Strona główna Blog Strona 66

Do kiedy zamknięcie roku obrotowego? Jak przygotować do niego firmę?

0
do kiedy zamknięcie roku obrotowego

Ostatni kwartał to czas wzmożonych przygotowań do zamknięcia roku podatkowego. Sprawdź, do kiedy zamknięcie roku obrotowego. Jak przygotować swoją firmę na zamknięcie roku podatkowego?

Do kiedy zamknięcie roku obrotowego? Jak przeprowadzić inwentaryzację na koniec roku podatkowego? Czym jest lista odpisów? Jak się przygotować na nowy rok?

Do kiedy zamknięcie roku obrotowego?

Termin zamknięcia roku podatkowego może być różny. Najczęściej rok podatkowy kończy się 31 grudnia. Są jednak firmy, które decydują się na rozliczenie roku np. ostatniego dnia czerwca albo marca. Zależy to często od ustaleń firmowych poczynionych już w momencie zakładania firmy. Zawsze jednak koniec roku rozliczeniowego wiąże się z koniecznością przygotowania wielu dokumentów i zestawień. Oto co należy zrobić pod koniec roku.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Do kiedy zamknięcie roku obrotowego? Inwentaryzacja

Niezależnie od tego, jaki rodzaj działalności prowadzimy i w jaki sposób prowadzimy księgowość (księga przychodów i rozchodów czy księgi handlowe), jednym z najważniejszych elementów zamknięcia roku obrotowego będzie inwentaryzacja. I nie chodzi tu tylko o inwentaryzację towarów, które wciąż są w magazynie, ale także wartość środków trwałych, należności czy pieniędzy w kasie.

Dodatkowo dobrze będzie też zacząć potwierdzać salda u kontrahentów, a w przypadku dłużników wysłać pisma ponaglające do zapłaty. Zawsze warto też sprawdzić rozliczenia z największymi odbiorcami. I nie ma co czekać z tym na koniec roku. Im wcześniej zajmiemy się za wyjaśnianie rozbieżności, tym lepiej.

Środki trwałe, materiały i produkty zgromadzone w magazynie możemy rozliczać jeszcze przed końcem roku, nie wcześniej jednak niż 3 miesiące przed końcem roku. Ważna zasada mówi o tym, że wcześniej nie da się rozliczyć choćby aktywów pieniężnych czy produktów, które dopiero są wytwarzane.

Jak zrobić odpisy?

Ostatnio kwartał to również dobry moment na sporządzenie listy odpisów. Mówiąc wprost, to wszystko to, co straciło wartość i nie przyniesie spodziewanych korzyści. Odpisów dokonuje się też w odniesieniu do należności i pożyczek, których zapłaty nie da się wyegzekwować.

CZYTAJ TAKŻE: 10 pomysłów, by zapłacić mniejszy podatek dochodowy

Trzeba też zastanowić się jakie koszty będziemy ponosić w przyszłym roku, tak by zaplanować ewentualne rezerwy. To obowiązek nałożony na duże firmy, głównie te rozliczające się w formie ksiąg rachunkowych. Nie znaczy to jednak, że jednoosobowy przedsiębiorca powinien sobie ten element „odpuścić”. Może on być wspaniała baza do stworzenia planu finansowego na przyszły rok.

Kto musi robić sprawozdanie finansowe?

Jeśli firma rozlicza się księgami handlowymi, na koniec roku musi sporządzić sprawozdanie finansowe. Składa się ono z bilansu, rachunku zysków i strat i informacji dodatkowej do sprawozdania. Choć sprawozdanie finansowe przygotowuje się „na ostatni dzień roku”, to do zamknięcia roku obrotowego można przygotować się już wcześniej. Chociażby, wcześniej sprawdzając raz jeszcze, rozliczenie poszczególnych miesięcy.

Zamknięcie roku obrotowego a zaplanowanie nowego roku

Zanim skończy się obecny rok podatkowy, warto już teraz zaktualizować wszelkie koszty, zaplanować które wydatki ograniczymy, a gdzie możemy uzyskiwać wyższe przychody. Może się okazać, że w przyszłym roku będziemy mogli zarabiać więcej.

CZYTAJ TAKŻE: Nadpłata podatku VAT i zaliczki na podatek dochodowy

Mało tego. Im wcześniej zabierzemy się za rozliczenie roku podatkowego, tym większa szansa na przygotowanie się do obniżenia podatku. Przed zamknięciem roku obrotowego zostanie nam bowiem trochę więcej czasu na to, by poczynić konkretne kroki w celu ograniczenia zobowiązań podatkowych. Może się bowiem okazać, że warto już teraz zainwestować w zakup konkretnego rozwiązania, które w przyszłym roku przyniesie spore zyski.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Kasy fiskalne online 2023 – do kiedy trzeba je wprowadzić?

0
kasyfiskalne online

Kasy fiskalne online mają stopniowo zastępować kasy tradycyjne. Kto musi mieć kasę fiskalną online i kiedy trzeba wycofać tradycyjną kasę fiskalną.

Kasy fiskalne muszą stosować przedsiębiorcy, które sprzedają produkty lub usługi dla podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej. Kasa fiskalna konieczna będzie w momencie, gdy sprzedaż dla osób prywatnych przekroczy 20 000 zł. Stosowane są różne kasy fiskalne. Od pewnego czasu istnieje obowiązek stosowania kas fiskalnych online.

Kasy fiskalne online 2023

W założeniu taki obowiązek miał dotyczyć wszystkich przedsiębiorców już od stycznia 2018 roku. Wdrożenie jednak tego pomysłu okazało się dość trudne i zdecydowano się zastosować okres przejściowy dla wielu branż. Gdy przyszedł COVID-19, terminy wydłużono po raz kolejny.

Kasy fiskalne online już od stycznia 2020 muszą mieć, chociażby warsztaty samochodowe, zarówno te, które zajmują się naprawami pojazdów, jak i np. zakłady wulkanizacyjne, a także punkty zajmujące się sprzedaż benzyny, oleju napędowego i gazu do silników.

CZYTAJ TAKŻE: Kasa fiskalna – dla kogo?

Rok później, w styczniu 2021 kasy fiskalne online musiały wprowadzić hotele, pensjonaty i gastronomia. Od lipca 2021 w takie nowoczesne kasy fiskalne wyposażali swoje firmy budowlańcy, prawnicy, a także lekarze, kosmetyczki i fryzjerzy, a także właściciele klubów fitness i siłowni.

Od stycznia 2022 kasy online muszą mieć już podmioty, które działają w systemie „TAX FREE”.

W 2023 roku podmioty, które nie zostały wymienione powyżej, wciąż mogą korzystać z tradycyjnych kas fiskalnych. Można eksploatować je, aż do konieczności ich wymiany. Co więcej, według najnowszego projektu sejmu, tradycyjne kasy fiskalne z elektronicznym zapisem kopii będzie można kupić jeszcze do końca 2023 roku.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Kto ma obowiązek posiadania kasy fiskalnej?

To, kto musi kasę fiskalną, jest regulowane w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

1. dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

2. świadczenie usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Kto nie musi mieć kasy fiskalnej online?

Jeśli prowadzimy działalność gospodarczą w branży, która nie była wymieniona wcześniej, możemy wciąż używać kas tradycyjnych, aż do czasu kiedy konieczna będzie wymiana pamięci fiskalnej.

CZYTAJ TAKŻE: Kasa fiskalna w myjni samochodowej

Jeszcze do końca 2022 będzie można kupić starą kasę, jeśli będzie ona zapisywała elektronicznie kopię transakcji. Przy wymianie kasy fiskalnej na nową wciąż funkcjonuje ulga na zakup kasy fiskalnej. Wynosi ona 90 proc. wartości kasy. Nie może to być jednak więcej niż 700 zł.

Jak działa kasa fiskalna online?

Kasa fiskalna online na pierwszy rzut oka działa tak samo, jak tradycyjna. Różnica polega na sposobie przesyłania danych o transakcji. I tak danymi z kasy online może zarządzać szef krajowej administracji skarbowej, który ma prawo przekazywać je np. ministrowi finansów, a także urzędom skarbowym czy celno-skarbowym.

Kasy fiskalne online przesyłają dane bezpośrednio do Centralnego Repozytorium Kas. Z danych można odczytać przede wszystkim informacje z paragonów. Chodzi tu np. o to, co i kiedy sprzedano. Znajdziemy tam również zapis wszystkich innych istotnych zdarzeń, chociażby o tym, kiedy trzeba dokonać przeglądu technicznego kasy.

CZYTAJ TAKŻE: Firma podczas urlopu macierzyńskiego – czy to możliwe?

Kasy fiskalne online zostały wprowadzone w celu ograniczenia oszustw podatkowych. Chodzi przede wszystkim o walkę z luką w VAT, a także zachęcenie do płatności bezgotówkowych. Jednocześnie ogranicza się możliwość korzystania ze starych urządzeń, których kontrola jest trudniejsza.

Warto też wspomnieć, że kasy fiskalne online pozwalają też na wystawianie faktur uproszczonych. Przy drobnych kwotach (do 450 zł), wystarczy na paragonie umieścić NIP odbiorcy, by paragon mógł być uznany za fakturę.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Reklama w Internecie – jak przeprowadzić kampanię reklamową online?

0
reklama w internecie

Reklama w Internecie musi być odpowiednio zaplanowana i dopasowana do twojej grupy docelowej. Sprawdź, jak zadbać o to, by była skuteczna. Na jakie elementy zwrócić uwagę?

Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca dopiero zaczął biznesową przygodę, czy też ma już sporo doświadczenia w tym zakresie, kwestia reklamy w Internecie zawsze pozostaje nieodkrytą dziedziną. Jak podejść więc do reklamy w Internecie? Kiedy reklama będzie skuteczna? Jak się reklamować w Internecie?

Jakie są rodzaje reklamy w Internecie?

Istnieje wiele rodzajów reklam w Internecie, ale można je podzielić na kilka kategorii:

  1. Reklama w wyszukiwarce (Search Engine Advertising, SEA) – to reklama, która pojawia się na górze lub na dole wyników wyszukiwania w wyszukiwarce. Właściciele stron internetowych płacą za pojawienie się swoich reklam na określonych frazach kluczowych.
  2. Reklama w sieciach reklamowych (Display Advertising) – to reklama, która wyświetla się na stronach internetowych w formie banerów, obrazków lub filmów wideo. Sieci reklamowe pozwala na wyświetlanie reklam na wielu stronach internetowych jednocześnie.
  3. Reklama w social media (Social Media Advertising) – to reklama, która pojawia się na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter lub LinkedIn. Może to być reklama w formie obrazków, filmów wideo lub postów sponsorowanych.
  4. Reklama w e-mail marketingu (Email Advertising) – to reklama, która jest wysyłana na skrzynki e-mailowe użytkowników. Może to być newsletter, który zawiera informacje o produktach lub usługach, a także promocje i oferty specjalne.
  5. Reklama w aplikacjach mobilnych (Mobile Advertising) – to reklama, która pojawia się w aplikacjach mobilnych na smartfonach lub tabletach. Może to być reklama w formie banerów, filmów wideo lub reklam interstycyjnych.
Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Reklama w Internecie – skuteczne zdobywanie klientów

Reklama w Internecie jest skuteczna, o ile pozyskuje klientów. Tak długo, jak dzięki niej jesteśmy w stanie generować nowe zamówienia, wyda nam się ona bardzo efektywna. Nie warto wierzyć w zapewnienia, że tylko reklama na FB, Instagramie czy innych social mediach się opłaca. O skuteczności decyduje bowiem przede wszystkim to, gdzie przebywa nasz klient.

Segmentacja klienta

Kim jest twój klient? W jaki sposób porusza się w Internecie, szukając konkretnej usługi lub produktu? Na te pytania powinno odpowiedzieć proste badanie rynkowe. To, jakiego rodzaju reklamy użyjesz, będzie bowiem zależało przede wszystkim od segmentacji klienta. Innych narzędzi i platform użyjemy, gdy twój klient jest bardzo młody, a innych, gdy jest w średnim wieku. Obecnie coraz więcej starszych klientów pozostaje na Facebooku, a młodzi są obecni na Tik Toku.

LinkedIn uważany jest za miejsce do reklamowania produktów i usług dla segmentu biznesowego. Ostateczna decyzja odnośnie do tego, jakiego medium i platformy użyjesz do reklamowania się w Internecie, będzie zależała przede wszystkim od rodzaju produktu, który oferujesz, także tego, gdzie przebywa twój klient.

Coraz częściej łączy się dziś wiele rodzajów reklamy: reklama w social mediach wspierana jest przez mailing, czy bardziej zaawansowaną reklamę programatyczną i na odwrót – te działania wspierają reklamę w social media, marketing kontentowy itd.

CZYTAJ TAKŻE: Czy można odmówić obsługi klienta?

Jak reklamować się w Internecie?

Jeśli więc chcemy rozpocząć reklamowanie naszej firmy w Internecie, warto przygotować sobie pod to działanie odpowiedni grunt. I tak. Warto dowiedzieć się, jaki jest nasz klient, co robi, co kupuje, gdzie bywa, jakie strony internetowe odwiedza.

Gdy takie podstawowe informacje zbierzemy, wtedy zawężamy sobie pole reklamowe do miejsc, które mogą wygenerować nam wyższą konwersję. Pamiętajmy, że na skuteczność reklamy wpływ będzie mieć także produkt lub usługa, którą sprzedajemy. Im bardziej niszowy produkt, tym potrzeba bardziej wysublimowanych reklam.

CZYTAJ TAKŻE: Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta

Jakie są najskuteczniejsze formy reklamy internetowej?

Powyżej omówiliśmy, jakie są rodzaje reklamy online. Jak wykorzystywać je jednak w promowaniu swojej firmy? Przedstawiamy kilka przykładów najskuteczniejszych form reklamowych dla każdej z wymienionych wcześniej kategorii.

Reklama w wyszukiwarce (Search Engine Advertising, SEA):

  • kampanie reklamowe z wykorzystaniem dokładnie dobranych słów kluczowych,
  • reklamy typu „shopping” dla e-commerce,
  • kampanie oparte na geolokalizacji i docierające do klientów w określonej lokalizacji,
  • kampanie reklamowe z wykorzystaniem ad extenstions, czyli rozszerzeń reklamowych takich jak opinie klientów, adres, telefon czy linki do konkretnych podstron.

Reklama w sieciach reklamowych (Display Advertising):

  • reklama oparta na targecie na konkretne zainteresowania lub zachowania użytkowników,
  • reklama z wykorzystaniem bannerów HTML5 lub animacji GIF, która przyciąga uwagę użytkowników,
  • reklama typu native advertising, która wygląda jak treść redakcyjna i bardziej angażuje użytkowników.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje sklep internetowy? Zestawienie wydatków

Reklama firmy w social media (Social Media Advertising):

  • kampanie reklamowe skierowane do określonej grupy docelowej na podstawie demografii, zainteresowań czy zachowań użytkowników,
  • reklama z wykorzystaniem filmów wideo lub pokazów zdjęć, które przyciągają uwagę użytkowników,
  • kampanie reklamowe oparte na zaangażowaniu użytkowników, np. konkursy lub quizy.

Reklama w e-mail marketingu (Email Advertising):

  • newslettery z wartościową treścią i ofertami specjalnymi dla klientów,
  • personalizowane e-maile z dostosowanymi ofertami do preferencji i zachowań klientów,
  • automatyczne e-maile wykorzystujące dynamiczne treści, takie jak proste oferty i powiadomienia o wyprzedażach.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest cold mailing?

Reklama w aplikacjach mobilnych (Mobile Advertising):

  • kampanie reklamowe oparte na lokalizacji użytkowników, np. oferty specjalne w pobliżu,
  • reklama typu interstitial, która wyświetla się na cały ekran urządzenia mobilnego i jest skuteczna ze względu na swoją dominującą pozycję,
  • kampanie reklamowe z wykorzystaniem filmów wideo, które są bardziej angażujące i przyciągają uwagę użytkowników.

Ile kosztuje reklama w Internecie?

Reklamy popularnych produktów będą musiały „przebić” się przez bardzo dużą ilość konkurencyjnych reklam, co podniesie koszt reklamy. Warto jednak pamiętać, że grupa osób zainteresowanych popularnym produktem jest spora, więc reklamy można zamieszczać w ogólnotematycznych witrynach.

CZYTAJ TAKŻE: Biznes z małym wkładem finansowym – 9 pomysłów

Strategia reklamowa

Zaczynając pracę nad strategią reklamową, dobrze jest wybrać sobie najpierw kilka miejsc w Internecie, w których zaczniemy realizację kampanii. Może to być Facebook, Instagram albo linki partnerskie w innych serwisach. Dla określonych produktów np. w segmencie biznesowym można spróbować z content marketingiem. Dzięki opisywaniu studium przypadku, chwaleniu się tym, co udało się nam zrobić z innymi klientami, mamy szansę na zdobycie kolejnych kontraktów.

Jednak całkowicie podstawową kwestią jest dobrze zbudowana strona firmy lub strona produktu. Na nic zda się nawet kilkadziesiąt reklam z dużym budżetem, skoro klienci nie będą w stanie kupić produktu, bo np. opis jest niezrozumiały albo ścieżka zakupowa zbyt długa.

CZYTAJ TAKŻE: Kampania w mediach społecznościowych

To ile kosztuje reklama? Zależy ona przede wszystkim od rodzaju reklamy i tego, na jaką frazę (wyrażenie) chcemy się pozycjonować. Może to być kilka groszy za kliknięcie albo nawet kilkanaście złotych. Trzeba to dobrze skalkulować. Policzyć czy opłaca się wydać pieniądze akurat na ten rodzaj reklamy.

Koszt reklamy

Wciąż większość klientów zwraca uwagę na to, by reklama była jak najtańsza. Ważniejsze jest jednak to, by ustalić taki budżet, który pozwoli wygenerować odpowiednią konwersję.

O tym, że reklama jest dobra, świadczą efekty. I to takie efekty, które jesteśmy w stanie zmierzyć. Nie jest tak, że najlepsza reklama internetowa to ta, na którą wydajesz najmniej. To ta, która kosztuje Cię najmniej w stosunku do osiągniętych z niej efektów. To subtelna różnica.

Planując koszt reklamy, zaplanuj konkretny przychód lub rentowność, którą chcesz osiągnąć. Zamiast określać, że chcesz zwiększyć przychody, zaplanuj osiągnięcie 1 mln złotych przychodów.

Po drugie, sprawdzaj podstawowe dane. Zwracaj uwagę na koszt pozyskania leada, koszt konwersji. Musisz te dane porównać z przychodem, który był wygenerowany. Musisz pamiętać, że dane, które są w narzędziach reklamowych, nie zawsze odpowiadają kontekstowi. Podczas analizy sprzedaży warto też sprawdzać, które produkty najlepiej się sprzedają.

CZYTAJ TAKŻE: Opinie o firmie w internecie. Jak je zdobywać?

Warto pamiętać, że reklama internetowa powinna być dopasowana konkretnie do branży. Jeśli sprzedajesz towary masowe, gdzie dużą wagę odgrywa cena produktu, reklama będzie wyglądała zupełnie inaczej, niż w sytuacji, gdy twój produkt lub usługa są niszowe.

Konieczne będzie próbowanie różnych schematów reklamowych, różnych źródeł. Najważniejsze by te działania spowodowały, że sprzedasz więcej swoich produktów i usług.

Dlaczego skuteczny marketing internetowy jest ważny?

Skuteczny marketing internetowy jest bardzo ważny, ponieważ w dzisiejszych czasach większość ludzi korzysta z Internetu, aby szukać informacji o produktach i usługach, które chcą kupić lub wynająć. Właśnie dlatego, aby dotrzeć do potencjalnych klientów, firmy muszą skutecznie promować swoje produkty lub usługi w Internecie.

Kampanie marketingowe online pozwalają na precyzyjne targetowanie swojej grupy docelowej, co może zwiększyć skuteczność reklamowania się i jednocześnie zmniejszyć koszty. Marketing internetowy daje również możliwość śledzenia wyników kampanii w czasie rzeczywistym, dzięki czemu można szybko dostosowywać i optymalizować swoje działania, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty.

CZYTAJ TAKŻE: MLM – multilevel marketing – co to jest?

Dodatkowo, skuteczny marketing internetowy umożliwia budowanie wizerunku marki i budowanie zaangażowania klientów poprzez interakcje na różnych platformach, takich jak media społecznościowe czy strony internetowe. Dzięki temu klienci mogą nawiązać bezpośrednią relację z marką, co może prowadzić do lojalności i długoterminowych relacji.

Wszystkie te czynniki sprawiają, że skuteczny marketing internetowy jest niezbędny dla każdej firmy, która chce zwiększyć swoją widoczność i dotrzeć do nowych klientów.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Do czego służy dowód wewnętrzny? Wzór z omówieniem

0
dowód wewnętrzny

Dowód wewnętrzny to dokument księgowy potwierdzający wydatek, do którego nie mamy faktury. Nie zawsze może być stosowany, a zasady jego wystawiania reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Z naszego artykułu dowiesz się, do czego służy i jak wystawić dowód wewnętrzny. Możesz też pobrać jego wzór.

Dowód wewnętrzny – do czego służy?

Dowód wewnętrzny służy do księgowania określonych wydatków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Możesz go wystawić, jeśli nie posiadasz faktury potwierdzającej dany wydatek.

Poniższe transakcje możesz zaksięgować do KPiR na podstawie dowodu wewnętrznego (zgodnie z art. 13 ust. Rozporządzenie MF w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów):

  1. zakupu, bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów roślinnych i zwierzęcych, nieprzerobionych sposobem przemysłowym lub przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt;
  2. zakupu od ludności, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych, jagód, owoców leśnych i grzybów leśnych (PKWiU ex 02.30.40.0);
  3. wartości produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika;
  4. zakupu w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych;
  5. kosztów diet i innych należności za czas podróży służbowej pracowników oraz wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących (dowód musi wtedy zawierać: imię i nazwisko, cel podróży, nazwę miejscowości docelowej, liczbę godzin i dni przebywania w podróży);
    służbowej (data i godzina wyjazdu oraz powrotu), stawkę i wartość przysługujących diet;
  6. zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych;
  7. wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele;
  8. opłat sądowych i notarialnych;
  9. wydatków związanych z  parkowaniem samochodu w  sytuacji, gdy są one poparte dokumentami niezawierającymi danych, o których mowa w § 11 ust. 3 pkt 3; podstawą wystawienia dowodu wewnętrznego jest bilet z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załączony do sporządzonego dowodu.

Dowód wewnętrzny – jak wystawić?

Zgodnie z art. 13 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej KPiR, prawidłowo wystawiony dowód wewnętrzny musi zawierać:

  1. datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków;
  2. nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, w przypadku zakupu lub
  3. przedmiot operacji gospodarczych i wysokość wydatku.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Dowód księgowy a nota księgowa. Najważniejsze cechy i podstawowe różnice
  2. Dane do faktury VAT. Jakie informacje powinna zawierać poprawnie wystawiona faktura?
  3. Co zrobić, gdy faktura nie ma wszystkich danych? Jakie dane musi zawierać, żeby być ważną?
  4. Nota korygująca do faktury – kto wystawia?
  5. Pusta faktura – kto odpowiada za jej wystawienie?

Dowód wewnętrzny – jak skorygować?

Aby skorygować błąd w dowodzie wewnętrznym, należy przekreślić błędnie zapisaną informację w taki sposób, aby dało się ją odczytać. Następnie obok przekreślenia trzeba umieścić datę i swój podpis.

W razie pomyłki należy przekreślić całą liczbę lub wyraz, nie można poprawiać pojedynczych liter lub cyfr.

Dowód wewnętrzny – wzór z omówieniem

Przykładowy wzór dowodu wewnętrznego znajdziesz tutaj:

W poszczególnych kolumnach należy wpisać:

  1. nazwa towaru, opłaty lub tytuł i cel wydatku – co lub w jakim celu zakupiliśmy;
  2. ilość – ile rzeczy zakupiliśmy;
  3. jednostka miary – jaką jednostką odmierzamy te zakupione przedmioty, np. litry, kilogramy;
  4. cena jednostkowa – ile kosztowała pojedyncza zakupiona rzecz, niezależnie od tego, ile ich kupiliśmy w sumie.
  5. wartość – ile wyniósł nas cały zakup.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Jak wystawić dowód wewnętrzny w programie Mała Księgowość?

Aby wystawić dowód wewnętrzny w Małej Księgowości, wejdź w 'Księgowość’ > 'Dokumenty’ > 'Dowody wewnętrzne’. Kliknij nowy i podaj:

  • numer dowodu,
  • datę wystawienia dowodu,
  • (opcjonalnie) uwagi,
  • (opcjonalnie) pozycje dowodu wewnętrznego, czyli kolejne dowody.

W tej zakładce możesz również edytować, klonować lub usunąć dowód wewnętrzny. Możesz również zaksięgować go do ewidencji wg. wybranego konta księgowego lub zmienić to księgowanie.

Szczegółową instrukcję znajdziesz tutaj.

Nie masz jeszcze Małej Księgowości? Wygodny program księgowy możesz kupić tutaj, już od 149 złotych/rocznie.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Składka chorobowa na umowie zlecenie

0
pacjent podczas badania

Czy w przypadku umowy zlecenia płaci się składkę chorobową? Czy składka chorobowa na umowie zlecenie pozwala na otrzymanie pieniędzy za zwolnienie lekarskie?

Składka chorobowa na umowie zlecenie nie jest obowiązkowa. Nie oznacza to jednak, że nie można się na nią zdecydować. Sprawdź, w jakich przypadkach pracownik na umowie zlecenie może otrzymać świadczenie chorobowe.

Składka chorobowa na umowie zlecenie

Każdy, kto pracuje na podstawie umowy o pracę, ma możliwość otrzymania zasiłku chorobowego. Wystarczy, że jest niezdolny do pracy, czyli otrzyma zwolnienie lekarskie, tzw. L4. Pojawia się pytanie, co dzieje się, jeśli mamy do czynienia z umową zlecenia. Czy składka chorobowa na umowie zlecenie musi być opłacana i czy w takiej sytuacji przysługuje zasiłek chorobowy?

Umowa zlecenie to umowa cywilnoprawna. W związku z tym nie mamy tutaj do czynienia z ochroną na poziomie gwarantowanym przez umowę o pracę. Mowa tu o płatnych urlopach, czy obowiązku zapewnienia ochrony np. w przypadku choroby. Podjęcie współpracy na zasadzie umowy zlecenia nie musi powodować jednak, że w razie choroby zleceniobiorca pozostaje bez pieniędzy.

L4 i umowa zlecenia

Zleceniobiorca może przystąpić do ubezpieczenia chorobowego. Ma wtedy prawo skorzystać ze zwolnienia lekarskiego. Podczas nieobecności w pracy otrzyma pieniądze, świadczenie chorobowe. Jeśli zleceniobiorcy zależy na takim świadczeniu, to może złożyć wniosek do zleceniodawcy o rejestrację w ZUS. Trzeba pamiętać, że po tym, jak zleceniobiorca zostanie zarejestrowany w ZUS, będzie mógł skorzystać z zasiłku dopiero po 90 dniach bycia ubezpieczonym.

Czytaj także: Kiedy odszkodowanie z ZUS? Jak je uzyskać, kto może je dostać?

Składka chorobowa na umowie zlecenia dla studenta

Studenci bardzo często pracują na umowie zlecenie W związku z tym pojawia się pytanie, co z ubezpieczeniem chorobowym. Jak czytamy w ustawie o ubezpieczeniach społecznych, osoba, która nie przekroczyła 26 lat i ma status ucznia lub studenta, nie może skorzystać z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.

Kto płaci składkę przy ubezpieczeniu chorobowym?

Dobrowolne ubezpieczenie chorobowe finansowane jest przez osobę, która chce z niego skorzystać. Jeśli więc mamy do czynienia z umową zlecenie, to płatnikiem będzie zleceniobiorca.

Jaki zasiłek na L4?

Jeśli zleceniobiorca korzysta z dobrodziejstw ubezpieczenia chorobowego, to w sytuacji, gdy nie będzie mógł pracować w wyniku choroby, ma prawo do zasiłku chorobowego. Żeby ustalić, jaka jest wysokość świadczenia, potrzebna jest kwota przychodu za pełne miesiące ubezpieczenia.

Podstawa wymiaru zasiłku chorobowego w 2023 roku

W 2023 r. minimalna podstawa chorobowego wyniesie:

  • od 1 stycznia do 30 czerwca – 3 011,52 zł,
  • od 1 lipca do 31 grudnia – 3 106,44 zł.

Podstawa wymiaru zasiłku chorobowego pracownika z tytułu pracy w pełnym wymiarze nie może być niższa od kwoty ustawowego minimalnego wynagrodzenia za pracę po jego pomniejszeniu o 13,71%.

Ile wynosi zasiłek chorobowy w 2023 roku?

Jak już wspominaliśmy, miesięczny zasiłek to standardowo 80% wynagrodzenia. W określonych przypadkach zasiłek ten to 100% pensji. Zasiłek chorobowy w tej wysokości wypłacany jest kobietom w ciąży, lub osobom, które uległy wypadkowi w drodze do lub z pracy.

Zasiłek chorobowy – stawka dzienna?

Zasiłek chorobowy należy się za każdy dzień, w którym występuje niezdolność do pracy. Nie wyłącza się z tego dni wolnych od pracy. Za każdy dzień należy się więc 1/30 podstawy wymiaru wynagrodzenia.

Mały ZUS a zawieszenie działalności

0
mały zus

Mały ZUS to preferencja dla przedsiębiorców, którzy rozpoczynają dopiero biznes. Jaki wpływ na preferencyjny ZUS ma zawieszenie działalności?

Mały ZUS to ulga dla tych, dla których składki ZUS to spore obciążenie. Szczególnie dla przedsiębiorców, którzy mają niewielkie doświadczenie biznesowe, zaczynają dopiero swoją drogę zawodową jako przedsiębiorcy. Na szczęście początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z preferencyjnych składek ZUS.

Mały ZUS a zawieszenie działalności – jak działa mały ZUS?

Mały ZUS to specjalna opcja, preferencja obniżenia składek ZUS dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają prowadzenie firmy. Żeby móc skorzystać z niskiego ZUS-u trzeba spełnić dwa warunki. Przede wszystkim przez ostatnie 60 miesięcy nie można prowadzić działalności gospodarczej, a działalność, która prowadzimy obecnie, nie jest wykonywana na rzecz byłego pracodawcy.

Mówiąc wprost, każda osoba, która dopiero rozpoczyna swoją przygodę z prowadzeniem firmy i nie jest to samozatrudnienie realizowane na rzecz byłego pracodawcy, może skorzystać z ZUS.

Składki ZUS oblicza się od podstawy. Podstawa jest deklarowana przez przedsiębiorców. Może być dowolna jednak minimalna wysokość podstawy to 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto.

Gdy już ustalimy tę podstawę, to składki ZUS oblicza się jako określony procent tej podstawy. I tak np. składka emerytalna to 19,52% podstawy. W przypadku preferencyjnego ZUS-u podstawa to 30% najniższej pensji.

Koniecznie trzeba pamiętać, że niższy ZUS dotyczy tylko przedsiębiorcy. W przypadku, gdy zatrudnia się pracowników, to składki za pracowników płaci się zawsze w pełnej wysokości.

Mały ZUS a zawieszenie działalności – czas trwania ulgi

Niski ZUS można płacić przez 24 miesiące. I to pełne 24 miesiące liczone po kolei od momentu uruchomienia działalności. Pytanie, które się nasuwa, dotyczy sytuacji, w której będziemy chcieli działalność zawiesić. Jeśli biznes nie idzie, tak jak planowaliśmy, trafiliśmy w okres pogarszającej się koniunktury, to zawsze możemy go zawiesić.

Zawieszenia działalności gospodarczej dokonuje się poprzez złożenie wniosku w ewidencji przedsiębiorców. Zawieszenie powoduje, że nie możemy prowadzić działalności ani uzyskiwać przychodów. Przedsiębiorca nie musi też płacić składek ZUS.

Mały ZUS a zawieszenie działalności – czy zawieszenie działalności przedłuża preferencyjne składki ZUS?

A jak wygląda kwestia: mały ZUS a zawieszenie działalności? W sytuacji, gdy przedsiębiorca objęty jest preferencyjnymi składkami ZUS, może oczywiście zawiesić działalność. Trzeba jednak wiedzieć, że czas zawieszenia liczy się do czasu preferencyjnego ZUS-u. Mówiąc wprost, jeśli zawiesimy działalność, to okres zawieszenia nie przerywa biegu.

Zawieszenie działalności gospodarczej nie przerywa biegu 24 miesięcy, czyli okres zawieszenia działalności wlicza się do okresu 24 miesięcy, w którym możesz płacić obniżone składki. Mówiąc inaczej, jeśli masz prawo do tego, by płacić obniżone składki ZUS, to zawieszenie działalności powoduje, że ten okres dalej biegnie. Jeśli po dwóch-trzech miesiącach wznowisz działalność, to mały ZUS zapłacisz tylko do ukończenia 24 miesiąca od początku prowadzenia działalności.

Przykładowo:

Elżbieta otworzyła działalność gospodarczą w styczniu 2021 roku i skorzystała z możliwości opłacania preferencyjnych składek ZUS. Wiedziała, że będzie mogła być na Małym ZUS-ie do grudnia 2023 roku. W czerwcu postanowiła zawiesić działalność, po czym z powrotem odwiesiła ją w sierpniu. Nadal może korzystać z Małego ZUS-u, jednak wciąż jedynie do końca grudnia 2023 roku. 

Podpis elektroniczny – wszystko, co musisz wiedzieć

0
podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny jest bardzo ważny w obecnej dobie cyfryzacji. Sprawdź, jakie jest jego zastosowanie. Poznaj różne rodzaje podpisów elektronicznych.

Podpis elektroniczny to odpowiednik czytelnego podpisu lub parafki nawiązującej np. do inicjałów, dopuszczalnych w świecie analogowym. Jednak w cyfrowej rzeczywistości waga podpisu i jego zastosowanie zależą od prawa i technologii. Przedstawiamy rodzaje podpisów elektronicznych.

Rodzaje podpisów elektronicznych w prawie

Podpis elektroniczny jako pojęcie funkcjonuje w prawie Unii Europejskiej już prawie 24 lata. To znaczy, od czasów, gdy e-maile nie były powszechne, a większość użytkowników komputerów w Polsce funkcjonowała w trybie offline. Mowa o Dyrektywie o Wspólnotowej Infrastrukturze Podpisów Elektronicznych (1999/93/WE). Notabene RP nie było jeszcze w UE.

CZYTAJ TAKŻE: Jaka jest ważność podpisu elektronicznego?

Przepisy te jako archaiczne zastąpiono Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (eIDAS). Co do zasady na gruncie obecnie obowiązującego prawa można wyróżnić następujące rodzaje podpisów elektronicznych:

  • zwykły podpis elektroniczny,
  • zaawansowany podpis elektroniczny,
  • kwalifikowany podpis elektroniczny.

Rodzaje podpisów elektronicznych. Zwykły podpis elektroniczny

Wyobraźmy sobie osobę wysyłającą CV w procesie rekrutacyjnym, która podpisuje się pod dokumentem „Jan Nowak”. W takim wypadku możemy uznać, że właśnie zastosowała ona zwykły podpis elektroniczny. Prawo precyzuje go jako dane w postaci cyfrowej, dołączone bądź logicznie powiązane z innymi danymi, jakie znalazły się np. w pliku tekstowym.

CZYTAJ TAKŻE: Podpis zaufany – jak to działa?

To oznacza, że definicję tę spełnia imię i nazwisko zapisane pod mailem. Prawo precyzuje jednak, że aby korzystać ze skutków prawnych na gruncie rozporządzenia eIDAS, podpis, o którym mówimy, należy złożyć w ramach usługi zaufania.

Zastosowanie zwykłego podpisu elektronicznego

Funkcjonują różne platformy, np. w środowisku wewnątrzfirmowym, które umożliwiają złożenie takiego rodzaju podpisu elektronicznego za pośrednictwem usługi chmurowej. Z takiego rozwiązania korzysta dziś coraz więcej firm.

Rodzaje podpisów elektronicznych. Zaawansowany podpis elektroniczny

Tutaj mamy do czynienia z wyższym stopniem wykorzystania technologii. Prawo bowiem stawia przed zaawansowanym podpisem elektronicznym konkretne wymagania. Po pierwsze musi być on unikalnie podporządkowany konkretnej osobie, która podpisuje dokument. Chodzi o możliwość ustalenia jego tożsamości.

Po drugie, należy składać go przy użyciu danych, które służą do składania podpisu elektronicznego. Ten zapis zabezpiecza interesy użytkownika podpisu elektronicznego. Podpisujący powinien mieć pewność, że podpisu może użyć osobiście i wyłącznie pod swoją kontrolą.

CZYTAJ TAKŻE: Dokument z pieczęcią elektroniczną. Skąd wiadomo, że jest wiarygodny?

Mało tego. Rozporządzenie eIDAS w artykule 26. zakłada, że taki rodzaj podpisu elektronicznego musi być powiązany z podpisanymi danymi w taki sposób, że jakakolwiek zmiana dokonana później, była rozpoznawalna. Między innymi z tego powodu dokumenty podpisane zaawansowanym podpisem elektronicznym sądy traktują jako silny dowód, który pozwala w sposób jednoznaczny potwierdzić, kto, kiedy i na jakim etapie się podpisał.

Kwalifikowany podpis elektroniczny

Rozporządzenie eIDAS wyróżnia jeszcze jeden e-podpisu, czyli „kwalifikowany podpis elektroniczny”. W tym wypadku mamy dużo podobieństw do zaawansowanego podpisu opisanego wcześniej. Różnica polega jednak na tym, że ten rodzaj podpisu złożyć można za pomocą „kwalifikowanego urządzenia przeznaczonego składaniu podpisów elektronicznych”. Musi ono być powiązane ze stosownym certyfikatem podpisu elektronicznego.

W przypadku podpisu kwalifikowanego mówimy o niezaprzeczalnym potwierdzeniu, kto i kiedy uwierzytelnił dokument. Kluczowa jest tutaj rola kwalifikowanego dostawcy usługi zaufania, który potwierdza zweryfikowanie tożsamości podpisującego oraz jej zautoryzowanie we wspomnianym certyfikacie.

CZYTAJ TAKŻE: Podpis elektroniczny. Rodzaje podpisów elektronicznych

Dlaczego jest w tym przypadku konieczne zastosowanie kwalifikowanego urządzenia? Chodzi o to, by danych użytych do złożenia podpisu nikt nie skopiował. Są one przypisane wyłącznie do urządzenia i znajdują się wyłącznie w jego pamięci.

Taki zestaw zabezpieczeń gwarantuje, że kwalifikowanego podpisu po prostu nie da się podrobić, czy w jakikolwiek sposób sfałszować. Ten rodzaj podpisu elektronicznego jest traktowany na równi z podpisem własnoręcznym, a jego ważność obowiązuje na terenie całej UE.

Jak długo ważny jest podpis elektroniczny?

Elektroniczny podpis nie będzie ważny w nieskończoność. Dlatego tak ważne jest, aby śledzić ważność podpisu dokumentu. To, jak długo twój podpis elektroniczny będzie w użytku, zależy od dostawcy.

Zazwyczaj podpisy wykupuje się na od 1 do 3 lat. Co należy zrobić po upływie tego czasu? To również zależy od firmy. Zazwyczaj możesz dokonać odnowienia podpisu elektronicznego przez stronę internetową lub infolinię.

CZYTAJ TAKŻE: Kwalifikowana pieczęć elektroniczna i podpis – zastosowania

Jak się podpisać podpisem elektronicznym?

Podpisywanie certyfikatem kwalifikowanym może zazwyczaj przebiegać na dwa sposoby. Po pierwsze, możesz podpisać plik za pomocą specjalnego programu dostawcy. Żeby dowiedzieć się, jak to zrobić, znajdź instrukcję dostarczoną przez firmę.

Jak podpisać dokument PDF?

Drugim sposobem jest wykorzystanie programu Adobe Acrobat, który umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów PDF. Aby to zrobić:

  1. Otwórz dokument, który chcesz podpisać.
  2. Kliknij ikonę stalówki albo Narzędzia > Wypełnij i podpisz, albo opcję Wypełnij i podpisz z menu po prawej stronie.
  3. Wybierz opcję Wypełnij i podpisz na wyświetlonym panelu.
  4. Gdy wyświetli się formularz, najedź myszką na miejsce, w którym chcesz złożyć podpis.
  5. Kliknij ikonę stalówki i wybierz, czy chcesz złożyć cały podpis, czy tylko inicjały.
  6. Podpis zostanie złożony. Aby go przesunąć, kliknij podpis i użyj strzałek.

CZYTAJ TAKŻE: Podpis elektroniczny dla obcokrajowca. Jak go uzyskać?

Ile kosztuje podpis elektroniczny?

Zamówienie podpisu kwalifikowanego wiąże się oczywiście z kosztami. Zazwyczaj koszt podpisu elektronicznego kwalifikowanego to 300-500 złotych na dwa lata. Po tym czasie konieczne będzie odnowienie podpisu, co również będzie płatne, chociaż koszt jest nieco niższy niż jego wykupienie.

Jak wygląda podpisany dokument?

Elektroniczne podpisywanie dokumentów to w rzeczywistości pewna informacja, którą przekazujemy programowi komputerowemu. Właściwie taki podpis nie musiałby mieć wizualnej reprezentacji, jednak mogłoby to przysparzać problemów osobom, które otrzymują opatrzone nim dokumenty.

Aby łatwo można było rozpoznać dokument z podpisem w postaci elektronicznej, dostawcy podpisów nadają mu wizualną formę. To, jak dokładnie będzie wyglądał dokument, który ma podpis elektroniczny, zależy od dostawcy, jednak zazwyczaj będzie to napis informujący kto i kiedy go podpisał.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest pieczęć elektroniczna? FAQ

Czy profil zaufany to to samo co podpis elektroniczny?

Profil zaufany i podpis elektroniczny to dwie różne rzeczy. Należy o tym pamiętać, zanim podpiszesz dokument podpisem zaufanym. Ten działa tylko w kontaktach z urzędami, nie zaś do celów komercyjnych. Zdobędziesz go za pośrednictwem swojego banku lub poprzez rządowy system ePUAP. Za jego pomocą możesz na przykład założyć działalność gospodarczą.

Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.

Jaka jest najpopularniejsza praca za granicą? Kto najczęściej wyjeżdża z Polski w celach zarobkowych?

0
praca za granicą

Praca za granicą jest bardzo popularna wśród Polaków. Dlaczego się na nią decydujemy? Gdzie najczęściej wyjeżdżamy „za pracą”? Gdzie wyjechać w Polski do pracy? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, kto najczęściej szuka pracy za granicą.

Praca za granicą mimo rekordowo niskiego bezrobocia w naszym kraju jest bardzo popularna. Już dwa razy więcej Polaków niż rok wcześniej, rozważa emigrację zarobkową – czytamy w raporcie Work Service. Gdzie warto wyjechać do pracy za granicę według Polaków? Dlaczego praca za granicą jest tak atrakcyjna?

Praca za granicą – dlaczego się na nią decydujemy?

Prawie co piąty Polak powyżej 18 roku życia chce wyjechać do pracy za granicą. To dwukrotnie więcej niż jeszcze rok temu. Jak wynika z raportu Work Service, najpopularniejszym krajem do emigracji cały czas pozostają Niemcy.

Niepewność przyszłości i ograniczenia wynikające z pandemii sprawiają, że Polacy chcą szukać źródeł dochodu za granicą, gdzie zapotrzebowanie na pracowników wybranych specjalności nadal jest wysokie, a zarobki dużo wyższe

– stwierdza Iwona Szmitkowska, prezes Work Service.

I to mimo tego, że pracodawcy w Polsce muszą płacić za pracę coraz więcej, bo od dłuższego czasu jesteśmy w czołówce państw Unii Europejskiej, które mają najniższą stopę bezrobocia.

Praca za granicą – gdzie wyjechać z Polski?

Najbardziej popularne kraje emigracji zarobkowej to Niemcy, Holandia i Wielka Brytania. Niemcy są pierwszym wyborem dla 40 proc. badanych, Holandia dla niespełna 30 proc., a Wielka Brytania dla 16 proc. Mniej popularne pozostają takie kraje jak Norwegia, Francja, Szwecja i USA.

CZYTAJ TAKŻE: Firma w Czechach. Czy to się opłaca?

To, co zaskakujące, to spory wzrost zainteresowania pracą za granicą. O ile przez ostatnie lata chęć emigracji zarobkowej utrzymywała się raczej na podobnym poziomie, o tyle w ostatnim roku ta możliwość stała się wyjątkowo popularna. Obecnie już 18 proc. Polaków chce wyjechać do pracy za granicę. Jest to największy odsetek od pięciu lat.

W lipcu 2020 r. było to 9,9 proc. We wrześniu 2019 r. wyjazd rozważało nieco mniej, bo 8,6 proc. Polaków, natomiast w marcu 2018 11,8 proc.

To na poziomie deklaracji. A ile osób faktycznie planuje wyjechać? Bardzo zdecydowanych na ten krok jest 6 proc. badanych. Tylko 70 proc. nie zastanawia się, gdzie wyjechać z Polski w celach zarobkowych.

Praca za granicą – kto wyjeżdża do pracy za granicę?

Badanie pokazuje też, która grupa jest najbardziej zdeterminowana do wyjazdu. Przeważają mężczyźni, którzy w Polsce zarabiają mniej niż 3 tys. złotych, z wykształceniem średnim i zawodowym. Co istotne o wyjeździe myślą przede wszystkim osoby młode, które mają nie więcej niż 36 lat i przynajmniej trochę znają język obcy, zamieszkujący przede wszystkim regiony wschodniej i północnej Polski. Osoby powyżej 37 roku w ogóle nie planują wyjeżdżać.

CZYTAJ TAKŻE: Sklep stacjonarny – czy tylko sklep z alkoholem potrzebuje koncesji? Czy to się opłaca?

Najchętniej wybieranym kierunkiem nadal są Niemcy, na które wskazuje 40 proc. badanych, Holandia (28 proc.) i Wielka Brytania (16 proc.). W dalszej kolejności są Norwegia, Francja, Szwecja i USA.

Praca za granicą – gdzie wyjechać z Polski? Najbardziej poszukiwane zawody

Obecnie najbardziej poszukiwani pracownicy są branżach produkcyjnej, logistycznej i magazynowej, a także medycznej. Tylko w Niemczech brakuje ok. 3,5 tys. lekarzy i prawie trzy razy tyle pielęgniarek.

Wybierając kraj, do którego chcemy wyemigrować, bierzemy pod uwagę szereg czynników, nie tylko średnią wysokość zarobków, jaką możemy tam osiągnąć. Zastanawiając się, gdzie wyjechać z Polski wybieramy kraje:

  • o stabilnym systemie politycznym,
  • o rozwiniętym systemie socjalnym,
  • wysoko rozwinięte technologicznie,
  • wpierające przedsiębiorców i rozwój rynku.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż na Allegro. Jak zacząć? Czy sprzedaż na Allegro się opłaca?

Praca za granicą – ile można zarobić w Niemczech?

Wynagrodzenia za granicą raczej się nie zmieniają. Od dłuższego czasu średnia pensja w Niemczech za proste prace to 10 euro za godzinę. Jak przewidują analitycy, wynagrodzenia raczej nie będą rosły, bo sytuacja ekonomiczna w Niemczech pogorszyła się ze względu na pandemię.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak policzyć okres wypowiedzenia w zależności od umowy? Ile trwa wypowiedzenie?

0
okres wypowiedzenia

Okres wypowiedzenia zależy w dużej mierze od rodzaju umowy. Czy można wypowiedzieć umowę za porozumieniem stron? Ile dokładnie może trwać wypowiedzenie?

Okres wypowiedzenia ma spory wpływ na to, w jaki sposób kończymy współpracę z naszym pracownikiem. Sprawdź, ile trwa w zależności od umowy. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje.

Okres wypowiedzenia – wypowiedzenie umowy między pracownikiem a pracodawcą

Wypowiedzenie umowy o pracę może być złożone w określonych sytuacjach. Umowę może wypowiedzieć zarówno pracownik, jak i pracodawca. Powód rozwiązania umowy może być różny. Pracownik może wypowiedzieć umowę np. ze względu na niesatysfakcjonujące warunki w zakładzie pracy.

CZYTAJ TAKŻE: Czy można skrócić okres wypowiedzenia?

Pracodawca ma możliwość wypowiedzenia umowy np. ze względu na ograniczenie zaufania do pracownika lub też po prostu ze względu na likwidację stanowiska pracy albo zamknięcie firmy.

Okres wypowiedzenia – rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem

Umowę można zakończyć na kilka sposobów. Jedną z nich jest rozwiązanie umowy z zachowaniem okresu wypowiedzenia. Umowę za wypowiedzeniem można rozwiązać zarówno w sytuacji, gdy jest to umowa na okres próbny, jak i umowa na czas określony albo umowa na czas nieokreślony.

Czas wypowiedzenia zależy od tego, na jaki okres zawarłeś umowa. Jeśli więc pracownik jest zatrudniony:

  • krócej niż 6 miesięcy, to okres wypowiedzenia wynosi 2 tygodnie,
  • 6 miesięcy – 1 miesiąc,
  • przynajmniej 3 lata – 3 miesiące.

CZYTAJ TAKŻE: Oświadczenie o wypowiedzeniu umowy – wzór do pobrania

Okres wypowiedzenia skrócony

Okres wypowiedzenia umowy może zostać skrócony za porozumieniem stron umowy.

W przypadku 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia pracodawca może skrócić okres wypowiedzenia do jednego miesiąca bez zgody pracownika, ale tylko w określonych przypadkach. Taka możliwość pojawia się przy:

  • ogłoszeniu upadłości pracodawcy,
  • likwidacji zakładu pracy,
  • innej przyczyna niedotycząca pracownika.

W przypadku skrócenia okresu wypowiedzenia przez pracodawcę pracownikowi przysługuje prawo do odszkodowania.

Okres wypowiedzenia – ile trwa przy umowie na okres próbny?

Trochę inaczej wygląda sytuacja w przypadku umowy na okres próbny. Także tutaj czas wypowiedzenia zależy od tego, jak długo pracownik jest zatrudniony. W przypadku gdy umowa na okres próbny zawarta jest na:

  • mniej niż 2 tygodnie, to wypowiedzenie trwa 3 dni robocze,
  • przynajmniej 2 tygodnie – 1 tydzień,
  • 3 miesiące – 2 tygodnie.

Okres wypowiedzenia – kiedy się rozpoczyna?

Okres wypowiedzenia rozpoczyna się pierwszego dnia następnego miesiąca, w którym pracownik lub pracodawca złożył wypowiedzenie. Kończy się więc zawsze ostatniego dnia miesiąca. I nie ma tu znaczenia, czy miesiąc ma 30, 31, czy 28 dni.

CZYTAJ TAKŻE: Monitorowanie pracy pracownika – kiedy to możliwe?

Jeśli wypowiedzenie liczy się w tygodniach, a nie miesiącach, to wypowiedzenia zaczyna się w pierwszą niedzielę po dniu złożenia wypowiedzenia. W takiej sytuacji czas wypowiedzenia kończy się zawsze w sobotę. W przypadku, gdy liczy się go w dniach, to pierwszym dniem wypowiedzenia jest dzień roboczy następujący po dniu doręczenia wypowiedzenia.

Trzydniowy okres wypowiedzenia dotyczy wyłącznie umowy na okres próbny, który trwa dwa tygodnie. W tej sytuacji czas wypowiedzenia rozpoczyna się następnego dnia. Wlicza się w ten czas również sobotę, choć standardowo jest to dzień wolny od pracy.

Okres wypowiedzenia – jak ustalić?

Aby prawidłowo ustalić, ile trwa okres wypowiedzenia, należy wiedzieć, od kiedy powinniśmy go liczyć. Sposób liczenia zależy od tego, czy czas wypowiedzenia liczymy w dniach, tygodniach, czy miesiącach.

okres wypowiedzenia

    1. Jeśli liczymy go w dniach, to czas wypowiedzenia zaczyna się od następnego dnia pracy po jego złożeniu. To znaczy, jeśli złożymy je we wtorek, czas wypowiedzenia to środa, czwartek i piątek.  Jeśli złożymy je w piątek, będzie to: poniedziałek, wtorek, środa.
    2. Jeśli liczymy czas wypowiedzenia w tygodniach, bieg wypowiedzenia zaczyna się w pierwszą niedzielę po jego złożeniu, a kończy w sobotę. Oznacza to, że niezależnie czy złożymy wypowiedzenie w poniedziałek, czy piątek, to wypowiedzenie zacznie się dopiero w niedzielę.
    3. W przypadku czasu wypowiedzenia liczonego w miesiącach liczymy go od pierwszego dnia miesiąca następującego po tym, w którym złożyliśmy wypowiedzenie. To znaczy, że możemy złożyć je i 1 i 30 kwietnia – efekt będzie ten sam i jego bieg rozpocznie się dopiero 1 maja.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Często zadawane pytania – okres wypowiedzenia

Jak liczyć okres wypowiedzenia?

Okres wypowiedzenia liczymy różnie, w zależności od tego, na jakiej umowie jesteśmy zatrudnieni. Jego bieg zaczyna się od następnego dnia, tygodnia lub miesiąca po dniu, tygodniu lub miesiącu złożenia wypowiedzenia. Sposób liczenia okresu wypowiedzenia szerzej opisujemy w artykule powyżej.

Czy zwolnienie lekarskie przedłuża okres wypowiedzenia?

Zwolnienie lekarskie nie przedłuża okresu wypowiedzenia. Oznacza to, że jeśli pracownik dostanie zwolnienie na tyle, ile trwa jego okres wypowiedzenia, to cały ten czas spełni na zwolnieniu.

Od kiedy liczy się okres wypowiedzenia?

Okres wypowiedzenia zaczynamy liczyć:

  • od następnego dnia po złożeniu wypowiedzenia,
  • od pierwszej niedzieli po dniu złożenia wypowiedzenia,
  • od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu złożenia wypowiedzenia.

Jaki jest okres wypowiedzenia?

Długość okresu wypowiedzenia zależy od tego, jak długo byliśmy zatrudnieni, a także od rodzaju umowy. Przy umowie o pracę na czas określony lub nieokreślony, okres wypowiedzenia trwa:

  • 2 tygodnie, jeśli byliśmy zatrudnieni przez mniej niż 6 miesięcy;
  • 1 miesiąc, jeśli byliśmy zatrudnieni przed przynajmniej 6 miesięcy;
  • 3 miesiące, jeśli byliśmy zatrudnieni przez przynajmniej 3 lata.

Okres wypowiedzenia jest krótszy przy umowie na okres próbny i trwa odpowiednio: 3 dni robocze przy umowie na 2 tygodnie, 1 tydzień przy umowie na więcej niż 2 tygodnie i 2 tygodnie przy umowie na 3 miesiące.

Jak skrócić okres wypowiedzenia?

Okres wypowiedzenia można skrócić na podstawie porozumienia z pracodawcą. Jeśli pracodawca chce skrócić okres ten bez zgody pracownika, będzie musiał wypłacić odszkodowanie.

Czy okres wypowiedzenia jest płatny?

Okres wypowiedzenia jest płatny.

Koszty uzyskania przychodu – jak działa wrzucanie w koszty działalności?

0
koszty uzyskania przychodu

Czym tak naprawdę są koszty uzyskania przychodu? Co można wliczyć w koszty prowadzenia działalności gospodarczej? Z jakimi konsekwencjami się wiąże? Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.

„Wrzucisz sobie w koszty, to nic cię nie kosztuje, a jeszcze zyskasz.” Z takim przeświadczeniem startuje w biznesie wielu przedsiębiorców. Warto jednak pamiętać, żeby nie wpaść w pułapkę „wrzucania” w koszty uzyskania przychodu. Sprawdź, co można wrzucić w koszty firmy. Jak działa wrzucanie w koszty?

Koszty uzyskania przychodu – o co chodzi z wrzucaniem w koszty?

Jeśli pracujemy na etacie lub na innym rodzaju umowy i umówimy się na konkretną kwotę wynagrodzenia, to wartość podatku zawsze będzie zależała właśnie od tego dochodu. I nie ma znaczenia, ile kosztuje nas wykonanie tej pracy. Czy musimy gdzieś pojechać i wydać na paliwo, czy kupić jakieś drobnostki do wykonania pracy, zawsze podatek będzie stały dla tej samej kwoty wynagrodzenia.

Gdyby ta sama osoba prowadziła działalność gospodarczą i umówiła się z kontrahentem na określoną kwotę honorarium, to będzie mogła obniżyć kwotę podatku. Stanie się tak, jeśli wydatki udokumentuje fakturami. Wtedy będą stanowiły one koszty uzyskania przychodu i obniżą formalnie dochód, co skutkuje niższym podatkiem do zapłacenia.

Żeby konkretny wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, musi on być związany z przychodem. Innymi słowy, wydatek ten musi być powiązany z tym, co powoduje, że firma będzie mogła zarobić.
Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Koszty uzyskania przychodu – co może nim być?

A więc, jak działa wrzucanie w koszty? Przykład: jeśli masz salon fryzjerski, to zakup fotela do salonu, lustra czy nożyczek będzie konieczne do tego, żeby zarabiać. I w takim wypadku można będzie taki wydatek właśnie wliczyć w koszty uzyskania przychodu.

Musisz pamiętać, że to od ciebie zależy czy dany wydatek będzie mógł być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu. Zastanów się więc, co wrzucić w koszty firmy. To, że musisz u klienta dobrze się prezentować, nie znaczy, że zakup garnituru od razu będzie twoim kosztem podatkowym. Urzędnicy mogą bowiem zakwalifikować taki zakup jako przedmiot do użytku osobistego. I zakwestionować go jako koszt, który obniża podatek.

Zobacz również: Opinie na temat oprogramowania Małej Księgowości

Koszty uzyskania przychodu – ile to kosztuje?

Przeglądając fora internetowe o biznesie, czasem można się natknąć na twierdzenia, że przedsiębiorcę stać na wiele więcej niż „etatowca”, bo sporo rzeczy „wrzuca sobie w koszty”. Pojawiają się nawet opinie, że to, co jest „wrzucone w koszty”, nie kosztuje przedsiębiorcy ani grosza.

Oczywiście im więcej faktur kosztowych, tym niższy podatek dochodowy. Musisz jednak pamiętać, że na wszystkie te wydatki musisz jako przedsiębiorca zarobić. Nie myśl o wydatkach w kategorii elementu, który ma obniżyć ci podatek. Co wrzucić w koszty firmy?

Jeśli kupujesz coś do firmy, zastanów się, czy faktycznie jest ci to potrzebne. Jeśli tak, to na pewno to kup, a jeśli przy okazji będziesz mógł dzięki temu obniżyć podatek, to dobrze.

Jednym z większych błędów jest zakładanie firmy tylko dlatego by wrzucać sobie w koszty kilka podstawowych wydatków. Tak jak choćby zakup komputera, wydatki na internet czy telefon. Ale ile razy możesz kupować komputer, ile wydasz na telefon?

Koszty uzyskania przychodu – dokumentacja

Żeby wydatek mógł zostać uznany za koszty uzyskania przychodu, to musi być dobrze udokumentowany. Podstawą jest faktura lub rachunek. W wyjątkowych sytuacjach można wystawić dowód wewnętrzny, czyli dokument, który przedsiębiorca wystawia samodzielnie.

Udokumentuj koszty uzyskania przychodu z Małą Księgowością

Mała Księgowość Rzeczpospolitej to prosty w obsłudze program dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Umożliwia sprawne wprowadzanie danych księgowych, rozliczenia podatku dochodowego, prowadzenie ewidencji oraz bezpieczne przechowywanie wszystkich dokumentów.

Za jego pomocą wystawisz dokument potwierdzający koszt uzyskania przychodu. Program pozwala również na prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów, w której musisz zawrzeć poniesione koszty.

Dlaczego warto wybrać Małą Księgowość Rzeczpospolitej?

  • Rzetelna firma – na rynku od 2002 roku
    • Zaufało nam ponad 60 000 przedsiębiorców
    • Do obsługi programu nie potrzebujesz internetu
    • Cena od 149 złotych brutto za rok – to mniej niż 13 zł/mies
    • Program rekomendowany przez dziennik Rzeczpospolita

Zobacz również: Wszystkie funkcjonalności oprogramowania Małej Księgowości