Strona główna Blog Strona 26

Zgłoszenie dziecka do ZUS. Jak zgłosić dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego ZUS?

0
zgłoszenie dziecka do zus

Zapisanie dziecka do ubezpieczenia zdrowotnego daje pełen dostęp do kompleksowej opieki medycznej. Bez względu na narodowość czy sytuację finansową każde dziecko ma bowiem prawo do opieki zdrowotnej. Aby jednak można było z tego skorzystać, rodzice lub opiekunowie prawni muszą dopełnić pewnych formalności i dokonać zgłoszenia dziecka do ZUS.

Zgłoszenie dziecka do ZUS – kiedy trzeba to zrobić?

Jeśli chodzi o system opieki zdrowotnej w Polsce, wszyscy obywatele mają prawo do korzystania z usług medycznych. Dla dzieci, zwłaszcza tych młodszych, dostęp do usług świadczonych przez podmioty służby zdrowia jest niezbędny, jeśli weźmie się pod uwagę m.in. częste infekcje oraz choroby.

Bez zgłoszenia dziecka do systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego rodzice nie będą mogli skorzystać z wielu usług medycznych. W Polsce opieka zdrowotna dla dzieci, podobnie jak ma to miejsce w przypadku dorosłych, jest finansowana przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ).

Dzieci, które są zgłoszone do ubezpieczenia, zyskują dostęp do:

  • bezpłatnych wizyt lekarskich,
  • badań diagnostycznych,
  • hospitalizacji.

Taki stan rzeczy sprawiają, że rodzice nie muszą się martwić wysokimi kosztami leczenia swojej pociechy.

Termin, w jakim powinniśmy dokonać zgłoszenia dziecka do ubezpieczenia, zależy od indywidualnej sytuacji. Oto kilka kluczowych momentów, kiedy to powinniśmy zgłosić swoje dziecko do ubezpieczenia:

  • w Polsce każde dziecko dostaje numer PESEL. Co do zasady, zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego powinniśmy dokonać w ciągu 7 dni od nadania PESEL;
  • kiedy zmienia się nasz tytuł ubezpieczenia. Jeśli np. zmieniamy pracę, powinniśmy zgłosić nowemu pracodawcy zamiar zgłoszenia dziecka do ubezpieczenia;
  • bezpośrednio po narodzinach. Należy po raz pierwszy zgłosić dziecko do ubezpieczenia niezwłocznie po jego narodzinach. Warto to zrobić już w szpitalu, w którym to dziecko przyszło na świat.

Zgłoszenie dziecka do ZUS – kto musi to zrobić?

Zgłoszenie dziecka do ubezpieczenia zdrowotnego to zadanie, które może spoczywać na różnych podmiotach w zależności od tego, jaka jest jego indywidualna sytuacja życiowa. Poniżej przedstawiamy Ci kilka spośród wszystkich dostępnych rozwiązań — dobrze pokazują one, że sytuacja nie jest tak oczywista, jak mogłoby się nam wydawać:

  • rodzice/pełnoletni opiekunowie. W sytuacji, gdy jesteś rodzicem lub pełnoletnim opiekunem dziecka, to Ty masz obowiązek zgłoszenia dziecka do ubezpieczenia;
  • babcia/dziadek, jeśli żaden z rodziców dziecka nie jest ubezpieczony;
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Jeśli dziecko otrzymuje rentę rodzinną lub inne regularnie wypłacane świadczenie z ZUS, instytucja ta zajmuje się zgłoszeniem do ubezpieczenia zdrowotnego;
  • placówka opiekuńczo-wychowawcza. Jeśli dane dziecko jest podopiecznym placówki opiekuńczo-wychowawczej (np. domu opiekuńczego), to właśnie ten podmiot zgłasza je do ubezpieczenia NFZ;
  • szkoła/uczelnia. Takie rozwiązanie stosuje się w przypadku uczniów, którzy jako członkowie rodziny nie są objęci ubezpieczeniem zdrowotnym.
W Polsce, w ramach systemu opieki zdrowotnej, istnieje Internetowe Konto Pacjenta (IKP), które ułatwia zarządzanie opieką zdrowotną dla dzieci i dorosłych. Jest to cyfrowa platforma, na której pacjenci mogą na przykład:

  • sprawdzać wyniki badań,
  • umawiać się na wizyty lekarskie,
  • otrzymywać informacje o dostępnych świadczeniach zdrowotnych,
  • sprawdzać status ubezpieczenia dla swoich dzieci.

Zgłoszenie dziecka do ZUS – jak to zrobić?

Zgłoszenie dziecka do ubezpieczenia zdrowotnego może wydawać się trudnym zadaniem wypełnionym licznymi formalnościami, ale w rzeczywistości jest to całkiem prosta procedura, którą można zrealizować w kilku prostych krokach. Oto kilka sposobów, jak to zrobić:

  • w przypadku zatrudnienia na etacie lub w ramach umowy zlecenia. Jeśli jesteś zatrudniony na etacie lub wykonujesz czynności w ramach umowy cywilnoprawnej (zlecenia), zgłaszasz chęć objęcia dziecka ubezpieczeniem u swojego pracodawcy/zleceniodawcy. W takiej sytuacji to na nim będzie spoczywać obowiązek dopełnienia formalności;
  • w ZUS na druku ZUS ZCNA. Jeżeli prowadzisz własny biznes, musisz wypełnić formularz urzędowy ZUS ZCNA i dostarczyć go do oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
  • w ZUS/NFZ. Jeśli jesteś np. rodzicem-freelancerem i chcesz dobrowolnie ubezpieczyć się w NFZ (to właśnie freelancerzy często pracują w oparciu o umowy o dzieło, od których to nie sprowadza się składki zdrowotnej), musisz najpierw złożyć wniosek w Narodowym Funduszu Zdrowia o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne, a następnie zgłosić dziecko do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (podobnie jak w poprzednim punkcie, w tym przypadku również robi się to na formularzu ZUS ZCNA). Warto wówczas skonsultować się z obiema instytucjami, żeby upewnić się, że wszystko jest dobrze załatwione;
  • w urzędzie pracy w sytuacji, gdy oboje rodziców to osoby bezrobotne.
Jeżeli zmienisz pracę, ważne jest, aby wiedzieć, że będziesz musiał ponownie zgłosić swoje dziecko do ubezpieczenia. W polskim systemie opieki zdrowotnej każda zmiana w statusie ubezpieczeniowym rodzica wymaga zaktualizowania danych dotyczących dziecka.

Zgłoszenie dziecka do ZUS – podsumowanie

Zgłoszenie dziecka do ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS pozwala zapewnić mu dostęp do kompleksowej opieki medycznej. To zadanie spoczywa na rodzicach lub opiekunach prawnych, ale może być również wykonane przez ZUS, placówki opiekuńczo-wychowawcze lub szkoły. Ważne jest, aby złożyć zgłoszenie po otrzymaniu numeru PESEL dla dziecka lub po zmianie tytułu ubezpieczenia.

Korzystanie z Internetowego Konta Pacjenta (IKP) może ułatwić rodzicom zarządzanie opieką zdrowotną swoich dzieci. Poprzez IKP można śledzić wyniki badań, umawiać się na wizyty lekarskie oraz uzyskiwać ważne informacje medyczne. Warto również dać drugiemu rodzicowi upoważnienie do dostępu do IKP dziecka, aby wspólnie dbać o zdrowie potomka.

Dotacje dla rolników 2023 – stawki i terminy dopłat dla gospodarstw rolnych

0
dotacje dla rolników

Programy wsparcia dla rolników na rok 2023 są nadal dostępne. Przedstawiamy stawki i programy, które pomagają rozwinąć działalność gospodarstw. Uwaga! Nie przegap terminów na złożenie wniosku. Poznaj dotacje dla rolników.

Dotacje dla rolników w ramach programu Rozwój Małych Gospodarstw 2023

Program „Rozwój Małych Gospodarstw 2023” to wsparcie finansowe dla rolników, których gospodarstwo nie przekracza 300 ha, a wielkość ekonomiczna (standardowej rocznej produkcji) sięga maksymalnie 25 tys. euro. Rolnik musi też uzyskiwać przychód ze sprzedaży produktów rolnych w wysokości minimum 5 tys. zł.

Zainteresowani tym programem muszą przygotować projekt rozwoju swojej działalności obejmujący m.in. szczegółowy plan działania, opis sytuacji gospodarstwa oraz prognozę sprzedaży. Na realizację biznesplanu mają 3 lata. Wzrost sprzedaży produktów rolnych ma być większy o przynajmniej 30% w porównaniu do przychodu bazowego.

Program oferuje ryczałtowe wsparcia w wysokości 120 tys. zł dla gospodarstw ekologicznych i 100 tys. zł dla pozostałych. Pieniądze można wydać na zakup m.in. maszyn, urządzeń i sprzętu (także komputerów), wyposażenia czy inwestycje budowlane.

Nabór prowadzony jest przez PUE Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Termin składania wniosków mija 27 października 2023 r.

Dopłaty dla rolników bezpośrednie i wsparcie obszarowe

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opublikowało projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego na rok 2023:

  • Podstawowe wsparcie dochodów do celów zrównoważoności (podstawowe wsparcie dochodów) – 502,35 zł/ha.
  • Uzupełniające redystrybucyjne wsparcie dochodów do celów zrównoważoności (płatność redystrybucyjna) – 180,96 zł/ha.
  • Uzupełniające wsparcie dochodów dla młodych rolników (płatność dla młodych rolników) – 280,33 zł/ha.
  • Płatność do bydła – 343,46 zł/szt.
  • Płatność do krów – 439,41 zł/szt.
  • Płatność do owiec – 116,44 zł/szt.
  • Płatność do kóz – 47,84 zł/szt.
  • Płatność do roślin strączkowych na nasiona – 823,91 zł/ha.
  • Płatność do roślin pastewnych – 471,53 zł/ha.
  • Płatność do chmielu – 1 985,54 zł/ha.
  • Płatność do ziemniaków skrobiowych – 1 501,05 zł/ha.
  • Płatność do buraków cukrowych – 1 391,96 zł/ha.
  • Płatność do pomidorów – 2 047,34 zł/ha.
  • Płatność do truskawek – 1 237,42 zł/ha.
  • Płatność do lnu – 463,10 zł/ha.
  • Płatność do konopi włóknistych – 134,35 zł/ha.
  • Płatność niezwiązana do tytoniu – grupa Virginia – 3,08 zł/kg.
  • Płatność niezwiązana do tytoniu  grupa pozostałe – 3,08 zł/kg.
  • Uzupełniająca płatność podstawowa – 77,97 zł/ha.

Wypłata zaliczek rozpocznie się 16 października 2023 roku (potrwa do 30 listopada).

Zaliczki będą wypłacane w zależności od rodzaju wsparcia, w wysokości:

  • 70% – maksymalny poziom zaliczek płatności bezpośrednich i przejściowego wsparcia krajowego,
  • 85% – maksymalny poziom zaliczek płatności ONW.

Pozostała część dopłat zostanie wypłacona po 1 grudnia 2023 r.

Interwencje rolno-środowiskowo-klimatyczne

Rolnicy mogą ubiegać się o płatności w ramach interwencji rolno-środowiskowo-klimatycznych Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej (PS dla WPR) 2023-2027. Interwencje obejmują (wraz ze stawkami płatności):

  1. Ochronę cennych siedlisk i zagrożonych gatunków na obszarach Natura 2000:
    1. ochronę siedlisk przyrodniczych: 912 zł/ha–1 612 zł/ha,
    2. ochronę siedlisk lęgowych ptaków: 1 055 zł/ha–1 555 zł/ha.
  2. Ochronę cennych siedlisk i zagrożonych gatunków poza obszarami Natura 2000:
    1. ochronę siedlisk przyrodniczych: 912 zł/ha–1 612 zł/ha,
    2. ochronę siedlisk lęgowych ptaków: 1 055 zł/ha–1 555 zł/ha.
  3. Ekstensywne użytkowanie łąk i pastwisk na obszarach Natura 2000 – 836 zł/ha.
  4. Zachowanie sadów tradycyjnych odmian drzew owocowych – 2 117 zł/ha.
  5. Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych roślin w rolnictwie – 1 411 zł/ha–1 619 zł/ha.
  6. Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych zwierząt w rolnictwie – 500 zł/sztukę–5 925 zł/sztukę.
  7. Bioróżnorodność na gruntach ornych – 2 342 zł/ha–3 501 zł/ha.

Płatności są rekompensatą za poniesione koszty i utracone dochody wynikające z podjętych zobowiązań rolno-środowiskowo-klimatycznych. Rolnicy (beneficjenci) podejmują zobowiązanie na 5 lat. 

Wnioski o płatności rolno-środowiskowo-klimatyczne można było składać w 2023 roku w terminie 15 maja–30 czerwca (lub do 25 lipca, jednak za każdy dzień opóźnienia płatność była zmniejszana o 1%). Wypłaty mają się zacząć po 1 grudnia.

Inwestycje i rozwój gospodarstw rolnych

Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 przewiduje interwencje inwestycyjne, które mają pomóc rolnikom i hodowcom rozwijać działalność. Na liście są:

  • Inwestycje w gospodarstwach rolnych zwiększające konkurencyjność (dotacje) – 65% kosztów operacji kwalifikujących się do wsparcia w przypadku rolników poniżej 40 roku życia lub realizujących operację w gospodarstwie prowadzących działalność ekologiczną, 45% kosztów w przypadku pozostałych operacji, maksymalna pomoc to 1 mln zł lub 300 tys. zł.
  • Inwestycje w gospodarstwach rolnych zwiększające konkurencyjność (instrumenty finansowe) – gwarancja do 80% kwoty kapitału kredytu pozostającego do spłaty i do 100% dotacji na spłatę odsetek.
  • Inwestycje w gospodarstwach rolnych w zakresie OZE i poprawy efektywności energetycznej – maksymalna wysokość wsparcia: do 200 tys. zł lub 1,5 mln zł, termin na wniosek: od 15 listopada do 15 grudnia 2023 r.
  • Inwestycje zapobiegające rozprzestrzenianiu się ASF – do 100 tys. zł, termin na wniosek: do 6 października 2023 r.
  • Inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu – refundacja części kosztów, maksymalnie 200 tys. zł.
  • Rozwój małych gospodarstw – wsparcia w wysokości 120 tys. zł dla gospodarstw ekologicznych i 100 tys. zł dla pozostałych.
  • Rozwój współpracy w ramach łańcucha wartości (dotacja) – w gospodarstwie – ryczałt: nie więcej niż: 30 tys. zł, 60 tys. zł lub 120 tys. zł.
  • Rozwój współpracy w ramach łańcucha wartości (instrumenty finansowe) – w gospodarstwie – gwarancja do 80% kwoty kapitału kredytu pozostającego do spłaty oraz do 50% dotacji na spłatę odsetek, w przypadku gdy inwestycja przyczynia się do ochrony środowiska i klimatu lub realizacji celów Strategii „Od pola do stołu”.
  • Inwestycje poprawiające dobrostan bydła i świń – maksymalne wsparcie to 150 tys. zł.
  • Premie dla młodych rolników – 200 tys. zł ryczałtem (w dwóch ratach), termin na wniosek: do 29 wrześni 2023 r.

Interwencje sektorowe: produkty pszczele

Wśród „Interwencji w sektorze pszczelarskim” w 2023 roku, znalazły się:

  • Wspieranie podnoszenia poziomu wiedzy pszczelarskiej – termin na wniosek: od 15 listopada do 15 grudnia 2023 r.
  • Inwestycje i wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych – termin składania 25 sierpnia 2023 r., II termin: od 15 listopada do 15 grudnia.
  • Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi – termin składania 25 sierpnia 2023 r., II termin: od 15 listopada do 15 grudnia 2023 r.
  • Ułatwienie prowadzenia gospodarki wędrownej – od 15 listopada do 15 grudnia 2023.
  • Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół – termin składania 31 sierpnia 2023 r., II termin: od 15 listopada do 15 grudnia.
  • Wsparcie naukowo-badawcze – od 15 listopada do 15 grudnia 2023.
  • Wspieranie badania jakości handlowej miodu oraz identyfikacja miodów odmianowych – od 15 listopada do 15 grudnia 2023.

Pomoc przeznaczona jest dla indywidualnych pszczelarzy, organizacji pszczelarskich, jednostek doradztwa rolniczego oraz placówek naukowo–badawczych. Warunkiem ubiegania się o wsparcie jest posiadanie wpisu do Ewidencji Producentów.

Czym jest faktura zbiorcza? W jakich przypadkach można ją wystawiać?

0
faktura zbiorcza

Faktury zbiorcze są dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców, jednak oprócz zalet są też wady tego rozwiązania. Warto również wiedzieć, jakie zasady obowiązują sprzedawców, którzy chcą wystawiać takie dokumenty.

Czym jest faktura zbiorcza?

Faktury dokumentują dostawę towarów lub wykonanie usługi kontrahentowi prowadzącemu działalność gospodarczą. W obrocie gospodarczym wyróżniamy różnego rodzaju faktury:

Faktura zbiorcza obejmuje więcej niż jedną dostawę towaru lub świadczenie usługi w ciągu miesiąca dla jednego kontrahenta. Zamiast wystawiać osobne faktury dla każdej sprzedaży, sprzedawca może zebrać wszystkie transakcje w jednym dokumencie. Stosowana jest w celu uproszczenia procesu rozliczeń pomiędzy dostawcą a odbiorcą towarów lub usług.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Co powinna zawierać faktura zbiorcza?

Faktura zbiorcza musi być wystawiona zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi wystawiania faktur i rozliczania podatku VAT (choć przepisy ustawy o podatku VAT nie omawiają jej). W przypadku transakcji krajowych, sprzedawca jest zobowiązany do doliczenia odpowiedniego podatku VAT do kwoty brutto na fakturze.

Fakturę należy wystawić z zasady do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do dostawy towaru lub wykonania usługi. Dotyczy to również faktur zbiorczych (na dokumencie trzeba ująć wszystkie transakcje z danego miesiąca).

Faktura – zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy o VAT –  (w tym także zbiorcza) powinna zawierać m.in.:

  • datę wystawienia;
  • kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  • imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy towarów, lub usług oraz ich adresy;
  • numer, za pomocą którego podatnik i nabywca są zidentyfikowani na potrzeby podatku (NIP sprzedawcy i nabywcy);
  • datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów, lub wykonania usługi, lub datę otrzymania zapłaty, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  • miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  • cenę jednostkową bez podatku (cenę jednostkową netto);
  • kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  • stawkę i kwotę podatku;
  • kwotę należności ogółem.

Na fakturze powinny się również znaleźć wszystkie daty dostawy towarów lub realizacji usług wykonanych dla kontrahenta w danym miesiącu.

Kogo dotyczy obowiązek wystawiania faktur zbiorczych?

Trzeba pamiętać, że z zasady wystawianie faktur zbiorczych nie jest obowiązkiem przedsiębiorcy. To sposób na uproszczenie rozliczeń.

Osoba prowadząca działalność może zdecydować, czy chce wystawić fakturę po każdej dostawie towaru lub realizacji usługi dla danego kontrahenta w jednym miesiącu, a może wyróżni je na jednym dokumencie, czyli fakturze zbiorczej.

Faktura zbiorcza a VAT

Zgodnie z ustawą o VAT, obowiązek podatkowy z tytułu podatku od towarów i usług powstaje w momencie dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, chyba że otrzymano wcześniej część lub całość zapłaty.

Do wyjątków należy m.in. świadczenie usług budowlanych lub budowlano-montażowych, dostawa energii elektrycznej oraz świadczenie usług telekomunikacyjnych. W takich sytuacjach przychód powstaje w momencie wystawienia faktury.

W przypadku faktury zbiorczej podatek należy rozliczyć w dacie każdej dostawy towarów lub świadczenia usługi. Obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od daty wystawienia faktury.

Zalety i wady faktury zbiorczej

Jak już wspomnieliśmy, faktury zbiorcze mają ułatwić życie przedsiębiorcom. Zamiast wielu faktur można wystawić jedną, która obejmie wszystkie dostawy/usługi zrealizowane w ciągu całego miesiąca dla jednego kontrahenta. To oszczędność czasu i pieniędzy dla obu stron transakcji. Powstaje mniej dokumentów do wysłania i archiwizowania. Łatwiej też uniknąć błędów.

Jakie są wady faktur zbiorczych? To przede wszystkim odłożone w czasie płatności za towary i usługi. Kontrahent może otrzymać dany przedmiot na początku miesiąca, ale faktura zbiorcza będzie wystawiona nawet kilka tygodni później i sprzedawca będzie musiał poczekać na zapłatę.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii Faktury.

Samochód prywatny w kosztach firmy – jak rozliczyć koszty używania prywatnego samochodu działalności gospodarczej?

0
samochód prywatny w kosztach firmy

Z prywatnych pojazdów najczęściej korzystają przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Teraz mogą odliczyć od podatku tylko część kosztów eksploatacji osobówki. Jednak, w niektórych sytuacjach możliwe jest ujęcie 100% kosztów eksploatacyjnych w KPiR. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak ująć samochód prywatny w kosztach firmy.

Samochód prywatny w kosztach firmy do końca 2018 roku

Do końca 2018 roku przedsiębiorcy korzystali z tzw. kilometrówki PIT. Wydatki związane z używaniem samochodu prywatnego (niebędącego środkiem trwałym firmy) ujmowali w kosztach prowadzenia działalności gospodarczej. 

Kierowcy musieli przy tym pamiętać, aby te wydatki miały bezpośredni związek z działalnością gospodarczą, czyli były kosztami poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania/zabezpieczenia źródła przychodu. Nie mogli uwzględniać zakupu paliwa na prywatne potrzeby.

Właściciele firm obowiązkowo prowadzili szczegółową ewidencję przebiegu osobówki.

Nowe zasady rozliczenia korzystania z prywatnego auta obowiązują od 1 stycznia 2019 roku. Na czym polegają?

Ujęcie 20% kosztów eksploatacyjnych prywatnego samochodu w KPiR – zasada ogólna

Przedsiębiorcy, którzy wykorzystują prywatne samochody osobowe, mogą ująć w kosztach podatkowych 20% wydatków związanych z eksploatacją auta. Nie muszą przy tym prowadzić ewidencji przebiegu pojazdów.

Koszty obejmują m.in. wydatki na paliwo, opłaty parkingowe, wymianę opon, myjnię, wymianę płynu hamulcowego, badania diagnostyczne, czynsz za garaż, opłaty za miejsce postojowe, ubezpieczenia, serwis czy naprawy.

Zasady ujmowania w kosztach podatkowych wydatków poniesionych na prywatny samochód, reguluje  art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT).

Jeżeli przedsiębiorca jest podatnikiem VAT, to ma również prawo do odliczenia 50% podatku VAT naliczonego. Nierozliczony VAT plus kwota netto kosztów eksploatacji auta, jest umieszczany w książce przychodów i rozchodów.

Warto pamiętać, że w niektórych sytuacjach możliwe jest ujęcia w kosztach uzyskania przychodu wszystkich wydatków eksploatacyjnych.

Ujęcie 100% kosztów eksploatacyjnych pojazdu w KPiR – kiedy jest to możliwe?

Aby ująć w KPiR 100% kosztów eksploatacyjnych i 100% podatku VAT, osobówka musi być wykorzystywana wyłącznie w celach firmowych.

W takiej sytuacji należy udokumentować wykorzystanie pojazdu. Przedsiębiorca powinien prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu dla celów VAT. Kolejny obowiązek to złożenie deklaracji VAT-26 w urzędzie skarbowym.

W ewidencji powinien się znaleźć:

  • numer rejestracyjny samochodu;
  • dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
  • stan licznika przebiegu auta na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
  • wpis dotyczący każdego wykorzystania tego samochodu (obejmujący kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd-dokąd), liczbę przejechanych kilometrów, imię i nazwisko oraz podpis osoby kierującej pojazdem);
  • liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Jeżeli przedsiębiorca wykorzystuje samochód tylko do celów firmowych, a nie jest podatnikiem VAT, to nie musi prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu, aby do kosztów uzyskania przychodu zaliczyć 100% wydatków związanych z eksploatacją auta.

Przeczytaj więcej w kategorii Koszty.

Okulary na firmę – czy wydatek na okulary korekcyjne są kosztem przedsiębiorcy?

0
okulary na firmę

Właściciel firmy spędza codziennie godziny, wpatrzony w ekran komputera i czuje, że z jego wzrokiem jest coraz gorzej. Sprawdzamy, w jakiej sytuacji zakup okularów będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Kiedy można kupić okulary na firmę?

Optymalizacja podatków, czyli dopuszczalne prawem obniżenie daniny płaconej państwu jest jednym ze sposobów na zmniejszenie kosztów prowadzenia biznesu. Podatek zmniejszy m.in. zakup paliwa, smartfona czy komputera. Jednak czy w kosztach podatkowych można ująć okulary korekcyjne?

Okulary w kosztach firmy

Sprawdźmy najpierw, czym są koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania źródła przychodów, o ile nie są one wyłączone przez przepisy (art. 22).

To oznacza, że przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów tylko te wydatki, które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Muszą też wykazać związek przyczynowo–skutkowy pomiędzy kosztem a prowadzoną działalnością.

Wielu przedsiębiorców pracuje przed komputerem i może potrzebować okularów korekcyjnych. Argumentują, że okulary są im niezbędne do prowadzenia biznesu.

Okulary na firmę – czy okulary korekcyjne mogą stanowić koszty przedsiębiorcy?

Ustawodawca przygotował katalog wydatków, które są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, znajdziemy je w art. 23 ustawy o PIT. Nie ma wśród nich zakupu okularów korekcyjnych. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to lista wyczerpująca, czyli nie wszystkie wydatki są tam wprost wymienione.

Zazwyczaj kupno okularów nie powinno być uznawane za koszt podatkowy. Przemawiają za tym interpretacje organów podatkowych.

O tym, że zakupu okularów korekcyjnych nie można zaliczyć do KUP, usłyszał np. informatyk świadczący usługi w branży IT.

„Wydatek na zakup okularów korekcyjnych ma na celu przede wszystkim ochronę Pana zdrowia. Wydatki uwarunkowane stanem zdrowia osoby prowadzącej działalność gospodarczą należą do wydatków o charakterze osobistym” – informował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (0112-KDIL2-2.4011.283.2023.1.WS). Tłumaczył, że to wydatek o charakterze osobistym, niezależny od prowadzenia działalności gospodarczej.

Są jednak wyjątki i w pewnych sytuacjach zakup okularów korekcyjnych można uznać za koszt firmy.

Przykładem może być sytuacja, w której okulary korekcyjne pełnią funkcję ochronną podobną do odzieży ochronnej roboczej i są niezbędne do wykonywania określonych zawodów. Decyzja zależy od indywidualnej oceny organów podatkowych.

Przedsiębiorca montujący instalacje energetyki odnawialnej pytał Dyrektora KIS o możliwość zaliczenia do KUP wydatków na zakup okularów korekcyjnych BHP (0113-KDIPT2-1.4011.476.2023.1.K).

Szef KIS uznał, że „jeżeli w istocie, jak jednoznacznie wynika z wniosku, nietłukące się, ochronne okulary korekcyjne BHP są Panu niezbędne przy wykonywaniu usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i są faktycznie wykorzystywane wyłącznie przy pracy na wysokości i przy korzystaniu z narzędzi niebezpiecznych, do których niezbędne jest użycie okularów ochronnych BHP, a w związku z Pana wadą wzroku, specjalnie wykonanych w wersji korekcyjnej, to wydatki z tytułu ich zakupu mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem należytego ich udokumentowania”.

Przedsiębiorca, który ma wątpliwości czy zaliczyć kupno okularów korekcyjnych do kosztów uzyskania przychodów, powinien wystąpić o indywidualną interpretację podatkową. Organy podatkowe rozważą jego sytuację i udzielą wiążącą odpowiedź.

Czy okulary blokujące niebieskie światło z ekranu dla przedsiębiorcy można wrzucić w koszty?

Organy podatkowe traktują zakup okularów blokujących niebieskie światło z ekranu podobnie, jak okularów korekcyjnych. W interpretacji urzędników taki zakup zazwyczaj nie ma wpływu na wysokość przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ani też związku z prowadzoną działalnością jako źródłem przychodów.

Tak było m.in. w przypadku właściciela sklepu motoryzacyjnego, który codziennie spędzał przed komputerem kilka, a nawet kilkanaście godzin. Ze względu na chorobę oczu został uznany za osobę niepełnosprawną w stopniu umiarkowanym.

KIS uznał, że zakup soczewek okularowych z filtrem niebieskiego światła nie może być zaliczony w koszty uzyskania przychodu, bo to wydatek osobisty, który nie ma wpływu na wysokość przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług.

„Zakup soczewek z tzw. filtrem niebieskiego światła ma na celu przede wszystkim ochronę Pana zdrowia. Wydatki uwarunkowane stanem zdrowia osoby prowadzącej działalność gospodarczą należą do wydatków o charakterze osobistym (0115-KDIT3.4011.433.2023.1.AD)”. To oznacza, że osoba fizyczna jest zmuszona do zakupu okularów niezależnie od prowadzenia działalności.

Czy soczewki kontaktowe można wrzucić w koszty?

Zakup soczewek kontaktowych należ traktować, z punktu widzenia optymalizacji podatkowej, podobnie jak kupno okularów korekcyjnych.

Okulary dla pracownika

Zgodnie z Kodeksem pracy, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi środki ochrony indywidualnej. Należą do nich także okulary i soczewki kontaktowe.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, pracownik może ubiegać się o zwrot pieniędzy wydanych na okulary, jeżeli (§ 8 ust. 2):

  • wykonuje pracę przy monitorze ekranowym przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy;
  • konieczność noszenia okularów stwierdzi lekarz podczas badań profilaktycznych.

Warto przypomnieć, że czas pracy pracownika nie może przekroczyć 8 godzin na dobę (art. 129 K.p), czyli refundacja kosztów przysługuje zatrudnionemu, który spędza przed komputerem przynajmniej 4 godziny dziennie.

Wspomnianego rozporządzenia nie stosuje się do m.in. kabin kierowców oraz kabin sterowniczych maszyn i pojazdów, systemów komputerowych na pokładach środków transportu, systemów komputerowych przeznaczonych głównie do użytku publicznego (§ 3 rozporządzenia). 

Przeczytaj więcej w kategorii Koszty.

20 pomysłów na biznes online. Jak prowadzić biznes w Internecie w 2024 r.?

0
pomysł na biznes online

Czy rzeczywiście handel online jest tak łatwy i opłacalny, jak uważa wiele osób? Skąd wziąć pomysł na biznes online? Podpowiadamy, jak zarabiać w Internecie. Założenie działalności gospodarczej nie jest wymagane!

Jak otworzyć biznes w Internecie?

Rozpoczęcie biznesu nigdy nie było tak łatwe jak teraz. Nie chodzi tylko o szybkie założenie działalności gospodarczej (wszystkie formalności załatwiamy, nie wstając od komputera na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).

Internet daje dostęp do milionów potencjalnych klientów i globalny zasięg, obniża koszty (prosty sklep online można otworzyć niemal bezkosztowo), początkujący biznesmen znajdzie w sieci dużo przydatnych informacji, kursów czy poradników, komunikacja z klientami jest szybka, a sprzedaż można bez trudu zautomatyzować i skalować.

Warto też pamiętać o działalności nierejestrowej (nierejestrowanej) – jeżeli prowadzisz drobną działalność zarobkową jako osoba fizyczna, a przychód nie przekroczył w żadnym 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia (w 2003 r. to 2 700 zł), to nie ma potrzeby rejestracji firmy.

Działalność nierejestrowana to biznes na próbę i bardzo dobry sposób na przetestowanie czy dany pomysł rzeczywiście warto rozwijać.

Pomysł na biznes online – 2024

Oto 20 aktualnych pomysłów na biznes online:

  1. Dropshipping – polega na zbieraniu zamówień od klientów – poprzez własną stronę lub na platformie sprzedażowej – przekazaniu ich do dostawcy towaru, który wysyła przedmioty do kupującego. Ten model pozwala na sprzedaż dowolnych produktów (np. ubrań, kosmetyków, elektroniki), kluczem jest znalezienie odpowiedniej hurtowni. Dropshippingiem możesz zajmować się, zarówno prowadząc własny sklep internetowy, jak i za pomocą platform e-commerce.
  2. Sklep www z unikalnymi produktami handmade – można sprzedawać własne wyroby lub nawiązać współpracę z lokalnymi rzemieślnikami. Dzięki temu, że rękodzieło staje się coraz popularniejsze, sprzedaż produktów rzemieślniczych może być świetnym pomysłem na dochodowy biznes w sieci.
  3. Platforma e-learningowa – sprzedaż własnych lub cudzych kursów online, które pomogą klientom opanować różne umiejętności, np. programowania, nauki języków obcych, rysowania czy gotowania. To ciekawy pomysł na własny biznes internetowy, który nie tylko pozwoli Ci zarobić, ale też podzielić się wiedzą.
  4. Sklep online z naturalnymi kosmetykami – oferta skierowana do rosnącej liczby osób, które szukają bezpiecznych i ekologicznych produktów do pielęgnacji skóry i ciała. Branża kosmetyczna nieustannie się rozwija, szczególnie jeśli chodzi o skincare. Konsumenci coraz większy nacisk kładą na naturalne kosmetyki. Dzięki temu, taka strona internetowa ma duże szanse na powodzenie.
  5. Serwis służący do organizacji wydarzeń online – platforma umożliwiająca planowanie i promowanie webinariów, konferencji czy szkoleń.
  6. Blog podróżniczy z poradami dla podróżujących – autor dzieli się swoimi doświadczeniami, oferuje praktyczne wskazówki i inspiruje innych miłośników dalszych i bliższych wojaży. Prowadzenie biznesu online w formie bloga można połączyć z nagrywaniem filmów na YouTube i prowadzeniem social mediów, co ułatwi jego wypromowanie. 
  7. Sklep z odzieżą sportową i akcesoriami wysokiej jakości dla osób aktywnych fizycznie (fitness, kulturystyka, trekking, rower, bieganie itp.).
  8. Płatny newsletter – autor rozsyła newsletter e-mail o określonej tematyce (od kultury i rozrywki, przez praktyczne porady dotyczące komputerów, domu, majsterkowania po wiadomości biznesowe), część informacji jest darmowa, pozostałe dostępne dla klientów premium.
  9. Sklep internetowy z odzieżą vintage – sprzedaż ubrań i akcesoriów, często jedynych w swoim rodzaju, których nie będzie miał nikt inny.
  10. Sklep z produktami dla zwierząt – sprzedaż karmy, zabawek oraz akcesoriów dla psów, kotów i innych zwierząt domowych.
  11. Kurs online – stwórz kurs online i sprzedawaj go w internecie.
  12. Serwis do zamawiania gotowych posiłków – zdrowych i smacznych, dostarczanych pod drzwi (możliwa specjalizacja w konkretnej kuchni, np. indyjskiej, tradycyjnej polskiej, fusion).
  13. Agencja marketingowa – pomoc firmom w budowaniu obecności online, zarządzaniu reklamami, wyborze i realizacji strategii marketingowych. Marketing internetowy jest obecnie niezbędny absolutnie każdej firmie, a więc specjaliści mogą świetnie zarobić na swoim biznesie.
  14. Sprzedaż własnych obrazów lub innych dzieł sztuki – pomysł dla osób, które mają talent i chęci do malowania, rzeźbienia lub tworzenia innych dzieł. Przekuj swój talent i hobby w pomysł na biznes internetowy, a będziesz czerpać z niego nie tylko zyski, ale i przyjemność.
  15. Serwis do prowadzenia zdalnej księgowości – dedykowany przedsiębiorcom, którzy chcą mieć łatwy dostęp do narzędzi i usług księgowych online. To świetny pomysł na biznes dla osób, które do tej pory pracowały w księgowości. 
  16. Sklep z grafikami tworzonymi przez AI (sztuczną inteligencję) – w ofercie wysokiej jakości grafiki tworzone przy użyciu Midjourney, Dalle-e 2 lub innych aplikacji wykorzystujących AI. Ze względu na to, jak popularnym tematem jest sztuczna inteligencja, z łatwością wykorzystasz media społecznościowe do zapewnienia swojemu pomysłowi na biznes popularności. 
  17. Fachowiec na godziny – serwis z dostępem do specjalistów (hydraulików, ślusarzy, złotych rączek) w różnych miastach, szybko i w dobrych cenach.
  18. Sklep internetowy z produktami dla dzieci – szeroki wybór zabawek, ubranek i innych artykułów dla dzieci w różnym wieku.
  19. Warzywniak online – serwis do zamawiania świeżych produktów spożywczych, klient zamówi w nim świeże owoce i warzywa, bez wychodzenia z domu.
  20. Sklep ze stronami www – oferta sprzedaży gotowych witryn wraz z opcją ich szybkiego dostosowania do potrzeb konkretnego klienta.

Szukając najlepszych pomysłów na biznes online, pamiętaj o tym co jest najważniejsze podczas zakładania jakiegokolwiek biznesu. To dostrzeżenie czego potrzebują inne osoby i rozwiązanie ich problemu. Najważniejsze jest zatem rozeznanie rynku. Im większa grupa docelowa, która zyska na naszym produkcie, tym większa szansa na sukces.

Nie trzeba wyważać otwartych drzwi. Idealny pomysł na biznes nie musi być koniecznie przełomowy. Często można odnieść sukces, udoskonalając istniejące produkty/usługi, dodając elementy, których brakuje użytkownikom.

Naturalnie pomysł to dopiero pierwszy krok. Aby biznes odniósł sukces, potrzebna jest determinacja, dobre planowanie i wybór trafnej strategii marketingowej.

Czym jest i jak liczyć staż pracy? Co wlicza się do lat pracy? Ile ich potrzeba, by przejść na emeryturę?

0
staż pracy

Długość stażu pracy ma decydujące znaczenie w kwestii przysługujących pracownikowi uprawnień. Sprawdziliśmy, jak obliczyć staż pracy oraz jak długość zatrudnienia wpływa na prawa pracownicze!

Staż pracy to istotne zagadnienie z punktu widzenia prawa do uprawnień pracowniczych, głównie do urlopu wypoczynkowego, ale również do emerytury, odprawy czy nagrody jubileuszowej. Warto zatem wiedzieć, w jaki sposób oblicza się staż pracy, jakie elementy się do niego wlicza, a których zupełnie się nie uwzględnia.

Co wlicza się do stażu pracy?

W kodeksie pracy na próżno szukać dokładnej definicji instytucji stażu pracy. W powszechnym rozumieniu za staż pracy przyjmuje się łączną długość okresów zatrudnienia. Okazuje się jednak, że czasami do stażu wlicza się również okresy, kiedy pracownik faktycznie pracy nie świadczył, ale należy je doliczyć, ponieważ tak nakazują przepisy prawa.

Do stażu pracy wlicza się przede wszystkim okres, w którym pracownik świadczył pracę w ramach stosunku pracy, a więc pracował na podstawie: umowy o pracę, powołania, mianowania, wyboru lub spółdzielczej umowy o pracę. Bez znaczenia jest tutaj wymiar etatu. Co do zasady, jeśli w danym okresie osoba pracowała jednocześnie na kilka etatów, to do stażu pracy wliczany jest tylko jeden z okresów.

Do stażu pracy wlicza się również:

  • okresy, za które sąd przyznał pracownikowi przywróconemu do pracy wynagrodzenie (jeśli pracownik zdecydował się wrócić do pracy);
  • okresy, za które przyznano pracownikowi odszkodowanie, ponieważ o czas ich trwania skrócono okres wypowiedzenia (jeśli pracownik został zwolniony z winy pracodawcy);
  • okresy, w których dana osoba prowadziła indywidualne gospodarstwo rolne lub w których pracowała w gospodarstwie małżonka;
  • okresy czynnej i zawodowej służby wojskowej;
  • okresy pobierania zasiłku dla bezrobotnych;
  • okresy pobierania stypendium dla bezrobotnego w trakcie odbywania przez niego szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego;
  • okresy pracy za granicą u zagranicznego pracodawcy;
  • okresy odbywania studiów doktoranckich (jeśli zakończyły się one uzyskaniem tytułu doktora).

Czego nie wlicza się do okresu zatrudnienie?

Nie ma możliwości, aby do stażu pracy doliczyć okresy, w których pracownik podlegał zatrudnieniu na innej podstawie niż stosunek pracy, a więc na przykład pracował na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej czy umowy o dzieło. Świadczenie pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej nie jest brane pod uwagę jako zatrudnienie w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.

Prawa pracownika zależne od stażu pracy

Prawidłowe wyliczenie stażu pracy jest istotne, ponieważ od jego długości zależy dostęp do szeregu uprawnień pracowniczych. Wśród nich znajdują się przede wszystkim: prawo do urlopu, prawo do dłuższego okresu wypowiedzenia, prawo do emerytury, prawo do nagrody jubileuszowej oraz prawo do odprawy.

Prawo do urlopu

Zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem długość stażu pracy ma wpływ na wymiar przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego:

  • jeśli staż pracy jest krótszy niż 10 lat, to pracownikowi przysługuje 20 dni urlopu wypoczynkowego;
  • jeśli staż pracy pracownika jest dłuższy niż 10 lat, to ma on prawo do wykorzystania w ciągu roku 26 dni urlopu wypoczynkowego.

Prawo do dłuższego okresu wypowiedzenia

Długość przysługującego pracownikowi okresu wypowiedzenia uzależniona jest od stażu pracy u danego pracodawcy oraz okresu, na jaki została zawarta umowa o pracę:

  • 3-dniowy okres wypowiedzenia przysługuje pracownikom zatrudnionym na umowę o pracę na okres próbny, gdzie okres próbny jest krótszy niż 2 tygodnie;
  • tygodniowy okres wypowiedzenia przysługuje pracownikom zatrudnionym na umowę o pracę na okres próbny, gdzie okres próbny przekracza 2 tygodnie;
  • 2-tygodniowy okres wypowiedzenia przysługuje pracownikom zatrudnionym na umowę o pracę na okres próbny, gdzie okres próbny wynosi 3 miesiące;
  • 2-tygodniowy okres wypowiedzenia przysługuje pracownikowi zatrudnionemu u danego pracodawcy maksymalnie 6 miesięcy;
  • miesięczny okres wypowiedzenia przysługuje pracownikowi zatrudnionemu u danego pracodawcy więcej niż 6 miesięcy, ale mniej niż 3 lata;
  • 3-miesięczny okres wypowiedzenia przysługuje pracownikowi zatrudnionemu u danego pracodawcy minimum 3 lata.

Prawo do emerytury oraz świadczenia przedemerytalnego

Prawo do świadczenia przedemerytalnego przysługuje osobom, które nie osiągnęły wieku emerytalnego, ale są tuż przed tą granicą i straciły pracę z winy pracodawcy. Aby otrzymać świadczenie przedemerytalne, należy spełnić warunek wieku i stażu pracy:

  • świadczenie przedemerytalne przysługuje kobietom, które ukończyły 56. rok życia, a ich staż pracy wynosi minimum 20 lat, kobietom, które ukończyły 55. rok życia, a ich staż pracy wynosi minimum 30 lat oraz kobietom, które posiadają 35-letni staż pracy;
  • mężczyznom, którzy ukończyli 61. rok życia, a ich staż pracy wynosi minimum 25 lat, mężczyznom, którzy ukończyli 60. rok życia, a ich staż pracy wynosi minimum 35 lat oraz mężczyznom posiadającym co najmniej 40-letni staż pracy.

Wiek emerytalny w Polsce wynosi obecnie 60 lat dla kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn. Aby otrzymać emeryturę, kobiety muszą posiadać co najmniej 20-letni staż pracy, a mężczyźni co najmniej 25-letni staż pracy.

Prawo do nagrody jubileuszowej

Nagroda jubileuszowa nie przysługuje wszystkim pracownikom. Ustawodawca uprawnia do niej następujące grupy zawodowe: nauczycieli, pracowników samorządowych, pracowników służby zdrowia, służby mundurowe, pracowników urzędów skarbowych, pracowników instytucji kultury i bibliotek oraz górników. Niekiedy pracodawcy samodzielnie ustalają zasady dotyczące przyznawania nagród jubileuszowych w ich firmach.

Nagrody jubileuszowe przyznawane są najczęściej po przepracowanych: 20, 25, 30, 35, 40 oraz 45 latach.

Prawo do odpraw

Odprawa pieniężna przysługuje pracownikom jednorazowo i stanowi rekompensatę za rozwiązanie stosunku pracy. Przy obliczaniu wymiaru odprawy bierze się pod uwagę staż pracy u danego pracodawcy:

  • odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia przysługuje pracownikowi zatrudnionemu u danego pracodawcy krócej niż 2 lata;
  • odprawa pieniężna w wysokości dwumiesięcznego wynagrodzenia przysługuje pracownikowi zatrudnionemu u danego pracodawcy krócej niż 8 lat;
  • odprawa pieniężna w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługuje pracownikowi zatrudnionemu u danego pracodawcy dłużej niż 8 lat.

Działalność gospodarcza a staż pracy

Okresu prowadzenia działalności gospodarczej nie wlicza się do stażu pracy. Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca zdecyduje się pracować na etacie, to będzie traktowany, jak osoba nieposiadająca stażu pracy. Takie postępowanie mocno wpłynie na jego dostęp do uprawnień pracowniczych.

Podsumowując, długość stażu pracy ma wpływ na wymiar i dostęp do przywilejów pracowniczych. Wśród najistotniejszych z nich znajdują się: wymiar urlopu wypoczynkowego, prawo do emerytury oraz świadczenia przedemerytalnego i prawo do odprawy.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Akcyza 2024. Kim jest podatnik akcyzy? Sprawdź, czy musisz zapłacić podatek akcyzowy

0
podatek akcyzowy

Prowadzisz zakład produkcyjny i wytwarzasz towary objęte akcyzą, importujesz towary podlegające akcyzie, sprzedajesz alkohol, papierosy lub paliwa – w każdym z tych przypadków jesteś płatnikiem akcyzy. Sprawdź, co musisz wiedzieć o tym podatku i jakie są jego stawki.

Akcyza jest formą podatku, który państwo nakłada na określone towary i usługi. To jeden z podatków pośrednich, obok VAT i cła. Akcyza ma zwiększyć dochody państwa, a jednocześnie regulować produkcję, sprzedaż i spożycie określonych produktów, np. tytoniu i alkoholu.

Podatek akcyzowy obejmuje różne kategorie towarów i usług, np. paliwa, energię elektryczną, samochody. Poszczególne produkty mają różne stawki akcyzy, które są określane na podstawie m.in. ich rodzaju, zawartości alkoholu czy emisji CO2. Państwo pobiera akcyzę zarówno od producentów, jak i od konsumentów.

Podatek akcyzowy – kto go zapłaci?

Akcyzę mogą płacić osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, które nie mają osobowości prawnej, a są odpowiedzialne za produkcję, import, sprzedaż lub użytkowanie określonych towarów i usług objętych akcyzą. 

Podatnikiem akcyzy będą m.in. producenci i importerzy towarów objętych akcyzą, sprzedawcy detaliczni oraz użytkownicy towarów objętych akcyzą (np. paliw do samochodów czy energii elektrycznej dla firm).

Podatek akcyzowy zapłacą również:

  • nabywcy wyrobów akcyzowych bez zapłaconej akcyzy – osoby lub podmioty, które nabywają lub posiadają wyroby akcyzowe, a nie opłaciły akcyzy w wymaganej wysokości (wykazała to kontrola podatkowa, kontrola celno-skarbowa lub postępowanie podatkowe);
  • ostateczni nabywcy energii elektrycznej bez zapłaconej akcyzy;
  • nabywcy lub posiadacze suszu tytoniowego bez składu podatkowego, którzy nie opłacili akcyzy od posiadanego suszu;
  • podmioty zagraniczne, które wysyłają wyroby akcyzowe;
  • osoby lub podmioty, które używają lub sprzedają wyroby węglowe w sposób niezgodny z przepisami;
  • osoby lub firmy, które pośredniczą w handlu tytoniem lub węglem i zużywają te produkty;
  • osoby lub podmioty prowadzące skład podatkowy i zużywające susz tytoniowy do celów innych niż produkcja wyrobów tytoniowych, lub wyrobów nowatorskich;
  • finalni nabywcy węglowi lub gazowi, którzy używają wyrobów węglowych lub gazowych do celów innych niż zwolnione od opodatkowania, jeśli nie można ustalić sprzedawcy i nie opłacono odpowiedniej akcyzy;
  • przedsiębiorstwa w spadku, czyli dziedziczone po zmarłym przedsiębiorcy, jeśli istnieje ciągłość działalności gospodarczej nieżyjącego podatnika.

Co, gdy obowiązek akcyzowy spoczywa na kilku podatnikach?

Jeżeli podatek akcyzowy ciąży na kilku podatnikach, to zapłata akcyzy związanej z danymi wyrobami przez jedną z osób lub firm, sprawia, że zobowiązanie pozostałych wygasa. Warto jednak pamiętać, że osoby i podmioty produkujące nielegalnie papierosy, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby nowatorskie, ponoszą solidarną odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe. 

Kto zapłaci akcyzę za samochód osobowy?

W przypadku samochodów osobowych podatnikiem akcyzy są osoby i podmioty związane z importem, nabyciem wewnątrzwspólnotowym lub sprzedażą takich samochodów, a także osoby związane z rejestracją pojazdów na terytorium kraju oraz współwłaściciele. Ponadto podatnikami akcyzy będą nabywcy lub posiadacze samochodów osobowych niezarejestrowanych wcześniej na terytorium kraju, jeżeli nie można ustalić, kto dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu, a kontrola wykazała, że akcyza nie została opłacona.

Podatek akcyzowy – jakich wyrobów dotyczy?

Do wyrobów opodatkowanych akcyzą należą:

  • energia elektryczna,
  • wyroby węglowe i gazowe,
  • paliwa,
  • energia elektryczna,
  • napoje alkoholowe,
  • samochody osobowe,
  • susz i wyroby tytoniowe (papierosy, cygara, tytoń do fajek, cygaretki).

Podatek akcyzowy – stawki akcyzy

Stawki podatku akcyzowego wyrażane są w:

  • kwocie na jednostkę wyrobu,
  • procencie podstawy opodatkowania,
  • procencie maksymalnej ceny detalicznej,
  • kwocie na jednostkę wyrobu,
  • procencie maksymalnej ceny detalicznej.

Stawki akcyzy w 2024 roku wynoszą w przypadku:

  • benzyny silnikowej – 1 529,00 zł/1.000 l;
  • oleju napędowego – 1 160,00 zł/1.000 l;
  • gazów skroplonych do napędu silników spalinowych (np. LPG) – 659,00 zł/1.000 kg;
  • biokomponentów stanowiących samoistne paliwa – 1 160,00 zł/1 000 l;
  • energii elektrycznej – 5,00 zł/MWh;
  • alkoholu etylowego – 7 248,00 zł/hl 100% vol.;
  • piwa – 9,90 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu;
  • wina – 201,00 zł/hl gotowego wyrobu;
  • wyroby pośrednie (np. wina likierowe) – 424,00 zł od 1 hektolitra;
  • napoje fermentowane wyprodukowane przez małego producenta (produkcja nieprzekraczającą 1000 hl rocznie) – 50% standardowej stawki;
  • papierosów – 250,91 zł za każde 1.000 sztuk i 32,05% maksymalnej ceny detalicznej.

O ile wzrośnie akcyza?

W 2024 roku akcyza na niektóre wyroby zostanie podniesiona. Tak wynika z projektu ustawy budżetowej przyjętej przez rząd. Akcyza na napoje alkoholowe ma wzrosnąć o 5 proc., a na papierosy o 10 proc. Tym samym np. akcyza za jeden hektolitr czystego alkoholu etylowego sięgnie 7 610 zł (teraz to 7 248 zł). Podwyżka wynika z tzw. mapy akcyzowej, która przewiduje coroczne podwyższanie stawek podatku o 5 i 10 proc. (do 2027 r.).

Korekta roczna VAT-u. Jak dokonać rocznej korekty deklaracji VAT?

0
korekta vatu

W jakiej sytuacji należy dokonać korekty, kto musi to zrobić i w jaki sposób wpłynie ona na wysokość podatku dochodowego – odpowiadamy na te i inne pytania dotyczące korekty rocznej VAT. Przypominamy też, że znacząco zmieniła się kwota pozwalająca na odliczenie całego podatku (korekta za 2023 r.).

Korekta roczna w VAT polega na dostosowaniu rozliczeń podatkowych do rzeczywistych wartości majątku i transakcji, które miały miejsce w danym roku podatkowym. Jej cel? To zapewnienie właściwego rozliczenia podatku VAT i uwzględnienie zmian w stanie majątku oraz dokonanych transakcjach. Zasady korekty reguluje art. 91 ustawy o VAT.

Korekta roczna VAT-u. Kto powinien dokonać korekty rocznej VAT?

Korektę roczną VAT za rok 2022 powinni dokonać podatnicy, którzy spełniają następujące warunki:

  1. Stosowali w rozliczeniu VAT proporcję i/lub preproporcję:
    • jeśli podatnik korzystał z proporcji lub preproporcji podczas rozliczania VAT w 2022 roku, musi dokonać korekty rocznej VAT na podstawie danych za zakończony rok podatkowy. Korekta ta ma na celu dostosowanie rozliczeń do rzeczywistych proporcji mających zastosowanie w trakcie roku podatkowego.
  1. Powrócili do statusu podatnika zwolnionego z VAT/zrezygnowali/utracili prawo do zwolnienia w 2022 roku lub wcześniej i nie minął okres korekt wieloletnich dla środków trwałych i nieruchomości:
    • jeśli przedsiębiorca w 2022 roku powrócił do statusu podatnika zwolnionego z VAT, zrezygnował z VAT lub utracił prawo do zwolnienia, musi dokonać korekty rocznej VAT na podstawie danych za zakończony rok podatkowy. Korekta ma uwzględnić zmiany statusu podatnika i dostosować rozliczenia do nowej sytuacji.
  1. Przedsiębiorcy, którzy zawiesili działalność gospodarczą:
    • jeśli podatnik zawiesił swoją działalność gospodarczą w 2022 roku, musi dokonać korekty rocznej VAT na podstawie danych za zakończony rok podatkowy. Korekta ta ma na celu uwzględnienie zawieszenia działalności i dostosowanie rozliczeń do faktycznej sytuacji podatnika.

Roczną korektę VAT należy wykazać w deklaracji podatkowej, składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonywana jest korekta, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Korekta roczna VAT-u. Co obejmuje korekta roczna w VAT?

Korekta roczna w VAT obejmuje:

  • Korektę w okresie wieloletnim

Korekta rozłożona w czasie dotyczy środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów, których wartość początkowa wynosi ponad 15 000 zł. W przypadku tych składników majątku, okres korekty wynosi:

  • 10 lat dla nieruchomości oraz praw wieczystego użytkowania gruntów (korekta wynosi 1/10 za każdy rok korekty).
  • 5 lat dla pozostałych składników (1/5 za każdy rok korekty).
  • korekta jednorazowa.

Dotyczy środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów o wartości początkowej do 15 000 zł włącznie oraz pozostałych towarów i usług. 

Jeżeli proporcja wyliczona za 2022 r. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł, podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%. Proporcja nie przekroczyła 2%? Można przyjąć, że wynosi 0%.

Warto pamiętać, że pakiet SLIM VAT 3, który znowelizował ustawę o VAT (wszedł w życie 1 lipca 2023 roku) zmienił m.in. wysokość kwoty pozwalającej uznać, że proporcja określona przez podatnika wynosi 100%. Kwota ta została podniesiona z 500 zł do 10 000 zł.

Powyższa zmiana będzie obowiązywała już za korekty za 2023 rok. Podatnicy na nowych zasadach ustalą proporcje i zrobią korektę kwoty podatku odliczonego po zakończeniu 2023 r.

Korekta VAT-u – co można wliczyć do obrotu, a czego nie?

Pewien problem może sprawić określenie, co przedsiębiorca ma prawo wliczyć do obrotu podczas rocznej korekty VAT. Do obrotu można wliczyć tylko:

  1. Sprzedaż – odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług.
  2. Wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) – dotyczy towarów, które zostały dostarczone do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
  3. Eksport towarów – odpłatne dostawy towarów, które zostały wyeksportowane poza terytorium Unii Europejskiej.

Lista elementów, których nie można wliczyć do obrotu w rocznej korekcie w VAT, jest dłuższa. Przedsiębiorca nie może wliczyć:

  1. Dostaw środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji – składników majątku takich jak samochody, oprogramowanie czy maszyny.
  2. Gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, które są zaliczane do środków trwałych podatnika.
  3. Pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych – pomocniczych dla zasadniczej działalności podatnika.
  4. Zakupów, od których VAT rozlicza nabywca, np. WNT (wewnętrzna dostawa towarów na terytorium kraju) czy import towarów.
  5. Usług finansowo-ubezpieczeniowych zwolnionych z VAT (opisane w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, to m.in. transakcje walutowe, udzielanie pożyczek, pośrednictwo kredytowe i pożyczkowe oraz zarządzanie nimi, usługi w zakresie poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych, pośrednictwo w świadczeniu tych usług oraz zarządzanie nimi).

Korekta VAT-u – jak i gdzie ją ująć?

Korekty rocznej dokonuje się w JPK_V7M za styczeń – gdy rozliczasz VAT miesięcznie (składanej do 25 lutego danego roku) lub w JPK_V7K za I kwartał w przypadku kwartalnego rozliczania VAT (składanej do 25 kwietnia danego roku).

Roczna VAT-u a podatek dochodowy

Może się okazać, że po korekcie kwota odliczenia VAT zostanie zwiększona lub zmniejszona. Korekta wywołuje skutki także na gruncie podatku dochodowego (w momencie złożenia pliku JPK_V7, czyli w lutym/kwietniu danego roku).

W przypadku zwiększenia, kwota korekty będzie przychodem dla podatnika. Jeżeli będzie mniejsza, stanowi koszt przedsiębiorcy.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Odnaleziona faktura kosztowa. Jak zaksięgować odnalezioną fakturę?

0

Większość przedsiębiorców uważnie zbiera faktury kosztowe, jednak czasem może się zdarzyć, że ten ważny dokument zaginie. Jak zatem prawidłowo zaksięgować odnalezioną fakturę?

Jak zaksięgować zapomnianą fakturę?

Jeśli faktura dokumentująca transakcję zaginęła, to podatnik może skontaktować się ze sprzedawcą, który wystawił fakturę i poprosić o wystawienie duplikatu (art. 106l ustawy o podatku od towarów i usług). Duplikat jest traktowany na równi z fakturą pierwotną.

Jeżeli przedsiębiorca znalazł fakturę, to może ją zaksięgować:

  • w rejestrze zakupów VAT, w dacie, w której pierwotnie otrzymano fakturę, lub w dwóch kolejnych kwartałach (jeżeli rozlicza podatek kwartalnie), np. fakturę z lutego można rozliczyć do września; w pierwszym miesiącu lub trzech kolejnych (jeżeli rozlicza podatek miesięcznie), np. wspomnianą fakturę z lutego ma prawo zaksięgować do maja.
  • odliczyć podatek później, na zasadzie korekty (nowelizacja SLIM VAT 2). Podatnik ma prawo dokonać korekty w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Spójrzmy na przykład:

Pan Piotr rozlicza VAT miesięcznie. Fakturę kosztową dostał w marcu, ale niestety schował ją do niewłaściwego skoroszytu. Dokument odnalazł w maju. Nadal może go zaksięgować. Ponieważ rozlicza VAT miesięcznie, ma trzy kolejne miesiące na zaksięgowanie odnalezionej faktury kosztowej: w marcu (w dacie otrzymania faktury), kwietniu, maju (w miesiącu, w którym odnalazł fakturę) oraz w czerwcu.

Pan Piotr ma też jeszcze jeden sposób na zaksięgowanie zapomnianej faktury, tym razem korzystając ze zmian wprowadzonych przez SLIM VAT 2. Zgodnie z nowymi przepisami, może zaksięgować zapomnianą fakturę kosztową w okresie 5 lat od końca roku, w którym powstało zobowiązanie podatkowe. Oznacza to, że jeżeli zobowiązanie powstało w marcu 2023 r., ma czas do końca 2027 roku na wykonanie korekty.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Odnaleziona faktura kosztowa a VAT

Przedsiębiorcy mają możliwość odliczenia podatku VAT za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy lub w kolejnych okresach rozliczeniowych. Co ważne, termin odliczenia podatku musi być zgodny z terminem rozliczenia za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Podatnik musi uwzględnić następujące elementy:

  • datę faktycznego otrzymania faktury – jeśli faktura została zagubiona, należy uwzględnić ten moment, aby określić odpowiedni okres rozliczeniowy,
  • korektę za zagubioną fakturę – istnieje możliwość dokonania korekty w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym przedsiębiorca miał prawo obniżyć kwotę podatku należnego. Korektę można sporządzić na podstawie wysłanego pliku JPK_V7,
  • metodę kasową – jeżeli podatnik rozlicza się za pomocą metody kasowej, może odliczyć VAT naliczony w rozliczeniu za okres, w którym dokonano zapłaty za towar lub usługę, lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (najwcześniej w dniu otrzymania faktury).

Odnaleziona faktura kosztowa a podatek dochodowy

Zgodnie z obowiązującą ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury lub innego dowodu, który stanowi podstawę do zaksięgowania kosztu (art. 22 ust. 6b).

Jeśli jednak podatnik nie zaksięgował faktury przed zakończeniem danego okresu rozliczeniowego (bo zaginęła), powinien zrobić to w kolejnym okresie rozliczeniowym. Np. w 2023 roku można rozliczyć wszystkie faktury wystawione w tym roku. Dobrym pomysłem jest zaksięgowanie odnalezionej faktury w pierwszym dniu kolejnego miesiąca, o ile taki okres rozliczeniowy mieści się w aktualnym roku podatkowym. 

Co zrobić jeżeli fakturę odnaleziono już po złożeniu rozliczenia rocznego? W takiej sytuacji przedsiębiorca będzie musiał złożyć deklarację korygującą (o ile oceni, że warto to robić).

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.