Strona główna Blog Strona 64

Jaka jest najpopularniejsza praca za granicą? Kto najczęściej wyjeżdża z Polski w celach zarobkowych?

0
praca za granicą

Praca za granicą jest bardzo popularna wśród Polaków. Dlaczego się na nią decydujemy? Gdzie najczęściej wyjeżdżamy „za pracą”? Gdzie wyjechać w Polski do pracy? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, kto najczęściej szuka pracy za granicą.

Praca za granicą mimo rekordowo niskiego bezrobocia w naszym kraju jest bardzo popularna. Już dwa razy więcej Polaków niż rok wcześniej, rozważa emigrację zarobkową – czytamy w raporcie Work Service. Gdzie warto wyjechać do pracy za granicę według Polaków? Dlaczego praca za granicą jest tak atrakcyjna?

Praca za granicą – dlaczego się na nią decydujemy?

Prawie co piąty Polak powyżej 18 roku życia chce wyjechać do pracy za granicą. To dwukrotnie więcej niż jeszcze rok temu. Jak wynika z raportu Work Service, najpopularniejszym krajem do emigracji cały czas pozostają Niemcy.

Niepewność przyszłości i ograniczenia wynikające z pandemii sprawiają, że Polacy chcą szukać źródeł dochodu za granicą, gdzie zapotrzebowanie na pracowników wybranych specjalności nadal jest wysokie, a zarobki dużo wyższe

– stwierdza Iwona Szmitkowska, prezes Work Service.

I to mimo tego, że pracodawcy w Polsce muszą płacić za pracę coraz więcej, bo od dłuższego czasu jesteśmy w czołówce państw Unii Europejskiej, które mają najniższą stopę bezrobocia.

Praca za granicą – gdzie wyjechać z Polski?

Najbardziej popularne kraje emigracji zarobkowej to Niemcy, Holandia i Wielka Brytania. Niemcy są pierwszym wyborem dla 40 proc. badanych, Holandia dla niespełna 30 proc., a Wielka Brytania dla 16 proc. Mniej popularne pozostają takie kraje jak Norwegia, Francja, Szwecja i USA.

CZYTAJ TAKŻE: Firma w Czechach. Czy to się opłaca?

To, co zaskakujące, to spory wzrost zainteresowania pracą za granicą. O ile przez ostatnie lata chęć emigracji zarobkowej utrzymywała się raczej na podobnym poziomie, o tyle w ostatnim roku ta możliwość stała się wyjątkowo popularna. Obecnie już 18 proc. Polaków chce wyjechać do pracy za granicę. Jest to największy odsetek od pięciu lat.

W lipcu 2020 r. było to 9,9 proc. We wrześniu 2019 r. wyjazd rozważało nieco mniej, bo 8,6 proc. Polaków, natomiast w marcu 2018 11,8 proc.

To na poziomie deklaracji. A ile osób faktycznie planuje wyjechać? Bardzo zdecydowanych na ten krok jest 6 proc. badanych. Tylko 70 proc. nie zastanawia się, gdzie wyjechać z Polski w celach zarobkowych.

Praca za granicą – kto wyjeżdża do pracy za granicę?

Badanie pokazuje też, która grupa jest najbardziej zdeterminowana do wyjazdu. Przeważają mężczyźni, którzy w Polsce zarabiają mniej niż 3 tys. złotych, z wykształceniem średnim i zawodowym. Co istotne o wyjeździe myślą przede wszystkim osoby młode, które mają nie więcej niż 36 lat i przynajmniej trochę znają język obcy, zamieszkujący przede wszystkim regiony wschodniej i północnej Polski. Osoby powyżej 37 roku w ogóle nie planują wyjeżdżać.

CZYTAJ TAKŻE: Sklep stacjonarny – czy tylko sklep z alkoholem potrzebuje koncesji? Czy to się opłaca?

Najchętniej wybieranym kierunkiem nadal są Niemcy, na które wskazuje 40 proc. badanych, Holandia (28 proc.) i Wielka Brytania (16 proc.). W dalszej kolejności są Norwegia, Francja, Szwecja i USA.

Praca za granicą – gdzie wyjechać z Polski? Najbardziej poszukiwane zawody

Obecnie najbardziej poszukiwani pracownicy są branżach produkcyjnej, logistycznej i magazynowej, a także medycznej. Tylko w Niemczech brakuje ok. 3,5 tys. lekarzy i prawie trzy razy tyle pielęgniarek.

Wybierając kraj, do którego chcemy wyemigrować, bierzemy pod uwagę szereg czynników, nie tylko średnią wysokość zarobków, jaką możemy tam osiągnąć. Zastanawiając się, gdzie wyjechać z Polski wybieramy kraje:

  • o stabilnym systemie politycznym,
  • o rozwiniętym systemie socjalnym,
  • wysoko rozwinięte technologicznie,
  • wpierające przedsiębiorców i rozwój rynku.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż na Allegro. Jak zacząć? Czy sprzedaż na Allegro się opłaca?

Praca za granicą – ile można zarobić w Niemczech?

Wynagrodzenia za granicą raczej się nie zmieniają. Od dłuższego czasu średnia pensja w Niemczech za proste prace to 10 euro za godzinę. Jak przewidują analitycy, wynagrodzenia raczej nie będą rosły, bo sytuacja ekonomiczna w Niemczech pogorszyła się ze względu na pandemię.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak policzyć okres wypowiedzenia w zależności od umowy? Ile trwa wypowiedzenie?

0
okres wypowiedzenia

Okres wypowiedzenia zależy w dużej mierze od rodzaju umowy. Czy można wypowiedzieć umowę za porozumieniem stron? Ile dokładnie może trwać wypowiedzenie?

Okres wypowiedzenia ma spory wpływ na to, w jaki sposób kończymy współpracę z naszym pracownikiem. Sprawdź, ile trwa w zależności od umowy. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje.

Okres wypowiedzenia – wypowiedzenie umowy między pracownikiem a pracodawcą

Wypowiedzenie umowy o pracę może być złożone w określonych sytuacjach. Umowę może wypowiedzieć zarówno pracownik, jak i pracodawca. Powód rozwiązania umowy może być różny. Pracownik może wypowiedzieć umowę np. ze względu na niesatysfakcjonujące warunki w zakładzie pracy.

CZYTAJ TAKŻE: Czy można skrócić okres wypowiedzenia?

Pracodawca ma możliwość wypowiedzenia umowy np. ze względu na ograniczenie zaufania do pracownika lub też po prostu ze względu na likwidację stanowiska pracy albo zamknięcie firmy.

Okres wypowiedzenia – rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem

Umowę można zakończyć na kilka sposobów. Jedną z nich jest rozwiązanie umowy z zachowaniem okresu wypowiedzenia. Umowę za wypowiedzeniem można rozwiązać zarówno w sytuacji, gdy jest to umowa na okres próbny, jak i umowa na czas określony albo umowa na czas nieokreślony.

Czas wypowiedzenia zależy od tego, na jaki okres zawarłeś umowa. Jeśli więc pracownik jest zatrudniony:

  • krócej niż 6 miesięcy, to okres wypowiedzenia wynosi 2 tygodnie,
  • 6 miesięcy – 1 miesiąc,
  • przynajmniej 3 lata – 3 miesiące.

CZYTAJ TAKŻE: Oświadczenie o wypowiedzeniu umowy – wzór do pobrania

Okres wypowiedzenia skrócony

Okres wypowiedzenia umowy może zostać skrócony za porozumieniem stron umowy.

W przypadku 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia pracodawca może skrócić okres wypowiedzenia do jednego miesiąca bez zgody pracownika, ale tylko w określonych przypadkach. Taka możliwość pojawia się przy:

  • ogłoszeniu upadłości pracodawcy,
  • likwidacji zakładu pracy,
  • innej przyczyna niedotycząca pracownika.

W przypadku skrócenia okresu wypowiedzenia przez pracodawcę pracownikowi przysługuje prawo do odszkodowania.

Okres wypowiedzenia – ile trwa przy umowie na okres próbny?

Trochę inaczej wygląda sytuacja w przypadku umowy na okres próbny. Także tutaj czas wypowiedzenia zależy od tego, jak długo pracownik jest zatrudniony. W przypadku gdy umowa na okres próbny zawarta jest na:

  • mniej niż 2 tygodnie, to wypowiedzenie trwa 3 dni robocze,
  • przynajmniej 2 tygodnie – 1 tydzień,
  • 3 miesiące – 2 tygodnie.

Okres wypowiedzenia – kiedy się rozpoczyna?

Okres wypowiedzenia rozpoczyna się pierwszego dnia następnego miesiąca, w którym pracownik lub pracodawca złożył wypowiedzenie. Kończy się więc zawsze ostatniego dnia miesiąca. I nie ma tu znaczenia, czy miesiąc ma 30, 31, czy 28 dni.

CZYTAJ TAKŻE: Monitorowanie pracy pracownika – kiedy to możliwe?

Jeśli wypowiedzenie liczy się w tygodniach, a nie miesiącach, to wypowiedzenia zaczyna się w pierwszą niedzielę po dniu złożenia wypowiedzenia. W takiej sytuacji czas wypowiedzenia kończy się zawsze w sobotę. W przypadku, gdy liczy się go w dniach, to pierwszym dniem wypowiedzenia jest dzień roboczy następujący po dniu doręczenia wypowiedzenia.

Trzydniowy okres wypowiedzenia dotyczy wyłącznie umowy na okres próbny, który trwa dwa tygodnie. W tej sytuacji czas wypowiedzenia rozpoczyna się następnego dnia. Wlicza się w ten czas również sobotę, choć standardowo jest to dzień wolny od pracy.

Okres wypowiedzenia – jak ustalić?

Aby prawidłowo ustalić, ile trwa okres wypowiedzenia, należy wiedzieć, od kiedy powinniśmy go liczyć. Sposób liczenia zależy od tego, czy czas wypowiedzenia liczymy w dniach, tygodniach, czy miesiącach.

okres wypowiedzenia

    1. Jeśli liczymy go w dniach, to czas wypowiedzenia zaczyna się od następnego dnia pracy po jego złożeniu. To znaczy, jeśli złożymy je we wtorek, czas wypowiedzenia to środa, czwartek i piątek.  Jeśli złożymy je w piątek, będzie to: poniedziałek, wtorek, środa.
    2. Jeśli liczymy czas wypowiedzenia w tygodniach, bieg wypowiedzenia zaczyna się w pierwszą niedzielę po jego złożeniu, a kończy w sobotę. Oznacza to, że niezależnie czy złożymy wypowiedzenie w poniedziałek, czy piątek, to wypowiedzenie zacznie się dopiero w niedzielę.
    3. W przypadku czasu wypowiedzenia liczonego w miesiącach liczymy go od pierwszego dnia miesiąca następującego po tym, w którym złożyliśmy wypowiedzenie. To znaczy, że możemy złożyć je i 1 i 30 kwietnia – efekt będzie ten sam i jego bieg rozpocznie się dopiero 1 maja.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Często zadawane pytania – okres wypowiedzenia

Jak liczyć okres wypowiedzenia?

Okres wypowiedzenia liczymy różnie, w zależności od tego, na jakiej umowie jesteśmy zatrudnieni. Jego bieg zaczyna się od następnego dnia, tygodnia lub miesiąca po dniu, tygodniu lub miesiącu złożenia wypowiedzenia. Sposób liczenia okresu wypowiedzenia szerzej opisujemy w artykule powyżej.

Czy zwolnienie lekarskie przedłuża okres wypowiedzenia?

Zwolnienie lekarskie nie przedłuża okresu wypowiedzenia. Oznacza to, że jeśli pracownik dostanie zwolnienie na tyle, ile trwa jego okres wypowiedzenia, to cały ten czas spełni na zwolnieniu.

Od kiedy liczy się okres wypowiedzenia?

Okres wypowiedzenia zaczynamy liczyć:

  • od następnego dnia po złożeniu wypowiedzenia,
  • od pierwszej niedzieli po dniu złożenia wypowiedzenia,
  • od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu złożenia wypowiedzenia.

Jaki jest okres wypowiedzenia?

Długość okresu wypowiedzenia zależy od tego, jak długo byliśmy zatrudnieni, a także od rodzaju umowy. Przy umowie o pracę na czas określony lub nieokreślony, okres wypowiedzenia trwa:

  • 2 tygodnie, jeśli byliśmy zatrudnieni przez mniej niż 6 miesięcy;
  • 1 miesiąc, jeśli byliśmy zatrudnieni przed przynajmniej 6 miesięcy;
  • 3 miesiące, jeśli byliśmy zatrudnieni przez przynajmniej 3 lata.

Okres wypowiedzenia jest krótszy przy umowie na okres próbny i trwa odpowiednio: 3 dni robocze przy umowie na 2 tygodnie, 1 tydzień przy umowie na więcej niż 2 tygodnie i 2 tygodnie przy umowie na 3 miesiące.

Jak skrócić okres wypowiedzenia?

Okres wypowiedzenia można skrócić na podstawie porozumienia z pracodawcą. Jeśli pracodawca chce skrócić okres ten bez zgody pracownika, będzie musiał wypłacić odszkodowanie.

Czy okres wypowiedzenia jest płatny?

Okres wypowiedzenia jest płatny.

Koszty uzyskania przychodu – jak działa wrzucanie w koszty działalności?

0
koszty uzyskania przychodu

Czym tak naprawdę są koszty uzyskania przychodu? Co można wliczyć w koszty prowadzenia działalności gospodarczej? Z jakimi konsekwencjami się wiąże? Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.

„Wrzucisz sobie w koszty, to nic cię nie kosztuje, a jeszcze zyskasz.” Z takim przeświadczeniem startuje w biznesie wielu przedsiębiorców. Warto jednak pamiętać, żeby nie wpaść w pułapkę „wrzucania” w koszty uzyskania przychodu. Sprawdź, co można wrzucić w koszty firmy. Jak działa wrzucanie w koszty?

Koszty uzyskania przychodu – o co chodzi z wrzucaniem w koszty?

Jeśli pracujemy na etacie lub na innym rodzaju umowy i umówimy się na konkretną kwotę wynagrodzenia, to wartość podatku zawsze będzie zależała właśnie od tego dochodu. I nie ma znaczenia, ile kosztuje nas wykonanie tej pracy. Czy musimy gdzieś pojechać i wydać na paliwo, czy kupić jakieś drobnostki do wykonania pracy, zawsze podatek będzie stały dla tej samej kwoty wynagrodzenia.

Gdyby ta sama osoba prowadziła działalność gospodarczą i umówiła się z kontrahentem na określoną kwotę honorarium, to będzie mogła obniżyć kwotę podatku. Stanie się tak, jeśli wydatki udokumentuje fakturami. Wtedy będą stanowiły one koszty uzyskania przychodu i obniżą formalnie dochód, co skutkuje niższym podatkiem do zapłacenia.

Żeby konkretny wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, musi on być związany z przychodem. Innymi słowy, wydatek ten musi być powiązany z tym, co powoduje, że firma będzie mogła zarobić.
Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Koszty uzyskania przychodu – co może nim być?

A więc, jak działa wrzucanie w koszty? Przykład: jeśli masz salon fryzjerski, to zakup fotela do salonu, lustra czy nożyczek będzie konieczne do tego, żeby zarabiać. I w takim wypadku można będzie taki wydatek właśnie wliczyć w koszty uzyskania przychodu.

Musisz pamiętać, że to od ciebie zależy czy dany wydatek będzie mógł być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu. Zastanów się więc, co wrzucić w koszty firmy. To, że musisz u klienta dobrze się prezentować, nie znaczy, że zakup garnituru od razu będzie twoim kosztem podatkowym. Urzędnicy mogą bowiem zakwalifikować taki zakup jako przedmiot do użytku osobistego. I zakwestionować go jako koszt, który obniża podatek.

Zobacz również: Opinie na temat oprogramowania Małej Księgowości

Koszty uzyskania przychodu – ile to kosztuje?

Przeglądając fora internetowe o biznesie, czasem można się natknąć na twierdzenia, że przedsiębiorcę stać na wiele więcej niż „etatowca”, bo sporo rzeczy „wrzuca sobie w koszty”. Pojawiają się nawet opinie, że to, co jest „wrzucone w koszty”, nie kosztuje przedsiębiorcy ani grosza.

Oczywiście im więcej faktur kosztowych, tym niższy podatek dochodowy. Musisz jednak pamiętać, że na wszystkie te wydatki musisz jako przedsiębiorca zarobić. Nie myśl o wydatkach w kategorii elementu, który ma obniżyć ci podatek. Co wrzucić w koszty firmy?

Jeśli kupujesz coś do firmy, zastanów się, czy faktycznie jest ci to potrzebne. Jeśli tak, to na pewno to kup, a jeśli przy okazji będziesz mógł dzięki temu obniżyć podatek, to dobrze.

Jednym z większych błędów jest zakładanie firmy tylko dlatego by wrzucać sobie w koszty kilka podstawowych wydatków. Tak jak choćby zakup komputera, wydatki na internet czy telefon. Ale ile razy możesz kupować komputer, ile wydasz na telefon?

Koszty uzyskania przychodu – dokumentacja

Żeby wydatek mógł zostać uznany za koszty uzyskania przychodu, to musi być dobrze udokumentowany. Podstawą jest faktura lub rachunek. W wyjątkowych sytuacjach można wystawić dowód wewnętrzny, czyli dokument, który przedsiębiorca wystawia samodzielnie.

Udokumentuj koszty uzyskania przychodu z Małą Księgowością

Mała Księgowość Rzeczpospolitej to prosty w obsłudze program dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Umożliwia sprawne wprowadzanie danych księgowych, rozliczenia podatku dochodowego, prowadzenie ewidencji oraz bezpieczne przechowywanie wszystkich dokumentów.

Za jego pomocą wystawisz dokument potwierdzający koszt uzyskania przychodu. Program pozwala również na prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów, w której musisz zawrzeć poniesione koszty.

Dlaczego warto wybrać Małą Księgowość Rzeczpospolitej?

  • Rzetelna firma – na rynku od 2002 roku
    • Zaufało nam ponad 60 000 przedsiębiorców
    • Do obsługi programu nie potrzebujesz internetu
    • Cena od 149 złotych brutto za rok – to mniej niż 13 zł/mies
    • Program rekomendowany przez dziennik Rzeczpospolita

Zobacz również: Wszystkie funkcjonalności oprogramowania Małej Księgowości

Działalność nierejestrowana – faktura. Wszystko co musisz wiedzieć

0
Działalność nierejestrowana faktura

Jeśli prowadzisz działalność nierejestrowaną, faktury nie mogą być ci obce. Może pojawić się sytuacja, w której będziesz musiał ją wystawić. Zobacz czy powinieneś zbierać faktury kosztowe.

Działalność nierejestrowana jest drobną aktywnością zarobkową. Choć może wyglądać jak typowa działalność gospodarcza, to nią nie jest. Przede wszystkim z powodu limitu przychodów, których nie można przekroczyć. Od stycznia 2024 roku wynosi on 3181,50 zł, a od lipca wzrośnie do 3225 zł. Jak wygląda wystawianie faktur na działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana – faktura. Czym jest działalność nierejestrowana?

Specyfiką działalności nierejestrowanej jest to, że nigdzie jej nie zgłaszamy. O ile nie przekraczamy limitu przychodów, to możemy taką działalność swobodnie prowadzić. Nie trzeba też zajmować się księgowością. Wystarczy prosta ewidencja sprzedaży w celu kontroli wysokości przychodów każdego miesiąca. Chodzi o to, by nie przekroczyć limitu przychodów, który wynosi 75% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia.

Gdy taki limit przychodów zostanie przekroczony, działalność musi być od razu zarejestrowana.

Czytaj także: Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?

Działalność nierejestrowana – faktury kosztowe

Rozliczanie działalności nierejestrowanej nie wymaga skomplikowanej księgowości. Osoba, która decyduje się na działalność nierejestrowaną, musi prowadzić prostą ewidencję sprzedaży. Może to być arkusz kalkulacyjny lub tabelka w zeszycie, w której wpisujemy osiągnięty każdego dnia przychód.

Na koniec roku podatkowego, razem z zeznaniem podatkowym rozliczamy dochód z tej działalności. Po prostu od przychodu odliczamy koszty. W tym przypadku pomocne będą faktury lub rachunki otrzymane od kontrahentów.

Czytaj także: Działalność nierejestrowana – PIT

Faktury takie potwierdzają, że poniosłeś określony koszt. Faktury mogą być imienne, czyli wystawione na twoje imię i nazwisko, a nie na firmę. Faktury, tak jak inne dokumenty księgowe, trzeba przechowywać przez 5 lat.
Faktury kosztowe pozwalają obliczyć dochód z działalności nierejestrowanej, który należy opodatkować.

Działalność nierejestrowana – faktury przychodowe

Skoro w przypadku działalności nierejestrowanej nie prowadzimy księgowości, nie istnieje obowiązek wystawiania dokumentów potwierdzających sprzedaż, takich jak rachunki czy faktury. Trzeba jednak pamiętać, że na żądanie klienta taki dokument powinno się wystawić.

Jeśli sprzedajesz coś w Internecie, potwierdzeniem sprzedaży może być samo potwierdzenie realizacji transakcji płatniczej (przelewu). Może się jednak zdarzyć, że klient chce otrzymać fakturę. Wtedy musisz ją wystawić. Zasada jest prosta. Rachunek lub fakturę wystawiamy tylko na żądanie klienta. Niezależnie od wszystkiego przychody rejestrujemy w ewidencji sprzedaży.

Czytaj także: Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

Działalność nierejestrowana – faktura VAT

Może się okazać, że prowadząc działalność nierejestrowaną, będziesz musiał rozliczyć VAT, a co za tym idzie wystawiać faktury z VAT. Jeśli to się zdarzy, faktura będzie musiała mieć dodatkowe elementy.

Prócz oznaczenia stron trzeba też umieścić:

  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku;
  • datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów, lub wykonania usługi bądź datę otrzymania zapłaty, jeżeli nastąpiła ona przed sprzedażą, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  • cenę towaru lub usługi bez podatku;
  • stawkę podatku;
  • sumę sprzedaży z podziałem na poszczególne stawki podatku;
  • kwotę należności ogółem.

Czytaj także: NIP-7 – co to jest i kiedy trzeba wypełnić?

Działalność nierejestrowana – faktura. Jak wystawić fakturę?

W większości przypadków przy działalności nierejestrowanej nie będzie rozliczany podatek VAT. Korzysta się bowiem ze zwolnienia VAT podmiotowego. Oczywiście w niektórych przypadkach takiego zwolnienia nie będzie i trzeba będzie od razu rozliczać VAT. Dzieje się tak np. przy części usług świadczonych w ramach działalności nierejestrowanej.

Faktura działalności nierejestrowanej może być wystawiona w dowolnej formie graficznej. Powinna jednak zawierać elementy, które pozwalają na zidentyfikowanie stron transakcji. To przede wszystkim oznaczenie kupującego i sprzedającego (imiona i nazwiska).

Adresy nie są konieczne, ale warto je wpisać. Koniecznie trzeba też umieścić datę wystawienia faktury i jej numer kolejny. Obowiązkowym elementem jest też nazwa towaru lub usługi, które zostały dostarczone klientowi. Na fakturze zamieszczamy oczywiście cenę jednostkową towaru i kwotę należności.

Każdy inny element nie będzie już obowiązkowy. Można dodać np. swoje logo, adres email.

Jak rozliczyć podatek dochodowy od działalności nierejestrowanej? Jaką deklarację PIT uzupełnić?

0
działalność nierejestrowana pit

Dopiero startuje twoja działalność nierejestrowana? PIT to ważny element jej prowadzenia. Sprawdź, czy zaliczki na podatek płacimy co miesiąc. Dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat PIT-u działalności nierejestrowanej.

Co jest przychodem a co dochodem w działalności nierejestrowanej? Jak wpływa to na nasze rozliczenie podatku dochodowego? Jak liczymy w działalności nierejestrowanej PIT?

Czym jest działalność nierejestrowana?

Działalność nierejestrowana to wspaniały sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy. Przypomina bardzo typową działalność gospodarczą. Jest to działalność zorganizowana, nastawiona na zysk i realizowana regularnie.

Przepisy prawa wyróżniają ją jednak jako coś odrębnego, chociaż od działalności gospodarczej odróżnia ją jedynie wysokość osiąganego przychodu. Ma to jednak ogromne znaczenie dla kwestii rozliczania podatków.

Jak każdy dochód, także i ten uzyskany w ramach działalności nierejestrowanej jest opodatkowany. Oznacza to, że musimy rozliczyć podatek PIT od działalności nierejestrowanej.

Działalność nierejestrowana – PIT a przychody

Przychodem jest wszystko to, co klienci zapłacili albo mają zapłacić. Do przychodu będą więc wliczone wszystkie należności, które powinny być uregulowane przez klientów, ale jeszcze nie wpłynęły do sprzedawcy. Przykład? Jeśli sprzedajemy jakiś przedmiot klientowi i potwierdzamy sprzedaż fakturą, to nawet jeśli płatność nie dotarła, wartość faktury jest uznawana za przychód.

Ze względu na fakt, że działalność nierejestrowana jest uznawana za działalność wykonywaną osobiście, to nie mamy zbyt dużego wyboru, jeśli chodzi o wybór formy opodatkowania. Możemy rozliczać się wyłącznie na zasadach ogólnych.

Nie mamy, tak jak w przypadku działalności gospodarczej wyboru pomiędzy ryczałtem, podatkiem liniowym czy skalą podatkową. W odróżnieniu od działalności gospodarczej działalność nierejestrowana nie wymaga comiesięcznego rozliczania zaliczek na podatek.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna
  2. Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?
  3. Działalność nierejestrowana – koszty. Co się do nich zalicza?
  4. Działalność nierejestrowana a praca na etacie
  5. Działalność nierejestrowana – faktura. Wszystko co musisz wiedzieć

Działalność nierejestrowana – PIT a dochód

Specyfiką działalności nierejestrowanej jest limit przychodów. Tak długo, jak go nie przekraczamy, możemy ją prowadzić. Podatek płacimy od dochodu, czyli różnicy między przychodami a kosztami.

Do obliczenia podatku pomocna może być ewidencja sprzedaży w działalności nierejestrowanej. To bardzo proste zestawienie, w którym zapisujemy, za jaką wartość sprzedaliśmy produkty lub usługi.

Do obliczenia podatku będzie potrzebne jeszcze zestawienie kosztów. Jeśli koszty są wyższe niż przychody, to ponosimy stratę, czyli nie zapłacimy PIT od działalności nierejestrowanej. Koszty powinny być udokumentowane, dlatego konieczne będzie przechowywanie wszystkich dowodów zakupu. Dokumenty potwierdzające koszty trzeba przechowywać minimum przez 5 lat, czyli okres, w którym obowiązuje odpowiedzialność podatkowa.

Jak rozliczyć PIT od działalności nierejestrowanej?

Podatek dochodowy od działalności nierejestrowanej rozliczymy za pomocą deklaracji PIT-36. Oznacza to, że naszego podatku Urząd Skarbowy nie rozliczy automatycznie. Będziemy musieli samodzielnie uzupełnić deklarację.

Jeśli poza wykonywaniem działalności nierejestrowanej osiągamy przychody z tytułu umowy zlecenie, o dzieło lub o pracę, na swoim koncie w e-Urzędzie Skarbowym znajdziemy automatycznie wygenerowany PIT-37. Dane z niego należy przenieść do PIT-36 i uzupełnić go o dane dotyczące działalności nierejestrowanej.

Uzyskiwanie przychodów z działalności nierejestrowej nie wyłącza prawa małżonków do wspólnego rozliczenia.

Deklarację podatkową trzeba złożyć do 30 kwietnia. Jeżeli 30 kwietnia wypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny, ostatnim dniem na złożenie zeznania jest pierwszy dzień roboczy następujący po dniu lub dniach wolnych. Oznacza to, że zeznanie za 2022 rok powinieneś złożyć najpóźniej 2 maja 2023 roku.

Uzyskiwanie dochodów z działalności nierejestrowanej nie ogranicza w żaden sposób możliwości dokonania odliczeń podatkowych w ramach ulg, np. ulgi na dzieci.

Żeby konieczność zapłaty podatku nie zaskoczyła cię na koniec roku, warto od każdego dochodu odliczyć sobie 12% (czyli stawkę podatku) i odłożyć. Dzięki temu nie będzie kłopotu z zapłatą podatku.

Działalność nierejestrowana a praca na etacie. Czy można pracować i prowadzić działalność nierejestrową?

0
działalność nierejestrowana a praca na etacie

Czy praca na etacie pozwala prowadzić działalność nierejestrowaną? Czy są jakieś ograniczenia z tym związane? Dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat: działalność nierejestrowana a praca na etacie.

Zatrudnienie na etat nie ogranicza możliwości podejmowania dodatkowej pracy zarobkowej. W czasie wolnym, w weekendy, pracownik może zarabiać w dowolny sposób. Zobacz różnice między działalnością nierejestrowaną a pracą na etacie i czy można je łączyć.

Działalność nierejestrowana a praca na etacie – wady etatu

Zatrudnienie na umowę o pracę jest dosyć sformalizowane. Decydując się na taką formę zatrudnienia, trzeba przestrzegać kodeksu pracy i uwzględniać prawa np. do urlopu. Typowy „cały etat” nakazuje być do dyspozycji pracodawcy przez 8 godzin dziennie, w 5-dniowym tygodniu pracy. Przeliczając to na godziny, będzie to przeciętnie 160 godzin w miesiącu. Oczywiście, gdy pracujemy na część etatu, to liczba godzin pracy będzie mniejsza.

Działalność nierejestrowana a praca na etacie – jak działa działalność nierejestrowana?

Działalność nierejestrowana pozwala na sprzedaż produktów lub świadczenie usług bez konieczności zakładania działalności gospodarczej. To coś podobnego do prowadzenia własnego biznesu, z tą różnicą, że nie trzeba jej wpisywać do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej ani do Krajowego Rejestru Sądowego.

Specyficznym elementem działalności nierejestrowanej jest limit przychodu. Żeby nie rejestrować biznesu, w każdym miesiącu można uzyskać przychód maksymalnie wynoszący 75% minimalnego wynagrodzenia. Od stycznia 2024 roku jest to 3181,50 zł, a od lipca 2024 wyniesie 3225 zł. Po przekroczeniu tego limitu przedsiębiorca ma 7 dni na zgłoszenie działalności do CEIDG.

Działalność nierejestrowana ma wiele zalet. Na przykład, można łączyć działalność nierejestrowaną z pracą na etacie. Przede wszystkim jednak nie trzeba opłacać składek ZUS, nie trzeba też rozliczać co miesiąc zaliczek na podatek dochodowy, nie trzeba prowadzić żadnej księgowości.

Czytaj także: Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?

Należy natomiast pamiętać, że w ramach działalności nierejestrowej nie można prowadzić biznesu wymagającego pozwolenia lub koncesji.

Działalność nierejestrowana a praca na etacie – czy można je połączyć?

Działalność nierejestrowana traktowana jest całkowicie niezależnie od zatrudnienia na umowie o pracę. Limit przychodów dotyczy wyłącznie działalności nierejestrowanej i jest niezależny od kwoty przychodów uzyskiwanych w wyniku stosunku pracy.

O ile zaliczki na podatek i sam podatek rozliczany jest w przypadku zatrudniania na umowę o pracę, przez pracodawcę, to w przypadku działalności nierejestrowanej podatek musi obliczyć samodzielnie osoba, która taką działalność prowadzi.

Czytaj także: Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

Gdy pracownik zatrudniony jest na umowę o pracę, to może prowadzić działalność nierejestrowaną, nawet jeśli nie zgłosi tego faktu swojemu pracodawcy. Trzeba jednak uważać, by nie doszło do konfliktu interesów i np. pracownik nie wykonywał czynności związanych z działalnością nierejestrowaną w godzinach pracy etatowej.

Działalność nierejestrowana może być łączona również ze współpracą na umowie zlecenie albo dzieło. Działalność nierejestrowana nie będzie możliwa jedynie przy pracy na podstawie umowy B2B, bo taka zakłada współpracę na bazie działalności gospodarczej. Nie można prowadzić działalności nierejestrowanej, mając zarejestrowaną działalność gospodarczą.

Czytaj także: Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?

Działalność nierejestrowana a praca na etacie – rozliczenie działalności nierejestrowanej

Jak się rozliczyć z działalności nierejestrowanej przy pracy na etat? Gdy jesteśmy w stanie pogodzić pracę z dorabianiem na działalności nierejestrowanej, to trzeba pamiętać o obowiązku ewidencjonowania przychodów z tej działalności. Ewidencja sprzedaży w działalności nierejestrowanej pomoże nam pilnować, czy nie przekraczamy limitu przychodów.

Działalność nierejestrowana a praca na etacie – podatek

Opłacanie składek ZUS z umowy o pracę działa niezależnie od działalności nierejestrowanej. Od tej z zasady nie opłaca się składek ZUS. Wyjątkiem od tej reguły jest świadczenie usług w ramach działalności nierejestrowanej. Wówczas umowa z usługobiorcą traktowana jest jako umowa o dzieło i osoba, na rzecz której świadczymy usługi, musi zapłacić za nas składki.

Tak samo jest z podatkiem. Obliczany jest odrębnie, niezależnie od tego, jak kalkulowany jest w ramach etatu.

Działalność nierejestrowana to dobry sposób na dorobienie. Jeśli jesteśmy dobrze zorganizowani i mamy wystarczająco czasu, by poświecić go rozwojowi dodatkowej aktywności, to jak najbardziej możemy taką działalność prowadzić.

Działalność nierejestrowana – koszty. Co się do nich zalicza?

0
działalność nierejestrowana koszty

Dowiedz się, jak na czym polega działalność nierejestrowana, koszty i ich rozliczanie. Co w przypadku straty? Jak wygląda kwestia kosztów w działalności nierejestrowanej? Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.

Koszty działalności nierejestrowanej to ważne zagadnienie, które może być obce dla początkującego biznesmena. Sprawdź, w jaki sposób się je rozlicza. Jak liczymy koszty przy sprzedaży przez Internet? Co możemy odliczyć?

Czym jest działalność nierejestrowana?

Nierejestrowaną działalność gospodarcza wyróżniają trzy elementy. Pierwszy związany jest z doświadczeniem biznesowym. Żeby prowadzić działalność nierejestrowaną, nie można w ciągu ostatnich pięciu lat prowadzić innej działalności gospodarczej.

Drugi dotyczy tego, że musi być to biznes na niewielką skalę, który nie wymaga specjalnych zezwoleń i koncesji.

Trzeci odnosi się do limitu przychodów. Działalność można prowadzić bez rejestracji, o ile w ciągu miesiąca przychód nie przekroczy 75% minimalnego wynagrodzenia. Od stycznia 2024 roku jest to 3181,50 zł, a od lipca 2024 roku wyniesie 3225 zł.

Działalność nierejestrowana, jak sama nazwa wskazuje, nie wymaga zgłoszenia w żadnym rejestrze. Jeśli w ramach działalności zarabiamy inaczej, niż świadcząc usługi, nie musisz również opłacać ZUS. Jeśli świadczysz usługi, każda umowa, którą zawierasz, będzie traktowana jako umowa zlecenie i składki będzie musiał odprowadzać Twój zleceniodawca.

Czy to znaczy, że działalność nierejestrowana jest bezkosztowa? Wiele zależy od tego, co chcemy w ramach tej aktywności sprzedawać albo jaki rodzaj usług świadczyć.

Czytaj także: Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?

Działalność nierejestrowana – koszty w sprzedaży przez Internet

Zakładając, że w ramach działalności nierejestrowanej będziemy zajmować się sprzedażą produktów w Internecie, to do kosztów, które trzeba będzie ponieść, na pewno wliczymy koszt zakupu produktów w hurtowni. I tu ważna uwaga. Ograniczenie związane z działalnością nierejestrowaną dotyczy przychodów, a nie dochodów.

Jeśli więc kupimy produkty o wartości zbliżonej do limitu, to nawet przy niewielkiej marży na pewno przekroczymy limit przychodów. Najlepiej w działalności nierejestrowanej sprawdzi się więc rękodzieło, tanie produkty o wysokiej marży lub usługi, których głównym zasobem jest nasza praca.

Czytaj także: Ile kosztuje sklep internetowy? Zestawienie wydatków

Jak rozliczyć koszty działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana nie wymaga skomplikowanej księgowości. Konieczne jest jednak prowadzenie prostej ewidencji sprzedaży, by wiedzieć, ile brakuje do limitu. Jeśli bowiem go przekroczymy w jakimś miesiącu, to w ciągu 7 dni trzeba obowiązkowo zarejestrować taką działalność jako działalność gospodarczą ze wszystkimi tego konsekwencjami (chociażby konieczność prowadzenia księgowości i opłacania składek ZUS).

Ewidencji sprzedaży nie przekazujemy do żadnego urzędu. Jest ona wyłącznie dowodem w razie kontroli podatkowej naszej działalności. Może przyjąć formę prostego arkusza Excel, czy nawet zeszytu.

Ewidencja sprzedaży pozwoli też poprawnie rozliczyć podatki. W tym samym dokumencie możemy wpisywać koszty działalności nierejestrowanej. Każdy taki koszt dobrze jest udokumentować. Może to być imienna faktura albo paragon. Takie dokumenty trzeba przechowywać przez co najmniej 5 lat, czyli okres, przez który trwa obowiązek podatkowy. Mówiąc inaczej, kontrola podatkowa może objąć ostatnie 5 lat działalności.

Czytaj także: Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

Koszty działalności nierejestrowanej

Koszty w działalności nierejestrowanej pozwalają obliczyć dochód. Aby go poznać, od przychodów należy odjąć koszty. Dochód jest natomiast opodatkowany i trzeba go rozliczyć. Nie jak w przypadku „zwykłej” działalności w formie comiesięcznych zaliczek, ale raz w roku, razem z roczną deklaracją podatkową.

Co można odliczać?

W przypadku działalności nierejestrowanej możemy odliczyć sobie koszty związane z uzyskiwaniem przychodów. Warto pamiętać, że przy ograniczonych przychodach, jakich wymaga narzucony limit, za duże koszty spowodują, że dochód będzie zbyt mały, by cała aktywność była opłacalna.

Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?

0
działalność nierejestrowana jak założyć

Działalność nierejestrowana to świetny sposób przetestowania biznesu. Nie wymaga praktycznie żadnych formalności. Działalność nierejestrowana – jak założyć? Przeczytaj i sprawdź.

Działalność nierejestrowana to forma aktywności gospodarczej przeznaczona dla wszystkich tych, którzy prowadzą drobną aktywność. To na przykład prowadzenie bloga, prace graficzne albo drobna produkcja. Sprawdź, jak założyć działalność gospodarczą.

Działalność nierejestrowana – jak założyć?

Działalność nierejestrowana jest świetnym sposobem również na to by, wypróbować pomysł na biznes. Nie trzeba jej nigdzie rejestrować, nie wymaga wpisu do CEIDG, ani KRS. A zatem, jak założyć działalność nierejestrowaną? Wystarczy spełnić kilka warunków:

  • przez ostatnich 60 miesięcy nie można prowadzić innej działalności gospodarczej;
  • działalność nierejestrowana nie może obejmować aktywności, co do której potrzebne jest dodatkowe zezwolenie lub koncesja;
  • nie można przekroczyć limitu przychodów w wysokości 75% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia. Od stycznia 2024 roku będzie to 3181,50 zł, a od lipca 2024 roku limit wyniesie 3225 zł.

Kto może założyć nierejestrowaną działalność gospodarczą?

Działalność nierejestrową może założyć wyłącznie osoba fizyczna. Nie ma też ograniczenia związanego z pełnoletnością. Nawet osoba niepełnoletnia może prowadzić działalność nierejestrowaną.

Trzeba jednak pamiętać, że osoby od 13 do 18 roku życia mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Oznacza to, że nie mogą samodzielnie zawierać umów. Zaciąganie zobowiązań będzie wymagało zgody rodziców. Natomiast, mogą one dysponować samodzielnie dochodami.

Działalność nierejestrowana – korzyści

Jakie są korzyści z działalności nierejestrowanej? Przede wszystkim sam fakt tego, że nie trzeba tego nigdzie zgłaszać.

Poza tym od działalności nierejestrowanej z zasady nie trzeba opłacać ZUS. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy w ramach takiej działalności świadczone są usługi. Wówczas umowa traktowana jest jako umowa zlecenie, co oznacza, że składkę ZUS musi odprowadzić zleceniodawca.

W przypadku jednak wykonywania usług w ramach działalności nierejestrowanej, to podmiot, który zawiera umowę z osobą prowadzącą działalność nierejestrowaną, musi odprowadzić składki.

Do zalet tego rozwiązania należy też to, że nie trzeba co miesiąc rozliczać zaliczek na podatek. Ze względu na brak konieczności rejestracji, nie trzeba też prowadzić skomplikowanej księgowości.

Czytaj także: Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

Obowiązki przy działalności nierejestrowanej

Skoro powiedzieliśmy już o korzyściach wynikających z działalności nierejestrowanej, pora na obowiązki. I tak podstawowym obowiązkiem jest rozliczanie przychodów po odliczeniu kosztów. Trzeba też przestrzegać praw konsumentów, a także wystawiać faktury lub rachunki na żądanie kupującego.

Co ważne, w przypadku działalności nierejestrowanej jesteś traktowany jak przedsiębiorca w zakresie prawa cywilnego. Oznacza to, że jeśli handlujesz jakimś towarem, to musisz przestrzegać przepisów związanych z reklamacją i zwrotami. Musisz też przestrzegać prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.

Czytaj także: Ewidencja sprzedaży w działalności nierejestrowanej

Działalność nierejestrowana, usługi a ZUS

Specyfiką działalności nierejestrowanej jest to, że jeśli wykonujemy w ramach działalności nierejestrowanej usługi, to podlegamy ubezpieczeniom ZUS. W tym przypadku wyjątek stanowią studenci, którzy nie ukończyli 26 roku życia. Wtedy nie ma konieczności rozliczania składek ZUS.

Przekroczenie limitu w działalności nierejestrowanej

W przypadku gdy przekroczysz limit działalności nierejestrowanej, powinieneś zarejestrować ją w CEIDG w ciągu 7 dni.

Przeczytaj więcej o działalności nierejestrowanej.

Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

0
działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

Czy kasa fiskalna jest obowiązkowa w działalności nierejestrowanej? Czy trzeba wystawiać paragony z kasy fiskalnej przy działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana pozwala w maksymalnie prosty sposób prowadzić biznes na niewielką skalę. To wszystko sprawia, że osoba, która prowadzi działalność nierejestrowaną, może skorzystać z wielu ułatwień i zwolnień. Kiedy potrzebna jest kasa fiskalna w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna – co to jest działalność nierejestrowana?

Zgodnie z art. 5 ustawy Prawo przedsiębiorców działalność nierejestrowana nie może być traktowana jako „normalna” działalność gospodarcza przede wszystkim z powodu limitu przychodów. Nie może on przekroczyć miesięcznie 75% najniższego miesięcznego wynagrodzenia. Od stycznia 2024 roku to 3181,50 zł, a od lipca 2024 roku wyniesie 3225 zł.

Jak sama nazwa wskazuje, takiej aktywności gospodarczej nie trzeba nigdzie zgłaszać. Nie trzeba też opłacać ZUS. Zobacz, jak wygląda kwestia działalność nierejestrowana a kasa fiskalna.

Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

I tu pojawia się ważne pytanie. Czy prowadząc działalność nierejestrowaną, trzeba mieć kasę fiskalną? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba spojrzeć do przepisów związanych z podatkiem od towarów i usług (potocznie zwanej ustawą o VAT). Przepisy te mają własną definicję podatnika VAT. To osoba fizyczna, która wykonuje czynności w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Skoro więc działalność nierejestrowana musi być prowadzona zgodnie z przepisami o VAT, to trzeba będzie zastosować reguły związane z posiadaniem kasy fiskalnej.

Warto pamiętać, że w przypadku działalności nierejestrowanej wartość sprzedaży jest niska (ograniczona limitem przychodów). W związku z tym można skorzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ustawy o VAT.

Czytaj także: Ewidencja sprzedaży w działalności nierejestrowanej

Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna – NIP

Podstawy obowiązek związany z ewidencją na kasie fiskalnej to ten związany z koniecznością posiadania NIP. To ważna uwaga, bo przepisy o działalności nierejestrowanej go nie wymagają. Jest obowiązkowy na gruncie podatku VAT. Trzeba więc zajrzeć do ustawy o VAT i sprawdzić, czy konkretna usługa lub sprzedaż określonych produktów (niezależnie od wysokości obrotu) wymaga posiadania kasy fiskalnej.

I tak, jeśli np. zdecydujemy się na świadczenie usług kosmetycznych w ramach działalności nierejestrowanej, to trzeba będzie wystąpić o nadanie numeru NIP. Podobnie jest z usługami fryzjerskimi. Jeśli osoba fizyczna zdecyduje się na działalność nierejestrowaną w tym zakresie, to choć mieści się w limicie przychodów, które pozwalają zwolnić ją od opłacania podatku VAT, to nie da się ominąć obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Efekt? Mimo prowadzenia działalności nierejestrowanej trzeba będzie mieć kasę fiskalną i wydawać paragony.

Kasa fiskalna jest obowiązkowa w sytuacji, gdy sprzedajemy lub świadczymy usługi klientom indywidualnym i rolnikom ryczałtowym. Nie ma tu znaczenia, jaka forma opodatkowania została wybrana i czy działalność jest objęta VAT-em, czy podlega zwolnieniu podmiotowemu.

Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że każdy przypadek trzeba traktować indywidualnie.

Czytaj także: Kasy fiskalne online – do kiedy trzeba je wprowadzić?

Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna – zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej

Warto pamiętać, że zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej stosuje się ze względu na niski obrót. Limit obrotu, który upoważnia do zwolnienia z konieczności posiadania kasy fiskalnej to 20 000 zł.

Oznacza to, że po przekroczeniu 20 000 zł obrotu trzeba mieć kasę fiskalną. Co istotne, jest to limit roczny. Jeśli więc zaczynamy prowadzić działalność w ciągu roku, to jest on proporcjonalnie zmniejszany. Jak to działa? W przypadku rozpoczęcia działalności w połowie roku (w czerwcu), wystarczy przekroczyć obrót 10 tys. złotych i kasa fiskalna będzie potrzebna.

I jeszcze jedna ważna kwestia. Kasa fiskalna wymagana jest w przypadku sprzedaży klientom indywidualnym, a także rolnikom ryczałtowym. Nie trzeba mieć kasy fiskalnej, jeśli sprzedaje się produkty lub usługi firmom, a także w przypadku sprzedaży internetowej. W tej drugiej sytuacji potwierdzeniem jest bowiem przelew bankowy lub potwierdzenie wpłaty.

Niezależnie od wysokości obrotu kasa fiskalna obowiązkowa będzie np. w takich działalnościach jak:

  • sprzedaż gazu płynnego i paliw silnikowych;
  • części do silników spalinowych i samych silników (w tym tłokowych wewnętrznego spalania);
  • nadwozi do pojazdów silnikowych;
  • przyczep, naczep i kontenerów;
  • części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli);
  • sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego (z drobnymi wyjątkami);
  • sprzętu fotograficznego (z drobnymi wyjątkami);
  • wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali;
  • nośników danych cyfrowych i analogowych;
  • wyrobów tytoniowych;
  • napojów alkoholowych, perfum i wód toaletowych.

Trzeba tu zaznaczyć, że większość z tych produktów nie nadaje się do sprzedaży w ramach działalności nierejestrowanej, bo wymagają specjalnego zezwolenia lub koncesji.

Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna – usługi

Kasa fiskalna będzie też obowiązkowa w przypadku określonych usług. Chodzi tu np. o:

  • przewozy pasażerskie komunikacją samochodową;
  • przewóz taksówkami;
  • naprawy pojazdów silnikowych;
  • naprawy wulkanizacyjne;
  • badania i przeglądy pojazdów silnikowych i motorowerów;
  • opiekę medyczną i stomatologiczną;
  • usługi prawnicze i doradztwa podatkowego;
  • usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne;
  • kulturalne i rozrywkowe oraz rekreacyjne.

I tak jak w przypadku sprzedaży niektórych produktów, także i tym razem część usług nie może być realizowana w ramach działalności nierejestrowanej, ponieważ wymagają specjalnego zezwolenia.

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna i podpis elektroniczny – zastosowania

0
kwalifikowana pieczęć elektronicznaaa

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna i kwalifikowany podpis elektroniczny są obecnie w codziennym użytku. Sprawdź, jakie ich zastosowania będą dla ciebie przydatne. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje.

Czym różnią się kwalifikowana pieczęć elektroniczna od podpisu elektronicznego kwalifikowanego? Do czego możesz użyć każdego z tych narzędzi? Poznaj odpowiedzi na te, i inne pytania.

Po co nam kwalifikowana pieczęć elektroniczna i podpis elektroniczny?

W dobie Internetu i nowych technologii obrót dokumentami papierowymi powoli odchodzi w przeszłość. Ma to swoje dobre strony jak np. załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu, dokonywanie transakcji online czy przeprowadzanie zdalnych spotkań biznesowych. Współczesne prowadzenie firmy wymaga w związku z tym stosowania rozmaitych dokumentów elektronicznych, co jednak niesie za sobą ryzyko nadużyć, w szczególności podszywania się pod inny podmiot.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa transakcji elektronicznych wprowadzono kwalifikowaną pieczęć elektroniczną i kwalifikowany podpis elektroniczny. Obydwa rozwiązania bazują na kwalifikowanym certyfikacie zapewniającym weryfikację podmiotu korzystającego z takiej pieczęci lub podpisu. W ten sposób potwierdzane jest pochodzenie dokumentu. Te dwa rozwiązania różnią się przede wszystkim tym, do jakich podmiotów są dedykowane i jakie konkretnie pełnią funkcje w praktyce.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna a kwalifikowany podpis elektroniczny

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna jest przeznaczona dla osób prawnych np. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Jest to cyfrowy odpowiednik pieczątki firmowej. Oprócz potwierdzenia pochodzenia dokumentu kwalifikowana pieczęć elektroniczna zapewnia potwierdzenie integralności dokumentu (brak zmian treści dokumentu opatrzonego taką pieczęcią).

CZYTAJ TAKŻE: Zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna

Może np. służyć do opieczętowania faktur elektronicznych (co pozwala uchronić przed praktyką fikcyjnych faktur), ofert handlowych, oświadczeń o przyjęciu ofert. Takiej pieczęci nie można podrobić, a kontrahent ma pewność, że np. faktura opatrzona tą pieczęcią pochodzi właśnie z konkretnej firmy.

Ze względu na funkcje zachowania integralności kwalifikowana pieczęć pozwala zabezpieczyć przed zmianami m.in. sprawozdania, raporty, regulaminy, tabele opłat lub akta pracownicze (co jest szczególnie istotne przy doręczaniu dokumentu w postaci papierowej do dokumentacji pracowniczej prowadzonej w postaci elektronicznej). Daje to pewność, że dokumenty, które nią opatrzyliśmy, są zgodne z oryginałami.

Natomiast kwalifikowany podpis elektroniczny służy osobom fizycznym i ma skutek prawny równoważny własnoręcznemu podpisowi. Co w praktyce oznacza, że jeżeli przepis prawa bądź umowa wymaga dla dokonania danej czynności prawnej formy pisemnej, to wymóg ten spełnia opatrzenie dokumentu zawierającego oświadczenie woli w postaci elektronicznej kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Przykładowo umowa stron może wymagać, aby oświadczenie o wypowiedzeniu umowy złożyć w formie pisemnej pod rygorem nieważności. W takim przypadku można skorzystać z kwalifikowanego podpisu elektronicznego i wysłać takie oświadczenie jako załącznik maila (jeżeli umowa nie wyłącza takiej możliwości, a adres email drugiej strony umowy jest znany).

Samo złożenie wypowiedzenia w treści maila nie spełnia formy pisemnej, ale już wysłanie załącznika opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym powinno prowadzić do skutecznego rozwiązania umowy.

Czytaj także: Certyfikat kwalifikowany i niekwalifikowany. Różnice

Sposób na zdalne wypowiedzenie umowy o pracę kłopotliwemu pracownikowi

Co więcej, opatrzenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę, pozwala pracodawcy nie narażać się na zarzut niezachowania pisemnej formy i konieczności zapłaty odszkodowania z tego tytułu.

Samo wypowiedzenie złożone bez zachowania formy pisemnej jest skuteczne, ale wadliwe. Może skutkować odpowiedzialnością pracodawcy w przypadku wniesienia przez pracownika odwołania do sądu pracy.

Złożenie wypowiedzenia opatrzonego własnoręcznym podpisem pracodawcy czy osoby upoważnionej w jego imieniu może być utrudnione. Sytuacja taka pojawia się np. gdy pracownika nie ma w zakładzie pracy. Nie wiadomo czy i ewentualnie kiedy pracownik odbierze oświadczenie o wypowiedzeniu. Wypowiedzenie złożone przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego pozwala wyeliminować te problemy.

Czytaj także: Jak zwolnić pracownika?

Kwalifikowanie pieczęć elektroniczna – skróć formalności i zyskaj na czasie

Kwalifikowany podpis elektroniczny umożliwia również udział w zabezpieczonych aukcjach i przetargach elektronicznych. Ponadto kwalifikowany podpis elektroniczny – podobnie jak profil zaufany pozwala na załatwianie online spraw w Urzędach.

Kwalifikowany podpis elektroniczny można wykorzystać przy podpisywaniu i składaniu deklaracji w systemie Płatnik. Przydaje się też przy składaniu deklaracji podatkowych drogą elektroniczną do Urzędów Skarbowych.

Co ważne, kwalifikowana pieczęć elektroniczna nie stanowi alternatywy dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Użycie pieczęci nie oznacza, że zachowaliśmy formę pisemną dokumentu.

Niemniej, zarówno kwalifikowana pieczęć elektroniczna, jak i kwalifikowany podpis elektroniczny stwarzają pole do wielu możliwości. Znacznie ułatwiają one codzienne funkcjonowanie przede wszystkim przedsiębiorców. Bazę kwalifikowanych dostawców tych usług można odnaleźć na stronie internetowej Narodowego Centrum Certyfikacji.

Te narzędzia zapewniają bowiem tylko upoważnieni do tego dostawcy. Muszą oni spełniać określone wymogi w celu zapewnienia gwarancji jakości świadczonych usług. Poddaje się ich audytom pod kątem spełniania tych wymogów.