Strona główna Blog Strona 52

Jak wypełnić formularz PIT-37 online? Instrukcja krok po kroku. Rozlicz PIT od umów pracowniczych za 2023 rok

0
pit 37

Choć rozliczenie deklaracji podatkowych jest coraz łatwiejsze, warto wiedzieć, jak taką deklarację wypełnić. Dla kogo jest PIT-37? Przeczytaj o tym w naszym artykule i poznaj najważniejsze informacje. 

Kto powinien wypełnić PIT-37? Jak to zrobić? Kiedy upływa termin składania deklaracji PIT-37? Co zrobić, jeśli nie otrzymałeś PIT-11? Na te i inne pytania odpowiadamy w dalszej części artykułu.

Do kiedy rozliczyć PIT-37 w 2024 roku?

W tym roku ostatnim dniem na złożenie PIT-37 jest wtorek, 30 kwietnia 2024.

Kto wypełnia deklarację PIT 37 za 2023 rok?

Formularz PIT-37 przeznaczony jest dla wszystkich, którzy uzyskują przychody z umowy o pracę, umowy zlecenie, czy o dzieło, a także emerytury i renty lub świadczenia chorobowego.

PIT-37 dotyczy więc podatników rozliczających się na zasadach ogólnych. Jeśli dodatkowo podatnik uzyskuje przychody z najmu prywatnego lub prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem, to dodatkowo składa też PIT 28. 

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą opodatkowaną skalą podatkową, czyli rozlicza się na zasadach ogólnych, to składasz jedynie PIT-36. W nim ujmujesz również dochody z umowy pracowniczej. 

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości. Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz na bieżąco ze swoimi finansami i łatwo obliczysz należny podatek.

Jak rozliczyć PIT 37 online?

Cyfryzacja rozliczeń podatków spowodowała, że dla podatników, którzy uzyskują dochody z jednego tylko źródła, zeznania podatkowe jest już wypełnione przez system podatki.gov.pl na podstawie otrzymanego od pracodawcy formularza PIT-11 lub otrzymanego z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych formularza PIT-11A lub/i PIT-40A.

Swój PIT znajdziesz na stronie e-Urzędu Skarbowego w usłudze Twój e-PIT.

Możesz zatwierdzić swoje zeznanie wcześniej lub nie podejmować żadnych działań – wówczas twój PIT zostanie automatycznie zaakceptowany przez Urząd Skarbowy 30 kwietnia. Jednak w takiej sytuacji dłużej będziesz oczekiwać na zwrot podatku. 

Zeznanie roczne, PIT-37 może być złożone samodzielnie przez płatnika, ale i wspólnie z małżonkiem. Tak jak wspomnieliśmy PIT-37 służy wyłącznie rozliczeniu się według skali podatkowej.

Podstawą wypełnienie PIT-37 jest uzyskany formularz PIT-11 (dostarczany przez pracodawcę) lub 11A (dostarczany przez ZUS) albo PIT-40A (dotyczy emerytów).

Jak uzupełnić PIT-37 krok po kroku?

  1. W polach 1 i 2 wpisuje się numery pesel. Jeśli podatnik rozlicza się sam, wypełnia tylko pole nr 1, jeśli razem z małżonkiem, w polu nr 2 wpisuje PESEL małżonka.
  2. Pole nr 5 służy do wpisania roku, którego dotyczy rozliczenie.
  3. W polu nr 6 oznaczamy czy jest to rozliczenie indywidualne, czy wspólnie z małżonkiem, a może też wdowców i wdów albo osób samotnie wychowujących dzieci.
  4. Pole 7 i 8 trzeba zaznaczyć, jeśli podatnik lub małżonek mają miejsce opodatkowania za granicą kraju, ale w danym roku osiągnął przychody opodatkowane na terytorium Polski.
  5. W kolejnych polach wskazujemy urząd skarbowy, do którego kierowane jest zeznanie. Urząd skarbowy określa się w zależności od miejsca zamieszkania podatnika. W przypadku przeprowadzki obowiązuje zasada, że podatnik przynależy do urzędu zgodnie z miejscem zamieszkania w ostatnim dniu roku kalendarzowego.

Zaznacza się też, czy zeznanie jest składane po raz pierwszy, czy jest to korekta. Część B to miejsce do wpisania adresu.

W części C uzupełnia się rubryki dotyczące przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia.

Część D służy wykazaniu przychodów lub straty łącznie z zaliczkami, które zostały odprowadzane. Odpowiednie wartości znajdują się w formularzach PIT-11, PIT-11A, PIT-40A, IFT-1/IFT-1R oraz PIT-R.

W bloku E wpisujemy wszystkie możliwe odliczenia. Są to np. składki społeczne (tylko opłacone przez podatnika w roku, który podlega rozliczeniu – nie były ujęte w kosztach).

Kolejna część przeznaczona jest wpisanie składki zdrowotnej, a w części H wskazywana jest kwota do zapłaty lub zwrotu z tytułu podatku dochodowego po wcześniejszym uwzględnieniu stosownych odliczeń.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

  1. Mikrorachunek podatkowy. Jak działa?
  2. Korekta PIT. Jak poprawić zeznanie podatkowe?
  3. Zaliczka na podatek dochodowy 
  4. Czy PIT-2 jest obowiązkowy?
  5. Poznaj Małą Księgowość Rzeczpospolitej

Nie dostałem PIT-11. Co robić?

Obowiązkiem pracodawcy jest przekazanie pracownikowi deklaracji PIT 11. Jeśli tego nie dopełni, to pracownik musi samodzielnie rozliczyć podatek. Pracownik powinien na piśmie ponaglić pracodawcę albo zgłosić to do urzędu skarbowego.

Ponieważ pracownik musi złożyć deklarację podatkową, to nawet jeśli nie ma PIT-11, powinien w dokumencie wpisać szacunkowe wartości i w uwagach dopisać, że nie otrzymał PIT-11.

Formularz PIT do druku

Druk PIT-37 za 2023 rok znajdziesz tutaj.

PIT-37 – często zadawane pytania

Kto się rozlicza na PIT-37?

Deklaracją PIT-37 rozliczają się osoby osiągające dochody opodatkowane na zasadach ogólnych z umów pracowniczych (o pracę, dzieło i zlecenie), emerytury i renty lub świadczenia chorobowego.

Jak się rozliczyć PIT-37?

Najłatwiejszym sposobem na rozliczenie PIT-37 jest zaakceptowanie zeznania przygotowanego przez Urząd Skarbowy w programie Twój e-PIT.

Czy Urząd Skarbowy rozliczy za nas PIT-37?

Tak, Urząd Skarbowy automatycznie rozliczy PIT-37.

Co jeśli nie złożę PIT-37?

Jeśli nie zaakceptujesz PIT-37 przygotowanego dla Ciebie przez Urząd Skarbowy, US zrobi to za Ciebie 30 kwietnia. W związku z tym, że Twoje zeznanie zostanie złożone, nie poniesiesz żadnych konsekwencji.

Gdzie w PIT-37 jest kwota zwrotu podatku?

Aby dowiedzieć się, ile masz zwrotu z PIT-37 sprawdź rubrykę I.

Kto nie musi składać PIT-37?

Deklaracji PIT-37 nie muszą składać osoby, które osiągnęły wyłącznie dochody zwolnione z opodatkowania. Zaliczają się do nich między innymi osoby korzystające z ulg: dla młodych, dla pracujących emerytów, na powrót oraz dla rodzin z przynajmniej czwórką dzieci.

Pełną listę dochodów zwolnionych z PIT znajdziesz w art. 21 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwaga! Dotyczy do dochodów nieprzekraczających pierwszego progu podatkowej. W przypadku jego przekroczenia, trzeba będzie zapłacić 32% od nadwyżki powyżej 120 tysięcy.

Kiedy trzeba rozliczyć PIT-37?

PIT-37 za 2023 rok musisz rozliczyć do 30 kwietnia 2024 roku.

Czym się różni PIT-11 od 37?

PIT-11 to deklaracja, którą składa pracodawca. Na jej podstawie Urząd Skarbowy przygotowuje Twój PIT-37, który następnie Ty zatwierdzasz. Więcej o PIT-11 możesz przeczytać w naszym artykule PIT-11 – co to jest, jak go wypełnić, jak rozliczyć?

Czy trzeba składać PIT-37 do 26 roku życia?

Osoby do 26 roku życia objęte ulgą dla młodych nie muszą składać PIT-37. Dotyczy to jednak tylko osób, które nie przekroczyły pierwszego progu podatkowego.

Jaki PIT-36 czy 37?

PIT-36 przeznaczony jest dla przedsiębiorców objętych skalą podatkową. Jeśli rozliczasz przychody z takiej działalności, nie składasz dodatkowo PIT-37, a dochód z umowy pracowniczej, emerytury, czy ZUS ujmujesz w PIT-36.

Jeśli nie prowadzisz działalności, lub prowadzisz działalność opodatkowaną podatkiem liniowym (PIT-37L) lub ryczałtem (PIT-28) ujmujesz je w osobnej deklaracji i składasz również PIT-37.

Do jakiej kwoty nie trzeba płacić podatku z PIT-37?

Kwota wolna od podatku wynosi 30 000 złotych.

Kontroluj swoje dochody z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Rozlicz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w PIT-28 online. Do kiedy złożyć PIT 28 za 2023 rok?

0
pit 28

PIT-28 służy do rozliczania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Choć ryczałt jest uproszczoną formą opodatkowania, nie zwalnia to podatnika od obowiązku właściwego rozliczenia podatku.

Kiedy stosować formularz PIT-28? Jak wypełnić PIT-28? Kto nie może rozliczać się ryczałtem? Jak rozlicza się ryczałt? Do kiedy należy złożyć PIT-28 w 2024 roku? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w naszym artykule.

Do kiedy rozliczyć PIT-28 w 2024 roku?

W 2024 roku ostatnim dniem na złożenie PIT-28 jest wtorek, 30 kwietnia.

Deklaracja PIT-28 za ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

O ile pracownik etatowy rozlicza podatek wyłącznie według skali, o tyle przedsiębiorca ma do wyboru więcej możliwości. Jedną z nich jest ryczałt. Ryczałt to uproszczona forma rozliczania podatku. Gdy przedsiębiorca zdecyduje się nią, to musi złożyć w urzędzie deklarację, w której wyrazi chęć rozliczania się ryczałtem.

W zależności od rodzaju opodatkowania, do rozliczania podatku stosuje się różne druki do rocznych rozliczeń podatku. I tak w przypadku ryczałtu używany formularza PIT 28. Na PIT-28 znajdują się informacje o tym, jaki przychód osiągnęliśmy w roku podatkowym.

Wskazuje się w tym formularzu również wysokość ryczałtu od przychodów do rozliczenia. W przypadku rozliczania się ryczałtem nie mają znaczenia koszty uzyskania przychodu. Podatek to stała wartość procentowa, którą płaci się od przychodu.

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości? Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz na bieżąco ze swoimi przychodami i wydatkami.

Kto składa PIT-28 za 2023 rok?

Ryczałt rozliczają przedsiębiorcy, którzy są uprawnieni do rozliczeń tego typu. Chodzi tu o osoby samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą, a także wspólników spółki cywilnej lub jawnej.

Z ryczałtu mogą też korzystać osoby uzyskujące przychody z najmu, podnajmu, dzierżaw, poddzierżaw oraz umów podobnych niewiążących się z prowadzoną działalnością gospodarczą, a także osoby rozliczające sprzedaż przetworzonych produktów rolnych z własnych upraw i własnych hodowli.

Do skorzystania z ryczałtu uprawnieni są ci przedsiębiorcy, których przychody w poprzednim roku były nie wyższe niż równowartość 2 mln euro.

Kto nie może rozliczać się ryczałtem?

Ryczałt ma pewne wyłączenia. I tak nie mogą w ten sposób rozliczać się np. osoby, które uzyskują przychody z prowadzenia apteki, sprzedaży dewiz, a także ci, którzy handlują częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Jak rozliczyć ryczałt?

Jak już wspomnieliśmy, do rozliczenia ryczałtu potrzebna jest wyłącznie kwota przychodu. Przychód jest tutaj podstawą opodatkowania. Warto wiedzieć, że przychód to nie tylko te kwoty, które już otrzymaliśmy, ale również te, które są należne na podstawie wystawionych dokumentów, ale jeszcze niezapłacone.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Zmiany w ryczałcie 2024 – więcej osób będzie mogło rozliczać się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
  2. Ryczałt od przychodów – stawki 2024
  3. Rozliczanie kwartalne podatku dochodowego. Kiedy można je zastosować?
  4. Przychód i dochód – czym się różnią?
  5. Zmiana formy opodatkowania – jak i kiedy to zrobić? Rozważ za i przeciw

Ryczałt i jego stawki

Żeby poprawnie rozliczyć ryczałt, trzeba znać stawkę ryczałtu. Stawek jest kilka i zależą od rodzaju prowadzonej działalności.

I tak np. stawka 17% obejmuje przychody osiągane w zakresie wolnych zawodów:

  • tłumaczy,
  • adwokatów,
  • notariuszy,
  • radców prawnych,
  • biegłych rewidentów,
  • księgowych,
  • agentów ubezpieczeniowych,
  • agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające,
  • brokerów reasekuracyjnych,
  • brokerów ubezpieczeniowych,
  • doradców podatkowych,
  • doradców restrukturyzacyjnych,
  • maklerów papierów wartościowych,
  • doradców inwestycyjnych,
  • agentów firm inwestycyjnych,
  • rzeczników patentowych.

15% ryczałtu płaci się od przychodów z zakresu reprodukcji komputerowych nośników informacji, usług reklamowych czy fotografii.

Stawką 10% objęte są przychody ze świadczenia usług kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek.

Są jeszcze stawki 8,5% i 12,5% dotyczące przychodów z najmu, podnajmu, poddzierżawy i dzierżawy oraz umów o podobnym charakterze.

Stawka 5,5% dotyczy także prowizji ze sprzedaży żetonów i kart magnetycznych do automatów, jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków biletowych i pocztowych.

Pełna lista stawek ryczałtu znajduje się TUTAJ.

PIT-28 a ulgi i wspólne rozliczanie z małżonkiem

Rozliczając się ryczałtem i składając deklarację PIT-28, nie można rozliczać się wspólnie z małżonkiem, chyba że przychody rozliczane w PIT-28 pochodzą z najmu i dzierżawy.

W PIT-28 nie rozliczysz również ulgi na dziecko.

Chcesz wiedzieć, jakie ulgi odliczysz od podatku od przychodów zryczałtowanych? Przeczytaj nasz artykuł: Co można odliczyć w PIT 2023?

Jak wypełnić formularz PIT-28?

Wypełnienie formularza PIT-28 nie jest trudne.

  1. W polu nr 1 wpisuje się identyfikator podatkowy. To PESEL lub NIP w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą oraz osób składających PIT-28 z tytułu przychodów z najmu prywatnego.
  2. W polu nr 4 wpisuje się rok podatkowy, za który składana jest deklaracja.
  3. W rubryce nr 5 wpisuje się dane urzędu skarbowego, do którego składamy deklarację.
  4. Pole nr 6 określa czy składamy deklarację po raz pierwszy, czy jest to korekta już złożonego zeznania.
  5. Pola 7 i 8 służą do wpisania imienia i nazwiska.
  6. Pola 9 i 10 to daty urodzenia i kraju zamieszkania.
  7. Kolejne dwa pola to oznaczenie województwa i powiatu.
  8. Kolejne numery, aż do 18 to rubryki do uzupełnienia danych adresowych.
  9. Kolejne pola służą do oznaczenia przychodów przynależnych do konkretnej stawki ryczałtu.

Druk deklaracji podatkowej PIT-28

Deklarację podatkową PIT-28 do druku znajdziesz tutaj.

Jak rozliczyć PIT 28 online?

Aby rozliczyć PIT-28 online, wystarczy, że zalogujesz się do e-Urzędu Skarbowego i przejdziesz do usługi Twój e-PIT. Deklaracja PIT-28 będzie na Ciebie czekać w zakładce ’Złóż PIT’.

PIT-28 – często zadawane pytania

Co to za podatek PIT-28?

PIT-28 to roczna deklaracja podatkowa, która pozwala rozliczyć podatek dochodowy za przychody opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Jak rozliczyć PIT-28 za najem?

Rozliczając PIT-28 za najem jesteś objęty nieco innymi zasadami, niż osoba korzystająca z tej samej deklaracji, by rozliczyć przychody z działalności. Możesz między innymi skorzystać z ulg, których nie można zastosować do przychodów z działalności. Dotyczą Cię stawki:

  • 8,5% od przychodu do kwoty 100 000 zł,
  • 12,5% od przychodu od nadwyżki ponad 100 000 zł.

Czy PIT-28 rozlicza się automatycznie?

PIT-28 nie zostanie rozliczony automatycznie przez Urząd Skarbowy. Należy samodzielnie go uzupełnić i przesłać do Urzędu Skarbowego za pomocą usługi Twój e-PIT.

Kto wypełnia PIT-28?

PIT-28 wypełniają osoby rozliczające się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz uzyskujące przychody z najmu.

Kiedy składamy PIT-28 za najem?

PIT-28 za przychody z najmu uzyskane w 2023 roku można złożyć usłudze Twój e-PIT od 15 lutego do 30 kwietnia 2024 roku.

Kiedy trzeba zapłacić PIT-28?

Niedopłatę wynikłą z rozliczenia rocznego PIT-28 za 2023 rok należy opłacić do 30 kwietnia 2024 roku.

Czy w PIT-28 jest kwota wolna od podatku?

Rozliczając PIT-28 nie masz prawa do odliczenia kwoty wolnej od podatku.

Kto może rozliczać się na ryczałcie?

Na ryczałcie mogą rozliczać się osoby uzyskujące przychody opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Kiedy PIT-28, a kiedy PIT-36?

Deklaracja PIT-28 dotyczy osób rozliczających się ryczałtem – przedsiębiorców i osoby osiągające przychody z najmu. Natomiast PIT-36 wypełniają przedsiębiorcy rozliczający się skalą podatkową.

Kontroluj swoje przychody z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Czym jest rękojmia? Kiedy klient może się na nią powołać? Czego można żądać z tytułu rękojmi?

0
rękojmia

Co to jest rękojmia? Kiedy klient może skorzystać z reklamacji z tytułu rękojmi i jaki ma ona związek z gwarancją? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć, aby przestrzegać praw konsumenta. 

Rękojmia to niezwykle ważne pojęcie, dla każdego przedsiębiorcy zajmującego się sprzedażą. Sprawdź, kiedy klient może się na nią powołać. Poznaj swoje obowiązki, wynikające z takiej sytuacji.

Rękojmia – co to jest?

Konsument, który kupuje określony produkt, niezależnie od tego, czy transakcja odbywa się w punkcie stacjonarnym, czy przez internet, może zareklamować produkt, jeśli ten okaże się wadliwy. To bowiem na sprzedawcy ciąży odpowiedzialność za wszelkie wady, czy niezgodność produktu z umową. 

Rękojmia jest więc możliwością dochodzenia odpowiedzialności od sprzedawcy. Mówiąc inaczej, to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy za wszelkie wady towaru, oferowanego kupującym.

CZYTAJ TAKŻE: Prawo odstąpienia od umowy przez przedsiębiorcę – obowiązuje nie tylko konsumentów

Rękojmia obejmuje wady fizyczne oraz prawne. Wada fizyczna to wszystko to, co sprawia, że rzecz nie jest zgodna z umową. Chodzi tu np. o sytuację, że nie spełnia obietnic, które zostały umieszczone w ofercie, albo nie da się go w pełni używać. 

Wady prawne określone są bardzo wyraźnie. Stanowią bowiem zamknięty katalog. Jeśli konkretnej wady produktu nie ma na tej liście, nie można uznać jej za wadę prawną. I tak z wadą prawną mamy do czynienia gdy:

  • sprzedawca nie jest właścicielem rzeczy,
  • rzecz stanowi dowód w postępowaniu karnym,
  •  ograniczenia w korzystaniu z towaru są konsekwencją decyzji uprawnionego organu,
  •  rzecz jest obciążona prawem osoby trzeciej np. prawem pierwokupu,
  • sprzedaży podlega nieistniejące prawo.

Rękojmia – jak z niej skorzystać?

Żeby skorzystać z rękojmi, konsument musi złożyć żądanie wynagrodzenia straty spowodowanej przez wadliwy towar. Jest to reklamacja.

Gdy konsument jest przekonany, że otrzymał towar z wadą, ma prawo zażądania od sprzedawcy jednego z czterech modeli rozwiązania sprawy. Może zażądać wymiany towaru na nowy, naprawienia wady, obniżenia ceny uszkodzonej rzeczy. 

Jeśli wada jest istotna, np. gdy konsument kupił samochód, a okazuje się, że jego silnik jest uszkodzony, to ma on prawo odstąpić od umowy. To kupujący decyduje o tym, w jaki sposób reklamacja ma być rozwiązania.

CZYTAJ TAKŻE: Zwrot towaru bez paragonu w sklepie online. Czy można?

Rękojmia – kiedy możesz odmówić spełniania reklamacji?

Czy przedsiębiorca może odmówić przyjęcia reklamacji? Główna zasada zakłada, że sprzedawca musi przystać na żądania kupującego. Prawo wskazuje jednak okoliczności, w których jest możliwa odmowa uznania reklamacji. Przypadki te są ściśle określone w przepisach i obejmuje tylko dwa przypadki.

Sprzedawca może odmówić spełnienia żądań kupującego złożonych przez reklamację, gdy produkt lub jakaś część nie jest już produkowana. Druga sytuacja dotyczy przypadku, w którym zgoda na żądania kupującego spowodowałaby zbyt wysokie koszty. Może tak się zdarzyć, gdy kupujący chce wymienić cały produkt, a wadą objęta jest tylko część, której wartość jest relatywnie niska.

Odmowa reklamacji i co dalej?

Trzeba jednak pamiętać, że jeśli sprzedawca nie chce spełnić żądań klienta, musi zaproponować inny sposób rozwiązania sprawy. Kupujący ma jednak prawo dochodzenia swoich roszczeń aż do skutku. 

Jeśli więc wymiana towaru jest niemożliwa, może zażądać naprawy. Jeżeli i to nie jest opłacalne i nie ma na to zgody sprzedawcy, może zażądać obniżenia ceny. Jeśli kupujący chce obniżenia ceny, powinien wskazać kwotę, o jaką cena powinna być niższa. 

CZYTAJ TAKŻE: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt. Co obejmuje?

W sytuacji, gdy jest to kolejna próba rozwiązania sytuacji (bo nie doszło do spełnienia wcześniej artykułowanych żądań), to sprzedawca nie może odmówić obniżenia cena ani nie może blokować odstąpienia od umowy przez klienta.

Rękojmia – odpowiedzialność za towar 

Okres rękojmi, czyli czas, w jakim sprzedawca odpowiada za wady produktu to 2 lata od momentu wydania towaru. W przypadku nieruchomości czas ten wynosi 5 lat. Gdy mamy do czynienia z rzeczami używanymi, to rękojmia może być skrócona do roku. W każdym jednak przypadku, w którym dochodzi do skrócenia okresu obowiązywania rękojmi, sprzedawca musi o tym poinformować kupującego.

Rękojmia – kiedy z niej skorzystać?

Jak już wspomnieliśmy, podstawą do skorzystania z rękojmi, jest złożenie reklamacji. Reklamację najlepiej złożyć między 12. a 24. Miesiącem od nabycia towaru. Dlaczego wtedy? Jeśli reklamacja zostanie złożona w pierwszym roku użytkowania towaru, to uznaje się, że wada istniała już w momencie sprzedaży towaru. W takiej sytuacji to na sprzedawcy ciąży obowiązek udowodnienia, że wada powstała z winy kupującego.

Rękojmia – jak złożyć reklamację?

Reklamacja może być złożona w dowolnej formie, niezależnie czy jest to rękojmia, czy gwarancja. Prawo nie narzuca, że ma to być forma pisemna czy ustna. Ważne jednak by konsument określił swoje żądania w stosunku do sprzedawcy. 

CZYTAJ TAKŻE: Odstąpienie od umowy zawartej na odległość a sprzedaż w sklepie internetowym

Zdarza się, że sprzedawca wskazuje na konieczność posiadania paragony przy składaniu reklamacji. Warto jednak pamiętać, że nie jest to konieczne. Wystarczy, że konsument przedstawi np. potwierdzenie płatności, fragment korespondencji mailowej albo zeznania świadków.

Rękojmia – jak długo rozpatrywać reklamację?

Gdy konsument złoży reklamację, to sprzedawca musi ją załatwić w ciągu 14 dni. Jeśli nie zrobi tego, to uznaje się, że roszczenie konsumenta jest zasadne.

Rękojmia, a gwarancja

Warto to wspomnieć też krótko o różnicy między rękojmią a gwarancją. Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru. Gwarancja natomiast jest udzielana dobrowolnie. Dotyczyć może nie tylko wad fizycznych, ale także jakości produktu. 

Przedsiębiorca, który decyduje się udzielić gwarancji, deklaruje, że jeśli w okresie gwarancji wystąpią jakiekolwiek wady, to konsument może produkt zareklamować. Ze względu na dobrowolność gwarancji, okres jej obowiązywania może być różny. Rękojmia natomiast pozwala na złożenie reklamacji w ciągu 2 lat, a w przypadku nieruchomości 5 lat. 

Często zadawane pytania – rękojmia

Rękojmia – co to?

Rękojmia to jedna z dwóch ścieżek, jakie konsument może wybrać podczas składania reklamacji.

Rękojmia czy gwarancja?

Decydując się, czy chcesz się powołać na rękojmię, czy gwarancję, dowiedz się, na co pozwalają. Pamiętaj, że gwarancja jest ze strony sprzedawcy lub producenta dobrowolna, a rękojmia wynika z przepisów prawa. Nawet jeśli skorzystałeś już z gwarancji, wciąż możesz złożyć reklamację z tytułu rękojmi.

Rękojmia – ile trwa?

Rękojmia trwa 2 lata, chyba że przedsiębiorca określił dłuższy termin przydatności do użycia określonego produktu.

Ile trwa rękojmia na samochód używany?

Rękojmia na samochód używany trwa 2 lata, chyba że sprzedawca wiedział o jego wadzie i ją zataił – wówczas wchodzi w życie bezterminowa rękojmia na auto. Rękojmię można skrócić za zgodą kupującego w umowie kupna-sprzedaży.

Kiedy można skorzystać z rękojmi?

Z rękojmi możesz skorzystać, jeśli w ciągu dwóch lat od zakupu znajdziesz w zakupionym przedmiocie wadę fizyczną, o której sprzedawca nie poinformował cię przed zakupem, lub prawną.

Kiedy sprzedawca może odmówić rękojmi?

Rękojmia nie obejmuje wad spowodowanych nieprawidłowym użytkowaniem produktu. Nie obejmuje również usterek, które pojawiły się po zakupie produktu. Ekran w telefonie rozbity po jego zakupie nie jest winą sprzedającego i nie obejmie go rękojmia.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Kwalifikowany podpis elektroniczny – jak go zdobyć?

0
kwalifikowany podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny to coraz popularniejszy cyfrowy „zamiennik” zwykłego, odręcznego podpisu. Ułatwia i przyspiesza obieg dokumentów. Jak zdobyć kwalifikowany podpis elektroniczny?

Podpis elektroniczny stosowany jest zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie. Pojęcie e-podpis czasami stosowane jest naprzemiennie z określeniem certyfikat kwalifikowany. Wszystko dlatego, że kwalifikowany podpis elektroniczny poświadcza certyfikat kwalifikowany. 

Co to jest kwalifikowany podpis elektroniczny?

Dzięki elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu można potwierdzić np. umowy cywilno-prawne albo przesyłać faktury elektroniczne online. Podpis ten pozwala też złożyć deklarację podatkową, podpisać sprawozdanie finansowe. Podpis kwalifikowany pod względem prawnym jest zrównany z podpisem własnoręcznym.

CZYTAJ TAKŻE: Kwalifikowana pieczęć elektroniczna dla firm

Kwalifikowany podpis elektroniczny to cyfrowy zapis informacji o tożsamości właściciela. Wszystkie takie dane zapisuje się na certyfikacie. Otrzymuje go każdy, kto chce uzyskać podpis elektroniczny. W przypadku podpisu kwalifikowanego tożsamość osoby jest sprawdzana jeszcze zanim e-podpis zostanie wydany. 

Szczegóły tożsamości są szyfrowane i zabezpieczone. Dzięki temu za każdym razem, gdy składany jest podpis elektroniczny, to sprawdzana jest ważność certyfikatu, tożsamość potwierdzana.

Jak uzyskać podpis elektroniczny?

Kwalifikowany podpis elektroniczny wydają centra certyfikacji nadzorowane przez Ministra właściwego ds. informatyzacji. Są to firmy, które uzyskały wpis do rejestru dostawców podpisów elektronicznych.

U dostawcy usług zaufanych można oprócz podpisu kwalifikowanego kupić też pieczęć elektroniczną, certyfikaty do PSD2, czy chociażby usługę doręczenia rejestrowanego.

Sam proces zakupu usług u poszczególnych sprzedawców może wyglądać inaczej, jednak zazwyczaj są to podobne procedury.

CZYTAJ TAKŻE: Zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna

Po wybraniu określonego dostawcy podpisu elektronicznego należy złożyć wniosek o wydanie certyfikatu. We wniosku wskazuje się dane osobowe i kontaktowe. Gdy wniosek zostanie poprawnie przyjęty, następuje potwierdzenie tożsamości. Może to być zrealizowane w jednym ze stacjonarnych punktów sprzedaży certyfikatów albo poprzez notariusza.

Gdy tożsamość jest już zweryfikowana, to trzeba pobrać certyfikat. Żeby to zrobić, należy zainstalować oprogramowanie niezbędne do podpisywania dokumentów. Podpis kwalifikowany pobiera się, klikając w link, który po weryfikacji danych przesyła dostawca usług.

Ile kosztuje kwalifikowany podpis elektroniczny?

Cena e-podpisu kwalifikowanego zależy przede wszystkim od tego, jak długo jest ważny, czy wydany jest w wersji mobilnej, czy też z kartą i czytnikiem.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest pieczęć elektroniczna? FAQ

Kwalifikowany podpis elektroniczny pozwala na podpisanie dokumentów przez 24 godziny na dobę. Dzięki kwalifikowanemu podpisowi elektronicznemu można znacząco przyspieszyć obieg dokumentacji. 

Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.

Urlop okolicznościowy – kiedy pracownik może z niego skorzystać? Ile wynosi wynagrodzenie za taki urlop?

0
urlop okolicznościowy

Urlop okolicznościowy to jeden z przywilejów, z którego korzystają osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, kiedy należy udzielić pracownikowi urlopu okolicznościowego i ile dni wolnego przysługuje mu z tego tytułu.

W wyjątkowych sytuacjach pracownik bez konsekwencji może nie być obecny w pracy. I to bez utraty prawa do wynagrodzenia. Chodzi tu o sytuacje, które trudno przewidzieć, a które wymagają nieobecności w pracy. Wtedy należy skorzystać z urlopu okolicznościowego. Co to jest urlop okolicznościowy?

Urlop okolicznościowy 2023

W przepisach prawa nie istnieje pojęcie urlopu okolicznościowego. Jest to potoczne określenie nieobecności pracownika z zachowaniem prawa do wynagrodzenia albo rekompensaty pieniężnej. Czasem pozwala też na uzyskanie dodatkowych dni wolnych od pracy.

CZYTAJ TAKŻE: Kiedy można wziąć urlop wychowawczy? Poznaj wszystko, co trzeba wiedzieć

Kiedy należy udzielić urlopu okolicznościowego?

Z urlopu okolicznościowego można skorzystać np. w sytuacji zdarzeń losowych, a także okoliczności, które określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy z dnia 15 maja 1996 r. (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1632). 

Urlop okolicznościowy może być udzielony np. na o ślub, pogrzeb, akcję ratowniczą, a także wezwanie przez określone organy. Co ważne, trzeba tu rozróżnić kwestię nieobecności spowodowanej specjalnymi okolicznościami od zwolnienia pracownika, bo wymaga tego konieczność wypełnienia określonego obowiązku.

Czym jest urlop okolicznościowy?

Wyobraźmy sobie, że pracownika spotykają szczególne zdarzenia, takie jak np. zgon, pogrzeb, narodziny czy ślub. Wtedy ma on prawo do jednego lub dwóch dni wolnych. Do tego służy urlop okolicznościowy. 

I tak dwa dni specjalnego urlopu przysługują w razie ślubu pracownika albo urodzenia się dziecka. Podobnie jest w przypadku zgonu i pogrzebu małżonka lub jego dziecka albo śmierci ojca, matki, ojczyma lub macochy. W takich przypadkach nie trzeba tych wolnych dni wykorzystywać jeden po drugim. Można je podzielić, np. jeden na organizację związaną z wydarzeniem, a drugi na uroczystość.

CZYTAJ TAKŻE: Plan urlopów – czy jest obowiązkowy i jak go stworzyć?

Trzeba pamiętać o tym, że urlop okolicznościowy nie wlicza się w przysługujący pracownikowi urlop wypoczynkowy. Urlop wypoczynkowy jest też czymś innym niż urlop na żądanie. Ten akurat to dodatkowe 4 dni wolnego.

A kiedy przysługuje jeden dzień urlopu okolicznościowego? W razie ślubu dziecka albo zgonu i pogrzebu siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.

W tych wszystkich sytuacjach pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas nieobecności.

Urlop okolicznościowy – jak z niego skorzystać?

Żeby skorzystać z urlopu okolicznościowego, pracownik musi uprzedzić pracodawcę o nieobecności w pracy i powód tej nieobecności. Gdy nieobecność jest wiadoma albo możliwa do przewidzenia, to pracownik musi złożyć pisemny wniosek o urlop okolicznościowy. Gdy nieobecność jest nagła, bo pracownik np. bierze udział w akcji ratowniczej, to musi zawiadomić o niej nie później niż w drugim dniu nieobecności.

Jak zawiadomić pracodawcę o nieobecności?

Forma zawiadomienia pracodawcy o urlopie okolicznościowym może być dowolna. Pracownik może dać znać o tym, że go nie będzie osobiście, a także przez inną osobę. Wiadomość można przekazać telefonicznie, czy mailem. Chyba że w firmie obowiązują inne zasady.

CZYTAJ TAKŻE: Urlop wypoczynkowy. Kiedy można go udzielić?

Warto przy okazji wspomnieć o sytuacji, gdy pracownik nie będzie obecny w pracy, ale przyczyna nie jest związana z okolicznościami wymienionymi wcześniej. W takiej sytuacji pracodawca może zwolnić pracownika w celu wykonania określonej czynności.

Wezwanie przez organy

Pracodawca musi zwolnić pracownika z pracy w określonym dniu, jeśli ten musi stawić się przed: 

  • organem administracji rządowej, 
  • samorządu terytorialnego, 
  • sądem, 
  • prokuraturą, 
  • policją,
  • organem prowadzącym postępowanie w sprawach o wykroczenie; 
  • organem, który jest właściwy w zakresie powszechnego obowiązku obrony; 
  • jeśli pracownik jest biegłym w postępowaniu.

Badania lekarskie

Jeśli pracownik musi wykonać obowiązkowe szczepienie ochronne albo badania lekarskie to musi być zwolniony od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

Honorowy krwiodawca

Podobnie dzieje się, gdy pracownik jest honorowym krwiodawcą. Jeśli musi oddać krew albo wykonać okresowe badania lekarskie, a nie można tego uczynić w czasie wolnym od pracy, to i wtedy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy.

Ponadto pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika w celu przeprowadzenia zajęć dydaktycznych, udziału w posiedzeniach rady nadzorczej, uczestniczenia w akcjach ratowniczych (np. w ramach działań w ochotniczej straży pożarnej, w Górskim Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym, w Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa).

CZYTAJ TAKŻE: Wydłużenie urlopu – czy jest możliwe?

Urlop okolicznościowy i wynagrodzenie

Jeśli pracownik korzysta z urlopu okolicznościowego, to zachowuje prawo do wynagrodzenia. Wtedy koszty tego wynagrodzenia obciążają pracodawcę. Może też się zdarzyć, że pracownik otrzyma rekompensatę za czas zwolnienia od pracy. Wtedy pieniądze wypłaca organ, który wezwał pracownika do spełniania określonego obowiązku.

Ile wynosi wynagrodzenie za urlop?

Żeby wyliczyć wynagrodzenie za nieobecność w pracy z powodu określonych, specjalnych okoliczności, trzeba zastosować zasady, które obowiązują przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop. 

Żeby otrzymać rekompensatę, o której mowa wcześniej (chodzi tu wezwanie organu), pracodawca wystawia zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia należnego pracownikowi za czas nieobecności. I taką kwotę wypłaca organ jako rekompensatę. Nie oznacza to automatycznie, że pracownik traci „zwykłe wynagrodzenie”. Regulamin wynagradzania może określać, że pracownik zachowuje w takiej sytuacji prawo do wynagrodzenia. 

Często zadawane pytania

Urlop okolicznościowy – kiedy przepada?

Urlop okolicznościowy przepada na koniec roku kalendarzowego. Jednak limit odnawia się w nowym roku. Urlop okolicznościowy przepada całkowicie, jeśli w czasie zdarzenia (np. ślubu) pracownik przebywa już na urlopie lub zwolnieniu.

Czy urlop okolicznościowy jest płatny?

Urlop okolicznościowy jest płatny tak samo, jak urlop wypoczynkowy. Zazwyczaj płaci za niego pracodawca, a w niektórych przypadkach – które omówiliśmy w artykule – płaci za niego odpowiedni organ.

Urlop okolicznościowy –  ile dni?

Pracownikowi przysługuje 1 lub 2 dni urlopu okolicznościowego, w zależności od rodzaju zdarzenia. Jeden dzień urlopu okolicznościowego przysługuje na:

  • ślub dziecka pracownika,
  • śmierć i pogrzeb siostry, brata, teściowej, teścia, babci, dziadka pracownika, a także innej osoby, będącej na utrzymaniu lub pod bezpośrednią opieką pracownika.

Dwa dni urlopu przysługują w przypadku:

  • ślubu pracownika,
  • narodzin dziecka pracownika,
  • śmierci i pogrzebu małżonka pracownika, jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy.

Urlop okolicznościowy – kiedy wykorzystać?

Urlop okolicznościowy należy wykorzystać w dzień danego zdarzenia lub w dzień z nim związany. Jeśli bierzemy urlop z powodu śmierci rodzica, nie musimy wykorzystywać go na pogrzeb, a na przykład na organizację pogrzebu.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka – kiedy wykorzystać?

Urlop okolicznościowy najlepiej wykorzystać na dzień ślubu. Można wykorzystać go również na organizację wesela lub poprawiny.

Ile przysługuje urlopu okolicznościowego na śmierć ojca?

Z powodu śmierci ojca przysługują 2 dni urlopu okolicznościowego.

Komu przysługuje urlop okolicznościowy?

Urlop okolicznościowy przysługuje osobom zatrudnionym na umowę o pracę. Można skorzystać z niego z powodu:

  • narodzin dziecka,
  • ślubu, swojego lub dziecka,
  • śmierci bliskiej osoby wymienionej powyżej.

Kiedy można wziąć urlop wychowawczy? Poznaj wszystko, co trzeba wiedzieć

0
urlop wychowawczy

Urlop wychowawczy przyznaje się rodzicowi, by mógł opiekować się dzieckiem. Jednak by otrzymać urlop wychowawczy, trzeba spełnić kilka warunków. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, jakie to warunki. 

Jak powszechnie wiadomo, wychowanie dzieci nie jest łatwym zajęciem. Urlop wychowawczy trudno więc traktować jak typowy urlop, który kojarzy nam się z wypoczynkiem. To raczej możliwość odetchnięcia od pracy zawodowej, by móc w pełni zając się małym dzieckiem

Urlop wychowawczy – co to jest?

Urlop wychowawczy przysługuje rodzicom, którzy chcą osobiście sprawować opiekę nad dzieckiem. Żeby jednak z takiego urlopu skorzystać, pracownik musi być zatrudniony przynajmniej 6 miesięcy. I chodzi tu o całkowity czas pracy, a nie okres u obecnego pracodawcy. 

Może się więc okazać, że jeśli pracownik zmieni dopiero firmę i przepracował w niej jeden dzień, to ma prawo skorzystać z urlopu wychowawczego. Oczywiście, jeśli całkowity staż pracy przekracza sześć miesięcy.

Urlop wychowawczy nie jest tym samym co urlop rodzicielski!

Urlop wychowawczy – kto może z niego skorzystać?

Urlop wychowawczy może wziąć matka i ojciec. O ile oczywiście oboje są pracownikami. Gdy pracownik zdecyduje się na urlop wychowawczy, to czas jego trwania wlicza się do okresu zatrudnienia. Urlop wychowawczy trwa maksymalnie 36 miesięcy.

Urlop wychowawczy – ile trwa?

Jeśli dziecko ma orzeczenie o niepełnosprawności i wymaga osobistej opieki pracownika, to można udzielić dodatkowego urlopu wychowawczego, który trwa maksymalnie 36 miesięcy. Nie może jednak trwać dłużej niż do ukończenia przez dziecko 18 lat.

Urlop wychowawczy dla taty

Urlop wychowawczy jest tak skonstruowany, żeby w ciągu 36 miesięcy jego trwania mogli z niego skorzystać oboje rodzice. Jeśli więc mama dziecka korzysta z urlopu wychowawczego, to przebywa na nim 35 miesięcy, a tata przez miesiąc. 

Tata ma także możliwość skorzystania z urlopu ojcowskiego i tacierzyńskiego.

Urlop wychowawczy – jak z niego skorzystać?

W ramach 36-miesięcznego wymiaru urlopu wychowawczego 1 miesiąc przeznaczony jest wyłącznie dla drugiego rodzica, np. mama przebywa na urlopie 35 miesięcy, a tata 1 miesiąc lub odwrotnie.

Prawa tego nie można przenieść na drugiego z rodziców lub opiekunów dziecka. Zatem w przypadku wykorzystywania uprawnienia przez jednego z rodziców lub opiekunów, urlop może trwać co najwyżej 35 miesięcy. W sytuacji, gdy oboje z rodziców jednocześnie korzystają z urlopu wychowawczego, jego wymiar wynosi 18 miesięcy (mama – 18, tata – 18).

Urlop wychowawczy dla jednego rodzica

Jeden z rodziców może wykorzystać cały urlop wychowawczy tylko w określonych przypadkach:

  • gdy drugi rodzic nie żyje;
  • drugi rodzic nie ma władzy rodzicielskiej;
  • drugi rodzic ma ograniczone albo zawieszone prawa rodzicielskie.

Urlop wychowawczy jest dość elastyczny. Oboje rodzice mogą z niego korzystać jednocześnie. Najważniejsze, by nie przekroczyć maksymalnego wymiaru urlopu. Przysługujący urlop wychowawczy można wziąć w ratach. Zasady są takie: urlop wychowawczy dzieli się na maksimum 5 części, a najmniejsza z nich to okres 8 tygodni.

Urlop wychowawczy – do kiedy?

Z urlopu wychowawczego można skorzystać do końca szóstego roku życia, chyba że opieka dotyczy dziecka z niepełnosprawnością. Wtedy ograniczenie wskazuje limit do 18. roku życia dziecka.

Urlop wychowawczy – czy można z niego zrezygnować?

Praw wynikających z urlopu wychowawczego nie można przenieść na inną osobę. Warto jednak wiedzieć, że pracownik może z urlopu wychowawczego zrezygnować. Rezygnację z urlopu wychowawczego pracownik może złożyć w każdym momencie za zgodą pracodawcy. Może to zrobić najpóźniej na 30 dni przed terminem zamierzonego podjęcia pracy, po uprzednim zawiadomieniu pracodawcy.

Urlop wychowawczy – wniosek

Urlop wychowawczy nie jest udzielany automatycznie. Żeby z niego skorzystać, pracownik musi złożyć wniosek o urlop wychowawczy. Trzeba to uczynić nie później niż 21 dni przed rozpoczęciem korzystania z urlopu. 

Pracodawca nie może odmówić pracownikowi skorzystania z takiego urlopu. Jeśli jednak pracownik złoży wniosek później, to pracodawca zgadza się na taki urlop nie później niż w ciągu 21 dni od złożenia wniosku. Nie trzeba czekać na pozytywną odpowiedź. Po prostu informujesz pracodawcę, że chcesz skorzystać z urlopu wychowawczego.

Nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem urlopu, pracownik może wycofać wniosek o urlop wychowawczy.

Urlop wychowawczy – czy można podczas niego pracować?

Często wśród pracowników pojawia się pytanie, czy w czasie urlopu wychowawczego można pracować albo prowadzić działalność gospodarczą? Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Podczas urlopu wychowawczego pracownik może podjąć pracę zarówno u dotychczasowego, jak i innego pracodawcy. Może też prowadzić każdą inną działalność zarobkową, o ile nie przeszkadza to w osobistej opiece nad dzieckiem.

Jeśli bowiem okaże się, że pracownik nie opiekuje się dzieckiem, to pracodawca wzywa pracownika, by ten stawił się w pracy. Musi to zrobić nie wcześniej niż 3 dni po otrzymaniu takiego wezwania i nie później niż w ciągu 30 dni.

Urlop wychowawczy – czy można zwolnić pracownika na urlopie wychowawczym?

Gdy pracownik jest na urlopie wychowawczym, przysługuje mu ochrona przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem umowy o pracę. Pracownik może być zwolniony tylko w przypadku ogłoszeniu upadłości lub likwidacji firmy albo gdy zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika. 

Jeśli pracownik wraca z urlopu wychowawczego do pracy, to kontynuuje pracę na tym samym stanowisku. Jeśli nie jest to możliwe, to musi objąć posadę równorzędną. Wynagrodzenie nie może być niższe niż to, które przysługiwało przed urlopem wychowawczym.

Jednocześnie pracownik podczas urlopu wychowawczego może sam złożyć wypowiedzenie. 

Urlop wychowawczy a urlop opiekuńczy

Nowelizacja kodeksu pracy, która weszła w życie w kwietniu 2023 roku wprowadziła między innymi urlop opiekuńczy. To dodatkowe 5 dni bezpłatnego urlopu, które można wykorzystać na opiekę nad członkiem rodziny.

Często zadawane pytania – urlop wychowawczy

Ile płacą za urlop wychowawczy?

Urlop wychowawczy nie jest płatny. Podczas jego trwania nie będziesz otrzymywać wynagrodzenia, nawet częściowo zmniejszonego. W trakcie jego trwania można natomiast otrzymywać zasiłek wychowawczy w wysokości 400 złotych, o ile nasz dochód na osobę nie przekracza 674 złotych.

Jak długo można być na urlopie wychowawczym?

Na urlopie wychowawczym można być przez maksymalnie 35 miesięcy, do ukończenia przez nasze dziecko 6 roku życia. Urlop trwa w sumie 36 miesięcy, ale jeden miesiąc zarezerwowany jest dla drugiego rodzica.

Komu należy się urlop wychowawczy?

Urlop wychowawczy należy się obojgu rodzicom. Warunek, który muszą spełnić, to być zatrudnieni przez przynajmniej 6 miesięcy.

Czy urlop wychowawczy wlicza się do stażu pracy?

Urlop wychowawczy wlicza się do stażu pracy, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy.

Czy pracodawca może zwolnić pracownika na urlopie wychowawczym?

Pracodawca nie może zwolnić pracownika przebywającego na urlopie wychowawczym, chyba że:

  • nastąpi upadłość lub likwidacja firmy,
  • zajdą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Czy można zwolnić pracownika po powrocie z urlopu wychowawczego?

Tak, pracodawca może zwolnić pracownika po powrocie z urlopu wychowawczego. Wraz z zakończeniem urlopu kończy się dla niego okres ochronny.

Co po zakończeniu urlopu wychowawczego?

Kiedy pracownik wróci z urlopu wychowawczego, powinien mieć możliwość ponownego rozpoczęcia pracy na tym samym stanowisku, a jeśli nie jest to możliwe – na innym stanowisku odpowiadającym jego kwalifikacjom.

Co daje urlop wychowawczy?

Urlop wychowawczy daje możliwość wydłużonego przebywania z dzieckiem bez rezygnacji z dotychczasowej pracy. Jesteśmy także objęciu składkami ZUS, które opłaca państwo. Nie przysługuje jednak na nim wynagrodzenie, a jedynie zasiłek wychowawczy w przypadku rodzin o złej sytuacji finansowej.

Czy pracodawca musi zgodzić się na urlop wychowawczy?

Pracodawca ma obowiązek zgodzić się na wzięcie przez pracownika urlopu wychowawczego, chyba że wykorzystał on już jego pełny wymiar lub brał go już 5-krotnie.

Ile wynosi urlop wychowawczy w 2023 roku?

Urlop wychowawczy w 2023 roku trwa 36 miesięcy, z czego przynajmniej jeden miesiąc musi być wykorzystany przez drugiego rodzica.

Czy na urlopie wychowawczym odprowadzane są składki emerytalne?

Na urlopie wychowawczym odprowadzane są składki emerytalne, tak samo, jak składki rentowe i zdrowotne. Płaci za nie budżet państwa.

Kiedy należy złożyć wniosek o urlop wychowawczy?

Wniosek o urlop wychowawczy należy złożyć najpóźniej na 21 dni przed planowaną datą rozpoczęcia urlopu.

Czy przysługuje urlop wychowawczy po ustaniu zatrudnienia?

Po ustaniu zatrudnienia nie przysługuje urlop wychowawczy. Nie przedłuża on umowy i skończy się wraz z ostatnim dniem pracy.

Jakie koszty ponosi pracodawca, gdy pracownik jest na urlopie wychowawczym?

Pracownik nie ponosi kosztów związanych z urlopem wychowawczym pracownika. Musi jedynie naliczać składki ZUS pracownika, ale opłaca je państwo.

Czy urlop wychowawczy trzeba gdzieś zgłosić?

Pracodawca nie musi nigdzie zgłaszać urlopu wychowawczego pracownika, musi jedynie przekazać deklarację rozliczeniową ZUS.

Czy po urlopie wychowawczym należy się ekwiwalent za urlop?

Po urlopie wychowawczym można odebrać urlop wypoczynkowy lub ekwiwalent za urlop z roku, w którym został złożony wniosek o urlop wychowawczy.

Czy w trakcie urlopu wychowawczego można iść na zwolnienie lekarskie?

Za chorobę w trakcie urlopu wychowawczego nie przysługuje chorobowe.

Kiedy zgłosić powrót do pracy po urlopie wychowawczym?

Decydując się na wcześniejszy powrót do pracy (niż ten zadeklarowany we wniosku o urlop), należy poinformować pracodawcę przynajmniej 30 dni przed powrotem.

Czy na wychowawczym można pracować na 3/4 etatu?

Na urlopie wychowawczym można się zatrudnić u innego pracodawcy, o ile będzie to praca umożliwiająca opiekę nad dzieckiem. Można się zatrudnić na 3/4 etatu, ale przy pracy w większym wymiarze godzinowym może ona zostać potraktowana jako uniemożliwiająca opiekę.

Dropshipping – jak zacząć? Wszystko, co musisz wiedzieć o dropshippingu

0
dropshipping

Dropshipping to w ostatnich latach gorący temat. Kursy, na których możemy się nauczyć, jak samemu działać w tym zakresie są reklamowane niemal na równi z produktami pochodzącymi z dropshippingu. O co w tym chodzi? Co to w ogóle jest dropshipping?

Jeśli szukasz pomysłu na biznes, dropshipping na pewno nie jest nazwą zupełnie ci obcą. Sprawdź, czy dropshipping nadal się opłaca. Zobacz, jak zacząć go od zera. Przeczytaj i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć na temat dropshippingu.

O co chodzi w dropshippingu?

Dropshipping to model biznesu sprzedażowego, który polega na tym, że sprzedawca przyjmuje zamówienia bez realnego posiadania towaru. Zamiast tego, przekazuje te zamówienia, oraz przyporządkowane do nich adresy dostawy do hurtowni lub bezpośredniego wytwórcy.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysły na biznes 2023 – lista 10 pomysłów

W dropshippingu sprzedawcy zarabiają na różnicy pomiędzy ceną hurtową a detaliczną. Po ich stronie leży stworzenie brandu i rozreklamowania produktu, a także infrastruktura związana ze składaniem zamówień przez klientów indywidualnych. 

Nie muszą natomiast posiadać magazynu, czy chociażby fizycznego sklepu, nie zajmują się także wysyłką towaru. W wielu przypadkach tacy sprzedawcy nie ingerują nawet w żaden sposób w sprzedawany towar, np. dodając swoje logo.

Jak zarabiać sprzedając nie swoje produkty?

Na pierwszy rzut oka, można pomyśleć, że w takim razie dropshipping niczym nie różni się od sprzedaży prowadzonej przez większość sklepów. Przecież ona również polega na tym, że zamawia się masowo towar z hurtowni, po czym odsprzedaje go po wyższych cenach klientom indywidualnym. 

Między tymi modelami biznesu jest jednak zasadnicza różnica. Większość sklepów, czy nawet osób fizycznych, które zajmują się taką odsprzedażą w Internecie, najpierw zamawia produkt, przechowuje go u siebie, po czym osobiście wysyła do klienta. W dropshippingu produkt wysyłany jest z hurtowni wprost do klienta, a sprzedawca staje się tylko niejakim pośrednikiem.

Taki model biznesu ma liczne zalety, nie jest jednak pozbawiony wad. Omówimy je wszystkie w dalszej części artykułu. 

CZYTAJ TAKŻE: Jak zarobić pieniądze? 20 sposobów na zarabianie

Czy dropshipping jest legalny w Polsce?

Dropshipping jest całkowicie legalny. Co do zasady nie różni się on znacznie od zwykłej sprzedaży detalicznej. 

Inną kwestią jest to, jakie warunki trzeba spełnić, żeby taki biznes legalnie prowadzić. Dobrą wiadomością dla osób, które chcą sprawdzić, czy dropshipping to coś dla nich jest to, że nie muszą one od razu rejestrować działalności gospodarczej. 

Dropshippingiem można się zajmować w ramach nierejestrowanej działalności gospodarczej. Tą możemy prowadzić do osiągnięcia limitu przychodów w wysokości 50% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia, co w kwietniu 2023 roku wynosi 1745 złotych. Jeśli zarobimy więcej, będzie trzeba już taką działalność zarejestrować. 

Więcej o działalności nierejestrowanej przeczytasz tutaj:

Czy dropshipping jest łatwy?

Dropshipping, jak każdy biznes, będzie wymagał od nas, by poświęcić mu dużo pracy. Z pewnością jest mniej wymagający dla początkującego sprzedawcy niż model, w którym ten musiałby samodzielnie składować sprzedawane produkty. Nie oznacza to jednak, że nie postawi przed nami żadnych wyzwań. Poniżej przedstawiamy jego wady i zalety.

Zalety dropshippingu

  • Łatwo rozpocząć działanie w tym biznesie. Potrzebujesz strategii marketingowej, którą możesz zrealizować za darmo na social mediach i kontaktu z hurtownią. 
  • Możesz rozpocząć dropshipping z minimalnymi środkami. Będziesz potrzebować przynajmniej kilku przykładów produktu, który chcesz sprzedawać (np. żeby pokazać go w ramach kampanii reklamowej), ale za produkty zamówione przez twoich klientów możesz płacić, gdy otrzymasz od nich środki.
  • Nie potrzebujesz żadnej przestrzeni magazynowej do składowania swojego produktu. 
  • Nie musisz obsługiwać procesu wysyłki, zajmować się tym będzie hurtownia. 
  • Możliwość szybkiej zmiany asortymentu sklepu. Nie jesteś ograniczony koniecznością sprzedaży tego, co już zamówiłeś. Jeśli na produkty, które sprzedajesz, nagle maleje zapotrzebowanie, możesz przestawić się na coś zupełnie innego.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysły na dodatkowy biznes dla mam

Wady dropshippingu

  • To w ostatnich latach bardzo popularny pomysł na biznes, co wiąże się z dużą saturacją rynku. Znalezienie swojej niszy może być ciężkie. Z drugiej strony, masz bardzo szerokie pole wyboru.
  • Stajesz się narażony na oszustwo. Ze względu na to, jak popularny jest dropshipping oraz brak osobistego kontaktu między klientami, sprzedawcami i hurtowniami, w tym modelu biznesu niestety bardzo często zdarzają się oszuści. To minus dla ciebie, bo klienci mogą mieć dla twojego sklepu ograniczone zaufanie.
  • Brak kontroli nad jakością towaru. Ponieważ towar, który sprzedajesz, w żadnym momencie nie przechodzi przez twoje ręce, nie wiesz, co dostają twoi klienci. Jeśli hurtownia zacznie wysyłać towar nieodpowiadający opisowi lub nie wysyłać go w ogóle, kiedy ty się o tym dowiesz, może być już późno. 
  • Problem ze zwrotami. Większość hurtowni nie będzie przyjmować zwrotów od twoich klientów. Oznacza to, że będą trafiać one do ciebie, ty będziesz musiał oddawać za nie pieniądze i dopiero zgłaszać reklamacje do hurtowni. Z tego powodu warto wybierać produkty, które rzadko są zwracane, a unikać ubrań i butów.
  • Brak kontroli nad asortymentem. Jeśli twój towar w hurtowni się skończy, a do ciebie wciąż będą spływać zamówienia, pojawi się kłopot. Nie mając zgromadzonego u siebie towaru, nie wiesz, kiedy np. usunąć dany produkt ze strony. 

Jak zacząć dropshipping od zera?

Jeśli po porównaniu wad i zalet wciąż uważasz, że dropshipping to biznes, w którym się odnajdziesz, świetnie! Prezentujemy krótki przewodnik, w którym przedstawiamy najważniejsze kroki, które trzeba przedsięwziąć. 

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes – jak zarabiać na inflacji?

1. Określ swoje możliwości

Pierwszym, co musisz zrobić, zanim rozpoczniesz swój biznes dropshippingowy, jest realistyczne ustalenie swoich możliwości. Czy planujesz zajmować się sprzedażą w ramach dodatkowego zajęcia, czy poświęcisz jej cały swój czas? Czy masz przestrzeń, w której możesz przechowywać potencjalne zwroty? 

W zależności od tego, jak odpowiesz na te pytania, będzie to oznaczać różne rzeczy dla twojego biznesu. Nie będziesz mieć wiele czasu, by zarządzać swoim sklepem? Ustal mniejszy limit asortymentu. Brak przestrzeni na przyjmowanie zwrotów? Ogranicz się do sprzedawania niewielkich przedmiotów, które w razie czego możesz przechowywać w swoim mieszkaniu.

Pamiętaj, że realistyczne podejście do swoich możliwości jest bardzo ważne. Bez niego twój biznes szybko może wymknąć się spod kontroli.

2. Wybierz, co będziesz sprzedawać

Następnym krokiem, który należy podjąć, jest wybranie swojej niszy na rynku. Jeśli interesujesz się dropshippingiem, pewnie masz już jakiś pomysł na to, co chcesz sprzedawać. To czas, aby sprecyzować te pomysły. 

Przeprowadź badanie konkurencji. Sprawdź, jakie produkty w zakresie twoich zainteresowań sprzedają się najlepiej. Zastanów się, czego brakuje na rynku. Chcesz prowadzić bardzo wyspecjalizowany sklep i sprzedawać tylko jedną rzecz, czy też będziesz rozprowadzać różnorodne produkty dotyczące jednej branży?

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes w małym mieście

Zastanów się też, czy będziesz sprzedawać produkty w takiej formie, w jakiej rozprowadza je hurtownia, czy chcesz dodać np. własne logo? Część wytwórców będzie umożliwiać taką opcję. Jeśli chcesz, by produkty zostały zmodyfikowane, to najwyższy czas, by zaprojektować te zmiany.

3. Zaplanuj, jak będziesz zdobywać klientów

Jednym z najważniejszych elementów dropshippingu jest marketing. Bez niego nie dotrzesz do klientów i twój pomysł na biznes po prostu nie wypali. Najprostszym sposobem na promowanie swojego produktu jest wykorzystanie social mediów. Facebook, Instagram, a w ostatnich latach szczególnie TikTok to platformy, które umożliwiają dotarcie do klientów, czasem całkowicie za darmo. 

Pamiętaj, że samo pokazanie swojego produktu to za mało. Po pierwsze, najpierw musisz zdobyć widownię. Postaraj się dotrzeć do grupy osób zainteresowanych dziedziną, z którą wiąże się twój produkt i przyciągnąć ich uwagę. Przedstaw im problem, który twój produkt może łatwo rozwiązać. Zbuduj swoją markę.

4. Znajdź dostawcę towarów

Oczywiście, dropshipping jest niemożliwy bez dostawcy towarów. Na całe szczęście, dzięki popularności tego modelu biznesowego, hurtownie są przygotowane na współpracę z tobą. Wiele platform e-commerce także oferuje rozwiązania ułatwiające sprzedawcom pozyskiwanie produktów. 

CZYTAJ TAKŻE: Biznes z małym wkładem finansowym – 9 pomysłów

Szukając hurtowni, z którą będzie ci się dobrze pracowało, pamiętaj o tym by:

  1. dowiedzieć się, jaką ilość zamówień jest w stanie udźwignąć hurtownia;
  2. zagwarantować sobie przepływ informacji. Jeśli jeden z produktów, który chcesz sprzedawać, ma przestać być produkowany, musisz o tym wiedzieć z wyprzedzeniem;
  3. upewnić się, że taka hurtownia szybko i sprawnie wysyła zamówienia. Jeśli klienci będą długo na nie oczekiwać, będą kontaktować się z tobą;
  4. szczególnie dokładnie zweryfikować hurtownię zagraniczną. Jeśli podejmiesz współpracę z dostawcą z Chin i ty będziesz mieć z nim ograniczony kontakt. To może szybko doprowadzić do problematycznej sytuacji.

5. Stwórz sklep internetowy

Jeśli masz już strategię marketingową i towar, czas otworzyć swój sklep. W Internecie dostępnych jest mnóstwo kreatorów sklepów internetowych, które mają wiele przydatnych funkcji, takich jak integracja z markeplace’ami, czy mediami społecznościowymi.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes z samochodem

6. Nie zapominaj o formalnościach

Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, jeśli nie spodziewasz się, żeby twoje przychody miały od razu przekroczyć 1745 złotych, nie musisz przy dropshippingu zakładać działalności gospodarczej. Jeśli jednak tylko tę kwotę przekroczysz, musisz ją zarejestrować. To wiąże się z opłacaniem ZUS-u, czy zaliczki na podatek dochodowy.

Ile można zarobić na dropshipping?

Realizując pomysł na biznes, zawsze zastanawiamy się, czy będzie to intratna inwestycja. Podobnie będzie w tym przypadku. A więc, ile można zarobić na dropshippingu? W Internecie możemy znaleźć wiele informacji obiecujących ogromne pieniądze przy minimalnym nakładzie pracy wkładzie własnym. Jednak realistyczna odpowiedź brzmi: to zależy.

To, ile zarobisz na dropshippingu, będzie zależało w dużej mierze od dwóch czynników: ustalonej przez ciebie wysokości marży, oraz ogólnej cenie sprzedawanych produktów. Jeśli będziesz sprzedawać np. kosztowną elektronikę, to na jednym produkcie zarobisz więcej niż przy sprzedaży biżuterii czy pluszaków, ale ponosisz większe ryzyko i możesz mieć mniej zamówień.

Bardzo ważna jest marża, która przy dropshippingu zazwyczaj wynosi 20-30%. Najprościej rzecz ujmując, jest to różnica pomiędzy tym, za ile ty kupujesz produkt, a ile płaci za niego klient. 

CZYTAJ TAKŻE: Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? 10 pomysłów

Czy na dropshippingu można stracić?

Fakt, że nie masz przy nim nic do stracenia, jest jedną z głównych zalet dropshippingu. Nie zamawiasz wcześniej towarów, nie ryzykujesz więc, że się nie sprzedadzą, zostawiając cię z długami. 

Nie oznacza to jednak, że nie można popaść w problemy związane z dropshippingiem. Taka sytuacja pojawia się, gdy dostawca towarów wyśle wybrakowany towar, który kupujący masowo zaczną zwracać. Wówczas będziesz musiał oddać im pieniądze, a jeśli np. hurtownia nie przyjmie twojej reklamacji – nie odzyskasz swoich.

Dropshipping, jak każdy biznes, wymaga dokładnego przygotowania i dużego zaangażowania w jego prowadzenie. Owszem uwalnia cię od niektórych ciężarów, jednak po twojej stronie pozostaje cały marketing i każdy kontakt z klientem. Nawet jeśli to nie ty zawinisz, to ty będziesz odpowiadać przed kupującym. Pamiętaj o tym, realizując swój pomysł na biznes.

Jak dokonać weryfikacji podpisu elektronicznego?

0
weryfikacji podpisu elektronicznego

Popularność kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest coraz większa. Jak dokonać weryfikacji podpisu elektronicznego? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje. 

Kwalifikowany podpis elektroniczny jest coraz popularniejszy. Wszystko dlatego, że jest równoznaczny z podpisem odręcznym. Pozwala jednak na szybszy obieg dokumentów, bo wszystko załatwia się online. Pojawia się jednak pytanie, jak dokonać weryfikacji podpisu elektronicznego?

Po co jest weryfikacja podpisu elektronicznego?

Podczas weryfikacji podpisu elektronicznego sprawdza się poprawność złożonych podpisów i pieczęci elektronicznych na dokumencie. 

Robi się to po to, by stwierdzić, czy na dokumencie znajduje się ważny e-podpis kwalifikowany lub pieczęć kwalifikowana. Trzeba bowiem pamiętać, że nawet jeśli kontrahent posługuje się kwalifikowanym podpisem, to dobrze jest zweryfikować wiarygodność podpisu.

CZYTAJ TAKŻE: Podpis elektroniczny – wszystko, co musisz wiedzieć

Jak dokonać weryfikacji podpisu elektronicznego?

Kwestię weryfikacji podpisu elektronicznego, czyli tzw. walidacje przeprowadza się zgodnie z rozporządzeniem eIDAS z 2014 roku. To w tym dokumencie opisana jest bardzo dokładnie procedura potwierdzenia autentyczności podpisu. 

Sprawdzenie poprawności podpisania e-dokumentu polega na zweryfikowaniu pliku, czy złożono właściwy podpis kwalifikowany. Można to zrobić samodzielnie albo zlecić do dostawcy usług.

Jak dokonać weryfikacji podpisu elektronicznego? Adobe Acrobat Reader

Dostawcy podpisów elektronicznych udostępniają rozwiązania, które pozwalają na weryfikację podpisu już na etapie sprawdzenia pliku. Podpis można też sprawdzić dzięki programowi Adobe Acrobat Reader. Dzięki niemu dowiemy się, czy dokument został podpisany prawidłowo. 

Program Adobe przyda się tym, którzy sami nie posiadają oprogramowania do podpisu elektronicznego, a chcą dokonać weryfikacji podpisu elektronicznego partnera.

CZYTAJ TAKŻE: Wyrobienie podpisu elektronicznego – najważniejsze informacje

Jak dokonać weryfikacji podpisu elektronicznego? Specjalistyczne usługi

W przypadku wyjątkowo ważnych dokumentów, gdy trzeba udowodnić ważność podpisu np. w toku postępowania sądowego, to można zdecydować się na specjalistyczną usługę weryfikacji parametrów podpisanego dokumentu elektronicznego. 

Z usługi weryfikacji podpisu korzysta się np. w postępowaniach przetargowych. Sprawdza się w sytuacjach, gdy trzeba sprawdzić, czy np. dokumenty dostarczono na czas.

Jak sprawdza się wiarygodność podpisu?

Podczas weryfikacji podpisu elektronicznego sprawdzana jest integralność dokumentu, czyli czy w dokumencie nie wprowadzono żadnych zmian. Sprawdza się też tożsamość osoby podpisującej, a także poprawność złożonego podpisu. 

Chodzi o to, czy zachowano zasady obowiązujące dla danego formatu podpisu. Weryfikacja obejmuje też czas złożenia podpisu, a także czy certyfikat kwalifikowany był ważny w momencie składania podpisu.

Negatywna weryfikacja podpisu elektronicznego

Jeśli podpis elektroniczny ma wszystkie elementy, o których wspominaliśmy wcześniej, będzie to pozytywna weryfikacja podpisu elektronicznego. Co jednak gdy podpis będzie negatywnie zweryfikowany? 

CZYTAJ TAKŻE: Podpis elektroniczny dla obcokrajowca. Jak go uzyskać?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Dokument, który podpisano takim podpisem, jest nieważny. Mówiąc inaczej, nie niesie za sobą żadnych skutków prawnych.

Kiedy dokument może być negatywnie zweryfikowany? Zwykle dzieje się tak, gdy dane w dokumencie zmieniono już po jego podpisaniu.  Dzieje się tak także wtedy, gdy certyfikat, którym podpisano dokument, jest nieważny. 

Inny powód to brak tzw. znacznika czasu, czyli wskazania, kiedy dokładnie podpis został złożony. Negatywna weryfikacja może być też skutkiem błędu aplikacji, której użyto do złożenia podpisu.

Co to jest reklamacja? 

0
reklamacja

Na czym polega reklamacja? Jak złożyć reklamację? Kiedy klient może zareklamować towar? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania. Pamiętaj, co musisz zagwarantować konsumentom.

Kiedy kupujemy jakąś rzeczy, jesteśmy przekonani, że otrzymujemy towar w pełni sprawny, który spełnia wszystkie obietnice określone w ofercie. Jeśli tak nie jest, przyjmuje się, że towar ma wadę. Wtedy do gry wchodzi reklamacja.

Co to jest reklamacja?

Czym więc jest reklamacja? Reklamacja to proces, podczas którego kupujący domaga się od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru albo zwrotu całej, lub częściowej wartości produktu. 

Reklamacja może być złożona, gdy klient uważa, że stan zakupiony produkt lub usługa odbiega od oczekiwanego. Składając reklamację, klient decyduje, czy będzie ją realizował w ramach rękojmi sprzedawcy, czy w ramach gwarancji.

Reklamacja – czego może żądać klient?

Gdy klient składa reklamację, może zwrócić się do sprzedawcy, by ten podjął jedno z czterech zadań. Może to być:

  • wymiana towaru na nowy, 
  • naprawa towaru, 
  • obniżenie ceny, 
  • odstąpienie od umowy.

Sprzedawca może odmówić naprawy lub wymiany tylko w dwóch sytuacjach. Pierwsza dotyczy tego, gdy naprawa nie jest możliwa albo gdy koszt naprawy byłby niewspółmierny do efektów i np. znacznie droższy niż wymiana na nowy. Jeśli jednak sprzedawca nie zgodzi się spełnić żądania klienta, to musi zaproponować inne rozwiązanie.

Kiedy klient może złożyć reklamację?

Gdy klient złoży reklamację, sprzedawca musi na nią odpowiedzieć w ciągu 14 dni kalendarzowych. Jeśli tego nie zrobi, to reklamacja uznawana jest za zasadną i bezwarunkowo musi spełnić żądanie kupującego.

Odmowa reklamacji

Warto pamiętać, że reklamacja musi być przez sprzedawcę przyjęta. Nie oznacza to jednak, że zawsze zostanie załatwiona po myśli kupującego. Z odrzuceniem reklamacji spotkamy się, gdy minął już okres rękojmi albo gwarancji. 

Reklamacje nie będzie też załatwiona pozytywnie, jeśli klient wiedział o wadzie produktu w chwili zakupu. Reklamacje będzie odrzucona również wtedy, gdy klient próbował samodzielnie ulepszać produkt lub go naprawiać.

Rękojmia sprzedawcy

Sprzedawca zawsze ponosi odpowiedzialność za produkt, który sprzedaje. W związku z tym, gdy ujawni się wada towaru, to konsument może złożyć reklamację na podstawie rękojmi. Wtedy reklamacja składana jest do sprzedawcy. 

Żeby klient mógł złożyć reklamację, produkt musi mieć wadę. 

Wady dzieli się na fizyczne i prawne. Fizyczne dotyczą głównie niezgodności towaru z umową. Chodzi np. o to, że sprzęt nie jest wodoodporny, choć oferta wskazywała na taką cechę, albo gdy np. kubek na gorące napoje pęka po zalaniu go wrzątkiem. 

Wada prawna to sytuacja, gdy sprzedany produkt jest w rzeczywistości własnością kogoś innego i został np. skradziony albo jest zabezpieczeniem w postępowaniu karnym.

Gwarancja a rękojmia

W przypadku reklamacji warto wiedzieć, z jakiego tytułu ma być załatwiona reklamacja. Czy będzie to rękojmia, czy reklamacja? Rękojmia to niezbywalna odpowiedzialność sprzedawcy za produkty lub usługi, które oferuje. Gwarancja udzielana jest dobrowolnie, co znaczy, że nie każdy produkt musi gwarancję posiadać.

I to kupujący, który domaga się załatwienia sprawy w związku z wadą produktu, decyduje, czy będzie się powoływał na przepisy rękojmi, czy gwarancji. Oba uprawnienia są od siebie niezależne.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Restrukturyzacja – co to jest? Kiedy może ci pomóc restrukturyzacja przedsiębiorstwa?

0
restrukturyzacja

Restrukturyzacja przedsiębiorstwa to często jedyny ratunek przed koniecznością ogłoszenia upadłości firmy. Sposób jej przeprowadzania reguluje w Polsce Prawo restrukturyzacyjne. Poznaj jego zakres. Zobacz, jak powinna przebiegać restrukturyzacja. 

Kiedy mówimy o restrukturyzacji przedsiębiorstwa, musimy pamiętać, że w rozumieniu prawnym oznacza co innego niż w rozumieniu ogólnym. W poniższym artykule omówimy oba znaczenia tego pojęcia. Skupimy się jednak na restrukturyzacji w rozumieniu Prawa restrukturyzacyjnego, która ma zapobiegać upadłości firmy.

Co daje restrukturyzacja?

Restrukturyzacja firmy to przede wszystkim sposób na zapobiegnięcie upadłości przedsiębiorstwa. Sprawnie przeprowadzone, postępowanie restrukturyzacyjne prowadzi do:

  • czasowego zawieszenia egzekucji komorniczych,
  • wstrzymaniu nowych egzekucji,
  • zawieszenia płatności rat kredytowych,
  • obniżenia salda zadłużenia,
  • ochrony majątku,
  • przywrócenia możliwości zarabiania.

Takie działania mają umożliwić firmie dalsze funkcjonowanie. 

Co to jest restrukturyzacja i na czym polega?

Jak wspomnieliśmy we wstępnie, pojęcie „restrukturyzacja” może odnosić się do dwóch różnych rodzajów działań. Wyjaśniliśmy też cele postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu prawnym. Aby jednak dokładnie zrozumieć, czym jest restrukturyzacja, warto cofnąć się do jej ogólnego znaczenia.

Restrukturyzacja w znaczeniu ogólnym

Poza kontekstem grożącej firmie upadłości, restrukturyzację rozumiemy jako wszelkie zmiany w aktywach, pasywach lub organizacji przedsiębiorstwa, które mają na celu stworzenie warunków do wzrostu firmy. W takim rozumieniu wyróżniamy restrukturyzację:

  • kreatywną,
  • antycypacyjną,
  • dostosowawczą,
  • naprawczą.

Restrukturyzacja według Prawa restrukturyzacyjnego

W rozumieniu prawnym działania restrukturyzacyjne dotyczą przede wszystkim restrukturyzacji długów, nie zaś samych struktur firmy. To ostatnie robi się jedynie w przypadku postępowania sanacyjnego. 

Kto może skorzystać z restrukturyzacji?

Restrukturyzacji może zostać poddane każde przedsiębiorstwo, niezależnie od jego wielkości czy formy prawnej. Ustawa wymienia:

  1. przedsiębiorców w rozumieniu Kodeksu cywilnego,
  2. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, proste spółki akcyjne i spółki akcyjne nieprowadzące działalności gospodarczej;
  3. wspólników osobowych spółek handlowych ponoszących odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem;
  4. wspólników spółki partnerskiej.

Ważne jest, że przedsiębiorstwo takie musi być dłużnikiem niewypłacalnym lub być niewypłacalnością zagrożonym. 

Kto nie może skorzystać z restrukturyzacji?

Restrukturyzacja jako ochrona przed upadłością nie dotyczy:

  • Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego;
  • banków krajowych;
  • Banku Gospodarstwa Krajowego;
  • oddziałów banków zagranicznych;
  • spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych;
  • firm inwestycyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji;
  • zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji;
  • funduszy inwestycyjnych;
  • innych podmiotów wymienionych w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne.

Jak wygląda restrukturyzacja zadłużenia firmy?

Poniżej wymienione postępowania mogą być przeprowadzone, jeżeli suma wierzytelności spornych uprawniających do głosowania nad układem nie przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. 

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne 

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne zostało wprowadzone, jako rozwiązanie tymczasowe, w związku z pandemią COVID-19. Obecnie jest najczęściej wybierane, ze względu na:

  • niższą opłatę za wniosek;
  • brak konieczności angażowania sądu,
  • wysoka skuteczność – dużo częściej kończą się zawarciem układem niż postępowania toczące się w sądzie.

Otwarcie postępowania uproszczonego dokonuje się poprzez obwieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Wskazuje się w nim dzień układowy, przypadający nie wcześniej niż 7 dni przed i nie później niż 7 dni po złożeniu wniosku o obwieszczenie.

Żeby skorzystać z tego postępowania, dłużnik musi nawiązać współpracę z licencjonowanym doradcą restrukturyzacyjnym, który będzie działał jako nadzorca. Nadzorcy temu dłużnik przekazuje propozycje układowe oraz listę wierzytelności i wierzytelności spornych, przed złożeniem wniosku o zatwierdzenie.

Uprawnieni wierzyciele głosują następnie nad przyjęciem układu. Może się to odbywać zdalnie.

Postępowanie układowe

Przed wybuchem pandemii, przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego było bardziej skomplikowane. Do dzisiaj stosuje się postępowania układowe w bardziej skomplikowanych sprawach. 

Aby przeprowadzić restrukturyzację firmy poprzez postępowanie układowe, musisz:

  1. Wybrać rodzaj postępowania – układowe lub układowe przyśpieszone.
  2. Złożyć wniosek o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego do właściwego sądu. Wniosek składa się elektronicznie, przez Krajowy Rejestr Zadłużonych.
  3. Sąd rozpatruje wniosek i go odrzuca lub zatwierdza.
  4. Po zatwierdzeniu wniosku sąd wyznacza nadzorcę sądowego albo zarządcę majątku.
  5. Wraz z zarządcą sporządzasz spis wierzycieli oraz plan restrukturyzacyjny.
  6. Wierzyciele głosują nad treścią układu. Mogą wprowadzać modyfikacje do twojego planu restrukturyzacyjnego,
  7. Gdy wierzyciele przyjmą układ, zatwierdza go sąd.
  8. Wprowadzasz w życie postępowanie układu. Jeśli nie będziesz postępować zgodnie z nim, sąd może cofnąć zatwierdzenie restrukturyzacji i ponownie będzie ci grozić upadłość.
  9. Możesz wnioskować o zmianę układu, jeśli nie jesteś w stanie mu sprostać.

To postępowanie występuje w dwóch rodzajach. Przyśpieszone postępowanie układowe stosuje się dla dłużników we wstępnej fazie kryzysu. „Zwyczajne” postępowanie układowe przeprowadza się, jeśli wobec dłużnika prowadzonych jest więcej postępowań egzekucyjnych.

Na czym polega postępowanie sanacyjne?

Postępowanie sanacyjne, czyli sanacja, polega na odsunięciu dłużnika od zarządzania firmą i przekazania tej władzy zarządcy. Ten rodzaj restrukturyzacji pozwala na zmianę struktur firmy i wprowadzanie zmian takich jak np. redukcja zatrudnienia.