Kiedy sporządzić, podpisać, zatwierdzić i złożyć sprawozdanie finansowe? Poznaj najważniejsze terminy

0
sprawozdanie finansowe terminy

Sporządzenie sprawozdania finansowego niezgodnie z ustawą, w tym z naruszeniem terminów przygotowania dokumentów, grozi poważnymi konsekwencjami (nie tylko karą grzywny). Jak ich uniknąć? Rozwiewamy wszelkie wątpliwości dotyczące dat związanych ze sporządzeniem i złożeniem sprawozdania finansowego.

Sprawozdanie finansowe sporządzają kierownicy jednostek, czyli członkowie zarządu, wspólnicy lub komplementariusze prowadzący sprawy spółki. Dokument podpisuje kierownik jednostki oraz osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych (to zazwyczaj główny księgowy lub przedsiębiorca świadczący usługi księgowe).

Do kiedy sporządzić sprawozdanie finansowe?

Sprawozdanie finansowe należy sporządzić w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego, który zwykle przypada na 31 grudnia (dla firm, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym). Zgodnie z tym, termin na przygotowanie sprawozdania upływa dla większości przedsiębiorstw 31 marca.

Może się zdarzyć, że konieczna jest korekta sporządzonego już sprawozdania finansowego (ze względu np. na wykrycie istotnych błędów). W takiej sytuacji jednostka wprowadza korektę do ksiąg rachunkowych i tworzy nowe sprawozdanie. Data sporządzenia tego dokumentu może przypadać po 31 marca.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Podpisanie sprawozdania finansowego – termin

Sprawozdanie finansowe należy podpisać najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego. W przypadku firm, w których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, termin mija 31 marca. Sprawozdanie finansowe opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Do kiedy zatwierdzić sprawozdanie finansowe?

Termin zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego upływa po 6 miesiącach od daty, w której zakończono okres rozliczeniowy. Jeżeli rok obrotowy firmy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, to sprawozdanie finansowe powinno zostać zatwierdzone do 30 czerwca.

Składanie sprawozdania finansowego – termin

Termin złożenia sprawozdania finansowego zależy od rodzaju jednostki, która ma taki obowiązek:

  • jednostki wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) i podatnicy CIT, którzy nie są wpisani do KRS, ale mają obowiązek sporządzać sprawozdanie finansowe – 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego;
  • podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych – w terminie złożenia zeznania podatkowego za dany rok.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Kiedy sporządzić, podpisać, zatwierdzić i złożyć sprawozdanie finansowe? Poznaj najważniejsze terminy
  2. Elementy sprawozdania finansowego – z czego składa się sprawozdanie finansowe?
  3. Jak otworzyć elektroniczne sprawozdanie finansowe XML?
  4. Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?
  5. Jak wygląda sprawozdanie finansowe osoby fizycznej? Kiedy przedsiębiorca musi składać sprawozdanie finansowe?

Konsekwencje niedotrzymania terminów w kwestii sprawozdania finansowego

Za niepodpisanie sprawozdania finansowego w terminie grozi grzywna, kara więzienia do lat 2 lub obie kary łącznie (77 pkt 2 ustawy o rachunkowości). 

Kierownikowi jednostki, który nie złożyła sprawozdania, grozi grzywna (10 do 720 stawek dziennych), kara ograniczenia wolności do 2 lat, rozpoczęcie postępowania przymuszającego, a w ostateczności rozwiązanie spółki i wykreślenie jej z KRS. W trybie przymuszającym jednostka jest wzywana przez KRS do złożenia sprawozdania w ciągu 7 dni od otrzymania wezwania. Jeżeli wezwanie nie poskutkuje, to sąd z urzędu orzeka o rozwiązaniu spółki lub ustanawia kuratora prowadzącego sprawy firmy.

Warto pamiętać, że opóźnienie w zatwierdzeniu sprawozdania finansowego uniemożliwi wypłatę dywidendy lub podział zysku. Firmy, które nie złożyły sprawozdania, mogą mieć problemy z zaciągnięciem kredytu lub wzięciem leasingu. Konsekwencją niedotrzymania terminów związanych ze sprawozdaniem finansowym będzie też opóźnienie badania tego dokumentu przez biegłego rewidenta (jeżeli podlega badaniu).

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Jak złożyć sprawozdanie finansowe do KRS krok po kroku?

0
jak złożyć sprawozdanie finansowe

Złożenie sprawozdania finansowego do KRS może wydawać się skomplikowanym zadaniem. W tym artykule poprowadzimy Cię krok po kroku przez cały proces, wyjaśniając wszystkie etapy. Zapraszamy do przewodnika dla przedsiębiorców, którzy mają obowiązek złożyć sprawozdanie finansowe.

Sprawozdanie finansowe składa się zawsze w formie elektronicznej (w pliku XML zgodnym ze schematem XSD). Należy opatrzeć je podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym. Do składania sprawozdań można użyć bezpłatnej aplikacji udostępnionej przez Ministerstwo Finansów, czyli e-Sprawozdania Finansowe.

Składanie sprawozdania finansowego przez RDF

Procedura składania sprawozdania finansowego przez Repozytorium Dokumentów Finansowych (RDF) polega na:

  1. Wyszukaniu podmiotu – należy znaleźć swoją jednostkę za pomocą numeru KRS. Kontynuacja będzie możliwa jeśli system zidentyfikuje osoby uprawnione do reprezentacji.
  2. Dołączeniu dokumentów – trzeba wskazać okres, za który zgłaszane są dokumenty finansowe, rodzaj zgłoszenia, a następnie wybrać „Dodaj dokument” i „Plik dokumentu”.
  3. Złożeniu oświadczenia – składający uzupełnia oświadczenie o podpisaniu oryginałów załączonych dokumentów przez kierownika jednostki i osobę prowadzącą księgi rachunkowe. Może się zdarzyć, że nie wszystkie podpisy zostaną złożone, w takiej sytuacji trzeba wypełnić pola „Kto nie podpisał” oraz „Powód braku podpisu”.
  4. Weryfikacji i wysyłki – ostatni krok polega na sprawdzeniu poprawności zgłoszenia („Pokaż zgłoszenie” i „Weryfikuj zgłoszenie”), podpisania go kwalifikowanym podpisem elektronicznym/profilem zaufanym oraz wysłaniu do RDF („Wyślij zgłoszenie do repozytorium”). Status sprawozdania można sprawdzić w zakładce „Powiadomienia”.

Sprawozdanie finansowe powinno zawierać wszystkie wymagane elementy (bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową) i być zgodne ze strukturą XSD.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak złożyć sprawozdanie do KRS przez S24

Aby złożyć sprawozdanie finansowe do KRS przez S24, należy:

  1. Utworzyć konto w portalu eKRS lub się zalogować.
  2. Przejść do zakładki „Bezpłatne zgłaszanie dokumentów finansowych”.
  3. Wybrać sekcję „Przygotowanie i składanie zgłoszeń”.
  4. Kliknąć przycisk „Dodaj nowe zgłoszenie”.
  5. Wskazać numer KRS podmiotu, dla którego chce się złożyć sprawozdanie.
  6. Sprawozdanie finansowe składane do KRS musi być przygotowane w postaci elektronicznej, w pliku XML (zgodnie ze schematem XSD) i zawierać wszystkie elementy sprawozdania (bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową). Plik wygenerowany niezgodnie z opublikowanymi strukturami nie zostanie przyjęty przez system.
  7. Sprawozdanie finansowe musi być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Kiedy sporządzić, podpisać, zatwierdzić i złożyć sprawozdanie finansowe? Poznaj najważniejsze terminy
  2. Elementy sprawozdania finansowego – z czego składa się sprawozdanie finansowe?
  3. Jak otworzyć elektroniczne sprawozdanie finansowe XML?
  4. Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?
  5. Jak wygląda sprawozdanie finansowe osoby fizycznej? Kiedy przedsiębiorca musi składać sprawozdanie finansowe?

Złożenie sprawozdania finansowego do KRS po terminie

Zgodnie z ustawą o rachunkowości, roczne sprawozdanie finansowe powinno zostać zatwierdzone w ciągu 6 miesięcy od dnia bilansowego, a następnie złożone w KRS w ciągu 15 dni od zatwierdzenia, czyli do 15 lipca danego roku (jeżeli rok kalendarzowy pokrywał się z rokiem bilansowym).

Co jednak zrobić, jeśli termin został przekroczony? Nadal należy złożyć sprawozdanie w ciągu 15 dni od upływu terminu. Potem należy je złożyć ponownie, w ciągu 15 dni od zatwierdzenia, wraz z dokumentami potwierdzającymi zatwierdzenie (art. 69 ustawy o rachunkowości). Należy pamiętać, że za naruszenie przepisów dotyczących składania sprawozdania finansowego grozi kara grzywny, kara pozbawienie wolności do 2 lat lub obie kary łącznie. 

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Ile zarabia żołnierz w polskiej armii w 2024 roku?

0
ile zarabia żołnierz

6 000 zł brutto – tyle wynosi najniższe wojskowe wynagrodzenie w 2024 roku. Polski żołnierz może jednak zarobić o wiele więcej, do tego dochodzi wiele dodatków. Sprawdzamy, na jakie wynagrodzenie mogą liczyć osoby służące z bronią w ręku.

Ile zarabia żołnierz?

7900 zł – tyle wynosi średnie miesięczne wynagrodzenie żołnierza w polskiej armii w 2024 r.

Ile zarabia żołnierz szeregowy?

Najniższe uposażenie dla szeregowych żołnierzy wynosi od 1 marca 2024 roku to 6 000 zł.

Ile zarabia podoficer?

Podoficer Sił Zbrojnych RP zarabia 7 110-11 060 zł.

Ile zarabia oficer?

Oficer Sił Zbrojnych RP zarabia 8 240-17 130 zł. Warto dodać, że wynagrodzenie generała to 18 490-23 400 zł.

Dodatki do wynagrodzenia przysługujące żołnierzom

Żołnierzom zawodowym przysługuje:

  • zasiłek na zagospodarowanie w wysokości jednomiesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym;
  • dodatkowe uposażenie roczne w wysokości 1/12 uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym;
  • nagrody uznaniowe i zapomogi;
  • nagrody jubileuszowe w wysokości:
    • po 20 latach czynnej służby wojskowej – 75%;
    • po 25 latach czynnej służby wojskowej – 100;
    • po 30 latach czynnej służby wojskowej – 150;
    • po 35 latach czynnej służby wojskowej – 200;
    • po 40 latach czynnej służby wojskowej – 300% – miesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym.
  • należności za podróże służbowe i przeniesienia służbowe: ryczałt z tytułu przeniesienia, diety, ryczałt na pokrycie kosztów przejazdu pociągiem, zasiłek osiedleniowy (250% najniższego uposażenia żołnierza zawodowego, po przesiedleniu się z członkami rodziny lub 50% najniższego uposażenia żołnierza zawodowego jeżeli żołnierz jest samotny, lub przesiedlił się bez członków rodziny), zwrot kosztów przewozu urządzeń domowych;
  • gratyfikację urlopową (raz w roku, z uwzględnieniem małżonka i dzieci, w wysokości przynajmniej 35% najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza);
  • świadczenie teleinformatyczne;
  • świadczenie motywacyjne po 25 lat służby wojskowej (1500 zł miesięcznie i 2500 zł miesięcznie po 28 latach i 6 miesiącach służby wojskowej);
  • świadczenie za długoletnią służbę wojskową – po 15 latach służby,  5% należnego uposażenia zasadniczego miesięcznie;
  • należności dla pełniących służbę poza granicami państwa;
  • należności po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej – odprawa w wysokości 100% (po roku służby), 200% (po 5 latach służby), 300% (po 10 latach służby) uposażenia zasadniczego, dodatkowo odprawa jest zwiększana o 20% za każdy rok po 10 latach służby (do 600%), zwolnionemu żołnierzowi przysługują również dodatkowo inne należności, w tym comiesięczne świadczenie w wysokości uposażenia zasadniczego z dodatkami stałymi (przez 1 rok);
  • dodatek specjalny (za szczególne właściwości lub warunki pełnienia zawodowej służby wojskowej), dodatek służbowy (za pełnienie służby na określonych stanowiskach), dodatek za długoletnią służbę wojskową, dodatek motywacyjny, dodatek kompensacyjny, dodatek wyrównawczy;
  • świadczenie mieszkaniowe (prawo do zakwaterowania w miejscowości, w której służy).

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Zarobki w samorządach 2024: Ile zarabia wójt? Od czego zależy jego wynagrodzenie? Czy może zarabiać na prowadzeniu działalności? 
  2. Średnia krajowa 2024 – ile wynosi przeciętne wynagrodzenie?
  3. Wzrost płacy minimalnej 2024. Jaka będzie podwyżka płacy minimalnej w przyszłym roku?
  4. Najniższa krajowa 2025 – ile wyniesie płaca minimalna brutto i netto w przyszłym roku?
  5. Drugi próg podatkowy – ile wynosi i jak go obliczyć?

O ile wzrosły wynagrodzenia dla żołnierzy?

Najniższe uposażenie szeregowego żołnierza wzrosło 1 marca o 1 140 zł. W lutym 2024 r. wynagrodzenia wzrosły średnio o 450 zł dla szeregowych, 410-550 zł dla podoficerów, 300-530 zł dla oficerów oraz 200-350 zł dla generałów. Wynagrodzenie nie może być niższe niż 6 000 zł brutto (szeregowy), a górną granicą jest 20 900 zł brutto (grupa uposażenia generał 20). Wzrost uposażeń pociągnął za sobą wzrost dodatków za długoletnią służbę wojskową.

Ile zarabia żołnierz GROM-u?

Wynagrodzenie żołnierzy Grupy Reagowania Operacyjno-Manewrowego (GROM) nie jest oficjalnie publikowane. Według informacji medialnych, komandosi z GROM zarabiali w 2020 roku o 20-30% więcej niż „zwykli” żołnierze.

Ile zarabia żołnierz na misji?

Wynagrodzenia żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicą państwa reguluje rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z 8 grudnia 2023 roku. Żołnierze otrzymują miesięczną należność zagraniczną, której wysokość zależy od zajmowanego stanowiska służbowego i mnożników stawki dodatku zagranicznego bazowego. Mnożniki te wahają się od 4,5 dla szeregowego zawodowego do 6,9 dla generała brygady. Zasiłek adaptacyjny wynosi 300 proc. kwoty obliczeniowej, natomiast stawka dodatku wojennego to od 0,03 do 0,05 najniższego uposażenia za każdy dzień pobytu w strefie działań wojennych.

Ile zarabia polski żołnierz w Ukrainie?

Polscy żołnierze nie pełnią służby na Ukrainie. Polacy, którzy jako ochotnicy walczą z pełnoskalową inwazją Rosji na Ukrainę, służą m.in. w Legionie Międzynarodowym. Żołd żołnierzy z LM wynosił w sierpniu 2023 r. ok. 1000 dolarów miesięcznie. Pod koniec grudnia 2023 r. Legion oferował żołd w wysokości ok. 600 dolarów za służbę poza linią frontu, 1200 dolarów za służbę w obszarze zagrożenia i 3 300 dolarów za bezpośredni udział w walkach.

Czy żołnierz zawodowy może prowadzić firmę?

Żołnierzowi zawodowemu nie wolno podejmować pracy zarobkowej i prowadzić działalności gospodarczej. Mówi o tym wprost art. 335 ustawy o obronie Ojczyzny. Za pracę zarobkową uważa się pracę świadczoną osobiście w ramach stosunku pracy lub na podstawie innego tytułu, jeżeli praca jest wykonywana przez okres dłuższy niż 1 miesiąc.

Są jednak wyjątki (art. 335. ust. 3 ustawy). Dowódca jednostki wojskowej, na wniosek żołnierza zawodowego, może zezwolić żołnierzowi na wykonywanie pracy zarobkowej lub prowadzenie działalności gospodarczej, jeżeli:

  • nie koliduje to z wykonywaniem zadań służbowych przez żołnierza;
  • wpływa to na podwyższenie jego kwalifikacji;
  • nie narusza to prestiżu żołnierza zawodowego;
  • prowadzona działalność gospodarcza lub działalność podmiotu, u którego będzie świadczona praca, nie dotyczy wyrobów, o których mowa w przepisach w sprawie klasyfikacji wyrobów obronnych oraz dostaw, robót budowlanych i usług, przeznaczonych na zamówienie jednostek wojskowych.

Całkowity koszt zatrudnienia pracownika na umowę o pracę, zlecenie, o dzieło w 2024 roku

0
koszt zatrudnienia pracownika 2024

Zatrudnienie pracownika wiąże się z wieloma kosztami, które różnią się w zależności od formy zatrudnienia. Pracodawcy mają do wyboru przede wszystkim umowę o pracę, umowę zlecenie i umowę o dzieło. Każda z nich wiąże się z innymi obowiązkami i generuje różne koszty. Oto najważniejsze informacje, ile kosztuje zatrudnienie pracownika w 2024 roku.

Głównym kosztem pracodawcy, który zatrudnia pracownika, jest wypłata wynagrodzenia. Jednak to nie wszystko. Należy uwzględnić inne składniki, które sprawiają, że całkowity koszt zatrudnienia różni się od wypłaty otrzymywanej przez pracownika.

Co składa się na koszt zatrudnienia pracownika przy minimalnym wynagrodzeniu w 2024 roku?

Całkowity koszt zatrudnienia pracownika na pensji minimalnej w Polsce w 2024 roku składa się z:

  • wynagrodzenia brutto;
  • składki ZUS opłacanej przez pracodawcę;
  • Pracowniczych Planów Kapitałowych (w części opłacanej przez pracodawcę).

Zacznijmy od wynagrodzenia brutto. Od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 roku wynosi ono minimalnie 4 242 zł, a od 1 lipca do 31 grudnia 2024 roku sięgnie 4 300 zł. Pracodawca nie może zapłacić etatowemu pracownikowi mniej, niż wynosi minimalne wynagrodzenie.

Składki ZUS opłaca pracownik i pracodawca. Po stronie pracodawcy składki wynoszą (brutto):

  • ubezpieczenie emerytalne: 9,76% wynagrodzenia;
  • ubezpieczenie rentowe: 6,5% wynagrodzenia;
  • ubezpieczenie wypadkowe: 1,67% wynagrodzenia (standardowa stopa procentowa, konkretna stawka uzależniona jest od rodzaju pracy);
  • Fundusz Pracy (FP): 2,45% wynagrodzenia;
  • Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP): 0,1% wynagrodzenia.

Składki ZUS pracownika potrącane są przez pracodawcę z wynagrodzenia brutto (emerytalne – 9,76%, rentowe – 1,50%, zdrowotne – 9%), do tego dochodzi PPK (2% wpłaty podstawowej i ew. 2% wpłaty dodatkowej).

Część PPK opłacana przez pracodawcę wynosi 1,5%.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Jak policzyć koszt zatrudnienia pracownika przy wynagrodzeniu za pracę innym niż minimalne?

Obliczając koszt zatrudnienia pracownika zarabiającego więcej niż najniższa krajowa, należy wziąć pod uwagę wynagrodzenie brutto, składki ZUS pracodawcy oraz Pracownicze Plany Kapitałowe. Wysokość składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotną jest taka sama, jak w przypadku osoby z minimalnym wynagrodzeniem.

Koszt zatrudnienia pracownika na umowę o pracę

W przypadku pracownika z wynagrodzeniem minimalnym koszt jego zatrudnienia wynosi:

  • 5 174,38 zł – do czerwca 2024 r.;
  • 5 245,14 zł – od lipca do grudnia 2024 r.

Spójrzmy na koszt zatrudnienia pracownika na etacie z pensją wyższą niż minimalna krajowa. Oto przykład 30-letniej osoby, której pensja brutto wynosi 8 000 zł.

Całkowity koszt zatrudnienia wyniesie 10 334,40 zł:

  • wynagrodzenie brutto: 8 000 zł;
  • składki ZUS (pracownik + pracodawca): 2 054,40 zł;
  • składki PPK (pracownik + pracodawca): 280 zł;
  • całkowity koszt: 8 000 zł wynagrodzenia brutto + 2 054,40 zł ZUS + 280 zł PPK = 10 334,40 zł

Koszt zatrudnienia pracownika na zleceniu

Zatrudnienie pracownika na umowę zlecenie pozwala pracodawcy zmniejszyć koszty, a jednocześnie zachować elastyczność (m.in. taką umowę łatwiej rozwiązać niż umowę o pracę).

Całkowity koszt zatrudnienia na umowę zlecenie dla pracodawcy składa się z kilku elementów:

  • wynagrodzenia brutto, pracodawca musi pamiętać o minimalnej stawce godzinowej, która wynosi 27,70 zł do czerwca 2024 r. i 28,10 zł od lipca do grudnia 2024 r.;
  • składki ZUS opłacanej przez zleceniodawcę, składki na ubezpieczenie emerytalne 9,76%, rentowe 6,5%, wypadkowe 1,67% (standardowa stopa procentowa), Fundusz Pracy (FP) 2,45% i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) 0,1% (składki ZUS opłacane przez zleceniobiorcę obejmują składki na ubezpieczenie emerytalne 9,76%, rentowe 1,5%, chorobowe 2,45% (dobrowolne) i zdrowotne 9%);
  • wpłaty do PPK finansowane przez zleceniodawcę (1,5% wynagrodzenia) oraz przez zleceniobiorcę (wpłata dodatkowa 2,5%).

Zdarza się, że jedna osoba może mieć podpisanych kilka umów zlecenia. Opłata składek na ubezpieczenia społeczne jest obowiązkowe, o ile wynagrodzenie jest równe co najmniej wynagrodzeniu minimalnemu: 4 242 zł brutto do czerwca 2024 r., a od lipca 2024 r. – 4 300 zł brutto. Po przekroczeniu tego progu zleceniodawca nie musi opłacać składek ZUS, a kosztem będzie dla niego wynagrodzenie brutto (składka zdrowotna pozostaje obowiązkowa dla każdej zawartej umowy). Podobnie będzie w sytuacji studenta, który nie ukończył 26 roku życia.

Zleceniobiorca, który zawarł umowę z pracodawcą, u którego pracuje na etat, podlega wszystkim ubezpieczeniom ZUS. Podpisanie umowy zlecenia z emerytem/rencistą oznacza, że zleceniodawca będzie musiał opłacić za niego ubezpieczenie społeczne.

Warto pamiętać, że zleceniodawca może umówić się ze zleceniobiorcą na kwotę netto, czyli na rękę.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. B2B – koszty pracodawcy. Jakich się spodziewać?
  2. Co można wliczyć w koszty firmy?
  3. Składki ZUS w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej – kiedy można je odliczyć?
  4. Jak zatrudnić pierwszego pracownika?
  5. Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej. Jak zatrudnić osobę niepełnosprawną?

Koszt zatrudnienia pracownika na umowę o dzieło

Zatrudnienie osoby na umowę o dzieło wiąże się dla pracodawcy ze znacznie niższymi kosztami w porównaniu do umowy o pracę czy zlecenie – nie ma obowiązku odprowadzania składek ZUS. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dziełobiorca zawiera umowę z własnym pracodawcą.

Koszt całkowity zatrudnienia na umowę o dzieło składa się zazwyczaj tylko z wynagrodzenia brutto.

Trzeba pamiętać, że w przypadku umowy o dzieło nie obowiązuje minimalne wynagrodzenie ani minimalna stawka godzinowa.

Uwaga! Należy pamiętać, że od 2021 roku płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło musi poinformować ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło (w ciągu 7 dni od dnia zawarcia tej umowy). Podmiot, np. spółka z o.o., który nie jest płatnikiem składek, nie ma tego obowiązku informacyjnego. Z tego obowiązku zwolnione są również umowy zawarte z własnymi pracownikami, wykonywane na rzecz własnego pracodawcy, zawarte z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

Osoba fizyczna zawsze musi zgłosić umowę o dzieło do ZUS.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Zarobki w samorządach 2024: Ile zarabia wójt? Od czego zależy jego wynagrodzenie? Czy może zarabiać na prowadzeniu działalności? 

0
ile zarabia wójt

Wójt jest osobą, którą mieszkańcy wybrali, aby stał na czele gminy i odpowiadał za jej rozwój. Na jego barkach spoczywa duża odpowiedzialność. Ile zarabia za swoją pracę? Co z prowadzeniem firmy? Sprawdzamy, czy stanowisko wójta, burmistrza lub prezydenta wiąże się z dużymi pieniędzmi.

Ile zarabia wójt wybrany w samorządach 2024?

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wybrany w wyborach samorządowych 2024 roku zarabia maksymalnie:

  • 20 041,50 zł w przypadku prezydenta Warszawy;
  • 19 331 zł (prezydent miasta powyżej 300 tys. mieszkańców);
  • 18 486 zł (prezydent miasta poniżej 300 tys. mieszkańców);
  • 18 486 zł (wójt/burmistrz gminy powyżej 100 tys. mieszkańców);
  • 18 044 zł (wójt/burmistrz gminy liczącej 15 tys.-100 tys. mieszkańców);
  • 17 420 zł (wójt/burmistrz gminy do 15 tys. mieszkańców).

Na wynagrodzenie szefa samorządu składa się wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny i dodatek specjalny (30% sumy wynagrodzenia i dodatku funkcyjnego).

Od czego zależą zarobki wójta?

Zarobki wójta zależą od:

  • decyzji rady gminy lub rady miasta;
  • ustawy o pracownikach samorządowych;
  • minimalnej i maksymalnej granicy wynagrodzenia wyznaczonej przez rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych,
  • liczby mieszkańców miasta/gminy (związana jest z nią stawka ustalona w rozporządzeniu Rady Ministrów).

Maksymalne wynagrodzenie wójta nie może przekroczyć miesięcznie 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w rozporządzeniu, a minimalne nie może być niższe niż 80% maksymalnego wynagrodzenia określonego w rozporządzeniu (16 033,20 zł).

Ostatecznie wynagrodzenie wójta ustala rada gminy (art. 8. 2. ustawy o pracownikach samorządowych).

Jakie jest maksymalne wynagrodzenie, które może uzyskać wójt?

Maksymalne wynagrodzenie wójta, burmistrza czy prezydenta miasta może sięgnąć 20 041,50 zł miesięcznie. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, maksymalna pensja wójta, burmistrza i prezydenta może sięgnąć 11,2-krotności kwoty bazowej. W 2024 roku kwota bazowa wynosi 1 789,42 zł.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Ile zarabia żołnierz w polskiej armii w 2024 roku?
  2. Średnia krajowa 2024 – ile wynosi przeciętne wynagrodzenie?
  3. Drugi próg podatkowy – ile wynosi i jak go obliczyć?
  4. Najniższa krajowa 2025 – ile wyniesie płaca minimalna brutto i netto w przyszłym roku?
  5. Wzrost płacy minimalnej 2024. Jaka będzie podwyżka płacy minimalnej w przyszłym roku?

Czy wójt może zarabiać, prowadząc działalność gospodarczą?

Nie, wójt nie może zarabiać, prowadząc działalność gospodarczą na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w jej prowadzeniu.

Zakaz ten nie dotyczy działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego, a także pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie umowy o świadczenie usług zarządzania, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami.

Czy wójt może być w radzie nadzorczej i pozostałe ograniczenia

Zgodnie z ustawą o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, szef samorządu terytorialnego nie może być:

  • członkiem zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego, lub likwidatorem tych spółek;
  • syndykiem lub zastępcą syndyków w postępowaniu upadłościowym, lub nadzorcami, lub zarządcami w postępowaniu restrukturyzacyjnym;
  • zatrudnionym lub wykonywać inne zajęcia w spółkach prawa handlowego, które mogłyby wywołać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność;
  • być członkiem zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółdzielni, z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych;
  • być członkiem zarządów fundacji prowadzących działalność gospodarczą;
  • posiadać w spółkach prawa handlowego więcej niż 10% akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10% kapitału zakładowego – w każdej z tych spółek.

Wójt, burmistrz i prezydent nie może być zatrudniony lub wykonywać innych zajęć w spółkach prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa, lub jednostki samorządu terytorialnego przekraczającym 10% akcji, lub udziałów. Ten zakaz nie dotyczy szefów gmin/miast, którzy zajmują stanowiska w organach spółek ze wskazania Skarbu Państwa lub innych państwowych osób prawnych, spółek z udziałem Skarbu Państwa czy jednostek samorządu terytorialnego.

Sprzedaż na Vinted a podatek – czy sprzedaż w internecie jest opodatkowana?

0
vinted

Sprzedałeś/sprzedałaś ubranie lub obuwie na Vinted i teraz zastanawiasz się, czy taka okazjonalna sprzedaż własnego, używanego przedmiotu podlega podatkowi. Odpowiadamy: to zależy.

Tłumaczymy:

  • Kiedy sprzedaż używanych przedmiotów jest opodatkowana?
  • Jakie są limity przychodów, po których przekroczeniu należy odprowadzać podatek?
  • Kto musi złożyć raport zgodnie z przepisami UE?

W naszym artykule skupiamy się na platformie Vinted, ale zagadnienia dotyczą te sprzedaży w sieci i sprzedaży używanych przedmiotów, niezależnie od tego, w jakiej formie to robisz. Tak samo opodatkowane będą przedmioty sprzedawane na OLX, Allegro Lokalnie, za pośrednictwem Facebooka lub innych social mediów lub na osiedlowej wyprzedaży staroci.

Sprzedaż na Vinted

Vinted to internetowa platforma handlowa, na której można sprzedawać i kupować używane ubrania, buty, akcesoria i inne przedmioty z drugiej ręki. Zyskuje coraz większą popularność w Polsce i Europie. Jesienią 2023 roku miała w naszym kraju 6,3 mln użytkowników, którzy spędzali na niej 134 minuty (pierwsze miejsce wśród serwisów e-commerce, badanie Mediapanel).

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Sprzedaż na Vinted a podatek dochodowy – czy sprzedaż w internecie jest opodatkowana?

Sprzedaż na Vinted może być opodatkowana, jednak zależy to od kilku czynników:

  • wysokości dochodu – sprzedawca, który zarobił w ciągu roku mniej niż 30 000 zł (łącznie z innymi ew. dochodami), nie zapłaci podatku;
  • czasu posiadania sprzedawanej rzeczy – jeżeli jest to minimum 6 miesięcy, to sprzedający nie będzie miał obowiązku podatkowego (w przypadku własnego, używanego przedmiotu).

Jeżeli sprzedaż rzeczy, którą handlujący miał krócej niż 6 miesięcy przyniesie mu zysk (sprzeda ją drożej, niż kupił), to będzie musiał zapłacić podatek dochodowy. Tak samo osoba, która kupiła przedmiot z zamiarem jego późniejszego odsprzedania.

To nie wszystko. Sprzedaż okazjonalna podlega również podatkowi PCC (od czynności cywilnoprawnych). Należy go zapłacić, jeżeli cena przedmiotu przekracza 1000 zł.

Kiedy od sprzedaży używanych rzeczy płaci się podatek?

Nie każda sprzedaż używanej rzeczy sprawia, że sprzedający musi zapłacić daninę państwu. Podatek zapłacimy, jeżeli mieliśmy sprzedawany przedmiot krócej niż 6 miesięcy i uzyskaliśmy dochód z jego sprzedaży. 

Sprzedaż okazjonalną należy rozliczyć w PIT-36 (część E, w wierszu „Odpłatne zbycie rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy”) podając przychód, koszt uzyskania przychodu, dochód/stratę. 

Podatek zostanie naliczony jeżeli wystąpił dochód. Co w przypadku straty ze sprzedaży przedmiotu, który podatnik posiadał krócej niż 6 miesięcy? Taką transakcję także należy wykazać w zeznaniu podatkowym.

Do jakiej kwoty można sprzedawać bez podatku na Vinted?

Na Vinted można sprzedawać bez podatku do osiągnięcia rocznego limitu 30 000 zł (całkowity roczny dochód). Do tego limitu nie wlicza się sprzedaży własny używanych przedmiotów posiadanych dłużej niż 6 miesięcy.

Co jeśli przekroczysz limit? Działalność nierejestrowana

Co z osobami, które regularnie sprzedają na platformach typu Vinted? Muszą pamiętać o zasadach prowadzenia działalności nierejestrowej (nierejestrowanej). Jeżeli ich przychody należne przekroczą w miesiącu limit 75% minimalnego wynagrodzenia (3181,50 zł i 3225 zł od lipca 2024 r.), to będą musiały zarejestrować działalność gospodarczą w CEIDG.

Działalność gospodarczą należy również założyć jeżeli prowadzona jest sprzedaż w celu zarobkowym w sposób zorganizowany i ciągły, w imieniu własnym i na własny lub cudzy rachunek.

Sprzedający, który nie przekroczył limitu, musi ewidencjonować sprzedaż i wykazać ją w zeznaniu rocznym PIT-36 (część E, rubryka działalność nierejestrowana, określona w art. 20 ust. 1ba ustawy). Podatnik wpisuje przychód, koszty uzyskania przychodu, dochód/stratę. Przychodem podatkowym z tej działalności są tylko kwoty zapłacone przez klienta za towar lub usługę. Podatek płaci się od uzyskanych dochodów.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Jaki PIT do rozliczenia działalności nierejestrowanej?
  2. Działalność nierejestrowana. Czy można prowadzić działalność bez rejestracji?
  3. Dropshipping – jak zacząć? Wszystko, co musisz wiedzieć o dropshippingu
  4. Pomysł na biznes w domu. Jak dorabiać bez wychodzenia?
  5.  Umowa przedwstępna sprzedaży – kiedy ją zawrzeć? Jakie elementy zawiera?

Dyrektywa DAC7 a sprzedaż na Vinted – co się zmienia? Kto musi wypełnić raport?

Warto pamiętać, że Vinted ma obowiązek przekazywać dane sprzedających organom podatkowym. Wprowadza go dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (tzw. DAC7). 

Dyrektywa nie wprowadza nowego podatku, nie dotyczy również wszystkich sprzedających na tej platformie. Raport zostanie wypełniony i wysłany jeżeli sprzedający spełni chociaż jeden z tych dwóch warunków:

  • wykona w ciągu roku przynajmniej 30 transakcji;
  • jego zarobki przekroczą 2000 euro (ok. 8 680 zł).

Zgodnie z oficjalnymi zapowiedziami, DAC7 zostanie zaimplementowana od 1 lipca 2024 r. Rząd przyjął projektu ustawy DAC7 na początku kwietnia 2024 r. Warto pamiętać, że platformy e-commerce najprawdopodobniej będą musiały składać informacje obejmujące okres od 2023 r.

Co jeśli przekroczę 30 transakcji na Vinted?

Sprzedający, który przekroczył 30 transakcji na Vinted (w roku kalendarzowym), musi wypełnić raport DAC7. Vinted informuje, że z takimi osobami skontaktuje się do listopada 2024 r. Przekaże im częściowo wypełniony raport, a sprzedawca będzie musiał sprawdzić i potwierdzić wprowadzone dane (wzięte z jego konta), dodać identyfikator podatkowy oraz odesłać dokument.

Uwaga! Wypełnienie raportu nie oznacza automatycznego obowiązku zapłaty podatku od dochodu uzyskanego ze sprzedaży na Vinted.

Kiedy trzeba płacić podatek na Vinted?

Podatek na Vinted należy zapłacić po zarobieniu ponad 30 000 zł rocznie (to limit wszystkich dochodów, także np. z etatu). Sprzedaż będzie też podlegała opodatkowaniu jeżeli handlujący miał przedmiot krócej niż 6 miesięcy i sprzedał go z zyskiem. W przypadku rzeczy wartych więcej niż 1 000 zł obowiązuje również podatek PCC.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Czy premia jest opodatkowana? Ile wynosi podatek od premii uznaniowej?

0
czy premia jest opodatkowana

Pracodawca postanowił wyróżnić pracownika, który świetnie wykonuje swoje obowiązki i przyznać mu premię uznaniową. Czy będzie ona opodatkowana, a jeśli tak to według jakiej stawki? Jak rozliczyć taką premię? Zapraszamy do naszego przewodnika.

Pracodawca ma prawo przyznać pracownikowi nagrody i wyróżniania (art. 105 Kodeksu pracy). Pracownik może być doceniony za wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości i w ten sposób szczególnie przyczyniając się do wykonywania zadań zakładu.

W praktyce w grę wchodzą premie regulaminowe i uznaniowe. Czym się różnią? Premia uznaniowa zależy od decyzji i oceny pracodawcy. Premia regulaminowa jest składową wynagrodzenia i powinna być ujęta w regulaminie wynagradzania lub układzie zbiorowym pracy.

Czy premia jest opodatkowana?

Tak, premia uznaniowa i regulaminowa jest opodatkowana. Zgodnie z przepisami, wszystkie wypłaty, wyrażone w pieniądzu, w tym nagrody, są przychodem pracownika ze stosunku służbowego (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowych od osób fizycznych). To oznacza, że przychody z tytułu premii trzeba obliczyć i odprowadzić zaliczkę na PIT stosując skalę podatkową (12% i 32%).

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Ile wynosi podatek od premii?

Wysokość podatku zależy od rodzaju premii i progu podatkowego pracownika. Premia opodatkowana jest na zasadach ogólnych, czyli 12% (do kwoty 85 528 zł) lub 32% (po przekroczeniu progu podatkowego).

Jak rozliczyć premię pracownika?

Premię pracownika należy rozliczyć jak inne składniki wynagrodzenia. Pracodawca ma obowiązek odprowadzić od niej zaliczkę na podatek dochodowy. Zaliczka pobierana jest i odprowadzana do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wypłacono premię. Premia opodatkowana jest na zasadach ogólnych (stawki 12% i 32%).

Należy pamiętać, że pracodawca musi również odprowadzić od premii składki ZUS (obliczane są od podstawy wymiaru, czyli kwoty premii brutto).

Pracodawca wykazuje wypłaconą premię w informacji PIT-11, którą wysyła do pracownika do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. Pracownik rozlicza premię w PIT-36 lub PIT-37.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Średnia krajowa 2024 – ile wynosi przeciętne wynagrodzenie?
  2. Czy można obniżyć pracownikowi wynagrodzenie?
  3. Urlop okolicznościowy – kiedy pracownik może z niego skorzystać? Ile wynosi wynagrodzenie za taki urlop?

Elementy sprawozdania finansowego – z czego składa się sprawozdanie finansowe?

0
elementy sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe to wyciąg z życia firmy. Zawiera najważniejsze informacje o jej kondycji finansowej, sytuacji majątkowej oraz wynikach działalności. To źródło wiedzy dla inwestorów, analityków, kontrahentów, a także samych właścicieli firmy. Oto kluczowe informacje, m.in. z jakich elementów składa się sprawozdanie finansowe, czym jest bilans, rachunek zysków i strat oraz informacje dodatkowe.

Sprawozdanie finansowe to dokument, który zawiera informacje o rocznej działalności przedsiębiorstwa z perspektywy finansów. Sporządzane jest na dzień bilansowy, który wypada 31 grudnia dla firm, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

Kto ma obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe? Firmy prowadzące księgi rachunkowe, na mocy ustawy o rachunkowości lub te, które dobrowolnie zdecydowały się na ich prowadzenie. Na liście są spółki kapitałowe, spółki osobowe, a także jednoosobowe działalności gospodarcze. Z obowiązku sporządzania tego dokumentu zwolnione są spółki jawne i partnerskie z przychodami poniżej 2 mln euro (muszą złożyć w KRS oświadczenie o braku obowiązku jego przygotowania).

Sprawozdanie finansowe sporządzane są w formie elektronicznej, zgodnie z formatem określonym przez Ministerstwo Finansów.

Należy pamiętać, że sprawozdanie finansowe musi podpisać kierownik jednostki (lub wszyscy członkowie kierownictwa wieloosobowego) oraz osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Elementy sprawozdania finansowego – podstawa prawna

Jakie elementy musi zawierać sprawozdanie finansowe? Zajrzyjmy do art. 45. 2 Ustawy o rachunkowości. Zgodnie z ustawą to bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa. 

Załącznikami do sprawozdania są zatwierdzające je uchwały, ew. sprawozdanie z działalności, uchwała o podziale zysku/pokryciu strat oraz opinia lub sprawozdanie biegłego rewidenta (jeżeli je badał).

Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.

Podstawowe elementy sprawozdania finansowego

Bilans

Bilans prezentuje wartość aktywów, zobowiązań i kapitału własnego firmy na dzień kończący bieżący i poprzedni rok podatkowy.

Aktywa reprezentują majątek spółki, w tym środki trwałe, zapasy, należności, inwestycje finansowe i środki pieniężne. Pasywa pokazują źródła finansowania majątku, w tym kapitał własny, zobowiązania i rezerwy na zobowiązania.

Rachunek zysków i strat (rachunek wyników)

Daje wgląd w efektywność finansową firmy i jej zdolność do generowania zysków. Rachunek pokazuje przychody, koszty oraz wynik finansowy firmy za określony okres. Uwzględnia dochody uzyskane z różnych rodzajów działalności, zawiera koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, a także koszty ogólne i administracyjne. Rachunek obejmuje też inwestycje w innowacje i rozwój, które poczyniła firma, wydatki na promocję usług/towarów, informacje o obciążeniach podatkowych oraz koszty związane z obsługą długu (koszty odsetek).

Informacja dodatkowa

Obejmuje wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia. Opisuje metody wyceny aktywów i pasywów, zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych, a także inne istotne informacje dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych w spółce.

Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym

Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) to obowiązkowy element sprawozdania finansowego dla jednostek określonych w art. 64 ust. 1 ustawy o rachunkowości, których sprawozdania podlegają obowiązkowi corocznego badania.

Do tych jednostek należą m.in.: banki, zakłady ubezpieczeń, jednostki działające na podstawie przepisów o obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych, jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, spółki akcyjne (z wyjątkiem spółek będących na dzień bilansowy w organizacji), pozostałe jednostki, które w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdania finansowe, spełniły co najmniej dwa warunki:

  • średnie zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób;
  • suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiła równowartość co najmniej 2,5 mln euro;
  • przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy stanowiły równowartość co najmniej 5 mln euro.

Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym obejmuje informacje o zmianach poszczególnych składników kapitału (funduszu) własnego za bieżący i poprzedni rok obrotowy (art. 48a 1. ustawy).

Zestawienie zmian w aktywach netto

Zestawienie zmian w aktywach netto muszą przygotować fundusze inwestycyjne (art. 45. 3. ustawy). Dla takich jednostek to obowiązkowy element sprawozdania finansowego. Szczególne zasady rachunkowości funduszy inwestycyjnych opisuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r.

Co obejmuje zestawienie zmian w aktywach netto? Zestawienie powinno zawierać informacje o przychodach z lokat netto, zrealizowanym zysku (stracie) ze zbycia lokat, oraz wzroście (spadku) niezrealizowanego zysku (straty) z wyceny lokat. W zestawieniu należy również uwzględnić zmianę kapitału wpłaconego i zmianę kapitału wypłaconego, a także zmianę liczby jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych. Jeśli okres sprawozdawczy nie jest równy 12 miesiącom, zmiany wyrażone procentowo należy odnieść w stosunku rocznym.

Rachunek przepływów pieniężnych

Rachunek przepływów pieniężnych muszą sporządzać jednostki podlegające corocznemu badaniu sprawozdań finansowych, zgodnie z art. 64 ustawy o rachunkowości. To m.in.:

  • banki,
  • zakłady ubezpieczeń,
  • spółki akcyjne,
  • inne jednostki, które spełniają określone kryteria:
    • średnioroczne zatrudnienie wynoszące co najmniej 50 osób,
    • suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiąca równowartość w walucie polskiej co najmniej 2,5 mln euro,
    • przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy stanowiące równowartość w walucie polskiej co najmniej 5 mln euro.

Rachunek przepływów pieniężnych można sporządzić metodą  bezpośrednią i pośrednią.

Metoda bezpośrednia polega na zestawieniu ze sobą wydatków oraz przychodów przedsiębiorstwa. Metoda pośrednia polega na korekcie zysku netto o zmiany w aktywach i pasywach operacyjnych.

Rachunek przepływów pieniężnych to narzędzie do oceny płynności finansowej firmy.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Jak otworzyć elektroniczne sprawozdanie finansowe XML?
  2. Czym jest i co zawiera informacja dodatkowa do sprawozdania finansowego wg. art. 48 Ustawy o rachunkowości?
  3. Oświadczenie, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości
  4. Kiedy i jak przeprowadzić zatwierdzenie sprawozdania finansowego?
  5. Na czym polega konsolidacja sprawozdań finansowych? Dopuszczalne metody konsolidacji

Zestawienie lokat

Zestawienie lokat w sprawozdaniu finansowym jest obowiązkowym elementem dla jednostek określonych w art. 64 ust. 1 ustawy o rachunkowości, których sprawozdania podlegają obowiązkowi corocznemu badaniu.

Zestawienie lokat obejmuje informacje w zakresie określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych oraz rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zakresu informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym alternatywnych spółek inwestycyjnych.

Zestawienie informuje o wszystkich lokatach, które jednostka posiada na koniec roku obrotowego. Zestawienie to powinno zawierać informacje takie jak: nazwa banku, numer konta, kwota lokaty, data założenia lokaty, data zakończenia lokaty, oprocentowanie, a także informacje o ewentualnych zabezpieczeniach czy gwarancjach.

Informacje dodatkowe

Informacje dodatkowe w sprawozdaniu finansowym powinny zawierać (art. 48 ustawy o rachunkowości):

  • wprowadzenie: opis przyjętych zasad rachunkowości, metod wyceny, sporządzenia sprawozdania finansowego i ewentualnych zmian,
  • dodatkowe informacje: objaśnienia do bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w kapitale własnym, rachunku przepływów pieniężnych, podziału zysku lub pokrycia straty.
  • informacje o pracownikach: podstawowe dane dotyczące pracowników i organów jednostki.
  • inne istotne informacje: dodatkowe dane ważne dla zrozumienia sprawozdania finansowego.

Zakres informacji dodatkowej różni się w zależności od typu jednostki, np. jednostki mikro mogą nie sporządzać pełnej informacji dodatkowej, pod warunkiem przedstawienia informacji uzupełniających do bilansu.

Sprawozdanie z działalności jednostki

Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności to dwa różne dokumenty, które mają na celu przedstawienie sytuacji finansowej jednostki. Co zawiera sprawozdanie z działalności jednostki? Zajrzyjmy do art. 49 ustawy o rachunkowości.

Zgodnie z ustawą, sprawozdanie z działalności jednostki obejmuje informacje o działalności spółek kapitałowych, spółek komandytowo-akcyjnych, towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielni, przedsiębiorstw państwowych, specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych, funduszy inwestycyjnych zamkniętych oraz alternatywnych spółek inwestycyjnych.

W sprawozdaniu znajdują się istotne informacje o stanie majątkowym i sytuacji finansowej, w tym ocena uzyskiwanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń.

Co ważne, jednostki mikro i małe mogą być zwolnione z obowiązku sporządzania sprawozdania z działalności, jeśli przedstawią określone informacje w informacji dodatkowej lub jako informacje uzupełniające do bilansu.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Jak otworzyć elektroniczne sprawozdanie finansowe XML?

0
jak otworzyć elektroniczne sprawozdanie finansowe XML

Firmy mają obowiązek składać sprawozdania finansowe w formie elektronicznej. Przedstawiamy proste sposoby, jak otworzyć sprawozdanie XML, bez korzystania ze specjalistycznego oprogramowania. 

Sprawozdanie finansowe to dokument, który zawiera informacje o rocznej działalności przedsiębiorstwa z perspektywy finansów. Zgodnie z ustawą o rachunkowości, sprawozdanie musi być przygotowane w formie elektronicznej, w odpowiedniej strukturze i formacie pliku, zgodnym z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Jakim programem otworzyć plik XML?

Plik XML (Extensible Markup Language) umożliwia strukturalne reprezentowanie informacji. Do otwarcia pliku XML służą edytory tekstu, dedykowane edytory XML (płatne i bezpłatne), aplikacje online oraz przeglądarki internetowe i programy do tworzenia stron internetowych. Część narzędzi pozwala na otwarcie pliku XML, a inne umożliwiają również ich edycję.

Sprawozdanie finansowe można otworzyć, używając bezpłatnego narzędzia przygotowanego przez Ministerstwo Finansów, czyli aplikacji e-Sprawozdania Finansowe dostępnej na stronie e-sprawozdania.mf.gov.pl/ap.

Otwarcie plików XML w e-Sprawozdania Finansowe jest łatwe i nie powinno sprawić problemu nawet osobom, które nie mają zbyt dużej wiedzy technicznej. Oto kolejne kroki:

  1. Pobierz na swój komputer/laptop sprawozdanie finansowe w formacie XML.
  2. Wejdź na stronę e-sprawozdania.mf.gov.pl.
  3. Kliknij przycisk „Wczytaj sprawozdanie”.
  4. Załaduj plik ze sprawozdaniem finansowym (wybierz go z dysku) i kliknij Dalej.
  5. Sprawozdanie finansowe jest gotowe do przejrzenia lub edycji.

Za pomocą  aplikacji e-Sprawozdania Finansowe można wprowadzić i zapisać dane do sprawozdania finansowego oraz przygotować sprawozdania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak przerobić plik XML na PDF?

Przedsiębiorca może musieć wydrukować sprawozdanie finansowe sporządzone w formacie XML. Jak to zrobić?

Aplikacja e-Sprawozdania Finansowe pozwala zapisać utworzony plik XML, a następnie go wydrukować. Pomaga w tym moduł umożliwiający wizualizację pliku XML do formatu PDF, a następnie jego wydrukowanie.

Uwaga! W pliku PDF znajdzie się informacja, że „Dokument nie jest sprawozdaniem finansowym”. Taki PDF uznawany jest za pomocniczą wizualizację wprowadzonych danych.

Jak otworzyć sprawozdanie finansowe XML w Excelu?

Otwarcie e-sprawozdania w Excelu jest możliwe. Służą do tego bezpłatne i płatne narzędzia. W internecie znajdziemy również aplikacje online, w których należy wczytać plik XML ze sprawozdaniem finansowym, a następnie wyeksportować je do Excela.

W ten sposób każdy może pobrać raport finansowy ze strony prs.ms.gov.pl/krs, a następnie przenieść i otworzyć w arkuszu kalkulacyjnym.

Ministerstwo Finansów przygotowało e-Sprawozdania Finansowe do obsługi dokumentów w formacie XML, jednak nie udostępnia narzędzia umożliwiającego przekonwertowanie sprawozdania finansowego z pliku tekstowego/graficznego/kalkulacyjnego do XML.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Elementy sprawozdania finansowego – z czego składa się sprawozdanie finansowe?
  2. Czym jest i co zawiera informacja dodatkowa do sprawozdania finansowego wg. art. 48 Ustawy o rachunkowości?
  3. Oświadczenie, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości
  4. Kiedy i jak przeprowadzić zatwierdzenie sprawozdania finansowego?
  5. Kto podpisuje sprawozdanie finansowe za 2023 rok w spółce?

Jak otworzyć elektroniczne sprawozdanie finansowe XML?

Sprawozdania finansowe można przygotować tylko w formie elektronicznej, ustrukturyzowanej, zgodnie ze strukturą logiczną udostępnioną przez Ministerstwo Finansów. E-sprawozdania składane są do:

  • KRS – przez jednostki wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego, które nie mają obowiązku przygotować sprawozdań finansowych zgodnie z MSR; za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych;
  • KAS – przez płatników PIT prowadzących księgi rachunkowe; przy użyciu aplikacji e-Sprawozdania Finansowe;
  • KAS – przez podatników CIT, którzy nie są wpisani do rejestru przedsiębiorców KRS; przy użyciu e-Sprawozdania Finansowe.

Warto wiedzieć, że dostęp do sprawozdań finansowych jest wolny, wystarczy wejść na  prs.ms.gov.pl/krs, znaleźć interesujący nas podmiot (korzystając z przeglądarki dokumentów finansowych i podając nr KRS), a następnie pobrać dokument.

Jeżeli sprawozdanie przygotowane jest w formacie XML, to można je otworzyć, korzystając z aplikacji online, programów księgowych lub korzystając z bezpłatnego programu e-Sprawozdania Finansowe dostępnego na publicznej stronie e-sprawozdania.mf.gov.pl (jak to krok po kroku zrobić opisujemy wyżej).

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Na czym polega shrinkflacja i downsizing? Dlaczego ceny rosną, podczas gdy produkty się kurczą?

0
shrinkflacja

Mniej za tą samą cenę – na tym polega downsizing zwany również shrinkflacją. Producenci zmniejszają gramaturę produktów, a jednocześnie opakowania wyglądają tak samo, cena pozostaje również bez zmian. W ten sposób firmy optymalizują koszty, a klienci płacą tyle samo lub nawet trochę więcej za mniejszą ilość tego samego produktu.

Co znaczy shrinkflacja? „Shrink” (ang. kurczyć) i „inflacja”

Shrinkflacja (downsizing) to zmniejszanie rozmiaru produktu, przy jednoczesnym utrzymaniu jego ceny. Taka praktyka stosowana jest m.in. w przemyśle spożywczym i w dużych sieciach handlowych. Powód? Dzięki tej taktyce producenci mogą zwiększyć marżę lub utrzymać dochody na tym samym poziomie, choć koszty produkcji są większe.

W praktyce oznacza to, że klient widzi na sklepowej półce takie samo opakowanie jednak jego waga lub objętość jest mniejsza. Kupuje, płacąc tyle samo za mniej produktu. 

Downsizing jest stary jak świat, jednak na większą skalę pojawił się w Polsce w 2023 r. Np. opakowanie popularnych czekoladek ważące dotychczas 360 g skurczyło się do 340 g (cena pozostała taka sama). Media informowały również o mniejszych opakowaniach batonów, jogurtów, serków, chipsów czy czekolady, mniej ważyło również masło, bułki czy chleb. Ten sam mechanizm dotyczy usług – ich zakres zmniejsza się, choć cena stoi w miejscu. 

Termin shrinkflacja powstał z połączenia słów shrink (ang. kurczyć się) oraz inflacja i dobrze oddaje efekty downsizingu, czyli realny wzrost ceny produktu przy zmniejszeniu jego masy.

Ofiarą shrinkflacji można paść, najczęściej kupując automatycznie te same produkty, bez sprawdzenia, czy zmieniła się gramatura (lub zakres usług).

Jaki jest sposób na uniknięcie pułapki? Czytanie etykiet i sprawdzanie ceny jednostkowej, czyli za miarę towaru, np. za 100 gramów. Inaczej mówiąc, świadome zakupy.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o shrinkflacji

Przed nieuważnym robieniem zakupów przestrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kolejne ostrzeżenia publikował w 2023 roku, kiedy inflacja rosła, a zyski producentów i usługodawców się kurczyły. 

„Zachowaj czujność, czytaj uważniej etykiety i cenniki. Producenci mogą zmieniać wielkość opakowania, gramaturę lub zakres usługi – o ile informują o tym w jasny sposób. Nie mogą wprowadzać Cię w błąd” – tłumaczył UOKiK wiosną 2023 roku. I radził:

  • sprawdzaj cenę, w tym cenę jednostkową, czyli tę za 1 kg, 100 g, 1 l, 1 szt., 1 m. Ułatwia ona porównanie cen produktów w różnych opakowaniach;
  • zweryfikuj skład produktu. Zachowaj czujność, czytaj etykiety;
  • sprawdź, czy ceny lub zakres usług nie uległy zmianie.

Trzeba pamiętać, że z zasady downsizing nie jest nielegalną praktyką. Jeżeli produkt jest odpowiednio oznakowany, to UOKiK nie ma podstaw do interwencji.

Problem pojawia się kiedy producent lub sprzedawca celowo wprowadza w błąd konsumenta, lub zataja ważne dla niego informacje.

Zgodnie z przepisami, sprzedawca ma obowiązek prawidłowo informować o cenach, w tym o obniżkach, oraz o najniższej cenie towaru lub usługi w okresie 30 dni przed obniżką (unijna dyrektywa Omnibus).

Przypomnijmy też, że cena produktu w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług musi być uwidoczniona w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości, umożliwiający porównanie cen oraz z uwzględnieniem podatku VAT i akcyzy.

Za brak prawidłowej informacji o cenach, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może ukarać sprzedawcę karą do 20 000 zł. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, prezes UOKiK ma prawo zastosować karę w wysokości do 10% obrotu przedsiębiorstwa i do 2 mln zł dla osoby zarządzającej taką firmą.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Jak obliczyć rentowność produktu?
  2. Jak zarobić jak najwięcej, czyli czym jest maksymalizacja zysku?
  3. Inwentaryzacja kasy – jak przeprowadzić inwentaryzację gotówki w kasie? Poznaj protokół spisu z natury
  4. Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak sprzedawać produkty bez firmy?
  5. Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt. Co obejmuje?

Dlaczego firmy stosują shrinkflację?

Producenci stosują downsizing, aby zachować lub zwiększyć swoje zyski. To sposób na optymalizację kosztów produktów kiedy rosną ceny składników (w 2023 roku koszty urosły o nawet kilkadziesiąt procent). Firmy mogłyby podwyższyć cenę, ale boją się, że odstraszą tym część swoich klientów. Stawiają zatem na nieznaczne zmniejszenie gramatury produktu lub liczby sztuk produktów w opakowaniu licząc, że konsumenci nie zauważą różnicy lub ją zbagatelizują.

Kalkulacja jest prosta: dla wielu osób liczy się przede wszystkim cena, a na różnicę w gramaturze nie zwracają uwagi. Jednak przedsiębiorcy muszą stosować taką taktykę z umiarem, aby klienci nie przeszli do konkurencji.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.