Strona główna Blog Strona 11

Szkolenia – jaki kod PKD?

0
pkd szkolenia

Szkolenia obejmuje sekcja P – Edukacja Polskiej Klasyfikacji Działalności, a w niej grupa 85.5 pozaszkolne formy edukacji, klasa 85.59 pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane i podklasa 85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

Szkolenia – kod PKD

Co zawiera podklasa 85.59.B? Mieści się w niej: 

  • edukację, w której nie da się zdefiniować poziomu nauczania;
  • działalność placówek kształcenia praktycznego, placówek kształcenia ustawicznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego;
  • korepetycje, włączając korepetycje z języków obcych;
  • działalność ośrodków prowadzących kursy wyrównawcze;
  • kursy przygotowujące do egzaminu z wiedzy zawodowej;
  • kursy komputerowe;
  • naukę religii;
  • kursy udzielania pierwszej pomocy;
  • szkoły przetrwania;
  • szkolenia z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
  • kursy szybkiego czytania;
  • pozostałe pozaszkolne formy edukacji związane głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań, uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych oraz doskonaleniem zawodowym (m.in. kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności zawodowych, kursy kompetencji ogólnych, turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników).

Prosty program księgowy dla firmy szkoleniowej

Jeśli prowadzisz firmę zajmującą się prowadzeniem szkoleń i samodzielnie prowadzisz księgowość, potrzebujesz dobrego programu księgowego. Dzięki niemu z łatwością wystawisz fakturę, ujmiesz wydatek w Księdze Przychodów i Rozchodów i obliczysz wysokość podatku. Zapoznaj się z Małą Księgowością, jeśli chcesz mieć nieustanny dostęp do całej dokumentacji swojej firmy, wprost na Twoim urządzeniu. Za jedyne 149 złotych rocznie Małą Księgowość Rzeczpospolitej kupisz tutaj.

Kod PKD – wynajem nieruchomości

0
pkd wynajem nieruchomoci

Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości obejmuj sekcja L, dział 68 Polskiej Klasyfikacji Działalności.

PKD – wynajem nieruchomości

Dział 68 działalność związana z obsługą rynku nieruchomości zawiera grupy, klasy i podklasy:

Grupa: 68.1 – kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek

  • Klasa: 68.10 – kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek
    • Podklasa: 68.10.Z – Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek

Grupa: 68.2 – wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi

  • Klasa: 68.20 – wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi
    • Podklasa: 68.20.Z – wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi

Grupa: 68.3 – Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości wykonywana na zlecenie

  • Klasa: 68.31 – Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami
    • Podklasa: 68.31.Z – pośrednictwo w obrocie nieruchomościami
  • Klasa: 68.32 – Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie
    • Podklasa: 68.32.Z – zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie.

Prosty program księgowy dla firmy zajmującej się wynajmem nieruchomości

Jeśli prowadzisz firmę zajmującą się wynajmem mieszkań lub innych nieruchomości i samodzielnie prowadzisz księgowość, potrzebujesz dobrego programu księgowego. Dzięki niemu z łatwością wystawisz fakturę, ujmiesz wydatek w Księdze Przychodów i Rozchodów i obliczysz wysokość podatku. Zapoznaj się z Małą Księgowością, jeśli chcesz mieć nieustanny dostęp do całej dokumentacji swojej firmy, wprost na Twoim urządzeniu. Za jedyne 149 złotych rocznie Małą Księgowość Rzeczpospolitej kupisz tutaj.

Jaki kod PKD dla usług kosmetycznych?

0
pkd kosmetyka

Świadczenie usług kosmetycznych obejmuje kod PKD 96.02.Z. Jakie inne działalności powinny skorzystać z tego kodu?

PKD – kosmetyka

Podstawowym kodem dla usług kosmetycznych jest 96.02.Z Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne. Kod 96.02.Z obejmuje również usługi kosmetyczne świadczone mobilnie. 

Co obejmuje kod PKD 96.02.Z?

Podklasa 96.02.Z obejmuje:

  • mycie, obcinanie i układanie, czesanie, suszenie, farbowanie, prostowanie włosów; wykonywanie trwałej ondulacji oraz podobne czynności świadczone dla mężczyzn i kobiet;
  • golenie i przycinanie brody;
  • masaż twarzy, manicure i pedicure, robienie makijażu itp.;
  • pozostałe zabiegi kosmetyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Należy pamiętać, że omawiana podklasa nie obejmuje produkcji peruk, sklasyfikowanej w 32.99.Z. Nie dotyczy także działalności salonów tatuażu i piercingu, sklasyfikowanej w 96.09.Z.

Z innych kodów korzystają również m.in. solaria, sauny i salony masażu (96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej), trychologia (kod 86.90.D – działalność paramedyczna) oraz medycyna estetyczna (kod 86.22.Z – praktyka lekarska specjalistyczna i kod 86.21.Z – praktyka lekarska ogólna).

Prosty program księgowy dla salonów kosmetycznych

Jeśli prowadzisz salon kosmetyczny i samodzielnie prowadzisz księgowość, potrzebujesz dobrego programu księgowego. Dzięki niemu z łatwością wystawisz fakturę, ujmiesz wydatek w Księdze Przychodów i Rozchodów i obliczysz wysokość podatku. Zapoznaj się z Małą Księgowością, jeśli chcesz mieć nieustanny dostęp do całej dokumentacji swojej firmy, wprost na Twoim urządzeniu. Za jedyne 149 złotych rocznie Małą Księgowość Rzeczpospolitej kupisz tutaj.

Kod PKD – sprzedaż internetowa

0
pkd sprzedaż internetowa

Podstawowym kodem PKD dla sklepów internetowych jest 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Kod ten obejmuje sprzedaż detaliczną wszystkich rodzajów towarów za pośrednictwem Internetu, bez względu na to, czy odbywa się ona za pośrednictwem własnej strony internetowej, platformy e-commerce, czy serwisów aukcyjnych.

Działalność gospodarcza – w tym sprzedaż przez internet – powinna być opisana możliwie precyzyjnie. Z tego względu kod 47.91.Z należy zazwyczaj uzupełnić o dodatkowy kod. To może być np. kod PKD 47.71.Z obejmujący sprzedaż detaliczną: wyrobów odzieżowych, w tym bielizny, wyrobów futrzarskich oraz dodatków odzieżowych, takich jak: rękawiczki, krawaty, szelki i inne.

Sprzedaż internetowa detaliczna – PKD

W PKD sprzedaż detaliczna i hurtowa ma różne kody. Sprzedaż internetowa detaliczna ma podstawowy kod 47.91.Z. Jednak trzeba pamiętać, że kod 47.91.Z nie obejmuje:

  • sprzedaży detalicznej pojazdów samochodowych oraz części i akcesoriów do pojazdów samochodowych poprzez internet, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach grup 45.1, 45.3;
  • sprzedaży detalicznej motocykli oraz części i akcesoriów do motocykli poprzez Internet, sklasyfikowanej w 45.40.Z.

Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi oraz naprawę pojazdów samochodowych obejmuje dział 45 sekcji G PKD.

Sprzedaż internetowa hurtowa – PKD

Podstawowy kod dla sprzedaży internetowej hurtowej z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi to 46.1. Podobnie, jak przy sprzedaży internetowej detalicznej, hurtowy handel online należy uzupełnić dodatkowym kodem. To może być np. 46.17. Z, czyli działalność agentów zajmujących się sprzedażą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych.  

Prosty program księgowy dla firm prowadzących sprzedaż internetową

Jeśli sprzedajesz w Internecie i samodzielnie prowadzisz księgowość, potrzebujesz dobrego programu księgowego. Dzięki niemu z łatwością wystawisz fakturę, ujmiesz wydatek w Księdze Przychodów i Rozchodów i obliczysz wysokość podatku. Zapoznaj się z Małą Księgowością, jeśli chcesz mieć nieustanny dostęp do całej dokumentacji swojej firmy, wprost na Twoim urządzeniu. Za jedyne 149 złotych rocznie Małą Księgowość Rzeczpospolitej kupisz tutaj.

Kod PKD – transport

0
pkd transport

Wybór odpowiedniego kodu PKD może okazać się prawdziwym wyzwaniem – szczególnie w przypadku branży transportowej, gdzie różnorodność usług i specyfika działalności wiążą się z wieloma sekcjami, grupami i podklasami. Przedstawiamy, jakie są kody PKD dla firm działających w branży transportowej.

Czym jest kod PKD?

PKD – Polska Klasyfikacja Działalności – to system kodów, który służy do identyfikacji rodzajów działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce.

Dlaczego ten system jest ważny? Osoba, która chce założyć firmę, będzie go potrzebowała m.in. do rejestracji w CEiDG, ZUS i GUS. Odpowiedni kod przyda się również podczas wypełniania różnego rodzaju dokumentów i sprawozdań.

Z tego względu przyszły przedsiębiorca powinien znaleźć sekcję, dział, grupę, klasę i podklasę, która możliwie najlepiej opisuje, to co zamierza robić. Kod PKD potrzebny jest m.in. prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą lub podmioty, które muszą być wpisane do KRS.

Jak znaleźć odpowiedni kod PKD dla firmy?

Znalezienie kodu może sprawić problem – pomocą służy elektroniczny formularz, udostępniony przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Transport i gospodarka magazynowa to sekcja H w Polskiej Klasyfikacji Działalności. Obejmuje:

  • dział 49 – transport lądowy oraz transport rurociągowy;
  • dział 50 – transport wodny;
  • dział 51 – transport lotniczy;
  • dział 52 – magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport;
  • dział 53 – działalność pocztowa i kurierska.

Jakie PKD dla transportu?

Transport lądowy oraz rurociągowy

W ramach działu 49 – transport lądowy oraz transport rurociągowy znajdują się grupy:

  • 49.1 Transport kolejowy pasażerski międzymiastowy;
  • 49.2 Transport kolejowy towarów;
  • 49.3 Pozostały transport lądowy pasażerski;
  • 49.4 Transport drogowy towarów oraz działalność usługowa związana z przeprowadzkami;
  • 49.5 Transport rurociągowy.

Transport wodny

Dział 50 – transport wodny obejmuje grupy:

  • 50.1 Transport morski i przybrzeżny pasażerski;
  • 50.2 Transport morski i przybrzeżny towarów;
  • 50.3 Transport wodny śródlądowy pasażerski;
  • 50.4 Transport wodny śródlądowy towarów.

Transport lotniczy

Dział 51 – transport lotniczy obejmuje grupy:

  • 51.1 Transport lotniczy pasażerski;
  • 51.2 Transport lotniczy towarów i transport kosmiczny;
  • 51.22 Transport kosmiczny.

Magazynowanie i działalność wspomagająca transport

W ramach działu 52 – magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport znajdują się grupy:

  • 52.1 Magazynowanie i przechowywanie towarów;
  • 52.2 Działalność usługowa wspomagająca transport.

Działalność pocztowa i kurierska

Dział 53 – działalność pocztowa i kurierska zawiera grupy:

  • 53.1: Działalność pocztowa objęta obowiązkiem świadczenia usług powszechnych;
  • 53.2: Pozostała działalność pocztowa i kurierska.

Należy pamiętać, że każda grupa zawiera również klasy i podklasy.

Prosty program księgowy dla firmy transportowej

Jeśli prowadzisz firmę zajmującą się transportem i samodzielnie prowadzisz księgowość, potrzebujesz dobrego programu księgowego. Dzięki niemu z łatwością wystawisz fakturę, ujmiesz wydatek w Księdze Przychodów i Rozchodów i obliczysz wysokość podatku. Zapoznaj się z Małą Księgowością, jeśli chcesz mieć nieustanny dostęp do całej dokumentacji swojej firmy, wprost na Twoim urządzeniu. Za jedyne 149 złotych rocznie Małą Księgowość Rzeczpospolitej kupisz tutaj.

Kod zawodu sprzątaczki

0
sprzątaczka kod zawodu

Sprzątanie i zapewnienie optymalnego stanu sanitarno-higienicznego w różnych instytucjach publicznych, firmach, mieszkaniach i domach prywatnych – to główne zadania sprzątaczki, czyli osoby wykonującej zawód o kodzie 911207.

Czym się zajmuje sprzątaczka?

Do obowiązków sprzątaczki należy:

  • obsługa urządzeń czyszczących,
  • czyszczenie mechaniczne (m.in. pranie wykładzin, dywanów i tapicerek mebli),
  • mycie i dezynfekcja (m.in. okien, ścian, mebli, urządzeń sanitarnych, ścieranie kurzu, uzupełnianie środków higieny w łazienkach i toaletach),
  • dbanie o porządek (mycie popielniczek, usuwanie śmieci z kosza,
  • bieżąca wymiana worków plastikowych w koszach na śmieci czy niszczarkach dokumentów),
  • dodatkowe czynności zlecone przez przełożonego np. mycie naczyń, odśnieżanie, wynoszenie śmieci.

Najlepsze audiobooki od Nexto.pl – by czas płynął szybciej.

Pracownik utrzymania czystości (sprzątaczka) – kod zawodu

Kod zawodu pracownik utrzymania czystości (sprzątaczka) to 911207.

Sprzątaczka domowa – kod zawodu

Kod zawodu sprzątaczki domowej to 911102.

Podpisywanie dokumentów profilem zaufanym

0
podpisywanie dokumentów profilem zaufanym

Coraz więcej czynności przenosimy do sfery online, dotyczy to również relacji z rozmaitymi urzędami. Na szczęście, dzięki profilowi zaufanemu, podpisywanie dokumentów online stało się proste, szybkie i bezpieczne. Jak działa profil zaufany, jak podpisać nim dokument (krok po kroku), w jakich sytuacjach może się przydać oraz czy przyda się w relacjach między osobami prywatnymi – oto podstawowy przewodnik po profilu zaufanym.

Do czego używać profilu zaufanego?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest profil zaufany. To środek identyfikacji elektronicznej, który pozwala potwierdzić tożsamość w Internecie oraz podpisać dokumenty elektronicznie.

Profil zaufany można wykorzystać do podpisywania sprawozdań finansowych, umów i innych dokumentów (także podpisanych przez inne osoby). To przydatna metoda do załatwiania spraw w urzędach publicznych. Można go również wykorzystać w relacjach z innymi podmiotami, o ile wyrażą na to zgodę.

Co ważne, usługa jest bezpłatna i dostępna dla każdej osoby posiadającej profil zaufany.

Profil zaufany jest równoważny pod względem skutków prawnych z podpisem własnoręcznym – w przypadku relacji z urzędami. Należy jednak pamiętać, że nie jest on kwalifikowanym podpisem elektronicznym i nie zastępuje odręcznego podpisu w sprawach prywatnych.

Jak podpisać dokument profilem zaufanym?

Profil zaufany to bezpłatne i wygodne narzędzie do podpisywania dokumentów. Oto jak go użyć, krok po kroku:

  1. Uruchomić usługę podpisywania dokumentów profilem zaufanym, należy, to zrobić na rządowej stronie www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany
  2. Dodać odpowiedni plik – przeciągnąć go lub kliknąć opcję „Wybierz dokument z dysku”.
  3. Wybrać przycisk „Podpisz”.
  4. Zalogować się na profilu zaufanym – przy użyciu nazwy użytkownika, adresu e-mail lub przy pomocy bankowości elektronicznej (wybierając usługę banku, w którym ma się konto).
  5. Kliknąć „Podpisz profilem zaufanym”.
  6. Wprowadzić otrzymany kod potwierdzający z wiadomości SMS (wiadomość push wysłana na urządzenie podane przez użytkownika).
  7. Wybrać przycisk „Podpisz podpisem zaufanym”.
  8. Wpisać kod autoryzacyjny otrzymany w SMS.
  9. Pobrać wygenerowany plik XML, w którym znajduje się podpis elektroniczny.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Profil zaufany a podpis elektroniczny – czy to jest to samo? Czym się różnią?
  2. Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?
  3. Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?
  4. Podpis elektroniczny – jak wygląda na dokumencie?
  5. Jakie są zastosowania podpisu elektronicznego i pieczęci elektronicznej?

Jakie dokumenty można podpisać profilem zaufanym?

Profilem zaufanym można podpisać dowolny dokument, który:

  • jest zapisany na dysku lokalnym (np. na komputerze czy laptopie) w formie pojedynczego pliku;
  • ma maksymalnie 10 MB;
  • ma rozszerzenie: .txt, .rtf, .pdf, .xps, .odt, .ods, .odp, .doc, .xls, .ppt, .docx, .xlsx, .pptx, .csv, .jpg, .jpeg, .tif, .tiff, .geotiff, .png, .svg, .wav, .mp3, .avi, .mpg, .mpeg, .mp4, .m4a, .mpeg4, .ogg, .ogv, .zip, .tar, .gz, .gzip, .7Z, .html, .xhtml, .css, .xml, .xsd, .gml, .rng, .xsl, .xslt, .TSL, .XMLsig, .XAdES, .PAdES, .CAdES, .ASIC, .XMLenc, .dwg, .dwf, .dxf, .dgn, .jp2.

Profilem zaufanym można podpisać różnego rodzaju dokumenty. Oto niektóre z nich:

  1. Umowy, w tym umowy najmu, umowy o pracę, umowy o dzieło itp. (o ile druga strona honoruje taki podpis zamiast podpisu odręcznego).
  2. Sprawozdania finansowe, które muszą składać przedsiębiorcy.
  3. Wnioski do urzędu.
  4. Deklaracje podatkowe, takie jak PIT czy JPK_VAT.
  5. Wnioski o świadczenia np. z ZUS czy KRUS.
  6. Inne dokumenty – w zależności od potrzeb, profil zaufany może być wykorzystywany do podpisywania, takich dokumentów, jak np.:
    1. wnioski o dowód osobisty,
    2. zgłoszenia do urzędu,
    3. umowy cywilnoprawne,
    4. odpis urodzenia/małżeństwa/zgonu,
    5. zameldowania na pobyt stały lub czasowy,
    6. złożyć wniosek o świadczenie 500+,
    7. sprawdzić liczbę punktów karnych,
    8. zarejestrować działalność gospodarczą,
    9. złożyć wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy.

Katalog spraw urzędowych, które można załatwić, używając profilu zaufanego, znajduje się na witrynie www.gov.pl/#services-citizens.

Przed użyciem profilu zaufanego należy pamiętać, że przeznaczony jest przede wszystkim do identyfikacji podczas załatwiania spraw urzędowych.

Profil zaufany można również użyć w relacjach z innymi osobami lub podmiotami prywatnymi, jednak za każdym razem należy upewnić się, że druga strona zaakceptuje tak podpisany dokument. 

Co to jest specyfikacja do faktury i co daje taki dokument?

0
specyfikacja do faktury

Specyfikacja do faktury to dokument, który pozwala na przejrzyste i uporządkowane rozliczenie nawet najbardziej złożonych transakcji. Czym jest, dlaczego przedsiębiorcy ją wystawiają i czy jest ona podstawą do odliczenia podatku VAT – odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w naszym przewodniku po specyfikacjach do faktury.

Co to jest specyfikacja do faktury?

Specyfikacja do faktury to zestawienie szczegółowych informacji dotyczących sprzedaży towarów lub usług, które jest dołączane do faktury.

Faktura zawiera ogólne dane dotyczące transakcji, a specyfikacja do faktury to precyzyjne zestawienie dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Po co wystawia się specyfikację do faktury?

Specyfikacja, to narzędzie, które służy do pogrupowania usług lub towarów sprzedanych klientowi w ramach jednego dokumentu (faktury zbiorczej).

Specyfikacja do faktury zawiera szczegóły, czyli m.in. nazwę towaru, ilość, cenę jednostkową netto i wartość netto. Dzięki niej klient potrafi łatwo zorientować się, jakie towary zostały mu sprzedany lub jakie usługi zostały wykonane.

Która strona wystawia specyfikację do faktury?

Specyfikację do faktury zazwyczaj przygotowuje sprzedawca towaru lub usługi. Przedsiębiorca wystawiający fakturę (lub jego pracownik) wprowadza kolejne transakcje do systemu księgowego używanego w firmie, a pod koniec miesiąca wystawiana jest specyfikacja do faktury.

Sprawdź polecane ebooki podatkowe na Nexto.pl!

Specyfikacja a realizacja zadań publicznych

Wypełniając sprawozdanie z realizacji zadania publicznego, należy przygotować zestawienie faktur wystawionych podczas wykonania tego zadania (pochodzących z dotacji lub innych środków). Taka specyfikacja zawiera:

  • numer dokumentu księgowego,
  • numer pozycji kosztorysu,
  • datę wystawienie faktury,
  • nazwę wydatku,
  • całą kwotę,
  • środki pochodzące z dotacji.

Specyfikacja a rozliczenia usług niematerialnych

Usługi niematerialne to świadczenia, które nie mają postaci rzeczowej, zaliczamy do nich np. doradztwo prawne, zarządzanie, szkolenia, przetwarzanie danych, marketing czy reklama. Specyfikacja w kontekście usług niematerialnych oznacza dokładny opis tych świadczeń i pomaga w ich właściwym udokumentowaniu. Warto pamiętać, że do faktury należy dołączyć dokument, który potwierdzi, że usługa została wykonana zgodnie z umową (podpisane przez obie strony protokoły zakończenia i odbioru usług).

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Faktura zaliczkowa a VAT – czy faktura zaliczkowa daje prawo do odliczenia VAT?
  2. Pusta faktura – kto odpowiada za jej wystawienie?
  3. Refaktura – co to jest i na czym polega refakturowanie kosztów
  4. Odnaleziona faktura kosztowa. Jak zaksięgować odnalezioną fakturę?
  5. Dane do faktury VAT. Jakie informacje powinna zawierać poprawnie wystawiona faktura?

Specyfikacja do faktury a odliczenie VAT

Odliczenie VAT ze specyfikacji jest możliwe, o ile specyfikacja zawiera wszystkie obowiązkowe elementy faktury.

Do niezbędnych elementów faktury należy (ustawa o podatku od towarów i usług art. 106e):

  • data wystawienia;
  • kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii;
  • imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy wraz z ich adresami;
  • numery NIP sprzedawcy i nabywcy;
  • data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym można podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży,
  • nazwa (rodzaj) sprzedawanego towaru lub wykonywanej usługi;
  • miara i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  • cena jednostkowa netto towaru lub usługi;
  • wartość netto towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż;
  • stawki podatku VAT;
  • suma wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  • kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  • kwota należności ogółem.

Jeśli specyfikacja zawiera wszystkie obowiązkowe elementy faktury, może zostać uznana za fakturę. Podatnik będzie mógł na jej podstawie odliczyć VAT. Warto pamiętać, że dokument służący do odliczenia podatku nie musi zawierać w tytule sformułowanie „faktura”. Fakturą będzie również dokument z danymi wymaganymi dla faktury (także nazwany „specyfikacją do faktury”).

Uwaga! Jeżeli kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro, to wystarczy, że faktura będzie zawierała:

  • datę jej wystawienia,
  • datę sprzedaży,
  • kolejny numer faktury,
  • dane sprzedawcy oraz nabywcy (w tym numery NIP),
  • nazwę towaru lub usługi,
  • kwotę ewentualnego rabatu,
  • kwotę należności ogółem (tzw. faktura uproszczona, art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT).

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Spółka jawna – czy ma osobowość prawną?

0
spółka jawna osobowość prawna

Spółka jawna kusi prostą strukturą, niskimi kosztami założenia i brakiem obowiązku prowadzenia księgowości rachunkowej. Jednak czy taka firma ma osobowość prawną, kto odpowiada za jej zobowiązania, jakie są wady i zalety takich spółek? Przedstawiamy kluczowe informacje związane z działaniem w formie spółki jawnej.

Spółka jawna – co to jest?

Spółka jawna, to spółka osobowa (obok partnerskiej, komandytowej i komandytowo-akcyjnej). Tworzy ją przynajmniej dwóch wspólników, którymi mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne mające zdolność prawną. Spółkę jawną należy zarejestrować w KRS.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka? 

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Spółka jawna – osobowość prawna

Spółka jawna nie posiada osobowości prawnej. Jest jednak odrębnym uczestnikiem obrotu gospodarczego od jej wspólników.

Spółka jawna posiada tzw. zdolność prawną i może:

  • nabywać prawa;
  • zaciągać zobowiązania we własnym imieniu;
  • pozywać i być pozywaną.

Spółka jawna – odpowiedzialność

Za zobowiązania firmy odpowiada spółka i wspólnicy. Spójrzmy na szczegóły.

Spółka i wspólnicy odpowiadają solidarnie za zobowiązania. Wspólnicy odpowiadają całym swoim majątkiem bez ograniczeń jeżeli majątek spółki nie wystarczy do spłaty długów i zobowiązań. Wierzyciel  może prowadzić egzekucję z majątku wspólnika w przypadku, gdy egzekucja z majątku spółki okaże się bezskuteczna. Ma prawo żądać całości lub części świadczenia od każdego wspólnika, od kilku z nich lub od wszystkich.

Jeżeli jeden ze wspólników występuje ze spółki, to za jego zobowiązania będzie odpowiadał solidarnie wspólnik przystępujący do spółki. Co ważne, nowy wspólnik odpowiada za zobowiązania powstałe przed jego wejściem do spółki jawnej.

Zobowiązania mogły powstać po podpisaniu umowy spółki, a przed jej rejestracją w KRS. W takiej sytuacji wspólnicy odpowiadają za nie solidarnie.

Wspólnicy przekształcanej spółki osobowej (np. jawnej) odpowiadają na dotychczasowych zasadach solidarnie ze spółką przekształconą za zobowiązania spółki, które powstały przed dniem przekształcenia w spółkę kapitałową przez okres trzech lat.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Spółka jawna a cywilna – najważniejsze różnice. Którą z nich wybrać?
  2. Spółka jawna – wady i zalety
  3. Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną po zmianach w podatku CIT
  4. Umowa spółki jawnej – wzór z omówieniem. Jakie są obowiązkowe elementy umowy?
  5. Spółka jawna od A do Z. Jak założyć i zlikwidować spółkę jawną?

Spółka jawna – wady i zalety

Pora przyjrzeć się, jakie są plusy i minusy prowadzenia firmy w formie spółki jawnej.

Zalety spółki jawnej

  • odrębność podmiotowa – spółka jawna stanowi osobny byt prawny, może zaciągać obowiązki i nabywać prawa;
  • łatwość założenia – umowa spółki może być zawarta w formie pisemnej, bez konieczności wizyty u notariusza;
  • niskie koszty założenia – wspólnicy płacą jedynie opłaty sądowe związane z rejestracją w KRS;.
  • brak minimalnych wkładów – wspólnicy mogą wnieść dowolny, nawet symboliczny wkład;
  • jednokrotne opodatkowanie – zasadniczo spółka jawna nie jest podatnikiem podatku dochodowego, opodatkowane są tylko dochody spółki na poziomie wspólników (wyjątkiem jest sytuacja, w której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne);
  • proste prowadzenie spraw spółki – może ją reprezentować każdy wspólnik, nie ma obowiązku powoływania zarządu i innych organów;
  • brak pełnej księgowości – obowiązek jej prowadzenia dotyczy tylko spółek, których limit dochodu przekroczył równowartość 2 000 000 euro;
  • brak obowiązku przeprowadzenia likwidacji – jeżeli wspólnicy podjęli jednomyślną decyzję o rozwiązania spółki bez przeprowadzenia tej procedury (po wskazaniu, jak zostanie przeprowadzony podział majątku i spłacone ew. zobowiązania).

Wady spółki jawnej

  • odpowiedzialność wspólników – wspólnicy odpowiadają całym majątkiem za zobowiązania spółki;
  • nie występuje spółka jawna w organizacji – spółka może działać dopiero po wpisaniu do KRS;
  • obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne – wspólnicy płacą za siebie składki do ZUS, spółka jest płatnikiem składek tylko za osoby zatrudnione na umowę o pracę lub pracujące na umowę zlecenie;
  • opodatkowanie PCC – podatek od czynności cywilnoprawnych płacony jest m.in. od wniesienia lub podwyższenia wkładu zwiększającego majątek spółki (0,5% wartości wniesionych wkładów).

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Osobowość prawna spółki cywilnej

0
spółka cywilna osobowość prawna

Firmę można prowadzić w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki kapitałowej (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna), spółki osobowej (spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna) lub spółki cywilnej.

Spółkę cywilną łatwo założyć i rozwiązać, a koszty jej rejestracji są niskie. Jednak ta forma prowadzenia firmy ma też wady. Należy do nich solidarna i nieograniczona odpowiedzialność wspólników za długi i zobowiązania. Oto najważniejsze informacje na temat osobowości prawnej spółki cywilnej i co z nich wynika.

Czym wyróżnia się spółka cywilna? Nie przysługuje jej status przedsiębiorcy, a jej funkcjonowanie reguluje przede wszystkim Kodeks cywilny.

Spółka cywilna – czy ma osobowość prawną?

Nie, spółka cywilna nie ma osobowości prawnej. Przedsiębiorcami są wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej (Prawo Przedsiębiorców art. 4 ust. 2). Spółka cywilna nie występuje w obrocie gospodarczym jako osobny podmiot. Nie może zaciągać zobowiązań i występować przed sądem. Nie jest również podatnikiem – podatek płacą wspólnicy spółki cywilnej.

Osobowość prawną w imieniu spółki mają jej wspólnicy, czyli osoby prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne lub jednostki organizacyjne mające zdolność prawną (np. spółka jawna). Wspólnicy są podmiotem praw i obowiązków. Spółka cywilna nie podlega wpisom do KRS.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka? 

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Spółka cywilna – kwestia odpowiedzialności majątkowej wspólników

W spółce cywilnej za zobowiązania firmy odpowiadają wspólnicy. To solidarna i nieograniczona odpowiedzialność, która obejmuje majątek powstały wskutek prowadzenia działalności oraz osobisty majątek (tzw. wspólność łączna). Trzeba pamiętać, że na odpowiedzialność nie wpływają okoliczności powstania długu, np. który ze wspólników doprowadził do jego powstania.

Pełna odpowiedzialność wspólników jest jedną z podstawowych cech spółki cywilnej.

Co ważne, wierzyciel może żądać uregulowania długu od wszystkich wspólników lub od jednego z nich. Jeżeli zobowiązanie zostanie spłacone przez jednego ze wspólników, to pozostali są zwolnieni z odpowiedzialności (wspólnik może później dochodzić od nich rekompensaty).

Wspólnik, który wystąpił ze spółki, nadal odpowiada za jej zobowiązania powstałe w czasie, kiedy był jej wspólnikiem.

PRZECZYTAJ TEŻ:

  1. Spółka jawna a cywilna – najważniejsze różnice. Którą z nich wybrać?
  2. Spółka cywilna – poznaj spółki prawa cywilnego
  3. Spółka cywilna – wady i zalety
  4. Jak przebiega likwidacja spółki? Przepisy kodeksu spółek handlowych
  5. Prawa i obowiązki wspólników spółki wg. Kodeksu spółek handlowych

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.