Strona główna Blog Strona 19

Umowa zlecenia a umowa o dzieło – podobieństwa i różnice. ZUS, podatek i wypowiedzenie

0
umowa o dzieło a umowa zlecenia

Kiedy zawrzeć umowę zlecenie, a kiedy umowę o dzieło? Czym w szczegółach różnią się obie umowy jeżeli chodzi o odpowiedzialność, składki na ZUS i podatki? Sprawdź wszystko, co trzeba wiedzieć o umowach cywilnoprawnych.

Umowa zlecenia a umowa o dzieło

Umowa zlecenie i umowa o dzieło to umowy regulowane przez Kodeks cywilny (w przeciwieństwie do umowy o pracę regulowanej przepisami Kodeksu pracy). 

Co sprawia, że umowa o dzieło jest często traktowana przez pracodawców jako bardziej atrakcyjna od umowy zlecenia? Spójrzmy, czym się charakteryzują obie umowy cywilnoprawne.

Umowa zlecenie

Umowa zlecenie to umowa starannego działania, czyli zleceniobiorca ma obowiązek starannie wykonać określoną czynność. Ważne jest wykonywanie pracy na rzecz zleceniodawcy, a nie ostateczny rezultat tej pracy. Obu stronom przysługują prawa wynikające bezpośrednio z treści umowy. 

W przypadku umowy zlecenia obowiązuje minimalna stawka godzinowa. W roku 2024 wysokość minimalnej stawki godzinowej to 27,70 zł, a od lipca 2024 r. będzie to 28,10 zł.  

Zleceniodawca nalicza i odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorcy, chyba że ten ma inne tytuły do ubezpieczenia (np. pracuje na etacie dla innego pracodawcy, a jego wynagrodzenie jest wyższe niż minimalna pensja krajowa, w takiej sytuacji opłacana jest tylko składka zdrowotna).

Umowa o dzieło

Efektem umowy o dzieło jest konkretny rezultat (materialny i niematerialny), zgodny z wymaganiami zamawiającego, a wykonujący otrzymuje za niego ustalone wynagrodzenie. Umowa o dzieło nie dotyczy powtarzalnych czynności. Zamawiający musi mieć możliwość weryfikacji wykonanego dzieła.

Umowa zlecenia a umowa o dzieło – podobieństwa i różnice

Czym się różni umowa o dzieło od umowy zlecenia? Oto najważniejsze różnice.

Odpowiedzialność stron

Osoba, która przyjmuje zamówienie na wykonanie dzieła, przyjmuje odpowiedzialność za końcowy efekt. W przypadku umowy zlecenia, zleceniobiorca odpowiada – i jest rozliczany – za należyte starania.

Wykonawca ma obowiązek oddać dzieło w umówionym terminie, przygotować je zgodnie z wytycznymi zamawiającego oraz wykorzystać dostarczone materiały (o ile je otrzymał).

Wynagrodzenie

Wykonujący dzieło otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe (w wysokości ustalonej z góry, wypłaconej po zrealizowaniu dzieła) lub kosztorysowe (oparte na spisie prac i materiałów użytych do stworzenia dzieła). Strony mogą się umówić na etapowe wypłaty.

Umowa o dzieło musi być wykonana za wynagrodzeniem (w przeciwieństwie do umowy zlecenia). W przypadku umowy o dzieło brak gwarancji minimalnej stawki godzinowej.

ZUS

W przypadku umowy zlecenia, zleceniodawca pobiera składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe. Wyjątkiem jest sytuacja, w której zleceniobiorca jest objęty ubezpieczeniem społecznym z innych tytułów. Co ważne, składka zdrowotna jest opłacana odrębnie dla każdej umowy zlecenia (jeżeli jest ich więcej niż jedna).

Umowa o dzieło nie podlega ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której pracodawca zawarł umowę z własnym pracownikiem lub pracownik zawiera umowę z innym podmiotem, aby wykonać dzieło na rzecz pracodawcy.

Podatek dochodowy

Z tytułu umów o dzieło i zlecenia zamawiający pobiera zaliczki na podatek dochodowy według stawki 12% (w przypadku pierwszego progu do kwoty 120 000 zł lub 32% po jego przekroczeniu). W przypadku umów o dzieło do 200 zł brutto czyli tzw. małych umów, zryczałtowany podatek wynosi 12%.

Podstawę zaliczki na podatek stanowi wynagrodzenie brutto umowy zlecenia, pomniejszone o składki społeczne oraz koszty uzyskania przychodu. Trzeba pamiętać, że osoby do 26 roku życia nie płacą PIT z tytułu umowy zlecenia (limit zwolnienia to 85 528 zł). Od 2023 roku zleceniobiorcy mogą korzystać z kwoty zmniejszającej podatek (300 zł).

Koszty uzyskania przychodów

Jeżeli umowa o dzieło nie przewiduje przeniesienia praw autorskich, to koszty uzyskania przychodów stanowią 20% przychodu, a z przeniesieniem praw autorskich mogą być podwyższone do 50% przychodu, jednak nie mogą przekroczyć rocznego limitu 120 000 zł kosztów.

Koszty w przypadku umowy zlecenia wynoszą 20% uzyskanego przychodu, pomniejszonego o potrącone o składki na ubezpieczenia społeczne, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Wypowiedzenie

Obie strony umowy o dzieło mogą odstąpić od umowy jeżeli dzieło nie zostało ukończone. Zamawiający powinien zapłacić umówione wynagrodzenie, odliczając kwotę, którą przyjmujący zamówienie oszczędził z powodu niewykonania dzieła.

Wypowiedzenie umowy zlecenia też jest możliwe, o ile nie zostało ono zrealizowane. Strona odstępująca powinna też wskazać ważny powód, w innym wypadku naraża się na wypłatę  odszkodowania za straty lub szkodę drugiej strony. Zazwyczaj czas wypowiedzenia regulowany jest w umowie. Jeżeli tak się nie stało, to umowa może być zakończone z dnia na dzień. 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Umowa o dzieło – na czym polega? Kiedy warto ją podpisać?
  2. Umowa o dzieło a podatek dochodowy PIT 
  3. Umowa o pracę a umowa zlecenie – różnice. Wady i zalety obu umów 
  4. Koszt zatrudnienia pracownika – umowa zlecenie i umowa o dzieło 
  5. Umowa zlecenie 2023 – jaka jest minimalna stawka godzinowa? Czy na zleceniu trzeba opłacać składki ZUS?

Co łączy umowy o dzieło i umowy zlecenia?  

W obu przypadkach nie ma działania pod nadzorem zleceniodawcy i nie może on wskazać miejsca i czasu wykonania zlecenia/dzieła. Zatrudniony może wskazać zastępstwo, najczęściej jest to regulowane w umowie. Wykonującemu dzieło lub zleceniobiorcy nie przysługują: urlopy wypoczynkowe, wynagrodzenie na L4 (zleceniobiorca otrzyma je jeżeli opłaci ubezpieczenie chorobowe), dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych oraz terminy wypowiedzenia z Kodeksu pracy.

Kiedy zawrzeć umowę zlecenie, a kiedy umowę o dzieło?

Pod uwagę trzeba wziąć charakter pracy, czyli rodzaj zadań lub sposób ich wykonywania. Jeżeli rezultat ma być konkretny i indywidualny, to należy podpisać umowę o dzieło. Z tego względu umowa zlecenia może dotyczyć sprzątania biura (wykonywana czynność), a efektem umowy o dzieło będzie stworzenie strony internetowej.  

Dobre rozeznanie, którą umowę wybrać, jest bardzo ważne. Jeżeli ZUS uzna, że umowa nie spełnia warunków umowy o dzieło, to nakaże pracodawcy zapłacić należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (te należności przedawniają się po 5 latach).

Przeczytaj więcej w kategorii Umowy.

Umowa o dzieło a podatek dochodowy PIT 

0
umowa o dzieło podatek

W przypadku umowy o dzieło istnieją różnice w sposobie opodatkowania przychodu w zależności od statusu podmiotu zamawiającego (firma, JDG, osoba nieprowadząca działalności gospodarczej) i wartości umowy. Oto najważniejsze zasady, które pozwolą prawidłowo obliczyć daninę dla państwa.

Umowa o dzieło to kontrakt, na mocy którego wykonawca zobowiązuje się do stworzenia określonego dzieła, a zamawiający do zapłacenia wynagrodzenia. Istotą jest pełna odpowiedzialność wykonawcy za rezultat pracy, zgodnie z warunkami umowy. Dla zamawiającego to korzystne rozwiązanie: nie musi regulować składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a jedynie zapłacić zaliczki na podatek dochodowy.

Umowa o dzieło – kto płaci podatek?

Zacznijmy od sytuacji, w której dzieło zamawia osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, osoba prawna (firma) lub jednostka organizacyjna.

Przychód z umowy o dzieło traktowany jest jako przychód z działalności wykonywanej osobiście (zgodnie z art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT). Podatek od przychodu pobiera i odprowadza zamawiający. Zobowiązany jest wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy lub zryczałtowany podatek dochodowy, w zależności od wysokości wynagrodzenia.

Zamawiający przekazuje również informację PIT-11 wykonawcy oraz urzędowi skarbowemu (jeżeli wartość umowy o dzieło przekracza 200 zł).

Wykonawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą? Musi złożyć oświadczenie, że świadczone usługi wchodzą w zakres jego działalności, co zwalnia zamawiającego z obowiązku odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku.

Dzieło może też zamówić osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Przychód z takiej umowy zalicza się do przychodów z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o PIT). Żadna ze stron umowy nie odprowadza zaliczki/zryczałtowanego podatku. Wykonawca rozliczy dochód w zeznaniu rocznym.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Umowa o dzieło – na czym polega? Kiedy warto ją podpisać?
  2. Umowa o dzieło z przeniesieniem praw autorskich [WZÓR DO POBRANIA]
  3. Umowa zlecenia a umowa o dzieło – podobieństwa i różnice. ZUS, podatek i wypowiedzenie
  4. Koszt zatrudnienia pracownika – umowa zlecenie i umowa o dzieło
  5. Jak zatrudnić pracownika na umowę zlecenie prowadząc jednoosobową dzialalność gospodarczą?

Umowa o dzieło – jaki podatek zapłacisz?

Wysokość podatku zależy od wysokości uzyskanego przychodu i statusu podmiotu zawierającego umowę.

W przypadku umowy o dzieło, w którym zamawiającym jest firma lub jednostka organizacyjna, a wykonawcą osoba fizyczną nieprowadzącą działalności, ważna jest wysokość wynagrodzenia.

Jeśli kwota wynagrodzenia przekracza 200 zł, zamawiający musi pobrać i przekazać zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 12% dochodu (w przypadku pierwszego progu do kwoty 120 000 zł lub 32% po jego przekroczeniu). 

Wykonawca ma prawo zastosować kwotę wolną od podatku, która wynosi 30 000 zł rocznie. Podatek zostanie obniżony o tę wartość od sumy pobieranych przez cały rok zaliczek na podatek, a wykonawcy przysługuje ewentualny zwrot nadpłaty. 

Wykonawca dzieła może też korzystać z kwoty wolnej od podatku, w trakcie roku podatkowego.  W tym celu składa płatnikowi wniosek PIT-2, w którym deklaruje, z jakiej części kwoty wolnej od podatku chce skorzystać (1/12 kwoty zmniejszającej podatek – 300 zł, 1/24 kwoty zmniejszającej podatek – 150 zł, 1/36 kwoty zmniejszającej podatek – 100 zł, podwójnej –  600 zł).

Umowa o dzieło z przeniesieniem praw autorskich (50%)

Prawa autorskie obejmują każdą twórczość o indywidualnym charakterze, gdzie twórca jest właścicielem tych praw. Umowa o dzieło często wiąże się z przeniesieniem praw autorskich na zleceniodawcę, a to oznacza, że twórca rezygnuje z praw do utworu na rzecz zamawiającego.

Jeżeli w rezultacie umowy powstał utwór w rozumieniu prawa autorskiego, to koszty uzyskania przychodów mogą być podwyższone do 50% przychodu, czyli wynagrodzenia brutto. Należy pamiętać, że obowiązuje roczny limit 120 000 zł kosztów autorskich. Po jego przekroczeniu podatek oblicza się bez ich zastosowania. 

Ważna uwaga. W przypadku tzw. małych umów o dzieło – do 200 zł, które nie są zawarte z pracownikiem – pobierany jest zryczałtowany podatek w wysokości 12%.

Umowa o dzieło bez przeniesienia praw autorskich (20%)

Możliwe jest podpisanie umowy o dzieło bez przeniesienia praw autorskich. W takiej sytuacji koszty uzyskania przychodu stanowią 20% przychodu. 

O czym jeszcze należy pamiętać, mówiąc o podatku dochodowym od umowy o dzieło? 

Przychodów z umów o dzieło nie obejmuje PIT 0 dla młodych, czyli popularna ulga podatkowa dla osób do 26 roku życia. Z zerowego PIT korzystają osoby, które zawarły umowy zlecenie, umowę o pracę lub uzyskały przychody z pracy nakładczej/spółdzielczego stosunku pracy.   

Po zawarciu umowa o dzieło z emerytem lub rencistą, zamawiający odprowadza podatek dochodowy za pracownika. Wykonujący rozlicza swoje przychody w formularzu PIT-37 (na podstawie PIT-11). Należy pamiętać, że zerowy PIT dla emeryta nie obejmuje umów o dzieło. 

Umowę o dzieło można zawrzeć z obcokrajowcem. Jeżeli posiada on polski certyfikat rezydencji podatkowej (ma w Polsce centrum swoich interesów osobistych lub gospodarczych), to zleceniodawca stosuje ustawę PIT (opodatkowanie na zasadach ogólnych). W przypadku nierezydentów stosowany jest art. 29 ustawy PIT, opodatkowane są tylko przychody osiągane w Polsce.

Przeczytaj więcej w kategorii Umowy.

Umowa zlecenie – wypowiedzenie. Czy jest konieczne? 

0
umowa zlecenie wypowiedzenie

Co powinna zrobić osoba, która chce zakończyć umowę zlecenie? Oto kluczowe informacje, których zleceniobiorca i zleceniodawca nie powinien pominąć.

Pracodawcy lubią zawierać umowy zlecenie m.in. ze względu na ich elastyczność. Łatwiej ją zakończyć niż umowę o pracę (nie trzeba też płacić składek ZUS za studenta do 26 roku życia). Jednak nadal obie strony, które chcą wcześniej zakończyć współpracę – zleceniodawca i zleceniobiorca – powinny stosować się do zasad zawartych w Kodeksie cywilnym.

Jak zrezygnować z pracy na umowę zlecenie?

Każda ze stron może rozwiązać umowę w dowolnym momencie, także przed datą jej formalnego zakończenia. Po wypowiedzeniu umowa wygasa ze skutkiem natychmiastowym. Należy jednak przestrzegać warunków umowy dotyczących np. okresu wypowiedzenia zabezpieczającego interesy zleceniodawcy i zleceniobiorcy.

Wypowiedzenie trzeba przedstawić drugiej stronie, tak aby mogła zapoznać się z jej treścią. Jeżeli umowa została zawarta na piśmie, to również taką formę powinno mieć jej wypowiedzenie. Dokument można dostarczyć osobiście lub wysyłając pocztą/kurierem.

Wypowiedzenie umowy zlecenia powinno zawierać datę, miejsce, dane zleceniodawcy i zleceniobiorcy, wskazanie powodów (jeśli strony powołują się na ważne powody) oraz podpis wypowiadającego.

Trzeba też pamiętać o art. 60 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).

Czy można rozwiązać umowę zlecenie bez wypowiedzenia? Odpowiedzialność za szkodę

Kodeks cywilny pozwala dającemu zlecenie wypowiedzenie umowy w każdym czasie (art. 746. § 1 kc). Jednak zleceniodawca jest odpowiedzialny za szkody materialne, które poniósł zleceniobiorca z powodu zakończenia współpracy bez ważnego powodu. Dający zlecenie zobowiązany jest również do zwrócenia drugiej stronie kosztów, które ta poniosła, realizując zlecenie oraz wypłacić część wynagrodzenia za wykonaną pracę.

Zleceniobiorca może ubiegać się o odszkodowanie (utracony zarobek) w sytuacji wcześniejszego zakończenia umowy, o ile zleceniodawca nie podał ważnego powodu jej przerwania.

Z drugiej strony, zleceniodawca, który rozwiązał umowę bez ważnych powodów, odpowiada za powstałą szkodę wynikającą z niewykonania zlecenia (art. 746. § 2 kc).

Czy umowę zlecenie można rozwiązać z dnia na dzień? Okres wypowiedzenia na umowie zlecenie

Umowę zlecenie można rozwiązać z dnia na dzień jeżeli w umowie nie ma zapisanego okresu wypowiedzenia.

Strony, które zawarły umowę zlecenie, mogą w niej dowolnie określić termin wypowiedzenia. Prawo (Kodeks cywilny) nie stawia tutaj ograniczeń, stąd wypowiedzenie można liczyć w dniach, tygodniach czy miesiącach. Umowa wygasa z ostatnim dniem okresu wypowiedzenia.

Prawo do wypowiedzenia zlecenia z ważnych powodów

Warto wiedzieć, że zleceniodawca i zleceniobiorca mogą wyłączyć w umowie możliwość jej rozwiązania w dowolnym momencie. Jednak nie można wyłączyć wypowiedzenia umowy z ważnych powodów.

Nie ma jednej, określonej listy ważnych powodów. Zazwyczaj dzielone są na powszechne i indywidualne. Powszechne to np. zmiana przepisów prawa, która wpływa na sposób wykonania umowy. Powody indywidualne obejmują np. utratę zaufania między stronami, chorobę zleceniobiorcy, zmianę miejsca jego zamieszkania czy też brak wypłaty zaliczki przez zleceniodawcę.

Przeczytaj więcej w kategorii Umowy.

Gdzie znaleźć dofinansowanie dla firm? 

0
dofinansowania dla firm

Dotacje, pożyczki i inne wsparcie finansowe dla osób rozpoczynających działalność lub przedsiębiorstw, które już funkcjonują na rynku – przygotowaliśmy niezbędny przewodnik po tym gdzie szukać środków do prowadzenia biznesu.

Skąd pozyskać środki na rozwój firmy?

Choć to dane nazywane są paliwem XXI wieku, to bez pieniędzy nie może się obejść żaden biznes. Firmy – startupy i te bardziej dojrzałe przedsiębiorstwa – poszukują funduszy na swoją biznesową działalność. Sięgają po:

  • dotacje – wsparcie ze środków Unii Europejskiej (np. na działania związane z zielonymi technologiami) czy budżetu państwa (np. na rozpoczęcie działalności gospodarczej); dotacje zazwyczaj rozdysponowane są w ramach konkursów;
  • kredyty bankowe – na m.in. inwestycje, utrzymanie płynności finansowej, uregulowanie zobowiązań czy niespodziewane wydatki; dostępne są kredyty firmowe obrotowe, na start działalności, na rachunku bieżącym, hipoteczne, konsolidacyjne, pomostowe i inwestycyjne;
  • pożyczki – udzielane przez instytucje finansowe inne niż banki, także osoby fizyczne i czy przedsiębiorstwa; często łatwiej ją zdobyć niż kredyt bankowy;
  • środki inwestorów – np. w formie bezpośredniego wsparcia, inwestorzy szukają stałego dochodu, jednak nie są zainteresowani zarządzaniem firmą.

Spójrzmy, gdzie firmy mogą szukać dotacji.

Dofinansowanie dla firm

Z pewnością jednym z najbardziej poszukiwanych źródeł pieniędzy są dofinansowania dla mikro, małych i średnich firm oraz dużych podmiotów i konsorcjów. Wsparcie najczęściej pochodzi z programów unijnych i przeznaczone jest na m.in.:

  • rozpoczęcie działalności,
  • projekty B+R (badania i rozwój),
  • automatyzację i robotyzację,
  • wejście na rynki zagraniczne,
  • transformację cyfrową,
  • dofinansowanie na odnawialne źródła energii (OZE),
  • technologie cyfrowe,
  • wdrażanie innowacji.

Przedsiębiorcy zdobęda środki z dotacji UE z perspektywy finansowej na lata 2021-2027, uczestnicząc w konkursach organizowanych przez urzędy marszałkowskie poszczególnych województw, lub nabory ogłaszane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Bezzwrotne dofinansowanie sięga 80% kosztów projektów.

Firmy jednoosobowe mogą zdobyć dofinansowanie na zakup sprzętu (np. maszyn, urządzeń, specjalistycznego wyposażenia), dofinansowanie dla firm na rozwój (np. kupno nieruchomości, stawianie hal produkcyjnych, leasing gruntów i budynków, nabycie know-how) czy dofinansowanie, do fotowoltaiki lub pomp ciepła dla firm (plus inwestycje w zielone technologie, eko-innowacje czy gospodarkę obiegu zamkniętego).

O terminach naborów wniosków informują m.in. witryny NCBR i PARP oraz rządowy portalu funduszeeuropejskie.gov.pl.

Jakie konkursy czekają na przedsiębiorców w 2024 roku? Na liście jest m.in.:

  • Ścieżka SMART Wsparcie dla przedsiębiorców (FENG 1.1) – konkurs rozpocznie się 23 maja 2024 roku, a nabór wniosków 27 czerwca 2024 roku, mikro, mali i średni przedsiębiorcy zdobędą kompleksowe wzmacnianie zdolności badawczo-rozwojowych i wdrażania innowacji opartych na wynikach prac B+R, wsparcie zielonej i cyfrowej transformacji przedsiębiorstw, internacjonalizację towarów i usług, ochronę własności przemysłowej i podnoszenie kompetencji pracowników, dofinansowanie wyniesie (50-80%),
  • Platformy startowe dla nowych pomysłów (Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027) – wnioski mogą składać mikro i małe przedsiębiorstwa (startupy z Polski Wschodniej), konkurs startuje w sierpniu 2024 roku, uczestnicy dostaną bezpłatną pomoc w rozpoczęciu działalności biznesowej, a następnie wybrane firmy będą mogły starać się o bezzwrotne dotacje na rozwój dalszej działalności,
  • Automatyzacja i robotyzacja w MŚP – dotacje przeznaczone dla firmy z Polski Wschodniej, które chcą produkować towary lub świadczyć usługi o innowacyjnych charakterze, dotacje przeznaczone będą m.in. na zakup i wdrożenie robotów przemysłowych lub autonomicznych robotów usługowych, nabór wniosków zaplanowano na sierpień 2024 roku, dofinansowanie 70-85% kosztów (maksymalnie 3 mln zł).
  • Promocja marki innowacyjnych MŚP – wybrane przedsiębiorstwa z potencjałem eksportowym będą promowane poprzez Markę Polskiej Gospodarki, wezmą udział w zagranicznych targach ze stoiskiem narodowym (jako wystawcy) oraz misjach gospodarczych z finałem na Światowej Wystawie EXPO 2025 w Japonii. Przewidziany jest również udział w kampaniach reklamowych w mediach elektronicznych. Nabór zostanie ogłoszony w maju 2024 r. O dofinansowanie mogą ubiegać się firmy z wybranych sektorów, m.in. medycznego, farmaceutycznego, budowlanego, elektroniki profesjonalnej, maszyn i urządzeń, zielonych technologii, meblarskiego i motoryzacyjnego.

Jak wygląda dofinansowanie z Unii Europejskiej dla firm jednoosobowych? Oferta różni się w zależności od konkretnego projektu, część z nich skierowana jest do przedsiębiorców z całego kraju, a inne dedykowane są firmom z konkretnych regionów. Szczegółowe informacje można znaleźć na rządowym serwisie funduszeeuropejskie.gov.pl. Na aktualnej liście są np. konkursy dla firm z województwa mazowieckiego na badanie, rozwój i innowacje (początek 26 stycznia 2024 r.) oraz wsparcie firm z Podkarpacia, które chcą rozpocząć eksport (nabór od 31 stycznia).

Dotacje z UE to nie wszystko. Chętni na otwarcie jednoosobowej działalności gospodarczej w 2024 roku powinny zainteresować się ofertą powiatowych urzędów pracy. To środki dla osób bezrobotnych w wysokości do ok. 46 tys. zł (sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia). Można je wydać np. na zakup urządzeń, maszyn, komputerów lub adaptację lokalu.

Pożyczki z Rządowego Programu Pierwszy Biznes oferuje Bank Gospodarstwa Krajowego. Przeznaczone są dla:

  • studentów ostatniego roku studiów pierwszego i drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich, absolwentów szkół i uczelni wyższych (do 4 lat od ukończenia szkoły lub uzyskania tytułu zawodowego), zarejestrowanych bezrobotnych, opiekunów osób niepełnosprawnych (na rozpoczęcie działalności),
  • firm i osób fizycznych (na utworzenie miejsc pracy).

Jakie są warunki? Np. pożyczając 30 tys. zł na 2 lata, przedsiębiorca będzie musiał zwrócić bankowi 30 453 zł. Maksymalna kwota pożyczki to 20-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (ok. 156 tys. zł).

Dofinansowanie działalności gospodarczej możliwe jest również z PFRON – dla bezrobotnych osób z niepełnosprawnościami (lub poszukujących pracy). Pomoc zależy od zadeklarowanego czasu prowadzenia firmy i wynosi maksymalnie 6-krotność średniej krajowej (firma będzie działała przez rok) lub do jej 15-krotności (działalność przez dwa lata).

Wielu przedsiębiorców korzystało w poprzednich latach z rządowego dofinansowania dla istniejących firm do fotowoltaiki, prądu, gazu, pomp ciepła lub ogrzewania. Część z tych projektów będzie kontynuowana.

Z dofinansowania do fotowoltaiki skorzystają JDG, MŚP oraz duże przedsiębiorstwa. Pożyczka wyniesie do 80% kosztów (maksymalnie 300 mln zł) i będzie udzielana w ramach programu Energia Plus. Warto pamiętać, że osoby prowadzący jednoosobową firmę mogły w przeszłości zgłaszać się do popularnego programu Mój Prąd jako osoby fizyczne (szykowana jest kolejna edycja).

Państwo oferuje mikro, małym i średnim firmom bezzwrotną dopłatę do prądu. To rekompensata za wydatki poniesione w 2023 r. Przedsiębiorcy mogą liczyć na zwrot 10% kwoty wydanej na energię na mocy ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku, oraz w 2024 roku. Warunek: zużyli co najmniej 10% mniej prądu w stosunku do analogicznego okresu z lata 2021-2022.

Przeczytaj więcej w kategorii Finanse.

Umowa zlecenie do 26 roku życia ze studentem lub osobą, która się nie uczy

0
umowa zlecenie do 26 roku życia

Zatrudnienie młodej osoby może być korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorcy. Przedstawiamy kluczowe informacje na temat ulgi dla młodych i umów zlecenia z osobami poniżej 26 roku życia.

Na czym polega ulga dla młodych?

Ulga dla młodych (zwana też zerowym PIT dla młodych) to preferencja w podatku dochodowym od osób fizycznych obejmująca osoby, które (łącznie):

  • uzyskały przychody z pracy, zlecenia, praktyki absolwenckiej lub stażu uczniowskiego,
  • nie ukończyły 26 roku życia w momencie uzyskania tych przychodów (ustawa o PIT nie mówi o dolnej granicy wieku).

Ulga – np. kiedy zawierana jest umowa zlecenie ze studentem do 26 roku życia – polega na zwolnieniu z podatku dochodowego przychodów do wysokości 85 528 zł w roku podatkowym (ze wszystkich źródeł). Należy pamiętać, że ulgą objęte są wyłącznie przychody z:

  • pracy – stosunku służbowego, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
  • zlecenia,
  • praktyki absolwenckiej (opisane w ustawie z 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich),
  • stażu uczniowskiego (opisane w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe).

Inne rodzaje przychodów, takie jak z umowy o dzieło, działalności gospodarczej czy najmu, nie są uwzględniane.

Co warto jeszcze wiedzieć o zerowym PIT dla młodych? Ulga dla młodych działa z mocy ustawy, a to oznacza, że podatnik nie musi składać żadnych oświadczeń czy wniosków płatnikowi (np. zleceniodawcy). Jeśli podatnik spełnia warunki, aby skorzystać z ulgi, ale nie chce, aby płatnik ją zastosował przy poborze zaliczek, może złożyć do pracodawcy pisemny wniosek w tej sprawie.

Co musi przedstawić zleceniobiorca, aby skorzystać z ulgi? Wystarczy dostarczyć pracodawcy dokument potwierdzający wiek (np. dowód osobisty), ew. zaświadczenie z dziekanatu o posiadaniu statusu studenta.

Z ulgi dla młodych mogą skorzystać obcokrajowcy.

Podatek dochodowy

Podatnicy, którzy uzyskują wyłącznie przychody objęte ulgą dla młodych, nie muszą składać zeznań podatkowych PIT-36 lub PIT-37. 

Jeżeli podatnik ma obowiązek składać zeznanie podatkowe (np. jednocześnie ma przychody z działalności gospodarczej), to musi wykazać w nim przychody objęte ulgą.

Zleceniobiorca ma obowiązek wystawić osobie korzystającej z ulgi dla młodych PIT-11.

Składki

O czym trzeba pamiętać, podpisując umowę zlecenie z osobą poniżej 26 roku życia, która nie ma statusu studenta?

Student do 26 roku życia nie podlega ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu z tytułu umowy zlecenia. To znaczy, że zleceniodawca nie musi płacić za niego składek.

Zawarcie umowy z osobą, która nie ma statusu studenta, oznacza konieczność zgłoszenia jej do ubezpieczeń. Dotyczy to również młodego człowieka, który utracił status studenta.

Co jest lepsze dla studenta: umowa zlecenie, czy o pracę?

Z punktu widzenia podatku dochodowego, nie ma różnicy – dzięki „zerowemu” PIT nie muszą płacić państwu daniny (do dnia 26 urodzin lub przekroczenia rocznego limitu 85 528 zł).

Umowa zlecenie zapewnia większą elastyczność studentowi i zleceniodawcy, np. łatwiej ją rozwiązać. Zleceniodawca nie musi płacić za studenta składek na ubezpieczenia społeczne, czyli zleceniobiorca dostanie „na rękę” więcej niż na umowie o pracę zawartą na tę samą kwotę brutto. Z drugiej strony, dla studenta, który planuje się związać na dłużej z daną firmą lub instytucją, umowa o pracę zapewnia większą stabilność i może ułatwić rozwój kariery. Student na etacie ma również prawo do urlopu i  płacy minimalnej (w 2024 roku to 4242 zł brutto, a od 1 lipca 4300 zł).

Przeczytaj więcej w kategorii Umowy.

Profil zaufany nie działa? Kiedy nie skorzystasz z profilu zaufanego, e-urzędu i mObywatela

0

Profil zaufany to ogromne ułatwienie w załatwianiu wszelkich spraw urzędowych, płaceniu podatków, czy załatwianiu spraw w ZUS. Jeśli chcesz z niego skorzystać, zrób to teraz albo przygotuj się, że na razie będzie to niemożliwe.

Do kiedy profil zaufany nie będzie działać?

Centralny Ośrodek Informatyki poinformował, że będzie przeprowadzał prace serwisowe, w wyniku których niemożliwe będzie zalogowanie się do usługi Profil Zaufany. Wpłynie to również na logowanie się do ZUS, urzędów i aplikacji mObywatel.

Profil zaufany nie będzie działać od godziny 20:00 19 stycznia 2024 roku, do godziny 16:00 20 stycznia.

Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.

KSeF nie wejdzie w życie w 2024 roku

0
ksef nie wejdzie w życie

Krajowy System e-Faktur to platforma, za pomocą której będziemy wystawiać i odbierać wszystkie faktury. W chwili obecnej firmy mogą z niego korzystać dobrowolnie, jednak w niedalekiej przyszłości stanie się to obowiązkowe.

Obowiązkowy KSeF

Pierwotnie obowiązkowy KSeF miał zostać wprowadzony w 2023 roku. Później ta data została przesunięta na 1 stycznia, a następnie na 1 lipca 2024 roku. W styczniu nastąpiło kolejne przesunięcie terminu wprowadzenia obowiązkowego KSeF, ze względu na wykryte w nim błędy.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to wszechstronne narzędzie, które znacznie ułatwi Ci korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur? 

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

KSeF nie wejdzie w życie w 2024 roku

„Już wykryliśmy problemy, które – moim zdaniem – uniemożliwiają wprowadzenie KSeF w 2024 r. Problemy dotyczące kodu, funkcjonalności i wydajności systemu” poinformował na konferencji minister finansów Andrzej Domański. Zapowiedział również zewnętrzny audyt systemu.

Domański oświadczył, że KSeF zostanie wdrożony „tak szybko, jak będzie to możliwe”, nie padła jednak konkretna data.

Według najnowszych deklaracji Ministerstwa Finansów, może to być 1 lipca 2025 roku, lub nawet 1 stycznia tegoż roku. Konkretną datę mamy poznać do maja 2024 roku.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

PIT-4R za 2023 roku – kto składa, jak wypełnić, do kiedy złożyć?

0
pit 4r

Przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mają ograniczony czas na złożenie deklaracji dokumentującej zaliczki pobrane i odprowadzone na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wyjaśniamy, co trzeba wiedzieć o deklaracji rocznej PIT-4R.

PIT-4R – co to jest?

PIT-4R to deklaracja roczna wystawiana przez płatników podatku dochodowego od osób fizycznych (pracodawców) i wysyłana do urzędu skarbowego. Dokument jest zestawieniem zaliczek pobranych i odprowadzonych na podatek dochodowy od osób fizycznych. 

Deklarację PIT-4R należy przesłać do odpowiedniego urzędu skarbowego do 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym. Jak prawidłowo wybrać urząd skarbowy.

Miejsce złożenia deklaracji zależy od statusu płatnika. Osoby fizyczne powinny wybrać urząd skarbowy odpowiedni dla swojego miejsca zamieszkania. Płatnik, który jest osobą prawną, kieruje się siedzibą, a w przypadku jej braku, miejscem prowadzenia działalności. 

Płatnikiem może być również przedsiębiorstwo w spadku. W takiej sytuacji deklarację należy złożyć w urzędzie skarbowym według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy.

PIT-4R – kto składa?

PIT 4-R składają pracodawcy, czyli podmioty, które płacą zaliczki za inne osoby, czyli najczęściej swoich pracowników. Często praktykowanym rozwiązaniem jest powierzenie tego obowiązku do biura rachunkowego.

Na liście płatników są m.in. osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz spółdzielnie (w tym rolnicze spółdzielnie produkcyjne).

Informacji o wpłaconych zaliczkach nie składają podatnicy wpłacający zaliczki sami za siebie (jednoosobowe działalności gospodarcze).

Warto pamiętać, że obowiązek złożenia PIT-4R mają także przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników i kończą prowadzenie działalności. Deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy powinni wysłać do dnia zaprzestania działalności.

Deklaracji nie przekazujesz pracownikowi. Urząd skarbowy nie informuje również pracownika o tym, że wpłynął taki dokument.

PIT-4R – do kiedy 2024?

Płatnik musi złożyć deklarację PIT-4R najpóźniej do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, za który zaliczki były pobierane i odprowadzane. Oznacza to, że za rok 2023 deklarację trzeba złożyć do końca stycznia 2024 roku.

Warto przypomnieć, że zaliczki za pracowników płaci się do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Zaliczka na podatek dochodowy
  2. PIT-8AR – co to jest, kiedy płacimy?
  3. Jak zatrudnić pierwszego pracownika?
  4. Kiedy należy dostarczyć ZUS IMIR pracownikowi?
  5. PIT-11 za 2023 rok – co to jest, jak go wypełnić, jak rozliczyć?

PIT-4R – jak wypełnić?

PIT-4R składa się tylko drogą elektroniczną (od 2019 roku), korzystając np. z komercyjnego systemu kadrowo-płacowego lub z bramki na stronie Ministerstwa Finansów (podatki.gov.pl). Wersja papierowa nie jest przyjmowana w urzędach skarbowych. Nie ma też możliwości przekazania deklaracji w formie e-maila lub przez ePUAP.

W deklaracji podawana jest m.in. liczba pracowników zatrudnianych w kolejnych miesiącach i należne zaliczki na podatek. Płatnik sporządza tylko jedną deklarację bez względu na liczbę zatrudnionych osób (za które odprowadził zaliczki na podatek dochodowy). W dokumencie uwzględnia sumy pobranych zaliczek za poszczególne miesiące roku podatkowego oraz podaje źródła zaliczek, czyli np. umowę o pracę

Zgodnie z Ordynacją podatkową, kwoty podstawy zaliczki na podatek oraz same zaliczki przesyłane do urzędu skarbowego podlegają zaokrągleniu do pełnych złotych.

Co zrobić, jeżeli kwota zaliczek jest zerowa? Taka sytuacja pojawia się, kiedy dochody są niskie lub gdy w danym roku/miesiącu podatnik nie zatrudniał nikogo, ale w pierwszym miesiącu odprowadził jeszcze zaliczki (np. ze względu na wypłacenie premii po rozwiązaniu umowy o pracę). Deklarację trzeba złożyć również w przypadku zerowej kwoty zaliczek. 

Kiedy nie trzeba składać deklaracji?

Podatnik nie musi przesyłać PIT-4R, jeżeli nie dokonywał żadnych wypłat rodzących obowiązek poboru zaliczek lub gdy nie zatrudniał nikogo, czyli opłacał składki tylko za siebie.

Nie ma obowiązku podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym. Pracodawca powinien podać tylko dane autoryzujące płatnika, czyli imię, nazwisko, numer NIP/PESEL, wysokość wykazanego przychodu.

Deklaracja składana jest online, a potwierdzeniem, że pracodawca wywiązał się ze swojego obowiązku, jest urzędowe poświadczenie UPO (potwierdzenie, że dokument trafił do urzędu skarbowego).

PIT-4R – zaliczki należne, czy wpłacone?

W PIT-4R uwzględniane są zaliczki należne, czyli takie, które płatnik powinien zapłacić. Należy pamiętać, że dane w dokumencie powinny odpowiadać zaliczkom faktycznie odprowadzonym do urzędu skarbowego.

Może się zdarzyć, że kwota zaliczki należnej będzie inna niż kwota wpłacona. Co wtedy? Składający deklarację powinien wyjaśnić, z czego wynika różnica (informację wpisuje w części D.1.).

Czy w PIT-4R wykazujemy osoby do 26 roku życia?

W deklaracji wpisywani są pracownicy, w stosunku do których pracodawca pełni rolę płatnika z tytułu wypłacanych wynagrodzeń (wskazanych w deklaracji). 

Do tego grona nie zaliczamy pracowników, od których nie pobierano zaliczki na podatek. To m.in. osoby, które w konkretnym miesiącu miały tylko przychody zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. 

Z tego względu w PIT-4R nie wykazujemy pracowników, korzystają z tzw. zerowego podatku PIT. To przede wszystkim pracownicy poniżej 26 roku życia, którzy uzyskali przychody na podstawie umowy o pracę, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy i umów zlecenia (limit przychodów z roku 2023/2024 to 85 528 zł).

Jak wypełnić formularz PIT-4R w Małej Księgowości?

Złożenie informacji o wpłaconych w danym roku zaliczkach znacznie ułatwi korzystanie z programu księgowego. Dzięki Małej Księgowości, nie musisz manualnie wprowadzać danych z całego roku. Program automatycznie uzupełni informacje, które na bieżąco wprowadzałeś do niego w ciągu roku. Dzięki temu, ty uzupełniasz tylko brakujące dane.

Przeczytaj więcej w kategorii PIT.

PIT-11 za 2024 rok – co to jest, jak go wypełnić, jak rozliczyć?

0
pit 11

Płatnicy podatku dochodowego mają czas do końca stycznia na wysłanie PIT-11 do urzędu skarbowego. Odliczanie już się zaczęło i dlatego przygotowaliśmy kompendium wiedzy, której nie powinni pominąć, przygotowując informację.

Co to jest PIT-11?

PIT-11 to deklaracja, która zawiera informacje o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Dokument sporządza płatnik, czyli pracodawca. Przekazuje go pracownikowi i wysyła do US.

Jak go wypełnić?

Deklaracja składa się z 14 części, w których płatnik podaje:

A – miejsce i cel złożenia deklaracji (urząd skarbowy, złożenie informacji/korekta informacji);

B – dane identyfikacyjne płatnika;

C – dane identyfikacyjne podatnika;

D – koszty uzyskania przychodu z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy i pracy nakładczej;

E – wysokość dochodów podatnika, pobranych zaliczek i pobranych składek na ubezpieczenia społeczne;

F – wysokość przychodów określonych w art. 20 ust.1 Ustawy o PIT (przychody z innych źródeł);

G – przychody zwolnione od podatku, załączniku oraz o pobranych przez płatnika składkach: na ubezpieczenie zdrowotne, oraz członkowskich na rzecz związków zawodowych;

H – podpis płatnika lub osoby wyznaczonej do obliczenia i pobrania podatku/pełnomocnika płatnika;

I – podpis osoby upoważnionej do sporządzenia informacji.

Deklaracja wysyłana jest do urzędu skarbowego tylko w wersji elektronicznej, a pracownik może ją otrzymać w dowolnej formie.

Dla płatnika: jak wypełnić deklarację dla osoby poniżej 26 roku życia?

Osoby do 26 roku życia mogą skorzystać z ulgi dla młodych, czyli zwolnienia przedmiotowego od PIT (art. 21 ust. 1 pkt 148 PIT). 

Płatnik zatrudniający taką osobę nadal ma obowiązek wykazać jej przychody w PIT-11. Robi to:

  • w części E, w wierszu 2 – o ile podatnik zrezygnował w trakcie roku z ulgi dla młodych lub przekroczył limit przychodu zwolnionego od podatku (85 528 zł w roku podatkowym); w wierszu 3 płatnik wykazuje przychody uzyskane przez podatnika do ukończenia 26 roku życia wraz z kosztami uzyskania przychodów oraz sumą zaliczek pobranych na podatek;
  • w części G, w wierszach 109-113 – dla podatników, którzy korzystają z ulgi dla młodych i nie przekroczyli ustawowego limitu przychodu.

Możliwa jest sytuacja, w której przychody umieszczane są w części G (te objęte zwolnieniem) oraz w części E (od których zaliczka została pobrana po przekroczeniu limitu).

Dla płatnika: do kiedy wysłać deklarację?

Deklaracja wysyłana jest do urzędu skarbowego do 31 stycznia po roku podatkowym, a pracownik powinien ją otrzymać do końca lutego.

Deklarację PIT-11 za 2024 rok należy przesłać do urzędu skarbowego do 31 stycznia 2025 roku. Pracownik powinien ją otrzymać do 28 lutego 2025 roku.

Dla płatnika: kiedy wysłać PIT-11 dla zwolnionego pracownika?

Zwolniony pracownik, a także osoby, które w trakcie roku przeszły na emeryturę lub rentę, mogą wnioskować o wcześniejsze wydanie PIT-11. 

Po otrzymaniu wniosku pracodawca ma 14 dni (od dnia złożenia dokumentu) na sporządzenie i przekazanie PIT-u pracownikowi oraz do US.

Jeżeli podatnik nie złożył takiego wniosku, to płatnik sporządza deklarację do końca lutego następnego roku.

Dla płatnika: jak odliczyć koszty dojazdu do pracy w PIT 11?

Aby obniżyć zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, pracownik powinien złożyć do pracodawcy oświadczenie o zamieszkaniu poza miejscowością, w której zlokalizowane jest jego miejsce pracy. Płatnik wykazuje wówczas w informacji PIT-11 kwotę kosztów obejmujących dany rok podatkowy.

Dla płatnika: korekta PIT-11 za poprzednie lata

PIT-11 powinien zawierać informacje zgodne ze stanem faktycznym, jednak do dokumentu może się wkraść błąd. Np. płatnik mógł informować o zaliczkach, których w rzeczywistości nie pobrał lub nie przesłał ich do urzędu skarbowego. 

Aby dokonać korekty, płatnik musi ponownie przesłać deklarację PIT, a w części A wybrać opcję 2 „Korekta informacji”. Uwaga! Korekcie podlegają pozycje wskazujące na kwoty należne za dany rok, a nie faktycznie zapłacone do US.

Za składanie nieprawdziwych informacji grozi grzywna w wysokości 240 stawek dziennych. Płatnik ma 5 lat na korektę informacji i deklaracji podatkowych licząc od końca roku, w którym składana jest deklaracja.

Dla płatnika: umowa zlecenie w PIT-11

Kwoty z umów zlecania płatnik wykazuje w PIT-11 w wierszu 6,7 i 8 – dla przychodów nieopodatkowanych ryczałtem, w tym dla osób poniżej 26 roku życia, które nie korzystają z ulgi dla młodych (chciały, aby pobierany był podatek lub przekroczyły ustawowy limit przychodu).

Dla płatnika: kto nie musi składać PIT-11?

Informacja PIT-11 nie obejmuje umów ryczałtowych. Płatnik nie musi zatem składać jej, jeżeli zatrudniał osoby na umowę zlecenie lub umowę o dzieło, a należność określona w umowie nie przekroczyła 200 zł brutto (wówczas zryczałtowany podatek dochodowy wynosi 12% przychodu).

Dla płatnika: składka na związki zawodowe w PIT-11

Jeżeli składki na związki zawodowe potrąca pracodawca, to odpowiednią informację umieszcza w PIT-11. Warto pamiętać, że kwota wykazana w deklaracji nie przekracza 840 zł, czyli kwoty podlegającą odliczeniu w roku podatkowym.

Dla płatnika: błędy w PIT-11, których nie trzeba korygować

W PIT-11 nie należy korygować błędnie podanej wysokości zaliczek na podatek dochodowy. Nie ma również potrzeby korygowania nieaktualnego adresu zamieszkania podatnika, błędnej kwoty kosztów uzyskania przychodów (jeżeli wynikały z informacji podanych przez pracownika) czy przekazania PIT-u do niewłaściwego urzędu.

Dla płatnika: jak wysłać PIT-11 z pomocą Małej Księgowości?

PIT-11 z łatwością uzupełnisz, używając programu księgowego Mała Księgowość. Dzięki zapisanym wcześniej danym dotyczących dochodów i zaliczek pobranych od pracowników, MK automatycznie uzupełni deklarację. Wszystkie niezbędne dane możesz także edytować ręcznie. Uzupełniony formularz możesz wydrukować albo wybrać opcję 'E-deklaracje’ by wygenerować elektroniczny formularz do podpisania i późniejszego wysłania.

PRZECZYTAJ TEŻ:

  1. Całkowity koszt zatrudnienia pracownika na umowę o pracę, zlecenie, o dzieło w 2024 roku
  2. Zaliczka na podatek dochodowy
  3. PIT-4R – kto składa, jak wypełnić, do kiedy złożyć?
  4. PIT-8AR – co to jest, kiedy płacimy?
  5. Który PIT złożyć? Formularze online i do druku. Sprawdź, który wypełnić, w zależności od uzyskiwanego przychodu

Dla pracownika: PIT-11 a PIT-37

Warto dokładnie sprawdzić kwoty wykazane przez płatnika w PIT-11. Może okazać się, że pracodawca np. omyłkowo wpisał pracownikowi większy przychód. Po wykryciu błędu pracownik nie koryguje deklaracji (może o to wnioskować do pracodawcy), musi natomiast podać prawidłowe informacje o przychodzie w PIT-37. Po złożeniu zeznania rocznego do US, podatnik odpowiada za daninę, która nie została wpłacona lub za niezadeklarowany podatek.

Dla pracownika: jak rozliczyć PIT-11?

Pracownik otrzymuje PIT-11 do końca lutego. To podstawowy dokument potrzebny do rozliczenia się z urzędem skarbowym na formularzu PIT-37 i PIT-36.

Podatnik znajdzie w PIT-cie kwoty rocznego dochodu oraz pobranych zaliczek. Dane – przychody, koszty uzyskania przychodów, dochody, zaliczki oraz składki – przenosi do tak samo nazwanych rubryk w PIT-36/PIT-37. Na złożenie tych zeznań ma czas do 30 kwietnia danego roku.

Dla pracownika: czy urząd skarbowy sam rozliczy PIT-11?

Dzięki usłudze Twój e-PIT podatnik nie musi samodzielnie przygotować zeznania rocznego. W tym zadaniu wyręczy go urząd skarbowy. Informacje, które znajdą się w e-deklaracji pochodzą z m.in. PIT-11. Zadaniem podatnika jest weryfikacja danych, które znajdą się w PIT-36/PIT-37 i zatwierdzenie elektronicznej deklaracji. 

Jeżeli pracownik nie zatwierdzi e-deklaracji lub nie wyśle zeznania w formie papierowej, to urząd skarbowy uzna, że automatycznie zgodził się na rozliczenie.

Dla pracownika: jak sprawdzić, zwrot podatku z PIT-u?

Kwotę nadpłaty/niedopłaty podatku dochodowego można sprawdzić w usłudze Twój e-PIT w zakładce „Zwroty podatków”. 

Jednak, jak wcześniej sprawdzić ile wyniesie zwrot podatku z PIT-11? W tej informacji nie ma rubryki z kwotą nadpłaty, czyli wartość zaliczek na podatek przekroczyła zobowiązania podatkowe. Wysokość zwrotu poznamy dopiero po wypełnieniu deklaracji PIT-36 lub PIT-37, czyli m.in. rozliczeniu ulg i odliczeń podatkowych.

Do obliczenia wysokości zwrotu podatku można użyć kalkulatora online, w którym podawane są przychody podatnika i koszty uzyskania przychodu oraz składki ubezpieczenia społecznego, składki zdrowotne, odliczenia od podatku i dochodu oraz zapłacone zaliczki. 

Należy pamiętać, że zasadniczo im szybciej złożone zeznanie roczne, tym szybciej zwrot podatku trafi na konto podatnika. Zwrot przyspiesza również rozliczenie online. Jeżeli kwota zwrotu nie przekracza 5 000 zł, to wypłata jest automatyczna. Zgodnie z przepisami, urząd skarbowy ma 90 dni na zwrot podatku.

Przeczytaj więcej w kategorii PIT.

ZUS IWA za 2023 

0
zus iwa

Płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe mają ograniczony czas na złożenie formularza ZUS IWA. Przedstawiamy najważniejsze informacje: kto musi wywiązać się z tego obowiązku, jak ustalić liczbę ubezpieczonych, kogo nie trzeba wliczać oraz jak wypełnić formularz i uniknąć sankcji.

ZUS IWA co to, kto składa?

ZUS IWA to formularz informacyjny o wysokości składek na ubezpieczenie wypadkowe. Dokument zawiera informacje niezbędne do ustalenia składki na to ubezpieczenie.

Formularz ZUS IWA składa płatnik składek, który opłaca ubezpieczenia wypadkowe zatrudnionych osób. Musi to zrobić do 31 stycznia następnego roku podatkowego za dany rok kalendarzowy (np. do 31 stycznia 2024 roku za 2023 rok).

Nie każdy pracodawca ma taki obowiązek. ZUS IWA należy złożyć po spełnieniu łącznie trzech warunków:

  • płatnik opłacał składki na ubezpieczenie wypadkowe za co najmniej jedną osobę przez wszystkie miesiące poprzedniego roku i co najmniej jeden dzień w styczniu bieżącego roku;
  • w poprzednim roku zgłaszał do ubezpieczenia wypadkowego średnio co najmniej 10 osób w miesiącu (w tym siebie);
  • 31 grudnia poprzedniego roku był wpisany do rejestru REGON.

W jakiej sytuacji nie ma obowiązku składania ZUS IWA? Jeżeli był chociaż jeden miesiąc poprzedniego roku, w którym żadna osoba, za którą płatnik opłacał składki, nie podlegała ubezpieczeniu wypadkowemu.

ZUS IWA liczba ubezpieczonych, jak ją ustalić?

Aby ustalić liczbę osób do zgłoszenia do ubezpieczenia wypadkowego, należy:

  1. Zsumować liczbę ubezpieczonych, którzy podlegali ubezpieczeniu wypadkowemu w poszczególnych miesiącach danego roku kalendarzowego, za który składana jest informacja ZUS IWA.
  2. Wynik podzielić przez liczbę miesięcy, w których płatnik był zgłoszony jako płatnik składek na ubezpieczenie wypadkowe.
  3. Jeśli wynik jest ułamkowy, należy zaokrąglić go do pełnej liczby (0,5 lub więcej – zaokrąglenie w górę; mniej niż 0,5 – zaokrąglenie w dół).
  4. Liczbę ubezpieczonych, która ma spełnić warunek nieprzerwanego zgłoszenia do ZUS, należy ustalić jako średnią z 12 miesięcy.
  5. Podczas ustalania liczby ubezpieczonych za poszczególne miesiące, płatnik uwzględnia wszystkich, którzy w danym miesiącu podlegali ubezpieczeniu wypadkowemu przynajmniej jeden dzień.
  6. Płatnik składek, który składa dwa komplety dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc, liczy ubezpieczonych z uwzględnieniem wszystkich, niezależnie od tego, w którym komplecie są rozliczani.

ZUS IWA kogo nie wliczamy?

Podczas obliczania liczby ubezpieczonych płatnik nie uwzględnia osób:

  • wykonujących pracę nakładczą;
  • na urlopie bezpłatnym;
  • na urlopie wychowawczym;
  • pobierających zasiłek macierzyński;
  • które nie podlegają ubezpieczeniom społecznym w danym miesiącu (nawet przez jeden dzień).

ZUS IWA czy wliczamy właściciela/pracodawcę?

Informacja ZUS IWA musi być sporządzona i złożona jeżeli:

  1. przez cały rok poprzedni i przez co najmniej jeden dzień w styczniu opłacane były składki na ubezpieczenie wypadkowe przynajmniej za jedną osobę;
  2. przed złożeniem formularza, w roku poprzednim do ubezpieczenia wypadkowego zgłoszone były średnio co najmniej 10 osób;
  3. przedsiębiorca znajdował się w rejestrze REGON 31 grudnia.

Należy pamiętać, że powyższe kryteria dotyczą również pracodawcy/właściciela firmy.

Do liczby ubezpieczonych trzeba dodać też osobę współpracującą, wspólnika spółki oraz osobę prowadzącą JDG, o ile podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu.

ZUS IWA w Płatniku ZUS

Płatnik to bezpłatny program przygotowany przez ZUS, który umożliwia tworzenie, weryfikację i wysyłanie dokumentów ubezpieczeniowych, w tym ZUS IWA. Informację można przygotować i wysłać w menu Płace i Kadry/Deklaracje roczne IWA.

Aby sporządzić ZUS IWA, należy podać m.in. liczbę osób poszkodowanych w wypadkach śmiertelnych i ciężkich (jeśli miały miejsce) oraz liczbę osób zatrudnionych w warunkach zagrożenia. Aplikacja wyświetli na ekranie komunikat jeżeli okaże się, że w ciągu roku był przynajmniej jeden miesiąc bez ubezpieczonych i złożenie informacji nie jest konieczne.

Czy wypadek w drodze do pracy wykazujemy w ZUS IWA?

Wypadek w drodze do pracy nie uprawnia do zasiłku wypadkowego i nie jest uwzględniany przy sporządzaniu informacji ZUS IWA. Zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego przysługuje tylko ubezpieczonym, których niezdolność do pracy spowodowana została wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową.

W informacji ZUS IWA ujmowane są tylko wypadki spełniające definicję wypadku przy pracy.

ZUS IWA a działalność jednoosobowa

Obowiązek złożenia informacji ZUS mają wszyscy przedsiębiorcy, którzy spełniają kryteria. Dotyczy to również osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Instrukcja wypełnienia ZUS IWA

Informacja ZUS IWA składa się z 6 części, w których należy podać:

01 – identyfikator deklaracji;

02 – kod terytorialny (według siedziby płatnika składek, lista kodów znajduje się na witrynie ZUS);

03 – dane identyfikacyjne, czyli NIP, REGON oraz numer PESEL lub serię i numeru dowodu osobistego, lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość (np. paszportu) oraz liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego;

04 – kod rodzaju przeważającej działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności, liczbę wypadków w roku, za który składana jest informacja oraz liczbę wypadków ciężkich i śmiertelnych z danego roku, a także liczbę zatrudnionych w warunkach szkodliwych dla zdrowia według stanu na 31 grudnia roku, którego dotyczy informacja;

05 – adres korespondencyjny płatnika;

06 – podpis.

ZUS IWA wysyłany jest w formie elektronicznej (przez program Płatnik) lub składany w formie papierowej (do terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu). Można też skorzystać z aplikacji księgowo-kadrowej, która obsługuje wystawianie i wysyłanie deklaracji ZUS.

Pobierz formularz ZUS IWA do druku.

Liczba zatrudnionych w warunkach zagrożenia w ZUS IWA

Płatnik ustalający liczbę osób zatrudnionych w warunkach zagrożenia uwzględnia tylko pracowników, czyli osoby pozostające w stosunku pracy i zatrudnione w warunkach zagrożenia spowodowanego czynnikami związanymi ze środowiskiem pracy. 

Należy podać wszystkich pracowników zatrudnianych na stanowiskach pracy, na których występują przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia (NDS, NDN) w środowisku pracy.

Gratyfikant w ZUS IWA

Gratyfikant GT to system kadrowo-płacowy dedykowany dla małych i średnich przedsiębiorstw. Nie oferuje pełnej deklaracji ZUS IWA, może jednak ułatwić przygotowanie informacji, np. podając dane o liczbie poszkodowanych w wypadkach przy pracy i zatrudnionych w warunkach zagrożenia.

Korekta ZUS IWA

Płatnik może skorygować informacje podane w ZUS IWA. Jeżeli sam stwierdził nieprawidłowości w złożonej informacji, to na ich poprawienie ma 7 dni od momentu wykrycia nieprawidłowości. Tyle samo czasu jest na korektę jeżeli otrzymał zawiadomienie od ZUS (lub decyzję) o stwierdzeniu nieprawidłowości.

Jeżeli nieprawidłowość została stwierdzona podczas kontroli, korektę należy złożyć w ciągu 30 dni od otrzymania protokołu kontroli.

Kopie informacji ZUS IWA oraz korekty należy przechowywać przez 10 lat od dnia ich przekazania do ZUS, bez względu na formę (dokument pisemny lub elektroniczny).

Płatnicy, którzy nie złożyli ZUS IWA lub podali nieprawdziwe informacje, narażają się na podwyższenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe o 150%.

Przeczytaj więcej w kategorii ZUS.