Strona główna Blog Strona 14

Kod PKD – transport

0
pkd transport

Wybór odpowiedniego kodu PKD może okazać się prawdziwym wyzwaniem – szczególnie w przypadku branży transportowej, gdzie różnorodność usług i specyfika działalności wiążą się z wieloma sekcjami, grupami i podklasami. Przedstawiamy, jakie są kody PKD dla firm działających w branży transportowej.

Czym jest kod PKD?

PKD – Polska Klasyfikacja Działalności – to system kodów, który służy do identyfikacji rodzajów działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce.

Dlaczego ten system jest ważny? Osoba, która chce założyć firmę, będzie go potrzebowała m.in. do rejestracji w CEiDG, ZUS i GUS. Odpowiedni kod przyda się również podczas wypełniania różnego rodzaju dokumentów i sprawozdań.

Z tego względu przyszły przedsiębiorca powinien znaleźć sekcję, dział, grupę, klasę i podklasę, która możliwie najlepiej opisuje, to co zamierza robić. Kod PKD potrzebny jest m.in. prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą lub podmioty, które muszą być wpisane do KRS.

Jak znaleźć odpowiedni kod PKD dla firmy?

Znalezienie kodu może sprawić problem – pomocą służy elektroniczny formularz, udostępniony przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Transport i gospodarka magazynowa to sekcja H w Polskiej Klasyfikacji Działalności. Obejmuje:

  • dział 49 – transport lądowy oraz transport rurociągowy;
  • dział 50 – transport wodny;
  • dział 51 – transport lotniczy;
  • dział 52 – magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport;
  • dział 53 – działalność pocztowa i kurierska.

Jakie PKD dla transportu?

Transport lądowy oraz rurociągowy

W ramach działu 49 – transport lądowy oraz transport rurociągowy znajdują się grupy:

  • 49.1 Transport kolejowy pasażerski międzymiastowy;
  • 49.2 Transport kolejowy towarów;
  • 49.3 Pozostały transport lądowy pasażerski;
  • 49.4 Transport drogowy towarów oraz działalność usługowa związana z przeprowadzkami;
  • 49.5 Transport rurociągowy.

Transport wodny

Dział 50 – transport wodny obejmuje grupy:

  • 50.1 Transport morski i przybrzeżny pasażerski;
  • 50.2 Transport morski i przybrzeżny towarów;
  • 50.3 Transport wodny śródlądowy pasażerski;
  • 50.4 Transport wodny śródlądowy towarów.

Transport lotniczy

Dział 51 – transport lotniczy obejmuje grupy:

  • 51.1 Transport lotniczy pasażerski;
  • 51.2 Transport lotniczy towarów i transport kosmiczny;
  • 51.22 Transport kosmiczny.

Magazynowanie i działalność wspomagająca transport

W ramach działu 52 – magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport znajdują się grupy:

  • 52.1 Magazynowanie i przechowywanie towarów;
  • 52.2 Działalność usługowa wspomagająca transport.

Działalność pocztowa i kurierska

Dział 53 – działalność pocztowa i kurierska zawiera grupy:

  • 53.1: Działalność pocztowa objęta obowiązkiem świadczenia usług powszechnych;
  • 53.2: Pozostała działalność pocztowa i kurierska.

Należy pamiętać, że każda grupa zawiera również klasy i podklasy.

Prosty program księgowy dla firmy transportowej

Jeśli prowadzisz firmę zajmującą się transportem i samodzielnie prowadzisz księgowość, potrzebujesz dobrego programu księgowego. Dzięki niemu z łatwością wystawisz fakturę, ujmiesz wydatek w Księdze Przychodów i Rozchodów i obliczysz wysokość podatku. Zapoznaj się z Małą Księgowością, jeśli chcesz mieć nieustanny dostęp do całej dokumentacji swojej firmy, wprost na Twoim urządzeniu. Za jedyne 149 złotych rocznie Małą Księgowość Rzeczpospolitej kupisz tutaj.

Kod zawodu sprzątaczki

0
sprzątaczka kod zawodu

Sprzątanie i zapewnienie optymalnego stanu sanitarno-higienicznego w różnych instytucjach publicznych, firmach, mieszkaniach i domach prywatnych – to główne zadania sprzątaczki, czyli osoby wykonującej zawód o kodzie 911207.

Prosty program księgowy dla każdego – wypróbuj!

Czym się zajmuje sprzątaczka?

Program do małej księgowości + dostęp do serwisu RP.PL – sprawdź!

Do obowiązków sprzątaczki należy:

  • obsługa urządzeń czyszczących,
  • czyszczenie mechaniczne (m.in. pranie wykładzin, dywanów i tapicerek mebli),
  • mycie i dezynfekcja (m.in. okien, ścian, mebli, urządzeń sanitarnych, ścieranie kurzu, uzupełnianie środków higieny w łazienkach i toaletach),
  • dbanie o porządek (mycie popielniczek, usuwanie śmieci z kosza,
  • bieżąca wymiana worków plastikowych w koszach na śmieci czy niszczarkach dokumentów),
  • dodatkowe czynności zlecone przez przełożonego np. mycie naczyń, odśnieżanie, wynoszenie śmieci.

Najlepsze audiobooki od Nexto.pl – by czas płynął szybciej.

Pracownik utrzymania czystości (sprzątaczka) – kod zawodu

Kod zawodu pracownik utrzymania czystości (sprzątaczka) to 911207.

Księgowość dla małych firm i JDG – z nami może być prosta!

Sprzątaczka domowa – kod zawodu

Kod zawodu sprzątaczki domowej to 911102.

Mała Księgowość RP – najlepszy program księgowy dla biur rachunkowych na rynku!

Podpisywanie dokumentów profilem zaufanym

0
podpisywanie dokumentów profilem zaufanym

Coraz więcej czynności przenosimy do sfery online, dotyczy to również relacji z rozmaitymi urzędami. Na szczęście, dzięki profilowi zaufanemu, podpisywanie dokumentów online stało się proste, szybkie i bezpieczne. Jak działa profil zaufany, jak podpisać nim dokument (krok po kroku), w jakich sytuacjach może się przydać oraz czy przyda się w relacjach między osobami prywatnymi – oto podstawowy przewodnik po profilu zaufanym.

Do czego używać profilu zaufanego?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest profil zaufany. To środek identyfikacji elektronicznej, który pozwala potwierdzić tożsamość w Internecie oraz podpisać dokumenty elektronicznie.

Profil zaufany można wykorzystać do podpisywania sprawozdań finansowych, umów i innych dokumentów (także podpisanych przez inne osoby). To przydatna metoda do załatwiania spraw w urzędach publicznych. Można go również wykorzystać w relacjach z innymi podmiotami, o ile wyrażą na to zgodę.

Co ważne, usługa jest bezpłatna i dostępna dla każdej osoby posiadającej profil zaufany.

Profil zaufany jest równoważny pod względem skutków prawnych z podpisem własnoręcznym – w przypadku relacji z urzędami. Należy jednak pamiętać, że nie jest on kwalifikowanym podpisem elektronicznym i nie zastępuje odręcznego podpisu w sprawach prywatnych.

Jak podpisać dokument profilem zaufanym?

Profil zaufany to bezpłatne i wygodne narzędzie do podpisywania dokumentów. Oto jak go użyć, krok po kroku:

  1. Uruchomić usługę podpisywania dokumentów profilem zaufanym, należy, to zrobić na rządowej stronie www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany
  2. Dodać odpowiedni plik – przeciągnąć go lub kliknąć opcję „Wybierz dokument z dysku”.
  3. Wybrać przycisk „Podpisz”.
  4. Zalogować się na profilu zaufanym – przy użyciu nazwy użytkownika, adresu e-mail lub przy pomocy bankowości elektronicznej (wybierając usługę banku, w którym ma się konto).
  5. Kliknąć „Podpisz profilem zaufanym”.
  6. Wprowadzić otrzymany kod potwierdzający z wiadomości SMS (wiadomość push wysłana na urządzenie podane przez użytkownika).
  7. Wybrać przycisk „Podpisz podpisem zaufanym”.
  8. Wpisać kod autoryzacyjny otrzymany w SMS.
  9. Pobrać wygenerowany plik XML, w którym znajduje się podpis elektroniczny.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Profil zaufany a podpis elektroniczny – czy to jest to samo? Czym się różnią?
  2. Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?
  3. Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?
  4. Podpis elektroniczny – jak wygląda na dokumencie?
  5. Jakie są zastosowania podpisu elektronicznego i pieczęci elektronicznej?

Jakie dokumenty można podpisać profilem zaufanym?

Profilem zaufanym można podpisać dowolny dokument, który:

  • jest zapisany na dysku lokalnym (np. na komputerze czy laptopie) w formie pojedynczego pliku;
  • ma maksymalnie 10 MB;
  • ma rozszerzenie: .txt, .rtf, .pdf, .xps, .odt, .ods, .odp, .doc, .xls, .ppt, .docx, .xlsx, .pptx, .csv, .jpg, .jpeg, .tif, .tiff, .geotiff, .png, .svg, .wav, .mp3, .avi, .mpg, .mpeg, .mp4, .m4a, .mpeg4, .ogg, .ogv, .zip, .tar, .gz, .gzip, .7Z, .html, .xhtml, .css, .xml, .xsd, .gml, .rng, .xsl, .xslt, .TSL, .XMLsig, .XAdES, .PAdES, .CAdES, .ASIC, .XMLenc, .dwg, .dwf, .dxf, .dgn, .jp2.

Profilem zaufanym można podpisać różnego rodzaju dokumenty. Oto niektóre z nich:

  1. Umowy, w tym umowy najmu, umowy o pracę, umowy o dzieło itp. (o ile druga strona honoruje taki podpis zamiast podpisu odręcznego).
  2. Sprawozdania finansowe, które muszą składać przedsiębiorcy.
  3. Wnioski do urzędu.
  4. Deklaracje podatkowe, takie jak PIT czy JPK_VAT.
  5. Wnioski o świadczenia np. z ZUS czy KRUS.
  6. Inne dokumenty – w zależności od potrzeb, profil zaufany może być wykorzystywany do podpisywania, takich dokumentów, jak np.:
    1. wnioski o dowód osobisty,
    2. zgłoszenia do urzędu,
    3. umowy cywilnoprawne,
    4. odpis urodzenia/małżeństwa/zgonu,
    5. zameldowania na pobyt stały lub czasowy,
    6. złożyć wniosek o świadczenie 500+,
    7. sprawdzić liczbę punktów karnych,
    8. zarejestrować działalność gospodarczą,
    9. złożyć wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy.

Katalog spraw urzędowych, które można załatwić, używając profilu zaufanego, znajduje się na witrynie www.gov.pl/#services-citizens.

Przed użyciem profilu zaufanego należy pamiętać, że przeznaczony jest przede wszystkim do identyfikacji podczas załatwiania spraw urzędowych.

Profil zaufany można również użyć w relacjach z innymi osobami lub podmiotami prywatnymi, jednak za każdym razem należy upewnić się, że druga strona zaakceptuje tak podpisany dokument. 

Co to jest specyfikacja do faktury i co daje taki dokument?

0
specyfikacja do faktury

Specyfikacja do faktury to dokument, który pozwala na przejrzyste i uporządkowane rozliczenie nawet najbardziej złożonych transakcji. Czym jest, dlaczego przedsiębiorcy ją wystawiają i czy jest ona podstawą do odliczenia podatku VAT – odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w naszym przewodniku po specyfikacjach do faktury.

Najlepszy program księgowy na rynku – sprawdź!

Co to jest specyfikacja do faktury?

Specyfikacja do faktury to zestawienie szczegółowych informacji dotyczących sprzedaży towarów lub usług, które jest dołączane do faktury.

Faktura zawiera ogólne dane dotyczące transakcji, a specyfikacja do faktury to precyzyjne zestawienie dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Po co wystawia się specyfikację do faktury?

Specyfikacja, to narzędzie, które służy do pogrupowania usług lub towarów sprzedanych klientowi w ramach jednego dokumentu (faktury zbiorczej).

Specyfikacja do faktury zawiera szczegóły, czyli m.in. nazwę towaru, ilość, cenę jednostkową netto i wartość netto. Dzięki niej klient potrafi łatwo zorientować się, jakie towary zostały mu sprzedany lub jakie usługi zostały wykonane.

Sprawdź nasz program do małej księgowości i przekonaj się, dlaczego zaufało nam ponad 70 tysięcy przedsiębiorców!

Która strona wystawia specyfikację do faktury?

Specyfikację do faktury zazwyczaj przygotowuje sprzedawca towaru lub usługi. Przedsiębiorca wystawiający fakturę (lub jego pracownik) wprowadza kolejne transakcje do systemu księgowego używanego w firmie, a pod koniec miesiąca wystawiana jest specyfikacja do faktury.

Sprawdź polecane ebooki podatkowe na Nexto.pl!

Specyfikacja a realizacja zadań publicznych

Wypełniając sprawozdanie z realizacji zadania publicznego, należy przygotować zestawienie faktur wystawionych podczas wykonania tego zadania (pochodzących z dotacji lub innych środków). Taka specyfikacja zawiera:

  • numer dokumentu księgowego,
  • numer pozycji kosztorysu,
  • datę wystawienie faktury,
  • nazwę wydatku,
  • całą kwotę,
  • środki pochodzące z dotacji.

Najlepszy program  dla biur rachunkowych – sprawdź, dlaczego warto nam zaufać!

Specyfikacja a rozliczenia usług niematerialnych

Usługi niematerialne to świadczenia, które nie mają postaci rzeczowej, zaliczamy do nich np. doradztwo prawne, zarządzanie, szkolenia, przetwarzanie danych, marketing czy reklama. Specyfikacja w kontekście usług niematerialnych oznacza dokładny opis tych świadczeń i pomaga w ich właściwym udokumentowaniu. Warto pamiętać, że do faktury należy dołączyć dokument, który potwierdzi, że usługa została wykonana zgodnie z umową (podpisane przez obie strony protokoły zakończenia i odbioru usług).

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Faktura zaliczkowa a VAT – czy faktura zaliczkowa daje prawo do odliczenia VAT?
  2. Pusta faktura – kto odpowiada za jej wystawienie?
  3. Refaktura – co to jest i na czym polega refakturowanie kosztów
  4. Odnaleziona faktura kosztowa. Jak zaksięgować odnalezioną fakturę?
  5. Dane do faktury VAT. Jakie informacje powinna zawierać poprawnie wystawiona faktura?

Specyfikacja do faktury a odliczenie VAT

Odliczenie VAT ze specyfikacji jest możliwe, o ile specyfikacja zawiera wszystkie obowiązkowe elementy faktury.

Do niezbędnych elementów faktury należy (ustawa o podatku od towarów i usług art. 106e):

  • data wystawienia;
  • kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii;
  • imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy wraz z ich adresami;
  • numery NIP sprzedawcy i nabywcy;
  • data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym można podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży,
  • nazwa (rodzaj) sprzedawanego towaru lub wykonywanej usługi;
  • miara i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  • cena jednostkowa netto towaru lub usługi;
  • wartość netto towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż;
  • stawki podatku VAT;
  • suma wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  • kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  • kwota należności ogółem.

Jeśli specyfikacja zawiera wszystkie obowiązkowe elementy faktury, może zostać uznana za fakturę. Podatnik będzie mógł na jej podstawie odliczyć VAT. Warto pamiętać, że dokument służący do odliczenia podatku nie musi zawierać w tytule sformułowanie „faktura”. Fakturą będzie również dokument z danymi wymaganymi dla faktury (także nazwany „specyfikacją do faktury”).

Program dla biur rachunkowych + dostęp do serwisu PRO.RP.PL – sprawdź!

Uwaga! Jeżeli kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro, to wystarczy, że faktura będzie zawierała:

  • datę jej wystawienia,
  • datę sprzedaży,
  • kolejny numer faktury,
  • dane sprzedawcy oraz nabywcy (w tym numery NIP),
  • nazwę towaru lub usługi,
  • kwotę ewentualnego rabatu,
  • kwotę należności ogółem (tzw. faktura uproszczona, art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT).

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Spółka jawna – czy ma osobowość prawną?

0
spółka jawna osobowość prawna

Spółka jawna kusi prostą strukturą, niskimi kosztami założenia i brakiem obowiązku prowadzenia księgowości rachunkowej. Jednak czy taka firma ma osobowość prawną, kto odpowiada za jej zobowiązania, jakie są wady i zalety takich spółek? Przedstawiamy kluczowe informacje związane z działaniem w formie spółki jawnej.

Spółka jawna – co to jest?

Spółka jawna, to spółka osobowa (obok partnerskiej, komandytowej i komandytowo-akcyjnej). Tworzy ją przynajmniej dwóch wspólników, którymi mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne mające zdolność prawną. Spółkę jawną należy zarejestrować w KRS.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka? 

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Spółka jawna – osobowość prawna

Spółka jawna nie posiada osobowości prawnej. Jest jednak odrębnym uczestnikiem obrotu gospodarczego od jej wspólników.

Spółka jawna posiada tzw. zdolność prawną i może:

  • nabywać prawa;
  • zaciągać zobowiązania we własnym imieniu;
  • pozywać i być pozywaną.

Spółka jawna – odpowiedzialność

Za zobowiązania firmy odpowiada spółka i wspólnicy. Spójrzmy na szczegóły.

Spółka i wspólnicy odpowiadają solidarnie za zobowiązania. Wspólnicy odpowiadają całym swoim majątkiem bez ograniczeń jeżeli majątek spółki nie wystarczy do spłaty długów i zobowiązań. Wierzyciel  może prowadzić egzekucję z majątku wspólnika w przypadku, gdy egzekucja z majątku spółki okaże się bezskuteczna. Ma prawo żądać całości lub części świadczenia od każdego wspólnika, od kilku z nich lub od wszystkich.

Jeżeli jeden ze wspólników występuje ze spółki, to za jego zobowiązania będzie odpowiadał solidarnie wspólnik przystępujący do spółki. Co ważne, nowy wspólnik odpowiada za zobowiązania powstałe przed jego wejściem do spółki jawnej.

Zobowiązania mogły powstać po podpisaniu umowy spółki, a przed jej rejestracją w KRS. W takiej sytuacji wspólnicy odpowiadają za nie solidarnie.

Wspólnicy przekształcanej spółki osobowej (np. jawnej) odpowiadają na dotychczasowych zasadach solidarnie ze spółką przekształconą za zobowiązania spółki, które powstały przed dniem przekształcenia w spółkę kapitałową przez okres trzech lat.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Spółka jawna a cywilna – najważniejsze różnice. Którą z nich wybrać?
  2. Spółka jawna – wady i zalety
  3. Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną po zmianach w podatku CIT
  4. Umowa spółki jawnej – wzór z omówieniem. Jakie są obowiązkowe elementy umowy?
  5. Spółka jawna od A do Z. Jak założyć i zlikwidować spółkę jawną?

Spółka jawna – wady i zalety

Pora przyjrzeć się, jakie są plusy i minusy prowadzenia firmy w formie spółki jawnej.

Zalety spółki jawnej

  • odrębność podmiotowa – spółka jawna stanowi osobny byt prawny, może zaciągać obowiązki i nabywać prawa;
  • łatwość założenia – umowa spółki może być zawarta w formie pisemnej, bez konieczności wizyty u notariusza;
  • niskie koszty założenia – wspólnicy płacą jedynie opłaty sądowe związane z rejestracją w KRS;.
  • brak minimalnych wkładów – wspólnicy mogą wnieść dowolny, nawet symboliczny wkład;
  • jednokrotne opodatkowanie – zasadniczo spółka jawna nie jest podatnikiem podatku dochodowego, opodatkowane są tylko dochody spółki na poziomie wspólników (wyjątkiem jest sytuacja, w której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne);
  • proste prowadzenie spraw spółki – może ją reprezentować każdy wspólnik, nie ma obowiązku powoływania zarządu i innych organów;
  • brak pełnej księgowości – obowiązek jej prowadzenia dotyczy tylko spółek, których limit dochodu przekroczył równowartość 2 000 000 euro;
  • brak obowiązku przeprowadzenia likwidacji – jeżeli wspólnicy podjęli jednomyślną decyzję o rozwiązania spółki bez przeprowadzenia tej procedury (po wskazaniu, jak zostanie przeprowadzony podział majątku i spłacone ew. zobowiązania).

Wady spółki jawnej

  • odpowiedzialność wspólników – wspólnicy odpowiadają całym majątkiem za zobowiązania spółki;
  • nie występuje spółka jawna w organizacji – spółka może działać dopiero po wpisaniu do KRS;
  • obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne – wspólnicy płacą za siebie składki do ZUS, spółka jest płatnikiem składek tylko za osoby zatrudnione na umowę o pracę lub pracujące na umowę zlecenie;
  • opodatkowanie PCC – podatek od czynności cywilnoprawnych płacony jest m.in. od wniesienia lub podwyższenia wkładu zwiększającego majątek spółki (0,5% wartości wniesionych wkładów).

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Osobowość prawna spółki cywilnej

0
spółka cywilna osobowość prawna

Firmę można prowadzić w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki kapitałowej (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna), spółki osobowej (spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna) lub spółki cywilnej.

Spółkę cywilną łatwo założyć i rozwiązać, a koszty jej rejestracji są niskie. Jednak ta forma prowadzenia firmy ma też wady. Należy do nich solidarna i nieograniczona odpowiedzialność wspólników za długi i zobowiązania. Oto najważniejsze informacje na temat osobowości prawnej spółki cywilnej i co z nich wynika.

Czym wyróżnia się spółka cywilna? Nie przysługuje jej status przedsiębiorcy, a jej funkcjonowanie reguluje przede wszystkim Kodeks cywilny.

Spółka cywilna – czy ma osobowość prawną?

Nie, spółka cywilna nie ma osobowości prawnej. Przedsiębiorcami są wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej (Prawo Przedsiębiorców art. 4 ust. 2). Spółka cywilna nie występuje w obrocie gospodarczym jako osobny podmiot. Nie może zaciągać zobowiązań i występować przed sądem. Nie jest również podatnikiem – podatek płacą wspólnicy spółki cywilnej.

Osobowość prawną w imieniu spółki mają jej wspólnicy, czyli osoby prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne lub jednostki organizacyjne mające zdolność prawną (np. spółka jawna). Wspólnicy są podmiotem praw i obowiązków. Spółka cywilna nie podlega wpisom do KRS.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka? 

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Spółka cywilna – kwestia odpowiedzialności majątkowej wspólników

W spółce cywilnej za zobowiązania firmy odpowiadają wspólnicy. To solidarna i nieograniczona odpowiedzialność, która obejmuje majątek powstały wskutek prowadzenia działalności oraz osobisty majątek (tzw. wspólność łączna). Trzeba pamiętać, że na odpowiedzialność nie wpływają okoliczności powstania długu, np. który ze wspólników doprowadził do jego powstania.

Pełna odpowiedzialność wspólników jest jedną z podstawowych cech spółki cywilnej.

Co ważne, wierzyciel może żądać uregulowania długu od wszystkich wspólników lub od jednego z nich. Jeżeli zobowiązanie zostanie spłacone przez jednego ze wspólników, to pozostali są zwolnieni z odpowiedzialności (wspólnik może później dochodzić od nich rekompensaty).

Wspólnik, który wystąpił ze spółki, nadal odpowiada za jej zobowiązania powstałe w czasie, kiedy był jej wspólnikiem.

PRZECZYTAJ TEŻ:

  1. Spółka jawna a cywilna – najważniejsze różnice. Którą z nich wybrać?
  2. Spółka cywilna – poznaj spółki prawa cywilnego
  3. Spółka cywilna – wady i zalety
  4. Jak przebiega likwidacja spółki? Przepisy kodeksu spółek handlowych
  5. Prawa i obowiązki wspólników spółki wg. Kodeksu spółek handlowych

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Czym jest ukryty zysk w estońskim CIT?

0
ukryty zysk w estońskim CIT

Estoński CIT jest formą opodatkowania korzystną dla wielu firm, jednak wiąże się również z wyzwaniami. Jednym z nich jest kwestia tzw. ukrytych zysków. Czym one są i jak je identyfikować? Oto najważniejsze informacje o tym aspekcie ryczałtowego podatku od osób prawnych.

Czym jest estoński CIT?

Estoński CIT to potoczna nazwa dla ryczałtowego podatku od przychodów osób prawnych. Przeznaczony jest dla spółek (akcyjnych, z o.o., komandytowych, komandytowo-akcyjnych, prostych spółek akcyjnych), które spełnią określone kryteria. Co ważne, spółki płacą podatek netto w momencie wypłaty zysku, a efektywna stawka podatku jest niższa niż w tradycyjnym CIT. Trzeba jednak pamiętać, że opodatkowaniu podlegają także inne formy dystrybucji zysku, w tym ukryty zysk.

Czym jest ukryty zysk?

Ukrytym zyskiem są:

  • świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne,
  • wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk,
  • których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub powiązany z nim podmiot.
Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Ukryte zyski w spółkach objętych estońskim CIT

Dochód z tytułu ukrytych zysków jest opodatkowany w estońskim CIT (ustawa o CIT, art. 28m. ust. 1 pkt 1).

Według ustawy ukryty zysk, to przede wszystkim (art. 28m. ust. 1 pkt 3):

  • kwoty pożyczek, które spółka udzieliła udziałowcowi, akcjonariuszowi lub wspólnikowi, łącznie z odsetkami, prowizjami, wynagrodzeniami i opłatami od tych pożyczek;
  • świadczenia wykonane na rzecz fundacji prywatnej lub rodzinnej oraz trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
  • nadwyżka wartości rynkowej transakcji kontrolowanej ponad ustaloną cenę tej transakcji;
  • nadwyżka zwróconej kwoty dopłaty, wniesionej do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami, ponad kwotę wniesionej dopłaty;
  • wypłacone z zysku wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziału (akcji), ze zmniejszenia wartości udziału (akcji), z wystąpienia wspólnika ze spółki, ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce;
  • równowartość zysku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego;
  • darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju;
  • wydatki na reprezentację;
  • dopłaty wypłacone w przypadku połączenia lub podziału podmiotów;
  • odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę;
  • zysk przeznaczony na uzupełnienie udziału kapitałowego wspólnika spółki;
  • świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacone w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce.

Trzeba pamiętać, że katalog ukrytych zysków jest otwarty. To oznacza, że korzystając z estońskiego CIT, należy badać czy spółka nie uzyskała dochodu z ukrytych zysków, który należy opodatkować.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Faktura zakupu w walucie obcej – jaki kurs do CIT?
  2. Stawka CIT (9%) dla małych podatników od stycznia 2024
  3. Jakie stawki CIT obowiązują w 2024 roku?
  4. Informacja CIT-ST – co to jest i kto musi ją złożyć? Instrukcja wypełniania
  5. Rozliczenie podatku u źródła. Kto musi złożyć deklarację CIT-10Z?

Ukryty zysk. Co nie mieści się w katalogu?

Zgodnie z ustawą o CIT, do ukrytych zysków nie zalicza się wynagrodzeń dla członków zarządu i prokurentów oraz przychodów członków rad nadzorczych m.in. z tytułu:

  • umowy o pracę, za godziny nadliczbowe, dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop;
  • przychodów z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej;
  • przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Powyższe wydatki nie będą ukrytym zyskiem do wysokości pięciokrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego przez podatnika z tych tytułów oraz pięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.

Ukrytym zyskiem nie będą również:

  • wydatki i odpisy amortyzacyjne oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości, związane z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku:
    • w pełnej wysokości – w przypadku składników majątku wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności gospodarczej,
    • w wysokości 50% – w przypadku składników majątku, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej;
  • kwoty pożyczki (kredytu) zwróconej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi, wspólnikowi lub podmiotowi powiązanemu, z wyłączeniem odsetek, prowizji, wynagrodzeń i opłat.

Dochodem z tytułu ukrytych zysków nie będzie zatem np. wypłata wynagrodzenia z tytułu usług, które wspólnik świadczy na podstawie umowy zawartej ze spółką. Warunkiem są rynkowe zasady takiej współpracy (np. wynagrodzenie czy cena za świadczenie nie może odbiegać od rynkowych standardów). Inaczej mówiąc, warunki umowy mają być takie same, jak przy współpracy z osobą niezwiązaną ze spółką.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Stawki CIT

0
Stawki CIT

Jakie są stawki podatku dochodowego od osób prawnych, kto może z nich korzystać i jakie czynniki wziąć pod uwagę przy wyborze optymalnej opcji? Jesteś małym przedsiębiorcą szukającym oszczędności? A może prowadzisz rozwijającą się firmę i zastanawiasz się nad najlepszą strategią podatkową? Bez względu na Twoją sytuację, ten artykuł pozwoli Ci zrozumieć niuanse stawek podatku CIT i podjąć świadomą decyzję.

CIT to podatek dochodowy od osób prawnych, czyli m.in. spółek z o.o, spółek akcyjnych, fundacji, stowarzyszeń czy spółdzielni. Płacą go również spółki kapitałowe w organizacji, placówki oświatowe, wspólnoty mieszkaniowe, spółki komandytowo-akcyjne, spółki komandytowe oraz spółki jawne (z siedzibą/zarządem w Polsce, o ile wspólnikami nie są jedynie osoby fizyczne).

Jakie są stawki CIT?

Podstawowe stawki podatku CIT

  • 19% podstawy opodatkowania – to standardowa stawka CIT, która dotyczy większości podatników;
  • 9% podstawy opodatkowania – obniżona stawka dla małych podatników oraz firm rozpoczynających działalność, które nie przekroczyły wartości przychodu ze sprzedaży brutto w poprzednim roku podatkowym kwoty 2 mln euro. Mogą oni stosować 9% stawkę CIT od wszystkich swoich przychodów (dochodów), z wyjątkiem zysków kapitałowych.
Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl?

Stawka 5%

Warto pamiętać, że stawka podatku od kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej wynosi 5% podstawy opodatkowania.

Kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej są patent, prawo ochronne na wzór użytkowy, prawo z rejestracji wzoru przemysłowego, prawo z rejestracji topografii układu scalonego, dodatkowe prawo ochronne dla patentu na produkt leczniczy lub produkt ochrony roślin, prawo z rejestracji produktu leczniczego i produktu leczniczego weterynaryjnego dopuszczonych do obrotu, wyłączne prawo, o którym mowa w ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin, autorskie prawo do programu komputerowego oraz podlegające ochronie prawnej na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub ratyfikowanych umów międzynarodowych.

Stawka 25%

Stawką 25% opodatkowane są dochody fundacji rodzinnej w zakresie, w jakim prowadzi ona działalność gospodarczą wykraczającą poza jej podstawowy zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Stawka CIT dla nierezydentów

Podatników, którzy nie mają siedziby/zarządu na terytorium Polski (nierezydenci) obowiązują stawka 20% (od m.in. odsetek, praw autorskich lub praw pokrewnych, opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych) i stawka 10% od przychodów z tytułu m.in. należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich.

Estoński CIT

Alternatywnym sposobem rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych jest tzw.  estoński CIT. Na czym polega? W skrócie, estoński CIT pozwala odroczyć moment opodatkowania do czasu wypłaty zysku ze spółki.

Spójrzmy na szczegóły. Przede wszystkim zaliczki na CIT nie są płacone co miesiąc. Podatek jest odprowadzany dopiero w momencie wypłaty dywidendy. Co więcej, w estońskim CIT nie ma obowiązku prowadzenia rachunkowości podatkowej, obliczania podatkowych odpisów amortyzacyjnych oraz ustalania podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

Dla małych podatników efektywna stawka podatku wynosi 20% (w porównaniu do 26,29% w klasycznym CIT), a dla pozostałych podatników – łącznie 25% (w porównaniu do 34,39% w „zwykłym” CIT). Efektywna stawka podatku to łączna stawka podatku od zysku spółki i podatek od dywidendy, który płacą wspólnicy.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)
  2. Wady i zalety estońskiego CIT-u
  3. Zeznania roczne CIT-8 do 30 czerwca 2024 roku
  4. Rozliczenie podatku u źródła. Kto musi złożyć deklarację CIT-10Z?
  5. Stawka CIT (9%) dla małych podatników od stycznia 2024

Jaką stawkę CIT wybrać?

Wybór stawki CIT zależy od wielkości podatnika, stażu na rynku, rodzaju prowadzonej działalności oraz strategii rozwoju:

  • mali podatnicy/firmy, które rozpoczynają działalność, wybierają stawkę 9% (po spełnieniu wymienionych wyżej warunków);
  • estoński CIT przeznaczony jest dla firm, które stawiają na inwestycje;
  • 5% podstawy opodatkowania od kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej.

Jeśli firma nie kwalifikuje się do niższych stawek, to powinna wybrać standardową stawkę 19% CIT.

Kto może stosować stawkę 9%?

Stawkę 9% CIT mogą stosować:

  • mali podatnicy, których wartość przychodu ze sprzedaży brutto (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 2 mln euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego (w zaokrągleniu do 1000 zł);
  • podatnicy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły netto kwoty 2 mln euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku danego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
  • firmy rozpoczynające działalność – mogą skorzystać z obniżonej stawki w pierwszym roku podatkowym.

Preferencyjne stawki nie mogą użyć firmy, które powstały poprzez restrukturyzację, przez przekształcenie firmy osoby fizycznej lub spółki niebędącej osobą prawną w inny rodzaj działalności. Wykluczone są również firmy, do których wniesiono przedsiębiorstwo (jego część albo składniki majątku) warte więcej niż 10 tys. euro.

Podatnicy, którzy utracą status małego podatnika w trakcie roku, mogą nadal stosować 9% stawkę CIT do końca tego roku. Warunek: ich przychody w danym roku nie przekroczą limitu określonego na dzień 1 stycznia danego roku.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Informacja CIT-ST – co to jest i kto musi ją złożyć? Instrukcja wypełniania

0
cit st

Złożenie CIT-ST jest obowiązkowe dla podatników posiadających zakłady (oddziały) w innych gminach niż siedziba firmy. Oto przewodnik z najważniejszymi informacji dla podmiotów, które muszą składać CIT-ST.

CIT-ST – co to jest?

CIT-ST to informacja sporządzana przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych, którzy posiadają zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby (art. 28 ust. 1 ustawy o CIT).

Informacja CIT-ST służy do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl?

Kto składa CIT-ST?

CIT-ST składają do urzędu skarbowego podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby. Informacja składana jest w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych. Należy ją dołączyć do zeznania o wysokości dochodu (straty). CIT-ST składają także podatnicy estońskiego CIT.

CIT-ST czy CIT-8ST

Formularz CIT-ST służy do przekazywania informacji do urzędów skarbowych w celu ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych. Z kolei formularz CIT-8ST jest wersją uproszczoną, przeznaczoną dla określonych podmiotów, które spełniają kryteria uproszczonego sposobu rozliczania podatku (np. mniejsza skala działalności lub brak konieczności szczegółowego wykazywania danych).

CIT-ST jako załącznik do CIT-8

CIT-8 składają podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych CIT. Robią to po zakończeniu roku podatkowego. W CIT-8 informują o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty. CIT-ST jest załącznikiem do CIT-8, który składają podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na terenie samorządu terytorialnego innego niż ten, gdzie ma siedzibę.

Kiedy trzeba złożyć CIT-ST?

Formularz CIT-ST należy złożyć tylko raz w roku, w terminie do 31 marca.

Jak złożyć CIT-ST?

CIT-ST, załącznik do CIT-8 składa się przez e-Deklaracje CIT, bezpośrednio lub przy użyciu programów komercyjnych. Deklarację podpisuje się wyłącznie podpisem kwalifikowanym.

Kary za niezłożenie CIT-ST

Niezłożenie deklaracji CIT-ST to wykroczenie skarbowe zagrożone mandatem karnym, grzywną lub wyrokiem nakazowym, a odpowiedzialność ponoszą osoby, które w przedsiębiorstwie zajmują się sprawami gospodarczymi, a w szczególności sprawami finansowymi (art. 9 ust. 3 Kodeksu karno-skarbowego).

Jaka jest wysokość kar? W przypadku grzywny to od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia (chyba że kodeks stanowi inaczej), mandatem karnym można nałożyć karę grzywny w granicach nieprzekraczających pięciokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, a wyrokiem nakazowym wymierzyć karę grzywny w granicach nieprzekraczających dziesięciokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia (art. 48 Kodeksu karno-skarbowego).

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)
  2. Wady i zalety estońskiego CIT-u
  3. Zeznania roczne CIT-8 do 30 czerwca 2024 roku
  4. Rozliczenie podatku u źródła. Kto musi złożyć deklarację CIT-10Z?
  5. Stawka CIT (9%) dla małych podatników od stycznia 2024

CIT-ST a praca zdalna

Informację CIT-8ST muszą składać podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze innej jednostki samorządu terytorialnego niż ta, która jest właściwa ze względu na ich siedzibę. Zgodnie z informacją Ministra Finansów, miejsca świadczenia pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną nie można uznać za zakład (oddział) położony w innej gminie lub mieście niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. 

CIT-ST – liczba zatrudnionych

W formularzu CIT-ST należy podać liczbę osób zatrudnionych w zakładach/oddziałach na podstawie umowy o pracę według stanu na ostatni dzień miesiąca lub kwartału kończącego okres, za który składana jest informacja, albo na dzień poprzedzający dzień wpłaty podatku płaconego w formie ryczałtu, lub na ostatni dzień roku podatkowego, za który składane jest zeznanie.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Korekta JPK, czyli jak skorygować Jednolity Plik Kontrolny?

0
korekta jpk

Korekta JPK_VAT może być dla wielu podatników wyzwaniem. Z tego względu przygotowaliśmy przewodnik po najważniejszych zagadnieniach związanych z korygowaniem najczęstszych błędów w Jednolitym Pliku Kontrolnym.

Kiedy można złożyć korektę JPK?

Korektę Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) można złożyć po wykryciu błędu po wysyłce JPK (skorygować błędny wpis) lub poprawić błąd przed wysyłką JPK za dany okres – usunąć błędny zapis i wykazać wyłącznie pozycję z poprawnymi danymi.

Jeżeli korekta wpływa na wysokość podstawy opodatkowania lub podatku należnego, należy zrobić poprawki w okresie, za który zgodnie z przepisami powinna nastąpić korekta wpisów.

Najlepszy program księgowy na rynku – sprawdź!

Korektę można złożyć, jeżeli błąd dotyczy podatku VAT naliczonego. Należy ją wykazać w ewidencji z numerem faktury korygującej. Zawsze należy pamiętać, że korekta musi być zgodna z rejestrem VAT.

Inną często spotykaną przyczyną korekty JPK VAT jest konieczność poprawienia błędów, które uniemożliwiają identyfikację kontrahenta lub odnoszą się do dat czy numerów dokumentów księgowych.

Kiedy nie składa się korekty JPK?

Korekta JPK NIE jest wymagana gdy faktura koryguje sprzedaż zmniejszającą podstawę opodatkowania oraz zakup zmniejszający podstawę opodatkowania/zwiększającą podstawę opodatkowania VAT. Te korekty należy księgować w bieżącym okresie, a odpowiednie kwoty uwzględnić w bieżącym JPK VAT.

Sprawdź nasz program do małej księgowości i przekonaj się, dlaczego zaufało nam ponad 70 tysięcy przedsiębiorców!

Ile czasu na korektę JPK?

Podatnik ma 14 dni na wysyłkę korekty JPK (od dnia wykrycia błędu lub zmiany danych w rejestrze VAT). Błąd może być wykryty również przez organy skarbowe. W takiej sytuacji podatnik ma 14 dni na przesłanie korekty od dnia otrzymania wezwania od naczelnika US (art. 109 ust. 3e-3l ustawy o VAT).

Jak skorygować plik JPK?

Plik JPK_VAT należy skorygować, używając właściwego wariantu formularza.

Za okresy rozliczeniowe od stycznia 2022 roku korekty powinny być składane przy wykorzystaniu formularzy JPK_V7M(2) i JPK_V7K(2). Do korekty należy użyć programu księgowego stosowanego w firmie do generowania i wysyłania JPK_VAT. W Nagłówku dla JPK_V7M i JPK_V7K należy podać cel złożenia, czyli w tym wypadku korektę.

Najlepszy program  dla biur rachunkowych – sprawdź, dlaczego warto nam zaufać!

Korekta JPK usunięcie faktury zakupu

W przypadku anulowanej faktury, która została ujęta w JPK V7, należy sporządzić korektę i wysłać ją do systemu Ministerstwa Finansów (bez uwzględnienia faktury). JPK V7 nie został jeszcze złożony? Anulowana faktura nie jest wykazywana w tym pliku.

Korekta części ewidencyjnej JPK

JPK V7M i JPK V7K składają się z części deklaratywnej i ewidencyjnej, która jest odpowiednikiem JPK_VAT.

Jak podkreśla Ministerstwo Finansów, w przypadku korekty ewidencji, należy złożyć nowy plik XML, który jest kompletny i zawiera poprawione dane. Nie wolno składać pliku zawierającego tylko dane korygowane.

W przypadku korekty wyłącznie części ewidencyjnej, która nie wpływa na część deklaracyjną, wskazuje się elementy: Naglowek, Podmiot1, Ewidencja.

Program dla biur rachunkowych + dostęp do serwisu PRO.RP.PL – sprawdź!

Korekta VAT przy sprzedaży samochodu w JPK

Korektę VAT w JPK należy wprowadzić w przypadku sprzedaży samochodu osobowego jeżeli przedsiębiorca odliczył VAT przy zakupie, a auto jest sprzedawane/wycofywane do prywatnego majątku w okresie korekty.

Korekta JPK błędny kontrahent

Fakturę trzeba skorygować poprzez podanie właściwych danych nabywcy. Możliwe jest wystawienie noty korygującej przez nabywcę (nota wymaga akceptacji wystawcy faktury) lub faktury korygującej przez sprzedawcę. Skorygowanie faktury przez sprzedawcę powinno polegać na zastąpieniu błędnych danych danymi poprawnymi. Dostawca jest zobowiązany wykazać w ewidencji oraz informacji JPK_VAT fakturę z błędną nazwą nabywcy (nie ma wpływu na obowiązek rozliczenia podatku).

Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych w JPK

Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych w JPK polega na dostosowaniu wcześniej zadeklarowanej kwoty podatku naliczonego do aktualnego stanu faktycznego wykorzystania tych środków w działalności gospodarczej. W przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego podatnik ma obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego (in plus lub in minus).

Zmiana kwoty do przeniesienia a korekta JPK

W przypadku zmiany kwoty do przeniesienia nie ma podstaw do złożenia korekty JPK_VAT.

Korekta JPK błędnie ujęta faktura

Jeśli faktura nie wpłynęła na wysokość podatku należnego lub naliczonego, korekta może być dokonana poprzez ujęcie ze znakiem przeciwnym całego wpisu i dodanie prawidłowego wpisu. W przypadku faktury wpływającej na podatek należny lub naliczony podatnik musi ująć fakturę korygującą w ewidencji z numerem dokumentu korygującego.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

    1. Do kiedy JPK?
    2. Wysyłka JPK – instrukcja
    3. JPK_V7 – Jednolity Plik Kontrolny
    4. JPK_KR, czyli Jednolity Plik Kontrolny dla Ksiąg Rachunkowych
    5. Jednolity Plik Kontrolny dla faktur VAT – JPK_FA

Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć w JPK

Podatnik ma obowiązek korekty podatku naliczonego od nabyć towarów, surowców i materiałów jeżeli w momencie nabycia miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT, a doszło do zmiany prawa do obniżenia podatku należnego (art. 91 ust. 7d ustawy o VAT). Tak będzie m.in. w przypadku rezygnacji ze zwolnienia z VAT czy rocznej korekty podatku naliczonego przy sprzedaży mieszanej.

Korekta faktury do paragonu a JPK

Korektę faktury do paragonu można przeprowadzić, rejestrując ją na kasie fiskalnej z oznaczeniem FP (korekta „in plus”) lub ująć w JPK_V7 bez oznaczenia FP (ze zwiększeniem wartości sprzedaży i podstawy opodatkowania).

Korekta JPK błędny NIP

Korekta błędnego numeru NIP oznacza korektę tylko części ewidencyjnej pliku JPK_VAT i nie wpłynie ona na część deklaracyjną. W JPK_VAT należy ująć fakturę pierwotną z błędnym NIP oraz fakturę korygującą ze zmienionymi danymi nabywcy.

Korekta daty wystawienia faktury a JPK

Aby skorygować błędną datę w złożonym już JPK_VAT, trzeba wystornować pierwotny wpis w JPK i dodać fakturę z poprawnymi danymi. Korekta nie wpływa na wartość VAT.

Korekta danych nabywcy a JPK

Korekty błędnych danych nabywcy można dokonać, wystawiając notę korygującą (nabywca) lub fakturę korygującą (sprzedawca). W korekcie JPK_VAT należy wykazać storno błędnej faktury i wprowadzić poprawne dane.

Korekta JPK błędny numer faktury

Błędny numer faktury wykryty po wysyłce pliku JPK należy skorygować, wykazując transakcję z błędnymi danymi (ze znakiem minus) oraz z osobną pozycją z poprawionym numerem faktury.

Korekta proporcji VAT w JPK

Wprowadzenie korekty proporcji VAT w JPK_V7 należy zacząć od określenia kwoty korekty. Kolejny krok to wybór miesiąca w pliku JPK_V7M lub JPK_V7K, w którym ma być ujęta korekta. Następnie należy wprowadzić kwotę korekty w pole K_45 (ze znakiem plus lub minus).

Korekta ulgi na złe długi w JPK

Ulgę na złe długi należy wykazać w części ewidencyjnej i deklaracyjnej pliku JPK_V7. Podatnik musi oznaczyć w JPK pole „Korekta Podstawy Opodatkowania” i wprowadzić poprawione wartości w polach przeznaczonych na kwoty podstaw oraz stawkom podatku. 

Korekta raportu fiskalnego w JPK

Aby przeprowadzić korektę raportu fiskalnego w JPK, należy sporządzić dokument wewnętrzny, oznaczyć go jako „WEW” i ująć w JPK_V7M lub JPK_V7K.

Korekta JPK a zwrot VAT

Termin zwrotu podatku VAT wynosi 60 dni liczonych od dnia złożenia pliku JPK_V7 przez podatnika. Korekta pliku JPK może wpłynąć na późniejszy termin zwrotu podatku. Dzieje się tak w przypadku korekty dotyczącej części deklaracyjnej i złożonej przed otrzymaniem zwrotu VAT – 60-dniowy termin będzie biegł od dnia złożenia korekty.

Korekta części deklaracyjnej JPK a korekta JPK bez korekty deklaracji

Korekta tylko części deklaracyjnej JPK_VAT nie wpływa na dane zawarte w części ewidencyjnej pliku. W korekcie pliku JPK należy wypełnić tylko część podlegającą korekcie – w przypadku części deklaracyjnej będzie to  „Nagłówek”, „Podmiot1”, „Deklaracja”. Jeżeli korekta pliku JPK dotyczy tylko części ewidencyjnej, to podatnik wypełnia  „Nagłówek”,  „Podmiot1”,  „Ewidencja”.

Korekta JPK a czynny żal

Korekta pliku JPK dotyczy poprawy błędów lub nieścisłości w złożonych już deklaracjach. Tymczasem czynny żal to dobrowolne przyznanie się do naruszenia przepisów podatkowych. Warto pamiętać, że podatnicy nie muszą składać czynnego żalu wraz z korektą JPK. W praktyce oznacza to brak kary za przestępstwa/wykroczenia skarbowe wobec przedsiębiorców, którzy prawidłowo złożyli korektę JPK. Korektę deklaracji należy złożyć przed upływem okresu powstania zobowiązania podatkowego.

Czy do korekty JPK trzeba pisać wyjaśnienie?

Przepisy nie zobowiązują podatników do dołączenia do korekty pliku JPK wyjaśnień powodów powstania błędów.

Jak skorygować JPK w Małej Księgowości?

Żeby skorygować Jednolity Plik Kontrolny w Małej Księgowości, należy:

  1. W menu otworzyć 'Księgowość’ > 'Zestawienia’ > 'Jednolity Plik Kontrolny’.
  2. Utworzyć nowy plik.
  3. W polu 'Cel złożenia’ wskazać, że jest to korekta.
  4. Wypełnić jedynie pola, które podlegają korekcie.
  5. Wybrać opcję 'Podpisz i wyślij’, w celu podpisania (profilem zaufanym bądź podpisem kwalifikowanym) i wysłania.