Strona główna Blog Strona 58

Na czym polega marketing afiliacyjny? Co to jest, jak go zastosować i czy warto z niego korzystać?

0
marketing afiliacyjny

Marketing afiliacyjny to strategia marketingowa, zdobywająca coraz większą popularność. Na czym dokładnie polega? W jaki sposób zarabia się na afiliacji? Czy warto rozważyć takie rozwiązanie? 

Marketing afiliacyjny jest niezwykle skutecznym narzędziem, umożliwiającym firmom zwiększenie sprzedaży, zasięgu i świadomości marki, a partnerom afiliacyjnym – generowanie dodatkowych przychodów. Co jeszcze warto o nim wiedzieć? Dowiesz się tego z naszego artykułu.

Co to jest marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny to forma marketingu internetowego. Polega na współpracy firm chcących reklamować swoje produkty z zewnętrznymi partnerami, na przykład, ale nie tylko – influencerami. 

Współpraca taka polega zazwyczaj na tym, że partner zewnętrzny – afiliant – udostępnia na swojej platformie link do produktu lub usługi przedsiębiorstwa, a w zamian otrzymuje prowizję od każdej sprzedaży lub za każde kliknięcie. 

Możliwym sposobem rozliczania się w marketingu afiliacyjnym jest również prowizja od leadów. W takim przypadku afiliant otrzymuje prowizję za przekazanie potencjalnego klienta, który wykonuje określoną akcję. Może to być na przykład wypełnienie formularza kontaktowego lub zapisanie się na newsletter.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Czy marketing afiliacyjny się opłaca?

Marketing afiliacyjny niesie ze sobą korzyści dla obu stron. Przedsiębiorstwa korzystają z większego zasięgu i promocji swoich produktów lub usług bez ponoszenia dużych kosztów marketingowych. Afilianci natomiast mogą liczyć na dodatkowy zarobek bez wkładu własnego.

Szczególnie z perspektywy przedsiębiorstw jest to bardzo opłacalny sposób promowania swoich produktów. W przypadku alifiantów taka współpraca przynosi wymierne korzyści osobom, które mogą się pochwalić dużymi platformami. Osoby z niewielką liczbą obserwujących lub czytelników powinny się spodziewać raczej niewielkich wpływów.

Ile się zarabia na afiliacji?

Dochody afiliantów są uzależnione od różnych czynników, takich jak branże, w których działają, promowane produkty, stopa prowizji, jakość generowanego ruchu oraz skuteczność ich działań marketingowych.

Wysokość prowizji jest uzależniona od umowy między firmą a afiliantem i może wynosić od kilku do nawet kilkudziesięciu procent wartości sprzedaży. Jeśli nie masz ogromnej widowni, skłonnej kupować z twojego polecenia drogich produktów, nastaw się raczej na zyski na poziomie kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie.

Najskuteczniejsi afilianci mogą zarabiać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. Warto jednak pamiętać, że są to osoby, które albo są w stanie docierać do milionów odbiorców, albo też są ekspertami w swojej branży. 

Jak wszędzie indziej, sukces w marketingu afiliacyjnym wymaga czasu, cierpliwości, i zaangażowania. Tworząc przemyślaną strategię, masz większą szansę na większe zarobki. Warto o tym pamiętać, szczególnie że marketing afiliacyjny bywa przedstawiany jako bezwysiłkowe źródło pasywnych dochodów.

Jak zacząć z marketingiem afiliacyjnym?

Najłatwiej będzie zacząć działać w marketingu afiliacyjnym z pomocą jednej z wielu platform afiliacyjnych. Do wyboru masz na przykład:

  • LeadStar,
  • MyLead,
  • Comperialead,
  • webePartners,
  • Lead.network,
  • Convertiser.

Po zarejestrowaniu na platformie otrzymasz dostęp do narzędzi afiliacyjnych, takich jak linki, banery reklamowe czy treści promocyjne. Wybierz te, które najbardziej ci odpowiadają i wkomponuj je w swoją stronę internetową lub treści na blogu.

Regularnie śledź wyniki swoich działań. Dane takie jak liczba kliknięć, sprzedaży lub leadów pozwolą ci określić, jakie treści najbardziej trafiają do twoich odbiorców. Analizuj te dane i optymalizuj swoje działania, aby osiągać coraz lepsze rezultaty.

Kto może zostać afiliantem?

Marketing afiliacyjny w ostatnim czasie znacznie zyskał na popularności. Z linków afiliacyjnych korzystają niemal wszyscy twórcy cyfrowi. Czasami są to odnośniki do produktów firm, z którymi zawierają współpracę, a czasami linki do produktów codziennego użytku z Amazona, które może wygenerować każdy użytkownik.

Wystarczy, że masz jakąkolwiek platformę, niezależnie od tego, czy jest to profil na social mediach, blog, czy własna strona internetowa, na której będziesz mógł te linki zamieszczać. Pamiętaj jednak, że zwyczajne umieszczenie linku w swoim opisie, czy na końcu wpisu blogowego raczej nie przyniesie ci zysku.

Przede wszystkim, udostępniaj linki do produktów, które są w jakiś sposób związane z tym, o czym publikujesz w sieci. Jeśli na przykład prowadzisz bloga kulinarnego, możesz udostępniać linki do przyborów kuchennych. Jeżeli w dodatku będziesz te przybory recenzować, to masz szansę na to, by zainteresować nimi swoją widownię i skłonić niektórych ze swoich odbiorców do ich kupna. 

Decydując się na dołączenie do sieci afiliacyjnej, pamiętaj przede wszystkim, że jest to praca, która wymaga wysiłku. Jeśli liczysz na pasywne dochody, w ten sposób ich nie uzyskasz, chyba że masz już naprawdę duże i zaangażowane grono odbiorców. Jednak po opracowaniu odpowiedniej strategii, możesz dzięki afiliacji dodać przynajmniej kilkaset złotych do swojego comiesięcznego budżetu.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Jak wykorzystać media społecznościowe do wypromowania swojego biznesu? 

0
media społecznościowe

Media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn i wiele innych, przyciągają dziesiątki, a nawet setki milionów użytkowników z całego świata. Są nie tylko miejscem, gdzie ludzie łączą się i komunikują ze sobą, ale także potężnym narzędziem marketingowym.

Nie ważne, czy prowadzisz małą firmę, startup czy wielką korporację, wiedza na temat wykorzystania mediów społecznościowych do promocji biznesu staje się nieodzowna. W artykule tym znajdziesz cenne wskazówki i praktyczne porady, które pomogą Ci wzmocnić obecność swojego biznesu w świecie mediów społecznościowych i skutecznie dotrzeć do swoich potencjalnych klientów.

Rodzaje mediów społecznościowych

Istnieje wiele różnych rodzajów mediów społecznościowych, z których każde ma swoje unikalne cechy i specyfikę. Żeby skutecznie wykorzystywać social media do promowania swojego biznesu, warto wiedzieć, z jakich stron możemy korzystać.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Portale społecznościowe

Portale społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter i LinkedIn, umożliwiają użytkownikom tworzenie profili, łączenie się z innymi użytkownikami, udostępnianie treści, komentowanie i interakcję z postami innych osób. Są one szeroko wykorzystywane zarówno w celach osobistych, jak i biznesowych. Powszechnie używane są również do działań marketingowych.

Platformy do udostępniania multimediów

Przykładem takiej platformy jest YouTube, która umożliwia użytkownikom tworzenie, udostępnianie i oglądanie filmów. Inne platformy takie jak Instagram i Snapchat skupiają się głównie na udostępnianiu zdjęć i krótkich wideo.

Blogi i mikroblogi

Blogi, takie jak WordPress i Blogger, umożliwiają użytkownikom tworzenie i publikowanie swoich treści online. Mikroblogi, takie jak Tumblr i Twitter, pozwalają na udostępnianie krótkich wpisów tekstowych, często związanych z aktualnościami i społecznymi trendami.

Społeczności wizualne

Społeczności wizualne, takie jak Pinterest, skupiają się na udostępnianiu i odkrywaniu inspirujących obrazów i grafik. Użytkownicy mogą tworzyć kolekcje zdjęć, dzielić się nimi i inspirować się treściami innych osób.

Platformy społecznościowe dla zawodowców

Przykładem takiej platformy jest LinkedIn, która skupia się na nawiązywaniu kontaktów biznesowych, rekrutacji i budowaniu profesjonalnej marki osobistej.

Forum internetowe

Fora internetowe, takie jak Reddit, Quora czy Stack Overflow, umożliwiają użytkownikom zadawanie pytań, dzielenie się wiedzą i dyskusję na różne tematy.

Reklama w mediach społecznościowych

Reklama w mediach społecznościowych stała się jednym z najważniejszych narzędzi promocji dla przedsiębiorstw w dzisiejszym cyfrowym świecie. Oferuje ona unikalne możliwości dotarcia do szerokiej publiczności, zwiększenia rozpoznawalności marki oraz generowania sprzedaży i zainteresowania produktem lub usługą. 

Platformy społecznościowe pozwalają na dokładne określenie grupy docelowej na podstawie demografii, zainteresowań, zachowań zakupowych i innych czynników. Dzięki temu reklamy mogą być ukierunkowane na konkretne osoby, które są najbardziej zainteresowane ofertą, zwiększając skuteczność kampanii.

Reklama w mediach społecznościowych umożliwia przedsiębiorcom dotarcie do dużej liczby użytkowników i budowanie rozpoznawalności marki. Poprzez częste eksponowanie reklam wśród użytkowników, można skutecznie zwiększyć świadomość marki i jej obecność w umyśle potencjalnych klientów.

Reklamy w mediach społecznościowych często wykorzystują elementy interaktywne, takie jak przyciski „Polub”, komentarze i udostępnianie, które zachęcają użytkowników do aktywnego uczestnictwa. To z kolei prowadzi do większego zaangażowania użytkowników i wzrostu zainteresowania marką.

Platformy społecznościowe oferują zaawansowane narzędzia do pomiaru skuteczności kampanii reklamowych. Przedsiębiorcy mogą monitorować liczbę wyświetleń, kliknięć, konwersji i innych wskaźników, co umożliwia optymalizację kampanii i dostosowanie strategii do osiągnięcia lepszych rezultatów.

Reklama w mediach społecznościowych może być stosunkowo tania w porównaniu do tradycyjnych metod promocji. Przedsiębiorcy mają również możliwość kontrolowania budżetu reklamowego, określania harmonogramu i dostosowywania kampanii w czasie rzeczywistym.

Jednak aby osiągnąć sukces w reklamie w mediach społecznościowych, ważne jest dobranie odpowiedniej strategii, dopasowanie przekazu do grupy docelowej oraz śledzenie i analiza wyników kampanii. Konsekwentne dostarczanie wartościowych treści, angażowanie użytkowników i budowanie autentycznego wizerunku.

Jak się reklamować w mediach społecznościowych?

Reklamowanie się w mediach społecznościowych wymaga strategicznego podejścia i zastosowania kilku kluczowych kroków.

1. Na początku musisz jasno określić cele reklamowe. Czy chcesz zwiększyć świadomość marki, zwiększyć liczbę konwersji, zwiększyć sprzedaż czy pozyskać nowych klientów? Wyraźnie sprecyzowane cele pomogą Ci dostosować strategię reklamową i śledzić skuteczność kampanii.

2. Zrozumienie swojej grupy docelowej jest kluczowe dla sukcesu kampanii reklamowej. Badaj jej demografię, zainteresowania, zachowania zakupowe i preferencje komunikacyjne. Dzięki temu będziesz w stanie dostosować treści reklamowe do oczekiwań i potrzeb swojej docelowej grupy.

3. Wybierz platformy społecznościowe, które są najbardziej popularne wśród twojej grupy docelowej. Przykładowo, jeśli skupiasz się na młodszej grupie wiekowej, Instagram lub TikTok mogą być bardziej odpowiednie niż LinkedIn. Dopasowanie platformy do grupy docelowej zwiększy szanse na skuteczną kampanię reklamową.

4. Stwórz treści reklamowe, które są atrakcyjne, ciekawe i wartościowe dla twojej grupy docelowej. Wykorzystaj różne formy treści, takie jak zdjęcia, wideo, ankiety, konkursy, infografiki itp. Ważne jest, aby tworzyć treści, które zachęcają użytkowników do interakcji i udostępniania.

5. Skorzystaj z narzędzi reklamowych oferowanych przez platformy społecznościowe, aby dokładnie określić grupę docelową twojej kampanii. Wybierz odpowiednie parametry demograficzne, zainteresowania i zachowania, aby dotrzeć do osób, które są najbardziej zainteresowane twoją ofertą.

6. Śledź wyniki swojej kampanii na bieżąco. Analizuj wskaźniki takie jak liczba wyświetleń, kliknięć, zaangażowanie użytkowników i konwersji. Na podstawie tych danych dostosuj swoją strategię, dokonując optymalizacji i wprowadzając ulepszenia, aby osiągnąć lepsze wyniki.

Media społecznościowe to doskonałe narzędzie do budowania relacji z klientami. Odpowiadaj na komentarze i wiadomości, angażuj się w dyskusje, żeby stworzyć wokół siebie społeczność, która z chęcią będzie nie tylko kupować twoje produkty, ale i polecać je znajomym.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Kiedy zapłacisz podatek od czynności cywilnoprawnych? Kto jest z niego zwolniony? Ile wynosi PCC?

0
podatek od czynności cywilnoprawnych

Podatek od czynności cywilno-prawnych dotyczy transakcji w obrocie gospodarczym określonych w Ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych. Jeśli sprzedamy samochód albo mieszkanie, będziemy musieli go zapłacić. Kiedy nie trzeba płacić podatku PCC?

Podatek od czynności cywilnoprawnych

Podatek od czynności cywilnoprawnych, czyli podatek PCC dotyczy umów, których przedmiotem są prawa majątkowe lub rzeczy, które znajdują się na terytorium Polski albo za granicą jeśli ich nabywca przebywa na stałe w Polsce.

Kiedy płacimy PCC?

Podatek PCC płaci się od umów cywilnoprawnych. Są to umowy takie jak np.:

  • umowa sprzedaży oraz zmiany rzeczy i praw majątkowych,
  • umowa pożyczki,
  • umowa dożywocia,
  • umowa darowizny,
  • umowa o dział spadku,
  • umowa o zniesienie współwłasności,
  • umowa spółki,
  • ustanowienie hipoteki.

Podatek od czynności cywilnoprawnych trzeba zapłacić nie tylko przy podpisaniu umowy po raz pierwszy. Trzeba to zrobić również wtedy gdy umowa taka jest zmieniana i rośnie jej wartość, jako że zwiększa to podstawę opodatkowania.

Kto musi płacić PCC?

Umowa cywilnoprawna to umowa, do której przystępuje co najmniej dwie strony. I tu mogą pojawiać się wątpliwości, kto jest zobowiązany do rozliczenia podatku. Przy umowie sprzedaży podatek rozlicza kupujący, przy umowie darowizny – obdarowany, przy umowie dożywocia – nabywca własności nieruchomości

W przypadku umowy o dział spadku i zniesienie współwłasności podatek rozlicza podmiot nabywający, a w umowie pożyczki, osoba biorąca pożyczkę. Gdy mamy do czynienia z umową spółki cywilnej, podatek rozliczają wspólnicy, a spółki handlowej – sama spółka.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ:

  1. Złóż deklarację PCC 3. Jak zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych? 
  2. Zwolnienie z PCC – osoby kupujące mieszkania z rynku wtórnego nie zapłacą podatku od czynności cywilnoprawnych
  3. Podatek od zakupu nieruchomości – ile wynosi, kto go płaci? 
  4. Umowa sprzedaży samochodu – wzór do pobrania
  5. Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych

Jak w wielu tego typu sytuacjach istnieje możliwość zwolnienia z podatku PCC. Nie zapłacą go:

  • organizacje pożytku publicznego (w sytuacji, w której dokonują czynności w związku z działalnością pożytku publicznego nienastawioną na korzyści finansowe); 
  • jednostki samorządu terytorialnego;
  • państwa obce, wraz z ich przedstawicielami dyplomatycznymi, urzędami konsularnymi i siłami zbrojnymi;
  • międzynarodowe organizacje oraz instytucje, wraz z ich oddziałami oraz przedstawicielami;
  • Skarb Państwa;
  • Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych; 
  • osoby nabywające sprzęt rehabilitacyjny na własny użytek.

Podatek PCC nie musi być zapłacony także: 

  • gdy transakcja będzie udokumentowana fakturą VAT,
  • w przypadku określonych umów, takich jak np. sprzedaż walut obcych, albo ruchomości o wartości niższej niż 1000 zł.

Od jakiej kwoty jest podatek PCC?

Podatek od czynności cywilnoprawnych należy zapłacić powyżej kwoty 1000 złotych. Jeśli zapisana w umowie kwota ruchomości jest niższa, możemy skorzystać ze zwolnienia z podatku. Nie należy przy tym celowo zaniżać wartości przedmiotu, umieszczonej w umowie w celu manipulowania podatkiem.

Stawka podatku od czynności cywilnoprawnych

Wysokość podatku od czynności cywilnoprawnych jest różna i zależy od rodzaju umowy. 

W przypadku umowy sprzedaży (nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego prawa spółdzielczego do lokalu mieszkalnego, prawa spółdzielczego do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego, a także prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, podatek PCC to 2%. 

Dla umów sprzedaży innych praw majątkowych jest to 1%. W przypadku umowy spółki PCC to 0,5%, a ustanowienie hipoteki – 0,1%.

Jak zapłacić podatek PCC?

Podatek od czynności cywilnoprawnych płaci się tak jak każdy inny podatek, wpłacając odpowiednią kwotę do urzędu skarbowego. Wyjątkiem jest umowa podpisywana u notariusza. Wtedy to on odpowiada za rozliczenie podatku PCC. Ja zapłacenie podatku PCC mamy 14 dni. 

Możemy zrobić to bezpośrednio w centrum obsługi dowolnego urzędu skarbowego lub przesyłając dokumenty pocztą. Możesz też wysłać deklarację PCC-3 przez Internet, przez serwis podatki.gov.pl.

Wystarczy, że zalogujesz się na serwis podatkowy, wypełnisz deklarację i podpiszesz ją profilem zaufanym lub elektronicznym podpisem kwalifikowanym.

Kiedy można wziąć urlop od siły wyższej? Najważniejsze zmiany w kodeksie pracy

0
urlop od siły wyższej

Wolne z powodu wypadku lub choroby, która przytrafiła się komuś z rodziny, można wziąć już tego samego dnia. Otrzymamy jednak niższe wynagrodzenie. Sprawdź, kto i w jakich sytuacjach może wykorzystać urlop od siły wyższej.

Co to jest urlop od siły wyższej?

Urlop od siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych to nowy przywilej dla pracowników, który wszedł w życie w kwietniu 2023 roku. W jakiej sytuacji pracownik ma prawo do tego wolnego?

Wolne przysługuje „z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika” (art. 148.1 § 1 Kodeksu pracy).

Czym jest działanie siły wyższej? To może być np. wypadek, który sprawi, że pracownik musi jak najszybciej pomóc członkowi swojej rodziny. Warto pamiętać, że Prawo pracy i inne przepisy nie dają definicji siły wyższej. 

Ustawodawca odsyła do orzecznictwa. Można przyjąć, że chodzi o zdarzenie o nadzwyczajnym charakterze, któremu nie można było zapobiec. W tym przypadku jest związane z chorobą lub wypadkiem. Dotychczas w takich sytuacjach pracownik brał wolne, korzystając z tzw. urlopu na żądanie (nie musiał podawać powodu, przysługują 4 dni w roku kalendarzowym).

Przykład wykorzystania wolnego z powodu działania siły wyższej:

Pani Marzena dostała telefon ze szkoły, że jej córka zasłabła podczas wycieczki i pogotowie zabrało ją do szpitala. Kobieta może złożyć wniosek o zwolnienie z tytułu działania siły wyższej i pojechać do córki.

Podczas tego zwolnienia, pracownik ma prawo do wynagrodzenia w wysokości 50 proc. wynagrodzenia.

Pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia z pracy na wniosek pracownika. Wniosek musi być zgłoszony najpóźniej w dniu korzystania z tego zwolnienia.

Zwolnienie z powodu siły wyższej przysługuje: 

  • pracownikom zatrudnionym na podstawie Kodeksu pracy, 
  • policjantom, 
  • żołnierzom zawodowym, 
  • strażakom,
  • funkcjonariuszom Straży Granicznej, Służby Więziennej i Krajowej Administracji Skarbowej.

Zwolnienia z powodu działania siły wyższej nie mogą wziąć osoby zatrudnione na umowach cywilnoprawnych (umowa zlecenie, umowa o dzieło, kontrakt). 

Od kiedy obowiązuje urlop od siły wyższej?

Urlop od siły wyższej obowiązuje w polskim prawie od 26 kwietnia 2023 roku. Ustawodawca wprowadził go, realizując dyrektywę UE 2019/1158 w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (tzw. dyrektywa work-life balance).

Ile urlopu od siły wyższej przysługuje?

Na mocy nowych przepisów, pracownik ma prawo wziąć 2 dni lub 16 godzin wolnego w roku kalendarzowym z powodu działania siły wyższej.

Warto pamiętać, że wymiar etatu nie ogranicza prawa do wzięcia urlopu od działania siły wyższej. Może skorzystać z niego osoba zatrudniona np. na ½ etatu.

Zwolnienie udzielane w wymiarze godzinowym, dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika. Niepełną godzinę zwolnienia od pracy zaokrągla się w górę do pełnej godziny.

Pracownik sam decyduje czy chce wziąć np. kilka godzin wolnego, cały dzień lub wykorzystać cały, dwudniowy urlop od siły wyższej na raz. Informuje o tym w pierwszym wniosku o zwolnienie z powodu siły wyższej, który złoży pracodawcy.

Zmiany w urlopach w nowym kodeksie pracy

Wolne z powodu działania siły wyższej jest jednym z elementów największej od lat nowelizacji Prawa pracy. Jakie są inne nowości dotyczące urlopów? To m.in. wprowadzenie urlopu opiekuńczego, również związanego z dyrektywą work-life balance.

Pracownik ma prawo do bezpłatnego urlopu opiekuńczego w wymiarze 5 dni kalendarzowych w roku. Ten urlop można wziąć w celu zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia osobie będącej członkiem rodziny (dziecko, małżonek, rodzice) lub zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga znacznej opieki lub wsparcia z poważnych względów medycznych. Pracodawca nie może odmówić przyznania urlopu opiekuńczego.

Podsumowanie

Każda osoba zatrudniona na podstawie stosunku pracy, ma prawo do urlopu od działania siły wyższej. Wolne przysługuje jej w sytuacjach nadzwyczajnych, kiedy doszło do wypadku lub choroby członka rodziny i pracownik musi zrezygnować z wykonywania obowiązków zawodowych. Nowe wolne jest uzupełnienieniem dobrze znanego tzw. urlopu na żądanie. 

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Koszty pracodawcy – ile kosztuje zatrudnienie pracownika?

0
koszty pracodawcy

Pracownik to inwestycja, która pozwala firmie na osiągnięcie zysków. A skoro jest to inwestycja, to trzeba pamiętać również o kosztach, które generuje. Ile kosztuje zatrudnienie pracownika? Jakie są koszty pracodawcy? Przeczytaj tekst, a dowiesz się, ile kosztuje pracownik w 2023 roku.

Czym jest całkowity koszt pracodawcy?

Koszt zatrudnienia pracownika to nie tylko pensja „na rękę”, którą osoba zatrudniona otrzymuje każdego miesiąca. Wręcz przeciwnie – płaca netto to wprawdzie największa część kosztu pracodawcy, ale nie jedyna. 

Na całkowity koszt pracodawcy składają się także:

  • składki na FP, tzn. Fundusz Pracy,
  • ubezpieczenie zdrowotne,
  • składki na FGŚP, czyli Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
  • ubezpieczenie wypadkowe,
  • ubezpieczenie emerytalne,
  • ubezpieczenie rentowe,
  • ubezpieczenie chorobowe.

Czasem można spotkać się z opinią, zgodnie z którą całkowity koszt wynagrodzenia wynosi tyle samo, ile zostało wskazane na umowie o pracę jako pensja brutto. Owszem, pensja brutto obejmuje również – oprócz płacy netto – potrącenia z tytułu podatku dochodowego oraz składek ZUS

Dotyczy to jednak „jedynie” potrąceń z wynagrodzenia pracownika; oprócz tego trzeba mieć na uwadze koszty pracodawcy. Wszystkie te potrącenia razem określa się czasem jako tzw. wynagrodzenie brutto-brutto.

Koszty pracodawcy dotyczą zarówno osób zatrudnionych w ramach umowy o pracę, jak i zleceniobiorców. Przyjrzyjmy się zatem temu, jak wygląda to w każdym z tych przypadków.

Koszty pracodawcy – umowa o pracę

Zobaczmy, w jaki sposób przedstawiają się koszty pracodawcy zatrudniającego osobę na umowę o pracę.

Tabela 1. Koszty pracodawcy i pracownika na etacie (umowa o pracę)

Z jakiego tytułu jest dokonywane potrącenieCzęść finansowana przez pracodawcęCzęść finansowana przez pracownikaSuma
12
3 = 1+2
Ubezpieczenie emerytalne9,76%9,76%19,5%
Ubezpieczenie rentowe6,50%1,50%8%
Ubezpieczenie chorobowe2,45%9%
Ubezpieczenie wypadkoweod 0,67% do 3,33% (przeciętnie 1,67%)od 0,67% do 3,33%
Ubezpieczenie zdrowotne9%(przeciętnie 1,67%)
Fundusz Pracy2,45%2,45%
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych0,10%0,10%
Podatek dochodowy od osób fizycznych12% do kwoty 120 tys. zł rocznie, 32% od nadwyżki ponad 120 tys. zł12% do kwoty 120 tys. zł rocznie,
32% od nadwyżki ponad 120 tys. zł
Źródło: opracowanie własne na podstawie ustawy z dn. 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy

Załóżmy, że pracownik zatrudniony w ramach umowy o pracę zarobił w danym miesiącu 7430 złotych brutto – jest to w przybliżeniu kwota średniej płacy w Polsce (dane Głównego Urzędu Statystycznego za maj 2023 roku). Zobaczmy, jak kształtują się w takiej sytuacji poszczególne potrącenia pracownika (kolumna 2 z tabeli 1):

Tabela 2. Koszty pracownika (umowa o pracę)

L.p.PozycjaWartość
1kwota brutto (kwota brutto-brutto)7 430,00 zł
2zaliczka na PIT439,00 zł
3ubezpieczenie zdrowotne577,02 zł
4ubezpieczenie chorobowe182,04 zł
5ubezpieczenie rentowe111,45 zł
6ubezpieczenie emerytalne725,17 zł
7kwota netto5 395,32 zł
Źródło: opracowanie własne na podstawie ustawy z dn. 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy

A zatem pracownik z 7430 zł brutto otrzyma niecałe 5400 złotych netto, a przecież trzeba pamiętać jeszcze o potrąceniach, które określa się jako koszty pracodawcy (kolumna 1 z tabeli 1):

Tabela 3. Koszty pracodawcy

L.p.PozycjaWartość
1koszty pracodawcy (kwota brutto-brutto)8 951,67 zł
2FGŚP7,43 zł
3Fundusz Pracy182,04 zł
4ubezpieczenie wypadkowe124,08 zł
5ubezpieczenie rentowe482,95 zł
6ubezpieczenie emerytalne725,17 zł
7kwota brutto7 430,00 zł
Źródło: opracowanie własne na podstawie ustawy z dn. 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy

Podsumowując, wypłata na poziomie 7430 zł brutto oznacza dla pracownika łączny koszt na poziomie wynoszącym niemal 9 tysięcy złotych.

Umowa zlecenie a koszty pracodawcy

Przedsiębiorca musi być przygotowany na koszty pracodawcy także w sytuacji, gdy zatrudnia on zleceniobiorcę. W tym przypadku koszty wyglądają następująco:

Tabela 4. Koszty zleceniobiorcy (umowa zlecenia)

L.p.WartośćPozycja
1kwota brutto (kwota brutto-brutto)7 430,00 zł
2koszt uzyskania przychodu1 319,00 zł
3podstawa opodatkowania5 275,00 zł
4zaliczka na PIT333,00 zł
5ubezpieczenie zdrowotne593,40 zł
6ubezpieczenie chorobowe0,00 zł
7ubezpieczenie rentowe111,45 zł
8ubezpieczenie emerytalne725,17 zł
9kwota netto5 666,98 zł

Tabela 5. Koszty pracodawcy (umowa zlecenia)

L.p.WartośćPozycja
1koszty pracodawcy (kwota brutto-brutto)8 951,67 zł
2FGŚP7,43 zł
3Fundusz Pracy182,04 zł
4ubezpieczenie wypadkowe124,08 zł
5ubezpieczenie rentowe482,95 zł
6ubezpieczenie emerytalne725,17 zł
7kwota brutto7 430,00 zł

Powyższe wyliczenia dotyczą sytuacji, w której zleceniobiorca to osoba, która nie ma wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę (na poziomie minimum najniższego wynagrodzenia).

Warto przy tym mieć na uwadze, że w przypadku umowy zlecenia możliwe są również takie warianty, kiedy to potrącenia są niższe. Jest tak np. w sytuacji zleceniobiorcę-studenta poniżej 26 roku życia, ponieważ nie musi on odprowadzać żadnych składek i jest zwolniony z podatku dochodowego.

Nie tylko koszty bezpośrednie – o czym jeszcze powinien pamiętać pracodawca?

Jak dotąd, w naszym tekście przedstawiliśmy Ci przede wszystkim informacje dotyczące tego, jakie są koszty „formalne”, tzn. wynikające z zawartej umowy o pracę lub zlecenia. 

Warto jednak spojrzeć na problem również z innego punktu widzenia. Koszty pracodawcy to nie tylko obciążenia wynikające ze składek ZUS oraz podatku dochodowego PIT. Podczas kalkulacji kosztów trzeba wziąć pod uwagę również nakłady na:

  • rekrutację – przykładowo, koszt umieszczenia ogłoszenia o pracę na znanym portalu internetowym to nawet kilkaset złotych;
  • onboarding – rozumie się przez to wdrożenie pracownika do zespołu. Tu koszty rozpatruje się raczej przez pryzmat czasu, jaki nowemu pracownikowi muszą poświęcić osoby już zatrudnione;
  • pozostałe koszty – w tym np. wydatki na szkolenie BHP czy badanie okresowe;
  • dodatki do wynagrodzenia – w 2023 roku nie wyjątkiem, lecz już właściwie standardem są różnego rodzaju benefity pozapłacowe, w tym np. dofinansowanie prywatnej opieki medycznej, karnet na siłownię czy pokrycie kosztów szkolenia zwiększającego kompetencje zawodowe.

O wszystkich tych kosztach powinien pamiętać każdy przedsiębiorca, który przygotowuje budżet zatrudnienia dla swojej firmy.

Czym jest mały ZUS plus i czym różni się od małego ZUS-u?

0
mały zus plus

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą w Polsce działalność gospodarczą, mogą na różne sposoby rozliczać się z państwem w zakresie składek społecznych. Mają do wyboru również preferencyjne rozwiązania, wśród nich m.in. Mały ZUS oraz Mały ZUS Plus. To zupełnie różne rozwiązania. Co to jest Mały ZUS Plus i czym różni się on od małego ZUS-u?

Mały ZUS plus – czym jest?

Przez lata składki z tytułu ubezpieczeń społecznych miały stały, ryczałtowy charakter. W związku z tym niejednokrotnie dochodziło do sytuacji, w której przedsiębiorcy odprowadzali składki ZUS także za okresy, w których zostały poniesione straty. 

Na szczęście, w 2020 roku uległo to pewnej zmianie, ponieważ część przedsiębiorców otrzymała możliwość skorzystania z rozwiązania określanego jako tzw. Mały ZUS Plus. 

To składki naliczane na podstawie dochodu. Takie rozwiązanie pozwala dostosować wysokość obciążeń do dochodów osiąganych przez przedsiębiorcę. Podstawą do naliczania składek jest w tym przypadku połowa średniego miesięcznego dochodu z poprzedniego roku.

nieopłacone składki zus

Mały ZUS plus – wydłużony w 2023 roku

Od 1 sierpnia 2023 roku z Małego ZUS-u Plus możemy korzystać o 12 miesięcy dłużej niż do tej pory, czyli przez 48 miesięcy. Jednak każdy przedsiębiorca może go przedłużyć. Możliwość wykorzystania dodatkowych 12 miesięcy ulgi dotyczy tych, którzy:

  • przynajmniej w jednym miesiącu w 2023 roku korzystali z Małego ZUS Plus;
  • w 2023 roku, w związku z upływem 36 miesięcy, przestali korzystać z Małego ZUS Plus.

Kto może skorzystać z Małego ZUS-u +? Warunki

Z Małego ZUS-u Plus mogą skorzystać przedsiębiorcy, których przychody w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczyły równowartości 120 tysięcy złotych.

Czasem można spotkać się z opinią, zgodnie z którą jest to rozwiązanie przeznaczone dla nowych przedsiębiorców. 

ZUS od dochodu jest dostępny jednak dopiero w sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadził działalność gospodarczą przez minimum 60 dni w POPRZEDNIM roku kalendarzowym. 

Tym samym, nie można opłacać Małego ZUS Plus w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej. 

Jest to pierwszy czynnik, który odróżnia go od składek preferencyjnych – te ostatnie są bowiem dostępne przez 24 pierwsze miesiące prowadzenia działalności biznesowej. Następne opiszemy Ci już za chwilę.

Mały ZUS plus a Mały ZUS

Tak jak już wspomnieliśmy, Mały ZUS Plus oraz Mały ZUS mają właściwie tylko dwa podobieństwa – oprócz nazwy mowa jest w każdym z przypadków o praktycznych i prostych sposobach na obniżenie zobowiązań składkowych wobec państwa. 

Wydaje się jednak, że na tym koniec, jeśli chodzi o wspólne cechy. Możemy natomiast znaleźć kilka różnic. Poniżej przedstawiamy Ci niektóre spośród nich:

Tabela 1. Mały ZUS Plus a Mały ZUS


ZUS od dochodu – Mały ZUS Plus
Składki preferencyjne – Mały ZUS

Składki społeczne są naliczane na podstawie dochodów osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym
Składki o stałej, ryczałtowej wysokości, naliczane na podstawie 30 proc. minimalnego wynagrodzenia ustawowego
Możliwość korzystania przez 36 miesięcy. Dopuszczalne jest ponowne rozliczanie w tym wariancie po upływie pięcioletniego okresu
Składki preferencyjne przysługują przez pierwsze 2 lata prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorca nie może ponownie skorzystać z Małego ZUS dla danej firmy
Źródło: opracowanie własne
składki zus

Ile wynosi składka małego ZUS-u plus? Jak ją obliczyć?

Aby ustalić podstawę opodatkowania w ramach Małego ZUS Plus, trzeba obliczyć średni poziom dochodu miesięcznego dla poprzednim roku. Aby móc to zrobić, należy:

  •  podzielić cały dochód przez liczbę dni kalendarzowych działalności z poprzedniego roku;
  • otrzymany w ten sposób wynik pomnożyć przez 30 – robi się tak po to, by uzyskać wartości miesięczne;
  • podzielić i zaokrąglić do pełnych groszy (tzn. do dwóch miejsc po przecinku) uzyskany wynik miesięczny.

Dla porównania, spójrzmy, ile wynoszą składki społeczne w przypadku oskładkowania preferencyjnego (Mały ZUS):

Tabela 2. Składki naliczane w ramach Małego ZUS-u

Mały ZUS – składka na ubezpieczenie:

Ile procent?

Wartość składek w 2023 roku — podstawa 3490*0,3 = 1047 zł (styczeń-czerwiec 2023) Wartość składek w 2023 roku — podstawa 3600*0,3 = 1080 zł (lipiec-grudzień 2023)

Emerytalne
19,52% 204,37 210,82

Rentowe
8,00% 83,76 86,40

Chorobowe
2,45% 25,65 26,46

Wypadkowe
1,67%* 17,48 18,04

Zdrowotne
9,00% Liczona od dochodu Liczona od dochodu
Źródło: www.zus.pox.pl (dostęp: 2023-02-16), ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

*dotyczy firm zatrudniających do 9 osób.

Jak liczyć 4 lata obniżonych składek?

Rozliczanie się w ramach Małego ZUS-u Plus zostało ograniczone czasowo. Składki ZUS od dochodu można rozliczać przez okres nie dłuższy niż 48 miesięcy w ciągu pięcioletniego okresu. Trzeba przy tym pamiętać, że do 48-miesięcznego okresu wlicza się okres 2 lat składek preferencyjnych.

praca na etacie i działalność gospodarcza a ZUS

Niestety, po upływie czterech lat musisz jako przedsiębiorca przejść na pełny ZUS. Oznacza to niemałe koszty, ponieważ w 2023 roku składki społeczne ZUS wynoszą łącznie aż 1418,48 zł, a trzeba pamiętać przecież również o składce zdrowotnej. 

Każdy rozsądny i myślący długofalowo przedsiębiorca powinien o tym pamiętać, a dokonywane przez niego prognozy finansowe – uwzględniać podwyższone koszty składek ZUS po czterech latach.

Po upływie wspomnianego już przez nas okresu – tzn. 48 miesięcy rozliczania Małego ZUS Plus oraz 12 miesięcy pełnego oskładkowania – można powrócić do preferencyjnego rozliczania.

Mały ZUS plus po wznowieniu działalności

Aby móc skorzystać z Małego ZUS-u Plus należy prowadzić działalność przez przynajmniej 60 dni kalendarzowych. Można korzystać z niego przez 48 miesięcy, ale w ten czas włącza się również czas opłacania preferencyjnych składek ZUS (Mały ZUS).

Co to oznacza dla przedsiębiorców, którzy zawiesili, a teraz wznawiają działalność gospodarczą? Dobra wiadomość jest taka, że czas zawieszenia nie wlicza się do dostępnych dla przedsiębiorcy 48 miesięcy niższych składek.

Oznacza to, że kontynuacja ZUS-u od dochodu po wznowieniu działalności jest możliwa przez tyle miesięcy, ilu nie wykorzystaliśmy podczas prowadzenia działalności przed zawieszeniem.

Pracownicze Plany Kapitałowe – sprawdź, ile odłożyłeś w PPK. Jak wypłacić środki z PPK?

0
ppk

Obecnie Polacy mają wiele możliwości oszczędzania. Jedną z nich jest uczestnictwo w PPK, czyli Pracowniczych Planach Kapitałowych. Czy warto z nich korzystać? Jak sprawdzić stan konta PPK? Jak wypłacić środki z PPK?

Co to jest PPK?

Pracownicze Plany Kapitałowe (często stosowany skrótowiec: PPK) to program, dzięki któremu:

  • pracownicy,
  • pracodawcy,
  • państwo,

wspólnie uczestniczą w długoterminowym oszczędzaniu kapitału osób zatrudnionych.

Czy PPK jest obowiązkowe?

Przystąpienie do programu oszczędzania w ramach PPK jest dobrowolne z punktu widzenia pracownika. Taki stan rzeczy oznacza, że może on właściwie w każdej chwili zrezygnować z oszczędzania poprzez Pracownicze Plany Kapitałowe, a jeśli zajdzie potrzeba – powrócić do niego w dowolnym momencie. Natomiast pracodawca ma obowiązek umożliwienia swojej kadrze oszczędzania w ramach PPK.

Kto finansuje PPK?

Wpłaty do PPK są wspólnie finansowane zarówno przez pracodawcę, jak i pracownika. Warto zatem zastanowić się, w jakim stopniu pokrywane są przez poszczególne strony wpłaty na rzecz Pracowniczych Planów Kapitałowych.

W ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych pracodawca jest zobligowany do finansowania wpłat podstawowych w części stanowiącej 1,5 proc. wynagrodzenia osiąganego przez pracownika. To jeszcze nie wszystko, ponieważ może on również dokonywać wpłat dodatkowych w wysokości do 2,5 proc. wynagrodzenia. Taki stan rzeczy oznacza, że maksymalny pułap wynosi łącznie 4 proc.

Z kolei pracownik w każdym miesiącu uczestnictwa w Pracowniczych Planach Kapitałowych przeznacza 2 proc. z osiąganego przez siebie swojego wynagrodzenia na rzecz PPK. Oprócz tego może on również zadeklarować dokonywanie dobrowolnych wpłat dodatkowych na poziomie do 2 proc. otrzymywanego wynagrodzenia. A zatem, łącznie daje to – podobnie jak w przypadku pracodawcy – 4 proc. miesięcznie.

Warto przy tym dodać, że pracownicy otrzymujący wynagrodzenie nie wyższe niż 1,2-krotność minimalnego wynagrodzenia ustawowego, mogą obniżyć wpłatę podstawową do poziomu 0,5 proc. pensji.

Jak już wspomniano, w Pracowniczych Planach Kapitałowych uczestniczą trzy grupy podmiotów – są one następujące: pracownicy, pracodawcy oraz państwo. Tymczasem,  wspomnieliśmy jedynie o dwóch z nich. 

Udział państwa w PPK

W związku z tym warto teraz napisać o udziale państwa w finansowaniu PPK – do dopłat ze strony państwa zalicza się jednorazową wpłatę wstępną (powitalną) w wysokości 250 złotych, a także roczne dopłaty na poziomie 240 złotych. Jeśli chodzi o wpłatę powitalną, to trzeba nadmienić, iż otrzymuje ją każdy uczestnik PPK, który przez minimum 3 pełne miesiące jest uczestnikiem Pracowniczych Planach Kapitałowych.

Z kolei dopłatę roczną otrzymuje uczestnik Pracowniczych Planów Kapitałowych, w przypadku którego wpłaty na rzecz PPK w roku kalendarzowym stanowią nie mniej niż 3,5 proc. sześciokrotności minimalnego wynagrodzenia z danego roku. W sytuacji, gdy wpłaty podstawowe uczestnika są niższe niż 2 proc., musi on zgromadzić minimum jedną czwartą powyższej kwoty.

Czy warto skorzystać z PPK?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ Pracownicze Plany Kapitałowe oznaczają dla oszczędzającego zarówno korzyści, jak i słabości.

Wady PPK

Przystąpienie do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) to – wprawdzie niewielkie, ale jednak – ryzyko przejęcia zgromadzonych środków przez państwo wyjątkowych okoliczności. Taki stan rzeczy może budzić niepewność, choć w gruncie rzeczy zagrożenie jest mało prawdopodobne.

Kolejnym minusem jest upolitycznienie programu i możliwość uzależnienia PPK od sytuacji politycznej w przyszłości.

Ponadto nie sposób precyzyjnie określić stopy zwrotu z inwestycji, co utrudnia kalkulację potencjalnych korzyści finansowych. Jeśli dodamy do tego czynnik w postaci inflacji, obliczenia stają się obarczone naprawdę wysokim poziomem niepewności.

Pewną słabością jest również ograniczony dostęp do zebranych środków przed 60. rokiem życia. Ponadto, w przypadku wcześniejszej wypłaty z PPK trzeba liczyć się z koniecznością zapłaty podatku od uzyskanych zysków.

Zalety PPK

Mimo wyżej wymienionych minusów Pracownicze Plany Kapitałowe mają również liczne plusy. Jednym z nich jest fakt, że przeprowadzeniem formalności zajmuje się pracodawca, co oznacza wygodę z punktu widzenia pracodawcy.

Korzyści z wpłat do PPK trzeba rozpatrywać w długiej perspektywie, ponieważ nie buduje się w ten sposób zysków krótkoterminowych. Wręcz przeciwnie – jest to sposób na stworzenie kapitału emerytalnego.

Ponieważ pieniądze zgromadzone w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych podlegają dziedziczeniu, w przypadku śmierci pracownika środki przekazuje się spadkobiercom.

Dodatkowo korzystający z Pracowniczych Planów Kapitałowych pracownik otrzymuje dopłatę od pracodawcy i państwa, co zwiększa wartość jego oszczędności.

Jak sprawdzić stan konta PPK?

W tym celu należy zarejestrować się na portalu Serwis MojePPK (logowanie jest możliwe również z użyciem profilu zaufanego, e-dowodu oraz usługi MojeID). Dzięki temu można właściwie w każdym momencie sprawdzić poziom zgromadzonych przez siebie środków na rachunku PPK. Logowanie do Serwisu Moje PPK odbywa się poprzez stronę internetową mojeppk.pl.

Jak zrezygnować z PPK?

Jedną z cech Pracowniczych Planów Kapitałowych jest łatwość w rezygnacji z uczestnictwa. W tym celu wystarczy złożyć pracodawcy podpisaną rezygnację – jest to jednostronicowy dokument, którego wypełnienie zajmuje nie więcej niż kilka chwil. Znajdziesz go na stronie mojeppk.pl.

Co dzieje się z pieniędzmi w przypadku rezygnacji z PPK?

Uczestnik programu, który zrezygnuje z PPK, otrzyma środki, które pochodziły z wpłat z jego pensji, natomiast pieniądze wpłacone przez zakład pracy są dzielone na dwie części. 70 proc. z nich zwraca się uczestnikowi PPK na jego rachunek bankowy; zaś 30 proc. zostanie przesłane do ZUS-u w charakterze składki emerytalnej.

Jak wypłacić środki z PPK?

Wypłata środków nie oznacza rezygnacji z oszczędzania. Aby jej dokonać, należy złożyć odpowiednią dyspozycję na rachunku PPK. Warto przy tym pamiętać, że jeśli wypłata z PPK jest dokonywana w związku z zaciągnięciem kredytu hipotecznego lub poważnym zachorowaniem, nie dokonuje się od niej żadnych potrąceń.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Czym jest Rejestr Dłużników?

0
rejestr dłużników

Zaciąganie różnego rodzaju zobowiązań jest nieodłącznym elementem naszego życia – fakt ten nie ulega żadnym wątpliwościom i dotyczy zarówno osób prywatnych, jak i przedsiębiorców. Nie powinno nas zatem dziwić, że od lat funkcjonuje Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor. Jest to baza danych zawierająca informacje o podmiotach, które nie wywiązują się ze swoich zobowiązań.

BIG Info Monitor

BIG InfoMonitor (pełna nazwa: Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.) to internetowa baza dłużników. Została ona utworzona w 2004 roku jako wspólne przedsięwzięcie następujących podmiotów:

  • Związek Banków Polskich (ZBP),
  • instytucje finansowe (PZU, PKO BP),
  • spółki, których głównym akcjonariuszem jest Skarb Państwa (w tym m.in. KGHM Polska Miedź).

Cel działalności prowadzonej przez BIG InfoMonitor jest bardzo prosty: gromadzenie informacji na temat tego, czy poszczególne podmioty (osoby fizyczne, przedsiębiorcy) spłacają terminowo swoje zobowiązania.

BIG InfoMonitor – jakie zobowiązania uwzględnia się w rejestrze?

W rejestrze dłużników BIG InfoMonitor ujmuje się różne rodzaje zobowiązań, w tym na przykład płatności dokonywane z tytułu:

  • rat kredytów i pożyczek,
  • czynszu administracyjnego,
  • polisy ubezpieczeniowej,
  • usług zawartych z operatorami telekomunikacyjnymi,
  • kosztów sądowych, mandatów i kar,
  • opłat za energię, media, gaz itp.

Do rejestru dłużników BIG InfoMonitor wpisuje się takie zobowiązania spełniające m.in. następujące warunki:

  • dług jest niespłacony i przeterminowany o co najmniej trzydzieści dni;
  • wartość zadłużenia to minimum dwieście złotych;
  • czas, który upłynął od końca terminu płatności, to nie więcej niż sześć lat.

Negatywne informacje w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor – jakie konsekwencje?

Niedobrze jest znaleźć się w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie jest prosta: ponieważ negatywne informacje zapisane w tym rejestrze są dla banków itp. jak sygnał ostrzegawczy i oznaczają, że potencjalny kredytobiorca może być niewypłacalny. Negatywne zapisy znajdujące się w rejestrze BIG mogą – z punktu widzenia osób fizycznych – utrudnić:

  • otrzymanie kredytu i karty kredytowej,
  • skorzystanie z usług w zakresie telefonii, telewizji kablowej itp.
  • zakup sprzętu RTV i AGD na abonament,
  • zawarcie umowy leasingowej.

Z kolei w przypadku firm negatywne informacje w BIG przełożą się na trudności w zakresie:

  • zakupu towarów przez firmę w ramach kredytu kupieckiego (kredytu z odroczoną płatnością),
  • wynajęcia lokalu na cele związane z działalnością gospodarczą,
  • korzystania z leasingu, faktoringu oraz innych źródeł finansowania.

Czym jest Rejestr Dłużników BIG?

Rejestr Dłużników to baza prowadzona przez Biuro Informacji Gospodarczej. Zawiera ona miliony rekordów z danymi o zaległościach finansowych konsumentów oraz przedsiębiorców. 

To jednak niejedyna taka baza. W Polsce działa obecnie pięć takich rejestrów:

  • Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor,
  • Rejestr Dłużników ERIF,
  • Krajowa Informacja Długów Telekomunikacyjnych BIG,
  • Krajowy Rejestr Długów (KRD),
  • Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej (KBIG).

Spośród wyżej wymienionych to właśnie BIG InfoMonitor w największym stopniu współpracuje z ze Związkiem Banków Polskich (ZBP). Dzięki temu raporty dotyczące terminowych spłat zawierają bardzo szczegółowe dane.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Jak udowodnić, że dług jest przedawniony?
  2. Jak sprawdzić KRD? Jakie dane znajdują się w Krajowym Rejestrze Długów?
  3. Jak sprawdzić kontrahneta w BIK?
  4. Czym jest giełda długów?
  5. Spirala zadłużenia – jak w nią nie wpaść?

Jak sprawdzić, czy jest się w Rejestrze Dłużników?

Jeśli planujesz zaciągnięcie zobowiązania, ale nie wiesz, czy status w BIG Ci na to pozwoli, mamy dobrą informację: Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor S.A. jest łatwo dostępny. Można sprawdzić go za pośrednictwem strony internetowej www.konsument.krd.pl. Krajowy Rejestr Długów BIG SA oferuje użytkownikom usługę o nazwie „Sprawdź swój PESEL”.

W tym celu na stronie internetowej należy założyć profil (proces rejestracji jest przejrzysty oraz intuicyjny), a po weryfikacji – pobrać raport wygenerowany przez KRD BIG SA.

Rejestr Dłużników BIG – jak sprawdzić kontrahenta?

Prowadzenie biznesu nie jest proste. Wręcz przeciwnie – ważne jest nie tylko pozyskanie klienta, ale także wybór takich kontrahentów, którzy są niewypłacalni. W tym celu warto, jeszcze przed nawiązaniem współpracy, sprawdzić przyszłego kontrahenta w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor. 

Można zrobić to za pośrednictwem strony internetowej: https://www.big.pl/lp/wlacz-kompleksowa-ochrone-finansow-twojej-firmy?utm_source=baner.

Na tym poziomie można liczyć na trzy główne usługi, to znaczy:

  • raport o kontrahencie, w którym znajdują się informacje odnośnie jego ewentualnego zadłużenia;
  • monitoring kontrahentów – usługa, dzięki której dowiemy się, czy kontrahent przestał terminowo spłacać swoje zobowiązania. Jeśli coś takiego się stanie, przedsiębiorca korzystający z tej usługi w ramach BIG InfoMonitor szybko się o tym dowie i – gdy sytuacja tego wymaga – może podjąć odpowiednie działania, w tym np. wstrzymać dostawy towarów;
  • „pieczęć prewencyjna” – usługa, dzięki której kontrahent dowie się, że zostanie wpisany do Rejestru Dłużników, jeśli nie zrealizuje płatności.

Rejestr Dłużników BIG a Rejestr Dłużników Niewypłacalnych

Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor to nie jedyna baza danych, którą wykorzystuje się w Polsce w celu oceny wypłacalności kontrahentów. Oprócz tego funkcjonują również takie systemy jak na przykład RDN, czyli Rejestr Dłużników Niewypłacalnych. RDN także zawiera informacje na temat wypłacalności podmiotów gospodarczych – zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorstw.

Rejestr Dłużników Niewypłacalnych jest instytucją państwową. Prowadzi ona bazę podmiotów, którzy nie regulują w wymaganym terminie swoich zobowiązań. Funkcjonowanie RDN jest regulowane przez Ustawę z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Podobnie jak ma to miejsce w przypadku BIG InfoMonitor, RDN również ma za zadanie poprawić przejrzystość funkcjonowania rynków raz zabezpieczyć firmy i obywateli przed niewypłacalnymi podmiotami.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Zasady wykorzystywania samochodów służbowych do celów prywatnych

0
wykorzystywania samochodów służbowych do celów prywatnych

Auto firmowe to w wielu przedsiębiorstwach absolutne must have. Pracownicy wykorzystują pojazdy na co dzień, podczas realizacji zadań ważnych dla firmy (dojazd do klienta, zarządzania placówkami sprzedażowymi itp.) Czy mogą używać samochodów służbowych w celach prywatnych? Przeczytasz o tym w naszym artykule.

Jak rozliczać samochód służbowy do celów prywatnych? Rozliczenia w świetle podatku dochodowego

Korzystanie z auta służbowego w celach prywatnych przez pracownika jak najbardziej jest dozwolone. Dopuszcza się takie rozwiązanie, ale trzeba rozpatrzyć tę kwestię w świetle prawa podatkowego. 

Takie świadczenie traktuje się bowiem jak źródło przychodu. Jego wysokość jest ustalana w sposób ryczałtowy, z uwzględnieniem mocy silnika i wynosi:

  • 250 złotych miesięcznie – w przypadku aut o mocy silnika nieprzekraczającej 60 kW oraz pojazdów elektrycznych,
  • 400 złotych miesięcznie – dotyczy to pozostałych samochodów.

Przed wprowadzeniem przepisów określanych jako Polski Ład podczas ustalania ryczałtu brano pod uwagę nie moc silnika, ale jego pojemność.

Dlaczego wartość świadczenia w postaci możliwości korzystania z samochodu jest określana kwotowo? Taki stan rzeczy wynika stąd, iż potrzebne jest ustalenie podstawy na cel podatku dochodowego od osób fizycznych. 

To ważne, ponieważ PIT nie obejmuje jedynie wynagrodzenia w formie finansowej, ale także świadczeń w formie niepieniężnej. Możliwość korzystania z samochodów służbowych do celów prywatnych jest świadczeniem niepieniężnym.

Zryczałtowany przychód pracownika za używanie auta firmy w celach prywatnych uwzględnia to, że pracodawca pokrywa wydatki związane z eksploatacją samochodu. Są to na przykład koszty z tytułu:

  • zakupu paliwa,
  • polisy ubezpieczeniowej,
  • bieżących napraw serwisowych,
  • wymiany opon, zakupu części zamiennych itp.

Do tej kategorii nie zalicza się opłat ponoszonych po to, by pojazd mógł uczestniczyć w ruchu lądowym (rozumie się w przez to m.in. opłaty za przejazd autostradą).

Z kolei w sytuacji, gdy pracownik sam poniósł część kosztów na użytkowanie pojazdu służbowego, przychód przez niego osiągnięty ustala się jako różnicę pomiędzy:

  • wartością należnego świadczenia ryczałtowego,
  • rzeczywistym wydatkiem poniesionym przez pracownika.

Powyższe zasady postępowania odnoszą się do osób zatrudnionych w ramach umowy o pracę. 

Inaczej wygląda sytuacja, jeśli chodzi np. o zleceniobiorców czy członków zarządu. W takim przypadku bierze się bowiem pod uwagę tzw. stawki rynkowe (a zatem kalkulacja odbywa się np. na podstawie cen z wypożyczalni). Taki stan rzeczy wynika m.in. z interpretacji Dyrektora Krajowej Interpretacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP2-2.4011.545.2022.1.IN). 

Więcej informacji na ten temat można znaleźć w następującym akcie prawnym: Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Samochód służbowy do celów prywatnych a składki ZUS

Jeśli chodzi o wykorzystanie auta służbowego do celów prywatnych, trzeba pamiętać również o rozliczeniach względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Nieodpłatne korzystanie z samochodów służbowych do celów prywatnych uznawane jest jako część przychodu pracownika w ramach stosunku pracy. 

Taki stan rzeczy sprawia, że pracodawca uwzględnia te korzyści w całkowitym przychodzie pracowniczym – powiększają one podstawę oskładkowania ZUS.

Rzecz jasna, jeśli auto służbowe jest wykorzystywane sporadycznie (incydentalnie, czyli np. kilka razy na miesiąc), nie dolicza się do przychodu podatnika całej wartości zryczałtowanego przychodu – byłoby to niesprawiedliwe. 

Zamiast tego za każdy dzień, w którym osoba zatrudniona korzysta z auta firmowego do celów prywatnych, nalicza się 1/30 wartości ryczałtu. Jak wiadomo, podstawę stanowi 250 lub 400 zł, w zależności od rodzaju oraz mocy auta. Wartość uzyskanego w danym miesiącu świadczenia jest doliczana do pozostałych przychodów, które osiągnął pracownik w danym okresie.

PRZECZYTAJ TAKŻE:

  1. Ewidencja przebiegu pojazdu – jak przeprowadzić?
  2. Samochód prywatny w kosztach firmy – jak rozliczyć koszty używania prywatnego samochodu działalności gospodarczej?
  3. Sprzedaż samochodu firmowego 2024. Sprzedaż samochodu firmowego a podatek VAT i dochodowy
  4. Sprzedaż samochodu przez VAT marża – obowiązujące zasady
  5. Wartość rezydualna samochodu i innych środków trwałych  

Zasady wykorzystywania samochodów służbowych do celów prywatnych. Czy można udostępnić samochód służbowy do celów prywatnych pracownikowi?

Do kompetencji pracodawcy należy ustalenie, czy pracownik może korzystać z auta służbowego w celach prywatnych. Ustala on również, w jakim zakresie ma prawo to robić. Przykładowo, właściciel przedsiębiorstwa może ustalić, że pracownik:

  • w ogóle nie będzie miał prawa do korzystania z pojazdu służbowego w celach prywatnych;
  • ma prawo korzystać z auta służbowego do celów prywatnych w ograniczonym, ściśle ustalonym przez pracodawcę, zakresie. Rozumie się przez to na przykład brak do wyjazdu poza granice kraju;
  • nie ma żadnych ograniczeń w zakresie korzystania z samochodu służbowego do realizacji celów prywatnych (oczywiście, o ile jest to zgodne z przeznaczeniem takiego pojazdu).

To jeszcze nie wszystkie dostępne możliwości, ponieważ przedsiębiorca ustala również, czy pracownicy mogą używać auta służbowego odpłatnie lub nie. Tak czy inaczej, kwestie te powinny zostać ustalone w formie pisemnej, w ramach udzielonego pracownikowi upoważnienia.

Rzecz jasna, samowolne korzystanie z samochodów służbowych do celów prywatnych, bez zgody ze strony pracodawcy, jest niedozwolone. O ile pojedyncze działanie raczej nie przyniesie poważniejszych konsekwencji, to nagminne łamanie zakazu przełożonego może skutkować nawet rozwiązaniem umowy o pracę (w trybie dyscyplinarnym).

Z drugiej strony możliwość używania auta firmowego do realizacji prywatnych celów może być traktowana jak benefit do wynagrodzenia.

Rozliczaj samochód prywatny z Małą Księgowością

Korzystając z programu Mała Księgowość, możesz bezproblemowo rozliczać samochody prywatne. Aby to zrobić, musisz przede wszystkim prowadzić auto do kartoteki. Zrobisz to, wchodząc w 'Księgowość’ > 'Ustawienia’ > 'Pojazdy prywatne’. Dodasz tam szczegółowe informacje dotyczące marki, numeru rejestracyjnego i pojemności pojazdu i tym podobne.

W 'Ustawieniach’ wprowadzisz również cele i opisy tras wyjazdów samochodem prywatnym.

Ponadto, w 'Księgowość’ > 'Dokumenty’ znajdziesz dwie opcje:

  • ’Ewidencja przebiegu pojazdów’ – po zdefiniowaniu w ustawieniach stawki za 1 km przebiegu pojazdu, pojazdy prywatne, cele wyjazdów, opisy tras wyjazdów pojazdem prywatnym, rozliczysz tutaj samochód prywatny.
  • ’Ewidencja kosztów pojazdów’ – umożliwia podgląd faktycznie poniesionych kosztów wykorzystania pojazdu.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Rządowe wakacje kredytowe mogą zostać przedłużone. Co trzeba o nich wiedzieć?

0
wakacje kredytowe

Wakacje kredytowe 2022-2023 sprawiły, że nawet milion kredytobiorców mogło złapać oddech. Okazuje się, że program może być przedłużony na 2024 rok. Pokazujemy, na czym polega „urlop” od kredytu hipotecznego, jakie daje oszczędności, na co warto je wydać i co się może zmienić w przyszłym roku.

Czy wakacje kredytowe zostaną przedłużone?

Rząd dyskutuje o przedłużeniu programu wakacji kredytowych. Został on uruchomiony, aby ulżyć kredytobiorcom, których obciążenia wzrosły po podwyżce stóp procentowych. 

Jedną z rozważanych opcji jest wprowadzenie kryterium dochodowego. To może być np. próg w postaci procentu pensji, który wnioskujący musi wydać na spłatę zadłużenia. 

Dotychczas z wakacji skorzystało prawie 1 milion kredytobiorców, a „urlop” objął ok. 57 proc. umów, które kwalifikowały się do udziału w programie. Na obecnych zasadach wakacje kredytowe mają się zakończyć w 2023 roku.

Na czym polegają rządowe wakacje kredytowe?

Moratorium na spłatę kredytu mieszkaniowego to opcja atrakcyjna dla wielu osób. Wakacje kredytowe zostały wprowadzone w lecie 2022 roku. Na czym polegają?

Kredytobiorcy – złotówkowi – mogli zawiesić spłatę 4 rat w 2022 roku i 4 kolejnych rat w 2023 roku.

Harmonogram spłaty kredytu zostaje przeliczony i wydłużony o liczbę miesięcy wakacji kredytowych. Mówiąc inaczej, „wakacyjne” miesiące trafiają na koniec okresu spłaty.

Rodzaj oprocentowania kredytu mieszkaniowego nie ma znaczenia. Wakacje kredytowe przysługują w przypadku zmiennego i stałego oprocentowania. Dotyczą jednej umowy zawartej w celu nabycia nieruchomości przeznaczonej na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych (także na kupno ziemi pod dom). 

To znaczy, że przedsiębiorcy, którzy wzięli kredyt na nieruchomość służącą do prowadzenia działalności gospodarczej, nie mogą skorzystać z „urlopu” od płacenia.

Spójrzmy na przykład, jakie korzyści daje kredytobiorcom moratorium. 

W rodzinie państwa Kowalskich rata wzrosła z 1700 zł do 2600 zł. Zdecydowali się na 8 miesięcy wakacji kredytowych: 4 w 2022 roku i 4 w 2023 roku (po jednej w każdym kwartale). Ich obciążenie w latach 2022-2023 zmniejszy się o 20 800 zł.

Co z odsetkami przy wakacjach kredytowych?

Skorzystanie z wakacji kredytowych jest „bezpłatne”. Banki nie pobierają za nie opłat. To nie wszystko. Kredytobiorcy nie zapłacą też odsetek. Wielu ekspertów ocenia, że wakacje kredytowe to właściwie darmowa pożyczka w wysokości 8-miesięcznych rat kredytu hipotecznego.

Warto jednocześnie pamiętać, że jeżeli kredyt jest ubezpieczony, to kredytobiorca nadal będzie ponosił opłaty wynikające z umowy ubezpieczenia. 

Czy opłaca się korzystać z wakacji kredytowych?

Wakacje kredytowe to bezpośrednia ulga dla kredytobiorców, którzy mają problem ze spłatą z powodu wzrostu wysokości rat, inflacji i drożyzny. Według rządowych wyliczeń, ok. 2 mln. Polaków boryka się ze spłatą kredytu z powodu inflacji.

To nie wszystko. Nawet osoby, które nie potrzebują odciążyć budżetu domowego, mogą skorzystać na wakacjach kredytowych. Wystarczy, że zaoszczędzone pieniądze przeznaczą na nadpłatę części kapitałowej kredytu i zmniejszą tym samym wysokość przyszłych odsetek. Inne rozwiązanie do rozważenia, to inwestycja tych środków np. w obligacje skarbowe.

Zaletą wakacji kredytowych jest zjawisko związane z wartością pieniądza w czasie. Co to znaczy? Mówiąc najkrócej, 1000 zł jest więcej warte teraz niż 1000 zł za 5, 10 czy więcej lat. Oznacza to, że lepiej mieć taką kwotę w tej chwili niż w przyszłości. 

W przypadku kredytu, obecna rata przeniesiona na koniec harmonogramu spłaty będzie mniej dokuczliwa. Jej kwota będzie mniej warta niż w 2023 roku m.in. ze względu na inflację.

Jakie mogą być konsekwencje wakacji kredytowych?

Myśląc o konsekwencjach „urlopu” kredytowego, warto rozważyć:

  • ile miesięcy pozostało do końca kredytu hipotecznego – wzięcie wakacji kredytowych wydłuży czas spłaty mieszkania lub domu;
  • na, co zostaną wydane pieniądze zaoszczędzone na ratach – spłatę innych zobowiązań, dopięcie budżetu domowego, konsumpcję, nadpłatę kredytu, a może na inwestycję (np. w obligacje).

Są jeszcze inne konsekwencje. Szeroko dostępne wakacje kredytowe  i ich przedłużenie na kolejny rok może wpłynąć na makroekonomię. To może np. napędzić inflację – kredytowicze mogą przeznaczyć zaoszczędzone pieniądze na konsumpcję.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.