Strona główna Blog Strona 67

Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej – jak ją prowadzić?

0
ewidencja sprzedaży

Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej dotyczy każdego, kto musi ewidencjonować sprzedaż inaczej niż za pomocą faktur i rachunków. W praktyce są to podatnicy prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osoby prowadzące działalność nierejestrowaną. Sprawdź, jak prowadzić ewidencję sprzedaży.

Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej – na czym polega?

Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej polega na codziennym zapisywaniu dokonanych transakcji. Tak udokumentowany przychód:

  • podatnik wpisze do KPiR;
  • osoba prowadząca działalność nierejestrowaną wykorzysta do kontrolowania, czy nie przekroczyła miesięcznego limitu.

Ewidencję należy prowadzić w miejscu dokonywania sprzedaży.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej – co powinna zawierać?

Zgodnie z art. 7 ust. 2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencja sprzedaży powinna być:

  • zbroszurowana;
  • jej karty ponumerowane.

Powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny wpisu;
  2. datę sprzedaży nieudokumentowanej fakturami lub rachunkami;
  3. wartość sprzedaży.

Jak widać, nie jest to wymagane, ale warto także opisywać każdą transakcję.

Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej – wzór

Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej – druk

Pobierz plik do ewidencji sprzedaży bezrachunkowej w formacie PDF do druku.

Pobierz plik do ewidencji sprzedaży bezrachunkowej w formacie DOCX do edycji.

Ewidencja sprzedaży – wzór Excel

Pobierz plik do ewidencji sprzedaży bezrachunkowej w formie tabeli Excel.

Ewidencja sprzedaży na potrzeby KRiP

Ewidencja sprzedaży pozwala udokumentować w księdze przychodów i rozchodów przychody uzyskane, ale nie udokumentowane w inny sposób. Takie przychody pojawią się, jeśli przedsiębiorca nie wystawia faktur ani rachunków, ani nie ewidencjonuje sprzedaży na kasie fiskalnej.

Jeśli więc:

  • prowadzisz sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności, którym nie wystawiasz faktur ani rachunków oraz
  • nie wystawiasz paragonów, korzystając ze zwolnienia z posiadania kasy fiskalnej,

musisz prowadzić ewidencję sprzedaży.

Zapisuj każdą transakcję i przed rozpoczęciem następnego dnia sprzedaży przenoś sumę przychodów do KPiR.

Jeśli Twoją księgowość prowadzi biuro rachunkowe, suma przychodów ze sprzedaży powinna być sumowana na koniec miesiąca i wtedy wprowadzana do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej w działalności nierejestrowanej

Innym podmiotem, który musi prowadzić ewidencję sprzedaży, jest osoba prowadząca działalność nierejestrowaną. W tym przypadku ta konieczność wynika z potrzeby monitorowania miesięcznych przychodów. Jeśli przekroczą one 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia (2 700 zł w drugiej połowie 2023 roku), działalność trzeba będzie zarejestrować.

W tym przypadku nie ma konieczności stosowania się do wymogów formalnych, omówionych powyżej, ale warto i tak to robić. Dzięki temu łatwiej zachowasz przejrzystość.

Teoretycznie możesz, jako osoba prowadząca działalność nierejestrowaną, zapisywać jedynie wartość każdej sprzedaży w notatce w telefonie, ale w ten sposób łatwo się pogubić. Tabelka w Excelu, czy nawet taka w zeszycie, sprawdzi się dużo lepiej.

Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej a podatnik VAT

Czynny podatnik VAT musi w ewidencji sprzedaży wskazać odpowiednią stawkę podatku od towarów i usług. Na podstawie ewidencji sprzedaży możliwe musi być wyliczenie podatku VAT.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 Ustawy o VAT w ewidencji należy ujmować dane dotyczące:

  • rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  • kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  • kontrahentów;
  • dowodów sprzedaży i zakupów.

Te przychody w pliku JPK_V7 należy opisać oznaczeniem 'WEW’.

Jak prowadzić ewidencję sprzedaży w Małej Księgowości?

Ewidencję sprzedaży możesz prowadzić w Małej Księgowości. Możesz tu wprowadzać kwoty przychodu nieudokumentowanego fakturami bądź innymi dokumentami. Dane te później można zaksięgować.

Aby wprowadzić dane do ewidencji, otwórz program, a następnie 'Księgowość’ > 'Dokumenty’ > 'Ewidencja sprzedaży’. Kliknij 'Nowy’, aby wprowadzić nową pozycję. Uzupełnij:

  • datę uzyskania przychodu;
  • kwotę przychodu nieudokumentowanego żadnymi dokumentami (faktury itp.);
  • kwotę przychodu udokumentowanego dokumentami w tym fakturami, itp.;
  • (opcjonalnie) dowolne uwagi dotyczące danego przychodu.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej takich artykułów znajdziesz w kategorii Księgowość.

Jak napisać biznesplan? Struktura i najważniejsze elementy

0
biznesplan

Czym jest biznesplan? Czy zawsze jest potrzebny? Kiedy przyda się na etapie planowania przedsiębiorstwa? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, co musisz wiedzieć o tworzeniu biznesplanu.

Są przedsiębiorcy, którzy założyli dobrze działające firmy bez biznesplanu, czy to oznacza, że tworzenie tego dokumentu to strata czasu? Zdecydowanie nie! Pozwala już na samym początku bez inwestowania środków wstępnie zweryfikować nasz pomysł. Dodatkowo skłania nas do głębszej analizy oraz planowania naszych działań.

Co to jest biznesplan?

Biznesplan ma pomóc w określeniu tego, jak ma wyglądać przyszły biznes i czy ma on na tyle dużo przewag konkurencyjnych, że ma szanse powodzenia. Biznesplan pomaga też znaleźć problematyczne elementy przyszłego biznesu. Czy jest on konieczny?

Oczywiście biznesplan nie jest jedynym dokumentem, na podstawie którego możemy podejmować decyzje odnośnie tego, jak będzie prowadzony biznes. Biznesplan pomaga określić, kiedy osiągniemy określony poziom dochodów, kiedy będzie nas stać na pracownika. Łatwiej będzie też określić słabe strony biznesu.

W biznesplanie określa się też konkretne działania. Dzięki niemu można odpowiedzieć na pytanie, kiedy i co należy zrobić, żeby osiągnąć zamierzony efekt. Szczególnie że częścią składową biznesplanu jest plan finansowy. Zawiera on spis wszystkich planowanych kosztów, a także zakładanych przychodów.

Kiedy potrzebny jest biznesplan?

Biznesplan nie zawsze potrzebny jest tylko na początku działalności. Trzeba go też będzie przygotować, gdy staramy się o kredyt lub dotację. Często też trzeba będzie przygotować biznesplan, gdy staramy się np. o dotację z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności. Warto mieć biznesplan dla różnych etapów rozwoju swojej działalności.

Jak napisać biznesplan?

Biznesplan jest aktualny w danym momencie. Trzeba go na bieżąco analizować i uaktualniać w odniesieniu do zmieniających się okoliczności rynkowych. Nie warto korzystać z gotowych biznesplanów, które można znaleźć w Internecie. Zawsze najlepiej przygotować dokument samodzielnie dopasowując go do specyfiki twojej przyszłej działalności.

Tworzenie biznesplanu

Podstawowym elementem biznesplanu będzie określenie tego, co chcemy sprzedawać lub jakie usługi oferować. Na czym będziesz zarabiać i co ma być przewagą twojej firmy, jaką masz konkurencję i jak będziesz docierać do klientów? W kolejnym etapie warto dobrze opisać profil swojego klienta. To na tej podstawie przygotujesz strategię marketingową. Potem opracujesz plan sprzedaży. Ile będą kosztowały konkretne produkty lub usługi? Jaką rentowność możesz uzyskać.

Następny punkt to analiza konkurencji. Mówiąc inaczej, wypisanie swoich mocnych i słabych stron, czyli wszystkiego tego, czym odróżniasz się od konkurencji. Tutaj warto wziąć pod uwagę wiedzę o rynku. To bardzo ważne. Musisz wiedzieć, czy ktoś inny realizuje już tę usługę lub sprzedaje taki produkt. Nie bez znaczenia będzie też właściwe rozpoznanie osób do współpracy. To od dostawców czy kontrahentów może w dużej mierze zależeć powodzenie biznesu.

Struktura biznesplanu nowej firmy

Wiesz już, jak ważny jest biznesplan, nie tylko dla nowej firmy. Znasz też najważniejsze zagadnienia, które powinny się w nim znaleźć. Jednak pisząc plan biznesowy, należy pamiętać również o odpowiedniej strukturze.

  1. Streszczenie biznesplanu – krótki opis przedsięwzięcia i jego celów.
  2. Opis firmy – informacje o nazwie, siedzibie, formie prawnej, wartościach, a także o założycielach i zarządzie. Tutaj przede wszystkim powinien znaleźć się cel działania firmy.
  3. Analiza rynku – informacje o rynku, na którym działa firma, w tym o trendach, potencjalnych klientach i konkurentach.
  4. Strategia marketingowa – opis sposobów promocji produktów lub usług, plany sprzedaży i dystrybucji.
  5. Plan operacyjny – opis procesów produkcyjnych, wdrożenia produktów lub usług, planów rozwoju i inwestycji. Jednym słowem, wszystko, co dotyczy sposobu działania planowanego przedsięwzięcia.
  6. Plan finansowy – szacunkowe koszty i przychody, analiza rentowności, prognozy finansowe na przyszłe lata, źródła finansowania i budżet. To najważniejsza część biznesplanu.
  7. Analiza ryzyka – identyfikacja i ocena zagrożeń, sposobów ich minimalizacji i przeciwdziałania.
  8. Harmonogram realizacji – lista działań i ich terminy, które firma musi wykonać, aby osiągnąć wyznaczone cele.
  9. Lista załączników – dokumentacja i materiały uzupełniające biznesplan, takie jak badania rynku, certyfikaty, patenty, umowy z partnerami biznesowymi, itp.

Warto pamiętać, że biznesplan powinien być dostosowany do konkretnych potrzeb i wymagań danego projektu, a także do oczekiwań inwestorów lub banku, do którego składamy wniosek o kredyt. Poszczególne elementy dobrego biznesplanu omówimy poniżej.

Część finansowa biznesplanu

  1. Szacunkowe koszty – należy dokładnie oszacować koszty związane z założeniem i prowadzeniem firmy, takie jak koszty zakupu i uruchomienia sprzętu, wynajmu lokalu, zakupu materiałów, zatrudnienia pracowników, itp. Koszty te należy podzielić na stałe i zmienne.
  2. Szacunkowe przychody – trzeba dokładnie oszacować przychody związane z prowadzeniem firmy, uwzględniając konkurencję i trendy na rynku.
  3. Analiza rentowności – należy dokonać analizy rentowności, która pozwoli na oszacowanie zysku, który będzie generowany przez firmę. Analiza ta powinna zawierać wskaźniki takie jak ROS (zysk na sprzedaży) oraz ROI (zwrot z inwestycji).
  4. Prognozy finansowe – powinny zostać przedstawione prognozy finansowe na przyszłe lata, uwzględniające przychody, koszty oraz zyski, tak aby inwestorzy i kredytodawcy mogli oszacować potencjalny zwrot z inwestycji.
  5. Źródła finansowania – należy określić, skąd będzie pochodzić finansowanie firmy, czy to z własnych środków, inwestorów, kredytów bankowych, itp.
  6. Budżet – należy przedstawić budżet, który określi, na co zostaną przeznaczone środki finansowe, jakie będą koszty stałe, jakie zmienne, a także jakie będą planowane przychody.

Warto pamiętać, że część finansowa biznesplanu powinna być realistyczna i oparta na dokładnych obliczeniach. To właśnie na jej podstawie inwestorzy i kredytodawcy podejmują decyzję o udzieleniu finansowania. Chociaż ubarwienie naszych możliwości może być kuszące, nie do tego służy opracowanie biznesplanu.

Czy zawsze trzeba pisać biznesplan?

O biznesplanie najlepiej pomyśleć jeszcze zanim uruchomisz firmę. Najlepszym momentem będzie pojawienie się w głowie pomysłu na biznes. Pomaga on bowiem usystematyzować dość dobrze kwestie związane z biznesem. Nie każdy przedsiębiorca zabierał się za biznes z biznesplanem. Niekiedy wystarczy prosta tabela z rozliczeniami.

I niektórym osobom to wystarcza. Pełny biznesplan tworzony jest z reguły tylko w przypadku starania się o kredyt czy dotację. Niezależnie jednak od okoliczności zawsze watro przygotować nawet prosty biznesplan. Gdy spiszemy założenia biznesu, łatwiej nam będzie się do nich ustosunkować i znaleźć rozwiązanie potencjalnych problemów biznesowych.

Poznaj pozostałe artykuły z kategorii Działalność gospodarcza.

Czy osoba niepełnoletnia może prowadzić działalność gospodarczą?

0
czy osoba niepełnoletnia może prowadzić działalność

Nasze dzieci już od najmłodszych lat mogą wykazywać „nosa do interesów”. Świadczenie prostych usług, wsparcie dorosłych w niektórych pracach albo chęć zarobienia w czasie wakacji. Możliwości jest naprawdę sporo, ale pozostaje najważniejsze pytanie. Czy osoba niepełnoletnia może prowadzić działalność gospodarczą?

Czy osoba niepełnoletnia może prowadzić działalność gospodarczą?

Choć trudno w to uwierzyć, osoba, która nie ma skończonych 18 lat może zostać przedsiębiorcą. Niepełnoletni może prowadzić działalność na próbę, tzw. działalność nierejestrowaną. To taki rodzaj zarabiania, gdzie bez zgłaszania do urzędu możemy prowadzić aktywność analogiczną do działalności gospodarczej.

Różnica? W przypadku działalności nierejestrowanej warunki są trzy: wcześniej nie można prowadzić żadnej innej działalności, aktywność, którą prowadzimy, nie może być objęta koniecznością uzyskania dodatkowego zezwolenia lub koncesji, a także istnieje ograniczenie wysokości przychodu.

Limit przychodu w 2023 roku to połowa najniższego miesięcznego wynagrodzenia. Każdego miesiąca bez rejestracji można zarobić jako przedsiębiorca 1500 zł. Oczywiście przez pierwszą połowę roku. Od lipca rośnie bowiem po raz drugi najniższa pensja, co skutkuje tym, że i limit działalności gospodarczej będzie wyższy.

Działalność gospodarcza niepełnoletniego

Zarówno działalność nierejestrowana, jak i zwykła działalność gospodarcza jest dostępna dla niepełnoletnich, ale nie młodszych niż 13-latkowie. Nie będzie to formalnie proste zadanie, ale możliwe jest poprowadzenie firmy przez osobę niepełnoletnią.

Jak to możliwe? Przepisy zezwalają bowiem na bycie przedsiębiorcą osobie fizycznej, która ma zdolność prawną. Z perspektywy biznesowej i prawnej ważne jest jednak drugie pojęcie. Do prowadzenia firmy potrzebna będzie zdolność do czynności prawnych. A takie uprawnienie ma tylko osoba, która skończyła 18 lat.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes bez wkładu własnego

Niepełnoletni, który ma więcej niż 13 lat, ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Może więc być przedsiębiorcą, figurować we wszystkich rejestrach, może też czerpać korzyści z tej działalności, ale wszystkie umowy handlowe, porozumienia z kontrahentami będzie musiał za niepełnoletniego zawierać rodzic lub opiekun prawny.

Działalność gospodarcza osoby niepełnoletniej w całości należy do niepełnoletniego, ale wszelkie umowy musi podpisać osoba pełnoletnia, która ma zdolność do czynności prawnych. Paradoks tej sytuacji polega na tym, że zyskami całkowicie swobodnie może rozporządzać niepełnoletni.

Jednak do zaciągania zobowiązań, zawiązania porozumień handlowych czy zatrudnienia pracowników zgodę musi wyrazić osoba pełnoletnia. Na największym poziomie ogólności przyjąć więc można, że niepełnoletni może decydować o zyskach, ale o kosztach już nie za bardzo.

CZYTAJ TAKŻE: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt. Co obejmuje?.

Jaką działalność może prowadzić niepełnoletni?

Niezależnie od tego, czy będzie to działalność „zwykła” czy nierejestrowana, niepełnoletni może świadczyć proste usługi, np. udzielać korepetycji, zajmować się ogrodem, sprzedawać lody albo inne artykuły na bazarku lub rogu ulicy. Nie trzeba być osobą pełnoletnią, by prowadzić własny sklep internetowy.

Trzeba jednak pamiętać, że działalność gospodarcza wymaga podjęcia sporego ryzyka. Osoba pełnoletnia, która będzie wyrażać zgodę na podjęcie działalności przez osobę niepełnoletnią może bowiem ponosić odpowiedzialność za zaniechania czy konieczność zapłaty nieuregulowanych wierzytelności.

O ile wzrośnie najniższa krajowa w 2023?

0
o ile wzrośnie najniższa krajowa w 2023

O ile wzrośnie najniższa krajowa w 2023 roku? Dlaczego zmienia się dwa razy w roku? Dowiedz się, skąd te zmiany w wynagrodzeniach i na jakiej podstawie zostały przyjęte.

To, o ile wzrośnie najniższa krajowa w 2023, wynika z ciągle rosnącej inflacji. Ze względu na to, jedna podwyżka już za nami, a na kolejną dopiero oczekujemy. Zobacz, jakie będzie minimalne wynagrodzenie na koniec roku.

O ile wzrośnie najniższa krajowa w 2023? Powód zmian

Najniższa krajowa w Polsce w 2023 roku wzrośnie. I to aż dwa razy. Po raz pierwszy, wraz z Nowym Rokiem, czyli 1 stycznia. Drugi raz 1 lipca. Ma to związek z wysoką inflacją, która poważnie uderza w portfele Polaków. Ile wyniesie minimalne wynagrodzenie za pracę w 2023 roku? Odpowiadamy.

Minimalne wynagrodzenie to najniższa możliwa kwota, jaka pracodawca musi zapłacić pracownikowi zatrudnionemu na pełny etat. Prawo to wynika z potrzeby zagwarantowania ochrony osób pracujących przed ewentualnym wyzyskiem ze strony swojego szefa. Z drugiej jednak strony, płaca minimalna na zbyt wysokim poziomie zniechęca przedsiębiorców do zatrudniania nowych osób. Może nawet być impulsem do przeprowadzenia redukcji zatrudnienia. Polski biznes zna i taki przypadki.

Oprócz minimalnego wynagrodzenia w prawie zapisana jest także minimalna stawka godzinowa istotna m.in. z punktu widzenia osób zatrudnionych np. na umowach zlecenie.

Wynagrodzenie minimalne a prawo

Zarówno najniższa krajowa, jak i minimalna stawka godzinowa są wprowadzane w drodze rozporządzenia Rady Ministrów. To najnowsze zostało przyjęte 13 września 2023 roku. Zgodnie z prawem, podlega ona konsultacjom ze stroną pracodawców i związków zawodowych. Ta procedura zwykle przeprowadzana jest w miesiącach wakacyjnych na bazie wcześniejszej propozycji przedstawianej przez rząd.

O ile wzrośnie najniższa krajowa w 2023?

Do 31 grudnia 2022 roku najniższa krajowa w Polsce wynosi 3010 złotych brutto. Obowiązywała ona przez pełne 12 miesięcy. Od 1 stycznia 2023 roku minimalne wynagrodzenie w Polsce wyniesie 3490 złotych brutto, czyli o 480 złotych więcej niż w 2022 roku.

To jednak nie koniec podwyżek, jako że z uwagi na wysoką inflację rząd zdecydował o jeszcze jednej podwyżce płacy minimalnej, która nastąpi 1 lipca 2023 roku. Od tego dnia będzie ona wynosiła 3600 złotych, czyli aż 590 złotych więcej niż w 2022 r. i 110 złotych więcej w porównaniu do pierwszego półrocza. Oczywiście w każdym przypadku mówimy o stawkach brutto.

Dlaczego w 2023 roku będą dwie podwyżki minimalnej pensji?

Dwukrotna podwyżka płacy minimalnej ma związek z inflacją. Zgodnie z prawem, jeżeli na kolejny rok prognozowany jest wskaźnik inflacji przekraczający 5%, wówczas minimalne wynagrodzenie musi być podniesione dwukrotnie. I właśnie z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku 2023 roku.

Ile osób w Polsce otrzymuje najniższą krajową?

Główny Urząd Statystyczny szacuje, że najniższą krajową w naszym kraju otrzymuje około 1,5 mln zatrudnionych, czyli więcej, niż co dziesiąta osoba posiadająca umowę o pracę.

Co to jest minimalna stawka godzinowa?

Minimalna stawka godzinowa to nic innego jak najniższa możliwa wysokość wynagrodzenia za godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Przysługuje ona np. osobie pracującej na umowę zlecenie lub świadczącej różnego rodzaju usługi.

W przypadku innych umów, które zawierane są na bazie przepisów Kodeksu cywilnego, czyli np. o dzieło lub umowy agencyjnej nie ma zastosowania obowiązek zapewnienia tego wskaźnika.

O ile wzrośnie najniższa krajowa w 2023? Minimalna stawka godzinowa

Zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem Rady Ministrów z 13 września 2022 roku, dwukrotnie w ciągu roku zmieni się także minimalna stawka godzinowa, która od 1 stycznia wyniesie 22,80 złotych brutto. Pół roku później wzrośnie ona do 23,50 złotych brutto.

Dla porównania w 2022 roku minimalna stawka godzinowa ustalona została na poziomie 19,70 złotych brutto. Rok wcześniej było to 18,30 złotych brutto.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Czym jest IBAN i do czego go używamy? Czym numer IBAN różni się od numeru SWIFT?

0
iban

IBAN to pojęcie związane z bankowością. Czym jest ten numer i kiedy z niego korzystamy? Dowiedz się, z jakich elementów składa się międzynarodowy numer rachunku bankowego. Czym różni się numeru SWIFT?

IBAN to International Bank Account Number, czyli Międzynarodowy Numer Konta Bankowego. Używany jest przez osoby prywatne i przedsiębiorców, którzy wykonują przelewy na konta partnerów w innym kraju. Zobacz, jak sprawdzić swój numer IBAN.

Przelewy zagraniczne

Kod IBAN wskazuje, w jakim kraju zarejestrowany jest bank odbiorcy przelewu. Bez niego bankowość, jaką znamy dzisiaj, nie mogłaby funkcjonować. Dowiedz się wszystkiego, co musisz o nim wiedzieć.

CZYTAJ TAKŻE: NIP czy PESEL – jakiego identyfikatora używać?

Numer rachunku IBAN konieczny jest przy zagranicznych transakcjach, których liczba szybko rośnie. Tylko w styczniu 2021 wykonano ponad 2,63 mln takich operacji na kwotę 13,32 mld euro. Tylko jednego, rekordowego dnia, czyli 8 stycznia system przetworzył transakcje na ponad 800 mln euro.

Wykonywanie przelewów zagranicznych nie różni się wiele od tych krajowych. Jednak w odróżnieniu od krajowych przelewów trzeba uzyskać dodatkowe dane. Jedną z takich dodatkowych wartości będzie właśnie numer IBAN.

Czym jest IBAN?

IBAN powstał dla sprawnego wykonywania przelewów między krajami Unii Europejskiej i powstał pod koniec lat 90. W Polsce działa od 2004. Standard ten rozszerzony został na ok. 60 krajów. Oprócz Europy wykorzystują go banki wybranych krajów Afryki, Azji czy Ameryki Łacińskiej.

CZYTAJ TAKŻE: Czy konto bankowe firmowe jest potrzebne?

Numer IBAN działa w taki sam sposób co zwykły numer rachunku bankowego. To na nim właśnie się opiera. Poza zwykłym numerem konta dodajemy do niego literowe oznaczenie, które wskazuje, z jakiego kraju pochodzi konto.

Jak działa międzynarodowy numer rachunku bankowego?

IBAN, jak już wspomnieliśmy, pozwala zlokalizować kraj banku obsługującego dany rachunek. Żeby wyjaśnić, jak działa, weźmy za przykład dowolny polski rachunek. Każdy numer rachunku to 26 cyfr.

Numer rachunku bankowego (NRB)

Dwie pierwsze cyfry to suma kontrolna całego numeru rachunku. Jest ustalany na podstawie pozostałych cyfr. Osiem kolejnych cyfr wskazuje numer rozliczeniowy banku. Pozwala nam zidentyfikować konkretny bank. Ten numer przyznaje Narodowy Bank Polski. Szesnaście następnych cyfr to indywidualny numer rachunku każdego klienta.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzeciw od nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym – jak napisać?

Konstrukcja NRB wygląda więc tak:

SS RRRR RRRR NNNN NNNN NNNN NNNN

Międzynarodowy numer konta bankowego

Z tak przygotowanego numeru możemy stworzyć numer IBAN. Wystarczy, że na początku ciągu cyfr dodamy prefiks PL. Polski numer ma więc 28 znaków. Inne kraje mogą mieć bardziej rozbudowane numery rachunków bankowych. Maksymalnie mogą to być 34 cyfry. Malta ma ich np. 31, Norwegia 15, a Francja 27.

Symbol ten wskazuje nam kraj, w którym zlokalizowany jest bank odbiorcy. Dla niemieckiego banku będzie to DE, a norweskiego NO.

IBAN polskiego konta będzie więc wyglądał tak:

PL SS RRRR RRRR NNNN NNNN NNNN NNNN

UWAGA! Numer konta bankowego zapisujemy ze spacjami dla czytelności. Dokonując przelewu, pamiętaj, by je usunąć.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego?

Po co International Bank Account Number?

Jeśli podamy numer zagranicznego konta bez zachowania odpowiedniego formatu, to przelew nie będzie zrealizowany. IBAN pozwala na to, by zagraniczny przelew mógł być w ogóle wykonany.

Gdzie znaleźć numer IBAN?

Co zrobić, jeśli potrzebujesz znaleźć swój numer IBAN? Nie musisz szukać daleko. Wystarczy, że przed swoim numerem rachunku bankowego wpiszesz kod kraju. W przypadku Polski jest to PL. Jeśli jednak chcesz się upewnić, czy na pewno prawidłowo go zapisujesz, swój numer IBAN możesz znaleźć:

  • w bankowości online,
  • w aplikacji mobilnej swojego banku,
  • w swojej umowie z bankiem.

CZYTAJ TAKŻE: Nabycie sprawdzające. Na czym polega? Nowe uprawnienie urzędników skarbowych

Podobnie wygląda sytuacja, jeśli poznać międzynarodowy numer konta klienta. Jeśli nie podał ci swojego numeru IBAN, do jego numeru konta bankowego dodaj kod kraju odpowiedniego dla państwa, w którym działa kontrahent. Na przykład, jeśli twój klient jest z Niemiec, tam działa i tam ma konto, jego numer rachunku IBAN to DE + jego numer konta.

Identyfikatory IBAN w wybranych krajach

KRAJ IDENTYFIKATOR IBAN
Austria AT
Bułgaria BG
Czechy CZ
Francja FR
Grecja GR
Hiszpania ES
Islandia IS
Litwa LT
Niemcy DE
Ukraina UA
Wielka Brytania GB

 

Jak sprawdzić poprawność numeru IBAN?

Robiąc przelew zagraniczny, szczególnie ważne jest, aby upewnić się, że numer rachunku został wpisany prawidłowo. Jeśli chcesz zweryfikować, że wśród znaków kodu IBAN nie pojawiła się np. jakaś literówka, możesz wykorzystać algorytm służący do sprawdzania jego poprawności.

Jest to cokolwiek skomplikowane obliczenie. Można go dokonać, postępując zgodnie z poniższą instrukcją.

  1. Przygotuj kod IBAN. Na potrzeby poniższego przykładu użyjemy polskiego numeru konta: PL SS RRRR RRRR NNNN NNNN NNNN NNNN.
  2. Pierwsze cztery znaki numeru IBAN przenieś na koniec ciągu: RRRR RRRR NNNN NNNN NNNN NNNN PL SS
  3. Kod kraju zamień na postać liczbową. Jak to zrobić? Każdej literze alfabetu przyporządkowana jest liczba, gdzie A=1, a Z=35. W takim przypadku P=25, a L=21.
  4. Podstaw powyższe liczby w powyższym ciągu. Otrzymasz: RRRR RRRR NNNN NNNN NNNN NNNN 2521 SS.
  5. Otrzymaną w ten sposób liczbę podziel na 97. Powinieneś otrzymać wynik z resztą 1. Jeśli tak się stanie, twój numer rachunku IBAN jest prawidłowy.

CZYTAJ TAKŻE: Blokada środków na koncie bankowym. Co robić, gdy nie mogę wypłacić pieniędzy?

Czym jest kod SWIFT?

Oprócz numeru IBAN, przy wykonywaniu przelewów zagranicznych, konieczna bywa znajomość kodu SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication). Za jego pomocą identyfikowana jest konkretna instytucja (bank), do której ma trafić przelew.

Dzięki dodaniu kodu SWIFT do numeru konta odbiorcy umożliwiamy szybsze przetworzenie przelewu. Jako że kod IBAN wskazuje jedynie kraj, do jakiego ma trafić przelew zagraniczny, może on przechodzić przez banki pośredniczące. Podanie SWIFT-a sprawia, że unikamy takiej sytuacji.

Pamiętaj! Kod SWIFT to to samo co kod BIC (Business Identifier Code).

SWIFT jest kodem indywidualnym dla poszczególnych banków. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jaki jest BIC twojego banku, sprawdź to na jego stronie internetowej, w swojej bankowości online lub na umowie. Składa się on z 8 lub 11 cyfr. Na przykład kod SWIFT mBanku to:

BREXPLPWMBK

Jego poszczególne elementy oznaczają:

  • BREX – identyfikacja instytucji,
  • PL – oznaczenie kraju,
  • PW – lokalizacja instytucji,
  • MBK – lokalizacja oddziału (pojawia się tylko w niektórych kodach SWIFT).

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

TOP 5 najpopularniejszych branż w Polsce

0
top 5 branż

Jakie są najpopularniejsze branże w Polsce? W jakich branżach jest największa konkurencja i gdzie jest szansa na sukces? Przedstawiamy TOP 5 najpopularniejszych branż w Polsce.

Dla niektórych przedsiębiorców odpowiedź na pytanie o TOP 5 branż pozwala dobrze oszacować szanse na sukces w biznesie, a także zbadać potencjalną konkurencję. Dla części osób informacja o najpopularniejszych branżach jest wskaźnikiem aktualnej koniunktury i zapotrzebowania na dane usługi lub produkcji.

CZYTAJ TAKŻE: Jak ocenić pomysł na biznes?

Jakie są najpopularniejsze biznesy?

Znalezienie odpowiedzi na pytanie o najpopularniejsze biznesy warto zacząć od tego, w jaki sposób uznamy, że konkretne branże są najpopularniejsze. Z baz Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że 54% wszystkich mikrofirm świadczy działalność usługową, niecałe 21% działalność handlową i naprawę samochodów, a 15% budowlaną. 9% najmniejszych firm działa w sektorze przemysłu, a niecałe 0,5% rolnictwa.

Najpopularniejsze segmenty samozatrudnionych

Gdy zawęzimy poszukiwania najpopularniejszych branż do samozatrudnionych, czyli firm, w których pracuje maksymalnie jedna osoba, to przeważające segmenty to:

  • Informacja i komunikacja
  • Edukacja
  • Opieka zdrowotna i pomoc społeczna
  • Działalność finansowa i ubezpieczeniowa
  • Kultura, rozrywka i rekreacja

TOP 5 branż e-commerce

W przypadku najpopularniejszych biznesów bardzo ciekawą kwestią jest to, co najlepiej sprzedaje się w internecie? Choć specjaliści segmentu internetowego wieszczą niewielki spadek zainteresowania otwieraniem nowych sklepów internetowych, to wciąż są branże, które w internecie radzą sobie dość dobrze.

Na początek warto więc poszukać odpowiedzi na pytanie „co Polacy kupują najczęściej w sklepach internetowych”? Według badania Gemius z 2021 na najwyższych miejscach popularności w e-commerce znajdują się odzież, akcesoria i dodatki (to ponad 60%), a także obuwie i kosmetyki (ponad połowa produktów). Podobny wynik popularności zaliczają książki, muzyka czy filmy.

CZYTAJ TAKŻE: Prosty sklep internetowy. Ile to kosztuje? – zestawienie wydatków

Do najbardziej dochodowych branż należy sprzedaż sprzętu elektronicznego, artykułów RTV i AGD oraz akcesoriów sportowych. Równie wysokie pozycje mają segmenty rynku związane z budową i remontem, a także domem i ogrodem.

Najlepszy biznes

Jeśli więc chodzi o internet, to zdecydowanie najpopularniejszą kategorią jest odzież i akcesoria. Te produkty oferowane są przez największą liczbą sklepów internetowych. Z jednej strony sprawia to, że potencjał rozwoju dla kolejnego sklepu istnieje. Z drugiej oznacza bardzo dużą konkurencję i konieczność sporej inwestycji w marketing.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysły na biznes 2023 – lista 10 pomysłów

Perspektywiczne branże internetowe

Śledząc raporty internetowe warto pamiętać, że istnieją segmenty charakteryzujące się zdecydowanie wzrostową tendencją. I tutaj, największą popularnością cieszy się branża podróży i rezerwacji, sprzęt komputerowy, a także meble i akcesoria sportowe. Bardzo szybki wzrost notuje segment multimediów, czyli głównie e-booków.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Stagflacja – jak działa?

0
w co inwestować w czasie stagflacji

Stagflacja jest jednym z najczęściej poruszanych ostatnio pojęć. Czym jest stagflacja, co oznacza i jakie ma skutki dla naszych portfeli? Oto wyjaśnienie pojęcia stagflacja.

Co to jest stagflacja?

Stagflacja jest pojęciem ekonomicznym. Opisuje sytuację jednoczesnego występowania wysokiej inflacji i stagnacji gospodarczej. Sytuacja taka jest bardzo niebezpieczna dla gospodarki.

Skutki stagflacji

Gdy w gospodarce występuje stagflacja, to jej kondycja nie jest zbyt dobra. Dlaczego? Głównie z tego powodu, że jednocześnie występują dwie bardzo złe sytuacje – bardzo wysoka inflacja (powszechnie panujący wzrost cen) i dodatkowo mała chęć do inwestowania, czyli panujące spowolnienie gospodarcze.

To powoduje taki skutek, że gospodarka popada w recesję, a koszty życia obywateli są coraz wyższe. Z perspektywy przedsiębiorcy sytuacja ta wymaga wyjątkowych umiejętności prowadzenia biznesu. Firmy muszą bowiem bardzo mocno ograniczać koszty działalności. Skutkiem tego jest np. konieczność zwolnienia ludzi, czego efektem jest wzrastające bezrobocie.

Gdy firmy ograniczają inwestycje i tną koszty, to nie są w stanie się rozwijać. Jeśli więc stagflacja się przedłuża, to wiele firm może bankrutować, ponieważ nie inwestują w nowe technologie i rozwój.

Dlaczego pojawia się stagflacja?

Podstawową przyczyną stagflacji są negatywne zdarzenia gospodarcze. Wystarczy zauważyć, że przez wiele tygodni dostęp do wielu surowców jest ograniczony, by szybko wzrosły ceny produktów końcowych.

Bardzo szybki wzrost cen w efekcie przekłada się na kryzys gospodarczy. Szczególnie gdy wysokie, szybko rosnące ceny, rządzący chcą niwelować, „dorzucając” na rynek dodatkowe pieniądze w formie świadczeń, takich jak np. dodatkowe zasiłki.

W takiej sytuacji mamy do czynienia z gospodarką w kryzysie. Rośnie bezrobocie, bo firmy tną koszty, ogólna koniunktura nie jest najlepsza, dostępność wielu surowców i produktów jest ograniczona, więc rosną ceny. Firmy mają mniej pieniędzy, bo nie inwestują, a często utrzymują się z oszczędności.

Wielu obywateli nie ma pracy, przez co są zmuszeni korzystać z zasiłków. To sprawia, że państwo „dorzuca” na rynek jeszcze więcej gotówki, która jest warta coraz mniej. Efekt? Wciąż rosnąca inflacja i samonapędzająca się kula śniegowa, która sprowadza gospodarkę na dno.

Jak inwestować w czasie stagflacji?

Stagflacja, czyli czas ograniczania kosztów nie sprzyja inwestycjom. Ci, którzy mają jednak nadwyżki gotówki, starają się jak najbardziej ochronić je przed spadkiem wartości. Są więc tacy, którzy kupują fizyczne metale szlachetne, takie jak złoto czy srebro. Są i tacy, którzy inwestują w nieruchomości.

Nieruchomości dość dobrze przechowują wartość pieniądza w czasie. Co ważne, chodzi tu przede wszystkim o inwestowanie w nieruchomości, a nie kupowanie ich po to, by mieszkać. Jest to istotne o tyle, że w czasie stagflacji, drogi staje się kredyt. Jeśli więc ktoś kupuje nieruchomości, to jest to raczej klient „gotówkowy”.

Drożyzna i stagflacja

W sytuacji stagflacji szybko rosną ceny wielu produktów. Z jednej strony wydaje się to nielogiczne. Skoro bowiem firmy nie inwestują, tną koszty, a gospodarka zwalnia, to przedsiębiorcom powinno zależeć na tym, by sprzedać swoje produkty wielu klientom. Co za tym idzie, powinny one być tańsze.

Rzeczywistość wydaje się jednak bardziej brutalna. Stagflacja powoduje, że wartość pieniądza znacznie się obniża, a w górę idą koszty życia. W rzeczywistości jednak spada wartość pieniądza, a koszty życia idą w górę. Realnie zarabiamy mniej, a wydawać musimy coraz więcej.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Zastrzeżenie numeru PESEL – czy jest możliwe?

0
zastrzeżenie numeru pesel

Zastrzeżenie numeru PESEL to dość nowy pomysł. Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Na jakiej zasadzie miałaby działać blokada numeru PESEL? W czym by pomagała?

Zastrzeżenie numeru PESEL to mógłby pomagać w sytuacji, w której nasz numer PESEL, wraz z innymi danymi osobowymi wpadnie w ręce przestępców. Czy jest możliwa?

Zastrzeżenie numeru PESEL

Zastrzeżenie numeru PESEL mogłoby być bardzo pomocne. Jedenastocyfrowy numer, który towarzyszy nam przez całe życie jest w wielu przypadkach kluczową daną, która pozwala na naszą identyfikację. Kredyt, pożyczka, najem mieszkania, umowa z telekomem, wizyta u lekarza, ślub, założenie firmy…  To sytuacje, w których numer PESEL jest nam absolutnie potrzebny, można rozszerzać w nieskończoność.

A co w sytuacji, w której nasz numer wpadnie w ręce przestępców. Niestety w społeczeństwie nie brakuje osób, które się o tym boleśnie przekonały. Świetnym wyjściem byłaby blokada numeru PESEL. Niestety to rozwiązanie nie jest obecnie możliwe, choć… trwają pracę nad jego wdrożeniem.

W dobie powszechnej cyfryzacji, zastrzeżenie numeru PESEL byłoby skuteczną metodą na zablokowanie przestępczych działań oszustów w przeróżnych sytuacjach. Tym samym ograniczyłaby sytuacje, w których ktoś musiałby spłacać nieswoje kredyty, lub opłacać czyjeś zobowiązania.

Pomysły na blokadę numeru PESEL

Powyższe argumenty przewijały się już w wielu dyskusjach. Argumentowano, że blokada numeru PESEL nie jest możliwa m.in. ze względu na fakt, iż prawo nie przewiduje wydania nowego, innego numeru ewidencyjnego tej samej osobie.

Okazuje się jednak, że możliwe jest wprowadzenie skutecznego mechanizmu pośredniego. Numeru PESEL wprawdzie nie zmienimy, jednak… będziemy mogli go zamrozić.

Zastrzeżenie numeru PESEL w mObywatelu?

Cyfryzacja KPRM poinformowała właśnie, że przygotowywany jest dość prosty w swym zastosowaniu mechanizm zastrzegania numeru PESEL. Ma być ono dodatkową funkcją m.in. w rządowej aplikacji mObywatel.

Jak ma to działać w praktyce? Instytucje finansowe udzielając kredytu lub pożyczki będą miały obowiązek sprawdzenia w bazie, czy osoba legitymująca się danym numerem PESEL nie zastrzegła, że nie chce zaciągać żadnych zobowiązań finansowych.

Cyfryzacja KPRM wyjaśnia, że projektowane właśnie przepisy „będą blokować możliwość dochodzenia roszczeń udzielonych pomimo dokonanego zastrzeżenia”. To z kolei ma zdjąć z osób, którym skradziono tożsamość „konieczność obrony przed długami, które powstały w wyniku działalności przestępców”.

Zastrzeżenie PESEL a konsekwencje prawnego

Zgodnie z proponowanym prawem nowa usługa będzie miała charakter nie tylko czysto informacyjny. Ma ona także wywołać konsekwencje prawne. Zgodnie z projektowanymi przepisami, każda instytucja finansowa będzie miała obowiązek sprawdzić, czy osoba, która w danym momencie zaciąga jakiekolwiek zobowiązanie, nie zastrzegła takiej możliwości w bazie prowadzonej przez rząd.

Rejestr zastrzeżonych numerów PESEL

Propozycja zakłada powstanie nowego rejestru, który będzie gromadził informacje o zastrzeżonych numerach PESEL. W tej sytuacji każda instytucja, która udziela pożyczki, czyli bank, SKOK, czy firma pożyczkowa, a także notariusze i sądy, będą miały obowiązek sprawdzenia w nim czy dane wnioskodawcy nie widnieją we wspomnianym rejestrze.

Jeśli nie dopilnują tej procedury, będą mogły zapomnieć o dochodzeniu jakichkolwiek roszczeń od osoby, która padła ofiarą przestępców. Mechanizm ten ma dotyczyć także takich obszarów jak obrót nieruchomościami.

Cyfryzacja KPRM planuje także stworzenie specjalnego trybu zastrzeżenia dla osób, które nie potrafią poruszać się w sieci i korzystać z aplikacji. W takim przypadku będzie można złożyć pisemny wniosek, który przyjmie dowolny urząd gminy.

Stan przed wprowadzeniem nowego prawa

Niestety do chwili, wprowadzenia nowego prawa, osoby, które straciły dowód osobisty, mogą zastrzec sam dokument. Nie daje to jednak „spokoju” i pewności, że ktoś nie posłuży się danymi, w celu popełnienia przestępstwa. Proponowane rozwiązanie zdaje się ten problem rozwiązywać w całości.

RKO (Rodzinny Kapitał Opiekuńczy) – co to jest?

0
rodzinny kapitał opiekuńczy dla kogo

Co to jest Rodzinny Kapitał Opiekuńczy? Jak działa? I kto może z niego skorzystać?

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy to świadczenie dla rodziców najmłodszych dzieci. Jak działa RKO? Kto dokładnie może z niego skorzystać? Co zrobić, żeby takie środki uzyskać?

Co to jest Rodzinny Kapitał Opiekuńczy?

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy to świadczenie, które ma częściowo pokryć wydatki związane z wychowaniem dziecka. Chodzi o dzieci w wieku od 12. do 35. miesiąca życia.

Dla kogo jest Rodzinny Kapitał Opiekuńczy?

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przysługuje na drugie i kolejne dziecko w rodzinie, jeżeli jest się matką lub ojcem dziecka albo przyjęło się dziecko na wychowanie i dana osoba wystąpiła do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie jego przysposobienia. Najważniejszym elementem jest to, że dziecko musi mieszkać z wnioskodawcą i być przez niego utrzymywane. Z RKO nie może skorzystać osoba, która jako rodzic jest pozbawiona władzy rodzicielskiej.

Wniosek o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy

Żeby otrzymać pieniądze w ramach RKO najpierw należy złożyć odpowiedni wniosek. Można to zrobić już od pierwszego dnia, w którym dziecko kończy 9. miesiąc do końca miesiąca, w którym dziecko kończy 13. miesiąc. Wniosek składa się elektronicznie do ZUS, podobnie jak w przypadku innych świadczeń, np. 500+.  Można to zrobić albo bezpośrednio przez portal PUE ZUS albo poprzez swój bank.

Dokumenty dodatkowe do wniosku RKO

Starając się o rodzinny kapitał opiekuńczy trzeba złożyć następujące dokumenty:

  • zaświadczenie sądu opiekuńczego lub ośrodka adopcyjnego o prowadzonym postępowaniu sądowym w sprawie przysposobienia dziecka z datą wystąpienia do sądu – jeśli przyjąłeś dziecko na wychowanie,
  • oświadczenie o dacie przyjęcia na wychowanie dziecka, w stosunku do którego wystąpiłeś do sądu z wnioskiem o wszczęcie powstępowania w sprawie jego przysposobienia,
  • decyzję albo zaświadczenie dyrektora szkoły publicznej o odroczeniu obowiązku szkolnego – jeśli dziecko od 7 do 10 lat ma odroczony obowiązek szkolny,
  • orzeczenie sądu o ustanowieniu opieki naprzemiennej – jeśli opiekujesz się dzieckiem na przemian z drugim rodzicem (z którym rozwiodłeś się, żyjesz w separacji lub rozłączeniu) w porównywalnych i powtarzających się okresach,
  • dokument potwierdzający charakter pobytu cudzoziemca w Polsce np. karta pobytu z adnotacją „dostęp do rynku pracy”, kartę stałego pobytu (nie dotyczy to obywateli UE/EFTA).

Pieniądze z Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego

Świadczenie RKO jest wypłacane co miesiąc, aż do momentu, gdy otrzyma się całą, ściśle określoną Wysokość świadczenia to 12 000 zł na dziecko. Wypłaty mogą być realizowanie na jeden z dwóch sposobów. To rodzic decyduje o wyborze jednej z nich.

Może to być kwota 500 zł przez dwa lata, lub 1000 zł miesięcznie przez rok. Jeśli wniosek został złożony po upływie ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 13. Miesiąc, to wartość świadczenia będzie proporcjonalnie obniżona.

Spółka z o.o. – najpopularniejszy rodzaj spółki

0

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to najpopularniejszy rodzaj spółki kapitałowej w Polsce. Jak działa spółka z o.o? Oto kilka podstawowych informacji o spółkach

Podstawową cechą, na którą zwracają uwagę osoby zakładające spółkę z o.o., jest ograniczenie własnej odpowiedzialności za długi związane z prowadzeniem biznesu. W przypadku jednoosobowej działalności wszelkiego rodzaju zobowiązania muszą być pokrywane z majątku przedsiębiorcy, który firmę prowadzi. Spółka natomiast pozwala ograniczyć odpowiedzialność. Są oczywiście od tego pewne wyjątki. Co do zasady jednak, spółka z o.o. dobrze chroni przed odpowiedzialnością.

Odpowiedzialność spółki z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to także wiele dodatkowych kwestii formalnych. Chociażby takich związanych z koniecznością sporządzenia umowy spółki z o.o., zabezpieczeniem wkładu na pokrycie kapitału zakładowego, powołaniem zarządu, podejmowaniem uchwał i obowiązkiem przygotowania sprawozdania finansowego.

CZYTAJ TAKŻE: Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest całkowicie niezależnym bytem powoływanym na mocy umowy spółki przez wspólników. Wspólnicy ci nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za ewentualne długi spółki. Spółka musi pokrywać zobowiązania z własnych środków.

Co więc istotne, jeśli faktury wystawia spółka, to wszystkie pieniądze są własnością spółki, a nie pojedynczego przedsiębiorcy. Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą może swobodnie korzystać zarówno z pieniędzy zgromadzonych na koncie firmowym, jak i osobistym.

Przelewać między nimi środki i dysponować nimi bardzo elastycznie. W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wszelkie środki są pieniędzmi spółki i trzeba je wypłacić ze spółki, aby korzystać z nich prywatnie. Co się z tym wiąże, spółka ponosi odpowiedzialność za wszelkie zobowiązania. Jednak nie do wysokości kapitału zakładowego, jak twierdzi wielu doradców, ale do wysokości całego swojego majątku.

Nawet jeśli spółka ma kapitał zakładowy w wysokości 5 tys. złotych (minimalny kapitał zakładowy) ale na rachunkach bankowych ma zgromadzone 100 tys. złotych, w majątku jest samochód i nieruchomość, to spółka w pełni odpowiada za zobowiązania do wysokości całego swojego majątku.

CZYTAJ TAKŻE: Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z o.o.?

Umowa spółki z o.o.

Umowa spółki jest podstawowym dokumentem założycielskim. Podpisują ją wszyscy wspólnicy. Można skorzystać z urzędowego wzoru umowy spółki (jeśli zakładamy ją przez internet) lub u notariusza, jeśli chcemy zawrzeć w umowie spółki dodatkowe elementy.

Kapitał zakładowy

Kolejnym elementem jest konieczność wniesienia kapitału zakładowego. To wartość, którą dysponuje spółka od początku swojej działalności. Minimalna wysokość kapitału zakładowego to 5000 zł. Nie trzeba jednak od razu takiej kwoty wpłacać na firmowe konto. Szczególnie że kapitał zakładowy może być wniesiony zarówno w formie pieniężnej, jak i niepieniężnej. „Wniesiony” oznacza, że trzeba wskazać, że jest pokrycie pełnej wartości w jakimś dobru: czy to gotówce, czy pracy, czy wartości niematerialnej.

CZYTAJ TAKŻE: Jak podwyższyć kapitał zakładowy spółki z o.o.?

Gdy sporządzimy umowę spółki i wniesiemy kapitał zakładowy, to możemy dokonać wpisu do KRS, czyli Krajowego Rejestru Sądowego. W ogromnym uproszczeniu jest to odpowiednich CEiDG dla spółek. Z tą różnicą, że wpisanie do KRS spółki trwa zdecydowanie dłużej. W zależności od „obłożenia” w danym sądzie może to być nawet kilka tygodni.

Zarząd spółki

Spółka, jako byt prawny i całkowicie niezależny od przedsiębiorcy musi być w jakiś sposób zarządzana. Podstawą będzie więc zarząd spółki. Pierwszy zarząd powołuje się w akcie notarialnym lub w uchwale zgromadzenia wspólników.

Zarząd, z prezesem zarządu na czele może ponosić całkowitą odpowiedzialność materialną za wszystkie zobowiązania spółki. Jeśli więc wspólnik jest jednocześnie prezesem zarządu, to jako wspólnik za zobowiązania nie odpowiada. Jako prezes już tak. Oczywiście są od tego wyjątki.

NIP i REGON

Ponieważ spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest osobnym bytem, ma też swój własny, niezależny NIP i REGON. Jeśli spółka będzie podatnikiem VAT, to konieczne będzie przeprowadzenie takiej rejestracji.

Jednoosobowa spółka z o.o.

W przeciwieństwie do prostszych spółek (spółki cywilnej, jawnej, czy komandytowej) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może istnieć, mając w składzie wyłącznie jednego wspólnika i to przez cały czas trwania spółki.

W związku z tym możesz zarówno założyć spółkę z o.o. samodzielnie, jak i odkupić spółkę mającą w swoim składzie dotychczas więcej niż jednego wspólnika, czy też odkupić udziały w swojej spółce od innego wspólnika. Jeśli wspólnik jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest osobą fizyczną, to jest traktowany jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą. Oznacza to, że jest zobowiązany do płacenia co miesiąc składek ZUS.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji

Jak już wspomnieliśmy, wpis do Krajowego Rejestru Sądowego trwa zdecydowanie dłużej niż w przypadku CEiDG. Nie oznacza to, że spółka może działać dopiero wtedy, gdy będzie zarejestrowana. Do czasu rejestracji spółka działa jako spółka z o.o. w organizacji. Spółka może już prowadzić działalność i gromadzić majątek. Może te być stroną umów. Nie można jednak rozporządzać udziałami do momentu pełnej rejestracji spółki.

Często zadawane pytania – spółka z o.o.

Jak założyć spółkę z o.o.?

Aby założyć spółkę z o.o., należy zawrzeć umowę spółki, wnieść wkład na pokrycie kapitału, powołać zarząd oraz złożyć wpis do rejestru przedsiębiorców.

Ile kosztuje założenie spółki z o.o.?

To, ile będzie kosztować założenie spółki z o.o., będzie zależeć od tego, w jaki sposób ją założymy. Szybszym i tańszym rozwiązaniem będzie założenie jej przez Internet. Wówczas wyniesie nas to 350 złotych. W przypadku założenia spółki przed notariuszem zapłacimy przynajmniej 600 złotych.

Czy spółka z o.o. może być jednoosobowa?

Spółka z o.o. może być jednoosobowa. Wówczas jedyny wspólnik posiada wszystkie udziały w niej.

Czy spółka z o.o. jest osobą prawną?

Spółka z o.o. jest osobą prawną.

Kto może założyć spółkę z o.o.?

Spółkę z o.o. może założyć dowolna osoba fizyczna lub prawna.

Kto powołuje zarząd w spółce z o.o.?

Zarząd w spółce z o.o. „domyślnie” zostaje powołany poprzez uchwałę zgromadzenia członków zarządu. Inny tryb może zostać ustalony w umowie spółki.

Czy spółka z o.o. może być na ryczałcie?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w przeciwieństwie do innych spółek, nie może rozliczać się za pomocą podatku ryczałtowego.

Spółka z o.o. czy działalność gospodarcza?

Spółka z o.o. opłaca się bardziej, jeśli chcesz ograniczyć swoją odpowiedzialność majątkową. Proces rejestracji jest natomiast znacznie bardziej skomplikowany.

Czy spółka z o.o. może nie być VAT-owcem?

Spółka z o.o. nie musi być płatnikiem VAT, jeśli nie przekracza 200 tysięcy złotych obrotu rocznie.

Jak odwołać prezesa zarządu spółki z o.o.?

Prezes zarządu spółki z o.o. zostaje odwołany poprzez uchwałę członków zarządu, chyba że inaczej zostało ustanowione w umowie spółki.

Kiedy spółka z o.o. może rozpocząć działalność?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością rozpoczyna swoją działalność z dniem zawarcia umowy spółki.

Jak sprawdzić PKD spółki z o.o.?

PKD spółki możesz sprawdzić na stronie CEIDG. W rejestrze spółki możesz wyszukiwać na podstawie NIP-u, REGON-u, numerze KRS, danych właściciela albo adresie.

Kto powołuje prokurenta w spółce z o.o.?

Prokurenta w spółce z o.o. i innych spółkach kapitałowych powołuje zarząd w drodze jednomyślnej uchwały.

Jak kupić spółkę z o.o.?

Zakup spółki z o.o. polega na wykupieniu udziałów w spółce. Można to zrobić bezpośrednio lub przez pośredników, takich jak kancelarie prawne, czy serwis Ministerstwa Sprawiedliwości S24.

Ile kosztuje prowadzenie księgowości spółki z o.o.?

Prowadzenie pełnej księgowości dla spółki z o.o. kosztuje od 300 złotych dla mniejszych, mniej aktywnych spółek, do kilku tysięcy dla większych firm o większym obrocie dokumentów.

Czy spółka z o.o. może odstąpić od umowy?

Od 2021 roku przedsiębiorcy mają prawo do odstąpienia od umowy w przypadku zakupów na firmę robionych poza lokalem kupującego, takie samo jak konsumenci.

Ile trwa założenie spółki z o.o.?

Założenie spółki z o.o. to czas od jednego do 7 dni.

Czy w spółce z o.o. płaci się ZUS?

Wspólnicy spółki z o.o. nie podlegają obowiązkowi płacenia składek ZUS. Wyjątkiem jest sytuacja, w której wspólnik jest tylko jeden i posiada 100% udziałów.

Do kogo należy majątek spółki?

Właścicielem majątku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest sama spółka, jako że posiada osobowość prawną. Nie ma jednak prawa zarządzania nim.