Strona główna Blog Strona 66

Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? 10 pomysłów na obniżenie podatku PIT

0
jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy

Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? Co warto wiedzieć o kosztach uzyskania przychodu? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj wszystkie istotne informacje na ten temat.

Obciążenia podatkowe to dla wielu firm jedno z największych zmartwień z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej. Podatek VAT, dochodowy, opłaty na ZUS to dopiero początek długiej listy danin, jakie drenują kieszenie właścicieli firm niemal każdego dnia. Co może zrobić podatnik, by zapłacić mniejszy podatek dochodowy?

Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? Koszty uzyskania przychodu

Aby dokładnie zrozumieć, dlaczego firmy mogą „odliczyć coś od podatku”, trzeba zrozumieć, czym są tak zwane koszty uzyskania przychodu. Przede wszystkim warto rozprawić się z jednym, niezwykle często powtarzanym mitem: nie wszystko może być kosztem.

Można za niego uznać tylko te dobra, które są niezbędne do wykonywania działalności gospodarczej, a więc — w pewnym uproszczeniu — do właściwego, niczym niezakłóconego funkcjonowania naszej działalności gospodarczej. Nie można więc odliczyć na przykład kosztu zakupu telefonu dla żony, jeśli ta nie pracuje w firmie, a urządzenie byłoby wykorzystywane do celów prywatnych.

W zdecydowanej większości przypadków kupowane na firmę przedmioty, które chcemy odliczyć od kosztów, są kupowane na fakturę, jednak zgodnie z literą prawa, może to być także paragon, jeśli znajduje się na nim numer NIP naszej firmy. Warto wcześniej upewnić się, że kwota widoczna na paragonie mieści się w limicie dopuszczonym przez prawo. Obecnie jest to 500 złotych.

O koszt wykazany koszt uzyskania przychodu zmniejsza się przychód. W ten sposób uzyskujemy dochód. A ten — po odjęciu od niego wybranych odliczeń — objęty jest podatkiem dochodowym. Im mniejszy dochód, tym mniej podatku zapłacimy. Co ciekawe, w polskim porządku prawnym można odliczyć też straty, na przykład te, jakie wygenerowała działalność w zeszłym roku.

Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? Jakie koszty można odliczyć?

Mając na uwadze rosnące podatki i kolejne daniny publiczne w Polsce, nie powinno nikogo dziwić, że przedsiębiorcy robią, co mogą, by szukać kosztów, dzięki którym choćby w pewnym stopniu uda im się zmniejszyć wysokość podatku dochodowego, na jaki czeka fiskus. Warto sprawdzić też, jak uniknąć VAT-u.

1. Inwestuj w firmę!

Każdy kolejny zakup urządzenia do firmy — na przykład nowego laptopa, drukarki czy samochodu — to jeden z podstawowych sposobów, by zmniejszyć wysokość podatku dochodowego.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Legalne zmniejszenie składek ZUS – czy jest możliwe? 
  2. Ile wynosi kwota zmniejszająca podatek? 
  3. Jakie są koszty działalności gospodarczej? 
  4. Czego nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? 
  5. Co można odliczyć w PIT 2023?

2. Odliczaj wydatki paliwowe i samochodowe

Niestety, ale nie wszyscy przedsiębiorcy mogą odliczyć sto procent podatku. Ustawodawca wprowadził tutaj kilka progów. Przykładowo, jeśli pojazd wykorzystujemy do celów prywatnych oraz służbowych (a więc zarówno jeździmy nim na wakacje, jak i do pracy) to odliczymy tylko 50% podatku.

Jeśli chcemy odliczyć sto procent należnej kwoty, to musi to być auto wykorzystywane tylko do celów służbowych. Firmy są też zobowiązane do prowadzenia wtedy bardzo rygorystycznie sprawdzanej kilometrówki. W podobnym tonie można wypowiedzieć się o innych wydatkach samochodowych: naprawach, wymianie opon itp.

3. Wybierz najlepszą dla siebie formę opodatkowania

Polski system podatkowy należy do jednego z najbardziej skomplikowanych na świecie. Przed założeniem firmy warto spotkać się z prawnikiem i opowiedzieć mu o pomyśle na biznes. Ten powinien wskazać taką formę prowadzenia działalności, która będzie dla nas optymalna pod kątem podatkowym.

4. Rozliczaj obiady służbowe

Mało kto o tym wie, ale posiłki kupione „na poczet firmy” w pewnym sensie można rozliczyć. Jeśli zapraszasz klientów na kolację o charakterze biznesowym, zawsze możesz poprosić o wystawienie faktury za usługę gastronomiczną.

5. Pamiętaj, że biuro to koszt

Wynajmujesz biuro? Świetnie się składa. Jest to trwale ponoszony koszt, który także możesz odliczyć od podatku, aby obniżyć podatek dochodowy w firmie.

6. Odlicz wydatki telefoniczne

Nie tylko sam smartfon. Od podatku można odliczyć też abonament na używany w firmie telefon.

7. Smartwatch, nie zegarek!

Smartwatch jest dopuszczony przez prawo do odliczenia od podatku. Jednocześnie odpowiednie organy wykazały, że zegarek już nie jest. Warto pamiętać o tej drobnej różnicy przed prośbą o fakturę.

8. Rozwijaj kompetencje pracowników!

Wydatki związane ze szkoleniami i kursami (na przykład pierwszej pomocy lub kursami specjalistycznymi) to inwestycja w firmę. To zaś oznacza, że można odliczyć je od podatku, a przez to zapłacić niższy podatek.

9. Poboczne koszty transportu

W sprawach firmowych musiałeś lecieć samolotem, by negocjować kontrakt? Spałeś w hotelu przed spotkaniem biznesowym? To kolejne koszty, które można odliczyć, a dzięki temu płacić podatek niższy niż bez takiego działania.

CZYTAJ TAKŻE: Zaliczka na podatek dochodowy

10. Koszty obsługi

Korzystasz z usług księgowej, radcy prawnego i informatyka? To kolejne obszary, których wymaga od ciebie firma. A zatem także i one są kosztem.

Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? Ulgi

Poza możliwością odliczenia od podatku kosztów związanych z prowadzeniem działalności, podatek PIT możesz obniżyć także za pomocą szeregu ulg. Są to:

    • ulga prorodzinna (na dzieci),
    • ulga za pracę za granicą (tzw. ulga abolicyjna),
    • składki zdrowotne,
    • ulga na zabytki,
    • ulga ma marketing produktu i ulgę na stworzenie nowego produktu,
    • ulga na sport, kulturę i szkolnictwo wyższe,
    • ulga termomodernizacyjna,
    •  ulga na badanie i rozwój,
    •  IKZE (konto emerytalne),
    • składki ZUS,
    • ulga na leki i na sprzęt rehabilitacyjny,
    • ulga na samochód,
    • ulga na Internet,
    • darowizny na cele charytatywno-opiekuńcze, a także na Kościół i organizacje pożytku publicznego,
    • ulga dla krwiodawców,
    • darowizny na cele walki z COVID-19.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak poprawić błąd na fakturze w przypadku błędnej kwoty? Zasady wystawiania faktur korygujących

0
błąd na fakturze

Błędna kwota na fakturze jest poważnym błędem, który należy jak najszybciej skorygować. W tym celu należy wystawić fakturę korygującą. O tym, dlaczego to takie ważne przeczytasz w poniższym artykule. Poznasz też z niego zasady korygowania błędnych faktur.

Błąd na fakturze – dlaczego należy wystawić fakturę korygującą?

Błędna kwota na fakturze jest poważnym problemem. Niezależnie od tego, czy źle została wpisana kwota sprzedaży, podana niewłaściwa stawka VAT, czy po prostu w międzyczasie doszło do obniżki ceny towaru, taki błąd wpłynie na nieprawidłowe obliczenie podatku, zarówno VAT, jak i dochodowego.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Błąd na fakturze – jak poprawić błędną kwotę na fakturze?

Aby poprawić błędną kwotę na fakturze, konieczne jest wystawienie faktury korygującej. Poprawimy w taki sposób m.in. błąd w cenie, stawce lub kwocie podatku, błąd wynikający z naliczenia niewłaściwego rabatu lub też wynikający z tego, że nabywca zwrócił towar.

Co istotne, faktura korygująca może być wystawiona wyłącznie przez ten podmiot, który sporządził fakturę pierwotną.

Błąd na fakturze – zasady korygowania błędów kwotowych. Jak wystawić prawidłową fakturę korygującą?

Żeby faktura korygująca była poprawna, trzeba ją odpowiednio opisać. Przede wszystkim musi mieć dopisek „faktura korygująca” albo „korekta”. Faktury korygujące muszą mieć też kolejny numer, a także datę wystawienia faktury i dokładne ustalenie wystawcy faktury i nabywcy wraz z numerami NIP.

Faktura korygująca musi mieć też dokładną datę dostawy towarów, otrzymania zapłaty, nazwę towaru, który jest objęty korektą, ale co istotne dokładny opis przyczyny korekty. W innym przypadku jest to źle wystawiona faktura korygująca.

Faktura korygująca może zmieniać dane formalne (takie jak np. adres, czy numer NIP). Taka zmiana nie wpływa na kwotę faktury. Po wystawieniu trzeba ją przypiąć do oryginalnej faktury. Nie trzeba jej księgować osobno. Gdy trzeba poprawić pozycje liczbowe faktury, wtedy mamy do czynienia z fakturą korygująca pozycje faktury. W takiej sytuacji należy zaksięgować osobny dokument.

Tę korektę należy już zaksięgować jako osobny dokument. Faktura korygująca, która dotyczy zmian w kwotach na fakturze, wymaga zwykle sporządzenia również korekty rozliczeń podatkowych.

I tu ważna uwaga. W przypadku wystawienia takiej faktury, z korektą powodującą zmiany kwot na fakturze, trzeba mieć dokumenty, które potwierdzają uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługi, w taki sposób by dało się udowodnić, że są przesłanki do zmiany np. podatku VAT. Takie sytuacje mogą wystąpić np. w sytuacji, gdy dochodzi do eksportu towarów i świadczenia usług.

Błąd na fakturze – kiedy nie trzeba wystawić faktury korygującej?

Anulowanie faktury

Anulowanie źle wystawionej faktury, możliwe jest tylko wtedy gdy nie doszło w ogóle do transakcji, a klient faktury nie dostał w ogóle. Faktura już wystawiona i dostarczona może być poprawiona tylko poprzez fakturę korygującą.

Nota korygująca

Źle wystawioną fakturę można poprawić również notą korygującą. Notę korygującą wystawia druga strona, czyli klient, odbiorca faktury. Przy pomocy noty korygującej poprawiamy najczęściej tylko błędy formalne. Notę księgową musi zaakceptować wystawca faktury.

Duplikat faktury

W przypadku gdy fakturę zgubiłeś, nie wystawia się korekty, a duplikat faktury VAT. Chęć otrzymania duplikatu faktury można zgłosić nawet w formie ustnej.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Zawieszenie działalności gospodarczej – najważniejsze informacje

0
zawieszenie działalności gospodarczejj

Zawieszenie działalności gospodarczej może być w określonych sytuacjach jedyną ochroną przed bankructwem. Jak to zrobić? Na jak długo można zawiesić wykonywanie działalności? Jak rozliczać podatki, gdy zawieszamy działalność?

Powody zawieszenia działalności gospodarczej mogą być różne. Wśród tych najczęstszych pojawiają się problemy z utrzymaniem płynności finansowej albo nierzetelni kontrahenci, którzy doprowadzają budżet twojej firmy do ruiny. Zamiast jednak likwidować biznes, można czasowo przerwać prowadzenia działalności, zawieszając ją.

Jak zawiesić działalność gospodarczą?

Zawieszenie działalności pozwala ograniczyć koszty biznesowe i przeczekać najtrudniejszy okres. Co jednak z rozliczaniem podatków? W jaki sposób są one rozliczane, w trakcie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej?

CZYTAJ TAKŻE: Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej

Żeby móc zawiesić działalność gospodarczą, przedsiębiorca nie może zatrudniać pracowników. Zawieszenie działalności jest proste. Wystarczy złożenie wniosku o zawieszenie, korzystając np. z profilu zaufanego. Wykorzystuje się do tego tę samą drogę formalną, a także ten sam dokument co do uruchomienia działalności gospodarczej. W przypadku spółki cywilnej swoje działalności muszą zawiesić wszyscy wspólnicy spółki.

Ile kosztuje zawieszenie działalności gospodarczej?

Zawieszenie działalności gospodarczej jest darmowe, o ile zrobimy to samodzielnie. W naszym imieniu za darmo mogą to też zrobić nasi pełnomocnicy, jeśli są naszymi wstępnymi, zstępnymi, lub są zgłoszeni do CEIDG. W innym przypadku zgłoszenie zawieszenia działalności przez pełnomocnika kosztuje 17 złotych.

Zawieszenie działalności gospodarczej – na jak długo?

Działalność gospodarczą możesz zawiesić na czas określony albo nieokreślony. Okres zawieszenia wykonywania działalności może być dowolny, choć nie może trwać krócej niż 30 dni. Zawieszenie działalności nie powoduje jednak, że firma musi całkowicie zaprzestać funkcjonowania. Zgodnie z prawem dozwolone są wszelkie czynności, które przyczyniają się do zachowania albo zabezpieczenia źródła dochodów.

CZYTAJ TAKŻE: Sposoby opodatkowania działalności gospodarczej

Co można podczas zawieszenia działalności?

Przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności może np. przyjmować należności, sprzedawać elementy wyposażenia czy środki trwałe. Przedsiębiorca może też osiągać przychody finansowe. Nie mniej ni więcej, całkiem legalnie może uzyskać pożytki z kapitału, który zainwestował przed czasem działalności. Chodzi tu np. o zysk z lokat bankowych albo innych produktów finansowych.

Oprócz korzyści są i obowiązki. Mimo zawieszenia działalności, przedsiębiorca musi płacić zobowiązania, które zostały zaciągnięte przed okresem zawieszenia. Zabronione jest uzyskiwanie dochodów z bieżącej działalności. Wyjątkiem są zaliczki, które wciąż możesz przyjmować. Traktuje się je bowiem jako przedpłatę na poczet usług, które będą wykonane, gdy działalność  będzie wznowiona. Uznaje się je więc za element, który zabezpiecza źródło dochodu.

Zawieszenie działalności gospodarczej rodzi wiele pytań natury podatkowej. Skoro można sprzedawać środki trwałe, to kiedy je zaksięgować i rozliczyć? Zgodnie z prawem, zapłatę za sprzedaż środków trwałych powinieneś zaksięgować, gdy wznowisz działalność. Wydatki, które ponosimy w czasie zawieszenia działalności, można od razu wliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

CZYTAJ TAKŻE: Jak zamknąć działalność gospodarczą?

Księgi rachunkowe w czasie zawieszenia działalności

Skoro wiemy już, że pewne obowiązki ciążą na przedsiębiorcy, a także wiemy, że musi on regulować bieżące zobowiązania, warto widzieć, że w związku z tym trzeba cały czas prowadzić ewidencję księgową. Regularnie otrzymywane faktury za telefon, czy internet muszą być na bieżąco księgowane. Gdy działalność gospodarcza zawieszona jest pod koniec roku i okres zawieszenia obejmuje przełom roku, trzeba będzie sporządzić remanent.

Niezależnie od czasu zawieszenia prowadzenia działalności, trzeba składać w określonych terminach deklaracje podatkowe.

CZYTAJ TAKŻE: Jak otworzyć działalność gospodarczą przez Internet?

Jak wygląda więc kwestia: zawieszenie działalności a rozliczenie roczne? Rozliczenie roczne zawsze trzeba złożyć, niezależnie od wszystkiego. Nawet jeśli w danym roku nie uzyskasz żadnego przychodu, złożenie rozliczenia rocznego i tak jest konieczne.

Zaliczki na podatek dochodowy

Jak przedstawia się kwestia: zawieszenie działalności a PIT? Zawieszenie działalności gospodarczej zwalnia z obowiązku płacenia zaliczek na podatek. Mimo to cały czas obowiązuje przymus złożenia rocznego zeznania podatkowego. Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się ryczałtem, nie muszą go wpłacać, w przypadku zawieszenia działalności. W przypadku rozliczenia kartą podatkową przedsiębiorca decyduje o tym, czy zawiesza działalność, czy też chce zgłosić przerwę w jej prowadzeniu. Jeśli zgłosi przerwę na przynajmniej 10 dni, nie będzie musiał płacić podatku.

CZYTAJ TAKŻE: Założenie działalności gospodarczej przez Internet

Gdy sytuacja przedsiębiorcy się poprawi i będzie chciał nadal prowadzić firmę, to od chwili wznowienia działalności rozlicza podatki na takich zasadach jak wcześniej.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Co to jest biała lista podatników VAT? Wszystko, co musisz wiedzieć

0
biała lista podatnikóww

Biała lista podatników ma pomóc w weryfikacji podmiotów rozliczających podatek VAT. Każdy płatnik VAT ma obowiązek dopisać się do specjalnego rejestru.

Biała lista podatników dotyczy płatników podatniku VAT. Powstała, by ograniczyć skutki tzw. karuzel Vatowskich i wyłudzeń podatku VAT. Najprościej rzecz ujmując, Biała Lista Podatników jest rejestrem podatników VAT. Funkcjonuje od 1 września 2019 roku. Od 1 stycznia 2020 działają przepisy, które przewidują kary, jeśli firma nie zarejestruje się na białej liście.

Co to jest biała lista podatników?

Biała lista podatników to po prostu wykaz podatników:

  • zarejestrowanych jako podatnicy VAT,
  • wykreślonych z rejestru VAT,
  • którym odmówiono rejestracji.

Tym samym zlikwidowano osobno działające listy podatników zarejestrowanych i wykreślonych. Zasady działania białej listy określa ustawa o podatku od towarów i usług.

Specyfiką rejestru jest umieszczenie w nim danych podmiotu. Trafia do niego również spis wszystkich firmowych rachunków bankowych zgłoszonych do urzędu skarbowego.

Jeśli danego numeru rachunku bankowego należącego do firmy nie zgłosimy na białą listę podatników, to nie będzie on w nim widoczny. Może się zdarzyć, że kontrahent odmówi zapłaty należności na rachunek spoza białej listy.

Wszystko z obawy przed konsekwencjami podatkowymi. Dlatego tak ważne jest zgłoszenie na białą listę podatników wszystkich rachunków firmowych, niezależnie od tego, czy jesteśmy czynnym podatnikiem VAT, czy też jesteśmy z niego zwolnienie.

Co zawiera wykaz podatników VAT?

Na białej liście VAT znajdują się podatnicy VAT zarejestrowani, niezarejestrowani i tacy, którym odmówiono rejestracji. To ustaliliśmy już wcześniej. Jakie jednak dane możemy znaleźć w wykazie? Są to:

  • nazwa firmy lub dane przedsiębiorcy,
  • numer identyfikacji podatkowej,
  • status podmiotu: „podatnik VAT czynny”, „podatnik VAT zwolniony”, podatnik niezarejestrowany albo wykreślony,
  • REGON (o ile podmiot go posiada),
  • numer KRS (o ile podmiot go posiada),
  • adres siedziby, w przypadku podmiotu niebędącego osobą fizyczną
  • dane osób wchodzących w skład organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu,
  • dane prokurentów,
  • dane wspólnika,
  • datę rejestracji, odmowy rejestracji, wykreślenia z rejestru albo przywrócenia do rejestru,
  • podstawę prawną odmowy rejestracji, wykreślenia z rejestru lub przywrócenia do rejestru (jeśli dotyczy),
  • numery rachunków rozliczeniowych.

    Czy na białej liście znajdują się konta osobiste?

Jeśli przedsiębiorca używa w działalności gospodarczej, sporadycznie konta osobistego to musi zgłosić ten rachunek osobno. Domyślnie zgłosić należy przede wszystkim rachunki firmowe. W systemie nie są widoczne rachunki osobiste.

Konsekwencje zapłaty na niezgłoszony rachunek bankowy

Dlaczego zgłoszenie rachunku bankowego jest tak ważne? Obowiązek rejestracji w białej liście podatników obowiązuje od 1 września 2019 roku. Dopiero od 1 stycznia 2020 zapłata na rachunek niezgłoszony do rejestru skutkuje negatywnymi konsekwencjami.

Chodzi tu przede wszystkim o koszty uzyskania przychodu. Żeby daną fakturę można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • jeśli wartość płatności przekracza lub jest równa 15 000 złotych, musi być dokonana przelewem,
  • przelew musi być zrealizowany na rachunek bankowy zgłoszony do rejestru,
  • faktura musi być poprawnie wystawiona.

Problem może stanowić zapłata na rachunek cesyjny, wykorzystywany np. gdy rozliczeń dokonujemy przy pomocy faktoringu. Płatność będzie poprawna, jeśli podatnik otrzyma informację, że jest to właśnie rachunek cesyjny. Jeśli takiej informacji nie ma, to ryzykuje, że taka płatności nie będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Dostęp do białej listy podatników

Warto wiedzieć, że jeśli płatność dotyczy wierzytelności zajętej przez organ egzekucyjny, to nie trzeba sprawdzać, czy rachunek jest na białej liście.

Podobnie dzieje się w przypadku płatności dla podmiotów zagranicznych. Konieczność sprawdzenia, czy rachunek jest na białej liście, jest obowiązkiem tylko wtedy gdy zagraniczna firma ma polski numer identyfikacji podatkowej.

Dane w rejestrze aktualizują się raz na dobę. Dostęp do bazy jest bezpłatny. Jeśli zdarzy się, że zrobimy przelew na rachunek bankowy kontrahenta, a jego dane jeszcze się nie zaktualizowały, nie poniesiemy negatywnych konsekwencji.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Często zadawane pytania – biała lista podatników VAT

Biała lista podatników VAT – co to jest?

Biała lista podatników to lista podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT.

Jak sprawdzić białą listę podatników VAT?

Białą listę podatników VAT można przeszukiwać na podstawie numeru konta, NIP-u, REGON-u lub nazwy podmiotu na stronie Ministerstwa Finansów.

Biała lista podatników VAT – jak zgłosić?

Na białą listę nie trzeba zgłaszać rachunku. Dzieje się to automatycznie, gdy przedsiębiorca podaje swój rachunek w systemie takim jak np. CEiDG.

Kiedy trzeba płacić na konto z białej listy?

Na konto z białej listy nie trzeba płacić w przypadku transakcji poniżej 15 tysięcy złotych. 

Czy można przelać pieniądze na konto, które nie jest na białej liście?

Można przelewać pieniądze na konto, które nie jest na białej liście w przypadku transakcji poniżej 15 tysięcy złotych.

Kto nie musi być na białej liście?

Na białej liście nie muszą znajdować się osoby niebędące podatnikami VAT.

Co jeśli firma nie jest na białej liście?

Jeśli firma nie figuruje na białej liście, może być ona zwolniona z podatku VAT. Jeśli tak nie jest, warto skontaktować się z firmą i upewnić, że otrzymaliśmy prawidłowy numer rachunku. 

Co to znaczy, że firma nie figuruje w rejestrze VAT?

Jeśli firma nie figuruje w rejestrze VAT, może oznaczać to, jest zwolniona z podatku VAT.

Czy na białej liście musi być rachunek VAT?

Rachunek VAT nie musi figurować na białej liście podatników VAT.

Czy każda firma musi mieć konto na białej liście?

Konto na białej liście musi mieć każda firma będąca podatnikiem VAT. Nie trzeba go jednak samodzielnie zakładać, dane na wykazie aktualizują się automatycznie.

Jak długo czeka się na wpis do rejestru VAT?

Oczekiwanie na wpis do rejestru VAT zajmuje zazwyczaj około 7 dni. 

Do czego służy biała lista podatników?

Biała lista podatników ma za zadanie informować o statusie podatnika, a także umożliwiać weryfikację jego rachunku bankowego.

Jakie konsekwencje niesie za sobą opłacenia faktury podatnika, który nie znajduje się na białej liście?

Jeśli wyślemy płatność na rachunek spoza białej listy, będziemy ponosić odpowiedzialność solidarną za zaległości podatkowe naszego kontrahenta. 

Czy wszystkie rachunki bankowe należy zgłosić do urzędu skarbowego?

Tak, wszystkie firmowe rachunki bankowe należy zgłaszać administracji skarbowej.

Jak dodać firmę do białej listy?

Nasza firma zostanie dodana do białej listy gdy zarejestrujemy się jako podatnik VAT i podamy firmowy rachunek bankowy.

Czy trzeba drukować potwierdzenie z białej listy?

Jeśli go potrzebujemy, możemy wydrukować potwierdzenie z białej listy, nie jest to jednak konieczne. Możemy przechowywać je również w wersji elektronicznej. 

Czy można mieć dwa konta na białej liście?

Tak, na białej liście firma może mieć więcej niż jedno konto firmowe. 

Do kiedy zamknięcie roku obrotowego? Jak przygotować do niego firmę?

0
do kiedy zamknięcie roku obrotowego

Ostatni kwartał to czas wzmożonych przygotowań do zamknięcia roku podatkowego. Sprawdź, do kiedy zamknięcie roku obrotowego. Jak przygotować swoją firmę na zamknięcie roku podatkowego?

Do kiedy zamknięcie roku obrotowego? Jak przeprowadzić inwentaryzację na koniec roku podatkowego? Czym jest lista odpisów? Jak się przygotować na nowy rok?

Do kiedy zamknięcie roku obrotowego?

Termin zamknięcia roku podatkowego może być różny. Najczęściej rok podatkowy kończy się 31 grudnia. Są jednak firmy, które decydują się na rozliczenie roku np. ostatniego dnia czerwca albo marca. Zależy to często od ustaleń firmowych poczynionych już w momencie zakładania firmy. Zawsze jednak koniec roku rozliczeniowego wiąże się z koniecznością przygotowania wielu dokumentów i zestawień. Oto co należy zrobić pod koniec roku.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Do kiedy zamknięcie roku obrotowego? Inwentaryzacja

Niezależnie od tego, jaki rodzaj działalności prowadzimy i w jaki sposób prowadzimy księgowość (księga przychodów i rozchodów czy księgi handlowe), jednym z najważniejszych elementów zamknięcia roku obrotowego będzie inwentaryzacja. I nie chodzi tu tylko o inwentaryzację towarów, które wciąż są w magazynie, ale także wartość środków trwałych, należności czy pieniędzy w kasie.

Dodatkowo dobrze będzie też zacząć potwierdzać salda u kontrahentów, a w przypadku dłużników wysłać pisma ponaglające do zapłaty. Zawsze warto też sprawdzić rozliczenia z największymi odbiorcami. I nie ma co czekać z tym na koniec roku. Im wcześniej zajmiemy się za wyjaśnianie rozbieżności, tym lepiej.

Środki trwałe, materiały i produkty zgromadzone w magazynie możemy rozliczać jeszcze przed końcem roku, nie wcześniej jednak niż 3 miesiące przed końcem roku. Ważna zasada mówi o tym, że wcześniej nie da się rozliczyć choćby aktywów pieniężnych czy produktów, które dopiero są wytwarzane.

Jak zrobić odpisy?

Ostatnio kwartał to również dobry moment na sporządzenie listy odpisów. Mówiąc wprost, to wszystko to, co straciło wartość i nie przyniesie spodziewanych korzyści. Odpisów dokonuje się też w odniesieniu do należności i pożyczek, których zapłaty nie da się wyegzekwować.

CZYTAJ TAKŻE: 10 pomysłów, by zapłacić mniejszy podatek dochodowy

Trzeba też zastanowić się jakie koszty będziemy ponosić w przyszłym roku, tak by zaplanować ewentualne rezerwy. To obowiązek nałożony na duże firmy, głównie te rozliczające się w formie ksiąg rachunkowych. Nie znaczy to jednak, że jednoosobowy przedsiębiorca powinien sobie ten element „odpuścić”. Może on być wspaniała baza do stworzenia planu finansowego na przyszły rok.

Kto musi robić sprawozdanie finansowe?

Jeśli firma rozlicza się księgami handlowymi, na koniec roku musi sporządzić sprawozdanie finansowe. Składa się ono z bilansu, rachunku zysków i strat i informacji dodatkowej do sprawozdania. Choć sprawozdanie finansowe przygotowuje się „na ostatni dzień roku”, to do zamknięcia roku obrotowego można przygotować się już wcześniej. Chociażby, wcześniej sprawdzając raz jeszcze, rozliczenie poszczególnych miesięcy.

Zamknięcie roku obrotowego a zaplanowanie nowego roku

Zanim skończy się obecny rok podatkowy, warto już teraz zaktualizować wszelkie koszty, zaplanować które wydatki ograniczymy, a gdzie możemy uzyskiwać wyższe przychody. Może się okazać, że w przyszłym roku będziemy mogli zarabiać więcej.

CZYTAJ TAKŻE: Nadpłata podatku VAT i zaliczki na podatek dochodowy

Mało tego. Im wcześniej zabierzemy się za rozliczenie roku podatkowego, tym większa szansa na przygotowanie się do obniżenia podatku. Przed zamknięciem roku obrotowego zostanie nam bowiem trochę więcej czasu na to, by poczynić konkretne kroki w celu ograniczenia zobowiązań podatkowych. Może się bowiem okazać, że warto już teraz zainwestować w zakup konkretnego rozwiązania, które w przyszłym roku przyniesie spore zyski.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Kasy fiskalne online 2023 – do kiedy trzeba je wprowadzić?

0
kasyfiskalne online

Kasy fiskalne online mają stopniowo zastępować kasy tradycyjne. Kto musi mieć kasę fiskalną online i kiedy trzeba wycofać tradycyjną kasę fiskalną.

Kasy fiskalne muszą stosować przedsiębiorcy, które sprzedają produkty lub usługi dla podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej. Kasa fiskalna konieczna będzie w momencie, gdy sprzedaż dla osób prywatnych przekroczy 20 000 zł. Stosowane są różne kasy fiskalne. Od pewnego czasu istnieje obowiązek stosowania kas fiskalnych online.

Kasy fiskalne online 2023

W założeniu taki obowiązek miał dotyczyć wszystkich przedsiębiorców już od stycznia 2018 roku. Wdrożenie jednak tego pomysłu okazało się dość trudne i zdecydowano się zastosować okres przejściowy dla wielu branż. Gdy przyszedł COVID-19, terminy wydłużono po raz kolejny.

Kasy fiskalne online już od stycznia 2020 muszą mieć, chociażby warsztaty samochodowe, zarówno te, które zajmują się naprawami pojazdów, jak i np. zakłady wulkanizacyjne, a także punkty zajmujące się sprzedaż benzyny, oleju napędowego i gazu do silników.

CZYTAJ TAKŻE: Kasa fiskalna – dla kogo?

Rok później, w styczniu 2021 kasy fiskalne online musiały wprowadzić hotele, pensjonaty i gastronomia. Od lipca 2021 w takie nowoczesne kasy fiskalne wyposażali swoje firmy budowlańcy, prawnicy, a także lekarze, kosmetyczki i fryzjerzy, a także właściciele klubów fitness i siłowni.

Od stycznia 2022 kasy online muszą mieć już podmioty, które działają w systemie „TAX FREE”.

W 2023 roku podmioty, które nie zostały wymienione powyżej, wciąż mogą korzystać z tradycyjnych kas fiskalnych. Można eksploatować je, aż do konieczności ich wymiany. Co więcej, według najnowszego projektu sejmu, tradycyjne kasy fiskalne z elektronicznym zapisem kopii będzie można kupić jeszcze do końca 2023 roku.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Kto ma obowiązek posiadania kasy fiskalnej?

To, kto musi kasę fiskalną, jest regulowane w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

1. dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

2. świadczenie usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Kto nie musi mieć kasy fiskalnej online?

Jeśli prowadzimy działalność gospodarczą w branży, która nie była wymieniona wcześniej, możemy wciąż używać kas tradycyjnych, aż do czasu kiedy konieczna będzie wymiana pamięci fiskalnej.

CZYTAJ TAKŻE: Kasa fiskalna w myjni samochodowej

Jeszcze do końca 2022 będzie można kupić starą kasę, jeśli będzie ona zapisywała elektronicznie kopię transakcji. Przy wymianie kasy fiskalnej na nową wciąż funkcjonuje ulga na zakup kasy fiskalnej. Wynosi ona 90 proc. wartości kasy. Nie może to być jednak więcej niż 700 zł.

Jak działa kasa fiskalna online?

Kasa fiskalna online na pierwszy rzut oka działa tak samo, jak tradycyjna. Różnica polega na sposobie przesyłania danych o transakcji. I tak danymi z kasy online może zarządzać szef krajowej administracji skarbowej, który ma prawo przekazywać je np. ministrowi finansów, a także urzędom skarbowym czy celno-skarbowym.

Kasy fiskalne online przesyłają dane bezpośrednio do Centralnego Repozytorium Kas. Z danych można odczytać przede wszystkim informacje z paragonów. Chodzi tu np. o to, co i kiedy sprzedano. Znajdziemy tam również zapis wszystkich innych istotnych zdarzeń, chociażby o tym, kiedy trzeba dokonać przeglądu technicznego kasy.

CZYTAJ TAKŻE: Firma podczas urlopu macierzyńskiego – czy to możliwe?

Kasy fiskalne online zostały wprowadzone w celu ograniczenia oszustw podatkowych. Chodzi przede wszystkim o walkę z luką w VAT, a także zachęcenie do płatności bezgotówkowych. Jednocześnie ogranicza się możliwość korzystania ze starych urządzeń, których kontrola jest trudniejsza.

Warto też wspomnieć, że kasy fiskalne online pozwalają też na wystawianie faktur uproszczonych. Przy drobnych kwotach (do 450 zł), wystarczy na paragonie umieścić NIP odbiorcy, by paragon mógł być uznany za fakturę.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Reklama w Internecie – jak przeprowadzić kampanię reklamową online?

0
reklama w internecie

Reklama w Internecie musi być odpowiednio zaplanowana i dopasowana do twojej grupy docelowej. Sprawdź, jak zadbać o to, by była skuteczna. Na jakie elementy zwrócić uwagę?

Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca dopiero zaczął biznesową przygodę, czy też ma już sporo doświadczenia w tym zakresie, kwestia reklamy w Internecie zawsze pozostaje nieodkrytą dziedziną. Jak podejść więc do reklamy w Internecie? Kiedy reklama będzie skuteczna? Jak się reklamować w Internecie?

Jakie są rodzaje reklamy w Internecie?

Istnieje wiele rodzajów reklam w Internecie, ale można je podzielić na kilka kategorii:

  1. Reklama w wyszukiwarce (Search Engine Advertising, SEA) – to reklama, która pojawia się na górze lub na dole wyników wyszukiwania w wyszukiwarce. Właściciele stron internetowych płacą za pojawienie się swoich reklam na określonych frazach kluczowych.
  2. Reklama w sieciach reklamowych (Display Advertising) – to reklama, która wyświetla się na stronach internetowych w formie banerów, obrazków lub filmów wideo. Sieci reklamowe pozwala na wyświetlanie reklam na wielu stronach internetowych jednocześnie.
  3. Reklama w social media (Social Media Advertising) – to reklama, która pojawia się na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter lub LinkedIn. Może to być reklama w formie obrazków, filmów wideo lub postów sponsorowanych.
  4. Reklama w e-mail marketingu (Email Advertising) – to reklama, która jest wysyłana na skrzynki e-mailowe użytkowników. Może to być newsletter, który zawiera informacje o produktach lub usługach, a także promocje i oferty specjalne.
  5. Reklama w aplikacjach mobilnych (Mobile Advertising) – to reklama, która pojawia się w aplikacjach mobilnych na smartfonach lub tabletach. Może to być reklama w formie banerów, filmów wideo lub reklam interstycyjnych.
Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Reklama w Internecie – skuteczne zdobywanie klientów

Reklama w Internecie jest skuteczna, o ile pozyskuje klientów. Tak długo, jak dzięki niej jesteśmy w stanie generować nowe zamówienia, wyda nam się ona bardzo efektywna. Nie warto wierzyć w zapewnienia, że tylko reklama na FB, Instagramie czy innych social mediach się opłaca. O skuteczności decyduje bowiem przede wszystkim to, gdzie przebywa nasz klient.

Segmentacja klienta

Kim jest twój klient? W jaki sposób porusza się w Internecie, szukając konkretnej usługi lub produktu? Na te pytania powinno odpowiedzieć proste badanie rynkowe. To, jakiego rodzaju reklamy użyjesz, będzie bowiem zależało przede wszystkim od segmentacji klienta. Innych narzędzi i platform użyjemy, gdy twój klient jest bardzo młody, a innych, gdy jest w średnim wieku. Obecnie coraz więcej starszych klientów pozostaje na Facebooku, a młodzi są obecni na Tik Toku.

LinkedIn uważany jest za miejsce do reklamowania produktów i usług dla segmentu biznesowego. Ostateczna decyzja odnośnie do tego, jakiego medium i platformy użyjesz do reklamowania się w Internecie, będzie zależała przede wszystkim od rodzaju produktu, który oferujesz, także tego, gdzie przebywa twój klient.

Coraz częściej łączy się dziś wiele rodzajów reklamy: reklama w social mediach wspierana jest przez mailing, czy bardziej zaawansowaną reklamę programatyczną i na odwrót – te działania wspierają reklamę w social media, marketing kontentowy itd.

CZYTAJ TAKŻE: Czy można odmówić obsługi klienta?

Jak reklamować się w Internecie?

Jeśli więc chcemy rozpocząć reklamowanie naszej firmy w Internecie, warto przygotować sobie pod to działanie odpowiedni grunt. I tak. Warto dowiedzieć się, jaki jest nasz klient, co robi, co kupuje, gdzie bywa, jakie strony internetowe odwiedza.

Gdy takie podstawowe informacje zbierzemy, wtedy zawężamy sobie pole reklamowe do miejsc, które mogą wygenerować nam wyższą konwersję. Pamiętajmy, że na skuteczność reklamy wpływ będzie mieć także produkt lub usługa, którą sprzedajemy. Im bardziej niszowy produkt, tym potrzeba bardziej wysublimowanych reklam.

CZYTAJ TAKŻE: Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta

Jakie są najskuteczniejsze formy reklamy internetowej?

Powyżej omówiliśmy, jakie są rodzaje reklamy online. Jak wykorzystywać je jednak w promowaniu swojej firmy? Przedstawiamy kilka przykładów najskuteczniejszych form reklamowych dla każdej z wymienionych wcześniej kategorii.

Reklama w wyszukiwarce (Search Engine Advertising, SEA):

  • kampanie reklamowe z wykorzystaniem dokładnie dobranych słów kluczowych,
  • reklamy typu „shopping” dla e-commerce,
  • kampanie oparte na geolokalizacji i docierające do klientów w określonej lokalizacji,
  • kampanie reklamowe z wykorzystaniem ad extenstions, czyli rozszerzeń reklamowych takich jak opinie klientów, adres, telefon czy linki do konkretnych podstron.

Reklama w sieciach reklamowych (Display Advertising):

  • reklama oparta na targecie na konkretne zainteresowania lub zachowania użytkowników,
  • reklama z wykorzystaniem bannerów HTML5 lub animacji GIF, która przyciąga uwagę użytkowników,
  • reklama typu native advertising, która wygląda jak treść redakcyjna i bardziej angażuje użytkowników.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje sklep internetowy? Zestawienie wydatków

Reklama firmy w social media (Social Media Advertising):

  • kampanie reklamowe skierowane do określonej grupy docelowej na podstawie demografii, zainteresowań czy zachowań użytkowników,
  • reklama z wykorzystaniem filmów wideo lub pokazów zdjęć, które przyciągają uwagę użytkowników,
  • kampanie reklamowe oparte na zaangażowaniu użytkowników, np. konkursy lub quizy.

Reklama w e-mail marketingu (Email Advertising):

  • newslettery z wartościową treścią i ofertami specjalnymi dla klientów,
  • personalizowane e-maile z dostosowanymi ofertami do preferencji i zachowań klientów,
  • automatyczne e-maile wykorzystujące dynamiczne treści, takie jak proste oferty i powiadomienia o wyprzedażach.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest cold mailing?

Reklama w aplikacjach mobilnych (Mobile Advertising):

  • kampanie reklamowe oparte na lokalizacji użytkowników, np. oferty specjalne w pobliżu,
  • reklama typu interstitial, która wyświetla się na cały ekran urządzenia mobilnego i jest skuteczna ze względu na swoją dominującą pozycję,
  • kampanie reklamowe z wykorzystaniem filmów wideo, które są bardziej angażujące i przyciągają uwagę użytkowników.

Ile kosztuje reklama w Internecie?

Reklamy popularnych produktów będą musiały „przebić” się przez bardzo dużą ilość konkurencyjnych reklam, co podniesie koszt reklamy. Warto jednak pamiętać, że grupa osób zainteresowanych popularnym produktem jest spora, więc reklamy można zamieszczać w ogólnotematycznych witrynach.

CZYTAJ TAKŻE: Biznes z małym wkładem finansowym – 9 pomysłów

Strategia reklamowa

Zaczynając pracę nad strategią reklamową, dobrze jest wybrać sobie najpierw kilka miejsc w Internecie, w których zaczniemy realizację kampanii. Może to być Facebook, Instagram albo linki partnerskie w innych serwisach. Dla określonych produktów np. w segmencie biznesowym można spróbować z content marketingiem. Dzięki opisywaniu studium przypadku, chwaleniu się tym, co udało się nam zrobić z innymi klientami, mamy szansę na zdobycie kolejnych kontraktów.

Jednak całkowicie podstawową kwestią jest dobrze zbudowana strona firmy lub strona produktu. Na nic zda się nawet kilkadziesiąt reklam z dużym budżetem, skoro klienci nie będą w stanie kupić produktu, bo np. opis jest niezrozumiały albo ścieżka zakupowa zbyt długa.

CZYTAJ TAKŻE: Kampania w mediach społecznościowych

To ile kosztuje reklama? Zależy ona przede wszystkim od rodzaju reklamy i tego, na jaką frazę (wyrażenie) chcemy się pozycjonować. Może to być kilka groszy za kliknięcie albo nawet kilkanaście złotych. Trzeba to dobrze skalkulować. Policzyć czy opłaca się wydać pieniądze akurat na ten rodzaj reklamy.

Koszt reklamy

Wciąż większość klientów zwraca uwagę na to, by reklama była jak najtańsza. Ważniejsze jest jednak to, by ustalić taki budżet, który pozwoli wygenerować odpowiednią konwersję.

O tym, że reklama jest dobra, świadczą efekty. I to takie efekty, które jesteśmy w stanie zmierzyć. Nie jest tak, że najlepsza reklama internetowa to ta, na którą wydajesz najmniej. To ta, która kosztuje Cię najmniej w stosunku do osiągniętych z niej efektów. To subtelna różnica.

Planując koszt reklamy, zaplanuj konkretny przychód lub rentowność, którą chcesz osiągnąć. Zamiast określać, że chcesz zwiększyć przychody, zaplanuj osiągnięcie 1 mln złotych przychodów.

Po drugie, sprawdzaj podstawowe dane. Zwracaj uwagę na koszt pozyskania leada, koszt konwersji. Musisz te dane porównać z przychodem, który był wygenerowany. Musisz pamiętać, że dane, które są w narzędziach reklamowych, nie zawsze odpowiadają kontekstowi. Podczas analizy sprzedaży warto też sprawdzać, które produkty najlepiej się sprzedają.

CZYTAJ TAKŻE: Opinie o firmie w internecie. Jak je zdobywać?

Warto pamiętać, że reklama internetowa powinna być dopasowana konkretnie do branży. Jeśli sprzedajesz towary masowe, gdzie dużą wagę odgrywa cena produktu, reklama będzie wyglądała zupełnie inaczej, niż w sytuacji, gdy twój produkt lub usługa są niszowe.

Konieczne będzie próbowanie różnych schematów reklamowych, różnych źródeł. Najważniejsze by te działania spowodowały, że sprzedasz więcej swoich produktów i usług.

Dlaczego skuteczny marketing internetowy jest ważny?

Skuteczny marketing internetowy jest bardzo ważny, ponieważ w dzisiejszych czasach większość ludzi korzysta z Internetu, aby szukać informacji o produktach i usługach, które chcą kupić lub wynająć. Właśnie dlatego, aby dotrzeć do potencjalnych klientów, firmy muszą skutecznie promować swoje produkty lub usługi w Internecie.

Kampanie marketingowe online pozwalają na precyzyjne targetowanie swojej grupy docelowej, co może zwiększyć skuteczność reklamowania się i jednocześnie zmniejszyć koszty. Marketing internetowy daje również możliwość śledzenia wyników kampanii w czasie rzeczywistym, dzięki czemu można szybko dostosowywać i optymalizować swoje działania, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty.

CZYTAJ TAKŻE: MLM – multilevel marketing – co to jest?

Dodatkowo, skuteczny marketing internetowy umożliwia budowanie wizerunku marki i budowanie zaangażowania klientów poprzez interakcje na różnych platformach, takich jak media społecznościowe czy strony internetowe. Dzięki temu klienci mogą nawiązać bezpośrednią relację z marką, co może prowadzić do lojalności i długoterminowych relacji.

Wszystkie te czynniki sprawiają, że skuteczny marketing internetowy jest niezbędny dla każdej firmy, która chce zwiększyć swoją widoczność i dotrzeć do nowych klientów.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Do czego służy dowód wewnętrzny? Wzór z omówieniem

0
dowód wewnętrzny

Dowód wewnętrzny to dokument księgowy potwierdzający wydatek, do którego nie mamy faktury. Nie zawsze może być stosowany, a zasady jego wystawiania reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Z naszego artykułu dowiesz się, do czego służy i jak wystawić dowód wewnętrzny. Możesz też pobrać jego wzór.

Dowód wewnętrzny – do czego służy?

Dowód wewnętrzny służy do księgowania określonych wydatków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Możesz go wystawić, jeśli nie posiadasz faktury potwierdzającej dany wydatek.

Poniższe transakcje możesz zaksięgować do KPiR na podstawie dowodu wewnętrznego (zgodnie z art. 13 ust. Rozporządzenie MF w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów):

  1. zakupu, bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów roślinnych i zwierzęcych, nieprzerobionych sposobem przemysłowym lub przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt;
  2. zakupu od ludności, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych, jagód, owoców leśnych i grzybów leśnych (PKWiU ex 02.30.40.0);
  3. wartości produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika;
  4. zakupu w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych;
  5. kosztów diet i innych należności za czas podróży służbowej pracowników oraz wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących (dowód musi wtedy zawierać: imię i nazwisko, cel podróży, nazwę miejscowości docelowej, liczbę godzin i dni przebywania w podróży);
    służbowej (data i godzina wyjazdu oraz powrotu), stawkę i wartość przysługujących diet;
  6. zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych;
  7. wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele;
  8. opłat sądowych i notarialnych;
  9. wydatków związanych z  parkowaniem samochodu w  sytuacji, gdy są one poparte dokumentami niezawierającymi danych, o których mowa w § 11 ust. 3 pkt 3; podstawą wystawienia dowodu wewnętrznego jest bilet z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załączony do sporządzonego dowodu.

Dowód wewnętrzny – jak wystawić?

Zgodnie z art. 13 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej KPiR, prawidłowo wystawiony dowód wewnętrzny musi zawierać:

  1. datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków;
  2. nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, w przypadku zakupu lub
  3. przedmiot operacji gospodarczych i wysokość wydatku.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Dowód księgowy a nota księgowa. Najważniejsze cechy i podstawowe różnice
  2. Dane do faktury VAT. Jakie informacje powinna zawierać poprawnie wystawiona faktura?
  3. Co zrobić, gdy faktura nie ma wszystkich danych? Jakie dane musi zawierać, żeby być ważną?
  4. Nota korygująca do faktury – kto wystawia?
  5. Pusta faktura – kto odpowiada za jej wystawienie?

Dowód wewnętrzny – jak skorygować?

Aby skorygować błąd w dowodzie wewnętrznym, należy przekreślić błędnie zapisaną informację w taki sposób, aby dało się ją odczytać. Następnie obok przekreślenia trzeba umieścić datę i swój podpis.

W razie pomyłki należy przekreślić całą liczbę lub wyraz, nie można poprawiać pojedynczych liter lub cyfr.

Dowód wewnętrzny – wzór z omówieniem

Przykładowy wzór dowodu wewnętrznego znajdziesz tutaj:

W poszczególnych kolumnach należy wpisać:

  1. nazwa towaru, opłaty lub tytuł i cel wydatku – co lub w jakim celu zakupiliśmy;
  2. ilość – ile rzeczy zakupiliśmy;
  3. jednostka miary – jaką jednostką odmierzamy te zakupione przedmioty, np. litry, kilogramy;
  4. cena jednostkowa – ile kosztowała pojedyncza zakupiona rzecz, niezależnie od tego, ile ich kupiliśmy w sumie.
  5. wartość – ile wyniósł nas cały zakup.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Jak wystawić dowód wewnętrzny w programie Mała Księgowość?

Aby wystawić dowód wewnętrzny w Małej Księgowości, wejdź w 'Księgowość’ > 'Dokumenty’ > 'Dowody wewnętrzne’. Kliknij nowy i podaj:

  • numer dowodu,
  • datę wystawienia dowodu,
  • (opcjonalnie) uwagi,
  • (opcjonalnie) pozycje dowodu wewnętrznego, czyli kolejne dowody.

W tej zakładce możesz również edytować, klonować lub usunąć dowód wewnętrzny. Możesz również zaksięgować go do ewidencji wg. wybranego konta księgowego lub zmienić to księgowanie.

Szczegółową instrukcję znajdziesz tutaj.

Nie masz jeszcze Małej Księgowości? Wygodny program księgowy możesz kupić tutaj, już od 149 złotych/rocznie.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Składka chorobowa na umowie zlecenie

0
pacjent podczas badania

Czy w przypadku umowy zlecenia płaci się składkę chorobową? Czy składka chorobowa na umowie zlecenie pozwala na otrzymanie pieniędzy za zwolnienie lekarskie?

Składka chorobowa na umowie zlecenie nie jest obowiązkowa. Nie oznacza to jednak, że nie można się na nią zdecydować. Sprawdź, w jakich przypadkach pracownik na umowie zlecenie może otrzymać świadczenie chorobowe.

Składka chorobowa na umowie zlecenie

Każdy, kto pracuje na podstawie umowy o pracę, ma możliwość otrzymania zasiłku chorobowego. Wystarczy, że jest niezdolny do pracy, czyli otrzyma zwolnienie lekarskie, tzw. L4. Pojawia się pytanie, co dzieje się, jeśli mamy do czynienia z umową zlecenia. Czy składka chorobowa na umowie zlecenie musi być opłacana i czy w takiej sytuacji przysługuje zasiłek chorobowy?

Umowa zlecenie to umowa cywilnoprawna. W związku z tym nie mamy tutaj do czynienia z ochroną na poziomie gwarantowanym przez umowę o pracę. Mowa tu o płatnych urlopach, czy obowiązku zapewnienia ochrony np. w przypadku choroby. Podjęcie współpracy na zasadzie umowy zlecenia nie musi powodować jednak, że w razie choroby zleceniobiorca pozostaje bez pieniędzy.

L4 i umowa zlecenia

Zleceniobiorca może przystąpić do ubezpieczenia chorobowego. Ma wtedy prawo skorzystać ze zwolnienia lekarskiego. Podczas nieobecności w pracy otrzyma pieniądze, świadczenie chorobowe. Jeśli zleceniobiorcy zależy na takim świadczeniu, to może złożyć wniosek do zleceniodawcy o rejestrację w ZUS. Trzeba pamiętać, że po tym, jak zleceniobiorca zostanie zarejestrowany w ZUS, będzie mógł skorzystać z zasiłku dopiero po 90 dniach bycia ubezpieczonym.

Czytaj także: Kiedy odszkodowanie z ZUS? Jak je uzyskać, kto może je dostać?

Składka chorobowa na umowie zlecenia dla studenta

Studenci bardzo często pracują na umowie zlecenie W związku z tym pojawia się pytanie, co z ubezpieczeniem chorobowym. Jak czytamy w ustawie o ubezpieczeniach społecznych, osoba, która nie przekroczyła 26 lat i ma status ucznia lub studenta, nie może skorzystać z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.

Kto płaci składkę przy ubezpieczeniu chorobowym?

Dobrowolne ubezpieczenie chorobowe finansowane jest przez osobę, która chce z niego skorzystać. Jeśli więc mamy do czynienia z umową zlecenie, to płatnikiem będzie zleceniobiorca.

Jaki zasiłek na L4?

Jeśli zleceniobiorca korzysta z dobrodziejstw ubezpieczenia chorobowego, to w sytuacji, gdy nie będzie mógł pracować w wyniku choroby, ma prawo do zasiłku chorobowego. Żeby ustalić, jaka jest wysokość świadczenia, potrzebna jest kwota przychodu za pełne miesiące ubezpieczenia.

Podstawa wymiaru zasiłku chorobowego w 2023 roku

W 2023 r. minimalna podstawa chorobowego wyniesie:

  • od 1 stycznia do 30 czerwca – 3 011,52 zł,
  • od 1 lipca do 31 grudnia – 3 106,44 zł.

Podstawa wymiaru zasiłku chorobowego pracownika z tytułu pracy w pełnym wymiarze nie może być niższa od kwoty ustawowego minimalnego wynagrodzenia za pracę po jego pomniejszeniu o 13,71%.

Ile wynosi zasiłek chorobowy w 2023 roku?

Jak już wspominaliśmy, miesięczny zasiłek to standardowo 80% wynagrodzenia. W określonych przypadkach zasiłek ten to 100% pensji. Zasiłek chorobowy w tej wysokości wypłacany jest kobietom w ciąży, lub osobom, które uległy wypadkowi w drodze do lub z pracy.

Zasiłek chorobowy – stawka dzienna?

Zasiłek chorobowy należy się za każdy dzień, w którym występuje niezdolność do pracy. Nie wyłącza się z tego dni wolnych od pracy. Za każdy dzień należy się więc 1/30 podstawy wymiaru wynagrodzenia.

Mały ZUS a zawieszenie działalności

0
mały zus

Mały ZUS to preferencja dla przedsiębiorców, którzy rozpoczynają dopiero biznes. Jaki wpływ na preferencyjny ZUS ma zawieszenie działalności?

Mały ZUS to ulga dla tych, dla których składki ZUS to spore obciążenie. Szczególnie dla przedsiębiorców, którzy mają niewielkie doświadczenie biznesowe, zaczynają dopiero swoją drogę zawodową jako przedsiębiorcy. Na szczęście początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z preferencyjnych składek ZUS.

Mały ZUS a zawieszenie działalności – jak działa mały ZUS?

Mały ZUS to specjalna opcja, preferencja obniżenia składek ZUS dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają prowadzenie firmy. Żeby móc skorzystać z niskiego ZUS-u trzeba spełnić dwa warunki. Przede wszystkim przez ostatnie 60 miesięcy nie można prowadzić działalności gospodarczej, a działalność, która prowadzimy obecnie, nie jest wykonywana na rzecz byłego pracodawcy.

Mówiąc wprost, każda osoba, która dopiero rozpoczyna swoją przygodę z prowadzeniem firmy i nie jest to samozatrudnienie realizowane na rzecz byłego pracodawcy, może skorzystać z ZUS.

Składki ZUS oblicza się od podstawy. Podstawa jest deklarowana przez przedsiębiorców. Może być dowolna jednak minimalna wysokość podstawy to 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto.

Gdy już ustalimy tę podstawę, to składki ZUS oblicza się jako określony procent tej podstawy. I tak np. składka emerytalna to 19,52% podstawy. W przypadku preferencyjnego ZUS-u podstawa to 30% najniższej pensji.

Koniecznie trzeba pamiętać, że niższy ZUS dotyczy tylko przedsiębiorcy. W przypadku, gdy zatrudnia się pracowników, to składki za pracowników płaci się zawsze w pełnej wysokości.

Mały ZUS a zawieszenie działalności – czas trwania ulgi

Niski ZUS można płacić przez 24 miesiące. I to pełne 24 miesiące liczone po kolei od momentu uruchomienia działalności. Pytanie, które się nasuwa, dotyczy sytuacji, w której będziemy chcieli działalność zawiesić. Jeśli biznes nie idzie, tak jak planowaliśmy, trafiliśmy w okres pogarszającej się koniunktury, to zawsze możemy go zawiesić.

Zawieszenia działalności gospodarczej dokonuje się poprzez złożenie wniosku w ewidencji przedsiębiorców. Zawieszenie powoduje, że nie możemy prowadzić działalności ani uzyskiwać przychodów. Przedsiębiorca nie musi też płacić składek ZUS.

Mały ZUS a zawieszenie działalności – czy zawieszenie działalności przedłuża preferencyjne składki ZUS?

A jak wygląda kwestia: mały ZUS a zawieszenie działalności? W sytuacji, gdy przedsiębiorca objęty jest preferencyjnymi składkami ZUS, może oczywiście zawiesić działalność. Trzeba jednak wiedzieć, że czas zawieszenia liczy się do czasu preferencyjnego ZUS-u. Mówiąc wprost, jeśli zawiesimy działalność, to okres zawieszenia nie przerywa biegu.

Zawieszenie działalności gospodarczej nie przerywa biegu 24 miesięcy, czyli okres zawieszenia działalności wlicza się do okresu 24 miesięcy, w którym możesz płacić obniżone składki. Mówiąc inaczej, jeśli masz prawo do tego, by płacić obniżone składki ZUS, to zawieszenie działalności powoduje, że ten okres dalej biegnie. Jeśli po dwóch-trzech miesiącach wznowisz działalność, to mały ZUS zapłacisz tylko do ukończenia 24 miesiąca od początku prowadzenia działalności.

Przykładowo:

Elżbieta otworzyła działalność gospodarczą w styczniu 2021 roku i skorzystała z możliwości opłacania preferencyjnych składek ZUS. Wiedziała, że będzie mogła być na Małym ZUS-ie do grudnia 2023 roku. W czerwcu postanowiła zawiesić działalność, po czym z powrotem odwiesiła ją w sierpniu. Nadal może korzystać z Małego ZUS-u, jednak wciąż jedynie do końca grudnia 2023 roku.