Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?

0
jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym

Podpis zaufany to wygodna, bezpieczna, bezpłatna i coraz bardziej popularna alternatywa dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Jak użyć profilu zaufanego, aby podpisać sprawozdanie finansowe? Przedstawiamy to krok po kroku.

Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym krok po kroku?

Profil zaufany jest wygodnym i bezpłatnym sposobem na podpisanie sprawozdania finansowego. Aby to zrobić, należy:

  1. Wejść na stronę mObywatel (moj.gov.pl/nforms/signer/upload).
  2. Wybrać dokument z dysku, np. sprawozdanie finansowe.
  3. Kliknąć przycisk „Podpisz”.
  4. Zalogować się za pomocą nazwy użytkownika, adresu e-mail lub przy pomocy bankowości elektronicznej.
  5. Sprawdzić informacje o swoim profilu zaufanym (imię, nazwisko, PESEL, datę utworzenie i datę wygaśnięcia).
  6. Wybrać stronę dokumentu i kliknąć myszką w miejscu, w którym ma się pojawić stempel, czyli graficzna wizualizacja podpisu.
  7. Kliknąć „Podpisz podpisem zaufanym”.
  8. Wpisać kod autoryzujący przesłany np. SMS-em.
  9. Dokument z podpisem można pobrać na dysk lokalny (w formacie PDF).
Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak podpisać sprawozdanie finansowe podpisem kwalifikowanym?

Sprawozdanie finansowe można podpisać również podpisem kwalifikowanym. To elektroniczny odpowiednik podpisu własnoręcznego. Jest poświadczony certyfikatem kwalifikowanym, dzięki czemu gwarantuje pewność danych, nienaruszalność podpisanych dokumentów i może być używany do sygnowania oficjalnej dokumentacji.

W przeciwieństwie do profilu zaufanego, za zestaw służący do składania podpisów kwalifikowanych należy zapłacić. Jeśli posiadasz już podpis kwalifikowany i chcesz podpisać nim sprawozdanie finansowe:

  1. Podłącz kartę kryptograficzną do komputera i uruchom program do składania podpisów np. SecureDoc.
  2. Ustaw parametry podpisu. W przypadku sprawozdania finansowego należy wybrać format XAdES i typ podpisu 'otoczony’ (lub inny dedykowany plikom XML).
  3. Wgraj do programu plik sprawozdania. Kliknij 'Podpisz pliki’.
  4. Wybierz odpowiedni certyfikat i potwierdź swoją tożsamość za pomocą kodu PIN.
  5. Sprawdź, czy sprawozdanie zostało skutecznie podpisane.

Szczegółową instrukcję składania podpisu lub pieczęci elektronicznej znajdziesz w naszym artykule Jak użyć certyfikatu kwalifikowanego? Instrukcja krok po kroku składania podpisu lub pieczęci elektronicznej w aplikacji SecureDoc.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Sprawozdanie finansowe – jak je przygotować? Co musi zawierać?
  2. Kto podpisuje sprawozdanie finansowe za 2023 rok w spółce?
  3. Podpis zaufany – jak to działa?
  4. Profil zaufany a podpis elektroniczny – czy to jest to samo? Czym się różnią?
  5. Jak wybrać podpis elektroniczny dla biura rachunkowego? Działanie i zastosowania podpisu kwalifikowanego 

Kto podpisuje elektronicznie sprawozdanie finansowe?

Elektroniczne sprawozdanie finansowe muszą podpisać:

  • kierownik jednostki (także wieloosobowe kierownictwo, czyli zarząd),
  • osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych (np. główny księgowy).

Warto pamiętać, że ustawa o rachunkowości dopuszcza pewien wyjątek – jeżeli sprawozdanie podpisze jeden członek organu wieloosobowego, to pozostali członkowie mogą złożyć oświadczenie, że sprawozdanie spełnia wymagania ustawy lub odmówić złożenia takiego oświadczenia (to równa się odmówieniu złożenia podpisu).

Członkowie zarządu, którzy złożą oświadczenie lub odmówią jego złożenia, muszą to pisemnie uzasadnić. Uzasadnienie należy przygotować w formie elektronicznej i podpisać  podpisem kwalifikowanym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (w przypadku wersji papierowej, z której należy wykonać e-kopię).

Regularnie publikujemy na temat sprawozdań finansowych. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

0
czynny żal wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.

Czynny żal pozwala uniknąć odpowiedzialności, jeśli nie przedsiębiorca dopuścił się nieprzepisowego zachowania np. w stosunku do urzędu skarbowego. Żeby jednak czynny żal był skuteczny, musi spełnić odpowiednie warunki.

Pobierz wzór czynnego żalu tutaj.

Treść czynnego żalu

________________________

(Miejscowość, data)

Dane podatnika:

_______________________
________________________
________________________
________________________

Dane organu:

________________________
________________________
________________________
________________________

CZYNNY ŻAL
(zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego)


Na podstawie art. 16 § 1 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy
(tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r., poz. 186 z późn. zm.) zawiadamiam o tym, że popełniłem
czyn zabroniony w postaci
_______________________________________________________________________________________.

Czyn zabroniony popełniłem w wyniku _________________________________________________.

Przy popełnieniu czyny zabronionego nie współdziałałem z żadną osobą/współdziałałem
z ___________________________________________.

Jednocześnie zawiadamiam, że razem z ze złożeniem tego dokumentu uregulowałem
zaległość razem z odsetkami.

________________________

(podpis)

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Co to jest czynny żal?

Definicja czynnego żalu zawarta jest w art. 16 kodeksu karnego skarbowego. Opiera się ona na założeniu, że jeśli popełniający przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe zawiadomi o tym organ powołany do ściągania takich nieprawidłowości, to nie będzie ponosił za to wykroczenie lub odpowiedzialność kary.

Co zrobić, żeby czynny żal był skuteczny?

Żeby można było skorzystać z czynnego żalu, sytuacji musi spełniać cztery warunki. Co istotne muszą one zajść łącznie.

1. Popełnienie wykroczenia lub przestępstwa skarbowego

Pierwszym z warunków jest to, że czynny żal odnosi się do sytuacji, gdy przedsiębiorca popełnił już wykroczenie lub przestępstwo. Nie możesz go złożyć „na zapas”, zanim popełnisz niedozwolony czyn.

2. Zawiadomienie urzędu skarbowego

Warunkiem numer dwa jest obowiązek zawiadomienia odpowiedniego organu. Najczęściej będzie to urząd skarbowy lub inspektor kontroli skarbowej. Warto wiedzieć, że może to być też straż graniczna, ABW, CBA i inne podobne temu organy. Warto wiedzieć, że ważne jest samo złożenie takiego czynnego żalu. To, że wniosek przekażesz do niewłaściwego organu, nie powoduje, że będzie nieskuteczny.

3. Co napisać w czynnym żalu – wymagania

Trzecim warunkiem jest to, że ujawnisz istotne okoliczności, w których popełniłeś wykroczenie lub przestępstwo. Jeśli ich nie podamy, ten warunek nie będzie spełniony, a co za tym idzie, czynny żal nie będzie skuteczny.

4. Termin czynnego żalu – kiedy należy go złożyć?

Czwartym warunkiem jest odpowiedni termin złożenia czynnego żalu. Żeby można było z niego skorzystać, czynny żal trzeba złożyć, zanim organ ścigania dowie się o tym, że popełniliśmy czyn zabroniony. Chodzi o to, by zrobić to, zanim organ ścigania będzie posiadać „wyraźnie udokumentowanej wiadomości o tym, że popełniliśmy wykroczenie skarbowe” albo zanim rozpoczną się czynności kontrolne.

Regularnie publikujemy na tematy związane z zaległościami podatkowymi i rozliczaniem podatku. Chcesz regularnie dostawać najważniejsze informacje na ten temat wprost do swojej skrzynki odbiorczej? Zapisz się do naszego newslettera!

Kiedy czynny żal nie będzie skuteczny?

Żeby czynny żal był skuteczny, trzeba od razu uregulować wszelkie należności, które wcześniej nie zostały opłacone. Jeśli więc złożymy czynny żal, ale nie uregulujemy płatności, to nie będzie on skutecznie złożony i urząd i tak może na nas nałożyć karę.

Czynny żal nie będzie skuteczny także jeśli nie ujawnisz istotnych okoliczności, w których popełniłeś wykroczenie lub przestępstwo, albo jeśli złożysz go dopiero po tym, jak rozpoczną się czynności kontrolne.

Kiedy złożyć czynny żal? Przykład

Przykładową sytuacją, w której powinniśmy złożyć czynny żal, jest ta, gdy zapomnimy o złożeniu deklaracji PCC-3. Powinniśmy ją złożyć w ciągu 14 dni od zawarcia m.in. umowy sprzedaży samochodu, bo w przeciwnym przypadku czeka nas kara w wysokości nawet 70 tysięcy złotych. Żeby jej zapobiec, należy złożyć czynny żal.

Jak złożyć czynny żal?

Czynny żal może być przygotowany na piśmie, a także ustnie do protokołu.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

    1. Czy czynny żal dotyczy podatków gminnych?
    2. Kontrola skarbowa – jak się do niej przygotować?
    3. Kontrola urzędu skarbowego po zamknięciu działalności gospodarczej
    4. Co grozi za niezapłacony podatek? 
    5. Umorzenie zaległości podatkowej wniosek

Elektroniczny czynny żal

Możliwe jest złożenie czynnego żalu w formie elektronicznej przez portal podatkowy.

Czynny żal do urzędu skarbowego – podsumowanie

Mówiąc wprost, czynny żal jest przyznaniem się do tego, że dopuściliśmy się wykroczenia lub przestępstwa skarbowego. W dodatku musi być to przyznanie się złożone w urzędzie, zanim ten sam zacznie nas kontrolować. Czynny żal można np. złożyć, jeśli pomyliliśmy się w zeznaniu podatkowym albo gdy sami zauważyliśmy błąd w księgach rachunkowych.

Często zadawane pytania – czynny żal

Na czym polega czynny żal?

Czynny żal polega na złożeniu do urzędu skarbowego zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa albo wykroczenia skarbowego. 

Jak uzasadnić czynny żal?

Uzasadnieniem czynnego żalu może być np. to, że nie byliście świadomi pewnego obowiązku, albo o nim zapomnieliście, a nie celowo dokonaliście przestępstwa. 

Jak można złożyć czynny żal?

Czynny żal można złożyć, zanosząc pismo do urzędu skarbowego, wysyłając je pocztą albo przez stronę e-Urzędu Skarbowego

Jak złożyć elektroniczny czynny żal?

Żeby złożyć elektroniczny czynny żal, wejdź na stronę e-Urzędu Skarbowego i zaloguj się (np. za pomocą Profilu Zaufanego, bankowości elektronicznej lub mObywatela). Następnie w bocznym menu wybierz „Dokumenty” > „Złóż dokument”. W wyszukiwarce wpisz „czynny żal” i kliknij enter lub symbol lupy. Kliknij wyświetlony wynik i uzupełnij formularz zgodnie z instrukcją. 

Przed czym chroni czynny żal?

Czynny żal pozwala uniknąć kary za przestępstwa skarbowe, o ile zostanie złożony przed rozpoczęciem postępowania. 

Czy warto składać czynny żal?

Czynny żal warto złożyć, jeśli przeciwko Tobie nie toczy się postępowanie karnoskarbowe, a opłaciłeś już zaległe zobowiązania/dopełniłeś zaniedbanych obowiązków.

Jak skutecznie złożyć czynny żal?

Aby skutecznie złożyć czynny żal:

  1. Opłać wszelkie należności lub dopełnij obowiązków.
  2. W czynnym żalu opisz okoliczności, w jakich popełniłeś wykroczenie lub przestępstwo.
  3. Złóż czynny żal, zanim urząd rozpocznie postępowanie w Twojej sprawie.

Kiedy trzeba złożyć czynny żal?

Czynny żal należy złożyć po tym, jak spłacisz zaległości lub dopełnisz zaniedbanego obowiązku skarbowego, ale przed tym, jak urząd zacznie postępowanie w Twojej sprawie. 

Jaki powód podać w czynnym żalu?

W czynnym żalu podaj powód, ze względu na który nie dopełniłeś swojego obowiązku podatkowego. Może to być na przykład:

  • trudna sytuacja firmy, 
  • nieświadomość popełnienia przestępstwa, 
  • przeoczenie prowadzące do niedotrzymania terminu.

Czy zawsze czynny żal chroni przed karą?

Czynny żal nie zawsze uchroni przed karą. Jeśli nie uregulujesz wszystkich zaległości przed jego złożeniem, urząd i tak Cię ukarze. Ponadto, jeśli toczy się już w Twojej sprawie postępowanie, czynny żal również nie będzie skuteczny. 

Są również przypadki, w których czynny żal NIGDY nie uchroni przed karą. Jest tak w przypadku osób:

  • kierujących wykonaniem ujawnionego czynu zabronionego;
  • tych, którzy wykorzystując uzależnienie od siebie innej osoby, polecili jej wykonanie ujawnionego czynu zabronionego;
  • organizatorów lub kierujących zorganizowanymi grupami przestępczymi (chyba że czynny żal złożą wraz z nim wszyscy członkowie grupy);
  • nakłaniających inną osobę do popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego w celu skierowania przeciwko niej postępowania o ten czyn zabroniony.

Kiedy czynny żal nie jest skuteczny?

Czynny żal nie będzie skuteczny jeśli:

  • nie opłaciłeś zaległości, w których sprawie składasz czynny żal;
  • nie dopełniłeś zaniedbanych obowiązków, w których sprawie składasz czynny żal;
  • w Twojej sprawie urząd rozpoczął już postępowanie.

Kto powinien podpisać czynny żal?

Czynny żal powinien podpisać podatnik, którego spraw on dotyczy, lub jego pełnomocnik. 

Czy główny księgowy może podpisać czynny żal?

Nie, czynny żal powinien zostać podpisany przez podatnika lub jego pełnomocnika. Jeśli główny księgowy nie jest pełnomocnikiem osoby, która popełniła wykroczenie/przestępstwo nie może tego zrobić.

Kto rozpatruje czynny żal?

Czynny żal rozpatruje naczelnik urzędu skarbowego lub celno-skarbowego (w zależności od tego, jakie wykroczenie/przestępstwo zostało popełnione).

Czy czynny żal można podpisać podpisem kwalifikowanym?

Tak, czynny żal składany elektronicznie można podpisać podpisem kwalifikowanym lub zaufanym. 

Czy pełnomocnik może podpisać czynny żal?

Tak, pełnomocnik może podpisać czynny żal.

Co pierwsze czynny żal czy deklaracja?

Jeśli składasz czynny żal po tym, jak nie dostarczyłeś na czas wymaganej deklaracji, najpierw dostarczasz deklarację. Dopiero po dopełnieniu zaniedbanego obowiązku składasz czynny żal.

Do kogo składamy czynny żal?

Czynny żal składasz do naczelnika urzędu skarbowego lub celno skarbowego. 

Czy czynny żal można wysłać mailem?

Nie, czynnego żalu nie wyślesz mailem. Możesz jednak złożyć go elektronicznie przez stronę Urzędu Skarbowego. O tym, jak to zrobić przeczytasz w poprzedniej części artykułu.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Jak użyć certyfikatu kwalifikowanego? Instrukcja krok po kroku składania podpisu lub pieczęci elektronicznej w aplikacji SecureDoc

0
jak użyć certyfikatu kwalifikowanego

Używanie certyfikatu kwalifikowanego dla podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej nie jest skomplikowane. Jednak przed jej pierwszym użyciem warto przyswoić sobie kilka zasad i zapoznać ze sposobem jej działania. Dlatego przedstawiamy szczegółową instrukcję krok po kroku jak podpisać dokument certyfikatem kwalifikowanym.

Uwaga! Czasem dla ułatwienia w artykule będziemy odnosić się do procesu używania certyfikatu kwalifikowanego jako „składanie podpisu”. Jeśli składasz pieczęć, cały proces będzie wyglądał tak samo. W odpowiednim momencie, gdy w programie otworzy się okienko wyboru certyfikatu, po prostu wybierzesz swoją pieczęć. 

Jak podpisać dokument podpisem elektronicznym? Jak przybić pieczęć?

W pierwszej kolejności podłącz urządzenie z kartą kryptograficzną do komputera i otwórz aplikację SecureDoc. Pamiętaj, że bez podłączonej karty kryptograficznej nie skorzystasz ze swojego podpisu/pieczęci.

Czy wiesz że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Wybierz parametry podpisu lub pieczęci

W menu górnym wybierz zakładkę „Podpisywanie”. 

Pierwsze co musisz określić, to format podpisu. Do wyboru masz:

  • PadES – obsługuje tylko pliki w formacie PDF;
  • XAdES – obsługuje wszystkie formaty plików.

W kolejnym kroku wybierzesz wariant podpisu. Decydujesz tutaj, czy do certyfikatu chcesz dodać znacznik czasu, który zagwarantuje nie tylko, że plik nie został zmieniony, ale także pozwoli zweryfikować, o której godzinie został złożony podpis lub pieczęć.

  • warianty z określeniem „BES” nie zawierają znacznika czasu,
  • warianty w formacie „T” mają znacznik czasu.

Następnie określ typ podpisu:

  • zewnętrzny – zapisywany w formacie XAdES. Podpis w tym formacie zostanie zapisany w odrębnym pliku, w tym samym formacie, w którym znajduje się plik źródłowy. Wybierając podpis zewnętrzny, należy pamiętać, by nie przenosić pliku źródłowego do innego folderu, ani w żaden sposób go edytować. Ważne jest też, by oba pliki nazywały się tak samo. Jeśli edytujesz nazwę pliku źródłowego, na taką samą zmień nazwę pliku podpisu.
  • wewnętrzny – zapisywany w formacie XAdES. Dokument po podpisaniu tym podpisem będzie zawierał zarówno oryginalną treść jak i poświadczenie podpisu.
  • otoczony – dotyczy wyłącznie plików w formacie XML. Zapisze się jako jeden plik.

W trzeciej linii („Funkcja skrótu”) wybierasz typ zabezpieczenia kryptograficznego. Im większa liczba przy „SHA”, wyższy stopień bezpieczeństwa.

Ostatni parametr, „Rodzaj zobowiązania”, jest nieobowiązkowy. Możesz tutaj określić cel złożenia podpisu, jako dodatkową informację dla odbiorcy dokumentu. Masz do wyboru:

  • dowód pochodzenia,
  • potwierdzenie odbioru,
  • dowód nadawcy,
  • dowód odbiorcy,
  • formalne potwierdzenie,
  • potwierdzenie utworzenia.
Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat usług zaufania takich jak pieczęć i podpis elektroniczny? Zapisz się do naszego newslettera!

Wybierz plik do podpisania lub przybicia pieczęci

Po prawej stronie okna w zakładce „Podpisywanie” zobaczysz element „Dane”. Wciśnij „Dodaj plik” i wybierz wszystkie pliki, które chcesz podpisać.

Następnie kliknij „Podpisz pliki”. W ten sposób złożysz certyfikat kwalifikowany na WSZYSTKICH wybranych wcześniej plikach.

Wybór certyfikatu

Po tym jak klikniesz „Podpisz pliki” otworzy się okno wyboru. Aby wybrać certyfikat:

  1. Przejdź do zakładki „Urządzenie kryptograficzne”.
  2. Wybierz odpowiedni certyfikat.
  3. Kliknij OK.

Wybrany certyfikat trzeba będzie potwierdzić. W następnym kroku otworzy się okienko, w którym będziesz musiał wpisać kod PIN przypisany do Twojego certyfikatu. 

Jeśli wprowadzony PIN będzie prawidłowy, wybrany przez Ciebie dokument zostanie podpisany.

Możesz upewnić się, że dokument został prawidłowo podpisany podpisem elektronicznym otwierając listę plików wgranych do aplikacji SecureDoc. Poza lokalizacją pliku znajdziesz tam okienko status. Pliki oznaczone zieloną stalówką i opisane jako „Podpisane” zostały – można się domyślić – z powodzeniem opatrzone certyfikatem.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Pieczęć elektroniczna – jak wygląda dokument potwierdzony pieczęcią elektroniczną? Po czym poznać, że ją zawiera? 
  2. Pieczęć elektroniczna – cena. Ile kosztuje pieczęć elektroniczna? 
  3. Pieczęć elektroniczna a podpis elektroniczny – najważniejsze różnice. Co wybrać? 
  4. Dokument z pieczęcią elektroniczną. Skąd wiadomo, że jest wiarygodny? 
  5. Czy pieczęć elektroniczną można unieważnić? 

Składanie podpisu lub pieczęci na już podpisanym pliku

Być może na danym pliku podpisujesz się jako kolejna osoba, może wcześniej została na nim złożona pieczęć elektroniczna. Jak podpisać się w takim przypadku? 

Proces ten przebiega dokładnie tak samo jak w przypadku składania pierwszego podpisu w pliku. Jedyna różnica polega na tym, że program wyświetli informację, że w danym pliku znajduje się już podpis. 

Należy wówczas kliknąć „Dodaj podpis”.

Skąd wziąć pieczęć elektroniczną?

Pieczęć elektroniczną w najniższej cenie kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Dzięki niej oznaczaczysz firmowe dokumenty, zagwarantujesz bezpieczeństwo korespondencji zewnętrznej, a nawet potwierdzisz ustalenia umowy. Kliknij tutaj, aby skorzystać z okazji.

Najniższa krajowa 2025 – ile wyniesie płaca minimalna brutto i netto w przyszłym roku?

0
najniższa krajowa 2025

Ile pracodawcy będą musieli zapłacić w 2025 r. osobom zatrudnionym na umowę o pracę? Czy najniższa krajowa nadal będzie podwyższana dwa razy w ciągu roku? Sprawdzamy, co wiadomo o przyszłorocznym minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Najniższa krajowa 2024

Najniższa krajowa to, zgodnie z ustawą z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, najniższa możliwa stawka, którą pracodawca musi wypłacić pracownikowi za pracę w danym wymiarze czasu. Kompetencje pracownika i poszczególne składowe wynagrodzenie nie wpływają na płacę minimalną. 

Rozporządzenie w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę przyjmuje Rada Ministrów po uzgodnieniu z tzw. Komisją Trójstronną.

Minimalne wynagrodzenie wynosi od stycznia 2024 roku 4242 zł brutto (3221,98 zł netto), a od 1 lipca tego roku 4300 zł (3261,53 zł netto).

Warto pamiętać, że na podstawie najniższej krajowej ustalana jest przez rząd minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych, czyli umów zlecenia i wykonywania usług (od 1 stycznia to 27,70 zł, a od 1 lipca – 28,10 zł brutto).

Regularnie publikujemy na temat podwyżek płacy minimalnej i innych zmian istotnych dla przedsiębiorców. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

Ile wyniesie najniższa krajowa 2025?

Wysokość najniższej krajowej w 2025 to ciągle tajemnica. Jednak już teraz eksperci spekulują, że nie należy spodziewać się w przyszłym roku podwójnej podwyżki. Powód? Inflacja poniżej 5% sprawia, że duży skok najniższej krajowej jest mało prawdopodobny. Dla przypomnienia, pod koniec 2023 r. minimalne wynagrodzenie wynosiło 3600 zł, czyli w styczniu 2024 r. wzrosło o 624 zł. 

Ze względu na wysoką inflację, najniższa krajowa była podwyższana dwa razy w roku (od 2023 r.).

To nie wszystko. Wkrótce zmienią się zasady ustalania wysokości najniższej krajowej. Polska musi do połowy listopada 2024 r. dostosować ją do zasad, które będą obowiązywały w Unii Europejskiej. Wysokość minimalnego wynagrodzenie w 2025 r. poznamy wcześniej, bo najprawdopodobniej w lipcu tego roku. 

Warto przypomnieć o zapowiedzi ministra finansów z marca 2024 r. W przyszłości wysokość płacy minimalnej ma zdecydować o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Jak wzrośnie płaca minimalna w 2024 roku?
  2. Ile wyniosą składki ZUS w 2024 roku?
  3. Ile wynosi ryczałt na pracę zdalną dla pracownika? Jak go wyliczyć?
  4. Doba pracownicza – jak ją liczyć? Czym skutkuje naruszenie doby pracowniczej? Jak ma się do tego ruchomy czas pracy i nadgodziny?
  5. Wymiar czasu pracy 2024  

Ile wyniesie najniższa krajowa netto w 2025 roku?

Brak informacji o wysokości najniższej krajowej w 2025 roku sprawia, że trudno przewidzieć, ile wyniesie najniższa krajowa netto. 

Propozycja minimalnej krajowej obliczana jest na podstawie prognozowanej inflacji oraz dwóch trzecich realnego wzrostu gospodarczego (jeżeli płaca minimalna jest niższa od połowy wysokości średniej krajowej). Propozycje przygotowuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, przedstawia Radzie Ministrów, a ta po wstępnej akceptacji przesyła ją do Rady Dialogu Społecznego. Projekt na przyszły rok ma być gotowy do 15 lipca. Rząd ogłosi wysokość najniższej krajowej w 2025 r. do 15 września. Wtedy, najpóźniej, dowiemy się, ile wyniesie najniższa krajowa netto.

Jaka będzie płaca minimalna w 2025 na godzinę?

Wysokość płacy minimalnej za godzinę pracy w 2025 r. będzie uzależniona od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. W tym roku wynosi 27,70 zł brutto i 28,10 zł brutto od 1 lipca. 

Jak jest oblicza minimalna stawka godzinowa? Minimalne wynagrodzenie dzieli się przez liczbę godzin pracy w danym miesiącu. Na przykład, jeśli w styczniu 2024 roku jest do przepracowania 168 godzin, a płaca minimalna wynosi 4 242 zł brutto, to minimalna stawka godzinowa wyniesie 25,25 zł brutto. Dla porównania, w maju jest 160 godzin do przepracowania, zatem minimalna stawka godzinowa sięgnie 26,51 zł, a w listopadzie 152 godz. – stawka wyniesie 28,29 zł.

Warto pamiętać, że minimalna stawka godzinowa nie dotyczy osób prowadzących własną działalność oraz zatrudnionych na umowę o dzieło.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej na temat wynagrodzeń przeczytasz w kategorii Prawo pracy.

PIT/ZG – rozliczenie dochodów zagranicznych w załączniku do PIT

0
pi zg

Rozliczenie PIT może okazać się bardziej skomplikowane, jeśli podatnik uzyskał dochody z zagranicy. W takich sytuacjach konieczne jest wypełnienie dodatkowego formularza – załącznika PIT/ZG. Wyjaśniamy, kto musi złożyć PIT/ZG, jakie informacje w nim zawrzeć oraz jak zrobić to prawidłowo.

Kiedy wypełnia się załącznik PIT/ZG?

Załącznik PIT/ZG składają osoby, które uzyskały przychody za granicą w danym roku podatkowym. Dołącza się go do zeznań PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-39 (deklaracja PIT-37 z PIT/ZG jest zastępowana przez PIT-36). 

PIT/ZG składa się odrębnie dla każdego państwa, w którym uzyskano dochód. Jeżeli podatnik uzyskiwał przychody w różnych krajach, to do każdego kraju wypełnia odrębny druk załącznika.

Należy pamiętać, że termin składania deklaracji z załącznikiem PIT/ZG za 2023 upływa 30 kwietnia 2024 roku.

Uwaga! Jeżeli całość przychodów podlega zwolnieniu z opodatkowania na terytorium Rzeczypospolitej, a podatnik nie uzyskał w Polsce dodatkowych przychodów, to nie ma obowiązku składać deklaracji podatkowej ani załącznika PIT-ZG.

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości. Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz na bieżąco ze swoimi finansami i łatwo obliczysz należny podatek.

Jak obliczyć dochody z zagranicy w PIT/ZG?

Obliczanie dochodów z zagranicy w załączniku PIT/ZG wymaga:

  1. Określenia rezydencji podatkowej – polski rezydent musi rozliczyć w RP wszystkie dochody, w tym te osiągnięte za granicą. Polskim rezydentem podatkowym jest podmiot, który ma w Rzeczypospolitej miejsce zamieszkania (posiada na terytorium RP centrum interesów osobistych lub gospodarczych czyli ośrodek interesów życiowych lub przebywa na terytorium RP dłużej niż 183 dni w roku podatkowym). Nierezydenci rozliczają z polską skarbówką tylko zarobki uzyskanie z terytorium RP (z uwzględnieniem umów międzynarodowych mających na celu unikanie podwójnego opodatkowania).
  2. Określenia metody opodatkowania – w zależności od kraju, z którego pochodzą dochody, oraz umów międzynarodowych, podatnik stosuje:
  • metodę zwolnienia z progresją: dochody zagraniczne są zwolnione z opodatkowania w Polsce, ale są brane pod uwagę przy ustalaniu stawki podatkowej dla pozostałych dochodów.
  • metodę odliczenia proporcjonalnego: od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu za granicą (nie więcej niż część podatku proporcjonalnie przypisana do dochodu zagranicznego).
  1. Wypełnienia załącznika PIT/ZG, oddzielnie za każdy kraj, z którego uzyskano dochody. W załączniku należy wykazać wszystkie przychody z danego kraju, niezależnie od ich źródła (np. praca, działalność gospodarcza, prawa autorskie).
  2. Obliczenia podatku, po uwzględnieniu ulgi i odliczenia (m.in. ulgę na dziecko, ulgę na internet, wpłaty na IKZE, ulgę rehabilitacyjną). W przypadku metody proporcjonalnego odliczenia, trzeba obliczyć, jaka część polskiego podatku przypada na dochody zagraniczne i odliczyć od niej podatek zapłacony za granicą. W PIT/ZG nie wykazuje się ulgi abolicyjnej (należy to zrobić w PIT/0).
  3. Złożenia deklaracji wraz z załącznikiem PIT/ZG, np. poprzez usługę Twój e-PIT.

Załącznik PIT-ZG składa się odrębnie dla każdego małżonka, nawet przy wspólnym rozliczeniu podatkowym.

Kto musi złożyć PIT/ZG?

Załącznik PIT/ZG muszą złożyć osoby, które uzyskały przychody za granicą. Dotyczy to osób np. wyjeżdżających sezonowo do pracy, wykonujących pozarolniczą działalność gospodarczą oraz podatników, którzy mieszkają w Polsce i otrzymują wynagrodzenie z zagranicy z tytułu najmu lub dzierżawy, praw autorskich, papierów wartościowych, emerytur i stypendiów.

Obowiązek złożenia załącznika PIT/ZG nie dotyczy osób, których całość przychodów podlega zwolnieniu z opodatkowania na terytorium RP i nie uzyskały w Polsce dodatkowych przychodów. Uzyskanie przychodów w Polsce oznacza, że podatnik musi złożyć deklarację wraz z załącznikiem PIT/ZG.

Jaki kurs euro do PIT/ZG?

Dochody z zagranicy należy wpisać w PIT po przeliczeniu ich na złote. Pod uwagę brany jest średni kurs euro (albo innej obcej waluty) ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, jaki był aktualny ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wypłaty.

Regularnie publikujemy na temat rozliczania podatku dochodowego. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

Kiedy składać PIT/ZG do PIT-38?

Deklarację podatkową z PIT/ZG należy złożyć do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, którego dotyczy rozliczenie. Jeśli ostatni dzień kwietnia przypada na dzień ustawowo wolny od pracy lub w sobotę, termin składania deklaracji przesuwa się na następny dzień roboczy.

Czy można złożyć PIT/ZG przez internet?

Załącznik PIT/ZG można złożyć w formie elektronicznej korzystając z e-Deklaracja lub usługi Twój e-PIT, która jest dostępna w serwisie e-Urząd Skarbowy. Dostępne są również komercyjne programy do rozliczenia deklaracji podatkowych.

Do usługi Twój e-PIT należy zalogować się przy użyciu profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Można również użyć aplikacji mObywatel lub danych podatkowych. Wypełniając interaktywny formularz, należy wybrać załącznik PIT/ZG. Podatnik podpisuje zeznanie elektroniczne za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub danych autoryzujących (bezpłatny podpis elektroniczny).

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Kiedy następuje automatyczne rozliczenie PIT? Kto musi samodzielnie złożyć zeznanie podatkowe?
  2. Co to jest rezydencja podatkowa. Jak działa rezydencja podatkowa?
  3. Na czym polegają umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?
  4. Co można odliczyć w PIT 2023?
  5. Roczne rozliczenie PIT za 2023 w 2024 roku – sprawdź jak zrobić rozliczenie podatku dochodowego online

Kontroluj swoje dochody z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej na temat rozliczania podatku dochodowego w kategorii PIT.

Zwolnienie z PIT 2024 – kto nie płaci podatku dochodowego od osób fizycznych? Nie tylko ulga dla młodych

0
zwolnienie z pit

Zerowy PIT dla młodych ludzi zdobył duży rozgłos – osoby poniżej 26 roku nie muszą płacić daniny państwu. Jednak nie tylko oni mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego. Sprawdzamy, kto jeszcze ma szansę (i na jakich warunkach) uniknąć rozliczenia PIT.

Co to jest zwolnienie z PIT?

Zwolnienie z PIT oznacza, że osoba, która osiągnęła wyłącznie przychody zwolnione przez ustawodawcę z opodatkowania, nie musi składać zeznania rocznego. Pracodawca wystawi jej PIT-11 jednak zostanie on automatycznie rozliczony w ramach usługi Twój e-PIT.

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości. Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz na bieżąco ze swoimi finansami i łatwo obliczysz należny podatek.

Kiedy przychody mogą być objęte zwolnieniem z PIT?

Przychody mogą być objęte zwolnieniem z PIT w przypadku podatników, których obejmuje tzw. zerowy PIT. To osoby spełniające warunki skorzystania z:

  • ulgi dla młodych,
  • ulgi na powrót z zagranicy,
  • ulgi dla pracujących seniorów,
  • ulgi dla rodzin 4+.

Warto pamiętać, że z PIT mogą być zwolnione również niektóre przychody z zagranicy – na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Polskę z innymi krajami. PIT nie zapłacą również osoby, które wygrały w niektórych grach liczbowych czy loteriach (np. w Lotto, jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć 2 280 zł).

Kto nie musi się rozliczać z PIT?

PIT muszą złożyć osoby, które uzyskały dochód podlegający opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Deklaracji podatkowej nie muszą wypełniać i składać podatnicy, którzy m.in. otrzymali:

  • PIT-40A i nie mają innych dochodów poza emeryturą/rentą;
  • dodatki, m.in. mieszkaniowe;
  • zasiłki, m.in. macierzyński czy z tytułu urodzenia dziecka;
  • świadczenia rodzinne;
  • dodatek za rozłąkę;
  • odprawę pośmiertną i zasiłek pogrzebowy;
  • odszkodowania i zadośćuczynienia;
  • nagrodę w niektórych grach liczbowych i loteriach (do limitu 2 280 zł);
  • zwrot kosztów lub diety w przypadku pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich;
  • uzyskali wyłącznie dochody zwolnione z opodatkowania (np. osoby do 26 roku życia).

Pełny katalog zwolnień zawiera ustawa o PIT (art. 21, Zwolnienia przedmiotowe).

Kto jest zwolniony z podatku dochodowego?

Z podatku dochodowego zwolnione są osoby, których dochód nie przekroczył 30 000 zł w skali roku (kwota wolna od podatku).

Z podatku dochodowego zwolnieni są też podatnicy, których obejmują ulgi, m.in. ulga dla rodzin 4+. Ulga przysługuje rodzicom lub opiekunom prawnym, którzy wychowują co najmniej czworo dzieci. Preferencja obejmuje przychody z pracy na etacie, umowy zlecenia, działalności gospodarczej oraz zasiłki macierzyńskie. 

Ulga dotyczy dzieci małoletnich oraz pełnoletnich do 25 roku życia, o ile uczą się i nie uzyskały dochodów opodatkowanych według skali podatkowej (np. umowa o pracę, umowa zlecenie), z wyjątkiem renty rodzinnej, dochodów opodatkowanych 19% podatkiem dochodowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, udziałów (akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych oraz przychodów zwolnionych w ramach ulgi dla młodych i ulgi na powrót. Maksymalna kwota ulgi wynosi 85 528 zł rocznie.

Jaka kwota jest zwolniona z podatku?

Kwota zwolniona z podatku (wolna od podatku), to suma dochodów, od której nie odprowadza się podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Obejmuje dochody osób rozliczających się na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej (PIT-36 i PIT-37). W 2024 roku kwota wolna od podatku wynosi 30 000 zł rocznie.

Premier Donald Tusk zapowiedział (jeszcze podczas kampanii przedwyborczej w 2023 r.), że kwota wolna od podatku zostanie podniesiona do 60 000 zł. Na razie nie ma terminu wprowadzenia tej zmiany. Przedstawiciele rządu tłumaczą, że będzie to możliwe po zabezpieczeniu dochodów samorządów – dwukrotnie wyższa kwota wolna od podatku sprawi, że dochody gmin mogą drastycznie spaść. To oznacza, że podwyższenie kwoty zwolnionej od podatku można spodziewać się najwcześniej w 2025 r.

Zerowy PIT dla młodych

Zerowy PIT dla młodych, zwany również ulgą dla młodych, to preferencja podatkowa dla osób, które nie ukończyły 26 roku życia:

  • ulga dotyczy przychodów uzyskiwanych na podstawie umowy o pracę, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, umów zlecenia oraz z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej lub stażu uczniowskiego;
  • roczny limit przychodów uprawniających do skorzystania z ulgi dla młodych wynosi 85 528 zł (ok. 7127 zł brutto miesięcznie); dla małżonków limit przysługuje odrębnie każdemu z nich;
  • podatnik uzyskujący wyłącznie przychody objęte ulgą dla młodych nie musi rozliczać rocznej deklaracji PIT.

Jeżeli podatnik nie chce, aby płatnik stosował ulgę przy poborze zaliczek, powinien złożyć pisemny wniosek płatnikowi w sprawie zerowego PIT-u.

Regularnie publikujemy na temat ulg podatkowych i rozliczania podatku. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

PIT 0 dla pracujących seniorów

Ulga PIT-0 przysługuje seniorom, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny – 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, ale nadal są aktywni zawodowo i czasowo zrezygnowali z pobierania emerytury/renty. 

Zwolnienie dotyczy przychodów:

Kwota przychodu korzystająca ze zwolnienia nie może przekroczyć 85 528 zł w roku podatkowym. Tego limitu nie może również przekroczyć suma przychodów zwolnionych od podatku w ramach różnych ulg.

Ulga nie obejmuje m.in. przychodów z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, z wyjątkiem zasiłku macierzyńskiego (np. nie dotyczy zasiłków chorobowych), z umów o dzieło, z praw autorskich (z wyjątkiem tych uzyskanych w ramach umowy o pracę), podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Zwolnienie z PIT. Umowa o dzieło – czy zwolnienie z PIT dotyczy dochodów z umowy o dzieło?
  2. Zwolnienie z PIT. Umowa zlecenie – jak przychody ze zlecenia powinna rozliczyć osoba zwolniona z PIT?
  3. Ulga dla młodych
  4. PIT 0 dla seniora
  5. Co można odliczyć w PIT 2023?

Ulga na powrót

Ulga na powrót ma zachęcić Polaków żyjących na emigracji do powrotu do kraju. Preferencja polega na zwolnieniu od podatku dochodowego przychodów, maksymalnie do kwoty 85 528 zł, osiągniętych po powrocie do Polski z:

  • pracy na etacie (umowa o pracę, stosunek służbowy, praca nakładcza, spółdzielczy stosunek pracy),
  • umowy zlecenie zawartej z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą.

Kto skorzysta z ulgi na powrót? Osoby, które przeniosły miejsce zamieszkania na terytorium Polski po 31 grudnia 2021 r. Preferencja nie dotyczy podatników, którzy nie mieszkali w RP w ciągu trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym przenieśli się do Polski. Warunkiem jest również posiadanie polskiego obywatelstwa, Karty Polaka lub obywatelstwo innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej.

Ulgę na powrót można stosować przez cztery kolejne lata.

Do jakiej kwoty można skorzystać ze zwolnienia z PIT?

O czym należy pamiętać, myśląc o zastosowaniu PIT-0? Suma przychodów zwolnionych z podatku nie może przekroczyć 85 528 zł rocznie po zsumowaniu ulgi dla pracujących seniorów, ulgi na powrót, ulgi dla rodzin 4+ oraz ulgi dla młodych.

Kontroluj swoje dochody z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej na temat rozliczania podatku dochodowego w kategorii PIT.

PIT status 200 – co dalej? Sprawdź, czy PIT został rozliczony przez Urząd Skarbowy

0
pit status 200 co dalej

Rozliczanie PIT online jest bardzo wygodne, jednak czasem pojawia się wątpliwość: czy moja deklaracja dotarła do urzędu skarbowego? Oto jak sprawdzić, czy skarbówka otrzymała rozliczenie PIT, oraz co znaczą statusy, które podatnik może zobaczyć na ekranie swojego komputera.

Jak sprawdzić status rozliczenia PIT za 2023 rok?

Osoba składająca deklarację PIT w formie elektronicznej, powinna na zakończenie otrzymać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) w systemie, z którego korzysta lub na podaną przez siebie skrzynkę e-mail. 

Jeżeli podatnik chce się upewnić, że PIT został przyjęty w urzędzie skarbowym, to powinien zalogować się do programu i zweryfikować poprawność przesłania PIT. Np. w e-Deklaracje przejść do zakładki „Historia deklaracji”. Przy złożonym PIT będzie widniał  komunikat „Otrzymaliśmy Twój dokument” z m.in. datą złożenia i urzędem, który obsługuje zeznanie. 

Po wybraniu przycisku „Rozliczenia”, podatnik sprawdzi status swojego PIT (np. rozliczone) oraz wysokość salda. Można również kliknąć „Pokaż więcej”, aby zobaczyć szczegóły rozliczenia.  

Informacje o zwrocie nadpłaconego podatku znajdują się w „Zwrotach podatku”. Informacje pogrupowane są według tytułu zwrotu, roku, kwoty zwrotu i statusu zwrotu (np. zrealizowany).

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości. Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz na bieżąco ze swoimi finansami i łatwo obliczysz należny podatek.

Co oznacza PIT status 200?

Status 200 wyświetlany jest w elektronicznych systemach używanych do składania deklaracji PIT online, np. przy użyciu usługi Twój e-PIT.

Status 200 w PIT oznacza, że deklaracja podatkowa została złożona i przyjęta w systemie.

Trzeba pamiętać, że status 200 nie weryfikuje danych związanych z przychodem, zarobkami czy ulgami, które zadeklarował podatnik. Te informacje zostaną sprawdzone dopiero później. Status 200 oznacza natomiast, że:

  • podatnik znajduje się w systemie (bazie danych podatników);
  • użył poprawnego numeru NIP lub PESEL;
  • podał prawidłowe dane weryfikujące danego podatnika.

Uwaga! Status 200 nie oznacza, że Urząd Skarbowy otrzymał deklarację PIT. Świadczy o tym dopiero uzyskanie Urzędowego Poświadczenia Odbioru. UPO generowane jest po przekazaniu statusu 200 w systemie.

Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat podatku dochodowego od osób fizycznych? Zapisz się do naszego newslettera!

PIT status 200 – i co dalej? Jakie kroki podjąć, by PIT został rozliczony przez Urząd Skarbowy

Jeżeli podatnik ma status 200, to następnie powinien dostać UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru. To UPO jest dowodem, że deklaracja została poprawnie złożona. Składający PIT nie musi podejmować już żadnych kroków, wszystkim zajmie się urząd skarbowy.

Co oznaczają statusy wysyłki e-PIT-ów?

Status 200 nie jest jedyną informacją zwrotną, która może wyświetlić się osobom wysyłającym PIT online. Oto co oznaczają najczęściej spotykane statusy wysyłki e-PIT:

  • status 200 – oznacza, że deklaracja podatkowa została prawidłowo złożona i dotarła do urzędu skarbowego (nie oznacza jednak automatycznego przyjęcia deklaracji!);
  • statusy 301, 302, 303, 304 – należy poczekać na przetworzenie dokumentu i ponownie zweryfikować status;
  • status 500 – wystąpił błąd serwera i deklaracja nie została prawidłowo przesłana;
  • status 400 – deklaracja zawiera błędy, które należy poprawić przed ponownym przesłaniem;
  • status 401 – negatywna weryfikacja dokumentu ze schematem xsd, np. jeżeli podatnik nie wypełnił pola deklaracji niezbędnego do wysyłki PIT;
  • status 414 – negatywna weryfikacja deklaracji z powodu błędnych danych identyfikacyjnych (PESEL, NIP, błędnej kwoty przychodu za rok poprzedni).

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Który PIT muszę złożyć?
  2. Do kiedy trzeba zapłacić PIT?
  3. Roczne rozliczenie PIT za 2023 w 2024 roku – sprawdź jak zrobić rozliczenie podatku dochodowego online
  4. Co można odliczyć w PIT 2023?
  5. Zwolnienie z PIT – kto nie płaci podatku dochodowego? Nie tylko ulga dla młodych

Kontroluj swoje dochody z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej na temat rozliczania podatku dochodowego w kategorii PIT.

Zwolnienie z PIT – umowa zlecenie. Jak rozliczyć podatek ze zlecenia za 2023 rok? Co można odliczyć?

0
zwolnienie z pit umowa zlecenie

W jakich sytuacjach możliwe jest zwolnienie z podatku dochodowego od przychodów z umowy zlecenia, jak prawidłowo rozliczyć się z Urzędem Skarbowym oraz jakie koszty można odliczyć od przychodów, aby zmniejszyć należny podatek? Odpowiedź na te i inne pytania ważne dla zleceniobiorców przedstawiamy w naszym podstawowym przewodniku.

Czy umowa zlecenie może być objęta zwolnieniem z PIT?

Umowa zlecenie może być objęta zerowym PIT. Zwolnione z podatku będą dochody osób, które nie ukończyły 26 roku życia (tzw. zerowy PIT dla młodych). Jednak nie każdy młodych człowiek zatrudniony na zlecenie nie zapłaci daniny państwu. Aby tak się stało, jego roczny przychód nie może przekroczyć 85 528 zł.

To nie wszystko. Zerowy PIT obejmie również przychody uzyskane ze zlecenia przez osoby, która mogą skorzystać z ulgi na powrót, ulgi rodzina 4+ oraz ulgi dla pracujących seniorów. Trzeba jednak pamiętać, że roczny przychód nie może przekroczyć w sumie limitu 85 528 zł ze wszystkich ulg, z których korzysta zleceniobiorca.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Gdzie w PIT-37 wpisać przychody z umowy zlecenia?

Przychody z umowy zlecenia należy wpisać w PIT-37 w wierszu „działalność wykonywana osobiście” w części E.1. Dochody/straty ze źródeł przychodów.

Co można odliczyć w PIT od przychodów z umowy zlecenia?

Od przychodów uzyskanych z umowy zlecenia można odliczyć koszty uzyskania przychodu w wysokości 20% przychodu. W ten sposób zostanie pomniejszona podstawa opodatkowania. Podatnik, którego KUP były wyższe niż zastosowana 20%, może przyjąć koszty w wysokości wydatków faktycznie poniesionych.

W przypadku osób korzystających z ulgi dla młodych:

  • KUP umów zlecenia stosuje się w wysokości nieprzekraczającej kwoty przychodów z umów podlegających opodatkowaniu;
  • od przychodów objętych ulgą dla młodych nie oblicza się kosztów ustalanych według normy procentowej w wysokości 20%.

Zastosowanie mają też zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodów jeżeli dotyczą rozporządzenia prawami autorskimi lub innymi wartościami niematerialnymi i prawnymi, które są wymienione w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Podatnik, który uzyskał przychody z umowy zlecenia, może skorzystać z ulgi na dziecko, ulgi rehabilitacyjnej, ulgi na internet, ulgi termomodernizacyjnej, ulgi abolicyjnej, ulgi na zabytki, ulgi IKZE oraz odliczyć darowizny.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Zwolnienie z PIT – kto nie płaci podatku dochodowego? Nie tylko ulga dla młodych
  2. Zwolnienie z PIT. Umowa o dzieło – czy zwolnienie z PIT dotyczy dochodów z umowy o dzieło?
  3. PIT 0 dla seniora
  4. Ulga dla młodych
  5. PIT-36 – kogo dotyczy? Jak go wypełnić?

Do jakiej kwoty zwolnienie z PIT na umowie zlecenie?

Każdy zleceniobiorca korzysta z kwoty wolnej od podatku, która w 2024 roku wynosi 30 000 zł. Osoby, które nie ukończyły 26 roku życia, mogą również uwzględnić 0 PIT dla młodych z limitem rocznego przychodu w wysokości 85 528 zł. Ten limit dotyczy również zerowego PIT dla korzystających z ulgi na powrót, ulgi rodzina 4+ oraz ulgi dla pracujących emerytów.

Czy trzeba rozliczyć PIT z umowy zlecenie?

Z zasady podatnik, który uzyskał przychody z umowy zlecenia, musi rozliczyć PIT. Jeżeli nie innych przychodów, zrobi to na formularzu PIT-37. Osoba pracująca na podstawie umowy zlecenia ma obowiązek samodzielnie rozliczyć się z tytułu uzyskanych przychodów. Są jednak wyjątki. 

Rocznego zeznania podatkowego nie muszą składać osoby korzystające z zerowego PIT np. dla młodych (o ile nie miały przychodów z innych źródeł), a ich przychód nie przekroczył 85 528 zł rocznie.

Zleceniobiorca korzystający z zerowego PIT będzie musiał złożyć zeznanie podatkowe jeżeli oprócz przychodów objętych ulgą uzyskał dochody podlegające opodatkowaniu na ogólnych zasadach według skali podatkowej, ubiega się o zwrot nadpłaconego podatku lub musi doliczyć do dochodu/podatku kwoty uprzednich odliczeń, do których utracił prawo. W takiej sytuacji w zeznaniu PIT-36/PIT-37 wykazuje także przychody objęte ulgą.

Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat rozliczania podatku dochodowego? Zapisz się do naszego newslettera!

Czy dostanę zwrot podatku z umowy zlecenia?

To, czy zleceniobiorca otrzyma zwrot podatku, zależy m.in. od wysokości jego przychodów, zastosowanych ulg podatkowych oraz wpłaconych zaliczek na podatek.

Jeśli w trakcie roku zaliczki były pobierane od całego dochodu bez uwzględnienia kwoty wolnej od podatku, to po rozliczeniu rocznym zleceniobiorca  może otrzymać zwrot nadpłaconego podatku. W przypadku, gdy jego dochody nie przekroczyły pierwszego progu podatkowego, czyli 85 528 zł i nie korzystał z żadnych ulg, zwrot może być równy wpłaconym zaliczkom.

Jaki PIT dla osoby zatrudnionej na umowę zlecenie?

Osoby zatrudnione na umowę zlecenie, które nie osiągają dodatkowych przychodów z innych źródeł, są zobowiązane do złożenia deklaracji PIT-37. To formularz używany przez zleceniobiorców, którym zaliczki na podatek oblicza i pobiera płatnik, czyli zleceniodawca. 

Zleceniobiorcy, którzy rozliczają się samodzielnie (bez pośrednictwa płatników), wypełniają deklarację PIT-36. W PIT-36 należy również rozliczyć przychody z umowy zlecenia zawartej z osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej. To również formularz dla podatników, którzy uzyskują przychody z wielu źródeł i rozliczają się według skali podatkowej (12% i 32 %). Należą do nich m.in. osoby prowadzące własną działalność gospodarczą.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej na temat rozliczania podatku dochodowego w kategorii PIT.

Składki ZUS w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej – kiedy można je odliczyć?

0
składki zus w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej

Kiedy składki ZUS stanowią koszt uzyskania przychodów, jak je prawidłowo odliczyć i zaksięgować? To może być wyzwanie, nie tylko dla początkujących przedsiębiorców. Oto najważniejsze informacje, jak zrobić to w prawidłowy sposób.

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą ma obowiązek (z zasady) opłacenia składek do ZUS. To składki na:

  • ubezpieczenie społeczne:
    • emerytalne (19,52%),
    • rentowe (8%),
    • wypadkowe (1,67% dla firm zatrudniających do 9 osób),
    • chorobowe (dobrowolne, 2,45%),
  • składka zdrowotna – jej wysokość zależy od formy opodatkowania i dochodu.
  • Fundusz Pracy (FP) i Fundusz Solidarnościowy (FS) – łącznie 2,45% podstawy wymiaru, nie obowiązuje jeżeli przedsiębiorca opłaca składki od preferencyjnej podstawy lub ukończył 60 lat (mężczyzna) i 55 lat (kobieta).

Minimalna podstawa wymiaru składek w 2024 roku to 4694,40 zł. Przedsiębiorca na JDG zapłaci za siebie 1600,32 zł plus składkę zdrowotną (minimum 381,78 zł).

Należy też pamiętać, że młodzi stażem przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulgi na start (przez 6 miesięcy zapłacą tylko składkę zdrowotną), a następnie obniżonej składki od preferencyjnej podstawy i Małego ZUS PLUS.

Składki ZUS w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej – kiedy składki na ubezpieczenia społeczne są kosztem? Jak je odliczyć, jak zaksięgować?

Koszty uzyskania przychodów to wydatki, które przedsiębiorca poniósł, aby osiągnąć przychody, zachować lub zabezpieczyć źródła przychodów (art. 22. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wydatki muszą być faktycznie poniesione i nie mogą należeć do katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu (umieszczonego w art. 23 ustawy).

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

 

Składki ZUS – na ubezpieczenia społeczne – można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jeżeli przedsiębiorca opłaca je za siebie. Warunkiem jest, że zostały opłacone w terminie, dotyczą osoby prowadzącą JDG, a nie dotyczą osób, które zawarły umowę o pracę z własną firmą. Jeżeli składki ZUS nie zostaną opłacone w terminie, stanowią koszt uzyskania przychodów w miesiącu, w którym nastąpiła ich wpłata.

Składki można też odliczyć od dochodu (przychodu) i w ten sposób zmniejszyć podstawę opodatkowania (z wyjątkami, o których niżej). 

Jak ująć składki ZUS w księdze przychodów i rozchodów? Składki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w kolumnie 13 KPiR – Pozostałe wydatki.

Zasady rozliczenia składek ZUS zależą też od formy opodatkowania, którą wybrał przedsiębiorca.

Skala podatkowa

Prowadząc JDG można zaliczyć składki do kosztów uzyskania przychodów lub odliczyć je od dochodu. W obu przypadkach chodzi o składki faktycznie opłacone.

Podatek liniowy

Przedsiębiorca na podatku liniowym może zaliczyć składki – faktycznie opłacone – do kosztów uzyskania przychodów lub odliczyć je od przychodu.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Nie ma możliwości zaliczenia składek ZUS do kosztów uzyskania przychodu, ale przedsiębiorca może odliczyć je od przychodu.

Karta podatkowa

Przedsiębiorcy rozliczający się kartą podatkową nie mają możliwości odliczyć składek od podatku lub przychodu czy zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodu.

Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat ZUS-u? Zapisz się do naszego newslettera!

Składki ZUS w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej – czy składki na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy są kosztem uzyskania przychodu?

Tak, składki na FP i FS mogą być kosztem uzyskania przychodu. Podobnie, jak w przypadku składek ZUS wiele zależy od formy opodatkowania przedsiębiorcy.

Skala podatkowa

Składki na FP i FS nie można odliczyć od podatku, ale można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Podatek liniowy

Składki na FP i FS nie można odliczyć od podatku, ale można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Ryczałt

Przedsiębiorca płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie może odliczyć składek na FP i FS od podatku i nie można ich zaliczyć do KUP.

Karta podatkowa

Przedsiębiorca płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie może odliczyć składek na FP i FS od podatku i nie można ich zaliczyć do KUP.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Ile wyniosą składki ZUS w 2024 roku? 
  2. Pierwsza składka ZUS 
  3. Zbieg tytułów do ubezpieczeń ZUS w 2024 roku – kiedy nie zapłacisz składek? 
  4. Koszt zatrudnienia pracownika – umowa zlecenie i umowa o dzieło 
  5. Koszt zatrudnienia pracownika na umowę o pracę 

Czy składkę na ubezpieczenie zdrowotne można odliczyć od kosztów uzyskania przychodu?

Część składki zdrowotnej mogą:

  • odliczyć od dochodu/zaliczyć do KUP przedsiębiorcy rozliczający się podatkiem liniowym – do limitu 11 600 zł zapłaconych składek,
  • odliczyć od przychodów 50% składek zapłaconych w danym roku podatkowym (podatnicy na ryczałcie),
  • pomniejszyć podatek o 19% zapłaconych składek (przedsiębiorcy na karcie podatkowej).

Czy składki ZUS pracowników mogą być odliczone od przychodu pracodawcy?

Niektórzy właściciele firm płacący składki za pracowników mogą je odliczyć od przychodu. Jednak nie wszyscy. To przywilej tylko przedsiębiorców rozliczających się według skali lub stawki liniowej. Do KUP zaliczone są składki emerytalna, rentowa, wypadkowa, na FP i FS oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w części zapłaconej przez przedsiębiorcę. Przedsiębiorca nie może odliczyć składki zdrowotnej pracownika (to zatrudniony ją opłaca, a pracodawca jest tylko płatnikiem do ZUS).

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii ZUS.

Ewidencja przychodów na ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych – jak ją prowadzić?

0
ewidencja przychodów

Zastanawiasz się, czy przejść na rozliczanie podatku na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych? Oto najważniejsze informacje, jak prawidłowo prowadzić ewidencję przychodów, która jest niezbędnym elementem rozliczeń z urzędem skarbowym.

Co to jest przychód ewidencjonowany?

Przychód ewidencjonowany związany jest z ryczałtem ewidencjonowanym, czyli uproszczoną formą opodatkowania działalności gospodarczej. W ryczałcie ewidencjonowanym opodatkowaniu podlegają przychody (w przeciwieństwie do opodatkowania na zasadach ogólnych). Taką formę opodatkowania stosują osoby prowadzące własną działalność gospodarczą, spółki cywile lub spółki jawne. 

Wysokość stawki zryczałtowanego podatku dochodowego może wynosić: 17%, 15%, 14%, 12,5%, 12%, 10%, 8,5%,  5,5%, 3%, 2% (art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Co ważne, podstawę opodatkowania stanowi przychód, który nie uwzględnia kosztów jego uzyskania.

Przychód ewidencjonowany obejmuje całość przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Powstaje na skutek zobowiązania podatnika do prowadzenia ewidencji przychodów. 

Ewidencja przychodów prowadzona przez przedsiębiorcę pozwala mu precyzyjnie wyliczyć podatek.

Czy wiesz, że…?

ewidencję przychodów możesz prowadzić za pomocą Małej Księgowości za jedyne 149 złotych za rok?

Należy pamiętać o limicie przychodów, który można osiągnąć na ryczałcie. To 2 mln euro, czyli 9 218 200 zł w 2024 roku (kurs euro NBP obowiązujący 2 października 2023 r.). W 2023 roku limit był wyższy i wynosił 9 654 400 zł.

Niektórzy podatnicy nie mogą korzystać z opodatkowania ryczałtem, to m.in. prowadzący apteki, handlujący wartościami dewizowymi, prowadzący działalność w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz wytwarzający wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym. Pełną listę zawiera art. 8.1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podatnicy stosujący ryczałt ewidencjonowany na koniec roku rozliczają się z uzyskanych dochodów w zeznaniu rocznym PIT-28. Termin składania deklaracji upływa 31 stycznia roku następującego po roku, którego dotyczy rozliczenie.

Co to jest ewidencja przychodów?

Ewidencja przychodów to dokumentacja finansowa, którą przedsiębiorca prowadzi w celu rejestrowania wszystkich przychodów uzyskanych z działalności gospodarczej.

Kto musi prowadzić ewidencję przychodów?

Ewidencję przychodów musi prowadzić przedsiębiorca, który wybrał formę opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Co powinna zawierać ewidencja przychodów? Wzór wg. Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

Co powinna zawierać ewidencja przychodów? To:

  • data wpisu,
  • data uzyskania przychodu,
  • numer dowodu, na podstawie którego dokonano wpisu,
  • kwota przychodu ogółem,
  • przychody objęte ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki,
  • ewentualne uwagi.

Szczegóły znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.  Podatnicy są zobowiązani prowadzić ewidencję według wzoru określonego w załączniku do tego rozporządzenia.

Zapisy w ewidencji przedsiębiorca dokonuje na podstawie:

  • faktur;
  • faktur VAT RR;
  • rachunków oraz dokumentów celnych, zwanych dalej „fakturami”, wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami, jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami;
  • w przypadku sprzedaży bez faktur – na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego.

Podatnicy, którzy ewidencjonują sprzedaż przy użyciu kas rejestrujących, dokonują zapisów w ewidencji na podstawie danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodów.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – kto może z niego skorzystać?
  2. Ryczałt od przychodów – stawki 2024
  3. Zmiany w ryczałcie 2024 – więcej osób będzie mogło rozliczać się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
  4. Do czego służy PIT-28? Termin złożenia PIT-28 w 2023
  5. Formy opodatkowania działalności gospodarczej  

Jak prowadzić ewidencję przychodów?

Ewidencję można prowadzić w formie papierowej lub elektronicznej. Zgodnie z rozporządzenie powinna być prowadzona rzetelnie i zgodnie z przepisami, odzwierciedlać stan rzeczywisty i być aktualizowana do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Po zakończeniu miesiąca należy podsumować zapisy, obliczyć i wpisać do ewidencji wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a także wysokość przysługujących odliczeń od tego ryczałtu. Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję i kolejno ponumerować jej karty (jeżeli prowadzona jest w formie papierowej).

Podatnicy, którzy nierzetelnie prowadzą ewidencję przychodów, muszą liczyć się z karą. Urząd skarbowy może sam szacować przychód podatnika i narzucać podatek pięciokrotnie wyższy od należnego (może sięgnąć nawet 75% przychodu).

Warto przypomnieć, że ewidencję uznaje się za rzetelną i niewadliwą, również gdy brak właściwych zapisów jest związany z nieszczęśliwym wypadkiem lub zdarzeniem losowym, które uniemożliwiło podatnikowi prowadzenie ewidencji.

Regularnie publikujemy na temat ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

Ewidencja przychodów a JPK_EWP

JPK_EWP, czyli Jednolity Plik Kontrolny dla ewidencji przychodów, to elektroniczna forma raportowania tych przychodów do organów podatkowych na żądanie. Czym się różni od ewidencji przychodów? 

Ewidencja jest prowadzona przez przedsiębiorców na bieżąco, służy do rejestrowania wszystkich przychodów z działalności oraz stanowi podstawą do obliczenia należnego podatku ryczałtowego. Tymczasem JPK-EWP to elektroniczny odpowiednik ewidencji przychodów generowany i przekazywany tylko na żądania organów podatkowych.

Plik JPK_EWP zawiera informacje dotyczące sprzedaży z danego okresu, w tym dane firmy, data utworzenia pliku, okres, jakim są objęte dane w pliku, liczbę porządkową, datę wpisu dokumentu sprzedaży do ewidencji, datę uzyskania przychodu oraz numer dowodu księgowego.

Na temat ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przeczytasz więcej w kategorii Rozliczanie podatku.

Prowadź ewidencję przychodów w Małej Księgowości

Ryczałtowiec może prowadzić ewidencję przychodów w Małej Księgowości. Aby ją otworzyć, wejdź w programie w 'Księgowość’ > 'Zestawienia’ > 'Ewidencja przychodów’.

Szczegółową instrukcję znajdziesz tutaj.

Nie masz jeszcze Małej Księgowości? Wygodny program księgowy możesz kupić tutaj, już od 149 złotych/rocznie.