatkowym. Poziom dochodu (przychodu) nie ma znaczenia, czyli nie obowiązuje limit 2 mln euro.

Uwaga! Preferencyjna stawka dotyczy przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Stawki CIT

0
Stawki CIT

Jakie są stawki podatku dochodowego od osób prawnych, kto może z nich korzystać i jakie czynniki wziąć pod uwagę przy wyborze optymalnej opcji? Jesteś małym przedsiębiorcą szukającym oszczędności? A może prowadzisz rozwijającą się firmę i zastanawiasz się nad najlepszą strategią podatkową? Bez względu na Twoją sytuację, ten artykuł pozwoli Ci zrozumieć niuanse stawek podatku CIT i podjąć świadomą decyzję.

CIT to podatek dochodowy od osób prawnych, czyli m.in. spółek z o.o, spółek akcyjnych, fundacji, stowarzyszeń czy spółdzielni. Płacą go również spółki kapitałowe w organizacji, placówki oświatowe, wspólnoty mieszkaniowe, spółki komandytowo-akcyjne, spółki komandytowe oraz spółki jawne (z siedzibą/zarządem w Polsce, o ile wspólnikami nie są jedynie osoby fizyczne).

Jakie są stawki CIT?

Podstawowe stawki podatku CIT

  • 19% podstawy opodatkowania – to standardowa stawka CIT, która dotyczy większości podatników;
  • 9% podstawy opodatkowania – obniżona stawka dla małych podatników oraz firm rozpoczynających działalność, które nie przekroczyły wartości przychodu ze sprzedaży brutto w poprzednim roku podatkowym kwoty 2 mln euro. Mogą oni stosować 9% stawkę CIT od wszystkich swoich przychodów (dochodów), z wyjątkiem zysków kapitałowych.
Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl?

Stawka 5%

Warto pamiętać, że stawka podatku od kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej wynosi 5% podstawy opodatkowania.

Kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej są patent, prawo ochronne na wzór użytkowy, prawo z rejestracji wzoru przemysłowego, prawo z rejestracji topografii układu scalonego, dodatkowe prawo ochronne dla patentu na produkt leczniczy lub produkt ochrony roślin, prawo z rejestracji produktu leczniczego i produktu leczniczego weterynaryjnego dopuszczonych do obrotu, wyłączne prawo, o którym mowa w ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin, autorskie prawo do programu komputerowego oraz podlegające ochronie prawnej na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub ratyfikowanych umów międzynarodowych.

Stawka 25%

Stawką 25% opodatkowane są dochody fundacji rodzinnej w zakresie, w jakim prowadzi ona działalność gospodarczą wykraczającą poza jej podstawowy zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Stawka CIT dla nierezydentów

Podatników, którzy nie mają siedziby/zarządu na terytorium Polski (nierezydenci) obowiązują stawka 20% (od m.in. odsetek, praw autorskich lub praw pokrewnych, opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych) i stawka 10% od przychodów z tytułu m.in. należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich.

Estoński CIT

Alternatywnym sposobem rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych jest tzw.  estoński CIT. Na czym polega? W skrócie, estoński CIT pozwala odroczyć moment opodatkowania do czasu wypłaty zysku ze spółki.

Spójrzmy na szczegóły. Przede wszystkim zaliczki na CIT nie są płacone co miesiąc. Podatek jest odprowadzany dopiero w momencie wypłaty dywidendy. Co więcej, w estońskim CIT nie ma obowiązku prowadzenia rachunkowości podatkowej, obliczania podatkowych odpisów amortyzacyjnych oraz ustalania podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

Dla małych podatników efektywna stawka podatku wynosi 20% (w porównaniu do 26,29% w klasycznym CIT), a dla pozostałych podatników – łącznie 25% (w porównaniu do 34,39% w „zwykłym” CIT). Efektywna stawka podatku to łączna stawka podatku od zysku spółki i podatek od dywidendy, który płacą wspólnicy.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)
  2. Wady i zalety estońskiego CIT-u
  3. Zeznania roczne CIT-8 do 30 czerwca 2024 roku
  4. Rozliczenie podatku u źródła. Kto musi złożyć deklarację CIT-10Z?
  5. Stawka CIT (9%) dla małych podatników od stycznia 2024

Jaką stawkę CIT wybrać?

Wybór stawki CIT zależy od wielkości podatnika, stażu na rynku, rodzaju prowadzonej działalności oraz strategii rozwoju:

  • mali podatnicy/firmy, które rozpoczynają działalność, wybierają stawkę 9% (po spełnieniu wymienionych wyżej warunków);
  • estoński CIT przeznaczony jest dla firm, które stawiają na inwestycje;
  • 5% podstawy opodatkowania od kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej.

Jeśli firma nie kwalifikuje się do niższych stawek, to powinna wybrać standardową stawkę 19% CIT.

Kto może stosować stawkę 9%?

Stawkę 9% CIT mogą stosować:

  • mali podatnicy, których wartość przychodu ze sprzedaży brutto (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 2 mln euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego (w zaokrągleniu do 1000 zł);
  • podatnicy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły netto kwoty 2 mln euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku danego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
  • firmy rozpoczynające działalność – mogą skorzystać z obniżonej stawki w pierwszym roku podatkowym.

Preferencyjne stawki nie mogą użyć firmy, które powstały poprzez restrukturyzację, przez przekształcenie firmy osoby fizycznej lub spółki niebędącej osobą prawną w inny rodzaj działalności. Wykluczone są również firmy, do których wniesiono przedsiębiorstwo (jego część albo składniki majątku) warte więcej niż 10 tys. euro.

Podatnicy, którzy utracą status małego podatnika w trakcie roku, mogą nadal stosować 9% stawkę CIT do końca tego roku. Warunek: ich przychody w danym roku nie przekroczą limitu określonego na dzień 1 stycznia danego roku.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Informacja CIT-ST – co to jest i kto musi ją złożyć? Instrukcja wypełniania

0
cit st

Złożenie CIT-ST jest obowiązkowe dla podatników posiadających zakłady (oddziały) w innych gminach niż siedziba firmy. Oto przewodnik z najważniejszymi informacji dla podmiotów, które muszą składać CIT-ST.

CIT-ST – co to jest?

CIT-ST to informacja sporządzana przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych, którzy posiadają zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby (art. 28 ust. 1 ustawy o CIT).

Informacja CIT-ST służy do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl?

Kto składa CIT-ST?

CIT-ST składają do urzędu skarbowego podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby. Informacja składana jest w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych. Należy ją dołączyć do zeznania o wysokości dochodu (straty). CIT-ST składają także podatnicy estońskiego CIT.

CIT-ST czy CIT-8ST

Formularz CIT-ST służy do przekazywania informacji do urzędów skarbowych w celu ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych. Z kolei formularz CIT-8ST jest wersją uproszczoną, przeznaczoną dla określonych podmiotów, które spełniają kryteria uproszczonego sposobu rozliczania podatku (np. mniejsza skala działalności lub brak konieczności szczegółowego wykazywania danych).

CIT-ST jako załącznik do CIT-8

CIT-8 składają podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych CIT. Robią to po zakończeniu roku podatkowego. W CIT-8 informują o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty. CIT-ST jest załącznikiem do CIT-8, który składają podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na terenie samorządu terytorialnego innego niż ten, gdzie ma siedzibę.

Kiedy trzeba złożyć CIT-ST?

Formularz CIT-ST należy złożyć tylko raz w roku, w terminie do 31 marca.

Jak złożyć CIT-ST?

CIT-ST, załącznik do CIT-8 składa się przez e-Deklaracje CIT, bezpośrednio lub przy użyciu programów komercyjnych. Deklarację podpisuje się wyłącznie podpisem kwalifikowanym.

Kary za niezłożenie CIT-ST

Niezłożenie deklaracji CIT-ST to wykroczenie skarbowe zagrożone mandatem karnym, grzywną lub wyrokiem nakazowym, a odpowiedzialność ponoszą osoby, które w przedsiębiorstwie zajmują się sprawami gospodarczymi, a w szczególności sprawami finansowymi (art. 9 ust. 3 Kodeksu karno-skarbowego).

Jaka jest wysokość kar? W przypadku grzywny to od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia (chyba że kodeks stanowi inaczej), mandatem karnym można nałożyć karę grzywny w granicach nieprzekraczających pięciokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, a wyrokiem nakazowym wymierzyć karę grzywny w granicach nieprzekraczających dziesięciokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia (art. 48 Kodeksu karno-skarbowego).

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)
  2. Wady i zalety estońskiego CIT-u
  3. Zeznania roczne CIT-8 do 30 czerwca 2024 roku
  4. Rozliczenie podatku u źródła. Kto musi złożyć deklarację CIT-10Z?
  5. Stawka CIT (9%) dla małych podatników od stycznia 2024

CIT-ST a praca zdalna

Informację CIT-8ST muszą składać podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze innej jednostki samorządu terytorialnego niż ta, która jest właściwa ze względu na ich siedzibę. Zgodnie z informacją Ministra Finansów, miejsca świadczenia pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną nie można uznać za zakład (oddział) położony w innej gminie lub mieście niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. 

CIT-ST – liczba zatrudnionych

W formularzu CIT-ST należy podać liczbę osób zatrudnionych w zakładach/oddziałach na podstawie umowy o pracę według stanu na ostatni dzień miesiąca lub kwartału kończącego okres, za który składana jest informacja, albo na dzień poprzedzający dzień wpłaty podatku płaconego w formie ryczałtu, lub na ostatni dzień roku podatkowego, za który składane jest zeznanie.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Do kiedy JPK?

0
do kiedy jpk

Jaki jest termin na złożenie JPK_VAT, do kiedy trzeba wysłać pliki na żądanie organu podatkowego i co grozi za opóźnienie? Przedstawiamy kluczowe informacje o przekazywaniu danych w formie JPK.

Czynni podatnicy VAT składają dokument elektroniczny JPK_VAT złożony z części ewidencyjnej i deklaracyjnej. JPK_VAT z deklaracją obowiązkowo składają wszyscy podatnicy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT.

Do kiedy należy złożyć JPK_VAT?

Przy rozliczeniu miesięcznym JPK (wariant JPK_V7M obejmujący część ewidencyjne i deklaracyjną) wysyłany jest do 25 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Przy rozliczeniu kwartalnym wypełniana jest tylko część ewidencyjna za pierwsze 2 miesiące każdego kwartału (wariant JPK_V7K). Należy ją wysłać do 25 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Po zakończeniu kwartału podatnik wypełnia część ewidencyjną za 3 miesiąc kwartału oraz część deklaracyjną za cały kwartał.

Do kiedy trzeba wysłać JPK na żądanie?

Organy podatkowe oraz prezes UOKiK mogą – w ramach np. kontroli podatkowej – zażądać od podatnika wysłania pliku JPK. Robią to niezależnie od obowiązku regularnego składania przez przedsiębiorcę plików JPK_V7M/JPK_V7K. Podatnik ma przynajmniej 3 dni robocze na przekazanie wskazanej struktury JPK. Termin podawany jest w wezwaniu. Podatnik może zawnioskować o wydłużenie terminu z ważnego powodu, np. osoba odpowiedzialna za sporządzenie pliku nie jest obecna w pracy.

Na żądanie wysyłane są następujące struktury:

  • faktury VAT (JPK_FA),
  • księgi rachunkowe (JPK_KR),
  • magazyn (JPK_MAG),
  • wyciąg bankowy (JPK_WB),
  • faktury VAT rolnicy ryczałtowi (JPK_FA_RR),
  • podatkowa księga przychodów i rozchodów (JPK_PKPIR),
  • ewidencja podatkowa (JPK_EWP).

Warto pamiętać, że aby zrealizować wezwanie, podatnik musi prowadzić księgi podatkowe lub tworzyć dowody księgowe przy użyciu programu komputerowego. To oznacza, że plików na żądanie nie wysyłają przedsiębiorcy prowadzący papierowe księgi. Takiego obowiązku nie mają też korzystający z faktur ustrukturyzowanych.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

    1. Wysyłka JPK – instrukcja
    2. JPK_V7 – Jednolity Plik Kontrolny
    3. JPK_KR, czyli Jednolity Plik Kontrolny dla Ksiąg Rachunkowych
    4. Jednolity Plik Kontrolny dla faktur VAT – JPK_FA
    5. Korekta JPK, czyli jak skorygować Jednolity Plik Kontrolny?

Co grozi za niezłożenie JPK w terminie?

Niezłożenie JPK VAT oznacza naruszenie wymogu składania informacji podatkowej. Zgodnie z art. 80 kodeksu karnego skarbowego, kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych (stawka wynosi 141,40 zł do 56 560 zł od 1 stycznia 2024 roku i 143,33 zł do 57 332 zł od 1 lipca 2024 r.).

Wyślij JPK terminowo z Małą Księgowością

Podatnicy mogą wysyłać JPK, korzystając z programu księgowego. Aby zrobić to za pomocą Małej Księgowości, należy wejść w 'Księgowość’ > 'Zestawienia’ > 'Jednolity Plik Kontrolny’. Następnie:

  1. utwórz nowy plik – wprowadź wszystkie potrzebne dane, wykorzystaj opcję sprawdzenia jego poprawności ze strukturą XSD;
  2. kliknij 'Podpisz i wyślij’ – plik możesz podpisać profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym;
  3. możesz również sprawdzić stan wysyłki, wybierając taką opcję.

Korekta JPK, czyli jak skorygować Jednolity Plik Kontrolny?

0
korekta jpk

Korekta JPK_VAT może być dla wielu podatników wyzwaniem. Z tego względu przygotowaliśmy przewodnik po najważniejszych zagadnieniach związanych z korygowaniem najczęstszych błędów w Jednolitym Pliku Kontrolnym.

Kiedy można złożyć korektę JPK?

Korektę Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) można złożyć po wykryciu błędu po wysyłce JPK (skorygować błędny wpis) lub poprawić błąd przed wysyłką JPK za dany okres – usunąć błędny zapis i wykazać wyłącznie pozycję z poprawnymi danymi.

Jeżeli korekta wpływa na wysokość podstawy opodatkowania lub podatku należnego, należy zrobić poprawki w okresie, za który zgodnie z przepisami powinna nastąpić korekta wpisów.

Korektę można złożyć, jeżeli błąd dotyczy podatku VAT naliczonego. Należy ją wykazać w ewidencji z numerem faktury korygującej. Zawsze należy pamiętać, że korekta musi być zgodna z rejestrem VAT.

Inną często spotykaną przyczyną korekty JPK VAT jest konieczność poprawienia błędów, które uniemożliwiają identyfikację kontrahenta lub odnoszą się do dat czy numerów dokumentów księgowych.

Kiedy nie składa się korekty JPK?

Korekta JPK NIE jest wymagana gdy faktura koryguje sprzedaż zmniejszającą podstawę opodatkowania oraz zakup zmniejszający podstawę opodatkowania/zwiększającą podstawę opodatkowania VAT. Te korekty należy księgować w bieżącym okresie, a odpowiednie kwoty uwzględnić w bieżącym JPK VAT.

Ile czasu na korektę JPK?

Podatnik ma 14 dni na wysyłkę korekty JPK (od dnia wykrycia błędu lub zmiany danych w rejestrze VAT). Błąd może być wykryty również przez organy skarbowe. W takiej sytuacji podatnik ma 14 dni na przesłanie korekty od dnia otrzymania wezwania od naczelnika US (art. 109 ust. 3e-3l ustawy o VAT).

Jak skorygować plik JPK?

Plik JPK_VAT należy skorygować, używając właściwego wariantu formularza.

Za okresy rozliczeniowe od stycznia 2022 roku korekty powinny być składane przy wykorzystaniu formularzy JPK_V7M(2) i JPK_V7K(2). Do korekty należy użyć programu księgowego stosowanego w firmie do generowania i wysyłania JPK_VAT. W Nagłówku dla JPK_V7M i JPK_V7K należy podać cel złożenia, czyli w tym wypadku korektę.

Korekta JPK usunięcie faktury zakupu

W przypadku anulowanej faktury, która została ujęta w JPK V7, należy sporządzić korektę i wysłać ją do systemu Ministerstwa Finansów (bez uwzględnienia faktury). JPK V7 nie został jeszcze złożony? Anulowana faktura nie jest wykazywana w tym pliku.

Korekta części ewidencyjnej JPK

JPK V7M i JPK V7K składają się z części deklaratywnej i ewidencyjnej, która jest odpowiednikiem JPK_VAT.

Jak podkreśla Ministerstwo Finansów, w przypadku korekty ewidencji, należy złożyć nowy plik XML, który jest kompletny i zawiera poprawione dane. Nie wolno składać pliku zawierającego tylko dane korygowane.

W przypadku korekty wyłącznie części ewidencyjnej, która nie wpływa na część deklaracyjną, wskazuje się elementy: Naglowek, Podmiot1, Ewidencja.

Korekta VAT przy sprzedaży samochodu w JPK

Korektę VAT w JPK należy wprowadzić w przypadku sprzedaży samochodu osobowego jeżeli przedsiębiorca odliczył VAT przy zakupie, a auto jest sprzedawane/wycofywane do prywatnego majątku w okresie korekty.

Korekta JPK błędny kontrahent

Fakturę trzeba skorygować poprzez podanie właściwych danych nabywcy. Możliwe jest wystawienie noty korygującej przez nabywcę (nota wymaga akceptacji wystawcy faktury) lub faktury korygującej przez sprzedawcę. Skorygowanie faktury przez sprzedawcę powinno polegać na zastąpieniu błędnych danych danymi poprawnymi. Dostawca jest zobowiązany wykazać w ewidencji oraz informacji JPK_VAT fakturę z błędną nazwą nabywcy (nie ma wpływu na obowiązek rozliczenia podatku).

Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych w JPK

Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych w JPK polega na dostosowaniu wcześniej zadeklarowanej kwoty podatku naliczonego do aktualnego stanu faktycznego wykorzystania tych środków w działalności gospodarczej. W przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego podatnik ma obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego (in plus lub in minus).

Zmiana kwoty do przeniesienia a korekta JPK

W przypadku zmiany kwoty do przeniesienia nie ma podstaw do złożenia korekty JPK_VAT.

Korekta JPK błędnie ujęta faktura

Jeśli faktura nie wpłynęła na wysokość podatku należnego lub naliczonego, korekta może być dokonana poprzez ujęcie ze znakiem przeciwnym całego wpisu i dodanie prawidłowego wpisu. W przypadku faktury wpływającej na podatek należny lub naliczony podatnik musi ująć fakturę korygującą w ewidencji z numerem dokumentu korygującego.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

    1. Do kiedy JPK?
    2. Wysyłka JPK – instrukcja
    3. JPK_V7 – Jednolity Plik Kontrolny
    4. JPK_KR, czyli Jednolity Plik Kontrolny dla Ksiąg Rachunkowych
    5. Jednolity Plik Kontrolny dla faktur VAT – JPK_FA

Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć w JPK

Podatnik ma obowiązek korekty podatku naliczonego od nabyć towarów, surowców i materiałów jeżeli w momencie nabycia miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT, a doszło do zmiany prawa do obniżenia podatku należnego (art. 91 ust. 7d ustawy o VAT). Tak będzie m.in. w przypadku rezygnacji ze zwolnienia z VAT czy rocznej korekty podatku naliczonego przy sprzedaży mieszanej.

Korekta faktury do paragonu a JPK

Korektę faktury do paragonu można przeprowadzić, rejestrując ją na kasie fiskalnej z oznaczeniem FP (korekta „in plus”) lub ująć w JPK_V7 bez oznaczenia FP (ze zwiększeniem wartości sprzedaży i podstawy opodatkowania).

Korekta JPK błędny NIP

Korekta błędnego numeru NIP oznacza korektę tylko części ewidencyjnej pliku JPK_VAT i nie wpłynie ona na część deklaracyjną. W JPK_VAT należy ująć fakturę pierwotną z błędnym NIP oraz fakturę korygującą ze zmienionymi danymi nabywcy.

Korekta daty wystawienia faktury a JPK

Aby skorygować błędną datę w złożonym już JPK_VAT, trzeba wystornować pierwotny wpis w JPK i dodać fakturę z poprawnymi danymi. Korekta nie wpływa na wartość VAT.

Korekta danych nabywcy a JPK

Korekty błędnych danych nabywcy można dokonać, wystawiając notę korygującą (nabywca) lub fakturę korygującą (sprzedawca). W korekcie JPK_VAT należy wykazać storno błędnej faktury i wprowadzić poprawne dane.

Korekta JPK błędny numer faktury

Błędny numer faktury wykryty po wysyłce pliku JPK należy skorygować, wykazując transakcję z błędnymi danymi (ze znakiem minus) oraz z osobną pozycją z poprawionym numerem faktury.

Korekta proporcji VAT w JPK

Wprowadzenie korekty proporcji VAT w JPK_V7 należy zacząć od określenia kwoty korekty. Kolejny krok to wybór miesiąca w pliku JPK_V7M lub JPK_V7K, w którym ma być ujęta korekta. Następnie należy wprowadzić kwotę korekty w pole K_45 (ze znakiem plus lub minus).

Korekta ulgi na złe długi w JPK

Ulgę na złe długi należy wykazać w części ewidencyjnej i deklaracyjnej pliku JPK_V7. Podatnik musi oznaczyć w JPK pole „Korekta Podstawy Opodatkowania” i wprowadzić poprawione wartości w polach przeznaczonych na kwoty podstaw oraz stawkom podatku. 

Korekta raportu fiskalnego w JPK

Aby przeprowadzić korektę raportu fiskalnego w JPK, należy sporządzić dokument wewnętrzny, oznaczyć go jako „WEW” i ująć w JPK_V7M lub JPK_V7K.

Korekta JPK a zwrot VAT

Termin zwrotu podatku VAT wynosi 60 dni liczonych od dnia złożenia pliku JPK_V7 przez podatnika. Korekta pliku JPK może wpłynąć na późniejszy termin zwrotu podatku. Dzieje się tak w przypadku korekty dotyczącej części deklaracyjnej i złożonej przed otrzymaniem zwrotu VAT – 60-dniowy termin będzie biegł od dnia złożenia korekty.

Korekta części deklaracyjnej JPK a korekta JPK bez korekty deklaracji

Korekta tylko części deklaracyjnej JPK_VAT nie wpływa na dane zawarte w części ewidencyjnej pliku. W korekcie pliku JPK należy wypełnić tylko część podlegającą korekcie – w przypadku części deklaracyjnej będzie to  „Nagłówek”, „Podmiot1”, „Deklaracja”. Jeżeli korekta pliku JPK dotyczy tylko części ewidencyjnej, to podatnik wypełnia  „Nagłówek”,  „Podmiot1”,  „Ewidencja”.

Korekta JPK a czynny żal

Korekta pliku JPK dotyczy poprawy błędów lub nieścisłości w złożonych już deklaracjach. Tymczasem czynny żal to dobrowolne przyznanie się do naruszenia przepisów podatkowych. Warto pamiętać, że podatnicy nie muszą składać czynnego żalu wraz z korektą JPK. W praktyce oznacza to brak kary za przestępstwa/wykroczenia skarbowe wobec przedsiębiorców, którzy prawidłowo złożyli korektę JPK. Korektę deklaracji należy złożyć przed upływem okresu powstania zobowiązania podatkowego.

Czy do korekty JPK trzeba pisać wyjaśnienie?

Przepisy nie zobowiązują podatników do dołączenia do korekty pliku JPK wyjaśnień powodów powstania błędów.

Jak skorygować JPK w Małej Księgowości?

Żeby skorygować Jednolity Plik Kontrolny w Małej Księgowości, należy:

  1. W menu otworzyć 'Księgowość’ > 'Zestawienia’ > 'Jednolity Plik Kontrolny’.
  2. Utworzyć nowy plik.
  3. W polu 'Cel złożenia’ wskazać, że jest to korekta.
  4. Wypełnić jedynie pola, które podlegają korekcie.
  5. Wybrać opcję 'Podpisz i wyślij’, w celu podpisania (profilem zaufanym bądź podpisem kwalifikowanym) i wysłania.

JPK_KR, czyli Jednolity Plik Kontrolny dla Ksiąg Rachunkowych

0
jpk kr

Już wkrótce najwięksi podatnicy, a później wszyscy przedsiębiorcy będą musieli generować i wysyłać organom skarbowym JPK_KR. Czym jest Jednolity Plik Kontrolny dla Ksiąg Rachunkowych, jaka jest jego struktura, co zawiera i kiedy zacznie obowiązywać – odpowiedź na te pytania znajdziesz w naszym przewodniku o JPK_KR.

JPK_KR – co to?

JPK_KR, czyli Jednolity Plik Kontrolny dla ksiąg rachunkowych, to elektroniczny dokument służący do przekazywania do organów skarbowych danych związanych z zapisami księgowymi (dotyczącymi wyniku bilansowego i podatkowego).

Organ podatkowy może zażądać JPK_KR w przypadku kontroli podatkowej, celno-skarbowej, postępowania podatkowego, lub czynności sprawdzających.

Uwaga! Obowiązek przygotowania JPK_KR i wysłania na żądanie dotyczy obecnie tylko podatników prowadzących księgi podatkowe i wytwarzających dowody księgowe w formie elektronicznej.

Trzeba pamiętać, że JPK_KR jest generowany i wysłany tylko na żądanie organów skarbowych. Służą do tego programy księgowe oraz bezpłatne aplikacje Klient JPK WEB (podatki.gov.pl) i e-mikrofirma (opcja dla podatników prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą). Plik JPK na żądanie można przekazać również na fizycznych nośnikach danych (pendrive, karta pamięci, płyta CD/DVD). Niedopuszczalne jest wysyłanie dokumentu e-mailem.

Organy skarbowe wyznaczają w wezwaniu termin dostarczenia JPK_KR (to minimum 3 dni). Warto pamiętać, że podatnik może wnioskować o wydłużenie tego terminu ze względu na obiektywne okoliczności (np. odpowiedzialny pracownik jest nieobecny w pracy).

Formatem pliku JPK_KR jest .xml.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl?

Struktura JPK KR

JPK_KR składa się z:

  • nagłówka – zawiera informacje identyfikujące plik (cel złożenia, okres sprawozdawczy, data wytworzenia JPK, kod urzędu skarbowego);
  • podmiotu1 – zawiera dane identyfikujące podmiot przekazujący JPK, w tym NIP, REGON, pełną nazwę oraz adres;
  • zestawienia obrotów i sald (ZOiS) – przedstawia zestawienie obrotów i sald, wynikające z ksiąg rachunkowych za dany okres;
  • dziennika – chronologiczne ujęcie zdarzeń gospodarczych, które zostały zarejestrowane w danym okresie sprawozdawczym;
  • dziennikaCtrl – zawiera sumy kontrolne dla sekcji Dziennik, w tym łączną ilość wierszy i sumę kwot operacji;
  • kontaZapisu – odzwierciedla szczegółowe zapisy na kontach księgi głównej i ksiąg pomocniczych;
  • kontaZapisuCtrl – zawiera pola kontrolne dla elementu KontoZapis, w tym łączną ilość wierszy i sumy kwot operacji po stronie Winien i Ma.

Co zawiera Jednolity Plik Kontrolny dla Ksiąg Rachunkowych?

JPK_KR zawiera informacje o zestawieniach obrotów i sald, dziennikach oraz zapisach na kontach księgi głównej i ksiąg pomocniczych.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Do kiedy JPK?
  2. Wysyłka JPK – instrukcja
  3. Korekta JPK, czyli jak skorygować Jednolity Plik Kontrolny?
  4. JPK_V7 – Jednolity Plik Kontrolny
  5. Jednolity Plik Kontrolny dla faktur VAT – JPK_FA

Kto ma obowiązek składania JPK KR?

Obowiązek składania JPK KR na żądanie organów skarbowych mają przedsiębiorcy, którzy prowadzą księgi rachunkowe w formie elektronicznej.

Ministerstwo Finansów stopniowo poszerza grupę podatników, którzy muszą przekazywać JPK_KR bez żądania organów skarbowych.

Od kiedy JPK_KR jest obowiązkowe?

JPK_KR wprowadzony został 1 lipca 2016 roku. Od 1 stycznia 2024 r. obowiązuje podatników grup kapitałowych i dużych podatników (przychody za poprzedni rok powyżej 50 mln zł) – jednolite pliki kontrolne wyślą do urzędów skarbowych w 2026 r. Od 1 stycznia 2025 r. regularne (bez wezwania) raportowanie ksiąg rachunkowych w formule JPK_KR ma dotyczyć wszystkich czynnych podatników VAT, którzy muszą składać JPK_VAT, a od 2026 r. pozostałych zobowiązanych. W praktyce oznacza to, że wszyscy przedsiębiorcy będą musieli prowadzić księgi rachunkowe, księgi przychodów i rozchodów oraz ewidencje przychodów przy użyciu programów komputerowych.

Jak otworzyć JPK_KR?

Plik JPK_KR można otworzyć przy użyciu większości najbardziej popularnych programów księgowych lub przy użyciu bezpłatnych aplikacji udostępnionych przez Ministerstwo Finansów: e-mikrofirma (dla prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą) lub Klient JPK WEB.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Jednolity Plik Kontrolny dla faktur VAT – JPK_FA

0
jpk fa

JPK_FA bez tajemnic: czym jest, z jakich elementów się składa, kto go musi generować i w jakich sytuacjach, a którzy przedsiębiorcy są zwolnieni z tego obowiązku. Przedstawiamy najważniejsze informacje o Jednolitym Pliku Kontrolnym dla faktur.

Co to jest JPK_FA?

JPK_FA, czyli Jednolity Plik Kontrolny dla faktur wystawianych przy użyciu programów komputerowych, służy do przesyłania informacji o transakcjach gospodarczych do urzędu skarbowego lub odpowiedniego organu skarbowego. Taka elektroniczna forma ewidencji umożliwia sprawną i szybką kontrolę danych podatkowych. JPK_FA jest generowany i przesyłany tylko na żądanie organów podatkowych. 

Podatnik ma na jego wysyłkę przynajmniej 3 dni. W uzasadnionych przypadkach (do takich należy m.in. duża liczba danych) może zwrócić się do organu podatkowego o wydłużenie terminu, który jest wyznaczony w wezwaniu.

Co zawiera JPK_FA?

JPK_FA zawiera szczegółowe informacje dotyczące faktur sprzedaży wystawionych w określonym czasie:

  • rodzaj faktury (m.in. zwykła faktura VAT, faktura VAT korygująca, faktura VAT zaliczkowa);
  • szczegółowe pozycje faktury (kod waluty, data wystawienia, dane nabywcy i sprzedawcy, numer faktury, cena jednostkowa towaru lub usługi netto, wartość sprzedaży netto, stawka podatku);
  • informacje dodatkowe na temat faktur korygujących, w tym przyczynę jej wystawienia i numer.

Struktura pliku JPK_FA

Struktura pliku kontrolnego dla faktur obejmuje wyłącznie faktury sprzedaży i składa się z sekcji:

  1. Nagłówek – zawiera dane dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego.
  2. Podmiot1 – dane identyfikujące podmiot przekazujący JPK (NIP, REGON, nazwa podmiotu, dane adresowe).
  3. Faktura – dane syntetyczne dotyczące faktury.
  4. FakturaCtrl – sumy kontrolne dla danych syntetycznych faktur z sekcji Faktura.
  5. FakturaWiersz — dane analityczne z poziomu pojedynczego wiersza faktury.
  6. FakturaWierszCtrl — sumy kontrolne dla danych analitycznych poszczególnych wierszy faktur z sekcji FakturaWiersz.

Od kiedy JPK_FA jest obowiązkowy?

Obowiązek generowania JPK_FA wszedł w życie 1 lipca 2018 roku.

Kogo obowiązuje JPK_FA?

JPK_FA obowiązuje wszystkich podatników prowadzących ewidencję księgową w formie elektronicznej. Do tej grupy należą podmioty zarejestrowane do VAT w Polsce, które nie mają w naszym kraju stałego miejsca prowadzenia działalności.

Organy podatkowe mogą żądać przekazania plików JPK – w czasie czynności sprawdzających, postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Do kiedy JPK?
  2. Wysyłka JPK – instrukcja
  3. Korekta JPK, czyli jak skorygować Jednolity Plik Kontrolny?
  4. JPK_V7 – Jednolity Plik Kontrolny
  5. JPK_KR, czyli Jednolity Plik Kontrolny dla Ksiąg Rachunkowych

Kogo nie dotyczy JPK_FA?

Warto pamiętać, że nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg przy użyciu aplikacji komputerowych. Przedsiębiorcy mogą zatem wystawiać faktury i prowadzić ewidencję w formie papierowej. Takie podmioty wezwane przez organy skarbowe przedstawiają dokumenty papierowe, czyli nie muszą tworzyć pliku JPK FA (oraz innych struktur na żądanie).

JPK_FA nie muszą przesyłać na żądanie organu podatkowego przedsiębiorcy, którzy wystawiają faktury ustrukturyzowane. Dostęp do takich dokumentów zapewnia Krajowy System e-Faktur.

Jak generować JPK FA?

JPK_FA można wygenerować i wysłać za pomocą programu do fakturowania używanego w danej firmie oraz bezpłatnych aplikacji Klient JPK WEB (podatki.gov.pl) i e-mikrofirma (opcja dla podatników prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą). Jeżeli powyższe sposoby na dostarczenie JPK_VAT są niedostępne, to dopuszczalne jest przekazanie dokumentu na informatycznym nośniku danych (np. karcie pamięci czy pendrive’a).

Warto wspomnieć, jak działa konwerter JPK FA do JPK VAT, czyli narzędzie udostępniane w wielu programach księgowych. Użytkownik wskazuje w konwerterze plik JPK_FA, a następnie wybiera przycisk zatwierdzający polecenie „Konwertuj do JPK_VAT” (to ogólny schemat, który może się nieco różnić w konkretnych aplikacjach).

Wygeneruj JPK_FA w Małej Księgowości

W programie księgowym Mała Księgowość możesz również wygenerować Jednolity Plik Kontrolny dla faktur JPK_FA. Wygląda to tak samo, jak tworzenie każdego innego JPK.

Aby zrobić, najpierw wejdź w 'Księgowość’ > 'Zestawienia’ > 'Jednolity Plik Kontrolny’. Następnie:

  1. utwórz nowy plik – wprowadź wszystkie potrzebne dane, wykorzystaj opcję sprawdzenia jego poprawności ze strukturą XSD;
  2. kliknij 'Podpisz i wyślij’ – plik możesz podpisać profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym;
  3. możesz również sprawdzić stan wysyłki, wybierając taką opcję.

Wysyłka JPK – instrukcja

0
wysyłka jpk

Przedsiębiorca ma kilka możliwości wysyłki pliku JPK_VAT do systemu Ministerstwa Finansów. Podpowiadamy, jak najlepiej je wykorzystać. Niezależnie od tego, czy posługujesz się programem księgowym, czy stroną ministerstwa.

Wysyłka JPK przez program księgowy

Podatnicy mogą wysyłać JPK, korzystając z programu księgowego. Aby zrobić to za pomocą Małej Księgowości, należy wejść w 'Księgowość’ > 'Zestawienia’ > 'Jednolity Plik Kontrolny’. Następnie:

  1. utwórz nowy plik – wprowadź wszystkie potrzebne dane, wykorzystaj opcję sprawdzenia jego poprawności ze strukturą XSD;
  2. kliknij 'Podpisz i wyślij’ – plik możesz podpisać profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym;
  3. możesz również sprawdzić stan wysyłki, wybierając taką opcję.

Wysyłka JPK za pomocą e-mikrofirma

E-mikrofirma to bezpłatna aplikacja do wystawiania i zapisywania faktur krajowych, tworzenia ewidencji VAT oraz generowania i wysyłania plików JPK_VAT i JPK_FA. Dostępna jest w serwisie e-Urząd Skarbowy pod adresem https://urzadskarbowy.gov.pl/services.

Aby wysłać JPK za pomocą e-mikrofirma, należy:

  • zalogować się do aplikacji przy użyciu login.gov.pl (korzystając np. ze swojej bankowości elektronicznej) lub mObywatel;
  • w menu bocznym wybrać sekcję „Rozliczenia”, użytkownik zobaczy m.in. okres rozliczenia, daty rozliczenia, status rozliczenia, warto zwrócić uwagę na czerwony wykrzyknik – oznacza, że wewnątrz okresu znajdują się pozycje rozliczeń, które nie zostały jeszcze przesłane do systemu MF;
  • kliknąć „Generuj i wyślij JPK_VAT” – przycisk będzie aktywny jeżeli okres nie został jeszcze rozliczony/rozliczenie zostało cofnięte – lub kliknąć „Wyślij”;
  • podatnik zostanie przeniesiony automatycznie do aplikacji Klient JPK WEB, aby sfinalizować wysyłkę pliku;
  • jeśli wysyłka zakończyła się niepowodzeniem, użytkownik zobaczy komunikat „Odrzucony”, możliwa jest ponowna wysyłka odrzuconego pliku, po zaznaczeniu wiersza oraz wybraniu przycisku „Wyślij”;
  • użytkownik będzie informowany o statusie wysłanych plików, np. wysyłka JPK komunikat 120 oznacza, że sesja została poprawnie zakończona i trwa weryfikacja dokumentu.

Przed pierwszym skorzystaniem z e-mikrofirma podatnik musi zarejestrować się w aplikacji. Podczas rejestracji podaje się dane identyfikacyjne (NIP, imię, nazwisko, datę urodzenia), dane adresowe oraz dane do rozliczeń.

Wysyłka JPK do US za pomocą e-mikrofirma wymaga dostępu do internetu.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1.  Do kiedy JPK?
  2. Korekta JPK, czyli jak skorygować Jednolity Plik Kontrolny?
  3. Jednolity Plik Kontrolny dla faktur VAT – JPK_FA
  4. JPK_KR, czyli Jednolity Plik Kontrolny dla Ksiąg Rachunkowych
  5. JPK_V7 – Jednolity Plik Kontrolny

Jak wysyłać JPK przez Ministerstwo Finansów?

Wysyłka JPK V7 jest możliwa przez aplikację Ministerstwa Finansów, czyli e-mikrofirma. Aplikacja znajduje się w serwisie e-Urząd Skarbowy pod adresem https://urzadskarbowy.gov.pl/services.

Z e-mikrofirma skorzystają osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Wysyłka JPK do US to niejedyna funkcjonalność aplikacji. Dzięki niej można również wystawić faktury krajowe (z wyłączeniem procedur szczególnych), a aplikacja na podstawie wprowadzonych danych stworzy ewidencję VAT i deklarację VAT.

Wszystkie bezpłatne narzędzia służące do przygotowania, generowania, podpisywania i wysyłki wszystkich plików JPK przez Ministerstwo Finansów znajdują się pod adresem https://www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk-vat-z-deklaracja/bezplatne-narzedzia. To:

  • klient JPK WEB do podpisywania i wysyłania wszystkich JPK do MF;
  • formularz uproszczony do przygotowania i wysyłki JPK_V7M i JPK_V7K;
  • podgląd i edycja pliku (wyświetlanie plików JPK_VAT zapisanych w .xml w formie wizualnej oraz edycja zapisanej kopii roboczej);
  • sprawdzenie statusu JPK i pobranie UPO (urzędowego poświadczenie odbioru).

JPK_WEB

Aby wysłać JPK za pomocą e-mikrofirma, należy przejść do zakładki „Wyślij dokumenty”. Zakładka dostępna jest pod adresem: https://e-mikrofirma.mf.gov.pl/jpk-client/send.

Wybrany dokument/dokumenty należy przeciągnąć do pola wysyłki lub przez przycisk „dodaj pliki”. Dokumenty muszą być w formacie .xml (czyli w ustalonym przez Ministerstwo Finansów), a ich rozmiar nie może przekraczać 100 MB.

Aplikacja e-mikrofirma służy do wysyłania do systemu Ministerstwa Finansów plików:

  • JPK_VAT: JPK_V7M(2), JPK_V7K(2), JPK_V7M(1), JPK_V7K(1), JPK_VAT(3), JPK_GV(1);
  • JPK na żądanie: JPK_FA(4), JPK_FA_RR(1), JPK_EWP(3), JPK_EWP(2), JPK_EWP(1), JPK_PKPIR(2), JPK_KR(1), JPK_MAG(1), JPK_WB(1);
  • informacji: CUK(2), CUK(1), ALK(2), ALK(1).

Wysyłka JPK_VAT przez MF – formularz uproszczony

Formularz uproszczony do wysyłki JPK_VAT dostępny jest pod adresem https://e-mikrofirma.mf.gov.pl/jpk-form/. Aby z niego skorzystać, należy zalogować się do e-mikrofirma, służy do tego profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczna.

Formularz uproszczony przeznaczony jest dla przedsiębiorców, którzy potrzebują tylko przygotować i wysłać JPK_VAT z deklaracją.

Pierwszy krok, to wybór formularza (JPK_V7M lub JPK_V7K) i celu złożenia (po raz pierwszy lub korekta). Następnie podatnik podaje kod urzędu oraz okres, dane podmiotu (osoba fizyczna/osoba niefizyczna) i dane sprzedaży. Przed wysyłką dokumentu można go podejrzeć i ewentualnie edytować.

Spółka jawna a cywilna – najważniejsze różnice. Którą z nich wybrać?

0
spółka jawna a cywilna

Osoba, która chce rozpocząć biznes, ma do wyboru różne formy prowadzenia działalności gospodarczej. Może wybierać m.in. między spółką jawną i spółką cywilną. Jednak czym różnią się te spółki, która forma jest korzystniejsza i bezpieczna?

Spółka jawna a spółka cywilna – różnice

Spółka jawna jest osobową spółką handlową, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą (nazwą spółki). Jej działalność reguluje Kodeks spółek handlowych.

Spółka cywilna to umowa osób fizycznych lub prawnych, której nie przysługuje status przedsiębiorcy (są nimi wspólnicy). Spółka cywilna jest instytucją prawa cywilnego, uregulowaną w Kodeksie cywilnym.

Przejdźmy do szczegółów, najpierw do różnic pomiędzy spółką jawną i spółką cywilną:

  1. Status prawny: spółka jawna jest odrębnym uczestnikiem obrotu od jej wspólników, może nabywać prawa, zaciągać zobowiązania, nie posiada osobowości prawnej; spółka cywilna nie posiada zdolności prawnej, zdolności do czynności prawnych, zdolności sądowej, a stroną czynności cywilnoprawnych są wyłącznie wspólnicy spółki.
  2. Rejestracja: spółka jawna rejestrowana jest w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), a spółka cywilna w rejestrze REGON, a każdy z jej wspólników rejestruje się w CEIDG.
  3. Nazwa: w spółce jawnej powinna zawierać nazwisko lub pełną nazwę firmy przynajmniej jednego wspólnika oraz oznaczenie „spółka jawna” lub „sp. j.”; spółka cywilna ma nazwę oraz imiona i nazwiska wszystkich wspólników, używane jest oznaczenie „spółka cywilna” lub „s.c”.
  4. Umowa: spółka jawna wymaga umowy spółki, którą należy zawrzeć w formie pisemnej pod rygorem nieważności, a w niektórych przypadkach w formie aktu notarialnego (jeśli wkładem wspólnika jest nieruchomość) lub z podpisami notarialnie poświadczonymi (w przypadku wkładu w formie przedsiębiorstwa); spółka cywilna wymaga umowy w formie pisemnej, bez konieczności sporządzenia aktu notarialnego.
  5. Odpowiedzialność za zobowiązania: w spółce jawnej odpowiedzialna jest spółka i wspólnicy (jeżeli majątek spółki nie jest wystarczający); w spółce cywilnej nieograniczoną i solidarną odpowiedzialność mają wspólnicy.
  6. Rozwiązanie spółki: spółkę jawną można rozwiązać m.in. z przyczyn przewidzianych w umowie spółki, po jednomyślnej uchwale wspólników, po ogłoszeniu upadłości, na mocy prawomocnego orzeczenia sądu (otwarcie likwidacji należy zgłosić do KRS); spółkę cywilną rozwiązują wspólnicy, podejmując stosowną uchwałę, składają wniosek o wyrejestrowanie spółki z rejestru REGON.
Prowadzisz spółkę?

Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.

Spółka jawna a cywilna – podobieństwa?

Obie formy prowadzenia działalności gospodarczej mają też wspólne cechy:

  1. Wspólnicy: spółki może założyć minimum dwóch wspólników (osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne).
  2. Umowa: spółki wymagają zawarcia umowy spółki, która reguluje zasady funkcjonowania, w tym sposób reprezentacji, podział zysków/strat oraz zasady wyjścia wspólnika ze spółki.
  3. Reprezentacja: każdy wspólnik ma prawo do reprezentowania spółki, chyba że umowa spółki stanowi inaczej.
  4. Organy: spółki nie muszą mieć oficjalnych organów (rady nadzorczej, zarządu).
  5. Prawo do prowadzenia spraw spółki: każdy wspólnik, chyba że umowa spółki stanowi inaczej.
  6. Składki ZUS: spółki są płatnikiem składek tylko za osoby świadczące w nich pracę (umowa o pracę, umowa zlecenie), wspólnicy muszą odprowadzać składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
  7. Podatek dochodowy: spółki nie są podatnikami podatku dochodowego (płacą go wspólnicy, w przypadku spółki jawnej wyjątkiem jest, gdy wspólnikami nie są osoby fizyczne).
  8. Podział zysków i strat: dzielone są między wspólników zgodnie z postanowieniami umowy spółki, a jeżeli brak takiej regulacji, zyski i straty są dzielone równo.
  9. Wkład finansowy: nie ma minimalnego wkładu finansowego.
  10. Zawieszenie działalności: dopuszczalne (w przypadku spółki cywilnej, o ile zawieszą ją wszyscy wspólnicy i nie zatrudnia pracowników, spółka jawna ma prawo zawiesić działalność jeżeli nie zatrudnia pracowników).
  11. Księgowość: spółki mogą prowadzić księgowość w formie księgi przychodów i rozchodów (księgowość uproszczona) jeżeli nie przekroczą ustawowego limitu przychodów w wysokości 2 mln euro.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Spółka jawna od A do Z. Jak założyć i zlikwidować spółkę jawną?
  2. Spółka jawna – wady i zalety
  3. Spółka cywilna – wady i zalety
  4. Spółka cywilna – poznaj spółki prawa cywilnego
  5. Jakie są różnice między działalnością jednoosobową a spółką? 10 argumentów na rzecz JDG

Którą spółkę lepiej wybrać? Jawną czy cywilną?

Wybór rodzaju spółki zależy od potrzeb przedsiębiorcy i charakteru biznesu. Spółka cywilna z pewnością będzie odpowiednia dla osób i podmiotów, które chcą mieć dużą swobodę w kształtowaniu treści umowy. Łatwiej i szybciej można ją zawiązać/rozwiązać niż spółkę jawną (która ze względu na konieczność wpisu do KRS jest też bardziej kosztowna). To formuła lepsza do przeprowadzenia jednorazowego przedsięwzięcia, raczej o mniejszej skali.

Z drugiej strony spółka jawna jest mniej ryzykowna. Lepiej ją wybrać jeżeli przedsiębiorca chce uniknąć odpowiedzialności majątkiem prywatnym i solidarnej odpowiedzialności za zobowiązania. Wierzyciel może zaspokoić się w całości z majątku prywatnego tylko jednego wspólnika spółki cywilnej. Natomiast wierzyciel spółki jawnej może prowadzić egzekucję z majątku wspólnika dopiero po nieskutecznej egzekucji z majątku spółki.

W spółce cywilnej kłopoty finansowe jednego wspólnika, np. zadłużenie, wpłyną na pozostałych. Spółka cywilna jest zatem chętniej wybierana przez małżonków czy członków rodziny. Zobowiązania spółki jawnej można pokryć jej majątkiem.

Obie spółki są ciekawą opcją dla przedsiębiorców, którzy nie chcą wnosić kapitału zakładowego i nie chcą prowadzić pełnej księgowości.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.