Strona główna Blog Strona 65

Mały ZUS a praca dla byłego pracodawcy

0
mały zus a praca dla byłego pracodawcy

Mały ZUS a praca dla byłego pracodawcy: jak to się ma do siebie? Czy można płacić niższy ZUS, podczas współpracy z byłym pracodawcą? Jeśli planujesz przejść na B2B, koniecznie przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Zatrudnieni na umowę o pracę, szczególnie dobrze opłacani specjaliści często przechodzą na samozatrudnienie. Mały ZUS a praca dla byłego pracodawcy: przeczytaj czy jest to możliwe.

Mały ZUS a praca dla byłego pracodawcy – jak to działa?

Ustawodawca, chcąc zachęcić do otwierania działalności gospodarczej, wprowadził kilka preferencji, z których mogą skorzystać osoby bez doświadczenia w biznesie. Jedna z nich to możliwość płacenia niższych składek ZUS. Z tzw. małego ZUS-u mogą skorzystać ci, którzy przez ostatnie 60 miesięcy nie prowadzili działalności gospodarczej.

Drugim ważnym warunkiem jest to, że nie można skorzystać z niskiego ZUS-u, jeśli działalność gospodarcza będzie świadczona na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy. Takie ograniczenie dotyczy sytuacji, gdy będziemy realizować te same zadania co na umowie o pracę. W takim przypadku młody przedsiębiorca od razu musi płacić standardowe składki ZUS. Więcej o tym znajdziesz w naszym artykule Mały ZUS. Jak działa?

Mały ZUS a praca dla byłego pracodawcy – preferencyjny ZUS

A co daje preferencja w składkach ZUS? Każdy, kto nie prowadził w ostatnich 5 latach działalności gospodarczej i chce otworzyć firmę, może płacić dużo niższy ZUS. Okres „bonifikaty” trwa 24 miesiące. W tym czasie składki ZUS to ok. połowy „standardowej” stawki. Może to być dobra zachęta do startu w biznesie. Po 24 miesiącach przedsiębiorca będzie płacić już „normalne” stawki.

CZYTAJ TAKŻE: Zawieszenie działalności, a mały ZUS.

Mały ZUS a praca dla byłego pracodawcy – ile wynosi preferencyjny ZUS?

Preferencyjny ZUS liczony jest od podstawy, którą stanowi 30% minimalnego wynagrodzenia brutto.

Mały ZUS od stycznia 2023

Składki ZUS stawka 2023
ubezpieczenie emerytalne 19,52 proc. 198,11
rentowe 8 proc. 81,19
wypadkowe 1,67 proc. 16,95
chorobowe 2,45 proc. 24,87
SUMA 321,12

Mały ZUS od lipca 2023

Składki ZUS stawka 2023
ubezpieczenie emerytalne 19,52 proc. 202,03
rentowe 8 proc. 82,80
wypadkowe 1,67 proc. 17,28
chorobowe 2,45 proc. 25,36
SUMA 327,47

 

Oczywiście dotyczy to wyłącznie składek społecznych. Do tego trzeba doliczyć składki zdrowotne. Składka zdrowotna zależna jest od tego, jaką formę opodatkowania wybieramy. Jeśli przedsiębiorca wybiera rozliczenie skalą podatkową, to ubezpieczenie zdrowotne wynosi 9 proc. dochodu. W przypadku podatku liniowego składka zdrowotna wynosi 4,9 proc. dochodu. Mało tego. Od dochodu odlicza się składki do określonego limitu.

Mały ZUS a praca dla byłego pracodawcy. Jak płacić niskie składki?

Najprościej będzie świadczyć usługi odrębne od tych, które realizowaliśmy przy zatrudnieniu na umowę o pracę albo postarać się o zlecenie od co najmniej jeszcze jednego klienta. Może to być nawet drobne zlecenie. Najważniejsze, by swoje usługi świadczyć dla przynajmniej dwóch różnych klientów (jeśli jeden z nich to były pracodawca). Wtedy istnieje możliwość, by rozliczać się niskim ZUS-em przez 24 miesiące.

Niezależnie jednak od tego, dla kogo świadczymy usługi, to po 2 latach preferencji trzeba będzie przejść na ZUS w normalnej wysokości. Okresu tego nie wydłuży zawieszenie działalności w ciągu tych dwóch lat obowiązywania tej preferencji.

Darowizna samochodu od rodziców

0
Darowizna samochodu od rodziców

Rodzice mogą dzieciom przekazać w darowiźnie różne rzeczy. Może to być nieruchomość, gotówka albo dowolna ruchomość (np. meble, samochód). Z tego artykułu dowiesz się, jak w polskim prawie ujęta została darowizna samochodu od rodziców.

Darowizna samochodu to przekazanie bezpłatne własności pojazdu innej osobie. W naszym przypadku będą to rodzice, którzy przekazują samochodów dziecku. Powinna być udokumentowana umową darowizny. Na jej mocy można też przekazać własność określonej części samochodu. Wtedy dziecko staje się współwłaścicielem pojazdu. To dobry sposób na obniżenie składki ubezpieczenia OC.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes, dla tych, którzy mają samochód

Czy umowa darowizny samochodu musi być sporządzona u notariusza?

Umowy darowizny samochodu nie musi sporządzać notariusz. Ważne, by w umowie oprócz danych samochodu (rzeczy darowanej) określić dokładne dane obdarowanego i darczyńcy. Dodatkowo koniecznie warto umieścić informację o stopniu pokrewieństwa. To pozwoli nie zapłacić podatku od takiej darowizny.

Dlaczego? Bo darowizna rodziców dla dzieci (a także odwrotnie) ze względu na najbliższe pokrewieństwo jest zwolniona z podatku. Trzeba jednak spełnić jeden warunek. W ciągu sześciu miesięcy od przekazania podatku zgłosić ten fakt do urzędu skarbowego. Pierwsza grupa pokrewieństwa to oprócz rodziców i dzieci również żona, mąż, a także dziadkowie, pradziadkowie, wnuki, prawnuki, pasierbowie, ojczym, macocha i rodzeństwo.

Zgłoszenie darowizny samochodu od rodziców

W przypadku darowizn istnieje limit darowizny. Dla pierwszej grupy do 10 434 (od lipca 2023 ma to być nawet 36 120 zł). Warto zgłosić taką darowiznę, nawet jeśli wartość przekazanego samochodu jest niższa. Wszystko dlatego, że limit dotyczy ostatnich pięciu lat. Jeśli w tym czasie otrzymamy kolejną darowiznę, możemy nie pamiętać o wcześniejszych i przekroczymy limit, co może skutkować koniecznością rozliczenia podatku.

Nie zgłosiłem darowizny samochodu. Co teraz?

Jeśli nie zgłosisz darowizny samochodu, obdarowany będzie musiał zapłacić podatek. Mało tego. Grozi mu też odpowiedzialność karno-skarbowa.

Choć w materiale zajmujemy się darowizną samochodu przekazywaną dzieciom przez rodziców (czyli najbliższej spokrewnionym osobom) to dobrze jest zdać sobie sprawę, że w przypadku osób niespokrewnionych również trzeba zgłosić taką darowiznę. Szczególnie że tutaj limit darowizny jest zdecydowanie niższy. Dla III grupy to 5308 zł.

Podatek od darowizny

W przypadku niezgłoszenia darowizny podatek wyniesie od 3% do 20% za kwotę ponad limit. Wysokość tego podatku będzie zależała od stopnia pokrewieństwa obdarowanych i kwoty nadwyżki ponad limit.

CZYTAJ TAKŻE: Podatek od darowizny

Rejestracja samochodu po darowiźnie

Gdy ma miejsce darowizna samochodu od rodziców, trzeba też zgłosić zmianę właściciela. Może być też konieczność przerejestrowania auta. Mamy na to czas w ciągu 30 dni od przekazania darowizny.

Dodatkowo trzeba też zaktualizować dane u ubezpieczyciela. Mamy na to 14 dni. Obdarowany może zostać przy starej polisie albo wypowiedzieć aktualną i zawrzeć nową. Jeśli stara polisa zostanie wypowiedziana, to obdarowujący otrzyma zwrot niewykorzystanej części składki.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Zaliczka a zadatek

0
zaliczka a zadatek

Zadatek i zaliczka to pojęcia, które wciąż przez wiele osób stosowane są zamiennie. Warto jednak wiedzieć, że oznaczają coś zupełnie innego. Z tego artykułu dowiesz się, jaka jest różnica między zadatkiem a zaliczką.

Jedynym elementem, który łączy zaliczkę i zadatek jest to, że wpłaca się je przed wykonaniem usługi lub przed przekazaniem towaru. Wpłata zaliczki lub zadatku jest formą zabezpieczenia wykonania umowy, inaczej mówiąc, ma stwierdzać, że mamy zamiar kupić określony produkt lub usługę.

Co to jest zadatek?

Zadatek, który wpłacamy przed lub w momencie zawarcia umowy powoduje, że jeśli jedna ze stron nie wykona umowy, to można go zachować. Gdy daliśmy zadatek, a druga strona nie wykona umowy, możemy żądać zwrotu dwukrotnej wartości wpłaconej kwoty. Jeśli dochodzi do realizacji umowy, to zadatek staje się częścią ostatecznej ceny.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Po co jest zadatek?

Zadatek ma zabezpieczyć interesy obu stron umowy. Skutek w przypadku niewykonania umowy jest jednak różny zależnie od tego, która ze stron kontrakt zerwała. W przypadku gdy jest to kupujący, to zadatek mu przepada. Jeśli z realizacji umowy rezygnuje sprzedający, musi on zwrócić dwukrotną wysokości zadatku.

Co to jest zaliczka?

Pojęcie zaliczki nie jest bezpośrednio uregulowane w kodeksie. Zaliczka jest to część opłaty za towar lub usługę. W przypadku rezygnacji czy odstąpienia od realizacji umowy, zaliczka podlega zwrotowi. I to niezależnie od tego, kto zrezygnował z realizacji zawartej umowy. Można więc powiedzieć, że zaliczka to po prostu „rezerwacja” danej usługi czy produktu. Takie rozwiązanie może być mniej korzystne dla kupującego.

Jeśli to on rozmyśli się i nie zdecyduje się na zrealizowanie umowy (zrezygnuje, zanim została zrealizowana), to sprzedawca będzie mógł domagać się odszkodowania, gdy poniósł koszty związane z realizacją tejże umowy. Nawet jeśli jednak sprzedawca zdecyduje się wystąpić o odszkodowanie, to i tak musi zwrócić kupującemu zaliczkę.

Zadatek czy zaliczka – czy wliczają się w cenę?

Zarówno zaliczka, jak i zadatek wliczają się do ostatecznej ceny przedmiotu sprzedaży. Jeśli więc umowa zostanie wykonana, wliczane są na poczet ceny. Gdy umowa zostanie rozwiązana, nie zawsze jest tak, że zadatek przepada. Jeśli żadna ze stron nie czuje się winna rozwiązania umowy, to zarówno w przypadku zaliczki, jak i zadatku są one zwracane w pełnej wysokości. W przypadku przedsiębiorców mogą oni w sposób dowolny określić, jak będzie wyglądało rozwiązanie.

Przedsiębiorcy mają jednak prawo poczynić dowolne ustalenia w zakresie sytuacji, w jakich dochodzi do zatrzymania zaliczki bądź rezygnacji żądania zwrotu zadatku w podwójnej wysokości.

Podatek przy zadatku i zaliczce

Z perspektywy przedsiębiorcy może pojawić się pytanie o podatki. Zarówno w przypadku zaliczki, jak i zadatku podatek trzeba rozliczyć w miesiącu, w którym otrzymano zapłatę. Najlepiej zastosować w tym przypadku formułę faktury zaliczkowej.

Jeśli więc chcemy podpisać umowę i zabezpieczyć dodatkowo jej wykonanie, dobrze jest rozważyć czy będziemy rozliczać ją zaliczką, czy zadatkiem. Bo każdy z tych elementów powoduje inne skutki.

Zaliczka a zadatek – co bardziej się opłaca?

I wreszcie pytanie o to, co bardziej się opłaca. Czy zadatek, czy zaliczka? Odpowiedź na to pytanie oczywiście w dużej mierze zależy od tego, czy jesteśmy sprzedającym, czy kupującym. I jaki poziom ryzyka jesteśmy w stanie przyjąć.

Zaliczka nie daje żadnej gwarancji, że transakcja zostanie sfinalizowana. Każda ze stron może się z niej wycofać bez żadnych konsekwencji. Mówiąc inaczej, jest to po prostu rezerwacja.

Zadatek chroni obie strony. Gdy jedna ze stron odstąpi, to druga strona umowy zachowuje zadatek. Gdy stroną odstępującą jest ta, która otrzymała zadatek, to musi zwrócić drugiej stronie odszkodowanie w podwójnej wysokości zadatku. Można więc przyjąć, że zadatek bardziej motywuje obie strony do realizacji umowy.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej i poznaj lepiej prawo gospodarcze.

Kalkulator odsetek ustawowych

0
odsetki ustawowe

Kalkulator odsetek ustawowych pomaga obliczyć, ile trzeba dopłacić, gdy opóźniliśmy się z ważną płatnością.

Kalkulator odsetek ustawowych to przydatne narzędzie, które pozwala w prosty sposób wykonać trudne kalkulacje. Sprawdź, jak go używać. Czym są odsetki ustawowe.

Kalkulator odsetek ustawowych – czym są odsetki ustawowe?

Kalkulator odsetek ustawowych pomaga liczyć odsetki, które regulują przepisy Kodeksu cywilnego. Można stosować je między kontrahentami w odniesieniu do umów biznesowych, ale i pomiędzy osobami, które nie prowadzą działalności gospodarczej.

Kalkulator odsetek pomaga określić, jaka jest wysokość odsetek od zaległych zobowiązań. Żeby to zrobić poprawnie, musimy wziąć pod uwagę:

  • rzeczywisty termin zapłaty,
  • konkretną datę, na którą chcemy wyliczyć odsetki,
  • kwotę zaległego zobowiązania.

Kalkulator uwzględnia wysokość odsetek ustawowych zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów.

Kalkulator odsetek ustawowych – jak go używać?

Kalkulator odsetek oblicza należne odsetki od zaległych zobowiązań. W przypadku gdy termin zapłaty przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, to zapłatę przenosi się na pierwszy następny dzień roboczy, który nie jest ustawowo wolny od pracy. Natomiast jeżeli termin ten przypada na inny dzień wolny od pracy, tak jak sobota, nie jest on przesuwany.

Odsetki od zobowiązań naliczane są za każdy dzień zwłoki, licząc od dnia następującego po określonym pierwotnie terminie zapłaty. Odsetki ustawowe obecnie wynoszą 7% w skali roku. Wysokość tą określa Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.

Do obliczenia kwoty należnych odsetek ustawowych trzeba podać:

  • kwotę zaległego zobowiązania,
  • termin, do którego należało uiścić zobowiązaną kwotę,
  • datę dnia, na który mają zostać wyliczone odsetki.

Odsetki ustawowe są wygodną formą rekompensaty za opóźnienie w płatności. I to bez konieczności skomplikowanego postępowania dowodowego.

Warto wiedzieć, że odsetki ustawowe nie są tym samym co odsetki umowne. Odsetki umowne mogą być wyższe.

Mały ZUS i działalność gospodarcza na emeryturze

0
mały zus

Czy działalność gospodarcza na emeryturze pozwala płacić mały ZUS? Czy mały ZUS podczas działalności gospodarczej wpływa na wysokość emerytury?

Mały ZUS to specjalna preferencja dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają biznes. Ma to ich zachęcić do prowadzenia firmy. W ogólnym przekonaniu składki ZUS są sporym obciążeniem. Na szczęście dzięki możliwości opłacania na początku prowadzenia firmy mniejsze składki, start jest łatwiejszy.

Mały ZUS i działalność gospodarcza na emeryturze – jak działa mały ZUS?

Żeby skorzystać z niskiego ZUS-u, trzeba spełnić dwa warunki. Pierwszy dotyczy doświadczenia biznesowego. Z małego ZUS-u można skorzystać, jeśli przez ostatnie 60 miesięcy nie prowadziło się działalności gospodarczej. Drugi określa, że działalność ta nie może być prowadzona dla obecnego pracodawcy.

Warto zacząć od tego, jak oblicza się składki ZUS. Do ich obliczenia potrzebna jest podstawa. Podstawa jest dowolna, ale jej minimalna wysokość to 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto. Przy określeniu takiej podstawy, wszystkie składki są już obliczane procentowo w odniesieniu właśnie do niej. Preferencyjny ZUS to 30% najniższej pensji.

Mały ZUS i działalność gospodarcza na emeryturze – jaki jest ZUS na emeryturze?

Jeśli mamy do czynienia z osobą prowadzącą działalność gospodarczą, która osiągnęła wiek emerytalny, to w takiej sytuacji płaci się wyłącznie składkę zdrowotną z tytułu prowadzenia działalności. Emeryt lub rencista, który prowadzi firmę, nie musi opłacać składek na ubezpieczenie społeczne. Oczywiście można dobrowolnie opłacać składki ubezpieczenia społecznego, prowadząc firmę na emeryturze.

Mały ZUS i działalność gospodarcza na emeryturze –zwolnienie z opłacania składki zdrowotnej

W przypadku gdy emeryt prowadzi działalność gospodarczą, nie płaci składek ubezpieczenia społecznego ZUS. Są też sytuacje, kiedy przedsiębiorca-emeryt może być zwolniony z obowiązku opłacania także składki zdrowotnej. I tak składki zdrowotnej nie trzeba płacić, jeśli świadczenie emerytalne lub rentowe nie przekracza miesięcznie kwoty minimalnego wynagrodzenia, a także, gdy dodatkowe przychody z tytułu prowadzonej działalności nie przekraczają miesięcznie 50% kwoty najniższej emerytury.

Dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez emeryta trzeba rozliczyć tak, jak rozliczają to inne osoby prowadzące działalność gospodarczą.

Mały ZUS i działalność gospodarcza na emeryturze – ile może zarobić emeryt prowadzący działalność?

Emeryt, który prowadzi działalność gospodarczą, może osiągać dochody w dowolnej wysokości. Spore zarobki nie spowodują utraty prawa do emerytury. Oczywiście nie dotyczy to wcześniejszej emerytury i prowadzonej działalności gospodarczej. W takim wypadku emerytura ulega zmniejszeniu, gdy dochód przekroczy 70 procent przeciętnego miesięcznego krajowego wynagrodzenia. Gdy dochód będzie większy niż 130 procent przeciętnego miesięcznego krajowego wynagrodzenia – emerytura nie przysługuje wcale.

Kalkulator brutto netto. Jak przeliczać brutto na netto?

0
kalkulator

Kalkulator brutto netto wymaga znajomości wynagrodzenia brutto, które jest całkowitym wynagrodzeniem przed odliczeniem podatku i składek na ubezpieczenie społeczne. Na konto pracownika wpływa jednak inna kwota. Już po odliczeniach. To kwota netto. Jak obliczyć realną pensję?

Kalkulator brutto netto przydaje nam się, kiedy chcemy policzyć kwotę wynagrodzenia, którą dostaniemy „na rękę”. Sprawdź, co jeszcze zawiera się w wynagrodzeniu brutto. Jak obliczyć netto?

Kalkulator brutto netto – co to jest wynagrodzenie brutto?

Kalkulator brutto netto pozwala nam obliczyć wynagrodzenie netto na podstawie znajomości pensji brutto. Wynagrodzenie brutto zawiera w sobie wynagrodzenie netto, podatek, składki na ubezpieczenie społeczne, czyli emerytalne i rentowe (finansowane częściowo przez pracownika, a częściowo przez pracodawcę), a także składki na ubezpieczenie chorobowe oraz zdrowotne.

Kwestia wynagrodzenia jest często jednym z bardziej istotnych elementów rozmowy o pracę i negocjowania warunków zatrudnienia. W takiej sytuacji najczęściej podaje się kwotę wynagrodzenia brutto. Na konto wpływa jednak inna wartość. Z wynagrodzenia potrąca się bowiem podatek i składki na ubezpieczenie społeczne. I właśnie dlatego tak bardzo przydaje się kalkulator pensji brutto i netto. To bardzo przydatne narzędzie, które pomaga sprawdzić, ile dostaniemy „na rękę”.

Kalkulator brutto netto – kwota netto

Kwota netto to ostateczna kwota trafiająca do pracownika po wszystkich odliczeniach. Warto pamiętać, że od wynagrodzenia brutto odejmuje się także koszty uzyskania przychodu, czyli wszelkie wydatki związane z tym, by określony przychód ponieść.

Dla pracownika zwykłe koszty uzyskania przychodu to 250 zł miesięcznie. Mowa tu o zatrudnionym u jednego pracodawcy, gdy miejscem zamieszkania jest miejscowość, w której jest zakład pracy. Stosuje się też podwyższone koszty uzyskania przychodu wynoszące 300 zł, gdy miejsce zamieszkania jest w innej miejscowości niż zakład pracy, a pracownik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.

Warto wiedzieć, że przy tej samej kwocie wynagrodzenia brutto, kwota netto, czyli „na rękę” może być różna dla każdego pracownika. Będzie zależała np. od tego, czy pracownikowi przysługuje zwolnienie z podatku dochodowego. Jest tak, chociażby w przypadku osób, które nie ukończyły 26.roku życia albo są rodzicami co najmniej 4 dzieci lub też zrezygnowali z pobierania emerytury, choć są do tego uprawnieni, albo wrócili do kraju na stałe po co najmniej 3-letnim zamieszkaniu za granicą.

Od 2023 pracownicy mogą złożyć wniosek do pracodawcy, by podatek nie był pobierany z wynagrodzenia, aż do momentu przekroczenia 30 000 zł przychodu. Na wynagrodzenie netto może też mieć wpływ to, czy pracownik należy do Pracowniczych Programów Kapitałowych, czy nie.

Kalkulator brutto netto. Jak policzyć wynagrodzenie netto?

Wynagrodzenie brutto zapisane na umowie jest dla nas podstawą obliczeń. Od tej kwoty odliczamy składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika. Są to:

  • składka emerytalna: 9,76%;
  • składka rentowa: 1,50%;
  • składka chorobowa: 2,45%.

Kwota, która wyszła nam z tego działania, jest podstawą do obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Jest to 9%.

Kolejny krok to obliczenie zaliczki na podatek. Od kwoty brutto odliczamy składki społeczne i koszty uzyskania przychodu. Wynik daje nam podstawę do opodatkowania. Zaliczka na podatek to 12% tej kwoty.

To, co zostanie to kwota netto.

Koszt zatrudnienia pracownika na umowie o dzieło

0
koszt zatrudnienia pracownika

Jaki jest całkowity koszt zatrudniania pracownika na umowę o dzieło? Czy zatrudnianie na umowę o dzieło się opłaca? Sprawdź, co trzeba wziąć pod uwagę przy tej formie zatrudnienia.

Koszt zatrudnienia pracownika na umowie o dzieło jest relatywnie niski. Zobacz, co się w niego wlicza. Co jeszcze warto wiedzieć o umowie o dzieło?

Zatrudnienie na umowę o dzieło

Rosnące koszty prowadzenia działalności powodują, że przedsiębiorcy szukają nowych sposobów na oszczędności. Nie zawsze chcą zwalniać pracowników. Bronią się też przed tym, by nie ograniczać pensji pracownikom.

Jednym z rozwiązań są bardziej elastyczne umowy z pracownikami. Oszczędności na składkach ubezpieczenia społecznego można uzyskać, podpisując z drugą stroną np. umowę o dzieło. Jaki jest jednak całkowity koszt zatrudnienia pracownika na umowę o dzieło?

Co to jest umowa o dzieło?

Na początek ważna uwaga. Umowa o dzieło nie może być stosowana w każdym przypadku. Jest to umowa rezultatu. Przedmiot umowy to efekt dzieła, a nie proces jego tworzenia. Może to być więc jakiś rysunek, powieść, czy program komputerowy.

Jeśli efekt dzieła nie będzie zadowalał zlecającego, może on nie wypłacić wynagrodzenia lub wypłacić je w obniżonej wysokości. Im dokładniej opiszemy dzieło, które ma powstać w ramach umowy o dzieło, tym lepiej.

Koszt zatrudnienia pracownika na umowie o dzieło – ZUS

Od 2021 istnieje obowiązek zgłaszania umów o dzieło do ZUS-u. Nie dotyczy to umów, które zawiera się z własnym pracownikiem, albo wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem lub też zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą.

Podstawowa reguła zakłada, że umowa o dzieło nie jest objęta ubezpieczeniem społecznym ani zdrowotnym. Jednak i od tej sytuacji są wyjątki. Umowę o dzieło musisz „ozusować”, jeśli podpisujesz ją z własnym pracownikiem zatrudnionym na umowę o pracę. Przychód uzyskany z umowy o dzieło musisz wtedy doliczyć do przychodu pracownika z tytułu umowy o pracę. Suma przychodów jest podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne zatrudnionego.

Zagrożenie umowy o dzieło

Decydując się na umowę o dzieło, warto pamiętać, żeby była ona zawarta dla wszystkich tych czynności, które można „podciągnąć” pod dzieło. W przeciwnym wypadku umowa taka może być zakwestionowana przez ZUS jako uchylanie się od płacenia składek. Jeśli umowa o dzieło jest zawarta właściwie, to jedynym kosztem, który ponosimy w tym wypadku, jest podatek dochodowy.

Gdy wynagrodzenie nie jest wyższe niż 200 zł brutto, płaci się zryczałtowany podatek dochodowy w stawce 12%. Umowa o dzieło może być opodatkowana na zasadach ogólnych. W przypadku umowy o dzieło z prawami autorskimi stosuje się 50% kosztów uzyskania przychodu.

Jaki jest koszt całkowity zatrudnienia pracownika na umowie o dzieło?

Ustalanie kosztu zatrudnienia pracownika na umowę o dzieło jest bardzo proste. Skoro nie odprowadzamy od takiej umowy składek ZUS, to kosztem będzie wyłącznie kwota podatku. Warto wiedzieć, że w przypadku umowy o dzieło nie obowiązuje minimalne wynagrodzenie ani minimalna stawka godzinowa. Wszystko dlatego, że jest to umowa rezultatu, więc nie ma znaczenia, jak długo twórca pracował nad konkretnym dziełem.

Co to jest cold mailing?

0
cold mailing

Czym jest cold mailing? Kiedy się go stosuje? Jak ma się do niego RODO? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje na temat tego narzędzia marketingowego?

Cold mailing, czyli zimne maile kojarzą się z denerwującymi reklamami, a nawet spamem. Okazuje się jednak, że jest to bardzo skuteczne narzędzie marketingowe.

Co to jest cold mailing?

Cold mailing to spersonalizowane wiadomości wysyłane potencjalnym klientom. Cold mailing pomaga nawiązać relacje biznesowe, a docelowo sprzedać produkt lub usługę. Dzięki zimnym mailom można nawiązać pierwszy kontakt z potencjalnym klientem, gdy ten nie otrzymał od nas żadnej oferty handlowej, ani też był zapisany do newslettera.

Cold mailing często uważany jest za spam. Jak się jednak okazuje, ten system pozyskiwania klientów ma nawet o 30% większą skuteczność niż zwykłe wiadomości sprzedażowe. Specyfiką cold mailingu jest to, by był on jak najbardziej spersonalizowany.

Żeby cold mailing osiągnął sukces, trzeba dobrze sprawdzić grupę docelową i przewidzieć preferencje zakupowe.

Przeczytaj także: Czy można wysłać maila z ofertą do nieznanego klienta

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Cold mailing a RODO

W przypadku cold mailingu ważną kwestią jest RODO. Zgodnie z przepisami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych nie można wysyłać ofert osobom, które wcześniej nie wyraziły na to zgody. Może się więc wydawać, że mailing do nieznanych klientów jest nielegalny. Bo przecież wysyłamy informacje do osób, które wcześniej nie wpisały się na żadną z naszych firmowych list mailowych.

Choć przepisy RODO funkcjonują, nie znaczy to, że mamy żadnej możliwości wysłać propozycję współpracy. Możemy wysłać informację o chęci nawiązania kontaktu w celu przedstawienia propozycji biznesowej pod kilkoma warunkami. Przede wszystkim można wysłać wiadomość tylko do kontaktów, które pozyskane zostały legalnie. Zawsze musimy wskazać źródło pochodzenia konkretnego adresu e-mail. Dopiero gdy odbiorca wyrazi chęć otrzymania oferty, można ją wysłać.

Cold mailing – kiedy to się opłaca?

Cold mailing pomaga zwiększyć sprzedaż przede wszystkim przedsiębiorcom, którzy dopiero zaczynają prowadzenie firmy i nie mają dużego budżetu na akcje marketingowe. Wszystko dlatego, że cold mailing jest jednym z najtańszych sposobów zwiększenia sieci kontaktów. Tego typu metoda pozyskiwania klientów jest szczególnie popularna wśród firm zajmujących się SEO.

Zimne maile – jak je napisać?

Żeby napisać dobrze zimnego maila, koniecznie trzeba wybrać najpierw odpowiednią grupę docelową. Pomoże to nam określić, w jaki sposób będziemy układać komunikat. Gdy już to zrobimy, przystępujemy do pisania. Najważniejszy będzie tytuł, który zachęca do otwarcia wiadomości. Powinien być unikalny.

Po drugie spersonalizowany. Komunikat trzeba ułożyć tak, by nie był on oferowaniem i reklamowaniem usług, ale raczej przedstawieniem się. Na pewno wiadomość nie może być bardzo długa.

Koniecznym elementem będzie wezwanie do działania, czyli tzw. call to action. Jeśli nie dodamy CTA (call to action), to odbiorca na pewno zapomni o tej wiadomości. Jakie call to action dodać? Na pewno prośbę o zgodę na przesłanie oferty lub na rozmowę (w formie spotkania albo rozmowy telefonicznej).

Dla zwiększonej skuteczności kampanii warto nie poprzestawać na jednym mailu. Warto więc od razu przygotować 4-5 wiadomości, które są ze sobą powiązane. Pamiętać należy, by wiadomości takie nie były zbyt natarczywe. Nie mogą być odebrane jako natarczywa reklama.

Podsumowując: zimne maile są dobrym, skutecznym sposobem na pozyskanie nowych klientów. Sposobem w pełni legalnym po spełnieniu określonych warunków. Taka kampania nie wymaga dużych pieniędzy. Jest więc bardzo dobrym sposobem pozyskania klientów dla młodych przedsiębiorców.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna

0
kwalifikowana pieczęć elektroniczna

Zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna jest tym samym co standardowa pieczątka. W związku z tym pojawia się pytanie, czy trzeba przyjąć dokument opatrzony pieczęcią elektroniczną.

Zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna może być używana przez podmioty, które mają osobowość prawną. I właśnie to jest podstawową różnicą między pieczęcią elektroniczną a podpisem elektronicznym. Sprawdź, czym różnią się jej różne rodzaje.

Wiarygodność pieczęci

Warto wiedzieć, że pieczęć elektroniczna nie jest tym samym, co podpis elektroniczny. Pieczęć elektroniczna stosowana jest jako potwierdzenie dokumentów firmowych, a podpis elektroniczny jest stosowany w celu zatwierdzenia woli konkretnej osoby fizycznej. Nie ma możliwości, aby pieczęć elektroniczna zawierała tożsamość autora podpisu.

Pieczęć elektroniczna stosowana jest dla potwierdzenia wiarygodności dokumentów. Można więc uznać, że każdy dokument nią opatrzony jest wiarygodny.

Czym jest zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna?

Pieczęć elektroniczna jest tym samym, co standardowa pieczęć, jednak występuje w wersji oczywiście elektronicznej. Zawiera dane takie jak:

  • CN (Common Name) – nazwa ogólna;
  • O (Organization) – nazwa firmy/ organizacji;
  • C (Country) – kraj zarejestrowania podmiotu;
  • 2.5.4.97 (organization identifier) – identyfikator organizacji / numer rejestrowy jednostki, np. NIP;
  • PostalAddress – adres podmiotu.

Pieczęć elektroniczna daje gwarancję autentyczności dokumentów i ich integralności. Oznacza to, że jeśli dokument opatrzony jest pieczęcią elektroniczną, to nic w nim nie zostało zmienione lub dodane.

Szczegółową rolę pieczęci elektronicznej określono na mocy rozporządzenia eIDAS, czyli rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 lipca 2014 roku w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania. Zgodnie z nim, pieczęć elektroniczną określa się mianem danych w formie elektronicznej, które zostały dodane do innych elektronicznych danych albo są z nimi w sposób logiczny powiązane. To gwarantuje integralność danych i autentyczność ich pochodzenia.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna

Tak samo, jak ma to miejsce w przypadku podpisu elektronicznego, również pieczęć dzieli się na kilka rodzajów.

Jednym z nich jest zaawansowana pieczęć elektroniczna. To unikalne narzędzie dla każdej osoby prawnej, która się nim posługuje. Jeżeli dojdzie do jakiejkolwiek zmiany w obrębie dokumentów, będzie ona rozpoznana przez wystawiający dokument podmiot.

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna działa na takich samych zasadach, a dodatkowo jest jeszcze składana za pośrednictwem kwalifikowanego urządzenia (czytnika kart albo aplikacji SimplySign). Dzięki temu ułatwia i przyśpiesza wiele procesów obiegów dokumentów.

Pieczęć elektroniczna kwalifikowana jest najlepszym narzędziem zabezpieczania dokumentów. Gwarantuje ona, że odbiorcą dokumentów nie będzie żadna niepowołana i nieuprawniona osoba oraz że nie zostaną w nim wprowadzone żadne zmiany.

Skoro dokument opatrzony pieczęcią elektroniczną jest wiarygodny, można więc uznać, że nie ma podstaw do tego, by nie przyjmować takiego dokumentu w komunikacji między podmiotami biznesowymi. Mówiąc inaczej, dokumentu z pieczęcią elektroniczną nie można nie przyjąć. Wszystko dlatego, że jest on traktowany na równi ze standardowo przygotowanymi dokumentami.

Mały ZUS. Jak działa?

0
mały zus jak działa

ZUS to jedna z najpoważniejszych barier początkujących przedsiębiorców. Na szczęście w pierwszym okresie działalności, w większości przypadków przedsiębiorca może płacić mały ZUS. Z tego artykułu dowiesz się co to mały ZUS, jak działa, jak wyliczane są składki i jak długo można z nich korzystać.

Jeśli spojrzeć na badania dotyczące elementów, które najbardziej zniechęcają do prowadzenia biznesu, to konieczność opłacania ZUS jest na pierwszym miejscu. Trzeba bowiem go płacić nawet wtedy, gdy nie zarabiamy. Na szczęście osoby, które rozpoczynają działalność, mogą skorzystać z preferencji w tym zakresie i znacząco obniżyć składki ZUS.

CZYTAJ TAKŻE: ZUS – za co tak naprawdę płacisz składki. Jak działa ZUS?

Mały ZUS. Jak działa preferencyjny ZUS?

Preferencyjne składki ZUS można zapłacić, jeśli spełnia się dwa warunki. Przez ostatnie 60 miesięcy nie można prowadzić działalności gospodarczej, a działalność, którą prowadzimy obecnie, nie jest wykonywana na rzecz byłego pracodawcy. Mówiąc wprost, każda osoba, która dopiero rozpoczyna swoją przygodę z prowadzeniem firmy i nie jest to samozatrudnienie realizowane na rzecz byłego pracodawcy, może skorzystać z niższych składek ZUS.

„Zwykły” ZUS liczony jest od podstawy zadeklarowanej przez przedsiębiorcę. Minimalna wysokość podstawy to 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto. Wysokość składek jest określona jako odpowiedni procent z tej podstawy.

Na przykład składka emerytalna to 19,52% podstawy. W przypadku preferencyjnego ZUS-u stosuje się obniżoną podstawę. Jest to minimum 30% minimalnego wynagrodzenia. Ponieważ w 2023 roku obowiązuje nowa wysokość minimalnej pensji, to obniżona podstawa wygląda następująco:

Mały ZUS. Jak działa? Obniżona podstawa ZUS 2023

  • 30% z 3490 zł, czyli 1047 zł – od stycznia do czerwca 2023 roku
  • 30% z 3600 zł, czyli 1080 zł – od lipca do grudnia 2023 roku.

Warto pamiętać, że jeśli korzystamy z preferencyjnego ZUS-u, to korzyść z tego tytułu dotyczy wyłącznie przedsiębiorcy. Jeśli zatrudnia się pracowników, to ich składki płacone są w pełnej wysokości.

CZYTAJ TAKŻE: Zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS

Porównanie „małego ZUS-u” z ZUS-em w normalnej wysokości:

Podstawa wymiaru składki 1047,00 zł

30% minimalnego wynagrodzenia brutto do 30.06.2023

1080,00 zł

30% minimalnego wynagrodzenia brutto od 1.07.2023

4161 zł

60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto

Składka emerytalna (19,52%) 204,37 zł 210,82 zł 812,23 zł
Składka rentowa (8,00%) 83,76 zł 86,40 zł 332,88 zł
Składka (dobrowolna) chorobowa

(2,45%)

25,65 zł 26,46 zł 101,94 zł
Składka wypadkowa (1,67%)* 17,48 zł 18,04 zł 69,49 zł
Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy (2,45%) 0 0 101,94 zł
Razem 331,26 zł 341,71 zł 1418,48 zł

 

* Wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe jest zmienna i zależy od wielkości przedsiębiorstwa i branży. W tabeli podano stopę dla przedsiębiorcy zgłaszającego do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 osób.

CZYTAJ TAKŻE: Odszkodowanie z ZUS. Kto może je otrzymać?

Mały ZUS. Jak działa? Jak długo można go płacić?

Preferencyjne stawki ZUS obowiązują przez pełne 24 miesiące. Oznacza to tyle, że jeśli założymy firmę pod koniec miesiąca, to ulgę rozliczać będziemy dopiero od następnego pełnego miesiąca. Natomiast gdy działalność zostanie zawieszona, to czas zawieszenia wlicza się do czasu preferencyjnego ZUS-u. Mówiąc inaczej, nie przerywa biegu preferencyjnego ZUS-u.