Strona główna Blog Strona 44

Pakiet Slim VAT 3 – najważniejsze zmiany od 1 lipca 2023 roku. HUB paragonowy od 15 września

0
slim vat 3

Weszła w życie kolejna nowelizacja przepisów VAT, która ma ułatwić życie przedsiębiorcom. Na czym polega Slim VAT 3? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, co się zmieniło i co jeszcze nas czeka jeśli chodzi o uproszczone procedury VAT.

Czym jest pakiet Slim VAT 3? Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług

Slim VAT 3 (Simple Local And Modern VAT 3) to pakiet zmian w ustawie o podatku od towarów i usług. Został wprowadzony od 1 lipca 2023 roku (część zmian zacznie obowiązywać 15 września). Nowelizacja ustawy ma uprościć i przyspieszyć rozliczanie tej daniny oraz zmniejszyć formalności, a tym samym ułatwić działalność przedsiębiorcom.

Najważniejsze zmiany to:

  • zwiększony limit dla małych podatników VAT,
  • szybszy zwrot VAT dla podatników bezgotówkowych,
  • nowe zasady nakładania sankcji VAT,
  • zbliżająca się możliwość pobierania e–paragonów.

Poprzednie pakiety weszły w życie 1 stycznia 2021 roku (Slim VAT 1) oraz w 2021 i 2022 roku (Slim VAT 2).

Zmiany od 1 lipca 2023 r.

W ramach pakietu Slim VAT 3 zostaną wprowadzone liczne zmiany do ustawy o podatku od towarów i usług. Większość z nich wejdzie w życie 1 lipca 2023 i przedstawiamy je poniżej. Zmiany, które będą obowiązywać dopiero od 15 września, omówimy w dalszej części artykułu.

Zmieniony limit małego podatnika VAT

Małym podatnikiem jest przedsiębiorca, u którego wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 2 000 000 euro (wcześniej 1 200 000 euro).

Taki podatnik VAT może rozliczać się metodą kasową – dopiero gdy dostanie zapłatę od nabywcy towarów lub usług – oraz rozliczać podatek VAT za okresy kwartalne.

Szybszy zwrot VAT dla podatników bezgotówkowych

15 dni zamiast 60 dni – w takim terminie dostaną zwrot VAT tzw. podatnicy bezgotówkowi. To wszyscy ci, którzy przyjmują płatności bez użycia banknotów i bilonu. Warunek: łączna wartość sprzedaży wraz z podatkiem na kasie fiskalnej online lub wirtualnej, za każdy okres rozliczeniowy, musi wynosić przynajmniej 40 tys. zł przez 6 miesięcy (teraz to 12 miesięcy). Drugi wymóg, to prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu wyłącznie kas fiskalnych online lub wirtualnych.

Faktury korygujące – kurs

Przed nowelizacją brakowało regulacji kursów przeliczeniowych dla faktur korygujących. Po zmianach korekta w VAT jest rozliczana przy zastosowaniu kursu waluty obcej przyjętego do przeliczenia kwot stosowanych do określenia podstawy przed jej zmianą (to tzw. kurs historyczny). To znaczy, że przedsiębiorca stosuje ten sam kurs, jaki był użyty pierwotnie.

Dla zbiorczych korekt in minus stosowany jest kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury korygującej.

Nowe zasady nie dotyczą wszystkich faktur korygujących. Np. bieżący kurs można zastosować dla transakcji wewnątrzwspólnotowych jeżeli:

  • korekta polega na zmniejszeniu podstawy opodatkowania,
  • wynika z udzielenia upustu lub obniżki ceny,
  • kontrahent wystawił zbiorczą fakturę korygującą.

Zmiany w dokumentacji WDT (wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów)

Te zmiany dotyczą nieterminowego zgromadzenia dowodów potwierdzających wywóz. Dotychczas WDT ze stawką 0% wykazywana była w rozliczeniu za okres, w którym miała miejsce dostawa. Za sprawą Slim VAT 3, wykazywana jest w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli w dniu wystawienia faktury.

Import towarów dla placówek dyplomatycznych

Slim VAT 3 umożliwia skorzystanie ze zwolnienia z VAT w przypadku importu towarów przeznaczonych do użytku przez dodatkowe podmioty: obce przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne, misje specjalne, organizacje międzynarodowe, a także szefów przedstawicielstw dyplomatycznych, osoby należące do personelu dyplomatycznego tych przedstawicielstw oraz personel organizacji międzynarodowych.

Nieprawidłowe rozliczanie VAT

Kary za nieprawidłowe rozliczanie podatku VAT rozpatrywane są teraz indywidualnie, a urzędnicy mogą je zmniejszać, biorąc pod uwagę okoliczność transakcji i sytuację podatnika (miarkowanie sankcji). Kary wynoszą:

  • do 15% – dla podatnika, który popełnił błąd w deklaracji, ale dokonał korekty i wpłacił podatek tego samego dnia;
  • do 20% – jeśli podatnik złoży korektę dopiero po kontroli;
  • do 30% – za błędy w deklaracji lub niewykazanie podatku;
  • 100% – za oszustwa.

Zmiany dotyczące sankcji obowiązują od 1 czerwca 2023 roku.

WNT i kary dla przedsiębiorców

Polscy podatnicy już nie muszą obawiać się kar za zaległości podatkowe związane z opóźnionym wykazaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT). Jeżeli zagranicznych kontrahent przekazał fakturę polskiemu przedsiębiorcy po upływie trzech miesięcy od transakcji, to podatnik miał naliczane odsetki od zaległości. Slim VAT 3 zlikwidowała wymóg posiadania faktury przy WNT.

Zwiększenie limitu proporcji

Nowelizacja ważna dla podatników, którzy mają sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną z VAT. Po nowelizacji kwota, która pozwala na uznanie, że proporcja określona przez podatnika wynosi 100%, w sytuacji gdy proporcja przekroczy przynajmniej 98%, została podniesiona z 500 zł do 10 000 zł.

Poprawa płynności finansowej przedsiębiorstw

Temu posłuży zmiana w możliwości zapłaty środkami zgromadzonymi na koncie VAT za podatek od sprzedaży detalicznej, podatek od wydobycia niektórych kopalin, opłatę cukrową, podatek tonażowy, opłatę od „małpek” (alkohol w opakowaniach do 300 ml), zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji.

Slim VAT 3 wprowadził też możliwość przekazania środków przez posiadacza rachunku VAT będącego członkiem grupy VAT na rachunek VAT przedstawiciela grupy VAT. 

Brak opłaty za wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS)

Slim VAT 3 zlikwidowała opłatę, która wynosiła 40 zł od złożonego wniosku. Powiększona została również lista podmiotów uprawnionych do składania wniosków o wydania WIS. Po nowelizacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje:

  • WIS,
  • wiążące informacje akcyzowe (WIA),
  • wiążące informacje taryfowe (WIT),
  • wiążące informacje o pochodzeniu (WIP).

Zmiany w Slim VAT 3 wchodzące w życie 15 września 2023

Jedna ze zmian, dotycząca tzw. HUB-a paragonowego, zacznie obowiązywać 15 września 2023 r. Nowelizacja ustawy o VAT umożliwia wystawianie i wydawanie paragonu fiskalnego lub faktury, za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej przy użyciu ogólnopolskiej platformy teleinformatycznej Szefa KAS (tzw. HUB-a paragonowego). Nie będzie potrzeby podawania danych osobowych nabywcy.

HUB paragonowy powiąże anonimowo klienta z wystawionymi e–paragonami. Wystarczy, że kasjer zeskanuje kod kreskowy pokazany przez kupującego. Paragon zostanie przesłany do systemu i udostępniony kupującemu. Kod kreskowy można wygenerować w aplikacji e–Paragony. Korzystanie z HUBa będzie dobrowolne, klient może zawsze poprosić o papierowy dokument potwierdzający transakcję.

Cały tekst Ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw znajdziesz na stronie Internetowego Systemu Aktów Prawnych.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Waloryzacja emerytur 2024 – jakiej podwyżki świadczeń mogą spodziewać się emeryci w przyszłym roku? Wskaźnik waloryzacji niższy niż w 2023

0
waloryzacja emerytury

Co roku odbywa się waloryzacja emerytur i rent. Jej wysokość określa rozporządzenie podpisywane przez prezesa Rady Ministrów. Na czym polega mechanizm podnoszenia świadczeń? Ile wyniesie waloryzacja emerytur 2024?

Zgodnie z Ustawą o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, kwota świadczenia i podstawa jej wymiaru mnożona jest przez wskaźnik waloryzacji. To wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym, zwiększony o przynajmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku. Świadczenia waloryzowane są od 1 marca.

Waloryzacja emerytur 2024

Marlena Maląg, minister rodziny i polityki społecznej, zapowiedziała w czerwcu, że emerytury w przyszłym roku zostaną podniesione o przynajmniej 12,3%. Rząd podliczył również koszt waloryzacji – to ok. 43,6 mld zł. Ta kwota obejmuje 13 i 14 emeryturę.

Czerwcową zapowiedź potwierdził projekt rozporządzenia Rady Ministrów. Został opublikowany w Dzienniku Ustaw z 28 lipca 2023 (1462) i podpisany przez premiera Mateusza Morawieckiego.

„Przy prognozie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów w 2023 r. na poziomie 112,3 proc. i prognozie dynamiki realnej przeciętnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2023 r. na poziomie 99,9 proc. – prognozowany wskaźnik waloryzacji w 2024 r. kształtuje się na poziomie 112,3 proc.” – informuje rząd w uzasadnieniu rozporządzenia. Waloryzacja pozostanie zatem na najniższym poziomie dopuszczonym przez prawo.

Po uwzględnieniu waloryzacji, w przyszłym roku najniższe emerytury wzrosną o 195,37 zł brutto.

Emeryt otrzymujący w 2023 roku świadczenie w wysokości:

  • 1800 zł brutto otrzyma 2024,14 zł brutto (1821,95 zł na rękę),
  • 2000 zł brutto – 2223,69 zł brutto (2024,39 zł na rękę),
  • 2500 zł brutto – 2780,75 zł brutto (2496,79 zł na rękę),
  • 3000 zł brutto –  3670,59 zł brutto (2936,15 zł na rękę),
  • 3500 zł brutto – 3893,05 zł brutto (3375,51 zł na rękę),
  • 4000 zł brutto –  4449,20 zł brutto (3814,87 zł na rękę).

Trzeba pamiętać, że to prognoza, bo wskaźnik waloryzacji proponowany przez rząd może zmienić się na początku przyszłego roku, po podaniu przez GUS informacji na temat wysokości średniej inflacji i tzw. inflacji emeryckiej (średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów). Do wyliczenia wskaźnika waloryzacji bierzemy wyższą inflację.

Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent 2024

Prognozowany wskaźnik waloryzacji emerytur w 2024 roku jest niższy od tego z 2023 roku, który wynosił 14,8%. Waloryzacja emerytur i rent w 2024 będzie natomiast wyższa niż w 2022.

Waloryzacja rent 2024

O ile wzrosną w przyszłym roku renty? Rządowa prognoza mówi o 12,3%, czyli takim samym wskaźniku jak w przypadku emerytur.

Renty są również waloryzowanie o wynik pomnożenia kwoty świadczenia i podstawy jego wymiaru przez wskaźnik waloryzacji. Jest to średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym, który zwiększyliśmy o co najmniej 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku.

W tym roku najniższe renty wynoszą (w kwotach brutto):

  • z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renty rodzinne i socjalne – 1588,44 zł;
  • z tytułu częściowej niezdolności do pracy – 1191,33 zł;
  • z tytułu całkowitej niezdolności do pracy w związku z wypadkiem lub chorobą zawodową i renta rodzinna wypadkowa – 1906,13 zł;
  • z tytułu częściowej niezdolności do pracy w związku z wypadkiem lub chorobą zawodową – 1429,60 zł;

Po waloryzacji najniższe renty wzrosną o 195,37 zł brutto. 

Ostateczne wyliczenia wysokości rent i emerytur poznamy na początku 2024 roku, po ogłoszeniu przez GUS danych na temat inflacji.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Zerowy VAT na żywność do końca roku. Jak stawka podatku VAT 0 proc. wpłynie na przedsiębiorców?

0
vat 0

Zerowy VAT na podstawowe produkty żywnościowe obowiązuje od 1 lutego 2022 roku (wcześniej wynosił 5%). Na sklepowych pułkach pojawiły się informacje, że cena danego produktu nie zawiera podatku. Ministerstwo Finansów obliczyło, że dzięki VAT 0 proc., do połowy 2023 roku, konsumenci zaoszczędzili w sumie 14,5 mld zł. 

Po przedłużeniu obowiązywania VAT 0% na żywność oszczędności mają sięgnąć 5 mld zł.

Zerowy VAT na żywność do końca 2023 roku

Rosnące ceny żywności to jeden z najbardziej bolesnych efektów inflacji. Ulgę dla konsumentów miało przynieść zniesienie VAT na podstawowe produkty żywnościowe. Stawka 0 proc. do końca roku została wprowadzona mocą Rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023.

Rosnąca inflacja skłoniła rząd do przeciwdziałania i rozpoczęcia akcji chroniących konsumentów i przedsiębiorców. W ramach drugiej Tarczy Antyinflacyjnej obniżono VAT na paliwo, prąd i żywność.

Minister Finansów zdecydował w rozporządzeniu z 28 czerwca 2023 roku o przedłużeniu do końca roku obowiązywania zerowej stawki VAT na żywność. Sprawdzamy, jak zerowy podatek wpływał i wpłynie na sytuację firm.

Na liście produktów z zerowym VAT znajduje się m.in.:

  • mięso i przetwory mięsne,
  • ryby i przetwory rybne,
  • mleko i produkty mleczarskie,
  • warzywa i przetwory,
  • owoce i przetwory,
  • tłuszcze zwierzęce,
  • jaja,
  • zboża i przetwory ze zbóż, w tym pieczywo i pieczywo cukiernicze,
  • orzechy,
  • miód naturalny,
  • wody mineralne i gazowane,
  • określone preparaty i mleko do żywienia niemowląt i dzieci,
  • dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego.

VAT 0 proc. nie obejmuje m.in. herbaty, kawy, cukru, czekolady i napojów gazowanych.

Jak VAT 0 wpływa na przedsiębiorców?

Obniżenie VAT w ramach Tarczy Antyinflacyjnej pomogło części przedsiębiorcom ograniczyć koszty prowadzenia działalności. Jednak 1 stycznia 2024 roku stawki VAT wzrosły (poza żywnością), np. na paliwo do 23% (z 8%), a to oznacza większe obciążenie dla wielu firm.

Warto jednocześnie pamiętać, że podwyżka VAT nie jest odczuwalna dla czynnych podatników VAT w przeciwieństwie do mniejszych firm, które są zwolnione z podatku od towaru i usług (wartość ich sprzedaży nie przekracza 200 tys. zł) – one nie mogą odliczać VAT. Wyższe koszty prowadzenia działalności mogą być przerzucone na konsumentów.

Zerowy podatek VAT dotyczy również ziemi ogrodniczej, nawozów i środków ochrony roślin oraz innych produktów, które pomagają w produkcji rolniczej. Tym samym Tarcza Antyinflacyjna mogła zmniejszyć koszty działalności drobnych producentów żywności.

Obniżenie podatku VAT nie poprawiło w zasadniczy sposób sytuacji w gastronomii, bo mniejszy VAT w zakupach w hurtowniach prowadzi do większej różnicy w stosunku do VAT sprzedaży, który przedsiębiorcy odprowadzają do urzędu skarbowego. Restauracje, bary i stołówki mogą nawet stracić jeżeli hurtownie podniosły swoje ceny.

Czy zerowa stawka podatku VAT może spowodować wzrost cen żywności?

Choć obniżony podatek VAT przyniósł konsumentom oszczędności, to niektórzy eksperci uważają, że dalsze przedłużanie Tarczy Antyinflacyjnej – rząd to rozważa – może spowodować skokowy wzrost cen żywności w 2024 roku. Taką przestrogę zawiera raport Credit Agricole Bank Polska. Ekonomiści tego banku rekomendują stopniowe zwiększenie VAT na żywność, aby zmiana była mniej dotkliwa dla konsumentów. 

Eksperci oceniają, że zniesienie VAT obniżyło ceny przeciętnie o ok. 3%. Dlaczego? Część przedsiębiorców wykorzystała VAT 0% na podstawowe produkty żywnościowe do poprawy wyników swoich firm. Podnieśli ceny netto żywności, aby zrekompensować m.in. rosnące koszty energii, transportu, pracy czy surowców rolnych.

Ekonomiści Credit Agricole oceniają, że po przywróceniu VAT na podstawowe produkty spożywcze, ich cena wzrośnie o ok. 1,6% w porównaniu do scenariusza bez zerowego podatku.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Poznaj system KSeF. Kiedy będzie obowiązkowy?

0
ksef 2024

KSeF to platforma do wystawiania i otrzymywania faktur drogą elektroniczną. Przedsiębiorcy mają do niej dostęp poprzez bezpłatną Aplikację Podatnika KSeF lub w ramach używanych przez siebie komercyjnych programów finansowo–księgowych. Po zmianie systemu każdy dokument będzie musiał być zgodny ze wzorem ustalonym przez Ministerstwo Finansów.

Zadania KSeF-u

KSeF ma uszczelnić system podatkowy, a jednocześnie usprawnić i ułatwić rozliczanie transakcji. Przesyłanie dokumentów będzie szybsze i bardziej bezpieczne. Resort finansów podkreśla, że dzięki fakturom ustrukturyzowanym przedsiębiorcy:

  • otrzymają zwrot podatku VAT naliczonego do 40 dni (teraz to 60 dni);
  • nie będą wystawiali duplikatów faktur, bo dokumenty potwierdzające transakcje będą przechowywane i archiwizowane w systemie elektronicznym przez 10 lat;
  • łatwiej i szybciej skorygują faktury;
  • faktury nie zginą i nie ulegną przypadkowemu zniszczeniu – wystawca czy odbiorca znajdą je w KSeF;
  • nie będą musieli przesyłać Jednolitego Pliku Kontrolnego dla Faktur (JPK_FA) na żądanie skarbówki.

Wprowadzenie systemu ma pozwolić na sprawdzanie prawidłowości rozliczeń podatkowych bez angażowania podatników i wszczynania kontroli.

Teraz trwa okres przejściowy wprowadzania systemu KSeF. Od stycznia 2022 roku przedsiębiorcy mogą dobrowolnie wystawiać faktury ustrukturyzowane w formacie .xml i mają czas na przygotowanie się do zmian, np. wyboru osób w firmie odpowiadających za terminowe wystawianie e-faktur.

Uzyskaj dostęp do KSeF z elektroniczną pieczęcią kwalifikowaną.

Najnowsze zmiany w obowiązkowym Krajowym Systemie e-Faktur

Uwaga! Obowiązkowy system KSeF zostanie wprowadzony w życie 1 lutego 2026 roku. (Stan na styczeń 2025 roku).

Początkowo obowiązkowy KSeF miał wejść w życie w II kwartale 2023 roku. Ministerstwo Finansów przeprowadziło konsultacje z przedsiębiorcami i ten termin został przesunięty na 1 lipca 2024 roku. Jednocześnie rząd zgodził się, aby część przedsiębiorców zaczęła wystawiać e-faktury jeszcze później. Dla mikro, małych i średnich firm zwolnionych z VAT, KSeF miał stać się obowiązkowy od 1 stycznia 2025 roku. Jak wspominamy wyżej i ten termin został przesunięty. W maju 2024 roku, termin wejścia KSeF w życie Sejm ustalił na luty 2026 r.

Paragony za przejazd płatnymi odcinkami autostrad oraz inne bilety spełniające funkcję faktury zostają wyłączone z Krajowego Systemu e-Faktur.

Kolejna zmiana dotyczy awarii systemu. Jeżeli dojdzie do niej po stronie przedsiębiorcy, to będzie możliwość wystawienia faktury papierowej lub elektronicznej. Faktura ustrukturyzowana ma być dostarczona do KSeF następnego dnia roboczego. Podczas awarii dopuszczalne jest wystawianie faktur korygujących.

Ministerstwo Finansów zrezygnowało też z obowiązku przesyłania do systemu faktur konsumenckich, czyli faktur wystawianych na osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (B2C). Takie dokumenty będą wystawiane na dotychczasowych zasadach.

Resort finansów zapewnia, że pracownicy urzędów skarbowych będą mieli dostęp do e-faktur w KSeF tylko podczas czynności kontrolnych, sprawdzających, w trakcie postępowania podatkowego oraz w celu prowadzenia działalności analitycznej KAS.

Aktualne informacje na temat KSeF można znaleźć na stronie: https://www.podatki.gov.pl/ksef.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Dla kogo obowiązkowy KSeF?

System KSeF będzie obowiązkowy, co do zasady, dla wszystkich przedsiębiorców, którzy są czynnymi podatnikami VAT. Dotyczy to również osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. KSeF nie będą musieli początkowo używać podatnicy zwolnieni z VAT.

Warto pamiętać, że z KSeF nie będą musieli korzystać przedsiębiorcy zagraniczni, którzy nie mają w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności i nie biorą udziału w transakcjach na terenie naszego kraju.

Kary za niekorzystanie z obowiązkowego KSeF

Kiedy e–faktury zastąpią dotychczasowe papierowe i elektroniczne dokumenty, a ich wystawianie będzie obowiązkowe. Jakie kary grożą dla przedsiębiorców unikających korzystania z KSeF?

Ministerstwo Finansów zapewnia, że przedsiębiorcy nie będą musieli obawiać się kar za „zwykłe” błędy w fakturach. Sankcje mają grozić za:

  • niekorzystanie z KSeF;
  • wystawienie e–faktury niezgodnej ze wzorem Ministerstwa Finansów (jeżeli system będzie niedostępny);
  • niewysłania do KSeF faktur wystawionych poza systemem – przedsiębiorcy muszą to zrobić w kolejnym dniu roboczym (jeżeli system jest niedostępny po ich stronie) lub w ciągu 7 dni roboczych (jeżeli awaria była po stronie KSeF).

Kary wyniosą do 100% wysokości podatku na fakturze lub do 18,7% wartości całej faktury. Warto pamiętać, że kara obejmie każdy dokument osobno, a przedsiębiorca nie będzie mógł skorzystać z czynnego żalu.

Kogo dotyczy raportowanie ESG? Raportowanie ESG w praktyce

0
rapotowanie esg

Jak sprawić, aby firmy rozwijały się w sposób zrównoważony i odpowiedzialny? Unia Europejska chce to osiągnąć, wprowadzając obowiązek, jakim jest raportowanie ESG. Taki obowiązek będzie dotyczył pierwszych przedsiębiorstw już w 2024 roku.

Czym jest ESG?

ESG (Environment, Social na Corporate Governance) to standardy, których mają przestrzegać przedsiębiorstwa, aby ich rozwój był bardziej zrównoważony i odpowiedzialny. W praktyce oznacza ocenę firm nie tylko pod kątem ich wyników finansowych.

Pod uwagę brany jest również wpływ na środowisko naturalne i społeczeństwo, czyli całe otoczenie, w którym działa dana organizacja. ESG ma pozwolić na mierzalną ocenę pozafinansowej działalności firm.

Na koncepcję ESG składa się:

  • ochrona środowiska naturalnego – działania, które wpływają na zmniejszenie degradacji poprzez nadzór nad m.in. zużyciem energii, wykorzystaniem energii odnawialnej czy odpowiednim zagospodarowaniem odpadów;
  • społeczna odpowiedzialność firmy w stosunku do pracowników i zewnętrznych partnerów – to relacje z pracownikami, kontrahentami czy partnerami, czyli m.in. przestrzeganie praw pracowniczych, właściwe warunki pracy, uczciwa współpraca z dostawcami, walka z nierównościami;
  • ład korporacyjny – wszystkie zasady i normy, które regulują sposób zarządzania całą firmą oraz relacje między pracownikami i organami (np. zarządem i radą nadzorczą spółki). Wszyscy interesariusze mają być traktowani równo, bez nadmiernego uprzywilejowania, a tym bardziej dyskryminowania. ESG wymaga oceny procedur stosowanych w ramach ładu korporacyjnego.
Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)

CSRD to dyrektywa o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, która nałoży na część firm nowe obowiązki i zacznie obowiązywać od 2024 roku. W zamyśle Parlamentu Europejskiego ma usprawnić raportowanie niefinansowe i zwiększyć porównywalność raportowanych danych.

Celem dyrektywy CSRD jest rozwój gospodarczy, który pomoże uzyskać Unii Europejskiej neutralność klimatyczną do 2050 roku.

Kogo będą obowiązywały nowe regulacje?

CSRD zastąpi dyrektywę NFRD (Non-Financial Reporting Directive), która obowiązuje w Polsce od 2017 roku. Dotychczasowe przepisy dotyczyły firm (jednostek interesu publicznego) przekraczających na dzień bilansowy kryterium średniej liczby 500 pracowników w ciągu roku obrotowego, natomiast CSRD zobowiązuje do raportowania na temat zrównoważonego rozwoju o wiele więcej przedsiębiorstw – według szacunków będzie to ok. 50 000 jednostek, czyli ponad 4 razy więcej niż obecnie.

Według firmy doradczej PwC obowiązek raportowania będzie miało ponad 3 500 polskich przedsiębiorstw.

Warto przypomnieć, że jednostki interesu publicznego to przedsiębiorstwa posiadające interes publiczny z uwagi na charakter swojej działalności gospodarczej, wielkość, liczbę pracowników lub status korporacyjny, w tym banki, zakłady ubezpieczeń i spółki giełdowe.

Dyrektywę CSRD można znaleźć na stronie Eur-Lex.

Kogo dotyczy raportowanie ESG?

Obowiązek raportowania wprowadzany jest stopniowo, a kryterium to przede wszystkim liczba zatrudnionych pracowników.

Najpierw CSRD zacznie dotyczyć największych firm (liczących ponad 500 zatrudnionych) – od roku obrotowego zaczynającego się 1 stycznia 2024 roku, a pierwsze raportowanie wymagane jest w 2025 roku.

Kolejną grupę stanowią przedsiębiorstwa z ponad 250 pracownikami. Dla nich obowiązek sprawozdawczy wejdzie w życie 1 stycznia 2025 roku, a pierwszy raport złożą w 2026 roku.

Najwięcej czasu na przygotowanie się do raportowania będą miały małe i średnie przedsiębiorstwa. Takie firmy dyrektywa obejmie 1 stycznia 2026 roku (pierwsze raportowanie w 2027 roku). Uwaga! Małe i średnie jednostki interesu publicznego przez pierwsze dwa lata – do 2028 roku – mogą zrezygnować z publikowania informacji o zrównoważonym rozwoju, ale będą zobowiązane wyjaśnić, dlaczego tego nie zrobiły.

Obowiązek raportowania spoczywać będzie również na przedsiębiorstwach o sumie aktywów powyżej 20 mln euro i przychodach netto powyżej 40 mln euro.

Na czym polega raportowanie ESG?

Raportowanie ESG polega na przekazywanie informacji niefinansowych o działaniach, które firmy podejmą w obszarze środowiska, społeczeństwa i zarządzania. Dyrektywa CSRD jest narzędziem, które ujednolica standard raportowania i sprawia, że klienci i inwestorzy łatwiej porównają dane podawane przez firmy.

Co obejmuje raportowanie? Przedsiębiorstwa będą musiały informować o tym, jak ich działalność wpływa na kwestie związane z m.in.:

  • klimatem,
  • bioróżnorodnością,
  • wodą i powietrzem,
  • prawami człowieka,
  • relacjami z partnerami, dostawcami, kontrahentami,
  • warunkami pracy.

Raportowanie ESG obejmuje również informacje, jak zrównoważony rozwój oddziałuje na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

W praktyce sprawozdanie obejmie m.in. przedstawienie strategii działania i rozwoju firmy z uwzględnieniem wpływu na środowisko naturalne i społeczeństwo, rozpisanie roli organów firmy, w jaki sposób zostanie dotrzymana należyta staranność w kwestii dotrzymania standardów zrównoważonego rozwoju oraz czy firma będzie miała negatywny wpływ i jak go zmniejszy.

Raportowanie będzie odbywało się w oparciu o Europejskie Standardy Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju. Należy pamiętać, że za brak raportowania będą groziły kary, w tym finansowe.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Planowane zmiany w ustawie prawo restrukturyzacyjne

0
prawo restrukturyzacyjne

Co może zrobić dłużnik, który jest niewypłacalny lub zagrożony niewypłacalnością? Skorzystać z restrukturyzacji. Sprawdzamy, jakie zmiany w ustawie prawo restrukturyzacyjne zajdą w 2024 roku.

Ustawa o restrukturyzacji przewiduje cztery postępowania, których celem jest uniknięcie ogłoszenia upadłości dłużnika przez umożliwienie mu restrukturyzacji w drodze zawarcia układu z wierzycielami, a w przypadku postępowania sanacyjnego – również przez przeprowadzenie działań sanacyjnych, przy zabezpieczeniu słusznych praw wierzycieli (art. 3).

Z postępowania restrukturyzacyjnego może skorzystać każdy przedsiębiorca, bez względu na formę prowadzenia działalności gospodarczej.

Prawo restrukturyzacyjne, czyli ustawa z dnia 15 maja 2015 r. – obecne przepisy

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, restrukturyzacja jest sposobem na uniknięcie ogłoszenia upadłości dłużnika. Warto pamiętać, że na jej przeprowadzenie zawsze potrzebna jest zgoda sądu. Dłużnik musi złożyć odpowiedni wniosek restrukturyzacyjny do sądu rejonowego (wydział gospodarczy), aby rozpocząć postępowanie.

Firmy, które chcą się zrestrukturyzować i dalej prowadzić działalność bez zobowiązań, mają do wyboru:

Postępowanie o zatwierdzenie układu

Umożliwia zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu.

To najtańszy i najszybszy sposób na przeprowadzenie restrukturyzacji. Doradca restrukturyzacyjny pomaga przeprowadzić postępowanie bez udziału sądu, który ostatecznie ocenia, czy porozumienie z wierzycielami jest zgodne z prawem. Rolą doradcy jest m.in. przygotowanie warunków spłaty długu, które zaakceptują wierzyciele.

Uwaga! Postępowanie jest dopuszczalne jeżeli suma wierzytelności spornych uprawniających do głosowania nad układem nie przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Postępowanie układowe

Umożliwia dłużnikowi zawarcie układu po sporządzeniu i zatwierdzeniu spisu wierzytelności.

Jeżeli sporne wierzytelności przekraczają 15% całej sumy wierzytelności, to możliwe jest przeprowadzenie postępowania układowego. Dłużnik musi posiadać zdolność do zaspokajania kosztów postępowania oraz zobowiązań powstałych po jego otwarciu. Tymczasowy nadzorca sądowy może zabezpieczyć majątek dłużnika.

Zadaniem takiego nadzorcy będzie też zbadanie sytuacji finansowej dłużnika oraz przygotowanie sprawozdania dla sądu. Wierzyciele mogą złożyć sprzeciw do spisu wierzytelności, który zostanie rozpoznany przez sędziego–komisarza z możliwością odwołania do sądu restrukturyzacyjnego.

  • przyspieszone postępowanie układowe – umożliwia dłużnikowi zawarcie układu po sporządzeniu i zatwierdzeniu spisu wierzytelności w uproszczonym trybie.

Pierwszym krokiem do zawarcia układu jest sporządzenie i zatwierdzenie w uproszczonym trybie spisu wierzytelności. Wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego składa się do sądu. Trzeba pamiętać, że zadłużona firma będzie potrzebowała zgody nadzorcy sądowego w przypadku czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu. To postępowanie daje ochronę przed egzekucją zobowiązań objętych układem. I w tym przypadku obowiązuje 15% próg występujący w postępowaniu o zatwierdzeniu układu.

  • postępowanie sanacyjne – umożliwia dłużnikowi przeprowadzenie działań sanacyjnych oraz zawarcie układu po sporządzeniu i zatwierdzeniu spisu wierzytelności.

Zarząd nad zadłużonym przedsiębiorstwem przejmuje zarządca, a cechą charakterystyczną tego postępowania jest możliwość przeprowadzenia środków restrukturyzacyjnych ze zwolnieniami pracowników włącznie, bardzo duża ochrona przed egzekucją, opcja odstąpienia od umów, które nie przyniosą zysków dłużnikowi oraz ubezskutecznienia niektórych czynności dłużnika sprzed otwarcia postępowania.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Restrukturyzacja – co jest? Kiedy może ci pomóc restrukturyzacja przedsiębiorstwa?
  2. Przedawnienie długu – czy każdy dług trzeba spłacić?
  3. Upadłość firmy. Kiedy upada firma?
  4. Upadłość spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
  5. Prawo przedsiębiorców – najważniejsze przepisy

Zmiany w prawie restrukturyzacyjnym w 2024 roku

W marcu 2024 roku mają wejść w życie zmiany w Prawie restrukturyzacyjnym oraz Prawie upadłościowym. Prace nad nowelizacją nadal trwają, jednak najważniejsze propozycje są już znane. Zmiana związana jest m.in. z implementacją dyrektywy UE o restrukturyzacji zapobiegawczej (dotyczącej tzw. drugiej szansy).

Co się zmieni? Nadzorca lub zarządca będzie miał obowiązek przeprowadzenia testu zaspokojenia (rentowności). Test polega na przygotowaniu różnych wariantów spłaty zobowiązań – wyceny wartości przedsiębiorstwa po przeprowadzeniu restrukturyzacji lub wartości majątku po ogłoszeniu upadłości i sprzedaży.

Wierzyciele będą mogli samodzielnie ocenić, co będzie dla nich korzystniejsze: ogłoszenie upadłości czy restrukturyzacja. Dzięki temu unikną pokrzywdzenia przez restrukturyzację.

Test zaspokojenia ma być gotowy najpóźniej 30 dni przed zwołaniem zgromadzenia wierzycieli, na którym będzie głosowany układ.

Kolejna nowość, to umożliwienie nadzorcy i zarządcy zatrudnienie mediatora, który pomoże dłużnikowi wynegocjować lepsze warunki.

To nie wszystko. Z mocy prawa układem będą objęte również wierzytelności zabezpieczone rzeczowo. W planie restrukturyzacyjnym znajdzie się zestawienie aktywów (wraz z ich wartością) i pasywów dłużnika, informacja o wierzycielach objętych układem wraz z wysokością przysługującej im wierzytelności, informacja o wspólnikach lub akcjonariuszach dłużnika.

Wartościowym narzędziem dla małych i średnich przedsiębiorstw będzie oficjalny wzór planu restrukturyzacyjnego przygotowany i udostępniony przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

Kolejną zmianą jest propozycja umorzenia z mocy prawa postępowania o zatwierdzenie układu w przypadku złożenia przez dłużnika nadzorcy oświadczenia o rezygnacji z dalszego prowadzenia postępowania lub jeżeli wniosek o zatwierdzenie układnie nie wpłynie do sądu w ciągu 4 miesięcy od dnia układowego.

Warto zauważyć, że w przepisach zostanie rozróżniona restrukturyzacja zapobiegawcza (postępowanie o zatwierdzenie układu, przyspieszone postępowanie układowe, postępowanie układowe) i restrukturyzacja sanacyjna.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Wzrost płacy minimalnej 2024. Jaka będzie podwyżka płacy minimalnej w przyszłym roku?

0
wzrost płacy minimalnej 2024

Z rządowych obliczeń wynika, że nawet 1,5 miliona osób pracujących otrzymuje minimalne wynagrodzenie. Jeśli weźmiemy pod uwagę wciąż szalejącą w Polsce inflację, nie powinno dziwić, że niektórzy z wytęsknieniem oczekują na ustawowy wzrost płacy minimalnej. Jakich zmian oczekiwać w 2024 roku?

Ile wynosi minimalne wynagrodzenie w 2023 roku?

W 2023 roku wynagrodzenie minimalne wynosi 3600 złotych brutto, co po odjęciu składek ZUS oraz podatku dochodowego oznacza niecałe dwa tysiące osiemset złotych „na rękę” (więcej szczegółów znajdziesz w dalszej części tekstu). Nie jest to dużo, aczkolwiek warto pamiętać, że płaca ta wzrosła w 2023 roku aż dwukrotnie, tzn. w styczniu oraz czerwcu.

Poprzez podnoszenie płacy minimalnej rząd stara się realizować dwa główne cele, tzn.:

  • poprawa sytuacji osób, które mało zarabiają, na rynku pracy;
  • przeciwdziałanie skutkom wysokiej inflacji.

Podwyżka płacy minimalnej w 2024 roku

Podobnie jak miało to miejsce w 2023 r., również na następny rok zaplanowane są aż dwie podwyżki płacy minimalnej. Ta nadzwyczajna sytuacja została spowodowana drastycznym wzrostem cen towarów i usług.

Zobaczmy, jaka będzie wysokość minimalnego wynagrodzenia w 2024 roku po dwóch podwyżkach oraz jak wpłynie to na poziom obciążeń ZUS.

Płaca minimalna od 1 stycznia 2024 roku

W styczniu 2024 roku minimalne wynagrodzenie na umowie o pracę wyniesie:

Pozycja Stawka proc. Kwota w zł – lipiec 2023 Kwota w zł – styczeń 2024 Wzrost w porównaniu z lipcem 2023 r.
Wynagrodzenie brutto 3 600,00 zł 4 300,00 zł 700,00 zł
Ubezpieczenie emerytalne 9,76% 351,36 zł 419,68 zł 68,32 zł
Ubezpieczenie rentowe 1,50% 54,00 zł 64,50 zł 10,50 zł
Ubezpieczenie chorobowe 2,45% 88,20 zł 105,35 zł 17,15 zł
Ubezpieczenie zdrowotne 9,00% 279,58 zł 333,94 zł 54,36 zł
Zaliczka na podatek 12,00% 43,00 zł 115,00 zł 72,00 zł
Twoja wypłata (kwota netto) 2 783,86 zł 3 261,53 zł 477,67 zł

 

Płaca minimalna od 1 lipca 2024 roku

Wiemy już, o ile wzrośnie płaca minimalna w styczniu 2024 r. Pamiętajmy jednak, że, jak już wspomnieliśmy, w następnym roku również będzie miał miejsce dwukrotny wzrost wynagrodzenia minimalnego. Zobaczmy, jak w porównaniu z 2023 r. będzie wyglądać płaca minimalna:

Pozycja Stawka proc. Kwota w zł – lipiec 2023 Kwota w zł – lipiec 2024 Wzrost w porównaniu z lipcem 2023 r.
Wynagrodzenie brutto 3 600,00 zł 4 500,00 zł 900,00 zł
Ubezpieczenie emerytalne 9,76% 351,36 zł 439,20 zł 87,84 zł
Ubezpieczenie rentowe 1,50% 54,00 zł 67,50 zł 13,50 zł
Ubezpieczenie chorobowe 2,45% 88,20 zł 110,25 zł 22,05 zł
Ubezpieczenie zdrowotne 9,00% 279,58 zł 349,47 zł 69,89 zł
Zaliczka na podatek 12,00% 43,00 zł 136,00 zł 93,00 zł
Twoja wypłata (kwota netto) 2 783,86 zł 3 397,58 zł 613,72 zł

 

Konsekwencje podniesienia minimalnego wynagrodzenia

Konsekwencje podniesienia płacy minimalnej należy rozpatrywać z trzech perspektyw:

  • pracownika,
  • przedsiębiorcy-pracodawcy,
  • gospodarki jako całości.

Wzrost płacy minimalnej a pracownicy

Nawet jeśli chodzi o punkt widzenia pracownika, sytuacja nie jest taka oczywista, jak mogłoby nam to wydawać.

Z jednej strony wzrost płacy minimalnej oznacza bowiem podniesienie płacy — w ekonomii określa się to terminem „dochód rozporządzalny”. Zasada jest tu bardzo prosta: pensja minimalna brutto 2024 roku wzrośnie, co przekłada się na wzrost wynagrodzenia netto.

Z drugiej jednak strony, o ile pracownicy nisko wykwalifikowani (oraz ci, którzy znajdują się na początku swojej drogi zawodowej) na wzroście płacy minimalnej mogą zyskać, inaczej wygląda sytuacja w przypadku osób lepiej zarabiających, w tym szczególnie otrzymujących dochody nieco powyżej pensji minimalnej.

Łatwo możemy sobie wyobrazić, do czego to prowadzi — podwyżka płacy minimalnej, zwłaszcza tak znaczna jak w 2024 r., oznacza  spłaszczenie płac. O ile osoby zarabiające minimalną mogą być z podwyżki zadowolone, to pozostałe osoby — niekoniecznie. Według szacunków w drugiej połowie następnego roku nawet 3 miliony pracowników w Polsce może otrzymywać najniższą płacę ustawową. Jak przełoży się to na ich żądania podwyżek oraz efektywność i motywację do pracy, konsekwencje są łatwe do przewidzenia.

Nowa płaca minimalna a pracodawcy

Z punktu widzenia pracodawców sytuacja jest jasna: wzrost płacy minimalnej oznacza wyższe koszty prowadzenia biznesu. O ile przyznanie pracownikowi premii czy podwyżki w uznaniu może motywować do cięższej pracy, to ustawowe podniesienie płacy minimalnej raczej do tego nie zachęci.

Poniżej przedstawiliśmy, jak bardzo wzrosną koszty pracodawcy w lipcu 2024 r. w stosunku do stanu obecnego (tzn. lipca 2023 r.). W zestawieniu wzięto pod uwagę nie tylko płacę brutto, ale także obciążenia ZUS, które są ponoszone przez pracodawcę:

Rodzaj składki Składka w części finansowanej przez pracodawcę Wysokość obciążeń w lipiec 2023 r. (płaca minimalna 3600 zł brutto) Wysokość obciążeń styczeń 2024 r. (płaca minimalna 4300 zł brutto) Wysokość obciążeń lipiec 2024 r. (płaca minimalna 4500 zł brutto) Wzrost lipiec 2024 r.-lipiec 2023 r.
Składka emerytalna 9,76% 351,36 zł 419,68 zł 439,20 zł 87,84 zł
Składka rentowa 6,50% 234,00 zł 279,50 zł 292,50 zł 58,50 zł
Składka zdrowotna – zł – zł – zł –   zł
Składka chorobowa – zł – zł – zł –   zł
Składka wypadkowa 1,67% 60,12 zł 71,81 zł 75,15 zł 15,03 zł
Składka na Fundusz Pracy 2,45% 88,20 zł 105,35 zł 110,25 zł 22,05 zł
Składka na FGŚP (Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) 0,10% 3,60 zł 4,30 zł 4,50 zł 0,90 zł
Razem: 737,28 zł 880,64 zł 921,60 zł 184,32 zł
Koszty pracodawcy plus wypłata brutto 4 337,28 zł 5 180,64 zł 5 421,60 zł 1 084,32 zł

Źródło: Opracowanie własne na podstawie ustawy z dn. 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. 1998 Nr 137 poz. 887).

Z powyższego zestawienia jasno wynika, że zatrudnienie jednego pracownika na pełen etat w ramach stosunku pracy będzie w lipcu 2024 r. kosztować pracodawcę o niemal tysiąc sto złotych więcej niż obecnie.

Wzrost płacy minimalnej a gospodarka

Wzrost płacy minimalnej mocno wpływa na stan gospodarki w kraju. Podniesienie minimalnej krajowej może przełożyć się na „podtrzymanie” inflacji, która od pewnego czasu znajduje się trendzie spadkowym. To dość łatwe do przewidzenia, że mało zarabiający Polacy przeznaczą nadwyżki np. na zakupy, wyjazdy wakacyjne czy prezenty urodzinowe/świąteczne, co nie pozostanie bez wpływu na ceny różnych towarów i usług.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Czy możemy się spodziewać obniżki stóp procentowych w 2023 roku? Czy RPP obniży stopy procentowe?

0
obniżki stóp procentowych

Obecna sytuacja makroekonomiczna w Polsce i na świecie jest niezwykle skomplikowana. To nie ulega żadnym wątpliwościom. Jak wiadomo, wpływ na obecny stan miały m.in. takie czynniki jak pandemia koronawirusa oraz wojna rosyjsko-ukraińska. Wydarzenia te doprowadziły m.in. do drastycznego wzrostu cen surowców, co przełożyło się na dotkliwą dla całej gospodarki — w tym także konsumentów — inflację.

W celu walki z tym problemem Rada Polityka Pieniężnej (RPP) zdecydowała się na serię podwyżek stóp procentowych. Kiedy można będzie się spodziewać odwrócenia trendu, tzn. stopniowego obniżania stóp? Postaramy się znaleźć odpowiedź.

Pierwsza obniżka stóp procentowych możliwa we wrześniu

Kiedy RPP obniży stopy procentowe? Zanim przeczytasz nasz tekst, musisz wiedzieć, że nie znamy odpowiedzi na to pytanie. Sytuacja w gospodarce jest zbyt dynamiczna, a przedstawiciele RPP nie dali jasnego komunikatu na temat tego, na kiedy jest planowana obniżka. W praktyce zatem wszystko rozbija się o spekulacje.

To właśnie dlatego o wyrażenie swojej opinii kwestii poziomu stóp procentowych zostali poproszeni ekonomiści z ośrodków analitycznych czy uczelni. Z ankiety, która została przeprowadzona przez „Rzeczpospolitą” (42 respondentów), wynika, że zdaniem zdecydowanej większości badanych stopy procentowe mogą zostać obniżone w tym roku. W ich opinii obniżka ta może nastąpić jeszcze we wrześniu lub październiku.

Trzeba jednak zwrócić na uwagę, że spodziewana obniżka nie jest szczególnie znacząca. Wręcz przeciwnie: według nich będzie to ok. od 0,25 do 0,5 pkt proc. Dla porównania podstawowa stopa, tzn. stopa referencyjna, wynosi obecnie 6,75 proc. W drugiej połowie 2021 roku nastąpił zdecydowany wzrost stóp procentowych NBP. W efekcie, stopy te osiągnęły poziom nieznany już od wielu lat. Aby móc się o tym przekonać, wystarczy rzut oka na poniższy wykres:

Źródło: https://www.sii.org.pl/static/img/015769/stopy1.png

Skutki obniżenia stóp procentowych przez RPP

Stopy procentowe to jeden z najważniejszych instrumentów w zakresie polityki pieniężnej. Reguluje je Narodowy Bank Polski po to, by utrzymać stabilny poziom cen. W pewnym uproszczeniu określają one koszt, po jakim banki (komercyjne) pożyczają pieniądze od innych banków.

Pośrednio stopy procentowe NBP wpływają również na koszt, czyli oprocentowanie kredytów i depozytów bankowych (lokaty).

Wpływ stóp procentowych jest dość prosty do zobrazowania:

  • podwyższenie stóp procentowych NBP ma za zadanie „schłodzić” gospodarkę, tzn. ograniczyć aktywność gospodarczą, a w efekcie także obniżyć poziom inflacji. Odbywa się to poprzez:
    • zwiększenie kosztów pożyczek międzybankowych, w wyniku czego oprocentowanie kredytów udzielanych klientom wzrasta;
    • zwiększenie opłacalności obligacji emitowanych przez Skarb Państwa (odbywa się to poprzez wzrost odsetek wypłacanych osobom, które kupiły obligacje skarbowe). Taka zmiana skłania do oszczędzania.

W efekcie spada ilość pieniądza w obiegu, co obniża inflację;

  • mechanizm ten działa również drugą stronę, ponieważ obniżka stóp stymuluje aktywność gospodarczą. Spadają wówczas koszty pożyczek (co skłania do zaciągania pożyczek np. na samochód, wakacje czy założenie firmy). Z kolei niższe oprocentowanie obligacji zniechęca do oszczędzania, motywując nas do wydawania pieniędzy.

A zatem jednym z motywów obniżania stóp procentowych jest pobudzenie (stymulacja) gospodarki. Mogłoby się zatem wydawać, że niskie stopy procentowe powinny obowiązywać zawsze. Cóż, okazuje się, że niekoniecznie. Polska gospodarka jest mimo wszystko w dość dobrej kondycji i nie trzeba jej dodatkowo rozgrzewać. Co więcej, zgodnie z najświeższą projekcją opublikowaną przez NBP:

Źródło: https://nbp.pl/projekcja-inflacji-i-pkb-lipiec-2023/

Z projekcji tej wynika, że inflacja w najbliższych miesiącach będzie spadać, i to gwałtownie. Nie znaczy to jednak, że w ciągu kilku miesięcy pozbędziemy się problemu. Wręcz przeciwnie — jeszcze w drugiej połowie 2024 r. będzie ona utrzymywała się na poziomie ok. 5-6 proc. Dalsza obniżka stóp procentowych może sprawić, że spadek inflacji jeszcze bardziej rozłoży się w czasie.

Nawet bez obniżek stóp powrót do celu inflacyjnego (2,5 proc. +/- 1 p.p.) nie nastąpi zbyt szybko.

Czy stopy procentowe w 2023 r. spadną?

Od kilku miesięcy stopy utrzymują się na niezmienionym, wysokim poziomie. W związku z tym niemałą sensację wzbudziła wypowiedź udzielona przez Gabrielę Masłowską (jest to jedna z członkiń RPP), zdaniem której pierwsza obniżka miałaby nastąpić na przełomie trzeciego i czwartego kwartału bieżącego roku. Nie byłaby ona znacząca, ale dobitnie pokazałaby odwrócenie trendu.

Na uwagę zasługuje jednak co innego, a mianowicie argument podany przez p. Masłowską. Jej zdaniem taka decyzja jest konieczna, ponieważ złotówka w ostatnim czasie znacząco się umocniła.

Wydaje się, że opinia ta nie jest pozbawiona racji — aby się o tym przekonać, wystarczy spojrzeć na wykres — kurs USD w przeliczeniu na PLN — po początkowym szoku wywołanym wybuchem wojny na Ukrainie (Polska to jeden z krajów przyfrontowych, stąd osłabienie krajowej waluty był poniekąd oczywisty) nastąpiło umocnienie złotówki oraz powrót do wcześniejszego stanu.

Niestety, mocna waluta krajowa to rozwiązanie, które ma pewne wady. Przede wszystkim, im jest ona silniejsza, tym mniej konkurencyjny staje się eksport z Polski. Jeśli dodamy do tego podwyżkę stóp, może to dodatkowo wzmocnić walutę, a jednocześnie sprawić, że gospodarka dodatkowo straci na atrakcyjności.

Podsumowanie

Ostatecznie, jedyna odpowiedź, jaką możemy udzielić na pytanie: „Czy w 2023 roku nastąpi obniżka stóp procentowych?”, może być tylko jedna — to zależy. Taki wariant wciąż pozostaje realny… choć oczywiście będzie on w dużym stopniu zależeć od uwarunkowań ekonomicznych oraz inflacyjnych.

To, jakie decyzje ogłosi RPP na następnych comiesięcznych posiedzeniach, jest pochodną stanu gospodarki, perspektyw inflacyjnych oraz ryzyk związanych z umocnieniem polskiej waluty. Prognozy i opinie ekonomistów, których poddano badaniu, są cenną wskazówką… ale wciąż jedynie wskazówką. Decyzja należy do Rady Polityki Pieniężnej, a jej działania — od sytuacji gospodarczej i finansowej Polski.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce 2023 – nadchodzące zmiany

0
zatrudnianie cudzoziemców

Ostatnie lata to specyficzny czas dla polskiego rynku pracy. Niedobór pracowników z różnych branż sprawił, że zaczęto ściągać coraz więcej imigrantów. Pracodawców z pewnością zadowoli więc informacja, że na 2023 rok planowane jest uproszczenie przepisów w zakresie zatrudniania cudzoziemców. Na jakie zmiany mogą liczyć przedsiębiorcy?

Jak zatrudnić cudzoziemca w Polsce w 2023 roku?

Zatrudnienie cudzoziemca w Polsce oznacza z punktu widzenia przedsiębiorcy szereg formalności oraz kwestii urzędowych, którym należy sprostać. Poniżej przedstawiamy działania, jakie powinien wykonać pracodawca chcący zatrudnić w swoim przedsiębiorstwie cudzoziemca spoza Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG):

  • uzyskanie odpowiedniego dokumentu uprawniającego cudzoziemca do tego, by mógł on pracować na terenie Polski — rozumie się przez to takie formularze jak na przykład:
    • zezwolenie na pracę cudzoziemca (są to dokumenty typ: A, B, C, D i E);
    • zezwolenie na wykonywanie pracy sezonowej (dokument typ S);
    • wpis do ewidencji o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi.
O zezwolenie typu A, B, C, D i E występuje:

  • pracodawca (wysyła on odpowiedni wniosek do właściwego miejscowo dla siedziby firmy wojewody);
  • cudzoziemiec, jeśli przebywa on już na terytorium Polski (w takim wypadku wniosek powinien zostać złożony do wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu cudzoziemca).

Z kolei o zezwolenie typu S występuje pracodawca do właściwego starosty.

  • podpisanie umowy o zatrudnieniu na etat, która spełnia warunki wymagane w ramach krajowych przepisów (Kodeks Pracy). Trzeba przy tym zadbać o odpowiednie, profesjonalne przetłumaczenie takiej umowy na język zrozumiały dla cudzoziemca, by uniknąć ewentualnych sporów w przyszłości;
  • skopiowanie przedstawionego przez cudzoziemca dokumentu potwierdzającego legalność pobytu cudzoziemca na terenie Polski;
  • zatrudnienie zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu pobytowym lub oświadczeniu (rozumie się przez to fakt, że takie zezwolenia/oświadczenia są wydawane na określony czas);
  • wykonanie obowiązków narzuconych przez prawo pracy oraz przepisy z zakresu ubezpieczeń słonecznych, przez co rozumie się między innymi zgłoszenie cudzoziemca do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
  • przestrzeganie praw pracownika-cudzoziemca np. w kwestii urlopu pracowniczego czy płatnego pobytu na zwolnieniu lekarskim.

Jednym z założeń Krajowego Planu Odbudowy dla naszego kraju jest usprawnienie procedur regulujących sposób zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Co ważne, zmiany, które planuje się w tym zakresie, nie będą kosmetyczne. Powód, dla którego organy unijne skłaniają Polskę do zmian w tym zakresie, jest prosty: znaczący wzrost zatrudnienia cudzoziemców.

W efekcie konieczne stało się opracowanie takich rozwiązań, które jednocześnie:

  • zapewniają korzyści pracodawcom;
  • chronią zatrudnianych cudzoziemców.
W dniu 1 lipca 2023 r. ogłoszono, że w sierpniu bieżącego roku przestaną obowiązywać przedłużone z uwagi na zagrożenie epidemiczne/stan epidemii terminy ważności — dotyczy to takich kwestii jak np.:

  • złożenie wniosku o przedłużenie wizy, zezwolenia pobytowego (zezwolenie na pobyt czasowy lub stały) czy pobytu w ramach ruchu bezwizowego;
  • przedłużenie wizy krajowej/Schengen.

Zezwolenie na pracę

Jedną z kwestii, co do której zostaną dokonane zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, jest tzw. test pracy.

Obecnie pracodawcy muszą — za każdym razem, gdy postanowią zatrudnić cudzoziemca — sprawdzić, czy właściwy miejscowo starosta ogłosił, że w danych warunkach nie jest możliwe wypełnienie na lokalnym rynku pracy luki kadrowej z wykorzystaniem polskich obywateli, co powoduje konieczność zatrudnienia cudzoziemców. Nawet pomimo faktu, iż w danym regionie mamy do czynienia z niskim bezrobociem, oczekiwanie na takie informacje to po prostu strata czasu.

W takiej sytuacji pracodawców z pewnością zainteresuje informacja, że według nowych rozwiązań starości nie będą już publikować takich informacji.

Wyjątkiem od nowych zasad będzie sytuacja, w której dojdzie do pogorszenia się sytuacji na rynku pracy. W takim wypadku starosta będzie mógł opublikować listę profesji/rodzajów wykonywanych prac, w stosunku do których nie będzie się przez określony czas wydawać pozwoleń na pracę.

Zmiany w przepisach dotyczących zatrudniania cudzoziemców – projektowana ustawa o zatrudnianiu cudzoziemców

W ramach nowelizacji przepisów planuje się wprowadzić system elektroniczny, za pośrednictwem którego przedsiębiorcy chcący zatrudniać cudzoziemców będą składać dokumenty. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku innych cyfrowych rozwiązań, także i w tej sytuacji celem jest usprawnienie całej procedury oraz ograniczenie niezbędnych formalności. Całość będzie odbywać się za pośrednictwem elektronicznego systemu „Syriusz”.

Oprócz składania dokumentów niezbędnych do zatrudnienia cudzoziemskich pracowników system ten pozwoli organom państwowym na doręczanie pism urzędowych; rozumie się przez to:

  • decyzje,
  • powiadomienia,
  • postanowienia.

Tym samym, również przedsiębiorcy będą mogli składać odwołania czy zażalenia.

Zezwolenia na pracę a nierzetelni pracodawcy

Projektowane zmiany w przepisach to nie tylko usprawnienie procedur, ale także — o czym powinno się również pamiętać — kolejny krok w celu wyeliminowania zjawisk patologicznych. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest możliwość odmowy wydania zezwolenia na pracę cudzoziemców w sytuacji, gdy przedsiębiorca-wnioskodawca zalega m.in. z takimi zobowiązaniami jak:

  • składki na ubezpieczenia społeczne,
  • składka zdrowotna,
  • składka na Fundusz Pracy,
  • składka na FGŚP, czyli Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
  • podatek dochodowy (PIT lub CIT) oraz VAT.

Niestety, do tej obszernej kategorii nie zaliczono niespłaconych zobowiązań wobec innych przedsiębiorców.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Czy zapłacisz podatek od darowizny od rodziców? Kiedy pieniądze od rodziców nie są opodatkowane?

0
darowizna od rodziców

Rodzice często darują swoim dzieciom środki finansowe, nieruchomości czy samochody. Czy takie prezenty powinny zostać zgłoszone do urzędu skarbowego i opodatkowane? Podpowiadamy!

Darowizna polega na nieodpłatnym przekazaniu pewnego rodzaju dóbr na rzecz innej osoby. Każda darowizna podlega obowiązkowi podatkowemu, ale te przekazywane przez rodziców na rzecz ich dzieci są objęte zwolnieniem podatkowym. Warto jednak wiedzieć, że część z nich będzie wymagała zgłoszenia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Które? O tym przeczytasz w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!

Jaką formę może przyjąć darowizna od rodziców?

Instytucja darowizny została uregulowana przepisami artykułu 888 kodeksu cywilnego. Zgodnie z nimi można ją określić jako pewnego rodzaju umowę zawieraną pomiędzy darczyńcą, a więc osobą przekazującą dar oraz obdarowywanym, czyli osobą odbierającą. Darowizna to bezpłatne przekazanie części majątku dla wybranej osoby. Obdarowany otrzymuje konkretny przedmiot i nie jest w zamian zobowiązany do wykonania żadnej czynności wobec darczyńcy.

Celem darowizny jest poszerzenie majątku obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Stroną umowy darowizny mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i prawne.

Darowizna może przyjąć różne formy. Najpopularniejszą są pieniądze, ale darować można również rzeczy ruchome (np.: samochody, dzieła sztuki, biżuterię), nieruchomości (domy, mieszkania, działki) czy prawo użytkowania wieczystego.

Ile wynosi podatek od darowizny od rodziców?

Fakt konieczności odprowadzania podatku od darowizn został uregulowany w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Podatek powinna odprowadzić osoba obdarowana. Wysokość opodatkowania będzie uzależniona od stopnia pokrewieństwa zachodzącego pomiędzy darczyńcą oraz obdarowywanym.

Zgodnie z powyższym wszystkie darowizny podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Należy jednak zaznaczyć, że niektóre podmioty podlegają pod zwolnienia podatkowe. Ustawodawca określił trzy grupy podatkowe darczyńców, w których określił kwoty wolne od podatku. Oznacza to, że jeżeli wartość darowizny nie przekroczy kwoty wolnej, to obdarowany nie ma obowiązku zapłaty podatku.

Wspomniane grupy podatkowe kształtują się w następujący sposób:

  • grupa I – kwota wolna od podatku: 36 120 złotych; do grupy należą: małżonek, zstępni (np. syn, córka, wnuki, prawnuki), wstępni (np. matka, ojciec, dziadkowie), rodzeństwo, ojczym, macocha, pasierb, zięć, synowa, teściowie);
    • w ramach grupy I wyodrębniono również grupę 0, do której należą: małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym, macocha;
  • grupa II – kwota wolna od podatku: 7 878 złotych; do grupy należą: zstępni rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępni i małżonkowie pasierbów, małżonkowie rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonkowie rodzeństwa małżonków, małżonkowie innych zstępnych;
  • grupa III – kwota wolna od podatku: 5 308 złotych; do grupy należą: osoby niezaliczane do innych grup.

Grupa 0 to szczególna grupa osób, w przypadku których wszystkie darowizny, bez względu na ich wartość, są zwolnione z konieczności opodatkowania. Właśnie do tej grupy należą darowizny przekazywane przez rodziców na rzecz ich dzieci.

Warto podkreślić, że chociaż otrzymanie darowizny od rodziców jest zwolnione z opodatkowania, to jeśli jej kwota przekracza kwotę wolną określoną dla grupy I, to wymaga ono zgłoszenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Takiego zgłoszenia należy dokonać w terminie do 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego. W tym celu wykorzystuje się formularz SD-Z2.

Darowizna od rodziców a obowiązek alimentacyjny

Rodzice mają obowiązek zabezpieczyć swoim dzieciom egzystencję, a więc dostarczyć środki niezbędne do utrzymania się. Obowiązek alimentacyjny ciąży na rodzicach do momentu, kiedy dziecko nie będzie w stanie utrzymać się samodzielnie. Prawo to zostało zagwarantowane w kodeksie rodzinno opiekuńczym.

Alimenty przekazywane przez rodziców na rzecz dziecka związane są z koniecznością zapewnienia tym dzieciom opieki, odpowiedniego wykształcenia oraz wychowania. Nie mogą być zatem traktowane w charakterze darowizny i zostać w jakikolwiek sposób opodatkowane.

Podsumowując, darowizna to nieodpłatne przekazanie na rzecz innej osoby środków finansowych, ruchomości, nieruchomości lub prawa do użytkowania wieczystego. Darowizny od rodziców nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, ale jeśli ich wartość przekracza kwotę wolną od podatku ustaloną dla grupy pierwszej, to powinny zostać zgłoszone do naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.