Strona główna Blog Strona 58

UOKiK – wszystko, co musisz wiedzieć

0
uokik

Co to jest UOKiK? W czym pomaga UOKiK i co trzeba zrobić, żeby zajął się sprawą? Dowiedz się, jakimi sprawami zajmuje się urząd ochrony konsumentów. Najważniejsze informacje na jego temat znajdziesz w naszym artykule.

Informacje o tym, że UOKiK stawia zarzuty tej czy innej spółce, od czasu do czasu pojawiają się w mediach. Czy wiesz jednak, od czego zależy, czy zainterweniuje? Dowiedz się więcej na ten temat.

Co to jest UOKiK?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest organem administracji publicznej. Podstawowym zadaniem jest bronienie interesów konsumentów. Nie oznacza to jednak, że każde zaniedbanie przedsiębiorcy wobec klienta od razu trafi do urzędników. 

Podstawowym założeniem jest to, że UOKiK pomaga, gdy zagrożony jest zbiorowy interes konsumentów. Mówiąc wprost, gdy nieprawidłowości dotyczą większej grupy osób.

Na czele UOKiK stoi prezes, który jest nadzorowany przez Prezesa Rady Ministrów.

Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.

Czym zajmuje się UOKiK?

UOKiK broni przede wszystkim interesów klientów, ale także przedsiębiorców. Chociażby w przypadku fuzji i przejęć. Urząd bada wtedy czy konkretne przejęcie zagraża rynkowi. Chodzi np. o to, czy dany przejmujący, nie „zagarnie” zbyt dużej części rynku. UOKiK sprawdza też, w jaki sposób przydzielana jest pomoc publiczna konkretnym przedsiębiorcom.

Sprawy dla UOKiK

Jak już wspomnieliśmy, UOKiK nie zajmuje się sprawami pojedynczych naruszeń prawa. Urzędników interesują wyłącznie te nieuczciwe praktyki, które mogą naruszać interes zbiorowy. Mówiąc wprost, muszą dotyczyć sporej grupy osób. UOKiK sprawdza, czy przedsiębiorca (dostawca towaru lub usługi) nie stosuje praktyk, które właśnie takie interesy zbiorowe mogą naruszać. A jakiego rodzaju mogą to być naruszenia?

Przede wszystkim chodzi tu np. o umowy, które zawierają wpisane do rejestru UOKiK klauzule niedozwolone. Dodatkowo UOKiK bada też, czy przedsiębiorca przedstawia konsumentom prawdziwą i pełną informację. Często do UOKiK trafiają też sprawy związane ze sprzedażą usług finansowych, które nie są adekwatne do potrzeb klienta. UOKiK może interweniować na przykład wtedy, gdy firmy pożyczkowe stosują zawyżone albo ukryte opłaty.

Co robi UOKiK?

Jeśli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzyma wniosek o zbadanie sprawy, to może ją przyjąć do rozpatrzenia albo odrzucić. W tym drugim przypadku wskazuje się inną instytucję, która może sprawą się zająć. Najczęściej sprawy przekierowywane są do Arbitra Bankowego, Związku Banków Polskich, Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznika Finansowego, Rzecznika Praw Pacjenta, a także Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.

CZYTAJ TAKŻE: Zmiana regulaminu sklepu internetowego – kiedy można to zrobić?

UOKiK – kontakt

Jak zgłosić skargę do UOKiK? Jeśli konsument podejrzewa, że postępowanie przedsiębiorcy może nosić znamiona zbiorowego naruszenia interesów, można wnieść na takie postępowanie skargę. 

Da się to zrobić w różny sposób. Jednym z nich jest złożenie skargi drogą elektroniczną, wykorzystując profil zaufany. Wtedy skarga trafia do UOKiK przez elektroniczną skrzynkę podawczą w ePUAP. Inny ze sposobów to wysłanie skargi pocztą bezpośrednio na adres UOKiK. Skargę można też dostarczyć osobiście

Zawiadomienie do UOKiK

Czy zawiadomienie do UOKiK powinno mieć określony wzór, czy też można zastosować dowolną formę pisemną? W zawiadomieniu koniecznie trzeba wskazać przedsiębiorcę, któremu zarzucamy stosowanie niedozwolonych praktyk. Trzeba też opisać sytuację, która spowodowała, że zawiadomienie jest składane. Trzeba też wskazać przepis ustawy, który został naruszony przez postępowanie przedsiębiorcy.

Choć skarga do UOKiK powinna zawierać dane zgłaszającego, warto wiedzieć, że jest możliwość złożenia jej anonimowo. Takie zgłoszenia preferuje się w przypadku podejrzeń o udział w kartelach, w porozumieniach ustnych, które mogą ograniczać konkurencję albo gdy dochodzi do wykorzystywania pozycji dominującej przez przedsiębiorców.

Niezależnie od tego, czy skargę – zawiadomienie składamy anonimowo, czy też z podaniem danych, warto do pisma dołączyć dokumenty, które mogą być dowodami w sprawie.

CZYTAJ TAKŻE: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt. Co obejmuje?

Jakie kary nakłada UOKiK?

Urząd może na przedsiębiorcę nałożyć różne rodzaje kar. W wyniku swojego postępowania może nakazać zaniechanie działań, które są kwestionowane, może też nałożyć karę pieniężną. Przed wydaniem ostatecznej decyzji, UOKiK może wydać decyzję tymczasową.

Urząd ma także prawo poinformować opinię publiczną, o tym, że konkretny przedsiębiorca łamie prawo.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Jak powstaje viral? Jak stworzyć viralowe wideo?

0
viral

Viral to internetowy fenomen. Treść, która w sposób organiczny rozprzestrzenia się tak szybko, że często staje się elementem powszechnej kultury. Każdy marketingowiec marzy o tym, by go stworzyć. Czy jest to w ogóle możliwe?

Viralowe widea rozprzestrzeniają się jak wirusy, stąd ich nazwa. Chociaż wiele osób i firm próbowało, celowe stworzenie takiego efektu jest właściwie niemożliwe. Jak zatem powstaje viral i co sprawia, że staje się tak popularny? 

Viral – co to znaczy?

Samo określenie ‘viral’ po angielsku oznacza ‘coś spowodowanego przez albo odnoszącego się do wirusa’. Dlatego też możemy się spotkać z określeniem ‘wirusowy’ w odniesieniu do marketingu, który stara się wykorzystać efekt viralowy. 

Viralem najczęściej nazywamy widea, które bardzo szybko zyskały niezwykłą popularność, ale możemy w ten sposób określać również zdjęcia, memy, slogany. Jak wspomnieliśmy powyżej, to określenie funkcjonuje również w odniesieniu do szczególnego rodzaju działań marketingowych

CZYTAJ TAKŻE: Marketing szeptany. Jak działa?

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak powstają virale?

Viral powstaje, kiedy film (lub zdjęcie albo slogan) zyskuje ogromną popularność i jest wielokrotnie przesyłany między użytkownikami Internetu. Tak jak wirus, jest przekazywany od jednej do drugiej osoby.

Videa viralowe, które powstają organicznie, to zazwyczaj treści humorystyczne lub wręcz prześmiewcze. Gdy viralami stają się reklamy, często wynika to z kontrowersji z nimi związanych, jak reklama Pepsi z Kendall Jenner z 2017 roku. 

Często popularność zdobywają w ten sposób również utwory muzyczne jak Gangam Style z 2012 roku, czy Despacito z 2017. Rozwój TikToka w ostatnich latach sprawił, że muzyka szybko rozprzestrzenia się wirusowo. To dzięki funkcji, która pozwala użytkownikom wykorzystywać popularne utwory jako tło do swoich wideo.

Kiedy film staje się viralem?

Zazwyczaj przyjmuje się, że żeby video zostało określone jako viral, powinno zostać wyświetlone 5 milionów razy w ciągu pierwszego tygodnia jego istnienia lub popularności. Warto wziąć na poprawkę, że polskie virale będą oczywiście miały mniejsze zasięgi niż te światowe, czy chociażby amerykańskie.

Jednak najczęściej, gdy mowa o viralach, chodzi po prostu o bardzo popularne treści. Jeśli napotykamy się na jakieś nagranie, zdjęcie, a także jego parodię lub treści, które do niego nawiązują, niezależnie od tego, jakie social media otworzymy, uznamy je za viral, niezależnie od dokładnej liczby wyświetleń. 

CZYTAJ TAKŻE: Content marketing – na czym polega?

Co do tej, dokładne stwierdzenie, ile razy rzeczywiście dana treść została obejrzana, często staje się niemożliwe. A to ze względu na to, że gdy wideo zdobywa tak ogromną popularność w Internecie, często pobierane przez użytkowników, którzy następnie publikują je na własnych kontach lub innych platformach. 

Jak zrobić viral?

Platformą, na której widea najczęściej zdobywają viralową popularność, jest obecnie TikTok. Zawdzięcza to po części swojej popularności, a po części algorytmowi, który działa w taki sposób, że nawet posty publikowane przez użytkowników, którzy mają zaledwie kilku obserwujących, mogą trafić do milionów ludzi.

Wiele osób i firm stara się wykorzystać ten efekt, czy da się jednak celowo stworzyć viralowe wideo? Praktyka pokazuje, że większość takich starań nie osiąga spektakularnych wyników. Nie oznacza to jednak, że marketing wirusowy nie ma potencjału. 

Nawet jeśli nie uda ci się stworzyć rzeczywistego virala, możesz za jego pomocą zwiększyć swoje zasięgi i zbudować zaangażowaną widownię. Żeby jednak tak się stało, tworzone przez ciebie treści muszą być wartościowe. Jeśli nie masz pomysłu na chwytliwe wideo, które natychmiast mogłoby zostać podchwycone przez setki tysięcy ludzi, lepiej nie dążyć na siłę do virala.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest digital marketing? Wszystko, co musisz wiedzieć o marketingu internetowym

Viralami stają się treści, które autentycznie angażują odbiorców. Czasami dlatego, że są tak dobre, ale czasami zawdzięczają popularność absurdowi lub kontrowersji. Chociaż założenia marketingu wirusowego się sprawdzają, lepiej wykorzystywać je do wolniejszego budowania zaangażowanej widowni. 

Jedno viralowe wideo nie wystarczy, aby skutecznie sprzedawać swój produkt, albo zbudować świadomość marki. Jednorazowy skok popularności, jaki przychodzi z viralem, może być rozczarowujący. Jeśli jednak będziesz tworzyć ciekawe, wartościowe treści, tą popularność możesz zdobyć na stałe.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Na czym polega praca copywritera? Jak nim zostać? 3 umiejętności, które musi mieć każdy copywriter

0
copywriter

Bez niego niemożliwy jest marketing w żadnej formie. Copywriter to niezwykle wszechstronny zawód. Pracując w tej branży, tworzysz teksty wszelkiego rodzaju, od haseł reklamowych po wpisy blogowe i e-booki. 

Zawód copywritera bywa promowany jako łatwy sposób na zarabianie z domu. Prawda jest oczywiście dużo bardziej skomplikowana, a lekkie pióro nie wystarcza, aby skutecznie rozwijać się w tym zawodzie. Sprawdź, co jeszcze musisz potrafić, by osiągnąć sukces jako copywriter. 

Copywriter – co to za zawód?

Copywriting, w największym skrócie, polega na tworzeniu tekstów. Najogólniej copywriterów można podzielić na autorów tekstów reklamowych – na przykład treści, które widzimy na banerach oraz autorów publikacji internetowych, takich jak ten artykuł. 

Tradycyjnie, copywriter miał za zadanie sprzedawać bezpośrednio za pomocą swoich tekstów. Do tego służyły pisane przez niego ulotki, treści na banerach, reklamy w radiu i telewizji. Oczywiście, taka forma copywritingu nadal działa, jednak wraz z rozwojem internetu ogromną popularność zyskało inne podejście.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Social media copywriting

Bardzo ważną częścią współczesnego marketingu jest tworzenie copy, czyli tekstów, na social media. Osoby tworzące treści na Facebooka, Instagrama, czy LinkedIna są zazwyczaj ściśle wyspecjalizowane w tych mediach. 

Copywriter SEO

Pozostaje nam copywriting SEO (Search Engine Optimization). Skupia się on na tworzeniu treści zoptymalizowanych pod kątem przeglądarek internetowych. Są to artykuły, wpisy blogowe i opisy produktów. Ich zadania są różne: czasem jest to bezpośrednia sprzedaż, ale w innych przypadkach chodzi o budowanie świadomości marki, czy zwiększanie jej popularności. 

Copywriter SEO ma za zadanie stworzenie wartościowego tekstu, który znajdzie się jak najwyżej w wynikach wyszukiwarki internetowej (zazwyczaj Google). Osiąga to za pomocą odpowiedniego doboru słów kluczowych i stworzeniu treści, która jak najlepiej odpowiada na pytania użytkowników. 

CZYTAJ TAKŻE: Content marketing – na czym polega?

Co musi umieć copywriter?

Jak już wspomnieliśmy, copywriter to zawód wszechstronny, a co za tym idzie, osoba, która go wykonuje, musi pochwalić się sporym zakresem umiejętności. Najważniejszą w nich, bez której ciężko wyobrazić sobie jakikolwiek rozwój w tym zawodzie, jest umiejętność pisania. 

1. Pisać dobre teksty 

Przez „pisanie” rozumiemy tutaj oczywiście zdolność tworzenia atrakcyjnych tekstów, czyli coś, co pracodawcy często nazywają „lekkim piórem”. Warto jednak pamiętać, że copywriter tworzy teksty odmienne od innych zawód zajmujących się pisaniem. 

Tak samo, jak dobry powieściopisarz nie musi być wcale dobrym dziennikarzem, tak samo dobry dziennikarz nie sprawdzi się automatycznie jako copywriter. „Lekkie pióro” nie zagwarantuje ci automatycznego sukcesu w tym zawodzie, jeśli nie wiesz, jak dotrzeć do swojego odbiorcy. 

2. Trafiać do odbiorcy

Dobry copywriter musi wiedzieć, do kogo kieruje swoje teksty i dopasowywać je do potrzeb swoich odbiorców. Oznacza to, że nie zawsze ma możliwość, by puścić wodze fantazji i tworzyć niezwykle kreatywne copy. Zawsze musi mieć z tyłu głowy cel, dla którego jego tekst powstaje. 

Z tego powodu nie da się pracować jako copywriter bez zaznajomienia z marketingiem. Niezależnie od tego, czy piszesz tekst reklamy, czy post na bloga albo social media, twoim celem będzie trafienie do jak największej liczby odbiorców. 

3. Znać swoje medium 

W zależności od tego, czy tworzy copy do reklam, treści na media społecznościowe, czy teksty zoptymalizowane pod SEO, copywriter musi znać specyfikę pracy w tych dziedzinach. Tworząc copy do reklam będziesz potrzebować innego zestawu umiejętności, niż pisząc posty na Facebooka. 

Pamiętaj, że te zdolności przychodzą z praktyką. Oczywiście, na rynku, dostępnych jest mnóstwo kursów, które pozwalają poznać w teorii wszystkie zasady np. copywritingu SEO, ale nie zastąpią one wiedzy praktycznej. Punktem startu, który pomoże ci zacząć jako copywriter i zdobywać te umiejętności jest prowadzenie własnego bloga albo rozwijanie profilu na social mediach.

CZYTAJ TAKŻE: Pozycjonowanie strony www. 10 rzeczy, o których musisz wiedzieć

Jak zostać copywriterem?

Chcąc wystartować jako copywriter, przede wszystkim musisz rozwijać umiejętności, które wymieniliśmy powyżej. Aby pisać dobre teksty, musisz się przede wszystkim w tym ćwiczyć. Warto zainteresować się też teorią, ale nic nie zastąpi doświadczenia. 

Pisz na tematy, które cię interesują i na takie, na które często się natykasz. Jeśli przeczytasz artykuł na jakiś temat i nie spodoba ci się, jak został napisany, spróbuj stworzyć lepszy. Możesz pisać na bloga, swoją stronę, albo „do szuflady”. Twoje teksty wcale nie muszą być opublikowane, byś mógł użyć ich w portfolio. 

Twórz portfolio odpowiadające temu, czym chcesz się zajmować. Jeśli planujesz zostać copywriterem SEO, będzie to właśnie tworzenie tekstów – blogowych, poradnikowych i opisów produktów, ale to nie jedyna opcja. Chcesz działać w social media? Warto zacząć prowadzić profil na wybranej platformie, ale także tworzyć teksty do grafik, czy proste infografiki. 

Jeśli chcesz tworzyć teksty do reklam, na tym zbuduj swoje portfolio. Możesz tworzyć fikcyjne kampanie reklamowe, na podstawie których pochwalisz się swoimi umiejętnościami w zakresie tworzenia copy. 

Pierwsza praca jako copywriter

Jeśli już masz przygotowanie portfolio, zaznajomiłeś się z teorią i narzędziami koniecznymi w pracy copywritera, czas poszukać pierwszej pracy. Masz na tym etapie kilka możliwości. 

Pierwsza to znalezienie pracy w konkretnej firmie. Jak szybko się przekonasz, ofert na rynku jest bardzo dużo. Właściwie każda firma ma dzisiaj stronę internetową lub social media i potrzebuje osoby, która będzie tworzyć na nie treści. Mniej ofert znajdą w takim przypadku osoby, które chcą tworzyć stricte teksty reklamowe. 

Druga możliwość to współpraca z agencją. Jeśli chcesz tworzyć copy do reklam, to w agencji masz szansę znaleźć pracę na pełen etat. Jako copywriter SEO lub social mediowy możesz z agencją podjąć pracę na zasadzie umowy o dzieło. Wówczas ta agencja będzie zlecać ci wykonanie zadań, z którymi zwracają się do niej klienci.

Trzecia opcja zatrudnienia dla copywritera to praca na własną rękę, czyli jako freelancer. To o tyle trudniejsze zadanie, że samodzielnie musisz znajdować sobie klientów i utrzymywać z nimi relacje. Za to masz całkowitą kontrolę nad tym kiedy, jak i z kim współpracujesz.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest digital marketing? Wszystko, co musisz wiedzieć o marketingu internetowym

Copywriter – zarobki

Wysokość zarobków copywritera będzie zależeć od bardzo wielu czynników, dlatego ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Dla uśrednienia: mediana zarobków copywriterów i autorów sloganów reklamowych to 4 900 złotych brutto (według danych zebranych przez wynagrodzenia.pl). Nieco więcej zarabiają specjaliści ds. social mediów, dla których mediana wynosi 5 600 złotych brutto. 

Jednak ci copywriterzy, którzy nie są zatrudnieni na etacie, zazwyczaj rozliczają się za 1000 znaków ze spacjami. Ich stawki będą zależeć między innymi od:

  • rodzaju zamawianego tekstu,
  • długości tekstu,
  • tematyki tekstu,
  • doświadczenia. 

Początkujący copywriterzy piszą proste teksty nawet za 8-10 złotych za 1000 znaków ze spacjami. Bardziej typowa stawka, jakiej można się spodziewać po osobie z pewnym doświadczeniem to między 20 a 40 złotymi za 1000 zzs. Najbardziej doświadczeni copywriterzy, ci o wyspecjalizowanej wiedzy, liczą sobie nawet 100 zł/1000 zzs.

Jak widać, copywriting może być zawodem bardzo lukratywnym. Żeby jednak osiągnąć w nim sukces, trzeba w niego włożyć naprawdę dużo pracy. Startując jako początkujący copywriter-freelancer nie spodziewaj się szybkiego, dużego zarobku. W tym zawodzie najlepiej radzą sobie ludzie z pasją. 

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

ZUS DRA. Do kiedy rozliczyć składkę zdrowotną?

0
zus dra

ZUS DRA to deklaracja rozliczeniowa, w której wykazuje się składki ZUS i wypłacone świadczenia. Deklarację ZUS DRA trzeba składać zarówno gdy płaci się pełne składki ZUS, jak i wtedy gdy korzysta się z ulg (np. Ulga na Start, czy Mały ZUS Plus).

Każda osoba, która prowadzi działalność i opłaca składki za siebie, musi w 2023 roku złożyć roczne rozliczenie składek za ubezpieczenie zdrowotne. Wszystko dlatego, że składka zdrowotna liczona jest na podstawie przychodów za 2022. Dotyczy to rozliczenia podatku według skali, podatku liniowego, ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Sprawdź, jak wypełnić ZUS DRA.

Co to jest ZUS DRA?

ZUS DRA jest deklaracją rozliczeniową składaną za okresy miesięczne, na której wykazuje się składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz wypłacone świadczenia. ZUS DRA rozliczamy, prowadząc działalność jednoosobową i nie płacąc składek za inne osoby.

Dokument z rocznym rozliczeniem składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2023 rok składa się do 20 maja 2024 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Składka zdrowotna. Po co ją płacimy?

Jak wypełnić ZUS DRA?

W przypadku wypełniania deklaracji DRA ręcznie trzeba to zrobić dużymi drukowanymi literami.

zus dra

W polu 01 – wpisujemy:

3 – dla deklaracji składanych do 15 dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni dla płatników składek posiadających osobowość prawną;

6 – dla deklaracji składanych do 20 dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni dla pozostałych płatników składek.

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, niezatrudniające pracowników, wpisują w polu 01 formularza ZUS DRA „6”.

Gdy płatnik jest osobą fizyczną, wówczas uzupełnia również pole 03 – tu wpisujemy PESEL. Osoby, które nie posiadają PESEL-u, wypełniają pole 04 lub 05 (w pierwszym dowód osobisty, w drugim paszport). 

CZYTAJ TAKŻE: Wpłata składek ZUS na poczcie – czy można to zrobić?

Pole 07 służy do wpisania nazwiska, pole 08 do wpisania pierwszego imienia płatnika składek. Pole 09 przeznaczone jest na datę urodzenia. W pozostałych polach wpisujemy odpowiednią wysokość składek na ubezpieczenie społeczne.

Formularz ZUS DRA

Od stycznia 2022, na mocy przepisów tzw. Polskiego Ładu, wprowadzono nowe przepisy dotyczące składki zdrowotnej. Wyliczać ją trzeba co miesiąc, składając formularz ZUS DRA. 

Deklaracja rozliczeniowa ZUS DRA wraz z raportami imiennymi za ubezpieczonych zawierają informacje o wysokości składek na poszczególne ubezpieczenia pobranych przez płatnika za ubezpieczonych. To na podstawie deklaracji DRA dokonuje się wpłaty na indywidualny numer składkowy w ZUS.

Czy DRA trzeba składać co miesiąc?

Formularz ZUS DRA trzeba składać co miesiąc. Ten obowiązek nałożony jest przez przepisy. Gdy nie stosujemy się do nich, ZUS może zastosować różnego rodzaju sankcję, wśród których jest nawet grzywna do 5 tys. złotych.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działa ZUS? Ubezpieczenia społeczne i emerytalne

Co się stanie, gdy nie złożę DRA?

W razie niezłożenia przez płatnika dokumentów rozliczeniowych ZUS nie stosuje powielenia deklaracji z poprzedniego miesiąca, a sporządza DRA z urzędu. Wykazane na nim są wtedy kwoty składek na poziomie minimalnym. Oznacza to również konieczność złożenia korekty oraz dopłaty składek wraz z ewentualnymi odsetkami.

Jak złożyć formularz DRA przez Małą Księgowość?

W Małej Księgowości możesz załatwić wszystkie formalności związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wlicza się się w to również składanie formularza ZUS DRA.

Aby to zrobić:

  1. Otwórz okno 'Płace’ > 'Operacje’ > 'Eksport danych do programu PŁATNIK’.
  2. Kliknij 'Nowy’ i podaj numer deklaracji rozliczeniowej, miesiąc, rok, termin przekazywania deklaracji i raportów.
  3. Kliknij 'OK’ by zaakceptować deklarację i 'Podgląd’ by zobaczyć gotowy dokument.
  4. Wybierz 'Eksport’, by przesłać dokument do programu ZUS Płatnik.

Na czym polega franczyza? Porównanie popularnych franczyz

0
franczyza

Franczyza może być ciekawym, a jednocześnie zyskownym biznesem. Szczególnie jeśli zależy nam na współpracy z dużą, rozpoznawalną marką. Jaka franczyza się opłaca i jak to w ogóle działa?

W Polsce działa mnóstwo franczyz. Często trudno nam odróżnić od nich „zwykłe biznesy”. Poznaj najpopularniejsze franczyzy. Przekonaj się, które marki do nich nie należą. Więcej o tym w naszym artykule.

Na czym polega franczyza?

Franczyza (nie mylić z franszyzą, która jest pojęciem znanym z ubezpieczeń) to sposób prowadzenia biznesu, w którym przedsiębiorca prowadzi biznes we współpracy ze znaną marką, wykorzystując jej model biznesowy. Na czym polega franczyza?

Przedsiębiorca działa we własnym imieniu i na własne ryzyko, ale zgodnie z modelem biznesowym i wymogami określonymi przez franczyzodawcę. Franczyzodawca przekazuje know-how i koncepcję biznesową. W przypadku franczyzy bezpośredniej franczyzodawca nadzoruje przedsiębiorcę, doradza mu, szkoli pracowników, pomaga też w promocji i marketingu.

Umowa franczyzy

Ważnym elementem franczyzy jest umowa franczyzowa i pakiet franczyzowy. To dokumenty, które dokładnie opisują zasady współpracy, a także model biznesowy franczyzodawcy.

CZYTAJ TAKŻE: Jak zarobić pieniądze? 20 sposobów na zarabianie nie tylko w Internecie

Zawiera się w nim między innymi to, w jaki sposób może być wykorzystywany znak towarowy franczyzodawcy, know-how, dokładny opis usług, które świadczy franczyzodawca na rzecz franczyzobiorcy. W dokumencie określa się także jakie opłaty franczyzowe będą musiały być uregulowane przez przedsiębiorcę.

Warto wiedzieć, że umowa franczyzowa jest umową nienazwaną. Znaczy to tyle, że jej warunki mogą być określone na zasadzie swobody umów. Innymi słowy, nie ma jednego określonego wzoru franczyzy.

Czy franczyza się opłaca?

Jedną z podstawowych zalet franczyzy jest to, że możemy korzystać ze sprawdzonego systemu biznesowego. To daje większą szansę na odniesienie sukcesu przez to, że maksymalnie ograniczamy ryzyko biznesowego niepowodzenia.

Do niedogodności można zaliczyć przede wszystkim to, że biznesu nie możemy prowadzić całkowicie dowolnie. Przedsiębiorca jest ograniczony koniecznością działania zgodnie z koncepcją całej sieci. Trzeba też uiszczać opłaty za korzystanie z franczyzy.

Prowadzenie franczyzy w Polsce

Ile kosztuje franczyza Żabki?

Model biznesowy Żabki polega na rozwijaniu sieci we franczyzie. W największym uproszczeniu osoba zainteresowana współpracą z siecią otrzymuje do zarządzania sklep sieci. Dzięki franczyzie Żabki nie musi inwestować w wystrój, czy zatowarowanie sklepu.

Zamiast tego zobowiązana jest do efektywnego zarządzania sklepem. Konieczna inwestycja to nie więcej niż 5 tys. złotych. Dodatkową zaletą jest to, że cały proces od momentu zgłoszenia do przejęcia sklepu zajmuje niewiele czasu.

Co dostaje franczyzobiorca? Do dyspozycji dostaje wyposażony i zatowarowany sklep. Żabka wspiera też marketingowo i realizuje dostawy. Nowi franczyzobiorcy dostają też gwarancje miesięcznego przychodu w pierwszym roku działalności. W 2023 roku jest to 22 tys. złotych. (stan na kwiecień 2023).

Ile kosztuje franczyza McDonald’s?

McDonald’s to chyba najbardziej znana franczyza na świecie. Kandydaci na franczyzobiorców muszą spełnić szereg warunków i przejść długą weryfikację. Jednak podstawą są pieniądze.

Żeby w ogóle rozpocząć rozmowę o współpracy franczyzowej z McDonald’s, przedsiębiorca musi dysponować własnymi środkami w kwocie minimum 2 miliony złotych na franczyzę, 45 000 dolarów na wstępną opłatę licencyjną, a także około 70 tysięcy złotych na zaopatrzenie restauracji w produkty, czy opakowania.

CZYTAJ TAKŻE: Dropshipping – jak zacząć? Wszystko, co musisz wiedzieć o dropshippingu

W przypadku franczyzy McDonald s przejmuje się już uruchomiony lokal, który przez jakiś czas prowadzony jest bezpośrednio przez centralę. Sam budynek restauracji jest zawsze własnością sieci McDonald s. Franczyzobiorca jest właścicielem sprzętu i wyposażenia w środku.

Pepco franczyza – ile kosztuje?

Wśród zapytań dotyczących franczyzy, często pojawia się to ile kosztuje franczyza Pepco. Ta znana w wielu krajach sieciówka odzieżowa nie prowadzi współpracy franczyzowej. Być może za jakiś czas taka możliwość się pojawi. Na tym etapie rozwój sieci oparty jest o własne sklepy.

Ile kosztuje franczyza KFC?

Nie ma też możliwości zawarcia zewnętrznej umowy o prowadzenie restauracji KFC. Jedynym franczyzobiorcą KFC w Polsce jest firma AmRest, która licencję na prowadzenie lokali KFC, otrzymała od Yum! Brands Inc. (właściciela KFC). AmRest jest zatem franczyzobiorcą tej marki i jako jedyny może otwierać lokale pod szyldem KFC w Polsce.

Czy franczyza InPost się opłaca?

Franczyza InPost opiera się przede wszystkim na obsłudze przesyłek InPost. Oferta kierowana jest to przedsiębiorców, którzy prowadząc lokal handlowy lub usługowy czynny przez 8 godzin nieprzerwanie. W takim lokalu otwierany jest Punkt Obsługi Paczek. Przedsiębiorca otrzymuje prowizję, za obsługę poszczególnych produktów.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Jak wyliczyć ekwiwalent za urlop wypoczynkowy? Kiedy trzeba go wypłacić? Stawka i ekwiwalent za dzień urlopu

0
ekwiwalent za urlop

Co to jest ekwiwalent za urlop? W jaki sposób wylicza się ekwiwalent za urlop? W jakich przypadkach należy wypłacić go pracownikowi? Policz stawkę za dzień urlopu i oblicz ekwiwalent. Szczegółową instrukcję znajdziesz w naszym artykule.

Osoby zatrudnione na umowę o pracę mają prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego. Co jednak, gdy nie zdążą go wykorzystać przed zakończeniem umowy? Wówczas pracownikowi należy wypłacić pieniężny ekwiwalent za urlop. 

Czym jest ekwiwalent za niewykorzystany urlop?

Ekwiwalent za urlop to kwota, która należy się pracownikowi w momencie wygaśnięcia lub zakończenia umowy o pracę. Innymi słowy, jest to wartość, która ma w pewien sposób zrekompensować to, że pracownik nie wykorzystał całego przysługującego mu urlopu, bo umowa o pracę została zakończona lub wygasła.

Jak obliczyć ekwiwalent za urlop?

Gdy umowa o prace wygasa, a pracownik nie wykorzystał jeszcze do końca urlopu, należy mu się ekwiwalent za urlop. A jeśli tak, to trzeba wiedzieć, w jaki sposób taki ekwiwalent wyliczyć.

Na początek dobrze jest wiedzieć, kiedy w ogóle ekwiwalent trzeba wypłacić. Ekwiwalent za niewykorzystany urlop należy się pracownikowi, jeśli pracodawca rozwiąże stosunek pracy albo gdy umowa o pracę wygaśnie i nie zostanie przedłużona. 

W takiej sytuacji ekwiwalent dotyczy dni wolnych, które nie zostały wykorzystane, ale jednocześnie nie minął czas ich przedawnienia, czyli nie minęły trzy lata. Okres przedawnienia rozpoczyna się w październiku kolejnego roku, w którym urlop zaległy nie został wybrany przez pracownika.

CZYTAJ TAKŻE: Plan urlopów – czy jest obowiązkowy i jak go stworzyć?

Wyliczenie ekwiwalentu urlopowego

Podstawą do wyliczenia ekwiwalentu są: 

  • składniki wynagrodzenia określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości, w wysokości należnej w miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do tego ekwiwalentu;
  • „wynagrodzenie zmienne wypłacone pracownikowi w okresie 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu urlopowego (dotyczy to składników przysługujących za okresy nie dłuższe, niż jeden miesiąc);
  • wynagrodzenie zmienne wypłacone w okresie 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu (dotyczy to składników przysługujących za okresy dłuższe niż jeden miesiąc).

Ile wynosi ekwiwalent za urlop? Stawka za 1 dzień urlopu

Żeby wypłacić ekwiwalent urlopowy, dobrze jest wiedzieć, ile urlopu przysługuje pracownikowi. Każdy pracownik, który jest zatrudniony na umowę o pracę, może skorzystać co roku z urlopu wypoczynkowego. 

Urlop taki jest odpłatny i nieprzerwany. To ile takiego urlopu jest, zależy od stażu pracy. Jeśli staż pracy jest mniejszy niż 10 lat, to urlop wypoczynkowy to 20 dni. Gdy staż jest większy, pracownik ma prawo do 26 dni urlopu. Oczywiście chodzi tu o pracownika, który jest zatrudniony na pełny etat. 

Urlop wypoczynkowy można podzielić na kilka części. Trzeba jednak pamiętać, że przynajmniej raz przerwa w pracy powinna być przynajmniej 14-dniowa. Nie można zrzec się prawa do urlopu wypoczynkowego. 

Jeśli pracownik nie przepracował pełnego okresu, wynagrodzenie dzieli się przez liczbę dni faktycznie przepracowanych. Żeby wyliczyć wynagrodzenie za jeden dzień przepracowany, wynik, który wyjdzie, mnoży się przez liczbę dni, jaką pracownik przepracowałby, gdyby pracował we wszystkie dni przewidziane zgodnie z obowiązującym planem pracy (wynagrodzenie uzupełnia się do kwoty, jaką pracownik otrzymałby, gdyby przepracował pełne miesiące). 

W przypadku, gdy pracownik przez cały miesiąc przebywał na urlopie lub zwolnieniu chorobowym – przy obliczaniu ekwiwalentu urlopowego należy uwzględnić kolejny miesiąc, za który przysługiwało mu wynagrodzenie.

CZYTAJ TAKŻE: Urlop na żądanie – odmowa. Kiedy jest możliwa?

Jak więc oblicza się ekwiwalent za jeden dzień urlopu?

Podstawą do obliczenia ekwiwalentu za jeden dzień urlopu jest współczynnik, który oblicza się odejmując od liczby dni w danym roku kalendarzowym łączną liczbę przypadających w tym roku niedziel i świąt oraz dni wolnych od pracy, wynikających z pełnego etatu czasu pracy 5 dni w tygodniu. To, co nam wyjdzie, dzielimy przez 12.

W 2023 współczynnik ekwiwalentu za 1 dzień urlopu wynosi 20,83. Wszystko dlatego, że od 365 dni w roku odejmujemy 53 niedziele, 10 świąt i 52 wolne, co daje nam 250 dni. Dzieląc ten wynik przez 12, otrzymujemy właśnie 20,83.

Gdy mamy już obliczony ten współczynnik, to obliczamy ekwiwalent za urlop, uwzględniając pensję pracownika. I tak: pensję dzielimy przez współczynnik, a potem przez wymiar czasu pracy. 

Jeśli pracownik zarabia 4000 zł, to ekwiwalent urlopowy wyniesie: 

4000 zł ÷ 20,83 ÷ 8 

Wtedy za każdy dzień niewykorzystanego urlopu, trzeba wypłacić pracownikowi 192 zł.

W tym przypadku 4000 złotych to pensja pracownika, 20,83 – wyżej objaśniony współczynnik, a 8 – długość dnia pracy. Jeśli pracownik pracuje dłużej lub krócej, to oczywiście podstawiamy odpowiednią liczbę.

Do kiedy trzeba wypłacić ekwiwalent za urlop?

Przepisy nie wskazują terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop. Najczęściej jednak wypłaca się go ostatniego dnia pracy.

Kiedy pracodawca nie musi wypłacać ekwiwalentu za urlop?

Nie zawsze pracodawca musi wypłacić ekwiwalent urlopowy. Nie musi tego robić, jeśli obie strony postanowią o wykorzystaniu urlopu wypoczynkowego „w czasie pozostawania pracownika w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej z tym samym pracodawcą bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę z tym pracodawcą” (art. 171 Kodeksu pracy).

Na czym polega praca w network marketing? Czy warto się tym zajmować?

1
network marketing

Praca w network marketingu wzbudza wiele kontrowersji. Ma ogromnie dużo zwolenników, ale i przeciwników. Jak działa network marketing i czy warto się tym zainteresować?

Czym jest network marketing? Jak zacząć pracę w marketingu sieciowym? Jakie są wady i zalety network marketingu? Czy ten model biznesowy się opłaca? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.

Co to jest network marketing?

Network marketing, inaczej zwany marketingiem sieciowym, to model biznesowy, który opiera się na sprzedaży produktów przez zewnętrznych przedstawicieli. Specyficznym elementem modelu marketingu sieciowego jest MLM, czyli marketing wielopoziomowy. Chodzi o to, że oprócz sprzedaży produktów, ważne jest też werbowanie nowych przedstawicieli do biznesu. 

Marketing sieciowy oparty jest na obsłudze klientów bezpośrednio, bez sprzedaży tych produktów w sklepach tradycyjnych. Marki operujące w marketingu sieciowym przekonują, że zamiast wydawać pieniądze na drogie reklamy w mediach, wola przeznaczyć te środki na wypłatę prowizji dla przedstawicieli.

Początki w marketingu sieciowym

Praca w marketingu sieciowym rozpoczyna się najczęściej od zakupu zestawu startowego, który pozwala zapoznać się z produktami. Przedstawiciele działają niezależnie i nie są nigdy związani umowami o pracę. 

Mają promować produkty lub usługi, a w zamian za to otrzymują prowizję od sprzedaży. Gdy zwerbują kolejne osoby do sprzedaży produktów, mogą stworzyć grupę sprzedawców, co sprawia, że otrzymują dodatkową prowizję również od sprzedaży tych osób. 

Zalety marketingu sieciowego

Do zalet marketingu sieciowego należy bez wątpienia niski wkład początkowy. Nie wymaga to inwestowania dużych pieniędzy. Marketing sieciowy może być zajęciem dodatkowym, funkcjonującym niezależnie od pracy na etat. Sporą korzyścią są też szkolenia z umiejętności sprzedażowych. 

Praca ta może być wykonywana w dowolnym miejscu i dowolnym czasie. Jeśli jesteśmy w stanie odnaleźć się w takim modelu współpracy, to otrzymujemy szansę na stabilne zarobki.

Wady marketingu sieciowego

Poważną wadą marketingu sieciowego jest to, że nie dość, że nie jest to twój biznes, to tak naprawdę nie jesteś nawet pracownikiem marki. Marketing sieciowy opiera się bowiem na współpracy z niezależnymi przedstawicielami. Co za tym idzie, jeśli stworzysz sobie grupę sprzedażową, ta może z dnia na dzień zniknąć. Co więcej, jako przedstawiciel-sprzedawca nie masz wpływu na cenę produktu. 

Czy network marketing się opłaca?

Wynagrodzenie przedstawiciela firmy działającej w segmencie marketingu sieciowego nie zależy wyłącznie od jego własnej sprzedaży, ale często też od wynagrodzenia całej grupy, w której działa. Inaczej mówiąc, jest to strategia sprzedaży oparta o bezpośrednich dystrybutorów. 

I choć może się wydawać, że przecież w ten sposób sprzedaje się zdecydowaną większość produktów i usług, bo tak jak w MLM, tak i w tradycyjnym biznesie, szef regionu może dostać premię za wysoki obrót zespołu, którym kieruje, to jednak MLM ma kilka elementów, które stanowią o jego wyjątkowości. 

Jak czytamy w analizach dotyczących sektora MLM, biznes marketingu sieciowego nie planuje podaży i popytu, przekonując, że każdy może używać takich produktów. Powoduje to, że podstawowym zadaniem MLM jest działanie tak, by przesycić rynek. Dlatego wzrost takiej firmy nie jest nieograniczony. Dystrybutorzy MLM są przekonywani, że produkt, który oferują, jest dla wszystkich i każdy będzie chciał to kupić.

MLM trudno też zapanować nad selekcją przedstawicieli. Zwykle zatrudniany jest każdy, kto chce tylko spróbować. Nigdy nie usłyszymy, że pracowników jest zbyt dużo. 

Osoby, które miały do czynienia z wieloma systemami MLM przekonują, że nie chodzi tu o sprzedaż produktu, a o werbowanie kolejnych dystrybutorów. Każda kolejna pozyskana osoba, to potencjalny klient, ale i dodatkowe punkty bonusowe. Efekt? Praca polega głównie na zarządzaniu ludźmi.

W historii biznesu było kilka systemów, które miały znamiona piramidy finansowej, czyli wpłaty nowych członków finansowały wypłaty już działających w modelu. Piramidy finansowe są nielegalne. Choć dziś systemy MLM są coraz lepiej zorganizowane i zdecydowana większość działa zgodnie z prawem, to jednak bardzo trudno osiągnąć w nich sukces. Wymagana jest tu bardzo ciężka praca, ogrom samozaparcia i odporność na odmowę.

Jak założyć sklep internetowy, który sprzedaje? 10 zasad

0
jak założyć sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy? To bardzo proste. Dużo większym wyzwaniem jest założenie sklepu internetowego, który sprzedaje. Jak to zrobić? Oto najlepsze odpowiedzi.

Liczba sklepów internetowych rośnie. Jednak z roku na rok sporo sklepów kończy swoją działalność. Głównie z powodu tego, że bardzo słabo idzie sprzedaż. Jak założyć sklep internetowy, który sprzedaje? 

Jak założyć sklep internetowy? Zdobądź domenę

Dobry sklep internetowy to dobra lokalizacja. W internecie taką lokalizacją, adresem jest domena. Zakup domeny nie jest trudny. Wystarczy wejść na stronę jednego z rejestratorów domen i wybrać taką, która nam się podoba. Do najpopularniejszych dostawców domen należą domeny.pl, az.pl, nazwa.pl 

Podczas rejestracji sprawdzimy, czy wcześniej nikt nie zarejestrował domeny, na którą my mamy „chrapkę”. Zamiast kupować nową domenę, można spróbować zdobyć ją na rynku wtórnym, przejmując domenę, od właściciela, który albo zapomniał przedłużyć ją na kolejny rok lub też nie chce już z niej korzystać.

Jak założyć sklep internetowy, który odniesie sukces?

1. Dobre oprogramowanie

Najważniejsze będzie dobre oprogramowanie sklepu internetowego. Takie, które sprawnie działa, ale jednocześnie nie obciąża zbytnio serwera. Jeśli więc wybierasz oprogramowanie, zwróć uwagę na to, czy możesz swobodnie włączyć lub wyłączyć określone funkcje. 

Nie ma sensu utrzymywać aktywnych modułów, jeśli z nich nie będziesz korzystać. Nie wybieraj też opcji tysięcy dodawanych produktów, jeśli sprzedajesz ich zdecydowanie mniej. 

2. Przejrzystość

Przejrzystość to przede wszystkim umiar w stosowaniu różnych czcionek i banerów. Chodzi bowiem o to, by dało się wszystko bardzo szybko i łatwo znaleźć. Im mniej pól do wypełniania, tym lepiej 

3. Odpowiedni opisy

Jeśli zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy, musisz zdać sobie sprawę, że o skuteczności sprzedaży decydują przede wszystkim staranne opisy produktów, a nie różnorodność oferty. Jak zrobić takie opisy? 

Przed wszystko muszą być poprawne, czytelne i zachęcać do zakupu. Dobry opis ma wpływ na pozycjonowanie produktu w wyszukiwarkach. Przygotowując opis, nasyć go słowami kluczowymi. Dobrze jest umieścić technikalia konkretnego produktu. No i zdjęcia. Jeśli nie masz możliwości skorzystać z profesjonalnych zdjęć, zadbaj o profesjonalne oświetlenie i tło.

4. Wiele możliwości płatności

Coraz częściej klienci zwracają uwagę na różnorodność możliwości płatności. Prócz standardowych płatności przelewem, blikiem czy kartą, daj klientowi skorzystać z modelu odroczonych płatności. 

5. Wsparcie marketingowe

Jednak nawet najlepiej przygotowany sklep internetowy, nie będzie generował sprzedaży, jeśli nie zainwestujemy w marketing. Można skorzystać z płatnych kampanii Google Ads, które pomogą wypozycjonować odpowiednio produkty i sam sklep. 

Reklamy Google Ads można dość dokładnie personalizować. Ustawiając kampanię, ustalamy np. wiek, a także miejsce zamieszkania potencjalnego klienta. 

6. Partnerstwo influencerów i blogerów

Możesz spróbować współpracy z blogerami czy influencerami. Jeśli sprzedajesz produkty niszowe, nawiąż współpracę z blogerem działającym w tej samej branży. Mniej istotny jest tutaj duży zasięg. Bardziej pożądana jest konwersja. 

7. Nie rezygnuj z marketplaceów 

Nawet jeśli posiadasz swój własny sklep internetowy, nie rezygnuje z marketplace’ów, czyli platform, które pośredniczą w sprzedaży różnych produktów. Wielu klientów korzysta z takich serwisów ze względu na wygodę korzystania. Z perspektywy sprzedawcy, dają szansę na sprzedaż na całym świecie.

8. Kampanie newsletterowe

Choć może to się wydawać zaskakujące, to newslettery pozwalają generować bardzo dużą sprzedaż. Sukces tkwi jednak w dobrze ułożonych kampaniach newsletterowych. Nie mogą to być suche informacje o nowościach produktowych. To zdecydowanie za mało. Nie można też zapominać o tym, by korzystać z narzędzi, dzięki którym będzie można kontrolować konwersję newsletterów, czyli ich skuteczność 

9. Zbieraj opinie

Nie bez znaczenia są też pozytywne opinie. Od wejścia w życie dyrektywy Omnibus to właściciel sklepu odpowiada za to, były one wiarygodne. W związku z tym zachęcaj klientów do tego, by chwalili cię za idealną obsługę. 

10. Dbaj o lojalność 

W czasach walki cenowej niezmiernie ważne staje się utrzymanie lojalności klientów. Klienci, którzy już znają markę twojego sklepu, po udanych zakupach, na pewno do niego wrócą. Gdy raz pozyskasz klienta, to jego utrzymanie będzie tańsze niż szukanie nowego. Dobrze jest więc wprowadzać program lojalnościowy dla klientów. 

Jak widać, na sukces sklepu internetowego wpływa nie tyle platforma, na której jest zbudowany, ile przede wszystkim dobre przygotowanie opisów produktowych i marketing. Ważne jest też to, by ścieżka zakupowa była maksymalnie krótka i prosta. 

Jak założyć sklep internetowy? Towar

No dobrze, a skąd wziąć towar do sklepu internetowego? Modele stosowane przez sprzedawców są różne. Część kupuje określone towary z hurtowni, dorzuca marżę i sprzedaje klientowi końcowemu. 

Dropshipping

Są i tacy, którzy korzystają z dropshippingu. To model, w którym sprzedaje się produkt, który jest w magazynie producenta lub innego dystrybutora. Właściciel sklepu internetowego jest więc niejako pośrednikiem. Odpowiada za zbieranie zamówień, ale produkt wysyłany jest do klienta przez producenta lub dystrybutora głównego. 

Ten model pozwala na wystartowanie ze sklepem internetowym z minimalnym wkładem własnym. Nie trzeba bowiem kupować towarów do własnego magazynu. Sprawia to też, że jest wiele osób zainteresowanych handlem w modelu dropshippingowym, co wzmacnia konkurencję, ale z drugiej strony powoduje sporą presję cenową. 

Dropshipping generuje też ryzyko, że określonego produktu nie będzie akurat „na stanie”, i to po naszej, sprzedawcy stronie będzie wyjaśnienie klientowi, dlaczego nie jesteśmy w stanie zrealizować zamówienia.

Sklep internetowy – forma działalności

Sklep internetowy może być prowadzony w praktycznie każdej formie prawnej, choć nie ma co kryć najczęściej wybierana i najwygodniejsza jest jednoosobowa działalność gospodarcza. 

W tym modelu majątek firmowy jest jednocześnie majątkiem prywatnym i odwrotnie. Oznacza to, że właściciel sklepu internetowego odpowiada za wszystkie zobowiązania całym swoim majątkiem. Jeśli więc zaciągnie zobowiązania, których nie będzie w stanie pokryć z majątku firmowego, będzie musiał regulować zaległości prywatnymi pieniędzmi.

Drugą najpopularniejszą formą prowadzenia sklepu internetowego jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W tym wariancie sklep jest osobnym bytem, którym właściciel-wspólnik może tylko zarządzać. Wszystkie przychody i koszty rozliczane są przez spółkę. Spółka rekomendowana jest dla przedsięwzięć gospodarczych większych rozmiarów.

Jak założyć sklep internetowy? Ustal politykę cenową

To, jaką politykę cenową przyjmiemy, w dużej mierze zależy, czy sklep osiągnie sukces. Można oczywiście konkurować ceną. Trzeba jednak pamiętać, że zawsze możemy na rynku pojawić się konkurent, który dany produkt zaproponuje taniej. Lepiej więc skupić się na dawaniu wartości klientowi. 

Może, zamiast niższej ceny zaproponować lepszą obsługę klienta albo produkt sprzedawać w pakietach? Kalkulując cenę, trzeba też obliczyć, ile musimy w miesiącu sprzedać towaru, mówiąc inaczej, jaki obrót musimy wygenerować, by zarobić na koszty, nie mówiąc już o osiągnięciu zysku. Wartość takich kosztów będzie oczywiście różna i zależeć będzie od sprzedawanego asortymentu, wielkości firmy i np. wartości wydatków reklamowych.

Być VAT-owcem czy nie?

W przypadku sprzedaży w sklepie internetowym pojawia się często pytanie, czy być VAT-owcem, czy nie. Tutaj przepisy są jasne. Jeśli nie przekraczamy obrotów ponad 200 000 złotych rocznie, to możemy wybrać, czy chcemy być czynnym płatnikiem VAT, czy nie. 

Jeśli obrót jest wyższy, to trzeba obowiązkowo zarejestrować się do VAT-u. Określone działalności, jak np. apteki, czy sprzedaż części samochodowych, niezależnie od wysokości obrotu, muszą już od pierwszego dnia działalności mieć status czynnego podatnika VAT.

Jak założyć sklep internetowy? Stwórz regulamin

Niezależnie od tego, czy będziesz sprzedawać swoje produkty we własnym sklepie internetowym, czy też na platformach typu marketplace, zawsze musisz mieć regulamin. Określa on np. warunki zwrotów towaru, przekazuje też dokładne informacje o twojej firmie, by kupujący wiedział, kto odpowiada za sprzedawany produkt. 

Są na rynku dostępne rozwiązania, które w zamian za stały abonament gwarantują aktualność regulaminu w każdym czasie. Nie warto decydować się na gotowe szablony dostępne w internecie. Szczególnie że firmy prawnicze, które dają gwarancję aktualności regulaminu, przystosowują go do twojej, konkretnej działalności.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Czy PIT-2 jest obowiązkowy?

3
pit 2

Co to jest PIT-2? Czy PIT-2 jest obowiązkowy? Czy mogą składać go zleceniobiorcy? A młodzi podatnicy? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania. Przygotuj się na składanie PIT-u.

PIT-2 przez lata pełnił funkcję oświadczenia pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zobacz, jaką obecnie spełnia funkcję. 

PIT-2 – co to jest?

PIT-2 to dokument, który wpływa na to, ile pieniędzy ostatecznie dostaniemy. Wszystko dlatego, że jeśli na skutek złożenia lub niezłożenia wniosku wynagrodzenie netto będzie zaniżone, to na koniec roku dostaniesz zwrot podatku. Gdy wynagrodzenie będzie wyższe, to może czekać cię obowiązek dopłaty podatku. 

Gdy PIT-2 został złożony w poprzednich latach, to nie trzeba go składać. Chyba że podatnik ma zamiar skorzystać z rozliczenia z małżonkiem. W takiej sytuacji trzeba wypełnić część E, a ta jest ważna tylko przez rok. Każdego roku trzeba też odnawiać wniosek o niepobieranie zaliczek.

PIT-2 – czy jest obowiązkowy?

Warto wiedzieć, że PIT-2 nie jest obowiązkowy. Oświadczenia pracowników można zbierać bez konieczności stosowania formularza PIT-2. 

PIT-2 – do czego służy?

O co chodzi z całą tą zaliczką na podatek dochodowy? Pracodawca, który zatrudnia pracowników, musi co miesiąc odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia pracownika. 

Rozliczenie podatku robi się raz w roku i wtedy ewentualnie dopłaca podatek lub czeka na zwrot. Wysokość zaliczki odprowadzanej każdego miesiąca wpływa na to, ile pieniędzy otrzymasz na konto. Każdemu przysługuje kwota zmniejszająca w wysokości 3600 zł rocznie. 

Jeśli nie upoważnimy nikogo do jej stosowania w ujęciu miesięcznym, wypłata „na rękę” będzie niższa, a wyrównanie dostaniemy dopiero za rok, gdy urząd skarbowy przeleje zwrot podatku. Poprzez złożenie wniosku o zmniejszenie zaliczki, wynagrodzenie miesięczne będzie wyższe, bo nie trzeba będzie czekać na końcoworoczne wyrównanie podatku. 

O ile w przypadku osoby pracującej w jednym miejscu nie powinno być problemu ze zmniejszeniem kwoty (wtedy co miesiąc zaliczka będzie niższa o 300 zł), o tyle przy pracy w kilku miejscach pojawia się zasadniczy kłopot. Miesięczną kwotę obniżenia zaliczek, czyli 300 zł trzeba podzielić pomiędzy wszystkich pracodawców. 

Można wtedy zastosować kilka rozwiązań. Możesz złożyć PIT-2 u jednego pracodawcy – wtedy ten zmniejszy zaliczkę o maksymalną wysokość. Możesz też złożyć wniosek u kilku, zmniejszając jednak proporcjonalnie kwotę, o którą można zmniejszyć zaliczkę. 

PIT-2 dla zleceniobiorców

Od 2023 r. oświadczenie o stosowaniu miesięcznej kwoty zmniejszającej, mogą składać nie tylko – jak to było w poprzednich latach – pracownicy, ale też np. zleceniobiorcy, osoby pracujące na podstawie umowy o dzieło, a także osoby odbywające praktykę absolwencką lub staż uczniowski, menadżerowie na kontraktach. W przypadku emerytów ZUS domyślnie stosuje 1/12 kwoty zmniejszającej i nie ma potrzeby składać PIT-2. 

PIT-2 – rezygnacja z ulgi dla młodych

Jeśli młody podatnik w jednym miejscu pracy przekroczy limit ulgi (85 528 zł), nie musi składać żadnego oświadczenia, bo pracodawca automatycznie przestanie ulgę stosować. 

Limit 85 528 zł dotyczy jednak wszystkich przychodów łącznie, a nie każdej umowy osobno. Jeśli więc ktoś zarabia w kilku miejscach, może limit przekroczyć, a zatrudniające go firmy nie będą tego świadome i dalej będą stosować ulgę. 

Wówczas, gdy roczne zarobki podatnika przekroczą 85 528 zł plus kwota wolna (30 tys. zł), może powstać obowiązek dopłacenia podatku w rozliczeniu rocznym PIT, stad korzystnie może być zrezygnowanie w trakcie roku z ulgi u jednego z pracodawców. Reasumując, rezygnację z ulgi dla młodych powinni rozważyć tylko najlepiej opłacani młodzi pracownicy.

Co to jest digital marketing? Wszystko, co musisz wiedzieć o marketingu internetowym

0
digital marketing

Co to jest digital marketing? Jak działa marketing internetowy? W jaki sposób promuje się produkty i usługi? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć na ten temat. 

Przez wiele lat do promocji produktów używano tradycyjnych rodzajów reklamy. Zwykle były to ulotki, reklamy w telewizji czy radiu, a także billboardy. Gdy do „użytku” wszedł Internet, rozpoczęła się era digital marketingu, czyli marketingu cyfrowego. 

Digital marketing – co to jest?

Digital marketing, to działania marketingowe, które prowadzi się w kanałach cyfrowych. Do takich działań zalicza się np. prowadzenie strony internetowej, prowadzenie kanałów w social mediach, czy prowadzenie bloga. Marketing cyfrowy to także płatne działania reklamowe w wyszukiwarkach. 

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Digital marketing i marketing internetowy

Oba pojęcia często stosowane są zamiennie, choć nie znaczą one tego samego. Marketing internetowy dotyczy tylko działań w internecie. Digital marketing, czyli marketing cyfrowy obejmuje nie tylko Internet, ale również inne media cyfrowe. Jest to więc pojęcie szersze niż marketing internetowy. 

Digital marketing – rodzaje treści cyfrowych

W marketingu cyfrowym wykorzystuje się wiele rodzajów treści. Wśród tych najczęściej stosowanych jest content marketing, czyli marketing treści. Chodzi w nim o to, by tworzyć atrakcyjne treści dla konkretnej grupy docelowej. 

Digital marketing – jak działa SEO?

Działania SEO również należą do digital marketingu. Polega to na pozycjonowaniu strony w wyszukiwarkach. Chodzi o to by konkretna fraza, wyszukiwana przez użytkownika była powiązana z naszą stroną internetową i pokazywała się wysoko w wynikach wyszukiwania. 

Digital marketing – działania social media

Marketing social media to różne działania prowadzone w mediach społecznościowych. Warto zauważyć, że działania SEO różnią się znacząco od tych prowadzonych w social mediach. Przede wszystkim chodzi o to, że w działaniach SEO pierwszy krok należy do użytkownika.

To on wpisuje frazę w wyszukiwarce, pytanie, na które chce uzyskać odpowiedź, czyli to użytkownik wychodzi jako pierwszy. Działania w mediach społecznościowych wymagają zaangażowania ze strony specjalisty marketingu social media. W tym przypadku to on właśnie zachęca użytkowników do aktywności, do zainteresowania się konkretnym produktem lub usługą albo skłania do określonego zadania. 

Digital marketing – reklamy płatne

Innym rodzajem działań digital marketingu są płatne reklamy w internecie. Płatne reklamy pozwalają szybciej zdobyć ruch. Najbardziej znanym i najbardziej popularnym systemem jest Google Ads. Pozwala na tworzenie reklam emitowanych zarówno w Google, jak i YouTube. Płatne reklamy pozwalają przyspieszyć pozycjonowanie i sprawiają, że konkretne wyszukiwania pojawiają się wyżej w wynikach wyszukiwania. 

Ale płatne reklamy to również Facebook, LinkedIn czy Twitter. W tym przypadku możliwe jest bardzo dokładne targetowanie użytkowników, w związku z czym możliwe jest docieranie do nawet bardzo wyspecjalizowanych grup klientów. 

Digital marketing – e-mail marketing

Wciąż bardzo skutecznym elementem marketingu internetowego jest e-mail marketing. Kampanie oparte o wysyłanie wiadomości e-mail potrafią generować świetne wyniki sprzedażowe. Maile pozwalają uzyskać wysoką konwersję, przez co takie kampanie są stosunkowo tanie. 

Digital marketing to działania skoordynowane. Chodzi więc w nim o to, by łączyć każdy z elementów, tak by osiągać, jak najlepsze wyniki. Sama strona internetowa nie przełoży się na wzrost liczby klientów jednak dodanie do niej pozycjonowania, reklam w mediach społecznościowych i mailingu pozwoli osiągnąć lepsze wyniki. 

Coraz częściej więc wykorzystywany jest marketing automation, czyli usprawnienie procesów marketingowych za pomocą oprogramowania przetwarzającego duże zbiory danych. Można bardzo dobrze określić cechy grupy docelowej. 

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.